Bijna 7 weken heb ik erop gewacht. Op de website stond de verwachtte levertijd op 4 tot 8 weken en na ongeveer 5 weken was het gewijzigd naar 1 tot 4 weken.Kraakmand schreef op dinsdag 14 juni 2022 @ 18:33:
[...]
Leuk om te horen dat je matras is afgeleverd. Hopelijk bevalt ie!
Hoe lang was de levertijd trouwens?
Ik ben nog op zoek naar nieuw beddengoed. Heb het 's zomers snel warm en transpireer daardoor veel. Dan lijken linnen lakens mij een goede keuze, en wellicht percale ook.
Heeft iemand aanraders of juist afraders?
@Phusebox
Hoe bevallen de Bella Donna Premium lakens?
@Phusebox
Prima, koop eigenlijk nooit meer andere.Kraakmand schreef op woensdag 15 juni 2022 @ 18:19:
Ik ben nog op zoek naar nieuw beddengoed. Heb het 's zomers snel warm en transpireer daardoor veel. Dan lijken linnen lakens mij een goede keuze, en wellicht percale ook.
@Phusebox
xbox live / psn / steam / nintendo id: phusebox | iRacing
Ik denk dat Bamboe je wel gaat bevallen, is ook nog goed voor je huid.Kraakmand schreef op woensdag 15 juni 2022 @ 18:19:
@Phusebox
Hallo,
Ik wil even mijn ervaring over de Ergo-MED matras delen. Tot nu toe heb ik er 4 nachten op geslapen en helaas valt het me eigenlijk tegen. Ik merk dat, ondanks de schouderzone heel zacht is, mijn schouders wijgeren om in het matras te bezinken (heeft iemand een idee waarom?). Verder zakken mijn heupen weer niet genoeg in het matras, waardoor ik dus wat last kan krijgen van mijn rug als ik op mijn zij slaap.
Ik wil even mijn ervaring over de Ergo-MED matras delen. Tot nu toe heb ik er 4 nachten op geslapen en helaas valt het me eigenlijk tegen. Ik merk dat, ondanks de schouderzone heel zacht is, mijn schouders wijgeren om in het matras te bezinken (heeft iemand een idee waarom?). Verder zakken mijn heupen weer niet genoeg in het matras, waardoor ik dus wat last kan krijgen van mijn rug als ik op mijn zij slaap.
Heb je niet erop gelegen in Zoetermeer?kyrillajax schreef op zaterdag 18 juni 2022 @ 06:07:
Hallo,
Ik heb destijds een advies gekregen over 3 koudschuim matrassen en 3 latex matrassen. In Zoetermeer uitgebreid gaan liggen.
Ik had zelf vooraf een idee waarmee ik thuis zou komen, maar dat werden toch andere matrassen (de komfort-san ipv de struktura-med) en de ergo-natura latex ipv de ravospring.
Zonder het liggen, had ik geheid 2 matrassen terug kunnen sturen.
Ik heb wel op dat matras gelegen in Zoetermeer. Het enige wat het ingewikkeld maakt is dat ik een grote variant Medi-MED lattenbodem heb. Toen ik de Struktura-MED in de showroom had uitgetest, beviel die heel goed. Maar op het moment dat ik hetzelfde matras thuis had uitgeprobeerd, was het meteen een ander verhaal.Trichoglossus schreef op zaterdag 18 juni 2022 @ 10:13:
[...]
Heb je niet erop gelegen in Zoetermeer?
Ik heb destijds een advies gekregen over 3 koudschuim matrassen en 3 latex matrassen. In Zoetermeer uitgebreid gaan liggen.
Ik had zelf vooraf een idee waarmee ik thuis zou komen, maar dat werden toch andere matrassen (de komfort-san ipv de struktura-med) en de ergo-natura latex ipv de ravospring.
Zonder het liggen, had ik geheid 2 matrassen terug kunnen sturen.
Dat is vervelend zeg. Heb je deze 4 nachten op de Ergo-Med wel zonder pijntjes geslapen?kyrillajax schreef op zaterdag 18 juni 2022 @ 06:07:
Hallo,
De eerste twee nachten waren relief oké, de laatste twee waren een stuk minder.benor schreef op zaterdag 18 juni 2022 @ 11:03:
[...]
Dat is vervelend zeg. Heb je deze 4 nachten op de Ergo-Med wel zonder pijntjes geslapen?
Edit: Ik moet wel zeggen dat de Komfort-SAN een tijdje terug niet beviel omdat ik een hele andere lattenbodem had. Het waren massieve houten planken of lattenbodem met nul verschil in verschillende zones (ook niet verstelbaar). Wellicht kan ik dat matras opnieuw proberen.
[Voor 31% gewijzigd door kyrillajax op 05-08-2022 12:20]
@kyrillajax Hoe lang duurde het voordat het verzendlabel actief was?
Ze worden opgehaald, je hoeft het niet zelf te verzenden. Het enige wat je moet doen is retour melden bij Ravensberger met eventuele (kleine) vervolg stappen die je nog moet doen.Kraakmand schreef op zaterdag 18 juni 2022 @ 14:21:
@kyrillajax Hoe lang duurde het voordat het verzendlabel actief was?
Misverstand, ik bedoel het verzendlabel voor het afleveren van het matras, dus van Ravensberger naar mij. Ik heb deze week namelijk een verzendbevestiging van dpd ontvangen, maar de trackingcode is nog niet actief.kyrillajax schreef op zaterdag 18 juni 2022 @ 15:10:
[...]
Ze worden opgehaald, je hoeft het niet zelf te verzenden. Het enige wat je moet doen is retour melden bij Ravensberger met eventuele (kleine) vervolg stappen die je nog moet doen.
[Voor 11% gewijzigd door Kraakmand op 18-06-2022 16:13]
Hmm, ik heb nooit een track & trace code ontvangen. Bij mij werd er altijd gebeld om een bezorgafspraak te maken.Kraakmand schreef op zaterdag 18 juni 2022 @ 16:12:
[...]
Misverstand, ik bedoel het verzendlabel voor het afleveren van het matras, dus van Ravensberger naar mij. Ik heb deze week namelijk een verzendbevestiging van dpd ontvangen, maar de trackingcode is nog niet actief.
Edit: Misschien wordt het actief zodra de bezorger de bestelling in Duitsland heeft opgehaald.
[Voor 9% gewijzigd door kyrillajax op 18-06-2022 20:21]
iemand toevallig ervaring met dit ikea matras? https://www.ikea.com/nl/n...atras-stevig-wit-70481703
Bij mij werd het matras via DLS bezorgd, een lokale bezorger, waarvan de planner eerst belde, om een afspraak te maken voor aflevering.Kraakmand schreef op zaterdag 18 juni 2022 @ 16:12:
[...]
Misverstand, ik bedoel het verzendlabel voor het afleveren van het matras, dus van Ravensberger naar mij. Ik heb deze week namelijk een verzendbevestiging van dpd ontvangen, maar de trackingcode is nog niet actief.
@kyrillajax Bevalt het matras een beetje?
Niet echt, ik ga het matras ruilen met de Komfort-SAN H2. Wel heb ik iets bedacht waardoor mijn schouders wat beter inzakken, maar toch niet genoeg.
@Kyrillajax: ik denk dat de matrassen van Ravensberger wat aan de dunne kant zijn om op een niet verende bodem te gebruiken. Bij een niet verende bodem moet je toch wel een dikte van minimaal 30 cm hebben voor een goede vering. Je zou twee matrassen op elkaar kunnen leggen als je die hebt om te testen.
Stelregel: hoe dikker de matras, hoe minder de bodem ertoe doet.
[Voor 9% gewijzigd door mark1111 op 29-06-2022 08:31]
Dat klopt zeker, het was toen ook een tijdje geleden. Ik had zelf toen ook research gedaan, alleen wist ik nog niet zoveel over de bedbodems in combinatie met verschillende matras diktes. Jammer dat Ravensberger dat destijds niet mee had genomen in het advies dat zij aan mij gaven.mark1111 schreef op woensdag 29 juni 2022 @ 08:30:
@Kyrillajax: ik denk dat de matrassen van Ravensberger wat aan de dunne kant zijn om op een niet verende bodem te gebruiken. Bij een niet verende bodem moet je toch wel een dikte van minimaal 30 cm hebben voor een goede vering. Je zou twee matrassen op elkaar kunnen leggen als je die hebt om te testen.
Iemand nog tips mbt aanschaf nieuw bed/matras?
Ik heb vaak last van mijn schouders/nek vooral in de ochtend terwijl ik dit eerst niet had. Voor Covid sliep ik gemiddels 5 nachten per week in hotels terwijl ik nu volledig thuiswerk en slaap op een 10 jaar oud Ikea bedframe icm iets jonger matras.
Ik zie dat vooral de bekende ketens in mijn stad verkopen en wil toch graag geïnformeerd kunnen zoeken ipv volledig afhankelijk zijn van advies verkopers (wij van wc-eend etc).
Ik heb vaak last van mijn schouders/nek vooral in de ochtend terwijl ik dit eerst niet had. Voor Covid sliep ik gemiddels 5 nachten per week in hotels terwijl ik nu volledig thuiswerk en slaap op een 10 jaar oud Ikea bedframe icm iets jonger matras.
Ik zie dat vooral de bekende ketens in mijn stad verkopen en wil toch graag geïnformeerd kunnen zoeken ipv volledig afhankelijk zijn van advies verkopers (wij van wc-eend etc).
We're just enthusiastic about what we do. -- Steve Jobs, 1985; Battle.net: Bossie#2919
Mijn bed/lattenbodem is een Bosflex 400 en betwijfel of ze wel voldoende ondersteuning brengt aan de Ravensberger Duo visco matrassen. Ravensberger zegt dat tenminste 30% ondersteuning van de bedbodem moet komen bij niet te dikke zeer elastische schuim en latex matrassen.kyrillajax schreef op woensdag 29 juni 2022 @ 10:01:
[...]
Dat klopt zeker, het was toen ook een tijdje geleden. Ik had zelf toen ook research gedaan, alleen wist ik nog niet zoveel over de bedbodems in combinatie met verschillende matras diktes. Jammer dat Ravensberger dat destijds niet mee had genomen in het advies dat mij aan mij gaven.
Niet is alleen de ondersteuning vanuit de lattenbodem belangrijk, maar ook is het bewaken van de levensduur van het matras erg belangrijk.benor schreef op woensdag 29 juni 2022 @ 12:37:
[...]
Mijn bed/lattenbodem is een Bosflex 400 en betwijfel of ze wel voldoende ondersteuning brengt aan de Ravensberger Duo visco matrassen. Ravensberger zegt dat tenminste 30% ondersteuning van de bedbodem moet komen bij niet te dikke zeer elastische schuim en latex matrassen.
ik zou nog de hier wel vaker genoemde Lidl 7 zone lattenbodem met 42 verende latten van beukenhout voor €99,99 kunnen overwegen of deze met...anti-schouder compressiesysteem. Wordt niet toegelicht wat hier mee bedoeld wordt. Latten zijn van multiplex gemaaktkyrillajax schreef op woensdag 29 juni 2022 @ 15:00:
[...]
Niet is alleen de ondersteuning vanuit de lattenbodem belangrijk, maar ook is het bewaken van de levensduur van het matras erg belangrijk.
https://www.lidl.nl/p/bec...0-140-x-200-cm/p100328895
Ik zou adviseren om lattenbodem te kopen waarvan de latten van beukenhout zijn gemaakt.benor schreef op woensdag 29 juni 2022 @ 18:37:
[...]
ik zou nog de hier wel vaker genoemde Lidl 7 zone lattenbodem met 42 verende latten van beukenhout voor €99,99 kunnen overwegen of deze met...anti-schouder compressiesysteem. Wordt niet toegelicht wat hier mee bedoeld wordt. Latten zijn van multiplex gemaakt
https://www.lidl.nl/p/bec...0-140-x-200-cm/p100328895
Het is een beetje lastig adviseren op basis van deze informatie. Daarentegen, ik denk dat het een prima stap kan zijn als we kijken hoe recht je lichaam is uitgelijnd (aannemen dat je op je zij slaapt).Bossie schreef op woensdag 29 juni 2022 @ 11:38:
Heb ik ook gehad! 2 dagen na de aankoop van een nieuw matras was ik er vanaf. 3 weken later werd het nieuwe matras geleverdBossie schreef op woensdag 29 juni 2022 @ 11:38:
Ik heb vaak last van mijn schouders/nek vooral in de ochtend terwijl ik dit eerst niet had.

Hoewel de combinatie zo'n 10 jaar oud is, heb je er feitelijk maar 2 a 3 jaar op geslapen. Het matras is wellicht nog niet versleten, maar mogelijk is je lichaam wat kieskeuriger geworden (leeftijd en zo). Waarschijnlijk heb je niet eens een fancy ergo matras nodig en volstaat een niet-budget matras. Vergeet ook niet je kussen af te stemmen op je slaaphouding en hardheid matras.Voor Covid sliep ik gemiddeld 5 nachten per week in hotels terwijl ik nu volledig thuiswerk en slaap op een 10 jaar oud Ikea bedframe icm iets jonger matras.
En denk ook aan je ergonomie overdag. Als je de hele dag op spanning staat, is het volgens mij niet vreemd dat je lichamelijke klachten krijgt wanneer je ontspannen in bed ligt.
Idd, het is voornamelijk dat ik door het grote aanbod door de bomen het bos niet zie.kyrillajax schreef op woensdag 29 juni 2022 @ 21:09:
[...]
Het is een beetje lastig adviseren op basis van deze informatie. Daarentegen, ik denk dat het een prima stap kan zijn als we kijken hoe recht je lichaam is uitgelijnd (aannemen dat je op je zij slaapt).
Binnenkort maar eens bij de betreffende ketens informeren etc.
We're just enthusiastic about what we do. -- Steve Jobs, 1985; Battle.net: Bossie#2919
Mijn huidige lattenbodems zijn van beukenhout gemaakt maar waarschijnlijk te weinig latten en mate van constructie om te kunnen veren.kyrillajax schreef op woensdag 29 juni 2022 @ 18:42:
[...]
Ik zou adviseren om lattenbodem te kopen waarvan de latten van beukenhout zijn gemaakt.
[Voor 4% gewijzigd door benor op 29-06-2022 22:41]
Misschien ook handig om bij Ravensberger te beginnen, je kan daar altijd om advies vragen. Er wordt echt een uitgebreid en eerlijk advies gegeven, dus dat is wel een goeie start als je de bomen door het bos niet meer ziet.Bossie schreef op woensdag 29 juni 2022 @ 22:35:
[...]
