Cookies op Tweakers

Tweakers maakt gebruik van cookies, onder andere om de website te analyseren, het gebruiksgemak te vergroten en advertenties te tonen. Door gebruik te maken van deze website, of door op 'Ga verder' te klikken, geef je toestemming voor het gebruik van cookies. Wil je meer informatie over cookies en hoe ze worden gebruikt, bekijk dan ons cookiebeleid.

Meer informatie
Toon posts:

[Caiway glasvezel] Ervaringen & Discussie

Pagina: 1 ... 28 29 30 Laatste
Acties:

Onderwerpen

Acties:
  • 0Henk 'm!

• lier
  • Registratie: januari 2004
  • Laatst online: 30-05 13:32
Geldt dit voor het nieuwe tv platform? Want VLAN 100 kende ik wel, maar VLAN 102 hoor ik nu voor het eerst.

Eerst het probleem, dan de oplossing

Acties:
  • +1Henk 'm!

• PaT
  • Registratie: april 2003
  • Niet online

PaT

Moderator Mobile

Ja, dat mod

lier schreef op vrijdag 15 mei 2020 @ 07:09:
[...]

Geldt dit voor het nieuwe tv platform? Want VLAN 100 kende ik wel, maar VLAN 102 hoor ik nu voor het eerst.
Dat is, als ik goed gelezen heb hier, voor het oude platform

Groot genoeg voor 2 hoofdletters

Acties:
  • 0Henk 'm!

• nero355
  • Registratie: februari 2002
  • Laatst online: 19:08

nero355

ph34r my [WCG] Cows :P

lier schreef op vrijdag 15 mei 2020 @ 07:09:
Kijk gewoon wat wel of niet voor jou goed werkt :

- Als je alles alleen via VLAN 100 kan afhandelen : Prima! d:)b
- Werkt het niet ? Kijk dan eens of je wat aan VLAN 102 hebt :)

|| DPC GoT WhatPulse Team :) || Pi-Hole : Geen advertenties meer voor je hele netwerk! >:) ||

Acties:
  • 0Henk 'm!

• lier
nero355 schreef op vrijdag 15 mei 2020 @ 14:20:
Kijk gewoon wat wel of niet voor jou goed werkt :
Twee dingetjes:
  • eerst vrouw overtuigen dat onze vaste telefoon echt nooit gebruikt wordt
  • dan sfp en kabel bestellen
Daarna kan ik kijk ;)

Iemand die mij kan helpen met de juiste benodigdheden?

Ik dacht:Glas is voor mij echt nieuw, MikroTik is al wat meer bekend terrein :*)

Acties:
  • 0Henk 'm!

• nero355

nero355

lier schreef op vrijdag 15 mei 2020 @ 14:24:
Twee dingetjes:
  • eerst vrouw overtuigen dat onze vaste telefoon echt nooit gebruikt wordt
  • dan sfp en kabel bestellen
Daarna kan ik kijk ;)

Iemand die mij kan helpen met de juiste benodigdheden?

Ik dacht:Glas is voor mij echt nieuw, MikroTik is al wat meer bekend terrein :*)
Prik gewoon de SFP module van de Genexis 7840 in je switch en kijk of het werkt :?

Vaste telefoon kan je in een VoIP ATA kastje proppen en vervolgens alle telefoonaansluitingen voorzien van een In Wall accesspoint als daar toevallig al CAT5E of beter achter zit! :*)

|| DPC GoT WhatPulse Team :) || Pi-Hole : Geen advertenties meer voor je hele netwerk! >:) ||

Acties:
  • 0Henk 'm!

• lier
nero355 schreef op vrijdag 15 mei 2020 @ 14:51:
Prik gewoon de SFP module van de Genexis 7840 in je switch en kijk of het werkt :?
Ik heb alleen een glasmodem (met drie LAN aansluitingen en een glaskabel), ben niet in het bezit van de Genexis 7840.

Dus even testen wordt wat lastig voor mij.
Vaste telefoon kan je in een VoIP ATA kastje proppen en vervolgens alle telefoonaansluitingen voorzien van een In Wall accesspoint als daar toevallig al CAT5E of beter achter zit! :*)
_/-\o_

[Voor 23% gewijzigd door lier op 15-05-2020 15:15]

Acties:
  • 0Henk 'm!

• nero355

nero355

lier schreef op vrijdag 15 mei 2020 @ 15:15:
Ik heb alleen een glasmodem (met drie LAN aansluitingen en een glaskabel), ben niet in het bezit van de Genexis 7840.

Dus even testen wordt wat lastig voor mij.
Waarom wil je die dan weg hebben :? Is toch prima zo als dat ding in Bridge Mode staat ?!

Acties:
  • +1Henk 'm!

• lier
nero355 schreef op vrijdag 15 mei 2020 @ 15:19:
Waarom wil je die dan weg hebben :? Is toch prima zo als dat ding in Bridge Mode staat ?!
Omdat het een apparaat is dat eigenlijk alleen als media convertor werkt. Dat heeft voor mij geen toegevoegde waarde. Sterker nog, kost ook nog eens (onnodig) energie.

Acties:
  • +1Henk 'm!

• sniper20
  • Registratie: januari 2002
  • Laatst online: 30-05 15:54
lier schreef op vrijdag 15 mei 2020 @ 14:24:
[...]
Ik zou de gok nemen. Die kabel is wel oke lijkt me. Ik heb de 2 meter versie. Waar dat customized voor staat is mij onduidelijk. Deze werk wel met een sfp Edgerouter: https://www.fs.com/de-en/products/29894.html

Acties:
  • 0Henk 'm!

• Starke
  • Registratie: juli 2009
  • Laatst online: 27-05 12:47
Momenteel heb ik voor de goedkope oplossing gekozen (Caiway Internet Only) voor een eigen router:
FTU > LC UPC to SC APC (1M) > Mediaconverter > RJ-45 (5M) > WAN router (Draytek) met VLAN100

Bovenstaande werkt als een trein.

Nu is mijn vraag gezien ik ooit die Draytek ga vervangen voor een router met SPF poorten weet iemand hoe lang de glasvezel vanaf de NTU mag (of kan) zijn? Ik weet dat er bij de Caiway (prut) Genexis 7840 een geïntegreerde glasvezel kabel van circa 1,5M zit maar als ik direct van de FTU naar mijn router ga dan moet de glaskabel circa 5M afleggen.

Nu verwacht ik dat dit wel gaat gezien afhankelijk van module je normaal gesproken 550M tot 80KM ongeveer met glas af kan leggen. Heeft iemand ervaring met 5M glas vanaf die FTU? Ofwel werkt dat en levert het geen problemen op?

Gaat me er vooral om dat ik dan wat stroom bespaar door een apparaat minder 24/7 aan te hebben staan wat ik in principe niet zou hoeven te gebruiken indien bovenstaande mogelijk is.

Acties:
  • 0Henk 'm!

• Arjan1986
  • Registratie: december 2015
  • Laatst online: 21:35
Wordt begin juni aangesloten en ben zeker niet van plan om die genexis te blijven gebruiken!
Heb hier een glas patchkabel besteld en binnen gekregen van 5m om mijn usg pro die een klein stuk verder staat straks van glas te voorzien. (zit nu nog bij kpn)
Ik zal als ik er aan denk een reactie plaatsen als het zover is.

[Voor 3% gewijzigd door Arjan1986 op 19-05-2020 09:43]

Acties:
  • +3Henk 'm!

• trankilo
  • Registratie: september 2002
  • Laatst online: 23:31
Starke schreef op maandag 18 mei 2020 @ 20:44:
Momenteel heb ik voor de goedkope oplossing gekozen (Caiway Internet Only) voor een eigen router:
FTU > LC UPC to SC APC (1M) > Mediaconverter > RJ-45 (5M) > WAN router (Draytek) met VLAN100

[...]
Nu is mijn vraag gezien ik ooit die Draytek ga vervangen voor een router met SPF poorten weet iemand hoe lang de glasvezel vanaf de NTU mag (of kan) zijn? Ik weet dat er bij de Caiway (prut) Genexis 7840 een geïntegreerde glasvezel kabel van circa 1,5M zit maar als ik direct van de FTU naar mijn router ga dan moet de glaskabel circa 5M afleggen.
Delta(Caiway) gebruikt doorgaans de SFP Cisco type GLC-2BX-D. Die kunnen volgens spec 10Km SM (single mode) hebben.
Zolang de koppelingen goed zijn die je maakt (geen demping of reflectie veroorzaken) dan maakt de lengte in de woning niet veel uit.
Of je er 1m of 100m aan hangt doet niks met het signaal kwa verzwakken.
Probeer iig geen rare bochten te maken, opkrullen te voorkomen en een buigcirkels van 10cm of meer aan te houden.

[edit]
En leg de vezel niet op een plek waar direct zonlicht op kan doordringen. Dat kan het signaal namelijk ernstig verstoren als die er volop staat ;)

[Voor 5% gewijzigd door trankilo op 19-05-2020 20:22]

Acties:
  • +1Henk 'm!

• PD2JK
  • Registratie: augustus 2001
  • Laatst online: 22:36

PD2JK

CQ CQ

Deze SFP module zit hier in de Genexis 7840.

Die gaat helaas niet werken in een Aruba branded HP 2530-8G PoE+, dus bij FS.com (hopelijk) de juiste besteld.
Ik ga proberen om VLAN 102 door te sluizen via de tweede SFP poort van mijn switch naar de Genexis om zo telefonie aan de praat te krijgen.
Internet gaat Sophos UTM doen, draaiende op een redelijk zuinige HP Z240 SFF, 18 Watt idle.
TV via glas gaan we nu nog niet gebruiken, dat loopt prima via de coax.

