Toon posts:

Ervaringen, hints en tips over matrassen / boxsprings

Pagina: 1 ... 42 43 44 Laatste
Acties:

Acties:
  • +1Henk 'm!

• Ferio
  • Registratie: Juni 2009
  • Laatst online: 02-06 08:10
Trichoglossus schreef op maandag 8 mei 2023 @ 22:24:
[...]

Proef liggen in de winkel geeft een beetje een idee, maar ook niet meer dan dat. Ik slaap op een pocketvering van 200 euro van de ikea net zo goed als op een latex van Ravensberger van 700 euro.
Zolang het bed voldoende stevig is, gaat het prima.

Hotelbedden met een topper vind ik vreselijk, aan mij niet besteed die dingen. Gewoon een matras, en klaar.
Zo is iedereen weer anders idd. Ik heb zelf ook mijn hele leven op een ledikant met losse matras geslapen en sliep ook prima. Had wel is last van rug / nek klachten en dat is nu wel weg. Mijn vrouw die was eerst heel erg tegen en wou weer alleen een matras. Stelde voor om is te kijken voor een boxspring met topper en puntje bij paaltje was ze eigenlijk gelijk om, en dat komt ook wel deels door die topper, want zonder die vond ze het wel een stukje minder.

Sommige fabrikanten bieden een 90/180 dagen testen aan, maar weet niet hoe dat is eigenlijk kwa kwaliteit.

[Voor 4% gewijzigd door Ferio op 08-05-2023 22:43]

Acties:
  • +1Henk 'm!

• Jorgen
  • Registratie: Mei 2007
  • Laatst online: 01:32
Ik blijf het heel moeilijk vinden om iets te kiezen. Zeker als je het maar lukraak moet bestellen en maar moet afwachten of het gloednieuw is (niet een teruggestuurd product dus) en of het bij je past. Ik heb maar een klein huis, dus zomaar dingen proberen is geen optie.

En dan ook nog een geschikte lattenbodem, want kennelijk koop je tegenwoordig je bedden zonder.

Acties:
  • +1Henk 'm!

• Ferio
Jorgen schreef op maandag 8 mei 2023 @ 22:46:
Ik blijf het heel moeilijk vinden om iets te kiezen. Zeker als je het maar lukraak moet bestellen en maar moet afwachten of het gloednieuw is (niet een teruggestuurd product dus) en of het bij je past. Ik heb maar een klein huis, dus zomaar dingen proberen is geen optie.

En dan ook nog een geschikte lattenbodem, want kennelijk koop je tegenwoordig je bedden zonder.
Inderdaad, als wij op het advies van internet of adviesbladen waren afgegaan hadden we verkeerde matrassen gekozen. Mijn vrouw weegt 53kg en zou een medium matras bijvoorbeeld perfect zijn, maar voor haar lag stevig echter veel beter.

Ander bekend merk staat bijvoorbeeld hoog aangeschreven, maar bij het zien van, vonden we de afwerking echt tegenvallen. Hij lag verder wel goed en zo vonden we een bed van 3k ook beter liggen dan één van 75k.

Als je echt last hebt van je rug e.d. dan zou ik bijvoorbeeld is kijken naar Tempur, deze vormen helemaal naar je lichaam, maar je moet er wel van houden. Die matrassen zijn ook niet stuk te krijgen denk ik, gezien de kleine van ons erop mocht springen. Weet alleen de prijs niet. Winkels hebben tegenwoordig ook de mogelijkheid voor betaling in 3 termijnen (1x per maand), zonder rente.

[Voor 3% gewijzigd door Ferio op 08-05-2023 23:02]

Acties:
  • 0Henk 'm!

• Jorgen
Ferio schreef op maandag 8 mei 2023 @ 23:00:
[...]

Inderdaad, als wij op het advies van internet of adviesbladen waren afgegaan hadden we verkeerde matrassen gekozen. Mijn vrouw weegt 53kg en zou een medium matras bijvoorbeeld perfect zijn, maar voor haar lag stevig echter veel beter.

Ander bekend merk staat bijvoorbeeld hoog aangeschreven, maar bij het zien van, vonden we de afwerking echt tegenvallen. Hij lag verder wel goed en zo vonden we een bed van 3k ook beter liggen dan één van 75k.

Als je echt last hebt van je rug e.d. dan zou ik bijvoorbeeld is kijken naar Tempur, deze vormen helemaal naar je lichaam, maar je moet er wel van houden. Die matrassen zijn ook niet stuk te krijgen denk ik, gezien de kleine van ons erop mocht springen. Weet alleen de prijs niet. Winkels hebben tegenwoordig ook de mogelijkheid voor betaling in 3 termijnen (1x per maand), zonder rente.
Tempur zit helaas ook boven budget

Acties:
  • 0Henk 'm!

• Sjah
  • Registratie: Juli 2000
  • Laatst online: 22:38
Dan moet je het in Ikea merk ofzo gaan zoeken, of in no-name turken winkels. Proefliggen zegt mij wel wat, al moet ik eerlijk zijn, ik ga ook liever op een merk af icm proefliggen. Best kans dat als jij een Pullman koopt, je er prima 15 of meer jaar mee doet, en met een Ikea je al na 9 jaar aan een nieuwe denkt. Maar ik krijg bijna tranen in mijn ogen als ik lees dat jij met pijn slaapt, ik zou zeggen, trek wat geld uit.

Acties:
  • 0Henk 'm!

• nl_umpire
  • Registratie: Februari 2006
  • Laatst online: 04:18
futimojo schreef op maandag 8 mei 2023 @ 17:02:
[...] Een kern matras en een normaal matrassen met dezelfde inhoud zijn hetzelfde alleen zit er dan een andere hoes omheen.
Klopt inderdaad. Daarnaast dacht ik dat een kernmatras die op de boxen van een boxspring worden geplaatst minder ondersteuning biedt omdat het vaker bonell-veren zijn (van de opties die ik heb gezien), maar dat hoeft dus niet. ... Vandaar dat ik dus onderscheid maakte tussen kernmatrassen en 'normale', die als vervanger voor op onze boxspring komt te liggen, met daarop een topper/(top)dekmatras. Daarnaast had ik niet vermeld dat zulke matrassen dus doorgaans gestoffeerd zijn in dezelfde stof als de boxspring op zichzelf --- zo ook onze huidige gestoffeerde kernmatras dat op de boxspring ligt. Hiervoor wilde ik dus een nieuwe 'kern' erin, of een nieuw 'normaal' matras aanschaffen.

[Voor 134% gewijzigd door nl_umpire op 09-05-2023 11:13]

Acties:
  • +1Henk 'm!

• El Profesor
  • Registratie: December 2016
  • Laatst online: 02-06 15:49

Ik zou zeker overwegen ergens een matras te kopen waar je slaapgarantie hebt, dan kun je je matras nog ruilen als deze toch niet comfortabel ligt.

[Voor 64% gewijzigd door El Profesor op 09-05-2023 13:12]

I like how you keep the mouse running...

Acties:
  • 0Henk 'm!

• Strider
  • Registratie: November 2001
  • Laatst online: 23:15
Ik merk dat ik het vaak warm heb in bed, midden in de nacht zwetend wakker worden is niet ongebruikelijk. Ik slaap in de winter ook altijd onder een dun zomer dekbedje van de Ikea terwijl mijn vriendin 3 lagen extra nodig heeft. Die is nu met deze temperaturen eigenlijk ook al weer veels te warm geworden. Maar met alleen een laken slapen vind ik niet prettig.

Aangezien ik vast niet de enige ben, iemand een aanrader voor een matras (of topper?) die dit wat kan beperken? Want als je op een topper slaapt dan kan het matras hier denk ik vrij weinig aan doen.

[Voor 46% gewijzigd door Strider op 09-05-2023 10:00]

BlaBlaBla

Acties:
  • +2Henk 'm!

• Cyb
  • Registratie: Augustus 2002
  • Niet online
Strider schreef op dinsdag 9 mei 2023 @ 09:58:
Ik merk dat ik het vaak warm heb in bed, midden in de nacht zwetend wakker worden is niet ongebruikelijk. Ik slaap in de winter ook altijd onder een dun zomer dekbedje van de Ikea terwijl mijn vriendin 3 lagen extra nodig heeft. Die is nu met deze temperaturen eigenlijk ook al weer veels te warm geworden. Maar met alleen een laken slapen vind ik niet prettig.

Aangezien ik vast niet de enige ben, iemand een aanrader voor een matras (of topper?) die dit wat kan beperken? Want als je op een topper slaapt dan kan het matras hier denk ik vrij weinig aan doen.
Een topper zorgt vaak voor extra isolatie, wat je juist niet wilt.
Als je een matras neemt, neem dan een pocketveermatras, en zonder traagschuim toplaag, Met een lattenbodem, of nog beter, een spiraalbodem.

Nog beter, maar ook prijziger, is het nemen van een matrashoes met actieve koeling, zoals een Eightsleep of een Sleep Me, maar dat kost aardig wat, en voegt wel wat achtergrond geluid toe.

Als het te warm hebben willekeurig is: bijv. de ene dag wel, andere dag weer geen enkel probleem zonder duidelijke reden (i.t.t. bijv. de zomer, waar je het dan structureel elke dag te warm zou kunnen hebben), dan zou je kunnen kijken of je circadiaans ritme/biologische klok kunt verbeteren. Bijv: vaste tijd naar bed, vaste tijd ontbijt, lunch, dinner, en geen enkele calorieen meer eten/drinken na dinner. Met name dat laatste kan belangrijk zijn: vaste tijd van de dag compleet stoppen met eten (en caloriehoudende drank). Probeer dit bijv. minimaal een week, zodat je klok de tijd krijgt om zich te synchroniseren met dat vaste ritme.

Acties:
  • 0Henk 'm!

• nl_umpire
Als aanvulling op mijn eerder post. Ik zal dus mijn keuze beperken tot get vinden van een 'normaal' matras met vering en met een koudschuim toplaag boven en onder, zodat deze keerbaar is. Daarop komt dus hoogstwaarschijnlijk uiteindelijk een topper.

Van de vele matrassen waarop we hebben gelegen (gevoel, voor zover dat kan in de winkel) probeer ik dan nu de gebruikte materialen en samenstelling (kwaliteit) in te schatten, voor zover ik dan kan met behulp van de kennis opgedaan, mede in dit forum. We hebben al e.e.a. laten afvallen en hebben voorlopig de volgende op de 'shortlist' in de maat 90 x 200 cm:

- https://www.ravensberger-...n/komfort?number=419.4527 (€629 | 600 pocketveren (bij 100 x 200 cm afmeting) | Tonvormig en elektrothermisch geharde veren | Draaddikte 1.8 / 2.0 mm (7-zone indeling) | 7 windingen en draadlengte 107 mm | 2 x 4 cm latex (SG 72) | 2 x 10x10 cm koudschuim kop/voet einde (HR 35) | Pocketveren van AGRO Duitsland | Vervaardiging door Van Landschoot België)
- https://www.matrasfactory.nl/1000-pocketveren-matras-dover/, (€449 | Multi pocketveer | 2 x 4 cm Pantera®)

Van hetzelfde bedrijf (alleen verkoop online) hebben we deze gezien:

- https://www.matrasfabriek...g-matras-hotel-excellent/ (€249 | 21 cm dik | 360 pocketveren per slaapeenheid | Pocketveren afgedekt met Naturalis® koudschuim HR40 | 5 comfortzones)
- https://www.matrasfabriek...-matras-naturalis-bamboo/ (€299 | 20 cm. dik | 360 Pocketveren afgedekt met Naturalis® koudschuim HR40 | 5 comfortzones | Afritsbare en wasbare Luxe Bamboo® Matrashoes)
- https://www.matrasfabriek...koudschuim-super-comfort/ (€379 | 21 cm dik | 1000 pocketveren per slaapeenheid | Pocketveren afgedekt met Naturalis® koudschuim HR40 | 5 comfortzones)

Daarnaast ben ik nog de volgende aan het vergelijken:

- https://nirwanabedden.nl/...m/#additional_information (€324 |Pocketvering | 21 cm dik | 7 comfortzones | 1000 veren per m² | Koudschuim top en onderlaag
- https://nirwanabedden.nl/...m%c2%b2-koudschuim-26-cm/ (€289,00 | - Pocketvering | 26 cm dik | 7 comfortzones | 1000 veren per m² | Koudschuim top en onderlaag)
- https://www.beddenbriljan...dschuim.html?id=262674345 (€189 - €249 | 21 - 23 cm | Koudschuim HR45 2-zijdig)
- https://lusanna.nl/produc...00?variant=40511363678344 (€199 | 21 cm hoog, heeft 300 veren per m2 en is opgedeeld in 7 comfortzones. De pocketveren zijn afgedekt met koudschuim (HR40))
- https://lusanna.nl/produc...00?variant=40511377997960 (21 cm hoog, heeft maar liefst 500 veren per m2 en is opgedeeld in 7 comfortzones. De pocketveren zijn afgedekt met koudschuim (HR40))
- https://www.matrasaanhuis...can-special-hoogte-25-cm/ (€309 | 25 cm | Geharde vering, type pocket, 1.8 +2.0mm, 7 zones, 500 st p/m2, vilt laag, 2×5 cm koudschuim HR40)

Welke van de bovenstaande heeft op papier de beste specificaties?

Acties:
  • +1Henk 'm!

• Ferio
Sjah schreef op dinsdag 9 mei 2023 @ 00:26:
Dan moet je het in Ikea merk ofzo gaan zoeken, of in no-name turken winkels. Proefliggen zegt mij wel wat, al moet ik eerlijk zijn, ik ga ook liever op een merk af icm proefliggen. Best kans dat als jij een Pullman koopt, je er prima 15 of meer jaar mee doet, en met een Ikea je al na 9 jaar aan een nieuwe denkt. Maar ik krijg bijna tranen in mijn ogen als ik lees dat jij met pijn slaapt, ik zou zeggen, trek wat geld uit.
Je haalt de woorden uit mijn mond. Het is uiteindelijk je gezondheid en persoonlijk staat dit voor mij op nummer 1. Ik heb liever iets waar je echt goed in slaapt voor de komende jaren, dan iets goedkoper wat minder comfort geeft met mogelijk pijn bij wakker worden en na enkele jaren kuilen heeft e.d.

Vandaar dat ik ook noemde over 3 maanden gespreid betalen zonder rente. Kost je 500 p/m voor een goed matras. Ik weet echter natuurlijk niet wat zijn inkomen is.

De duurdere merken geven vaak ook gerust 10 tot 25 jaar garantie op een matras mocht er wat kapot gaan, zoals een spiraal of kuilen die vormen.
nl_umpire schreef op dinsdag 9 mei 2023 @ 11:14:
Als aanvulling op mijn eerder post. Ik zal dus mijn keuze beperken tot get vinden van een 'normaal' matras met vering en met een koudschuim toplaag boven en onder, zodat deze keerbaar is. Daarop komt dus hoogstwaarschijnlijk uiteindelijk een topper.

Welke van de bovenstaande heeft op papier de beste specificaties?
Hij kan de betere specificaties hebben, maar dat betekent niet dat het ook beter slaapt/ligt. Zie mijn reactie eerder m.b.t. een bed van 75k met de beste materialen, terwijl een bed met minder van 3k beter lag.

[Voor 28% gewijzigd door Ferio op 09-05-2023 11:46]

Acties:
  • +1Henk 'm!

• El Profesor
@nl_umpire Nirwana zou ik ver van blijven gezien de reviews op Trustpilot

Acties:
  • 0Henk 'm!

• Jorgen
Sjah schreef op dinsdag 9 mei 2023 @ 00:26:
Deze reactie is aan mij gericht, denk ik?

Ik heb geen eindeloos budget, sterker nog normaal heb ik vrijwel nergens budget voor. Dat ik nu wel voor een nieuw bed, lattenbodem en matras kijken kan is een eenmalige meevaller, waar ik echter ook andere dingen van moet aanschaffen.

Ikea en Lidl etc verkopen geen langere matrassen, dus die winkels vallen helaas af.

Acties:
  • 0Henk 'm!

• Jorgen
Dan blijft de vraag, wat is een echt goed matras wat aan te bevelen is met mijn wensen (zie Jorgen in "Ervaringen, hints en tips over matrassen / boxsprings"), en onder de 900 euro blijft. (aangezien er ook nog lattenbodems en een bed gekocht moeten worden)

[Voor 21% gewijzigd door Jorgen op 09-05-2023 12:26]

Acties:
  • +1Henk 'm!

• Cyb
  • Niet online
@nl_umpire je maakt er wel een hele studie van, maar je zal pas echt weten hoe een matras is, als je er een tijd op geslapen hebt.

Ook zeggen specificaties niet altijd veel. Je zal bijv. een matras moeten kunnen testen om te zien of je er recht op ligt. Eigenschappen als aantal comfort zones, zijn marketingkreten. Consument denkt al snel: des te meer comfortzones, des te beter. Terwijl het juist gaat om of je er recht op ligt. Voor sommige mensen geldt bijv. des te minder zones, des te beter, het liefst 0.
Als je wilt weten of je recht ligt, neem dan iemand mee die aan je rug kan zitten, om te kijken of je bijv. in zijliggen ook een rechte uitgelijnde wervelkolom hebt. Ga niet teveel uit van een verkoper die zegt: u ligt recht, maar laat het testen door je partner. Eventueel met dunne kleding aan, zodat het gemakkelijker te zien is, en een lange rechte dunne stok ter referentie.

@Jorgen
Als je kosten wilt drukken, zou je ook kunnen kijken voor een 2dehands bed. Op MP zijn bijv. veel Aupings te vinden. Test dan ook het bed niet kraakt, en de spiraalbodem nog goed is. Montagehandleidingen zijn misschien nog te vinden op de site van de fabrikant.

