Op die manier kan je de voeding 'voor de gek houden' zodat hij aanspringt
Eventueel kan je ook je voeding openschroeven en kijken naar brandplekken of andere opvallende zaken.
Weet alleen niet hoe het met garantie zit na openschroeven!
Dit topic is onderdeel van een reeks. Ga naar het meest recente topic in deze reeks.
¯\_(ツ)_/¯
Maar hij passed de paperclip test? Ik wil er eerst zeker van zijn dat het de psu is.MasterPrutser schreef op zondag 23 augustus 2015 @ 16:59:
PSU RMA sturen.
Gelukkig heb je de garantie nog.
¯\_(ツ)_/¯
Kun je foto's van alle elco's in de voeding maken? Goede macro functie op de camera?MasterPrutser schreef op woensdag 19 augustus 2015 @ 21:53:
De rest van de foto's is op mysterieuze wijze van m'n fototoestel verdwenen.
Als het uit de PC komt dan moet het nog steeds wel te ruiken zijn. Anders alle onderdelen één voor één even goed besnuffelen.suikerberg schreef op zaterdag 22 augustus 2015 @ 17:32:
Net opeens een brandende lucht uit mijn computer, na even goed te ruiken was ik er vrij zeker van dat het de PSU is. Natuurlijk meteen de voeding uit me pc gehaald. Mijn vermoeden is dat de PSU de lucht veroorzaakte en dus kapot is, is er een manier om dit te bevestigen zonder hem weer in mijn pc aan te sluiten?
Bitfenix Whisper 450W review
[PSU] Voeding advies en info
AMD Nieuwsdiscussie
AMD Radeon Info en Nieuwsdiscussietopic
AMD Ryzen 7 5900x | Custom WC | ASUS ROG Strix X570-E Gaming | 32GB Corsair DDR4-3600MHz | Samsung 970 nvme 1TB | Samsung 860 EVO 2TB | AMD RX 6900XT 16GB | 1x Asus RoG XG27AQDMG | 1x LG UltraGear 27GL850
AMD Nieuwsdiscussie
AMD Ryzen 7 5900x | Custom WC | ASUS ROG Strix X570-E Gaming | 32GB Corsair DDR4-3600MHz | Samsung 970 nvme 1TB | Samsung 860 EVO 2TB | AMD RX 6900XT 16GB | 1x Asus RoG XG27AQDMG | 1x LG UltraGear 27GL850
Oeioeioeioei, dat wordt dan volgende week.-The_Mask- schreef op maandag 24 augustus 2015 @ 19:38:
[...]
Kun je foto's van alle elco's in de voeding maken? Goede macro functie op de camera?
¯\_(ツ)_/¯
ATX behuizing zonder window?bertp1 schreef op maandag 24 augustus 2015 @ 23:29:
Standaard build, atx case met 6600k en iets in de trand van gtx 670, of een mindere videokaart met upgrade over een jaar met Pascal/Northern Island. Met oc mogelijkheden. Niks extreem, geen fancy toestanden of extreem stille onderdelen nodig. Sli/Crossfire mogelijkheden zijn niet echt nodig denk ik.
Je kan beter CapXon hebben in een goed ontworpen voeding welke weinig ripple produceert en waarbij de condensators koel blijven dan kwaliteits elco's in een beroerde voeding welke erg veel ripple produceert en de condensators naast een component zitten welke 100 graden worden of waarbij de kwaliteitselco's de verkeerde waarde hebben. Dan weet je namelijk zeker dat ze maar een heel kort leven hebben.Dacht eerst aan een Super Flower Golden Green HX 450W voor €65, maar die lijkt goedkope Capxon te gebruiken?
Stijve kabels heb ik zelf nog nooit echt last van gehad en toch heb ik wel een aantal van zulke voedingen liggen. Je plaatst de kabels één maal, buigt ze eventueel wat en zet ze vast met tiewraps. Dan zie ik het probleem van wat stugge of stijve kabels niet echt, het is niet dat je er dagelijks mee moet werken.Seasonic S12G 450W (€75 in NL), maar daar klaagt men over stijve/te korte kabels hier op tweakers? Is voor iemand die voor eerste keer een pc in elkaar steekt dus misschien geen goed idee?
Ik zou idd een high-end 400W voeding als minima aan houden.Any thoughts? 350W lijkt me wat krap als ie ooit naar een dikke 200W+ kaart wilt upgraden.
AMD Nieuwsdiscussie
Je besteld de voeding pas als je de rest ook weet? Dan is het misschien gemakkelijker om dan een goede voeding te zoeken. Zo kun je bij een voeding waarbij de kabels goed achter het moederbord langskunnen en waarbij de gaten ook op de juiste plaats zitten om de kabel bij de moederbord connector te brengen, uit de voeten met een relatief korte EPS kabel.bertp1 schreef op dinsdag 25 augustus 2015 @ 17:59:
Dank voor het antwoord. Moest uiteraard Arctic Islands zijnBehuizing ligt nog niet vast, ms een Nanoxia DS1, CM MasterCase of een van die NZXT kasten (die komen voornamelijk met window). Lijken mij allemaal relatief groot.
In een vrij slecht design zoals bijvoorbeeld FSP Epsilon kom je ongeveer op 5 jaar uit. Ik heb nog wel eens één gezien die maar tot drie jaar kwam, maar die mensen rookten zoveel dat de voeding helemaal vol met stof en rook zat, dus dat kwam vooral daardoor.Wat die Capxons betreft, uiteraard. Maar het lijkt mij wel risicovol om matige dikke elco's voor 5jaar+ te gebruiken? Geen idee hoe lang die pc moet meegaan, maar dan is het misschien beter om net ietsje meer uit te geven voor zekerheid?
Ja de CM V450SM moet stiller zijn, kwaliteit is wel weer wat minder alleen en de kabels zien er ook minder mooi uit.Maar ik neem aan dat alle genoemde voedingen dan wel ok zijn? V450 misschien nog wat stiller dan de G550?
AMD Nieuwsdiscussie
Die voeding is een prima kwaliteit voeding die (voor zover ik weet) nog nooit echt problemen heeft gegeven. Hij wordt hier op het forum al langere tijd aangeraden voor builds en ik heb er nog nooit klachten over gehoord. Het wattage is ook hoog zat, dus daar ligt het ook niet aan.Hodor schreef op dinsdag 25 augustus 2015 @ 19:24:
Verschillende mensen hebben me verteld dat de voeding die ik in mijn build heb niet goed genoeg is.
