Roenie schreef op zaterdag 15 juli 2017 @ 00:39:
Subsidies staan voor mij voor uitstel van een gezonde situatie. Ik zou dan ook jouw punt willen omdraaien. Als subsidie langdurig nodig is, dan heeft de onderliggende activiteit geen bestaansrecht. Afschaffen alle subsidies dus. Neem de BKR die jarenlang gesjeesde 'kunstenaars' die maar wat aan rotzooiden van een inkomen voorzag.

Met een basisuitkering staat in ieder geval de deur open om subsidies ook af te schaffen. Al vrees ik dat er dan niet wordt doorgepakt.
Meeste toeslagen en subsidies verdwijnt momenteel in de zakken van de mensen die erg graag een basisinkomen zouden willen. Wat mij betreft tegen elkaar wegstrepen dus. Dat onnodig complexe belastingstelsel anno nu is gewoon waardeloos
Bart2005 schreef op vrijdag 14 juli 2017 @ 22:26:
[...]
HRA is niet het kwade genius. Het zijn de constructies van de recente geschiedenis die het tot een massaal vernietigingswapen hebben gemaakt. En we gingen daar in mee. En nu klagen we steen en been dat als we het moeten missen "Nederland" massaal failliet gaat. Wat natuurlijk zwaar overdreven is gezien dat de helft al naar degenen gaat die het niet nodig hebben en absoluut niet failliet gaan als het er niet meer is. Maar we vinden het gewoon "lekker". En daarom zijn we gek op die dramatische beeldvorming.
Had het niet beter kunnen verwoorden. Denk dat we ons bij neer moeten leggen dat er altijd mensen zullen zijn die een subsidie, bijdrage of regeling gaan gebruiken voor zaken wat oorspronkelijk niet de bedoeling was.
Metro2002 schreef op vrijdag 14 juli 2017 @ 21:36:
Ik ben het zowaar een keer met je eens over iets.
Maarrrrrrr
Veel subsidies zijn helaas wel een gevolg van het beleid van de overheid zelf. Als de huren niet zo hoog hadden geworden omdat er kunstmatige schaarste is gecreeerd door de overheid was er geen huursubsidie nodig geweest.
Als het huurwaardeforfait niet in het leven was geroepen was de
HRA nooit ontstaan.
De perverse constructies van vroeger even gelaten voor wat ze zijn. In de basis is er toch niets mis met HRA?
Bart2005 schreef op vrijdag 14 juli 2017 @ 21:19:
[...]
Het is sowieso niet zo prudent als je om iets te kunnen betalen afhankelijk bent van subsidie. Of dat je die subsidie gebruikt om iets duurder's te kopen dan je kunt betalen. In het algemeen ben je dan bij voorbaat al onverstandig bezig. Daar kan je dan de overheid de schuld van geven maar in principe overspeelde je zelf je hand al om in pokertermen te spreken. Een verstandig mens voelt op haar sloffen aan dat subsidie hoort bij de waan van de dag. Wat dat betekent kun je zien in het denkbeeld dat als de HRA afgeschaft zou worden Nederland massaal failliet gaat. Zover is het gekomen. En dat is altijd de schuld van iets anders. Zelf treft ons geen blaam. Wij zijn willoos slachtoffer van de omstandigheden.
Wederom. Had het zelf niet beter kunnen verwoorden

assje schreef op vrijdag 14 juli 2017 @ 16:32:
[...]
Eigenlijk ben ik niet eens voor of tengestander van het basisinkomen. Ik zou alleen veel liever na willen denken over welvaartsverdeling op de gehele wereld en ik vraag me af of ons huidige welvaarsniveau daarin wel de standaard kan zijn.
Uiteindelijk is betaalbaar maar relatief en heeft het vooral met prioriteit te maken.
Kan niet en zou ook niet goed zijn. Als wereldwijd alle volwassenen een auto gaan rijden, lopen we hier binnen een week ook met gasmaskertjes op door de winkelstraten.
Is ook geen reële gedachte dus je mist er niets aan.
[Quote,]Nou ik kan je alvast vertellen 1000 euro is wel genoeg om van te leven.
Lekker discussiëren zo he?[/quote]
Hoezo discussie? Je hebt gewoon gelijk

Ah, daar komen de uitzonderingen weer om de hoek kijken. En hoe doen deze mensen het in het huidige systeem dan?
Laten we inderdaad geen politiek bedrijven op basis van uitzonderlijke gevallen. Dan kunnen we bezig blijven.
Zozo, verhongeren nog wel. Dat is wel erg overdreven, niet?
Is het zo vreemd dat ik graag een socialere samenleving wil waar mensen (familie, vrienden) elkaar helpen? Een BI stimuleert mensen daarin naar mijn idee.