Profiel
Highscreen Pentium MMX 200MHz / 64MB / Bigfoot 2,1 GB / Cirrus Logic CL-GD5446 2MB VGA / 2x Voodoo2 12MB SLI / SB AWE64 Gold / CD ODD / FDD

Acties:
  • 0Henk 'm!

• Exorcist
  • Registratie: maart 2002
  • Niet online

Exorcist

Uitdrijvûrrrr!

KPL1Fishke schreef op donderdag 5 maart 2020 @ 23:29:
Over een paar weken ga ik ook over op Caiway. Ik kom van Ziggo en heb deze modem in bridge modus staan. Hier achter heb ik mijn eigen Asus router staan met VPN server en nog enkele andere toepassingen.

Bridge modus is geen optie lees ik.

Moet ik straks mijn ASUS met DMZ aansluiten op het modem om mijn netwerk te voorzien van internet?

Kan ik dan ook mijn TV ontvangers aansluiten op mijn ASUS netwerk? Ik lees dat dit voorheen met VLAN's gescheiden werd. Maar dit zou niet meer van toepassing zijn?

Al vast bedankt!
Hier ongeveer een gelijke situatie. Momenteel Ziggo (500/50), driemaal een Asus AC-68U en een Connectbox in bridge. Hoe ik dat allemaal straks ga aansluiten zonder verlies van IPTV (3x een ontvanger erbij voor TV)..nog ff puzzelen, meer ook omdat ik liever niet dubbel NAT.

Als het goed is ergens in juni Caiway 700/700, vanochtend hebben ze het glas onder de grond gelegd op onze oprit. Moet nog worden afgemonteerd in de meterkast en dan kan ik over.

Acties:
  • 0Henk 'm!

• Starke
trankilo schreef op dinsdag 19 mei 2020 @ 10:16:
[...]

Delta(Caiway) gebruikt doorgaans de SFP Cisco type GLC-2BX-D. Die kunnen volgens spec 10Km SM (single mode) hebben.
Zolang de koppelingen goed zijn die je maakt (geen demping of reflectie veroorzaken) dan maakt de lengte in de woning niet veel uit.
Of je er 1m of 100m aan hangt doet niks met het signaal kwa verzwakken.
Probeer iig geen rage bochten te maken, opkrullen te voorkomen en een buigcirkels van 10cm of meer aan te houden.

[edit]
En leg de vezel niet op een plek waar direct zonlicht op kan doordringen. Dat kan het signaal namelijk ernstig verstoren als die er volop staat ;)

[Afbeelding]
Heb momenteel als glasvezel module https://www.trendnet.com/products/sfp/TEG-MGBS10D3 dus die gaat zodra ik op een gegeven moment de media converter vervang weghaal en de router vervang voor één met SPF poorten waarschijnlijk gewoon in de router. Moet alleen de 1 meter simplex OS2 kabel vervangen voor één van 5 meter en even netjes een kabelgootje neerleggen om de glasvezel kabel doorheen te loodsen. Ligt achter in een kamer (alleen ochtendzon) dus veel zon staat er niet veel op (meeste van de kabel ligt ook in de meterkast en dan door een gaatje in de muur naar die kamer) alleen zoals boven dus voor het net een een gootje om het grotendeels weg te werken.

Ik hoef (met Internet Only) gelukkig niet na te denken over trunks of wat ook waarschijnlijk als ik een alles-in-1 zou hebben zou ik de telefonie geen eens doorzetten en gewoon een trunk aanmaken voor alleen de IPTV-Internet op de WAN en dan 1 poort untagged voor de IPTV doorzetten en de rest internet untagged.
PD2JK schreef op dinsdag 19 mei 2020 @ 10:36:
Deze SFP module zit hier in de Genexis 7840.

[Afbeelding]

Die gaat helaas niet werken in een Aruba branded HP 2530-8G PoE+, dus bij FS.com (hopelijk) de juiste besteld.
Ik ga proberen om VLAN 102 door te sluizen via de tweede SFP poort van mijn switch naar de Genexis om zo telefonie aan de praat te krijgen.
Internet gaat Sophos UTM doen, draaiende op een redelijk zuinige HP Z240 SFF, 18 Watt idle.
TV via glas gaan we nu nog niet gebruiken, dat loopt prima via de coax.
Was VLAN 102 niet voor IPTV? (Geen idee of telefonie en TV dezelfde VLAN gebruiken ik zou zeggen dat beide op een aparte VLAN draaien). Maar mogelijk heb ik minder gelezen dan nodig.

De helpdesk / medewerkers van Caiway hoef je in ieder geval geen hulp van te verwachten zodra je iets doet van niet standaard (prut) Genexis is zeggen ze alleen bij alles ondersteunen we niet. Kan niet wachten tot ACM de eigen router keuze (EU-mandaat) doorzet want alleen Caiway bied die mogelijkheid nu niet, KPN/XS4ALL wel, Ziggo wel dan hou je eigenlijk alleen Caiway glas over (en sub afnemers daar van).

Acties:
  • +2Henk 'm!

• nero355

nero355

Exorcist schreef op dinsdag 19 mei 2020 @ 11:59:
Hier ongeveer een gelijke situatie. Momenteel Ziggo (500/50), driemaal een Asus AC-68U en een Connectbox in bridge. Hoe ik dat allemaal straks ga aansluiten zonder verlies van IPTV (3x een ontvanger erbij voor TV)..nog ff puzzelen, meer ook omdat ik liever niet dubbel NAT.
Ik weet niet wat je allemaal verder nog hebt staan qua spullen, maar als je wat Managed Switches hebt dan kan je bijvoorbeeld zoiets doen :
- Genexis 7840 - ASUS Router aangesloten op Poort 1 - VLAN 10
- Genexis 7840 aangesloten op Poort 2 - VLAN 20

Vervolgens sluit je alle gewone zooi aan in VLAN 10 en de spullen die echt niet i.c.m. NAT achter NAT werken of IPTV ontvangers zijn sluit je aan in VLAN 20 :)

Zoiets heb ik op het moment namelijk, maar het begint echt steeds meer te jeuken om die SFP module uit de Genexis te halen en in mijn Core Switch te proppen en vervolgens naar mijn Router door te sturen... :9

Acties:
  • 0Henk 'm!

• Exorcist
  • Niet online

Exorcist

Uitdrijvûrrrr!

nero355 schreef op dinsdag 19 mei 2020 @ 15:41:
[...]

Ik weet niet wat je allemaal verder nog hebt staan qua spullen, maar als je wat Managed Switches hebt dan kan je bijvoorbeeld zoiets doen :
- Genexis 7840 - ASUS Router aangesloten op Poort 1 - VLAN 10
- Genexis 7840 aangesloten op Poort 2 - VLAN 20

Vervolgens sluit je alle gewone zooi aan in VLAN 10 en de spullen die echt niet i.c.m. NAT achter NAT werken of IPTV ontvangers zijn sluit je aan in VLAN 20 :)

Zoiets heb ik op het moment namelijk, maar het begint echt steeds meer te jeuken om die SFP module uit de Genexis te halen en in mijn Core Switch te proppen en vervolgens naar mijn Router door te sturen... :9
Ja, vier stuks zelfs dus valt nog her en der een mouw aan te passen. Thx!

• KPL1Fishke
  • Registratie: maart 2016
  • Laatst online: 24-05 09:44
Exorcist schreef op dinsdag 19 mei 2020 @ 17:42:
[...]

Ja, vier stuks zelfs dus valt nog her en der een mouw aan te passen. Thx!
Wat ik eerder begreep is dat je alles gewoon over je gewone LAN netwerk kan laten lopen. Dat je tegenwoordig niet met VLAN's hoeft te scheiden. ps ben je ook woonachtig in de gemeente Steenbergen toevallig?

• Exorcist
  • Niet online

Exorcist

Uitdrijvûrrrr!

KPL1Fishke schreef op woensdag 20 mei 2020 @ 10:03:
[...]

Wat ik eerder begreep is dat je alles gewoon over je gewone LAN netwerk kan laten lopen. Dat je tegenwoordig niet met VLAN's hoeft te scheiden. ps ben je ook woonachtig in de gemeente Steenbergen toevallig?
Eerste zou mooi(er) zijn, als ik met vier switches moet gaan VLANnen maakt dat m;n netwerk nog gecompliceerder dan het al is (voor wat thuisgebruik :+ )

En ja, gemeente Steenbergen NB inderdaad :P

Acties:
  • +1Henk 'm!

• nero355

nero355

KPL1Fishke schreef op woensdag 20 mei 2020 @ 10:03:
Wat ik eerder begreep is dat je alles gewoon over je gewone LAN netwerk kan laten lopen. Dat je tegenwoordig niet met VLAN's hoeft te scheiden.
Dat klopt ook, maar hij wil graag zijn eigen router behouden voor het een en ander en dat zou je onder andere op zo'n manier kunnen doen! ;)

Meerdere wegen die naar Rome leiden en zo...

• nexhil
  • Registratie: november 2000
  • Laatst online: 23:47

nexhil

BAM!

Volgens mij is hier (Heumen bij Nijmegen) de tv op dit moment uit gevallen. Ook een herstart van de decoder (nieuwe platform) helpt niet. Zijn er nog zaken die ik kan checken ?

