Toon posts:

Ervaringen, hints en tips over matrassen / boxsprings

Pagina: 1 ... 37 ... 42 Laatste
Acties:

• redzone
  • Registratie: Januari 2022
  • Laatst online: 17-03 17:22
Na lang wikken en wegen wil ik nu toch een Emma-matras uitproberen.

Volgens Emma heeft de Hybrid een "stevigheidsniveau van 4 op een schaal van 10". De Original en de O2 zijn harder met een score 6.
https://www.emma-matras.be/matrassen-vergelijken/

De Hybrid zou dus ideaal zijn voor mij, want ik ben aan de lichte kant en zoek een zachtere matras.

Maar dan begin je de ervaringen en reviews te lezen... waarbij de Hybrid nagenoeg unaniem als harde matras beschouwd wordt. Veel harder dan de Original en O2.

Wie heeft er nu gelijk: Emma als fabrikant, of alle anderen |:( .

Acties:
  • +3Henk 'm!

• Sjah
  • Registratie: Juli 2000
  • Laatst online: 21:02
Alle anderen, ik heb Emma original gehad, die was retezacht, gelijk terug gestuurd, al ben ik wel zwaar. Troep, het scheurde aan de band/handvat waarmee je de matras kon omdraaien. Nogmaals TROEP dat gekatapulteerd wordt door belachelijk veel (en dure) reclame. Ga lekker naar een grote speciaalzaak.

Acties:
  • +1Henk 'm!

• redzone
  • Registratie: Januari 2022
  • Laatst online: 17-03 17:22
Sjah schreef op zondag 27 maart 2022 @ 15:31:
Alle anderen, ik heb Emma original gehad, die was retezacht, gelijk terug gestuurd, al ben ik wel zwaar. Troep, het scheurde aan de band/handvat waarmee je de matras kon omdraaien. Nogmaals TROEP dat gekatapulteerd wordt door belachelijk veel (en dure) reclame. Ga lekker naar een grote speciaalzaak.
Na een paar uur verderzoeken, ga ik afzien van de aankoop van een Emma-matras.

Wat een vaag bedrijf is dit :/ . Permanente "kortingen". Zelfs op 50% lagere prijzen kun je nog extra korting krijgen met codes van verder onbekende reviewsites. Referrals bij de vleet, en het zou mij niet verbazen dat Emma gewoon zelf achter die reviewsites zit.

Al hun matrassen hebben wel een of andere award "gewonnen" van consumentenorganisaties, in heel Europa. Jaren op rij. En daarvan weten we dat er flinke bedragen worden neergeteld om de resultaten te mogen vermelden.

Heel veel negatieve ervaringen op forums zoals Tweakers. Ik heb zelfs na enkele uren geen enkele betrouwbare en onafhankelijke bron kunnen vinden met positieve beoordelingen. Mijn oordeel: uitstekende marketing gericht op prijsgevoelige, jonge en 'gezonde' klanten die vast op elke matras redelijk goed slapen... >:)

• Dhrax
  • Registratie: April 2004
  • Laatst online: 21:03

Dhrax

Prog Lord

redzone schreef op dinsdag 29 maart 2022 @ 11:36:
[...]

Wat een vaag bedrijf is dit :/ . Permanente "kortingen". Zelfs op 50% lagere prijzen kun je nog extra korting krijgen met codes van verder onbekende reviewsites. Referrals bij de vleet, en het zou mij niet verbazen dat Emma gewoon zelf achter die reviewsites zit.

Al hun matrassen hebben wel een of andere award "gewonnen" van consumentenorganisaties, in heel Europa. Jaren op rij. En daarvan weten we dat er flinke bedragen worden neergeteld om de resultaten te mogen vermelden.

Heel veel negatieve ervaringen op forums zoals Tweakers. Ik heb zelfs na enkele uren geen enkele betrouwbare en onafhankelijke bron kunnen vinden met positieve beoordelingen. Mijn oordeel: uitstekende marketing gericht op prijsgevoelige, jonge en 'gezonde' klanten die vast op elke matras redelijk goed slapen... >:)
Deugd inderdaad van geen kant :)

Het is hoofdzakelijk marketing praat, het beste van het beste voor heel weinig geld. Werkt in Nederland uitstekend gezien wij rechthouder zijn van 'voor een dubbel op de eerste rij zitten'. Als je er serieus naar gaat kijken (zoals jij hebt gedaan) dan weet je dat je in het ootje word genomen.

Is Emma daarbij een slecht merk, nee zeker niet. Maar verwacht geen A-merk kwaliteit voor dat geld ;)

Acties:
  • +1Henk 'm!

• mister_S
  • Registratie: Februari 2004
  • Laatst online: 14:32
Mijn ouders hebben een Emma hybrid, prima matras voor de prijs. Ik vind het OK, maar ik vergelijk het dan ook met mijn bed van ruim 3500. Met de schuimmatrassen van Emma geen ervaring.

• Megalomania
  • Registratie: April 2011
  • Laatst online: 16:28
De consumentenbond heb je ook werkelijk helemaal niets aan he. Ik had voor de logeerkamer zo'n Lidl matras gekocht, niet te doen hoe hard. Ik heb zelf ook een hard matras maar dit gaat nergens over.

Daarnaast de statement dat je lattenbodem niets uitmaakt is lachwekkend. Het ene type matras gaat juist goed samen met de een maar niet met de ander. Bv: een schotelbodem gaat niet samen met een pocketveren matras over het algemeen, maar een koudschuim of latex weer wel.

• winesh
  • Registratie: Mei 2009
  • Laatst online: 23-02 21:05
redzone schreef op dinsdag 29 maart 2022 @ 11:36:
[...]

Wat mij ook opviel is dat als je even op amazon.de zoekt, je best een aantal emma achtige matras vindt met dezelfde profielering. Alleen dan voor de helft van de prijs, en geven deze partijen wel openheid over de materialen.

Iemand trouwens ervaring met zaanse bedden.nl? Ik zie dat ze goed geprijsde HR55 matrassen hebben. Ze hebben alleen geen probeer/proef periode.

• Mryc
  • Registratie: April 2018
  • Laatst online: 24-03 19:22
Afgelopen vrijdag een bezoek gebracht aan een winkel die je 'slaap DNA' kon meten, waardoor inzichtelijk werd waar als het ware hoe jouw ideale matras en/of lattenbodem eruit moett zien voor een goed slaapprofiel. Voorbeeld: slaap je het liefst op je zij, dan moeten je schouders in de meeste gevallen wat lager liggen dan je hoofd en benen voor een goede nachtrust. De verkoper vertelde dat lattenbodems en matrassen bij de meeste winkels zogenaamde 'one size fits all' concepten zijn, terwijl ieders lichaamsbouw anders is en daarom de keuze voor alleen een zacht, medium of hard matras onzin is. Of het nu gaat om een goedkoop Ikea matras of een duur Auping matras.

Ik heb even gezocht op 'slaap DNA', 'leticia' en 'ergosleep' in dit topic, maar kom er weinig over tegen. Is dit iets wat nog relatief onbekend is? Of is het onzin?

• Charly
  • Registratie: Juli 2000
  • Laatst online: 07:44
Mryc schreef op maandag 11 april 2022 @ 09:09:
Afgelopen vrijdag een bezoek gebracht aan een winkel die je 'slaap DNA' kon meten, waardoor inzichtelijk werd waar als het ware hoe jouw ideale matras en/of lattenbodem eruit moett zien voor een goed slaapprofiel. Voorbeeld: slaap je het liefst op je zij, dan moeten je schouders in de meeste gevallen wat lager liggen dan je hoofd en benen voor een goede nachtrust. De verkoper vertelde dat lattenbodems en matrassen bij de meeste winkels zogenaamde 'one size fits all' concepten zijn, terwijl ieders lichaamsbouw anders is en daarom de keuze voor alleen een zacht, medium of hard matras onzin is. Of het nu gaat om een goedkoop Ikea matras of een duur Auping matras.

Ik heb even gezocht op 'slaap DNA', 'leticia' en 'ergosleep' in dit topic, maar kom er weinig over tegen. Is dit iets wat nog relatief onbekend is? Of is het onzin?
Dat andere merken er niks mee doen is sowieso onzin, bij auping heb je ook verschillende postuur profielen, daar heten ze x, y en i geloof ik. in de swiss sense winkel hadden ze volgens mij ook zo iets. Of het zinvol is? Ik heb er bij auping op gelegen en voelde geen merkbaar verschil, maar ik ben ook redelijk "recht".

Matrassen / slaap is ook een groot deel "beleving" (in de woorden van de verkoper in de speciaalzaak nb!) Zilveren poketveren gesmeed door elven bij maanlicht zegmaar... Kijk vooral kritisch naar welk verschil jij voelt en negeer wat "beter" / duurder is.

[Voor 10% gewijzigd door Charly op 11-04-2022 10:04]

• Cyb
  • Registratie: Augustus 2002
  • Niet online
Mryc schreef op maandag 11 april 2022 @ 09:09:

Ook binnen Ergosleep heb je ook verschillende hardheden, naast het profiel. Profiel kijkt naar de lichaamsvorm (de breedte van schouders, taille en heupen t.o.v. elkaar), terwijl lichaamsgewicht de hardheid bepaalt.

Slaap DNA (Ergosleep) kijkt naar beiden, door het kwantitatief te meten i.p.v. een verkoper die even vlug kijkt als je het vraagt, en zegt "ja, u ligt mooi recht hoor" of iets dergelijks.

Maar zolang je recht ligt, goede ondersteuning hebt, en de hardheid prima is, heb je niet per se profielen nodig.
Charly schreef op maandag 11 april 2022 @ 09:56:
[...]
bij auping heb je ook verschillende postuur profielen, daar heten ze x, y en i geloof ik. in de swiss sense winkel hadden ze volgens mij ook zo iets. Of het zinvol is? Ik heb er bij auping op gelegen en voelde geen merkbaar verschil, maar ik ben ook redelijk "recht".
De Evolve lijn van Auping heeft dat inderdaad. De duurdere lijnen van Auping echter nog niet, maar Auping zou binnenkort met nieuwe producten komen, die ook weer profielen hebben.
Profielen zijn wel merkbaar, maar subtiel. Als je gaat liggen, moet je eigenlijk een partner meenemen die je van te voren even moet aanwijzen hoe bepaald kan worden of je rug recht is.

Met een aanpasbare bedbodem is dat ook te bereiken, als het matras onvoldoende rekening houdt met de rechtheid van de rug. Slaap DNA let zowel op het matras als de bedbodem.

• MysticX
  • Registratie: November 2013
  • Niet online
Dus... ik heb net een Emma matras en bed besteld en dan lees ik hier dat het voornamelijk marketing is :+

Wat is nou een goede matras voor het geld? Ze hebben nu namelijk een kortingsactie. :'(

AMD Ryzen 7 5700X/AMD 7900 XTX/H1 V2 2022 -  MBP 16 M1 Max/32GPU/64GB/8TB - 14 Pro Max 512GB -  iPad Pro 2021 12.9

Acties:
  • +1Henk 'm!

• Cyb
  • Niet online
MysticX schreef op maandag 11 april 2022 @ 18:33:
Dus... ik heb net een Emma matras en bed besteld en dan lees ik hier dat het voornamelijk marketing is :+

Wat is nou een goede matras voor het geld? Ze hebben nu namelijk een kortingsactie. :'(
De marketing is goed, maar hij scoort bij de Consumentenbond ook vaak hoog. (Geen idee hoe betrouwbaar dat is.) Kwa gebruiker reviews op Consumentenbond scoort het weer relatief minder. Matt Sleeps scoort dan weer wel aardig daar.

