Voeding advies en informatie topic - Deel 31 Vorige deel Overzicht Volgende deel Laatste deel

Dit topic is onderdeel van een reeks. Ga naar het meest recente topic in deze reeks.

Pagina: 1 ... 3 ... 10 Laatste
Acties:
  • 37.933 views

Onderwerpen

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• stin00
  • Registratie: Mei 2013
  • Niet online
Afbeeldingslocatie: http://cache.gawker.com/assets/images/gizmodo/2010/09/paperclip_psu.jpg

Afbeeldingslocatie: http://cdn.overclock.net/a/ad/500x1000px-LL-ad9e1227_atx-connector-20-24pin.jpeg

Op die manier kan je de voeding 'voor de gek houden' zodat hij aanspringt :)
Eventueel kan je ook je voeding openschroeven en kijken naar brandplekken of andere opvallende zaken.
Weet alleen niet hoe het met garantie zit na openschroeven!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• suikerberg
  • Registratie: Augustus 2013
  • Laatst online: 17-09 00:30
Ik heb nog garantie op de voeding, dus open schroeven wordt em niet. Net ook even de paperclip test uitgevoerd en dat ging prima. Had vanmorgen weer geprobeerd de pc te gebruiken, wat potjes CS:GO gedaan, ging allemaal prima. Maar bij het 2e potje viel me pc opeens weer uit en ging niet meer aan, de power lampjes flashten even. Weer even later ging die wel aan en bleef dat voor ~30seconden.

Wat moet ik nu :?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Pwuts
  • Registratie: Augustus 2012
  • Laatst online: 04-09-2023

Pwuts

pwutst met vanalles en nog wat

PSU RMA sturen. :)
Gelukkig heb je de garantie nog. :P

¯\_(ツ)_/¯

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• suikerberg
MasterPrutser schreef op zondag 23 augustus 2015 @ 16:59:
PSU RMA sturen. :)
Gelukkig heb je de garantie nog. :P
Maar hij passed de paperclip test? Ik wil er eerst zeker van zijn dat het de psu is.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Pwuts

Pwuts

Tsja, dat gaat lastig. Je zult hem op je systeem aan moeten sluiten om 'm te belasten en dus echt goed te testen. Als ik de "symptomen" zo echter bekijk lijkt het erop dat het toch echt de PSU is.

Even alles op een rijtje:
  1. Er komt ineens een penetrante lucht van verbrand plastic uit je PC terwijl deze aan staat.
  2. De PSU werkt prima als hij niet belast wordt maar los van de computer wordt ingeschakeld.
  3. Nadat hij een korte tijd uit heeft gestaan werkt ie weer.
  4. Tijdens het gamen valt de PC plotseling uit, gaat niet meer aan.
  5. Na even niet gebruikt te zijn gaat de PC wel weer aan, maar valt al snel weer uit.
Dit lijkt mij (ook al ben ik geen expert :9) een falende condensator: de PSU kan wel worden ingeschakeld, maar zodra deze wordt belast komt de condensator in kwestie capaciteit te kort (misschien lekt ie?) en valt hij vrij snel uit.

Hopelijk komt -The_Mask- nog even langs om deze kwestie te bekijken, ik ben namelijk niet de PSU-expert hier. Ik durf echter wel te wedden dat het de PSU is. :Y

¯\_(ツ)_/¯

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• -The_Mask-
  • Registratie: November 2007
  • Niet online
MasterPrutser schreef op woensdag 19 augustus 2015 @ 21:53:

De rest van de foto's is op mysterieuze wijze van m'n fototoestel verdwenen. :'(
Kun je foto's van alle elco's in de voeding maken? Goede macro functie op de camera?
suikerberg schreef op zaterdag 22 augustus 2015 @ 17:32:
Net opeens een brandende lucht uit mijn computer, na even goed te ruiken was ik er vrij zeker van dat het de PSU is. Natuurlijk meteen de voeding uit me pc gehaald. Mijn vermoeden is dat de PSU de lucht veroorzaakte en dus kapot is, is er een manier om dit te bevestigen zonder hem weer in mijn pc aan te sluiten?
Als het uit de PC komt dan moet het nog steeds wel te ruiken zijn. Anders alle onderdelen één voor één even goed besnuffelen. :P

Bitfenix Whisper 450W review
[PSU] Voeding advies en info
AMD Nieuwsdiscussie
AMD Radeon Info en Nieuwsdiscussietopic

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• suikerberg
Na uitgebreid testen blijkt het niet de voeding te zijn.

Dit plaatje legt alles uit..

Afbeeldingslocatie: http://i.imgur.com/KpBqxzu.png

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• rikadoo
  • Registratie: Oktober 2007
  • Niet online
je CPU is ontploft? Koeler er verkeerd op?

AMD Ryzen 7 5900x | Custom WC | ASUS ROG Strix X570-E Gaming | 32GB Corsair DDR4-3600MHz | Samsung 970 nvme 1TB | Samsung 860 EVO 2TB | AMD RX 6900XT 16GB | 1x Asus RoG XG27AQDMG | 1x LG UltraGear 27GL850

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• -The_Mask-
  • Niet online
Dat is idd te warm, CPU is aan het throttlen, zal betekenen dat de koeler (fan) stuk is, slecht gemonteerd zit of vol met stof. Maar een CPU die zou warm wordt gaat niet stinken, daarvoor moet is 100 graden echt veel te "koud". Dus dat moet iets anders zijn geweest.

AMD Nieuwsdiscussie

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• rikadoo
  • Registratie: Oktober 2007
  • Niet online
VRM rond de CPU? oid. Zou eens op je moederbord kijken naar bolle elco`s of brandplekken.

AMD Ryzen 7 5900x | Custom WC | ASUS ROG Strix X570-E Gaming | 32GB Corsair DDR4-3600MHz | Samsung 970 nvme 1TB | Samsung 860 EVO 2TB | AMD RX 6900XT 16GB | 1x Asus RoG XG27AQDMG | 1x LG UltraGear 27GL850

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Pwuts

Pwuts

-The_Mask- schreef op maandag 24 augustus 2015 @ 19:38:
[...]

Kun je foto's van alle elco's in de voeding maken? Goede macro functie op de camera?
Oeioeioeioei, dat wordt dan volgende week. :S

Jammer genoeg begint morgen ook voor mij de school weer. :'(
Ik zal zo snel mogelijk foto's maken en posten, maar het kan even duren. ;)

¯\_(ツ)_/¯

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• bertp1
  • Registratie: Maart 2011
  • Niet online
Standaard build, atx case met 6600k en iets in de trand van gtx 670, of een mindere videokaart met upgrade over een jaar met Pascal/Northern Island. Met oc mogelijkheden. Niks extreem, geen fancy toestanden of extreem stille onderdelen nodig. Sli/Crossfire mogelijkheden zijn niet echt nodig denk ik.

Dacht eerst aan een Super Flower Golden Green HX 450W voor €65, maar die lijkt goedkope Capxon te gebruiken?

Seasonic S12G 450W (€75 in NL), maar daar klaagt men over stijve/te korte kabels hier op tweakers? Is voor iemand die voor eerste keer een pc in elkaar steekt dus misschien geen goed idee?

Dan kijk ik al naar Seasonic G-series 550W (aangezien 450W niet goedkoper is). Maar op €80-85 punt is het misschien beter om dan gewoon een dikke 10 meer uit te geven aan een Super Flower Leadex? :p

Any thoughts? 350W lijkt me wat krap als ie ooit naar een dikke 200W+ kaart wilt upgraden.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• -The_Mask-
  • Niet online
bertp1 schreef op maandag 24 augustus 2015 @ 23:29:
Standaard build, atx case met 6600k en iets in de trand van gtx 670, of een mindere videokaart met upgrade over een jaar met Pascal/Northern Island. Met oc mogelijkheden. Niks extreem, geen fancy toestanden of extreem stille onderdelen nodig. Sli/Crossfire mogelijkheden zijn niet echt nodig denk ik.
ATX behuizing zonder window?

Overigens is het Arctic Islands, Northern Islands was de HD6000 serie.
Dacht eerst aan een Super Flower Golden Green HX 450W voor €65, maar die lijkt goedkope Capxon te gebruiken?
Je kan beter CapXon hebben in een goed ontworpen voeding welke weinig ripple produceert en waarbij de condensators koel blijven dan kwaliteits elco's in een beroerde voeding welke erg veel ripple produceert en de condensators naast een component zitten welke 100 graden worden of waarbij de kwaliteitselco's de verkeerde waarde hebben. Dan weet je namelijk zeker dat ze maar een heel kort leven hebben.
Seasonic S12G 450W (€75 in NL), maar daar klaagt men over stijve/te korte kabels hier op tweakers? Is voor iemand die voor eerste keer een pc in elkaar steekt dus misschien geen goed idee?
Stijve kabels heb ik zelf nog nooit echt last van gehad en toch heb ik wel een aantal van zulke voedingen liggen. Je plaatst de kabels één maal, buigt ze eventueel wat en zet ze vast met tiewraps. Dan zie ik het probleem van wat stugge of stijve kabels niet echt, het is niet dat je er dagelijks mee moet werken.

Te korte kabels kan wel en probleem zijn natuurlijk, maar dit ligt ook natuurlijk volledig aan de behuizing.
Any thoughts? 350W lijkt me wat krap als ie ooit naar een dikke 200W+ kaart wilt upgraden.
Ik zou idd een high-end 400W voeding als minima aan houden.

AMD Nieuwsdiscussie

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• bertp1
  • Niet online
Dank voor het antwoord. Moest uiteraard Arctic Islands zijn :p Behuizing ligt nog niet vast, ms een Nanoxia DS1, CM MasterCase of een van die NZXT kasten (die komen voornamelijk met window). Lijken mij allemaal relatief groot.

Wat die Capxons betreft, uiteraard. Maar het lijkt mij wel risicovol om matige dikke elco's voor 5jaar+ te gebruiken? Geen idee hoe lang die pc moet meegaan, maar dan is het misschien beter om net ietsje meer uit te geven voor zekerheid?

Maar ik neem aan dat alle genoemde voedingen dan wel ok zijn? V450 misschien nog wat stiller dan de G550?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• -The_Mask-
  • Niet online
bertp1 schreef op dinsdag 25 augustus 2015 @ 17:59:
Dank voor het antwoord. Moest uiteraard Arctic Islands zijn :p Behuizing ligt nog niet vast, ms een Nanoxia DS1, CM MasterCase of een van die NZXT kasten (die komen voornamelijk met window). Lijken mij allemaal relatief groot.
Je besteld de voeding pas als je de rest ook weet? Dan is het misschien gemakkelijker om dan een goede voeding te zoeken. Zo kun je bij een voeding waarbij de kabels goed achter het moederbord langskunnen en waarbij de gaten ook op de juiste plaats zitten om de kabel bij de moederbord connector te brengen, uit de voeten met een relatief korte EPS kabel.

