Ervaringen, hints en tips over matrassen / boxsprings

Pagina: 1 ... 41 ... 54 Laatste
Acties:

Onderwerpen

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Miki
  • Registratie: November 2001
  • Laatst online: 13:31
Net een Matt Sleeps mr. Big matras besteld. Met onze Ikea Dunvik boxspring zijn we helemaal klaar mee. Ondanks dat we de hardste matrassen hebben gekozen is kuilvorming overduidelijk merkbaar. Net zoals velen hier vele mogelijkheden nagelopen en uitgekomen bij Matt Sleeps ivm het kunnen aanpassen van de hardheid en de ruime mogelijkheid tot proefslapen.

Ik zal hier tzt mijn ervaringen delen. Overigens houden we het Ikea Dunvik bed zelf wel alleen de matrassen vervangen wij.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Cyb
  • Registratie: Augustus 2002
  • Niet online

Cyb

Nism0 schreef op zaterdag 28 januari 2023 @ 17:40:
Huidig beschik ik over een pullman boxspring (10j oud) met versleten matrassen. Ik wordt nu elke dag/avond wakker met pijn in de onderrug.

Ik sta op het punt om een Emma hybrid met 50% korting te bestellen. Heb al veel opgezocht maar zie door de bomen het bos niet meer. Ik ben bang dat ik een miskoop ga doen maar kan niet gewoon een goed matras vinden.. de reviews gaan alle kanten op.

De pijn is zo erg dat ik snel een knoop wil doorhakken. Doen of niet?

186cm, 91kg, zijslaper, snel warm en transpireren.
Het matras zou relatief aardig koel moeten zijn, maar ook weer niet het koelste.
Het is alleen wel een one-size-fits-all matras, waar ik altijd een beetje mijn vraagtekens bij heb: hoe kan één matras nou een grote diversiteit aan type lichamen en gewichten dekken? Bij Auping hebben ze bijv. per matras 11 verschillende typen, om rekening met lichaam en gewicht te houden. (Auping is daar wel vrij uniek in, maar wel een goede ontwikkeling.)

Het mooie van Emma is weer dat je kan proefslapen. (Kan bij Auping ook, maar alleen als je via Internet bestelt.) Eventueel even uitproberen bij Beter Bed, als ze er één in de showroom hebben.
Miki schreef op zondag 29 januari 2023 @ 21:23:
Net een Matt Sleeps mr. Big matras besteld. Met onze Ikea Dunvik boxspring zijn we helemaal klaar mee. Ondanks dat we de hardste matrassen hebben gekozen is kuilvorming overduidelijk merkbaar. Net zoals velen hier vele mogelijkheden nagelopen en uitgekomen bij Matt Sleeps ivm het kunnen aanpassen van de hardheid en de ruime mogelijkheid tot proefslapen.

Ik zal hier tzt mijn ervaringen delen. Overigens houden we het Ikea Dunvik bed zelf wel alleen de matrassen vervangen wij.
Ik wil de pret niet bederven, maar houd er rekening mee dat het een erg warm matras kan zijn.
De aanpasbaarheid in hardheid is wel weer een mooie en handige eigenschap. Maar wordt mogelijk wel iets beperkt bij een tweepersoons versie, tenzij je bereid bent om een schaar te gebruiken.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Miki
Cyb schreef op zondag 29 januari 2023 @ 21:59:

[...]

Ik wil de pret niet bederven, maar houd er rekening mee dat het een erg warm matras kan zijn.
De aanpasbaarheid in hardheid is wel weer een mooie en handige eigenschap. Maar wordt mogelijk wel iets beperkt bij een tweepersoons versie, tenzij je bereid bent om een schaar te gebruiken.
Ik heb dat inderdaad in dit topic gelezen, ik ben benieuwd hoe wij het zullen ervaren. We zijn beide koukleumen dus erg benieuwd. Overigens hadden we voor het Dunvik boxspring bed, een Ikea bed met twee goedkope Ikea schuimmatrassen dus we kennen het effect van warm en koud aanvoelen.

Daarnaast hadden we op één van de filmpjes gezien dat de tweepersoonsmatras bestaat uit 4 losse matrassen en een soort topper met de dubbele laag, dus wij zijn op de hoogte.

In ieder geval dank voor het uitten van je zorg :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• markies
  • Registratie: Maart 2005
  • Laatst online: 14-04 16:17
Pater schreef op zondag 29 januari 2023 @ 18:44:
Vandaag de stoute schoenen aangetrokken en naar de Auping winkel gegaan om een nieuwe boxspring te kopen met nieuwe matrassen. Ik wil graag een groot matras ipv twee losse matrassen, want ik ben een snuggler en ik mag mijn vrouw graag opzoeken. De combinatie topper met twee losse matrassen werkte niet voor mij, na twee/drie dagen schoven de matrassen al wat uit elkaar en lig je in een kuil. Dus met een groot matras dit keer niet. En aangezien we net een grote verbouwing/renovatie achter de rug hebben gehad, en onze slaapkamer flink vergroot is, dit keer voor een boxspring van 210x200 gegaan. Ook met het oog op onze kids waarvan ik vermoed als die iets ouder worden wel bij ons in bed willen kruipen 's nachts. Mijn vrouw en ik zijn beide lichte mensen, dus voor de Elysium soft gegaan. Lag er lekker, zeker vergeleken met de Evolve. Kreeg er een premium gevoel bij.

Ook fijn is dat de tijk afneembaar is en gewassen kan ook worden. Tevens een elektrisch verstelbaar bed genomen, dat is fijn met in bed lezen.
Over een weekje of 6 wordt hij geleverd, ik deel dan graag mijn ervaring.
heb je nog goede korting gekregen en gratis kussens?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• markies
heb je nog goede korting gekregen en gratis kussens ?

[ Voor 16% gewijzigd door markies op 30-01-2023 10:34 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Lekkerboeie86
  • Registratie: Januari 2013
markies schreef op maandag 30 januari 2023 @ 10:33:
heb je nog goede korting gekregen en gratis kussens ?
Tot en met 5 februari krijg je 15% voordeel . En meestal een gratis kussen als je een afspraak maakt via de website.

[ Voor 4% gewijzigd door Lekkerboeie86 op 30-01-2023 10:48 ]

TWEAKERS FC EREDIVSIE VOETBALPOULE 24/25

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Pater
  • Registratie: Oktober 2001
  • Laatst online: 08-05 20:39

Pater

Terry Tate

15% korting en gek genoeg was het 100 euro goedkoper in de winkel dan online. De verkoper vond het ook vreemd, want ze kon niet meer korting geven dan die 15% en kon het verschil niet verklaren.

If we are all God's children, what makes Jesus so special?

Battle.net tag

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• markies
online zijn prijsverhogingen doorgevoerd in januari en heb je nog de oude prijzen gekregen

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Sjah
  • Registratie: Juli 2000
  • Laatst online: 12-05 18:46
Gratis kussen bij een matras, dat kreeg ik ook ooit. Ben nog steeds beledigd, als ik eraan terugdenk wat voor troep dat was.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Johan Bogle
  • Registratie: Juli 2020
  • Laatst online: 11:04
Meest schrale is dat je er maar 1 krijgt. Koop je een tweepersoonsbed van bijna 8000 euro en dan willen ze geen tweede gratis kussen geven. Gewoon zielig.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Cyb
  • Niet online

Cyb

Dat is denk ik gewoon gedeeltelijk onderhandelen. Als je bijv. zegt: "Wat een fantasisch bed, we nemen hem! :) ehmm... kunnen we er heel misschien nog twee gratis kussens bij krijgen?", dan is de kans groot dat je ze niet krijgt. Maar als je zegt: "We zijn net bij zaak X geweest, en hebben daar een hele mooie aanbieding gekregen, en we gaan zo nog bij zaak Y langs. Wat zou u me kunnen aanbieden bovenop de standaard adviesprijs?", dan sta je al wat anders in de onderhandeling.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Johan Bogle
Cyb schreef op maandag 30 januari 2023 @ 14:45:
Dat is denk ik gewoon gedeeltelijk onderhandelen. Als je bijv. zegt: "Wat een fantasisch bed, we nemen hem! :) ehmm... kunnen we er heel misschien nog twee gratis kussens bij krijgen?", dan is de kans groot dat je ze niet krijgt. Maar als je zegt: "We zijn net bij zaak X geweest, en hebben daar een hele mooie aanbieding gekregen, en we gaan zo nog bij zaak Y langs. Wat zou u me kunnen aanbieden bovenop de standaard adviesprijs?", dan sta je al wat anders in de onderhandeling.
Dat zat er bij dit filiaal echt niet in. Ik onderhandel beroepsmatig dus weet echt wel wat ik doe, maar kreeg het niet voor elkaar. Degene voor mij liep boos weg omdat hij zelfs twee bedden zou kopen (voor hemzelf en de kinderkamer) en ook die kreeg maar 1 kussen. Er zijn wel filialen waar je deze wel schijnt te krijgen, maar meer dan dat is echt niet mogelijk bij Auping. Zo flexibel als een loden deur. (Zaken gaan dus goed genoeg nog)

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Lekkerboeie86
Johan Bogle schreef op maandag 30 januari 2023 @ 13:16:
Meest schrale is dat je er maar 1 krijgt. Koop je een tweepersoonsbed van bijna 8000 euro en dan willen ze geen tweede gratis kussen geven. Gewoon zielig.
Ik snap je gevoel, maar je krijgt op dit moment meer dan 1000 (!!) euro korting op je luxe bed. Alles is gratis bezorgd en gemonteerd. En je krijgt ook nog een gratis kussen twv. 159.- En je hebt ook nog 90 dagen gratis omruilgarantie. Er is natuurlijk een punt dat het voldoende is.

Koop je een bed, zit er ook geen hoeslakens en moltons bij. En geen dekbed en geen overtrek. Dat kan je gelukkig allemaal kopen. Of goedkoper bij de Hema.

De geloofwaardigheid qua prijs neemt af als je een klant zomaar even 1000 euro cadeau kan doen. Auping is een premium merk. Zulke kortingen geven is harstikke mooi, maar past natuurlijk niet bij koopervaring van een premium merk. Uiteindelijk is in de resultaten heel duidelijk te zien dat een bed van 5000 voor 4000 veel beter verkoopt dan een bed van 3495.- waar niets af gaat. Waarom eigenlijk?

Bepaalde matrassen merken werken 365 dagen per jaar met 1+1 gratis.. Waarom maakt iemand gebruik van zulke "aanbiedingen"? Vrijwel elke consument vind dit aantrekkelijker. Een matras van 1000 euro + 2e gratis is veel beter, dan per stuk 2x 479.- geen korting. Dat kan je gewoon heel duidelijk in de verkoop aantallen zien. Men wil een hele dikke sigaar uit eigen doos.

Het feit dat je zomaar korting krijgt, zorgt voor twijfel en onzekerheid. Ik ben er persoonlijk geen voorstander van. Liever een scherpere, vaste en transparante prijs en 0.0 korting. Zie Hornbach, Ikea of Apple store. Wat! Je moet zelfs de oplader voor je telefoon nog erbij kopen. En als je 10 Iphones wil, mag je ook 10 opladers kopen. Iedereen vind het blijkbaar dood normaal.

Al sta je voor 2500 bij de kassa of voor 250 euro bij Ikea of Hornbach. Geen twijfels over de prijs. Je krijgt nog geen afwasborstel cadeau. Je moet zelfs nog bezorgkosten betalen. Super logisch, ze staan in de rij. En nee de marge op een Ikea meubel is echt niet minder.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• yep123
  • Registratie: Oktober 2007
  • Laatst online: 12-05 18:00
Inmiddels een paar matrassen getest, een Eastborn matras ligt er lekker maar we zitten een beetje tegen de prijs aan te hikken ( 2x 700 euro)
We wonen in Twente, dicht bij de Duitse grens, heeft het zin om daar eens te gaan kijken? Ik zie veel filialen van Matras Concord, heeft iemand daar ervaring mee?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• dicksterk
  • Registratie: December 2005
  • Laatst online: 05-02-2024
Nism0 schreef op zaterdag 28 januari 2023 @ 17:40:
Huidig beschik ik over een pullman boxspring (10j oud) met versleten matrassen. Ik wordt nu elke dag/avond wakker met pijn in de onderrug.

Ik sta op het punt om een Emma hybrid met 50% korting te bestellen. Heb al veel opgezocht maar zie door de bomen het bos niet meer. Ik ben bang dat ik een miskoop ga doen maar kan niet gewoon een goed matras vinden.. de reviews gaan alle kanten op.

De pijn is zo erg dat ik snel een knoop wil doorhakken. Doen of niet?

186cm, 91kg, zijslaper, snel warm en transpireren.
slaap je alleen op het bed of met iemand? je noemt alleen je eigen gewicht maar spreekt daarboven over 2 matrassen. wat is de totale breedte van het bed? emma wordt regelamig als warm ervaren. houd je meer van een hard of van een zacht matras?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Nism0
  • Registratie: November 2008
  • Laatst online: 23-11-2024
dicksterk schreef op dinsdag 31 januari 2023 @ 15:43:
[...]

slaap je alleen op het bed of met iemand? je noemt alleen je eigen gewicht maar spreekt daarboven over 2 matrassen. wat is de totale breedte van het bed? emma wordt regelamig als warm ervaren. houd je meer van een hard of van een zacht matras?
Met zijn tweeën. 200cm breed. We slapen nu op een “firm” van pullman. Denk dat we beide van een medium tot hard matras houden.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• dicksterk
Nism0 schreef op dinsdag 31 januari 2023 @ 15:47:
[...]

Met zijn tweeën. 200cm breed. We slapen nu op een “firm” van pullman. Denk dat we beide van een medium tot hard matras houden.
200x200cm kan je eventueel ook in 1 groot matras nemen (tenzij die bij jullie niet naar binnen of nar boven past)
emma is een beetje een gok, wordt ook wel als warm ervaren. maar wat je kan doen is het gewoon proberen, je hebt toch 100 dagen proefslapen en dan rustig verder kijken. in welke regio woon je? ik heb zelf niet echt online matrassen waar ik ervaring mee heb in deze maat maar ik ken wel wat beddenwinkels waar ik goede ervaringen mee heb in zuid-holland. maar als je dar niet wootn heeft het weinig zin ze te noemen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Nism0
dicksterk schreef op dinsdag 31 januari 2023 @ 19:19:
[...]