• Bertus
  • Registratie: Augustus 2003
  • Niet online
Ik zit naar MattSleeps te neigen, maar heb nog een 'uitdaging':

Momenteel heb ik 2 90x200 matrassen, maar ik slaap graag in het midden. Dit heeft veroorzaakt dat na zo'n 7 jaar de wangen erg slecht zijn en ik meer kuilvorming heb aan de randen. Ik heb altijd een topper gebruikt, maargoed. De matrassen waren relatief goedkoop dus heel erg is het verder niet.

Nu de vraag:

Hoe is het Mattsleeps matras in de stevige standen als je in het midden ligt? (Met de 2 'losse' delen boven). Creeer je daarmee ook een gat tussen beide delen? Of word dit goed bijelkaar gehouden?

Ik vertrouw erop dat het wel goed blijft liggen, maar ben ook wel benieuwd naar RL ervaringen :-)

Heeft ook een computer!

• Cyb
  • Niet online
Bertus schreef op dinsdag 12 april 2022 @ 07:45:
Ik zit naar MattSleeps te neigen, maar heb nog een 'uitdaging':

Momenteel heb ik 2 90x200 matrassen, maar ik slaap graag in het midden. Dit heeft veroorzaakt dat na zo'n 7 jaar de wangen erg slecht zijn en ik meer kuilvorming heb aan de randen. Ik heb altijd een topper gebruikt, maargoed. De matrassen waren relatief goedkoop dus heel erg is het verder niet.

Nu de vraag:

Hoe is het Mattsleeps matras in de stevige standen als je in het midden ligt? (Met de 2 'losse' delen boven). Creeer je daarmee ook een gat tussen beide delen? Of word dit goed bijelkaar gehouden?

Ik vertrouw erop dat het wel goed blijft liggen, maar ben ook wel benieuwd naar RL ervaringen :-)
Geen idee of je kuilvorming gaat krijgen, maar een gemiddeld niet-pocketveren matras (zoals Matt) reageert denk ik vaak consistenter op aan de randen slapen dan een gemiddeld pocketverenmatras, omdat er meestal geen pocketveren zijn aan de randen van een pocketverenmatras (tenzij je naar de duurdere merken gaat kijken).
Het mooi van een Matt matras is dat deze in twee kantelbare lagen is opgebouwd, waarbij elke laag ook nog eens twee verschillende hardheden heeft per kant, waardoor je zelf ter plekke van verschillende hardheden kan wisselen. Mocht een laag te zacht worden, dan kan je eventueel een hardere of betere laag als toplaag gebruiken.
Ook kan je de matrassen draaien, zodat de andere zijkanten in het midden zitten, want het matras is verder symmetrisch in de lengte.

• synorluna
  • Registratie: Oktober 2017
  • Laatst online: 20:02
judith0475 schreef op donderdag 24 februari 2022 @ 16:58:
[...]

Zoek sowieso een goede beddenzaak waar je kunt proefslapen en waar men (Nederlandse) kwaliteit levert. Ik noem een Royal Healthfoam, Verweijen slaapcentrum in Budel of Kwakernaat bedden in Roosendaal. Stuk voor stuk zaken waar men echt vakkennis en passie heeft. Beter bed en Swiss Sense sla je beter over, geloof me. Ik heb afgelopen jaren overal bedden van gehad en de klantenservice van deze bedrijven is om te huilen. De levertijd is vaak ook lang, omdat alles uit China e.d. komt. Als je op Truspilot naar bovenstaande bedrijven zoekt weet je snel genoeg!
Zouden er ook nog goede speciaalzaken zijn in de omgeving van Utrecht?

• sabas123
  • Registratie: Juli 2016
  • Laatst online: 23-02 13:14
Ik ben opzoek naar een relatief hard matras en deze heeft 50% korting bij onze vestiging in de beurt: https://www.leenbakker.nl...chuim-matras-90x200x26-cm

Zou dit een kwalitatief matras zijn?

• kyrillajax
  • Registratie: Oktober 2018
  • Laatst online: 18:34
sabas123 schreef op zondag 17 april 2022 @ 18:57:
Ik ben opzoek naar een relatief hard matras en deze heeft 50% korting bij onze vestiging in de beurt: https://www.leenbakker.nl...chuim-matras-90x200x26-cm

Zou dit een kwalitatief matras zijn?
Ik zou als ik jou was navragen wat de sg-waarde is van het schuim en de manier hoe de veren zijn gemaakt (ook de hoeveelheid veren per m2 is belangrijk, hoe meer, hoe beter). Correct me if I am wrong.

[Voor 10% gewijzigd door kyrillajax op 20-04-2022 07:30]

• IndoBoy
  • Registratie: November 2000
  • Laatst online: 18:47

IndoBoy

Een kok moet dik zijn!!!!

Wij hebben 2x Emma Hybrid gekocht. Gelukkig mag je testen. Hij is te hard. Toen een extra schuimlaag ontvangen en nog steeds te hard voor ons. Nu gaan we hem terugsturen. We gaan een am qualitatsmatratzen proberen. 1000 veren. Eén met gel laag en één met latex laag. Ook 90 dagen testen.

Iemand ervaring met terugsturen bij Emma en am qualitatsmatratzen? Alhoewel we bij AM natuurlijk niet weten of die terug gaat.

Welke wij ook vonden was Emma Smart medium bij Beterbed.

Chieftec Dragon DA-01-BD,MSI K8T NEO,Athlon 64 3200+,1024DDR400,2xMaxtor,AsusV8200GeForce3 64MB DeLuxe,Creative LIVE Platimum5.1,DesktopTheater3500Digital,DVD Encore5x,Plextor DVD-RW 708A,Iiyama A201HT Vision 510 22" D'tron NF ,5 x Enermax 80m

• copykat
  • Registratie: September 2009
  • Laatst online: 18:36

copykat

Good copy isn't bad

dochter lief in paniek mobiel kwijt...... gevonden na overal gezocht te hebben.... waar ze hem neergelegd had, _O- dus maar even opgehaald voor een beetje geestelijke ondersteuning.
kon ik weer eens Black Ice ACDC op standje "watte? hoor je niet" in de auto op! :-)
*O*
jammer dat de rit zo kort was...
-O-

Kennis en Wijsheid zijn relatief, gevormd door perceptie& invloed van anderen, Ik wens je veel wijsheid toe bij het toepassen van je kennis.

• MysticX
  • Registratie: November 2013
  • Niet online
IndoBoy schreef op zaterdag 23 april 2022 @ 20:37:
[...]

Wij hebben 2x Emma Hybrid gekocht. Gelukkig mag je testen. Hij is te hard. Toen een extra schuimlaag ontvangen en nog steeds te hard voor ons. Nu gaan we hem terugsturen. We gaan een am qualitatsmatratzen proberen. 1000 veren. Eén met gel laag en één met latex laag. Ook 90 dagen testen.

Iemand ervaring met terugsturen bij Emma en am qualitatsmatratzen? Alhoewel we bij AM natuurlijk niet weten of die terug gaat.

Ik ben ook voor een AM-Q gegaan, moet hem nog testen, ben erg benieuwd 😀

AMD Ryzen 7 5700X/AMD 7900 XTX/H1 V2 2022 -  MBP 16 M1 Max/32GPU/64GB/8TB - 14 Pro Max 512GB -  iPad Pro 2021 12.9

• mannowlahn
  • Registratie: Mei 2009
  • Laatst online: 20:43
Ik heb onlangs twee koudschuim cool medium comfort matrassen van 90x220 bij Matrasfabriek gekocht en die bevallen behoorlijk. 600 euro totaal is natuurlijk een koopje. Zeker gezien de lengte, met 83 kilo en 190 cm is dit een perfect matras.

Acties:
  • +1Henk 'm!

• Cyb
  • Niet online
IndoBoy schreef op zaterdag 23 april 2022 @ 20:37:
[...]

Hard is vaak een kwestie van wennen, daarna merk je het niet meer. In veel arme landen slapen mensen op matjes op de grond, zonder problemen. De mens is er op gebouwd, in de prehistorie hadden we ook geen matrassen, en dat is dus waar onze genen op aangepast zijn.

Ook in rijke landen als Japan slaapt men ook vaak gewoon op de grond, op een tatami of futon.
Op Reddit en Youtube heb je diverse westerlingen die het geprobeerd hebben, en vrij positief zijn. Voordelen die genoemd worden: beter voor de rug, opgewekter wakker worden, koeler, neemt weinig ruimte in beslag en opvouwbaar (ideal voor als je op een kleine studentenkamer zit), zeer gemakkelijk verplaatsbaar, in principe heb je geen aparte slaapkamer meer nodig, geen matras verouderingsproblemen dus consistenter, goedkoper. Sommigen noemen ook een verbetering in lichaamshouding en toename in lengte.

Hier een paar voorbeelden:
https://www.reddit.com/r/...go_sleep_on_the_floor_in/
https://www.reddit.com/r/..._better_than_sleeping_in/
https://www.reddit.com/r/...on_the_floor_is_good_for/
https://www.reddit.com/r/...just_because_you_like_to/
https://www.reddit.com/r/...or_harm_your_body_in_any/
YouTube: 30 DAYS SLEEPING ON THE FLOOR. Here's what happened to me.

[Voor 3% gewijzigd door Cyb op 24-04-2022 10:06]

• B-Force
  • Registratie: Mei 2000
  • Laatst online: 21:13
Ik ben al tijden aan het meelezen in dit topic omdat ik veel last van mijn rug heb na de nacht. Mijn gevoel is dat dit aan de topper ligt die ik heb. Deze is inmiddels 6 jaar oud. Ik heb 6 jaar geleden een boxspring gekocht bij Swiss Sense met twee aparte dikke matrassen (aanduiding 'firm') en daar over heen een Aeromax Comfort topper. Dit is een kern van minipocketveren en koudschuim lagen daarop.

Ik zit zelf te denken aan een topper van traagschuim, kijken of dat drukverlagend werkt en daarmee de rugklachten verminderen. Of een topper met gel. Wat zou hierin de beste optie zijn?
Ik ben overigens een fervent buikslaper...

• Cyb
  • Niet online
B-Force schreef op donderdag 28 april 2022 @ 20:18:
Ik ben al tijden aan het meelezen in dit topic omdat ik veel last van mijn rug heb na de nacht. Mijn gevoel is dat dit aan de topper ligt die ik heb. [...]
Ik ben overigens een fervent buikslaper...
Je kan ook proberen jezelf een andere slaaphouding aan te leren.
Buikslapen wordt vaak toch beschouwd als de slechtste slaaphouding. Zijslapen is mogelijk het beste, mits het matras of bodem niet te ver doorzakt.

Acties:
  • 0Henk 'm!

• kyrillajax
Cyb schreef op donderdag 28 april 2022 @ 21:17:
[...]

Je kan ook proberen jezelf een andere slaaphouding aan te leren.
Buikslapen wordt vaak toch beschouwd als de slechtste slaaphouding. Zijslapen is mogelijk het beste, mits het matras of bodem niet te ver doorzakt.
En ook niet teveel druk geeft aan je schouders en heupen. Eigenlijk is er niet echt een beste slaaphouding, maar meer de juiste. Afhankelijk van je behoeftes en eventuele klachten die je hebt, kan bijvoorbeeld op je zij slapen beter zijn dan op je rug of juist omgekeerd.

Acties:
  • +1Henk 'm!