Acties:
  • +1Henk 'm!

• PaT
  • Registratie: april 2003
  • Niet online

PaT

Moderator Mobile

Ja, dat mod

Ik volg op Facebook zo'n Caiway gebruikersgroep en uit de regio Nijmegen en volgens mij de achterhoek wordt er een hoop geklaagd over Caiway.
Vreemd genoeg werkt het hier in de regio Rotterdam gewoon prima.

Groot genoeg voor 2 hoofdletters

• Sjakie0101
  • Registratie: oktober 2010
  • Laatst online: 21:17
PaT schreef op woensdag 20 mei 2020 @ 22:12:
Ik volg op Facebook zo'n Caiway gebruikersgroep en uit de regio Nijmegen en volgens mij de achterhoek wordt er een hoop geklaagd over Caiway.
Vreemd genoeg werkt het hier in de regio Rotterdam gewoon prima.
In Twente is ben de Caiwaybende liever kwijt dan rijk.
Voor hetzelfde abonnementsgeld heb je hoogwaardige en kwalitatief goede diensten van Ziggo of KPN.
Alleen die zijn niet verkrijgbaar.

Caiway scoort alleen met snel internet. Het tv product en het nieuwe interactieve platform is ronduit waardeloos en brengt je als abonnee 5 jaar terug in de tijd.

• nexhil

nexhil

BAM!

Hmm vreemd. Ik heb het gevoel dat ik een ander extern op adres heb gekregen. Alleen staat de geo locatie van mijn op adres nog Uruguay

Misschien dat tv daarom niet werk :/

Ik heb geen VPN oid draaien. En ik heb het op alle apparaten.

[Voor 15% gewijzigd door nexhil op 21-05-2020 09:47]

Acties:
  • +1Henk 'm!

• MisteRMeesteR
  • Registratie: december 2001
  • Laatst online: 00:06

MisteRMeesteR

Moderator Internet & Netwerken

Is Gek op... :)

Sjakie0101 schreef op donderdag 21 mei 2020 @ 00:31:
[...]

In Twente is ben de Caiway*knip* liever kwijt dan rijk.
Voor hetzelfde abonnementsgeld heb je hoogwaardige en kwalitatief goede diensten van Ziggo of KPN.

Caiway scoort alleen met snel internet. Het tv product en het nieuwe interactieve platform is ronduit waardeloos en brengt je als abonnee 5 jaar terug in de tijd.
Volgens mij kun je in Twente nog steeds KPN afnemen middels (bonded) VDSL.
(Op het adres van mijn tante wel iig :+ )

[Voor 3% gewijzigd door MisteRMeesteR op 21-05-2020 10:16]

www.google.nl

Acties:
  • +1Henk 'm!

• jaaoie17
  • Registratie: augustus 2000
Sjakie0101 schreef op donderdag 21 mei 2020 @ 00:31:
[...]

In Twente is ben de Caiwaybende liever kwijt dan rijk.

Op tv komt toch alleen maar rommel op?

• Sjakie0101
MisteRMeesteR schreef op donderdag 21 mei 2020 @ 10:15:
[...]

Een 10mbit wapperend koperlijntje. Nee dank je feestelijk.

• Sjakie0101
MisteRMeesteR schreef op donderdag 21 mei 2020 @ 10:15:
[...]

Een 10Mbit wapperende koperlijn zul je bedoelen. Nee dank je feestelijk,

• DNR1406
  • Registratie: januari 2017
  • Laatst online: 30-05 14:11
Zijn er mensen hier in de omgeving Almelo die ervaring hebben met Caiway? Wij zitten momenteel nog bij KPN waar we over de DSL lijn maar een maximale snelheid hebben van 18mbit/s down en 3 mbit/s down. Best traag voor een huishouden dat nogal houdt van netflixen, gamen etc. Enige optie die we bij ons hebben voor sneller internet is glasvezel van Caiway. Hoewel de reviews van Caiway meestal niet uitermate positief zijn ben ik toch benieuwd daar de ervaring van mensen in deze regio. Alvast bedankt :)

Acties:
  • +1Henk 'm!

• BlazeMuis
  • Registratie: juni 2013
  • Laatst online: 00:41
DNR1406 schreef op donderdag 21 mei 2020 @ 12:06:
Zijn er mensen hier in de omgeving Almelo die ervaring hebben met Caiway? Wij zitten momenteel nog bij KPN waar we over de DSL lijn maar een maximale snelheid hebben van 18mbit/s down en 3 mbit/s down. Best traag voor een huishouden dat nogal houdt van netflixen, gamen etc. Enige optie die we bij ons hebben voor sneller internet is glasvezel van Caiway. Hoewel de reviews van Caiway meestal niet uitermate positief zijn ben ik toch benieuwd daar de ervaring van mensen in deze regio. Alvast bedankt :)
Nooit problemen met het internet, wij kijken haast geen TV. Maar de keren dat wij TV kijken is het meer dan prima (wij kijken via de App --> Chromecast).

Daarbij moet ik wel zeggen dat de routerkeuze van groot belang is, vaak kopen mensen een goedkope (prut) router en gaan dan klagen dat de "wifi" niet werkt en dat het de schuld van Caiway is, dus een negatieve review.

Ik gebruik zelf Ubiquiti hardware, en ik heb nog maar 1 keer een storing gehad (sinds ik klant ben, 2016) en dat was tijdens een stroomstoring in heel Almelo een aantal jaar terug.

Xbox One X: BlazeMuis | MacBook Pro 2018 TB i5, 8GB, 256GB | iPhone 11 Pro Max 64GB

• DNR1406
BlazeMuis schreef op donderdag 21 mei 2020 @ 12:10:
[...]

Nooit problemen met het internet, wij kijken haast geen TV. Maar de keren dat wij TV kijken is het meer dan prima (wij kijken via de App --> Chromecast).

Daarbij moet ik wel zeggen dat de routerkeuze van groot belang is, vaak kopen mensen een goedkope (prut) router en gaan dan klagen dat de "wifi" niet werkt en dat het de schuld van Caiway is, dus een negatieve review.

Ik gebruik zelf Ubiquiti hardware, en ik heb nog maar 1 keer een storing gehad (sinds ik klant ben, 2016) en dat was tijdens een stroomstoring in heel Almelo een aantal jaar terug.
Ah bedankt voor je reactie. Ja, de reacties zijn over het algemeen erg verdeeld maar goed om te weten dat de router keuze bij Caiway ook erg van belang is. Wat voor Ubiquiti hardware zou je aanraden bij het maken van de overstap?

Acties:
  • +1Henk 'm!

• BlazeMuis
DNR1406 schreef op donderdag 21 mei 2020 @ 12:16:
[...]

Ah bedankt voor je reactie. Ja, de reacties zijn over het algemeen erg verdeeld maar goed om te weten dat de router keuze bij Caiway ook erg van belang is. Wat voor Ubiquiti hardware zou je aanraden bij het maken van de overstap?
Ik gebruik het volgende, maar er is veel te configureren met Ubiquiti, dus jouw keuze kan anders zijn.

#CategoryProductPrijsSubtotaal
1Netwerk switchesUbiquiti UniFi Switch (8-poorts, 60W PoE)€ 109,53€ 109,53
1Access pointsUbiquiti UniFi AC Mesh (1-pack)€ 91,-€ 91,-
1Access pointsUbiquiti UniFi AP-AC LITE (1-Pack)€ 80,01€ 80,01
1Access pointsUbiquiti UniFi AP AC LR (1-Pack)€ 101,58€ 101,58
1Modems en routersUbiquiti Unifi Security Gateway (USG)€ 110,-€ 110,-
Bekijk collectie
Importeer producten
Totaal€ 492,12

Als router gebruik ik de Ubiquiti Unifi Security Gateway (USG), in de woonkamer hangt een Ubiquiti UniFi AP AC LR access point (WiFi) en boven op de overloop hangt een Ubiquiti UniFi AP-AC LITE access point (WiFi). Omdat ik in de achtertuin ook WiFi wil hebben heb ik een Ubiquiti UniFi AC Mesh aan de muur hangen.

Daarnaast hangt er van alles aan de Switch, maar dat is niet van belang hier :O

Xbox One X: BlazeMuis | MacBook Pro 2018 TB i5, 8GB, 256GB | iPhone 11 Pro Max 64GB

• DNR1406
BlazeMuis schreef op donderdag 21 mei 2020 @ 12:23:
[...]

Ik gebruik het volgende, maar er is veel te configureren met Ubiquiti, dus jouw keuze kan anders zijn.

#CategoryProductPrijsSubtotaal
1Netwerk switchesUbiquiti UniFi Switch (8-poorts, 60W PoE)€ 109,53€ 109,53
1Access pointsUbiquiti UniFi AC Mesh (1-pack)€ 91,-€ 91,-
1Access pointsUbiquiti UniFi AP-AC LITE (1-Pack)€ 80,01€ 80,01
1Access pointsUbiquiti UniFi AP AC LR (1-Pack)€ 101,58€ 101,58
1Modems en routersUbiquiti Unifi Security Gateway (USG)€ 110,-€ 110,-
Bekijk collectie
Importeer producten
Totaal€ 492,12

Als router gebruik ik de Ubiquiti Unifi Security Gateway (USG), in de woonkamer hangt een Ubiquiti UniFi AP AC LR access point (WiFi) en boven op de overloop hangt een Ubiquiti UniFi AP-AC LITE access point (WiFi). Omdat ik in de achtertuin ook WiFi wil hebben heb ik een Ubiquiti UniFi AC Mesh aan de muur hangen.

