Ervaringen, hints en tips over matrassen / boxsprings

Pagina: 1 ... 55 56 Laatste
Acties:

Onderwerpen

• Liegebeest
  • Registratie: Februari 2002
  • Laatst online: 05:22
Liegebeest schreef op zaterdag 8 november 2025 @ 11:24:
[...]
We zijn maar eens voor de basis van Matt Sleeps gegaan. De vorige matras had pocket vering, deze niet. Dat ligt wel anders en vooral bij het opstaan merk je het verschil.

Nu één nacht er op geslapen en dat beviel eigenlijk wel! We gaan zien hoe het uitpakt de komende weken, ook met dat zitten lezen in bed.
We hebben er nu iets meer dan een week op geslapen en ... "het voelt niet als ons eigen bed" aldus mijn vrouw. Ik kan er inderdaad ook maar moeilijk aan wennen. Na vijftien jaar op pocketvering matrassen is zo'n traagschuim matras toch heel anders.

En wat ze ook zeggen over "geen kuilvorming", voel ik toch echt een vervorming in het matras. Misschien beeld ik't me in, maar ja... iets waar ik me niet logisch inredeneer, daar kom ik er ook niet met logica uit.

Deze gaat terug en dan gooien we er helaas toch een berg meer tegenaan voor een pocketvering matras.

Ons huidige ding komt bij Beter Bed vandaan, maar ze heeft helemaal geen enkel label met merk- of typenaam. Ik wou dat ik kon achterhalen welk matras dit is en van wie; dan zou ik die nog een keer halen.

Liege, liege, liegebeest!

• SoundOpus
  • Registratie: Mei 2025
  • Laatst online: 26-11 16:54
SoundOpus schreef op woensdag 12 november 2025 @ 17:31:
Het is tijd om het ouderlijk matras te vervangen. Het huidige matras was een van de eerste gezamenlijke aankopen van mijn vrouw en mij toen we nog studeerden. M.a.w. niet een duur gerenommeerd merk maar een betaalbaar Lidl-matras.

Reden om te vervangen:
Het matras is 10 jaar oud. Elke ochtend heb ik rugpijn. Toen wij een tijdje in een hotel sliepen op een boxspring had ik geen rugklachten.

Huidige matras:
Een 10 jaar oud tweepersoons koudschuim matras van de Lidl. Ligt op een lattenbodem in een houten bed.

Wensen nieuwe matras / bed:
We willen over op twee 1-persoons matrassen met een verstelbare bodem. Misschien een boxspring omdat dit voor mijn vrouw en mij goed beviel in het hotel. We zijn bereid om alles (bed. matrassen en beddengoed, etc.) nieuw te kopen.

Belangrijke overwegingen:
  • Onze jongste dochter ligt nog veel bij mama in bed i.v.m. nachtelijk voeden. De oudste dochter vind het ook gezellig om in het weekend tussen ons in te liggen.
  • Ik heb lage rug klachten (discopathie) en het matras en/of bed combinatie lijkt van invloed te zijn.
Vragen:
  1. Kan het zijn dat koudschuim niet langer passend is voor mijn rug of is het matras inderdaad versleten?
  2. Wat zijn de type matrassen / bedden die voor ons het meest geschikt zijn?
  3. Zijn er merken / modellen die wij zouden moeten overwegen?
Na heel veel lezen weet ik het nog steeds niet. Het beste is om bij een speciaalzaak binnen te stappen en proef liggen, maar daar adviseren ze natuurlijk ook de eigen waren.

Merken die ik inmiddels heb uitgesloten op basis van slechte ervaringen van Tweakers:
Swiss Sense, Auping, Emma, Lidl, Ikea

Merken die ik in het echt wil proberen:
Pullman, Eastborn, Avek

Welke merken leveren boxsprings zonder stoffen bekleding? Een kunstof of (kunst)leer vind ik makkelijker schoonmaken dan stof.
Er moet ook een baby en kind veilig op kunnen liggen. Is een boxspring wel een goede keuze met onze wensen of zijn wij beter af met een verstelbare lattenbodem in een ledikant?

