Het grote Renault topic - Deel 6 Vorige deel Overzicht Laatste deel

Dit topic is onderdeel van een reeks. Ga naar het meest recente topic in deze reeks.

Pagina: 1 ... 8 ... 48 Laatste
Acties:
  • 239.692 views

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• xeoMe
  • Registratie: Januari 2010
  • Laatst online: 11-06 17:27
xeoMe schreef op zaterdag 16 januari 2016 @ 13:52:
[...]

Toch een slechte zaak, me eigen fiat grande punto uit 2008 doet het dan toch beter.
Elke keer die radio zacht zetten is ook geen doen.

Rij vandaag wel ff langs de dealer om het te vragen.
Bij het model wat ik heb simpele parkeersensoren is het niet mogelijk.
Met parkeersensoren waar het in de display wordt weergeven (obstakels) of een camera dan kan je het wel aanpassen.
Geluid gaat tevens niet via de speakers toch iets wat niet zo duur is neem ik aan.

Dus radio zachter of boem is ho.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Galaxis
  • Registratie: Augustus 2001
  • Laatst online: 09:16
Vanochtend met -6 had mijn Megane 2012 estate 1.5dci toch wel serieus moeite .

Starten ging goed, stationair draaien wilde hij bijna niet. Hij schommelde flink in toerentallen.

Herken iemand dit euvel ?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• melcon
  • Registratie: April 2004
  • Laatst online: 15:25
psy schreef op vrijdag 15 januari 2016 @ 15:26:
Nu jullie het over verbruik hebben post ik ook hier nog even de (aangepaste) update die ik laatst op Autoweek en het Lagunaforum zette. Want verbruik....daar let ik ook erg op (ja terwijl ik een 205 pk turbo heb :9 )
Leuk om te lezen dat het allemaal erg goed bevalt :) je kan de licht schakelaar op permanent aan laten staan, verlichting gaat dan gewoon uit als je contact af zet en daarna de deur open doet (besturuders deur open = licht uit). Kan me ergens iets voorstellen dat je dat met xenon niet zou willen ivm slijtage maar mijn vader heeft met z'n eerste setje xenon 190.000 km gedaan en die heeft ze altijd aan (iets met gezien worden, eigenlijk zou het verplicht moeten zijn om altijd licht aan te hebben maar dat is een mening ;) ).

Voor wat betreft de clio 4 dat je de verlichting daar niet gewoon op aan kan laten staan, dat vind ik ook een enorm gemis (de clio 3 had dit wel). Dat is wel 1 van de grootste minpunten (is wel mee te leven gelukkig). Wil nog eens keer doorpluizen welke relais de verlichting aansturen en dan de led verlichting over zetten op de normale verlichting, dan kan die gewoon op auto en zal het licht altijd branden bij auto aan.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• TheUninvited
  • Registratie: Juli 2011
  • Laatst online: 11-06 18:27
Het was vanochtend -5/-6 celcius zoiets en mn auto begon flink geluid te maken als ik ging koppelen. Het is een Renault Megane III Hatchback begin 2010, nog geen 80k gereden. Iemand enig idee wat het zou kunnen zijn?

Het was een fluitend geluid klonk alsof er iets slecht gesmeerd was maar was niet echt knarsend dus denk niet dat het de tanden oid zijn. Vorige week was het ook al alleen leek door de kou iets erger te zijn geworden en zodra de motor op temperatuur was geen last meer van.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• RvL
  • Registratie: Maart 2002
  • Laatst online: 15:48

RvL

Pffff, doe je de moeite om een uitgebreide review te schrijven op Autoweek, welke je ook nog eens zeer regelmatig bijwerkt, beginnen er een paar te zaniken dat je de auto voor de foto's op de stoep hebt geparkeerd... 8)7
Galaxis schreef op maandag 18 januari 2016 @ 10:23:

Starten ging goed, stationair draaien wilde hij bijna niet. Hij schommelde flink in toerentallen.

Nooit last van gehad in 340.000km Mégane (verdeeld over 2 auto's). Wel af en toe dat hij iets meer stond te nagelen, maar nooit echt pulseren.
TheUninvited schreef op maandag 18 januari 2016 @ 12:03:
Het was vanochtend -5/-6 celcius zoiets en mn auto begon flink geluid te maken als ik ging koppelen. Het is een Renault Megane III Hatchback begin 2010, nog geen 80k gereden. Iemand enig idee wat het zou kunnen zijn?

Het was een fluitend geluid klonk alsof er iets slecht gesmeerd was maar was niet echt knarsend dus denk niet dat het de tanden oid zijn. Vorige week was het ook al alleen leek door de kou iets erger te zijn geworden en zodra de motor op temperatuur was geen last meer van.
Daar zou ik toch eens naar laten kijken, zeker als het met kou erger wordt.

