@
Kezand, @
dicksterk Ik ben inmiddels terug van "proefliggen" bij Auping. Beetje een lange post maar goed....
Ik ben 2 uur daar geweest en ik heb de volgende matrassen geprobeerd (alleen, zonder vriendin):
- Cresto
- Maestro
- Vivo
Aan de rest ben ik helemaal niet toegekomen (ik moest nog vanalles doen). Ik was alleen in de winkel dus men had genoeg aandacht voor me. Ik ben zelf 1.86m lang en 85+ kilo, dus ik heb alleen maar op firm varianten gelegen, omdat ik voor de rest geen tijd had.
Ik heb me uiteraard ingelezen over deze matrassen, maar ik heb bewust niks verteld en de beste mevrouw het woord laten voeren. Ze maakte onder andere de volgende statements (of het waar is weet ik niet):
- Vivo + Maestro hebben exact dezelfde schouderzone
- Verschil tussen Cresto en Maestro/Vivo schouderzone is het gebruik van zachtere vering bij de één (cresto) en het gebruik van drukverlagend schuim bovenop kortere veren bij de ander (Maestro+vivo).
Hier is een doorsnede van de Vivo te zien. Bij de schouders is er een laag schuim (wat dit voor schuim is, geen idee) bovenop de veren, die er bij de Cresto niet is. Het laagje direct boven de veren ziet er zo glasvezelachtig uit. Die is bij de Vivo ook dubbel zo dik als bij de Cresto. Geen idee wat dit voor spul is.
- Een topper (topdekmatras) is op na 4-5 jaar
- De boxen uit 2012 zijn met bonnelvering, maar de huidige boxen hebben allemaal pocketvering
- gestoffeerde matrassen dragen de namen comfort, deluxe en prestige wat het volgende betekent:
comfort: zit tussen adagio en inizio in (meer richting inizio)
deluxe zit tussen cresto en Maestro in (meer richting cresto)
prestige zit tussen Maestro en Vivo in
Ik heb als eerste op de cresto gelegen, voornamelijk op linker zij (omdat ik thuis ook op linker zij slaap). Toen naar de Maestro en ik voelde eigenlijk geen verschil. Toen naar de Vivo en voelde ik ook weinig verschil. Toen heb ik besloten om bij de Cresto te beginnen en na 5 minuten(alarmpje gezet met de telefoon) te switchen naar de Maestro. Na 5 minuten weer naar de Cresto geswitched en daarna weer naar de Maestro. Uiteindelijk begon ik wel verschil te voelen na ongeveer een uur en langere periodes liggen dan 5 minuten. De Cresto lag harder in de schouder dan de Maestro. Ik merkte dat niet echt in mijn schouders, maar aan het feit dat ik wat vaker aant wiebelen was en ook het kussen steeds wat meer in mijn nekholte drukte om mijn hoofd goed te leggen (dat wat je thuis dus ook doet).
Vanaf toen voelde ik wel duidelijk verschil ruim in het voordeel van de Maestro.
Daarna heb ik ditzelfde switchtruucje gedaan tussen Maestro en Vivo en daar heeft het nog veel langer geduurd eer ik verschil voelde, want het was minimaal. Ik vond dat je bij zowel de Maestro en Vivo juist de steun voelde in je zij, dus tussen heup en schouders in, en niet zozeer in je schouders of heup.
De Vivo moest een zachtere heupzone hebben dan de Maestro, maar ik vond eigenlijk de Maestro de betere van die 2 ondanks de Vivo wel een stuk duurder is. Daarna weer eens terug op de cresto en daar voelde ik direct aan dat het niet comfortabel was. Dit proces had ik bij de aankoop niet op deze manier gedaan en heeft me toch de ogen geopend: neem de tijd, switch regelmatig, want na 10 minuten voel je gewoon geen verschil; elk matras ligt wel enigszins comfortabel.
Ik heb in ieder geval niet het idee dat mijn schouders zover inzakken als hier:
Laat ik even benoemen wat de opties voor me zijn bij Auping; ik heb namelijk een Auping Dublin Maximus boxspring met topper gekocht in 2012, gestoffeerd in de stof Wave, kleur Brique:

De kleur brique bestaat niet meer en ik zou dus, indien ik toch gestoffeerd wil hebben, uitkomen op een andere kleur.
De eerste keer vervanging van een reeds gekochte, gestoffeerde boxspring bij Auping (afhankelijk van welk model boxspring) moet je dus meestal doen met 2 matrassen tegelijk (ongeacht of slechts 1 persoon toe is aan een nieuw matras) omdat je bij het vervangen van slechts 1 matras dus altijd zit met hoogteverschillen en cosmetische verschillen.
Dus ik kan 2 nieuwe matrassen kopen (dezelfde hoogte) en die gewoon bovenop de box leggen.
Dan een nieuwe topper, of een t-stuk over de richel en het geheel in te pakken met molton en hoeslaken zodat ik geen topper hoef. Een beetje dit idee:
http://box-spring-betten....inica-Auastellung-140.jpg
Mijn vriendin's matras is prima en wilt geen andere (dit is dus een Dublin van 18cm in soft). Ik vind het onzinnig om 1 matras dat nog goed is te moeten vervangen puur omdat ikzelf een andere wil. Dit is echt een nadeel van gestoffeerde boxsprings en die fout zal ik dus nooit meer maken. Dus als ik een ander matras wil gaat me sowieso het dubbele kosten plus mijn vriendin moet ook overtuigd worden.
Conclusie: voorlopig laat ik het even voor wat het is.