• Liegebeest
SoundOpus schreef op maandag 17 november 2025 @ 21:08:
[...]

Na heel veel lezen weet ik het nog steeds niet. Het beste is om bij een speciaalzaak binnen te stappen en proef liggen, maar daar adviseren ze natuurlijk ook de eigen waren.
Da's waarom ik denk dat we weer naar Beter Bed gaan, die verkopen een berg verschillende merken.

• Lekkerboeie86
  • Registratie: Januari 2013
  • Laatst online: 14:39
Ga gewoon met een open vizier naar een paar speciaalzaken. Je hoeft niets te kopen. Laat je informeren en laat eventueel een vrijblijvende offerte maken. Je ligt 1/3 van je leven op bed, je mag hier best een middagje voor uit trekken. Je doet jezelf nog meer plezier als dit niet zaterdag middag doet ivm. drukte.

• larsiey
  • Registratie: Juli 2012
  • Laatst online: 14:58
Strider schreef op maandag 17 november 2025 @ 11:49:
Waarom zijn boxsprings zo popular? Ik heb +/- 10 jaar geleden een boxspring gekocht en dit soort bedden zijn gewoon niet duurzaam. Ze zijn zo opgebouwd dat je na x jaar het hele bed moet vervangen:

Boxspring bestaat uit:
1. Topper (vervangbaar)
2. Matras in kleur (vervangbaar, maar niet met dezelfde bekleding..., weg looks)
3. Ondermatras (onderste laag/bodem), die bestaat uit een goedkope lattenbodem (vurenhout) + een laagje pocketveren erop. --> Niet vervangbaar.

Mijn boxspring is zodanig op dat ik er niets meer mee kan. De bodem is gewoon versleten. Ik heb daar vorig jaar nog een nieuw matras opgelegd (Leenbakker matras) en die heeft nu ook al last van kuilvorming gekregen. Ik denk dat dit matras extra hard is gaan slijten voor mijn versleten ondermatras.

Ik ben nu maar gaan kijken naar een nieuw bed en beddenwinkels staan vol met boxsprings. Terwijl ik eigenlijk een bed wil die ik niet iedere x jaar compleet moet vervangen. Maar er ook nog leuk uitziet.

Ben ik de enige die hier tegenaan loopt? :)
Wij hebben zelf ons Hasena bed gekocht bij Moes bedden in Wolvega (Friesland). Deze winkel heeft best wat ledikant bedden van dit merk in de winkel staan. Een van de weinige winkels die wij konden vinden met dit aanbod.

• Humma Kavula
  • Registratie: Juni 2008
  • Niet online

Humma Kavula

Don't vote for stupid

Strider schreef op maandag 17 november 2025 @ 11:49:
Ik ben nu maar gaan kijken naar een nieuw bed en beddenwinkels staan vol met boxsprings. Terwijl ik eigenlijk een bed wil die ik niet iedere x jaar compleet moet vervangen. Maar er ook nog leuk uitziet.
En daarom ben ik nog steeds blij met mijn Auping Auronde, tijdloos, duurzaam en in mijn optiek, best mooi.

Je kan ze in allerlei kleuren krijgen.

Spiraalbodem is stevig en duurzaam, lekker luchtig en ook goed verstelbaar eventueel.

Heeft na 25 jaar nog geen krimp gegeven, de matrassen wel maar daar kan je zelf kiezen wat je erop wil.

( behalve het touwtje van de gasveer, die is 1x geknapt en heb ik een ander aan moeten knopen )

Wear Sunscreen!