200x200cm kan je eventueel ook in 1 groot matras nemen (tenzij die bij jullie niet naar binnen of nar boven past)
emma is een beetje een gok, wordt ook wel als warm ervaren. maar wat je kan doen is het gewoon proberen, je hebt toch 100 dagen proefslapen en dan rustig verder kijken. in welke regio woon je? ik heb zelf niet echt online matrassen waar ik ervaring mee heb in deze maat maar ik ken wel wat beddenwinkels waar ik goede ervaringen mee heb in zuid-holland. maar als je dar niet wootn heeft het weinig zin ze te noemen.
Noord-holland. Ik kijk nu ook naar Serta. Ziet er opzich wel goed uit voor wat je lijkt te krijgen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• dicksterk
Nism0 schreef op dinsdag 31 januari 2023 @ 21:35:
[...]

Noord-holland. Ik kijk nu ook naar Serta. Ziet er opzich wel goed uit voor wat je lijkt te krijgen.
ik heb geen persoonlijke ervaring met Serta maar heb er wel goede verhaeln over gehoord idd. kijk je naar een specifiek matras van hen? of ga je porefliggen bij een dealer?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Nism0
dicksterk schreef op woensdag 1 februari 2023 @ 07:24:
[...]

ik heb geen persoonlijke ervaring met Serta maar heb er wel goede verhaeln over gehoord idd. kijk je naar een specifiek matras van hen? of ga je porefliggen bij een dealer?
Deze:

https://www.nachtrust.nl/serta-royalty-gelfoam-matras/

Ja ik denk wel even proefliggen ergens. Dat hebben wij dat destijds ook gedaan voor onze pullman maar Ik ben echt zo'n type die initieel overal wel prima op ligt. Totdat het bed er een tijdje staat en dan beginnen de klachten (of niet).

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• nl_umpire
  • Registratie: Februari 2006
  • Laatst online: 11:14
Dat 'Serta' matras (200x200) is wel wat duurder dan de Emma hybrid met 50% denk ik ...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• dicksterk
Nism0 schreef op woensdag 1 februari 2023 @ 09:12:
[...]

Deze:

https://www.nachtrust.nl/serta-royalty-gelfoam-matras/

Ja ik denk wel even proefliggen ergens. Dat hebben wij dat destijds ook gedaan voor onze pullman maar Ik ben echt zo'n type die initieel overal wel prima op ligt. Totdat het bed er een tijdje staat en dan beginnen de klachten (of niet).
ik heb er even naar gekeken. zoals gezegd, geen persoonlijke ervaringen met serta. Het klinkt mooi maar in feite zijn er weinig specificaties bekend: geen hr-waarde van de afdeklaag, geen dikte van de afdeklaag, geen aantallen veren en draaddiktes ik kan dus eigenlijk niets zinnigs over dit matras zeggen.
wel wat andere punten:
1. ik neem aan daat het geveerde boxen zijn, heb je gecontroleerd of de onderoxen geen kuilvorming hebben? dat kan je doen met een lat. in het midden van elke box(neem aan dat het er 2 zijn) in de lengte over de box leggen en kijken of je een kuil ziet, zelfde daarna in de breedte. als de boxen kuilen helpt een nieuw matras niet
- je schreef dat je nu heel snel iets anders wilde voor de pijn. de levertijd van die serta matrssen is 6-8 weken
- je schreef dat je in het begin meestal wel lekker ligt en dat daarna bljikt of het wel of niet goed is. in dat geval zou ik me toch liever richten op een matras met 100 of 120 nachten proefslapen, dan heb je nameljik de kans om erachter te komen of het je bevalt of niet. zoveel geld uitgeven terwjil je van jezlef weet dat je na een tijdje pas merkt of het je bevalt is naar mijn mening best een risico.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• dicksterk
ik heb een vraag aan diegeenn die wat van matras-opbouw weten. ik snap namelijk iets niet: als je op een willekeurige nederlandse site zoekt naar uitleg over pocketveringmatrassen (of als je een goedkoop-middensegment matras koopt wat in europa is geproduceerd) dan krijg je bijna altijd de volgende opbouw:
1. aan zowel onder als bovenkant een afdeklaag van koudschuim/traagschuim/latex. hoe dikker het matras hoe dikker de afdeklaag
2. een pocketvering kern van zo'n 12cm dik, soms iets dikker maar vaak niet, met veren van hooguit 1,6-1,8mm heel soms 1,8-2,0 maar bij micropocketvering zelfs maar 1,2-1,3mm.
3. om het matras heen een omlijsting van schuim die het matras in verband houdt. verzakt de rand dan raakt de veerkern uit verband en verliest het matras zijn ondersteunende eigenschappen
vaak is het ook nog zo dat bij deze matrassen een hardere variant wordt bereikt met een hardere afdeklaag, in plaats van met een stuggere pocketveer(met hogere draaddikte) wat naar mijn mening garant staat voor teleurstelling want dei afdeklaag wordt na verloop van tijd zachter terwijl als je gekozen had voor een steviger veer je de ondersteuning veel langer kan garanderen. Daarnaast vind ik (en dat komt deels door mijn hoge lichaamsgewicht) deze matrassen totaal niet bouncy. daarmee bedoel ik, als ik er met mijn billen op ga zitten en op en neer ga dijnen tilt de ver me niet terug omhoog. als een matras dat niet doet, hoef ik er nieteens op te gaan liggen want dan weet ik bij voorbaat dat ik het niets vindt. ik vraag me vaak af waarom we in europa vasthouden aan dit soort matras-opbouw terwijl de emanier die ik bij chinese matrassen veel zie naar mijn mening veel beter werkt en veel lekkerder ligt.
opbouw van matrassen waar ik de voorkeur aan geef(let wel, deze matrassen zijn er ook in allerlei hardheden dus het is niet zo dat ik enkel denek vanuit mijn eigen gewicht):
1. bovenop een afdeklaag, soms vormgegeven als een geíntergreerde topper soms ook gewoon bevestigd zoals op gangbare matrassen. de toplaag bevindt zich aan de bovenkant. je hoeft het matras dus nooit om te draaien want aan de onderkant zit geen afdeklaag.
2. de pocketveren. deze zijn niet omhuld met een schuimrand je kan ze gewoon voelen zitten door de tijk heen. dit zijn veren van 2,0-2,25mm dik mestal, waarbij 2,25 vaak de hardere matrassen zijn. hoewel dit sterk afhangt van het aantal windingen want ik heb ook een matras met een draaddikte van 2,1mm die soepel is. hierbij dsu geen omlijsting die kan verzakek waardoor de veerkern niet uit verband raakt
3. deze matrassen zijn vrijwel allemaal bouncy. sommigen zijn te zacht voor mij maar veren wel terug, als je op zo'n matras ligt heb je het gevoel van luxe dat ik prettig vind in een matras. maar wat ik me dus afvraag: waarom kiezen we in nederland/europa voor de productei met dunne draadddiktes, en kwetsbare omlijstingen? teriwl de chinese matrassen niet veel duurder zijn. dan beodle ik dus niet: waarom importeren we niet allemala uit china? ik bedoel meer: warom gebruiken we een kwetsbaarder veersysteem? want draaddiktes van 2mm en meer zullen minder snel verbuigen bij belasting, minder snel niet terugveren en kuilen geven, minder snel uit verband raken doordat de omlijsitng te vaak is ingedrukt doordat er iemand op ligt of zit. is dit een prijstechnishc verhaal: als het kapot gaat kan het weer vervangen worden? of is er ook een voordeel aan deze opbouw dat ik over het hoofd zie?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Deathchant
  • Registratie: September 2003
  • Laatst online: 08-05 23:03

Deathchant

Don't intend. Do!

Hoe is een (chinees) matras dan opgebouwd die aan jouw bouncyness voldoen? En hoe zegt bouncyness iets over de kwaliteit van de steun voor jouw lichaam?

Ik neem aan dat de mate van "bouncyness" van veel factoren afhankelijk is:
- soort veer: pocketveer, aan elkaar gemaakte pocketveren of bonnellveren
- diameter van de veer (bonnell of pocket)
- dikte van de draad
- lengte van de draad (hoe langer de draad, hoe dikker ie moet zijn om dezelfde weerstand te bieden, maar bij eenzelfde dikte is de "travel" van de veer dus langer, en gaat ie ook minder lang mee)
- omwentelingen van de draad
- je eigen lichaamsgewicht
- de grootte van het oppervlak (en daarmee dus het aantal veren waarover de kracht verdeeld wordt) wanneer je op je bed ploft
- en vast nog allerlei andere zaken.

Je hebt best kans dat een persoon van 70 kilo op een firm pocketveermatras best bouncet bij ploffen (afhankelijk hoe lang de veren zijn; de goedkopere minder dikke matrassen hebben ook minder hoge veren).
Maar als je met 150 kilo op het stevigste matras met de stevigste veren zou ploffen, hoe realistisch is het dan om te verwachten dat je flink terugveert? Dan moet je toch wel erg lange en stevige veren hebben, en de meest luxueuze matrassen hebben maar maximaal 18cm hoge pocketveren als dat het al is.

Omdat tegenwoordige matrassen vaak niet altijd meer op gewicht letten maar op lichaamsbouw (vind ik een goeie zaak overigens!), krijg je in het geval van pocketvering een matras met verschillende zones (vooral schouder en heupzone die belangrijk zijn) waarbij de vering zachter/dunner is en meer "travel" hebben.

Mijn vermoeden is dat jouw bounce-wensen eerder door een matras met Bonnellvering (al dan niet aan elkaar vast gemaakte Bonnellveren) bereikt kan worden dan door een pocketveermatras, doordat de Bonnellveren erom bekend staan de druk over een groter oppervlak te verdelen (Bonnellveren zijn ook een stuk breder in diameter) waardoor de stevigheid/kracht van die veren samenpakken zeg maar. Pocketveren is wat het al zegt: individuele veren verpakt in een zakje gemaakt om hele gerichte steun per plaatselijke lichaamsweerstand te bieden. De kracht van de pocketveren kunnen zich dus niet samenpakken.

Overigens is dit puur gebaseerd op mijn eigen common sense, en niet met natuurkundige berekeningen of iets dergelijks. Maar mijn wedervraag blijft bestaan: wat zegt die bouncyness over de correcte vorm van steun voor jouw lichaam?

Canon: EOS R6 | EF 16-35/4L IS USM | EF 70-200/2.8L IS II USM
Zeiss: 35/2 Distagon | 50/2 Makro-Planar | 85/1.4 Planar | 100/2 Makro-Planar | 135/2 Apo Sonnar

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Nism0
dicksterk schreef op woensdag 1 februari 2023 @ 11:23:
[...]

ik heb er even naar gekeken. zoals gezegd, geen persoonlijke ervaringen met serta. Het klinkt mooi maar in feite zijn er weinig specificaties bekend: geen hr-waarde van de afdeklaag, geen dikte van de afdeklaag, geen aantallen veren en draaddiktes ik kan dus eigenlijk niets zinnigs over dit matras zeggen.
wel wat andere punten:
1. ik neem aan daat het geveerde boxen zijn, heb je gecontroleerd of de onderoxen geen kuilvorming hebben? dat kan je doen met een lat. in het midden van elke box(neem aan dat het er 2 zijn) in de lengte over de box leggen en kijken of je een kuil ziet, zelfde daarna in de breedte. als de boxen kuilen helpt een nieuw matras niet
- je schreef dat je nu heel snel iets anders wilde voor de pijn. de levertijd van die serta matrssen is 6-8 weken
- je schreef dat je in het begin meestal wel lekker ligt en dat daarna bljikt of het wel of niet goed is. in dat geval zou ik me toch liever richten op een matras met 100 of 120 nachten proefslapen, dan heb je nameljik de kans om erachter te komen of het je bevalt of niet. zoveel geld uitgeven terwjil je van jezlef weet dat je na een tijdje pas merkt of het je bevalt is naar mijn mening best een risico.
Nu je het zegt, er zijn maar weinig specs te vinden inderdaad.
1. gelijk even geprobeerd en de boxen zijn nog prima.
2. levertijd van emma is ook lang (daar zie je veel klachten over op trustpilot).
3. eens, misschien moet ik die emma maar gewoon bestellen en dan zien we het wel.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• dicksterk
Nism0 schreef op woensdag 1 februari 2023 @ 14:08:
[...]

Nu je het zegt, er zijn maar weinig specs te vinden inderdaad.
1. gelijk even geprobeerd en de boxen zijn nog prima.
2. levertijd van emma is ook lang (daar zie je veel klachten over op trustpilot).
3. eens, misschien moet ik die emma maar gewoon bestellen en dan zien we het wel.
misschien dan matt sleep eens proberen, die heeft ook een stuk meer opties qua indeling van het matras waardoor je zelf kan bepalen hoe je ligt. ik weet niet of de levertijden daarvan ook lang geworden zijn maar vroeger was dat niet zo.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• dicksterk
Deathchant schreef op woensdag 1 februari 2023 @ 13:58:
Hoe is een (chinees) matras dan opgebouwd die aan jouw bouncyness voldoen? En hoe zegt bouncyness iets over de kwaliteit van de steun voor jouw lichaam?

Ik neem aan dat de mate van "bouncyness" van veel factoren afhankelijk is:
- soort veer: pocketveer, aan elkaar gemaakte pocketveren of bonnellveren
- diameter van de veer (bonnell of pocket)
- dikte van de draad
- lengte van de draad (hoe langer de draad, hoe dikker ie moet zijn om dezelfde weerstand te bieden, maar bij eenzelfde dikte is de "travel" van de veer dus langer, en gaat ie ook minder lang mee)
- omwentelingen van de draad
- je eigen lichaamsgewicht
- de grootte van het oppervlak (en daarmee dus het aantal veren waarover de kracht verdeeld wordt) wanneer je op je bed ploft
- en vast nog allerlei andere zaken.

Je hebt best kans dat een persoon van 70 kilo op een firm pocketveermatras best bouncet bij ploffen (afhankelijk hoe lang de veren zijn; de goedkopere minder dikke matrassen hebben ook minder hoge veren).
Maar als je met 150 kilo op het stevigste matras met de stevigste veren zou ploffen, hoe realistisch is het dan om te verwachten dat je flink terugveert? Dan moet je toch wel erg lange en stevige veren hebben, en de meest luxueuze matrassen hebben maar maximaal 18cm hoge pocketveren als dat het al is.

Omdat tegenwoordige matrassen vaak niet altijd meer op gewicht letten maar op lichaamsbouw (vind ik een goeie zaak overigens!), krijg je in het geval van pocketvering een matras met verschillende zones (vooral schouder en heupzone die belangrijk zijn) waarbij de vering zachter/dunner is en meer "travel" hebben.