• Cyb
  • Niet online
kyrillajax schreef op maandag 2 mei 2022 @ 12:28:
[...]
En ook niet teveel druk geeft aan je schouders en heupen. Eigenlijk is er niet echt een beste slaaphouding, maar meer de juiste. Afhankelijk van je behoeftes en eventuele klachten die je hebt, kan bijvoorbeeld op je zij slapen beter zijn dan op je rug of juist omgekeerd.
Voor de hersenen is een zijslaap houding mogelijk het beste. Onderzoek suggereert dat hersenvocht (Cerebrospinal fluid) er het beste mee zou kunnen worden getransporteerd, wat nodig zou zijn voor afvoer van afvalstoffen (waaronder beta-amyloid eiwitten die betrokken zijn bij alzheimer) etc.

Zelf vraag ik me af of dat drukpunten verhaal, waar elke verkoper het uiteraard mee eens is, ook wetenschappelijk ondersteund wordt. De mens is immers geevolutioneerd zonder matras, en in veel landen slapen veel mensen zonder matras, waardoor er hogere drukpunten ontstaan. Maar of ze dan automatisch slechter slapen of rugklachten krijgen, vraag ik me af. Meestal lees je ook dat een harder matras minder klachten geeft dan een zacht matras.

Acties:
  • 0Henk 'm!

• kernie
  • Registratie: Mei 2007
  • Laatst online: 20:46

Mijn vriendin is nog steeds dolblij met haar Emma O2, haar rugpijn is zelfs minder geworden.
Ikzelf houd meer van een "normaal" matras i.p.v. dat traagschuim, maar je kan hem altijd weer terugsturen.

Pro tip, indien er later een hogere kortingsactie is (binnen de bedenktijd), neem even contact op met ze en je krijgt het verschil terug. ;)

Bitcoin maxi

Acties:
  • 0Henk 'm!

• kyrillajax
Cyb schreef op maandag 2 mei 2022 @ 12:49:
[...]

Voor de hersenen is een zijslaap houding mogelijk het beste. Onderzoek suggereert dat hersenvocht (Cerebrospinal fluid) er het beste mee zou kunnen worden getransporteerd, wat nodig zou zijn voor afvoer van afvalstoffen (waaronder beta-amyloid eiwitten die betrokken zijn bij alzheimer) etc.

Zelf vraag ik me af of dat drukpunten verhaal, waar elke verkoper het uiteraard mee eens is, ook wetenschappelijk ondersteund wordt. De mens is immers geevolutioneerd zonder matras, en in veel landen slapen veel mensen zonder matras, waardoor er hogere drukpunten ontstaan. Maar of ze dan automatisch slechter slapen of rugklachten krijgen, vraag ik me af. Meestal lees je ook dat een harder matras minder klachten geeft dan een zacht matras.
Dat het volgens het onderzoek beter voor je hersenen is, vind ik wel heel interessant. Het drukpunt verhaal is naar mijn mening wel kloppend, als je op rug gaat liggen heb je immers meer oppervlakte om het druk te verspreiden. Bij zijligging heb je namelijk minder oppervlakte en dus meer druk op je schouders en heupen.

Ik heb zelf geprobeerd om op een luchtmatje te slapen op de grond, het was niet echt een aangename ervaring. Wellicht misschien wat langer moeten uittesten, maar mijn rug werd er echt niet beter op. Ongeacht de slaaphouding die ik aanneem. Ik kreeg te veel ondersteuning en weinig tot geen comfort en mijn lichaam had dus last van overdruk. Bloedvaten bij mijn schouders werden afgekneld en ik kreeg een slapende arm. Verder was mijn rug ook niet recht uitgelijnd bij zijligging en rugligging (zelfs een een holte onder mijn onderrug was aanwezig, ik kon gewoon mijn hand eronder schuiven).

• LA-384
  • Registratie: November 2007
  • Nu online
Cyb schreef op maandag 2 mei 2022 @ 12:49:
We zijn dan wel geëvolueerd zonder matras, maar vergeet ook niet dat we minstens 2x zo oud worden. Verder denk ik dat onze leefwijze ook wel een belangrijk aandeel heeft in de "noodzaak" voor een goed matras. De hele dag drijven we ons lichaam tot het uiterste en vaak eroverheen, door slechte ergonomie tijdens het werk en tijdens ontspanning (onderuitgezakt op de bank/stoel, nek gekromd door mobiel/tablet, etc). Daarbij forceren we ons biologisch ritme door vaste werktijden en teveel verplichtingen in beperkte vrije tijd.

Acties:
  • 0Henk 'm!

• mark1111
  • Registratie: Februari 2019
  • Laatst online: 08:00
Ik heb mijn 25 cm hoge pocketveer matras eens van een pocketvering box op een zogenaamde harde box (zonder vering) gelegd. Dat is hetzelfde als je matras op de grond leggen. Het verschil is enorm. Ik heb het 2 nachten geprobeerd, maar kon 2 nachten lang zeer slecht slapen. Het gebrek aan vering van de onderlaag miste ik enorm. Het voelde enorm hard aan. Het enorme comfort wat ik ervaar van mijn matras zou ik echt niet willen inruilen door op de grond te gaan slapen.

Acties:
  • 0Henk 'm!

• Cyb
  • Niet online
kyrillajax schreef op maandag 2 mei 2022 @ 18:16:
[...]
Het drukpunt verhaal is naar mijn mening wel kloppend, als je op rug gaat liggen heb je immers meer oppervlakte om het druk te verspreiden. Bij zijligging heb je namelijk minder oppervlakte en dus meer druk op je schouders en heupen.
Ik ben het er mee eens dat drukpunten bestaan. Ik ben alleen skeptisch naar de aanname dat drukpunten zo gelijk mogelijk moeten worden verspreid om gezondheid te bevorderen. Ik heb zelf het antwoord er op ook niet, maar ik vraag me het wel af.
Ik heb zelf geprobeerd om op een luchtmatje te slapen op de grond, het was niet echt een aangename ervaring. Wellicht misschien wat langer moeten uittesten, maar mijn rug werd er echt niet beter op. Ongeacht de slaaphouding die ik aanneem. Ik kreeg te veel ondersteuning en weinig tot geen comfort en mijn lichaam had dus last van overdruk. Bloedvaten bij mijn schouders werden afgekneld en ik kreeg een slapende arm. Verder was mijn rug ook niet recht uitgelijnd bij zijligging en rugligging (zelfs een een holte onder mijn onderrug was aanwezig, ik kon gewoon mijn hand eronder schuiven).
Als je opeens over gaat op een hardere ondergrond, moet je een periode wennen. Maar het dusdanig belemmeren van doorbloeding, dat je er last van krijgt, klinkt inderdaad niet goed.
LA-384 schreef op donderdag 5 mei 2022 @ 20:18:
[...]
We zijn dan wel geëvolueerd zonder matras, maar vergeet ook niet dat we minstens 2x zo oud worden.
Dat ouder worden van *vroeger*, valt vaak onder misbruik van statistiek. Kindersterfte was vroeger een stuk hoger dan tegenwoordig, waardoor de gemiddelde leeftijd nu een stuk hoger ligt. Niet omdat de ouder worden, maar omdat de gemiddelde leeftijd omhoog is gegaan door minder geboortesterfte. Wel is de medische kwaliteit tegenwoordig beter, waardoor leven wat verlengt kan worden.

Los daarvan, introduceer je een nieuwe aanname: we worden ouder, dus we hebben een matras nodig.
Als je bijvoorbeeld kijkt naar Japan, dan zie je een land waar relatief vaak wereld records van oudste levende mens op aarde vandaan komen, maar waar men vaak geen matras gebruikt.
Daarmee wil ik niet zeggen dat we geen matras nodig hebben, maar wel dat ik extra skeptisch ben naar aannames die het tegenovergestelde beweren.
Verder denk ik dat onze leefwijze ook wel een belangrijk aandeel heeft in de "noodzaak" voor een goed matras. De hele dag drijven we ons lichaam tot het uiterste en vaak eroverheen, door slechte ergonomie tijdens het werk en tijdens ontspanning (onderuitgezakt op de bank/stoel, nek gekromd door mobiel/tablet, etc). Daarbij forceren we ons biologisch ritme door vaste werktijden en teveel verplichtingen in beperkte vrije tijd.
Ik deel de mening dat onze zittende leefstijl slecht is voor ons gestel, en dat een goed slaapnest belangrijk is. De vraag is alleen wat "goed" is.
mark1111 schreef op vrijdag 6 mei 2022 @ 09:10:
Ik heb mijn 25 cm hoge pocketveer matras eens van een pocketvering box op een zogenaamde harde box (zonder vering) gelegd. Dat is hetzelfde als je matras op de grond leggen. Het verschil is enorm. Ik heb het 2 nachten geprobeerd, maar kon 2 nachten lang zeer slecht slapen. Het gebrek aan vering van de onderlaag miste ik enorm. Het voelde enorm hard aan. Het enorme comfort wat ik ervaar van mijn matras zou ik echt niet willen inruilen door op de grond te gaan slapen.
Veel bedden hebben ook helemaal geen veren bodem, zonder dat dat meteen problemen overlevert. De Consumentenbond schrijf bijvoorbeeld:
Consumentenbond: Beddenverkopers vertellen graag hoe belangrijk de bedbodem is voor een goede nachtrust. Maar onderzoek van onze Duitse collega's van Stiftung Warentest laat iets heel anders zien. De bodem blijkt niet of nauwelijks uit te maken voor hoe goed je ligt. Wel is het belangrijk dat je de matrasbodem goed ventileert.
Consumentenbond: 'Wie een nieuwe matras koopt, kan beter ook zijn bedbodem vervangen,' adviseren beddenwinkels vaak. Maar zo belangrijk voor de lichaamsondersteuning is een matrasbodem helemaal niet. Dit ontdekten onze Duitse collega's van Stiftung Warentest.
Consumentenbond:De Duitsers testten 10 bedbodems, van verschillende typen. In prijs oplopend van €12 tot ruim €1000. Ze namen ook een zelfgebouwde grenen lattenbodem op in de test om te vergelijken. In het onderzoek werden matrassen van verschillende soorten en dikten op de bedbodems gelegd en op een spaanplaat. Van elke combinatie van matras en bodem werden de belangrijkste ligeigenschappen getest. Zoals lichaamsondersteuning bij verschillende lighoudingen en posturen.

Wat bleek? Er was bijna geen verschil tussen de spaanplaat en de bedbodems. Alle bedbodems kregen het oordeel 'matig' voor hun invloed op de ligeigenschappen. Terwijl de zelfgemaakte bedbodem een 'redelijk' kreeg op dit testonderdeel. De verschillende soorten bedbodems scoorden niet opvallend verschillend van elkaar.
Op een hardere ondergrond slapen, heeft een gewenningsperiode. De eerste nachten zal je slecht slapen. De vraag is vooral of je daarna beter slaapt dan voor de hardere ondergrond. Ik heb er zelf het antwoord niet op, maar de positieve reacties op Reddit verbazen me, dat het mijn interesse heeft gewekt.
Zelf zit ik nog in een experimenteer fase, met een matras dat opgebouwd is uit verwisselbare lagen, waarmee je zelf de hardheid kan veranderen. Ik slaap nu op de hardste hardheid, wat de eerste nacht erg wennen was, en dus slechter sliep, maar daarna wende het snel. Eigenlijk moet ik nog een paar keer terug wisselen om beter te kunnen vergelijken, en een paar keren op de grond proberen met een dunne laag of met een Japanse tatami mat voor betere ventilatie/vochtopname, of een Japanse futon.

Je zou kunnen zeggen dat het tatami mat + futon eigenlijk een soort "matras" is, maar het gaat eigenlijk in mijn discussiepunt vooral over de hoe gelijkmatig de drukpunten verdeeld moeten zijn.
Vooral een merk als Tempur adverteert met dat je een zo gelijkmatige verdeling moet hebben van de drukpunten. In een Tempur matras zak je dan vaak ook extra in het matras, met als gevolg dat het vaak extra warm (vaak te) is, en je moeilijker uit de gezonken kuil kan komen, en dus moeilijker kan draaien tijdens je slaap. Ik heb er het antwoord niet op, maar wat als draaien in je slaap nodig is om cerebrospinal fluid beter af te kunnen voeren? Dan kan zo'n matras op langer termijn mogelijk een negatieve invloed hebben op neurologische gezondheid.