Idd, het is voornamelijk dat ik door het grote aanbod door de bomen het bos niet zie.
Binnenkort maar eens bij de betreffende ketens informeren etc.
Ja, het is wel handig dat je genoeg latten hebt. Ravensberger zegt zelf dat je minimaal naar 28 latten moet streven om voldoende ondersteuning en vering te hebben.benor schreef op woensdag 29 juni 2022 @ 22:39:
[...]
Mijn huidige lattenbodems zijn van beukenhout gemaakt maar waarschijnlijk te weinig latten en mate van constructie om te kunnen veren.
Ja. dat klopt, Dit model van Bosflex, de 400 hebben 28 latten maar ik merk niets van vering want de latten zitten meer tussen dan boven het frame wat van invloed zou kunnen zijn.kyrillajax schreef op woensdag 29 juni 2022 @ 22:46:
[...]
Ja, het is wel handig dat je genoeg latten hebt. Ravensberger zegt zelf dat je minimaal naar 28 latten moet streven om voldoende ondersteuning en vering te hebben.
Misschien kan je wat latten weg halen of omdraaien (bolstaand naar holstaand) zodat er meer ruimte wordt gecreëerd.benor schreef op woensdag 29 juni 2022 @ 23:09:
[...]
Ja. dat klopt, Dit model van Bosflex, de 400 hebben 28 latten maar ik merk niets van vering want de latten zitten meer tussen dan boven het frame wat van invloed zou kunnen zijn.
[Voor 3% gewijzigd door kyrillajax op 30-06-2022 08:19]
Daar kan ik nog wat mee gaan experimenteren, bedankt!kyrillajax schreef op donderdag 30 juni 2022 @ 08:19:
[...]
Misschien kan je wat latten weg halen of omdraaien (bolstaand naar holstaand) zodat er meer ruimte wordt gecreëerd.
Ik ben al een tijdje op zoek naar nieuwe matrassen voor mijn boxspringbodem (Pullman met bonell-vering) en ik kom toch steeds weer bij Pullman uit. Helaas voor mij lag ik op de duurste (Goldline Royal) over het geheel genomen het beste. De Silverline Allure (koudschuim afdeklaag) gaf de beste steun als ik op mijn rug lag, maar was te hard voor mijn schouder bij zijligging. Bij de Silverline Royal (natuurlatex afdeklaag) lag mijn schouder goed maar had mijn rug onvoldoende steun. Bij de Goldline Royal lag ik zowel op mijn rug als op mijn zij goed.
De verschillen tussen de matrassen kan ik echter niet goed verklaren, en de verkoper ook niet. Het verschil tussen koudschuim en latex begrijp ik nog wel, maar de Silverline en Goldline verschillen alleen qua tijk en dat zou voor de ondersteuning toch niet uit moeten maken zou je denken. Dat wordt dus nog wel een keer extra proefliggen op een ander tijdstip om te kijken of het anders voelt.
De verschillen tussen de matrassen kan ik echter niet goed verklaren, en de verkoper ook niet. Het verschil tussen koudschuim en latex begrijp ik nog wel, maar de Silverline en Goldline verschillen alleen qua tijk en dat zou voor de ondersteuning toch niet uit moeten maken zou je denken. Dat wordt dus nog wel een keer extra proefliggen op een ander tijdstip om te kijken of het anders voelt.
Precies 10 jaar geleden heb ik veel gereviewed en proefgelegen bij de zoektocht naar een nieuw bed. Ik ben niet merkgebonden, maar er kwam destijds uit: Auping Dublin Maximus boxspring voor 2550 euro, gebaseerd op de goedkoopste Auping matrassen (2x 1 persoons Dublin (= inizio) ). Toen waren we eind 20, en ik wist toen al dat ik 10 jaar later, nu dus, nieuwe matrassen ging kopen die waarschijnlijk duurder gingen zijn dan de hele boxspring bij elkaar.
Ik dacht, laat ik mijn ervaringen weer even delen, misschien hebben jullie er nog wat aan.
Dus ik heb afgelopen 2 weken weer liggen reviewen en in de tussentijd is er wat veranderd en ook weer niet
Nu dus eind 30 wilden we toch meer aandacht besteden aan goeie matrassen; onze gestoffeerde Dublin matrassen inclusief topper zijn gewoon op.
Onze wensen:
- oude matras + topper eruit, nieuwe matrassen erin (op bestaande box)
- gestoffeerd mag, tenzij te duur
- voor ons beiden zo goed mogelijke ventilatie
- beiden zijslapers, waarvan vrouw zij- en buikligging en ik rug & zijligging
- ik heb een Y-body type (bredere schouders dan heup & taille), mijn vrouw een A-body type (bredere heupen dan taille en schouders)
- vrouw wilt het gevoel hebben wat meer weg te zakken
- ik wil niet als een plank liggen, maar ook niet wegzakken, dus beetje ertussenin. Wat voor mij duidelijk was, is dat de Dublin/Inizio matras waar ik nu op lig mijn schouders teveel bij elkaar drukken
- ik: schouder- en lage rugklachten, vrouw geen klachten
We hebben afgelopen week suf gelegen op veel verschillende matrassen in winkels in de omgeving. Ik wilde graag een grotere varieteit aan matrassen uitproberen, dus we hebben de volgende matrassen allemaal geprobeerd:
- Mline Slowmotion Hybrid 5 & 6 (medium<>firm)
- Mline Slowmotion Hybrid 7 & 8 (medium<>firm)
- Auping Evolve
- Auping Elysium
- Auping Elite
- Auping Maestro (oude collectie)
- Emma O2
- Emma pocketveer
- Pullman Silverline (in alle hardheden)
- Pullman Goldline (in alle hardheden)
- Pullman Original (in alle hardheden)
- Tempur (2 matrassen waar ik het type niet meer van weet)
De volgende (technische) ervaringen heb ik opgedaan:
- Traagschuim past zich aan aan je lichaam. Voelt in het begin lekker snuggly, maar "dwingt" je in één houding, waardoor je 's nachts weinig prikkels krijgt om te draaien. Je lichaam moet kunnen draaien om zo andere spiergroepen rust te geven.
- Schuim, waaronder ook traagschuim, hoe comfortabel dan ook, isoleert hoe je het ook wendt of keert. Hoe meer schuim in het matras verwerkt is, hoe isolerender.
- Pocketveren zijn open, dus ventilatie is maximaal
- Pocketveren geven betere druk en puntdrukverdeling.
- Hoe hoger de pocketveer, hoe meer "travel" ie kan hebben, hoe "zachter" het comfort (zonder in ondersteuning in te leveren)
- Pocketveren zijn beter qua ondersteuning dan bonnellvering; bonnellvering zijn veren die aan boven en onderkant aan elkaar gemaakt zijn voor een gezamenlijke drukverdeling. Pocketveren zijn, zoals de naam al zegt, individuele veren verpakt in een zakje textiel die afzonderlijk van elkaar kunnen indrukken.
- Meer dan 3 of 5 "zones" is eigenlijk marketing; een schouder en een heupzone is het belangrijkste. Een been-zone of hoofd-zone doet niks aangezien je benen niet veel druk uitoefenen om een zone te behoeven en je hoofd wordt door je kussen ondersteund.
- Pullman heeft nog de traditionele pocketveermatrassen: de hardheid van de veren zijn hetzelfde binnen de zone waar ze zitten. Dus de heup- en schouderzones hebben dan een zachtere veer.
- Pullman is ooit begonnen in het Zuid-Limburgse miljoenenlijntje met pocketveermatrassen in de 1st class wagons (de rest moest op een plank of een minder goed matras slapen)
- Aupings nieuwe matrassen (Evolve, Elysium, Elite) zijn volledig circulair en/of recyclebaar, dus er wordt geen lijm gebruikt en ook geen schuim; in de Elite zit nog talalay latex bovenop de pocketveren voor extra comfort, maar de rest gebruikt minimale materialen. De randen zijn dan van steviger spul, je hebt de pocketveren, en de tijk, en in het geval van de Elysium heb je voor het comfort-gevoel een laag mini-pocketveren bovenop je pocketveren liggen, en in het geval van de Elite heb je natuurlatex op je pocketveren liggen.
- Auping leunt veel meer op de body types dan op het gewicht; het body type bepaalt hoe je schouders en heupen inzakken, en de betreffende zones zijn meer customized dan andere merken (helaas betaal je daar ook voor)
- Wanneer je een traditionele lattenbodem hebt, wordt Auping vaak niet geadviseerd; de bodem van Aupingmatrassen zijn dun en bij een lattenbodem kun je een pocketveer tussen 2 latjes in drukken wat natuurlijk de ondersteuning niet ten goede komt. Een Pullman of ander matras met dikkere bodem werkt dan beter
- Spiraalbodem van Auping is volledig open en ventileert het beste van alle bodems
- Mline leunt bij hun pocketveermatrassen niet alleen op de pocketveren, maar ook om het schuim eromheen; er zitten veel verschillende materialen verwerkt in hun pocketveermatrassen. Pocketveren van mline matrassen zijn een stuk korter dan Pullman en Auping, en hoe korter de veren hoe stugger het comfort, maar dat wordt dan met de schuim weer opgevangen.
- Mlines slow motion hybrid matrassen zijn in feite identiek aan de cool motion matrassen, alleen is de tijk van een andere stof voorzien dat veel beter ventileert.
- Mline hanteert dezelfde prijs voor iedere maat, waar Auping duurder wordt naarmate de maten groter worden.
Onze ligervaringen:
- Tempurmatrassen vielen af: ik vond het zelf gevoelsmatig helemaal niks, plus, het ventileert niet.
- Het emma o2 matras viel af om dezelfde reden: teveel schuim. Slechte ventilatie.
- Het emma pocketveermatras was in geen enkele hardheid comfortabel
- Alle Pullman matrassen: voor mijn vrouw was de Goldline soft en Original soft een optie. Ik vond de Pullmans te bouncy en vaak liggen als een plank. Technisch lag ik recht, maar qua comfort was het echt duidelijk te plankig. De Pullman Original soft vond ik wel fijn liggen, maar mijn ruggenwervel lag overdreven gezegd in een lichte U-vorm. Dus de Pullmans vielen voor mij allemaal af. Erg jammer want Pullman was voor mij de "nieuwe onbekende" zeg maar.
- De Mline vielen eigenlijk ook af vanwege al het schuim/ventilatie, maar we vonden beiden de Coolmotion/Slowmotion Hybrid 7 het allerfijnst (de 8 was echt te hard, en de 5 en 6 voelden niet prettig).
- Van de Aupings waren er voor mijn vrouw 2 kandidaten en voor mij zelf ook 2 kandidaten. Voor mijn vrouw de Elysium en de Elite, voor mij de Elite en de oude Maestro.
Dus waaruit moesten we kiezen:
ik: Auping Maestro, Auping Elite, Mline Coolmotion Hybrid 7
mijn vrouw: Pullman Goldline soft, Auping Elite, Auping Elysium, Mline Coolmotion Hybrid 7
Bij zowel Auping als Mline zijn er nu zomeracties:
- Auping: 15% korting op elk matras + 1 Auping kussen naar keuze gratis bij besteding vanaf 995 euro
- Mline: 25% korting op elk matras + 2 mline kussens naar keuze gratis.
We kregen toch geadviseerd om die mline te laten afvallen als Auping en Pullman de alternatieven zouden zijn vanwege de ventilatie. Die kussen-actie....daar zouden ze wel wat mee regelen
Dus we hebben verder puur op comfort gekozen, en voor mij was dat de Auping Elite (die was nóg een stuk comfortabeler dan de Maestro), en voor mijn vrouw de Auping Elysium. Verschilt een halve cm qua hoogte, maar dat zou liggen aan de tijk van de Elite die iets meer fluffy was.
Dus we hebben 15% korting op de matrassen van Auping mee kunnen pikken, en de winkel waar we gekocht hebben, hebben ons 2 Auping kussens ipv 1 cadeau gedaan, inclusief een 240x220 bamboe-dekbed (ventileert uitstekend voor in de zomer). Uiteindelijk 450 euro meer kwijt dan de hele boxspring setup in 2012.
Over 5 weken wordt het geleverd, oude matrassen+topper mee terug genomen, en dan wordt het (hopelijk) minder rugpijn en schouderpijn en veel comfortabeler slapen
Ik slaap dan niet meer op een schuimen topper, ik slaap dan direct op een schuimvrij matras met hoge pocketveren, en ik heb een bamboe dekbed en natuurlatex kussen. +3 voor ventilatie 
Ik dacht, laat ik mijn ervaringen weer even delen, misschien hebben jullie er nog wat aan.
Dus ik heb afgelopen 2 weken weer liggen reviewen en in de tussentijd is er wat veranderd en ook weer niet

Onze wensen:
- ik heb een Y-body type (bredere schouders dan heup & taille), mijn vrouw een A-body type (bredere heupen dan taille en schouders)
- ik wil niet als een plank liggen, maar ook niet wegzakken, dus beetje ertussenin. Wat voor mij duidelijk was, is dat de Dublin/Inizio matras waar ik nu op lig mijn schouders teveel bij elkaar drukken
We hebben afgelopen week suf gelegen op veel verschillende matrassen in winkels in de omgeving. Ik wilde graag een grotere varieteit aan matrassen uitproberen, dus we hebben de volgende matrassen allemaal geprobeerd:
- Auping Evolve
- Auping Elysium
- Auping Elite
- Emma O2
- Emma pocketveer
- Traagschuim past zich aan aan je lichaam. Voelt in het begin lekker snuggly, maar "dwingt" je in één houding, waardoor je 's nachts weinig prikkels krijgt om te draaien. Je lichaam moet kunnen draaien om zo andere spiergroepen rust te geven.
- Schuim, waaronder ook traagschuim, hoe comfortabel dan ook, isoleert hoe je het ook wendt of keert. Hoe meer schuim in het matras verwerkt is, hoe isolerender.
- Hoe hoger de pocketveer, hoe meer "travel" ie kan hebben, hoe "zachter" het comfort (zonder in ondersteuning in te leveren)
- Pocketveren zijn beter qua ondersteuning dan bonnellvering; bonnellvering zijn veren die aan boven en onderkant aan elkaar gemaakt zijn voor een gezamenlijke drukverdeling. Pocketveren zijn, zoals de naam al zegt, individuele veren verpakt in een zakje textiel die afzonderlijk van elkaar kunnen indrukken.