Mijn vermoeden is dat jouw bounce-wensen eerder door een matras met Bonnellvering (al dan niet aan elkaar vast gemaakte Bonnellveren) bereikt kan worden dan door een pocketveermatras, doordat de Bonnellveren erom bekend staan de druk over een groter oppervlak te verdelen (Bonnellveren zijn ook een stuk breder in diameter) waardoor de stevigheid/kracht van die veren samenpakken zeg maar. Pocketveren is wat het al zegt: individuele veren verpakt in een zakje gemaakt om hele gerichte steun per plaatselijke lichaamsweerstand te bieden. De kracht van de pocketveren kunnen zich dus niet samenpakken.

Overigens is dit puur gebaseerd op mijn eigen common sense, en niet met natuurkundige berekeningen of iets dergelijks. Maar mijn wedervraag blijft bestaan: wat zegt die bouncyness over de correcte vorm van steun voor jouw lichaam?
een (chinese) matras bestaat uit vrij grote pocketveren, overigens absoluut geen bonnell-veren want ze bewegen prima afzonderlijk van elkaar. Ik heb er nooit 1 uit elkaar gesloopt, en afbeeldingen zie ik niet dus ik weet niet precies hoe de veren bij elkaar gehouden worden maar ze hebben geen omlijsting.
bouncyness zegt iets over de ondersteuning omdat je zwaarste delen dan dus op veren rusten die je echt dragen. als je bijvoorbeeld terwijl je op je rug ligt je billen op en neer beweegt zal ene bouncy matras je direct weer terug omhoog veren terwijl een niet bouncy matras, of vrij diep meeveert en heel traag terugkomt, of helemala geen reactie geeft(dit laatste gebeurd overigens niet vaak bij pocketveermatrassen maar meer bij slechte koudschuimmatrassen). als je gewoon stil ligt is het verschil wat je merkt tussen een bouncy en niet-bouncy pocketveermatras dat je bij de niet-bouncy variant een beetje dieper wegzakt, zonder een direct dragende etegenreactie waardoor je spieren in de nacht wat minder ontspannen. dat is mijn ervaring teminste. de hardheid van een matras zegt daarbij nieteens zoveel. persoonlijk houdt ik van extreem harde matrassen waar je vrijwel helemaal niet in wegzakt, dit is een beetje ontstaan doordat ik liever keihaard lag dan te diep weg te zakken. maar een gemiddeld matras qua haardheid dat wel bouncy is, en ook als niet hard en niet zacht wordt ervaren door een vriendin die 65kg weegt kan ik ook prima waarderen. dan heb ik het ver dit chinese matras(dat stom genoeg maar in 1 maat leverbaaar is momenteel):
www.bol.com/nl/nl/p/140x2...-hoogte/9300000122226164/
ik link ernaar omdat ik anders met geen mogelijkheid zou weten hoe je hem zou moeten vinden, misschien zeggen plaatjes iets over de opbouw. helaas is het momenteel maar in 1 maat beschikbaar maar dit zou ik persoonlijk een prima one-fits-all matras vinden, het werkt zowel voor lichte als zware mensen.
- het soort veer is zeker van invloed. een bonnellveer is vrijwel altijd bouncy, maar heeft wel het nadeel dat het hele matras dan dnast(tenminste bij de goedkopere bonnellveringmatrassen). Ik slaap nu ruim 4 jaar op een prestige prime matras van ela wonen en dat is een bonnell-matras. maar in de duurdere klasse en daardoor heeft deze minder last van dit effect, hoewel het niet kan tippen aan een pocketveringmatras als het aankomt op geen enkele beweging doorgeven. dat is gewoon een eigenschap van de bonnellveer, het aan elkaar vastiztten en dus altidj bewegingen doorgeven aan meer veren eromheen. op dit matras kan ik me trouwen sprima laten neerploffen want deze is zelfs met mijn gewicht zeer stevig.
- er zijn pocketveren met een grote diameter al zijn ze altijd wat kleiner dan de bonnell-veer. het matras war ik net naar linkte heeft ongeveer 220 veren per m2, waar een bonnell-matras het met 150 veren per m2 moet doen. het typerende van de bonnell-veer is de mate van aan elkaar vastzitten. een pocketveer met grote diameter is dus wel gewoon een pocketveer en geen bonnell-veer, ookal deelt hij daar wel wat eigenschappen mee. want idd de ebouncyness komt door de grote diameter. maar op een pocketveermatras zoals waar ik naar linkte kan ik bouncen terwijl iemadn die een halve meter naast me zit geen enkele beweging in de matras voelt.
- bonnell-veren hebben vaak een behoorlijk lange travel maar dat zegt niets over de levensduur, kernmerk van die matrassen(zlefs van de goedkope) is vaak juist dat de veerkern vrijwel onverwoestbaar is, meestal is het de toplaag die het begeeft in het goedkoopste segment.
- de grootte van het oppervlak waarover de kracht verdeeld wordt en dus het aantal veren: dat zou juist eerder pleiten voor het feit dat kleine pocketveren meer bouncy zouden moeten zijn. want waar ik nu misschien 1- pocketveren beweeg als ik op het bed zit, kan ook 20 zijn ik heb geen idee, zou het bij kleine veren minimaaal een verdubbelign in aantal zijn, dus ruim 40 veren die de bounce teweeg kunnen brengen en onder elkaar verdelen maar dat gebeurd dus niet.
- hoe realistisch is het dat je met 150kg flink terugveert als je op je bed ploft? op het matras waarnaar ik lknkte veer ik best een beetje diep door als ik op bed plof, maar bounce ik dus wel terug. niet met zoveel rkacht dat ik op en ener stutier ofzo maar hij tilt me wel weer terug omhoog. en dat is dan nieteens een harde pocketveermatras, ik vind h3 een goede omschrijving. niet hard, niet zacht. en die menig wordt dus gedeeld door ene vrienidn die 65kg weegt dus voor haar gewicht is de haardheidsbeoordeling hetzelfde. Maar als ik op mijn prestige prime matras bounce, is dat een directe stugge bounce ook met mijn gewicht. hetzelfde geldt voor een matas wat hier nu toevallig op proef staat, de beliani Dream in de variant stevig. dit is een matras met de door mij benoemde (chinese) opbouw, maar hoewel ze het h3 genoemd hebben is deze echt keihard met een veer van zo'n 18cm hoog en een heel dunnen toplaag(je voelt de veren er niet door heen maar dat is het ook). die bouncet net zo direct en stug als de prestige prime maar dan met pocketvering, ook hier het experiment gedaan met iemand die een halve meter naast me zat en dan voel je dus ook niets als ik op en neer bounce. Maar at matras zou ik echt niemand adviseren tenzij je net als ik van keihard houdt.(de gemiddelde variant dan weer wel want die is ongetwijfeld zachter)
Persoonlijk vindt ik een heupzone echt verschrikkelijk vervelend liggen, je billen zakken dan weg in het matras dat vind ik dus niet fijn liggen. zelfs nestvorming(de mindere versie van kuilvorming) is voor mij vaak al rede om afscheid van een matras te nemen en die begint altidj rond je heupen/billen. er zijn absoluut mensen waarvoor een zone-indeling fijn werkt maar ik ken ook genoeg mensne waara dat niet voor geldt. overigens heeft het matras waar ik naar link hierboven wel ene zone-indeling en dat is de eerste keer dat het me niet irriteert. maar dat komt denk ik omdat je dan zones van 2,0 en 2,2mm hebt ofzo in plaats van 1,6-1,8mm die 1,6mm veren vind ik persoonlijk te slap. en dan kan je zeggen: jij weegt veel dus dat geldt niet voor anderen. maar als een man van 80kg en een vrouw van 70kg regelmatig plezier hebben in bed, moet het matras ook regelmatig bouncy zijn voor een totaalgewicht van 150kg, in plaats van te dunnen uiterekkende veren hebben bij dat soort activiteiten. dan blijft de (chiense0 opbouw in mijn optiek dus toch beter.
op het verschill bonnel/pocketveer ben ik al ingegaan, een op zichzelf bewegende bonnell-veer bestaat niet dat is dan vaak toch een brede pocketveer. de brede pocketveren hebben een grote diameter (ietss kleiner dan de bonnellveer) en bieden inderdaad gerichte ondersteuning maar zijn door hun hogere draaddikte en grotere omvang wel bouncy.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• markies
Johan Bogle schreef op maandag 30 januari 2023 @ 13:16:
ik heb gewoon mijn order gesplitst en de winkel voor de keuze gesteld of een gratis tweede kussen of ik bestel de ene helft bij jullie en de andere bij andere vestiging dan gaan ze wel overstag.
het gratis kussen kost de winkle zelf niets overigens omdat het cadeau is van Auping Nederland

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Nism0
Vandaag een serta limited bed besteld. Mijn vrouw wilde graag een nieuw bed dus enkel het matras wisselen viel af. Vond een los (a-merk) matras in verhouding ook erg prijzig. Na proefliggen vonden we een Serta met splendid matras en visco topper geweldig liggen. Veel beter dan onze huidige pullman. Nu hopen dat de ervaring positief blijft als we er echt op gaan slapen. 8 weken wachten.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Luuk9
  • Registratie: Januari 2019
  • Laatst online: 09-05 19:36
Edit.!

[ Voor 98% gewijzigd door Luuk9 op 05-02-2023 20:41 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Miki
Miki schreef op zondag 29 januari 2023 @ 21:23:

Korte update: zojuist het pakket ontvangen. Levering heeft een weekje geduurd. Eind van de middag uitpakken en laten luchten.

Erg benieuwd naar vanavond, nog nooit er naar uitgekeken om te gaan slapen :)

To be continued…

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Robert89
  • Registratie: Februari 2005
  • Laatst online: 06-05 20:44
Miki schreef op maandag 6 februari 2023 @ 12:27:
[...]

Korte update: zojuist het pakket ontvangen. Levering heeft een weekje geduurd. Eind van de middag uitpakken en laten luchten.

To be continued…
Wij overwegen deze ook. Ik ben benieuwd!

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Miki
Miki schreef op maandag 6 februari 2023 @ 12:27:
[...]

To be continued…
Update 2:

Eerste nacht zit erop :)

We hebben er voor gekozen om de aanbevelingen van Matt op te volgen. Dat betekent dat we de eerste 3 weken stand 3 aanhouden zodat ons lichaam er aan kan wennen. Niveau komt trouwens ook overeen met ons gewicht.
We waren wel wat huiverig omdat we het liefst op een zo hard mogelijk matras willen liggen. Het was dus even wennen dat we licht in de bovenste laag wegzakten. Desondanks lag het wel erg comfortabel. Alsof je gehele lichaam ondersteuning kreeg in plaats van alleen de uitstekende delen (schouders, billen en onderbenen). We hadden allebei het gevoel dat we vanochtend veel ontspannender wakker werden. Ik had zelf veel minder last van mijn onder rug bijvoorbeeld dan afgelopen maanden.

Belangrijk om wel wat nuance aan te brengen. Als je een slecht bed/ matras hebt en je ligt een keer op een bed wat je comfort biedt dan heb je al gauw een eureka momentje. Denk aan bijvoorbeeld dat je van een budget Android toestel naar een iPhone overstapt. Of van een budget soundbar naar een Sonos setup. De ervaring in kwaliteitsverbetering is immens groot maar als je specifiek kijkt naar de rauwe specs kun je er op afdingen. Ik durf wel te wedden dat er beter spul (in deze, matrassen) te koop zijn.

Wat betreft de zorgen over temperatuur, ik snap waar het vandaan komt. Als je het snel te warm hebt is een latex matras misschien niet de beste keuze en ben je beter af met een pocketvering.
Als koukleum heb ik er totaal geen last van gehad, sterker nog ik vond het eigenlijk wel erg prettig dat het bed snel je lichaamstemperatuur aan neemt.

Al met al dus voor nu heel tevreden met de ervaring :)

Ik zal over een week of 3 weer eens een update doen.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• XeNoBiTe
  • Registratie: November 2000
  • Niet online
Hier ook sinds net drie weken de Matt 160x200 in gebruik op twee lattenbodems na een pocketveringmatras die flink was doorgelegen binnen vijf jaar. Heel herkenbaar dat zeker de eerste paar nachten je onder de indruk bent van hoe de matras je lichaam opvangt, bijna alsof je gewichtloos bent!
Nu bijna drie weken later blijft dat gevoel, maar heb ik wel wat eigenaardige ervaringen. Sowieso wordt ik regelmatig wakker gedurende de nacht, zonder aanleiding terwijl ik normaliter goed doorslaap. Ook vind ik de matras nu al vrij warm (17 graden in slaapkamer), zeker onder het winterdekbed. Ben bang dat dit in de zomer simpelweg te warm wordt voor mij. Last but not least, mijn (onder)rug moet erg wennen aan de matras. Sowieso moet ik meer gaan sporten/onderrug trainen dus dat doe ik nu ook intensief, maar misschien moet ik ook de instellingen van de matras aanpassen. Nu is dat volgens de aanbevelingen nog op de "fabrieksinstellingen".
Kortom, ik wil de matras heel graag fijn vinden maar vooral het wakker worden en de warmte doen mij twijfelen.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Charly
  • Laatst online: 13:25
ephymerous schreef op zaterdag 28 januari 2023 @ 18:06:
[...]

En Emma scoort daar hoog in tegenstelling tot de meningen hier :)
Wij hebben inmiddels onderhand een jaar een Emma hybrid en slapen er nog steeds prima op. O-)

Keurig vlot geleverd, geen last van noemenswaardige stank waar anderen het nog wel eens over hebben… Niks te klagen eigenlijk.

Ymmv

[ Voor 17% gewijzigd door Charly op 07-02-2023 11:57 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Cyb
  • Niet online

Cyb

XeNoBiTe schreef op dinsdag 7 februari 2023 @ 11:28:
Nu bijna drie weken later blijft dat gevoel, maar heb ik wel wat eigenaardige ervaringen. Sowieso wordt ik regelmatig wakker gedurende de nacht, zonder aanleiding terwijl ik normaliter goed doorslaap.
Eventueel als experiment je oude matras terugplaatsen, om te kijken of je het dan nog steeds hebt. Kan best door de warmte van het matras komen. Temperatuur kan een grote impact hebben slaapkwaliteit. Of een ander hardheid proberen.
Ook vind ik de matras nu al vrij warm (17 graden in slaapkamer), zeker onder het winterdekbed. Ben bang dat dit in de zomer simpelweg te warm wordt voor mij.
17 graden is een mooie slaapkamer temperatuur. Bij mij wordt het in de winter al snel 20 tot 21 graden ('s nachts in de slaapkamer), afhankelijk van of buren vloerverwarming aan hebben. Dan heb je een zeer dun zomerdekbed nodig (lastig te vinden) op een Matt matras, of helemaal geen dekbed, maar een dun dekentje, wat ook minder prettiger slaapt dan een luchtig dik winterdekbed. Het Matt matras op een hardere laag aanpassen, kan ook wat uit maken. Des te meer je op het matras ligt, ipv er in, des te minder warm het wordt. (Maar kan nog steeds te warm zijn.) Die traagschuim laag is het warmste.
Matt heeft ook een topmatras/matrastopper die ze als oplossing voor warmteproblemen aanbieden, maar ik betwijfel of dat veel uit maakt.