Daarnaast hangt er van alles aan de Switch, maar dat is niet van belang hier :O
Ah bedankt voor de aanbevelingen. Ik zie inderdaad wel dat Ubiquiti wat configuratie met zich meebrengt. Heb je enig idee hoe bvb een Asus RT-AX88U router zich gedraagt in een glasvezel netwerk? Of raadt je dan toch echt aan om voor de beste verbinding en snelheid hardware van Ubiquiti te kiezen en dan op meerdere plekken in huis access points op te hangen? Heb namelijk wel wat verstand van netwerkconfiguratie maar zo'n Ubiquiti hardware configuratie lijkt me toch een aardige klus

• BlazeMuis
DNR1406 schreef op donderdag 21 mei 2020 @ 12:35:
[...]

Ah bedankt voor de aanbevelingen. Ik zie inderdaad wel dat Ubiquiti wat configuratie met zich meebrengt. Heb je enig idee hoe bvb een Asus RT-AX88U router zich gedraagt in een glasvezel netwerk? Of raadt je dan toch echt aan om voor de beste verbinding en snelheid hardware van Ubiquiti te kiezen en dan op meerdere plekken in huis access points op te hangen? Heb namelijk wel wat verstand van netwerkconfiguratie maar zo'n Ubiquiti hardware configuratie lijkt me toch een aardige klus
Ik ben een grote fan van Ubiquiti, echter zal een router in het duurdere segment ook wel prima werken. Eventueel kan je voor een mesh systeem gaan als je overal wifi wilt hebben.

Acties:
  • +1Henk 'm!

• Migow
  • Registratie: juni 2005
  • Laatst online: 22:19
[...]

Glasvezel is rete stabiel. Draai hier met Asus RC-AC87U en werkt tadeloos. Zeer stabiel en via WiFi max snelheid. Router is nu 187 dagen online zonder 1 storing.

• nero355

nero355

Ah bedankt voor de aanbevelingen. Ik zie inderdaad wel dat Ubiquiti wat configuratie met zich meebrengt.
Het is dan ook niet voor iedereen geschikt en IMHO moeten we op GoT een beetje kappen met iedereen klakkeloos Ubiquiti spullen aanraden! :)
Heb je enig idee hoe bvb een Asus RT-AX88U router zich gedraagt in een glasvezel netwerk?
Daar is niks spannends aan, maar hou er rekening mee dat die dure Router straks hooguit nut heeft als Switch en Accesspoint, want de Genexis 7840 die je krijgt kent geen Bridge Mode ;)

Of je moet NAT achter NAT willen draaien natuurlijk...

• lier
nero355 schreef op donderdag 21 mei 2020 @ 16:30:
Daar is niks spannends aan, maar hou er rekening mee dat die dure Router straks hooguit nut heeft als Switch en Accesspoint, want de Genexis 7840 die je krijgt kent geen Bridge Mode ;)
Zo blij met deze reactie, je krijgt al een router en hebt (inderdaad) helemaal geen (extra) router nodig. Om een goed dekkend WiFi netwerk te krijgen (als de Genexis daar niet toe in staat is) breidt je uit met accesspoints.
Of je moet NAT achter NAT willen draaien natuurlijk...
Mocht je deze vraag niet begrijpen...het antwoord is nee :P

• DNR1406
lier schreef op donderdag 21 mei 2020 @ 17:28:
[...]

Zo blij met deze reactie, je krijgt al een router en hebt (inderdaad) helemaal geen (extra) router nodig. Om een goed dekkend WiFi netwerk te krijgen (als de Genexis daar niet toe in staat is) breidt je uit met accesspoints.

[...]

Mocht je deze vraag niet begrijpen...het antwoord is nee :P
Thanks, aan de ene kant toch wel gaar dat je die router dan niet in bridge mode kan zetten. Zo ben je best gelimiteerd in het gebruik van een andere router. Heb je misschien wat ervaringen met access points en zo ja, welke zou je dan aanbevelen om een betere dekking te krijgen?

• DNR1406
Bovendien is het nu een beetje dubbel want aan de ene kant hoor ik dat je voor een stabielere verbinding een betere router moet halen dan de standaard geleverde Caiway router maar aan de andere kant hoor ik dat je gewoon de standaard router kunt gebruiken en daarbij je dekking moet verbeteren d.m.v. accespoints? Kan iemand me dit ff verduidelijken :)

Acties:
  • +1Henk 'm!

• Starke
DNR1406 schreef op donderdag 21 mei 2020 @ 19:09:
Bovendien is het nu een beetje dubbel want aan de ene kant hoor ik dat je voor een stabielere verbinding een betere router moet halen dan de standaard geleverde Caiway router maar aan de andere kant hoor ik dat je gewoon de standaard router kunt gebruiken en daarbij je dekking moet verbeteren d.m.v. accespoints? Kan iemand me dit ff verduidelijken :)
Beide kloppen:
Standaard Caiway:
Als je geen speciale netwerk dingen doen (en geen problemen hebt met een router die 99% van de gevallen in je meterkast staat), kan je gewoon de Caiway router gebruiken. (Lees in speciale dingen VLAN's, VPN, DDNS, etc.). Wifi is vanuit de meterkast vaak niet super goed (zeker niet op 5Ghz).

Geavanceerde router:
In mijn geval doe ik bovenstaande (speciale dingen wel) dus functioneert die Caiway eigenlijk alleen maar als doorgeefluik voor het Internet waardoor het in feite dus een overbodig apparaat is. Dan kan je dus vaak net zo goed die Genexis vervangen door of een media converter of een router met SPF poort en die dan alles laten afregelen. (En ook al is alle informatie hierover te vinden in het topic heb je hiervoor wel wat verstand van netwerken nodig om naast Internet je IPTV en/of VoIP door te zetten).

Access points:
Access point(s) zijn eigen keuze veel mensen raden Ubiquity aan maar eigenlijk volstaat zo een beetje alles wat in ieder geval Wifi-5 (AC) heeft. Ik ben zo een beetje de enige die goede ervaring hier met GrandStream heeft dus raad ik niet aan (tenzij je zelf van prutsen houd).

Zoek in Access Points met een filter en er is keuze genoeg.

Wifi/Bekabled:
Eigen mening maar bekabeld zal over het algemeen een stabielere en snellere verbinding geven dan draadloos.

[Voor 3% gewijzigd door Starke op 21-05-2020 19:31]

• DNR1406
Starke schreef op donderdag 21 mei 2020 @ 19:29:
[...]

Beide kloppen:
Standaard Caiway:
Als je geen speciale netwerk dingen doen (en geen problemen hebt met een router die 99% van de gevallen in je meterkast staat), kan je gewoon de Caiway router gebruiken. (Lees in speciale dingen VLAN's, VPN, DDNS, etc.). Wifi is vanuit de meterkast vaak niet super goed (zeker niet op 5Ghz).

Geavanceerde router:
In mijn geval doe ik bovenstaande (speciale dingen wel) dus functioneert die Caiway eigenlijk alleen maar als doorgeefluik voor het Internet waardoor het in feite dus een overbodig apparaat is. Dan kan je dus vaak net zo goed die Genexis vervangen door of een media converter of een router met SPF poort en die dan alles laten afregelen. (En ook al is alle informatie hierover te vinden in het topic heb je hiervoor wel wat verstand van netwerken nodig om naast Internet je IPTV en/of VoIP door te zetten).

Access points:
Access point(s) zijn eigen keuze veel mensen raden Ubiquity aan maar eigenlijk volstaat zo een beetje alles wat in ieder geval Wifi-5 (AC) heeft. Ik ben zo een beetje de enige die goede ervaring hier met GrandStream heeft dus raad ik niet aan (tenzij je zelf van prutsen houd).

Zoek in Access Points met een filter en er is keuze genoeg.

Wifi/Bekabled:
Eigen mening maar bekabeld zal over het algemeen een stabielere en snellere verbinding geven dan draadloos.
Bedankt dat is al een stuk duidelijker. Zou ik dan de Genexis kunnen vervangen door bvb de TP-Link MC220L mediaconverter om de glasvezellijn op te vangen en daarachter dan een TP-Link Deco m5 setje? Ben namelijk wel van plan om gebruik te maken van de 5Ghz en de router komt waarschijnlijk wel in de meterkast te staan.

[Voor 74% gewijzigd door DNR1406 op 21-05-2020 19:58]

Acties:
  • +1Henk 'm!

• Starke
DNR1406 schreef op donderdag 21 mei 2020 @ 19:57:
[...]

Bedankt dat is al een stuk duidelijker. Zou ik dan de Genexis kunnen vervangen door bvb de TP-Link MC220L mediaconverter om de glasvezellijn op te vangen en daarachter dan een TP-Link Deco m5 setje? Ben namelijk wel van plan om gebruik te maken van de 5Ghz en de router komt waarschijnlijk wel in de meterkast te staan.
Als je zo een mediaconverter gebruikt dan heb je ook een router (of managed switch) nodig die VLAN's op de WAN of LAN poorten kan doorzetten.

(VLAN100 voor internet, VLAN102 voor IPTV).

Als je die genoemde Access Point(s) gebruikt dan zou ik gewoon (in jouw geval) de Genexis laten staan met de WLAN daar op uit en vanuit daar de Access Point(s) aansluiten met Ethernet/RJ45 (en die voor WLAN gebruiken).