- Meer dan 3 of 5 "zones" is eigenlijk marketing; een schouder en een heupzone is het belangrijkste. Een been-zone of hoofd-zone doet niks aangezien je benen niet veel druk uitoefenen om een zone te behoeven en je hoofd wordt door je kussen ondersteund.
- Pullman heeft nog de traditionele pocketveermatrassen: de hardheid van de veren zijn hetzelfde binnen de zone waar ze zitten. Dus de heup- en schouderzones hebben dan een zachtere veer.
- Pullman is ooit begonnen in het Zuid-Limburgse miljoenenlijntje met pocketveermatrassen in de 1st class wagons (de rest moest op een plank of een minder goed matras slapen)
- Aupings nieuwe matrassen (Evolve, Elysium, Elite) zijn volledig circulair en/of recyclebaar, dus er wordt geen lijm gebruikt en ook geen schuim; in de Elite zit nog talalay latex bovenop de pocketveren voor extra comfort, maar de rest gebruikt minimale materialen. De randen zijn dan van steviger spul, je hebt de pocketveren, en de tijk, en in het geval van de Elysium heb je voor het comfort-gevoel een laag mini-pocketveren bovenop je pocketveren liggen, en in het geval van de Elite heb je natuurlatex op je pocketveren liggen.
- Auping leunt veel meer op de body types dan op het gewicht; het body type bepaalt hoe je schouders en heupen inzakken, en de betreffende zones zijn meer customized dan andere merken (helaas betaal je daar ook voor)
- Wanneer je een traditionele lattenbodem hebt, wordt Auping vaak niet geadviseerd; de bodem van Aupingmatrassen zijn dun en bij een lattenbodem kun je een pocketveer tussen 2 latjes in drukken wat natuurlijk de ondersteuning niet ten goede komt. Een Pullman of ander matras met dikkere bodem werkt dan beter
- Spiraalbodem van Auping is volledig open en ventileert het beste van alle bodems
- Mline leunt bij hun pocketveermatrassen niet alleen op de pocketveren, maar ook om het schuim eromheen; er zitten veel verschillende materialen verwerkt in hun pocketveermatrassen. Pocketveren van mline matrassen zijn een stuk korter dan Pullman en Auping, en hoe korter de veren hoe stugger het comfort, maar dat wordt dan met de schuim weer opgevangen.
- Mlines slow motion hybrid matrassen zijn in feite identiek aan de cool motion matrassen, alleen is de tijk van een andere stof voorzien dat veel beter ventileert.
- Mline hanteert dezelfde prijs voor iedere maat, waar Auping duurder wordt naarmate de maten groter worden.
Onze ligervaringen:
- Tempurmatrassen vielen af: ik vond het zelf gevoelsmatig helemaal niks, plus, het ventileert niet.
- Het emma o2 matras viel af om dezelfde reden: teveel schuim. Slechte ventilatie.
- Alle Pullman matrassen: voor mijn vrouw was de Goldline soft en Original soft een optie. Ik vond de Pullmans te bouncy en vaak liggen als een plank. Technisch lag ik recht, maar qua comfort was het echt duidelijk te plankig. De Pullman Original soft vond ik wel fijn liggen, maar mijn ruggenwervel lag overdreven gezegd in een lichte U-vorm. Dus de Pullmans vielen voor mij allemaal af. Erg jammer want Pullman was voor mij de "nieuwe onbekende" zeg maar.
- De Mline vielen eigenlijk ook af vanwege al het schuim/ventilatie, maar we vonden beiden de Coolmotion/Slowmotion Hybrid 7 het allerfijnst (de 8 was echt te hard, en de 5 en 6 voelden niet prettig).
- Van de Aupings waren er voor mijn vrouw 2 kandidaten en voor mij zelf ook 2 kandidaten. Voor mijn vrouw de Elysium en de Elite, voor mij de Elite en de oude Maestro.
mijn vrouw: Pullman Goldline soft, Auping Elite, Auping Elysium, Mline Coolmotion Hybrid 7
- Auping: 15% korting op elk matras + 1 Auping kussen naar keuze gratis bij besteding vanaf 995 euro
We kregen toch geadviseerd om die mline te laten afvallen als Auping en Pullman de alternatieven zouden zijn vanwege de ventilatie. Die kussen-actie....daar zouden ze wel wat mee regelen

Dus we hebben verder puur op comfort gekozen, en voor mij was dat de Auping Elite (die was nóg een stuk comfortabeler dan de Maestro), en voor mijn vrouw de Auping Elysium. Verschilt een halve cm qua hoogte, maar dat zou liggen aan de tijk van de Elite die iets meer fluffy was.
Dus we hebben 15% korting op de matrassen van Auping mee kunnen pikken, en de winkel waar we gekocht hebben, hebben ons 2 Auping kussens ipv 1 cadeau gedaan, inclusief een 240x220 bamboe-dekbed (ventileert uitstekend voor in de zomer). Uiteindelijk 450 euro meer kwijt dan de hele boxspring setup in 2012.
Over 5 weken wordt het geleverd, oude matrassen+topper mee terug genomen, en dan wordt het (hopelijk) minder rugpijn en schouderpijn en veel comfortabeler slapen

Canon: R6 | 16-35 | 70-200 II
Zeiss: 50MP | 100MP | 135 APO
@Deathchant Wat een lange bericht heb je geschreven en ook veel zelf onderzoek heb je gedaan. Ik kan je ook niet echt veel verschillende matraszaken adviseren om daar naar te kijken omdat mijn kennis nogal een beetje beperkt is. Máár, ik adviseer je wel om bij Ravensberger te kijken en ook om advies te vragen. Eventueel kan je ook matrassen uitproberen in de showroom, mits je niet te ver woont van Zoeterwoude.
Heeft iemand hier trouwens ervaring met Talalay matrassen (eventueel die van Ravensberger)? De mede werker van Ravensberger zegt dat hun Talalay matrassen (waarschijnlijk ook Talalay matrassen in het geheel) erg lang mee gaan, doordat zij verschillende oudere klanten hebben gesproken waarvan zij het Talalay matras van ongeveer 25 tot 30 jaar gebruiken. Klinkt waarschijnlijk te mooi om waar te zijn, maar als ik 15 tot 20 jaar aanneem, is dat alsnog behoorlijk lang.
Volgens mij heeft LA-384 een Talalay van Ravensberger, maar slechts een jaar of 3...kyrillajax schreef op dinsdag 12 juli 2022 @ 17:03:
Heeft iemand hier trouwens ervaring met Talalay matrassen (eventueel die van Ravensberger), de mede werker zegt dat hun Talalay matrassen (waarschijnlijk ook Talalay matrassen in het geheel) erg lang mee gaan doordat zij verschillende oudere klanten hebben gesproken waarvan zij het Talalay matras van ongeveer 25 tot 30 jaar gebruiken. Klinkt waarschijnlijk te mooi om waar te zijn, maar als ik 15 tot 20 jaar aanneem, is dat alsnog behoorlijk lang.
Thankskyrillajax schreef op dinsdag 12 juli 2022 @ 16:57:
@Deathchant Wat een lange bericht heb je geschreven en ook veel zelf onderzoek heb je gedaan. Ik kan je ook niet echt veel verschillende matrassen zaken adviseren om daar naar te kijken omdat mijn kennis nogal een beetje beperkt is. Máár, ik adviseer je ook om bij Ravensberger kijken en om advies vragen. Eventueel kan je ook matrassen uitproberen in de showroom, mits je niet te ver woont van Zoeterwoude.

EDIT: weet iemand toevallig waar je goedkoop hoeslakens kunt krijgen (180x210cm)? Die krijgen lijken zo duur....tis maar een stukje stof met een elastische rand....waarom moet dat 40 euro per stuk kosten??
[Voor 13% gewijzigd door Deathchant op 12-07-2022 18:43]
Hoe kan die Auping matras schuimvrij zijn? Zit er in de tijk geen schuim verwerkt? Het lijkt mij veel te hard om direct op de veren te gaan liggen toch?
De tijk is idd dikker, maar tussen de tijk en veren liggen 2 lagen polyestervezels en/of natuurlatex:mark1111 schreef op dinsdag 12 juli 2022 @ 18:55:
Hoe kan die Auping matras schuimvrij zijn? Zit er in de tijk geen schuim verwerkt? Het lijkt mij veel te hard om direct op de veren te gaan liggen toch?
Dit is een doorsnede van het Auping Evolve matras:
Dat "schuim" wat je aan de zijkant ziet is geen schuim maar polyester. Een soort fiberfil.
Even doorscrollen naar productspecs:
https://www.auping.com/nl/matrassen/evolve-matras
[Voor 5% gewijzigd door Deathchant op 12-07-2022 19:05]
Ik heb even terug gekeken en ik zie inderdaad dat iemand een Talalay matras heeft voor 3,5 jaar, al is de persoon glenfiddich en niet LA-384Kraakmand schreef op dinsdag 12 juli 2022 @ 17:04:
[...]
Volgens mij heeft LA-384 een Talalay van Ravensberger, maar slechts een jaar of 3...

Edit: Ik was vergeten te zeggen dat de mede werker bij Ravensberger niet kan/mag vertellen waar hun geretourneerde (Talalay) matrassen worden verkocht. Iemand toevallig enig idee welke discounter het is?
[Voor 23% gewijzigd door kyrillajax op 12-07-2022 20:58]
Bedankt voor je uitgebreid verhaal. Hier een gelijkaardige situatie. In 2011 Boxspring met pocketveermatrassen en topper gekocht aan helft van de normale prijs, zelfde grootte-orde, net geen 3000 voor het geheel.Deathchant schreef op dinsdag 12 juli 2022 @ 16:22:
Precies 10 jaar geleden heb ik veel gereviewed en proefgelegen bij de zoektocht naar een nieuw bed. Ik ben niet merkgebonden, maar er kwam destijds uit: Auping Dublin Maximus boxspring voor 2550 euro, gebaseerd op de goedkoopste Auping matrassen (2x 1 persoons Dublin (= inizio) ). Toen waren we eind 20, en ik wist toen al dat ik 10 jaar later, nu dus, nieuwe matrassen ging kopen die waarschijnlijk duurder gingen zijn dan de hele boxspring bij elkaar.
Dus ik heb afgelopen 2 weken weer liggen reviewen en in de tussentijd is er wat veranderd en ook weer nietNu dus eind 30 wilden we toch meer aandacht besteden aan goeie matrassen; onze gestoffeerde Dublin matrassen inclusief topper zijn gewoon op.
Onze wensen:
- Auping Evolve
- Auping Elysium
- Auping Elite
- Emma O2
- Emma pocketveer
Onze ligervaringen:
Over 5 weken wordt het geleverd, oude matrassen+topper mee terug genomen, en dan wordt het (hopelijk) minder rugpijn en schouderpijn en veel comfortabeler slapenIk slaap dan niet meer op een schuimen topper, ik slaap dan direct op een schuimvrij matras met hoge pocketveren, en ik heb een bamboe dekbed en natuurlatex kussen. +3 voor ventilatie
Stevige matras voor mij, zachtere voor mevrouw. Ik brede schouders en zwaar, zij normaal en bredere heupen.
Tijd voor vernieuwing. Enkele winkels gedaan, de Auping Elite kwam er bij ons ook als één van de beste uit, tot ik de op de Technogel Estasi gaan liggen ben. Ik was meteen verkocht. Koel, zacht maar stevig, juiste ondersteuning zowel bij zij als ruglig. Mevrouw op een Technogel Levante, zelfde ervaring als ik.
Mag ook wel, komt op 3750 nu in solden

Nu mijn vraag, zie hier één zeer positieve feedback over Technogel, nog iemand ervaring mee ?
Is wel veel geld , maar een goede slaap is dan ook véél waard !
Is jouw positieve feedback dan nou van het proefliggen in de winkel, of heb je het matras al een tijdje?wimmme schreef op donderdag 14 juli 2022 @ 11:03:
[...]
Bedankt voor je uitgebreid verhaal. Hier een gelijkaardige situatie. In 2011 Boxspring met pocketveermatrassen en topper gekocht aan helft van de normale prijs, zelfde grootte-orde, net geen 3000 voor het geheel.
Stevige matras voor mij, zachtere voor mevrouw. Ik brede schouders en zwaar, zij normaal en bredere heupen.
Tijd voor vernieuwing. Enkele winkels gedaan, de Auping Elite kwam er bij ons ook als één van de beste uit, tot ik de op de Technogel Estasi gaan liggen ben. Ik was meteen verkocht. Koel, zacht maar stevig, juiste ondersteuning zowel bij zij als ruglig. Mevrouw op een Technogel Levante, zelfde ervaring als ik.
Mag ook wel, komt op 3750 nu in solden![]()
Nu mijn vraag, zie hier één zeer positieve feedback over Technogel, nog iemand ervaring mee ?
Is wel veel geld , maar een goede slaap is dan ook véél waard !
Ik ben benieuwd hoe dit Technogel precies anders is dan Tempur memory foam, buiten het feit dat het koeler is.
Temperatuurregulatie en ventilatie zijn 2 heel verschillende dingen he. Dat Technogelmatras lijkt me dan toch te "dicht" om echt goed te kunnen ventileren (koelte/temperatuur geloof ik wel).
Misschien beetje offtopic, maar toch gerelateerd: waar krijg je goedkope jersey hoeslakens van 180x210cm? Waarom moet zo'n "simpel" stukje stof 35 euro per stuk kosten?
Ik kom nu uit bij:
https://www.hoeslakenshop...e-donkerblauw.html?p=6346 voor 29,95 euro (iets goedkoper als ik de witte neem).
En molton: https://www.hoeslakenshop...rella-white.html?p=545507 voor 28,95 euro.
Bij Action, Zeeman of Ikea kan ik niet gaan, want die gaan maar maximaal tot 200cm...
Bij de Hema is het bedtextiel nu in de aanbieding (30% korting).Deathchant schreef op donderdag 14 juli 2022 @ 15:25:
[...]
Is jouw positieve feedback dan nou van het proefliggen in de winkel, of heb je het matras al een tijdje?
Ik ben benieuwd hoe dit Technogel precies anders is dan Tempur memory foam, buiten het feit dat het koeler is.
Temperatuurregulatie en ventilatie zijn 2 heel verschillende dingen he. Dat Technogelmatras lijkt me dan toch te "dicht" om echt goed te kunnen ventileren (koelte/temperatuur geloof ik wel).