Als je bereid bent om geld in het probleem te steken, zou je kunnen kijken naar een Eightsleep Cover of een Chillisleep, dan ben je helemaal van het warmte/koude-probleem af. (Maar voor dat geld kan je ook één of meerdere andere matrassen kopen.)
Last but not least, mijn (onder)rug moet erg wennen aan de matras. Sowieso moet ik meer gaan sporten/onderrug trainen dus dat doe ik nu ook intensief, maar misschien moet ik ook de instellingen van de matras aanpassen. Nu is dat volgens de aanbevelingen nog op de "fabrieksinstellingen".
Had zelf 5 dagen na het starten met het matras, opeens een hernia te pakken, maar dat kan mogelijk andere oorzaken hebben gehad, maar dat is onduidelijk.

Wel erg mooi aan Matt is dat de hardheiden aanpasbaar zijn, zodat je kan experimenteren welke hardheid je fijn vindt. Alleen jammer dat de zones niet aanpasbaar zijn.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• red1
  • Registratie: Augustus 2011
  • Laatst online: 12:03
dicksterk schreef op zaterdag 21 januari 2023 @ 21:18:
[...]
de rede dat we nu telkens nieuwe matrassen proberen zijn de volgende:
1. ze ligt bijna nergens echt goed op. de larson oslo ging redelik voor een paar jaar, maar ook dat was niet echt optimaal mar was het beste van de vorige zoekperiode
@dicksterk geef jij hier nou aan dat in de jarenlange zoektocht naar een geschikt matras, de Larson Oslo 'het beste van de vorige zoekperiode' is geweest?

Ik vraagt mij oprecht af waarom dit zo is en waarom je dit matras überhaupt hebt aangeschaft. Ik ken het matras verder niet, maar als ik jouw sterke mening van enkele jaren terug lees over dit matras, staat mijn mond open van verbazing. Ik ben echt benieuwd naar je beweegredenen, zou je deze willen delen?

Enkele eerdere reacties van jou over het Larson Oslo matras (er zijn er meer met dezelfde strekking):
dicksterk schreef op dinsdag 3 oktober 2017 @ 17:04:
@brad pitt: welke larson matras had je getest, de oslo? dat lijkt me inderdaad een afscuwelijk matras, zeker voor buikslapers. 13cm aan zache lagen zonder tegendruk voordat je bij de pocketvering komt, dat lijkt me zeer onprettig. Nu begrijp ik waarom je verwachtingen over het roleau matras met pocketveren wat sceptisch waren, maar dat is een totaal ander matras.
dicksterk schreef op zondag 4 maart 2018 @ 12:19:
@paq: gezien heb ik ze indedaad niet. Je kan moeilijk elk matras zien, dan heb ik een kasteel nodig.
Dat de tijk mooi is zegt weinig over de binnenkant. Daarnast, zoals gezegd, de marketing-trucs van dit bedrijf bevallen me niet zo. De oslo is zo dik qua afdeklagen dat kuilvormign bijna onvermijdelijk is. De stockholm is dan nog de beste keue, maar slechts aan 1 kant te beslapen waarbij het droomidee matras(keuze uit 1 kant traagschuim en andere kant koudschuim) meer keuze biedt. Ik ben benieuwd hoe jijover 3 jaar over het larson matras denkt.
dicksterk schreef op zaterdag 3 maart 2018 @ 20:08:
@Anoniem: 24912: Ik heb mijn twijfels over de levensduur van de larson matrassen. je schrijft zefl bijvoorbeld al dat de onderkant weinig voorstelt, dat je de veren er doorheen voelt. Ik vrees dat deze matrassen gaan uitzakken.
Wat comfort betreft kan jij de droomidee matras en de larson moeilijk vergeliken. Bij de droomidee koos je bewust voor een matras zonder traagschuim, terwijl de larson dit wel heeft. het is goed mogelik dat je ook op de traagschuim-kant van een droomidee matras lekker had gelegen. Bveondien vidn ik dt marketing-gedoe bij larson(mensen die niet achter een code aangaan betalen veel teveel) erg schimmig.
@metalfreak: De droomidee-matrasis naar mijn menig van betere kwalitiet dan de larson. Mocht je toch de larson willen: de oslo is erg zachct, heeft veel toplagen wat ertoe kan leiden dat je lichaamscontoreren erin achterblivjen na korte tijd(dit noemt men contour/nest/kuilvorming). De stockholm heeft een wat dunnere afdeklaag waardoor dit risico kleiner is, hoewel ik niet erg overtuigd ben van de levensdu van de larson matrassen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• dicksterk
red1 schreef op dinsdag 7 februari 2023 @ 16:37:
[...]

@dicksterk geef jij hier nou aan dat in de jarenlange zoektocht naar een geschikt matras, de Larson Oslo 'het beste van de vorige zoekperiode' is geweest?

Ik vraagt mij oprecht af waarom dit zo is en waarom je dit matras überhaupt hebt aangeschaft. Ik ken het matras verder niet, maar als ik jouw sterke mening van enkele jaren terug lees over dit matras, staat mijn mond open van verbazing. Ik ben echt benieuwd naar je beweegredenen, zou je deze willen delen?

Enkele eerdere reacties van jou over het Larson Oslo matras (er zijn er meer met dezelfde strekking):

[...]

[...]

[...]
voor ik mijn antworod begin: ik ben eigenlijk wel benieuwd of al die mensen die je in jouw bericht hebt gequote hun larson oslo nog hebben en hoe die nu bevalt.
mijn antworod op je vraag: soms maak je een keuze waar je advies-technisch niet achter staat omdat die in een specifieke situatie wel kan voldoen. zelf slaap ik bijvoorbeeld met veel plezier op de prestige prime matras van yatas bedding. een keihard matras, wat ik toevallig heel fijn vindt maar wat zo hard is dat ik het zelden zou adviseren, tenzij iemand specifiek om een super hard matras vraagt. de oslo was een optie omdat mijn partner heel erg veel last van drukpunten had. die heb je met zo'n dikke toplaag absoluut niet. Overigens zijn al mijn nachtmerrie-scenario's over dit matras uitgekomen, een dergelke toplaag kuilt inderdaad. niet in de zin dat je als er niemand op ligt een grote kuill ziet, maar het materiaal wordt zachter doro gebruik en geeft na verloop van tijd geen enkele steun meer waardoor een hangmat-effect optreedt. het is dat de pocketveren die gebruikt zijn wel an goede kwaliteit zijn anders was het nog veel sneller misgegaan. dus mijn mening over de oslo is ongewijzigd, hoewel het als je hem net nieuw hebt best lekker ligt, maar de levensduur is gewoon niet erg goed. dat heb ik overigens online in meer reviews gelezen, dus ik ben wel benieuwd hoe de mensen die jij hebt gequote er na 4 jaar over denken.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Wasabi!
  • Registratie: Juli 2013
  • Laatst online: 25-04 11:13
Heeft iemand ervaring met een refurbished matras van Matt? Ben benieuwd, scheelt toch ruim 30% tov de originele verkoopprijs.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Lekkerboeie86
Wasabi! schreef op dinsdag 14 februari 2023 @ 11:54:
Heeft iemand ervaring met een refurbished matras van Matt? Ben benieuwd, scheelt toch ruim 30% tov de originele verkoopprijs.
Dat zijn de omgeruilde matrassen waar Dicksterk en zijn geadviseerde klanten 120 dagen op mochten proefslapen, om ze vervolgens allemaal weer terug te sturen. Nu slaap je in een hotel ook niet op ongebruikte matrassen. Dus het is maar de vraag hoe groot dit probleem is. Wel netjes dat ze deze matrassen nog als refurbished proberen te verkopen. Meestal loopt het anders af met geretourneerde matrassen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Wasabi!
Lekkerboeie86 schreef op dinsdag 14 februari 2023 @ 12:15:
[...]

Dat zijn de omgeruilde matrassen waar Dicksterk en zijn geadviseerde klanten 120 dagen op mochten proefslapen, om ze vervolgens allemaal weer terug te sturen. Nu slaap je in een hotel ook niet op ongebruikte matrassen. Dus het is maar de vraag hoe groot dit probleem is. Wel netjes dat ze deze matrassen nog als refurbished proberen te verkopen. Meestal loopt het anders af met geretourneerde matrassen.
Dan moeten ze wel heel goed schoon en gedesinfecteerd zijn, je weet wat mensen doen op een hotelbed behalve slapen. Andere matrassen net zo goed natuurlijk. Dan toch maar nieuwe kopen, gaat om het idee. Je kan toch niet zien of het nieuwe of gebruikte zijn....

Volgens hun: Ondanks dat de matrassen in de de proefperiode vaak maar een aantal dagen gebruikt zijn worden ze door ons geïnspecteerd en gereinigd en de matrashoes verwijderd. Vervolgens krijgt het matras een splinternieuwe hoes en wordt die opnieuw vacuüm verpakt.

[ Voor 7% gewijzigd door Wasabi! op 14-02-2023 14:06 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Cyb
  • Niet online

Cyb

[...]
Meestal loopt het anders af met geretourneerde matrassen.
Hoe loopt het meestal af?
Kan me moeilijk voorstellen dat ze allemaal naar het grofvuil gaan, vooral in deze huidige tijd. Lijkt me dat het linksom of rechtsom opnieuw gebruikt gaat worden, misschien niet aan normale klanten, maar bijv. naar de zorg sector, outlets, 2dehands, demo modellen, buitenland, of ze worden gestript door de fabrikant en opnieuw beoordeeld.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Lekkerboeie86
Cyb schreef op dinsdag 14 februari 2023 @ 16:31:
[...]

Hoe loopt het meestal af?
Kan me moeilijk voorstellen dat ze allemaal naar het grofvuil gaan, vooral in deze huidige tijd. Lijkt me dat het linksom of rechtsom opnieuw gebruikt gaat worden, misschien niet aan normale klanten, maar bijv. naar de zorg sector, outlets, 2dehands, demo modellen, buitenland, of ze worden gestript door de fabrikant en opnieuw beoordeeld.
Soms worden ze vernietigd. En dat is milieu technisch natuurlijk bijzonder slecht.
Nog slechter is dat ze als nieuw worden verkocht met een nieuwe hoes erom. En geen label als refurbished ontvangen.

Het kosteloos laten proefslapen en het product moeten vernietigen is natuurlijk niet lang houdbaar. Zeker niet als mensen ala Zalando zonder enig idee random wat matrassen bestellen vanwege de retourmogelijkheid. Sommige doen dit 10x per jaar en hebben nog steeds geen idee wat ze nodig hebben.
Uiteraard kan er best een klein percentage afgeschreven worden. Maar op een bepaald punt zullen ze creatief worden om de kosten te beperken.

Daarom geen voorstander van de overdreven focus op het proefslapen. Maar een degelijk advies, proef liggen en voelen. Erna aankopen met een mogelijkheid tot een kernwisseling. Dit gaat echt in meer dan 99% van de gevallen helemaal prima.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• dicksterk
[...]

Ik ben er een beetje klaar mee dat je mij telkens in je eigen antworoden betrekt bij posts waar ik nieteens op geantworod heb. Het lijkt je doel om in elk bericht van jou er wel even zeker van te zijn dat je mijn adviezen in diskrediet moet brengen, dat zie ik als pest-gedrag en ik snap dan ook niet dat dat niet geknipt wordt door de mods. Uiteraard kan je altijd kritiek hebben op een specifiek advies wat ik geef, maar me in elk bericht dat jij post aan te halen om elke nieuwe tweaker er even aan te herinneren hoe slecht je mijn adviezen vindt vind ik op de persoon spelen. als ik je dan vraag: ok, je vindt mijn manier om telkens nieuwe matrassen op proef te nemen slehct, wat had jij mijn partner dan voor verkoopadvies gegeven? dan kom je slechts met nee-verkopen is ook iets wat een verkoper moet kunnen, dus jouw advies is: slaap maar op de grond want ik kan je geen matras adviseren. Ik wil voorstellen dat we hooguit inhoudelijjk met argumenten op elkaars adviezen reageren maar geen op de persoon gespeelde berichten meer.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Robert89
Ik ben op zoek naar een nieuw bed. We zijn onlangs bijvoorbeeld bij Morgana geweest om een setje samen te stellen. Heeft iemand ervaring met iets van de prijs af krijgen bij aankoop van een boxspring + matrassen en evt. een goede strategie hiervoor (geld eraf of extras erbij?) Ik hoor vaak dat dit heel gangbaar is omdat er redelijk wat marge op zit maar ik heb geen idee hoe ik dit aan moet pakken.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Johan Bogle
Robert89 schreef op woensdag 15 februari 2023 @ 20:48:
Ik ben op zoek naar een nieuw bed. We zijn onlangs bijvoorbeeld bij Morgana geweest om een setje samen te stellen. Heeft iemand ervaring met iets van de prijs af krijgen bij aankoop van een boxspring + matrassen en evt. een goede strategie hiervoor (geld eraf of extras erbij?) Ik hoor vaak dat dit heel gangbaar is omdat er redelijk wat marge op zit maar ik heb geen idee hoe ik dit aan moet pakken.
Eerst op geld. Vraag gewoon of ze niet een mooie actie hebben en er niet iets van de prijs afkan. Zodra dat is gelukt laat je het even bezinken en breng vervolgens in dat je door het nieuwe bed ook een nieuw dekbed en overtrek en moltons moet hebben. Dan wordt het allemaal wel erg duur… Wees niet bang om af en toe gewoon even stiltes te laten vallen. De andere partij is dan geneigd die stilte op te gaan vullen en je meer tegemoet te komen. Verwacht ook geen wonderen, maar een gratis dekbed en een korting zit er meestal wel in (muv Auping) Beste is beginnen met korting in geld en zodra dat moeizamer gaat overschakelen op spullen. Wie niet vraagt krijgt in ieder geval zeker niks. Blijf altijd beleefd en laat altijd ruimte voor de ander. Zet niet teveel druk in het begin.