[...]
kan iemand mij vertellen ofdat ik de goeie voeding heb?
¯\_(ツ)_/¯
Dat is technisch gezien onmogelijk en het is ook niet het geval trouwens.Hodor schreef op dinsdag 25 augustus 2015 @ 19:24:
Daarnaast zouden de grafische vertekeningen (strepen, blokken en zwart beeld) ook komen, omdat ik te weinig watt heb.
AMD Nieuwsdiscussie
[ Voor 14% gewijzigd door Pwuts op 26-08-2015 07:32 ]
¯\_(ツ)_/¯
# | Product | Prijs | Subtotaal |
1 | Intel Core i5-4460 Boxed | € 177,95 | € 177,95 |
1 | ASRock B85M Pro4 | € 62,95 | € 62,95 |
1 | Seagate Desktop HDD ST1000DM003, 1TB | € 47,95 | € 47,95 |
1 | Cooler Master N300 (KKN1, closed) | € 35,95 | € 35,95 |
1 | Crucial Ballistix BLS2CP4G3D1609DS1S00CEU | € 44,- | € 44,- |
1 | Antec VPF Series 450W | € 58,50 | € 58,50 |
1 | Crucial BX100 250GB | € 82,95 | € 82,95 |
Bekijk collectie Importeer producten | Totaal | € 510,25 |
2 | Intel Xeon L5410 Boxed | € 0,- | € 0,- |
1 | Tyan Tempest i5400XL | € 0,- | € 0,- |
1 | Sapphire R9 290X 4GB GDDR5 TRI-X | € 0,- | € 0,- |
1 | WD Blue WD10EZEX, 1TB | € 49,95 | € 49,95 |
16 | HP 398707-051 | € 148,98 | € 2.383,68 |
1 | LG GGC-H20L (6x, SATA-300, Zwart) | € 0,- | € 0,- |
1 | Sony Optiarc AD-5260S Zwart | € 0,- | € 0,- |
1 | Intel 320 120GB | € 0,- | € 0,- |
Bekijk collectie Importeer producten | Totaal | € 2.433,63 |
Kast wordt Fractal R5, de SuperFlower HX 450W dan maar?-The_Mask- schreef op dinsdag 25 augustus 2015 @ 19:17:
[...]
Je besteld de voeding pas als je de rest ook weet? Dan is het misschien gemakkelijker om dan een goede voeding te zoeken. Zo kun je bij een voeding waarbij de kabels goed achter het moederbord langskunnen en waarbij de gaten ook op de juiste plaats zitten om de kabel bij de moederbord connector te brengen, uit de voeten met een relatief korte EPS kabel.
En als je een behuizing met window neemt staat een voeding met zwarte kabels ook een stuk netter dan één met alle kleuren van de regenboog.
Qua geluid hetzelfde, als de rest van de PC heel stil is dan kan het natuurlijk ook geen kwaad om een hele stille voeding erbij te nemen.
[...]
In een vrij slecht design zoals bijvoorbeeld FSP Epsilon kom je ongeveer op 5 jaar uit. Ik heb nog wel eens één gezien die maar tot drie jaar kwam, maar die mensen rookten zoveel dat de voeding helemaal vol met stof en rook zat, dus dat kwam vooral daardoor.
In een betere voeding moet je toch aan wel heel wat langer kunnen denken. Neem nu de Cooler Master GM serie, die heeft ook CapXon elco's, maar die kunnen een stuk beter gekoeld worden en deze voeding produceert ook minder ripple. Daarom kan Cooler Master op deze serie ook 5 jaar garantie geven, dat is niet iets wat je als fabrikant doet als de helft binnen 5 jaar terug komt voor garantie.
Bij zoiets als de Super Flower Golden Green HX serie verwacht ik meer iets als 10 jaar eigenlijk. De 5V standby elco is namelijk wel een kwaliteitselco en de CapXons kunnen nog redelijk gekoeld worden. Ook is de ripple van dit design, eigenlijk elke Super Flower tegenwoordig gewoon erg laag.
[...]
Ja de CM V450SM moet stiller zijn, kwaliteit is wel weer wat minder alleen en de kabels zien er ook minder mooi uit.
[ Voor 3% gewijzigd door bertp1 op 27-08-2015 22:27 ]
Als je alle geheugensloten vol drukt idd. Dat is de bedoeling?Xudonax schreef op donderdag 27 augustus 2015 @ 15:34:
Daarnaast ben ik op zoek naar grotere geheugen reepjes (4+GB), waarbij Tyan aangeeft dat ik een voeding nodig heb die minstens 4.5A op de 5Vsb lijn kan leveren.
Staat altijd op het label, maar 4,5A is heel veel dat zie je niet vaak.Dit is mijn grootste struikelblok, want dit is nauwelijks te vinden.
AMD Nieuwsdiscussie
Niet direct, en aangezien dat geheugen ook verdraaid lastig te vinden is (laat staan voor een normale prijs...) is dit in de categorie "leuk, maar verre van vereist".-The_Mask- schreef op vrijdag 28 augustus 2015 @ 15:07:
[...]
Als je alle geheugensloten vol drukt idd. Dat is de bedoeling?
Klopt zeer zeker, maar ik zie het vaak niet gespecificeerd staan op de site van de fabrikant. En dan word het foto's kijken en inzoomen. Niet onmogelijk, wel (lichtelijk) vervelend.-The_Mask- schreef op vrijdag 28 augustus 2015 @ 15:07:
[...]
Staat altijd op het label, maar 4,5A is heel veel dat zie je niet vaak.