Je kan natuurlijk (indien je werking wil testen) eerst kijken of de WLAN van de Genexis voldoet indien dat het geval is dan hoef je natuurlijk niet veel apparatuur aan de schaffen (zonde van het geld). Mijn buurman gebruikt bijvoorbeeld alleen de betreffende Genexis router (en ook alleen WLAN) vanuit de meterkast maar het zal per situatie verschillen of dat dekkend genoeg is. Zoals bij alles meten is weten :).

Acties:
  • +1Henk 'm!

• DNR1406
Starke schreef op donderdag 21 mei 2020 @ 20:47:
[...]

Als je zo een mediaconverter gebruikt dan heb je ook een router (of managed switch) nodig die VLAN's op de WAN of LAN poorten kan doorzetten.

(VLAN100 voor internet, VLAN102 voor IPTV).

Als je die genoemde Access Point(s) gebruikt dan zou ik gewoon (in jouw geval) de Genexis laten staan met de WLAN daar op uit en vanuit daar de Access Point(s) aansluiten met Ethernet/RJ45 (en die voor WLAN gebruiken).

Je kan natuurlijk (indien je werking wil testen) eerst kijken of de WLAN van de Genexis voldoet indien dat het geval is dan hoef je natuurlijk niet veel apparatuur aan de schaffen (zonde van het geld). Mijn buurman gebruikt bijvoorbeeld alleen de betreffende Genexis router (en ook alleen WLAN) vanuit de meterkast maar het zal per situatie verschillen of dat dekkend genoeg is. Zoals bij alles meten is weten :).
Bedankt voor je hulp! Ik zal dan eerst wel even kijken hoe de Genexis bevalt en indien nodig een aantal AP's aanschaffen en verbinden met de Genexis. :)

Acties:
  • 0Henk 'm!

• vasquez86
  • Registratie: september 2009
  • Laatst online: 00:52
Ik gebruik nou een tijdje caiway glas alles in 1 buitengebied.
Ben over alles tevreden lekker snel internet goede kwaliteit telefonie alleen de itv.
De aria 7x is frustrerend en de kwaliteit van het beeld bijv bij snelle shots zoals voetbal.
Iemand de zelfde ervaringen?
De buren hebben delta met een kamai 7x en dit niet of minder.
Dacht dat ze de zelfde techniek voor itv gebruikte maar blijkbaar niet.
Is delta dan toch de betere van de twee?

[Voor 43% gewijzigd door vasquez86 op 22-05-2020 03:25]

Caiway Glas | Appel fan

Acties:
  • +2Henk 'm!

• Roberto......
  • Registratie: oktober 2016
  • Laatst online: 22:44
vasquez86 schreef op vrijdag 22 mei 2020 @ 01:16:

De aria 7x is frustrerend en de kwaliteit van het beeld bijv bij snelle shots zoals voetbal.
Iemand de zelfde ervaringen?
De buren hebben delta met een kamai 7x en dit niet of minder.
Dacht dat ze de zelfde techniek voor itv gebruikte maar blijkbaar niet.
Is delta dan toch de betere van de twee?
Klopt de Aria 7x is waardeloos. Je kan bij Caiway ook de Kamai 7x krijgen. Werkt veel beter. Gewoon ff bellen of via twitter webcare regelen. Zie aantal pagina's terug in dit forum.

Acties:
  • +3Henk 'm!

• dolopfriet
  • Registratie: december 2018
  • Laatst online: 20:53
Delta is behalve die ontvanger, beslist niet beter.
Sterker nog; als je het basispakket televisie afneemt bij Delta kan je niet opnemen of terugkijken. Iets wat bij Caiway wel standaard is.

Acties:
  • 0Henk 'm!

• vasquez86
Roberto...... schreef op vrijdag 22 mei 2020 @ 08:04:
[...]

Klopt de Aria 7x is waardeloos. Je kan bij Caiway ook de Kamai 7x krijgen. Werkt veel beter. Gewoon ff bellen of via twitter webcare regelen. Zie aantal pagina's terug in dit forum.
Maar is de Kamai 7x een bewezen verbetering over de Aria 7x in beeldkwaliteit?
Trouwens weet iemand waarom de regionale zenders in SD zijn en niet HD?
Hiervoor had ik digitenne hd en de regionale omroep was duidelijk van betere kwaliteit.

[Voor 8% gewijzigd door vasquez86 op 22-05-2020 18:48]

Caiway Glas | Appel fan

Acties:
  • 0Henk 'm!

• vasquez86
dolopfriet schreef op vrijdag 22 mei 2020 @ 08:40:
Delta is behalve die ontvanger, beslist niet beter.
Sterker nog; als je het basispakket televisie afneemt bij Delta kan je niet opnemen of terugkijken. Iets wat bij Caiway wel standaard is.
Maar de indeling en prijs van de tv pakketten is wel weer beter bij delta bijv fox sports1 gratis.

Caiway Glas | Appel fan

Acties:
  • +4Henk 'm!

• Sjakie0101
De Kamai 7x is bewezen beter.

De regionalen zijn muv AT5 en L1 in de nieuwe interactieve app al HD.

Waarom het steeds maar niet lukt om deze ook op de decoder in HD te krijgen is me een raadsel.
Er moet nog veel meer naar HD op de decoders
ARD HD
SchlagerTV HD
TVE HD
RTL Lounge, Crime en Telekids
Alle NPO extra zenders

Er dan zijn er nog tal van zenders die al drie jaar lang in HD beschikbaar zijn:
CNN HD
WDR HD
NDR HD
RTL Television HD
Pro Sieben HD
Sat 1HD
Cartoon Network HD
Boomerang HD

En ik ben bang dat ik nog wel even kan doorgaan.

Maar op dit moment is het nieuwe interactieve platform gewoon zooi.
De basiszaken werken niet als
* Dolby Surround
* Ondertiteling via 888
* Teletekst
* Pauzeren bij gemist en begin gemist en überhaupt pauzeren
* Doorspoelen is geblokt op zenders waar dat niet hoort bij terug kijken en begin gemist
* Geen eigen zendervolgorde mogelijk
* Een favorieten lijst waar je niets aan hebt (je kan alleen zenders weglaten en de functionaliteit is met irritante grote logo's ipv een lijstje met zendernamen die je naar rechts kan verplaatsen en in een eigen volgorde kan zetten (zie Multiscreen, dat was top!)
* De Tv-gids laat de zenders naast elkaar zien ipv onder elkaar. Je kan maar 3 zenders tegelijk zien.

@Caiway we zien totaal geen vooruitgang meer, wanneer gaan jullie aan al deze zaken eens keihard werken en wanneer zien we de resultaten?

Acties:
  • 0Henk 'm!

• tweakje12
  • Registratie: september 2012
  • Laatst online: 20:41
Ik stap binnenkort over naar glasvezel van Caiway en wil eigenlijk het glasmodem niet gebruiken omdat dit een Genexis Platinum is en ik van Caiway begrijp dat ik deze niet in bridge kan (laten) zetten en ook geen portforward optie heeft. Ik lees nu dat je een media converter met sfp rechtstreeks kan aansluiten op de 'hoofdaansluiting' van glasvezel. Deze zet glasvezel naar RJ45 koper (Gigabit) Ethernet.
Kan ik vervolgens op deze converter een externe router aansluiten die wel een optie tot portforward heeft?
Werkt iedere mediaconverter die een sfp poort heeft of kan iemand uit eigen ervaring aangeven welke media converter werkt met Caiway?

Heb ik vanuit Caiway nog bepaalde informatie nodig om bovenstaande te laten functioneren of werkt dit out of the box?

Aanvullend: Ik gebruik alleen Internet van Caiway dus geen TV of Telefoon.

[Voor 4% gewijzigd door tweakje12 op 22-05-2020 21:20]

Acties:
  • +2Henk 'm!

• nero355

nero355

tweakje12 schreef op vrijdag 22 mei 2020 @ 21:17:
Ik stap binnenkort over naar glasvezel van Caiway en wil eigenlijk het glasmodem niet gebruiken omdat dit een Genexis Platinum is en ik van Caiway begrijp dat ik deze niet in bridge kan (laten) zetten en ook geen portforward optie heeft.
Volgens mij kan dat wel :?

Het is meer gewoon dat het irritant is dat je eigen apparatuur erachter moet hangen als NAT achter NAT :/
Ik lees nu dat je een media converter met sfp rechtstreeks kan aansluiten op de 'hoofdaansluiting' van glasvezel. Deze zet glasvezel naar RJ45 koper (Gigabit) Ethernet.
Kan ik vervolgens op deze converter een externe router aansluiten die wel een optie tot portforward heeft?
Werkt iedere mediaconverter die een sfp poort heeft of kan iemand uit eigen ervaring aangeven welke media converter werkt met Caiway?
Search of lees het Topic een beetje door : Alles is al genoemd qua benodigde spullen!
Heb ik vanuit Caiway nog bepaalde informatie nodig om bovenstaande te laten functioneren of werkt dit out of the box?

Aanvullend: Ik gebruik alleen Internet van Caiway dus geen TV of Telefoon.
Des te minder ze weten des te beter... O-) :+

Acties:
  • +1Henk 'm!

• wian
  • Registratie: september 2005
  • Niet online
@tweakje12 ik zou eerst de aansluiting testen met de caiway router. Port forwarden kan gewoon. Verder: zie boven :)

• tweakje12
wian schreef op zaterdag 23 mei 2020 @ 09:51:
@tweakje12 ik zou eerst de aansluiting testen met de caiway router. Port forwarden kan gewoon. Verder: zie boven :)
Bedoel je dat het genexis platinum glasmodem wel een port forward optie heeft?
Volgens Caiway zou dat namelijk niet het geval zijn.