Misschien beetje offtopic, maar toch gerelateerd: waar krijg je goedkope jersey hoeslakens van 180x210cm? Waarom moet zo'n "simpel" stukje stof 35 euro per stuk kosten?
Ik kom nu uit bij:
https://www.hoeslakenshop...e-donkerblauw.html?p=6346 voor 29,95 euro (iets goedkoper als ik de witte neem).
En molton: https://www.hoeslakenshop...rella-white.html?p=545507 voor 28,95 euro.
Bij Action, Zeeman of Ikea kan ik niet gaan, want die gaan maar maximaal tot 200cm...
Geen 180x210 helaas...Kraakmand schreef op donderdag 14 juli 2022 @ 15:29:
[...]
Bij de Hema is het bedtextiel nu in de aanbieding (30% korting).
EDIT: ik slaap nu dus sinds zaterdag op het Auping Cloud kussen (12cm hoogte) en ik vind het tot nu toe het fijnste kussen waar ik ooit op heb gelegen. Kussens is altijd een heet hangijzer; i either love it or hate it, en als er iets is wat ik NIET kan hebben, dan zijn het van die grote 60x70 kussens

Ik heb holle vezel kussens geprobeerd, diverse merken nekkussens, nekrollen, zelfs het mline athletic pillow.
Maar dit Auping Cloud kussen is echt het fijnste van ze allemaal: het ventileert idd echt goed, en het veert goed, en zakt precies goed in. Alle andere kussens zijn merkbaar warmer, en ik eindig altijd tegen het hoofdbord van mijn bed aan.
Toegegeven; ik zou dus geen 150 euro voor dat kussen uitgegeven hebben, dus fijn dat ik het gratis kreeg bij de aankoop van de matrassen.
[Voor 65% gewijzigd door Deathchant op 14-07-2022 15:54]
@Glenfiddich Ik zie dat je voor een tijdje een Talalay matras hebt en ik ben benieuwd naar je ervaring met dat matras, hoe hij ligt en hoe het voelt om op zo'n matras te slapen (wellicht beschrijven hoe de zones van het matras bij jou uitvallen).
[Voor 16% gewijzigd door kyrillajax op 16-07-2022 19:37]
Kraakmand vroeg dat een tijdje terug ook al, ik heb daaronder mijn ervaringen vermeld. Kan je daar iets mee?kyrillajax schreef op vrijdag 15 juli 2022 @ 19:24:
@Glenfiddich Ik zie dat je voor een tijdje een Talalay matras hebt en ik ben benieuwd naar je ervaring met dat matras, hoe hij ligt en hoe het voelt om op zo'n matras te slapen (wellicht beschrijven hoe de zones van het matras bij jou uitvallen).
Kraakmand in "Ervaringen, hints en tips over matrassen / boxsprings"
Mooi fout is niet lelijk
Ik heb het bericht gelezen, ik vraag me nog wel af hoe de zones van het matras bij jou uitvallen. Meestel vallen ze bij mij niet goed (de schouders en/of de heupen zakken niet genoeg in). Al probeer ik dat met de lattenbodem nog op te vangen, helaas is het niet genoeg. Trouwens, welke matrastijk gebruik je?Glenfiddich schreef op maandag 18 juli 2022 @ 14:20:
[...]
Kraakmand vroeg dat een tijdje terug ook al, ik heb daaronder mijn ervaringen vermeld. Kan je daar iets mee?
Kraakmand in "Ervaringen, hints en tips over matrassen / boxsprings"
De zones vallen bij ons prima uit, je wordt overal "ondersteund" zonder dat je het gevoel hebt dat op bepaalde plekken meer druk ervaart omdat het matras plaatselijk minder goed inzakt. Wat wel van belang is dat het matras zelf goed ondersteund wordt. Wij hadden in eerste instantie onze boxspring aangehouden, maar dat was geen succes, daar werd het matras erg wiebelig van. Na een paar maanden zijn we dus toch overgegaan op een bed met lattenbodem.kyrillajax schreef op dinsdag 19 juli 2022 @ 08:59:
[...]
Ik heb het bericht gelezen, ik vraag me nog wel af hoe de zones van het matras bij jou uitvallen. Meestel vallen ze bij mij niet goed (de schouders en/of de heupen zakken niet genoeg in). Al probeer ik dat met de lattenbodem nog op te vangen, helaas is het niet genoeg. Trouwens, welke matrastijk gebruik je?
Wij hebben de Green Cotton katoenen dubbeldoek tijk.
Uiteindelijk denk ik dat je het zelf gewoon moet uitproberen, wat voor ons geldt hoeft niet per se voor jou ook te gelden, maar ik ben in elk geval nog zeer tevreden over het matras.
Mooi fout is niet lelijk
Thanks voor de aanvulling. Ik zal in de toekomst wel kijken of ik de talalay matras wil overwegen, helaas mag Ravensberger niet vertellen wie hun matrassen met discounts verkopen.Glenfiddich schreef op dinsdag 19 juli 2022 @ 09:13:
[...]
De zones vallen bij ons prima uit, je wordt overal "ondersteund" zonder dat je het gevoel hebt dat op bepaalde plekken meer druk ervaart omdat het matras plaatselijk minder goed inzakt. Wat wel van belang is dat het matras zelf goed ondersteund wordt. Wij hadden in eerste instantie onze boxspring aangehouden, maar dat was geen succes, daar werd het matras erg wiebelig van. Na een paar maanden zijn we dus toch overgegaan op een bed met lattenbodem.
Wij hebben de Green Cotton katoenen dubbeldoek tijk.
Uiteindelijk denk ik dat je het zelf gewoon moet uitproberen, wat voor ons geldt hoeft niet per se voor jou ook te gelden, maar ik ben in elk geval nog zeer tevreden over het matras.
Ik heb de standaard tijk, en met deze bloedhete dagen zat ik me toch af te vroegen hoeveel de luxe versie zou schelen. Valt daar nog meer info over te geven? Is het toch wijs om achteraf te upgraden? (als het idd 100 euro is, is het wel een behoorlijk prijskaartje...)kyrillajax schreef op maandag 13 juni 2022 @ 21:32:
[...]
Ravensberger heeft volgens mij zelf informatie betreft de twee verschillende tijken onderaan de pagina van het matras zelf. Maar lyocell is veel beter in vochtafvoer en warmte regulatie, daarnaast is de structuur veel gladder dan katoen en dus beter voor je huid. Je betaald wel de meerprijs dichtbij de 100 euro. Mensen onderschatten weleens het aandeel van de warmte klimaat en vochtregulatie van matras tijken.
Overigens wel net als @Trichoglossus een molton en hoes er omheen. Ik zweet eigenlijk niet, maar heb het wel vaak snel warm...
Het is lastig te zeggen in hoeverre de luxere tijk scheelt ten opzichte van de standaard tijk. Wat ik je wel kan vertellen is dat de luxe tijk niet alleen beter is in warmte regulatie, maar ook verspreidt de tijk het vocht beter en verdampt het ook sneller waardoor het matras langer mee gaat. Als laatste is de tijk ook een stuk beter voor je huid door de stof (tencell en biologische katoen). Dat komt door de gladde(re) stuctuur van de stof, waardoor het veel minder wrijft en 'schuurt' over je huid.Shadow_Zero schreef op vrijdag 22 juli 2022 @ 00:48:
[...]
Ik heb de standaard tijk, en met deze bloedhete dagen zat ik me toch af te vroegen hoeveel de luxe versie zou schelen. Valt daar nog meer info over te geven? Is het toch wijs om achteraf te upgraden? (als het idd 100 euro is, is het wel een behoorlijk prijskaartje...)
Overigens wel net als @Trichoglossus een molton en hoes er omheen. Ik zweet eigenlijk niet, maar heb het wel vaak snel warm...
Het is uiteindelijk aan jou of je het waard vind of niet. Je kan het matrastijk trouwens ook apart bestellen, ik weet de aparte prijs van de tijk niet, dus het lijkt me handig als je dat even navraagt bij Ravensberger.
[Voor 8% gewijzigd door kyrillajax op 22-07-2022 08:10]
Wat heb je nog over je tijk liggen? Als ik lees dat het over je huid schuurt, niets meer?
Ik heb er dus nog een dikkere molton en een dunner laken overheen liggen. En ik zweet amper tot nooit in bed. Zelfs met dit weer op de 100% latex niet.
Ik heb er dus nog een dikkere molton en een dunner laken overheen liggen. En ik zweet amper tot nooit in bed. Zelfs met dit weer op de 100% latex niet.
Wat een keuze in bedden we twijfelen nu tussen Swiss sense en een pullman express
Wie komt er met goed advies
3900 WP Z/O | Daikin 2mxm50n | Daikin FTXM 25 | Daikin FTXM 35
Pullman, want de letter P komt eerder voor in het alfabet dan de S.....deurklinkje schreef op dinsdag 26 juli 2022 @ 16:36:
Wat een keuze in bedden we twijfelen nu tussen Swiss sense en een pullman express
EDIT: alle gekheid op een stokje, hoe kunnen we je van advies voorzien met deze info?
[Voor 12% gewijzigd door Deathchant op 26-07-2022 16:58]
Sorry beetje te kort omschreven. Mijn vraag is eigenlijk de ervaring wat anderen hebben en wellicht kwaliteitsverschil? Beide een pocketveren/koud schuim matras Firm. En bij Pullman een koud schuim topper en bij Swiss sense een koud schuim topper met Microveren.. Daarnaast heeft pullman een stalen frame constructie en Swiss sense geen idee. Beide geloof ik een Duitse motor, we willen namelijk elektrisch. Hoor echter verschillende verhalen over Swiss Sense en ik hoor weinig over Pullman.. dus vandaar de vraag om advies
3900 WP Z/O | Daikin 2mxm50n | Daikin FTXM 25 | Daikin FTXM 35
Kep onlangs ook 2 matrassen gekocht en hier kun je mijn ervaringen lezen: Deathchant in "Ervaringen, hints en tips over matrassen / boxsprings"deurklinkje schreef op dinsdag 26 juli 2022 @ 17:06:
Sorry beetje te kort omschreven. Mijn vraag is eigenlijk de ervaring wat anderen hebben en wellicht kwaliteitsverschil? Beide een pocketveren/koud schuim matras Firm. En bij Pullman een koud schuim topper en bij Swiss sense een koud schuim topper met Microveren.. Daarnaast heeft pullman een stalen frame constructie en Swiss sense geen idee. Beide geloof ik een Duitse motor, we willen namelijk elektrisch. Hoor echter verschillende verhalen over Swiss Sense en ik hoor weinig over Pullman.. dus vandaar de vraag om advies
Gaan niet specifiek over Swiss Sense ofzo.
Tja, het is allemaal erg persoonlijk. Afhankelijk van je lichaamsbouw en je comfort-voorkeuren (lig je graag stevig of zak je graag weg, heb je het snel warm/koud, zweet je veel etc etc).
Waarom wil je een topper? Een topper voegt namelijk 0,0 toe aan ondersteuning. Een topper is bedoeld om wat comfort toe te voegen en om van 1 enkele matrassen 1 te maken zodat je niet in zo'n gleuf komt te liggen. Daarnaast zijn toppers vaak van schuim, wat een isolerende werking heeft (dus minder/weinig/geen ventilatie) en geeft het dus een warmer gevoel. Als jullie al 2 goeie matrassen hebben, dan is het wellicht een idee om de topper gewoon weg te laten en je dat geld te sparen.
Over elektrische motors kan ik niks zeggen. Ik zou alleen goed checken welke delen je verstelbaar wilt hebben. Meestal je benen en je rug, maar een extra hoofdverstelling is vaak niet nodig, en hoe meer secties beweegbaar moeten zijn qua motor, hoe duurder.
[Voor 3% gewijzigd door Deathchant op 26-07-2022 17:22]
Ik durf het bijna niet te zeggen maar mijn Swissflex bed en matrassen zijn inmiddels tweeëntwintig jaar oud. Ik overweeg al een hele poos nieuwe matrassen aan te schaffen maar niets slaapt zo goed als mijn huidige matrassen. Dat zijn trouwens natuurlatex matrassen van Swissflex voor de duidelijkheid.meermarco schreef op dinsdag 21 juli 2020 @ 12:46:
Na wat proefiliggen, kijken, advies etc. gaan we waarschijnlijk toch voor een Lattenbodem. We kunnen kiezen uit het 'eigen' merk bij een goede lokale winkel of een swissflex. Scheelt geen eens gek veel. Dat merk heeft ook matrassen. Heeft iemand persoonlijke ervaringen met Swissflex? En zo ja hoe zijn die? Via de zoekfunctie zie ik dat 2 gebruikers het hebben en er steeds positief over praten. Maar vroeg me af of er meer waren. Tevens kwamen we SELECTA matrassen tegen. IEmand daar ervaringen mee? Via internet iig weinig horror verhalen
Weet je nog toevallig het natuurlatex aandeel en de sg-waarde?Betuwe66 schreef op vrijdag 29 juli 2022 @ 13:19:
[...]
Ik durf het bijna niet te zeggen maar mijn Swissflex bed en matrassen zijn inmiddels tweeëntwintig jaar oud. Ik overweeg al een hele poos nieuwe matrassen aan te schaffen maar niets slaapt zo goed als mijn huidige matrassen. Dat zijn trouwens natuurlatex matrassen van Swissflex voor de duidelijkheid.
Wat zijn de algemene ervaringen met Pullman? Ik kan er tot nog toe weinig over vinden behalve de consumenten test die ik niet heel serieus kan nemen gezien de manier van testen.
Ik heb een interessante optie op een set Silverline Allure matrassen in de hardheid firm van nog geen jaar oud, ben geen moeilijke zij en rug slaper maar vind veel matrassen al snel te zacht.
Ik heb een interessante optie op een set Silverline Allure matrassen in de hardheid firm van nog geen jaar oud, ben geen moeilijke zij en rug slaper maar vind veel matrassen al snel te zacht.
Als het nog niet duidelijk was dan wordt het met deze warme dagen duidelijk. (Koud)schuim matrassen zijn warmer dan matrassen van (pocket)veren. Zeer begrijpelijk want het schuim heeft een isolerend effect waar je bij (pocket)veren meer ventilatie hebt. Aandachtspuntje voor mensen die een matras gaan aanschaffen, al was het maar omdat aanbieders van (koud)schuim matrassen adverteren dat hun matrassen juist luchtig en koel zijn. Misschien wel maar ze kunnen toch echt niet tippen aan matrassen van (pocket)veren. Voor mij is dit de reden om binnenkort te switchen van mijn koudschuim matras naar een pocketveren matras.