Wees ook niet bang ergens anders te gaan kijken waar ze diezelfde of soortgelijke bedden verkopen als het bij de eerste niet meteen lukt. Je kan altijd nog teruggaan en hetzelfe bod eruit slepen als je het netjes houdt.

Succes!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Volstrektus
  • Registratie: Juni 2012
  • Laatst online: 10-04 18:06
Headshot_NL schreef op maandag 24 januari 2022 @ 09:40:
Wij zijn aan het zoeken naar een nieuwe topper voor ons bed.
Momenteel hebben we een 180x200 boxspring van Ikea waar we erg tevreden over zijn alleen zitten er kuilen in de topper (Ikea tuddal) na bijna 4 jaar.

Na het lezen van veel posts hier gaat onze voorkeur waarschijnlijk uit naar een koudschuim topper. Dit voor wat extra ventilatie omdat we het vaak warm hebben in bed.
Waar ik weinig over kan vinden is het doorgeven van bewegingen. We hebben 2 losse 90x200 matrassen maar ik merk dat onze huidige topper toch wel voor veel beweging zorgt bij de ander bij het omdraaien. Ik hoop dat een nieuwe topper dat misschien iets kan verminderen.

Iemand nog tips voor de SG? HR? waarde? We zijn 1.75 lang en wegen ongeveer 75 kilo.

Ik zat te kijken naar een topper met Pantera (SG52 100 of 130) schuim. Eventueel los het schuim bestellen samen met een hoes voor er omheen. Maar ik heb geen idee welke dikte we moeten kiezen.
Inmiddels een jaar verder, wat voor keuze hebben jullie gemaakt? Ongeveer zelfde gewicht/ lengte en ook de dunvik + tuddal. Die tuddal heeft nu wat kuilvorming. Ik overweeg een traagschuin topper van Mattsleeps, maar of dat de dubbele prijs van een nieuwe Tuddal topper waard is weet ik niet. Ik kan eigenlijk niets vinden over de SG waarde van die tuddal.

Lees het graag, dankjewel :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Miki
Volstrektus schreef op vrijdag 17 februari 2023 @ 11:18:
[...]

Inmiddels een jaar verder, wat voor keuze hebben jullie gemaakt? Ongeveer zelfde gewicht/ lengte en ook de dunvik + tuddal. Die tuddal heeft nu wat kuilvorming. Ik overweeg een traagschuin topper van Mattsleeps, maar of dat de dubbele prijs van een nieuwe Tuddal topper waard is weet ik niet. Ik kan eigenlijk niets vinden over de SG waarde van die tuddal.

Lees het graag, dankjewel :)
Die combinatie heb ik ook gehad en allebei de deur uit gedaan en gewoon nieuwe matrassen gekocht. Een topper verbloemt alleen dat je een slecht matras hebt terwijl je veel beter af bent met geheel nieuw matras zonder topper.

Zelf hebben we gekozen voor Matt sleeps matras en zoals ik al eerder schreef is onze ervaring heel positief en achteraf gezien hadden we dit al jaren eerder moeten hebben gedaan. Uiteraard kun je hetzelfde effect ook behalen bij andere merken die een goed matras kunnen bieden.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Volstrektus
Miki schreef op vrijdag 17 februari 2023 @ 12:06:
[...]

Die combinatie heb ik ook gehad en allebei de deur uit gedaan en gewoon nieuwe matrassen gekocht. Een topper verbloemt alleen dat je een slecht matras hebt terwijl je veel beter af bent met geheel nieuw matras zonder topper.

Zelf hebben we gekozen voor Matt sleeps matras en zoals ik al eerder schreef is onze ervaring heel positief en achteraf gezien hadden we dit al jaren eerder moeten hebben gedaan. Uiteraard kun je hetzelfde effect ook behalen bij andere merken die een goed matras kunnen bieden.
De matras slaapt ook prima zonder topper, alleen ik heb de topper ter bescherming van het matras. Nu ik dit typ, is dat natuurlijk ook een indicatie: is dat bij een goed matras nodig?

Ik vind zelf het matt sleeps matras te zacht en zoek eigenlijk alleen een topper. Eventueel van Matt, maar wordt niet veel wijzer van de prijs/kwaliteitverhouding.

Ik heb dan weer een lichte aversie tegen traagschuim, terwijl de andere kant van de topper wellicht wel fijn is. Echter is de tweezijdigheid van die topper wat mij nu weerhoudt; want wat is dan nog het effectieve voordeel wat je behaald (en betaald) voor een laagje van 2.5 HR schuim en een laag van 2.5 traagschuim (samen 5 cm).

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Miki
Volstrektus schreef op vrijdag 17 februari 2023 @ 12:21:
[...]

De matras slaapt ook prima zonder topper, alleen ik heb de topper ter bescherming van het matras. Nu ik dit typ, is dat natuurlijk ook een indicatie: is dat bij een goed matras nodig?

Ik vind zelf het matt sleeps matras te zacht en zoek eigenlijk alleen een topper. Eventueel van Matt, maar wordt niet veel wijzer van de prijs/kwaliteitverhouding.

Ik heb dan weer een lichte aversie tegen traagschuim, terwijl de andere kant van de topper wellicht wel fijn is. Echter is de tweezijdigheid van die topper wat mij nu weerhoudt; want wat is dan nog het effectieve voordeel wat je behaald (en betaald) voor een laagje van 2.5 HR schuim en een laag van 2.5 traagschuim (samen 5 cm).
De keuze van een matras is heel persoonlijk dus daarover discussiëren is lastig.

Het enige wat ik kan zeggen is dat het idee dat een matras te zacht is niet moet associëren met kuilvorming of slecht. Wij wilden namelijk een zo hard mogelijk matras nadat onze Ikea Dunvik met Tudal last had van kuilvorming.

Ons eureka momentje kwam pas nadat we met het proefslapen met zo’n Matt Sleeps matras (risicoloos uitproberen) erachter kwamen dat je lichaam over de gehele lengte van je lichaam ondersteund moet worden. Iemand hier had het over het gevoel hebben dat je in het luchtledige ligt. Ter illustratie, als je op je rug ligt zou je bilpartij dieper in het matras moeten wegzakken zodat je onderrug ook gedragen kan worden. Bij te harde matrassen krijg je onderrug dus niet die steun waardoor je allerlei vage klachten krijgt. Uiteraard moet je ook weer niet een te zacht matras hebben dat je in een soort V vorm krom in bed ligt.

Wat voor matras van welk merk je ook kiest, het zou je favoriete slaaphouding over je gehele lichaam moeten ondersteunen. Of dat een matras is van koudschuim, traagschuim of een combinatie van beide met boxspring, dat is een persoonlijke keuze. Maar ga het niet zoeken in een topper, die geleerde les kan ik je wel meegeven :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Cyb
  • Niet online

Cyb

Volstrektus schreef op vrijdag 17 februari 2023 @ 12:21:
[...]
Tegen wat wil je het matras beschermen? Vocht? Of bescherming van de toplaag tegen kuilvorming? (Laag onder de tijk.)
Te zacht? Op welke hardheid heb je hem ingesteld? Als je daar een topper op gaat doen, wordt het alleen maar zachter lijkt me, t.o.v. als je de Matt instelt op de hardste laag.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Cyb
  • Niet online

Cyb

Miki schreef op vrijdag 17 februari 2023 @ 12:55:
[...]
De keuze van een matras is heel persoonlijk dus daarover discussiëren is lastig.

Het enige wat ik kan zeggen is dat het idee dat een matras te zacht is niet moet associëren met kuilvorming of slecht. Wij wilden namelijk een zo hard mogelijk matras nadat onze Ikea Dunvik met Tudal last had van kuilvorming.

Ons eureka momentje kwam pas nadat we met het proefslapen met zo’n Matt Sleeps matras (risicoloos uitproberen) erachter kwamen dat je lichaam over de gehele lengte van je lichaam ondersteund moet worden. Iemand hier had het over het gevoel hebben dat je in het luchtledige ligt.
Het luchtledig moeten voelen en over gehele lengte ondersteund moet worden, klinkt als iets dat vanzelfsprekend is, maar ik vraag me af of dat echt klopt. Het belangrijkste is naar mijn idee (fysiologisch gezien) dat je wervelkolom recht is. De rest is meer comfort en persoonlijk.
Zo heb je al snel een meer luchtledig gevoel bij een traagschuim matras dan bij een matras van een harder materiaal. Dat komt omdat je bij een traagschuim matras meer inzakt, dat inzakken zorgt voor meer huidcontact, en dus een groter draagvlak oppervlakte. Maakt dat de traagschuim matras beter? Dat is naar mijn idee subjectief. Het kan bijv. ook zorgen voor meer warmte, minder ventilatie, en het minder gemakkelijk kunnen draaien, wat nadelig kan zijn.
Ter illustratie, als je op je rug ligt zou je bilpartij dieper in het matras moeten wegzakken zodat je onderrug ook gedragen kan worden. Bij te harde matrassen krijg je onderrug dus niet die steun waardoor je allerlei vage klachten krijgt.
Als dat zo zou zijn, zou bijna iedereen in bepaalde ontwikkelingslanden, met rugklachten moeten rondlopen. En zou de homo sapiens de evolutie niet doorgekomen zijn. Belangrijk is dat de wervelkolom recht is, en dat kan je zelfs al bereiken als je op de grond gaat liggen. (Wat in veel landen dan ook heel normaal is.) Wij westerlingen zijn niet gewend aan dat gebrek aan comfort, en zullen er dan ook mee stoppen voordat we er aan gewend zijn geraakt. Ook hebben westerlingen vaak sneller een afwijkende lichaamsbouw t.o.v. de oorspronkelijke homo sapiens, waardoor aanpassing van de slaapplek sneller vereist is dan waar onze genen oorspronkelijk op geevolueerd zijn.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Volstrektus
Cyb schreef op vrijdag 17 februari 2023 @ 13:04:
[...]

Tegen wat wil je het matras beschermen? Vocht? Of bescherming van de toplaag tegen kuilvorming? (Laag onder de tijk.)

[...]

Te zacht? Op welke hardheid heb je hem ingesteld? Als je daar een topper op gaat doen, wordt het alleen maar zachter lijkt me, t.o.v. als je de Matt instelt op de hardste laag.
Bescherming: direct op het matras liggen zorgt wellicht voor snellere achteruitgang van het matras. Achteruitgang in de zin van snellere kuilvorming/ligplek. Dat heeft ieder matras en is ook bewezen dat een topper het gewicht verder spreid over het matras eronder. Die topper die we nu hebben ligt prima, maar mag gewoon vervangen worden.

Ik ben benieuwd of een andere topper een ''upgrade'' kan zijn. De onderlagen zijn nog in uitstekende conditie en zoek gewoon iets degelijks wat weer even meekan. Als dat (kleine) voordelen biedt, dan is dat mooi meegenomen.

Een topper maakt het geheel inderdaad iets zachter, dat is dus oke in mijn situatie, daar ik nu zoek naar een goede vervanging.

Die tuddal heeft een HG van 30kg/m3, die matt toppers schijnen hogere waarden te hebben. Dat hoeft op zich nog niet veel te zeggen. Ik ben niet voornemens om eventueel die traagschuim zijde te gebruiken, dus ik ben in het geval van deze topper dus benieuwd of het effectief eigenlijk nog wel zin heeft (waarde/kwaliteitverhouding).

Toevoeging ter verheldering:

Matras is naar wens.
Ik wil een topper (verlengen levensduur matras, drukverdeling, iets verhogen van het geheel, gemak van het wassen van de topper om de zo veel tijd).
Vraag: maakt een topper met een hogere SG/HG waarde dan nog uit? Immers is het matras eronder prima.

[ Voor 9% gewijzigd door Volstrektus op 17-02-2023 15:02 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Miki
Jammer dat je me allerlei woorden toe-eigent die ik niet heb opgeschreven en daarbij allerlei onzinnigheden over evolutie erbij haalt :/

Een matras moet comfort bieden en zorgen dat je lichaam ontspant, niet dat het nog verkrampter raakt doordat bepaalde spiergroepen gespannen moeten blijven om te kunnen liggen. Het moet dus ondersteuning bieden aan lichaamsdelen die dat nodig hebben. Een te hard matras van welk type dan ook gaat je dat niet bieden.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Wasabi!
Ik heb de stoute schoenen aangetrokken en een refurbished Matt besteld. Levering over een paar dagen. Via de chat een prettig gesprek met ze gehad. Humor hebben ze ook wel, geen opdringerig aanbod koop ons, te mooie verhalen, etc. Kan refurbished ook gewoon terug sturen mocht er wat zijn of niet bevallen. Scheelde 200 euro icm aangeboden prijs en dan nog een kortingscode van 50 euro eroverheen. .

[ Voor 4% gewijzigd door Wasabi! op 17-02-2023 19:58 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Robert89
Johan Bogle schreef op woensdag 15 februari 2023 @ 21:17:
[...]
Eerst op geld. Vraag gewoon of ze niet een mooie actie hebben en er niet iets van de prijs afkan. Zodra dat is gelukt laat je het even bezinken en breng vervolgens in dat je door het nieuwe bed ook een nieuw dekbed en overtrek en moltons moet hebben. Dan wordt het allemaal wel erg duur… Wees niet bang om af en toe gewoon even stiltes te laten vallen. De andere partij is dan geneigd die stilte op te gaan vullen en je meer tegemoet te komen. Verwacht ook geen wonderen, maar een gratis dekbed en een korting zit er meestal wel in (muv Auping) Beste is beginnen met korting in geld en zodra dat moeizamer gaat overschakelen op spullen. Wie niet vraagt krijgt in ieder geval zeker niks. Blijf altijd beleefd en laat altijd ruimte voor de ander. Zet niet teveel druk in het begin.

Wees ook niet bang ergens anders te gaan kijken waar ze diezelfde of soortgelijke bedden verkopen als het bij de eerste niet meteen lukt. Je kan altijd nog teruggaan en hetzelfe bod eruit slepen als je het netjes houdt.

Succes!
Beetje laat maar alsnog dank voor je uitgebreide reactie! We zijn eerst bij Swiss Sense geweest voor wat vergelijkingsmateriaal. Mooie set in de etalage voor een redelijke prijs. Uiteindelijk wat vragen gesteld aan een verkoper die ons op wat bedden liet liggen en eigenlijk alleen kon zeggen of je een hard of een medium matras moest hebben en dat als je wat langer bent dat je dan beter een 2.10 matras moest hebben. Verder had ik niet echt het idee dat ze een andere interesse had dan upsellen en was ze ronduit onaardig.