Acties:
  • +1Henk 'm!

• BlazeMuis
Ik ben benieuwd of Caiway een keer met Gigabit gaat komen, zit extreem veel te twijfelen of ik "overstap" naar Delta, waar ik dan 1 Gbit voor ~€65 per maand kan krijgen vanaf juli.

Acties:
  • +2Henk 'm!

• nero355

nero355

tweakje12 schreef op zaterdag 23 mei 2020 @ 13:15:
Bedoel je dat het genexis platinum glasmodem wel een port forward optie heeft?
Volgens Caiway zou dat namelijk niet het geval zijn.
Caiway Helpdesk moet dan eens hun eigen apparatuur gaan leren kennen, want het kan gewoon :

Genexis 7840
Genexis 7840 meuk
https://tweakers.net/i/HiRdsUXIaTyDvJTOlsvXqypIxSw=/100x75/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/5j9D6AwYl7DVAucgsufF4yC8.jpg?f=fotoalbum_smallhttps://tweakers.net/i/q4Oamb5OAEMkKtF6PXnXTivvJWk=/100x75/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/EkCFlqWEOQO8LKweMH9k94Uo.jpg?f=fotoalbum_small

Pick your poison! ;)

Wat is het toch met helpdesks tegenwoordig : Zo'n beetje elke helpdesk die ik ken is één grote ramp tegenwoordig! :F
Vooral die van de verschillende gaming diensten... :X

Acties:
  • +1Henk 'm!

• tweakje12
nero355 schreef op zaterdag 23 mei 2020 @ 15:11:
[...]

Caiway Helpdesk moet dan eens hun eigen apparatuur gaan leren kennen, want het kan gewoon :

Genexis 7840
Genexis 7840 meuk
[Afbeelding][Afbeelding]

Pick your poison! ;)

Wat is het toch met helpdesks tegenwoordig : Zo'n beetje elke helpdesk die ik ken is één grote ramp tegenwoordig! :F
Vooral die van de verschillende gaming diensten... :X
Dat is goed nieuws! Dan zullen we het glasmodem eerst eens aan de tand voelen.

• Sjakie0101
Een klein nieuwtje en wellicht is het al opgevallen.
Sinds vorige week zijn de Film1 zenders allemaal in HD beschikbaar op COAX en zijn de SD-varianten van Film1 vervallen (4 zenders). Het lijkt er op dat er ruimte wordt gemaakt voor3 regionale HD zenders per regio, conform wat Delta al had doorgevoerd.

Langzaam is Caiway begonnen met afschakelen van premium SD-zenders. Fox Sports en Ziggo Sports zullen binnenkort wel volgen (9 zenders).

Omzettingen naar HD worden tegenwoordig bovendien gedaan door de SD variant te vervangen door HD.
Alleen de must carry kanalen zullen nog in SD overblijven.

[Voor 3% gewijzigd door Sjakie0101 op 23-05-2020 19:03]

• vasquez86
Weet er trouwens iemand welke bitrate caiway en delta gebruiken voor de HD zenders?
Ik heb hier digitenne hd en caiway itv hd en digitenne lijkt op het oog scherper.
Heb wat research gedaan en blijkt dat digitenne uitzend in 1080p50 HEVC 3,5-4mbps.

Caiway Glas | Appel fan

• kraades
  • Registratie: november 2006
  • Laatst online: 22:21
Mijn tv zegt 1080i50. Verder geen info.

Donate ETH

Acties:
  • 0Henk 'm!

• Sjakie0101
kraades schreef op zaterdag 23 mei 2020 @ 21:41:
Mijn tv zegt 1080i50. Verder geen info.
1080i en een bitrate tussen de 5 en 12 mbps. De kwaliteit met een Kamai 7x is even hoog als COAX en zeer scherp. NPO1HD is bijvoorbeeld 12 mbps

[Voor 23% gewijzigd door Sjakie0101 op 24-05-2020 10:09]

Acties:
  • 0Henk 'm!

• vasquez86
Sjakie0101 schreef op zondag 24 mei 2020 @ 00:02:
[...]

1080i en een bitrate tussen de 5 en 8 mbps. De kwaliteit met een Kamai 7x is even hoog als COAX en zeer scherp.
Oke bedankt dus het overstappen van de arai 7x na een kamai 7x zou dus ook betere beeldkwaliteit moeten opleveren?

Caiway Glas | Appel fan

Acties:
  • 0Henk 'm!

• Sjakie0101
vasquez86 schreef op zondag 24 mei 2020 @ 00:52:
[...]

Oke bedankt dus het overstappen van de arai 7x na een kamai 7x zou dus ook betere beeldkwaliteit moeten opleveren?
Klopt. Omruil is mogelijk maar ivm Corona was de Kamai slechter leverbaar.

NPO-zenders hebben overigens 12 mbits en zo nog enkele zenders.

Acties:
  • 0Henk 'm!

• vasquez86
Sjakie0101 schreef op zondag 24 mei 2020 @ 11:17:
[...]

Klopt. Omruil is mogelijk maar ivm Corona was de Kamai slechter leverbaar.

NPO-zenders hebben overigens 12 mbits en zo nog enkele zenders.
Bedankt maar weet je trouwens ook of er verschilt zit tussen caiway icm kamai 7x en delta icm kamai 7x in beeldkwaliteit.
Of leveren delta en caiway de zelfde bitrate aan voor hun itv ontvangers.

Caiway Glas | Appel fan

Acties:
  • 0Henk 'm!

• Sjakie0101
vasquez86 schreef op zondag 24 mei 2020 @ 16:03:
[...]

Bedankt maar weet je trouwens ook of er verschilt zit tussen caiway icm kamai 7x en delta icm kamai 7x in beeldkwaliteit.
Of leveren delta en caiway de zelfde bitrate aan voor hun itv ontvangers.
Caiway en Delta gebruiken hetzelfde platform, dezelfde decoders en dezelfde software.
Wat bij Caiway HD is op het nieuwe platform, is bij Delta ook HD en andersom.

Er zijn er meer die de overstap naar Delta hebben gedaan, echter dat blijkt nog minder te bevallen dan Caiway qua TV-product.

Acties:
  • 0Henk 'm!

• vasquez86
Sjakie0101 schreef op zondag 24 mei 2020 @ 16:17:
[...]

Caiway en Delta gebruiken hetzelfde platform, dezelfde decoders en dezelfde software.
Wat bij Caiway HD is op het nieuwe platform, is bij Delta ook HD en andersom.

Er zijn er meer die de overstap naar Delta hebben gedaan, echter dat blijkt nog minder te bevallen dan Caiway qua TV-product.
De vraag is inderdaad ontstaan uit het feit dat mijn beide buren sinds kort delta glas hebben.
Ik ben dus eens gaan kijken en op het oog leek hun beeldkwaliteit scherper.
En dat ze bij delta standaard de kamai leveren.
Maar ja dat is mijn ervaring niks technisch onderbouwd vandaar mijn vraag ik kijk nog al veel live tv dus dan is kwaliteit van het beeld wel belangrijk.
Verder ben ik tevreden met caiway altijd snel internet en de telefoon via voip werk prima.
Maar eventueel zou ik dan ook wel overstappen als het blijkt zo te zijn.

[Voor 5% gewijzigd door vasquez86 op 24-05-2020 16:30]

Caiway Glas | Appel fan

Acties:
  • 0Henk 'm!

• dolopfriet
Je kan bij Delta bij het basispakket televisie niet opnemen en terugkijken met de Kamai. Dat kan pas vanaf het 90+ pakket. Een rare keuze van Delta, want zo worden de voordelen van de Kamai ( als ze er zijn,,) ten opzichte van de coax teniet gedaan

Acties:
  • 0Henk 'm!

• Sjakie0101
vasquez86 schreef op zondag 24 mei 2020 @ 16:29:
[...]

De vraag is inderdaad ontstaan uit het feit dat mijn beide buren sinds kort delta glas hebben.
Ik ben dus eens gaan kijken en op het oog leek hun beeldkwaliteit scherper.
En dat ze bij delta standaard de kamai leveren.
Maar ja dat is mijn ervaring niks technisch onderbouwd vandaar mijn vraag ik kijk nog al veel live tv dus dan is kwaliteit van het beeld wel belangrijk.
Verder ben ik tevreden met caiway altijd snel internet en de telefoon via voip werk prima.
Maar eventueel zou ik dan ook wel overstappen als het blijkt zo te zijn.
Je kan bij Caiway de Amino omruilen voor een Kamai

Acties:
  • 0Henk 'm!

• wiljums
  • Registratie: juni 2003
  • Laatst online: 29-05 23:03
Als ik in Chrome naar de inlogpagina van de genexis ga, zie ik alleen maar dit:

In Microsoft Edge kan ik wel inloggen, maar krijg ik ook allemaal tekst van een foutmelding in beeld. Op mn S8
met Chrome lijkt het normaal te werken. Wat veroorzaakt dit?

[Voor 3% gewijzigd door wiljums op 24-05-2020 23:01]

13420 Wp 44x JA Solar / GW15KN-DT PVOutput - AIT SWCV92K3 W/W warmtepomp

Acties:
  • 0Henk 'm!

