Ik ben een tijd niet op GoT geweest dus zie dit topic wat aan de late kant. Ik heb in april de keuze voor een leaseauto moeten maken, en deze is eind juni geleverd. Voor andere lezers hier zal ik toch even mijn keuze en eerste ervaringen uiteenzetten.
M'n budget was 750 Euro incl. brandstofvoorschot en winterbanden, met 40.000 km voor 4 jaar. Ik mocht over m'n budget heen maar dat zou dan extra eigen bijdrage worden naast de vaste eigen bijdrage van 70 Euro die mijn werkgever sowieso berekent. Eis vanuit de werkgever was dat het een diesel moest zijn.
Auto's die ik heb overwogen:
- Volvo V40 D2 (14%)
- Scoda Octavia Combi 1.6TDI Greenline BusinessLine (20%)
- Seat Leon ST 1.6TDI Lease Sport (20%)
- Peugeot 308SW 1.6 BlueHDI Blue Lease (Executive) Pack (14%)
Ik wilde ook nog naar auto's als de Mazda 3 kijken, maar omdat die 'niet courant' zijn zouden ze al heel snel buiten budget vallen. Ook vanwege een vaak hoger brandstofvoorschot door het hogere vermogen en/of verbruik. Zelfs een Golf zou al gauw te duur worden. Ik moest m'n keuze dus al gauw beperken.
Ik reed een Opel Corsa EcoFLEX 1.3 CDTi 111 Edition (of zoiets). Ik kreeg deze destijds uit de poule toen ik in dienst kwam bij m'n werkgever en had op dat moment dus niets te kiezen. Deze auto is me echt 100% meegevallen. Prima compacte reisauto, ook op de (Duitse) snelweg met hogere snelheden. Bovendien verrassend ruim voor zo'n compact autootje. Ik heb later eens met een geüpdatete versie gereden maar vond die echt minder. De vering en demping waren veel weker gemaakt en de besturing was veel te licht. Ik stapte daarna graag weer in m'n eigen Corsa

. Maar goed, de tijd om een nieuwe keuze te maken was aangebroken. Ik wilde graag een auto in een hogere klasse en bij voorkeur een stationwagon. Hoewel het nu nog niet zo ver is ligt het wel in de lijn der verwachting dat er binnen 4 jaar misschien gezinsuitbreiding komt en dan is het toch wel praktisch om wat meer ruimte te hebben. Misschien niet direct noodzakelijk, maar je denkt er toch over na. Ook met vakanties en uitstapjes is al die ruimte natuurlijk wel erg handig.
Toch wel even serieus naar de V40 gekeken maar die werd wat aan de dure kant en de uitvoering zou dan vrij karig zijn. Hij reed erg fijn maar de ruimte achterin vond ik echt ronduit klein. Die viel dus af. Eigenlijk neigde ik al gauw naar de Leon of de Octavia, hoewel wel 20%.
Op een zaterdag maar eens langs de plaatselijke Peugeot-dealer gereden voor een proefrit met de 308SW. Ik moet zeggen dat ik best positief verrast was. Comfortabele, ruime auto, mooi uiterlijk (vind ik persoonlijk), krachtige en soepele motor, en de noodzakelijke opties waren aanwezig. Ook niets meer, en buiten de kleur niets te kiezen, maar dat zag ik niet als probleem. Ook direct de eerste ervaring met het kleine stuur, de hooggeplaatste klokkenwinkel en het touchscreen. Ik voelde me eigenlijk al gauw op m'n gemak in deze auto. Het stuur beviel me wel, m'n zitpositie was goed. Het touchscreen was wel even wennen en reageerde een beetje aan de trage kant maar het dashboard is daardoor wel rustig en opgeruimd. De proefritauto had niet de premium stoelen dus die heb ik in de showroom uitgetest en bevielen me een stuk beter dan de standaard stoelen.
Uiteindelijk gaat het ook om de centen onder de streep, dus in een Excelletje alles maar eens onder elkaar gezet. Ik had de Octavia en de Leon nog niet gereden. De Leon wel in de showroom bekeken maar er was geen auto beschikbaar voor een proefrit. Strakke, stoere auto, maar in de lease-uitvoering wel een beetje 'saai'. Die auto schreeuwt toch wel om minimaal dikke lichtmetalen velgen. Maar goed, m'n Excelbestand vertelde me al gauw de verschillen. Ervan uitgaande dat ze allemaal binnen leasebudget zouden blijven ging het toch al gauw om meer dan 50 Euro netto per maand in het voordeel van de Peugeot. Als je dat over een jaar berekent dan kun je daar toch ook wat anders leuks mee doen. Ik heb onze wagenparkbeheerder toen dus maar gevraagd eens een offerte van de Peugeot 308SW 1.6 BlueHDI in de Blue Lease Executive Pack uitvoering op te vragen. Die bleek binnen budget te blijven en toen was de keuze eigenlijk gauw gemaakt. Die 14% maakt 'm gewoon erg interessant. Nog wel even de hatchback overwogen maar het geringe prijsverschil i.c.m. de beperkte beenruimte achterin en de kleinere kofferbak hebben me doen besluiten voor de SW te gaan. En ik vind 'm eigenlijk ook mooier. Ik heb de Octavia en Leon niet meer bekeken. Tja, misschien waren die paar tientjes het wel waard geweest maar ik was gewoon erg te spreken over de 308 en heb door die ervaring i.c.m. de kostenverschillen niet meer verder gekeken. De Peugeot is begin mei besteld in de kleur Noir Perla Nero. De kleur was immers nog de enige vrije keuze