[Voor 4% gewijzigd door Cyb op 09-05-2023 12:40]

Acties:
  • 0Henk 'm!

• MysticX
  • Registratie: November 2013
  • Niet online
Slaap nu een week met de Hypnia Hybrid. Ben tevreden en gelukkig maar ook. Slapen gaat veel beter (val ook sneller in slaap). Matras is wel iets zachter vergeleken met de AM-Q, maar je valt er gelukkig niet in.

Het allerbelangrijkste: er is geen spleet in het midden, matras bestaat uit 1 kern. Daar heb ik mij toch zwaar aan zitten irriteren bij de AM-Q.

Minpuntje is de bezorging; moest hem zelf naar 1 hoog tillen, extra rugklachten erbij :P

Desktop: NZXT H1 2022 (AMD Ryzen 7 5700X / AMD 7900 XTX) -  MBP 16 2021 (M1 Max//64GB/8TB) - S23 Ultra White -  iPad Pro 2021 12.9

Acties:
  • +1Henk 'm!

• El Profesor
Heeft iemand ervaring met dunnere toppers? Met een kern van ca. 3 cm. Onze nieuwe matrassen zijn al heerlijk zacht doordat deze dubbele pocketspring hebben met afdeklaag, en we willen voorkomen dat het te zacht wordt. Volgens de verkoper is een topper eigenlijk overbodig. We willen enkel een topper om de laag tussen de matrassen te doen ‘verdwijnen’ omdat we een wig onvoldoende vinden. Ik denk nu aan een 3cm Pantera kern, en los een matras hoes van Tenceel.

Acties:
  • +1Henk 'm!

• nl_umpire
@El Profesor Oh jeetje, das inderdaad niet best. Die reviews had ik nog niet gelezen, ik was nog niet zo ver. Scherp van je --- dank!
Cyb schreef op dinsdag 9 mei 2023 @ 12:37:
@nl_umpire je maakt er wel een hele studie van, maar je zal pas echt weten hoe een matras is, als je er een tijd op geslapen hebt.

Ook zeggen specificaties niet altijd veel. Je zal bijv. een matras moeten kunnen testen om te zien of je er recht op ligt. Eigenschappen als aantal comfort zones, zijn marketingkreten. Consument denkt al snel: des te meer comfortzones, des te beter. Terwijl het juist gaat om of je er recht op ligt. Voor sommige mensen geldt bijv. des te minder zones, des te beter, het liefst 0.
Als je wilt weten of je recht ligt, neem dan iemand mee die aan je rug kan zitten, om te kijken of je bijv. in zijliggen ook een rechte uitgelijnde wervelkolom hebt. Ga niet teveel uit van een verkoper die zegt: u ligt recht, maar laat het testen door je partner. Eventueel met dunne kleding aan, zodat het gemakkelijker te zien is, en een lange rechte dunne stok ter referentie.
Een beetje marktonderzoek om te ontdekken wat er allemaal beschikbaar is, toch ;) met dank aan de informatie en tips in dit forum door de leden. Uiteraard eens dat je moet gaan testen in de winkel door je tijd te nemen en op diverse matrassen te gaan liggen. En dat hebben we ook zeker al gedaan hoor en daardoor weten we dus ook wat we wel, en wat we niet willen. Een luxe is dat ik en mijn partner gelukkig altijd uitkomen op hetzelfde; pocketvering, waarbij we ook dezelfde hard/stevigheid fijn vinden.

Vandaar toen ook de vraag wat een geschikte toplaag zou zijn voor het matras (koudschuim of latex), omdat we daarop uiteindelijk een topper/topdekmatras willen. Als we los de matrassen zouden nemen, kan latex ook, maar omdat we wellicht toch voor en topper gaan heb ik begrepen dat je dus beter koudschuim kan doen, omdat dan de latex laag onder de topper geen/weinig impact heeft denk ik (is hetin het algemeen beter/logischer om van hard naar zacht te gaan qua opbouw?)

[Voor 11% gewijzigd door nl_umpire op 11-05-2023 18:04. Reden: Extra info laatste alinea]

Acties:
  • +1Henk 'm!

• PalingDrone
  • Registratie: September 2017
  • Niet online

PalingDrone

---... .--.

Jorgen schreef op dinsdag 9 mei 2023 @ 12:23:
[...]

Deze reactie is aan mij gericht, denk ik?

Ik heb geen eindeloos budget, sterker nog normaal heb ik vrijwel nergens budget voor. Dat ik nu wel voor een nieuw bed, lattenbodem en matras kijken kan is een eenmalige meevaller, waar ik echter ook andere dingen van moet aanschaffen.

Ikea en Lidl etc verkopen geen langere matrassen, dus die winkels vallen helaas af.
Weet je zeker dat je voor 220 wil gaan? Ik ben 1,90 en slaap ook nogal gestrekt. Voor mij is 200 ook net te kort voor comfortabel, gaat wel voor een paar nachtjes met soms uitstekende voeten maar prettig is anders. 210 is echt prima (maar dat is je eigen keuze uiteraard), zeker als je geen eindstuk bij je voeten hebt.
220 zou ook leuk zijn ware het niet dat het hele gebeuren dan wel erg hard gaat met de meerprijs, ook als je klein woont is die 10 cm extra lengte nog wel een factor. Om 210 passen bijvoorbeeld nog wel hoeslakens van 200, bij 220 zit je met alles op afwijkende, zeldzamere en dus ook duurdere maten.
Persoonlijk zou ik liever wat meer betalen voor de algehele kwaliteit van het matras en de bodem dan helemaal de hoofdprijs betalen voor die 10 cm extra lengte.
Ook beperkt die 220 je keuze in bedden en bodems nogal, 210 is allemaal net wat gangbaarder. Is je lichaamslengte rond de 2m dan ben je wel de Sjaak en zit je imo al snel op een bed van 220 om comfortabel te liggen.

Btw ik slaap door schouder en rugklachten ook megaberoerd momenteel op een overjarig en cheapass latex matras op lattenbodem en ben ook serieus aan het kijken naar een (2x) 90x210 (pocketvering) matras en een bodem. Iedere dag gebroken wakker worden en niet lekker liggen heeft iig invloed op m'n humeur en algeheel welbevinden, pas wanneer ik een uurtje verticaal ben wordt de pijn weer acceptabel dus dat het bed hierin een flinke rol speelt is mij inmiddels wel duidelijk.

[Voor 21% gewijzigd door PalingDrone op 09-05-2023 15:09]

Acties:
  • 0Henk 'm!

• Jorgen
Cyb schreef op dinsdag 9 mei 2023 @ 12:37:.

@Jorgen
Als je kosten wilt drukken, zou je ook kunnen kijken voor een 2dehands bed. Op MP zijn bijv. veel Aupings te vinden. Test dan ook het bed niet kraakt, en de spiraalbodem nog goed is. Montagehandleidingen zijn misschien nog te vinden op de site van de fabrikant.
Dankje voor de tip!
Ik heb smetvrees dus een tweedehands matras gaat 'm niet worden. Tweedehands bed kan ik schoonmaken, dat vind ik wel ok.

Acties:
  • 0Henk 'm!

• Jorgen
PalingDrone schreef op dinsdag 9 mei 2023 @ 14:44:
[...]

Weet je zeker dat je voor 220 wil gaan? Ik ben 1,90 en slaap ook nogal gestrekt. Voor mij is 200 ook net te kort voor comfortabel, gaat wel voor een paar nachtjes met soms uitstekende voeten maar prettig is anders. 210 is echt prima (maar dat is je eigen keuze uiteraard), zeker als je geen eindstuk bij je voeten hebt.
220 zou ook leuk zijn ware het niet dat het hele gebeuren dan wel erg hard gaat met de meerprijs, ook als je klein woont is die 10 cm extra lengte nog wel een factor. Om 210 passen bijvoorbeeld nog wel hoeslakens van 200, bij 220 zit je met alles op afwijkende, zeldzamere en dus ook duurdere maten.
Persoonlijk zou ik liever wat meer betalen voor de algehele kwaliteit van het matras en de bodem dan helemaal de hoofdprijs betalen voor die 10 cm extra lengte.
Ook beperkt die 220 je keuze in bedden en bodems nogal, 210 is allemaal net wat gangbaarder. Is je lichaamslengte rond de 2m dan ben je wel de Sjaak en zit je imo al snel op een bed van 220 om comfortabel te liggen.

Btw ik slaap door schouder en rugklachten ook megaberoerd momenteel op een overjarig en cheapass latex matras op lattenbodem en ben ook serieus aan het kijken naar een (2x) 90x210 (pocketvering) matras en een bodem. Iedere dag gebroken wakker worden en niet lekker liggen heeft iig invloed op m'n humeur en algeheel welbevinden, pas wanneer ik een uurtje verticaal ben wordt de pijn weer acceptabel dus dat het bed hierin een flinke rol speelt is mij inmiddels wel duidelijk.
Dat is een goede overweging inderdaad. Ik vind bedden waar het matras in valt vaak mooier dan boxsprings. Maar geld en ruimte zijn zeker belangrijk.

Het is wat ik eerder al zei, er moet meer uit dit budget gekocht worden, maar ik wil wel graag iets goeds, waar ik 15 jaar plezier van kan hebben.

• Jorgen
Ik begrijp dat je bij bedden breder dan 1,20 m twee latenbodems moet gebruiken.
Als je dan een tweepersoonsmatras elektrisch zou willen verstellen, dan moet je ze allebei apart/tegelijk verzetten dus?

Acties:
  • +1Henk 'm!

• Ferio
nl_umpire schreef op dinsdag 9 mei 2023 @ 01:01:
[...]

Klopt inderdaad. Daarnaast dacht ik dat een kernmatras die op de boxen van een boxspring worden geplaatst minder ondersteuning biedt omdat het vaker bonell-veren zijn (van de opties die ik heb gezien), maar dat hoeft dus niet.
Zijn er idd in verschillende opties, ik heb micro-pocketvering.

• Lekkerboeie86
  • Registratie: Januari 2013
  • Laatst online: 22:31
Jorgen schreef op woensdag 10 mei 2023 @ 00:04:
Ik begrijp dat je bij bedden breder dan 1,20 m twee latenbodems moet gebruiken.
Als je dan een tweepersoonsmatras elektrisch zou willen verstellen, dan moet je ze allebei apart/tegelijk verzetten dus?
Er bestaan wel verstelbare bodems van max 140cm breed uit 1 stuk. Maar die krijg je vrijwel nooit over een trap naar boven. Dat kan wel beganegrond of appartement met lift.

Je kan ook kijken naar 2 bodems met simultaan verstelling. Een lattenbodem op 140cm is in het midden redelijk zwak omdat de overspanning te groot is. Zou voor 1 grote altijd voor een spiraalbodem gaan.

TWEAKERS EREDIVISIE VOETBALPOULE!

Acties:
  • +1Henk 'm!

• Jorgen
Lekkerboeie86 schreef op woensdag 10 mei 2023 @ 09:30:
[...]

Er bestaan wel verstelbare bodems van max 140cm breed uit 1 stuk. Maar die krijg je vrijwel nooit over een trap naar boven. Dat kan wel beganegrond of appartement met lift.

Je kan ook kijken naar 2 bodems met simultaan verstelling. Een lattenbodem op 140cm is in het midden redelijk zwak omdat de overspanning te groot is. Zou voor 1 grote altijd voor een spiraalbodem gaan.
Dankje. Dan worden het er sowieso 2 naast elkaar.

Zou vooral luxe zijn en (nog) niet nodig maar bij een goede aanbieding vind ik het wel interessant.

Nu eerst de moeilijkste uitkiezen: matras

[Voor 4% gewijzigd door Jorgen op 10-05-2023 18:11]

• Jorgen
Als Ikea en Lidl het niet worden vanwege de maat (geen x210 of x220), en ik over M Line, Matt en Emma zeer wisselende reviews lees, wat is dan goed om te testen/proberen?

Acties:
  • +1Henk 'm!

• Repsect
  • Registratie: Februari 2009
  • Laatst online: 02-06 18:00
Heeft iemand ervaring met Hälsing boxsprings?

Ik ben vandaag bij het Nederlands Slaapcentrum geweest en zag daar de Hälsing 7400 staan die ik wel mooi vond.

Ik ben enkel benieuwd naar de onderboxen met hoofd- en voetbord. De onderboxen bestaan uit (stevige) pocketveren en zijn omringd met een stalen band. Het houten frame zag er degelijk uit. Mooie stoffen ter keuze.

Maar wat me opvalt is dat de hoofdborden van Hälsing ook te vinden zijn bij merkloze boxsprings, zoals deze.

Nou hoeft dit niets over de kwaliteit te zeggen natuurlijk, maar kent iemand misschien de originele fabrikant? Wellicht dat ik dan wat meer reviews kan vinden.

Matrassen ga ik bestellen bij Matras aan huis dus had de prijzen opgevraagd zonder matrassen, wat geen probleem was.

Signature

Acties:
  • +3Henk 'm!

• Cyb
  • Niet online
Repsect schreef op zaterdag 13 mei 2023 @ 20:09:
Heeft iemand ervaring met Hälsing boxsprings?

Ik ben vandaag bij het Nederlands Slaapcentrum geweest en zag daar de Hälsing 7400 staan die ik wel mooi vond.

Ik ben enkel benieuwd naar de onderboxen met hoofd- en voetbord. De onderboxen bestaan uit (stevige) pocketveren en zijn omringd met een stalen band. Het houten frame zag er degelijk uit. Mooie stoffen ter keuze.

Maar wat me opvalt is dat de hoofdborden van Hälsing ook te vinden zijn bij merkloze boxsprings, zoals deze.

Nou hoeft dit niets over de kwaliteit te zeggen natuurlijk, maar kent iemand misschien de originele fabrikant? Wellicht dat ik dan wat meer reviews kan vinden.
Kende het niet, geen ervaring mee.

"Nederlands Slaapcentrum", de naam alleen al. Lijken qua naam over te willen komen alsof ze een één of ander officieel medisch centrum gespecialiseerd op slaap zijn, maar het is gewoon een beddenverkoper, en misschien ook een fabrikant.

Hälsing is volgens mij gewoon het huismerk van Slaapcentrum. Het klinkt lekker Zweeds, maar heeft zover ik zie verder qua organisatie weinig met Zweden te maken. Er is wel een Zweeds keukenmerk dat zo heet, maar die is een ander bedrijf. Wel bestond Hälsing bedden waarschijnlijk eerder.
Verder is Kingsandqueensbedcollection.nl gerelateerd aan dezelfde partij: Slaapcentrum.

Ik vind de hele opzet er allemaal maar wat amateuristisch uitzien, wat wat vraagtekens opwekt. Het begint al bij de namen. Ook de Halsing site is wat karig. Verschillende site vertalingen, om een internationale indruk te wekken, terwijl ze alleen op de Nederlandse markt lijken te zitten. Ze beweringen al sinds de 19de eeuw actief te zijn, wat me sterk lijkt.
Sinds pas heeft Halsing ook een Youtube kanaal: YouTube: Hälsing Commercial Nederlands
Maar ook dat ziet er weer wat knullig uit.

Geen idee hoe de bedden verder zijn, maar bij de marketing afdeling is wel ruimte voor verbetering ;)

Acties:
  • +1Henk 'm!

• nl_umpire
@Cyb Goede toevoegingen, interessant om te lezen/weten. En eens ""Nederlands Slaapcentrum", dat heeft wel de schijn van een erkend instituut --- misleidend? En ook, hoe word je "Meester in Slaapcomfort"?

@respect! wat is de prijs zonder matrassen in welke maat? Kies je ook voor een topper bij de ‘American Special’ van matrasaanhuis.com? Ik heb ook dit matras op de shortlist om te vergelijken.

[Voor 40% gewijzigd door nl_umpire op 14-05-2023 10:49]

Acties:
  • 0Henk 'm!

• HaTe
  • Laatst online: 01:40

HaTe

haat niet

Vandaag maar eens gekeken of mijn gevoel klopte.. Bed is precies een jaar geleden geleverd door Totaalbed. Dit lijkt me toch niet normaal? Lijkt mij een gevalletje "doorgezakt".
We hebben netjes de matrassen gewisseld en gedraait elke keer bij het verschonen.
Premium Pocket 1000 standaard met de master pocket topper

[Voor 6% gewijzigd door HaTe op 16-05-2023 23:00]

WP: ME PUHZ-SW75YAA + ERST30D-VM2ED | Solar: 17x TSM-340-DE06M.08 (5780Wp ~6200kWh), Azimuth 179°, Hellingshoek: 34° | PC specs

Acties:
  • +1Henk 'm!

• Repsect
  • Registratie: Februari 2009
  • Laatst online: 02-06 18:00
Cyb schreef op zaterdag 13 mei 2023 @ 21:40:
[...]

Kende het niet, geen ervaring mee.

"Nederlands Slaapcentrum", de naam alleen al. Lijken qua naam over te willen komen alsof ze een één of ander officieel medisch centrum gespecialiseerd op slaap zijn, maar het is gewoon een beddenverkoper, en misschien ook een fabrikant.

Hälsing is volgens mij gewoon het huismerk van Slaapcentrum. Het klinkt lekker Zweeds, maar heeft zover ik zie verder qua organisatie weinig met Zweden te maken. Er is wel een Zweeds keukenmerk dat zo heet, maar die is een ander bedrijf. Wel bestond Hälsing bedden waarschijnlijk eerder.
Verder is Kingsandqueensbedcollection.nl gerelateerd aan dezelfde partij: Slaapcentrum.