[Voor 19% gewijzigd door juanita op 15-08-2022 10:36]
Dan zit je met Pullman vermoedelijk ok. Ik vond namelijk de matrassen die goed voor mij waren (rechte rug in zijligging) aanvoelen als een plank. De zachtere varianten vond ik fijner, maar nog steeds wat hard, maar daar had ik een scheve rug/nek in. Dus de Pullmans waren niet voor mij.Purple Dolphin schreef op vrijdag 12 augustus 2022 @ 11:58:
Wat zijn de algemene ervaringen met Pullman? Ik kan er tot nog toe weinig over vinden behalve de consumenten test die ik niet heel serieus kan nemen gezien de manier van testen.
Als je van stevig houdt kun je ook eens kijken naar de Auping Elysium FIRM. Dat is ook een vrij stevig matras.
Hou er even rekening mee dat Pullman nog een "traditionele" pocketveer hebben zoals "vroeger"; toen deden ze nog niet echt aan verschillende hardheden van de veren en zones; het is toch wel fijn om een iets meer getweakte afstemming te hebben voor je schouders als het komt op zijligging, en dat doen die Aupings in ieder geval uitstekend.
Dat is erg verstandig. Ik heb die switch in 2012 al gemaakt en dat scheelde behoorlijk, en dan had ik nog een topper (schuim) he. Ik lig sinds vorige week donderdag op nieuwe matrassen (Auping Elite en Auping Elysium) zonder topper. Ik kan je zeggen dat het verschil wel echt te merken is. Niet dat ik nu met die hete dagen en nachten nooit meer zweet of onrustig slaap, maar op zijn minst ben ik niet de hele tijd aan het woelen om maar een koel plekje in mijn matras te zoeken.juanita schreef op maandag 15 augustus 2022 @ 10:34:
Als het nog niet duidelijk was dan wordt het met deze warme dagen duidelijk. (Koud)schuim matrassen zijn warmer dan matrassen van (pocket)veren. Zeer begrijpelijk want het schuim heeft een isolerend effect waar je bij (pocket)veren meer ventilatie hebt. Aandachtspuntje voor mensen die een matras gaan aanschaffen, al was het maar omdat aanbieders van (koud)schuim matrassen adverteren dat hun matrassen juist luchtig en koel zijn. Misschien wel maar ze kunnen toch echt niet tippen aan matrassen van (pocket)veren. Voor mij is dit de reden om binnenkort te switchen van mijn koudschuim matras naar een pocketveren matras.
Alleen jammer van Auping vind ik dat ze nu in de nieuwe serie een 100% polyester tijken gebruiken. Voor mijn relaxt-zittende-thuis-draag-kleding probleem ik altijd syntetische materialen te vermijden, omdat de vezels ervan (microplastics) in je longen zullen komen, waar ze niet afgebroken kunnen worden, i.t.t. plantaardige en dierlijke textielvezels.
Wel goed is dat ze nu volledig werken met lichaamsprofielen, en zich meer richten op recycling. Maar dat laatste zorgt ook voor meer polyester gebruik, en als dat in de tijk zit, kan dat zorgen voor microplastic vezels in de omgeving.
Wel goed is dat ze nu volledig werken met lichaamsprofielen, en zich meer richten op recycling. Maar dat laatste zorgt ook voor meer polyester gebruik, en als dat in de tijk zit, kan dat zorgen voor microplastic vezels in de omgeving.
[Voor 16% gewijzigd door Cyb op 15-08-2022 13:53]
Ik heb nog een katoenen molton én jersey-katoenen hoeslaken om het matras heen he, dus ik kom niet rechtstreeks in contact met het polyester, maar ik snap wat je wilt zeggen. Heb je ergens een bron o.i.d. die aangeeft hoe groot dat risico is, óf het uberhaupt gebeurt en wat de hoeveelheid airborn-microplastics (in gewicht) per jaar door die Auping matrassen wordt uitgestoten dan?Cyb schreef op maandag 15 augustus 2022 @ 13:50:
Alleen jammer van Auping vind ik dat ze nu in de nieuwe serie een 100% polyester tijken gebruiken. Voor mijn relaxt-zittende-thuis-draag-kleding probleem ik altijd syntetische materialen te vermijden, omdat de vezels ervan (microplastics) in je longen zullen komen, waar ze niet afgebroken kunnen worden, i.t.t. plantaardige en dierlijke textielvezels.
Ik heb overigens wel een luchtreiniger permanent op de slaapkamer staan met HEPA filter die dan waarschijnlijk 99,97% van de "fijnstofjes" uit de lucht filtert.
Ik slaap overigens met een masker op (slaapapneu) en daar zit ook nog een filter in (misschien is dat ook wel een polyester filter waardoor ik sowieso al microplastics binnenkrijg?).
Denk je niet dat je in je dagelijks leven via andere wegen veel meer zorgen moet maken om micro-plastics binnen te krijgen? Bijvoorbeeld drinkflessen/pakken e.d.? In wasmiddel zelf zit het ook al, vloeibaar of poeder, of je nou katoenen kleding wast of polyester kleding: het komt hoe dan ook in je kleding.
Ik heb geen idee hoeveel de tijk uitstoot. De kwaliteit zal ook hoger of dichter zijn dan een gemiddeld synthetisch kledingstuk, waardoor het gok ik minder zal uitstoten. Het scheelt ook dat het niet iets is wat vaak de was in gaat, maar je brengt er wel weer een lange tijd op door, en is relatief dicht bij de luchtwegen.Deathchant schreef op maandag 15 augustus 2022 @ 22:10:
[...]
Ik heb nog een katoenen molton én jersey-katoenen hoeslaken om het matras heen he, dus ik kom niet rechtstreeks in contact met het polyester, maar ik snap wat je wilt zeggen. Heb je ergens een bron o.i.d. die aangeeft hoe groot dat risico is, óf het uberhaupt gebeurt en wat de hoeveelheid airborn-microplastics (in gewicht) per jaar door die Auping matrassen wordt uitgestoten dan?
Regelmatig stofzuigen zal ook veel helpen.
Daar kan ik verder weinig over zeggen. Je kan testen hoe gemakkelijk deeltjes los kunnen laten van het filter.Ik slaap overigens met een masker op (slaapapneu) en daar zit ook nog een filter in (misschien is dat ook wel een polyester filter waardoor ik sowieso al microplastics binnenkrijg?).
Tip: Ik weet niet of je slaapapneu bmi gerelateert is, maar indien dat het geval is, kan het verlagen van je bmi veel schelen qua snurken en mogelijk slaapapneu. Ben zelf laatst zo'n 4 a 5kg afgevallen, maar had verder geen overgewicht, maar qua snurken scheelt het enorm, waardoor ook je nachtrust verbetert. (Snurken zorgt er gemakkelijk voor dat je onrustig slaapt, vaak zonder dat je het door hebt dat je uberhaupt snurkt.)
Ik denk dat huisstof (lees vezels van textiel) een grote bron is van microplastics kan zijn in de huishoudelijke omgeving, teminste als er veel synthetisch textiel in de omgeving aanwezig is. Ook klinkt accumulatie in de longen voor mij net wat erger dan dat het in het maag-darmstelsel komt.Denk je niet dat je in je dagelijks leven via andere wegen veel meer zorgen moet maken om micro-plastics binnen te krijgen? Bijvoorbeeld drinkflessen/pakken e.d.? In wasmiddel zelf zit het ook al, vloeibaar of poeder, of je nou katoenen kleding wast of polyester kleding: het komt hoe dan ook in je kleding.
Soms kunnen simpele product keuzes al redelijk helpen. Gebruik bijv. geen plastic thee zakjes, zoals die plastic pyramide zakjes van Lipton. Die zouden wat mij betreft per direct moeten verbieden.
De ene bron is erger dan de andere. Voorkomen dat het in je lichaam komt, is onmogelijk, wel kan je de hoeveelheid proberen te beperken.
Min vriendin en ik zijn al maanden aan het nadenken over een nieuwe bed en matras.
Het bed zijn we uit. We halen een Ikea Brimnes bed in 180x200: https://www.ikea.com/nl/n...es-wit-s99902939/#content
Zij heeft dit bed zelf ook thuis, maar dan in een kleinere maat. Dit bed zullen we dan verkopen.
Qua matrassen zijn we er nog niet helemaal uit. Ik zit te denken om wat te gaan proberen bij Ravensberger.
Zij: 170 cm, 70KG, slaapt veel op haar zij en rug. Hardheid H2
Ik: 180 cm, 90KG, slaap veel op mijn buik en zij, Hardheid H3 (gaf de keuzehulp aan). Maar twijfel tussen H2 en H3.
Ik heb het zelf vrij snel warm en mag wel eens omdraaien 's nachts. Het bed bij mijn vriendin heeft een traagschuim matras van de Ikea en ik merk dat ik daar lastig in kan omdraaien omdat het matras zich vormt naar je lichaam.
Ik neig daarom naar koudschuim. Mijn vriendin wil het liefste een matras van 180x200cm, dus geen 2 losse matrassen. Zijn er mensen die wat kunnen adviseren?
Is het bij Ravensburger echt proberen en omruilen als het niet bevalt, zonder gedoe? De 20 euro retourkosten neem ik dan graag voor lief.
Ik heb een wenteltrap en vraag me af of je hier een 180 cm matras doorheen krijgt:
Neem aan dat de matrassen vacuüm verpakt binnekomen. Hoe kun je zo'n matras weer retourneren, is dat kwestie van oprollen in een zak?
Het bed zijn we uit. We halen een Ikea Brimnes bed in 180x200: https://www.ikea.com/nl/n...es-wit-s99902939/#content
Zij heeft dit bed zelf ook thuis, maar dan in een kleinere maat. Dit bed zullen we dan verkopen.
Qua matrassen zijn we er nog niet helemaal uit. Ik zit te denken om wat te gaan proberen bij Ravensberger.
Ik: 180 cm, 90KG, slaap veel op mijn buik en zij, Hardheid H3 (gaf de keuzehulp aan). Maar twijfel tussen H2 en H3.
Ik heb het zelf vrij snel warm en mag wel eens omdraaien 's nachts. Het bed bij mijn vriendin heeft een traagschuim matras van de Ikea en ik merk dat ik daar lastig in kan omdraaien omdat het matras zich vormt naar je lichaam.
Ik neig daarom naar koudschuim. Mijn vriendin wil het liefste een matras van 180x200cm, dus geen 2 losse matrassen. Zijn er mensen die wat kunnen adviseren?
Is het bij Ravensburger echt proberen en omruilen als het niet bevalt, zonder gedoe? De 20 euro retourkosten neem ik dan graag voor lief.
Ik heb een wenteltrap en vraag me af of je hier een 180 cm matras doorheen krijgt:
Neem aan dat de matrassen vacuüm verpakt binnekomen. Hoe kun je zo'n matras weer retourneren, is dat kwestie van oprollen in een zak?
Als je het snel warm hebt, dan wil je in ieder geval geen traagschuim hebben. Ook geen matras waar je veel inzakt, want het inzakken zorgt voor meer matrascontact, en dus minder ventilatie op de huid.Binnetie schreef op zaterdag 20 augustus 2022 @ 12:25:
Pocketvering is waarschijnlijk het beste als je het snel warm hebt. Ook de bedbodem kan ventilatie hinderen. Een spiraalbodem is het beste qua ventilatie.
Als je vriendin geen twee losse matrassen wilt, kan je voor een 180cm breede topper gaan, bovenop 2 losse matrassen. Eventueel bij Auping een goed ventilerende topper halen. (Auping heeft naar mijn idee aardig goede ventilerende matrassen.)
Andere optie is om te kijken voor koel mogelijkheden als je het te warm hebt, bijv. producten van Eight Sleep (erg duur) of Chilisleep.
Dank voor je advies!Cyb schreef op zaterdag 20 augustus 2022 @ 13:02:
[...]
Als je het snel warm hebt, dan wil je in ieder geval geen traagschuim hebben. Ook geen matras waar je veel inzakt, want het inzakken zorgt voor meer matrascontact, en dus minder ventilatie op de huid.
Pocketvering is waarschijnlijk het beste als je het snel warm hebt. Ook de bedbodem kan ventilatie hinderen. Een spiraalbodem is het beste qua ventilatie.
Als je vriendin geen twee losse matrassen wilt, kan je voor een 180cm breede topper gaan, bovenop 2 losse matrassen. Eventueel bij Auping een goed ventilerende topper halen. (Auping heeft naar mijn idee aardig goede ventilerende matrassen.)
Andere optie is om te kijken voor koel mogelijkheden als je het te warm hebt, bijv. producten van Eight Sleep (erg duur) of Chilisleep.
Het is toch weer een heel andere richting dan dat ik aan het kijken was.
De reden van een vast matras is voor haar dat je dan geen topper nodig hebt. Deze vind ze teveel 'bewegen' over het matras. Met andere woorden, ze moet hem te vaak weer fatsoeneren (dat is bij onze huidige boxspring).
Om mezelf even te quoten heb ik het volgende advies gekregen van Ravensberger. Zeer uitgebreid, heb het even ingekort.Binnetie schreef op zaterdag 20 augustus 2022 @ 12:25:
Min vriendin en ik zijn al maanden aan het nadenken over een nieuwe bed en matras.
[Afbeelding]
[Afbeelding]
In het kort:Oplossing
Van dit advies gaan we uit van een verende lattenbodem, een verende lattenbodem is bij ons de MediMed lattenbodem, deze lattenbodem kunnen wij met een gerust hart aanbevelen.
7-zone indeling ('medium')
44 beukenhouten latten
Beukenhouten frame
Bolstaande latten
Siliconen ophangsysteem
U geeft aan dat u het liefst 1 matras van 180x200 wilt, als ik naar jullie lichaamseigenschappen kijken en voorkeur voor een hardheid dan past hier helaas niet 1 matras bij. Ik doe de aanname dat u 1 matras wilt omdat u dan geen spleet wilt in het matras als u twee losse matrassen heeft. Een spleet wordt veroorzaakt omdat het 1) geen tegendruk krijgt van de bedbodem 2) door de tijk, we kunnen twee matraskernen van 90x200 in 1 tijk van 180x200 leveren zodat de matraskernen goed tegen elkaar aanzitten.