En als je een behuizing met window neemt staat een voeding met zwarte kabels ook een stuk netter dan één met alle kleuren van de regenboog.

Qua geluid hetzelfde, als de rest van de PC heel stil is dan kan het natuurlijk ook geen kwaad om een hele stille voeding erbij te nemen.
Wat die Capxons betreft, uiteraard. Maar het lijkt mij wel risicovol om matige dikke elco's voor 5jaar+ te gebruiken? Geen idee hoe lang die pc moet meegaan, maar dan is het misschien beter om net ietsje meer uit te geven voor zekerheid?
In een vrij slecht design zoals bijvoorbeeld FSP Epsilon kom je ongeveer op 5 jaar uit. Ik heb nog wel eens één gezien die maar tot drie jaar kwam, maar die mensen rookten zoveel dat de voeding helemaal vol met stof en rook zat, dus dat kwam vooral daardoor.

In een betere voeding moet je toch aan wel heel wat langer kunnen denken. Neem nu de Cooler Master GM serie, die heeft ook CapXon elco's, maar die kunnen een stuk beter gekoeld worden en deze voeding produceert ook minder ripple. Daarom kan Cooler Master op deze serie ook 5 jaar garantie geven, dat is niet iets wat je als fabrikant doet als de helft binnen 5 jaar terug komt voor garantie.

Bij zoiets als de Super Flower Golden Green HX serie verwacht ik meer iets als 10 jaar eigenlijk. De 5V standby elco is namelijk wel een kwaliteitselco en de CapXons kunnen nog redelijk gekoeld worden. Ook is de ripple van dit design, eigenlijk elke Super Flower tegenwoordig gewoon erg laag.
Maar ik neem aan dat alle genoemde voedingen dan wel ok zijn? V450 misschien nog wat stiller dan de G550?
Ja de CM V450SM moet stiller zijn, kwaliteit is wel weer wat minder alleen en de kabels zien er ook minder mooi uit.

AMD Nieuwsdiscussie

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Hodor
  • Registratie: September 2014
  • Laatst online: 23-08 13:34
Verschillende mensen hebben me verteld dat de voeding die ik in mijn build heb niet goed genoeg is.
Daarnaast zouden de grafische vertekeningen (strepen, blokken en zwart beeld) ook komen, omdat ik te weinig watt heb.

de componenten zijn:

-behuizing: fenix raider
-cpu: i5 3450
-gpu: AMD r9 290 TRI-X
-motherboard: Asus P8Z77-V LX
-SATA 1TB 7200 rpm
-samsung 840 evo 250GB
-optische driver: Samsung Writemaster SH-224FB Zwart
-RAM: Crucial CT51264BA160BJ 4GB 2X

monitor: Dell Ultrasharp U2311H
muis en toetsenbord: CM Storm Devastator Gaming Gear Combo
tekentablet: Yiynova MPS19u+

Voor de voeding gebruik ik de Seasonic S12II-Bronze 520W.

(grafische kaart en de cpu zijn beide opgestuurd voor reparaties, maar teruggestuurd omdat er niks mee aan de hand was volgens hun test benchmarks)

kan iemand mij vertellen ofdat ik de goeie voeding heb?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Pwuts

Pwuts

Hodor schreef op dinsdag 25 augustus 2015 @ 19:24:
Verschillende mensen hebben me verteld dat de voeding die ik in mijn build heb niet goed genoeg is.

[...]

kan iemand mij vertellen ofdat ik de goeie voeding heb?
Die voeding is een prima kwaliteit voeding die (voor zover ik weet) nog nooit echt problemen heeft gegeven. Hij wordt hier op het forum al langere tijd aangeraden voor builds en ik heb er nog nooit klachten over gehoord. Het wattage is ook hoog zat, dus daar ligt het ook niet aan.

Waar het wel aan ligt, geen idee, maar in ieder geval niet aan de kwaliteit of het vermogen van de PSU. :N

¯\_(ツ)_/¯

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• -The_Mask-
  • Niet online
Hodor schreef op dinsdag 25 augustus 2015 @ 19:24:
Daarnaast zouden de grafische vertekeningen (strepen, blokken en zwart beeld) ook komen, omdat ik te weinig watt heb.
Dat is technisch gezien onmogelijk en het is ook niet het geval trouwens.

Verreweg het meest logische is dat het je videokaart zelf is. Welke winkel beweert trouwens dat er niks mis mee is en wat hebben ze allemaal getest? Ik zie namelijk best wel vaak mensen videokaarten terug sturen naar een webshop waarbij de webshop beweert de videokaart (goed) getest te hebben. Maar dit vaak genoeg niet zo blijkt te zijn. De videokaart blijkt vaak genoeg wel stuk te zijn en de webshop heeft dan niet (goed) getest, Alternate heeft hier bijvoorbeeld een handje van, meerdere keren gezien helaas.

Dat de CPU het veroorzaakt is trouwens niet heel logisch al zit de PCI Express controller wel in de CPU.

Het makkelijkst zou zijn dat je nog een PC tot je beschikking hebt zodat je onderdelen kan uitwisselen.

Bios van je moederbord trouwens up-to-date? Kan daar eventueel aan liggen of aan het moederbord zelf. Werkgeheugen zou ook nog kunnen, maar lijkt mij op dit moment minder logisch als de videokaart, moederbord of bios.

AMD Nieuwsdiscussie

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Pwuts

Pwuts

Vertekeningen heb ik tot nu toe vooral gezien bij het te ver overklokken van het VRAM, het geheugen op de grafische kaart. Ik ben het ermee eens dat het dus waarschijnlijk aan je videokaart ligt.
/edit: ik bedoel hier niet per sé dat het aan je VRAM of aan een eventuele overklok ligt. Het is echter wel vrij duidelijk dat het aan de videokaart ligt.

Nog een keer terugsturen met de nadrukkelijke vraag om 'm goed te testen. Dus ook onder full load (Furmark), in games etc.

Maar eerst idd even onderdelen uitwisselen met een andere PC, tenzij dat echt niet kan. Dat zorgt ervoor dat je de CPU en de andere niet-GPU-onderdelen kunt uitsluiten.

[ Voor 14% gewijzigd door Pwuts op 26-08-2015 07:32 ]

¯\_(ツ)_/¯

• Haas321
  • Registratie: November 2012
  • Laatst online: 08-07 00:58
Trekt deze voeding (Antec VPF Series 450W dit systeem + een MSI Radeon 290 Gaming 4GB?

Of toch overstappen naar een 970 dan?

#ProductPrijsSubtotaal
1Intel Core i5-4460 Boxed€ 177,95€ 177,95
1ASRock B85M Pro4€ 62,95€ 62,95
1Seagate Desktop HDD ST1000DM003, 1TB€ 47,95€ 47,95
1Cooler Master N300 (KKN1, closed)€ 35,95€ 35,95
1Crucial Ballistix BLS2CP4G3D1609DS1S00CEU€ 44,-€ 44,-
1Antec VPF Series 450W€ 58,50€ 58,50
1Crucial BX100 250GB€ 82,95€ 82,95
Bekijk collectie
Importeer producten
Totaal€ 510,25

Bij voorbaat dank :)

• Haas321
  • Registratie: November 2012
  • Laatst online: 08-07 00:58
Alright, thanks :)

• Xudonax
  • Registratie: November 2010
  • Laatst online: 18-09 13:09
Omdat ik mijn PC binnenkort wil gaan ombouwen in een fatsoenlijke kast (de Thermaltake Core X9) overweeg ik ook om mijn voeding te vervangen. Op dit moment gebruik ik nog een Zalman ZM850-HP uit 2009, welke maximaal 850W kan leveren. Ik wil hier eigenlijk niet op inleveren omdat mijn PC in idle (terwijl ik dit bericht typ) 250~260W gebruikt. Onder load loopt dit op tot een slordige 650W. So far so good, even de topicstart lezen en ik kom bijvoorbeeld uit op een Corsair HX850i of de NZXT Hale90 v2 850W.

Helaas is het niet zo heel simpel doordat de rest van mijn hardware niet zo heel standaard is. Ik heb een Tyan i5400PW moederbord liggen, met 2 socket 771 sockets. De CPU's waren praktisch gratis en het geheel werkt nog goed, dus ik zie geen reden om dit te vervangen. Er zitten op dit moment twee Intel Xeon L5410 CPU's in welke een TDP van 50W hebben. Ik wil echter graag omstreeks de jaarwisseling upgraden naar twee Intel Xeon X5492 CPU's met een TDP van 150W. Daarnaast ben ik op zoek naar grotere geheugen reepjes (4+GB), waarbij Tyan aangeeft dat ik een voeding nodig heb die minstens 4.5A op de 5Vsb lijn kan leveren. Dit is mijn grootste struikelblok, want dit is nauwelijks te vinden. Voor de hierboven gelinkte voedingen heb ik dit ook uit reviews moeten plukken.

Overzicht van hoe mijn setup nu is (alleen het moederbord is niet 100% correct, Tweakers kent de Tyan i5400PW niet):
#ProductPrijsSubtotaal
2Intel Xeon L5410 Boxed€ 0,-€ 0,-
1Tyan Tempest i5400XL€ 0,-€ 0,-
1Sapphire R9 290X 4GB GDDR5 TRI-X€ 0,-€ 0,-
1WD Blue WD10EZEX, 1TB€ 49,95€ 49,95
16HP 398707-051€ 148,98€ 2.383,68
1LG GGC-H20L (6x, SATA-300, Zwart)€ 0,-€ 0,-
1Sony Optiarc AD-5260S Zwart€ 0,-€ 0,-
1Intel 320 120GB€ 0,-€ 0,-
Bekijk collectie
Importeer producten
Totaal€ 2.433,63

Hierbij de opmerking dat het geheugen ~8W per bankje gebruikt, dus dit is niet een verwaarloosbare hoeveelheid :) Volgens verschillende reviews gebruik de Xeon L5410 grofweg 40W maximaal, en zit de Xeon X5492 op ~120W per stuk. Als ik voor het gemak 160W bij de max load optel kom ik uit op ~650W + 160W = ~810W. Ik zie niet hoe ik met minder dan 850W toe ga kunnen eigenlijk.

Mijn vraag is vooral, als ik de geplande CPU upgrade in het oog houd, is 850W dan genoeg of kan ik beter naar een 1000W voeding gaan kijken?

Als er een voeding is die 4,5A kan leveren op de 5Vsb lijn dan is het prettig, maar gezien DDR2 FB-DIMMs nog steeds erg duur zijn (en ik geen 800MHz kan vinden) twijfel is of ik dit ga upgraden.

