Een Z790 Apex heeft maar 2 dimmsloten
Mooie setup die je daar hebt! En ik zou daarbij ook verwachten dat DDR5-7600 gewoon hoort te werken.. Zeker met een Z790 Apex moederbord.. Veel beter kan je niet vinden voor hoge geheugensnelheden.. je zou daar gewoon DDR5-8000+ van mogen verwachten.Slimmie205 schreef op woensdag 14 juni 2023 @ 11:30:toon volledige bericht
Hey tweakers. Recent heb ik mijn systeem een upgrade gegeven.
Intel 13900ks
Asus Z790 Apex
Team Group T-Force 2x16gb 7600 cl36
Ik krijg het setje RAM echter niet stabiel op de XMP1 setting. Het systeem boot keurig. Echter kreeg ik al vrij snel instabiliteit en hard freezes tijdens gamen.
Wat ik al heb gedaan:
-Memtest van uit de bios gedraaid. Geen errors op 7600
-Prime95 mem stress test = instant freez
-Voltages ram verhoogd
-IMC voltage verhoogd
-RAM downclocken (vooralsnog 6600 stabiel en geen freezes tijdens Prime95 mem stress test na 1 uur)
Toch wel een beetje een teleurstelling voor mij, getuige de high-end componenten die ik heb aangeschaft.
Nu kan de IMC van mijn 13900ks natuurlijk gewoon niet zo top zijn.
Kamer temperatuur is niet laag tijdens deze dagen. Mogelijk speelt dat ook een rol. Is RAM actief koelen een pre voor snelheden boven 6800?
Heeft iemand nog tips? Alvast bedankt!
Je kan inderdaad pech hebben met de IMC van je CPU, maar dat lijkt me hier niet het geval, dan had Memtest je, meer dan waarschijnlijk, errors gegeven.
Wat wel kan zijn is dat je geheugen te warm wordt, zeker met dit warme weer. Die kit van je is met SK Hynix A-die IC's en die zijn zeer temperatuur gevoelig, je zou die eigenlijk onder de 45c moeten houden. En dat is iets dat zeer lastig is op je Z790 Apex aangezien ze daar zeer dicht op elkaar zitten. Actieve koeling (een fan erop ofzo) kan dan zeker helpen. Zie ook bij de TPU review van de 7200 kit: https://www.techpowerup.c...7200-cl34-2x-16-gb/8.html
Je kan ook gewoon brute pech hebben dat je moederbord geen goede signaling heeft, dit was bijvoorbeeld een issue bij een reeks Asus Z690 Apex bordjes..
Maak je trouwens gebruik van een contact frame? Dat wil ook wel helpen
Ik zal hierbij ook even mijn eigen ervaring delen:
- CPU: Intel Core i7 13700K / Core i9 13900K / Core i9 13900KS
- MB: Gigabyte Z790 AORUS Master
- RAM: G.Skill Trident Z5 DDR5-7600
Na het vervangen van de 13700K naar een 13900K kreeg ik DDR5-7600 wel stabiel en MemTest86+ errorvrij. Dan heb ik dezelfde CPU en memory kit getest in een Asus ROG Z790 Maximus Hero moederbord en dat liep helemaal mis. Verder dan DDR5-6800 was dat bordje niet stabiel. Instant MemTest86+ errors op DDR5-7200 en DDR5-7600... En ik heb meerdere remounts gedaan en stock ILM..
Sinds gisteren heb ik ook een 13900KS maar nog niet de tijd gevonden om deze grondig aan de tijd te voelen.
Dank voor je uitgebreide reply!Skyline GT-R schreef op woensdag 14 juni 2023 @ 13:40:toon volledige bericht
[...]
Mooie setup die je daar hebt! En ik zou daarbij ook verwachten dat DDR5-7600 gewoon hoort te werken.. Zeker met een Z790 Apex moederbord.. Veel beter kan je vinden voor hoge geheugensnelheden.. je zou daar gewoon DDR5-8000+ van mogen verwachten.
Je kan inderdaad pech hebben met de IMC van je CPU, maar dat lijkt me hier niet het geval, dan had Memtest je, meer dan waarschijnlijk, errors gegeven.
Wat wel kan zijn is dat je geheugen te warm wordt, zeker met dit warme weer. Die kit van je is met SK Hynix A-die IC's en die zijn zeer temperatuur gevoelig, je zou die eigenlijk onder de 45c moeten houden. En dat is iets dat zeer lastig is op je Z790 Apex aangezien ze daar zeer dicht op elkaar zitten. Actieve koeling (een fan erop ofzo) kan dan zeker helpen. Zie ook bij de TPU review van de 7200 kit: https://www.techpowerup.c...7200-cl34-2x-16-gb/8.html
Je kan ook gewoon brute pech hebben dat je moederbord geen goede signaling heeft, dit was bijvoorbeeld een issue bij een reeks Asus Z690 Apex bordjes..
Maak je trouwens gebruik van een contact frame? Dat wil ook wel helpen
Ik zal hierbij ook even mijn eigen ervaring delen:De IMC in mijn 13700K haalde geen DDR5-7600, dat gaf instant errors bij MemTest86+. Draaide wel volledig stabiel op DDR5-7200.