In theorie kan ieder materiaal de juiste ondersteuning bieden, zo lang er gewerkt wordt met veel materiaal + de juiste hardheid. Ieder materiaal heeft echter bepaalde karakteristieken en voor- en nadelen, waardoor afhankelijk van de situatie bepaalde materialen de voorkeur kunnen verdienen.
Gezien jullie buik- en zijslaaphouding, lichaamseigenschappen en voorkeur qua hardheid is een 7-zone matras aan te raden, zodat er wel voldoende ruimte voor de schouders is om weg te zinken in het matras. Onze HR koudschuim en latex matrassen zijn voorzien van een 7-zone indeling en zijn gezien uw situatie beide prima geschikt.
HR koudschuim is een zeer opencellig materiaal, waardoor het vocht snel kan afvoeren en warmte goed kan reguleren. HR koudschuim is daarnaast een zeer duurzaam materiaal met een uitstekende prijs / kwaliteit verhouding. Aan het gebruik van HR koudschuim kleven eigenlijk geen nadelen vast, waardoor dit ook het meest gebruikte matrastype in Duitsland is.
Latex matrassen vormen zich nauwkeurig naar de lichaamscontouren door de uitstekende puntelasticiteit van het materiaal, het materiaal is puntelastischer dan HR koudschuim. Daarnaast heeft latex van nature antibacteriële en schimmelwerende eigenschappen. Latex is een natuurproduct, en om die reden wel prijziger dan HR koudschuim en traagschuim matrassen. Verder heeft het materiaal een vrij gesloten celstructuur, waardoor het vocht minder goed kan afvoeren.
Conclusie
De Komfort-SAN 50 en Struktura-MED 60 zijn onze passende HR koudschuim matrassen. Gezien uw lichaamseigenschappen, slaaphouding en voorkeur qua hardheid is de hardheid H 3 (75 – 120 kilogram) in uw situatie bij de HR koudschuim matrassen het best geschikt. Voor uw vriendin raad ik van de Komfort-SAN 50 en de Struktura-MED 60 in de hardheid H 2 (tot 75 kilogram) aan.
De Natuur en Ergo-Natura zijn onze passende latex matrassen. Gezien uw lichaamseigenschappen, slaaphouding en voorkeur qua hardheid is de hardheid H 3 (tot 120 kilogram) bij de latex matrassen van toepassing. Voor uw vriendin geldt dat de hardheid H 2 van de matrassen toch stevig is maar zakt zij er wel iets in weg (dit geldt ook voor de koudschuim matrassen)
Verschil in feeling is dat HR koudschuim wat beweeglijker is (veerkrachtiger, meer bouncy), terwijl traagschuim een stuk stabieler ligt. Latex valt er qua feeling wat tussenin en ligt ook vrij stabiel.
Lattenbodem: MediMed lattenbodem
Matras: Komfort-SAN 50 of Struktura-MED 60, voor mij in H3 en mijn vriendin H2. Ze willen hem eventueel leveren in 1 tijk. Dat moet ik even overleggen.
Wat zijn de ervaringen met het gebruik van 2 matrassen in 1 tijk?
De lattenbodems vind ik wel erg duur, 219 euro per stuk. Ik heb voor nu deze verstelbare lattenbodem van de Ikea besteld: https://www.ikea.com/nl/nl/p/leirsund-lattenbodem-s99481378/ (180x200cm), deze heeft 5 zones en kost 160 euro. Dus 1 geheel en geen 2 losse.
Het advies is uitgebreid, dat zijn wel pluspunten.
Hallo allemaal! Ik heb aandachtig dit topic gevolgd en moet nog wat pagina's lezen om volledig up-to-date te zijn, maar ik wil alvast het volgende vragen wat ik niet direct via de zoekfunctie kon vinden.
Een tijd geleden hebben we de lokale Swiss Sense, Auping en Beter Bed, TotaalBed, Pullmann, bezocht om wat informatie ontvangen en om op wat matrassen te liggen en daar een 'indruk' van te krijgen, voor zover dat mogelijk in het korte tijdsbestek. Bij elke winkel viel de keuze zonder dat we dat door hadden op een pocketvering. Een matras sprong er voor ons uit en dat was het Rhythm Time Matras - Firm waarbij we op 90x200 cm en "firm" lagen. Dit matras heeft naast de informatie online, de volgende additionele eigenschappen (via Swiss Sense klantenservice):
Welke andere matrassen bij overige winkels zijn ongeveer/redelijk vergelijkbaar met dit type matras en zouden wij mogelijk kunnen proberen als vergelijk? Bijvoorbeeld, hoe verhoudt de Ravensberger ERGOspring® 1000 - H3 en de TotaalBed Matras Alpina Pocketveer Koudschuim - Stevig zich met de Rythm Time Matras
Extra informatie over de slapers/bed:
Een tijd geleden hebben we de lokale Swiss Sense, Auping en Beter Bed, TotaalBed, Pullmann, bezocht om wat informatie ontvangen en om op wat matrassen te liggen en daar een 'indruk' van te krijgen, voor zover dat mogelijk in het korte tijdsbestek. Bij elke winkel viel de keuze zonder dat we dat door hadden op een pocketvering. Een matras sprong er voor ons uit en dat was het Rhythm Time Matras - Firm waarbij we op 90x200 cm en "firm" lagen. Dit matras heeft naast de informatie online, de volgende additionele eigenschappen (via Swiss Sense klantenservice):
- Pocketveren: 654 veren in een matras van de 200cm x 90cm.
- De AER-foam waarmee de Time opgebouwd wordt is middels de nieuwste technieken vervaardigd met een open cel structuur met een density van 50 (?) en een laag dikte van 60mm
- De latex laag is geperforeerd heeft een dikte van 25mm en heeft een density van SG65. En dit is een natuur latex uit Azië .
- Het matras is allergie-vrij (Oeko-tex 100 certificaat)
- Geen zones: Totaal dus 1 lig zone die bestaat uit de Aerfoam en de Latex
- Het verschil in Hardheid wordt gemaakt door gebruik te maken van verschillende veerdiktes. Medium: 1,6mm/2.0mm/1.6mm. Firm:1.6mm/2.1mm/1.6mm.
Welke andere matrassen bij overige winkels zijn ongeveer/redelijk vergelijkbaar met dit type matras en zouden wij mogelijk kunnen proberen als vergelijk? Bijvoorbeeld, hoe verhoudt de Ravensberger ERGOspring® 1000 - H3 en de TotaalBed Matras Alpina Pocketveer Koudschuim - Stevig zich met de Rythm Time Matras
Extra informatie over de slapers/bed:
- Man | 41 jaar | 90 - 93kg | begin op de rug, dan zij, dan buik | ik wil een koel en ventilerend matras
- Vrouw | 42 jaar | 69 - 71 kg | begin de rug, dan linker zijde, dan rechterzijde
- De nieuwe matrassen komen op een bestaande boxspring, zonder een (nieuwe) topper te liggen
[Voor 44% gewijzigd door nl_umpire op 15-09-2022 08:16. Reden: Extra info: Swiss Sense]
Uiteindelijk vorige week de knoop doorgehakt en de Struktura-MED 60, voor mij in H3 en mijn vriendin H2 besteld. De lattenbodems vond ik te duur. Heb bij de Ikea een Brimnes bed besteld met 5 zone lattenbodems. Het bed en de lattenbodem zijn vorige week woensdag geleverd. Ik kom net thuis en zie een grote doos staan van Ravensberger. De matrassen waren er al binnen 1 week. Helaas totaal geen verzendinformatie ontvangen dus was enigszins verbaasd. Heb voor 2 hardheden in 1 rijk gekozen. We gaan het zien.Binnetie schreef op dinsdag 23 augustus 2022 @ 13:25:
[...]
Om mezelf even te quoten heb ik het volgende advies gekregen van Ravensberger. Zeer uitgebreid, heb het even ingekort.
[...]
In het kort:
Lattenbodem: MediMed lattenbodem
Matras: Komfort-SAN 50 of Struktura-MED 60, voor mij in H3 en mijn vriendin H2. Ze willen hem eventueel leveren in 1 tijk. Dat moet ik even overleggen.
Wat zijn de ervaringen met het gebruik van 2 matrassen in 1 tijk?
De lattenbodems vind ik wel erg duur, 219 euro per stuk. Ik heb voor nu deze verstelbare lattenbodem van de Ikea besteld: https://www.ikea.com/nl/nl/p/leirsund-lattenbodem-s99481378/ (180x200cm), deze heeft 5 zones en kost 160 euro. Dus 1 geheel en geen 2 losse.
Het advies is uitgebreid, dat zijn wel pluspunten.
Nu snel het bed in elkaar zetten en dan proefslapen.
Ik ben flink wat pagina's terug aan het lezen, en ik zie "dmatrassenfabriek.nl" vaak terugkomen. Deze website redirect mij tegenwoordig naar matrasatelier.nl. Is dit inderdaad dezelfde winkel? Klinkt wel als een goed verhaal. Lijkt wel alsof ze recent hun assortiment flink hebben omgegooid vergeleken met wat ik lees in dit topic.Stuifmeel1 schreef op dinsdag 28 december 2021 @ 19:25:
[...]
Soortelijk gewicht (SG, densiteit) is the name of the game. Je wil immers materiaal kopen en geen lucht. Meer materiaal betekent een betere duurzaamheid en ondersteuning. Vraag bij schuim en latex altijd het SG op. Een goed HR koudschuim heeft een SG 45 of hoger. Een goed latex kan al vanaf SG 60 worden gemaakt, maar bij latex is de hoogte van het natuurlijke latexaandeel heel belangrijk. Er kan bij latex gewerkt worden met natuurlijk en synthetisch latexaandeel.
Zorg verder voor een kern van minimaal 6 centimeter. En een goede tijk, liefst niet geheel van polyester (want dat zal het warmer maken).
Verder geef je duidelijk aan dat je van een wat steviger topdekmatras houdt. Als er niet verschillende hardheden zijn te kiezen kun je er vanuit gaan dat je de meest gemiddelde hardheid in handen krijgt. Je zou bij dematrassenfabriek.nl het Pantera topdekmatras kunnen bekijken. Dat is een mooi HR koudschuim met een SG 52 en is in liefst 5 hardheden verkrijgbaar. Als je voor een latex topdekmatras gaat heeft ravensberger-matrassen.nl veruit de beste prijs voor een 100% natuurlatex topper. Succes!
Edit: ik heb even de Gazella Comfort 1 bekeken. Zoals vaker bij de grotere matrasboeren geven ze het soortelijk gewicht (hoeveel materiaal krijg je voor je geld) niet prijs. Vraag dat dus even na, zodat je kunt beoordelen wat de prijs/kwaliteit verhouding van het topdekmatras is.
Dank voor alle goede kennis in dit topic. We zaten te twijfelen tussen Matt en Swiss Sense maar nu ik dit lees wordt ik hier veel enthousiaster van (ook wel stukje duurder maar goed...)
Even een update. Gisteren tot ver in de avond bezig geweest om het bed en de lattenbodems in elkaar te zetten. Oud bed verplaatsen, gesleep van heb ik jou daar... Uiteindelijk alle staan. Kijk ik nog eens goed naar de grote doos, blijkt er een 1 persoon matras in te zittenBinnetie schreef op maandag 29 augustus 2022 @ 17:48:
[...]
Uiteindelijk vorige week de knoop doorgehakt en de Struktura-MED 60, voor mij in H3 en mijn vriendin H2 besteld. De lattenbodems vond ik te duur. Heb bij de Ikea een Brimnes bed besteld met 5 zone lattenbodems. Het bed en de lattenbodem zijn vorige week woensdag geleverd. Ik kom net thuis en zie een grote doos staan van Ravensberger. De matrassen waren er al binnen 1 week. Helaas totaal geen verzendinformatie ontvangen dus was enigszins verbaasd. Heb voor 2 hardheden in 1 rijk gekozen. We gaan het zien.
Nu snel het bed in elkaar zetten en dan proefslapen.

Vanochtend even alles op de mail naar Ravensbergen gezet en snel antwoord. Dat moet ik wel toegeven. Ik heb telkens binnen 30-60 minuten antwoord.
Volgens Ravensberger is dat niet hun manier van werken, ook vreemd dat ik geen verzendinfo heb ontvangen. Er zijn nog een 2e matras onderweg te zijn maar deze is retour naar fabriek gegaan. Ze gaan er nu achteraan. Ik vrees alleen dat ik nu geen 2 matrassen in 1 tijk heb en dat ik die zelf in een tijk mag gaan frommelen als ze de tijk nasturen. Is dat een beetje te doen met een koudschuim matras?
We gaan komend weekend weer wat winkels langs. Paar weken geleden bij de "standaard" beter bed en swiss sense geweest. Nu na wat research (vooral dit topic) gaan we morgen naar matrasatelier.nl in eindhoven, en ik dacht bij https www.slaapsfeer.nl in Beuningen naar de Cinderella te gaan kijken. Die zie ik hier ook vaak voorbij komen.
Hebben jullie nog andere tips voor winkels met echt goed advies rondom Nijmegen?
Hebben jullie nog andere tips voor winkels met echt goed advies rondom Nijmegen?
Ik sta op het punt om bij Beter Bed een boxspring te kopen (Karlsson)
Ik twijfel alleen nog tussen 2 matrassen die qua prijs op 100 euro na gelijk zijn.
Emma Hybrid matras
Karlsson Vildar Royal matras:
De Karlsson is dus 100 euro duurder (de Karlsson is 1000 euro en de Emma Hybrid is 900).
Welke denken jullie dat de beste keuze is? Karlsson is een huismerk van Beter Bed en ik kan online weinig over dit matras vinden. Emma heeft aan de ene kant een goede reputatie, maar ik heb er ook wel vraagtekens bij of het niet alleen maar op marketing gebaseerd is en het eigenlijk overpriced is.
Ik twijfel alleen nog tussen 2 matrassen die qua prijs op 100 euro na gelijk zijn.
Emma Hybrid matras
Karlsson Vildar Royal matras:
De Karlsson is dus 100 euro duurder (de Karlsson is 1000 euro en de Emma Hybrid is 900).
Welke denken jullie dat de beste keuze is? Karlsson is een huismerk van Beter Bed en ik kan online weinig over dit matras vinden. Emma heeft aan de ene kant een goede reputatie, maar ik heb er ook wel vraagtekens bij of het niet alleen maar op marketing gebaseerd is en het eigenlijk overpriced is.