• bertp1
  • Niet online
-The_Mask- schreef op dinsdag 25 augustus 2015 @ 19:17:
[...]

Je besteld de voeding pas als je de rest ook weet? Dan is het misschien gemakkelijker om dan een goede voeding te zoeken. Zo kun je bij een voeding waarbij de kabels goed achter het moederbord langskunnen en waarbij de gaten ook op de juiste plaats zitten om de kabel bij de moederbord connector te brengen, uit de voeten met een relatief korte EPS kabel.

En als je een behuizing met window neemt staat een voeding met zwarte kabels ook een stuk netter dan één met alle kleuren van de regenboog.

Qua geluid hetzelfde, als de rest van de PC heel stil is dan kan het natuurlijk ook geen kwaad om een hele stille voeding erbij te nemen.

[...]

In een vrij slecht design zoals bijvoorbeeld FSP Epsilon kom je ongeveer op 5 jaar uit. Ik heb nog wel eens één gezien die maar tot drie jaar kwam, maar die mensen rookten zoveel dat de voeding helemaal vol met stof en rook zat, dus dat kwam vooral daardoor.

In een betere voeding moet je toch aan wel heel wat langer kunnen denken. Neem nu de Cooler Master GM serie, die heeft ook CapXon elco's, maar die kunnen een stuk beter gekoeld worden en deze voeding produceert ook minder ripple. Daarom kan Cooler Master op deze serie ook 5 jaar garantie geven, dat is niet iets wat je als fabrikant doet als de helft binnen 5 jaar terug komt voor garantie.

Bij zoiets als de Super Flower Golden Green HX serie verwacht ik meer iets als 10 jaar eigenlijk. De 5V standby elco is namelijk wel een kwaliteitselco en de CapXons kunnen nog redelijk gekoeld worden. Ook is de ripple van dit design, eigenlijk elke Super Flower tegenwoordig gewoon erg laag.

[...]

Ja de CM V450SM moet stiller zijn, kwaliteit is wel weer wat minder alleen en de kabels zien er ook minder mooi uit.
Kast wordt Fractal R5, de SuperFlower HX 450W dan maar?

PC wordt in Duitsland besteld. Bovenstaande kost 61.50, Seasonic G550 €72.50. Dus voor het geld maakt het ook niet echt uit.

[ Voor 3% gewijzigd door bertp1 op 27-08-2015 22:27 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• -The_Mask-
  • Niet online
Xudonax schreef op donderdag 27 augustus 2015 @ 15:34:
Daarnaast ben ik op zoek naar grotere geheugen reepjes (4+GB), waarbij Tyan aangeeft dat ik een voeding nodig heb die minstens 4.5A op de 5Vsb lijn kan leveren.
Als je alle geheugensloten vol drukt idd. Dat is de bedoeling?
Dit is mijn grootste struikelblok, want dit is nauwelijks te vinden.
Staat altijd op het label, maar 4,5A is heel veel dat zie je niet vaak.

Is het trouwens niet gemakkelijker/beter om iets nieuws te kopen? Of betaal je het verbruik niet? Iets zuinigs en nieuws verdien je namelijk zo terug met zulke energiekosten. Ik neem aan dat het ding 24/7 draait? Elke watt is dan ongeveer 2 euro op het einde van het jaar, dat tikt hart aan met zo'n verbruik.

AMD Nieuwsdiscussie

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Xudonax
-The_Mask- schreef op vrijdag 28 augustus 2015 @ 15:07:
[...]

Als je alle geheugensloten vol drukt idd. Dat is de bedoeling?
Niet direct, en aangezien dat geheugen ook verdraaid lastig te vinden is (laat staan voor een normale prijs...) is dit in de categorie "leuk, maar verre van vereist".
-The_Mask- schreef op vrijdag 28 augustus 2015 @ 15:07:
[...]
Staat altijd op het label, maar 4,5A is heel veel dat zie je niet vaak.
Klopt zeer zeker, maar ik zie het vaak niet gespecificeerd staan op de site van de fabrikant. En dan word het foto's kijken en inzoomen. Niet onmogelijk, wel (lichtelijk) vervelend.
-The_Mask- schreef op vrijdag 28 augustus 2015 @ 15:07:Is het trouwens niet gemakkelijker/beter om iets nieuws te kopen? Of betaal je het verbruik niet? Iets zuinigs en nieuws verdien je namelijk zo terug met zulke energiekosten. Ik neem aan dat het ding 24/7 draait? Elke watt is dan ongeveer 2 euro op het einde van het jaar, dat tikt hart aan met zo'n verbruik.
Het is mijn "gewone" PC, deze zal 4 tot 8 uur per dag aanstaan, hooguit. Ik betaal het verbruik wel, maar ik heb een dual CPU bak al tijden op mijn wishlist staan (vanaf het moment dat ik mijn Abit BP6 heb vervangen :P ). Ik weet ook dat iets nieuws makkelijker zou zijn, zeker aangezien ik nog een vrijwel functioneel systeem heb op basis van socket 1155. Maar dat voldoet niet aan mijn wens van dual CPU, en is dus mijn ZFS servertje geworden.

Daarnaast vind ik het erg leuk om een over-the-top bak te hebben, ik overweeg ook om nog te upgraden naar 2 videokaarten ala de AMD R9 Nano. Maar ik verwacht niet dat deze serieus meer zullen trekken dan mijn huidige 290X. En hey, het is een hobby dus dat mag best wat kosten in mijn ogen :)

Toch erg bedankt voor de kritische noot, want het is inderdaad een bijzonder hongerig systeem.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Progeny
  • Registratie: November 2009
  • Laatst online: 05-06-2021
Populaire en interessante voedingen
Op dit moment zijn er aantal interessante voedingsseries. In de budget reeks zijn de volgende voedingen populair of interessant:

• De Antec VPF serie heeft net als de Cooler Master GM serie DC-DC en heeft daarvoor vooral bij lage vermogens een vrij hoog rendement. De kwaliteit van deze voeding is echter wel een stuk beter als de Cooler Master GM serie. Nadeel is dat alleen de 24 pins ATX kabel sleeving heeft en ook is niet die modulair zoals de Cooler Master GM serie. Geschikt voor een behuizing met window/venster is deze voeding dus niet echt, maar voor een dichte behuizing is het een prima overweging.
http://www.tomshardware.c...0w-power-supply,4232.html

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• -The_Mask-
  • Niet online
bertp1 schreef op donderdag 27 augustus 2015 @ 22:22:
[...]

Kast wordt Fractal R5, de SuperFlower HX 450W dan maar?
Ja prima, kabels lijken mij ook lang genoeg.
PC wordt in Duitsland besteld. Bovenstaande kost 61.50, Seasonic G550 €72.50. Dus voor het geld maakt het ook niet echt uit.
Super Flower heeft ook als voordeel dat die bij zware belasting wat stiller is.
Ik ken de review. Wil je er nog specifiek iets mee zeggen of over weten? :p

AMD Nieuwsdiscussie

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Progeny
  • Registratie: November 2009
  • Laatst online: 05-06-2021
[b][message=44837038,noline]

Ik ken de review. Wil je er nog specifiek iets mee zeggen of over weten? :p
Nee, review was gloedje nieuw. Ik d8 misschien had je em gemist. Er is er nog één bij Nikktech maar die is wat ouder en betreft de 550W.

Misschien meest recente reviewlink bij aangerade voedingen in de startpost?

Overigens zijn de EVGA B1 en B2 serie niet het vermelden waard?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• -The_Mask-
  • Niet online
Progeny schreef op zondag 30 augustus 2015 @ 16:08:
[...]

Nee, review was gloedje nieuw. Ik d8 misschien had je em gemist. Er is er nog één bij Nikktech maar die is wat ouder en betreft de 550W.
Lees eigenlijk alle goede nieuwe reviews wel. :p

Dus op dit moment jonnyGURU, TechPowerUp en Tomshardware sowieso. Op het forum van jonnyGURU worden eigenlijk alle interessante reviews wel geplaatst, dus als je dat volgt mis je niet zoveel.
Misschien meest recente reviewlink bij aangerade voedingen in de startpost?
Ja dat kan nog wel toegevoegd worden idd. :)
Overigens zijn de EVGA B1 en B2 serie niet het vermelden waard?
B1 is niet interessant en B2 is niet leverbaar op dit moment.

AMD Nieuwsdiscussie

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• -The_Mask-
  • Niet online
Xudonax schreef op vrijdag 28 augustus 2015 @ 18:52:
[...]

Niet direct, en aangezien dat geheugen ook verdraaid lastig te vinden is (laat staan voor een normale prijs...) is dit in de categorie "leuk, maar verre van vereist".
Hoeveel stroom moet de voeding dan op de +5VSB kunnen leveren? Of te wel hoeveel geheugenreepjes ga je er in drukken ongeveer?
Klopt zeer zeker, maar ik zie het vaak niet gespecificeerd staan op de site van de fabrikant. En dan word het foto's kijken en inzoomen. Niet onmogelijk, wel (lichtelijk) vervelend.
Ja er zijn idd wel redelijk wat fabrikanten waarbij het geven van de specs van de voeding al te veel gevraagd is...
Het is mijn "gewone" PC, deze zal 4 tot 8 uur per dag aanstaan, hooguit. Ik betaal het verbruik wel
Dat is dan nog steeds een best behoorlijk verbruik natuurlijk, honderden euro's per jaar dan. :P
Daarnaast vind ik het erg leuk om een over-the-top bak te hebben, ik overweeg ook om nog te upgraden naar 2 videokaarten ala de AMD R9 Nano. Maar ik verwacht niet dat deze serieus meer zullen trekken dan mijn huidige 290X. En hey, het is een hobby dus dat mag best wat kosten in mijn ogen :)
Twee R9 Nano kaarten zouden zo'n 350W moet trekken tijdens load en een R9 290X zit tussen de 250W en 300W bij een zware game, dus dat is idd niet veel hoger.

AMD Nieuwsdiscussie

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Xudonax
-The_Mask- schreef op maandag 31 augustus 2015 @ 01:14:
[...]
Hoeveel stroom moet de voeding dan op de +5VSB kunnen leveren? Of te wel hoeveel geheugenreepjes ga je er in drukken ongeveer?
Ik zit nu met ~3,5A goed, en dat is met 16 2GB reepjes. Ik heb hierbij alleen (logischerwijs) wat problemen met de warmteproductie, maar ik ben bezig om daar wat op te vinden :) Ik denk dat 3~3,5A moet voldoen. De waarschuwing slaat ook voornamelijk op >4GB reepjes in alle sloten.
-The_Mask- schreef op maandag 31 augustus 2015 @ 01:14:
[...]

