Ik zal niet overal op reageren, zoveel tijd heb ik niet.
Metro2002 schreef op maandag 17 juli 2017 @ 21:35:
Jip werkt 40 uur per maand, verdient 2850 euro bruto en 2150 euro netto
Jip heeft een netto uurloon van 2150 / 160 = €13,43
Ph4Ge voert een basisinkomen in en je krijgt 1000 euro per maand, of je nu werkt of niet.
Onderaan de streep houdt Jip nog steeds hetzelfde over, 2150 euro netto.
Het uurloon van Jip wordt nu: 2150 euro - 1000 euro basinkomen = € 1150,- / 160 uur = € 7.18
Immers voor die eerste 1000 euro hoeft Jip niet te werken.
Ik volg je nog steeds niet. Iemand gaat er niet op achteruit maar als je gaat rekenen gaat hij er wel op achteruit? Ook in het huidige systeem hoef je niet te werken voor de basisvoorzieningen.
Dat hoef je niet te berekenen, het voorstel wat al zeker het halve topic besproken wordt is basisinkomen plus vlaktax van 50%, dus het is niet raar dat je daar op uitkomt als je het narekent. En dat is wat we de facto nu ook al hebben als je naar de grafiek van mij een paar posts terug kijkt, afgezien van een hele hoop uitzonderingen zowel omhoog als omlaag.
Switchie schreef op dinsdag 18 juli 2017 @ 00:55:
Het basisinkomen komt toch ook voort uit idealisme? Wat zou het basisinkomen voor nut hebben als iedereen hetzelfde blijft doen als nu?
Dat niet iedereen massaal hun baan opzegt mag ik inderdaad hopen maar het sluit het ook zeker niet uit dat een clubje mensen hier wel voor gaat kiezen.
Ik vind het eigenlijk flauw dat dit elke 10 pagina’s opnieuw herhaald moet worden terwijl het ook al in de TS staat, maar ik zal het nog eens in mijn eigen woorden zetten en vervolgens verwijs ik gewoon telkens naar deze post.
Het idee van het OBI komt in de eerste plaats voort uit de constatering dat er (straks) niet meer voor iedereen werk is en dat daardoor ook het verschil tussen werkenden en niet werkenden steeds groter wordt.
Als je je dan in het huidige systeem verdiept kom je tot de conclusie dat we de facto al een basisinkomen hebben, maar dat we daar een enorm ingewikkeld systeem voor hebben opgetuigd wat op zichzelf al een hoop geld kost, in allerlei individuele gevallen niet werkt zoals het hoort en allerlei negatieve bij effecten heeft.
Linksom of rechtsom moet het anders. Je kan of pappen en nathouden met het huidige systeem wat zich alleen maar uit zal breiden en ingewikkelder en kostbaarder gaat worden, of je kan het een keer van de grond af opnieuw opbouwen. Als je dan gaat bedenken hoe zou een systeem er uit moeten zien als je het van de grond af op zou bouwen dan zou je het simpel, effectief en rechtvaardig willen houden en zo komt het basisinkomen als alternatief bovendrijven.
Wat mensen ideologisch drijft is heel verschillend. Voor mij persoonlijk springen er een aantal zaken uit die het huidige systeem niet kent en wat een fundamenteel probleem is en niet is op te lossen met nog wat extra nieuwe regelingen en subsidies:
- Werken loont altijd.
- Het is volkomen voorspelbaar hoeveel werken loont. Niet meer aan het einde van het jaar onverwachts een gepeperde rekening om je zorgtoeslag terug te betalen omdat je iets teveel hebt overgewerkt.
- Iedereen heeft de vrijheid om zelf zn leven in te richten en nut te geven. Dat kan ook door werk te doen waar de markt op dat moment geen hoog salaris aan hangt.
- Enorme bezuiniging op bureaucratie.
- Iedereen draagt bij naar draagkracht
- Geen gekke prikkels in het systeem, waar je bijv. gedwongen wordt om een huis te kopen omdat je anders veel meer belasting betaalt en als je wat extra’s aflost je kinderopvangtoeslag omlaag gaat.