Vervolgens werd er een offerte opgemaakt waarop de prijs ineens heel anders omdat o.a. de topper waar we op hadden gelegen 200 euro duurder was (ondanks dat er op het bordje stond dat de getoonde topper geen meerprijs had). Ik vroeg de dame waarom die zo veel duurder was en kreeg het antwoord 'omdat die van betere kwaliteit was' en verder niks. Ik was wel benieuw hoe de 'standaard' topper dan zou liggen maar die had ze zogenaamd niet liggen. Toen ik zei dat ik het een beetje raar vond om 200 euro extra uit te geven voor een topper die ik niet eens kon vergelijken was de topper toch ineens beschikbaar op een bed waar ook het exacte matras op lag dat we hadden uitgezocht. We zijn vervolgens snel vertrokken want we voelden ons niet serieus genomen. Misschien had ze een slechte dag maar voor een aankoop van een paar duizend euro verwachtte ik iets meer.

Vervolgens naar Morgana geweest waar we echt top zijn geholpen. De verkoper dacht goed met ons mee, nam de tijd en kon de verschillen van de opties goed aan ons uitleggen. Ook was hij heel eerlijk over wat echt belangrijk was bij de aanschaf en wat de (dure) 'nice to haves' zijn. Uiteindelijk nog wel een beetje van de prijs af gekregen en met een mooie deal weer naar huis gegaan.

We zijn nu alleen nog op zoek naar nieuwe kussens. Bij Morgana hadden we op hele fijne natuurlatex kussens gelegen maar 150 euro per stuk vonden we aan de stevige kant dus daar wilde we nog even voor verder kijken. Heeft iemand nog goede tips voor betaalbare opties?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• thealterego1
  • Registratie: Januari 2002
  • Laatst online: 10:47

thealterego1

iedereen gelukkig nieuwjaar

Robert89 schreef op zaterdag 18 februari 2023 @ 14:13:
[...]

Beetje laat maar alsnog dank voor je uitgebreide reactie! We zijn eerst bij Swiss Sense geweest voor wat vergelijkingsmateriaal. Mooie set in de etalage voor een redelijke prijs. Uiteindelijk wat vragen gesteld aan een verkoper die ons op wat bedden liet liggen en eigenlijk alleen kon zeggen of je een hard of een medium matras moest hebben en dat als je wat langer bent dat je dan beter een 2.10 matras moest hebben. Verder had ik niet echt het idee dat ze een andere interesse had dan upsellen en was ze ronduit onaardig.

Vervolgens werd er een offerte opgemaakt waarop de prijs ineens heel anders omdat o.a. de topper waar we op hadden gelegen 200 euro duurder was (ondanks dat er op het bordje stond dat de getoonde topper geen meerprijs had). Ik vroeg de dame waarom die zo veel duurder was en kreeg het antwoord 'omdat die van betere kwaliteit was' en verder niks. Ik was wel benieuw hoe de 'standaard' topper dan zou liggen maar die had ze zogenaamd niet liggen. Toen ik zei dat ik het een beetje raar vond om 200 euro extra uit te geven voor een topper die ik niet eens kon vergelijken was de topper toch ineens beschikbaar op een bed waar ook het exacte matras op lag dat we hadden uitgezocht. We zijn vervolgens snel vertrokken want we voelden ons niet serieus genomen. Misschien had ze een slechte dag maar voor een aankoop van een paar duizend euro verwachtte ik iets meer.

Vervolgens naar Morgana geweest waar we echt top zijn geholpen. De verkoper dacht goed met ons mee, nam de tijd en kon de verschillen van de opties goed aan ons uitleggen. Ook was hij heel eerlijk over wat echt belangrijk was bij de aanschaf en wat de (dure) 'nice to haves' zijn. Uiteindelijk nog wel een beetje van de prijs af gekregen en met een mooie deal weer naar huis gegaan.

We zijn nu alleen nog op zoek naar nieuwe kussens. Bij Morgana hadden we op hele fijne natuurlatex kussens gelegen maar 150 euro per stuk vonden we aan de stevige kant dus daar wilde we nog even voor verder kijken. Heeft iemand nog goede tips voor betaalbare opties?
Waar ben je uiteindelijk op uitgekomen bij Morgana?

iemand iets leuks?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Robert89
thealterego1 schreef op zaterdag 18 februari 2023 @ 14:44:
[...]

Waar ben je uiteindelijk op uitgekomen bij Morgana?
Op een boxspring set (Tonsberg) in 180x210. We wilden niet zo'n 'blok' in de slaapkamer hebben staan en deze was een stuk dunner uitgevoerd dus sloot mooi bij onze wensen aan. Per toeval zat al een mooie korting op. Uiteindelijk ging daar nog 5% vanaf. Misschien dat er nog wel meer in zat maar wij waren tevreden zo.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Wasabi!
Cyb schreef op vrijdag 17 februari 2023 @ 13:30:

[...]

Als dat zo zou zijn, zou bijna iedereen in bepaalde ontwikkelingslanden, met rugklachten moeten rondlopen. En zou de homo sapiens de evolutie niet doorgekomen zijn. Belangrijk is dat de wervelkolom recht is, en dat kan je zelfs al bereiken als je op de grond gaat liggen. (Wat in veel landen dan ook heel normaal is.) Wij westerlingen zijn niet gewend aan dat gebrek aan comfort, en zullen er dan ook mee stoppen voordat we er aan gewend zijn geraakt. Ook hebben westerlingen vaak sneller een afwijkende lichaamsbouw t.o.v. de oorspronkelijke homo sapiens, waardoor aanpassing van de slaapplek sneller vereist is dan waar onze genen oorspronkelijk op geevolueerd zijn.
Mijn vrouw komt uit Hong Kong, daar zijn ze ook gewend aan harde dunne matrassen. Een vriend van mij is een Japanner, in Nederland op een normaal bed, daarna jaren lang op een tatami matje geslapen in Tokyo met zo'n sobakawa pillow (Tell Sell YouTube: Sobakowa Pillow ) ;) , knetterhard. Toen ik daar was voor de 1e keer, op een gegeven moment went het wel. Nu is ie over naar een westers bed. Moet er ook niet meer aan denken om op zo'n matje te slapen

[ Voor 9% gewijzigd door Wasabi! op 20-02-2023 16:02 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Tweakx
  • Registratie: December 2018
  • Laatst online: 28-04 22:35
Ik lees wisselende verhalen over de Matt, vooral over of hij wellicht te warm is. Wat is wijsheid? :+

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Sjah
Dat het dan waarschijnlijk wel zo zal zijn...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Tweakx
Sjah schreef op woensdag 22 februari 2023 @ 05:13:
Dat het dan waarschijnlijk wel zo zal zijn...
Ja, maar lees ook weer verhalen over dat die koel is 7(8)7

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Sjah
Mijn ervaring met Emma, ook zo een schuimmatras, was dat die echt heel warm was, bbrrr. Maarja met Matt kan je dacht ik laagjes verwisselen. maar dan nog ,ik vertrouw schuim niet zo, en ben voor pocketvering gegaan.
En is Matt niet zo een reclame-bedden firma? Dan helemaal fout. Wat is wijsheid, tja het zelf uitzoeken natuurlijk, bestel hem desnoods.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Tweakx
Sjah schreef op woensdag 22 februari 2023 @ 09:53:
Mijn ervaring met Emma, ook zo een schuimmatras, was dat die echt heel warm was, bbrrr. Maarja met Matt kan je dacht ik laagjes verwisselen. maar dan nog ,ik vertrouw schuim niet zo, en ben voor pocketvering gegaan.
En is Matt niet zo een reclame-bedden firma? Dan helemaal fout. Wat is wijsheid, tja het zelf uitzoeken natuurlijk, bestel hem desnoods.
Lees net dat ze binnen de proefperiode nog wel gratis een verkoelende laag kunnen sturen. Misschien toch maar de gok wagen.. Zo niet, kan die altijd terug.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Miki
Tweakx schreef op woensdag 22 februari 2023 @ 09:19:
[...]

Nee het matras neemt heel snel je lichaamswarmte aan. Als je het snel te warm hebt in bed dan heb je niets aan een Matt Sleeps matras. Dan kun je veel beter uitwijken naar een bed met boxspring opbouw van een ander merk.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Tweakx
Miki schreef op woensdag 22 februari 2023 @ 10:34:
[...]

Nee het matras neemt heel snel je lichaamswarmte aan. Als je het snel te warm hebt in bed dan heb je niets aan een Matt Sleeps matras. Dan kun je veel beter uitwijken naar een bed met boxspring opbouw van een ander merk.
Dank voor je hulp. In principe heb ik het niet snel warm. Maar in de plaknachten in de zomer is het wel warm, zoals bij iedereen. Daar denk ik dan vooral aan.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• dicksterk
Tweakx schreef op woensdag 22 februari 2023 @ 10:36:
[...]

Dank voor je hulp. In principe heb ik het niet snel warm. Maar in de plaknachten in de zomer is het wel warm, zoals bij iedereen. Daar denk ik dan vooral aan.
dan kan je 2 dingen doen: idd een koeler matras nemen, maar dat heeft alleen zin als je het in de winter niet koud hebt in bed. want plaknachten heb je in de zomer sowieso, tenzij je (de 2e optie0 een airco neemt dan voorkom je de plaknachten in de zomer een beetje als het daar specifiek om gaat. wat voor maat matras zoek je, en op wat voor bodem komt het te liggen?

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Cyb
  • Niet online

Cyb

Tweakx schreef op woensdag 22 februari 2023 @ 09:19:
[...]

Of je het koel of warm gaat vinden, hangt af van wat je momenteel hebt. Heb je momenteel pocketvering, dan is de kans groot dat het Matt matras warmer gaat aanvoelen. Maar heb je momenteel al bijv. een traagschuim matras, dan zou het vergelijkbaar kunnen zijn of mogelijk zelfs iets koeler. De meeste mensen hebben echter pocketvering, en zullen Matt dus al snel iets warmer vinden. Maar dat hoeft nog niet te betekenen dat je er last van gaat krijgen. Maar als je het bijv. vaak te warm hebt op een pocketveermatras, dan kan je aannemen dat dat bij een Matt nog erger zal zijn. Ook maakt het natuurlijk uit of je het matras in de zomer of winter test.

Als je bereid bent om extra geld aan warmte/koelte uit te geven, en toch een Matt matras wilt, dan zou een Eightsleep of Chilisleep matrascover een optie kunnen zijn. (Maar die kosten wel een stuk meer dan het matras zelf, maar dan ben je wel meteen van warmte of koude problemen af.)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Tweakx
Bedankt voor jullie reactie! Ik ga er even over nadenken.

//Inmiddels besteld.

[ Voor 17% gewijzigd door Tweakx op 22-02-2023 22:53 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Tweakx
dicksterk schreef op woensdag 22 februari 2023 @ 11:13:
[...]

dan kan je 2 dingen doen: idd een koeler matras nemen, maar dat heeft alleen zin als je het in de winter niet koud hebt in bed. want plaknachten heb je in de zomer sowieso, tenzij je (de 2e optie0 een airco neemt dan voorkom je de plaknachten in de zomer een beetje als het daar specifiek om gaat. wat voor maat matras zoek je, en op wat voor bodem komt het te liggen?
180x200/x180x210. Lattenbodem! :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Dracula
  • Registratie: Maart 2000
  • Laatst online: 11:32
2 vraagjes voor mensen met een elektrische bedbodem.
  1. Welke elektrische lattenbodem is aan te raden
  2. Gebruiken jullie (voor twee personen) twee losse dekbedden of gewoon een?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Dracula
  • Registratie: Maart 2000
  • Laatst online: 11:32
Wasabi! schreef op vrijdag 17 februari 2023 @ 19:57:
Ik heb de stoute schoenen aangetrokken en een refurbished Matt besteld. Levering over een paar dagen. Via de chat een prettig gesprek met ze gehad. Humor hebben ze ook wel, geen opdringerig aanbod koop ons, te mooie verhalen, etc. Kan refurbished ook gewoon terug sturen mocht er wat zijn of niet bevallen. Scheelde 200 euro icm aangeboden prijs en dan nog een kortingscode van 50 euro eroverheen. .
En is het wet of valt een refurb tegen?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Wasabi!
Dracula schreef op dinsdag 28 februari 2023 @ 13:48:
[...]

En is het wet of valt een refurb tegen?
Ja, net een aantal dagen op geslapen, bevalt prima, slaap er prima op sinds levering op vrijdag. Ik had 2 losse van 90x200 besteld. Mijn vrouw vind het ook een erg aangenaam matras. Je ziet niet dat het een refurb is geweest aan de binnenkant. Gewoon helemaal schoon, zonder beschadiging, etc. Heb er geen spijt van.

Die extra kortingscode werkt niet meer, normaal krijg je al geen extra korting met een kortingscode op refurb. Geluk gehad. :)

[ Voor 11% gewijzigd door Wasabi! op 28-02-2023 14:29 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• GTX_Man
  • Registratie: November 2022
  • Laatst online: 14-07-2024
Zijn er slapers aanwezig die zowel op de rug als op de zij slapen? Ik doe dit sinds kort en ik heb grote moeite om een geschikt bed te vinden. Voor het rugslapen wil ik een kneiterhard matras. Maar daarbij krijg ik last van mijn schouders. Voor het zijslapen wil ik een zachter matras, maar daarbij krijg ik last van mijn rug. Alles wat ik probeer is 7 zones, maar dat maakt te weinig verschil.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• NoSugar
  • Registratie: Juli 2021
  • Laatst online: 10-07-2023
bulle bas schreef op zondag 8 mei 2022 @ 17:12:
[...]

Mijn advies: kijk eens bij de Leenbakker. Op loopafstand van de IKEA. De matrassen van de IKEA vond ik ronduit oncomfortabel. Ze zijn er m.i. niet goed in. Dure matrassen zijn grotendeels onzin. Mensen hebben geen zin in gezeik en dus hopen ze dat af te kopen met een duur matras waar een hele rits marketing omheen zit.
Loop door de winkel, ga er op liggen. Je zal er een paar minder vinden, anderen best aardig. Totdat je er een vindt die meteen super ligt. Die moet je hebben. Zou het altijd combineren met een topper.