Het is mijn "gewone" PC, deze zal 4 tot 8 uur per dag aanstaan, hooguit. Ik betaal het verbruik wel, maar ik heb een dual CPU bak al tijden op mijn wishlist staan (vanaf het moment dat ik mijn Abit BP6 heb vervangen-The_Mask- schreef op vrijdag 28 augustus 2015 @ 15:07:Is het trouwens niet gemakkelijker/beter om iets nieuws te kopen? Of betaal je het verbruik niet? Iets zuinigs en nieuws verdien je namelijk zo terug met zulke energiekosten. Ik neem aan dat het ding 24/7 draait? Elke watt is dan ongeveer 2 euro op het einde van het jaar, dat tikt hart aan met zo'n verbruik.
http://www.tomshardware.c...0w-power-supply,4232.htmlPopulaire en interessante voedingen
Op dit moment zijn er aantal interessante voedingsseries. In de budget reeks zijn de volgende voedingen populair of interessant:
• De Antec VPF serie heeft net als de Cooler Master GM serie DC-DC en heeft daarvoor vooral bij lage vermogens een vrij hoog rendement. De kwaliteit van deze voeding is echter wel een stuk beter als de Cooler Master GM serie. Nadeel is dat alleen de 24 pins ATX kabel sleeving heeft en ook is niet die modulair zoals de Cooler Master GM serie. Geschikt voor een behuizing met window/venster is deze voeding dus niet echt, maar voor een dichte behuizing is het een prima overweging.
Ja prima, kabels lijken mij ook lang genoeg.bertp1 schreef op donderdag 27 augustus 2015 @ 22:22:
[...]
Kast wordt Fractal R5, de SuperFlower HX 450W dan maar?
Super Flower heeft ook als voordeel dat die bij zware belasting wat stiller is.PC wordt in Duitsland besteld. Bovenstaande kost 61.50, Seasonic G550 €72.50. Dus voor het geld maakt het ook niet echt uit.
Ik ken de review. Wil je er nog specifiek iets mee zeggen of over weten?
AMD Nieuwsdiscussie
Nee, review was gloedje nieuw. Ik d8 misschien had je em gemist. Er is er nog één bij Nikktech maar die is wat ouder en betreft de 550W.[b][message=44837038,noline]
Ik ken de review. Wil je er nog specifiek iets mee zeggen of over weten?
Lees eigenlijk alle goede nieuwe reviews wel.Progeny schreef op zondag 30 augustus 2015 @ 16:08:
[...]
Nee, review was gloedje nieuw. Ik d8 misschien had je em gemist. Er is er nog één bij Nikktech maar die is wat ouder en betreft de 550W.
Ja dat kan nog wel toegevoegd worden idd.Misschien meest recente reviewlink bij aangerade voedingen in de startpost?
B1 is niet interessant en B2 is niet leverbaar op dit moment.Overigens zijn de EVGA B1 en B2 serie niet het vermelden waard?
AMD Nieuwsdiscussie
Hoeveel stroom moet de voeding dan op de +5VSB kunnen leveren? Of te wel hoeveel geheugenreepjes ga je er in drukken ongeveer?Xudonax schreef op vrijdag 28 augustus 2015 @ 18:52:
[...]
Niet direct, en aangezien dat geheugen ook verdraaid lastig te vinden is (laat staan voor een normale prijs...) is dit in de categorie "leuk, maar verre van vereist".
Ja er zijn idd wel redelijk wat fabrikanten waarbij het geven van de specs van de voeding al te veel gevraagd is...Klopt zeer zeker, maar ik zie het vaak niet gespecificeerd staan op de site van de fabrikant. En dan word het foto's kijken en inzoomen. Niet onmogelijk, wel (lichtelijk) vervelend.
Dat is dan nog steeds een best behoorlijk verbruik natuurlijk, honderden euro's per jaar dan.Het is mijn "gewone" PC, deze zal 4 tot 8 uur per dag aanstaan, hooguit. Ik betaal het verbruik wel
Twee R9 Nano kaarten zouden zo'n 350W moet trekken tijdens load en een R9 290X zit tussen de 250W en 300W bij een zware game, dus dat is idd niet veel hoger.Daarnaast vind ik het erg leuk om een over-the-top bak te hebben, ik overweeg ook om nog te upgraden naar 2 videokaarten ala de AMD R9 Nano. Maar ik verwacht niet dat deze serieus meer zullen trekken dan mijn huidige 290X. En hey, het is een hobby dus dat mag best wat kosten in mijn ogen
AMD Nieuwsdiscussie
Ik zit nu met ~3,5A goed, en dat is met 16 2GB reepjes. Ik heb hierbij alleen (logischerwijs) wat problemen met de warmteproductie, maar ik ben bezig om daar wat op te vinden-The_Mask- schreef op maandag 31 augustus 2015 @ 01:14:
[...]
Hoeveel stroom moet de voeding dan op de +5VSB kunnen leveren? Of te wel hoeveel geheugenreepjes ga je er in drukken ongeveer?
Zonder meer waar, maar een hobby mag best wat kosten in mijn ogen. Een kwestie van opletten dat ik het ding niet te lang aan laat staan dus.-The_Mask- schreef op maandag 31 augustus 2015 @ 01:14:
[...]
Dat is dan nog steeds een best behoorlijk verbruik natuurlijk, honderden euro's per jaar dan.
1 | Intel Core i5-4460 Boxed | € 178,95 | € 178,95 |
1 | Gigabyte G1.Sniper B6 | € 82,95 | € 82,95 |
1 | MSI GeForce GTX 970 GAMING 4G | € 365,95 | € 365,95 |
1 | Seagate Desktop HDD ST2000DM001, 2TB | € 70,95 | € 70,95 |
1 | Cooler Master N300 (KKN1, closed) | € 35,95 | € 35,95 |
1 | Scythe Mugen 4 | € 35,95 | € 35,95 |
1 | Crucial Ballistix Tactical BLT2C4G3D1608ET3LX0CEU | € 50,- | € 50,- |
1 | Samsung SH-224DB Zwart | € 14,40 | € 14,40 |
1 | Cooler Master V450 Semi-Modular | € 69,95 | € 69,95 |
Bekijk collectie Importeer producten | Totaal | € 988,- |
Eng en streng
AMD Nieuwsdiscussie
pricewatch: NZXT Hale90 v2 850W kan ook 3,5A op de +5VSB leveren, vergelijkbare goedkopere high-end voedingen komen allemaal uit op 2,5 of 3A. Dus deze NZXT lijkt mij de beste optie.Xudonax schreef op maandag 31 augustus 2015 @ 08:11:
[...]
