Wok schreef op zondag 14 februari 2016 @ 21:50:
Jullie gaan voorbij aan dit:
[...]
Dat (parkeer)sensoren van de wappie raken door de sneeuw, snap ik nog wel, maar dat 'oranje sleuteltje' is gewoon een storingsmelding en dát vind ik onacceptabel in zo'n geval.
Het is ook gewoon een storing --> de software kan niet zien of het komt door sneeuw/gladheid of door dat een sensor daadwerkelijk defect is, de software ziet alleen dat de sensoren waarden doorgeven die buiten het verwachte meet bereik liggen. Ook al is de storing veroorzaakt door externe invloeden maar de melding is gewoon correct en volstrekt acceptabel. En als je geen elektronische storingen wil dan koop je maar gewoon een ouwe bak uit het jaar kruik om het cru te zeggen. Er zijn maar een paar fabrikanten die deze elektronica fabriceren, en ze werken allemaal hetzelfde. Dat wil zeggen, op het moment dat de juiste werking van het systeem niet gegarandeerd kan worden wordt de werking beperkt dan wel uitgeschakeld. En dat is logisch, zeker bij zaken als remmen hoort veiligheid voorop te staan, als de werking van een hulpmiddel daarbij niet naar behoren werkt (b.v gladheid), dan schakel je dat uit en laat je dat aan het gezonde verstand over van de bestuurder.
Zo als al aangegeven, dit is niet specifiek Renault, dezelfde elektronica wordt door vrijwel alle merken gebruikt. De werking is daar dus ook hetzelfde, het systeem wordt uitgeschakeld / beperkt als de juiste werking niet gegarandeerd kan worden, zeker bij systemen die met veiligheid te maken hebben.
Sorry voor mijn felle reactie maar als je geen idee hebt hoe iets werkt kun je je beter eerst verdiepen voordat je maar wat gaat lopen roepen. Uiteraard ben ik het geheel met je eens dat een nieuwe auto vijf jaar probleemloos zou moeten functioren. En in principe doet het gros dat ook, het blijft echter massa productie dus je zal altijd een x percentage hebben wat dat niet doet. Er is geen enkele fabrikant die een 100% perfectie productie lijn heeft waarvan de gehele productie vijf jaar lang probleemloos functioneert. Niet bij Renault, niet bij de duitsers en ook zelfs niet bij rolls-royce of een bentley. Vervelend dat je best wat pech hebt, is niet anders volgende keer beter maar heb niet de illusie dat het merk gebonden is.
@MK1998NL geen last van eigelijk, heb de verlichting wel relatief fel staan, de standaard instelling was een beetje zwak.
@Hammetlje, 1500 euro lijkt me redelijk goed maar iets minder zou niet raar zijn (1250), ook al is het een initiale, het is wel een 17 jaar oude auto met aardig wat kilometers (niet dat dat erg is of iets om je tegen te houden). Alles werkt dus dat zijn zeker pluspunten, dat het leer wat minder van de bestuurdersstoel is met deze leeftijd/km. stand te verwachten. Ik zou nog even uitzoeken welke 1.2 het betreft, ze zijn in 1999 met distributieriem en met ketting geleverd, als het 1 met ketting is dan zit je niet met elke 5jaar/120k met de vervanging van de riem (Wat zeker een pluspunt is).