- CPU: Intel Core i7 13700K / Core i9 13900K / Core i9 13900KS
- MB: Gigabyte Z790 AORUS Master
- RAM: G.Skill Trident Z5 DDR5-7600
Na het vervangen van de 13700K naar een 13900K kreeg ik DDR5-7600 wel stabiel en MemTest86+ errorvrij. Dan heb ik dezelfde CPU en memory kit getest in een Asus ROG Z790 Maximus Hero moederbord en dat liep helemaal mis. Verder dan DDR5-6800 was dat bordje niet stabiel. Instant MemTest86+ errors op DDR5-7200 en DDR5-7600... En ik heb meerdere remounts gedaan en stock ILM..
Sinds gisteren heb ik ook een 13900KS maar nog niet de tijd gevonden om deze grondig aan de tijd te voelen.
Dan zal ik eens testen met een fan erop gericht! Want ze werden 70 graden tijdens de stresstest op 6800
Het was ook bloedje heet in mijn kamer.
De sticks zitten inderdaad heel dicht op elkaar helaas. En in het dimm.2 slot ernaast heb ik mijn SSD geplaatst. Dus het is 1 blok hitte. Ik zal de SSD in het m.2 slot boven de gpu doen vandaag.
Mijn CPU is gedelid. En maak gebruik van een ddie block van EK. Echter ben ik niet helemaal overtuigd qua te temps. Een Supercool block ddie setje is onderweg.
Verder gebruik ik 4 rads met 11 fans. Dus cooling capaciteit genoeg voor CPU en GPU. Ik twijfel over RAM watercooling nu. Een fan gericht op RAM is effectief maar qua aesthetics niet geweldig...
Mijn setup:
:strip_exif()/f/image/yZ2IWciRlueowIVO1XYJIkJ5.jpg?f=fotoalbum_large)
Ik ga vandaag een setje RAM waterkoeling Halen. Leuke aanbiedingen op AliExpress nu bij Barrow en Bykski.Slimmie205 schreef op woensdag 14 juni 2023 @ 14:38:toon volledige bericht
[...]
Dank voor je uitgebreide reply!![]()
Dan zal ik eens testen met een fan erop gericht! Want ze werden 70 graden tijdens de stresstest op 6800
De sticks zitten inderdaad heel dicht op elkaar helaas. En in het dimm.2 slot ernaast heb ik mijn SSD geplaatst. Dus het is 1 blok hitte. Ik zal de SSD in het m.2 slot boven de gpu doen vandaag.
Mijn CPU is gedelid. En maak gebruik van een ddie block van EK. Echter ben ik niet helemaal overtuigd qua te temps. Een Supercool block ddie setje is onderweg.
Verder gebruik ik 4 rads met 11 fans. Dus cooling capaciteit genoeg voor CPU en GPU. Ik twijfel over RAM watercooling nu. Een fan gericht op RAM is effectief maar qua aesthetics niet geweldig...
Mijn setup:
[Afbeelding]
Mijn RAM kit werd gisteren 63 graden tijdens gewoon gaming en dat is op 1.35V met EXPO 6000C36. Tevens veel crashes met games.
Geen idee of het gaat helped tegen de crashes, maar de waterkoeling zit toch al in m'n pc, relatief kleine moeite om dan een RAM Block toe te voegen.
RTX 4090 / 7800X3D / 6000C30 32gb / Custom waterkoeling
Zo denk ik er ook over! Krijg binnenkort toch een nieuw CPU block. Dus waarom niet een leuk RAM wc setje. Op AliExpress staan idd mooie van Barrow en Bykski. Helaas niet met witte/nickel kleur heatspreaders.RemcoAR schreef op woensdag 14 juni 2023 @ 14:46:
[...]
Ik ga vandaag een setje RAM waterkoeling Halen. Leuke aanbiedingen op AliExpress nu bij Barrow en Bykski.
Mijn RAM kit werd gisteren 63 graden tijdens gewoon gaming en dat is op 1.35V met EXPO 6000C36. Tevens veel crashes met games.
Geen idee of het gaat helped tegen de crashes, maar de waterkoeling zit toch al in m'n pc, relatief kleine moeite om dan een RAM Block toe te voegen.
Hele mooie setup die je daar hebt en met een mooie loop! Hier is de bedoeling ook een loop te hebben met 1x360 + 2x480 radsSlimmie205 schreef op woensdag 14 juni 2023 @ 14:38:toon volledige bericht
[...]
Dank voor je uitgebreide reply!![]()
Mijn setup:
[Afbeelding]
Even offtopic voor je SSD.. je kan die inderdaad het beste plaatsen in het m.2 slot boven je GPU. Dat is verbonden met de PCI-E x4 4.0 lanes van je CPU die bedoeld zijn voor storage. Die in het dimm.2 slot delen PCI-E 5.0 lanes met je GPU, dus die heeft nu maar x8 ipv x16.. (niet dat dit zo heel veel uitmaakt op PCI-E 4.0/5.0). Het neem wel een warmte bron weg bij je geheugen..
Naar ram-koeling, er lijkt me toch behoorlijk wat Airflow te zijn in je NV7 kast. Een leuk waterblok voor je RAM kan zeker een oplossing zijn, maar zal wel voor een minder strakke loop zorgen vrees ik..
Ik zal ff kijken, maar ik heb ze wel voorbij zien komen.Slimmie205 schreef op woensdag 14 juni 2023 @ 14:58:
[...]
Zo denk ik er ook over! Krijg binnenkort toch een nieuw CPU block. Dus waarom niet een leuk RAM wc setje. Op AliExpress staan idd mooie van Barrow en Bykski. Helaas niet met witte/nickel kleur heatspreaders.
