de site van beliani is wat rommelig idd. op bol.com is het iets inzichtelijker. de exacte draaddiktes van de veren ken ik niet uit mijn hoofd ik heb ze ooit wel ergens gevonden maar die stonden heel goed verstopt. ik weet uit ervaring dat de dream(waar ik op slaap echt heel erg hard is en de bliss in stevig ook flink stevig maar iets soepeler dand e dream. die antallen veren die je hebt gevonden lijken me door elkaar gegooid. die 837 veren zijn denk ik voor 180x200, is bijna het dubbele van de 90x200 nameljk net iets meer zlefs. ik weet dat de bliss in 140x200 704 veren heeft in firm, en de dream had er 651. ik heb jou bewust de blis aangeraden voor als je er een topper op wil omdat je een heel punt-elastische topper neemt dus dan zoek ik ook het maximum halbare qua punt-elasticiteit in de veren.
overigens, idd de hoes kan er niet af. zoalgn je een goede molton gebruikt is dat niet zo'n ramp vind ik, zeker niet bijd e bliss want daar leg je nog een topper overheen en die heeft wel een afneembare tijk vermoed ik. bij de beliani joy, of de matas die ik via bol.com nomede zou ik een goede molton gebruiken.
je vroeg hoe ik aan de technische kennis kwam: eigenlijk begon ik net als jij nu. met vele vragen aan vele mensen, vooral ook veel maailwisselingen met veel matrasleveranciers en heel veel lezen. als iemand mijj een examen matras-specificaties zou hebben afgenomen had ik daar zeker een 9 voor gehaald. ik adviseerde in 2017-2018 heel veel p baiss van specificaties. soms gign dat goed, zoasl bij koudschuimmatrassen omdat de hr-waarde gewoon heel veel zegt over de puntelasticiteit. ik adviseerde bij koudschuim heel veel ravensberger en dat zat wel goed want die waren ook eerlijk over hun specs. Maar door schade en schadne kwam ik erachter dat in matrassenladn ook veel onwaars gezegd wordt over specificaties. sommige matrassen bevatten niet wat men beloofd, en soms is wat men beloofd in theorie heel mooi mar doet het in praktijk niet wat de theorie beweert.
Het pocketveermatras wordt in nederland, en ook wel in de omliggende landen vaak beoordeeld aan het aantal veren. de theorie is dit: hoe meer veren per m2, hoe gedetailleerder de ondersteuning. Want elke veer kan individueel zover invere als nodig dus wordt je exact zo ondersteund als je nodig hebt. Dit leek me heel zinvol en verstandig tot ik erachter kwam dat er een groot nadeel zit aan 1000 pocketveren per m2 bij 500 gebeurd dit ook al overigns hoewel niet altijd. er wordt gebruik gemaakt van micropocketveren. kleine veren met een dunne draad. die zijn eigenljik niet bedoeld om een heel lichaam te dragen want daar zijn ze niet krachtig genoeg voor. stel dat je de veer van ene pen gebruikt om een deurtje automatisch dicht te laten gaan. gesteld at het lukt dan zal het maar heel kort lukken, al snel is de veer uitgerekt omdat je er teveel van gevraagd hebt. zo is het ook met micro-pocketvering. ben je licht qua gewicht, lig je de hele nacht stil en keurig op je rug, zit je niet vaak op je bed en doe je niets anders in bed dan slapen, dan gaat het vast wel even goed. doe je meer in bed, ben ej bewegelijk of zit je er veel op, ben je wat zwaarder, dan kuilen deze matrassen sneller. verder is ook de punt-elasticiteit niet wat je verwacht want:
1. de veren zakken op de zwaardere delen van je lichaam diper weg omdat het gewicht erg zwaar is voor micropocketveren
2. enkel bij een super punt-elastische afdeklaag van bijvoorbeled hr60 schuim heeft het enig nut want anders drukt de minder punt-elastische afdeklaag meerdere veren indrukt rondom het drukpunt waardoo het voordeel verloren gaat.