Ik vind de hele opzet er allemaal maar wat amateuristisch uitzien, wat wat vraagtekens opwekt. Het begint al bij de namen. Ook de Halsing site is wat karig. Verschillende site vertalingen, om een internationale indruk te wekken, terwijl ze alleen op de Nederlandse markt lijken te zitten. Ze beweringen al sinds de 19de eeuw actief te zijn, wat me sterk lijkt.
Sinds pas heeft Halsing ook een Youtube kanaal: YouTube: Hälsing Commercial Nederlands
Maar ook dat ziet er weer wat knullig uit.

Geen idee hoe de bedden verder zijn, maar bij de marketing afdeling is wel ruimte voor verbetering ;)
Ik ben het met je eens, hoewel ik de website wel redelijk vind. Ik kom in ieder geval slechter tegen.

De showroom in Helmond ziet er wel keurig uit en we zijn vriendelijk geholpen. Er was wel maar één verkoopster aanwezig, waardoor het wat langer duurder, doordat er “even” een andere klant tussendoor kwam. Niet heel erg, aangezien dat ons de kans gaf om even rustig rond te kijken en we hadden voldoende tijd.
nl_umpire schreef op zaterdag 13 mei 2023 @ 22:04:
[…]

@respect! wat is de prijs zonder matrassen in welke maat? Kies je ook voor een topper bij de ‘American Special’ van matrasaanhuis.com? Ik heb ook dit matras op de shortlist om te vergelijken.
Voor onderstaande combinatie vragen ze €1919,-:
  • Vlakke boxspring 7000 180x210
  • Hoofdbord 7400
  • Pootjes cake zwart
  • Stofstaal Seal (velvet stof, meerprijs €300,-)
  • Voetbord 7400
Voor hetzelfde bed als bovenstaand maar dan in 180x200 en zónder voetbord kost ongeveer €1400,-. Het voetbord kost €350,- en de meerprijs voor het verlengen is 10%.

We overwegen nog de bijpassende voetenbank van 160 cm breed, die kost €475,- in dezelfde stof als het bed.

De matrassen ga ik kopen zonder topper. Vond mijn vrouw ook niet fijn, aangezien zij voor de Monaco special denkt te gaan, die iets zachter is door de traagschuim laag (die voor een kleine meerprijs aan beide zijden van het matras gemaakt kan worden). Met topper werd dat te zacht voor haar.
Ikzelf twijfel nog tussen American en Monaco special, dus ik ga binnenkort nog een keer terug.

Wel superfijn geholpen bij Matras aan huis dus die heeft de gunfactor wel. Overweeg nog wel de Ravensburger pocketvering matrassen, maar ik lees dat ze daar lattenbodems aanbevelen, dus dat matchted niet helemaal. Daarnaast is Matras aan huis lekker dichtbij huis voor mij.

Signature

Acties:
  • +1Henk 'm!

• Ferio
Jorgen schreef op donderdag 11 mei 2023 @ 21:04:
Als Ikea en Lidl het niet worden vanwege de maat (geen x210 of x220), en ik over M Line, Matt en Emma zeer wisselende reviews lees, wat is dan goed om te testen/proberen?
Puur marketing die matrassen. Als je ook verder zoekt bij vergelijkingsites waar bijvoorbeeld Emma op nummer één staat en je zoekt de gegevens op van de server, kom je ook weer uit bij het moederbedrijf van bijvoorbeeld Emma.

Ik zou ze lekker links laten liggen, ontiegelijk veel geld gestopt in marketing en de vraag is eigenlijk in hoeverre je de reviews nog wel kan vertrouwen.

Acties:
  • +1Henk 'm!

• Jorgen
Ferio schreef op maandag 15 mei 2023 @ 08:45:
[...]

Puur marketing die matrassen. Als je ook verder zoekt bij vergelijkingsites waar bijvoorbeeld Emma op nummer één staat en je zoekt de gegevens op van de server, kom je ook weer uit bij het moederbedrijf van bijvoorbeeld Emma.

Ik zou ze lekker links laten liggen, ontiegelijk veel geld gestopt in marketing en de vraag is eigenlijk in hoeverre je de reviews nog wel kan vertrouwen.
Dat vind ik dus ook van bijv. de reviews van draadloze oordopjes. Als je goed leest is het op veel websites enkel een opsomming van wat de reclame ook zegt. Bij matrassen was me dit ook opgevallen.

Vraag blijft dan: welke merken wel te proberen? Larson en Hypnia? Nog wat anders?

Acties:
  • +1Henk 'm!

• Cyb
  • Niet online
Ferio schreef op maandag 15 mei 2023 @ 08:45:
[...]

Je hebt het al meerdere malen gemeld in dit topic. Kan je paar van die vergelijkingssites waarvan je denkt dat die in handen zijn van Emma, hier plaatsen? Ben wel benieuwd of die daadwerkelijk van Emma zijn.

Acties:
  • +1Henk 'm!

• Ferio
Cyb schreef op maandag 15 mei 2023 @ 10:40:
[...]

Je hebt het al meerdere malen gemeld in dit topic. Kan je paar van die vergelijkingssites waarvan je denkt dat die in handen zijn van Emma, hier plaatsen? Ben wel benieuwd of die daadwerkelijk van Emma zijn.
Poeh, dan moet ik even gaan graven. Volgens mij kwam het van een reddit topic waar ze diverse sites linkte aan emma zelf.

Als voorbeeld: https://bedtwijfelaars.nl/matras/emma-matras-review/

Tevens ook wel een goede site om te lezen.

[Voor 42% gewijzigd door Ferio op 15-05-2023 10:57]

Acties:
  • 0Henk 'm!

• dicksterk
  • Registratie: December 2005
  • Laatst online: 19:58
nl_umpire schreef op dinsdag 9 mei 2023 @ 13:21:
[...]

@El Profesor Oh jeetje, das inderdaad niet best. Die reviews had ik nog niet gelezen, ik was nog niet zo ver. Scherp van je --- dank!

[...]

Een beetje marktonderzoek om te ontdekken wat er allemaal beschikbaar is, toch ;) met dank aan de informatie en tips in dit forum door de leden. Uiteraard eens dat je moet gaan testen in de winkel door je tijd te nemen en op diverse matrassen te gaan liggen. En dat hebben we ook zeker al gedaan hoor en daardoor weten we dus ook wat we wel, en wat we niet willen. Een luxe is dat ik en mijn partner gelukkig altijd uitkomen op hetzelfde; pocketvering, waarbij we ook dezelfde hard/stevigheid fijn vinden.

Vandaar toen ook de vraag wat een geschikte toplaag zou zijn voor het matras (koudschuim of latex), omdat we daarop uiteindelijk een topper/topdekmatras willen. Als we los de matrassen zouden nemen, kan latex ook, maar omdat we wellicht toch voor en topper gaan heb ik begrepen dat je dus beter koudschuim kan doen, omdat dan de latex laag onder de topper geen/weinig impact heeft denk ik (is hetin het algemeen beter/logischer om van hard naar zacht te gaan qua opbouw?)
Ik was hier een tijdje niet geweest vandaar mijn late reactie.
Ik zou idd niet gaan voor een matras onder de topper met een flinke afdeklaag, zonde van het matras. Waarom wil je eigenlijk graag een topper als ik vragen mag? Je kan ook 1 180x200 matras nemen, tenizj je beide voorkeur hebt voor ne verschillende hardheid.
wat ik zou adviseren in jouw geval:
1. onder de door jou genomede topper zou ik de Beliani Bliss plaatsen, een matras met een heerlijk pocketveringsysteem(zeker op een geveerde box gaat dat je echt een hotelbeleving geven). de toplaag van dat matras stelt totaal niets voor, een topper hierop is wel echt een must. maar juist omdat het om de veerkern gaat waar de topper op moet liggen is dit een ideaal matras. mohct 1 van jullie een andere hardheid wilen: hij is er in firm en medium. firm is echt firm, ik weeg ongeveer 160kg en ik kan op zo'n matras gaan zitten en op en neer bouncen op de veerkern dus dat is echt een stevige drager. de medium is soepeler maar ook niet echt zacht, hoeft ook niet want er komt een topper op. geen schuim-omlijsting om de zijkanten dus geen vervelend middenstuk dat anddere ondersteuning heeft.
2. mocht je tohc voor een groot matras willen gaan, dan zou ik de beliani joy nemen. medium veerkern en een laagje latex erop. lijkt heel dun maar je voelt de veren niet. kans op kuilvorming heb je met zo'n dunnen toplaag ook niet. als je via bol.com besteld kan je ook nog binnen 30 dagen retourneren.

Acties:
  • +1Henk 'm!

• dicksterk

Ik heb je berichten gelezen en ik zou dit doen:
1. bestel geen lattenbodem en los bed maar een massieve(ongeveerde) box zonder matras bij beddenleeuw.nl voor zover ik heb gezien hebben die de goedkoopste boxspring zonder matras en ook in de maat die jij wilt. mocht iemand een goedkoopere weten meldt het dan even, maar kon zelf zo gauw geen goedkopere vinden.
2. neem dan als die je wat lijkt idd e larson oslo. heeft een goed veersysteem en een flinke toplaag. iemand van 150kg heeft er 4 jaar met plezier op geslapen, weeg je minder dan neem ik aan dat je er dus een stuk langer eme doet. (ik neem aan dat zelfs de verkopers van de duurdere mekren 4 jaar voor een dergelijk gewicht een prima score vinden).
Met een dergelijk dik matras als de larson oslo heb je geen verende lattenbodem nodig, met een dun koudschuimmatras absoluut wel. mocht je dus toch een koudschuimmatras van 20cm of minder overwegen neem dan absoluut niet de boxspring die ik net adviseerde want dan ga je daar geen plezier aan beleven.

Acties:
  • 0Henk 'm!

• nl_umpire
Dank je wel, @dicksterk. We liggen nu ook op een topper van naar grote waarschijnlijkheid polyether koudschuim (HR waarde onbekend), waaronder een (kern)matras die bij de boxspring kwam. We weten niet meer wat voor soort van samenstelling dit matras heeft, maar denken pocketvering en weten niet hoeveel per m2. Omdat we de geveerde boxspring onderstel willen behouden, maar een verbeterde ligkwaliteit willen denken we hier goed aan te doen. Nogmaals, ik heb verschillende berichten gelezen op dit forum en daarbuiten dat een topper niet hoeft/hoort op een normaal matras. Alternatief is dan 2 matrassen met een (Pantera) koudschuim toplaag (bijvoorbeeld: https://www.matrasfactory.nl/1000-pocketveren-matras-dover/). Echter ik probeer ook de kosten --- waar mogelijk --- te drukken voor het beste resultaat.

Een groot matras in de maat 180 x 200 cm: Er is ons geadviseerd om NIET een 180 x 200 cm matras te nemen. In dit geval was dit aanbevolen omdat het 180 x 200 cm matras uit een geheel bestaat (dus geen twee matraskernen onderverdeeld met één/of twee koudschuim tussenstuk(ken) in het midden in een hoes). De reden hiervan is dat het matras eerder in het midden zal gaan inzakken.

Pocketveringmatras 90 x 200 cm stevig BELIANI BLISS (https://www.beliani.nl/po...-200-cm-stevig-bliss.html)
Hoe kom je bij deze aanbeveling? Kan ik opmaken uit jouw reactie (“... Ik weeg ongeveer 160kg en ik kan op zo'n matras gaan zitten en op en neer bouncen op de veerkern dus dat is echt een stevige drager.”) dat jij dit matras heb getest, ik dacht dat je de “Beliani Dream” had getest:
dicksterk schreef op woensdag 1 februari 2023 @ 19:21:
[...] hetzelfde geldt voor een matas wat hier nu toevallig op proef staat, de 'Beliani Dream' in de variant stevig.
In de omschrijving staat “comfortschuim”, heb je meer informatie wat voor soort schuim? Ook, het matras wordt opgerold getransporteerd.

[Voor 4% gewijzigd door nl_umpire op 17-05-2023 07:32]

• Jorgen
dicksterk schreef op dinsdag 16 mei 2023 @ 22:33:
[...]

Ik heb je berichten gelezen en ik zou dit doen:
1. bestel geen lattenbodem en los bed maar een massieve(ongeveerde) box zonder matras bij beddenleeuw.nl voor zover ik heb gezien hebben die de goedkoopste boxspring zonder matras en ook in de maat die jij wilt. mocht iemand een goedkoopere weten meldt het dan even, maar kon zelf zo gauw geen goedkopere vinden.
2. neem dan als die je wat lijkt idd e larson oslo. heeft een goed veersysteem en een flinke toplaag. iemand van 150kg heeft er 4 jaar met plezier op geslapen, weeg je minder dan neem ik aan dat je er dus een stuk langer eme doet. (ik neem aan dat zelfs de verkopers van de duurdere mekren 4 jaar voor een dergelijk gewicht een prima score vinden).
Met een dergelijk dik matras als de larson oslo heb je geen verende lattenbodem nodig, met een dun koudschuimmatras absoluut wel. mocht je dus toch een koudschuimmatras van 20cm of minder overwegen neem dan absoluut niet de boxspring die ik net adviseerde want dan ga je daar geen plezier aan beleven.
Dank voor je advies. Ik koop liever geen boxspring omdat ik ze vrijwel allemaal heel lelijk eruit vindt zien en ik niet houdt van een bed waar 'geen voeteneind' aan zit. Ik wil graag iets goeds kopen natuurlijk, zolang het maar betaalbaar blijft.

• dicksterk
nl_umpire schreef op dinsdag 16 mei 2023 @ 23:14:
Dank je wel, @dicksterk. We liggen nu ook op een topper van naar grote waarschijnlijkheid polyether koudschuim (HR waarde onbekend), waaronder een (kern)matras die bij de boxspring kwam. We weten niet meer wat voor soort van samenstelling dit matras heeft, maar denken pocketvering en weten niet hoeveel per m2. Omdat we de geveerde boxspring onderstel willen behouden, maar een verbeterde ligkwaliteit willen denken we hier goed aan te doen. Nogmaals, ik heb verschillende berichten gelezen op dit forum en daarbuiten dat een topper niet hoeft/hoort op een normaal matras. Alternatief is dan 2 matrassen met een (Pantera) koudschuim toplaag (bijvoorbeeld: https://www.matrasfactory.nl/1000-pocketveren-matras-dover/). Echter ik probeer ook de kosten --- waar mogelijk --- te drukken voor het beste resultaat.

Een groot matras in de maat 180 x 200 cm: Er is ons geadviseerd om NIET een 180 x 200 cm matras te nemen. In dit geval was dit aanbevolen omdat het 180 x 200 cm matras uit een geheel bestaat (dus geen twee matraskernen onderverdeeld met één/of twee koudschuim tussenstuk(ken) in het midden in een hoes). De reden hiervan is dat het matras eerder in het midden zal gaan inzakken.

Pocketveringmatras 90 x 200 cm stevig BELIANI BLISS (https://www.beliani.nl/po...-200-cm-stevig-bliss.html)
Hoe kom je bij deze aanbeveling? Kan ik opmaken uit jouw reactie (“... Ik weeg ongeveer 160kg en ik kan op zo'n matras gaan zitten en op en neer bouncen op de veerkern dus dat is echt een stevige drager.”) dat jij dit matras heb getest, ik dacht dat je de “Beliani Dream” had getest:

[...]

In de omschrijving staat “comfortschuim”, heb je meer informatie wat voor soort schuim? Ook, het matras wordt opgerold getransporteerd.
een 180200 matras uit 1 stuk, dus idd zonder schuimranden in het midden, zou in het midden niet moeten dorzakken. bij een bonellvering matras kan dit wel gebeuren bij een pocketveermatras zijn de veren niet aan 1 staaldraad verboden waardoor het midden niet verder doorhangt. de beliani joy die ik adviseerde in 180x200(voor het geval je geen topper zou nemen) en ook de beliani bliss in 180x200, hoef je niet te keren dus je legt hem er 1 keer op en je bent klaar.
even een korte uitleg over schuimranden:
Stel je koopt 2 traditionele europese/nederlandsee pocketveermatrassen in 90x200, legt die naast elkaar en legt er dan een topper overheen. Dan bevindt zich in het midden van je bed, waar je dus juist wel vaak ligt, een schuimstrook bestaand uit de 2 zijwanden van de 90x200 matrassen. hoe dik die strook is hangt af van de fabrikant van de matrassen. Het probleem is dat die schuimrand bedoeld is om het matras in model te houden, het is als het ware de zijwand van een grote doos gevuld met pocketveren. in de loop van de tijd lig je dus heel veel op de zijwanden van die 2 dozen met veren, de zijwanden zakken deels in waardoor je daar een kuil voelt, het verenpakket raakt een beetje uit model omdat de zijwand niet meer steunend is en een versleten matras is het resultaat.
Waarom de beliani matrassen, of het matras dat ik hieronder nog ga vermelden.
1. beliani bliss:
aangezien jij graag 2 losse matrassen wilde met een topper erop is dit de beste optie die ik kan vinden als kernmatras. het heeft nauwelijks een afdeklaag, zo dun dat je met je vinger er met gemak de veren doorheen kan voelen. deze afdeklaag van comfortschuim is dus zo dun dat kuilen onmogelijk is, de topper ligt vrijwel direct bovenop de veerkern waardoor de lig-eigenschappen van je topper volledig gewaarborgd blijven want de topper wordt direct gedragen door de veren. Deze matrassen uit China hebben een andere opbouw dan europese matrassen, geen schuimranden rondom en grote veren met een behoorljke draaddikte waardoor kuilvorming vanuit de veerkern niet gaan ontstaan. als drager van een topper gaat deze zeker zo lang mee als je boxxspring daarom adviseerde ik hem. overigens: weet wel dat de stevig echt stevig is, dus als je dat wilt prima maar als je iets in het matras wilt kunnen wegzakken zou ik de gemiddeld nemen. en ja ik heb de bliss hier ook, zlef slaap ik op de dream maar mijn partner slaapt nu op de bliss met een topper erop.
samengevat voordelen van de beliani bliss als ondermatras boven europese matrassen:
1. geen schuimrand in het midden bij 2 lossen matrassen
2. een beter veersysteem met veercomfort dat je in een hotel vaak tegenkomt, geen kans op kuiilvorming in de veerkern
3. geen toplaag van betekenis waardoor die ook nit kan kuilen of verslijten zodat het matras jarenlang geschikt blijft als ondermatras onder een topper
waarom de beliani joy als 180x200 matras zonder topper:
1. latex toplaagje van 2cm. zeer veerkrachtig materiaal dat een prettig comfort-gevoel geeft. laagje van 2cm is dik genoeg omd e veren neit e voelen, dun genoeg om niet te kuilen. veersystem is gemiddeld qua hardheid, je zakt er iets in weg maar zeker niet teveel. het is een zeer solide veeerkern
dan nog een derde optie, inmiddels weer op voorraad op bol.com:
www.bol.com/nl/nl/p/pocke...-hoogte/9300000129286192/
deze matrras is net zo stevig als de beliani joy, heeft een koudschuim afdeklaag en is verkrijgbaar in 90x200 (niet in 180x200 trouwens). je kan hem dus rustig uitproberen en retourneren via bol.com als het niet bevalt, ook hierop is een topper niet nodig. ondnaks dat er 100 nachten proefslapen bijstaat zou ik me aan de 30 dagen vann bol.com houden omdat je bij bol.com sipelweg geen retour meer kan aanvragen na 30 dagen. dit matras zie ik eht als een one-fits-all. ik kan er zelf op slapen ondnaks mijn gewicht oznder oncomfortable zacht te liggen, maar een vriendin die 60kg weegt en 2 familieleden van ongeveer 80kg slapen er ook op zonder het matras als hardd te ervaren.
sorry voor de ongetwijfeld rommelige opmaak en spelling, in de lynx-browser die ik gebruik kan ik niet verder dan een halve regel teruglezen. ik hoop dat je er wat mee kan en vraag alles wat je weten wilt.