*Edit*
Toch niet. Wel witte block, maar geen heatspreaders.
Je kan ook gewoon een zwart setje heatspreaders halen, beetle opschuren, laagje primer er op en dan een pair lagen witte lak. Zolang je het deel dat contact maakt met het block met rust laat doet het niets af aan de koelcapaciteit.
Andere optie zou misschien zijn om voor een EKWB Monarch setje te gaan. Ik weet alleen niet of die ook helemaal compatible zijn met DDR5.
[ Voor 35% gewijzigd door RemcoAR op 14-06-2023 15:53 ]
RTX 4090 / 7800X3D / 6000C30 32gb / Custom waterkoeling
Dat is mijn grote angst. Dat de loop wat chaotischer wordt. SSD gaat vanavond in de m.2 slot.Skyline GT-R schreef op woensdag 14 juni 2023 @ 15:05:
[...]
Hele mooie setup die je daar hebt en met een mooie loop! Hier is de bedoeling ook een loop te hebben met 1x360 + 2x480 rads
Even offtopic voor je SSD.. je kan die inderdaad het beste plaatsen in het m.2 slot boven je GPU. Dat is verbonden met de PCI-E x4 4.0 lanes van je CPU die bedoeld zijn voor storage. Die in het dimm.2 slot delen PCI-E 5.0 lanes met je GPU, dus die heeft nu maar x8 ipv x16.. (niet dat dit zo heel veel uitmaakt op PCI-E 4.0/5.0). Het neem wel een warmte bron weg bij je geheugen..
Naar ram-koeling, er lijkt me toch behoorlijk wat Airflow te zijn in je NV7 kast. Een leuk waterblok voor je RAM kan zeker een oplossing zijn, maar zal wel voor een minder strakke loop zorgen vrees ik..
Misschien een optie om 2 mini fans onder en boven de ram modules te fabriceren?
/f/image/P9W0BBzgaxS4iYYXP3z9kIjU.png?f=fotoalbum_large)
De Asus ROG Z790 Hero die ik kort had, kwam met een fanbeugel hiervoor in de doos. Je Z790 Apex heeft dat volgens de handleiding ook:Slimmie205 schreef op woensdag 14 juni 2023 @ 16:16:
[...]
Dat is mijn grote angst. Dat de loop wat chaotischer wordt. SSD gaat vanavond in de m.2 slot.
Misschien een optie om 2 mini fans onder en boven de ram modules te fabriceren? [Afbeelding]
:fill(white):strip_exif()/f/image/ZqUPhQ4itXd1IB2KBIKBt61H.png?f=user_large)
Je kan daarmee alvast eens testen voor je meer geld uitgeeft?
:fill(white):strip_exif()/f/image/oayJc1onpY8Dan3w7UBsKJa4.png?f=user_large)
What the F... dat ik dat niet eerder gezien hadSkyline GT-R schreef op woensdag 14 juni 2023 @ 16:27:
[...]
De Asus ROG Z790 Hero die ik kort had, kwam met een fanbeugel hiervoor in de doos. Je Z790 Apex heeft dat volgens de handleiding ook:
[Afbeelding]
Je kan daarmee alvast eens testen voor je meer geld uitgeeft?
[Afbeelding]

Inmiddels geïnstalleerd! SSD ook verplaatst. Hopelijk drukt dit de temps wat.
:strip_exif()/f/image/fAUMFRAXKUBL7jcnl9im6Duj.jpg?f=fotoalbum_large)
Ik ben benieuwd naar je bevindingen!Slimmie205 schreef op woensdag 14 juni 2023 @ 19:05:
[...]
What the F... dat ik dat niet eerder gezien had![]()
Inmiddels geïnstalleerd! SSD ook verplaatst. Hopelijk drukt dit de temps wat.[Afbeelding]
Trouwens, wat is de SP waarde van je 13900KS?
Zie hier:
/f/image/EwF2nzHlhSQWJTfs37kaxYSp.png?f=fotoalbum_large)
Hoe krijg jij idle 20c kerel? Netjes. Mijn sp score:Skyline GT-R schreef op woensdag 14 juni 2023 @ 19:58:
[...]
Ik ben benieuwd naar je bevindingen!
Trouwens, wat is de SP waarde van je 13900KS?
Zie hier:
[Afbeelding]
:strip_exif()/f/image/1rkmr1RXyNZxAMZGAUfBL7mj.jpg?f=fotoalbum_large)
SP 109, mooi man!Slimmie205 schreef op woensdag 14 juni 2023 @ 21:15:
[...]
Hoe krijg jij idle 20c kerel? Netjes. Mijn sp score:
[Afbeelding]
Die screenshot is niet van nu.
Maar net MemTest gedraaid en XMP-7600 geeft een pass. Mooi. Nu Prime95 eens testen..
109 lijkt wel een prima. Zegt niet alles natuurlijk. De IMC kan best minder zijn dan die van een SP104 13900ks bijvoorbeeld.Skyline GT-R schreef op woensdag 14 juni 2023 @ 21:46:
[...]
SP 109, mooi man!
Die screenshot is niet van nu.Is van toen de CPU in een Asus bordje zat. Mijn Z790 Master geeft geen SP waardes. Dat is iets Asus ROG exclusiefs..
