Cyb schreef op vrijdag 13 januari 2023 @ 18:19:
[...]
Het kan best zijn dat het matras voor sommige mensen prima werkt, maar ik vind het troep. Ik heb namelijk etisch een hekel aan white labeling: waar fabrikanten (meestal uit China) bewust een white label product produceren, waar nep fabrikanten vervolgens hun eigen sticker op mogen plaatsen. Het is een middel om de markt te verzieken met allerlei nep fabrikantjes en om wetgeving gemakkelijker te omzeilen. (Zo misbruikt het matras al onterecht een Oeko-Tex label.) Vooral op sites als Amazon en Bol leidt dat tot allemaal dezelfde producten die als verschillende producten op het platvorm worden aangeboden. Het is ook een middel voor China om de westerse wereld te overspoelen met dubieuze security camera's en dergelijke producten.
Vaak zijn de verkopers (die zichzelf vaak "fabrikant" noemen) ook nog eens dropshippers, met de daarbij bijbehorende problemen.
Het luchten van nieuwe matrassen is overigens niet iets dat ik ter plekke verzin of iets dergelijks. Het is bij alle matrassen aan te raden, maar met name matrassen die uit China komen. Ze worden vaak per container verschepen, waarbij de containers vol met gif worden gespoten om insecten en dergelijke te doden. Mensen die met dergelijke containers moeten werken, mogen ook niet zomaar een container opendoen. Ze worden eerst van buiten uit gemeten op hoeveelheid gif, daarna kan de container pas worden opengemaakt. Soms gaat dat mis, wat kan leiden tot o.a. verlammingen en de dood.
Als je een fiets koopt en binnenkrijgt die in zo'n container verscheept is, dan is er nog niet zo veel aan de hand. Maar als het om een matras gaat, waar je 30% van het jaar op slaapt, en die heel wat meer giftige deeltjes kan opnemen (en langduring kan afstaan) dan een fiets, en ook nog eens dicht bij het lichaam en luchtwegen is, dan heeft dat net wat meer impact. Toxicologen in Nederland hebben er al vaker voor gewaarschuwd. Ook in de beddenwinkels in Nederland hebben daar mee te maken gehad, dat bijv. een lading uit de handel moet worden gehaald.
als je op bol naar matrassen kijkt, laten we zeggen bij 90x200 tot max 250 euro, dan zal je een hoop whitelabel matrassen zien uit Nederland en Duitsland. gezien de matras waar ik naar linkte uit voorraad is(nog wle in voorraad in 140x200) vraag ik me af hoeveel chinese matrassen je eruit zou pikken, ik denk heel weinig.
Want in feite ben ik het voor een groot deel met je eens. de fabrikanten die slechte whitelabel matrassen op de markt brengen verzieken de markt. ik heb het net even uitgeschreven in een kladje, ik ga hier niet alele bedrijfsnamen van verkopers online gooien maar van de 11 matrassen(inclusief nest2) die ik nu heb gehad waren er:
4 uit nederland:
1. zeer slappe pocketveren en afdeklagen die slecht waren gelijmd waardoor ze loslieten en er bobbels in zaten
2. zogenaamd koudschuim hr55 matras van 25cm dik. veel te licht qua gewicht en met een dikke harde lijmlaag die dwars door het matras liep en 2 verschillende blokken schuim aan elkaar lijmde waardoor vrijwle altijd op een keiharde balk terecht kwam
3. een wederom veel te zwak geveerde pocketveermatras die niet uit elkaar viel mar verder best veel op nr 1 leek
4. een matras dat redelijk geveerd was maar niet geschikt voor het beloofde lichaamsgewicht
hieribj in het algemeen veel onwaarheden of onwetendhied over e gebruikte materialen: hr-waardes, draaddiktes pocketveren enzovoort
1 uit duitsland: leek eigenljik exact op die 2 uit nederland met te zwakke vering, ik vermoed dat ze allemala hetzelfde pocketveersysteem gebruikten
3 uit turkije: vermoedelijk allemaal uit dezelfe fabriek want ik slaap zelf al 4 jaar op een veel duurder turks matras dat echt nog als nieuw voelt(terwijl ik 170kg weeg). maar dee 3 hadden allemaal het gevel dat de fabriaknt niet precies wist hoe je een matras opbouwde, ze voelden vreemd. 1 danste heel erg: als je je been bewoog danste je hoofd mee. de andere 2 lagen gewoon vreemd en veerden niet goed
2 uit china: de eerste was een 17cm bonellgeveerd matras van 129 euro. totaal ongeschikt voor mijn partner omdat de afdeklaag te dun was en je daardoor de veren wat kon voelen, maar voor die prijs toch ene heerlijk veersysteem (maar niet geschkt voor serieus gebruik)
en dan dus degene die ik linkte: een veerkern met een draaddikte van rond de 2,1mm (schatting maar je kan de veren voelen en ze zijn zeker geen 1,4 of 1,6), een vrij dunnen maar prettig aanvoelende afdeklaag. veel te dun om te kunnen kuilen maar dik genoeg om de veren niet te voelen(waar ik wel bang voor was toen ik het matras voor het eerst bekeek)
die matrassen zijn vaccuum verpakt, als er geen lucht uit kan kan er ook niets in. wat je schrijft geuerd inderdaad soms maar is al wel een tijd geleden.
Ik heb me bij mijn comeback in dit topci voorgenomen minder kort-doordebocht en enunaceerder te reageren, en me te houden bij matrassen die ik zelf heb gehad of bekeken. Ik vind het dan een beetje jammer als jij ene matras dat je niet gezien hebt als troep bestempeld. Ik deel je zorgen over sommige whitelabel fabrikanten maar zie meer ellende in nederland dan in chian in mijn persoonlijke ervaring(al heb ik absoluut niet van elek chinese fabrikant ene matras gezien).
maar heo stel jij je de markt dan voor? de gevestigde fabrikanten vragen gelijk een heleboel geld voor hun merknaam. als iemand dat kan betalen prima, maar zo niet dan is er toch weinig anders te doen dan de beste matrssen uit de whitelabel-berg filteren denk ik.