.
Eind juni werd de 308SW geleverd, kort voor mijn vakantie. De levertijd was zo'n 8 weken, best netjes dus. Tijdens de vakantie heb ik 'm direct mooi kunnen uitproberen. De eerste ervaringen:
Positief:
- Erg comfortabel en vooral ook erg stil, ook op hogere snelheid. Na 1100 km sturen in 11 uur tijd incl. files en stops stapte ik nog steeds vrij fris uit
. - Het kleine stuur i.c.m. het hoge dashboard vind ik persoonlijk erg fijn.
- Het panoramadak
. Erg mooi, zorgt voor veel licht in het interieur. In de bakkende Italiaanse zon heb ik het luik wel veel dichtgehouden overigens. - Krachtige, soepele motor.
- Het touchscreen zorgt voor een rustig en opgeruimd dashboard.
- Fijne stoelen.
- Directe, communicatieve besturing.
Kritiek:
- De hoogteverstelling van de stoelen zou wat mij betreft wat dieper mogen.
- De besturing is direct en communicatief, maar had nog wel iets 'strakker' gemogen (maar dan wordt er misschien weer ingeleverd op comfort).
- De bediening van het touchscreen is toch wel wat aan de trage kant. Ik merk overigens wel dat nu alles 'goed' staat ingesteld, ik niet ontzettend vaak iets hoef aan te passen dus het stoort me niet heel erg.
- De radio is echt heel erg matig. Het geluid is vlak en de bassen beginnen erg gauw te kraken als je ze een beetje fatsoenlijk probeert in te stellen.
- De uitrusting is basic. Het noodzakelijke zit erop maar allerlei veiligheidssystemen zijn afwezig en ook niet te bestellen. Ook de LED-koplampen zijn geen optie.
- TMC-verkeersinformatie in het navigatiesysteem. Da's toch wel achterhaald. Er is een (dure) dongel te koop waarmee apps beschikbaar komen via het touchscreen, waaronder een app met verkeersinformatie, maar die informatie wordt dan niet geïntegreerd in het navigatiesysteem. Onbegrijpelijk. Ik hoop dat dat via één of andere update toch een keer mogelijk wordt.
- De regensensor staat standaard uit en het is ook niet in te stellen dat je die standaard aan wilt hebben. Als het regent moet je 'm dus altijd eerst aanzetten.
Na 4 weken sturen ben ik prima over de 308SW te spreken, en ben ik blij met m'n keuze. Ik vind het vooral een erg fijne, comfortabele, ruime reisauto met een prima motor. En dat netto onder de streep (inclusief vaste eigen bijdrage) voor maar zo'n 185 Euro per maand

.