Karlsson. De Emma kan je na lang genoeg wachten voor de helft vinden, ik neem aan dat het bij de Karlsson meer waar voor geld is. Ja, een aanname van mij daar moet je het mee doen. Tevens heeft die Karlsson latex, dat vind ik altijd sterk punt.
Mijn ervaring met Ravensberger is toch wat minder momenteel.
Zoals hier ook gepost kreeg ik eerst maar 1 matras opgestuurd. Nadat ik hiervan een foto heb gestuurd werd er direct uitgezocht hoe of wat. Het tweede matras zou weer retour naar magazijn zijn gegaan dus er werd een nieuwe gestuurd met de tijk zodat ik ze dan samen kon voegen.
Dat was vrijdag 2 september.
Ik kreeg een mail van hun transporteur dat ze met mij contact gingen opnemen om de matras te leveren. Overal in de mail stond 'persoonlijk' en dat ze een speciale transporteur waren. Goed prima, na een week werd ik gebeld door een bijna niet te verstane man met een zachte G. Ze wilde maandag de matras komen bezorgen. Prima, ik ben niet thuis maar zet maar onder de overkapping.
Ik hele weekend verheugd om ein-de-lijk mijn complete nieuwe bed met matrassen flink in te wijden... kom ik gisteren thuis, grote doos onder de overkapping. Hele doos beschadigd. Als de inhoud maar goed is. Blijkt het alleen de tijk te zijn
Ik slaap nu dus al een paar weken noodgedwongen op oude matrassen omdat er telkens wat mis gaat.
Straks maar even een mail met foto's sturen.
Zoals hier ook gepost kreeg ik eerst maar 1 matras opgestuurd. Nadat ik hiervan een foto heb gestuurd werd er direct uitgezocht hoe of wat. Het tweede matras zou weer retour naar magazijn zijn gegaan dus er werd een nieuwe gestuurd met de tijk zodat ik ze dan samen kon voegen.
Ik kreeg een mail van hun transporteur dat ze met mij contact gingen opnemen om de matras te leveren. Overal in de mail stond 'persoonlijk' en dat ze een speciale transporteur waren. Goed prima, na een week werd ik gebeld door een bijna niet te verstane man met een zachte G. Ze wilde maandag de matras komen bezorgen. Prima, ik ben niet thuis maar zet maar onder de overkapping.
Ik hele weekend verheugd om ein-de-lijk mijn complete nieuwe bed met matrassen flink in te wijden... kom ik gisteren thuis, grote doos onder de overkapping. Hele doos beschadigd. Als de inhoud maar goed is. Blijkt het alleen de tijk te zijn

Ik slaap nu dus al een paar weken noodgedwongen op oude matrassen omdat er telkens wat mis gaat.
Best vervelend voor je dat het allemaal op die manier is gebeurd. Ik heb zelf ook 2 maanden geleden een matras van Ravensberger retour gestuurd en helaas het bedrag nog steeds niet heb kunnen ontvangen. Ik merk dat het een beetje een rommeltje is geworden daar in Duitsland. Daarnaast heb ik ook eerder matrassen bij Ravensberger besteld en het is inderdaad niet de manier hoe zij normaal gesproken te werk gaan. Persoonlijk heb ik zelf geen problemen onder vonden met de bezorger.Binnetie schreef op dinsdag 13 september 2022 @ 11:36:
Mijn ervaring met Ravensberger is toch wat minder momenteel.
Ik hele weekend verheugd om ein-de-lijk mijn complete nieuwe bed met matrassen flink in te wijden... kom ik gisteren thuis, grote doos onder de overkapping. Hele doos beschadigd. Als de inhoud maar goed is. Blijkt het alleen de tijk te zijn![]()
Het is de adviseur in elk geval niet aan te reken. Die heeft correct gehandeld. Goed advies, altijd netjes en snel antwoord. Het is meer dat het ergens in Duitsland verkeerd gaat.kyrillajax schreef op dinsdag 13 september 2022 @ 14:16:
[...]
Best vervelend voor je dat het allemaal op die manier is gebeurd. Ik heb zelf ook 2 maanden geleden een matras van Ravensberger retour gestuurd en helaas het bedrag nog steeds niet heb kunnen ontvangen. Ik merk dat het een beetje een rommeltje is geworden daar in Duitsland. Daarnaast heb ik ook eerder matrassen bij Ravensberger besteld en het is inderdaad niet de manier hoe zij normaal gesproken te werk gaan. Persoonlijk heb ik zelf geen problemen onder vonden met de bezorger.
2 Maanden wachten op je geld is wel veel. Omwisselen is prima, maar je moet wel een nieuwe order bij ze aanmaken en deze ook betalen. Dus wissel je 1x om dan heb je voor 2 orders geld uit staan. Dat loopt al snel in de 1000 a 2000+ euro... een bedrag waar je in de winter ongeveer een week je huis voor kunt verwarmen

Voorheen matrassen omwisselen en het verschil betalen of terug krijgen kon toen nog, maar helaas kan dat nu niet meer omdat de collega's in Duitsland wat strenger zijn geworden en dus meer zelf willen controleren.Binnetie schreef op dinsdag 13 september 2022 @ 14:30:
[...]
Het is de adviseur in elk geval niet aan te reken. Die heeft correct gehandeld. Goed advies, altijd netjes en snel antwoord. Het is meer dat het ergens in Duitsland verkeerd gaat.
2 Maanden wachten op je geld is wel veel. Omwisselen is prima, maar je moet wel een nieuwe order bij ze aanmaken en deze ook betalen. Dus wissel je 1x om dan heb je voor 2 orders geld uit staan. Dat loopt al snel in de 1000 a 2000+ euro... een bedrag waar je in de winter ongeveer een week je huis voor kunt verwarmen
Weer een update.
Ik heb een tegemoetkoming van 10% in het vooruitzicht gekregen en ze gingen direct achter de missende matras aan. Ik vroeg ze nog om een track en trace te sturen zodra de matras verzonden was.
Kom ik gisteren thuis. Grote doos voor de deur... iedereen kon het zien. Duidelijk erbij vermeld dat het in de tuin onder de overkapping geleverd kon worden (heb ik ook zo ingesteld in de DHL app). Maar goed we zijn nu compleet.
Wat doen jullie trouwens met het rekbare 'net' om de matras heen? Deze is aan de zijkant een beetje gescheurd en volgens mij heeft het niet echt een doel?
Vanavond de tijk erom heen en dan gaan we eindelijk proefslapen. De levering van 4 weken klopt (als je alle dingen die misgegaan zijn erbij op telt). De eerste levering was al na een kleine week en dat vond ik netjes. Sommige zaken doen er veel langer over.
Wel bijzonder als je naar het koudschuim kijkt, het stelt allemaal niet zoveel voor en toch betaal je er een hoop voor.
Ik heb een tegemoetkoming van 10% in het vooruitzicht gekregen en ze gingen direct achter de missende matras aan. Ik vroeg ze nog om een track en trace te sturen zodra de matras verzonden was.
Kom ik gisteren thuis. Grote doos voor de deur... iedereen kon het zien. Duidelijk erbij vermeld dat het in de tuin onder de overkapping geleverd kon worden (heb ik ook zo ingesteld in de DHL app). Maar goed we zijn nu compleet.
Wat doen jullie trouwens met het rekbare 'net' om de matras heen? Deze is aan de zijkant een beetje gescheurd en volgens mij heeft het niet echt een doel?
Vanavond de tijk erom heen en dan gaan we eindelijk proefslapen. De levering van 4 weken klopt (als je alle dingen die misgegaan zijn erbij op telt). De eerste levering was al na een kleine week en dat vond ik netjes. Sommige zaken doen er veel langer over.
Wel bijzonder als je naar het koudschuim kijkt, het stelt allemaal niet zoveel voor en toch betaal je er een hoop voor.
Inmiddels hebben we, naast de Swiss Sense Rhythm Time Matras - Firm, op beide bovenstaande matrassen (Ravensberger + totaalBED) gelegen en is ons soort/type matras wederom bevestigd: pocketvering + additionele lagen van of koud/traag-schuim/latex in een stevige variant. Alhoewel de Ravensberger ERGOspring® 1000, in vergelijk, minder stevig dan de Swiss Sense en totaalBED.nl_umpire schreef op donderdag 25 augustus 2022 @ 23:34:
...
VRAAG:
...
We hebben op basis van dit forum andere modellen/merken (zoals, Matrasatelier, Matrasaanhuis, Boschbedden, Ela, Matrasfactory, Eastborn, Avek, Dorelan, Wellington, Defabriekswinkel, Zaansebedden, Damminga, Am-qualitatsmatratzen, Dreambedden, Beddenbriljant, Grootbedden, Larsonbeds, Relaxmatrassen, Maxibedden, etc...) gevonden die we gaan testen in de winkel en hiervan ook de configuratie en gebruikte materialen willen vergelijken om tot een voor ons beste prijs-kwaliteits keuze te komen.
Welke andere soorten matrassen van deze configuratie zijn aan -- of af! --te raden, zodat we die kunnen meenemen in ons vergelijk.
Dank!
[Voor 3% gewijzigd door nl_umpire op 29-09-2022 08:22]
Mag ik vragen hoe de combinatie matras + IKEA lattenbodem bevalt? Ik heb zelf sinds 3 jaar een ravensberger medimed lattenbodem + struktura med matras maar de rubbertjes van de lattenbodem zitten vol met scheurtjes... Heel jammer want we wilden net een bed bij gaan kopen, toen we bekeken wat voor lattenbodem we hebben en het matras optilden ontdekten we ditBinnetie schreef op donderdag 22 september 2022 @ 13:33:
Weer een update.

Wel jammer, ik vind de matrassen van ravensberger top maar de lattenbodems gaan echt niet lang mee. Daarnaast vind ik Ravensberger wel heel duur geworden (400 euro voor een relatief dun koudschuim matras van 90x200).
Tot nu toe gaat het heel goed. We slapen er nu voor de 5e nacht op. Het geheel veert wat meer als toen ik m'n boxspring nog had. Ik had vanochtend voor het eerst geen rugpijn, mijn vriendin wel. Ik denk dat ik de lattenbodem op zacht in stel. Deze stonden nog op stevig omdat ik zachte boxspringmatrassen erop had liggen. Mijn vriendin is nog niet helemaal er over uit. Ze heeft H2 (ik H3) en ze vind het nog wat te hard. Ze is traagschuim gewend. Maar goed, we hebben nog 3 weken om te testen.maribolo schreef op woensdag 28 september 2022 @ 21:12:
[...]
Mag ik vragen hoe de combinatie matras + IKEA lattenbodem bevalt? Ik heb zelf sinds 3 jaar een ravensberger medimed lattenbodem + struktura med matras maar de rubbertjes van de lattenbodem zitten vol met scheurtjes... Heel jammer want we wilden net een bed bij gaan kopen, toen we bekeken wat voor lattenbodem we hebben en het matras optilden ontdekten we dit![]()
Wel jammer, ik vind de matrassen van ravensberger top maar de lattenbodems gaan echt niet lang mee. Daarnaast vind ik Ravensberger wel heel duur geworden (400 euro voor een relatief dun koudschuim matras van 90x200).
Ik zag dat als je op de Duitse site besteld je 10% korting kreeg met kortingscode: premium
Ik wacht nu alleen nog op de terugbetaling van de korting die ik kreeg omdat het allemaal erg knullig ging met bezorgen.
Ik denk dat de prijs overal wel duurder wordt. Ik heb totaal 840 euro betaald voor de 2 matrassen en tijk. daar krijg ik dan nog die 10% van terug. Scheelt altijd iets.
Je kunt ze eventueel ook benaderen en misschien kunnen ze wat voor jou betekenen.
Ik moet helaas mijn Struktura-MED 60 H2 matras (160x200) met katoenen-dubbeldoek tijk verkopen. Vorig jaar gekocht en ZGAN, 1 persoon op geslapen. De nieuwprijs is 609 euro en mag voor een leuk prijsje weg. Ik zet het matras dit weekend op Marktplaats, mocht iemand hier interesse hebben stuur gerust een DM.
Ik heb al jarenlang een lattenbodem van ikea. Bevalt prima. Nog geen scheurtjes te zien.maribolo schreef op woensdag 28 september 2022 @ 21:12:
[...]
Mag ik vragen hoe de combinatie matras + IKEA lattenbodem bevalt? Ik heb zelf sinds 3 jaar een ravensberger medimed lattenbodem + struktura med matras maar de rubbertjes van de lattenbodem zitten vol met scheurtjes... Heel jammer want we wilden net een bed bij gaan kopen, toen we bekeken wat voor lattenbodem we hebben en het matras optilden ontdekten we dit![]()
Zoals zoveel dingen duurder zijn geworden helaas. De ergo natura latex is nu 769 euro. Ik betaalde eind vorig jaar nog 593 euro (inclusief 10% korting die je vrijwel meteen krijgt in de showroom).
*knip* Linken naar een eigen advertentie valt ook onder V&A.
[Voor 87% gewijzigd door Yorinn op 06-10-2022 17:13]
Al een tijdje ben ik op matrassenjacht en heb ik er verschillende uitgeprobeerd. Ik kan echter niet vinden wat ik zoek. Kan iemand mij in de goede richting duwen?
Slaaphouding: rug / zij / buik
Auping spiraalbodem
Afmetingen 90 x 220 cm
Budget: wat het kost, maar als het > € 500 is wil ik wel zeker weten dat het me past
Op het moment heb ik twee matrassen. Het eerste is een Van Landschoot Ergoline, een schuimmatras zonder insnijdingen of zones. Op zich ligt het prima. Na wat langer liggen is het alleen toch wel hard. Op je zij komt dat gevoel al sneller.
Het tweede matras is een Ravensberger Ravospring 570 H2, een zacht 7-zone pocketverenmatras. De schouderzone vind ik fijn als ik op mijn zij slaap. De eerste week lag geweldig, alsof je op een wolkje ligt. Na een paar weken bleek echter dat het zachtere bekkengedeelte wel erg inzakt. Daar ligt nu een plank onder. Hiermee ligt het prima op mijn zij. Het blijft echter behelpen, want als ik op mijn rug lig, zakt mijn kont te ver weg en komt de druk op mijn onderrug. Dat levert op den duur een zere rug op. Hetzelfde gevoel krijg ik overigens van alle 7-zone matrassen die ik heb geprobeerd in de winkels en zelfs bij een 7-zone lattenbodem zónder matras.