• terror-oehoe
  • Registratie: Maart 2020
  • Laatst online: 14:35
praliwi schreef op zaterdag 8 november 2025 @ 09:51:
Wat is jullie ervaring met Auping matrassen en kuilvorming? Hoeveel is normaal?
Mijn huidige Auping topper vertoont mij inziens te snel kuilvorming. De matrassen zelf zijn nog hartstikke prima

• kirk
  • Registratie: Mei 2024
  • Laatst online: 20-11 15:50
Ook al enige tijd naar matras te kijken. Hou van stevig matras. Matt hybrid pro is misschien een optie.

Maar in een slaapwinkel werd mij de peperdure equilli 1 persoons matras van 2200,-- aangeraden. Door te liggen op een matras wordt via computer juiste ondersteuning bepaald die via modules is aan te passen.
Iemand ervaring met deze matras? Kan er weinig over vinden.

• Padje87
  • Registratie: September 2018
  • Laatst online: 12:29
Sinds gisteren een samengesteld matras van Erkendmatras. Besteld in week 38 zou geleverd worden in week 44 maar gisteren dus pas geleverd. Dus dat liep niet helemaal soepel.

Geleverd op rol en dan moet je 'm een uurtje laten liggen. Eerst nachtje goed geslapen, kijken of we dit vol kunnen houden.

4800Wp - 225° ZW - 12°

• kyunikeon
  • Registratie: December 2013
  • Laatst online: 11:47
Heeft iemand toevallig ervaringen met de AEROMAX Savior van Swiss Sense? Wij zijn van plan 2 van deze matrassen te bestellen gezien het in de winkel wel prima lag. Ik ben benieuwd naar de kwaliteit door de jaren heen. Maar ook of het matras warm ligt. Daar heb ik het meeste last van.

• Motrax
  • Registratie: Februari 2004
  • Niet online

Motrax

Profileert

Liegebeest schreef op maandag 17 november 2025 @ 13:37:
[...]

We hebben er nu iets meer dan een week op geslapen en ... "het voelt niet als ons eigen bed" aldus mijn vrouw. Ik kan er inderdaad ook maar moeilijk aan wennen. Na vijftien jaar op pocketvering matrassen is zo'n traagschuim matras toch heel anders.

En wat ze ook zeggen over "geen kuilvorming", voel ik toch echt een vervorming in het matras. Misschien beeld ik't me in, maar ja... iets waar ik me niet logisch inredeneer, daar kom ik er ook niet met logica uit.

Deze gaat terug en dan gooien we er helaas toch een berg meer tegenaan voor een pocketvering matras.

Ons huidige ding komt bij Beter Bed vandaan, maar ze heeft helemaal geen enkel label met merk- of typenaam. Ik wou dat ik kon achterhalen welk matras dit is en van wie; dan zou ik die nog een keer halen.
Ik heb nog steeds mijn oude Ikea pocketveer matras op het logeerbed en ik kan daar simpel over zijn: die voor mijn gevoel beter dan onze Emma classic. Mijn vrouw vind het andersom.

Na 7 jaar Emma zit er een kuil in aan de kant van mijn vrouw (ik ga niet in op de reden :+ ) en Emma levert niet meer onze maat van 180x220. Nu voor een Matt Sleeps, ik kijk vaak naar wat de consumentenbond meldt en met onze afmeting van het bed zijn de opties vrij beperkt.

Die Matt Hybrid whatever met pocket is mij veel te duur, dus die slaan we over.

Ik ga nog wel bellen met Emma, iets over 10 jaar garantie... 8)7

Wat mij bij beiden opvalt is dat ze schermen met 10 jaar garantie, maar dat deze garantievoorwaarden nergens naar je verstuurd worden en alleen op de site staan. Ik had bij Emma ooit een login, maar die optie is op de huidige site niet meer. Ik kan dus niet terugvinden welke garantie voorwaarden golden, 7 jaar geleden.

Matt Sleeps schermt met kuilvorming 2.5 cm, maar nergens staat het in detail uitgelegd.

Ik ben niet onder de indruk van hun informatievoorziening.