• dicksterk
Jorgen schreef op woensdag 17 mei 2023 @ 00:47:
[...]

Dank voor je advies. Ik koop liever geen boxspring omdat ik ze vrijwel allemaal heel lelijk eruit vindt zien en ik niet houdt van een bed waar 'geen voeteneind' aan zit. Ik wil graag iets goeds kopen natuurlijk, zolang het maar betaalbaar blijft.
smaak is volledig persoonlijk natuurlijk, als je het lelijk vindt is het voor jou waarschijnljik niet de juiste optie. ik adviseerde het omdat je aangaf iets goeds te willen, en zo'n massieve box verslijt qua ligvlak in principe nooit omdat hij massief is.
kijk voor lattenbodems met minimaal 28 latten op bol.com of beddenbriljant.nl (bijvoorbeeld) ik weet niet zo goed waar de goedkoopste lattenbodems 160x220 te krijgen zijn.
in welke regio woon je? misschien weet ik nog ene zaak om te gaan kijken in jouw regio

[Voor 5% gewijzigd door dicksterk op 17-05-2023 11:16]

• nl_umpire
dicksterk schreef op woensdag 17 mei 2023 @ 11:03:
[...]deze afdeklaag van comfortschuim ...door de veren.
Wat voor soort "comfortshuim" is het?
Deze matrassen uit China hebben een andere opbouw dan europese matrassen, geen schuimranden rondom en grote veren met een behoorljke draaddikte waardoor kuilvorming vanuit de veerkern niet gaan ontstaan.
dus, zoals bijvoorbeeld Swiss Sense dit adverteerd, 'side-to-side pocketvering'?
1. geen schuimrand in het midden bij 2 lossen matrassen.
dus uberhaupt geen schuimrand, ook niet aan de kopse kanten?
2. een beter veersysteem met veercomfort dat je in een hotel vaak tegenkomt, geen kans op kuiilvorming in de veerkern.
Waarom is dit beter?
3. geen toplaag van betekenis waardoor die ook niet kan kuilen of verslijten zodat het matras jarenlang geschikt blijft als ondermatras onder een topper.
Hoe dik is deze toplaag en is deze alleen aan een kant (dus niet keerbaar?)?
waarom de beliani joy als 180x200 matras zonder topper:
1. latex toplaagje van 2cm. zeer veerkrachtig materiaal dat een prettig comfort-gevoel geeft. laagje van 2cm is dik genoeg omd e veren neit e voelen, dun genoeg om niet te kuilen. veersystem is gemiddeld qua hardheid, je zakt er iets in weg maar zeker niet teveel. het is een zeer solide veeerkern
. Dit 'voelt' vrij dun, dunner dan alle andere matrassen die ik heb gezien met minimaal 3 cm or 4 cm en dan is het matras ook nog keerbaar.
dan nog een derde optie, inmiddels weer op voorraad op bol.com:
Dit is dus geen Beliani maar een ander merk matras, die je ook een keer hebt getest?

• dicksterk
nl_umpire schreef op woensdag 17 mei 2023 @ 20:32:
[...]

Wat voor soort "comfortshuim" is het?

[...]
dus, zoals bijvoorbeeld Swiss Sense dit adverteerd, 'side-to-side pocketvering'?

[...]
dus uberhaupt geen schuimrand, ook niet aan de kopse kanten?

[...]
Waarom is dit beter?

[...]
Hoe dik is deze toplaag en is deze alleen aan een kant (dus niet keerbaar?)?

[...]
. Dit 'voelt' vrij dun, dunner dan alle andere matrassen die ik heb gezien met minimaal 3 cm or 4 cm en dan is het matras ook nog keerbaar.

[...]
Dit is dus geen Beliani maar een ander merk matras, die je ook een keer hebt getest?
ik zal heironder al je vragen beantworoden:
wat voor soort comfortschuim de beliani bliss heeft weet ik niet, maar dat doet er ook weinig toe de afdeklaag is nog geen cm dik dus gewoon echt niet geschik om zonder topper op te liggen. Omdat hij zo gigantisch dun is doet hij er ook niet toe want hij heeft geen invloed, kan niet kuilen, kan geen invleod op de liggign van je topper uitoefenen. we hebben hem hier zelf met een topper erop dus ik spreek uit ervaring. je hoeft de matras idd niet te keren want enkle de bovenlaag is geschikt voor gebruik. keren is in dit geval ook onnodig want er is nauwelijks sprake van een toplaag, waardoor deze ook niet kan kuilen. keren doe je eigenlijk alelen maar om je toplagen gelijkmatig te laten slijten. Je topper keren kan je dus wel doen als je topper die mogeljkheid heeft maar het matras keren heeft in dit geval geen enkel nut.
klopt swiss sense biedt ook side to side pocketvering, of anders gezegd ze hebben dat gezien bij hun fabrieken in China en geintroduceerd in hun collectie.
idd geen enkele schuimrand bij deze matrassen ook niet aan de kopse kanten.
Deze chinese veerkern is beter om de volgende redenen:
1. betere punt-elasticiteit, door de dunnen afdeklaag heb je veel meer voordeel van de afzonderlijke werking van elke veer
2. veel emer bouncy dan de europese pocketveren. dit omdat de veren groter, en hoger zijn. en den draaddikte van tussen de 2,0 en 2,2 mm hebben. een 1000 veren per m2 matras heeft bijvoorbeeld maar 1,3mm dikte.
hogere veren met een grotere diameter en een dikkere draaddikte kunnen per veer veel meer dragen, veren veel directer terug, rekken minder snel omdat ze dikker zijn en kuilen dus ook niet.
deze vraag heb ik hierboven al benatworod de bliss heeft een toplaag van 1cm of minder denk zelf minder. keren hoeft niet omdat je keren enkel doet om je toplagen gelijkmatig te verslijten, dat hoeft heir dus niet want op de bliss wil je een topper leggen.
dat vond ik zlef ook eerst dat 2cm dun was, maar het geeft een super ligcomfort uist omdat je ligcomfort volledig door het veersysteem wordt bepaald. het toplaagje dient alelen maar zodat je de veren niet voelt maar de veren zorgen voor het ligcomfort en de juiste ondersteuning. 3cm en meer kuilen sneller en dan krijg ej een ligplek waar je telkens in terechtkomt dat heb je met 2cm dus niet. Ik begrijp je twijfel toen ik het bol.com matras(ook die 2cm afdeklaag) had uitgerold dacht ik ook, dit kan nooit iets zijn maar het ligt verbluffend lekker. ik heb binmiddels een vrienidn en 2 familieleden ook ddit matras geadviseerd en die slaepn er ook al manden super lekker op. maar als je mij van te ovren had gezed dat 2cm afdeklaag ok was had ik je ook niet geloofd.
Beliani maakt zelf geen matrassen die laten ze produceren in china, dit bol.com matras is zo volledig identiek qua opbowu dat ik vermoed in dezelfde fabriek. en gezien de expliciete retourmogelijkheid die erbij staat leek het me een geruststellende uitprobeer-optie.

• Jorgen
dicksterk schreef op woensdag 17 mei 2023 @ 11:15:
[...]

smaak is volledig persoonlijk natuurlijk, als je het lelijk vindt is het voor jou waarschijnljik niet de juiste optie. ik adviseerde het omdat je aangaf iets goeds te willen, en zo'n massieve box verslijt qua ligvlak in principe nooit omdat hij massief is.
kijk voor lattenbodems met minimaal 28 latten op bol.com of beddenbriljant.nl (bijvoorbeeld) ik weet niet zo goed waar de goedkoopste lattenbodems 160x220 te krijgen zijn.
in welke regio woon je? misschien weet ik nog ene zaak om te gaan kijken in jouw regio
Dank!

Ja snap ik helemaal. Als er een boxspring is met een "niet-boxspring-uiterlijk" wil ik dat zeker overwegen, maar tot nu toe ben ik verre van gecharmeerd van hoe boxsprings eruit zien ;)

28 Had ik ook gezien inderdaad De betere hebben er minimaal 42 geloof ik. Zo'n bossflex 600 bijv.
Ik woon in het Groene Hart

Acties:
  • +1Henk 'm!

• dicksterk
Jorgen schreef op woensdag 17 mei 2023 @ 22:53:
[...]

Dank!

Ja snap ik helemaal. Als er een boxspring is met een "niet-boxspring-uiterlijk" wil ik dat zeker overwegen, maar tot nu toe ben ik verre van gecharmeerd van hoe boxsprings eruit zien ;)

28 Had ik ook gezien inderdaad De betere hebben er minimaal 42 geloof ik. Zo'n bossflex 600 bijv.
Ik woon in het Groene Hart
De Bossflex 600 is wel een beetje prijzig. bij beddenbriljant kost een 80x220 lattenbodem met 42 latten 129, de bossflex kost boven de 200.
het groene hart is vrij groot dus ik weet niet zeker of deze winkels in je buurt zijn. elawonen.nl in rotterdam verkoopt kwaliteitsmatrassen, ze hebben ook een budgetreeks die zou ik dan weer niet nemen maar ze hebben ook hele goede matrassen.
dorelan.l is ook in zuid-holland en die verkopen ook hoge kwaliteit matrassen en bedden.

• nl_umpire
dicksterk schreef op woensdag 17 mei 2023 @ 22:21:
[...] Deze chinese veerkern is beter om de volgende redenen:
1. betere punt-elasticiteit, door de dunnen afdeklaag heb je veel meer voordeel van de afzonderlijke werking van elke veer
2. veel emer bouncy dan de europese pocketveren. dit omdat de veren groter, en hoger zijn. en den draaddikte van tussen de 2,0 en 2,2 mm hebben. een 1000 veren per m2 matras heeft bijvoorbeeld maar 1,3mm dikte.
hogere veren met een grotere diameter en een dikkere draaddikte kunnen per veer veel meer dragen, veren veel directer terug, rekken minder snel omdat ze dikker zijn en kuilen dus ook niet.
@dicksterk Kan je toelichten hoe jij kennis hebt van deze technische details, ik kan ze op de site (https://www.beliani.nl/po...-200-cm-stevig-bliss.html) niet vinden ander dan dat (ik denk) de draaddikte van de Bliss 1,8 mm/ is en hoogte 18 cm en totaal 384 geïntegreerde veer-zakken. In de 90 x 200 cm formaat

De filters stonden verkeerd en de Pocketveringmatras 90 x 200 cm stevig BLISS in de H3 varian heeft inderdaad (volgends de plaatjes) 2.2mm / 18 cm pocketvering.

De "Splendour" (https://www.beliani.nl/po...0-x-200-cm-splendour.html) zou dan 2,0 mm / 18 cm met 837 geïntegreerde pocketveertjes in de H2 variant, de H3 variant heeft volgens de site 403 geïntegreerde pocketveringen, In de 90 x 200 cm formaat. Ik heb get gevoel dat dat niet klopt?

[Voor 7% gewijzigd door nl_umpire op 18-05-2023 12:01]

• Jorgen
@dicksterk
Members only:
Alleen zichtbaar voor ingelogde gebruikers. Inloggen

Ik heb meteen bij Ela en Dorelan gekeken. Dank voor je tip.

Bij Ela hebben ze helaas geen matrassen langer dan 2 m.
Bij Dorelan komen de goedkoopste matrassen in mijn gewenste maat (160x220) al flink boven budget.

Ik wil absoluut niet het goedkoopste van het goedkoopste en wel 10 à 15 jaar prettig slapen. Daar wil ik in investeren. Het is echter een eenmalige meevaller waarvan ik een compleet bed kan uitzoeken. Ik zal nog veel meer met dat geld moeten doen.

[Voor 24% gewijzigd door Jorgen op 18-05-2023 11:22]

Acties:
  • +1Henk 'm!

• dicksterk
Jorgen schreef op donderdag 18 mei 2023 @ 11:18:
@dicksterk
***members only***

Ik heb meteen bij Ela en Dorelan gekeken. Dank voor je tip.

Bij Ela hebben ze helaas geen matrassen langer dan 2 m.
Bij Dorelan komen de goedkoopste matrassen in mijn gewenste maat (160x220) al flink boven budget.

Ik wil absoluut niet het goedkoopste van het goedkoopste en wel 10 à 15 jaar prettig slapen. Daar wil ik in investeren. Het is echter een eenmalige meevaller waarvan ik een compleet bed kan uitzoeken. Ik zal nog veel meer met dat geld moeten doen.
Ela kon vroeger in elk geval vrijwel alle matrassen op bestelling in een langere langtemaat leveren. ik weet bijna zeker dat ze dat nog kunnen. misschien eens langsgaan of bellen/appen.

• dicksterk
nl_umpire schreef op donderdag 18 mei 2023 @ 11:03:
[...]

@dicksterk Kan je toelichten hoe jij kennis hebt van deze technische details, ik kan ze op de site (https://www.beliani.nl/po...-200-cm-stevig-bliss.html) niet vinden ander dan dat (ik denk) de draaddikte van de Bliss 1,8 mm/ is en hoogte 18 cm en totaal 384 geïntegreerde veer-zakken. In de 90 x 200 cm formaat

De filters stonden verkeerd en de Pocketveringmatras 90 x 200 cm stevig BLISS in de H3 varian heeft inderdaad (volgends de plaatjes) 2.2mm / 18 cm pocketvering.