Maar net MemTest gedraaid en XMP-7600 geeft een pass. Mooi. Nu Prime95 eens testen..
Mijn MemTest ging op 7600 prima zonder fouten. Bijna 5 uur tot de tests klaar waren. Maar met Aida64 en Prime 95 ging het meteen mis..
Momenteel heb ik hem op 7000 staan en Aida64 is bezig as we speak.
System memory 96%
Package rond de 225-250watt
Package temp 70-77c
Ram sticks beide in de 58c
Wel een forse drop tov gisteren. Echter de ambient temp ook wat koeler geworden hier.
Hij is nu een uur bezig en vooralsnog geen gekke dingen gehad.
Hier loopt Prime95 Memory Torture test. So far so good...
Ja dat is gewoon ideaal voor benchen en tweaken! Geen case waar de warmte dient te worden afgevoerd maar lekker open en overal makkelijk met je handjes bij komen. Echter wil ik met mijn setup gewoon lekker gamen en een beetje tweaken. Om het permanent op een open benchtable te hebben is voor mij geen optie 😁Skyline GT-R schreef op woensdag 14 juni 2023 @ 22:23:
Ik draai dit op een open benchtable met luchtkoelingEen Noctua U12S heatsink met 2x Phanteks T30 fans op 3000rpm mode.
Ja klopt. Daarvoor heb ik hem ook. Heel fijn om rap wat mee te testen ed.Slimmie205 schreef op woensdag 14 juni 2023 @ 22:38:
[...]
Ja dat is gewoon ideaal voor benchen en tweaken! Geen case waar de warmte dient te worden afgevoerd maar lekker open en overal makkelijk met je handjes bij komen. Echter wil ik met mijn setup gewoon lekker gamen en een beetje tweaken. Om het permanent op een open benchtable te hebben is voor mij geen optie 😁
De bedoeling is wel degelijk dat ik hem inbouw in mijn 7000D met de waterkoeling er weer op. Maar ik valideer graag even alles op voorhand voor ik dat doe. Scheelt een hoop gedoe als er iets mis blijkt en alles weer uit elkaar moet..
Je hebt gelijk! Hoe is de prime95 mem stresstest gegaan? 7000d is btw ook een vette case!Skyline GT-R schreef op woensdag 14 juni 2023 @ 22:45:
[...]
Ja klopt. Daarvoor heb ik hem ook. Heel fijn om rap wat mee te testen ed.
De bedoeling is wel degelijk dat ik hem inbouw in mijn 7000D met de waterkoeling er weer op. Maar ik valideer graag even alles op voorhand voor ik dat doe. Scheelt een hoop gedoe als er iets mis blijkt en alles weer uit elkaar moet..
Helaas weer een dikke vastloper in Prime95 mem test @7000 in nog geen 20sec... Aida64 en MemTest is gewoon goed. Aan de temps kan het momenteel ook niet liggen. De sticks waren nog geen 50 graden.
Hoe kom ik er nou achter wat mij nekt? 😅
Heb nog wel een Maximus Formula Z690 liggen, wat overigens een prachtig bord is. Nog mooier qua looks dan de Z790 Apex om eerlijk te zijn. Maar heb juist de Apex gekocht voor maximale RAM speeds.
Heb ook nog een setje Kingston 6400c32 liggen. Die deed gewoon 6600 op de Z690. Achteraf had ik misschien gewoon beter mijn Z690 en Kingston setje kunnen gebruiken en 1000 euro's kunnen besparen 😫😆
Misschien heb ik gewoon echt pech met de IMC van m'n 13900KS.
Heb nog wel een Maximus Formula Z690 liggen, wat overigens een prachtig bord is. Nog mooier qua looks dan de Z790 Apex om eerlijk te zijn. Maar heb juist de Apex gekocht voor maximale RAM speeds.
Heb ook nog een setje Kingston 6400c32 liggen. Die deed gewoon 6600 op de Z690. Achteraf had ik misschien gewoon beter mijn Z690 en Kingston setje kunnen gebruiken en 1000 euro's kunnen besparen 😫😆
[ Voor 4% gewijzigd door Slimmie205 op 15-06-2023 08:20 ]
Prime95 heeft hier zonder issues gelopen.. maar op een thuiswerkdag ga ik het eens een hele dag laten lopen. Zien of het dan ook stabiel blijft. 
Die Z690 Formula is ook een heel mooi bordje. Zou ook prima staan in je witte build
En die zou ook gewoon DDR5-7600 moeten halen met een goede 13900KS, ik ken namelijk iemand die exact dat doet
Met die Apex hoor je gewoon vlot 8000+ te halen; 7600 hoort gewoon 24/7 stabiel te zijn.. Ik ben benieuwd welke issue jij precies hebt... Ik zou zeggen, test het eens op je Formula, maar dat is natuurlijk weer een heel gedoe om alles om te bouwen. Zeker met je direct die koeling..
Dat setje Kingston 6400C32 is ook een hele leuke en meer dan waarschijnlijk ook een A-die kitje, dus 7200MTs zat daar zeker in
Ik vind het moeilijk te geloven dat je IMC hier het probleem is.. Mijn ervaring met slechte IMCs is dat die zelfs niet door MemTest geraken..
Die Z690 Formula is ook een heel mooi bordje. Zou ook prima staan in je witte build
Met die Apex hoor je gewoon vlot 8000+ te halen; 7600 hoort gewoon 24/7 stabiel te zijn.. Ik ben benieuwd welke issue jij precies hebt... Ik zou zeggen, test het eens op je Formula, maar dat is natuurlijk weer een heel gedoe om alles om te bouwen. Zeker met je direct die koeling..