Dat is dan nog steeds een best behoorlijk verbruik natuurlijk, honderden euro's per jaar dan. :P
Zonder meer waar, maar een hobby mag best wat kosten in mijn ogen. Een kwestie van opletten dat ik het ding niet te lang aan laat staan dus.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Vastelaovend89
  • Registratie: Oktober 2009
  • Laatst online: 15-09 13:44
Goedemorgen,

Ik wil deze build aan kopen echter zit ik te twijfelen of Cooler Master V450 Semi-Modular
voeding voldoende stroom/ vermogen gaat leveren.

Nu heb ik even in de handleiding van de Gygabyte G1 Sniper B6 gekeken en daar staat letterlijk het volgende in:

to meet expansion regquirements, its is recommended that a power supply
than can withstand high power consumpiot be used (500W or greater).
if a pwoer supply is used that does not provide the required power,
the result can lead to an unstable or unbootable system.

Met andere woorden er een 500 watt voeding of hoger aanbevolen.

Wat is wijsheid???????

#ProductPrijsSubtotaal
1Intel Core i5-4460 Boxed€ 178,95€ 178,95
1Gigabyte G1.Sniper B6€ 82,95€ 82,95
1MSI GeForce GTX 970 GAMING 4G€ 365,95€ 365,95
1Seagate Desktop HDD ST2000DM001, 2TB€ 70,95€ 70,95
1Cooler Master N300 (KKN1, closed)€ 35,95€ 35,95
1Scythe Mugen 4€ 35,95€ 35,95
1Crucial Ballistix Tactical BLT2C4G3D1608ET3LX0CEU€ 50,-€ 50,-
1Samsung SH-224DB Zwart€ 14,40€ 14,40
1Cooler Master V450 Semi-Modular€ 69,95€ 69,95
Bekijk collectie
Importeer producten
Totaal€ 988,-

Eng en streng

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• -The_Mask-
  • Niet online
Een goede 450W voeding zoals die CM moet er zelfs net twee GTX 970 kaarten aan kunnen, al kom je dan wel aansluitingen te kort in jou geval.

Deze PC zal hooguit 275W uit de voeding trekken, dus dat kan gemakkelijk.

AMD Nieuwsdiscussie

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• -The_Mask-
  • Niet online
Xudonax schreef op maandag 31 augustus 2015 @ 08:11:
[...]

Ik zit nu met ~3,5A goed, en dat is met 16 2GB reepjes. Ik heb hierbij alleen (logischerwijs) wat problemen met de warmteproductie, maar ik ben bezig om daar wat op te vinden :) Ik denk dat 3~3,5A moet voldoen. De waarschuwing slaat ook voornamelijk op >4GB reepjes in alle sloten.
pricewatch: NZXT Hale90 v2 850W kan ook 3,5A op de +5VSB leveren, vergelijkbare goedkopere high-end voedingen komen allemaal uit op 2,5 of 3A. Dus deze NZXT lijkt mij de beste optie.

Review van de vergelijkbare 1000W versie: http://www.techpowerup.com/reviews/NZXT/HALE90_V2_1000W/
En een iets minder uitgebreide review van de 850W versie: http://www.hardwaresecret...50-w-power-supply-review/

[ Voor 8% gewijzigd door -The_Mask- op 31-08-2015 10:39 ]

AMD Nieuwsdiscussie

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Xudonax
-The_Mask- schreef op maandag 31 augustus 2015 @ 10:39:
[...]

pricewatch: NZXT Hale90 v2 850W kan ook 3,5A op de +5VSB leveren, vergelijkbare goedkopere high-end voedingen komen allemaal uit op 2,5 of 3A. Dus deze NZXT lijkt mij de beste optie.

Review van de vergelijkbare 1000W versie: http://www.techpowerup.com/reviews/NZXT/HALE90_V2_1000W/
En een iets minder uitgebreide review van de 850W versie: http://www.hardwaresecret...50-w-power-supply-review/
Dat was inderdaad eentje die ik al half op het oog had. Als jij zegt dat het voldoende moet zijn bij ~810W, dan gaat deze er binnenkort komen. Hartelijk bedankt!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Misterpc
  • Registratie: November 2000
  • Laatst online: 19-09 12:50
ik zit een beetje met een vraag waar ik niet helemaal uit kom ,

een systeem met een Seasonic S12G 450 watt , daar zit nu in ,
AMD FX6300 oc tot 4,1 GHz Vcore stock ,
MSI HD 7970 lightning , gpu oc 1200 MHz , dat werkt
2 7k2 hdd''s
2 optische drivers en wat andere dingen fans en geluidskaart .

Hoe zwaar belast ik de voeding nu , als ik mijn systeem laat werken op load , ogr en rc5 op cpu gpu .
ik vind namelijk dat de voedings fan aardig wat herrie maakt als ik mijn pc stress en dit gaat ook binnen enkele minuten al zo .
qua vermogen denk ik aan 500 - 550 watt voeding , maar welk merk en type ?
enermax x''t kost het zelfde maar heeft geen ocp
seasonic s12g 550 is een paar euro goedkoper , die nemen of toch iets anders .
of gewoon deze houden ?

B & W 5,8 KWp solar 12 * oost 10 * west

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• -The_Mask-
  • Niet online
Ik denk dat je op of net over de 450W heen gaat, niet echt een probleem voor de voeding. Maar bij Seasonic is het wel normaal dat de fan boven de 50% belasting vrij snel (duidelijk) hoorbaar wordt.

De Seasonic S12G 550W zal dus amper stiller zijn waarschijnlijk. De Enermax X't serie is wel een stuk stiller, maar kwaliteit en performance is wel een stap terug.

Welke behuizing heb je?

AMD Nieuwsdiscussie

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Misterpc
  • Registratie: November 2000
  • Laatst online: 19-09 12:50
het gaat om een oude inWin bigtower
waarbij de voeding halverweg de behuizing zit boven de processor zeg maar ,
en die dus ook de warme lucht van de processor koeler naar binnen krijgt ..

B & W 5,8 KWp solar 12 * oost 10 * west

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• agravain
  • Registratie: Juli 2006
  • Nu online
Hallo PSU experts,

momenteel ben ik aan het kijken om mijn huidige voeding te vervangen.

De voeding is bestemd voor het onderstaande systeem, maar moet ook toekomst bestendig zijn.
Daarom wil ik minimaal 6x SATA voeding en 3x molex voeding.
Er komen in de nabije toekomst nog 2 harde schijven bij (SATA aansluitingen wordt dan 3x HDD, 1x SSD, 1x DVD, 1x casefans R5)
verder zijn er twee molex nodig voor twee extra case fans.

#ProductPrijsSubtotaal
1AMD A8-3870K Black Edition€ 0,-€ 0,-
1ASRock AMD A75 A75 PRO4-M€ 0,-€ 0,-
1Samsung SpinPoint S166 HD161HJ, 160GB€ 0,-€ 0,-
1Fractal Design Define R5 Zwart€ 107,95€ 107,95
2Corsair Vengeance LP CML8GX3M2A1600C9€ 46,-€ 92,-
1Samsung SH-S183A€ 0,-€ 0,-
1Samsung 830 series SSD 128GB€ 0,-€ 0,-
Bekijk collectie
Importeer producten
Totaal€ 441,26

Eisen en wensen waaraan de nieuwe voeding moet voldoen, in volgorde van belangrijkheid:
  • Goede kwaliteit, de voeding moet weer een aantal jaren mee.
  • Stille voeding.
  • Hoge efficientie.
  • Voldoende kabellengte.
  • Uitbreidingsmogelijkheid voor nog één of twee extra HDD's (ten opzichte van de reeds genoemde drie HDD's).
  • Toekomstbestendigheid voor moederbord / processor upgrade. Wat dit precies gaat worden weet ik op dit moment nog niet. Hooguit een midrange grafische kaart, geen game configuratie.
  • Modulair mag maar heeft voor mij niet echt meerwaarde, fanless idem.
Met de bovenstaande informatie, wensen en verwachtingen heb ik een short-list van de volgende voedingen samengesteld:

#ProductPrijsSubtotaal
1be quiet! Straight Power 10 400W€ 67,95€ 67,95
1Cooler Master GM G450M€ 52,50€ 52,50
1Cooler Master V450 Semi-Modular€ 69,95€ 69,95
1Seasonic G-series 450 watt€ 79,95€ 79,95
1Seasonic S12G 450W€ 67,95€ 67,95
Bekijk collectie
Importeer producten
Totaal€ 402,20

Vragen:
De extra fans hebben zowel een Female als een Male molex aansluiting. Als ik de male van de ene ventilator aan de female van de andere koppel, kan ik dan met één molex toe?
Zijn er nog alternatieven die ik over het hoofd heb gezien? Het maximum wat ik uit wil geven is 80 euro.
Zo niet, welke voeding raden jullie me aan?

• Pwuts

Pwuts

Wat is je huidige PSU? Wie weet is het wel helemaal niet nodig om 'm te vervangen. ;)

¯\_(ツ)_/¯

• agravain
  • Nu online
Hoi MasterPrutser,

Mijn huidige PSU komt uit een Antec NSK2400 die ik in 2008 gekocht heb. Volgens de documentatie is het een 380 Watt voeding. Voor zover ik uit mijn hoofd weet is het een Antec voeding. Is deze info voldoende? Als je meer wil weten over de voeding dan moet ik de case open maken.
Een van de problemen is dat de voedingslijn voor de HDD en de DVD wat aan de korte kant is. Deze krijg ik niet netjes weggewerkt in de FD R5.

De extra fans komen ook uit de NSK2400 behuizing, dit zijn TriCool 120mm fans. Hier heb ik wat meer gegevens van gevonden:
High speed 2000 RPM, 0.24A max, 2.9W
Medium speed 1600 RPM, 0.2A, 2.4W
Low speed 1200 RPM, 0.13A, 1.6W

Verwijderd

Hallo allemaal!

Ik heb een vraagje over de EVGA Supernova G2 750/850W. Overal waar ergens een voeding wordt aangeraden wordt de EVGA Supernova G2 series aangeraden, nu wilde ik deze voeding ook graag hebben voor mijn build, aangezien ik nog een voeding mis (draait nu op m'n oude 550 80 plus voeding) en later SLI wil. Nou is mijn probleem, in Nederland kan ik nergens een webshop (of een "normale" winkel) vinden waar ze de EVGA Supernova G2 verkopen, zelfs op www.evga.com is deze niet op voorraad.

Nu is mijn vraag, weten jullie een webshop waar ik deze voeding kan bestellen, zonder me klem te betalen aan verzendkosten en deze toch redelijk snel binnen kan krijgen? Ik zat al naar newegg.com te kijken, maar daar zijn de verzendkosten €50,-..