De Consumentenbond raadt overigens die van de Lidl aan. Goede koudschuim is superieur.
[Afbeelding]
Sorry voor de reply op een bericht van een paar maanden geleden. Maar als ik dit zo lees dan geeft de consumentenbond geen enkele matras een 7 of hoger voor ondersteuning , terwijl dit een van de belangrijkste punten is?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• dicksterk
Tweakx schreef op woensdag 22 februari 2023 @ 13:05:
[...]

180x200/x180x210. Lattenbodem! :)
Sorry voor de late reactie ik heb er een goed over na moeten denken wat ik je zou adviseren. Ik zou aanraden om via bol.com(vanwege het betere retourbeleid dan via de eigen site) het Beliani Joy matras te kopen in 180x200. Perfect pocketveersysteem en een dunne latex afdeklaag van 2cm. je voelt de veren er niet doorheen, maar tegelijk is de laag zo dun dat hij ook niet kan kuilen. ik vind een matras snel warm mar het latex dat zij gebruiken vind ik absoluut niet warm. het is een matras met een prettige stevigheid, precies tussen hard en zacht in. houd jee van stevigheid dan zal je je goed gedragen voelen, houd je niet van een pllank dan zal je toch ook ervaren dat het matras niet hard aanvoelt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• dicksterk
GTX_Man schreef op woensdag 1 maart 2023 @ 20:57:
Zijn er slapers aanwezig die zowel op de rug als op de zij slapen? Ik doe dit sinds kort en ik heb grote moeite om een geschikt bed te vinden. Voor het rugslapen wil ik een kneiterhard matras. Maar daarbij krijg ik last van mijn schouders. Voor het zijslapen wil ik een zachter matras, maar daarbij krijg ik last van mijn rug. Alles wat ik probeer is 7 zones, maar dat maakt te weinig verschil.
Ik slaap ook op mijn rug en op mijn zij. mag ik vragen wat je zoals geprobeerd hebt de laatste tijd? welke super harde matrassen heb je gevonden(ik merk vaak dat echt harde matrassedn best moeilijk te vinden zijn, ik ken maar 2 leveranciers die ze hebben)
waar je ook nog mee kan spelen is een ander hofdkussen proberen, dat maakt ook nog wel verschil. en ik zit te denken aan een super hard matras met een toper van latex of traagschuim, dan heb je wel de solide ondersteuning die je prettig vindt maar met een laagje erop om je schouders ene heupen wat ruimte te geven als je op je zij ligt. ik heb wel wat opties in mijn hoofd maar ben daarom ook benieuwd wat je al geprobeerd hebt qua matrassen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• dicksterk
NoSugar schreef op woensdag 1 maart 2023 @ 22:46:
[...]

Sorry voor de reply op een bericht van een paar maanden geleden. Maar als ik dit zo lees dan geeft de consumentenbond geen enkele matras een 7 of hoger voor ondersteuning , terwijl dit een van de belangrijkste punten is?
de consumentenbond test inderdaad weinig matrassen met echt goede steun. de lidl matrassen hebben bijvoorbeeld niet echt ene hoge dichtheid qua koudschuim, en in mijn ervaring worden goedkope koudschuimmatrassen behoorljik slecht van oprollen, dat heb ik de laatste tijd ook bij andere goedkpe schuimmatrassen gezien. de celeln zijn zo kapot dat als je erop gaat zitten met een behoorlijk gewicht je gewoon de lucht eruit drukt, als je ligt in de nacht gebeurd dat heel geleidelijk ook. daarnaast zijn de nederlandse/europese pocketveringmatrassen in het goedkope/middensegment ook niet bepaald ondersteunend. ik vind zelf chinese pocketveermatrassen zoals biijvoorbeeld beliani die verkoopt zeer goed steunen en de turkse matrassen van yatas bedding ook. ben je opzoek naar een matras of was het gewoon een constatering?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• NoSugar
  • Registratie: Juli 2021
  • Laatst online: 10-07-2023
dicksterk schreef op donderdag 2 maart 2023 @ 15:32:
[...]

de consumentenbond test inderdaad weinig matrassen met echt goede steun. de lidl matrassen hebben bijvoorbeeld niet echt ene hoge dichtheid qua koudschuim, en in mijn ervaring worden goedkope koudschuimmatrassen behoorljik slecht van oprollen, dat heb ik de laatste tijd ook bij andere goedkpe schuimmatrassen gezien. de celeln zijn zo kapot dat als je erop gaat zitten met een behoorlijk gewicht je gewoon de lucht eruit drukt, als je ligt in de nacht gebeurd dat heel geleidelijk ook. daarnaast zijn de nederlandse/europese pocketveringmatrassen in het goedkope/middensegment ook niet bepaald ondersteunend. ik vind zelf chinese pocketveermatrassen zoals biijvoorbeeld beliani die verkoopt zeer goed steunen en de turkse matrassen van yatas bedding ook. ben je opzoek naar een matras of was het gewoon een constatering?
Aan het kijken voor een nieuwe matras, huidige matras is 2 jaar oud, maar begint steeds meer te irriteren. Grote miskoop geweest, maar moesten iets hebben en alles was gesloten vanwege een lockdown: een matras is immers niet essentieel als je verhuisd volgens de overheid :P 8)7

Uiteindelijk de Leen Bakker Royal 5 Prestige gekocht i.v.m. goede beoordelingen. Combinatie van pocketvering en koudschuim:
Stevigheid veren: 6-slags, draaddikte 1,8-2,0 mm
Aantal veren per m2: 270
Aantal comfortzones: 7

Eerste jaar was matras overigens prima, nu zak je steeds verder in het matras weg, waardoor het gewoon oncomfortabel wordt. Nog niet te beginnen de edge-support: de matras is met 1 hand fijn te knijpen. En bij zitten op de rand, zakt de halve rand over het bed heen en voel je de houten lattenbodem.

Het budget is +- 900 euro voor 180x200cm

We waren nu aan het twijfelen over een Emma Hybrid. Dit ivm het proefslapen, ben huiverig om een matras te kopen zonder dat deze uitgeprobeerd kan worden. Maar nergens valt terug te lezen hoeveel veren de Emma Hybrid heeft. Wel lees ik overal dat deze nogal hard gevonden wordt: onze voorkeur is wel medium-hard, we wegen +- 90-95kg, dus dat compenseert de hardheid |:(

Destijds ook nog getwijfeld over de Swiss Sense Gazella Comfort IV, maar die was destijds net boven het budget, nu nog steeds eigenlijk

[ Voor 3% gewijzigd door NoSugar op 02-03-2023 16:02 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• dicksterk
NoSugar schreef op donderdag 2 maart 2023 @ 15:51:
[...]

Aan het kijken voor een nieuwe matras, huidige matras is 2 jaar oud, maar begint steeds meer te irriteren. Grote miskoop geweest, maar moesten iets hebben en alles was gesloten vanwege een lockdown: een matras is immers niet essentieel als je verhuisd volgens de overheid :P 8)7

Uiteindelijk de Leen Bakker Royal 5 Prestige gekocht i.v.m. goede beoordelingen. Combinatie van pocketvering en koudschuim:
Stevigheid veren: 6-slags, draaddikte 1,8-2,0 mm
Aantal veren per m2: 270
Aantal comfortzones: 7

Eerste jaar was matras overigens prima, nu zak je steeds verder in het matras weg, waardoor het gewoon oncomfortabel wordt. Nog niet te beginnen de edge-support: de matras is met 1 hand fijn te knijpen. En bij zitten op de rand, zakt de halve rand over het bed heen en voel je de houten lattenbodem.

Het budget is +- 900 euro voor 180x200cm

We waren nu aan het twijfelen over een Emma Hybrid. Dit ivm het proefslapen, ben huiverig om een matras te kopen zonder dat deze uitgeprobeerd kan worden. Maar nergens valt terug te lezen hoeveel veren de Emma Hybrid heeft. Wel lees ik overal dat deze nogal hard gevonden wordt: onze voorkeur is wel medium-hard, we wegen +- 90-95kg, dus dat compenseert de hardheid |:(

Destijds ook nog getwijfeld over de Swiss Sense Gazella Comfort IV, maar die was destijds net boven het budget, nu nog steeds eigenlijk
Wat je beschrijft is het grote mankement van europese pocketveermatrassen. veren in een doos van schuim, waarbij de randen in alle gevallen plek innemen soms te hard en soms veel te zacht zijn. ik heb deze matras vandaag al een keer geadviseerd maar je zoekt toevallig in dezelfde maat. voor 180x200 zou ik gaan voor de beliani joy. bestel hem via bol.com en niet via de beliani-site want via bol.com heb je de mogelijkheid om hem binnen 30 dagen te retourneren. dit is een matras zonder zijranden van schuim, de veren lopen helemala door tot de rand dus ook als je op de rand zit zit je gewoon op ene rij pocketveren. Het laagje latex van 2cm is genoeg omd e veren niet te voelen en latex is een prettig elastisch materiaal, elastische dan koudschuim nog(hoewel koudschuim in hr65 en hoger ook erg elastisch is). ik ken de emma hybrid niet dus dar kan ik niet echt iets zinnigs over zeggen, ze hebben wel een lange proefslaapperiode dus opzich loop je in dat opzicht geen risico. maar door mijn blindheid kan ik ook niet even naar de plaatjes van het emma hybrid kijken om te zein hoe hun opbouw is(wel of geen zijwanden om de pocketveren)
maar als je een goed steunend matras wil met een goede veerkern en zonder inzakken dan weet ik zeker dat de beliani joy een goede optie is.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• jvbosma
  • Registratie: Juni 2005
  • Laatst online: 07:16
Iemand ervaring met equilli? https://equilli.com/be/design-materialen/matrassen/ Voor het matras wordt je digitaal ingemeten op een testbed en daar komt een ondersteuning uit. Deze lag erg goed moet ik zeggen, maar met 2000euro per stuk (1pers) toch wel aan de prijs, zijn er meer leveranciers die iets gelijks maken?

(Trouwens op internet erg weinig over te vinden.)

[ Voor 7% gewijzigd door jvbosma op 03-03-2023 11:48 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Akemi
  • Registratie: Mei 2008
  • Laatst online: 12-05 18:47
GTX_Man schreef op woensdag 1 maart 2023 @ 20:57:
Ben een zijslaper. Mattsleeps is het enige wat mij kan bekoren. Zorg wel voor een instelbare verende lattenbodem dan is het perfect. Mijn zoon heeft ook een mattsleeps maar met een harde niet verende lattenbodem. Is ok maar toch wel minder. Sinds mattsleeps geen last meer van mijn schouders met zijslapen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• dicksterk
ik heb een vraag aan mensen die wat weten van de productie van koudschuim: in 2013 kocht ik bij de aldi een belacheljk goedkoop polyether matrasje van 16cm dik. 140x200 voor 89 euro. dit werd opgerold geleverd, en lag een jaar lang prima. voor lichtere mensne zou het vast nog wat langer prima heben gelegen.
in de steeds groeiende reeks matrassen van bol.com in de zoektocht naar een goed matras voor mijn partner kom ik en merkwaardig fenomeen tegen wat voor mij nieuw is en waar ik eigenlijk wel een verklaring voro zou willen weten: ik heb 4 schuimmatrassen gehad hier. 1 daarvan was in nederland geproduceerd en was opizch best ok geweest, als er niet een dikek lijmstreep doorheen gelopen had, alsof er 2 blokken schuim tegen elkaar aangelijmd waren om 1 matras te vormen. dit matras zakte niet tot op de bodem in als je erop gign zitten, verre van zelfs. maar de andere 3 doen allemala hetzlefde. ze nemen hun vorm aan na uitrollen, maar als je erop gaat zitten voel je de lucht er gewoon uitzakken en bienn een seconde of 2 zit je op de bodem. het zuigt de lucht weer op als je opstaat maar verliest die weer zodra je gaat zitten of geleidelijker als je gaat liggen. is er een verandering in schuim waardoor de celeln tegenworoid zo open zijn dat het matras de inwendige lucht verliest als het wordt samengeperst? is dat een fenomeen dat specifke bij hybrid schuim optreedt? ik vind het opmerkeljik want het gebeurd dus nu ook bij een 20cm dik mattras van 359 euro in 140x200. niet extreem duur maar veel duurder dan die 89 euro van dat aldidmatrasje van polyether sg33. dit is trouwens hybrid foam hr35. ik vraag me af of iemand dit fenomeen kan verklaren

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mark1111
  • Registratie: Februari 2019
  • Laatst online: 12-02 20:17
Als je een matras gevacumeerd geleverd krijgt, dan is alle lucht er uit. Je weet dan dus dat alle cellen "lek" zijn. Ik weet niet of de cellen niet lek zijn nadat ze uit de fabriek komen. Maar na het vacumeren zijn ze dat zeker.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• dicksterk
mark1111 schreef op vrijdag 3 maart 2023 @ 18:22:
Als je een matras gevacumeerd geleverd krijgt, dan is alle lucht er uit. Je weet dan dus dat alle cellen "lek" zijn. Ik weet niet of de cellen niet lek zijn nadat ze uit de fabriek komen. Maar na het vacumeren zijn ze dat zeker.
dat is niet de rede waarom ze geen lucht meer kunenn vasthouden, tenminste dat zou niet moeten. matt matrassen en emam enzo worden ook opgerodl geleverd en die doen het prima als ze weer uitgerold zijn. als een matras de opnieuw opgezogen lucht niet kan vasthouden is dat een vrij merkwaarddige ractie, die vroeger ook bij gevacuumeerde matrassen niet voorkwam. ik vrag me af waarom nu wel

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• dicksterk
een vraag waar ik nieuwsgierig naar ben: rond 2017-2018 werden hier veel larson matrassen gekocht via aanbiedingsacties. eerst was ik wat sceptisch over larson maar nadat ik matrassen gereviewed had heb ik ze ook geadviseerd. Zijn er mensen die hun matras nog hebben, en er nog lekker op slapen? of juist niet? daar ben ik wel benieuwd naar.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• markies
10% voordeel op Auping assortiment.

https://www.auping.com/nl...d9163627ec708527130f4157a

[ Voor 9% gewijzigd door markies op 16-03-2023 08:49 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• SpongeRob
  • Registratie: Oktober 2009
  • Niet online

SpongeRob

Nachtmerries zijn ook dromen..

dicksterk schreef op woensdag 8 maart 2023 @ 09:47:
een vraag waar ik nieuwsgierig naar ben: rond 2017-2018 werden hier veel larson matrassen gekocht via aanbiedingsacties. eerst was ik wat sceptisch over larson maar nadat ik matrassen gereviewed had heb ik ze ook geadviseerd. Zijn er mensen die hun matras nog hebben, en er nog lekker op slapen? of juist niet? daar ben ik wel benieuwd naar.
Ik heb een Larson Oslo matras gekocht een jaar of 9 geleden en heb toevallig vorige week het versleten schuim van het matras gehaald en heb er een nieuwe topper opgegooid. Zo heb ik voor weinig geld weer een "nieuw" matras.
Het matras beviel ons wel altijd vrij goed, al was m'n vriendin geen fan van het traagschuim. Nu het matras z'n stevigheid was verloren in de loop der jaren hebben we er dus voor gekozen om er het matras om te bouwen en dat bevalt beter dan het originele matras.

