Maar of het hun eigen schuld is wel of niet hangt dus af van wie dat beoordeeld,
En alles is eigenlijk grijs gebied, omdat over elke situatie de 2 mening (wel of niet eigen schuld), van toepassing zijn.
Dat voorbeeld van die 1600 euro netto inkomsten komt ook door de voorlichting over het huidige stelsel.
Gezien de vele vragen die hier al op een tech forum langskomen is het duidelijk dat de voorlichting onvoldoende is en het systeem te ingewikkeld.
Ik zelf ben mij heel erg bewust van mijn huidige financiële situatie maar dat kan je niet van iedereen verwachten. Ik weet wat er gebeurd als we thuis werkloos / arbeidsongeschikt / dood gaan en wat dat financieel inhoud. Als we beiden werkloos raken op hetzelfde moment kunnen we bijvoorbeeld nog 7 jaar in het huidige huis wonen voordat we het moeten verkopen. Als we het verkocht hebben dan hebben we nog zo'n 5 jaar aan leefgeld voordat we bijstand mogen aanvragen.
Ze mogen op school best les gaan geven in huishouden: "financieen, kinderen, koken, schoonmaak"
Eigenlijk vind ik dat een deel van eigen verantwoordelijkheid en verantwoordelijkheid van de ouders. Maar aangezien we niet op alle ouders kunnen vertrouwen en mensen de verantwoordelijkheid ook niet voelen is denk ik lesgeven heel belangrijk. (rond een jaar van 15 16).
Het moeilijke daarvan is dat 4 jaar later er alweer heel veel regels zijn veranderd.
Maar je blijft mensen houden die hier te dom voor zijn.
En wil je mensen waarvan het hun eigen schuld is (hoe toets je dat objectief), op straat zetten. zodat kans op herstel ook minimaal is. of wil je minder geven dan gebruikelijk... Maar bijstand lijkt al minimaal te zijn, dus de rest waarvan het niet hun eigen schuld is wil je dan meer gaan geven, en hoe wil je dat dan gaan betalen?
[
Voor 10% gewijzigd door
Smuggler op 22-09-2018 13:49
]
9.900Wp PV (enphase), 55kwh EV(Tesla), 35kwh EV(MG), 6kWh thuisbatterij (EVAPOWER), Tibber