Ik wil liever niet meer dan €150,- euro uitgeven. Als jullie geen andere webshop weten, wat zou dan een goede voeding zijn i.p.v. de EVGA Supernova G2? Ik had zelf de Corsair RM750/RM850 al op het oog.

Groetjes :)

• mitsumark
  • Registratie: Juni 2009
  • Laatst online: 15:17
Bij codima kun je prima bestellen volgens mij.
Waarom denk je 750W of meer nodig te hebben? Wat is je setup?

Eventuele vervangers indien je echt 750/850W nodig hebt: http://tweakers.net/price...;408644;333108/categorie/

• -The_Mask-
  • Niet online
Misterpc schreef op woensdag 02 september 2015 @ 15:31:
het gaat om een oude inWin bigtower
waarbij de voeding halverweg de behuizing zit boven de processor zeg maar ,
en die dus ook de warme lucht van de processor koeler naar binnen krijgt ..
pricewatch: Cooler Master V550 Semi-Modular zou kunnen, zit nu op de derde revisie en heeft nu o.a. betere condensators en een stillere fan als in de eerste.

Of anders pricewatch: be quiet! Straight Power 10 CM 500W of pricewatch: be quiet! Straight Power 10 500W dan weet je zeker dat die stil is.

AMD Nieuwsdiscussie

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• -The_Mask-
  • Niet online
agravain schreef op donderdag 03 september 2015 @ 18:33:
Mijn huidige PSU komt uit een Antec NSK2400 die ik in 2008 gekocht heb. Volgens de documentatie is het een 380 Watt voeding. Voor zover ik uit mijn hoofd weet is het een Antec voeding. Is deze info voldoende? Als je meer wil weten over de voeding dan moet ik de case open maken.
Een van de problemen is dat de voedingslijn voor de HDD en de DVD wat aan de korte kant is. Deze krijg ik niet netjes weggewerkt in de FD R5.
Zal wel een Antec EarthWatts zijn gemaakt door Seasonic, niet verkeerd om hem te vervangen. Al helemaal als de kabels eigenlijk te kort zijn.

pricewatch: be quiet! Straight Power 10 400W

Lijkt mij de leukste, met afstand de stilste voeding, kabels zijn lang genoeg, met 6 maal SATA en 3 maal molex. En goede kwaliteit, zou in principe gewoon 10 jaar zonder problemen zo'n PC moeten kunnen draaien.

AMD Nieuwsdiscussie

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

mitsumark schreef op donderdag 03 september 2015 @ 23:50:
Bij codima kun je prima bestellen volgens mij.
Waarom denk je 750W of meer nodig te hebben? Wat is je setup?

Eventuele vervangers indien je echt 750/850W nodig hebt: http://tweakers.net/price...;408644;333108/categorie/
Codima heeft de zowel de 850w en de 750w niet op voorraad. Ik heb momenteel een i5 6600k en een GTX 970, ik weet zelf prima dat ik aan een 550w genoeg heb op moment, dus je hoeft het niet eens aan te raden. Ik wil een grotere voeding omdat ik misschien nog een 970 ga kopen of (als de directx12 benchmarks zo blijven) naar AMD ga of nog even op Pascal wacht en als ik ga upgraden koop ik meteen 2 kaarten.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Pwuts

Pwuts

Verwijderd schreef op donderdag 03 september 2015 @ 22:49:
nu wilde ik deze voeding ook graag hebben voor mijn build, aangezien ik nog een voeding mis (draait nu op m'n oude 550 80 plus voeding) en later SLI wil.
Hier een stukje advies dat je een hoop geld kan besparen: Als je "later" SLI wil dan is het in 99% van de gevallen zo dat je daar niet aan toe komt. Tegen de tijd dat je er aan toe bent is het net zo goedkoop om een nieuwe high-end kaart te kopen die je potentiële SLI-opstelling zo weg blaast. Ofwel: Ik zou niet heel veel geld gaan uitgeven aan een voeding waarvan je het vermogen uiteindelijk niet gebruikt. :N

¯\_(ツ)_/¯

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• agravain
  • Nu online
Bedankt voor het advies.
-The_Mask- schreef op vrijdag 04 september 2015 @ 00:07:
Zal wel een Antec EarthWatts zijn gemaakt door Seasonic, niet verkeerd om hem te vervangen.
Dat is hem inderdaad. Is er wat mis met deze serie of is het alleen de leeftijd? Seasonic is toch ook een goed merk?

Omdat ik bezig ben om mijn PC stiller te krijgen is het de Be quiet! Straight Power 10 400W geworden.
Ook omdat het vermogen wat lager is past hij, denk ik, beter bij mijn systeem. Momenteel trekt mijn PC volgens mijn El Cheapo energie meter zo rond de 55W.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• markdm
  • Registratie: Maart 2013
  • Laatst online: 14-09 16:25
Hallo lieve Tweakers van het voeding topic, ik ben van plan deze maand mijn eerste PC voor gamen in elkaar te zetten. Het enige probleem is dat ik echt helemaal niks van voedingen af weet. Dit hieronder zijn de onderdelen die ik zou willen gebruiken.

#ProductPrijsSubtotaal
1Intel Core i5 4670K Boxed€ 245,-€ 245,-
1MSI Z97S SLI PLUS€ 145,-€ 145,-
1MSI R9 380 Gaming 4GB€ 237,95€ 237,95
1Toshiba DT01ACA100, 1TB€ 46,50€ 46,50
1Crucial Ballistix BLS2CP4G3D1609DS1S00CEU€ 42,96€ 42,96
Bekijk collectie
Importeer producten
Totaal€ 800,36

De reden voor de CPU en de HDD is dat ik ze beide goedkoop overgekocht had en het moederbord omdat ik hem gewonnen had :).

Ik vraag me nu alleen af welke voeding ik dus moet kopen. Ik denk er niet erg aan om over te clocken (maar wil de mogelijkheid het liefst open houden). Misschien wil ik over een paar jaar een 2e of nieuwe GPU er in stoppen, maar eigenlijk hoef je daar niet echt rekening mee te houden. Verder wil ik vooral dat het future proof is en wil ik er niet al te veel geld aan uitgeven.

De voedingen waar ik tussen twijfel:
pricewatch: Sharkoon WPM600 Bronze
pricewatch: Corsair CX500M
pricewatch: Antec VPF Series 450W

Dus ik vraag me af of jullie hier goed advies voor mij hebben. Ik weet namelijk echt niet welk merk nou goed/kwalitatief is, wat de voltages betekenen, welke aansluitingen ik nodig heb, of modulair handig is enzovoort. Waardoor ik dus erg twijfel.

[ Voor 3% gewijzigd door markdm op 04-09-2015 22:24 ]

steam: failsnail, Letterbox

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

MasterPrutser schreef op vrijdag 04 september 2015 @ 17:22:
[...]

Hier een stukje advies dat je een hoop geld kan besparen: Als je "later" SLI wil dan is het in 99% van de gevallen zo dat je daar niet aan toe komt. Tegen de tijd dat je er aan toe bent is het net zo goedkoop om een nieuwe high-end kaart te kopen die je potentiële SLI-opstelling zo weg blaast. Ofwel: Ik zou niet heel veel geld gaan uitgeven aan een voeding waarvan je het vermogen uiteindelijk niet gebruikt. :N
Bedankt voor het advies, maar ik wil toch echt voor de 750W+ voeding gaan, omdat, zoals ik al zei, ik sowieso 2 kaarten ga kopen de volgende keer dat ik upgrade.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

MasterPrutser schreef op vrijdag 04 september 2015 @ 17:22:
[...]

Ik heb, nadat ik mijn pc gekocht heb (Alleen de psu niet geupgrade) een flinke loonsverhoging gekregen (4,50 -> 6,50). Ik ga elke maand ca. 100-150 euro apart leggen als spaarpotje, in de tijd dat ik een nieuwe pc kan kopen zal ik zo'n een budget van zo'n 1500 euro hebben. Aangezien ik een splinternieuwe i5 6600K heb, zal die wel een redelijke tijd goed blijven waardoor ik alleen mijn gpu hoef te upgraden. Als de DirectX 12 benchmarks voor Nvidea blijven zoals ze nu zijn, zal ik eerder upgraden naar AMD. Ik ga hoe dan ook binnen 4 jaar naar 2 gpu's. Daarom wil ik per se die 750 of 850w voeding, zodat ik die later niet extra hoef te kopen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• -The_Mask-
  • Niet online
markdm schreef op vrijdag 04 september 2015 @ 20:33:

De voedingen waar ik tussen twijfel:
pricewatch: Sharkoon WPM600 Bronze
pricewatch: Corsair CX500M
pricewatch: Antec VPF Series 450W

Dus ik vraag me af of jullie hier goed advies voor mij hebben. Ik weet namelijk echt niet welk merk nou goed/kwalitatief is, wat de voltages betekenen, welke aansluitingen ik nodig heb, of modulair handig is enzovoort. Waardoor ik dus erg twijfel.
Van die drie is de Antec de beste voeding qua kwaliteit en prestaties. Maar welke behuizing heb je of ga je kopen?

AMD Nieuwsdiscussie

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• markdm
  • Registratie: Maart 2013
  • Laatst online: 14-09 16:25
-The_Mask- schreef op zaterdag 05 september 2015 @ 11:55:
[...]

Van die drie is de Antec de beste voeding qua kwaliteit en prestaties. Maar welke behuizing heb je of ga je kopen?
Dan denk ik voor de Antec te gaan, dan neem ik de lagere watt maar voor lief.
Ik zit nog heel erg te twijfelen over de behuizing. De keuzes:
pricewatch: Fractal Design Define S
pricewatch: NZXT S340 Zwart
pricewatch: Fractal Design CORE 2300

Ik vind de fractal wel de mooiste, maar hij is wel erg duur.

steam: failsnail, Letterbox

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mitsumark
Verwijderd schreef op zaterdag 05 september 2015 @ 11:48:
[...]
Ik heb, nadat ik mijn pc gekocht heb (Alleen de psu niet geupgrade) een flinke loonsverhoging gekregen (4,50 -> 6,50). Ik ga elke maand ca. 100-150 euro apart leggen als spaarpotje, in de tijd dat ik een nieuwe pc kan kopen zal ik zo'n een budget van zo'n 1500 euro hebben. Aangezien ik een splinternieuwe i5 6600K heb, zal die wel een redelijke tijd goed blijven waardoor ik alleen mijn gpu hoef te upgraden. Als de DirectX 12 benchmarks voor Nvidea blijven zoals ze nu zijn, zal ik eerder upgraden naar AMD. Ik ga hoe dan ook binnen 4 jaar naar 2 gpu's. Daarom wil ik per se die 750 of 850w voeding, zodat ik die later niet extra hoef te kopen.
Ik snap je punt, maar als je nu wacht totdat je daadwerkelijk overstapt zijn er misschien betere voedingen of betere prijzen.