Even als reactie op @
Shunt :
Lekkere familie en vrienden heb je dan als je als chronisch zieke gehandicapte aan je lot wordt overgelaten.
Waar hèb je het over? Hoezo AL ons geld?
Waarschijnlijk bedoelt hij dat stapel briefjes dat de rijken in aandelen en vastgoed hebben zitten.
1. Een BI is budget-neutraal in te voeren
Nietus
2. Alleenstaanden zijn in het huidige systeem het haasje
Zal ook altijd blijven. Tenzij er een single-subsidie in gevoerd gaat worden.
Een BI zal wat mij betreft gewoon meestijgen met de inflatie.
Zal wel moeten aangezien onze overheid c.q. Brussel altijd inflatie zal najagen om zijn schulden te verminderen
Sissors schreef op vrijdag 14 juli 2017 @ 13:34:
Oftewel wat jij dus zegt, en alle andere voorstanders van het BI: Fuck mensen met een AOW, die krijgen veel te veel en kunnen er best zwaar op gekort worden. Even los van het hele BI, zou dat betekenen dat we dus best een hoop kunnen bezuinigen op de overheidsuitgaven op die manier.
Don't get me wrong. Ik vind dat alle ouderen een menswaardig leven verdienen met de beste zorg en alle aandacht van de wereld.
Maar babyboomers zonder geld terwijl de huizenprijzen sinds 1970 verzesvoudigt zijn? Dan hebben ze er zelf ook wel een beetje een puinzooi van gemaakt.
Dit dus (en is natuurlijk ook al eerder langs gekomen). Dat het huidige systeem nodeloos ingewikkelde zaken heeft zal nagenoeg niemand het mee oneens zijn. Dat er problemen zijn met het huidige systeem dus ook niet. Maar waarom moet er dan direct naar het extreme andere uiterste gegaan worden. Waarom niet de problemen in het huidige systeem oplossen? Waarom ervan uitgaan dat iedereen identiek is en dus exact evenveel van de overheid aan hulp nodig heeft?
Als je ziet hoe liberaal Nederland heeft gestemd hebben we blijkbaar niet zo'n zin in bemoeienis uit den Haag.
Net als de eerdere opmerking hier dat alle dingen die de overheid dan nog voor gehandicapten moet doen maar in natura moet zijn. De overheid die dingen in natura regelt is prima. Soms zal dat beter zijn, soms geld. Maar die beslissing moet genomen worden op wat het beste is, en niet per se in natura omdat ander het geen basis inkomen meer is.
Extra steun voor hulpbehoevenden zal toch per definitie geen onderdeel uitmaken van een BI?
Denk overigens oprecht dat een natura dekking voor iedereen beter is.
1. Overheid kan grotere contracten afsluiten en logischerwijs korting bedingen
2. De behoefte van b.v. een slechthorende is uiteindelijk toch een een hoortoestel. Als je hem geld geeft zal hij/zij logischerwijs hetzelfde product kopen. Je ontlast hem/haar dus alleen maar
3. Je voorkomt dat mensen die wat minder goed met geld om kunnen gaan het geld op de blackjacktafel kieperen en aan het eind van de avond zonder geld en zonder hoortoestel zitten.
redwing schreef op vrijdag 14 juli 2017 @ 11:52:
Dat was mijn punt dan ook niet. Mijn punt is dat je in je verhaal wel meeneemt dat we met een lager BI rond kunnen komen omdat de huren omlaag kunnen. Wat je echter vergeet is dat doordat de huren omlaag kunnen ook de inkomsten van de regering omlaag gaan en dus ook je BI omlaag gaat. Als je dus met de huidige prijzen het plaatje niet rond krijgt, gaat je dat met aanpassing van subsidies ook niet lukken.
Wordt ook wel een gigantisch complexe berekening op die manier. Zal vast eerlijk toegeven dat ik hem niet kan maken.
Ik heb het al eerder gezegd, maar hier ben ik het helemaal mee eens. Het huidige systeem is te ingewikkeld en er zijn teveel toeslagen voor van alles en nog wat. Ik zie alleen bij een BI nog veel meer problemen ontstaan. Ik zie daarom niets in een BI, maar wel dat het huidige systeem eens goed aangepakt wordt.
Eerst de basis op orde zal niemand het mee oneens zijn denk ik
Dat kan, alleen dan nog moet die zorg betaald worden en voor het kostenplaatje maakt het niets uit of dit in natura of via geld wordt geregeld.
Heb hierboven een paar voorbeelden genoemd. Nog een voordeel zal zijn dat je per definitie afgedekt bent tegen inflatie.
In alle berekeningen met een fatsoenlijk BI moet het belastingtarief omhoog. Dus tot ik het tegendeel zie in een goede berekening staat het voor mij vast dat het belastingtarief op werk omhoog zal moeten.
Amen! Neem zelf niet eens meer de moeite om hierom te vragen.