"Never wrestle with a pig – it gets mud all over you and the pig likes it."

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• El Profesor
  • Registratie: December 2016
  • Laatst online: 03-05 12:53
El Profesor schreef op vrijdag 20 oktober 2017 @ 14:54:
We zijn uiteindelijk geslaagd en het is een Velda Fly met Wellington matras geworden. Gekocht in een kleine slaapspeciaalzaak en fijn advies gekregen. Duidelijk gevraagd of het niet beter was een duur Pullman Silverline matras te kopen met een goedkoper frame. De verkoper wist ons te vertellen dat het keurmerk van de consumentenbond niet alles zegt omdat er een beperkt aantal merken/matrassen getest wordt, en de consumentenbond je als fabrikant bovendien benadert wanneer ze je matras als zeer goed beoordelen en 'wat het je waard is om in hun publicatie te komen'. De verkoper vertelde aan dat de Pullman echt een uitstekend matras is maar qua slaapcomfort de Wellington er niet veel voor onderdoet. Al met al zijn we blij met de keuze voor een kleine slaapspeciaalzaak in plaats van een grote keten.
Na ruim vijf jaar zijn wij toch niet tevreden over het harde Wellington matras. Al na een paar weken kreeg mijn vrouw last van haar rug en schouders. We wilden zelf een hard matras, maar met ons gewicht (vrouw 60 kg, ik 77 kg) is het geen juiste keuze geweest.

Nu zijn we uitgekomen bij Swiss Sense. We hebben alle Swiss Sense matrassen geprobeerd, maar de Aeromax Aventi sprong er met kop en schouders bovenuit. Alsof je op een wolk ligt. Tot mijn teleurstelling adviseerde de verkoper mij een hardere variant omdat mijn rug niet in de juiste houding ligt wat zou gaan zorgen voor lage rugklachten. Best bijzonder, want volgens de website van Swiss Sense is de Aventi geschikt tot een gewicht van 125 kg en ik weeg 77kg. Volgens de verkoper zegt dit niet zoveel, en kun je een matras enkel beoordelen door er op te liggen. Ook op de middelste variant vond hij mijn rug niet in de juiste houding liggen. Ik kon de zachtere variant wel kiezen, maar dan zou hij wel een notitie maken op de order dat hij deze niet geadviseerd heeft ivm de lighouding. En dan geld de omruilgarantie van 90 dagen niet meer. Dus ben ik voor de Aeromax Polaris gegaan, dit is de hardste variant van de Aeromax lijn. Deze was ook zo'n 200 euro goedkoper. En mocht deze niet lekker liggen, dan kan ik hem binnen 90 dagen omruilen. Een topper was volgens de verkoper niet nodig ivm de dubbele pocket vering met de mini pockets, waardoor er eigenlijk al een soort topper in het Aeromax matras zit.

De matrassen worden over anderhalve week geleverd.

I like how you keep the mouse running...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Belecthor
  • Registratie: Oktober 2013
  • Laatst online: 12-05 06:25
Ik ga binnenkort een nieuw bed en matras kopen en twijfel over de grootte. Ik ben 1.90 en was altijd in de veronderstelling dat een lengte van 200cm dan prima was en de maten van 210 en 220 ‘exotischer’ zijn. Dit wordt wel enigszins bevestigd in de zin dat IKEA enkel maximaal 200 aanbiedt, maar alsnog heb ik ervaren dat 210 fijner is en 220 lijkt me dan ook prima, maar niet perse nodig.

Hoe ervaren mensen met een 210 of 220 bed dit? Zijn er voldoende hoezen, dekbedden, etc te krijgen met deze maten? Zie ik andere vervelende dingen over het hoofd?

En tot slot: wat raden jullie aan met mijn lengte? (Ik slaap vooral op m’n zij)

[ Voor 42% gewijzigd door Belecthor op 18-03-2023 22:12 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Trichoglossus
  • Registratie: December 2008
  • Laatst online: 12-05 19:06
Het hangt er natuurlijk wel vanaf hoe je op bed ligt. Ik ben 1,91m, zijslaper, maar ik slaap nooit met gestrekte benen. Voor mij is 200cm geen enkel probleem.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• El Profesor
  • Registratie: December 2016
  • Laatst online: 03-05 12:53
Belecthor schreef op zaterdag 18 maart 2023 @ 21:22:
Ik ga binnenkort een nieuw bed en matras kopen en twijfel over de grootte. Ik ben 1.90 en was altijd in de veronderstelling dat een lengte van 200cm dan prima was en de maten van 210 en 220 ‘exotischer’ zijn. Dit wordt wel enigszins bevestigd in de zin dat IKEA enkel maximaal 200 aanbiedt, maar alsnog heb ik ervaren dat 210 fijner is en 220 lijkt me dan ook prima, maar niet perse nodig.

Hoe ervaren mensen met een 210 of 220 bed dit? Zijn er voldoende hoezen, dekbedden, etc te krijgen met deze maten? Zie ik andere vervelende dingen over het hoofd?

Ik ben 1.87 en slaap nu zo'n vijf jaar op een matras van 200 cm. Ik kan je vertellen dat ik het erg onprettig vind. Ik leg het matras zelfs 5-10 cm van het hoofdeind zodat mijn voeten er niet buiten steken, want je hoofd ligt namelijk zo'n 10-20cm vanaf de bovenkant van je matras. Mijn vorige matras was 210 en dat was voor mij ook weer een vereiste toen wij deze week nieuwe matrassen gekocht hebben.

En Ikea heeft geen matrassen langer dan 200 cm omdat daar buiten Nederland weinig vraag naar is en Ikea een internationaal assortiment heeft valt op hun website te lezen.

I like how you keep the mouse running...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• SpongeRob
  • Registratie: Oktober 2009
  • Niet online

SpongeRob

Nachtmerries zijn ook dromen..

Belecthor schreef op zaterdag 18 maart 2023 @ 21:22:

Met mijn 191cm lengte ben ik maar wat blij met m'n 220cm lang bed. Ik heb in bedden geslapen van 190 en 200 cm lang en dan steken m'n voeten altijd uit.
Wat betreft de verkrijgbaarheid van beddengoed; absoluut geen probleem. In Nederland (en Duitsland) is meer dan genoeg keuze in langere maten voor beddengoed. Ik woon in Frankrijk en dan is het een stuk lastiger (140x190 is hier nog steeds dé standaard maat....) maar ik bestel dan alles gewoon online bij een Nederlandse of Duitse club.

"Never wrestle with a pig – it gets mud all over you and the pig likes it."

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Belecthor
  • Registratie: Oktober 2013
  • Laatst online: 12-05 06:25
SpongeRob schreef op zondag 19 maart 2023 @ 09:34:
[...]

Met mijn 191cm lengte ben ik maar wat blij met m'n 220cm lang bed. Ik heb in bedden geslapen van 190 en 200 cm lang en dan steken m'n voeten altijd uit.
Wat betreft de verkrijgbaarheid van beddengoed; absoluut geen probleem. In Nederland (en Duitsland) is meer dan genoeg keuze in langere maten voor beddengoed. Ik woon in Frankrijk en dan is het een stuk lastiger (140x190 is hier nog steeds dé standaard maat....) maar ik bestel dan alles gewoon online bij een Nederlandse of Duitse club.
Haha, dat van die Franse bedden herken ik wel van vakanties. Ik ga denk ik dan voor de 210, omdat de 220 net iets te groot wordt voor de slaapkamer.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MedionAkoya
  • Registratie: Januari 2014
  • Laatst online: 06-05 13:55

MedionAkoya

Niet geschoten is altijd mis

Hoi, ik heb een tweedehands een Auping Auronde opgehaald.
Er zit geen bodem in. Ik wil voor een vlakke lattenbodem gaan van 90x200.
Ik weet bijvoorbeeld een Auping spiraalbodem 89 bij 196 is, ik neem aan dat lattenbodems ook net zo groot zijn.

Omdat auto niet heel erg groot is, wil ik lattenbodems het liefs laten bezorgen.

Ik heb deze lattenbodems op mijn oog.

Jysk
https://jysk.nl/slaapkame...bodem-90x200-gold-a30-fix
€90,- (geen bezorging, alleen ophalen)

https://jysk.nl/slaapkame...tenbodem-90x200-basic-a40
€55,- (+bezorgkosten 35 euro) = €90,-

Home24
https://www.home24.nl/pro...tracietkleurig-90-x-200cm
€ 71,99 (+bezorgkosten 5,99 euro) = €77,98

https://www.home24.nl/pro...premium-42-fix-90-x-200cm
€ 99,99 (+bezorgkosten 5,99 euro) = €105,98

Ikea
https://www.ikea.com/nl/nl/p/lonset-lattenbodem-90278343/
€45.- (+bezorgkosten 39,99 euro) = €84,99

https://www.ikea.com/nl/nl/p/leirsund-lattenbodem-00278333/
€80,- (geen bezorging, alleen ophalen)

Wat zijn jullie ideeën?

[ Voor 11% gewijzigd door MedionAkoya op 19-03-2023 12:28 ]

Trein?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• silmaril8
  • Registratie: Augustus 2006
  • Niet online
Ik ben 1.95 en ik ben maar wat blij met een 220cm. Alhoewel ik een zijslaper ben, lig ik nog voldoende keren rechtuit en bij een kleiner bed steken mijn voeten dan inderdaad uit het bed.

Bij de Hema heb je ook 220cm beddengoed, of iig de 90x220cm. De 'percale' katoenen hoeslakens zijn daar aan te raden. Bij de Action heb je trwns ook 90x220 percale katoenen hoeslaken. Iets minder kwaliteit dan die van de Hema, maar nog steeds goed.

Ik heb ook een 140x220cm logeerbed en beddengoed voor dit bed heb ik bij Beterbed gekocht, daar hebben ze ook percale katoenen hoeslakens in deze maat. Vaak zelfs 1+1 gratis.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Strider
  • Laatst online: 10-05 23:59
10 jaar geleden hebben we een boxspring bij de leenbakker gekocht, het matras van mij is echt op. Ik word te vaak wakker in een kuil en omdraaien van het matras helpt niet meer.
De topper hebben we enkele jaren geleden vervangen en die is denk ik nog wel in orde.
Mijn vriendin is wel tevreden met haar matras.

Als ik nu 1 nieuw matras koop dan ziet dat er op een boxspring niet uit. Zou dat betekenen dat we dan maar een nieuwe boxspring moeten gaan kopen?

BlaBlaBla

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Lekkerboeie86
MedionAkoya schreef op zondag 19 maart 2023 @ 12:23:
Ik weet bijvoorbeeld een Auping spiraalbodem 89 bij 196 is, ik neem aan dat lattenbodems ook net zo groot zijn.

Omdat auto niet heel erg groot is, wil ik lattenbodems het liefs laten bezorgen.

Ik heb deze lattenbodems op mijn oog.

Jysk
https://jysk.nl/slaapkame...bodem-90x200-gold-a30-fix
€90,- (geen bezorging, alleen ophalen)

https://jysk.nl/slaapkame...tenbodem-90x200-basic-a40
€55,- (+bezorgkosten 35 euro) = €90,-

Home24
https://www.home24.nl/pro...tracietkleurig-90-x-200cm
€ 71,99 (+bezorgkosten 5,99 euro) = €77,98

https://www.home24.nl/pro...premium-42-fix-90-x-200cm
€ 99,99 (+bezorgkosten 5,99 euro) = €105,98

Ikea
https://www.ikea.com/nl/nl/p/lonset-lattenbodem-90278343/
€45.- (+bezorgkosten 39,99 euro) = €84,99

https://www.ikea.com/nl/nl/p/leirsund-lattenbodem-00278333/
€80,- (geen bezorging, alleen ophalen)

Wat zijn jullie ideeën?
Als je Auronde nog heel goed is, investeren in een originele spiraalbodem. Hier heb je 35 jaar garantie op draad en framebreuk. Je hebt dan een ombouw met een bodem waar je in theorie tot je dood plezier van kan hebben. Kost nu iets meer, maar op langere termijn sowieso goedkoper. Wellicht ook mogelijk tweedehands. Alleen is je garantie iets ingewikkelder.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Lekkerboeie86
Strider schreef op maandag 20 maart 2023 @ 09:34:
10 jaar geleden hebben we een boxspring bij de leenbakker gekocht, het matras van mij is echt op. Ik word te vaak wakker in een kuil en omdraaien van het matras helpt niet meer.
De topper hebben we enkele jaren geleden vervangen en die is denk ik nog wel in orde.
Mijn vriendin is wel tevreden met haar matras.

Als ik nu 1 nieuw matras koop dan ziet dat er op een boxspring niet uit. Zou dat betekenen dat we dan maar een nieuwe boxspring moeten gaan kopen?
Je kan ook overwegen om 2 nieuwe gestoffeerde matrassen te kopen. Dan kan je de huidige topper behouden. En de boxspring bodems en hoofdbord ook. Wel heb je dan mogelijk wat kleurverschil. Maar dat is beter dan hoogteverschil als je 1 nieuw matras koopt. Over een aantal jaar is het matras van je vriendin aan vervanging toe. En dan zit je weer met dit probleem. Dus 2 nieuwe matrassen of alles vervangen. Daarbij 10 jaar voor een leen bakker boxspring is natuurlijk best goed. Niet gek om dat naar iets anders te gaan kijken :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Charly
  • Laatst online: 13:25
MedionAkoya schreef op zondag 19 maart 2023 @ 12:23:

Wat zijn jullie ideeën?
Dat ik eerst het bed neer zou zetten en dan even heel goed zou meten hoe veel ruimte ik heb voor ik een lattenbodem bestel die misschien net niet past. O-)

Verder zou ik uit dat rijtje voor ikea gaan. Daar heb ik net wat meer vertrouwen in dan de andere 2.
Pagina: 1 ... 41 ... 54 Laatste