Ik zit nu met ~3,5A goed, en dat is met 16 2GB reepjes. Ik heb hierbij alleen (logischerwijs) wat problemen met de warmteproductie, maar ik ben bezig om daar wat op te vindenIk denk dat 3~3,5A moet voldoen. De waarschuwing slaat ook voornamelijk op >4GB reepjes in alle sloten.
[ Voor 8% gewijzigd door -The_Mask- op 31-08-2015 10:39 ]
AMD Nieuwsdiscussie
Dat was inderdaad eentje die ik al half op het oog had. Als jij zegt dat het voldoende moet zijn bij ~810W, dan gaat deze er binnenkort komen. Hartelijk bedankt!-The_Mask- schreef op maandag 31 augustus 2015 @ 10:39:
[...]
pricewatch: NZXT Hale90 v2 850W kan ook 3,5A op de +5VSB leveren, vergelijkbare goedkopere high-end voedingen komen allemaal uit op 2,5 of 3A. Dus deze NZXT lijkt mij de beste optie.
Review van de vergelijkbare 1000W versie: http://www.techpowerup.com/reviews/NZXT/HALE90_V2_1000W/
En een iets minder uitgebreide review van de 850W versie: http://www.hardwaresecret...50-w-power-supply-review/
B & W 5,8 KWp solar 12 * oost 10 * west
AMD Nieuwsdiscussie
B & W 5,8 KWp solar 12 * oost 10 * west
1 | AMD A8-3870K Black Edition | € 0,- | € 0,- |
1 | ASRock AMD A75 A75 PRO4-M | € 0,- | € 0,- |
1 | Samsung SpinPoint S166 HD161HJ, 160GB | € 0,- | € 0,- |
1 | Fractal Design Define R5 Zwart | € 107,95 | € 107,95 |
2 | Corsair Vengeance LP CML8GX3M2A1600C9 | € 46,- | € 92,- |
1 | Samsung SH-S183A | € 0,- | € 0,- |
1 | Samsung 830 series SSD 128GB | € 0,- | € 0,- |
Bekijk collectie Importeer producten | Totaal | € 441,26 |
1 | be quiet! Straight Power 10 400W | € 67,95 | € 67,95 |
1 | Cooler Master GM G450M | € 52,50 | € 52,50 |
1 | Cooler Master V450 Semi-Modular | € 69,95 | € 69,95 |
1 | Seasonic G-series 450 watt | € 79,95 | € 79,95 |
1 | Seasonic S12G 450W | € 67,95 | € 67,95 |
Bekijk collectie Importeer producten | Totaal | € 402,20 |
Wat is je huidige PSU? Wie weet is het wel helemaal niet nodig om 'm te vervangen.
¯\_(ツ)_/¯
Verwijderd
pricewatch: Cooler Master V550 Semi-Modular zou kunnen, zit nu op de derde revisie en heeft nu o.a. betere condensators en een stillere fan als in de eerste.Misterpc schreef op woensdag 02 september 2015 @ 15:31:
het gaat om een oude inWin bigtower
waarbij de voeding halverweg de behuizing zit boven de processor zeg maar ,
en die dus ook de warme lucht van de processor koeler naar binnen krijgt ..
AMD Nieuwsdiscussie
Zal wel een Antec EarthWatts zijn gemaakt door Seasonic, niet verkeerd om hem te vervangen. Al helemaal als de kabels eigenlijk te kort zijn.agravain schreef op donderdag 03 september 2015 @ 18:33:
Mijn huidige PSU komt uit een Antec NSK2400 die ik in 2008 gekocht heb. Volgens de documentatie is het een 380 Watt voeding. Voor zover ik uit mijn hoofd weet is het een Antec voeding. Is deze info voldoende? Als je meer wil weten over de voeding dan moet ik de case open maken.
Een van de problemen is dat de voedingslijn voor de HDD en de DVD wat aan de korte kant is. Deze krijg ik niet netjes weggewerkt in de FD R5.
AMD Nieuwsdiscussie
Verwijderd
Codima heeft de zowel de 850w en de 750w niet op voorraad. Ik heb momenteel een i5 6600k en een GTX 970, ik weet zelf prima dat ik aan een 550w genoeg heb op moment, dus je hoeft het niet eens aan te raden. Ik wil een grotere voeding omdat ik misschien nog een 970 ga kopen of (als de directx12 benchmarks zo blijven) naar AMD ga of nog even op Pascal wacht en als ik ga upgraden koop ik meteen 2 kaarten.mitsumark schreef op donderdag 03 september 2015 @ 23:50:
Bij codima kun je prima bestellen volgens mij.
Waarom denk je 750W of meer nodig te hebben? Wat is je setup?
Eventuele vervangers indien je echt 750/850W nodig hebt: http://tweakers.net/price...;408644;333108/categorie/
Hier een stukje advies dat je een hoop geld kan besparen: Als je "later" SLI wil dan is het in 99% van de gevallen zo dat je daar niet aan toe komt. Tegen de tijd dat je er aan toe bent is het net zo goedkoop om een nieuwe high-end kaart te kopen die je potentiële SLI-opstelling zo weg blaast. Ofwel: Ik zou niet heel veel geld gaan uitgeven aan een voeding waarvan je het vermogen uiteindelijk niet gebruikt.Verwijderd schreef op donderdag 03 september 2015 @ 22:49:
nu wilde ik deze voeding ook graag hebben voor mijn build, aangezien ik nog een voeding mis (draait nu op m'n oude 550 80 plus voeding) en later SLI wil.
¯\_(ツ)_/¯
Dat is hem inderdaad. Is er wat mis met deze serie of is het alleen de leeftijd? Seasonic is toch ook een goed merk?-The_Mask- schreef op vrijdag 04 september 2015 @ 00:07:
Zal wel een Antec EarthWatts zijn gemaakt door Seasonic, niet verkeerd om hem te vervangen.
