Okay, ik heb een heel gek probleem en ik hoop dat hier mensen zitten die misschien nog een idee hebben wat ik kan proberen.
Ik draai Kodi (nu 17.0 maar had ook problemen met 16.x) onder linux (ubuntu unity, gnubuntu, mint, fedora+KDE) en die hebben allemaal last van dezelfde issue: Diagonale screen tearing.
Jazeker, dat is blijkbaar een ding. Zie
hier voor een mooi plaatje hoe dat er uit ziet en
hier (epilepsie waarschuwing) voor een korte videoimpressie hoe dit er uit ziet met een zwart/wit knipperend scherm.
Hardware is een Asus H170I-Pro with met Intel Core i3-6300T, en hier zit de clue. 2 schermen aangesloten. Een voor beeld naar tv, een tweede "scherm" aangesloten voor HDMI audio naar mijn versterker toe.
Dingen die ik al geprobeerd heb
- Reinstall van OS
Meerdere malen geswitched zoals je kan zien, meerdere desktop managers geprobeerd. Allemaal hetzelfde resultaat, behalve 1: Fedora 25 met Gnome. Waarschijnlijk komt dat door wayland, echter zorgt die er ook voor dat ik de VAAPI hardware acceleration niet aan de praat krijg dus dat viel helaas af. - Hardware acceleratie aan of uit
Maakt helaas geen verschil, ook op software decoding zelfde probleem. - Full screen video met andere applicaties
Lost het probleem op, 1080p upscalen naar 4k en afspelen werkte prima in vlc zonder gekke tearing - Tweede scherm los
Lost het meteen op. 4k of 1080p, werkt allebij vloeiend. Maar dan moet ik dus kiezen tussen 4k of hdmi audio. - Kodi in windowed mode in plaats van fullscreen
Lost het ook op! Zolang ik kan leven met 2 lelijke balken boven mijn video... Helaas is er onder linux niet iets zoals windowed fullscreen beschikbaar. - Kabels vervangen
Ook geen verandering, heb ook hetzelfde probleem op zowel de tv output als de versterker output. Als ik kodi switch tussen de twee outputs heb ik hetzelfde probleem - Resolutie veranderd
Zowel op 4k+1080p als op 2x720p heb ik dezelfde verschijning, alleen het punt waarop de diagonale lijn horizontaal word schuift naar boven als ik de resolutie kleiner maak...
Iemand nog ideeën voor ik dit op ga geven en toch maar 1080p video blijf kijken of weer geld er tegenaan moet gooien om toch een nvidia kaart te halen?