• nnndoh
  • Niet online
Sjakie0101 schreef op zondag 24 mei 2020 @ 20:33:
[...]

Ja, als je een duurdere abonnement vorm neemt

Acties:
  • 0Henk 'm!

• Sjakie0101
nnndoh schreef op maandag 25 mei 2020 @ 03:02:
[...]

Nee.... wellicht is dat dan tijdelijk ivm verkrijgbaarheid van de Kamai's.

Acties:
  • 0Henk 'm!

• vasquez86
Sjakie0101 schreef op zondag 24 mei 2020 @ 20:33:
[...]

[Voor 55% gewijzigd door vasquez86 op 25-05-2020 13:59]

Caiway Glas | Appel fan

Acties:
  • 0Henk 'm!

• vasquez86
nnndoh schreef op maandag 25 mei 2020 @ 03:02:
[...]

Ik heb hier gewoon het goedkoopste glas pakket van caiway en kon gewoon omruilen mits op voorraad uiteraard.

Caiway Glas | Appel fan

Acties:
  • 0Henk 'm!

• Dinictus208
  • Niet online

Dinictus208

Tele romeo

wat is he voordeel van zon kamai tov een amino?

I could feel at the time There was no way of knowing Fallen leaves in the night Who can say where they're blowing As free as the wind And hopefully learning Why the sea on the tide Has no way of turning

Acties:
  • +1Henk 'm!

• Schweino
  • Registratie: april 2002
  • Laatst online: 22:34
Iemand anders ook geen internetverbinding in de gemeente Heumen?

/Edit: ja dus, net gebeld en er is een bandje ingesproken dat er een glasvezel storing is. Wel vreemd dat ze dat niet op het overzicht van storingen op de Caiway website vermelden

[Voor 58% gewijzigd door Schweino op 25-05-2020 17:00]

Acties:
  • +1Henk 'm!

• Piet91
  • Registratie: november 2009
  • Laatst online: 00:53
Schweino schreef op maandag 25 mei 2020 @ 16:56:
Iemand anders ook geen internetverbinding in de gemeente Heumen?

/Edit: ja dus, net gebeld en er is een bandje ingesproken dat er een glasvezel storing is. Wel vreemd dat ze dat niet op het overzicht van storingen op de Caiway website vermelden
Jep, familie van mij in Overijssel ook. De zoveelste storing overigens.

Zodra het contract erop zit gaan zij terug naar KPN dsl.

Acties:
  • +1Henk 'm!

• nexhil

nexhil

BAM!

Ok ik heb nu 2 maanden caiway.

Waar ik eerst best positief was:

Ik heb de afgelopen week al 5 dagen geen TV en Internet nu ook nog eens uitgevallen (Heumen) man man. Al bijna meer downtime dan 3 jaar KPN Glasvezel :P

Acties:
  • 0Henk 'm!

• nero355

nero355

nexhil schreef op maandag 25 mei 2020 @ 17:14:
Al bijna meer downtime dan 3 jaar KPN Glasvezel :P
In de afgelopen 1,5 jaar heb ik vaker last gehad van hun onderhoud dan in 20 jaar KPN xDSL -O-

Dat de boel plat moet : Vooruit!
Maar vermeld dat dan tenminste op de website verdomme! :(

Wat wel maf was : Mijn Raspberry Pi met daarop Internet Radio software bleef maar doorgaan, terwijl de rest plat lag! _O- Raar, maar waar! :D

Acties:
  • +1Henk 'm!

• Tweaker7334
  • Registratie: januari 2019
  • Laatst online: 00:36
Dinictus208 schreef op maandag 25 mei 2020 @ 14:27:
wat is he voordeel van zon kamai tov een amino?
De Kamai7x werkt iets vloeiender dan de Aria7x. Daarnaast heeft de Kamai7x ondersteuning voor 4K in de toekomst.

Acties:
  • 0Henk 'm!

• Tweaker7334
dolopfriet schreef op zondag 24 mei 2020 @ 17:41:
Je kan bij Delta bij het basispakket televisie niet opnemen en terugkijken met de Kamai. Dat kan pas vanaf het 90+ pakket. Een rare keuze van Delta, want zo worden de voordelen van de Kamai ( als ze er zijn,,) ten opzichte van de coax teniet gedaan
De voordelen van de Kamai7x zijn dan ook gelimiteerd tot toekomstige ondersteuning voor 4K.

Acties:
  • 0Henk 'm!

• Roberto......
  • Registratie: oktober 2016
  • Laatst online: 22:44
nexhil schreef op maandag 25 mei 2020 @ 17:14:
Ok ik heb nu 2 maanden caiway.

Waar ik eerst best positief was:

Ik heb de afgelopen week al 5 dagen geen TV en Internet nu ook nog eens uitgevallen (Heumen) man man. Al bijna meer downtime dan 3 jaar KPN Glasvezel :P
nieuws: Caiway-klanten in meerdere regio's melden problemen met internet en t...

Elke provider heeft weleens last van een storing maar 5 dagen is niet fijn.

Acties:
  • +1Henk 'm!

• dolopfriet
Vijf dagen storing , dan krijg je toch wel een flinke compensatie van Caiway?

Acties:
  • +1Henk 'm!

• Sjakie0101
dolopfriet schreef op maandag 25 mei 2020 @ 19:28:
IP adressen uit verweggiestand ingekocht waardoor veel klanten geen ITV of streaming konden gebruiken.
Ook veel klanten in heumen zonder diensten.

En daar komen alle lopende gebreken van ITV nog bovenop.

Caiway doet zijn slechte naam eer aan, het is een zooitje op dit moment en ze staan met alles volledig stil.

Acties:
  • 0Henk 'm!

• dolopfriet
Er zullen best wel snelheidsverhogingen aankomen dit jaar denk ik.

Acties:
  • 0Henk 'm!

• Arjan1986
  • Registratie: december 2015
  • Laatst online: 21:35
Als het goed is krijg ik volgende week glasvezel internet via caiway, maar heb nog steeds niks meer dan een welkomst sms gehad (paar maanden geleden bijna een half jaar geleden) morgen er maar eens over bellen.
Gaat denk niet helemaal lekker daar bij @Caiway

[Voor 7% gewijzigd door Arjan1986 op 25-05-2020 21:24]

Acties:
  • 0Henk 'm!

• Tweaker7334
Sjakie0101 schreef op maandag 25 mei 2020 @ 19:59:
[...]

IP adressen uit verweggiestand ingekocht waardoor veel klanten geen ITV of streaming konden gebruiken.
Ook veel klanten in heumen zonder diensten.

En daar komen alle lopende gebreken van ITV nog bovenop.

Caiway doet zijn slechte naam eer aan, het is een zooitje op dit moment en ze staan met alles volledig stil.
Caiway/Delta heeft vorige week nieuwe features uitgebracht op iTV en zet deze week weer een hele hoop zenders om in HD. Staat bepaald niet stil daar.

Acties:
  • 0Henk 'm!

• Sjakie0101
Tweaker7334 schreef op maandag 25 mei 2020 @ 21:09:
[...]

Caiway/Delta heeft vorige week nieuwe features uitgebracht op iTV en zet deze week weer een hele hoop zenders om in HD. Staat bepaald niet stil daar.
Dan weet je meer dan ik.....Welke nieuwe features? Langverwachte Dolby Surround en ondertiteling?
Welke Hd zenders? Eindelijk de regionalen?

Caiway geeft zelf aan nu niet maar iets later. Wat weet jij wat wij niet weten dan?

Acties:
  • 0Henk 'm!

• nnndoh
  • Niet online
vasquez86 schreef op maandag 25 mei 2020 @ 13:56:
[...]

Ik heb hier gewoon het goedkoopste glas pakket van caiway en kon gewoon omruilen mits op voorraad uiteraard.
ik ook , maar moet dan overstappen naar voordelig of slim. Ik heb glasvezel met tv . Ik heb niet het laatste pakket. snapte er niks van destijds en heb de moed maar opgegeven. kijk toch via coax

Acties:
  • 0Henk 'm!

• Tweaker7334
Sjakie0101 schreef op maandag 25 mei 2020 @ 21:19:
[...]

Dan weet je meer dan ik.....Welke nieuwe features? Langverwachte Dolby Surround en ondertiteling?
Welke Hd zenders? Eindelijk de regionalen?

Caiway geeft zelf aan nu niet maar iets later. Wat weet jij wat wij niet weten dan?
- Welke nieuwe features?
Favorietenlijst

- ondertiteling?
Volgens mij is 888 ondertiteling al een tijdje weer beschikbaar, maar ik heb geen idee waar dat er nog niet was..

- Welke Hd zenders? Eindelijk de regionalen?
Een handje vol regionalen en dan nog een paar.

[Voor 4% gewijzigd door Tweaker7334 op 25-05-2020 22:54]

Acties:
  • 0Henk 'm!

• dolopfriet
Ik denk dat je nog wel een paar jaar stereogeluid houdt op de interactieve ontvangers van Caiway en Delta.

Acties:
  • 0Henk 'm!

• nexhil

nexhil

BAM!

1 euro en een beetje per dag, volgens mij moeten dan zelfs alle diensten er uit liggen.

Acties:
  • +1Henk 'm!