En zoals gezegd, voor 970 SLI kan een 550W voeding voldoende zijn, afhankelijk van het type.

Goede opties van 125-175 euro heb ik je al gegeven, opties voor 90-125 euro kun je (ook) in de startpost vinden.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mitsumark
markdm schreef op zaterdag 05 september 2015 @ 12:44:
[...]

Dan denk ik voor de Antec te gaan, dan neem ik de lagere watt maar voor lief.
Ik zit nog heel erg te twijfelen over de behuizing. De keuzes:
pricewatch: Fractal Design Define S
pricewatch: NZXT S340 Zwart
pricewatch: Fractal Design CORE 2300

Ik vind de fractal wel de mooiste, maar hij is wel erg duur.
Bedenk je dat de NZXT een window heeft, de VPF voeding is dan niet de mooiste (gekleurde, ongesleevede kabels).

Er zijn wel meer opties, maar die zijn over het algemeen iets duurder (tel dat dan bij de NZXT kast op).
http://tweakers.net/price...;349131;353353/categorie/
De 520W Seasonics zijn kwalitatief goed maar simpelweg wat ouder in ontwerp, de CM is beter en stiller maar ook wat duurder.
De 450W Seasonic is ook prima, maar net als de 520W bronze exemplaren niet heel stil tijdens load.

Je kunt het natuurlijk ook 'goedkoop' houden en de Antec VPF 450W en FD Core 2300 kast nemen.

Edit, ik zie nu dat je denkt aan een 380 (ik dacht een 390), dan heb je meer dan 450W echt niet nodig.
Eventueel nog een heel goede optie is dan de: pricewatch: be quiet! Straight Power 10 400W
Het geluid van de seasonics zal dan overigens ook wel meevallen, aangezien je maar 250W verbruik hebt.

[ Voor 14% gewijzigd door mitsumark op 05-09-2015 14:35 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• -The_Mask-
  • Niet online
agravain schreef op vrijdag 04 september 2015 @ 20:02:
Bedankt voor het advies.

[...]

Dat is hem inderdaad. Is er wat mis met deze serie of is het alleen de leeftijd? Seasonic is toch ook een goed merk?
Het is nooit een high-end voeding geweest, was een simpele mainstream voeding van redelijke kwaliteit. Nu met zo'n leeftijd wordt het wel tijd hem te vervangen. De be quiet! Straight Power 10 400W is kwalitatief dan ook een betere voeding. :)

AMD Nieuwsdiscussie

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

mitsumark schreef op zaterdag 05 september 2015 @ 12:44:
[...]

Ik snap je punt, maar als je nu wacht totdat je daadwerkelijk overstapt zijn er misschien betere voedingen of betere prijzen.

En zoals gezegd, voor 970 SLI kan een 550W voeding voldoende zijn, afhankelijk van het type.

Goede opties van 125-175 euro heb ik je al gegeven, opties voor 90-125 euro kun je (ook) in de startpost vinden.
Voor een 970 SLI heb je aan 550W genoeg ja, maar aan 550w heb je niet genoeg voor een AMD Xfire. Mijn vraag was of iemand wist waar de EVGA Supernova G2 750W of 850W beschikbaar was zonder dat ik er 50 euro verzendkosten moet betalen zonder er al te lang voor te wachten.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• -The_Mask-
  • Niet online
Verwijderd schreef op zaterdag 05 september 2015 @ 15:38:
[...]

Voor een 970 SLI heb je aan 550W genoeg ja, maar aan 550w heb je niet genoeg voor een AMD Xfire. Mijn vraag was of iemand wist waar de EVGA Supernova G2 750W of 850W beschikbaar was zonder dat ik er 50 euro verzendkosten moet betalen zonder er al te lang voor te wachten.
http://geizhals.eu/evga-s...e&hloc=pl&hloc=uk&hloc=eu uit Duitsland halen, pricewatch: Super Flower Leadex Gold 750W onder de Super Flower naam, wel minder garantie of de pricewatch: Corsair RM750i, ook een hele goede voeding.
http://www.tomshardware.c...0i-power-supply,4223.html

AMD Nieuwsdiscussie

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• HuntingVillager
  • Registratie: Mei 2015
  • Laatst online: 19-09 15:39
Hallo -The_Mask-, laten we mijn probleem hier verder discusseren :+
Dit is mijn build:
#ProductPrijsSubtotaal
1Intel Core i5-6600K Boxed€ 258,80€ 258,80
1Asus Z170-K€ 122,95€ 122,95
1XFX Radeon R9 390 8GB Double Dissipation Core Edition€ 327,-€ 327,-
1NZXT S340 Colour Edition Zwart/Rood€ 65,90€ 65,90
1Asus VN289H Zwart€ 194,50€ 194,50
1CM Storm Octane - Gaming Gear Combo€ 40,-€ 40,-
1Crucial Ballistix Sport BLS2C8G4D240FSA€ 109,51€ 109,51
1Corsair CX600M€ 72,95€ 72,95
1Samsung 850 EVO M.2 250GB€ 103,95€ 103,95
Bekijk collectie
Importeer producten
Totaal€ 1.295,56

enig idee?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mitsumark
Wat is je vraag?
Je zoekt een nieuwe voeding ter vervanging van de CX600M? Hoe oud is die?
Wat zijn je verdere eisen?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Iceman1987
  • Registratie: December 2007
  • Laatst online: 21-03 19:01
Mijn OCZ ModXStream 600W heeft na 5 jaar het begeven. Dus tijd voor een nieuwe.
Hieronder mijn huidige systeem. Ben van plan om binnenkort een meer high end videokaart aan te schaffen.

Ik zoek daarbij een voeding welke modulair is, rond de 500Watt, van goede kwaliteit, welke niet al te veel herrie maakt. De Be quiet lijkt perfect, alleen een beetje aan de prijs.
Budget is rond de 80 euro.
Daarnaast moet de CPU kabel wel langer zijn dan die van de OCZ (46 cm).

Ik denk aan de Seasonic G-series 550 watt
Andere alternatieven?

#ProductPrijsSubtotaal
1Intel Core i5-4690K Boxed€ 238,80€ 238,80
1MSI Z97 GAMING 5€ 140,95€ 140,95
1MSI Radeon R9 270X GAMING 2G Battlefield 4€ 0,-€ 0,-
1WD Black SATA 3 Gb/s WD6401AALS, 640GB€ 0,-€ 0,-
1Lancool Dragon Lord PC-K62€ 0,-€ 0,-
1Philips 278G4DHSD Zwart€ 279,-€ 279,-
1NZXT Sentry 2€ 29,95€ 29,95
1Cooler Master Nepton 140XL€ 84,89€ 84,89
1Xigmatek XLF-F1253 LED Fan 120mm€ 0,-€ 0,-
1Sharkoon FireGlider€ 22,-€ 22,-
1GeIL Black Dragon GB38GB1600C9DC€ 48,99€ 48,99
1OCZ ModXStream Pro 600W€ 0,-€ 0,-
1Crucial MX100 256GB€ 116,-€ 116,-
Bekijk collectie
Importeer producten
Totaal€ 960,58

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Beste Tweakers,

Onlangs heb ik een nieuwe CPU met daarbijhorende moederbord en RAM gekocht. Nou ben ik zeer benieuwd of mijn huidige PSU de setup nog aankan en of ik dan nog ruimte over heb om mijn CPU te overclocken.
Ook ben ik benieuwd of de RAM een goede keuze is.

Setup

CPU: i7 5820k
CPU Koeler: Scythe Mugen 4
Moederbord: MSI X99S SLI PLUS
RAM: 1 x Kingston HyperX Fury
Videokaart: Gigabyte GTX 970 G1 gaming
Case fans: 5x 120mm Fans die ongeveer 1200 rpm draaien
Case fan controller: lijkt hierop
Harde drives: 258gb SSD en 1 TB sata schijf

PSU: XFX TS 550W*

Ik hoop dat mijn vraag zo duidelijk genoeg is.

Tepel-Vlekje

[ Voor 3% gewijzigd door Verwijderd op 05-09-2015 19:38 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• crypt0rr
  • Registratie: Juni 2010
  • Laatst online: 18:54
Naar mijn mening een prima systeem, alleen ik zou toch gaan voor een krachtiger model voeding. Iets van Corsair het liefst, maar dat is mijn voorkeur.

Kijk voor de handigheid eens op de onderstaande sites, hier kan je het nodige wattage van de voeding redelijk goed laten berekenen. Ik ga meestal 150 / 200 W boven het resultaat uit de onderstaande tests zitten dan heb ik nog wat headroom voor overclocken.

http://outervision.com/power-supply-calculator
http://powersupplycalculator.net/
http://www.coolermaster.outervision.com/

AdGuard Home

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

bardi-1 schreef op zaterdag 05 september 2015 @ 19:26:
Naar mijn mening een prima systeem, alleen ik zou toch gaan voor een krachtiger model voeding. Iets van Corsair het liefst, maar dat is mijn voorkeur.

Kijk voor de handigheid eens op de onderstaande sites, hier kan je het nodige wattage van de voeding redelijk goed laten berekenen. Ik ga meestal 150 / 200 W boven het resultaat uit de onderstaande tests zitten dan heb ik nog wat headroom voor overclocken.

http://outervision.com/power-supply-calculator
Dank voor de snelle reactie.

Ik kom dus rond de 500-530 watt uit via http://outervision.com/power-supply-calculator
Bestaat er dan de mogelijkheid dat mijn onderdelen stuk gaan als ik deze voeding gebruik? Aangezien ik weinig budget heb komt het op het moment niet zo goed uit.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• crypt0rr
Verwijderd schreef op zaterdag 05 september 2015 @ 19:46:
[...]

Dank voor de snelle reactie.

Ik kom dus rond de 500-530 watt uit via http://outervision.com/power-supply-calculator
Bestaat er dan de mogelijkheid dat mijn onderdelen stuk gaan als ik deze voeding gebruik? Aangezien ik weinig budget heb komt het op het moment niet zo goed uit.
Dan zou ik er zeker geen 550 watt voeding aan hangen. De kans op problemen is dan dusdanig groot aanwezig dat je dit beter niet kan doen.