[ Voor 13% gewijzigd door Motrax op 27-11-2025 20:47 ]

☻/
/▌
/ \ Analyseert | Modelleert | Valideert | Solliciteert | Generaliseert | Procrastineert | Epibreert |

• silmaril8
  • Registratie: Augustus 2006
  • Niet online
Motrax schreef op donderdag 27 november 2025 @ 20:43:
[...]
Ik heb nog steeds mijn oude Ikea pocketveer matras op het logeerbed en ik kan daar simpel over zijn: die voor mijn gevoel beter dan onze Emma classic. Mijn vrouw vind het andersom.

Na 7 jaar Emma zit er een kuil in aan de kant van mijn vrouw (ik ga niet in op de reden :+ ) en Emma levert niet meer onze maat van 180x220. Nu voor een Matt Sleeps, ik kijk vaak naar wat de consumentenbond meldt en met onze afmeting van het bed zijn de opties vrij beperkt.

Die Matt Hybrid whatever met pocket is mij veel te duur, dus die slaan we over.

Ik ga nog wel bellen met Emma, iets over 10 jaar garantie... 8)7

Wat mij bij beiden opvalt is dat ze schermen met 10 jaar garantie, maar dat deze garantievoorwaarden nergens naar je verstuurd worden en alleen op de site staan. Ik had bij Emma ooit een login, maar die optie is op de huidige site niet meer. Ik kan dus niet terugvinden welke garantie voorwaarden golden, 7 jaar geleden.

Matt Sleeps schermt met kuilvorming 2.5 cm, maar nergens staat het in detail uitgelegd.

Ik ben niet onder de indruk van hun informatievoorziening.
Beter Bed verkoopt nog wel de Emma Original matras in de 220cm maten.

• Motrax
  • Niet online

Motrax

Profileert

silmaril8 schreef op donderdag 27 november 2025 @ 21:20:
Beter Bed verkoopt nog wel de Emma Original matras in de 220cm maten.
Oh verrassend, had ik niet verwacht. Maar ja, ik weet ook dat met een Emma Original dat deze het minder dan 7 jaar volhoud. Dus nu eerst de Matt Sleeps en dan kijken we wel weer verder.

☻/
/▌
/ \ Analyseert | Modelleert | Valideert | Solliciteert | Generaliseert | Procrastineert | Epibreert |

• hhjm
  • Registratie: November 2007
  • Niet online
Wij hebben het Auping matras Elite. Mijn vrouw in soft x en bevalt haar goed. Ik heb ook een soft maar dan de I. Ik vind het matras wel erg zacht en krijg last van mjjn heupen en last van mijn zij. Op grond van mijn gewicht 65 kg is deze volgens Auping het meest geschikt. Ik kan nog omruilen naar de medium maar ik lees vaak dat deze veel harder is. Wie heeft ervaring met Elite medium die niet heel zwaar is? Zijn er ook mensen die de kern geruild hebben van soft naar medium of omgekeerd. En hoe dit ervaren?

• Lekkerboeie86
hhjm schreef op vrijdag 28 november 2025 @ 14:33:
Wij hebben het Auping matras Elite. Mijn vrouw in soft x en bevalt haar goed. Ik heb ook een soft maar dan de I. Ik vind het matras wel erg zacht en krijg last van mjjn heupen en last van mijn zij. Op grond van mijn gewicht 65 kg is deze volgens Auping het meest geschikt. Ik kan nog omruilen naar de medium maar ik lees vaak dat deze veel harder is. Wie heeft ervaring met Elite medium die niet heel zwaar is? Zijn er ook mensen die de kern geruild hebben van soft naar medium of omgekeerd. En hoe dit ervaren?
Hoeveel nachten slaap je hier al op? Meestal krijgen mensen last van hun heupen als het matras te hard is. Ik denk dat het slim is om nog 1x naar de showroom te gaan en een I Medium te proberen. Daarna besluiten om hem om te ruilen. Zou niet dit weekend gaan. Of direct bij opening, maar doe jezelf een plezier en kies een rustiger moment.

