Wat fijn dat dit topic er is (zoals gewoonlijk)

.
Ik ben op zoek naar een nieuw bed + matras. Wij slapen nu al ruim 15 jaar op een Italiaans bed (custom made) maar dit is een enorm bed (ruim 250cm breed en 220cm lang met erin 2x een 90cm breed matras). In het verleden hadden we een vrij luxe 180x200 matras (uit een) met pocketveren en een toplaag eraan (vast). Dit sliep jarenlang echt geweldig, maar na een verhuizing moest het matras door een smaller trapgat en toen hebben we het geheel zonder dat we het doorhadden gesloopt. We kochten het bed + matras ooit in Maleisië waar we toen nog woonden (qua prijs en kwaliteit in het segment Auping).
Nadat we het matras tot groot verdriet gesloopt hadden kozen we rond een 2e verhuizing voor 2 goedkope losse matrassen bij een beddendump. Mijn vrouw zacht en ik een hard(er) matras. Ik lig er nu alweer 5 jaar op en ben er eigenlijk nooit blij mee geweest. We hebben destijds ook geen topper oid gekocht dus die rand irriteert mij ook al jaren.
Het bed:
Het huidige bed is bekleed met een hoes van stof. We vinden het nu iets te stoffig worden en willen naar een iets smaller en vooral cleaner bed. Wat betreft het nieuwe bed neigen we naar een Auping Original (of Essential) en dan in de maat 160x200cm.
Ik kom online veel reclame tegen, maar twijfel hierbij altijd of dit uiteindelijk goedkoop/duurkoop of zelfs duurkoop/duurkoop is. Ik ken verder ook al die merken niet. Wel weten we dat het degelijk/stevig en het liefst zonder stoffen delen (geen stoffen achterbord, maar het liefst van hout of kunststof).
Tips mbt merken die qua degelijkheid goed scoren zijn welkom, dan kunnen we ook wat andere bedden bekijken ipv alleen Auping.
Het matras:
Voorop, er is budget en anders sparen we nog even door. We doen er wrs toch best lang mee dus mag ook wat kosten.
Ik twijfel momenteel vooral tussen de merken M Line (Cool Motion 8 ) en Auping (Elite). Dan betaal je voor een 160x200cm matras ook meteen flink, namelijk ruim €4000.
Eerst keken we naar Matt Sleeps, maar daar lees ik toch veel verschillende verhalen over. Hoewel dit qua kosten ook prima kan worden gedaan (en dan bv een paar jaar aankijken), maar het zou zonde zijn als het vanaf dag 1 niet goed bleek en retour binnen 100 dagen zie ik uiteindelijk ook niet zo zitten.
Wat vragen?
Mis ik goede merken, vergelijkbaar met M Line en Auping die ik ook zou moeten overwegen?
Heb ik het goed dat vooral M Line echt wel als het allerbeste gezien wordt, of lopen meningen hier ook uiteen en is het uiteindelijk allemaal vooral persoonlijk?
Ik lig graag hard (op de vloer hard) maar mijn vrouw vindt van die zachte naar het lichaam vormende matrassen ook fijn. Slapen we echter in een hotel op een hard matras dan vindt zij dat ook altijd prima. Bij M Line en Auping lijk je 2 verschillende matrassen binnen 1 matras te kunnen kopen (met een hoes er omheen).
We houden beiden niet van te warme matrassen, daarom kwamen we bij die Cool Motion 8 uit....maar wellicht zie ik andere goede alternatieven over het hoofd?
Dan over de topper. Het lijkt erop dat twee lossen matrassen vaak goedkoper zijn (of vaker in de aanbieding zijn) dan 1 groot matras. Is het uiteindelijk voordeliger om 2 losse matrassen te kopen met hierbij een topper? Als ik zo'n M Line of Auping koop, heeft een topper daarbij nog uberhaupt meerwaarde?
De reden dat we het Auping Elite matras overwegen is omdat de combi Bed + Matras hier op zich redelijk wat extra korting oplevert. Als we voor het M Line matras gaan met een Auping bed betalen we de jackpot (ruim €6000).
Zijn die merken wel eens in de aanbieding? Vooralsnog zie ik vooral de oudere versies van de matrassen in de aanbieding, maar doen merken als M Line of Auping ook mee aan van die jaarlijkse aanbiedingsrondes? Zoals BF of op eigen momenten? Of zijn dit soort merken dermate exclusief dat ze nooit (hun beste/nieuwste) matrassen in de aanbieding hebben?