Dat setje Kingston 6400C32 is ook een hele leuke en meer dan waarschijnlijk ook een A-die kitje, dus 7200MTs zat daar zeker in
Ik vind het moeilijk te geloven dat je IMC hier het probleem is.. Mijn ervaring met slechte IMCs is dat die zelfs niet door MemTest geraken..
Slimmie205 schreef op donderdag 15 juni 2023 @ 06:24:
[...]
Je hebt gelijk! Hoe is de prime95 mem stresstest gegaan? 7000d is btw ook een vette case!
Vergelijkbaar issue hier.Slimmie205 schreef op donderdag 15 juni 2023 @ 08:18:
Helaas weer een dikke vastloper in Prime95 mem test @7000 in nog geen 20sec... Aida64 en MemTest is gewoon goed. Aan de temps kan het momenteel ook niet liggen. De sticks waren nog geen 50 graden.
Enige wat ik er tot op heden kan vinden is dat die ram chips boven 45 graden hun stabiliteit kunnen verliezen. (of blijkbaar genoeg dat ze van 100% naar 99,9% gaan en als je net dat stukje aantikt ingame of met een achtergrond task > GG)
Memtest passed hier ook op 7600 Mhz met een 13900KS
Destijds met DDR3/DDR4 ook soortgelijke issues gehad in Ubisoft games, dikke overclocks die overal doorheen kwamen maar Ubisoft games bleven heel random crashen. (achteraf ook op stock maar wel minder)
Welke temps lees je precies uit van de IC's of de PMIC?
Hier ga ik maar voor de oplossing van een waterblok erop en hopen dat het daaraan ligt (45 graden grens) of dat er meer volt doorheen kan zonder temperatuur issues
Je kan natuurlijk ook proberen je VRM van je formula op je Apex te zetten en dat mooie VRM monoblock van EK gebruiken
Had destijds ook een Z690 Formula maar bij RMA zonder verpakking terug en toen koop kunnen ontbinden.
Wel jammer want dat monoblock concept was wel funny ondanks dat de mounting een horror klus was met barb fittingen

Laatste optie is overclock forums afstruinen of ergens een XOC bios te vinden is , vaak semi optimaal voor daily usage omdat andere zaken niet/helemaal werken maar ram support is dat vaak het beste
Ik zit zooo niet te wachten om alles om te bouwen eigenlijk😩 Alle hardlines zijn op maat gemaakt. Pfff. Wat een geklooi dit 😅 Ik zal Reddit nog eens afspeuren naar memory settings en voltages.Skyline GT-R schreef op donderdag 15 juni 2023 @ 11:22:
Prime95 heeft hier zonder issues gelopen.. maar op een thuiswerkdag ga ik het eens een hele dag laten lopen. Zien of het dan ook stabiel blijft.
Die Z690 Formula is ook een heel mooi bordje. Zou ook prima staan in je witte buildEn die zou ook gewoon DDR5-7600 moeten halen met een goede 13900KS, ik ken namelijk iemand die exact dat doet
![]()
En ik zal het Kingston setje nog eens proberen op de Apex Z790. Die kreeg ik tot 6600c32 laatst. 6800c32 was niet stabiel voor zover ik getest had. Tevens werden de Kingston reepjes een stuk warmer dan de Team Group.
Lees de temps uit in dit programmatje:shroudster schreef op donderdag 15 juni 2023 @ 11:30:toon volledige bericht
[...]
[...]
Vergelijkbaar issue hier.
Enige wat ik er tot op heden kan vinden is dat die ram chips boven 45 graden hun stabiliteit kunnen verliezen. (of blijkbaar genoeg dat ze van 100% naar 99,9% gaan en als je net dat stukje aantikt ingame of met een achtergrond task > GG)
Memtest passed hier ook op 7600 Mhz met een 13900KS
Destijds met DDR3/DDR4 ook soortgelijke issues gehad in Ubisoft games, dikke overclocks die overal doorheen kwamen maar Ubisoft games bleven heel random crashen. (achteraf ook op stock maar wel minder)
Welke temps lees je precies uit van de IC's of de PMIC?
Hier ga ik maar voor de oplossing van een waterblok erop en hopen dat het daaraan ligt (45 graden grens) of dat er meer volt doorheen kan zonder temperatuur issues![]()
Je kan natuurlijk ook proberen je VRM van je formula op je Apex te zetten en dat mooie VRM monoblock van EK gebruiken(trouwens ooit een nieuwe VRM gekregen i.v.m. de oxidatie issues?)
Had destijds ook een Z690 Formula maar bij RMA zonder verpakking terug en toen koop kunnen ontbinden.
Wel jammer want dat monoblock concept was wel funny ondanks dat de mounting een horror klus was met barb fittingen![]()
Laatste optie is overclock forums afstruinen of ergens een XOC bios te vinden is , vaak semi optimaal voor daily usage omdat andere zaken niet/helemaal werken maar ram support is dat vaak het beste
Sorry voor de slechte foto.