Acties:
  • 0Henk 'm!

• M-ThijZ
  • Registratie: Maart 2003

M-ThijZ

Riding on Rails

Topicstarter
Ik heb in februari 2x IKEA VALEVÅG 90x200 cm middelhard gekocht voor op een boxspring. Ik ben niet zwaar (70 kg), maar dit matras is toch wel heel erg zacht. Ik had het idee er meer 'in het matras' te liggen dan er op, en als ik zittend een boek las, dan zakte ik wel heel diep weg (niet de beste indicatie voor de kwaliteit van een matras, geef ik toe).

De consumentenbond heeft ook een gemeten hardheid van 8,7 (op schaal van 10, waarbij 10 het zachts is) voor dit matras.

Een wat harder matras vind ik eigenlijk prettiger, bijvoorbeeld de MORGEDAL met een door de consumentenbond gemeten hardheid van 5,9 – deze ligt op ons logeerbed.

Dus in overleg met een IKEA medewerker besloten om een van de matrassen – mijn vrouw ligt prima op de hare – om te ruilen voor de stevigere variant.

Maar oei, ik weet niet of dat nu wel zo slim was. Ik lig er nu een week op en heb nog nooit zoveel last gehad van mijn onderrug. Ik wordt er 's ochtends mee wakker en merk het 's avonds nog. Ik weet dat je een nieuw matras even de tijd moet geven (IKEA zegt vier weken) voor je lichaam om te wennen, dus ik kijk het nog even aan, maar ben er bang voor dat dit geen blijvertje is en ik dit matras moet afschrijven.

Zo in de winkel blijft het lastig vergelijken. Als je op de middelharde variant gaat liggen denk je 'oooh... veel te zacht' en bij de stevige variant denk je: 'ja, dit is perfect'. Maar lig je een nacht op het stevige matras wordt je zelf zo stijf als een plank wakker. :X

Acties:
  • 0Henk 'm!

• Fusterclucker
  • Registratie: Augustus 2011
  • Laatst online: 08-07-2022
De Valevag matras heeft comfort zones. Het zou kunnen dat je bij het lezen 'wegzakte' in de zone van de schouder. De stevige variant is waarschijnlijk te stevig voor jouw gewicht.

Acties:
  • 0Henk 'm!

• M-ThijZ
  • Registratie: Maart 2003

M-ThijZ

Riding on Rails

Topicstarter
@Fusterclucker daar kon je nog wel eens gelijk in hebben. Jammer dat ze bij IKEA niet met die verklaring zijn gekomen, ik ben er tot slot twee keer voor in de winkel geweest en heb ook nog telefonisch contact gehad over de zachtheid van het matras.

Als ik de Consumentenbond moet geloven, dan is het Matt Sleeps matras, de beste uit de test voor zijslapers. Deze heeft nagenoeg dezelfde hoogte als de VALEVÅG matras. Dat zou ik ook nog eens willen proberen als ik klachten blijf houden. Kan ik in ieder geval zelf de hardheid bepalen (en weer aanpassen als het niet bevalt).

Acties:
  • +1Henk 'm!

• bulle bas
  • Registratie: Juli 2006
  • Laatst online: 24-03 22:07
synorluna schreef op dinsdag 12 april 2022 @ 22:01:
[...]

Zouden er ook nog goede speciaalzaken zijn in de omgeving van Utrecht?
Mijn advies: kijk eens bij de Leenbakker. Op loopafstand van de IKEA. De matrassen van de IKEA vond ik ronduit oncomfortabel. Ze zijn er m.i. niet goed in. Dure matrassen zijn grotendeels onzin. Mensen hebben geen zin in gezeik en dus hopen ze dat af te kopen met een duur matras waar een hele rits marketing omheen zit.
Loop door de winkel, ga er op liggen. Je zal er een paar minder vinden, anderen best aardig. Totdat je er een vindt die meteen super ligt. Die moet je hebben. Zou het altijd combineren met een topper.

De Consumentenbond raadt overigens die van de Lidl aan. Goede koudschuim is superieur.

[Voor 12% gewijzigd door bulle bas op 08-05-2022 17:14]

Acties:
  • 0Henk 'm!

• Cyb
  • Niet online
M-ThijZ schreef op zaterdag 7 mei 2022 @ 15:19:
Zo in de winkel blijft het lastig vergelijken. Als je op de middelharde variant gaat liggen denk je 'oooh... veel te zacht' en bij de stevige variant denk je: 'ja, dit is perfect'. Maar lig je een nacht op het stevige matras wordt je zelf zo stijf als een plank wakker. :X
In de zaak zou ik proberen er zo lang mogelijk op te liggen, in je slaappositie.
Verder wil Ikea wel eens matrasbeschermers op alle demo matrassen leggen. Zo'n matrasbeschermer is dun, waardoor je (en de medewerkers daar) snel denkt dat het weinig uit kwa comfort, maar zo'n matrasbeschermer kan wel degelijk invloed hebben. Het haalt de puntelasticiteit aardig omlaag, en vlakelasticiteit omhoog. Dus als je thuis ook geen matrasbeschermer gaat gebruiken, kan je tijdens het testen beter even vragen of je de matrasbeschermer er af mag halen.
Let ook op op wat voor bodem ze gebruiken.

Als je moeite hebt met hardheid bepalen, kan een matras van Matt ook een optie zijn. Daar kan je vrij zelf thuis de hardheid veranderen door lagen anders te rangschikken. Totaal zo'n 6 hardheden.
Verbaast me dat er weinig andere fabrikanten zijn die die mogelijkheid bieden.
Verder hebben ze ook nog eens 120 dagen proefslapen met niet-goed-geld-terug, waar andere "proefslaap" fabrikanten vaak je alleen maar de hardheid laten omruilen, zonder geld terug.

[Voor 6% gewijzigd door Cyb op 08-05-2022 23:27]

Acties:
  • 0Henk 'm!

• DoubleTweak
  • Registratie: September 2001
  • Laatst online: 20:07
Wij hebben een tijdje MattSleeps gehad en vonden het matras standaard aan de zachte kant. Vervolgens het matras op ‘stevig’ geconfigureerd, maar het grote nadeel daarvan is dat de comfortzones (simpelgezegd gaten in het schuim) dan bovenop komen te liggen. Je voelt dan eigenlijk allemaal kuilen in je bed.

Na een tijdje kregen we er rugpijn van en zijn we overgestapt naar een pocketvering matras van Pullmann. Daar slapen we tot de dag van vandaag heerlijk op.

Als je van een medium tot stevig matras houdt dan denk ik niet dat MattSleeps gaat bevallen.

Be like a duck. Calm on the surface, but always paddling like the dickens underneath.

Acties:
  • 0Henk 'm!

• Cyb
  • Niet online
DoubleTweak schreef op zondag 8 mei 2022 @ 23:40:
Wij hebben een tijdje MattSleeps gehad en vonden het matras standaard aan de zachte kant. Vervolgens het matras op ‘stevig’ geconfigureerd, maar het grote nadeel daarvan is dat de comfortzones (simpelgezegd gaten in het schuim) dan bovenop komen te liggen. Je voelt dan eigenlijk allemaal kuilen in je bed.

Na een tijdje kregen we er rugpijn van en zijn we overgestapt naar een pocketvering matras van Pullmann. Daar slapen we tot de dag van vandaag heerlijk op.

Als je van een medium tot stevig matras houdt dan denk ik niet dat MattSleeps gaat bevallen.
De "standaard" is aardig random bij MattSleep. Bij mij was het configuratie anders dan in een unbox filmpje.
Die confortzones voelen inderdaad wel raar aan, als je er op gaat zitten, maar tijdens het slapen voel ik weinig van dat die zones gaten zijn, maar ik heb dan wel een Ikea dunne matrasbeschermer er tussen, die de merkbaarheid aardig weghaalt. Zelf slaap ik nu als test op de hardste config van MattSleep, en dat bevalt prima, maar in het begin wel aardig wennen. Maar ik wel als test nog harder gaan, en op volledig vlakke ondergrond.

In de Consumentengids scoort MattSleep overigens opvallend hoog in de gebruikerreviews, met ook nog eens erg veel reviews. Beetje onduidelijk waarom er zo veel reviews van zijn, en men zo positief is t.o.v. de andere matrassen. Veel matrassen daar hebben helemaal geen gebruikerreviews.

Acties:
  • 0Henk 'm!

• kyrillajax
Cyb schreef op zondag 8 mei 2022 @ 23:25:
[...]

In de zaak zou ik proberen er zo lang mogelijk op te liggen, in je slaappositie.
Verder wil Ikea wel eens matrasbeschermers op alle demo matrassen leggen. Zo'n matrasbeschermer is dun, waardoor je (en de medewerkers daar) snel denkt dat het weinig uit kwa comfort, maar zo'n matrasbeschermer kan wel degelijk invloed hebben. Het haalt de puntelasticiteit aardig omlaag, en vlakelasticiteit omhoog. Dus als je thuis ook geen matrasbeschermer gaat gebruiken, kan je tijdens het testen beter even vragen of je de matrasbeschermer er af mag halen.
Let ook op op wat voor bodem ze gebruiken.

Als je moeite hebt met hardheid bepalen, kan een matras van Matt ook een optie zijn. Daar kan je vrij zelf thuis de hardheid veranderen door lagen anders te rangschikken. Totaal zo'n 6 hardheden.
Verbaast me dat er weinig andere fabrikanten zijn die die mogelijkheid bieden.
Verder hebben ze ook nog eens 120 dagen proefslapen met niet-goed-geld-terug, waar andere "proefslaap" fabrikanten vaak je alleen maar de hardheid laten omruilen, zonder geld terug.
Ook een hele goede tip is dat je goed gaat kijken of je rug wel goed uitgelijnd is, dat is de indicatie dat het matras (althans in de meeste gevallen) wel geschikt voor je is.

• kyrillajax
Zijn er hier nog mensen die ervaring hebben met de Ergo-MED matras van Ravensberger?

• mark1111
Ik ben ook wel benieuwd of die matrassen van Ravensberger gevacumeerd worden bezorgd. Dat kan gewoon niet goed zijn voor zo'n matras. Die opencellen in dat koudschuim hebben daar van te lijden denk ik.

Ook voor pocketveer matrassen lijkt mij dat vacumeren niet bevorderlijk, want ook daarin zit schuim verwerkt.

[Voor 22% gewijzigd door mark1111 op 12-05-2022 19:59]

Acties:
  • 0Henk 'm!

• kyrillajax
mark1111 schreef op donderdag 12 mei 2022 @ 19:58:
Ik ben ook wel benieuwd of die matrassen van Ravensberger gevacumeerd worden bezorgd. Dat kan gewoon niet goed zijn voor zo'n matras. Die opencellen in dat koudschuim hebben daar van te lijden denk ik.

Ook voor pocketveer matrassen lijkt mij dat vacumeren niet bevorderlijk, want ook daarin zit schuim verwerkt.
"Verpakkingen zijn als volgt.

Lattenbodems/schotelbodems
Alle lattenbodems en schotelbodems worden gemonteerd geleverd. De producten zijn verpakt in plastic hoes en kartonnen doos. Let op: in geval u een 120 of 140 centimeter brede lattenbodem aanschaft kan het verstandig zijn te controleren of de lattenbodem of schotelbodem door een eventueel trapgat past. De vlakke uitvoering van de lattenbodems en schotelbodems is nog relatief eenvoudig te demonteren.