1 | Intel Core i5 4670K Boxed | € 245,- | € 245,- |
1 | MSI Z97S SLI PLUS | € 145,- | € 145,- |
1 | MSI R9 380 Gaming 4GB | € 237,95 | € 237,95 |
1 | Toshiba DT01ACA100, 1TB | € 46,50 | € 46,50 |
1 | Crucial Ballistix BLS2CP4G3D1609DS1S00CEU | € 42,96 | € 42,96 |
Bekijk collectie Importeer producten | Totaal | € 800,36 |
[ Voor 3% gewijzigd door markdm op 04-09-2015 22:24 ]
Verwijderd
Bedankt voor het advies, maar ik wil toch echt voor de 750W+ voeding gaan, omdat, zoals ik al zei, ik sowieso 2 kaarten ga kopen de volgende keer dat ik upgrade.MasterPrutser schreef op vrijdag 04 september 2015 @ 17:22:
[...]
Hier een stukje advies dat je een hoop geld kan besparen: Als je "later" SLI wil dan is het in 99% van de gevallen zo dat je daar niet aan toe komt. Tegen de tijd dat je er aan toe bent is het net zo goedkoop om een nieuwe high-end kaart te kopen die je potentiële SLI-opstelling zo weg blaast. Ofwel: Ik zou niet heel veel geld gaan uitgeven aan een voeding waarvan je het vermogen uiteindelijk niet gebruikt.
Verwijderd
Ik heb, nadat ik mijn pc gekocht heb (Alleen de psu niet geupgrade) een flinke loonsverhoging gekregen (4,50 -> 6,50). Ik ga elke maand ca. 100-150 euro apart leggen als spaarpotje, in de tijd dat ik een nieuwe pc kan kopen zal ik zo'n een budget van zo'n 1500 euro hebben. Aangezien ik een splinternieuwe i5 6600K heb, zal die wel een redelijke tijd goed blijven waardoor ik alleen mijn gpu hoef te upgraden. Als de DirectX 12 benchmarks voor Nvidea blijven zoals ze nu zijn, zal ik eerder upgraden naar AMD. Ik ga hoe dan ook binnen 4 jaar naar 2 gpu's. Daarom wil ik per se die 750 of 850w voeding, zodat ik die later niet extra hoef te kopen.MasterPrutser schreef op vrijdag 04 september 2015 @ 17:22:
[...]
Hier een stukje advies dat je een hoop geld kan besparen: Als je "later" SLI wil dan is het in 99% van de gevallen zo dat je daar niet aan toe komt. Tegen de tijd dat je er aan toe bent is het net zo goedkoop om een nieuwe high-end kaart te kopen die je potentiële SLI-opstelling zo weg blaast. Ofwel: Ik zou niet heel veel geld gaan uitgeven aan een voeding waarvan je het vermogen uiteindelijk niet gebruikt.
Van die drie is de Antec de beste voeding qua kwaliteit en prestaties. Maar welke behuizing heb je of ga je kopen?markdm schreef op vrijdag 04 september 2015 @ 20:33:
De voedingen waar ik tussen twijfel:
pricewatch: Sharkoon WPM600 Bronze
pricewatch: Corsair CX500M
pricewatch: Antec VPF Series 450W
Dus ik vraag me af of jullie hier goed advies voor mij hebben. Ik weet namelijk echt niet welk merk nou goed/kwalitatief is, wat de voltages betekenen, welke aansluitingen ik nodig heb, of modulair handig is enzovoort. Waardoor ik dus erg twijfel.
AMD Nieuwsdiscussie
Dan denk ik voor de Antec te gaan, dan neem ik de lagere watt maar voor lief.-The_Mask- schreef op zaterdag 05 september 2015 @ 11:55:
[...]
Van die drie is de Antec de beste voeding qua kwaliteit en prestaties. Maar welke behuizing heb je of ga je kopen?
Ik snap je punt, maar als je nu wacht totdat je daadwerkelijk overstapt zijn er misschien betere voedingen of betere prijzen.Verwijderd schreef op zaterdag 05 september 2015 @ 11:48:
[...]
Ik heb, nadat ik mijn pc gekocht heb (Alleen de psu niet geupgrade) een flinke loonsverhoging gekregen (4,50 -> 6,50). Ik ga elke maand ca. 100-150 euro apart leggen als spaarpotje, in de tijd dat ik een nieuwe pc kan kopen zal ik zo'n een budget van zo'n 1500 euro hebben. Aangezien ik een splinternieuwe i5 6600K heb, zal die wel een redelijke tijd goed blijven waardoor ik alleen mijn gpu hoef te upgraden. Als de DirectX 12 benchmarks voor Nvidea blijven zoals ze nu zijn, zal ik eerder upgraden naar AMD. Ik ga hoe dan ook binnen 4 jaar naar 2 gpu's. Daarom wil ik per se die 750 of 850w voeding, zodat ik die later niet extra hoef te kopen.
Bedenk je dat de NZXT een window heeft, de VPF voeding is dan niet de mooiste (gekleurde, ongesleevede kabels).markdm schreef op zaterdag 05 september 2015 @ 12:44:
[...]
Dan denk ik voor de Antec te gaan, dan neem ik de lagere watt maar voor lief.
Ik zit nog heel erg te twijfelen over de behuizing. De keuzes:
pricewatch: Fractal Design Define S
pricewatch: NZXT S340 Zwart
pricewatch: Fractal Design CORE 2300
Ik vind de fractal wel de mooiste, maar hij is wel erg duur.
[ Voor 14% gewijzigd door mitsumark op 05-09-2015 14:35 ]
Het is nooit een high-end voeding geweest, was een simpele mainstream voeding van redelijke kwaliteit. Nu met zo'n leeftijd wordt het wel tijd hem te vervangen. De be quiet! Straight Power 10 400W is kwalitatief dan ook een betere voeding.agravain schreef op vrijdag 04 september 2015 @ 20:02:
Bedankt voor het advies.
[...]
Dat is hem inderdaad. Is er wat mis met deze serie of is het alleen de leeftijd? Seasonic is toch ook een goed merk?
AMD Nieuwsdiscussie
Verwijderd
Voor een 970 SLI heb je aan 550W genoeg ja, maar aan 550w heb je niet genoeg voor een AMD Xfire. Mijn vraag was of iemand wist waar de EVGA Supernova G2 750W of 850W beschikbaar was zonder dat ik er 50 euro verzendkosten moet betalen zonder er al te lang voor te wachten.mitsumark schreef op zaterdag 05 september 2015 @ 12:44:
[...]
Ik snap je punt, maar als je nu wacht totdat je daadwerkelijk overstapt zijn er misschien betere voedingen of betere prijzen.