:strip_exif()/f/image/WVC9SfHiKoSihAFH2MQdmXRa.jpg?f=fotoalbum_large)
[ Voor 8% gewijzigd door Slimmie205 op 15-06-2023 11:49 ]
Ik zie ook maar 1 temp per stick via AIDA64 , vermoed dat we enkel de PMIC kunnen uitlezen.Slimmie205 schreef op donderdag 15 juni 2023 @ 11:48:
[...]
Lees de temps uit in dit programmatje:
Sorry voor de slechte foto.
[Afbeelding]
Mijn hoofdverdachte blijft temperatuur. Wellicht een optie om de sticks enkel met airflow en zonder heatsink te testen? (looks wel wat basic maar als het werkt/uitsluit optie voordat je nieuwe tube runs maakt
Ik moet nog 5-10 werkdagen geduld hebben tot mijn Alphacool heatsinks en waterblok er zijn.
Is een optie inderdaad. Mijn SP score voor de Memory Controller is 80 btw. Dat schijnt normaal te zijn. Dus je zou denken dat de IMC gewoon zijn werk moet kunnen doen met dat Team Group setje op 7600.shroudster schreef op donderdag 15 juni 2023 @ 12:09:
[...]
Ik zie ook maar 1 temp per stick via AIDA64 , vermoed dat we enkel de PMIC kunnen uitlezen.
Mijn hoofdverdachte blijft temperatuur. Wellicht een optie om de sticks enkel met airflow en zonder heatsink te testen? (looks wel wat basic maar als het werkt/uitsluit optie voordat je nieuwe tube runs maakt)
Ik moet nog 5-10 werkdagen geduld hebben tot mijn Alphacool heatsinks en waterblok er zijn.
Ik verdenk eigenlijk meer het moederbord.. er zijn ook Z790 Apex bordjes met issues voor memory tracing…Slimmie205 schreef op donderdag 15 juni 2023 @ 17:51:
Memtest pass op 7600. Daarna wat voltages verhoogd. Maar Prime95 blijft bijna een instant freez. Via Reddit heel wat tips gekregen maar tot nu toe geen succes. Wou dat ik nog een 7000+ setje had liggen om uit te sluiten dat het niet mijn RAM is ...
[Afbeelding]
Nu testen met een ander 7000+ kitje is zeker ook een goed idee. Er zijn voldoende tweakers met zo een kitje die je mogelijks willen helpen?
Inmiddels progress gemaakt! Via Reddit een aantal tips gekregen om een aantal voltages aan te passen, zoals SA voltage en Memory Transmitter voltage. En vooralsnog loopt 7600 prima! Geen freeze in Prime95 mem test. Ook een TestMem5 Anta777Absolut voltooid zonder errors.Skyline GT-R schreef op donderdag 15 juni 2023 @ 20:36:
[...]
Ik verdenk eigenlijk meer het moederbord.. er zijn ook Z790 Apex bordjes met issues voor memory tracing…
Nu testen met een ander 7000+ kitje is zeker ook een goed idee. Er zijn voldoende tweakers met zo een kitje die je mogelijks willen helpen?
Vanuit hier kan ik verder
Dat is fijn om te horen! Ga je me nu vertellen dat Asus default wat voltage TE LAAG heeft staan?!?Slimmie205 schreef op vrijdag 16 juni 2023 @ 07:55:
[...]
Inmiddels progress gemaakt! Via Reddit een aantal tips gekregen om een aantal voltages aan te passen, zoals SA voltage en Memory Transmitter voltage. En vooralsnog loopt 7600 prima! Geen freeze in Prime95 mem test. Ook een TestMem5 Anta777Absolut voltooid zonder errors.
Vanuit hier kan ik verder
Welke heb je precies aangepast en naar wat?
Ik ben benieuwd hoe ver je die set krijgt op je Apex
Blijkbaar zijn de default voltages met XMP1 enabled @ 7600 niet voldoende nee. Althans in mijn geval. Het enige wat ik eerder aangepast had, was de vdd, vddq en IMC voltages zonder succes.Skyline GT-R schreef op vrijdag 16 juni 2023 @ 08:00:
[...]
Dat is fijn om te horen! Ga je me nu vertellen dat Asus default wat voltage TE LAAG heeft staan?!?![]()
Welke heb je precies aangepast en naar wat?
Ik ben benieuwd hoe ver je die set krijgt op je Apex
SA 1.2v
Vdd 1.4v
Vddq 1.4v
IMC 1.425v
Mem transmitter 1.325v
Dat was stabiel zonder problemen. We hebben een begin gelukkig. Nu ben ik allang blij met 7600mhz! We kunnen nu wat verschillende kanten op. Bijv. kijken of we de timings kunnen aanscherpen of de voltages heel licht naar beneden tunen. Of gewoon naar 8000mhz 😉
Ik heb een kort vraagje. Ik heb in 2018 een nieuwe PC gebouwd met een Asus ROG Maximus Formula XI, en heb daar G.Skill Trident Z RGB 2x8GB DDR4-3200 CL14-14-14-34 RAM (Samsung chips) bij gekocht. Ik heb eigenlijk gewoon het XMP profiel op het mobo gebruikt en toen werkte ie direct met deze strakke timings. Verder heb ik de CPU uiteraard overgeklokt, en dat ging allemaal prima. Deze geheugenkit stond destijds op de QVL van het moederbord.
Het geheugen is nu dermate goedkoop dat ik overweeg om ze te vervangen met 2x16GB, en ik was eigenlijk op zoek naar hetzelfde soort timings, echter kan ik die niet vinden.