Voor de mensen die op minimum werken kan de marginale belastingdruk inderdaad boven de 100% zijn.
Als je echter naar modaal gaat kijken zal de belastingdruk bij een BI stijgen.
Modaal is nu al gigantisch kut.
Wederom, voor de minimuminkomens is dit inderdaad het geval. Als ik echter wat hoger zit en een hogere belastingdruk krijg loont werken minder dan nu en is het daarmee zowel makkelijker om minder te gaan werken alswel dat het meer loont om zwart te gaan werken.
Huh, hoe dan?
Bedrag tov de huidige bijstand gaat omhoog + door gebrek aan incentive minder werkenden + mensen die nu niets genieten omdat ze werken, krijgen ook ineens een uitkering erbij. Waar ga je het geld in vredesnaam weghalen? In ieder geval niet bij ome Frits die dankzij het basisinkomen lekker aan de waterkant zijn hengeltje kan uitwerpen.
(er zijn in de praktijk zelfs mensen met een marginale belastingdruk van boven de 100%).
Denk dat ik namens iedereen spreek als ik zeg dat we graag een voorbeeld zien. Anders dan een (smerig) fiscaal trucje waardoor er onder aan de streep dubbel verdient wordt, kan ik mij in ieder geval niet indenken.
Ik zie totaal niet in waarom je wel met een hopeloos ingewikkeld maar in de praktijk een marginaal belastingtarief 45-55% wel wit zou werken en met een vast tarief van 50% ineens iedereen zwart zou gaan werken, die logica volg ik helemaal niet.
Een vast tarief van 50%? Holy shit man....
Op welk bruto jaarinkomen had je die schijf willen plaatsen?
Maakt verder ook niet zoveel uit trouwens. Veruit het meeste geld wordt verdiend met reeds vergaard geld. Al knallen we onze box 1 schijven naar 80%. Veruit de grootste geldstromen lopen via Panama, naar Andorra waar het wordt geboekt naar Monaco om een dag later in Ierland te zijn om even rust te pakken voor de grote reis richting de Kaaiman eilanden.
Het BI zorgt er juist voor dat werken, ook wit, altijd loont en dat je ook heel simpel precies kan uitrekenen hoeveel het loont.
De enige reden waarom werken momenteel niet altijd loont is omdat de extra inkomsten ten koste gaan van allerhande bijslagen en subsidies.
Als kers op de taart noem je ook nog eens specifiek "wit" werken.
Wat je dus feitelijk zegt is dat men momenteel zwart werkt, om niet in te boeten op subsidies. Dat anderen maarliefst 52% van een stuk salaris moeten afdragen om dat stukje subsidie uberhaubt mogelijk te maken is niet relevant. Sterker nog, die schijf wil je nivelleren op 50%. Want die paar procent meer of minder maakt niet uit.
En nu jouw clou, waardoor ik mijzelf zojuist heb aangemeld bij het Pieter Baan centrum.
"Als de rijken -die momenteel per definitie al opdraaien voor Bertje Bijstand- nog even wat extra's bijleggen. Hoeft ons Bertje geen belasting meer te ontwijken."
Ironisch genoeg beantwoord je hiermee wel direct je eigen vraag.
Pak een Christiano Ronaldo. Man verdient in 90 minuten meer dan ik in mijn hele leven zal doen. Al zou hij slechts 1℅ verdienen van zijn huidige salaris, kan hij nog een leven leiden waar 99% jaloers op is.
Maar goed, eerlijk is eerlijk. Hij komt regelmatig in de media omdat hij een deftig bedrag heeft geschonken aan een goed doel of de operatie van een terminaal kind gaat betalen. Toch mag je een keer raden wie er een aanklacht voor belastingontduiking aan de broek heeft hangen.
Je kunt zijn salaris absurd vinden of niet. Uiteindelijk heeft hij het kunstje wel geflikt en wij niet. Net als dat wij geen Facebook hebben opgericht of Tesla's produceren. Allemaal de verdiensten van een of meerdere mensen die keihard hebben geknokt om hun droom waar te maken. Waarom zouden die mensen zonder slag of stoot een deel afstaan om totaal onbekenden te helpen?
Ik doneer stelselmatig aan goede doelen maar puur omdat ik er zelf voor kan kiezen en ik doneer ook alleen aan fondsen waar ik zelf achtersta. Belasting afdragen om iemands basisinkomen te sponsoren is volledig andersom.
Enfin. Als jullie mij vanaf morgen een tijdje niet zien. Maak je geen zorgen. Het is nu eenmaal wat lastiger typen vanuit een dwangbuis
[
Voor 8% gewijzigd door
Switchie op 15-07-2017 03:28
]
'Future proof' (de; v) Verschijnsel waarbij men een dure aankoop rechtvaardigt door innovatie te negeren