En zoals gezegd, voor 970 SLI kan een 550W voeding voldoende zijn, afhankelijk van het type.
Goede opties van 125-175 euro heb ik je al gegeven, opties voor 90-125 euro kun je (ook) in de startpost vinden.
http://geizhals.eu/evga-s...e&hloc=pl&hloc=uk&hloc=eu uit Duitsland halen, pricewatch: Super Flower Leadex Gold 750W onder de Super Flower naam, wel minder garantie of de pricewatch: Corsair RM750i, ook een hele goede voeding.Verwijderd schreef op zaterdag 05 september 2015 @ 15:38:
[...]
Voor een 970 SLI heb je aan 550W genoeg ja, maar aan 550w heb je niet genoeg voor een AMD Xfire. Mijn vraag was of iemand wist waar de EVGA Supernova G2 750W of 850W beschikbaar was zonder dat ik er 50 euro verzendkosten moet betalen zonder er al te lang voor te wachten.
AMD Nieuwsdiscussie
1 | Intel Core i5-6600K Boxed | € 258,80 | € 258,80 |
1 | Asus Z170-K | € 122,95 | € 122,95 |
1 | XFX Radeon R9 390 8GB Double Dissipation Core Edition | € 327,- | € 327,- |
1 | NZXT S340 Colour Edition Zwart/Rood | € 65,90 | € 65,90 |
1 | Asus VN289H Zwart | € 194,50 | € 194,50 |
1 | CM Storm Octane - Gaming Gear Combo | € 40,- | € 40,- |
1 | Crucial Ballistix Sport BLS2C8G4D240FSA | € 109,51 | € 109,51 |
1 | Corsair CX600M | € 72,95 | € 72,95 |
1 | Samsung 850 EVO M.2 250GB | € 103,95 | € 103,95 |
Bekijk collectie Importeer producten | Totaal | € 1.295,56 |
1 | Intel Core i5-4690K Boxed | € 238,80 | € 238,80 |
1 | MSI Z97 GAMING 5 | € 140,95 | € 140,95 |
1 | MSI Radeon R9 270X GAMING 2G Battlefield 4 | € 0,- | € 0,- |
1 | WD Black SATA 3 Gb/s WD6401AALS, 640GB | € 0,- | € 0,- |
1 | Lancool Dragon Lord PC-K62 | € 0,- | € 0,- |
1 | Philips 278G4DHSD Zwart | € 279,- | € 279,- |
1 | NZXT Sentry 2 | € 29,95 | € 29,95 |
1 | Cooler Master Nepton 140XL | € 84,89 | € 84,89 |
1 | Xigmatek XLF-F1253 LED Fan 120mm | € 0,- | € 0,- |
1 | Sharkoon FireGlider | € 22,- | € 22,- |
1 | GeIL Black Dragon GB38GB1600C9DC | € 48,99 | € 48,99 |
1 | OCZ ModXStream Pro 600W | € 0,- | € 0,- |
1 | Crucial MX100 256GB | € 116,- | € 116,- |
Bekijk collectie Importeer producten | Totaal | € 960,58 |
Verwijderd
[ Voor 3% gewijzigd door Verwijderd op 05-09-2015 19:38 ]
Verwijderd
Dank voor de snelle reactie.bardi-1 schreef op zaterdag 05 september 2015 @ 19:26:
Naar mijn mening een prima systeem, alleen ik zou toch gaan voor een krachtiger model voeding. Iets van Corsair het liefst, maar dat is mijn voorkeur.
Kijk voor de handigheid eens op de onderstaande sites, hier kan je het nodige wattage van de voeding redelijk goed laten berekenen. Ik ga meestal 150 / 200 W boven het resultaat uit de onderstaande tests zitten dan heb ik nog wat headroom voor overclocken.
http://outervision.com/power-supply-calculator
http://powersupplycalculator.net/
http://www.coolermaster.outervision.com/
Dan zou ik er zeker geen 550 watt voeding aan hangen. De kans op problemen is dan dusdanig groot aanwezig dat je dit beter niet kan doen.Verwijderd schreef op zaterdag 05 september 2015 @ 19:46:
[...]
Dank voor de snelle reactie.
Ik kom dus rond de 500-530 watt uit via http://outervision.com/power-supply-calculator
Bestaat er dan de mogelijkheid dat mijn onderdelen stuk gaan als ik deze voeding gebruik? Aangezien ik weinig budget heb komt het op het moment niet zo goed uit.
Zou hetzelfde zeggen als bij Tepel-Vlekje; Kijk hier eens naar en bereken wat je nodig hebt; http://outervision.com/power-supply-calculatorHuntingVillager schreef op zaterdag 05 september 2015 @ 20:07:
Even doorgaan met mijn postIk had zoals je op de link van -The_Mask- kunt lezen problemen met de hoeveelheid van mijn PSU (dacht ik). Wat vinden jullie? (PC build staat in post
Zolang je niet (extreem) overklokt voldoet je huidige voeding nog wel.Verwijderd schreef op zaterdag 05 september 2015 @ 19:23:
Beste Tweakers,
Onlangs heb ik een nieuwe CPU met daarbijhorende moederbord en RAM gekocht. Nou ben ik zeer benieuwd of mijn huidige PSU de setup nog aankan en of ik dan nog ruimte over heb om mijn CPU te overclocken.
Ook ben ik benieuwd of de RAM een goede keuze is.
Setup
CPU: i7 5820k
CPU Koeler: Scythe Mugen 4
Moederbord: MSI X99S SLI PLUS
RAM: 1 x Kingston HyperX Fury
Videokaart: Gigabyte GTX 970 G1 gaming
Case fans: 5x 120mm Fans die ongeveer 1200 rpm draaien
Case fan controller: lijkt hierop
Harde drives: 258gb SSD en 1 TB sata schijf
PSU: XFX TS 550W*
Ik hoop dat mijn vraag zo duidelijk genoeg is.
Tepel-Vlekje
Alleen is er dan geen headroom meer voor eventuele uitbreidingen etc. Ook zal de voeding onder load tegen z'n max aanzitten en dit zal de efficiëntie niet ten goede komen.mitsumark schreef op zaterdag 05 september 2015 @ 20:11:
[...]