Ik vind wel DDR4-3600 geheugen, maar die heeft (veel) minder strakke timings:
https://tweakers.net/pricewatch/compare/1436504;1456176/
Eentje voor 93 euro met 16-19-19-39 timings en eentje met 16-16-16-36 timings. De true latency is bij beiden 8,89ns wat practisch hetzelfde is als mijn eigen geheugenkit.
Beiden staan NIET op de QVL, waarschijnlijk om dat ze dat niet getest hebben destijds ofwel omdat beide kits nieuwer zijn dan het moederbord.
Ik ben er dus al een tijdje "uit" qua kennis en ik meen me te herinneren dat het niet meer zoveel uitmaakt om "snel" geheugen te hebben t.o.v. wat langzamer geheugen.
Ik denk dat ik het antwoord al weet, maar ik check t toch nog even voor de zekerheid hier:
is het "snellere" geheugen de bijna verdubbeling in meerprijs waard? en kan ik deze zondermeer probleemloos aanschaffen aangezien ze niet op de QVL staan?
Het geheugen is nu dermate goedkoop dat ik overweeg om ze te vervangen met 2x16GB, en ik was eigenlijk op zoek naar hetzelfde soort timings, echter kan ik die niet vinden.
Ik vind wel DDR4-3600 geheugen, maar die heeft (veel) minder strakke timings:
https://tweakers.net/pricewatch/compare/1436504;1456176/
Eentje voor 93 euro met 16-19-19-39 timings en eentje met 16-16-16-36 timings. De true latency is bij beiden 8,89ns wat practisch hetzelfde is als mijn eigen geheugenkit.
Beiden staan NIET op de QVL, waarschijnlijk om dat ze dat niet getest hebben destijds ofwel omdat beide kits nieuwer zijn dan het moederbord.
Ik ben er dus al een tijdje "uit" qua kennis en ik meen me te herinneren dat het niet meer zoveel uitmaakt om "snel" geheugen te hebben t.o.v. wat langzamer geheugen.
Ik denk dat ik het antwoord al weet, maar ik check t toch nog even voor de zekerheid hier:
is het "snellere" geheugen de bijna verdubbeling in meerprijs waard? en kan ik deze zondermeer probleemloos aanschaffen aangezien ze niet op de QVL staan?
Canon: EOS R6 | EF 16-35/4L IS USM | EF 70-200/2.8L IS II USM
Zeiss: 35/2 Distagon | 50/2 Makro-Planar | 85/1.4 Planar | 100/2 Makro-Planar | 135/2 Apo Sonnar
Ik zou persoonlijk niet te zot gaan in je geheugen upgrade... Ik kan je wel helemaal volgen dat je met de leuke prijzen van vandaag wilt upgraden naar een fijne kit 32GB, een setje DDR4-3600 kan je vinden tussen de 65-100EUR. Meer dan dat lijkt me gewoon te duur.. Je Z390 platform wil je mogelijks ook binnen een tijdje upgraden en dat zal dan vermoedelijk naar een DDR5 setup zijn. Je nieuwe DDR4 kitje ga je dan niet kunnen meenemen.
Voor je vraag rond timings, DDR4-3600C16 lijkt me een prima keuze ja, op intel zijn die timings ook net iets minder van belang dan op een AMD AM4 setup. Hetzelfde voor de subtimings. Je zou bijvoorbeeld ook een setje 4000C18 kunnen overwegen met een vergelijkbare true latency. Maar geen idee of DDR4-4000 stabiel is op Z390. Op mijn 10700K op Z490 draaide dat alvast zeer stabiel.
uitvoering: G.Skill Trident Z Neo F4-4000C18D-32GTZN
Voor je vraag rond timings, DDR4-3600C16 lijkt me een prima keuze ja, op intel zijn die timings ook net iets minder van belang dan op een AMD AM4 setup. Hetzelfde voor de subtimings. Je zou bijvoorbeeld ook een setje 4000C18 kunnen overwegen met een vergelijkbare true latency. Maar geen idee of DDR4-4000 stabiel is op Z390. Op mijn 10700K op Z490 draaide dat alvast zeer stabiel.
uitvoering: G.Skill Trident Z Neo F4-4000C18D-32GTZN
Voorlopig ga ik geen nieuwe PC bouwen. Deze voldoet nog prima. Dus een mobo/cpu upgrade gaat niet gebeuren.
Ik doe veel in Lightroom en Photoshop en ik merk dat zaken als Tone Curve in Lightroom (wanneer ik deze met een mask lokaal gebruik) traag wordt, en ook de AI denoise is erg traag. Soms wanneer ik een lange tijd in photoshop bezig ben dan is het ook vaak traag, en alles draait op M2.SSD's. Ik heb gewoon wat meer geheugen nodig om LR en PS in parallel te kunnen gebruiken.
Vandaar het idee om eens naar 32GB te upgraden. Maar ok, de meerprijs van 72 euro voor de 3600C16D-32GTZN is het niet waard t.o.v. de 3600C16D-32GTZNC. Dus dan zou ik voor 93 euro een mooi kitje hebben met een vergelijkbare true latency als mijn huidige 3200-kitje.
EDIT: hij staat in ieder geval bij G.Skill zelf als compatible met mijn moederbord:
https://www.gskill.com/qv...1/F4-3600C16D-32GTZNC-QVL
Waar ik nu dus niet achterkom is of het gaat om samsung chips of hynix chips...
