Ik slaap inmiddels een kleine 10 jaar naar tevredenheid op een matras van 80x220cm die traagschuim combineert met pocketveren. De opbouw is 8cm traagschuim, D80 schuim, 510 pocketveren per m2 8-slags, 4cm onderlaag comfortschuim. Totale dikte 25cm.
Ik ben 2 meter lang en weeg ca. 100 kilo. Ik ben gevoelig voor lage rugklachten. Ik heb vind de combinatie van een vrij hard matras met traagschuim fijn liggen. Door de stevigheid heb ik genoeg omdersteuning, maar door het traagschuim zak je toch wat weg bij je heupen en schouders waardoor de druk verminderd. Mijn vrouw is het tegenovergestelde van mij qua afmeting en gewicht, dus we kunnen echt niet op elkaars matrassen liggen.
We hebben nu een ‘normaal’ bed met lattenbodems. Die kraken inmiddels, en dat stoort me nogal. Ik zou dus compleet nieuw bed willen en daarbij direct ook overgaan naar 2x 90x220cm. Mijn vrouw is door haar formaat wat minder gevoelig voor klachten, maar wil vooral een zacht matras.
Matt-sleeps komt uit de testen als beste koop, maar ik vraag me toch af of dat voor de ‘extremen’ (lang en zwaar en klein en ligt) ook zo is. Ook kan ik mij herinneren dat de vorige keer dat ik een bed kocht, de verkoper aangaf dat een normaal bed met lattenbodem in principe altijd beter is qua ondersteuning dan een boxspring. Bij Matt-sleeps zou je naar een boxspring gaan als je de hele combinatie bij hun koopt. Het nadeel is dat je niet (hier in de buurt) kunt proefliggen. En het omruilen van een hele bedcombinatie is een stuk lastiger dan alleen een matras.
Hebben hier mensen met een vergelijkbaar postuur ervaring met Mattsleeps? En verstand van het verschil tussen boxspring en lattenbodems? Ik heb binned vorige zoektocht 10 jaar terug ook eerst een matras gehad waarbij je de stevigheid, net als bij Matt, kon aanpassen door matrasdelen om te draaien. Bij mij was het gevolg echt dat de matrasdelen in de tijk van elkaar schoven (vermoedelijk ook door mijn lengte en gewicht), dat was dus echt geen succes. De naad die je tussen 2 losse matrassen hebt, werd daardoor ook echt een kloof. Met onze huidige 2 matrassen ervaren we de naad niet als probleem, onze matrassen zijn zo verschillend dat je toch nooit in het midden kunt liggen. De Matt-matrassen gebruiken dit systeem ook, iemand daar ook ervaring mee?
[
Voor 13% gewijzigd door
The Legend op 11-01-2026 12:10
]