Syphrone schreef op zondag 15 februari 2026 @ 11:32:
Heb flink wat gelezen in dit topic en inmiddels ook al een aantal beddenzaken gehad maar wordt er nog altijd niet echt wijzer op. Veel verschillende antwoorden op dezelfde vraag.
Daarom dacht ik misschien dat jullie iets beter kunnen helpen.
Wij zijn voor het eerst op zoek naar een boxspring. Ons huidige bed met lattenbodem en oud matras begint namelijk echt aan vervanging toe te raken.
Lattenbodem willen we niet meer omdat dit veel kraakt en mijn vriendin ook epileptische aanvallen snachts krijgt waardoor stevigheid wel belangrijk is en hier wel eens een latje is afgebroken van we naar boxsprings zijn gaan kijken.
Verder ben ik 85kg en 185cm en zij is 165cm en 85kg. Beide zijslapers waar ik zelf af en toe last krijg van mijn schouder als ik te lang op 1 zij lig. Hierdoor vaker aan het draaien.
Qua maat past bij ons max 160cm x 200cm dus hier willen we ook voor gaan
Eerst Leen Bakker en Jysk gehad (gevoel dat dit vooral vloeken in de kerk is). Hier was de service ook niet heel geweldig met juiste informatie had ik het gevoel. Was meer van ga maar eens liggen welke lekker ligt. En als het een keer te hard of te zacht is draai je het matras om.
Daarna bij Swiss Sense geweest. Hier meer informatie gekregen en ook verschillende modellen getest.
Bij hen kwam het erop neer dat je 1 model matras kreeg dus of firm of medium. Niet direct om te draaien naar een andere stevigheid.
Met liggen kwamen we uit bij een 1000 pocketvering die lekker lag. Zij gaven aan dat een topper wel nodig was en liet ons daar ook wat van testen. Eerst 1tje met koudschuim en daarna 1tje met minipocketveren.
Volgens hen waren zij de enige die er minipocketveren in hadden en kan hier inderdaad verder ook weinig over vinden.
Er werd ook echt gestuurd op degene met mini pocketveren (was ook prijziger).
Aangeraden werd de aeromax comfort 1 (hierboven al een keer een vraag over gesteld maar zag nog geen antwoord). Zij hadden als koudschuim optie vooral de Gazella Comfort 1 naar ons aangeraden.
Uiteindelijke plaatje na kortingen (werd aangegeven dat ik speciale welkomskorting kreeg maar al uitgevonden dat dit gewoon een algemene code is) kwam op 2000,-. Dit is een hoop geld en niet direct iets wat ik had verwacht maar we zijn nieuw in de markt dus oke budget bijstellen en verder kijken wat nog meer geadviseerd wordt.
Hier werd aangeraden om het matras regelmatig om te keren.
Hierna bij Beter Bed geweest. Hier kregen we weer het advies probeer eens wat matrassen wat goed liggen.
Daar kwamen we weer uit dat we op een medium kant beter lagen maar hun matrassen hadden dan 2 zijdes waar een stevige en een medium kant op zat.
Zij gaven aan dat mini pocketveren onzin waren en iets wat swiss sense had verzonnen voor extra te kunnen vragen. Volgens hen was het ook totaal niet nodig om iets met pocketveren in het matras regelmatig te draaien.
Qua topper kwamen we bij een iets dikkere uit met koudschuim. Maar volgens verkoper zou het verder niet uitmaken en ging het vooral om de dikte dan.
Qua prijs kwamen we daar rond de 1900,- uit. Dus ook niet echt een verschil.
Dan nog een paar lokale winkels in geweest maar vrij weinig keuze en vooral het leen bakker gehalte of beter bed gehalte. Niet veel wijzer dan dat geworden.
Je merkt echt dat de verkopers gewoon kijken waar ze het fijnste binnen een budget naar toe willen gaan.
Mijn budget had ik bij de winkels na swiss sense op 2000,- gezet en dit aangegeven. Maar ook aangegeven dat als het echt nodig is om 500,- bijvoorbeeld extra uit te geven dat dit ook mogelijk was.
Misschien dat hier mensen zijn die mij nog iets meer kunnen vertellen?
Is bijvoorbeeld die mini pocketveren bij swiss sense in de topper echt iets extra's? Of is het marketing?
En met bovenstaande maten, gewicht en schouderklachten/epileptische aanvallen kom ik dan nog goed met iets?
Ik heb het gevoel zelf dat Swiss Sense wel mij echt goed wilde helpen waardoor het advies daar het eerlijkste klonk.
Maar nogmaals hebben jullie tips? Wil het liefste alles bij 1tje en bezorgt hebben.