Zolang je niet (extreem) overklokt voldoet je huidige voeding nog wel.
Je kunt wellicht de videokaart undervolten (want die gigabyte dingen verbruiken veel meer dan de overige merken, dus daar zal iets 'mis' zitten), dan heb je wel ruimte om de processor wat verder over te klokken.
Wat voor uitbreidingen verbruiken dusdanig veel dat dat niet meer kan?bardi-1 schreef op zaterdag 05 september 2015 @ 20:13:
[...]
Alleen is er dan geen headroom meer voor eventuele uitbreidingen etc. Ook zal de voeding onder load tegen z'n max aanzitten en dit zal de efficiëntie niet ten goede komen.
Gezien toekomstige upgrades etc. kun je naar mijn mening altijd een ruime voeding hebben. Dit ook gezien de resultaten van het systeem op diverse PSU calculator websites.mitsumark schreef op zaterdag 05 september 2015 @ 20:18:
[...]
Wat voor uitbreidingen verbruiken dusdanig veel dat dat niet meer kan?
Typisch gebruik tijdens games zal rond de 300-350W liggen, met pieken naar 450W, dan heb je nog genoeg ruimte over (zelfs voor een kleine OC).
Efficiente lijkt me niet interessant met zo'n setup, daarnaast draait ie nooit/zelden boven de 75% load bij normaal gebruik.
Als je een nieuwe moet kopen is dat geen verkeerd idee, maar de 550W voeding heeft hij al.bardi-1 schreef op zaterdag 05 september 2015 @ 20:20:
[...]
Gezien toekomstige upgrades etc. kun je naar mijn mening altijd een ruime voeding hebben. Dit ook gezien de resultaten van het systeem op diverse PSU calculator websites.
[ Voor 3% gewijzigd door mitsumark op 05-09-2015 20:25 ]
Goede argumenten en ik snap je berekeningen, ik blijf daar in tegen bij mijn standpunt.mitsumark schreef op zaterdag 05 september 2015 @ 20:24:
[...]
Als je een nieuwe moet kopen is dat geen verkeerd idee, maar de 550W voeding heeft hij al.
PSU calculator websites gebruik ik niet, je kunt beter reviews pakken.
http://www.bit-tech.net/h...and-core-i7-5820k-revie/8
Heel systeem draait full load net boven de 200W (incl 780 in idle).
Ga je (extreem) overklokken komt daar ruim 100W bij.
De videokaart verbruikt met gamen gemiddeld 175W en tijdens stresstest pakweg 250W.
https://www.techpowerup.c...SI/GTX_970_Gaming/25.html
(de gigabyte verbruikt iets meer dan de msi)
Verwijderd
Bij voedingen draait het om de kwaliteit, let vooral daarop en zorg er ook voor dat de voeding individuele spanningsregulatie ondersteund als je een nieuwe koopt.Verwijderd schreef op zaterdag 05 september 2015 @ 20:42:
Bedankt voor de heldere uitleg!
Ik ga toch voor eigen geruststelling een krachtigere voeding kopen. Better safe then sorry.
Fijne avond.
Calcutors zitten er altijd naast, er bestaan geen goed werkende en ze geven ook allemaal wat anders aan.bardi-1 schreef op zaterdag 05 september 2015 @ 20:10:
[...]
Zou hetzelfde zeggen als bij Tepel-Vlekje; Kijk hier eens naar en bereken wat je nodig hebt; http://outervision.com/power-supply-calculator
[ Voor 30% gewijzigd door -The_Mask- op 05-09-2015 21:15 ]
AMD Nieuwsdiscussie
Verwijderd
Standaard neemt de CPU 130W max en de videokaart zo'n 175W, totaal neemt de PC dan hooguit 325W.Verwijderd schreef op zaterdag 05 september 2015 @ 22:13:
Fijn, ik kan dus zonder zorgen de 550w voeding blijven gebruiken totdat ik geld over heb voor een krachtigere.
Het overclocken laat ik dan nog even zitten omdat ik gewoon geen risico's wil nemen.
AMD Nieuwsdiscussie
Dat wordt hem niet, alleen al omdat de voeding veel te weinig aansluitingen heeft voor een 650W voeding. Er zitten namelijk maar twee PEG connectors op, waardoor maar één videokaart mogelijk is.ikt schreef op zaterdag 05 september 2015 @ 22:13:
Indien DirectX12 heel goed uitpakt voor CF-configuraties zou ik een R9 290(X)/390 erbij willen halen. Mijn specs staan in mijn R9 390 review. Zou de 650W voeding dit kunnen trekken? Uiteraard gaan de kloksnelheden weer omlaag naar standard.
AMD Nieuwsdiscussie
Rond de 500W voor nog een high-end videokaart?Iceman1987 schreef op zaterdag 05 september 2015 @ 18:15:
Mijn OCZ ModXStream 600W heeft na 5 jaar het begeven. Dus tijd voor een nieuwe.
Hieronder mijn huidige systeem. Ben van plan om binnenkort een meer high end videokaart aan te schaffen.
Ik zoek daarbij een voeding welke modulair is, rond de 500Watt, van goede kwaliteit, welke niet al te veel herrie maakt. De Be quiet lijkt perfect, alleen een beetje aan de prijs.
Budget is rond de 80 euro.
Daarnaast moet de CPU kabel wel langer zijn dan die van de OCZ (46 cm).
AMD Nieuwsdiscussie
Allemaal al gedaan, komen in de 400w uit, alsnog, mijn systeem crashed soms met een corsair CX600M PSU. Volgens -The_Mask- ligt het eraan dat de PSU kapot is, maar volgens mij is het wattage te laag. (De PSU is een 80 plus bronzen)bardi-1 schreef op zaterdag 05 september 2015 @ 20:10:
[...]
Zou hetzelfde zeggen als bij Tepel-Vlekje; Kijk hier eens naar en bereken wat je nodig hebt; http://outervision.com/power-supply-calculator
Verwijderd
Ik las net dat de GTX970 260W gebruikt tijdens het spelen van Bioshock. En dat is een standaard kaart, de G1 gaming schijnt iets meer te verbruiken. Als ik dan een overclockte CPU heb die 300W gebruikt is dat al 560W+-The_Mask- schreef op zaterdag 05 september 2015 @ 22:18:
[...]