• hhjm
  • Registratie: November 2007
  • Niet online
Lekkerboeie86 schreef op vrijdag 28 november 2025 @ 14:45:
[...]

Hoeveel nachten slaap je hier al op? Meestal krijgen mensen last van hun heupen als het matras te hard is. Ik denk dat het slim is om nog 1x naar de showroom te gaan en een I Medium te proberen. Daarna besluiten om hem om te ruilen. Zou niet dit weekend gaan. Of direct bij opening, maar doe jezelf een plezier en kies een rustiger moment.
Ik slaap er al 5 weken op.

• Lekkerboeie86
hhjm schreef op vrijdag 28 november 2025 @ 18:55:
[...]

Ik slaap er al 5 weken op.
Nou dan heb het wel voldoende tijd gegeven. Mocht je het matras in de winkel hebben gekocht ipv. Online dan zou ik toch even die medium proberen en eventueel de kern laten wisselen.

• Boudewijn
  • Niet online

Boudewijn

omdat het kan

Zo na vier maanden en een winkelbezoek of 8 zijn we er eindelijk uit.
  • 2 Tempur matrasjes van 90x210. 25cm
  • Tempur schotelvering, electrisch. Was beetje twijfelgeval maar mijn vriendin wilde graag. Die zero-g relaxstand is fijn... Maar ik ben benieuwd hoe vaak ik die ga gebruiken
  • Massief notenhouten bed van Hasena. Toen we die eenmaal zagen wilden we de Tempur Arc waar we naar keken echt niet meer. Slimme upselling om zo'n unit vol in het zicht te zetten.
  • texeler dekbed. Stiekem nogal aan de prijs, ben benieuwd of het het waard is. Vriendin heeft het snel koud, waar ik het snel te warm vind in bed
  • nu alvast een silvana kussen voor mij gehaald, is wel echt ff wennen met slapen maar hopelijk minder klachten
.

We komen van een 160x200 bed af van 12 jaar oud dat op mijn vriendin is afgesteld. Zij is klein en licht, ik ben een te dikke kerel met behoorlijke lengte. Dus alles is verbetering. Ik word echt compleet kapot wakker, met ook behoorlijk stijve nek en rug. Wellicht mede door een 10 jaar oud donskussen van de Ikea...

Enige wat we niet getest hebben is hoe een goed potje bedsport op zo'n setup bevalt >:)

Duur middagje :)

[ Voor 31% gewijzigd door Boudewijn op 30-11-2025 18:43 ]

• Liegebeest
Liegebeest schreef op maandag 17 november 2025 @ 13:37:
[...]
Conclusie: onze huidige matras was van Beter Bed’s huismerk, de Gold.

We zijn er vrijdag avond weer heen geweest. Gingen er heen voor een nieuw matras, komen er weg met een bestelling voor een heel nieuw bed! :D

Ik had altijd het idee: die bedden met verstelbaar hoofdeinde, dat gaat toch nooit goed werken of goed omhoog, als je zo’n dikke pocketvering matras hebt?!

Nou, daar ben ik van bekeerd. :)

Elektrisch verstelbare boxspring van Karlsson, met twee pocketvering matrassen en dat ding zit en ligt heerlijk.

Plus: ik heb geleerd dat er toppers zijn met een split!

Ik wil eigenlijk nooit twee matrassen, want ik wil zonder gedonder tegen m’n partner aanliggen. Dat gaat natuurlijk moeilijk als je afzonderlijk van elkaar omhoog of omlaag wilt. Maar zo’n split-topper is dus een mooie middenweg! Die is tot aan de “lift” samengevoegd en vanaf daar gesplit.

Ik kijk er naar uit! :D

Pagina: 1 ... 55 56 Laatste