- Geen politiek meer die maatregelen kan verstoppen in de enorme bestaande bureaucratie of groepen selectief kan bevoordelen. Politiek heeft nog maar 2 knoppen: de hoogte van het OBI en de hoogte van de IB. Niet meer de PvdA die met een regeling komt voor extra geld voor armen en de VVD die wat verzint voor de rijken en vervolgens een onnavolgbaar compromis moeten maken.
- Geen geld meer rondpompen waardoor er geen geld meer aan de kapstok blijft hangen.
- Geen nare bij effecten van inkomenspolitiek maar gewoon de markt zijn werk laten doen.
- Niet meer mensen aanpraten dat ze profiteurs zijn terwijl ze simpelweg niet aan de bak kunnen.
- Sparen wordt niet meer gestraft. Als je een goede baan hebt en het zit tijdelijk tegen ook dan krijg je OBI en hoef je niet helemaal kapot.
Ik denk dat je zelf ook wel zal constateren dat het voornamelijk economisch “rechtse” argumenten zijn in mijn geval. Voor arme mensen is de bureaucratische molen om hun inkomen bij elkaar te schrapen al bijna een dagtaak maar ik val in de categorie dat ik eigenlijk iemand moet inhuren omdat ik anders helemaal veel belasting betaal en ik met de beste wil van de wereld slechts kan benaderen wat ik aan het einde van het jaar moet betalen omdat het niet na te rekenen is. Voor iemand met een hoog inkomen is de OBI daarom ook een uitkomst.
Zie bovenstaande argumenten. Er is in de praktijk al een zwaar gehandicapte versie van het basisinkomen, ja, maar daarom is het goed om het een keer goed te doen.
Hangt af van de hoogte van het basisinkomen + de eventueel extra belasting op arbeid. Als ik mijn huidige welvaart kan behouden door thuis het gras te maaien is voor mij de som snel gemaakt.
Uitgangspunt is dat je voor te overleven niet hoeft te werken, net als nu. Maar ik mag toch aannemen dat dat ook niet de reden is dat je nu werkt. Of dat nou is zodat je een mooi huis en mooie auto kan betalen, omdat je sociale contacten hebt, omdat je het belangrijk vindt om uitgedaagd te worden of interessant vindt dat mensen tegen je opkijken of het simpelweg om macht gaat, vrijwel niemand werkt om niet te verhongeren.
Ik denk dat de meeste mensen in no-time ongelukkig zijn als hun leven geen nut meer heeft en zich dus nuttig gaan maken. Er zijn hele bibliotheken vol geschreven over wat mensen motiveert om te werken en overleven (aka slavernij) kom je zelden tegen als reden.
Alleen jammer dat die grafiek niet over belastingdruk gaat maar over de totale afdracht inc. pensioen en premies voor sociale verzekeringen etc. Hec, er wordt hier zelfs gecompenseerd voor gederfde subsidies. Wtf heeft het ontvangen van huursubsidie en zorgtoeslag vandoen met belastingdruk?

Pensioen niet, dat spaar je zelf op. Sociale premies is gewoon een mooi woord voor belastingen. En je werkgever betaalt ook nog belastingen die niet op je loonstrook staan. Dat is wat je krijgt met het huidige systeem, het is onnavolgbaar en er gaat geld naar allerlei verschillende potjes en er komt geld uit allerlei verschillende potjes. Een OBI systeem met 1 pot is daarom zoveel beter.
Snap je echt niet wat huursubsidie en zorgtoeslag met belastingdruk te maken hebben? Dit zijn gewoon belastingteruggaves of subsidies die komen uit de algemene middelen en die afnemen als je meer gaat verdienen.
Dan moet je goed kijken want er staan zat puntjes boven de 100%. Overigens is het veel nuttiger om het over marginale belastingdruk te hebben en deze termen niet door elkaar heen te gebruiken.
Het is heel leuk hoor, maar tegenover die 20k staat in het voorstel 12k basisinkomen. Er vanuitgaande dat jouw 7k klopt zit het bedrag dat iemand overhoudt dus in dezelfde orde van grote.