Ergo-Therm 23, Talalay, Ergo-Natura, Ergo-MED 70, ERGOspring 1000
Wegens de constructie van deze matrassen kunnen deze niet opgerold worden voor verzending en worden ze als geheel verzonden in plastic hoes en kartonnen doos.

Öko-Tex, Natuur, Duo-Visco, kinder natuurlatex
Deze matrassen kunnen wij handmatig oprollen voor verzending, omdat deze matrassen niet te dik en zeer elastisch zijn. Ze worden niet gecomprimeerd.

RAVOspring 570
De RAVOspring 570 kan door de producent (Van Landschoot, België) worden gecomprimeerd en opgerold. Het matras is na het uitpakken direct in gebruik te nemen.

Jeugdmatras, Basis, Komfort-SAN 50, Struktura-MED 60
Deze matrassen worden gecomprimeerd en opgerold verpakt. De matrassen zijn na uitpakken in principe direct in gebruik te nemen, maar het is verstandig het matras 3/4 uur te geven. De tijk kan namelijk nog ietwat gekreukt zijn, maar dat zal snel wegtrekken."

Ik heb het van de website van Ravensberger gevonden.

Acties:
  • 0Henk 'm!

• mark1111
Ja, met Ergo-MED zit je goed, met Struktura-MED niet.

Acties:
  • 0Henk 'm!

• silmaril8
  • Registratie: Augustus 2006
  • Niet online
mark1111 schreef op donderdag 12 mei 2022 @ 19:58:
Hoe kom je hier bij?

Acties:
  • 0Henk 'm!

• mark1111
Dat kun je toch wel beredeneren. Op internet staat hier ook wel informatie over bij de kwaliteits matras fabrikanten. Bijvoorbeeld hier: https://decupre.com/kwaliteit-opgerold-matrassen/ en hier https://blog.dawnsleeping...t-een-matras-in-een-doos/.
Met name die laatste link heeft een video die laat zien hoe een matras wordt gevacumeerd. Als jij nog denkt na het zien van die video dat dat goed is voor een matras dan weet ik het niet meer hoor.

[Voor 30% gewijzigd door mark1111 op 13-05-2022 21:34]

Acties:
  • +3Henk 'm!

• silmaril8
  • Registratie: Augustus 2006
  • Niet online
mark1111 schreef op vrijdag 13 mei 2022 @ 21:27:
Dat kun je toch wel beredeneren. Op internet staat hier ook wel informatie over bij de kwaliteits matras fabrikanten. Bijvoorbeeld hier: https://decupre.com/kwaliteit-opgerold-matrassen/ en hier https://blog.dawnsleeping...t-een-matras-in-een-doos/
Beredeneren? Geef me dan eens een aantal valide redenen? En kom niet met het lijstje wat Decupre of Dawn Sleeping opnoemt want voor hen is het een verkooppraatje ;)
Kom maar met een gedegen onderzoek waaruit blijkt dat een opgerold matras nadelig is voor de veerkracht van een matras en dat daardoor de ondersteuning van het matras wegvalt. Dit beweert Decupre en is natuurlijk complete bullshit. Maar goed, ik sta open voor nieuwe inzichten. Dus als jij mij bewijs kan leveren voor deze uitspraken?

• mark1111
Ik hoef niets te bewijzen en kan het voor mezelf wel beredeneren net als de kwaliteitsfabrikanten. Als jij het niet wilt geloven dan is het prima. Ik neem geen risico en wil geen opgerold gevacumeerd matras. Dat geeft mij 100% zekerheid.

Acties:
  • 0Henk 'm!

• Farabi
  • Registratie: Februari 2013
  • Niet online
ik zit te twijfelen tussen Emma O2 vs Emma Hybrid. iemand die deze 2 toevallig heeft getest? (eventueel gerefurbished)

[Voor 12% gewijzigd door Farabi op 16-05-2022 12:14]

• kyrillajax
Farabi schreef op maandag 16 mei 2022 @ 11:18:
ik zit te twijfelen tussen Emma O2 vs Emma Hybrid. iemand die deze 2 toevallig heeft getest? (eventueel gerefurbished)
Ik zou persoonlijk niet naar Emma matrassen kijken, de kwaliteit van Emma matrassen zijn slecht.

• kyrillajax
Weet iemand of je recht hebt op een 'vergoeding' als je een matras hebt gekocht bij Ravensberger en je erachter komt dat na een paar weken de prijs is verlaagt? Ik kan het niet op de website van Ravensberger zien.

[Voor 14% gewijzigd door kyrillajax op 19-05-2022 11:52]

Acties:
  • 0Henk 'm!

• Kraakmand
  • Registratie: Januari 2018
  • Laatst online: 18:08
Hoi @Glenfiddich , @LA-384 & @Santee ,

Als het goed is, slapen jullie nu enkele jaren op matrassen van Ravensberger. Ik vraag me af wat jullie ervaring is na deze tijd. Is er al sprake van enige vorm van kuilvorming? Zijn de matrassen nog min of meer even comfortabel als in het begin?

Alvast bedankt,

Kraakmand

Acties:
  • +1Henk 'm!

• Glenfiddich
  • Registratie: December 2000
  • Laatst online: 20:31

Glenfiddich

Whisky Liefhebber

Kraakmand schreef op maandag 30 mei 2022 @ 15:12:

Als het goed is, slapen jullie nu enkele jaren op matrassen van Ravensberger. Ik vraag me af wat jullie ervaring is na deze tijd. Is er al sprake van enige vorm van kuilvorming? Zijn de matrassen nog min of meer even comfortabel als in het begin?

Alvast bedankt,

Kraakmand
Klopt, wij hebben ze nu ruim 3,5 jaar. We hebben de Talalay-matrassen. Voor mijn gevoel liggen ze nog even comfortabel als in het begin, en kuilvorming is er niet of nauwelijks. Voor mijn gevoel is de veerkracht en stevigheid in 3,5 jaar gebruik niet verminderd, maar als dat wel zo is dan is dat natuurlijk geleidelijk gegaan over de tijd, ik heb natuurlijk geen nieuw exemplaar om er naast te leggen voor een vergelijking :)

In ieder geval ben ik er nog erg tevreden over, en bij eerdere matrassen van andere merken (ikea en norma) had ik wél de ervaring dat ze al vrij snel merkbaar degradeerden.

Mooi fout is niet lelijk

Acties:
  • +1Henk 'm!

• LA-384
  • Nu online

Alvast bedankt,

Kraakmand
Ik heb de ergo natura en die bevalt na 2,5 jaar ook nog steeds prima. Mogelijk is er sprake van lichte kuilvorming, althans het matras is niet meer volledig recht als je er op kijkt. Maar dat heeft geen invloed op mijn ligcomfort. Binnenkort komt er nog een bij, dan kan ik vertellen of er verandering is.

Acties:
  • 0Henk 'm!

• Kraakmand
@Glenfiddich , @LA-384 ,

Hoe hebben jullie de matrassen 's zomers ervaren dan? Ik heb tijdens warme zomers behoorlijk veel last van de hitte, dus overmatig zweten. Ik slaap nu op een oud veer matras.

Acties:
  • +1Henk 'm!

• LA-384
  • Nu online
Kraakmand schreef op maandag 30 mei 2022 @ 19:33:
@Glenfiddich , @LA-384 ,

Hoe hebben jullie de matrassen 's zomers ervaren dan? Ik heb tijdens warme zomers behoorlijk veel last van de hitte, dus overmatig zweten. Ik slaap nu op een oud veer matras.
Ik heb hiervoor een topper gehad van synthetisch latex, dat ging erg broeien op hete dagen. Ik weet dat ik toen vaker op een handdoek ben gaan liggen (wat het niet beter maakte overigens) en een ventilator aan moest hebben. Dat heb ik met de ergo-natura nog niet ervaren, dat blijft eigenlijk aangenaam. In de winter vind het matras juist weer erg snel de lichaamstemperatuur aannemen, zodat het dan ook nooit lang koud is wanneer je in bed stapt. Dat terwijl ik met de topper vaker een elektrische deken aan had staan om op temperatuur te komen.

Acties:
  • +1Henk 'm!

• Santee
  • Registratie: Maart 2010
  • Laatst online: 20:21

Alvast bedankt,

Kraakmand
Ergospring 570 hier, ik merk wel dat de matras van mijn partner steviger is (ik ben zwaarder) terwijl wij ze vaak omwisselen. Heb dus wel het gevoel dat het matras ietswat stevigheid verliest als je zwaarder bent. Kuilvorming gelukkig geen sprake! Ben er nog tevreden mee, ik heb alleen weinig vergelijkingsmateriaal dus kan je niet vertellen of bijv een 200 euro matras van de lidl het niet even goed doet.

Acties:
  • +2Henk 'm!

• Glenfiddich

Glenfiddich

Whisky Liefhebber

@Glenfiddich , @LA-384 ,

Ik heb het ook snel te warm in bed, en heb daar met het Talalay matras geen last van. Ik combineer deze met een bamboe dekbed, die goed ventileert. Bamboe is mijns inziens dé tip voor wie het snel warm heeft!

Mooi fout is niet lelijk

Acties:
  • 0Henk 'm!

• kyrillajax
@Glenfiddich , @LA-384 ,

Als je veel last heb van overmatig transpireren, kan je ook kijken naar koudschuim matrassen van Ravensberger. Waar je wel op moet letten is dat je de juiste bedbodem kiest bij koudschuim matrassen (lattenbodem met verschil in zones).

Acties:
  • 0Henk 'm!

• Kraakmand
kyrillajax schreef op zondag 5 juni 2022 @ 22:25:
[...]

Als je veel last heb van overmatig transpireren, kan je ook kijken naar koudschuim matrassen van Ravensberger. Waar je wel op moet letten is dat je de juiste bedbodem kiest bij koudschuim matrassen (lattenbodem met verschil in zones).
Heb jij een koudschuimmatras van Ravensberger? Zo ja, zou je je ervaringen willen delen?

Ik heb nu een spiraalbodem, dus een latexmatras zou min of meer evenveel kosten als de combinatie van bijvoorbeeld een struktura med 60 en een lattenbodem, mits het geen budget bodem is.

Acties:
  • +1Henk 'm!

• kyrillajax
Kraakmand schreef op zondag 5 juni 2022 @ 23:17:
[...]

Heb jij een koudschuimmatras van Ravensberger? Zo ja, zou je je ervaringen willen delen?

Ik heb nu een spiraalbodem, dus een latexmatras zou min of meer evenveel kosten als de combinatie van bijvoorbeeld een struktura med 60 en een lattenbodem, mits het geen budget bodem is.
Ik heb 2 koudschuim matrassen van Ravensberger gehad, alleen heb ik ze niet voor een lange tijd waardoor ik niet echt een nuttige ervaring met je kan delen. Wat ik wel kan zeggen is dat de Struktura-MED best bouncy vond en de Komfort-SAN best prettig liggen en over het algemeen wat stabieler (minder bouncy). Gezien je een spiraalbodem hebt, zijn latex matrassen meer geschikt dan de koudschuim varianten. Je zou de matrassen in de showroom kunnen uittesten, mits je niet te ver woont van zoeterwoude.

Acties:
  • +1Henk 'm!

• HF5236
  • Registratie: Augustus 2020
  • Laatst online: 24-03 23:59
Ik word de afgelopen weken ook steeds wakker met spierpijn vooral bovenin mn rug. Ik ben een zijslaper en vraag me af of mn matras al op is of mn topper of kan het ook aan mn kussen liggen.

Hoe bepaal ik watbde reden hiervan is? Zijn er trucs om te bepalen wanneer een matras op is.

