Toch maar weer eens een proefperiode aangevraagd bij Apple Music. Ik weet denk ik wel wie er over 3 maanden weer teruggaat naar Spotify...
* WhatsappHack wijst naar zichzelf. Wat een verschrikkelijk gebruiksonvriendelijke dienst is dit voor Apple's normale doen en reputatie. Ik zit met stijgende verbazing en open mond door de boel heen te gaan, dit had ik niet verwacht. o0
De grootste problemen waar ik tegenaan loop:
- Sorteren van Playlists op de order die je op dat moment wilt kan niet. Er blijkt simpelweg geen enkele mogelijkheid te zijn om bijvoorbeeld ascending/descending te kiezen, sorteren op artiest of titel, etc.: het ontbreekt allemaal. Je kan wel nummers permanent van volgorde wijzigen, maar dat is anders en niet bepaald nuttig bij een playlist met 1000+ nummers. Ik heb een Siri-shortcut moeten gebruiken om in ieder geval wat ik tot nu toe heb om te keren voor sommige playlists. (Voor de geïnteresseerden:
https://www.icloud.com/sh...d6e0c4ee9a6770e8559f1e3e3 Die begint het meteen af te spelen in omgekeerde volgorde en je kan het eventueel opslaan als nieuwe playlist. Dit kan je evt ook doen in "iTunes", maar dit kan rechtstreeks vanaf je iPhone.)
- Zoeken binnen Playlists blijkt onmogelijk te zijn, die feature bestaat simpelweg niet; dat is ook nogal balen, je moet dus handmatig erheen scrollen (wederom nogal kak bij heel veel nummers in een lijst) of genoegen nemen met een enkele match via je de normale zoekfunctie en dan evt tig keer hetzelfde nummer in andere uitvoeringen horen. Het stompzinnige is dat, hoewel ook daar een tikje omslachtig, je dit wél voor elkaar kan krijgen in "iTunes". (Music in Catalina)
- Op songtitel én artiest zoeken binnen lokale muziek lijkt vaak niet te werken
- Waar Spotify tenminste nog z'n best probeert te doen een match te vinden als Siri een Engelse titel in het Nederlands probeert te interpreteren, en daar trouwens heel vaak in slaagt, weigert Siri bij Apple Music gewoon direct om iets af te spelen want "kan het niet vinden". Dit beperkt je tot het verzoeken tot afspelen van playlists of Nederlandstalige muziek.
- Ook playlist herkenning van Siri is niet al te best overigens. Voorbeeld: playlist "Auto" gemaakt in zowel Spotify als Apple Music. Ik vraag aan Siri "Speel mijn playlist Auto in Apple Music" of Spotify. Spotify: begint met afspelen van de playlist Auto. Apple Music: "Afspeellijst 'Pop voor de hele familie' wordt nu afgespeeld...". Wtf? Hoe kom je in vredesnaam van Auto naar "Pop voor de hele familie"!?

Uiteindelijk in Apple Music maar hernoemd naar "Voor In De Auto" zodat ik kan zeggen "Speel de playlist voor in de auto" en dat lijkt te werken, maar ff serieus...

- Het combineren van lokale mp3's met AM-playlists lijkt moeilijker te gaan dan bij Spotify
Een pluspunt is wel dat de boel rechtstreeks zonder omwegen met m'n Mac synchroniseert (aldanniet over iCloud), dat gaat bij Spotify iets omslachtiger (Spotify moet actief zijn op Mac en iPhone en op de iPhone mag ie niet backgrounden want dan stopt de synchronisatie), maar verder heb ik geen voordelen kunnen ontdekken aan Apple Music ten opzichte van Spotify.
Consider me disappointed.
-edit-
Ohja, kudos naar de Songshift-app om alle Spotify lijsten te kopiëren naar Apple Music.

Dat werkte behoorlijk prettig en best vlot! Het enige dat niet werkte waren playlists die gebaseerd zijn op mp3'tjes die ik lokaal had staan. Daar gaat ie van over z'n nek en moet je ff handmatig doen.
[
Voor 21% gewijzigd door
WhatsappHack op 11-05-2020 01:55
]
Geen quote of mention @WhatsappHack? Dan niet raar opkijken als je geen reactie krijgt. ;)