Extra uitgeven is de enigste optie, of een 2e hands model in de V&A zoeken / vraag advertentie plaatsen. Als voorbeeld V&A aangeboden: be quiet! Pure Power L8 730W CM

AdGuard Home

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• HuntingVillager
Even doorgaan met mijn post :P Ik had zoals je op de link van -The_Mask- kunt lezen problemen met de hoeveelheid van mijn PSU (dacht ik). Wat vinden jullie? (PC build staat in post

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• crypt0rr
HuntingVillager schreef op zaterdag 05 september 2015 @ 20:07:
Even doorgaan met mijn post :P Ik had zoals je op de link van -The_Mask- kunt lezen problemen met de hoeveelheid van mijn PSU (dacht ik). Wat vinden jullie? (PC build staat in post
Zou hetzelfde zeggen als bij Tepel-Vlekje; Kijk hier eens naar en bereken wat je nodig hebt; http://outervision.com/power-supply-calculator

AdGuard Home

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mitsumark
Verwijderd schreef op zaterdag 05 september 2015 @ 19:23:
Beste Tweakers,

Onlangs heb ik een nieuwe CPU met daarbijhorende moederbord en RAM gekocht. Nou ben ik zeer benieuwd of mijn huidige PSU de setup nog aankan en of ik dan nog ruimte over heb om mijn CPU te overclocken.
Ook ben ik benieuwd of de RAM een goede keuze is.

Setup

CPU: i7 5820k
CPU Koeler: Scythe Mugen 4
Moederbord: MSI X99S SLI PLUS
RAM: 1 x Kingston HyperX Fury
Videokaart: Gigabyte GTX 970 G1 gaming
Case fans: 5x 120mm Fans die ongeveer 1200 rpm draaien
Case fan controller: lijkt hierop
Harde drives: 258gb SSD en 1 TB sata schijf

PSU: XFX TS 550W*

Ik hoop dat mijn vraag zo duidelijk genoeg is.

Tepel-Vlekje
Zolang je niet (extreem) overklokt voldoet je huidige voeding nog wel.

Je kunt wellicht de videokaart undervolten (want die gigabyte dingen verbruiken veel meer dan de overige merken, dus daar zal iets 'mis' zitten), dan heb je wel ruimte om de processor wat verder over te klokken.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• crypt0rr
mitsumark schreef op zaterdag 05 september 2015 @ 20:11:
[...]

Zolang je niet (extreem) overklokt voldoet je huidige voeding nog wel.

Je kunt wellicht de videokaart undervolten (want die gigabyte dingen verbruiken veel meer dan de overige merken, dus daar zal iets 'mis' zitten), dan heb je wel ruimte om de processor wat verder over te klokken.
Alleen is er dan geen headroom meer voor eventuele uitbreidingen etc. Ook zal de voeding onder load tegen z'n max aanzitten en dit zal de efficiëntie niet ten goede komen.

AdGuard Home

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mitsumark
bardi-1 schreef op zaterdag 05 september 2015 @ 20:13:
[...]
Alleen is er dan geen headroom meer voor eventuele uitbreidingen etc. Ook zal de voeding onder load tegen z'n max aanzitten en dit zal de efficiëntie niet ten goede komen.
Wat voor uitbreidingen verbruiken dusdanig veel dat dat niet meer kan?
Typisch gebruik tijdens games zal rond de 300-350W liggen, met pieken naar 450W, dan heb je nog genoeg ruimte over (zelfs voor een kleine OC).

Efficiente lijkt me niet interessant met zo'n setup, daarnaast draait ie nooit/zelden boven de 75% load bij normaal gebruik.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• crypt0rr
mitsumark schreef op zaterdag 05 september 2015 @ 20:18:
[...]

Wat voor uitbreidingen verbruiken dusdanig veel dat dat niet meer kan?
Typisch gebruik tijdens games zal rond de 300-350W liggen, met pieken naar 450W, dan heb je nog genoeg ruimte over (zelfs voor een kleine OC).

Efficiente lijkt me niet interessant met zo'n setup, daarnaast draait ie nooit/zelden boven de 75% load bij normaal gebruik.
Gezien toekomstige upgrades etc. kun je naar mijn mening altijd een ruime voeding hebben. Dit ook gezien de resultaten van het systeem op diverse PSU calculator websites.

AdGuard Home

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mitsumark
bardi-1 schreef op zaterdag 05 september 2015 @ 20:20:
[...]
Gezien toekomstige upgrades etc. kun je naar mijn mening altijd een ruime voeding hebben. Dit ook gezien de resultaten van het systeem op diverse PSU calculator websites.
Als je een nieuwe moet kopen is dat geen verkeerd idee, maar de 550W voeding heeft hij al.
PSU calculator websites gebruik ik niet, je kunt beter reviews pakken.

http://www.bit-tech.net/h...and-core-i7-5820k-revie/8
Heel systeem draait full load net boven de 200W (incl 780 in idle).
Ga je (extreem) overklokken komt daar ruim 100W bij.

De videokaart verbruikt met gamen gemiddeld 175W en tijdens stresstest pakweg 250W.
https://www.techpowerup.c...SI/GTX_970_Gaming/25.html
(de gigabyte verbruikt iets meer dan de msi)

[ Voor 3% gewijzigd door mitsumark op 05-09-2015 20:25 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• crypt0rr
mitsumark schreef op zaterdag 05 september 2015 @ 20:24:
[...]

Als je een nieuwe moet kopen is dat geen verkeerd idee, maar de 550W voeding heeft hij al.
PSU calculator websites gebruik ik niet, je kunt beter reviews pakken.

http://www.bit-tech.net/h...and-core-i7-5820k-revie/8
Heel systeem draait full load net boven de 200W (incl 780 in idle).
Ga je (extreem) overklokken komt daar ruim 100W bij.

De videokaart verbruikt met gamen gemiddeld 175W en tijdens stresstest pakweg 250W.
https://www.techpowerup.c...SI/GTX_970_Gaming/25.html
(de gigabyte verbruikt iets meer dan de msi)
Goede argumenten en ik snap je berekeningen, ik blijf daar in tegen bij mijn standpunt.

AdGuard Home

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Bedankt voor de heldere uitleg!

Ik ga toch voor eigen geruststelling een krachtigere voeding kopen. Better safe then sorry.

Fijne avond.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• -The_Mask-
  • Niet online
Verwijderd schreef op zaterdag 05 september 2015 @ 20:42:
Bedankt voor de heldere uitleg!

Ik ga toch voor eigen geruststelling een krachtigere voeding kopen. Better safe then sorry.

Fijne avond.
Bij voedingen draait het om de kwaliteit, let vooral daarop en zorg er ook voor dat de voeding individuele spanningsregulatie ondersteund als je een nieuwe koopt.

Maar de huidige moet gewoon een i7 5820K met dikke overklok aankunnen samen met een GTX 970.
Calcutors zitten er altijd naast, er bestaan geen goed werkende en ze geven ook allemaal wat anders aan.

[ Voor 30% gewijzigd door -The_Mask- op 05-09-2015 21:15 ]

AMD Nieuwsdiscussie

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Fijn, ik kan dus zonder zorgen de 550w voeding blijven gebruiken totdat ik geld over heb voor een krachtigere.
Het overclocken laat ik dan nog even zitten omdat ik gewoon geen risico's wil nemen.

Bedankt allen en nog een fijn weekend!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ikt
  • Registratie: Juli 2008
  • Laatst online: 16:20

ikt

Indien DirectX12 heel goed uitpakt voor CF-configuraties zou ik een R9 290(X)/390 erbij willen halen. Mijn specs staan in mijn R9 390 review. Zou de 650W voeding dit kunnen trekken? Uiteraard gaan de kloksnelheden weer omlaag naar standard.

Nog een keer voor de duidelijkheid:
Gigabyte GA-Z97X-Gaming 5
Core i5 4690K @ 4.2GHz @ 1.28V
Scythe Mugen 4
2x4GB DDR3
MSI Radeon R9 390 Gaming 8G
1x 7.2k RPM 3.5" HDD
1x Crucial MX100 256GB
Cooler Master V650 voeding
2x140mm case fans, 1x120mm case fan

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• -The_Mask-
  • Niet online
Verwijderd schreef op zaterdag 05 september 2015 @ 22:13:
Fijn, ik kan dus zonder zorgen de 550w voeding blijven gebruiken totdat ik geld over heb voor een krachtigere.
Het overclocken laat ik dan nog even zitten omdat ik gewoon geen risico's wil nemen.
Standaard neemt de CPU 130W max en de videokaart zo'n 175W, totaal neemt de PC dan hooguit 325W.
Als je een dikke overklok naar bijvoorbeeld 4,6GHz doet dan kom je op zo'n 300W max uit. Met de videokaart erbij zit je dan nog maar op 475W, dan heb je nog zo'n 50W ruimte op de 12V. En dat is als je alles 100% belast, iets wat normaal gesproken niet zo maar gebeurt, niet bij games iig.

Daarom, als je een nieuwe voeding wil halen, haal dan een moderne kwalitatief goede voeding met individueel gereguleerde spanningen van zo'n 550W en dan zit je ook goed. Meer vermogen heeft met jouw huidige PC weinig nut.

AMD Nieuwsdiscussie

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• -The_Mask-
  • Niet online
ikt schreef op zaterdag 05 september 2015 @ 22:13:
Indien DirectX12 heel goed uitpakt voor CF-configuraties zou ik een R9 290(X)/390 erbij willen halen. Mijn specs staan in mijn R9 390 review. Zou de 650W voeding dit kunnen trekken? Uiteraard gaan de kloksnelheden weer omlaag naar standard.
Dat wordt hem niet, alleen al omdat de voeding veel te weinig aansluitingen heeft voor een 650W voeding. Er zitten namelijk maar twee PEG connectors op, waardoor maar één videokaart mogelijk is.

AMD Nieuwsdiscussie

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• -The_Mask-
  • Niet online
Iceman1987 schreef op zaterdag 05 september 2015 @ 18:15:
Mijn OCZ ModXStream 600W heeft na 5 jaar het begeven. Dus tijd voor een nieuwe.
Hieronder mijn huidige systeem. Ben van plan om binnenkort een meer high end videokaart aan te schaffen.

Ik zoek daarbij een voeding welke modulair is, rond de 500Watt, van goede kwaliteit, welke niet al te veel herrie maakt. De Be quiet lijkt perfect, alleen een beetje aan de prijs.
Budget is rond de 80 euro.
Daarnaast moet de CPU kabel wel langer zijn dan die van de OCZ (46 cm).
Rond de 500W voor nog een high-end videokaart?

Mooie nette zwarte kabels ook belangrijk?

AMD Nieuwsdiscussie

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• HuntingVillager
Allemaal al gedaan, komen in de 400w uit, alsnog, mijn systeem crashed soms met een corsair CX600M PSU. Volgens -The_Mask- ligt het eraan dat de PSU kapot is, maar volgens mij is het wattage te laag. (De PSU is een 80 plus bronzen)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

-The_Mask- schreef op zaterdag 05 september 2015 @ 22:18:
[...]