Een plaatje neerplempen zonder juiste context is wel heel makkelijk punten scoren natuurlijk. Grafiek vind zijn oorsprong in een 48 pagina's tellend rapport, waarvan pak em beet 40 pagina's worden gevuld met uitleg over dat een hoger inkomen ten koste gaat van huursubsidie, zorgtoeslag en het KGB.
Altijd maar weer die roep om meer details, meer details. Het voegt echt niets toe om in een ingewikkeld CBS rapport te duiken en het pagina voor pagina te bespreken, de grafiek is echter interessant omdat het bevestigt dat we eigenlijk al gewoon een marginale belastingdruk hebben van 50%.
Tja, vind ik voor een groot deel een morele kwestie.
Heeft iemand liever 1100 euro waar hij hard voor heeft gewerkt of 1000 euro om niets te doen. Dit vraagstuk ga je met een BI evengoed houden.
Sterker nog, met een BI "beloon" je juist de groep die zich momenteel afvraagt of werken loont en op basis van dit soort grafiekjes liever thuisblijft dan belasting afdraagt, waar ironisch genoeg zijn eigen huidige uitkering en subsidies van betaald worden.
Dan kom je dus tot de essentie van de discussie. Er is (straks) simpelweg niet voor iedereen werk en de markt reageert daar nu al op door de verschillen steeds groter te maken. 1000 euro in de maand geeft mensen de mogelijkheid om zich nuttig te maken in functies die de markt niet meer beloont met een leefbaar salaris.
Als we verder gaan met het huidige systeem dan heb je straks nog maar een kleine groep mensen met specifieke kennis en kunde waar een hele grote vraag naar is en die heel veel verdienen terwijl de rest van de mensen gevangen zijn in een systeem waarin ze zich nauwelijks kunnen ontplooien terwijl ze uitgemaakt worden voor profiteurs terwijl ze wel willen maar er simpelweg geen werk is.
Maar goed... Het voorstel om schalen samen te voegen tot één tarief a 50%, wordt dus onderbouwd door volledig vertekende berekeningen en casussen waarbij men een stukje overheidssteun inlevert om meer op eigen benen te staan?
Ik ben nog niet echt overtuigd....
Het is vooral om het makkelijk te houden. Deze discussie is helemaal niet te voeren als iedereen er andere schalen op nahoudt, de berekening die nu al te complex is is helemaal niet te volgen en waar je met mij spreekt over 4 schalen van 30-40-50-60 moet je op de volgende user reageren op 3 schalen van 25-40-55.
De noodzaak tot schalen is ook weggevallen als je het OBI invoert. Je hebt immers al een goed inkomen om te beginnen en werken loont per definitie. De werkelijke belastingdruk ligt op het moment dat je 1 euro verdient op 0,0005% (0,50 cent op 1001 euro bruto inkomen) wat vanzelf stijgt naar 49,999% als je miljoenen verdient dus schalen hebben weinig nut. Daarnaast maak je een systeem wat je juist invoert om het simpel te houden gelijk weer een stuk ingewikkelder en bied je de politiek weer de kans om er mee te gaan rommelen.
Gomez12 schreef op maandag 17 juli 2017 @ 22:12:
Wat is de relevantie van lagere huren en een OBI? Want wat jij hier beschrijft is geen marktwerking (wat onder een OBI zou kunnen gebeuren), maar een overheid die actief de prijzen naar beneden drukt, dat zouden ze nu al kunnen doen als ze dat zouden willen.
Dat kan, maar de overheid deelt nu HRA en subsidies uit onder het mom van armen helpen terwijl het niks anders is dan prijssubsidie. Dit sloop je eruit met een OBI.
A: Dit zijn nog niet eens globale berekeningen te noemen, dit is gewoon maar wat roepen.
B: Toch opvallend dat je over de "positieve" dingen wel van alles kan roepen, hoe het geld gaat besparen op bureaucratie, op zorg, op veiligheid etc. etc. Dan heb je opeens geen CBS meer nodig?