De "Splendour" (https://www.beliani.nl/po...0-x-200-cm-splendour.html) zou dan 2,0 mm / 18 cm met 837 geïntegreerde pocketveertjes in de H2 variant, de H3 variant heeft volgens de site 403 geïntegreerde pocketveringen, In de 90 x 200 cm formaat. Ik heb get gevoel dat dat niet klopt?
de site van beliani is wat rommelig idd. op bol.com is het iets inzichtelijker. de exacte draaddiktes van de veren ken ik niet uit mijn hoofd ik heb ze ooit wel ergens gevonden maar die stonden heel goed verstopt. ik weet uit ervaring dat de dream(waar ik op slaap echt heel erg hard is en de bliss in stevig ook flink stevig maar iets soepeler dand e dream. die antallen veren die je hebt gevonden lijken me door elkaar gegooid. die 837 veren zijn denk ik voor 180x200, is bijna het dubbele van de 90x200 nameljk net iets meer zlefs. ik weet dat de bliss in 140x200 704 veren heeft in firm, en de dream had er 651. ik heb jou bewust de blis aangeraden voor als je er een topper op wil omdat je een heel punt-elastische topper neemt dus dan zoek ik ook het maximum halbare qua punt-elasticiteit in de veren.
overigens, idd de hoes kan er niet af. zoalgn je een goede molton gebruikt is dat niet zo'n ramp vind ik, zeker niet bijd e bliss want daar leg je nog een topper overheen en die heeft wel een afneembare tijk vermoed ik. bij de beliani joy, of de matas die ik via bol.com nomede zou ik een goede molton gebruiken.
je vroeg hoe ik aan de technische kennis kwam: eigenlijk begon ik net als jij nu. met vele vragen aan vele mensen, vooral ook veel maailwisselingen met veel matrasleveranciers en heel veel lezen. als iemand mijj een examen matras-specificaties zou hebben afgenomen had ik daar zeker een 9 voor gehaald. ik adviseerde in 2017-2018 heel veel p baiss van specificaties. soms gign dat goed, zoasl bij koudschuimmatrassen omdat de hr-waarde gewoon heel veel zegt over de puntelasticiteit. ik adviseerde bij koudschuim heel veel ravensberger en dat zat wel goed want die waren ook eerlijk over hun specs. Maar door schade en schadne kwam ik erachter dat in matrassenladn ook veel onwaars gezegd wordt over specificaties. sommige matrassen bevatten niet wat men beloofd, en soms is wat men beloofd in theorie heel mooi mar doet het in praktijk niet wat de theorie beweert.
Het pocketveermatras wordt in nederland, en ook wel in de omliggende landen vaak beoordeeld aan het aantal veren. de theorie is dit: hoe meer veren per m2, hoe gedetailleerder de ondersteuning. Want elke veer kan individueel zover invere als nodig dus wordt je exact zo ondersteund als je nodig hebt. Dit leek me heel zinvol en verstandig tot ik erachter kwam dat er een groot nadeel zit aan 1000 pocketveren per m2 bij 500 gebeurd dit ook al overigns hoewel niet altijd. er wordt gebruik gemaakt van micropocketveren. kleine veren met een dunne draad. die zijn eigenljik niet bedoeld om een heel lichaam te dragen want daar zijn ze niet krachtig genoeg voor. stel dat je de veer van ene pen gebruikt om een deurtje automatisch dicht te laten gaan. gesteld at het lukt dan zal het maar heel kort lukken, al snel is de veer uitgerekt omdat je er teveel van gevraagd hebt. zo is het ook met micro-pocketvering. ben je licht qua gewicht, lig je de hele nacht stil en keurig op je rug, zit je niet vaak op je bed en doe je niets anders in bed dan slapen, dan gaat het vast wel even goed. doe je meer in bed, ben ej bewegelijk of zit je er veel op, ben je wat zwaarder, dan kuilen deze matrassen sneller. verder is ook de punt-elasticiteit niet wat je verwacht want:
1. de veren zakken op de zwaardere delen van je lichaam diper weg omdat het gewicht erg zwaar is voor micropocketveren
2. enkel bij een super punt-elastische afdeklaag van bijvoorbeled hr60 schuim heeft het enig nut want anders drukt de minder punt-elastische afdeklaag meerdere veren indrukt rondom het drukpunt waardoo het voordeel verloren gaat.
Ik merkte deze problemen op in de praktijk van dageljks gebruik. ik kwam erachter dat de theorie heel mooi is, maar lang niet altijd iets zegt over de praktijk.
tussen 2018 en 2022 was ik het hele matrassen-onderwerp een beetje zat. mijn partner en ik sliepen allebei op iets wat ons beviel (ik op de prestige prime matras van ela wonen, mijn partner op de larson oslo) en er ontstond gedoe rondom het adviseren van matrassen omdat 1 leverancier nogal structureel had gelogen over de specificaties van zijn matrassen. in 2022 lag mijn partner niet meer leker op haar matras, ik nog wel hoewel een klein beetje nestvormign ontstond in mijn matras. (hetwas geen kuilvorming maar hoewel nestvormign stirkt normaal is vind ik het verveelnd liggen. toen ontstond een vrijwel eindelosze reeks matrassen via bol.com omdat de juiste voor mijn partner niet makkelijk te vinden was. we hebben hier meer dan 20 matrassen gehad. Dit bracht mijn enthousiasme voor de materie weer wat terug omdat ik nu heel veel verschillende technische eigenschappen en varianten in de praktijk kon testen. zo kwam ik erachter dat er een groot verschil in gevoel en kwaltiet was tussen de nederlandse/europese pocketveerkernen en de chinese. de larson oslo heeft een vrij soepele geveerde chinese veerkern. wat na 4 jaar beslaepn te zijn met 150kg lichaamsgewicht versleten was was de toplaag van 13cm, die gaf geen steun meer, de veerkern was echter nog perfect. (deze ervaring las ik eerder dit jaar ook op tweakers van iemand die de bovenlag van de oslo heeft verwijderd en er een andere topper op heeft gelegd, weet alleen niet meer wie). het matras wat ik je adviseerde van bol.com kwam binnen en dit was de eerste in onze testreeks die ik vond met een chinese verkern. voor mijn partner iets te zacht, maar absoluut bouncy en kwalitatief. later kwam ik doordat het matras werd geleverd erachter dat beliani ook zo'n chinese veerkern heeft in de matrassen. de dram was voor mijn partner veel te hard, maar ik vond hem heerlijk en verving daardoor mijn opzich nog goed liggende prestige priem matras omdat ik deze nog lekkerder vond en hem nu toch toevallig was tegengekomen.
uiteindeljk hebbenw e voor mijn partner de bliss als basis gekozen en zijn we nu aan het experimenteren met toppers. de baiss is ok, alelen de toplaag is nog even zoeken.
ik ben er dus door veel testen achter gekomen wat in de praktijk goed functioneert en wat niet.
ik zit wel te denken dat jij een geverde box hebt, de bliss stevig is hier echt hard maar zal bij jou dus iets minder super ahrd zijn dan bij ons omdat er een verende box onder zit, wat het opzich een goede keuze maakt.
ik denk dat je voor jezelf de volgende afwegignen kan maken:
1. hoe lang denk je dat de onderboxen nog meegaan?
2. afhankelik van het antwoord op vraag 1: hoeveel geld wil je uitgeven? want zodra je de onderboxen wil vervangen gaat ook wat erop ligt waarschijnlijk weg.
3. hoe belangrijk vindt je 1 geheel als bovenste laag? vind je het niet erg als er een minimael naad is, dan kan je 2x de 90x200 matras nemen die eik via bol.com adviseerde. het is de goedkoopste optie in jouw geval en zal vrijwel zeker lekker liggen.
4. wil je toch echt 1 geheel als bovenlaag, dan is de beliani joy een goedkopere optie dan 2x beliani bliss + topper. op bol.com is de beliani joy nu in een kortingsactie, volgens mij ook in 180x200.
5. ga je nog 10 jaar met je boxen doen en zeg je, ik wil toch echt die pantera topper? dan zou ik voor de beliani bliss gaan in stevig, 2x90x200 of 180x200(kijk even wat voordeelgier is om te kopen).

• nl_umpire
@dicksterk Genoeg om over na te denken. Ben wel gecharmeerd van de 'side-to-side' pocketvering en het soort pocketvering (als dit inderdaad een betere keuze zou zijn in vergelijk met de andere modellen/merken die ik eerder heb genoemd). Tevens, omdat wellicht een economisch-interessante oplossing zou kunnen zijn. Anderzijds terughoudendheid over het merk en de kwaliteit hiervan om dat ik --- anders dan door jou aangedragen --- hier nog geen informatie over heb gelezen.

Van het een kom je op het ander en zag nog deze twee matrassen --- wat denk je hier van?

https://www.matrasbestellen.nl/product/havanna-pocket/
De Havanna is samengesteld uit een kern van 300 tonvormige pocketveren per m² in 7 zones, afgedekt met 3 cm HR45 koudschuim. Leverbaar met een standaard, coolfresh, amethist of anti-allergische en anti-bacteriële tijk. Totale hoogte is 21 cm.

https://beddingcomfort.nl...cm?variant=44259239788855
360 metalen springveren per m2. Elke veer is verpakt in een individueel non-woven textielzakje waardoor alle pocketveren afzonderlijk van elkaar functioneren. De pocketveren zijn omlijst met balken van polyetherschuim en afgedekt met hoogwaardig 5 cm druk verdelende comfortlaag. Om slaapcomfort te verhogen is de matras in zeven zones verdeeld, waarbij in elke zone wordt gevariëerd met het aantal windingen en de dikte van het staaldraad (van 1,8mm tot 2,0mm)

Heb je hier nog een mening over, mede als je deze vergelijkt met mijn eerdere

• dicksterk
nl_umpire schreef op donderdag 18 mei 2023 @ 21:40:
@dicksterk Genoeg om over na te denken. Ben wel gecharmeerd van de 'side-to-side' pocketvering en het soort pocketvering (als dit inderdaad een betere keuze zou zijn in vergelijk met de andere modellen/merken die ik eerder heb genoemd). Tevens, omdat wellicht een economisch-interessante oplossing zou kunnen zijn. Anderzijds terughoudendheid over het merk en de kwaliteit hiervan om dat ik --- anders dan door jou aangedragen --- hier nog geen informatie over heb gelezen.

Van het een kom je op het ander en zag nog deze twee matrassen --- wat denk je hier van?

De Havanna is samengesteld uit een kern van 300 tonvormige pocketveren per m² in 7 zones, afgedekt met 3 cm HR45 koudschuim. Leverbaar met een standaard, coolfresh, amethist of anti-allergische en anti-bacteriële tijk. Totale hoogte is 21 cm.

360 metalen springveren per m2. Elke veer is verpakt in een individueel non-woven textielzakje waardoor alle pocketveren afzonderlijk van elkaar functioneren. De pocketveren zijn omlijst met balken van polyetherschuim en afgedekt met hoogwaardig 5 cm druk verdelende comfortlaag. Om slaapcomfort te verhogen is de matras in zeven zones verdeeld, waarbij in elke zone wordt gevariëerd met het aantal windingen en de dikte van het staaldraad (van 1,8mm tot 2,0mm)

Mijn advies zou zijn om even te stoppen met meer matrassen en info doorlezen en eerst, onder andeere aan de hadn van de vragen die ik in de vorige epost stelde, te bepalen wat je wilt doen:
1. welk budget wil je uitgeven aan het 2e leven van je boxspring?
2. als je toch de keuze hebt, wil je dan wel of geen topper(aangeizen 1 vollledig matras van 180x200 ook kan)
als je liever toch voor een topper gaat, omdat dat is wat je gewend bent, zou ik echt voor de beliani bliss gaan. dat matras kan simpelweg niet kuilen en je hebt geen schuimranden die kunnen slijten. je topper is het enige wat zal slijten door gebruik maar je onderbox en de tussenmatras gaan je geen problemen opleveren. alle genomede modeleln die je eerder noemde hebben een schuim-omlijsitng, dus onder een topper gaan die gegarandeerd korter mee dan de bliss.
wil je gaan voor een optie zonder topper, dan zou ik als je 90x200 wil gaan voor mijn bol.com optie of de beliani joy, want ook dan zijn die zijwanden een nadeel. ga je voor 180x200, dan moet je zeker eten dat de leverancier geen 2 kerneen in 1 hoes levert(dat zetten ze er doorgaans netjes bij) want dan heb je hetzlefde probleem alsnog. maar bij 1 kern kan je dan in feite alles kiezen. wat ik heb genoemd en wat je zlef hebt gevonden. bij de optie sdie je zelf hebt gevonden heb je zijranden waar je op het bed gaat zitten, dat is sosm een slijtagerisico dus mijn voorkeur heeft het niet, maar het risico is veel kleiner dan bij een schuimstrook middenin je bed.
ik zou sowieso voor iets gaan wat je kan retourneren als het niet bevalt. kan dat bij de door jouzlef gevonden otpies dat weet ik even niet uit mijn hoofd. bij mijn bol.com optie kan het sowieso wel, bij beliani kan het ook mits je hun producten via bol.com besteld.
dus zelfs als je het probeert neme je in feite geen risico.
de matrassenn die je noemde in je laatste post hebben beide een omlijsting, dus hebben geen voordeel boven wat je al gevonden had. ze zijn beide ongeschikt voor onder een topper(te dikke eigen afdeklaaag). die met 5cm afdeklaag heeft 7 zones in de veerkern, maar daar zal je niet heel veel van voelen met een dergelijke afdeklaag erop dus het is niet heel relevant. ik heb de matrassen verder nooit gezien maar ze komen sterk overeen met modeleln die ik wel gezien heb(dat zegt niet alles het kan dat deze specifieke modeleln een andere veerkern heben maar het klinkt niet zo)

[Voor 7% gewijzigd door dicksterk op 18-05-2023 22:18]

Acties:
  • 0Henk 'm!

• El Profesor
dicksterk schreef op woensdag 17 mei 2023 @ 22:21:
[...]
klopt swiss sense biedt ook side to side pocketvering, of anders gezegd ze hebben dat gezien bij hun fabrieken in China en geintroduceerd in hun collectie.
Hoe kom je erbij dat Swiss Sense matrassen in China laat maken? Ze hebben volgens hun eigen website een eigen productie locatie in de Filipijnen. In de winkel werd dit bevestigd toen ik vroeg waar de matrassen gemaakt worden. Daar gaven ze aan dat de matrassen in de Filipijnen gemaakt worden en de Aeromax in Nederland (waar ik mijn twijfels overigens over heb).

Acties:
  • +1Henk 'm!

• dicksterk
El Profesor schreef op vrijdag 19 mei 2023 @ 09:06:
[...]

Hoe kom je erbij dat Swiss Sense matrassen in China laat maken? Ze hebben volgens hun eigen website een eigen productie locatie in de Filipijnen. In de winkel werd dit bevestigd toen ik vroeg waar de matrassen gemaakt worden. Daar gaven ze aan dat de matrassen in de Filipijnen gemaakt worden en de Aeromax in Nederland (waar ik mijn twijfels overigens over heb).
eerst producederden ze in china nu idd in de Filipijnen, beide aziatische landen overigens. misschine moeten we het dan iets breder trekekn en spreken over aziatische matrassen tegeover europese.

Acties:
  • 0Henk 'm!

• dicksterk
nl_umpire schreef op donderdag 18 mei 2023 @ 21:40:

ik heb nog een extra overweging voor je: bljikbaar zijn de huidige kern-matrassen van je boxspring versleten. wat zijn dit voor kernmatrassen? zijn dit pocketveermatrassen met een schuimrand eromheen? wat is eraan versleten dat je ze wilt vervangen?
gezien je kern-matrassen versleten zijn, voordat de onderboxen versleten zou je dan dus beter voor een veerkern kunnen gaan die niet verslijt voor je box verslijt. daar is mijn advies op gebaseerd.

Acties:
  • +1Henk 'm!

• dicksterk
Ik zou eigenlijk wat zoek-hulp kunnen gebruiken, met name omdat ik zelf niet kan zien en dus ook niet weet hoe de afbeeldingen bij matrassen eruit zien.
In feite is het aanbod van goede budget-matrassen een beetje schaars. ik zoek veel, maar vindt weinig. vandaar mijn vraag om wat zoek-hulp. ik wil aangedragen opties met alel plezier testen zodat ik weet of ik ze zal adviseren, vind ik alleen maar leuk.
voor betaalbare en goede pocketveermatrassen heb ik momenteel maar 2 opties:
de Yjzq store op bol.com verkoopt een goed model mar enkle in 90x200 en 140x200
beliani heeft de Joy voor mensen die een pocketveermatras zonder topper zoeken, de dream voor mensen die een heel hard matras zonder topper willen(maar wel met een zo flinterdunnen afdeklaag dat ej de veren soms voelt) en de bliss voor mensen die er een topper op willen. de rest wat ze hebben zou ik nooit adviseren.
dus ik zoek nog: andere verkopers van chinese/aziatische pocketveermatrassen zonder schuim-omlijsting rondom. IK ben nog geen betalbare nedeerladse/europese fabrikant van dit soort matrassen tegengekomen maar als die er is wil ik dat natuurlijk ook graag weten. om herkenning makkeljker te maken: dit soort matrassen is volgens mij vrijwel altijd maar aan 1 kant te beslaepn, niet aan 2 zoals de meeste nederlandse/europese pocketveermatrassen met schuim-omlijsting.
Koudschuim: lastige kwesite. ravensberger is nauwelijks meer goedkoop, meer middenklasse. nogsteeds goed voor hun schuim en latexmatrassen maar een stuk duurder geworden. dus ik zoek een goedkoope speler die hr60 of hr55 koudschuimmatrassen verkoopt.
ook voor latex zoek ik dit nog.
voor duurdere opties heb ik wel 1 en ander dus dat is het probleem niet, ik zoek alleen nog wat extra spelers in het beste-prijs-kwaliteit spectrum want ik vind de keuzeopties nu wat beperkt. ik heb zelf heel bol.com al gezien, een deel van marktplaats, amazon is voor mij wat lasti te doorzoeken mogelijk zi daar nog wat interessants. google zoekt steeds slechteer heb ik het idee en komt telkens met dezlefde resultaten naar voren. dus ik hoop op wat input

[Voor 18% gewijzigd door dicksterk op 19-05-2023 19:58]

• Sjah
@dick: zijn die matrassen die jij noemt op bol.com, nou zg. whitelabel? Je zal mij niet horen zeggen dat die slecht zijn, maar vind maar eens uit hoe je ze moet wegzetten tov merken als Auping en Tempur....ja ik weet dat ze veel goedkoper zijn, maar toch je betaalt ervoor en wilt geen troep.

Iets anders: iemand noemt hierboven M-Line als zijnde dezelfde marketing troep als Emma....volgens mij is M-Line best wel oke, tis dan ook hardstikke duur, wel wat duurder dan Emma. Wat Emma slim doet is onder de instap van een Eastborne en de duurdere merken gaan zitten, zodat je erin trapt. Heb zelf ook ooit die fout gemaakt, wist niet hoesnel ik hem moest laten ophalen vanwege teleurstellend.

• dicksterk
Sjah schreef op zaterdag 20 mei 2023 @ 13:46:
@dick: zijn die matrassen die jij noemt op bol.com, nou zg. whitelabel? Je zal mij niet horen zeggen dat die slecht zijn, maar vind maar eens uit hoe je ze moet wegzetten tov merken als Auping en Tempur....ja ik weet dat ze veel goedkoper zijn, maar toch je betaalt ervoor en wilt geen troep.