Shit, Hynix dus: There are 2 kits made by G.Skill in the Trident Z Neo line:
F4-3600C16D-32GTZN, Samsung B-Die, 16-16-16-36 timings, ~$300
F4-3600C16D-32GTZNC, Hynix C-Die, 16-19-19-39 timings, ~$160
Ik doe veel in Lightroom en Photoshop en ik merk dat zaken als Tone Curve in Lightroom (wanneer ik deze met een mask lokaal gebruik) traag wordt, en ook de AI denoise is erg traag. Soms wanneer ik een lange tijd in photoshop bezig ben dan is het ook vaak traag, en alles draait op M2.SSD's. Ik heb gewoon wat meer geheugen nodig om LR en PS in parallel te kunnen gebruiken.
Vandaar het idee om eens naar 32GB te upgraden. Maar ok, de meerprijs van 72 euro voor de 3600C16D-32GTZN is het niet waard t.o.v. de 3600C16D-32GTZNC. Dus dan zou ik voor 93 euro een mooi kitje hebben met een vergelijkbare true latency als mijn huidige 3200-kitje.
EDIT: hij staat in ieder geval bij G.Skill zelf als compatible met mijn moederbord:
https://www.gskill.com/qv...1/F4-3600C16D-32GTZNC-QVL
Waar ik nu dus niet achterkom is of het gaat om samsung chips of hynix chips...
Shit, Hynix dus: There are 2 kits made by G.Skill in the Trident Z Neo line:
F4-3600C16D-32GTZN, Samsung B-Die, 16-16-16-36 timings, ~$300
F4-3600C16D-32GTZNC, Hynix C-Die, 16-19-19-39 timings, ~$160
[ Voor 22% gewijzigd door Deathchant op 23-08-2023 14:10 ]
Canon: EOS R6 | EF 16-35/4L IS USM | EF 70-200/2.8L IS II USM
Zeiss: 35/2 Distagon | 50/2 Makro-Planar | 85/1.4 Planar | 100/2 Makro-Planar | 135/2 Apo Sonnar
Zijn er hier Tweakers/ overklokkers die het leuk vinden om Nederland te vertegenwoordigen in de hwbot Country Cup?
https://hwbot.org/competition/Country%20Cup%202023/
https://hwbot.org/competition/Country%20Cup%202023/
Hallo,
Ik heb zojuist een fout gemaakt en ik kan niet vinden hoe deze te herstellen.
Mijn bedoeling was om de snelheid van het ramgeheugen te verhogen in bios. Deze stond namelijk op 2400 terwijl het 3200 snelheid ram is.
Eenmaal overgezet naar 3200, save and reboot geklikt en geen beeld meer en het CPU lampje op het mobo brandt.
Heb ik nu iets gesloopt of kan ik dit terugdraaien?
Hier mijn setup:
Ik heb zojuist een fout gemaakt en ik kan niet vinden hoe deze te herstellen.
Mijn bedoeling was om de snelheid van het ramgeheugen te verhogen in bios. Deze stond namelijk op 2400 terwijl het 3200 snelheid ram is.
Eenmaal overgezet naar 3200, save and reboot geklikt en geen beeld meer en het CPU lampje op het mobo brandt.
Heb ik nu iets gesloopt of kan ik dit terugdraaien?
Hier mijn setup:
# | Category | Product | Prijs | Subtotaal |
---|---|---|---|---|
1 | Processors | AMD Ryzen 5 5600X Boxed | € 139,- | € 139,- |
1 | Moederborden | MSI MPG B550 Gaming Edge Wifi | € 0,- | € 0,- |
1 | Videokaarten | ASRock AMD Radeon RX 7900 XTX Taichi 24GB OC | € 1.069,- | € 1.069,- |
1 | Behuizingen | Corsair iCUE 4000X RGB Tempered Glass Zwart | € 129,- | € 129,- |
1 | Monitors | MSI Optix G27CQ4 Zwart | € 0,- | € 0,- |
1 | Waterkoeling | NZXT Kraken X63 RGB | € 229,- | € 229,- |
1 | Geheugen intern | Kingston Fury Beast RGB KF432C16BBAK2/32 | € 86,43 | € 86,43 |
1 | Voedingen | Corsair RM750 (2019) | € 0,- | € 0,- |
1 | Solid state drives | Samsung 970 Evo Plus 1TB | € 79,99 | € 79,99 |
Totaal | € 1.732,42 |
Wat exact heb je gedaan? Heb je enkel je geheugensnelheid verhoogd? Of heb je het XMP profiel van je geheugen aangezet in de BIOS?
Voor het resetten van je instellingen kan je best een Clear CMOS doen. Dan hoort je systeem terug te booten met de default instellingen.
Voor het resetten van je instellingen kan je best een Clear CMOS doen. Dan hoort je systeem terug te booten met de default instellingen.
Dankjewel voor je reactie. Ik heb de snelheid aangepast en nu je zegt over dat xmp profiel, denk ik die ook per ongeluk aangevinkt te hebben.Skyline GT-R schreef op woensdag 20 maart 2024 @ 08:35:
Wat exact heb je gedaan? Heb je enkel je geheugensnelheid verhoogd? Of heb je het XMP profiel van je geheugen aangezet in de BIOS?
Heb zojuist de batterij eruit gewipt en na een x aantal minuten teruggeplaatst.
Hij doet het weer. Dankjewel voor je hulp!