Standaard neemt de CPU 130W max en de videokaart zo'n 175W, totaal neemt de PC dan hooguit 325W.
Als je een dikke overklok naar bijvoorbeeld 4,6GHz doet dan kom je op zo'n 300W max uit. Met de videokaart erbij zit je dan nog maar op 475W, dan heb je nog zo'n 50W ruimte op de 12V. En dat is als je alles 100% belast, iets wat normaal gesproken niet zo maar gebeurt, niet bij games iig.

Daarom, als je een nieuwe voeding wil halen, haal dan een moderne kwalitatief goede voeding met individueel gereguleerde spanningen van zo'n 550W en dan zit je ook goed. Meer vermogen heeft met jouw huidige PC weinig nut.
Ik las net dat de GTX970 260W gebruikt tijdens het spelen van Bioshock. En dat is een standaard kaart, de G1 gaming schijnt iets meer te verbruiken. Als ik dan een overclockte CPU heb die 300W gebruikt is dat al 560W+

Wat bedoel je met 50W over op 12V? Hebben andere voltages hun eigen 550W? Ik heb 3 monitors heeft dat nog invloed?
Wat een elektra leek ben ik ook^

[ Voor 13% gewijzigd door Verwijderd op 06-09-2015 08:58 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ikt
  • Registratie: Juli 2008
  • Laatst online: 16:20

ikt

-The_Mask- schreef op zaterdag 05 september 2015 @ 22:20:
[...]

Dat wordt hem niet, alleen al omdat de voeding veel te weinig aansluitingen heeft voor een 650W voeding. Er zitten namelijk maar twee PEG connectors op, waardoor maar één videokaart mogelijk is.
Ah, jammer. Ook niet als ik een extra kabel kan vinden?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Iceman1987
-The_Mask- schreef op zaterdag 05 september 2015 @ 22:21:
[...]

Rond de 500W voor nog een high-end videokaart?

Mooie nette zwarte kabels ook belangrijk?
Nou wellicht niet high-end, maar iets meer dan de R9 270 die ik nu heb. Iets in de buurt van de MSI GeForce GTX 970 of 960.

Ja mooie nette kabels, zijn voor mij zeker een must, zeker gezien ik een kast heb met een window en het zo netjes mogelijk wil hebben van binnen.

Ik zag net je review van de Antec Edge 550W. Dat lijkt ook een hele goed koop, maar net boven het budget. Maar als jij zegt dat het de prijs meer dan waard is, dan is die 20 euro ook geen ramp. Een voeding (en een kast) koop ik altijd voor een langere periode dan een videokaart.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• br00ky
  • Registratie: Januari 2014
  • Nu online

br00ky

Moderator Harde Waren
HuntingVillager schreef op zaterdag 05 september 2015 @ 22:27:
[...]

Allemaal al gedaan, komen in de 400w uit, alsnog, mijn systeem crashed soms met een corsair CX600M PSU. Volgens -The_Mask- ligt het eraan dat de PSU kapot is, maar volgens mij is het wattage te laag. (De PSU is een 80 plus bronzen)
Laten we die discussie hier niet nóg een keer gaan volgen, want dat is echt niet het geval. Ook al is je voeding nieuw (of van welke leeftijd dan ook), hij kan kapot gaan. 600W is genoeg.
Verwijderd schreef op zaterdag 05 september 2015 @ 22:43:
[...]
Ik las net dat de GTX970 260W gebruikt tijdens het spelen van Bioshock.
Ik weet 100% zeker dat dit verbruik was voor het hele systeem, dus niet alleen de videokaart. Was dit toevallig je bron?
Ik heb 3 monitors heeft dat nog invloed?
Wat denk je, als ze een eigen voedingskabel hebben ;)?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Ik weet 100% zeker dat dit verbruik was voor het hele systeem, dus niet alleen de videokaart. Was dit toevallig je bron?

[...]

Wat denk je, als ze een eigen voedingskabel hebben ;)?
Nee, mijn bron weet ik niet meer. Wel weet ik dat er niet (duidelijk) bij stond dat het om het hele systeem ging.

Ik denk dat mijn videokaart wel een beetje extra stroom verbruikt met het weergeven van 3 verschillende resoluties met de daarbij horende taakbalken en achtergronden ja.

Bedankt voor de geruststelling.

[ Voor 3% gewijzigd door Verwijderd op 06-09-2015 10:56 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• br00ky
  • Nu online

br00ky

Moderator Harde Waren
Verwijderd schreef op zondag 06 september 2015 @ 09:34:

Nee, mijn bron weet ik niet meer. Wel weet ik dat er niet (duidelijk) bij stond dat het om het hele systeem ging.
Hier staat er wel duidelijk bij dat het om het hele systeem gaat, dus heb je voldoende aan je 550W voeding?
Ik denk dat mijn videokaart wel een beetje extra stroom verbruikt met het weergeven van 3 verschillende resoluties met de daarbij horende taakbalken en achtergronden ja.
Gelukkig is dat niet zo. Het verbruik hangt af van de load, maar of je nou een x aantal pixels op 1 scherm laat zien of verdeeld over 3 schermen maakt niks uit.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• HuntingVillager
[quote]br00ky schreef op zondag 06 september 2015 @ 09:19:

Laten we die discussie hier niet nóg een keer gaan volgen, want dat is echt niet het geval. Ook al is je voeding (of van welke leeftijd dan ook), hij kan kapot gaan. 600W is genoeg.

[...]

Welke leeftijd dan ook?!?! Heb deze PSU 3 weken geleden gekocht en van het begin af aan doet hij al zo... Dat lijkt mij dus niet kapot door de leeftijd... Zal ik vragen als ik hem kan terug sturen?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• br00ky
  • Nu online

br00ky

Moderator Harde Waren
Er miste daar een woord in de zin, inmiddels toegevoegd. "Nieuwe of welke leeftijd dan ook". Je kunt altijd een maandagmorgen model hebben gekregen die DOA is.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• HuntingVillager
br00ky schreef op zondag 06 september 2015 @ 09:42:
Er miste daar een woord in de zin, inmiddels toegevoegd. "Nieuwe of welke leeftijd dan ook". Je kunt altijd een maandagmorgen model hebben gekregen die DOA is.
Zal ik hem dus terugsturen?

[ Voor 83% gewijzigd door HuntingVillager op 06-09-2015 09:45 . Reden: Quoto toevoegen ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Fusion6
  • Laatst online: 06-09 09:34
[sarcasm]

Nee je moet hem lekker houden en zo je pc blijven gebruiken
[/sarcasm]

Natuurlijk moet je hem terugsturen hij is gewoon DOA(dead on arrival....)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• agravain
  • Nu online
Beste mensen,

sinds ik mijn voeding (oude antec uit een NSK 2400) heb vervangen door de Be Quiet Straight Power 10 is mijn PC al diverse malen uitgevallen. Gewoon tijdens wat internetten, dus geen spectaculaire hoge belasting van het systeem. De PC start (na een zeer korte periode?) meteen weer op, zonder dat ik de powerknop weer in heb gedrukt.
Wat heb ik gedaan:
  • kabels van de voeding nagegaan en aangedrukt (mobo, HDD en SSD)
  • Kast op zijn kant gelegd en gekeken of de voedingfan draait: ja, zij het zeer langzaam. Kast weer op normale plek gezet.
  • stresstest gedraaid, dit opbouwend gedaan: eerst 60 seconden na afloop 120 seconden, na afloop 300 seconden. Tijdens de 300 seconden test viel de PC weer uit. Temperatuur van de processor zat zo rond de 51 graden toen het beeld verdween.
Gegevens systeem:
#ProductPrijsSubtotaal
1AMD A8-3870K Black Edition€ 0,-€ 0,-
1ASRock AMD A75 A75 PRO4-M€ 0,-€ 0,-
1Samsung SpinPoint S166 HD161HJ, 160GB€ 0,-€ 0,-
1Fractal Design Define R5 Zwart€ 107,95€ 107,95
2Corsair Vengeance LP CML8GX3M2A1600C9€ 46,-€ 92,-
1Samsung SH-S183A€ 0,-€ 0,-
1Samsung 830 series SSD 128GB€ 0,-€ 0,-
1be quiet! Straight Power 10 400W€ 67,95€ 67,95
Bekijk collectie
Importeer producten
Totaal€ 441,26

Iemand nog een idee wat het kan zijn en wat ik nog zou kunnen testen?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• -The_Mask-
  • Niet online
Je kan bij een voeding zelf eigenlijk niks testen als je niet voor duizenden euro's aan apparatuur hebt liggen. Enige wat je kunt doen is de voeding testen in een andere PC.

AMD Nieuwsdiscussie

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• agravain
  • Nu online
Dat wordt een beetje moeilijk, want ik heb maar één PC. Kan de oude Antec wel weer terug zetten.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Iceman1987
@ the Mask.

Welke van de volgende twee adviseer je?

Seasonic G-series 550 watt

Cooler Master V550 Semi-Modular

Ik neig naar de seasonic, onder andere vanwege de goede review van jonnyguru. Maar de cooler master zou erg stil zijn.
Nog een advies daartussen?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• -The_Mask-
  • Niet online
Qua geluid is de Cooler Master zeker de betere en qua prestaties en kwaliteit doet die ook zeker niet onder voor de Seasonic, alleen de kabels zijn vrij lelijk.

Afbeeldingslocatie: http://www.hardwareluxx.de/images/stories/galleries/reviews/cooler_master_v550s/c17.jpg

Bij de pricewatch: Corsair RM450 zit je qua geluid en uiterlijk wel perfect, maar lever je in op kwaliteit. De verwachte levensduur van deze voeding is minder door de condensators van mindere kwaliteit samen met een vrij warme voeding door de semi-passieve werking van de fan. Ik verwacht dat deze voeding wel eens moeite kan hebben met 10 jaar, maar als je hem naar bijvoorbeeld 7 jaar vervangt en als je er voor zorgt dat die redelijk stofvrij blijft dan mag die de eerste 7 jaar geen problemen geven.

Qua vermogen is dit ook meer dan genoeg voor een GTX 960 of GTX 970. Een high-end kaart zoals een GTX 980 Ti is zelfs geen probleem, ook niet met CPU overklok.

AMD Nieuwsdiscussie

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• -The_Mask-
  • Niet online
Verwijderd schreef op zondag 06 september 2015 @ 09:34:
[...]

Dat stond er wel duidelijk bij, maar jij hebt het niet gelezen. Men ziet namelijk wekelijks het verbruik van een hele PC aan als het verbruik van de videokaart in dit topic, terwijl het er toch telkens wel duidelijk bij blijkt te zijn. ;)
Nee dat maakt helemaal geen verschil.

AMD Nieuwsdiscussie

Pagina: 1 ... 3 ... 10 Laatste

Dit topic is gesloten.