Liefde maakt een smal bed breed!
Nu de dekens nog...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• TheUninvited
RvL schreef op maandag 18 januari 2016 @ 13:16:
Pffff, doe je de moeite om een uitgebreide review te schrijven op Autoweek, welke je ook nog eens zeer regelmatig bijwerkt, beginnen er een paar te zaniken dat je de auto voor de foto's op de stoep hebt geparkeerd... 8)7

[...]

Nooit last van gehad in 340.000km Mégane (verdeeld over 2 auto's). Wel af en toe dat hij iets meer stond te nagelen, maar nooit echt pulseren.

[...]

Daar zou ik toch eens naar laten kijken, zeker als het met kou erger wordt.
APK komt er sowieso aan dus zal naar gekeken worden, vind het alleen een vreemd geluid en heb het nog nooit ergens anders gehoord of over gelezen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• hardware-lover
  • Registratie: Augustus 2005
  • Niet online

hardware-lover

verder kijken dan ......

RvL schreef op maandag 18 januari 2016 @ 13:16:

[knip]
Welkom in Nederland anno 2016! Er valt altijd wel wat te zeiken in dit land, ook al gaat het helemaal nergens over, en die zwartkijkers kom je dan ook overal tegen, ook recentelijk in dit topic. Kijk naar de positieve en inhoudelijke reacties, en leg de rest als spam naast je neer en ga er vooral niet op in. d:)b

Testing, one, two ...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Wok
  • Laatst online: 11-06 21:25

Wok

Dakloos...

Galaxis schreef op maandag 18 januari 2016 @ 10:23:

*Meldt :w

Hier vanochtend _exact_ hetzelfde. Moeilijk aanslaan en vervolgens een paar seconden op drie cilinders lopen...

Nog een paar maanden en dan is-ie gelukkig weg... Ben er wel een beetje klaar mee...

[ Voor 8% gewijzigd door Wok op 18-01-2016 14:14 ]

Who is General Failure and why is he reading my hard drive?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• sderooij
  • Registratie: Juni 2010
  • Laatst online: 17:54
Wok schreef op maandag 18 januari 2016 @ 14:11:
[...]

*Meldt :w

Hier vanochtend _exact_ hetzelfde. Moeilijk aanslaan en vervolgens een paar seconden op drie cilinders lopen...

Nog een paar maanden en dan is-ie gelukkig weg... Ben er wel een beetje klaar mee...
Is dit voor elke megane van een specifiek bouwjaar???

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Galaxis
Geen idee, ik heb het nog nooit eerder gehad. Moet ik er wel bij vertellen dat mijn 1.5DCI gechipt is. Wellicht gewoon een gare gloeispiraal, verstopte egr, slechte accu ?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• melcon
hardware-lover schreef op maandag 18 januari 2016 @ 14:04:
[...]

Welkom in Nederland anno 2016! Er valt altijd wel wat te zeiken in dit land, ook al gaat het helemaal nergens over, en die zwartkijkers kom je dan ook overal tegen, ook recentelijk in dit topic. Kijk naar de positieve en inhoudelijke reacties, en leg de rest als spam naast je neer en ga er vooral niet op in. d:)b
Iets met man from uncle :o :+

Bij ons vanochtend -9 op de temp. meter, starten lopen zonder moeilijk te doen, zo als het in principe hoort. Maar er kunnen altijd diverse oorzaken voor zijn (b.v. relatief veel water in het brandstoffilter wat bevriest en de doostroom belemmert. Sommige filters kun je aftappen, anderen moet je gewoon regelmatig vervangen wat helaas niet altijd gebeurt. Het brandstof filter dient ook om water af te scheiden bij een diesel!), als het na een minuut weg is zou ik me er ook verder niet druk om maken. Bij een gechipte auto waarbij de mapping aangepast is kan het altijd zijn dat het bij koudere temperaturen wat moeilijker gaat, de mapping ligt immers dichter bij de grens en is daar door gevoeliger voor de omstandigheden.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• RvL

RvL

Hier ook starten en lopen vanmorgen. Maar ja, die auto heeft dan ook pas 6700km gelopen. Zou niet goed zijn als die nu al begint met tegensputteren 's morgens ;)
hardware-lover schreef op maandag 18 januari 2016 @ 14:04:
[...]

Tja, tot m'n spijt heb ik er wel op gereageerd hoewel ik goed weet dat ik het niet moet doen...

