Mijn hardware is inderdaad niet gekocht met overclocken in het achterhoofd. Echter, het memory laten draaien op een snelheid die gesupport wordt door zowel het moederboard (
http://www.asrock.com/mb/AMD/970%20Extreme3/) als het memory zelf, lijkt mij geen vreemd doel. Ik hoopte ook eigenlijk meer op een technische reactie hoe het nou zit met de memory controller in mijn geval - ik had namelijk gelezen dat mijn CPU een integrated memory controller heeft, en die dus niet in de northbridge zelf zit, maar wat de implicaties waren voor overclocken was mij niet duidelijk.
Inmiddels heb ik deze thread gevonden, die het redelijk goed uitlegt
http://www.overclockers.com/step-guide-overclock-amd-phenom/
De Phenom heeft een memory controller (en daarmee NB) IN de CPU. Dat maakt niet veel uit in de zin van clocks die je kunt instellen - je NB heeft nog steeds een eigen clock, en kan prima de bottleneck voor memory bandwidth zijn - maar het betekent wel dat overclocken niet afhankelijk is van de kwaliteit van mijn moederboard (welke inderdaad een budget board is), maar van de NB en memory controller in de CPU.
Op dit forum werd al gezegd dat de memory controller in mijn Phenom de snelheid makkelijk aan zou kunnen
https://hardforum.com/thr....1616408/#post-1037427142. Daarnaast las ik ergens anders dat met name de Thubans een goede CPU-NB hebben. In de eerder genoemde thread over het overclocken van Phenoms werd een tabel gegeven met welke voltages er nodig zijn bij welke CPU-NB clocks. Daarbij zag ik dat er (mogelijk) best een aantal stappen te maken is zonder het voltage te verhogen, dus het leek me veilig dat te proberen.
Inmiddels ben ik, op stock voltage, 2 stappen van 200MHz omhoog (20% overclock) en mijn memory bandwidth is toegenomen met 10% in de eerste stap en 5% in de tweede stap. Heb nog niet uitgebreid getest, maar in een korte stress test lijkt alles stabiel. Ga wellicht vanavond eens kijken of ik - op stock voltage - nog verder kan.
Edit: Mocht iemand er ooit nog iets aan hebben, een paar ervaringen van mij van de invloed op geheugen snelheid en NB snelheid de geheugenbandbreedte. Mijn eerste stap was dus het verhogen van de memory clock, en vervolgens varieerde ik de NB clocks van 2000 MHz (stock) - 2800 MHz in stappen van 200 MHz. Iedere setting heb ik gebenchmarkt (single-threaded en multi-threaded) met SiSoftware Sandra. Dat leidde tot de volgende resultaten.
Mem @1333MHz, NB-2000MHz @ 1.15V (stock): single-threaded 6.010GB/s, multi-threaded 11.150 GB/s.
Mem @1600MHz, NB-2000MHz @ 1.15V (stock): single-threaded 6.161GB/s, multi-threaded 11.089 GB/s.
Mem @1600MHz, NB-2200MHz @ 1.15V (stock): single-threaded 6.569GB/s, multi-threaded 12.027 GB/s.
Mem @1600MHz, NB-2400MHz @ 1.15V (stock): single-threaded 6.972GB/s, multi-threaded 12.647 GB/s.
Mem @1600MHz, NB-2600MHz @ 1.2V: single-threaded 7.506GB/s, multi-threaded 13.798 GB/s.
Mem @1600MHz, NB-2800MHz @ 1.25V: single-threaded 7.807GB/s, multi-threaded 14.517GB/s
In summary: memory clock verhogen had geen effect op de geheugenbandbreedte, omdat de northbridge vermoedelijk al de bottleneck was. Verhogen van de NB clock met 40% leidde tot een bijna lineaire toename (30%) van de bandbreedte, zowel single-threaded als multi-threated. Mijns inziens een duidelijke bevestiging dat dit inderdaad de bottleneck was. Mogelijk is dat nog steeds zo, al lijkt de toename in bandbreedte van 2600 naar 2800MHz iéts af te nemen.
[
Voor 26% gewijzigd door
casparvl op 12-08-2017 22:26
]