Ik denk dat ik een medium matras zoek zonder zones, in ieder geval zonder zachte bekkenzone. Bij voorkeur pocketveren en ik denk geen traagschuim. Precies zo'n matras heb ik 10 jaar geleden bij de IKEA gehaald en dat lag gewoon goed. Dan de vraag, waar vind je nu een dergelijk matras? Beddenwinkels hebben voornamelijk matrassen mét zones en goedkope internetmatrassen zijn vaak stiekem 90 x 200, verlengd met blokken schuim. Zo'n matras heb ik reeds gekocht en teruggestuurd, omdat het met de veel hardere schuimblokken een soort badkuip was.
Alle hulp wordt gewaardeerd.
Slaaphouding: rug / zij / buik
Auping spiraalbodem
Afmetingen 90 x 220 cm
Budget: wat het kost, maar als het > € 500 is wil ik wel zeker weten dat het me past
Op het moment heb ik twee matrassen. Het eerste is een Van Landschoot Ergoline, een schuimmatras zonder insnijdingen of zones. Op zich ligt het prima. Na wat langer liggen is het alleen toch wel hard. Op je zij komt dat gevoel al sneller.
Het tweede matras is een Ravensberger Ravospring 570 H2, een zacht 7-zone pocketverenmatras. De schouderzone vind ik fijn als ik op mijn zij slaap. De eerste week lag geweldig, alsof je op een wolkje ligt. Na een paar weken bleek echter dat het zachtere bekkengedeelte wel erg inzakt. Daar ligt nu een plank onder. Hiermee ligt het prima op mijn zij. Het blijft echter behelpen, want als ik op mijn rug lig, zakt mijn kont te ver weg en komt de druk op mijn onderrug. Dat levert op den duur een zere rug op. Hetzelfde gevoel krijg ik overigens van alle 7-zone matrassen die ik heb geprobeerd in de winkels en zelfs bij een 7-zone lattenbodem zónder matras.
Ik denk dat ik een medium matras zoek zonder zones, in ieder geval zonder zachte bekkenzone. Bij voorkeur pocketveren en ik denk geen traagschuim. Precies zo'n matras heb ik 10 jaar geleden bij de IKEA gehaald en dat lag gewoon goed. Dan de vraag, waar vind je nu een dergelijk matras? Beddenwinkels hebben voornamelijk matrassen mét zones en goedkope internetmatrassen zijn vaak stiekem 90 x 200, verlengd met blokken schuim. Zo'n matras heb ik reeds gekocht en teruggestuurd, omdat het met de veel hardere schuimblokken een soort badkuip was.

Alle hulp wordt gewaardeerd.

[Voor 3% gewijzigd door TBTL op 05-01-2023 21:22]
@TBTL, ik denk dat je de Van Landschoot Ergoline moet behouden en moet gaan finetunen met een topper. Een topper van HR55 of HR60 koudschuim, 8 of 10 cm dik, medium stevigheid. Dat zou je lig comfort een goede boost kunnen geven.
Wij zijn ook op zoek naar een nieuw bed.
Boxspring qua design
Zij last vaak last van heupen (fibromyalgy) en ik wat last van rug op zachter matras en bij staan e.d.
Slapen graag bij/tegen elkaar. Dus ofwel 1 matras ofwel goed topper zodat (ik dus meestal) niet in zo'n spleet lig tussen de matrassen.
Paar zaken geweest.
Ikea - dat was niks echt vanalles geprobeerd
Tempur - ~6.000,-mooi bed, raar de eerste seconden en ik vond het daarna heerlijk liggen. Vriendin had meer twijfels. Maar ik lees hier dat het niet goed ventileert? en eh...ik denk dat het qua bedsport ook niet heel fijn is...
Swiss Sense - ~6.000,- Royal Babylon, lag prima. mooi, maar wel rommelig, matrassen schuiven sneller.
Morgana - met slaapsysteem etc, vreselijke verkoper, lag ook niet lekker, maar dat kon niet want het was nu eenmaal gemeten dat het lekker moest liggen.
Beter Bed, - Mline, maar daar kon geen topper op en ze hadden ook niet een groot matras
Auping - Auping Kiruna Sami+topper paardenhaar. ~9.000,- mijn God...dat was een lekker bed! ook nagedacht over design en schuiven van matrassen.
Maar die prijs.... Zoals mijn vriendin erna zei...We hadden nooit naar die Auping winkel moeten gaan.
We hoopten vooraf dat we voor 4.000,- ruime keuze zouden hebben in een goed en lekker bed.
Maar dit is gewoon al bijna een leuk autootje.
We willen het nog wel opkrikken tot 6.000,- maar tegen de 10K wordt gewoon echt te gek.
Zijn er nog alternatieven die we uit kunnen proberen, of misschien combinaties kunnen maken?
Boxspring qua design
Zij last vaak last van heupen (fibromyalgy) en ik wat last van rug op zachter matras en bij staan e.d.
Slapen graag bij/tegen elkaar. Dus ofwel 1 matras ofwel goed topper zodat (ik dus meestal) niet in zo'n spleet lig tussen de matrassen.
Paar zaken geweest.
Tempur - ~6.000,-mooi bed, raar de eerste seconden en ik vond het daarna heerlijk liggen. Vriendin had meer twijfels. Maar ik lees hier dat het niet goed ventileert? en eh...ik denk dat het qua bedsport ook niet heel fijn is...
Swiss Sense - ~6.000,- Royal Babylon, lag prima. mooi, maar wel rommelig, matrassen schuiven sneller.
Morgana - met slaapsysteem etc, vreselijke verkoper, lag ook niet lekker, maar dat kon niet want het was nu eenmaal gemeten dat het lekker moest liggen.
Beter Bed, - Mline, maar daar kon geen topper op en ze hadden ook niet een groot matras
Auping - Auping Kiruna Sami+topper paardenhaar. ~9.000,- mijn God...dat was een lekker bed! ook nagedacht over design en schuiven van matrassen.
Maar die prijs.... Zoals mijn vriendin erna zei...We hadden nooit naar die Auping winkel moeten gaan.
We hoopten vooraf dat we voor 4.000,- ruime keuze zouden hebben in een goed en lekker bed.
We willen het nog wel opkrikken tot 6.000,- maar tegen de 10K wordt gewoon echt te gek.
Zijn er nog alternatieven die we uit kunnen proberen, of misschien combinaties kunnen maken?
Je kunt het zo gek maken als je zelf wilt. Matras 180x200 maximaal 1500 euro (750 euro kan ook en slaapt prima). En dan het bed nog. Je kunt het zelf wel uitrekenen dat je dan niet boven 4000 euro uitkomt. Tenzijn je de echt dure merken neemt.
Even een update.Binnetie schreef op woensdag 28 september 2022 @ 21:29:
[...]
Tot nu toe gaat het heel goed. We slapen er nu voor de 5e nacht op. Het geheel veert wat meer als toen ik m'n boxspring nog had. Ik had vanochtend voor het eerst geen rugpijn, mijn vriendin wel. Ik denk dat ik de lattenbodem op zacht in stel. Deze stonden nog op stevig omdat ik zachte boxspringmatrassen erop had liggen. Mijn vriendin is nog niet helemaal er over uit. Ze heeft H2 (ik H3) en ze vind het nog wat te hard. Ze is traagschuim gewend. Maar goed, we hebben nog 3 weken om te testen.
Ik zag dat als je op de Duitse site besteld je 10% korting kreeg met kortingscode: premium
Ik wacht nu alleen nog op de terugbetaling van de korting die ik kreeg omdat het allemaal erg knullig ging met bezorgen.
Ik denk dat de prijs overal wel duurder wordt. Ik heb totaal 840 euro betaald voor de 2 matrassen en tijk. daar krijg ik dan nog die 10% van terug. Scheelt altijd iets.
Je kunt ze eventueel ook benaderen en misschien kunnen ze wat voor jou betekenen.
Ik heb bij het opstaan geen rugpijn maar wel 1,5 week verkouden geweest en dan slaap ik altijd slecht.
Opzich bevalt het matras prima. Het koudschuim is een heel stuk steviger dan mijn vorige boxspringmatras. Toch denk ik nog van 'kan het beter?'. Met een lattenbodem veert alles iets meer en daar moet ik nog steeds aan wennen.
Mijn vriendin heeft 's ochtends nog wel last van rugpijn. Toen we vorige week een weekend bij haar sliepen had ze een heel goede nacht. Daar heeft ze een traagschuim matras van de Ikea. Je zakt iets meer weg en dat vind ze fijn.
Maar nu kijk ik bij Ravensberger op de site en daar kost een traagschuim matras 739 euro (vanaf!) Volgens mij was dat eerder niet zo.
Afijn dat hebben we er niet voor over. En ik zit te delen of ze dan een andere hardheid koudschuim moet hebben. Ze heeft nu H2, ze vind dat ze best recht ligt. Een alternatief zou zijn om te kijken naar een ander traagschuim matras maar dan wel het liefst 19 cm hoog (zo hoog is die van mij ook). Misschien dat een centimeter ook niet uitmaakt. Maar wat is verstandig te doen?
De matrassen zitten nu in 1 tijk en ik merk helemaal niets van een spleet. Dat is wel een pluspunt.
Mijn latex matras is in een jaar tijd 100 euro duurder geworden. Toch zo'n 15 tot 20%.Binnetie schreef op vrijdag 14 oktober 2022 @ 22:23:
[...]
Maar nu kijk ik bij Ravensberger op de site en daar kost een traagschuim matras 739 euro (vanaf!) Volgens mij was dat eerder niet zo.
Zal voor de andere matrassen ook wel gelden. Volumineus, vervoerskosten, materiaalkosten.
Ik zou kijken naar een Original boxspring of eventueel Criade met Deluxe matrassen en paardenhaar topper eventueel. Zou zelf een andere topper kiezen persoonlijk. Je krijgt nog 2 weken een leuke korting op een boxspringset van Auping. Denk dat je rond de 6K wel moet lukken als je niet de duurste stof en hoofdbord kiest.readytoflow schreef op woensdag 12 oktober 2022 @ 17:34:
Wij zijn ook op zoek naar een nieuw bed.
Boxspring qua design
Paar zaken geweest.
TWEAKERS EREDIVISIE VOETBALPOULE!
Het lijkt erop alsof het bij Ravensberger niet lekker loopt. Iemand anders meldde in dit topic al dat men al twee maanden wacht op terugbetaling. Onze bestelling is 7 weken geleden retour gegaan en helaas nog geen terugbetaling. Ook geen statusinformatie. Na zelf geïnformeerd te hebben, begreep ik dat het matras is aangekomen en dat het nu wachten is op de handmatige controle. De vraag of men een indicatie kon geven van wanneer ik het geld ongeveer terug zou kunnen verwachten, werd niet beantwoord.
Andere ervaring: bij AM Qualitätsmatratzen had ik een matras besteld die helaas veel te zacht bleek. In tegenstelling tot Ravensberger is het retourneren hier zeer vlot verlopen.
Het geld werd al teruggestort zodra de ophaalafspraak gemaakt was. Ook fijn: je kunt de ophaalafspraak simpel online inplannen en krijgt dan een tijdspanne van 2 uur waarbinnen de bestelling opgehaald wordt. Daarnaast kun je aangeven of je een half uur van tevoren nog gebeld wilt worden door de chauffeur.
Andere ervaring: bij AM Qualitätsmatratzen had ik een matras besteld die helaas veel te zacht bleek. In tegenstelling tot Ravensberger is het retourneren hier zeer vlot verlopen.
Het geld werd al teruggestort zodra de ophaalafspraak gemaakt was. Ook fijn: je kunt de ophaalafspraak simpel online inplannen en krijgt dan een tijdspanne van 2 uur waarbinnen de bestelling opgehaald wordt. Daarnaast kun je aangeven of je een half uur van tevoren nog gebeld wilt worden door de chauffeur.
Ik had wat gedoe met levering bij Ravensberger (zie eerdere berichten van mij in dit topic) en kreeg toen 10% korting aangeboden. Die had ik al na 2 weken ontvangen.lola schreef op zaterdag 15 oktober 2022 @ 13:31:
Het lijkt erop alsof het bij Ravensberger niet lekker loopt. Iemand anders meldde in dit topic al dat men al twee maanden wacht op terugbetaling. Onze bestelling is 7 weken geleden retour gegaan en helaas nog geen terugbetaling. Ook geen statusinformatie. Na zelf geïnformeerd te hebben, begreep ik dat het matras is aangekomen en dat het nu wachten is op de handmatige controle. De vraag of men een indicatie kon geven van wanneer ik het geld ongeveer terug zou kunnen verwachten, werd niet beantwoord.
Toch nog steeds te twijfel om wel of niet te retourneren. De koudschuim matras van mijn vriendin gaat wel terug. Ze wil graag traagschuim zoals ze thuis had van de Ikea. Maar helaas gaan we dan van 429 naar 739 euro voor alleen haar matras.
Ik lig er wel fijn op, geen rugpijn maar merk dat ik wel veel draai in bed. Of dat komt door verkoudheid en allerlei drukte, ik weet het niet. Ik slaap zeg maar niet diep. Zit toch te denken om dan maar bij de Ikea wat te gaan liggen. Mijn vriendin zweert er bij. Als ik mijn matras houdt dan zie ik dat er bij Ikea een paar matrassen zijn die in principe in de tijk van Ravensberger passen (19-20cm hoog). dan krijg ik wel een mengelmoes van een Ikea en een Ravensberger matras.
Of toch maar gewoon alles retourneren en bij de Ikea eens kijken. Ook daar zie ik dat matrassen daar een stuk duurder geworden zijn.
Nog steeds vol lof over de Auping Elite? Wij zijn afgelopen periode ook gaan kijken en kwamen ook uit op de Auping Elite matrassen (medium x en y). Helaas lukt het me niet om veel uitgebreide reviews te vinden of het matras ook na verloop van tijd nog kwalitatief blijft.Deathchant schreef op maandag 15 augustus 2022 @ 12:46:
[...]
Dat is erg verstandig. Ik heb die switch in 2012 al gemaakt en dat scheelde behoorlijk, en dan had ik nog een topper (schuim) he. Ik lig sinds vorige week donderdag op nieuwe matrassen (Auping Elite en Auping Elysium) zonder topper. Ik kan je zeggen dat het verschil wel echt te merken is. Niet dat ik nu met die hete dagen en nachten nooit meer zweet of onrustig slaap, maar op zijn minst ben ik niet de hele tijd aan het woelen om maar een koel plekje in mijn matras te zoeken.