Nu de dekens nog...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Anoniem: 319464

TheUninvited schreef op maandag 18 januari 2016 @ 12:03:

Dat is de distributieriem en of multiriemen. Bepaalde autoos hebben er meer last van dan andere. Met warmte zet alles uit en weg is het geluid.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• TheUninvited
Anoniem: 319464 schreef op dinsdag 19 januari 2016 @ 06:18:
[...]

Dat is de distributieriem en of multiriemen. Bepaalde autoos hebben er meer last van dan andere. Met warmte zet alles uit en weg is het geluid.
Ah dat zou het best kunnen zijn inderdaad bedankt :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• G.Scholtens
  • Registratie: November 2009
  • Laatst online: 13:48
Is het normaal dat de kachel van een clio (2013) niet super warm word?
Vooral met dit weer merk ik dat het niet heet word in de auto, heb de temperatuur op zijn mag en de ventilator op standje 2.

Moet dagelijks een ritje doen van 90km (uur rijden), maar heb de kachel hele rit op de heetste stand en dan ook nog de jas aan in de auto. En kan niet zeggen wat een hitte in de auto.

Als ik de kachel aan zet van onze corsa uit 2005, deze is binnen paar kilometer al lekker warm.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• melcon
Heb je wel of geen climate control? Indien climate control en je hebt de eco stand aan staan, de eco stand uit zetten. Maar zo te lezen heb je geen climate control, temperatuur op max. zou standje sauna moeten zijn, is dit niet het geval zou ik ff bezoekje aan de dealer brengen.
RvL schreef op maandag 18 januari 2016 @ 16:41:
[...]

Tja, tot m'n spijt heb ik er wel op gereageerd hoewel ik goed weet dat ik het niet moet doen...
Soms is het wel even leuk om er op te reageren, gewoon omdat het vermakelijk is om uit te vogelen of ze voor rede vatbaar zijn 8) wat over het algemeen niet het geval is, hier ben je vrij snel achter en daarna kan de negeer stand aan :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Anoniem: 710439

Exorcist schreef op zaterdag 16 januari 2016 @ 15:29:
[...]

Nou, toeval..dit is m'n 19de auto en kan maar van twee heugen dat deze handmatig uitgeschakeld moesten worden (Golf II en Hyundai S-Coupé). Op oudere auto's is het logisch(er), maar anno 2016 vind ik het gewoon vreemd/ouderwets.
Mijn collega heeft een Clio IV en die gaat volgens mij gewoon uit.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• melcon
Op stand 0 of stand auto gaat die uit ja dat klopt. Op stand dimlicht gaat die piepen en niet uit, en juist dat is wat je wil (net als bij de clio 3).

Acties:
  • 0 Henk 'm!

melcon schreef op dinsdag 19 januari 2016 @ 09:31:
Op stand 0 of stand auto gaat die uit ja dat klopt. Op stand dimlicht gaat die piepen en niet uit, en juist dat is wat je wil (net als bij de clio 3).
Wat mij dus bijstaat is dat-ie op de aan-stand (dus stads- en dimlicht) uit gaat. Maar daar moet ik even achteraan. Mijn eigen Clio4 had een auto-stand, die van hem niet.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Exorcist
  • Niet online

Exorcist

Uitdrijvûrrrr!

Anoniem: 710439 schreef op dinsdag 19 januari 2016 @ 09:47:
[...]

Wat mij dus bijstaat is dat-ie op de aan-stand (dus stads- en dimlicht) uit gaat. Maar daar moet ik even achteraan. Mijn eigen Clio4 had een auto-stand, die van hem niet.
Clio 4 met lichtsensor wel, zonder niet. Alleen DRL gaat (logischerwijs) aan/uit op contact.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Anoniem: 356920

De Franse autobouwer Renault zal 15.000 wagens terugroepen om hun motoren af te stellen zodat het filtersysteem correct werkt bij alle temperaturen. Dat heeft de Franse minister van Milieu Ségolène Royal gezegd op de Franse radiozender RTL France. “Franse wagens moeten een voorbeeld zijn”, zei ze.

Overheidstesten in de nasleep van het Volkswagen-gesjoemel hebben uitgewezen dat de gegevens die Renault verschaft over het vervuilingsniveau van zijn wagens, niet overeenstemmen met de werkelijkheid.

De Franse constructeur zegt niet te frauderen en wil zich in orde stellen met de normen. “Om een motor af te stellen, is een halve dag nodig. Renault engageert zich om ruim 15.000 wagens terug te roepen om ze te controleren en juist af te stellen”, aldus Royal.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Anoniem: 284893

Anoniem: 356920 schreef op dinsdag 19 januari 2016 @ 10:05:
De Franse autobouwer Renault zal 15.000 wagens terugroepen om hun motoren af te stellen zodat het filtersysteem correct werkt bij alle temperaturen. Dat heeft de Franse minister van Milieu Ségolène Royal gezegd op de Franse radiozender RTL France. “Franse wagens moeten een voorbeeld zijn”, zei ze.