Iets anders: iemand noemt hierboven M-Line als zijnde dezelfde marketing troep als Emma....volgens mij is M-Line best wel oke, tis dan ook hardstikke duur, wel wat duurder dan Emma. Wat Emma slim doet is onder de instap van een Eastborne en de duurdere merken gaan zitten, zodat je erin trapt. Heb zelf ook ooit die fout gemaakt, wist niet hoesnel ik hem moest laten ophalen vanwege teleurstellend.
Als we mijn matrassen en auping vergelijken(tempur valt er een beetjee buiten want is meer gericht op speciiek drukverlagende traagschuimmatrassen) hangt het nogal van bijkomende factoren af wata goed is en wat minder goed.
De prijs-kwaliteitverhouding van de matrassen die ik noem is beter, want ze zijn zon ongeveer 10 keer goedkoper dan auping en zullen toch jarenlang in dezelfde staat blijven tijdens gebruik.
Maar is de vraagsteller op een bepald moment iemand die niks hoeft te laten staan of geen vakantie hoeft uit te stellen als hij/zij een paarduizend euro uitgeeft aan een bed, en is diegene iemand die niet makkeljk lekker ligt op een matras, dan is een uitermate gedetailleerde matras met veel verschillende bodytypes zoals aupign heeft waarschijnlijk een beter idee.
Slaap je eigenlijk op veel matrassen wel lekker, en wil je vooral dat ze lang meegaan dan is auping eerder weer een beetje overbodig, want je geeft veel geld uit voor iets waar jehet voordeel misschine nauwelijks van voelt.
over de kwaliteit: auping kan niets leveren wat meer dan 120kg lichaamsgewicht aankan. vanuit mij gezien, met een lichaamsgewicht van 160kg vind ik de kwaliteit dan maar matig. aangezien de matassen die ik noemde goed werken voor mensen onder de 100 kilo maar ook nog met mijn lichaamsgewicht en auping blijkbaar veronderstelt dat hun veerkernen mijn gewicht niet aankunnen vind ik mijn opties beter. Maar voor een licht persoon, die heel gespecialiseerde ondersteuning zoekt, die door aupign gegeven wordt met veren die dat wel lunnen voor lichtere mensen maar niet voor zwaardere, is voor zo iemand de auping weer beter.
waar het mij meer om gaat is het beste vinden voor een betaalbare prijs, maar ook, uitfilteren dat er genoeg duurdere matrassen zijn die veel minder goed zijn dan de matrassen die ik adviseer. JIj noemt aping en dat is dan net weer echt de bovenkant van de markt.
voorbeeld:
als jij super delicate dure kleding wil wassen is een Miele vast een betere optie dan een sharp wasmachine. Maar wil je gewoon je dagelijkse kleidng schoon hebben dan is een sharp beter dan een indesit terwijl die in een vergelijkbare prijsklasse zit, maar ook dan een dure samsung ecobuble. en zelfs als je gewoon 10 jaar je dageljikse kleding wil wassen is een miele nogsteeds overbodig omdat de sharp dat ook prima zal doen. zo is het bij matrassen ook een beetje. er is heel veel torep in het onderste en ook in het middensegment, zels in het topsegment wel, maar er zijn ook goede goedkope opties. maar in sommige specificke gevallen is een dure optei meer passend bij die persoon en de specifike wensne die diegene heeft.
en dan ook nog: ik heb echt ontdekt dat zelf testen heel belangijrk is voordat ik adviseer. als we de beliani bliss als voorbeeld nemen: volgens beliani is dat een fantastisch matras om op te slapen, als je de beschrijving mag geloven. Ik ben groot fan van het gebruikte pocketveersysteem dus ik zou dat dan zonder twijfele kunnen overnemen en kunnen zeggen: dat matrs is goed want ik ken het veersysteem en ik heb zlef een vergelijkbare die ook goed slaapt. bij testen blijkt dat de bliss echt geen matras is om zo op te slaepn, je voelt alle veren zitten. tegelijk is het een perfecte optie als tussenmatras op een boxspring met een topper eroverheen.
is het dan een goed matras? ja want als matras onder en topper ken ik geen betere optie. Nee, want een dit niet wetende koper die denkt het aan te schaffen om gewoon zonder topper op te liggen(omdat de website zegt dat dat kan) zal het de miskoop van de eeuw vinden.
of iets goed is hangt dus erg af van wat iemand specifiek wenst en of het daarbij past. en helaas weten veel verkopers die onine vanalles door elkaar aanbiden te weinig van hun producten om er een goede waarheidsgetrowue omschrijving bij te geven.
maar echte troep bestaat dan weer ook, matrassen die in geen enkele situatie beter presteren dan een ander matras. en troep adviseer ik dus weer niet. ik heb heel veel geleerd van vroeger. zonder het eerst gezien te hebben adviseer ik niets meer. helaas kan je gewoon niet van de specificaties uitgaan, die kloppen vaak niet, of er wordt gebruik gemakt van materialen die eigenljik niet geschik zijn voor hun doel. sosm weet je het al voor je iets uitpakt. een hr55 koudschuimmatras van 25cm dik dat opgerodl wordt bezorgd door postnl bijvoorbeeld. gewicht dus onder de 25kg..... dan weet je zodra je de rl vast hebt eigenljik al genoeg, de specs zijn onjuist.
vanndag ook w eer: laatex topper 140x200x7cm in grote letters erbij: NEDERLANDS FABRICAAAT. Het gewicht voelde lekker zwaar, maar wat kwam er uit de verpakking? een kern van 4,2cm bestaande uti 2 dunnen lagen die op elkaar waren gelijmd. Te dun, weg verkraccht(want de lij tussen 2 zulke dunnen laagjes heeft grote invloed op het rubber). als ik enkel die rol vastgepakt had had ik gedacht: leuke topper die ga ik adviseren. maar zodra je erin kijkt blijkt het rommel. en dat gebeurd me in het lagere prijssegment constant bij Nederlands product, ik ben wel nieuwsgieirg welke 1 of 2 fabrieken in Nederland die whitelabel spullen leveren want die doen echt iets niet goed.

• Sjah
@Dick: zelf ben ik ook van de wat meer kilos, nu vraag ik mij af welke merken volgens jou wel tot 150 en meer gaan... ? Dat ze nog goedkoper zijn dan Auping, is helemaal merkwaardig, alhoewel je bij Auping voor die foute reclame lapt, reden voor mij om dat merk voor matras ook te passeren. Wel heb ik mijn spiraal bij hun gehaald, en ik zal vast genaaid zijn, maarja.

Vind je beredenering van Miele is overbodige luxe niet zo sterk, je zegt Sharp, maar zegt niet waarom. Ik zeg dan Miele, gaat zo 30 jaar mee, en is zelfs prima als 10 jaar oud 2e hands koopje.

[Voor 21% gewijzigd door Sjah op 20-05-2023 17:52]

• dicksterk
Sjah schreef op zaterdag 20 mei 2023 @ 17:43:
@Dick: zelf ben ik ook van de wat meer kilos, nu vraag ik mij af welke merken volgens jou wel tot 150 en meer gaan... ? Dat ze nog goedkoper zijn dan Auping, is helemaal merkwaardig, alhoewel je bij Auping voor die foute reclame lapt, reden voor mij om dat merk voor matras ook te passeren. Wel heb ik mijn spiraal bij hun gehaald, en ik zal vast genaaid zijn, maarja.

Vind je beredenering van Miele is overbodige luxe niet zo sterk, je zegt Sharp, maar zegt niet waarom. Ik zeg dan Miele, gaat zo 30 jaar mee, en is zelfs prima als 10 jaar oud 2e hands koopje.
ik ben niet al te uitgebreid op de wasmachine materie ingegan omdat dat hier offtopic is. maar heel kort dan: al voor 2010 vond je veel berichten op radar van onder andere Toolboy(zelf wasmachine monteur0 dat miele van nu niet meer is wat het vroeger was.google maaar eens op miele gebroken trommelkruis, dan vind je ook meerdere van dat soort zaken. in feite kan je miele b eter enkle kope met de 10 jaar garnaite erbij want bij dat soort prijzen ben je niet gelukkig als je macine na 5 jaar opgeeft. en ja er zijn er vast ook nog die wel 20 jaar meegaan, maar het is niet meer vanzelfsprekend. waarom sharp? omdat het de kwalitiet die Beko vroeger had nogsteeds heeft(vestel is de andere turkse fabrikant naast beko), maar dat is eigenljik meer materie voro ene wasmachine topic.
In welke afmeting zoek je een matras? een bedbodem heb je dus al. van de amat die je zoekt zla ook mijn antworod afhangen vermoed ik, omdat niet alels wat ik adviseer inn elke maat te krijgen is. sowieso misshcine hadiger als ik je eerst vraag wat je precies zoekt voordat ik gewoon ene heel lisjte ga afdraaien emt opties die misschien nieteens relevant voor je zijn. dus eerst maar deze vragen:
1. je zoekt nu dus een matras, of is het gewon uit nieuwsgierigheid?
2. wat heb je nu, en waarom bevalt dat niet meer?
3. wat is de afmeting van het matras dat je zoekt?
4. slaap je liever stevig gemiddeld stevig of zacht?
5. in welk budget zoek je?
6. heb je specifike klachtne momentel zoals rugpijn of iets anders?
7. heb je een bepaalde voorkeur qua afdeklaag(koudschuim/latex/traagschuim)?

• Sjah
@Dick: nee ik zoek geen matras nu, laat maar hoor. Doe geen moeite, ik ben voorzien.

Acties:
  • +1Henk 'm!

• dicksterk
Sjah schreef op zaterdag 20 mei 2023 @ 19:05:
@Dick: nee ik zoek geen matras nu, laat maar hoor. Doe geen moeite, ik ben voorzien.
Ok. ik wist het niet aangeizen je schreef dat de kuilvorming uit je 2,5 jaar oude matas verdwenen leek, ik dacht dat die misschien toch weer was teurggekeerd. heel globaal zou ik zeggen, zonder topper kan de beliani joy je gewicht aan. ravensberger(de pocketveermatrassen want de schuimmatrassen doen he tniet zo goed o een spiraal) in de stevigste variant kunnen het ook. ela wonen heeft ook matrassen die wel tot 250kg aankunnen.

Acties:
  • 0Henk 'm!

• mark1111
  • Registratie: Februari 2019
  • Laatst online: 22:08
@dicksterk: een matras waar iemand van 160 kg goed op ligt, zal niet geschikt zijn voor een persoon van 80 kg. Voor die persoon zal die matras veel en veel te hard zijn.

Acties:
  • 0Henk 'm!

• dicksterk
mark1111 schreef op zondag 21 mei 2023 @ 09:13:
@dicksterk: een matras waar iemand van 160 kg goed op ligt, zal niet geschikt zijn voor een persoon van 80 kg. Voor die persoon zal die matras veel en veel te hard zijn.
Dat hangt van de manier af waarop een matras is opgebouwd. Er zijn absoluut matrassen die enkel geschik zijn voor een bepaald lichamsgewicht. maar er zijn ook matrassen die werken volgens het principe van progressieve tegendruk. dat wil zeggen dat als je er weinig druk op uitoefend de tegendruk ook niet zo hoog is, maar geleidelijk toeneemt naarmate je er meer druk op uitoefend. Ik heb heir een matras staan, dat ik ook regelmatig aan familie/vrienden adviseer, dat voor mij met 160kg gemiddeld anvoelt niet hard en niet zacht, en exact datzelfde gevoel heeft iemand die er nu al maanden op slaapt die 70kg weegt.
progressieve tegendruk kan je op verschillende maneiren bereiekn:
1. met een goed pocketveringssysteem, helaas dus niet het systeem wat je veel in goedkopere europese matrassen ziet, daarom snap ik je berich took volledig.
2. goed koudschuim of latex in een hoge dichtheid. het is daarnaast dan puur persoonlk of je een harde of een minder harde variant wil kiezen.

Acties:
  • 0Henk 'm!

• clements
  • Registratie: Februari 2002
  • Laatst online: 00:56
wij slapen inmiddels 10 jaar op een carpe diem boxspring met 1 gedeelde topper. In het begin sliep het heerlijk alleen ontstond er vrij snel kuilvorming. Nu heb ik al een tijdje last van onderrug en is het wel tijd voor iets anders.
Ik ben nu op zoek naar een goed set matrassen met 1 grote topper 180x210cm. We slapen voornamelijk op onze zij. 105kg/189cm
Budget is max €2000 excl bodem en ombouw etc.
Wat zou een goed startpunt zijn voor een zoektocht? Bepaalde merken wel of niet?

Acties:
  • 0Henk 'm!

• dicksterk
clements schreef op zondag 21 mei 2023 @ 17:34:
wij slapen inmiddels 10 jaar op een carpe diem boxspring met 1 gedeelde topper. In het begin sliep het heerlijk alleen ontstond er vrij snel kuilvorming. Nu heb ik al een tijdje last van onderrug en is het wel tijd voor iets anders.
Ik ben nu op zoek naar een goed set matrassen met 1 grote topper 180x210cm. We slapen voornamelijk op onze zij. 105kg/189cm
Budget is max €2000 excl bodem en ombouw etc.
Wat zou een goed startpunt zijn voor een zoektocht? Bepaalde merken wel of niet?
wil je de onderboxen ook vervangen of zijn die nog goed?
in welke provincie woon je/ dan kan ik je misschien ene winkel adviseren.

Acties:
  • 0Henk 'm!

• clements
Woonplaats is dordrecht.
Het bed bestaat uit een grote onder box op poten met daarop een topper. De kuilen zitten ook al in de onder box denk ik.

Acties:
  • 0Henk 'm!

• dicksterk
clements schreef op zondag 21 mei 2023 @ 21:02:
Woonplaats is dordrecht.
Het bed bestaat uit een grote onder box op poten met daarop een topper. De kuilen zitten ook al in de onder box denk ik.
weet je zeker dat er geen meegestoffeerdee tussenmatras zit tussen de onderbox en de topper? eigenljik ligt een topper nooit direct op de verign van de onderbox.
overigens is 10 jaar prima voor matrassen hoor, voor een boxpring een beetje aan de korte kant maar kan ook.
Je kan eens kijken bij:
elawonen.nl die zitten in rotterdam. hoewel het niet op de site staat weet ik vrijwel zeker dat ze matrassen in 210cm lengte leveren op bestelling
dorelan.nl kan ook zit ook in jouw regio
ravensberger-matrasssen.nl heeft ook een showroom in jouw buurt.
alle 3 hebben ze goede bedden en matrassen die lang meegaan.

Acties:
  • 0Henk 'm!

• nl_umpire
Zijn deze Beliani Bliss nu hetzelfde, anders dan de kleur; beige vs wit. (@dicksterk)

https://www.bol.com/nl/nl...OptionButton#productTitle

https://www.beliani.nl/po...-200-cm-stevig-bliss.html

Acties:
  • 0Henk 'm!

• dicksterk
als ik op jouw bol.com link klik krijg ik de ebeliani bliss ingemiddelde hardheid te zieen en daaronder verwijs je naar stevig. dus dan zijn ze niet hetzelfde. ik ben zelf blind dus ik kan niet voor je zien of als k de variant op stevig zet of de kleur dan nogsteeds hetzelfde is.
Maar als je voor de variatn stevig kiest ook als bol.com die in beige heeft is het hetzlefde matas als op de website.

[Voor 7% gewijzigd door dicksterk op 22-05-2023 08:10]

Acties:
  • 0Henk 'm!

• nl_umpire
quote]dicksterk schreef op maandag 22 mei 2023 @ 08:09:
[...] als ik op jouw bol.com link klik … als op de website.[/quote]

Juist, scherp. Dank je wel. Ik herinner dat ik dat inderdaad had gelezen, maar dat was me dus ontschoten. Dank je wel voor het ophelderen.

Acties:
  • 0Henk 'm!

• dicksterk
nl_umpire schreef op maandag 22 mei 2023 @ 08:34:
quote]dicksterk schreef op maandag 22 mei 2023 @ 08:09:
[...] als ik op jouw bol.com link klik … als op de website.[/quote]

Juist, scherp. Dank je wel. Ik herinner dat ik dat inderdaad had gelezen, maar dat was me dus ontschoten. Dank je wel voor het ophelderen.
bol.com doet bij mij een beetje vervelend. sommige maten zie ik wel in stevig andere niet. ik zie 90x200 in beige bijvoorbeeld wel in stevig, 180x200 niet heb jij dat ook?

Acties:
  • 0Henk 'm!

• futimojo
  • Registratie: Oktober 2021
  • Laatst online: 19:12
dicksterk schreef op zondag 21 mei 2023 @ 22:02:
[...]

weet je zeker dat er geen meegestoffeerdee tussenmatras zit tussen de onderbox en de topper? eigenljik ligt een topper nooit direct op de verign van de onderbox.
overigens is 10 jaar prima voor matrassen hoor, voor een boxpring een beetje aan de korte kant maar kan ook.
Je kan eens kijken bij:
elawonen.nl die zitten in rotterdam. hoewel het niet op de site staat weet ik vrijwel zeker dat ze matrassen in 210cm lengte leveren op bestelling
dorelan.nl kan ook zit ook in jouw regio
ravensberger-matrasssen.nl heeft ook een showroom in jouw buurt.
alle 3 hebben ze goede bedden en matrassen die lang meegaan.
Bij carpediem is de kans groot dat hij inderdaad alleen een box heeft, op elke aparte veer zit namelijk een apart latex blokje. Eigenlijk zou zijn onderbox nog niet versleten moeten zijn en zou hij alleen een nieuwe topper nodig moeten hebben.

Acties:
  • 0Henk 'm!

• dicksterk
futimojo schreef op maandag 22 mei 2023 @ 10:31:
[...]

Bij carpediem is de kans groot dat hij inderdaad alleen een box heeft, op elke aparte veer zit namelijk een apart latex blokje. Eigenlijk zou zijn onderbox nog niet versleten moeten zijn en zou hij alleen een nieuwe topper nodig moeten hebben.
ok dat wist ik niet bedankt voor de aanvulling. ik be het met je eens, in dat geval zou de onderbox eigenljk nog goed moeten zijn.