Heb een ikea boxspring met een 2 losse matrassen en een topper. Dunvik

Alles is bijna 6 jaar oud dus de topper zou sowieso wel op zijn volgens de theorieen die op internet de rondte doen maar vraag me af hoeveel dat uit maakt omdat het maar een dunne ongeveerde laag is (matras pocketvering)

Acties:
  • 0Henk 'm!

• Kraakmand
kyrillajax schreef op maandag 6 juni 2022 @ 12:06:
[...]

Ik heb 2 koudschuim matrassen van Ravensberger gehad, alleen heb ik ze niet voor een lange tijd waardoor ik niet echt een nuttige ervaring met je kan delen. Wat ik wel kan zeggen is dat de Struktura-MED best bouncy vond en de Komfort-SAN best prettig liggen en over het algemeen wat stabieler (minder bouncy). Gezien je een spiraalbodem hebt, zijn latex matrassen meer geschikt dan de koudschuim varianten. Je zou de matrassen in de showroom kunnen uittesten, mits je niet te ver woont van zoeterwoude.
Ik ben even naar de showroom geweest en ik deel je ervaring wat betreft de stabiliteit van de Komfort t.o.v. de Struktura. De Komfort vond ik als H3 wel erg hard, te hard zelfs.
Ik twijfel nu tussen de Komfort en de 100% latexmatras in H2-hardheid.

Volgens de verkoper is de garantie 10 jaar volledig, dus niet aflopend. Op de site zie ik staan dat het na 2 jaar aflopend is...

Acties:
  • 0Henk 'm!

• kyrillajax
Kraakmand schreef op dinsdag 7 juni 2022 @ 22:50:
[...]

Ik ben even naar de showroom geweest en ik deel je ervaring wat betreft de stabiliteit van de Komfort t.o.v. de Struktura. De Komfort vond ik als H3 wel erg hard, te hard zelfs.

Volgens de verkoper is de garantie 10 jaar volledig, dus niet aflopend. Op de site zie ik staan dat het na 2 jaar aflopend is...
Ik zou dat nog even goed afstemmen met de mede-werker(s) van Ravensberger in de showroom betreft garantie. De 100% natuur latex is wel beter qua specs en levensduur in vergelijking met de komfort-SAN, maar ook wel wat duurder. Het is aan jou welk matras jij wilt nemen, vergeet ook niet dat latex het meest veerkrachtig materiaal is wat er bestaat (progressive tegendruk).

Acties:
  • 0Henk 'm!

• kyrillajax
HF5236 schreef op dinsdag 7 juni 2022 @ 21:49:
Ik word de afgelopen weken ook steeds wakker met spierpijn vooral bovenin mn rug. Ik ben een zijslaper en vraag me af of mn matras al op is of mn topper of kan het ook aan mn kussen liggen.

Hoe bepaal ik watbde reden hiervan is? Zijn er trucs om te bepalen wanneer een matras op is.

Heb een ikea boxspring met een 2 losse matrassen en een topper. Dunvik

Alles is bijna 6 jaar oud dus de topper zou sowieso wel op zijn volgens de theorieen die op internet de rondte doen maar vraag me af hoeveel dat uit maakt omdat het maar een dunne ongeveerde laag is (matras pocketvering)
Je kan met de bezem steel 'meten' hoever het matras is ingezakt, of als je ligt en het matras z'n veerkracht verliest en dus last krijgt van je rug. Daarnaast zou je ook nog een foto kunnen maken van je zij ligging en kijken hoe recht je rug is uitgelijnd. Zo niet, dan is het vaak wel tijd voor een nieuw matras en/of topper.

• Kraakmand
@tony-stark , hoe bevalt je Komfort-SAN matras? Als het goed is heb je 'm nu al zo'n 3,5 jaar. Ik ben benieuwd of er sprake is van kuilvorming.

• tony-stark
  • Registratie: Juli 2016
  • Laatst online: 17:37
Kraakmand schreef op woensdag 8 juni 2022 @ 16:05:
@tony-stark , hoe bevalt je Komfort-SAN matras? Als het goed is heb je 'm nu al zo'n 3,5 jaar. Ik ben benieuwd of er sprake is van kuilvorming.
Klopt, denk inderdaad zo'n 3,5 jaar. Nog steeds dik tevreden. Geen kuilvorming.

STRUKTURA 60 7-zone koudschuim matras Hardheid H 3 (SG 60) -> voor mezelf ~75kg

Komfort-SAN® 50 HR koudschuim matras hardheid H2 (SG 50) -> voor de vrouw ~50kg

• Trichoglossus
  • Registratie: December 2008
  • Laatst online: 24-03 18:03
Kraakmand schreef op dinsdag 7 juni 2022 @ 22:50:
[...]

Ik vond de Struktura ook te deinerig liggen. Daarom gekozen voor een Komfort San H3.
Aan de andere kant van mijn bed ligt een Ergo-Natura latex, H3. Die vind ik nog iets prettiger liggen, betere ondersteuning dan de Komfort. H3 vanwege mijn 90 kilo.

De prijzen stijgen wel aardig zie ik. Eind 2021 betaalde ik voor de ergo-natura, met 10% korting, 593 euro. Nu staat ie voor 729 euro.

• kyrillajax
Trichoglossus schreef op woensdag 8 juni 2022 @ 19:51:
[...]

Ik vond de Struktura ook te deinerig liggen. Daarom gekozen voor een Komfort San H3.
Aan de andere kant van mijn bed ligt een Ergo-Natura latex, H3. Die vind ik nog iets prettiger liggen, betere ondersteuning dan de Komfort. H3 vanwege mijn 90 kilo.

De prijzen stijgen wel aardig zie ik. Eind 2021 betaalde ik voor de ergo-natura, met 10% korting, 593 euro. Nu staat ie voor 729 euro.
Heb je ook toevallig de Ergo-MED (uit)geprobeerd in de showroom? Zo ja, wat is je ervaring met dat matras?

Acties:
  • +1Henk 'm!

• DBreda
  • Registratie: Juli 2009
Ik lig inmiddels een jaar op de Struktura-MED 60. Hij ligt eigenlijk nog net zo lekker als een jaar geleden, dus vooralsnog echt niks op aan te merken. Ik lig zelf op de H2, had eerst de H3 maar die was echt te hard. Ik had eventueel nog de Komfort-SAN 50 kunnen uitproberen, die zat er volgens mij weer net tussenin qua hardheid. Maar voor nu totaal geen spijt van de Struktura-MED 60 én de MediMed lattenbodem. Echt ideaal dat je met deze lattenbodem de stevigheid van je matras tot in detail kunt aanpassen. Ik zou iedereen aanraden om er een lattenbodem te kopen waarbij je de stevigheid kunt instellen.

[Voor 19% gewijzigd door DBreda op 09-06-2022 22:23]

• Trichoglossus
kyrillajax schreef op donderdag 9 juni 2022 @ 15:00:
[...]

Heb je ook toevallig de Ergo-MED (uit)geprobeerd in de showroom? Zo ja, wat is je ervaring met dat matras?
Mogelijk wel even op gelegen, maar vond ik sowieso te duur als zijnde 2e matras er naast waar veel minder op wordt geslapen. De ravo spring vond ik weer niet fijn liggen daar. De ergospring weer wel, maar ik wou na tig jaar pocketvering matrassen eens wat anders.

Tot nu toe bevalt de latex uitermate goed, op een lattenbodem.

• Kraakmand
kyrillajax schreef op dinsdag 7 juni 2022 @ 23:01:
[...]

Ik zou dat nog even goed afstemmen met de mede-werker(s) van Ravensberger in de showroom betreft garantie.
De garantie is inderdaad na 2 jaar aflopend. De verkoper heeft zich even versproken denk ik dan. Hij meldt wel dat in de praktijk de geldige claims na 2 jaar alsnog worden omgeruild.
De 100% natuur latex is wel beter qua specs en levensduur in vergelijking met de komfort-SAN, maar ook wel wat duurder. Het is aan jou welk matras jij wilt nemen, vergeet ook niet dat latex het meest veerkrachtig materiaal is wat er bestaat (progressive tegendruk).
Ik had op matras.info gelezen dat latex niet zo goed omgaat met zweet in tegenstelling tot koudschuim. Ja, ik ben op de hoogte van de eigenlijke belangenverstrengeling van de website-eigenaar.

Misschien kunnen @LA-384 & @Glenfiddich hier iets over vertellen.

In het geval dat het iemand interesseert, wil ik even melden dat het Ergo-Med matras gemaakt is van Eupen Eucaselect koudschuim. Ik heb dit even nagevraagd bij Ravensberger.
Het Komfort-SAN matras is geproduceerd van Veenendaal schuim.

[Voor 11% gewijzigd door Kraakmand op 10-06-2022 11:22]

• kyrillajax
Kraakmand schreef op vrijdag 10 juni 2022 @ 11:18:
[...]

De garantie is inderdaad na 2 jaar aflopend. De verkoper heeft zich even versproken denk ik dan. Hij meldt wel dat in de praktijk de geldige claims na 2 jaar alsnog worden omgeruild.

[...]

Ik had op matras.info gelezen dat latex niet zo goed omgaat met zweet in tegenstelling tot koudschuim. Ja, ik ben op de hoogte van de eigenlijke belangenverstrengeling van de website-eigenaar.

In het geval dat het iemand interesseert, wil ik even melden dat het Ergo-Med matras gemaakt is van Eupen Eucaselect koudschuim. Ik heb dit even nagevraagd bij Ravensberger.
Het Komfort-SAN matras is geproduceerd van Veenendaal schuim.
Mooi dat het garantie verhaal nu wat duidelijker is! Over latex matrassen, ze zijn inderdaad iets minder in vocht afvoeren in vergelijking met koudschuim matrassen. Máár, bij latex is het heel belangrijk dat het natuur latex aandeel hoog moet zijn. Synthetische latex is slecht in vochtafvoer en natuur latex daarentegen is daar veel beter in. Het verschil in vochtafvoer van een hoog natuur latex matras en koudschuim matras is niet heel groot.

• Kraakmand
kyrillajax schreef op vrijdag 10 juni 2022 @ 11:31:
[...]
Over latex matrassen, ze zijn inderdaad iets minder in vocht afvoeren in vergelijking met koudschuim matrassen. Máár, bij latex is het heel belangrijk dat het natuur latex aandeel hoog moet zijn. Synthetische latex is slecht in vochtafvoer en natuur latex daarentegen is daar veel beter in. Het verschil in vochtafvoer van een hoog natuur latex matras en koudschuim matras is niet heel groot.
Mijn excuses, maar ik ben niet helemaal volledig geweest in mijn opmerking.
Ik dacht te hebben gelezen dat latex slecht tegen zweet kan. Het zou relatief makkelijk verweren daardoor i.t.t. koudschuim.

Acties:
  • +1Henk 'm!

• kyrillajax
Kraakmand schreef op vrijdag 10 juni 2022 @ 11:38:
[...]

Mijn excuses, maar ik ben niet helemaal volledig geweest in mijn opmerking.
Ik dacht te hebben gelezen dat latex slecht tegen zweet kan. Het zou relatief makkelijk verweren daardoor i.t.t. koudschuim.
Daar weet ik nog niet veel over betreft 'resistentie' tegen zweet, al heb ik gehoord dat het hoesje om de latex kern daar een beetje tegen kan beschermen (wellicht heb ik het fout). Ik weet niet hoe de nieuwe(re) technieken daar mee omgaan.

• LA-384
  • Nu online
Ik heb er nooit een studie van gemaakt. Dat latex sneller degradeert door transpireren heb ik ook gelezen, maar het lijkt mij dat het vooral aan de orde is voor mensen die standaard het bed uitdrijven. Ik kan me niet voorstellen dat het voor de gemiddelde persoon een groot probleem zal zijn, dan zou ik verwachten dat er wel meer over geschreven wordt.