Daarom zit ik ook aan de extreem voorzichtige kant, daarnaast maakt het voor de discussie niet uit. Een accountant zou bovendien zeggen dat een afwijking van 1 miljard niet “materieel” is, we hebben het immers alleen maar over of het in principe betaalbaar is.
Ah, weer een duidelijke term, grotendeels... Moet ik denken aan 99% of 51% of moet het CBS dat maar weer gaan bepalen?
Of laat ik even de onderwerpen pakken die 1 pagina verder op je eigen link staan, waar gaan we mee stoppen :
- Minimumloon naar 21 jaar
<- aangezien mensen zich niet genoodzaakt voelen om te werken kunnen ze nee zeggen tegen uitbuiting en zou de markt zn werk doen en hoeft de overheid geen lonen op te leggen.
- Onderzoek invoeren wettelijk minimumuurloon
<- aangezien mensen zich niet genoodzaakt voelen om te werken kunnen ze nee zeggen tegen uitbuiting en zou de markt zn werk doen en hoeft de overheid geen lonen op te leggen.
- Kinderopvang
<- kinderen krijgen in de meeste voorstellen een vorm van OBI waar dat van betaald kan worden. Mensen die werken in de kinderopvang kunnen dat voor minder geld doen want OBI of familie kan het zelf regelen want OBI. Het systeem is dermate simpel dat mensen zelf zo kunnen uitrekenen of het loont om te werken en de kinderen naar opvang te sturen of niet.
- € 100 miljoen extra voor kleding en zwemles arme kinderen
<- betalen vanuit OBI of in natura vanuit de overheid
- Toegelaten vluchtelingen moeten participatieverklaring ondertekenen
<- vluchtelingen en OBI is een aparte discussie waar ik nu geen tijd voor heb
- Begeleiding voor toegelaten vluchtelingen
<- vluchtelingen en OBI is een aparte discussie waar ik nu geen tijd voor heb
- Gevolgen aansluiten terroristische organisatie
<- strafbare daden en OBI is een aparte discussie waar ik nu geen tijd voor heb
- Werk en zekerheid
<- gaat er op vooruit met OBI
- Arbeidsmarkt
<- gaat er op vooruit met OBI
- Beperken werkloosheid 50-plussers
<- werkloosheid is steeds meer een gegeven vandaar OBI
- Participatiewet
<- werkloosheid is steeds meer een gegeven vandaar OBI
- Beschut werk
<- ???
- Hulp voor werkzoekenden
<- niet van toepassing mensen krijgen al OBI
- Scholingsvouchers
<- betalen vanuit OBI of in natura vanuit de overheid
- Schulden
<- heeft weinig met inkomenspolitiek te maken
- Pensioenen
<- AOW vervangen voor OBI, pensioen betaal je nu ook zelf uit je inkomen en zal zo blijven
Het meeste is al eens uitgebreid voorbij gekomen in dit topic.
Ik blijf niet uitleggen waarom dit onzin is.
Dus toen ik zei dat de werkenden 1000 euro zouden krijgen om 1000 euro terug te krijgen toen zat ik fout want het was een versimpeling etc. Maar nu het jou uitkomt is het een geldig argument?
Je bent me kwijt, ik onderschrijf juist jouw berekening.
Ik snap de vraag niet denk ik, ik ben tegenstander van een OBI, dus of ik snap de vraag niet of het is een onzinnige vraag.
Ik zou een paar voorstellen kunnen doen over huidige regelingen die kunnen vervallen binnen het huidige systeem, alleen dan is het niet op de OBI manier, maar regeling voor regeling en rustig afwachten wat de resultaten zijn etc zodat je kan bijsturen als een regeling niet naar wens uitwerkt.
Oftewel je hebt praktisch niets aan die voorstellen qua OBI want dat is totaalomslag zonder te kijken wat de tusseneffecten zijn. Mogelijk dat je met mijn voorstellen pas over 2000 jaar op een OBI uitkomt.