Acties:
  • 0Henk 'm!

• clements
Mmm in dat geval ga ik toch nog eens secuur kijken naar de box.
Zal eens met een ander dun matras proberen hoe dat voelt

[Voor 69% gewijzigd door clements op 22-05-2023 18:51]

Acties:
  • 0Henk 'm!

• dicksterk
clements schreef op maandag 22 mei 2023 @ 18:50:
Mmm in dat geval ga ik toch nog eens secuur kijken naar de box.
Zal eens met een ander dun matras proberen hoe dat voelt
Je kan op de volgende manier zien of je box gekuild is: haal de matras eraf en leg een lat in de breedte over de box. dan kan je eenvoudig ziien of de box kuilt want de lat is recht en als het midden kuilt zie je tussen de lat en de box daar een speet.

Acties:
  • 0Henk 'm!

• clements
De box is zelf niet zichtbaar ingezakt. Ik heb nu de topper een kwartslag gedraaid. Ga eens een nachtje testen maar de topper is in ieder geval wel redelijk gesleten.
Het is nu een topper van Carpe Diem talalalalay latex. Boven wol en onder katoen. Best een dure hobby zo te zien 😳

Acties:
  • 0Henk 'm!

• dicksterk
clements schreef op maandag 22 mei 2023 @ 21:53:
De box is zelf niet zichtbaar ingezakt. Ik heb nu de topper een kwartslag gedraaid. Ga eens een nachtje testen maar de topper is in ieder geval wel redelijk gesleten.
Het is nu een topper van Carpe Diem talalalalay latex. Boven wol en onder katoen. Best een dure hobby zo te zien 😳
je kan eens bij ravensberger-matrasse.nl kijken daar hebben ze goede latx toppers die niet al te duur zijn. je mag ook 30 dagen uitproberen, bevalt het niet dan stuur je hem terug. zou mooi zijn als je de box nog wat jaren kon houden op die manier.

Acties:
  • 0Henk 'm!

• Bennoid
  • Registratie: September 2019
  • Laatst online: 31-05 20:03
Mijn laatste 2 matrassen (laatste 15 jaar) waren Hovag van Ikea en ik ben hier enorm tevreden van. Mijn vriendin daarentegen vind deze vreselijk en is een fan van de harde Sleepy Original. Het kan zeker geen kwaad om te gaan voor 2 aparte matrassen en om mee te gaan met haar matrasdikte van 25cm heb ik de Emma O2 geprobeerd maar ik vond deze dus nog erger dan de Sleepy.
Ik vroeg mij af of het problematisch zou zijn als ik terug voor de 24 cm dikke Hovag/(nu)Valevag zou gaan die dus een cm minder dik en minder stevig is?
Of een andere hint voor een pocketveren fan die niet veel beters voelt in een dure matras?
Ik zag ook net de Joy matras van Beliani (ook 25cm), is dat misschien wat ik zoek? Enige ervaringen?
Merci

Acties:
  • 0Henk 'm!

• clements
Thnx voor alle tips. Is idd wel een idee om het te proberen voordat er een compleet nieuw spul gezocht wordt.
dicksterk schreef op maandag 22 mei 2023 @ 21:57:
[...]

je kan eens bij ravensberger-matrasse.nl kijken daar hebben ze goede latx toppers die niet al te duur zijn. je mag ook 30 dagen uitproberen, bevalt het niet dan stuur je hem terug. zou mooi zijn als je de box nog wat jaren kon houden op die manier.

Acties:
  • 0Henk 'm!

• dicksterk
Bennoid schreef op maandag 22 mei 2023 @ 23:04:
Mijn laatste 2 matrassen (laatste 15 jaar) waren Hovag van Ikea en ik ben hier enorm tevreden van. Mijn vriendin daarentegen vind deze vreselijk en is een fan van de harde Sleepy Original. Het kan zeker geen kwaad om te gaan voor 2 aparte matrassen en om mee te gaan met haar matrasdikte van 25cm heb ik de Emma O2 geprobeerd maar ik vond deze dus nog erger dan de Sleepy.
Ik vroeg mij af of het problematisch zou zijn als ik terug voor de 24 cm dikke Hovag/(nu)Valevag zou gaan die dus een cm minder dik en minder stevig is?
Of een andere hint voor een pocketveren fan die niet veel beters voelt in een dure matras?
Ik zag ook net de Joy matras van Beliani (ook 25cm), is dat misschien wat ik zoek? Enige ervaringen?
Merci
Ik heb geen ervaring met de ikea matrassen. maar de valevag klinkt alsof hij hetzlefde veersysteem heeft als de beliani joy of het onderstaande matras. geen verstelbare bodem, ongeveer 250 veren per m2 en aan 1 kant te beslapen. Bij elk nieuw matras geldt dat er een afwijken van 1cm in de hoogte mag zitten, dus 1cm hoger mag en 1cm lager ook. dus zlefs als je een 25cm dikke matras kiest kan die nog 24cm zijn of 26cm. ook de valevag van 24cm zou op 25cm kunnen uitvallen.
als jij bij voorbaat weet dat je de ikea valevag fijn vindt liggen(is er tussen hovag en valevag verder niets verandert behalve de naam?) zo ik gewoon daar weer voor gaan.
wil je toch proberen om op 25cm hoogte te komen dan zou ik deze aanraden, lijkt er dan qua veersysteem heel erg op en komt ook dichter in de buurt qua prijs dan de beliani joy:

Acties:
  • 0Henk 'm!

• Jorgen
Ik ben vandaag bij de Outlet van Beterbed naar binnen gelopen. Die zit vlakbij de plek waar ik toch al moest zijn. Heel eerlijk advies gekregen van de verkoper. Hij maakte een boel ingewikkelde dingen een heel stuk duidelijker.

Hij was alleen geen voorstander van hybride matrassen en vond het (a) marketingonzin en (b) omdat de laag veren niet doorloopt tot helemaal aan de zijkanten en het schuim dan maar een kleine rand vormt, zakken ze sneller in aan de randen, i.t.t. matrassen die geheel uit vering of geheel uit schuim bestaan.

Ik heb op verschillende matrassen gelegen, 2 met veren en 2 bestaande uit alleen schuim; waaronder Slow Motion 2 van M Line. Ik vond de schuimmatrassen veel fijner. Nu zat ik rond te kijken. M Line is flink duur. Zeker als ik 160x220 zou willen. Bij Hypnia zin de matrassen kleiner dan ik wil en bij Larson zie ik alleen hybride matrassen.

Zijn hybride matrassen nu echt minder dan volledig veren of volledig schuim?

Telkens als ik denk dat ik een stapje verder ben in het keuzeproces, loopt er weer ergens anders zand tussen de raderen...

[Voor 6% gewijzigd door Jorgen op 23-05-2023 17:33]

Acties:
  • +1Henk 'm!

• dicksterk
Jorgen schreef op dinsdag 23 mei 2023 @ 17:28:
Ik ben vandaag bij de Outlet van Beterbed naar binnen gelopen. Die zit vlakbij de plek waar ik toch al moest zijn. Heel eerlijk advies gekregen van de verkoper. Hij maakte een boel ingewikkelde dingen een heel stuk duidelijker.

Hij was alleen geen voorstander van hybride matrassen en vond het (a) marketingonzin en (b) omdat de laag veren niet doorloopt tot helemaal aan de zijkanten en het schuim dan maar een kleine rand vormt, zakken ze sneller in aan de randen, i.t.t. matrassen die geheel uit vering of geheel uit schuim bestaan.

Ik heb op verschillende matrassen gelegen, 2 met veren en 2 bestaande uit alleen schuim; waaronder Slow Motion 2 van M Line. Ik vond de schuimmatrassen veel fijner. Nu zat ik rond te kijken. M Line is flink duur. Zeker als ik 160x220 zou willen. Bij Hypnia zin de matrassen kleiner dan ik wil en bij Larson zie ik alleen hybride matrassen.

Zijn hybride matrassen nu echt minder dan volledig veren of volledig schuim?

Telkens als ik denk dat ik een stapje verder ben in het keuzeproces, loopt er weer ergens anders zand tussen de raderen...
De beterb ed verkoper scheert alle hybride matrassen blijkbaar over 1 kam. larson heeft een toplaag van diverse schuimsoorte en daaronder en volledige veerkern, van rand tot rand dus geen schuimlagen aan de zijkanten van de veerkern die kunnen inzakken.
matrasen die uit enkle pokcetveren bestaan komen niet zoveel voor, ook de matrasen bij beterbed hebben gewoon een afdeklaag van schuim/latex bovenop de veren liggen dat kan ook niet anders watn puur op de veren kan je niet liggen. ik adviseer sosm idd wel matrassen met een hele dunnen afdeklaag want dan loop je minder risico op kuilvorming. de larson matrasen kunnen in feite vrij makkelijk kuilen omdat de schuimlag erg dik is(zo'n 13cm bij de larson premium). maar als je niet erg zwaar bent zal dit toch wel een jaar of 5-8 goed gaan. de levensduur van een matras is doorgaans 10 jaar als het een echt goed matras is.
als jij schuimmatrassen fijn vindt ozu ik zeker eens naar de showroom van ravensberger gaan. het is 1 van de bedrijven die ik echt nog nooit op een leugen heb betrapt die zijn heel erg gericht op kwalitiet en de kaltn het beste adviseren je mag op hun matrassen ook 30 dagen proefslapen en als het niet bevalt ze weer terugsturen. maar je kan dus ook gewoon langs gaan in de showroom en voelen wat je fijn vindt en wat niet.

Acties:
  • 0Henk 'm!

• nl_umpire
Bij het zoeken naar "side-to-side" of "side to side", kwam ik een matras tegen van het merk 'Velda', nl: 'Feasy'. Helaas geen info via www.velda.net. Omdat ik heb vernomen dat Velda bekend staat om kwaliteit ben ik hier wel benieuwd naar dit matras (of naar andere matrassen die zij leveren met "side-to-side / side to side" pocketvering).

Van de informatie die ik heb kunnen vinden heeft dit matras de volgende specificaties (vertaald uit Duits)

Kern
- 240 veren / m² van hoogwaardig staal, 6 windingen, veersterkte 2,0 mm, hoogte 17 cm
- Stabiele zitranden aan beide zijden dankzij 2 rijen veren met een veerkracht van 2,4 mm
Ligzijde
- Hoogwaardige, luxueus doorgestikte dubbele jersey hoes met antibacteriële Agentum+ behandeling (zilverionen)
- Gewatteerd met polyestervlies en 30 mm PU-zachtschuim
- Comfortlaag van PU-schuim, 25 mm
Onderkant:
- Polyester fleece
- Polyester laag en 10 mm PU zacht schuim aan elkaar gewatteerd
Rand zijkanten:
- Dubbel jersey gewatteerd met polyester laag en 10 mm PU zacht schuim

Websites:
- https://www.betten-prinz.de/6104/feasy?number=40-02019.3
- https://www.bettenhausfre...-einfach-und-macht-laune/
- https://www.consumentenbond.nl/matras/producten/velda/feasy

Weet iemand of dit matras nog leverbaar is?

Acties:
  • 0Henk 'm!

• dicksterk
nl_umpire schreef op dinsdag 23 mei 2023 @ 20:32:
Bij het zoeken naar "side-to-side" of "side to side", kwam ik een matras tegen van het merk 'Velda', nl: 'Feasy'. Helaas geen info via www.velda.net. Omdat ik heb vernomen dat Velda bekend staat om kwaliteit ben ik hier wel benieuwd naar dit matras (of naar andere matrassen die zij leveren met "side-to-side / side to side" pocketvering).

Van de informatie die ik heb kunnen vinden heeft dit matras de volgende specificaties (vertaald uit Duits)

Kern
- 240 veren / m² van hoogwaardig staal, 6 windingen, veersterkte 2,0 mm, hoogte 17 cm
- Stabiele zitranden aan beide zijden dankzij 2 rijen veren met een veerkracht van 2,4 mm
Ligzijde
- Hoogwaardige, luxueus doorgestikte dubbele jersey hoes met antibacteriële Agentum+ behandeling (zilverionen)
- Gewatteerd met polyestervlies en 30 mm PU-zachtschuim
- Comfortlaag van PU-schuim, 25 mm
Onderkant:
- Polyester fleece
- Polyester laag en 10 mm PU zacht schuim aan elkaar gewatteerd
Rand zijkanten:
- Dubbel jersey gewatteerd met polyester laag en 10 mm PU zacht schuim

Websites:
- https://www.betten-prinz.de/6104/feasy?number=40-02019.3
- https://www.bettenhausfre...-einfach-und-macht-laune/
- https://www.consumentenbond.nl/matras/producten/velda/feasy

Weet iemand of dit matras nog leverbaar is?
als ik hem google zie ik beddingnl waar hij leverbaar is. maar: geleverd in een doos, dus opgerold. zou me niet verbazen als zij die ook in azié laten maken. dus in feite maakt het dan weinig verschil met e matrassen die ik noemde. en deze heeft een eigen afdeklaag en tijk waar nogal aandacht aan besteed is dus dan zou een topper erop zonde zijn.

Acties:
  • 0Henk 'm!

• Bennoid
dicksterk schreef op dinsdag 23 mei 2023 @ 09:18:
[...]

Ik heb geen ervaring met de ikea matrassen. maar de valevag klinkt alsof hij hetzlefde veersysteem heeft als de beliani joy of het onderstaande matras. geen verstelbare bodem, ongeveer 250 veren per m2 en aan 1 kant te beslapen. Bij elk nieuw matras geldt dat er een afwijken van 1cm in de hoogte mag zitten, dus 1cm hoger mag en 1cm lager ook. dus zlefs als je een 25cm dikke matras kiest kan die nog 24cm zijn of 26cm. ook de valevag van 24cm zou op 25cm kunnen uitvallen.
als jij bij voorbaat weet dat je de ikea valevag fijn vindt liggen(is er tussen hovag en valevag verder niets verandert behalve de naam?) zo ik gewoon daar weer voor gaan.
wil je toch proberen om op 25cm hoogte te komen dan zou ik deze aanraden, lijkt er dan qua veersysteem heel erg op en komt ook dichter in de buurt qua prijs dan de beliani joy:
Bedankt voor de snelle reactie en moeite.
Bij Ikea lieten ze mij weten dat de Valevag de vervanger was van de Hovag maar ze konden mij geen verschillen opnoemen.
Ik ben nu vooral aan het kijken naar uw voorstel en de Joy. Heb je enige ervaringen of weet van deze matrassen? Je zei dat het voorstel dichter bij de prijs kwam dan de Joy, wat ook waar is maar de Joy is eigenlijk goedkoper voor zowat hetzelfde?

Acties:
  • 0Henk 'm!

• Jorgen
dicksterk schreef op dinsdag 23 mei 2023 @ 19:23:
[...]

De beterb ed verkoper scheert alle hybride matrassen blijkbaar over 1 kam. larson heeft een toplaag van diverse schuimsoorte en daaronder en volledige veerkern, van rand tot rand dus geen schuimlagen aan de zijkanten van de veerkern die kunnen inzakken.
matrasen die uit enkle pokcetveren bestaan komen niet zoveel voor, ook de matrasen bij beterbed hebben gewoon een afdeklaag van schuim/latex bovenop de veren liggen dat kan ook niet anders watn puur op de veren kan je niet liggen. ik adviseer sosm idd wel matrassen met een hele dunnen afdeklaag want dan loop je minder risico op kuilvorming. de larson matrasen kunnen in feite vrij makkelijk kuilen omdat de schuimlag erg dik is(zo'n 13cm bij de larson premium). maar als je niet erg zwaar bent zal dit toch wel een jaar of 5-8 goed gaan. de levensduur van een matras is doorgaans 10 jaar als het een echt goed matras is.
als jij schuimmatrassen fijn vindt ozu ik zeker eens naar de showroom van ravensberger gaan. het is 1 van de bedrijven die ik echt nog nooit op een leugen heb betrapt die zijn heel erg gericht op kwalitiet en de kaltn het beste adviseren je mag op hun matrassen ook 30 dagen proefslapen en als het niet bevalt ze weer terugsturen. maar je kan dus ook gewoon langs gaan in de showroom en voelen wat je fijn vindt en wat niet.
Heb je het idee dat hybride matrassen meestal sneller inzakken dan volledige schuimmatrassen?

Bij Ravensberger hebben ze als ik het zo zie geen traagschuimmatrassen in 160x220.
Wel koudschuimmatrassen.

Als ik het goed begrepen heb is koudschuim voor de stevigheid van het matras en traagschuim voor het comfort en de ondersteuning; en moet ik ook kijken naar een matras met een traagschuim bovenkant. Klopt dat?

• dicksterk
Bennoid schreef op dinsdag 23 mei 2023 @ 21:18:
[...]

Bedankt voor de snelle reactie en moeite.
Bij Ikea lieten ze mij weten dat de Valevag de vervanger was van de Hovag maar ze konden mij geen verschillen opnoemen.
Ik ben nu vooral aan het kijken naar uw voorstel en de Joy. Heb je enige ervaringen of weet van deze matrassen? Je zei dat het voorstel dichter bij de prijs kwam dan de Joy, wat ook waar is maar de Joy is eigenlijk goedkoper voor zowat hetzelfde?
de beliani joy heeft een latex toplaag. Dat zal iets warmer zijn dan wat je nu gewend bent vanddaar dat ik je de link op bol.com adviseerde die eis niet warm net als de hovag/valevag (tenminse ikea gaf aan dat de valevag een koel matras is) als jij dat van de hovag ook vond zal het dus meer overeenkomen met die matras op bol.com dan met de warmte van de joy. ik heb ze allebei geprobeerd ja dus ik heb er ervaring mee.