Acties:
  • +1Henk 'm!

• Glenfiddich

Glenfiddich

Whisky Liefhebber

[...]

In tegenstelling tot mijn vorige matras zweet ik op het Talalay matras eigenlijk amper, alleen als het in de zomer bloedheet is. Het bamboe dekbed (dat goed ventileert) zal er ook flink aan bijdragen dat ik weinig zweet in bed overigens. De transpiratie die er is wordt volgens mij goed opgevangen door de hoes want het matras zelf (in de hoes) ziet er nog altijd netjes uit, geen sporen van degradatie ofzo.

[Voor 7% gewijzigd door Glenfiddich op 10-06-2022 20:37]

Mooi fout is niet lelijk

Acties:
  • +1Henk 'm!

• benor
  • Registratie: Maart 2013
  • Laatst online: 20:24
Na een slechte ervaring met Emma o2 (te hard) en een mindere met de Ravensberger Komfort San H2, vanwege schouderklachten, lig ik sinds 3 weken op een Ravensberger Duo- Visco 80 H2/3 met koudschuim kern (label vermeld Visco-Matratze Komfort). Het schuim komt van Eurofoam.
Ik ben er al weer te lang mee bezig en dacht klaar te zijn want dit matras ligt naar mijn gevoel met 80kg en 187 cm lang, behoorlijk beter dan de vorige koudschuimen. Helaas ook op deze in toenemende mate last van de linker schouder gedeelte, alsof het niet voldoende inzakt (ben linkerzij ligger en dun in de schouders). Ik vind het matras verder niet te stevig liggen behalve wellicht het schouder gedeelte.
Heb contact met Ravensberger opgenomen of de probeer termijn van 30 dagen verlengt kan worden.
De laatste posts over natuurlatex volg ik met interesse omdat Latex niet op mijn lijstje voorkwam vanwege warmte ontwikkeling wat vooralsnog ook meevalt met het Duo-Visco traagschuim.

Acties:
  • 0Henk 'm!

• kyrillajax
benor schreef op zondag 12 juni 2022 @ 12:30:
Na een slechte ervaring met Emma o2 (te hard) en een mindere met de Ravensberger Komfort San H2, vanwege schouderklachten, lig ik sinds 3 weken op een Ravensberger Duo- Visco 80 H2/3 met koudschuim kern (label vermeld Visco-Matratze Komfort). Het schuim komt van Eurofoam.
Ik ben er al weer te lang mee bezig en dacht klaar te zijn want dit matras ligt naar mijn gevoel met 80kg en 187 cm lang, behoorlijk beter dan de vorige koudschuimen. Helaas ook op deze in toenemende mate last van de linker schouder gedeelte, alsof het niet voldoende inzakt (ben linkerzij ligger en dun in de schouders). Ik vind het matras verder niet te stevig liggen behalve wellicht het schouder gedeelte.
Heb contact met Ravensberger opgenomen of de probeer termijn van 30 dagen verlengt kan worden.
De laatste posts over natuurlatex volg ik met interesse omdat Latex niet op mijn lijstje voorkwam vanwege warmte ontwikkeling wat vooralsnog ook meevalt met het Duo-Visco traagschuim.
Natuur latex zal een verbetering zijn op het gebied van warmte ontwikkeling ten opzichte van traagschuim matrassen. Naast traagschuim is natuur latex ook een heel goed materiaal voor pressure relief. Het enige nadeel is dat natuur latex wel duur kan zijn, maar aangezien de matrassen die je hebt uitgeprobeerd niet bevallen. Dus heel veel opties heb je ook weer niet.

Acties:
  • 0Henk 'm!

• benor
Niet veel opties meer nee.
Je hebt dezelfde matrassen geprobeerd maar slaapt nu op een natuur latex matras?
Ik woon te ver bij Zoetermeer vandaan maar kan nog eens in een bedden winkel proberen proef te liggen op een soortgelijk latex matras

Acties:
  • 0Henk 'm!

• kyrillajax
benor schreef op zondag 12 juni 2022 @ 17:40:
Niet veel opties meer nee.
Je hebt dezelfde matrassen geprobeerd maar slaapt nu op een natuur latex matras?
Ik woon te ver bij Zoetermeer vandaan maar kan nog eens in een bedden winkel proberen proef te liggen op een soortgelijk latex matras
Momenteel slaap ik eigenlijk op mijn oude matras. De Ergo-MED komt als het goed is volgende week binnen (in een aantal dagen hopelijk).

Acties:
  • 0Henk 'm!

• benor
kyrillajax schreef op zondag 12 juni 2022 @ 18:30:
[...]

Momenteel slaap ik eigenlijk op mijn oude matras. De Ergo-MED komt als het goed is volgende week binnen (in een aantal dagen hopelijk).
Hopelijk is het wat voor je en ben benieuwd naar je ervaring.
Bij de specs staat oa 'uiterst zachte schouder zone' en gezien de daar ruim ingesneden inkepingen aan de zijkant in vergelijking met de andere koudschuim matrassen zou dat best wel eens zo kunnen zijn.

Acties:
  • 0Henk 'm!

• Tanuki
  • Registratie: Januari 2005
  • Niet online
Ook ik ben in de markt voor een boxspring die liefst binnen een week of 10 toch wel te leveren is. :)

Zou het de moeite waard zijn om puur een losse elektrische boxspring te kopen zonder matras etc en die dan later erbij te kopen en zo eigenlijk een eigen boxspring samen te stellen?

Of zou dat weinig uit maken en is bij een swiss sense o.i.d. binnenlopen uiteindelijk net zo duur?

Ik ben specifiek op zoek naar een boxspring waarvan het hoofdbord 180 cm max is, net zo breed als het bed zelf dus.

Eisen:
- 180x210 of 180x220
- elektrisch verstelbaar (liefst met bluetooth afstandsbedieningen oid, makkelijk te integreren met HA)
- hoofdbord max 180 cm breed
- degelijk en bij een betrouwbare zaak (dus geen Bosch bedding o.i.d., waar ik talloze negatieve reviews van zie)

Ik geloof dat er niet per se meer eisen zijn. Toch blijkt het vrij lastig te zijn om even een goede aankoop te vinden. :)

Zijn er nog typische zaken waar je goed binnen kan lopen anno 2022, om kans te hebben tot een aankoop te komen?
We zijn vandaag bij swiss sense geweest (erg duur, maar niet in detail gekeken, ook niet onderhandeld nog) en ook bij beter bed, beddenreus, leen bakker, slaapkamer concurrent, goed slapen Eindhoven.

Hoe zit het met de kwaliteit van de spullen? Ik neem aan dat de "hardware" gewoon super goed en solide moet zijn (hoe zie je dat / weet je dat?) En dan vooral ook het hele elektrische mechanisme + de ijzers(?), je wilt niet dat die afbreken o.i.d.

Voor de rest lijkt me dan met name het matras en de topper van belang, gezien dat bepaalt hoe lekker en hoe goed je kunt slapen?

Acties:
  • 0Henk 'm!

• Lekkerboeie86
  • Registratie: Januari 2013
  • Laatst online: 19:54
Tanuki schreef op zondag 12 juni 2022 @ 21:44:
Ook ik ben in de markt voor een boxspring die liefst binnen een week of 10 toch wel te leveren is. :)

Zou het de moeite waard zijn om puur een losse elektrische boxspring te kopen zonder matras etc en die dan later erbij te kopen en zo eigenlijk een eigen boxspring samen te stellen?

Of zou dat weinig uit maken en is bij een swiss sense o.i.d. binnenlopen uiteindelijk net zo duur?

Ik ben specifiek op zoek naar een boxspring waarvan het hoofdbord 180 cm max is, net zo breed als het bed zelf dus.

Eisen:
- 180x210 of 180x220
- elektrisch verstelbaar (liefst met bluetooth afstandsbedieningen oid, makkelijk te integreren met HA)
- hoofdbord max 180 cm breed
- degelijk en bij een betrouwbare zaak (dus geen Bosch bedding o.i.d., waar ik talloze negatieve reviews van zie)

Ik geloof dat er niet per se meer eisen zijn. Toch blijkt het vrij lastig te zijn om even een goede aankoop te vinden. :)

Zijn er nog typische zaken waar je goed binnen kan lopen anno 2022, om kans te hebben tot een aankoop te komen?
We zijn vandaag bij swiss sense geweest (erg duur, maar niet in detail gekeken, ook niet onderhandeld nog) en ook bij beter bed, beddenreus, leen bakker, slaapkamer concurrent, goed slapen Eindhoven.
Ik zou is bij Droomboulevard Oisterwijk kijken. Groot in diverse prijsklasses. Met je wensen voor een complete elektrische set, mag je wel 2500/3500 rekenen. Naar mijn mening kan je beter een goede vlakke boxspring kopen, dan kwaliteit inleveren voor elektrische verstelling.

Verder snap ik je wens om te onderhandelen niet zo goed. Ik zie liever een logische prijsopbouw en als dank 2 lekker kussens oid. Kijk vooral naar de prijs onderaan de streep. Dan een fictief bedrag wat je blijkbaar niet hoeft te betalen.

TWEAKERS EREDIVISIE VOETBALPOULE!

Acties:
  • +1Henk 'm!

• kyrillajax
benor schreef op zondag 12 juni 2022 @ 20:41:
[...]

Hopelijk is het wat voor je en ben benieuwd naar je ervaring.
Bij de specs staat oa 'uiterst zachte schouder zone' en gezien de daar ruim ingesneden inkepingen aan de zijkant in vergelijking met de andere koudschuim matrassen zou dat best wel eens zo kunnen zijn.
Dat zou inderdaad nog een prima matras voor jou kunnen zijn. Ik zal mijn ervaring delen als ik een aantal nachten op het matras heb geslapen!

Acties:
  • 0Henk 'm!

• Kraakmand
Ik heb nog een lattenbodem nodig; ik denk dat dat toch beter is dan de oude spiraalbodem die ik nu gebruik.

https://www.lidl.nl/p/f-a...es-lattenbodem/p100179025

Dit is wel een scherpe prijs, zeker gezien de specificaties.

https://www.healthfoam.co...rgonomic-lattenbodem-vlak

Betrekkelijk lange levertijd helaas.

https://www.ravensberger-...en/klassik?number=13.2222

Vrij prijzig, maar wel 15-laags beukenhout. Ravensberger zegt zelf dat lattenbodems met een band door het midden, wellicht van mindere kwaliteit zijn. Toevallig hebben de eerste twee opties zo'n band.
Welke zouden jullie kiezen?

Acties:
  • +1Henk 'm!

• kyrillajax
Die van de lidl is best aantrekkelijk en ook heel handig in vervoer, maar ook om de lattenbodem naar je kamer te brengen. Iets wat veel lattenbodems niet hebben. Al heb ik geen idee wat betreft de kwaliteit van de lidl en RHF.

Edit: als je niet voor Ravensberger gaat, denk ik dat de lidl een betere keuze zal zijn. Het zijn toch beukenlatten en je hebt een voordeel om de lattenbodem eenvoudig te verplaatsen.

[Voor 29% gewijzigd door kyrillajax op 13-06-2022 06:26]

• Kraakmand
@kyrillajax Ben je voor de standaard katoenen tijk gegaan of heb je de premium versie met 31% lyocell gekozen?