• tweakje12
https://www.caiway.nl/ove...nsatie-bij-netwerkstoring

Voorwaarden storing
De storing moet wel aan een paar voorwaarden voldoen om in aanmerking te komen voor een vergoeding:

De storing deed zich voor op de hele dienst; dit betekent dat er helemaal geen radio of televisie, internettoegang of vaste telefonie werd geleverd.
De storing duurde minstens 12 uur.
De storing is opgelost (wanneer de storing nog niet is opgelost, behandelen we de aanvraag als klacht en wordt eerst de storing opgelost voordat het compensatiebedrag bepaald kan worden).
Er is geen recht op compensatie als de storing het gevolg is van een overstroming, terroristische aanslag of oorlog.

Acties:
  • 0Henk 'm!

• zwelgh
  • Laatst online: 20:52

zwelgh

-**-

Zijn er meer mensen die Prime video en Disney+ niet kunnen gebruiken via Caiway? Bij Prime krijg je melding dat je VPN of een proxy service gebruikt, bij Disney kan ik vaak niet inloggen. Zowel via kabel als WiFi. Dit zou volgens de helpdesk van beide streaming services aan het ip-adres liggen, Caiway schijnt dynamische ip-adressen gebruiken. De helpdesk van Caiway geeft aan dat “IP adressen werken met databases om locaties weer te geven. Als deze databases niet up to date zijn, worden er andere locaties weergegeven dan daadwerkelijk het geval is. Wij hebben de databases opnieuw aangeschreven met het verzoek dit zo snel mogelijk aan te passen”. Ze kunnen niet aangeven hoe lang dit duurt. Ik vind het een vreemd verhaal. We zijn nu een paar dagen verder en ik kan nog niet gebruik maken van Disney en Prime. Netflix werkt overigens wel.

Acties:
  • +1Henk 'm!

• EDIT
  • Registratie: januari 2007
  • Laatst online: 00:05
Ik heb van meer mensen gehoord dat ze opeens een IP adres toegewezen gekregen hebben dat als 'buitenlands' gedetecteerd wordt.
Caiway/Delta heeft waarschijnlijk een aantal IP ranges opgekocht die eerder in een ander land gebruikt werden.
Het is dus precies zoals de Caiway helpdesk zegt: de diensten gebruiken verouderde locatiedatabases om te detecteren waar de bezoeker vandaan komt. Daar kan Caiway weinig meer aan doen dan, wat ze ongetwijfeld ook al gedaan hebben, de betreffende databasebeheerders gevraagd de databases bij te werken. Mijn ervaring daarmee is dat het helaas wel even kan duren. Daar heeft Caiway weinig invloed op helaas.

Acties:
  • 0Henk 'm!

• Sjakie0101
EDIT schreef op dinsdag 26 mei 2020 @ 21:24:
Ik heb van meer mensen gehoord dat ze opeens een IP adres toegewezen gekregen hebben dat als 'buitenlands' gedetecteerd wordt.
Caiway/Delta heeft waarschijnlijk een aantal IP ranges opgekocht die eerder in een ander land gebruikt werden.
Het is dus precies zoals de Caiway helpdesk zegt: de diensten gebruiken verouderde locatiedatabases om te detecteren waar de bezoeker vandaan komt. Daar kan Caiway weinig meer aan doen dan, wat ze ongetwijfeld ook al gedaan hebben, de betreffende databasebeheerders gevraagd de databases bij te werken. Mijn ervaring daarmee is dat het helaas wel even kan duren. Daar heeft Caiway weinig invloed op helaas.
Je praat de fout van Caiway goed. Wanneer een range wordt opgekocht dan moet deze eerst op Nederland gezet worden. Daarna duurt het even aleer de databases bij zijn. Caiway heeft die nieuwe range veel te vroeg ingezet en dat is hun al eerder overkomen.

Acties:
  • 0Henk 'm!

• EDIT
  • Registratie: januari 2007
  • Laatst online: 00:05
Hoe is het traag updaten van locatiedatabases van derde partijen de fout van Caiway? Dat is natuurlijk volstrekte flauwekul.
Dat is net alsof je zegt dat bijv. een gemeente maar moet wachten met het afsluiten van een weg totdat eindelijk alle navigatiesystemen hun databases hebben bijgewerkt.
Ik vind het al netjes dat ze voor de klant zelfs de moeite nemen om de betreffende database aan te schrijven.

[Voor 26% gewijzigd door EDIT op 26-05-2020 21:48]

Acties:
  • 0Henk 'm!

• kraades
  • Registratie: november 2006
  • Laatst online: 22:21
Als je echt wilt kijken zou je een (tijdelijke) VPN kunnen nemen die nog werkt met de genoemde streaming diensten.

Donate ETH

Acties:
  • 0Henk 'm!

• petervv22
  • Registratie: juli 2015
  • Laatst online: 28-05 07:13
Mag ik even een vraagje stellen

Ik ben overgestapt van COAX naar Glas, en krijg daarbij ook een nieuw (glas) modem.
Ik heb alles aangesloten, en alles werkte.
Ik heb in 1e instantie de WiFi van het Genexis modem gebruikt, maar ik merk dat deze soms wegvalt / traag is

Nu wil ik toch weer mijn eigen router erachter hangen, die eigenlijk gewoon super werkt.
Dit is een TP-Link Archer C9
Mijn vraag is nu : Kan iemand mij vertellen wat het stappenplan moet worden, want ik heb het niet helemaal op een rijtje.

Ik ga dus de WiFi 2,4Ghz en de 5Ghz op de Genexis uitzetten. De DHCP-reeks laat ik aan staan, want op mijn eigen router gebruik ik een eigen reeks
De Genexis is te bereiken op 192.168.1.254, dus dit adres gebruik ik dan op mijn eigen router als gateway toch ?. Vervolgens verbind ik beide router mbv. de LAN-poort aan elkaar.

Op mijn eigen router gebruik ik dan mijn eigen IP-Reeks ??? (dat was altijd 192.168.8.x), of mag dat niet meer ??
Als gateway op mijn eigen router gebruik ik dus het adres waarop de Genexis te bereiken is.

Maar, moet ik dan mijn eigen router nog als AccesPoint zetten, of mag ik deze gewoon gebruiken zoals ik gewend was. (als WiFi router dus)
Hopelijk heeft iemand even een duidelijk plan, want ik wordt niet vrolijk van die Genexis. Had liever zo'n 'oud dom' modem van Caiway gehad.
Dan had ik geen problemen....

En volgens mij kun je hem niet in bridge-mode laten zetten
Ik hoor wel iets over mogelijk NAT-conflicten, maar die kan ik nog even niet plaatsen.

kortom : Wie kan mij helpen aan een duidelijk stappenplan ?

Acties:
  • +1Henk 'm!

• sniper20
  • Registratie: januari 2002
  • Laatst online: 30-05 15:54
petervv22 schreef op dinsdag 26 mei 2020 @ 21:48:

kortom : Wie kan mij helpen aan een duidelijk stappenplan ?
De Genexis is al een router, dus 2 routers achter elkaar zetten is niet handig. Die TP-link kun je beter omzetten naar een access-point. Meer hoeft dat ding niet te doen.

https://awesometoast.com/archer-c9/

Acties:
  • 0Henk 'm!

• petervv22
  • Registratie: juli 2015
  • Laatst online: 28-05 07:13
Oke, Even een samenvatting.

Ik schakel dus de WiFi op de Caiway Genexis modem/router uit

Dan doe ik het stappenplan wat in de link genoemd wordt.
En hierbij gebruik ik dus wel een IP-Adres uit de reeks van de Genexis DHCP-scope
(liefst een nummer buiten de scope reeks van Genexis)

Heb ik in dat geval geen problemen met NAT conflicten ?

Acties:
  • +1Henk 'm!

• Starke
petervv22 schreef op dinsdag 26 mei 2020 @ 23:01:
Oke, Even een samenvatting.

Ik schakel dus de WiFi op de Caiway Genexis modem/router uit

Dan doe ik het stappenplan wat in de link genoemd wordt.
En hierbij gebruik ik dus wel een IP-Adres uit de reeks van de Genexis DHCP-scope
(liefst een nummer buiten de scope reeks van Genexis)

Heb ik in dat geval geen problemen met NAT conflicten ?
Let op dat de Genexis (standaard) voor zover ik me kan herinneren 192.168.1.254 dus als je ook de .254 gebruikt (van de handleiding) krijg je een IP conflict.

Verder vind ik de handleiding wat apart normaal gesproken zou je zeggen als je DHCP-server uitzet dat je wel een DHCP adres van je router krijgt waar die op aangesloten is (en zou je dat statische adres dus eventueel niet nodig hebben maar gewoon via een mac-binding in je Genexis afvangen).

IP ranges buiten de scope van de Genexis waren dacht ik .1-50 die niet automatisch toegewezen worden (maar kan je in de Genexis controleren).

Maar om je vraag te beantwoorden: Als je de handleiding zou volgen heb je geen NAT achter NAT en IP conflicten als het goed is ook niet.

Verder heb ik even de handleiding van je Archer C9 doorgenomen en kennelijk heeft deze ook een Access Point modus (waarbij dingen als NAT etc al standaard uitgezet worden zodat je geen NAT achter NAT hebt).
Pagina: 1 ... 28 29 30 Laatste

Apple iPhone SE (2020) Microsoft Xbox Series X LG CX Google Pixel 4a CES 2020 Samsung Galaxy S20 4G Sony PlayStation 5 Nintendo Switch Lite

'14 '15 '16 '17 2018

Tweakers vormt samen met Hardware Info, AutoTrack, Gaspedaal.nl, Nationale Vacaturebank, Intermediair en Independer DPG Online Services B.V.
Alle rechten voorbehouden © 1998 - 2020 Hosting door True