Standaard neemt de CPU 130W max en de videokaart zo'n 175W, totaal neemt de PC dan hooguit 325W.
Als je een dikke overklok naar bijvoorbeeld 4,6GHz doet dan kom je op zo'n 300W max uit. Met de videokaart erbij zit je dan nog maar op 475W, dan heb je nog zo'n 50W ruimte op de 12V. En dat is als je alles 100% belast, iets wat normaal gesproken niet zo maar gebeurt, niet bij games iig.
Daarom, als je een nieuwe voeding wil halen, haal dan een moderne kwalitatief goede voeding met individueel gereguleerde spanningen van zo'n 550W en dan zit je ook goed. Meer vermogen heeft met jouw huidige PC weinig nut.
[ Voor 13% gewijzigd door Verwijderd op 06-09-2015 08:58 ]
Ah, jammer. Ook niet als ik een extra kabel kan vinden?-The_Mask- schreef op zaterdag 05 september 2015 @ 22:20:
[...]
Dat wordt hem niet, alleen al omdat de voeding veel te weinig aansluitingen heeft voor een 650W voeding. Er zitten namelijk maar twee PEG connectors op, waardoor maar één videokaart mogelijk is.
Nou wellicht niet high-end, maar iets meer dan de R9 270 die ik nu heb. Iets in de buurt van de MSI GeForce GTX 970 of 960.-The_Mask- schreef op zaterdag 05 september 2015 @ 22:21:
[...]
Rond de 500W voor nog een high-end videokaart?
Mooie nette zwarte kabels ook belangrijk?
Laten we die discussie hier niet nóg een keer gaan volgen, want dat is echt niet het geval. Ook al is je voeding nieuw (of van welke leeftijd dan ook), hij kan kapot gaan. 600W is genoeg.HuntingVillager schreef op zaterdag 05 september 2015 @ 22:27:
[...]
Allemaal al gedaan, komen in de 400w uit, alsnog, mijn systeem crashed soms met een corsair CX600M PSU. Volgens -The_Mask- ligt het eraan dat de PSU kapot is, maar volgens mij is het wattage te laag. (De PSU is een 80 plus bronzen)
Ik weet 100% zeker dat dit verbruik was voor het hele systeem, dus niet alleen de videokaart. Was dit toevallig je bron?Verwijderd schreef op zaterdag 05 september 2015 @ 22:43:
[...]
Ik las net dat de GTX970 260W gebruikt tijdens het spelen van Bioshock.
Wat denk je, als ze een eigen voedingskabel hebbenIk heb 3 monitors heeft dat nog invloed?
Verwijderd
Nee, mijn bron weet ik niet meer. Wel weet ik dat er niet (duidelijk) bij stond dat het om het hele systeem ging.Ik weet 100% zeker dat dit verbruik was voor het hele systeem, dus niet alleen de videokaart. Was dit toevallig je bron?
[...]
Wat denk je, als ze een eigen voedingskabel hebben?
[ Voor 3% gewijzigd door Verwijderd op 06-09-2015 10:56 ]
Hier staat er wel duidelijk bij dat het om het hele systeem gaat, dus heb je voldoende aan je 550W voeding?Verwijderd schreef op zondag 06 september 2015 @ 09:34:
Nee, mijn bron weet ik niet meer. Wel weet ik dat er niet (duidelijk) bij stond dat het om het hele systeem ging.
Gelukkig is dat niet zo. Het verbruik hangt af van de load, maar of je nou een x aantal pixels op 1 scherm laat zien of verdeeld over 3 schermen maakt niks uit.Ik denk dat mijn videokaart wel een beetje extra stroom verbruikt met het weergeven van 3 verschillende resoluties met de daarbij horende taakbalken en achtergronden ja.
Zal ik hem dus terugsturen?br00ky schreef op zondag 06 september 2015 @ 09:42:
Er miste daar een woord in de zin, inmiddels toegevoegd. "Nieuwe of welke leeftijd dan ook". Je kunt altijd een maandagmorgen model hebben gekregen die DOA is.
[ Voor 83% gewijzigd door HuntingVillager op 06-09-2015 09:45 . Reden: Quoto toevoegen ]
[sarcasm]
1 | AMD A8-3870K Black Edition | € 0,- | € 0,- |
1 | ASRock AMD A75 A75 PRO4-M | € 0,- | € 0,- |
1 | Samsung SpinPoint S166 HD161HJ, 160GB | € 0,- | € 0,- |
1 | Fractal Design Define R5 Zwart | € 107,95 | € 107,95 |
2 | Corsair Vengeance LP CML8GX3M2A1600C9 | € 46,- | € 92,- |
1 | Samsung SH-S183A | € 0,- | € 0,- |
1 | Samsung 830 series SSD 128GB | € 0,- | € 0,- |
1 | be quiet! Straight Power 10 400W | € 67,95 | € 67,95 |
Bekijk collectie Importeer producten | Totaal | € 441,26 |
AMD Nieuwsdiscussie
AMD Nieuwsdiscussie
Dat stond er wel duidelijk bij, maar jij hebt het niet gelezen. Men ziet namelijk wekelijks het verbruik van een hele PC aan als het verbruik van de videokaart in dit topic, terwijl het er toch telkens wel duidelijk bij blijkt te zijn.Verwijderd schreef op zondag 06 september 2015 @ 09:34:
[...]
Nee, mijn bron weet ik niet meer. Wel weet ik dat er niet (duidelijk) bij stond dat het om het hele systeem ging.
Nee dat maakt helemaal geen verschil.Ik denk dat mijn videokaart wel een beetje extra stroom verbruikt met het weergeven van 3 verschillende resoluties met de daarbij horende taakbalken en achtergronden ja.
AMD Nieuwsdiscussie
Dit topic is gesloten.
Apple iPhone 16e LG OLED evo G5 Google Pixel 10 Samsung Galaxy S25 Star Wars: Outlaws Nintendo Switch 2 Apple AirPods Pro (2e generatie) Sony PlayStation 5 Pro
Tweakers is onderdeel van
DPG Media B.V.
Alle rechten voorbehouden - Auteursrecht © 1998 - 2025
•
Hosting door TrueFullstaq