• Trichoglossus
Kraakmand schreef op zondag 12 juni 2022 @ 22:23:
Ik heb nog een lattenbodem nodig; ik denk dat dat toch beter is dan de oude spiraalbodem die ik nu gebruik.

https://www.lidl.nl/p/f-a...es-lattenbodem/p100179025

Dit is wel een scherpe prijs, zeker gezien de specificaties.

https://www.healthfoam.co...rgonomic-lattenbodem-vlak

Betrekkelijk lange levertijd helaas.

https://www.ravensberger-...en/klassik?number=13.2222

Vrij prijzig, maar wel 15-laags beukenhout. Ravensberger zegt zelf dat lattenbodems met een band door het midden, wellicht van mindere kwaliteit zijn. Toevallig hebben de eerste twee opties zo'n band.
Welke zouden jullie kiezen?
Ik heb destijds een lattenbodem gehaald bij ikea. 42 latjes.

• kyrillajax
Kraakmand schreef op maandag 13 juni 2022 @ 20:20:
@kyrillajax Ben je voor de standaard katoenen tijk gegaan of heb je de premium versie met 31% lyocell gekozen?
Ik ben voor de premium tijk gegaan (de versie met lyocell).

• kyrillajax
Trichoglossus schreef op maandag 13 juni 2022 @ 20:49:
[...]

Ik heb destijds een lattenbodem gehaald bij ikea. 42 latjes.
De LEIRSUND lattenbodem bedoel je toch?

• curs_r
  • Registratie: April 2022
  • Niet online
Iemand ervaring met de latex matrassen van Ikea: Mausund? De ingrediënten zijn 85% natuurlatex en 15% synthetische latex.

• kyrillajax
curs_r schreef op maandag 13 juni 2022 @ 21:07:
Iemand ervaring met de latex matrassen van Ikea: Mausund? De ingrediënten zijn 85% natuurlatex en 15% synthetische latex.
Wat is de SG-waarde van dat matras? Bij Ravensberger is dezelfde blend pas vanaf 500 euro te koop (ook dezelfde afmeting, 80 bij 200 cm). Ik vermoed dat de SG-waarde wat lager zal uitvallen vanwege de prijs.

[Voor 6% gewijzigd door kyrillajax op 13-06-2022 21:17]

• curs_r
  • Niet online
kyrillajax schreef op maandag 13 juni 2022 @ 21:16:
[...]

Wat is de SG-waarde van dat matras? Bij Ravensberger is dezelfde blend pas vanaf 500 euro te koop (ook dezelfde afmeting, 80 bij 200 cm). Ik vermoed dat de SG-waarde wat lager zal uitvallen vanwege de prijs.
Hmm, goeie vraag. Ik kan de sg-waarde niet vinden op de site.

Edit: Ik kom überhaupt online niets tegen over de sg-waarde van dit matras. Ik denk dat ik dan toch maar beter naar Ravensberger kan gaan.

Edit2: Ik zit te kijken naar de tijk van Ravensberger matrassen maar begrijp niet waarom dat verschil maakt. Iemand die daar wat uitleg over kan geven?

[Voor 27% gewijzigd door curs_r op 13-06-2022 21:27]

• kyrillajax
curs_r schreef op maandag 13 juni 2022 @ 21:23:
[...]

Hmm, goeie vraag. Ik kan de sg-waarde niet vinden op de site.

Edit: Ik kom überhaupt online niets tegen over de sg-waarde van dit matras. Ik denk dat ik dan toch maar beter naar Ravensberger kan gaan.

Edit2: Ik zit te kijken naar de tijk van Ravensberger matrassen maar begrijp niet waarom dat verschil maakt. Iemand die daar wat uitleg over kan geven?
Ravensberger heeft volgens mij zelf informatie betreft de twee verschillende tijken onderaan de pagina van het matras zelf. Maar lyocell is veel beter in vochtafvoer en warmte regulatie, daarnaast is de structuur veel gladder dan katoen en dus beter voor je huid. Je betaald wel de meerprijs dichtbij de 100 euro. Mensen onderschatten weleens het aandeel van de warmte klimaat en vochtregulatie van matras tijken.

• curs_r
  • Niet online
kyrillajax schreef op maandag 13 juni 2022 @ 21:32:
[...]

Ravensberger heeft volgens mij zelf informatie betreft de twee verschillende tijken onderaan de pagina van het matras zelf. Maar lyocell is veel beter in vochtafvoer en warmte regulatie, daarnaast is de structuur veel gladder dan katoen en dus beter voor je huid. Je betaald wel de meerprijs dichtbij de 100 euro. Mensen onderschatten weleens het aandeel van de warmte klimaat en vochtregulatie van matras tijken.
Ik snap de uitleg maar kon me niet voorstellen dat het veel verschil maakt. Bedankt voor je reactie :)

Acties:
  • +1Henk 'm!

• Abramelin
  • Registratie: Februari 2020
  • Laatst online: 14-06-2022
Net als Glenfiddich hierboven (pagina 148) hebben wij een talalay topper gehad op een zeer harde en dure boxspring van de winkel sleepy in België.
Na 3 jaar op de talalay begon ik de harde matras te voelen met 102kg voor 1.92m. Een jaar later begon het bij mijn vrouw met haar 1.58m ook merkbaar platter (onvoldoende ondersteuning) te worden die topper.
De boxspring heeft op haar kant extra zones afgestemd op haar zeer holle onderrug. Dat werd speciaal gevraagd.
Daarom waarschijnlijk kan zij langer comfortabel slapen op die talalay.
Zweten doe je er niet op itt andere latex maar de duurzaamheid is niet best.
We slapen nu 4 of 5 jaar op een Caresse 855 topper van comfortschuim met gelparels in. Die is nog even goed als in het begin. Voldoende ondersteuning, zacht en geen last van de harde boxspring.
Niet te warm in de zomer, ademt dus goed ook.
Deze topper gaan we in twee snijden en die gaat op de logeerbedden nu.
De toppers daarvan waren goedkoop en een zakt behoorlijk door.
Voor ons bed gaan we nu voor de Caresse 885, terug comfortschuim met gelparels maar airpockets als kern.
We opteren nu voor twee eenpersoons toppers en gaan deze aan elkaar hangen.

Geen rubber meer voor ons vanwege de beperkte levensduur hier.
Dat is goed als je elke vier jaar vervangt, hoog comfort maar ze blijft niet lang vind ik.

• Trichoglossus
kyrillajax schreef op maandag 13 juni 2022 @ 21:07:
[...]

De LEIRSUND lattenbodem bedoel je toch?
Een voorloper daar van (ca 8 jaar oud inmiddels), maar die had nog 2 aparte zones met ieder 5 instelbare latten
kyrillajax schreef op maandag 13 juni 2022 @ 21:32:
[...]

Ik heb de goedkoopste tijk genomen. Er ligt toch nog een molton + hoeslaken over het matras. Daarnaast zweet ik amper in bed, lig bijna het hele jaar onder 2 dekbedjes. :o

• kyrillajax
Trichoglossus schreef op dinsdag 14 juni 2022 @ 16:50:
[...]

Een voorloper daar van (ca 8 jaar oud inmiddels), maar die had nog 2 aparte zones met ieder 5 instelbare latten

[...]

Ik heb de goedkoopste tijk genomen. Er ligt toch nog een molton + hoeslaken over het matras. Daarnaast zweet ik amper in bed, lig bijna het hele jaar onder 2 dekbedjes. :o
Ah, is die lattenbodem van jouw ook gemaakt van beuken hout? Bijzonder dat je er nog niet op zweet. Tenzij je een persoon bent die sowieso niet tot weinig transpireert in een nacht. Ik heb de Ergo-MED eindelijk kunnen ontvangen :o, ik ben benieuwd wat ik er van ga vinden (het kan bijna niet fout gaan).

• kyrillajax
Abramelin schreef op dinsdag 14 juni 2022 @ 14:33:
Net als Glenfiddich hierboven (pagina 148) hebben wij een talalay topper gehad op een zeer harde en dure boxspring van de winkel sleepy in België.
Na 3 jaar op de talalay begon ik de harde matras te voelen met 102kg voor 1.92m. Een jaar later begon het bij mijn vrouw met haar 1.58m ook merkbaar platter (onvoldoende ondersteuning) te worden die topper.
De boxspring heeft op haar kant extra zones afgestemd op haar zeer holle onderrug. Dat werd speciaal gevraagd.
Daarom waarschijnlijk kan zij langer comfortabel slapen op die talalay.
Zweten doe je er niet op itt andere latex maar de duurzaamheid is niet best.
We slapen nu 4 of 5 jaar op een Caresse 855 topper van comfortschuim met gelparels in. Die is nog even goed als in het begin. Voldoende ondersteuning, zacht en geen last van de harde boxspring.
Niet te warm in de zomer, ademt dus goed ook.
Deze topper gaan we in twee snijden en die gaat op de logeerbedden nu.
De toppers daarvan waren goedkoop en een zakt behoorlijk door.
Voor ons bed gaan we nu voor de Caresse 885, terug comfortschuim met gelparels maar airpockets als kern.
We opteren nu voor twee eenpersoons toppers en gaan deze aan elkaar hangen.

Geen rubber meer voor ons vanwege de beperkte levensduur hier.
Dat is goed als je elke vier jaar vervangt, hoog comfort maar ze blijft niet lang vind ik.
Ik weet niet waar je de talaly topper hebt gekocht, al kan ik uit je verhaal halen dat je wellicht te maken hebt met een lagere SG-waarde en/of te dunne topper.

• Kraakmand
kyrillajax schreef op dinsdag 14 juni 2022 @ 17:40:
[...]

Ik heb de Ergo-MED eindelijk kunnen ontvangen :o, ik ben benieuwd wat ik er van ga vinden (het kan bijna niet fout gaan).
Leuk om te horen dat je matras is afgeleverd. Hopelijk bevalt ie!

Hoe lang was de levertijd trouwens?
Pagina: 1 ... 37 ... 42 Laatste

Tweakers maakt gebruik van cookies

Tweakers plaatst functionele en analytische cookies voor het functioneren van de website en het verbeteren van de website-ervaring. Deze cookies zijn noodzakelijk. Om op Tweakers relevantere advertenties te tonen en om ingesloten content van derden te tonen (bijvoorbeeld video's), vragen we je toestemming. Via ingesloten content kunnen derde partijen diensten leveren en verbeteren, bezoekersstatistieken bijhouden, gepersonaliseerde content tonen, gerichte advertenties tonen en gebruikersprofielen opbouwen. Hiervoor worden apparaatgegevens, IP-adres, geolocatie en surfgedrag vastgelegd.

Meer informatie vind je in ons cookiebeleid.

Sluiten

Toestemming beheren

Hieronder kun je per doeleinde of partij toestemming geven of intrekken. Meer informatie vind je in ons cookiebeleid.

Functioneel en analytisch

Deze cookies zijn noodzakelijk voor het functioneren van de website en het verbeteren van de website-ervaring. Klik op het informatie-icoon voor meer informatie. Meer details

janee

Relevantere advertenties

Dit beperkt het aantal keer dat dezelfde advertentie getoond wordt (frequency capping) en maakt het mogelijk om binnen Tweakers contextuele advertenties te tonen op basis van pagina's die je hebt bezocht. Meer details

Tweakers genereert een willekeurige unieke code als identifier. Deze data wordt niet gedeeld met adverteerders of andere derde partijen en je kunt niet buiten Tweakers gevolgd worden. Indien je bent ingelogd, wordt deze identifier gekoppeld aan je account. Indien je niet bent ingelogd, wordt deze identifier gekoppeld aan je sessie die maximaal 4 maanden actief blijft. Je kunt deze toestemming te allen tijde intrekken.

Ingesloten content van derden

Deze cookies kunnen door derde partijen geplaatst worden via ingesloten content. Klik op het informatie-icoon voor meer informatie over de verwerkingsdoeleinden. Meer details

janee