Ik merkte deze problemen op in de praktijk van dageljks gebruik. ik kwam erachter dat de theorie heel mooi is, maar lang niet altijd iets zegt over de praktijk.
tussen 2018 en 2022 was ik het hele matrassen-onderwerp een beetje zat. mijn partner en ik sliepen allebei op iets wat ons beviel (ik op de prestige prime matras van ela wonen, mijn partner op de larson oslo) en er ontstond gedoe rondom het adviseren van matrassen omdat 1 leverancier nogal structureel had gelogen over de specificaties van zijn matrassen. in 2022 lag mijn partner niet meer leker op haar matras, ik nog wel hoewel een klein beetje nestvormign ontstond in mijn matras. (hetwas geen kuilvorming maar hoewel nestvormign stirkt normaal is vind ik het verveelnd liggen. toen ontstond een vrijwel eindelosze reeks matrassen via bol.com omdat de juiste voor mijn partner niet makkelijk te vinden was. we hebben hier meer dan 20 matrassen gehad. Dit bracht mijn enthousiasme voor de materie weer wat terug omdat ik nu heel veel verschillende technische eigenschappen en varianten in de praktijk kon testen. zo kwam ik erachter dat er een groot verschil in gevoel en kwaltiet was tussen de nederlandse/europese pocketveerkernen en de chinese. de larson oslo heeft een vrij soepele geveerde chinese veerkern. wat na 4 jaar beslaepn te zijn met 150kg lichaamsgewicht versleten was was de toplaag van 13cm, die gaf geen steun meer, de veerkern was echter nog perfect. (deze ervaring las ik eerder dit jaar ook op tweakers van iemand die de bovenlag van de oslo heeft verwijderd en er een andere topper op heeft gelegd, weet alleen niet meer wie). het matras wat ik je adviseerde van bol.com kwam binnen en dit was de eerste in onze testreeks die ik vond met een chinese verkern. voor mijn partner iets te zacht, maar absoluut bouncy en kwalitatief. later kwam ik doordat het matras werd geleverd erachter dat beliani ook zo'n chinese veerkern heeft in de matrassen. de dram was voor mijn partner veel te hard, maar ik vond hem heerlijk en verving daardoor mijn opzich nog goed liggende prestige priem matras omdat ik deze nog lekkerder vond en hem nu toch toevallig was tegengekomen.
uiteindeljk hebbenw e voor mijn partner de bliss als basis gekozen en zijn we nu aan het experimenteren met toppers. de baiss is ok, alelen de toplaag is nog even zoeken.
ik ben er dus door veel testen achter gekomen wat in de praktijk goed functioneert en wat niet.
ik zit wel te denken dat jij een geverde box hebt, de bliss stevig is hier echt hard maar zal bij jou dus iets minder super ahrd zijn dan bij ons omdat er een verende box onder zit, wat het opzich een goede keuze maakt.
ik denk dat je voor jezelf de volgende afwegignen kan maken:
1. hoe lang denk je dat de onderboxen nog meegaan?
2. afhankelik van het antwoord op vraag 1: hoeveel geld wil je uitgeven? want zodra je de onderboxen wil vervangen gaat ook wat erop ligt waarschijnlijk weg.
3. hoe belangrijk vindt je 1 geheel als bovenste laag? vind je het niet erg als er een minimael naad is, dan kan je 2x de 90x200 matras nemen die eik via bol.com adviseerde. het is de goedkoopste optie in jouw geval en zal vrijwel zeker lekker liggen.
4. wil je toch echt 1 geheel als bovenlaag, dan is de beliani joy een goedkopere optie dan 2x beliani bliss + topper. op bol.com is de beliani joy nu in een kortingsactie, volgens mij ook in 180x200.
5. ga je nog 10 jaar met je boxen doen en zeg je, ik wil toch echt die pantera topper? dan zou ik voor de beliani bliss gaan in stevig, 2x90x200 of 180x200(kijk even wat voordeelgier is om te kopen).