Veel van de problemen zijn inherent aan het huidige systeem. Het fundament is door en door rot dat los je niet op met telkens maar weer opnieuw behangen. Dat werken niet of nauwelijks loont is bijv. gewoon een logisch gevolg van de aanname dat je alleen maar een toeslag krijgt op het moment dat het absoluut noodzakelijk is. Daar kan je nog zoveel regels op bedenken dat verander je niet met het huidige systeem en de gedachtes achter het huidige systeem (het is al decennia lang onderwerp van discussie en elke nieuwe regering verzint weer nieuwe regelingen sleutelt aan de bestaande regelingen).
Niemand stelt voor om het OBI vandaag in te voeren. We zijn nog helemaal niet toegekomen aan het bespreken hoe het eventueel ingevoerd zou moeten worden omdat er continu een paar mensen roepen dat het toch onhaalbaar is alleen omdat de details niet voldoende uitgewerkt kunnen worden.
Nope, dat is zeker niet het enige punt. Ik vind het ook sociaal onaanvaardbaar dat (als ik even het SZA afschaffen pak) een bijstandsmoeder :
- 2/3 gekort (praktisch veel meer maar laten we het simpel houden)
- Van dat overgebleven OBI opeens ook schoolzwemmen moet betalen (die toeslag vervalt voor haar)
- Van dat overgebleven geld opeens kinderopvang moet gaan betalen, waardoor ze nooit kan werken want kinderopvang gaat duurder per uur zijn dan zijn binnenkrijgt.
- De kleding toeslag vervalt waardoor ze die ook nog eens van haar OBI moet betalen.
Dat is wat jij zegt, maar ondertussen moet zij minder armoede kennen? De modale burger die merkt het niet zo erg, maar juist de minderheden die worden keihard gepakt met een OBI.
Dat zijn allemaal aannames waarvan je prima kan kiezen om dat op een andere manier in te vullen als er een OBI is of gewoon feitelijk onjuist.
Gewoon even uit mijner nieuwsgierigheid, waarom is dat geen reden? Ik bedoel er wordt zonder enige onderbouwing continu geschreeuwd dat het wel betaalbaar is, maar een tegengeluid mag niet?
Je geeft geen tegen geluid, je stelt je niet constructief op en gaat niet in op de argumenten.
Leuke theorie, alleen dan moet er wel een uitgewerkt plan zijn en niet slechts een paar brainfarts.
Mijn keuze voor het behouden van het bestaande is vooralsnog voornamelijk gestuwd door het feit dat ik nu de gevolgen kan overzien omdat het uitgewerkt is.
Terwijl een OBI vooralsnog een heleboel logische gevolgen heeft die ik niet accepteer en die de voorstanders niet eerlijk wensen te benoemen / uit te werken, oftewel ik kan ze niet eerlijk overzien.
Zie mijn voorbeeld hierboven van een bijstandsmoeder die alle toeslagen verliest die uit SZA voortkomen wat ph4ge wil afschaffen, ik vind dat onacceptabel maar er zal weer alleen in grootspraak gezegd worden dat dat niet zo is en niemand gaat uitwerken wat er dan exact van het SZA afmoet. Terwijl je met 100% van het SZA afschaffen je nog niet aan het benodigde geld zit.
Oftewel ik kan niet aantonen dat het huidige beter is, omdat er slechts brainfarts staan die nog niet eens inhoudelijk coherent zijn.
Presenteer eerst een samenhangend uitgewerkt idee en mogelijk valt het te vergelijken met het huidige systeem. Maar simpelweg zeggen dat er maar 90 miljard moet komen en dat dat makkelijk moet gaan, tja daar ben ik niet zo'n voorstander van.
Tja, weet je, er zijn boeken vol geschreven over het OBI, er zijn op Tweakers topics volgeschreven. Als jij het nodig vind om dat allemaal weg te zetten als “brainfarts” dan moet je gewoon eens lezen wat er zoal geschreven wordt en niet alleen constant je eigen riedeltje op basis van je eigen aannames en ideologie herhalen.
toolkist schreef op vrijdag 24 februari 2023 @ 08:41: "Nah deze keer heb je gewoon gelijk. Geniet ervan, zo vaak zeg ik dat niet tegen je :+"