Sorry maar dat is gewoon onzin. De sociale mobiliteit is al decenia niet zo laag geweest als nu. Onderwijs en zorg worden duurder en studeren is voor sommigen al bijna niet meer te betalen. Stemmen is inderdaad het enige dat nog voor iedereen gelijk is.Metro2002 schreef op vrijdag 21 september 2018 @ 10:31:
[...]
In Nederland heeft iedereen gelijke kansen. Onderwijs, gezondheidszorg, wegen, stemrecht etc is voor iedereen toegankelijk.
Ze werken ook niet alleen voor het basisinkomen (wat ze zelf overigens ook krijgen) maar voor salaris. Noem je alle belasting voor politie, leger, onderhoud aan wegen, etc. ook slavenarbeid? Het basisinkomen is een algemene voorziening, die mogelijk zelfs minder gaat kosten dan de regelingen die het vervangt.[...]
Anderen laten werken voor jouw (basis)inkomen is net zo goed een vorm van mensen tot slaaf bombarderen.
Jij noemt het een niet bestaand probleem. Toch zijn er mensen in nederland die onder de armoedegrens leven. Is dat dan geen probleem volgens jou?[...]
Ik weet niet of het altijd zo blijft gaan, voorlopig in elk geval wel.
Mocht het in de toekomst anders gaan uitpakken dan kan je altijd nog kijken naar radicaal andere economische systemen zoals een basisinkomen. Tot die tijd is het een oplossing voor een niet bestaand probleem.
natuurlijk zal je eisen moeten hebben aan wie wel of niet krijgt. Nederland laat namelijk helemaal niet zomaar iedereen hier binnen.denPes schreef op vrijdag 21 september 2018 @ 10:33:
[...]
Ik denk dat we juist extreme armoede creeren in Nederland met het basis inkomen. Een basisinkomen zal een hoop mensen van buiten Nederland naar hier doen trekken. Als er dan geen "nee" kan worden gezegd tegen al die nieuwkomers, dan zijn alle berekeningen van dit basisinkomen volledig fout. In realiteit kan je enkel effectief lokale economisch politiek bedrijven in een gesloten samenleving.
Ik denk dus dat het invoeren van het basis inkomen in Nederland ook nog eens gaat zorgen voor xenofobie, en haat tegen niet-Nederlanders, omdat men het behoud van het basisinkomen hiermee wil beschremen.
En het lijkt me geen goed plan om van Nederland een gesloten samenleving gelijkend aan Noord-Korea te maken.
[ Voor 25% gewijzigd door Philip Ross op 21-09-2018 10:36 ]