• dicksterk
Jorgen schreef op dinsdag 23 mei 2023 @ 23:04:
[...]

Heb je het idee dat hybride matrassen meestal sneller inzakken dan volledige schuimmatrassen?

Bij Ravensberger hebben ze als ik het zo zie geen traagschuimmatrassen in 160x220.
Wel koudschuimmatrassen.

Als ik het goed begrepen heb is koudschuim voor de stevigheid van het matras en traagschuim voor het comfort en de ondersteuning; en moet ik ook kijken naar een matras met een traagschuim bovenkant. Klopt dat?
ze hebben wel toppers van traagschuim bij ravensberger die je er dan op zou kunnen leggen.
hoogwaardig traagschuim(hr50 hr60 en hoger) is een prima enkele laag, ne als latex. koudschuim in een iets lagere dichtheid wordt idd veel gebruikt als bodem onder traagschuim. maar koudschuim in een hoge dichthied is ok prima geschikt om zo p te liggen, mits je het lekker vindt natuurlijk.
hybride matrassen met een dikke afdeklaag kunnen zeker kuilen, maar schuimmatrassen van een matige kwalitiet doen dat zeker ook. pocketveermatrassen zoals die ik hier een paar keer adviseerde(maar die zijn niet in jouw maat) heben het minste risico op kuilen. koudschuim of latexmatrassen met een hoge dichtheid kuilen ook niet snel.

• Jorgen
@dicksterk is hr50, hr60 hetzelfde als sg50, sg60?

• Bennoid
dicksterk schreef op woensdag 24 mei 2023 @ 11:37:
[...]

de beliani joy heeft een latex toplaag. Dat zal iets warmer zijn dan wat je nu gewend bent vanddaar dat ik je de link op bol.com adviseerde die eis niet warm net als de hovag/valevag (tenminse ikea gaf aan dat de valevag een koel matras is) als jij dat van de hovag ook vond zal het dus meer overeenkomen met die matras op bol.com dan met de warmte van de joy. ik heb ze allebei geprobeerd ja dus ik heb er ervaring mee.
Ja, huidige is een koele matras en het moet zeker niet warmer zijn :p
Ok, hoewel ik echt niks terugvind van dat merk + andere sites die het verkopen; hij is besteld en ik probeer :)
Merci!

• Yourideboer
  • Registratie: December 2013
  • Laatst online: 20:20
Hallo Tweakers,

Ik ben op zoek naar advies voor de aankoop van een duurzaam matras dat geen kuilvorming vertoont. Ik heb de afgelopen vijf jaar drie verschillende matrassen gehad die allemaal kuilvorming ontwikkelden, en ik ben er nu helemaal klaar mee.

Ik ben een buikslaper en ik merk dat ik vaak wakker word met rugklachten. Ik ben 1.91 meter lang en weeg ongeveer 91 kilogram. Ik zoek een matras dat voldoende ondersteuning biedt aan mijn rug en tegelijkertijd comfortabel is om op te slapen.

Mijn voorkeur gaat uit naar een matras met de afmeting 140 x 200 cm. Hoewel ik eigenlijk zou willen gaan voor een lengte van 210 of 220 cm, laat mijn budget dat momenteel niet echt toe. Daarom denk ik dat het verstandig is om wat geld in de zak te houden en te sparen voor een groter matras wanneer ik in de toekomst op mezelf ga wonen.

Mijn budget is maximaal 400 euro. Ik begrijp dat dit misschien beperkt is, maar ik hoop dat jullie me kunnen helpen bij het vinden van een matras van goede kwaliteit binnen dit budget.

Op mijn lijstje staan momenteel de volgende opties:

M Line Wave Light (https://www.wavebymline.nl/matrassen/wave-light)
Emma 02 Hard (https://www.beterbed.nl/k.../matras-emma-o2-hard-8495)
Lidl LIVARNO HOME 7-zones koudschuimmatras (https://www.lidl.nl/p/liv...-200-cm-stevig/p100335755)

Heeft iemand ervaring met de M Line Wave Light matras? Deze is momenteel in de sale voor 254,50 euro. Ik ben benieuwd naar de duurzaamheid en het voorkomen van kuilvorming.

Daarnaast overweeg ik de Emma 02 Hard matras, maar ik lees gemengde berichten over dit matras (https://www.beterbed.nl/k.../matras-emma-o2-hard-8495). Heeft iemand hier ervaring mee?

Ten slotte zie ik ook de Lidl LIVARNO HOME 7-zones koudschuimmatras als een mogelijke optie. Heeft iemand ervaring met dit matras? Ik ben benieuwd naar de duurzaamheid en het comfort.

Als jullie nog andere suggesties hebben voor matrassen binnen mijn budget die geschikt zijn voor buikslapers en lang meegaan zonder kuilvorming, dan hoor ik dat graag!

Bedankt voor jullie hulp en input!

Met vriendelijke groet,

Youri

• dicksterk
Bennoid schreef op woensdag 24 mei 2023 @ 15:46:
[...]

Ja, huidige is een koele matras en het moet zeker niet warmer zijn :p
Ok, hoewel ik echt niks terugvind van dat merk + andere sites die het verkopen; hij is besteld en ik probeer :)
Merci!
leuk om te horen. je hebt nu dus diegene besteld waar ik de link van had gestuurd op bol.com? Lijkt me leuk om te horen hoe hij je bevalt. laaat je wat weten als je hem hebt?

Acties:
  • +1Henk 'm!

• dicksterk
Jorgen schreef op woensdag 24 mei 2023 @ 13:34:
@dicksterk is hr50, hr60 hetzelfde als sg50, sg60?
Ja hr5 en hr60 zijn hetzelfde als sg50 en sg60. hr en sg worden in nederland als termen door elkaar gebruikt voor hetzlefde.

• dicksterk
Yourideboer schreef op woensdag 24 mei 2023 @ 22:16:
Hallo Tweakers,

Ik ben op zoek naar advies voor de aankoop van een duurzaam matras dat geen kuilvorming vertoont. Ik heb de afgelopen vijf jaar drie verschillende matrassen gehad die allemaal kuilvorming ontwikkelden, en ik ben er nu helemaal klaar mee.

Ik ben een buikslaper en ik merk dat ik vaak wakker word met rugklachten. Ik ben 1.91 meter lang en weeg ongeveer 91 kilogram. Ik zoek een matras dat voldoende ondersteuning biedt aan mijn rug en tegelijkertijd comfortabel is om op te slapen.

Mijn voorkeur gaat uit naar een matras met de afmeting 140 x 200 cm. Hoewel ik eigenlijk zou willen gaan voor een lengte van 210 of 220 cm, laat mijn budget dat momenteel niet echt toe. Daarom denk ik dat het verstandig is om wat geld in de zak te houden en te sparen voor een groter matras wanneer ik in de toekomst op mezelf ga wonen.

Mijn budget is maximaal 400 euro. Ik begrijp dat dit misschien beperkt is, maar ik hoop dat jullie me kunnen helpen bij het vinden van een matras van goede kwaliteit binnen dit budget.

Op mijn lijstje staan momenteel de volgende opties:

M Line Wave Light (https://www.wavebymline.nl/matrassen/wave-light)
Emma 02 Hard (https://www.beterbed.nl/k.../matras-emma-o2-hard-8495)
Lidl LIVARNO HOME 7-zones koudschuimmatras (https://www.lidl.nl/p/liv...-200-cm-stevig/p100335755)

Heeft iemand ervaring met de M Line Wave Light matras? Deze is momenteel in de sale voor 254,50 euro. Ik ben benieuwd naar de duurzaamheid en het voorkomen van kuilvorming.

Daarnaast overweeg ik de Emma 02 Hard matras, maar ik lees gemengde berichten over dit matras (https://www.beterbed.nl/k.../matras-emma-o2-hard-8495). Heeft iemand hier ervaring mee?

Ten slotte zie ik ook de Lidl LIVARNO HOME 7-zones koudschuimmatras als een mogelijke optie. Heeft iemand ervaring met dit matras? Ik ben benieuwd naar de duurzaamheid en het comfort.

Als jullie nog andere suggesties hebben voor matrassen binnen mijn budget die geschikt zijn voor buikslapers en lang meegaan zonder kuilvorming, dan hoor ik dat graag!

Bedankt voor jullie hulp en input!

Met vriendelijke groet,

Youri
Ik vind kuilende matrasen ook een heel vervelend problem. Het lidl matras wat je noemt is vaak beste koop consumentenbond, maar koudschuim-experts zijn er niet over te spreken daar staat ook een filmpje van op youtube. het is een matras met een vrij laag soortelijk gewicht dus ik zou er daarmee niet vanuitgaan dat het niet kuilt, het is ook vrij dun. de m-line wave light is 18cm dik(ook erg dun) en bestaat uit 2 lagen van ik vermoed elk 9cm die op elkar zijn gelijmd. ik heb geen enkele ervaring met dit matras maar ik zou het zelf niet durven adviseren.
de emma o2 ken ik niet goed maar ook ik hoor erg gemengde verhalen over emma.
op wat voor bedbodem komt het matras te liggen?
Ik zou gaan voor een pocketveermatras met een vrij dunnen afdeklaag. het onderstaande matras zal echt niet kuilen, de afdeklaag is simpelweg te dun om dat te doen maara wel dik genoeg om de veren niet te voelen. ik adviseer deze regelmatig omdat ik het en erg goed matras vindt dat bij heel veel mensen past. je kan het ook nog gewoon terugsturen als het je nie tbevalt.
www.bol.com/nl/nl/p/140x2...-hoogte/9300000122226164/
hier ga je echt jaren mee doen zonder dat het kuilt.

• nl_umpire
Bennoid schreef op woensdag 24 mei 2023 @ 15:46:
[...]Ok, hoewel ik echt niks terugvind van dat merk + andere sites die het verkopen; hij is besteld en ik probeer :)
dicksterk schreef op woensdag 24 mei 2023 @ 22:19:
[...] leuk om te horen. je hebt nu dus diegene besteld waar ik de link van had gestuurd op bol.com? Lijkt me leuk om te horen hoe hij je bevalt. laaat je wat weten als je hem hebt?
Spannend! Ook ik ben benieuwd naar je ervaring — van ontvangst, uitpakken en op volume laten komen, tot slaap ervaring.

(Ik overweeg de Beliano Bliss in H3 + Pantera Topper — beide 180 x 200 cm)

• dicksterk
nl_umpire schreef op woensdag 24 mei 2023 @ 22:44:
[...]

[...]

Spannend! Ook ik ben benieuwd naar je ervaring — van ontvangst, uitpakken en op volume laten komen, tot slaap ervaring.

(Ik overweeg de Beliano Bliss in H3 + Pantera Topper — beide 180 x 200 cm)
ik kon de beliani bliss in 180x200 niet vinden in h3 op bol.com jij wel?

• nl_umpire
Ik dacht eerst dat deze er niet was, maar toch wel: https://www.bol.com/nl/nl...6YdMaw.2_12.19.RollupItem

• dicksterk
Goed van je, ik vreesde al dat je moest uitwijken naar 2 90x200 bliss matrassen terwijl ik 180x200 echt een betere optie vond.
Ik zit alleen nog een beetje te denken over de topper die je hebt gekozen. Het lijkt me een prima kwalitatieve topper maar ook een beetje duur. Ik heb het idee dat je voor de topper ongeveer evenveel kwijt bent als voor het matras(die site van matrasfactory werkt niet zo handig voor blinden dus ik ben niet achter de prijs voor 180x200 gekomen maar volgens mij zijn ze ongeveer evend uur nu. je schreef eerder dat je de pantera topper wilde of een latex topper omdat je dat gevoel van zeer hoge punt-elasticiteit fijn vindt. onderstaande topper heb ik zelf nooi gehad maar je kan hem gewoon binnen 30 dagen terugsturen en ik heb het idee dat deze wel ok is. ik heb hier zlef een andere goedkope latextopper en ondanks dat ze hebben geknoeid door 2 super dunne lagen op elkaar e lijmen blijft het een punt-elastische topper die best aardig werkt. ik was eerst nogal onaangenaam verrast maar mijn partner slaapt er goed op en dat was het doel. deze is van een eits gerenomeerere verkoper dus je zou hem best eens kunnen proberen:
zoek op bol.com eens naar: Omra topdek matras 80% natuur latex roll pack 180x200x7 cm
ik heb het exact zo overgetypt als het er staat ook met spaties en geen spaties op de plek waar het ind e titel zo is dus denk dat je hem wel vindt.

[Voor 59% gewijzigd door dicksterk op 25-05-2023 17:23]

• dicksterk
ik suggereerde je vanmiddag (in een bericht van vanochtend dat ik had aangevuld) een goedkopere topper. dit is misschien ook wel even inteessant om te lezen. deze site is van een koudschuim expert die zelf al tientallen jaren met koudschuim werkt:
www.matras.info/matrassen...era-en-bultex-koudschuim/
kort samengevat zegt de schrijver hier dat pantera lang niet zo bijzonder is als ze zlef beweren.

• nl_umpire
De verkoopprijs van de 'Pantera' koudschuim topper van 180 x 200 cm is €395. Ik ga er even vanuit dat je de specificaties wel hebt kunnen vinden. Zo niet, dan hieronder nog de twee url's:

https://www.matrasfactory...dschuim-topmatras-monaco/
https://www.dekmatras.com...huim-topdekmatras-medium/
dicksterk schreef op donderdag 25 mei 2023 @ 22:52:
[...] ...deze site is van een koudschuim expert die zelf al tientallen jaren met koudschuim werkt ... Kort samengevat zegt de schrijver hier dat pantera lang niet zo bijzonder is als ze zlef beweren.
Ik heb reeds kennis genomen van de (blog) posts, artikelen en video's van Chris Nederhorst van matras.info. Kort samengevat ben ik hier niet van overtuigd, zelfs voordat ik destijds de reactie las van mede-Tweaker @Tranquility. Ik plaats hieronder een quote van een gedeelte van de post (misschien herinner je dit bericht nog):
Tranquility schreef op zaterdag 5 februari 2022 @ 18:06:
... Ook heb ik gelezen over het nieuwe Pantera koudschuim en dat schijnt erg goed te zijn en is van Nederlands fabrikaat ... Verder valt mij het grote prijsverschil op tussen de twee leveranciers van de Pantera matrassen. In de maat 140x210 en dezelfde dikte van 22cm kost deze bij de matrassenfabriek 578 euro incl.verzending en bij de matrasfactory bijna het dubbele, 1059 euro en daar moet je ook nog eens 30 euro verzendkosten bij op tellen! Ik ben benieuwd waar hier het kwaliteitsverschil in zit aangezien ze beide dezelfde Pantera kern hebben ... ... Heeft iemand hier ervaring met een matras met Pantera koudschuim? Ook zit ik te twijfelen over de hardheid, Ik ben 96 kilo en 1.90m en een slechte onderrug, dus zal wel wat harder moeten denk ik. De matrasfactory adviseert medium voor een gewicht tot 100 kilo, daarboven de firm. De matrassenfabriek is daar onduidelijk in maar heeft wel vijf hardheden, dus tja, welke?

... Ondertussen nog wat even verder gezocht op Pantera en kwam op matras.info terecht van Chris Nederhorst die eigenaar is van Royal Health Foam (RHF) en werd Pantera door hem min of meer getorpedeerd. Ook Ravensberger wordt door hem afgekraakt terwijl dat juist een van de weinige merken is die openheid geeft over hun producten en met name koudschuim, wat Chris van zichzelf ook claimt. Wat dat betreft is hij voor mij gigantisch door de mand gevallen want het zijn namelijk zijn meest directe concurrenten voor zijn eigen matrassenhandel RHF. Erg zwak!

[Voor 77% gewijzigd door nl_umpire op 25-05-2023 23:10]

Pagina: 1 ... 42 43 44 Laatste

Tweakers maakt gebruik van cookies

Tweakers plaatst functionele en analytische cookies voor het functioneren van de website en het verbeteren van de website-ervaring. Deze cookies zijn noodzakelijk. Om op Tweakers relevantere advertenties te tonen en om ingesloten content van derden te tonen (bijvoorbeeld video's), vragen we je toestemming. Via ingesloten content kunnen derde partijen diensten leveren en verbeteren, bezoekersstatistieken bijhouden, gepersonaliseerde content tonen, gerichte advertenties tonen en gebruikersprofielen opbouwen. Hiervoor worden apparaatgegevens, IP-adres, geolocatie en surfgedrag vastgelegd.

Meer informatie vind je in ons cookiebeleid.

Sluiten

Toestemming beheren

Hieronder kun je per doeleinde of partij toestemming geven of intrekken. Meer informatie vind je in ons cookiebeleid.

Functioneel en analytisch

Deze cookies zijn noodzakelijk voor het functioneren van de website en het verbeteren van de website-ervaring. Klik op het informatie-icoon voor meer informatie. Meer details

janee

Relevantere advertenties

Dit beperkt het aantal keer dat dezelfde advertentie getoond wordt (frequency capping) en maakt het mogelijk om binnen Tweakers contextuele advertenties te tonen op basis van pagina's die je hebt bezocht. Meer details

Tweakers genereert een willekeurige unieke code als identifier. Deze data wordt niet gedeeld met adverteerders of andere derde partijen en je kunt niet buiten Tweakers gevolgd worden. Indien je bent ingelogd, wordt deze identifier gekoppeld aan je account. Indien je niet bent ingelogd, wordt deze identifier gekoppeld aan je sessie die maximaal 4 maanden actief blijft. Je kunt deze toestemming te allen tijde intrekken.

Ingesloten content van derden

Deze cookies kunnen door derde partijen geplaatst worden via ingesloten content. Klik op het informatie-icoon voor meer informatie over de verwerkingsdoeleinden. Meer details

janee