Overheidstesten in de nasleep van het Volkswagen-gesjoemel hebben uitgewezen dat de gegevens die Renault verschaft over het vervuilingsniveau van zijn wagens, niet overeenstemmen met de werkelijkheid.

De Franse constructeur zegt niet te frauderen en wil zich in orde stellen met de normen. “Om een motor af te stellen, is een halve dag nodig. Renault engageert zich om ruim 15.000 wagens terug te roepen om ze te controleren en juist af te stellen”, aldus Royal.
De Franse autoconstructeur Renault zal 15.000 auto's terugroepen naar de garage om hun motor beter af te stellen. Het gaat enkel om wagens die nog niet verkocht zijn. Dat kondigde de Franse minister van Milieu Ségolène Royal vanmorgen aan op RTL France. "Franse wagens moeten een voorbeeld zijn", zei ze.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• melcon
Anoniem: 710439 schreef op dinsdag 19 januari 2016 @ 09:47:
[...]

Dat zou kunnen natuurlijk, dat het nog wel zo werkt op auto's zonder licht sensor. Op de clio 3 werkte het ongeacht of je wel of geen licht sensor had. Dat zou op de clio 4 ook zo moeten zijn.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Hoe kan je nu wagens terugroepen die nog niet verkocht zijn, dat klopt dus niet.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Anoniem: 356920 schreef op dinsdag 19 januari 2016 @ 11:30:
Hoe kan je nu wagens terugroepen die nog niet verkocht zijn, dat klopt dus niet.
Stockwagens waarschijnlijk. Auto's die bij de dealer staan (showroommodellen enz)

[ Voor 4% gewijzigd door Anoniem: 284893 op 19-01-2016 11:31 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• PauseBreak
  • Registratie: November 2006
  • Laatst online: 04-06 17:06
Anoniem: 356920 schreef op dinsdag 19 januari 2016 @ 11:30:
Ongeacht welke voertuigen je een modificatie op toepast heet het een 'product recall', dus in goed Nederlands een 'terugroepactie'. Als ik het bericht juist lees gaat dit om voorraadwagens en wagens die nog bij de kwaliteitscontrole staan.

Nee, merp!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

melcon schreef op dinsdag 19 januari 2016 @ 10:46:
[...]

Dat zou kunnen natuurlijk, dat het nog wel zo werkt op auto's zonder licht sensor. Op de clio 3 werkte het ongeacht of je wel of geen licht sensor had. Dat zou op de clio 4 ook zo moeten zijn.
Hier verschillende Renaults gehad:
Clio 2 - zonder sensor: lichten bleven aan.
Clio 4 - zonder sensor: lichten blijven aan (bij 2 modellen identiek hetzelfde)
Captur - zonder sensor: Blijven aan
Scenic (rond 2006) - met sensor: lichten gaan uit.
Modus (zonder sensor): lichten uit.

Dus er zit niet echt een logica in..

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• G.Scholtens
melcon schreef op dinsdag 19 januari 2016 @ 09:07:
Heb je wel of geen climate control? Indien climate control en je hebt de eco stand aan staan, de eco stand uit zetten. Maar zo te lezen heb je geen climate control, temperatuur op max. zou standje sauna moeten zijn, is dit niet het geval zou ik ff bezoekje aan de dealer brengen.

[...]

Soms is het wel even leuk om er op te reageren, gewoon omdat het vermakelijk is om uit te vogelen of ze voor rede vatbaar zijn 8) wat over het algemeen niet het geval is, hier ben je vrij snel achter en daarna kan de negeer stand aan :)
Zal eens even een bezoekje brengen, bedankt zover

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• melcon
PauseBreak schreef op dinsdag 19 januari 2016 @ 11:34:
[...]

Ongeacht welke voertuigen je een modificatie op toepast heet het een 'product recall', dus in goed Nederlands een 'terugroepactie'. Als ik het bericht juist lees gaat dit om voorraadwagens en wagens die nog bij de kwaliteitscontrole staan.
Dat klopt dus idd wel, het zijn wagens die bestemd zijn voor verkoop maar nog niet afgeleverd. Zo als PauseBreak al terecht opmerkt heet het dan nog steeds een terugroep actie. Dan mag pgm nu weer terug naar het vw-topic ;)

[ Voor 4% gewijzigd door melcon op 19-01-2016 11:58 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Meer duidelijkheid

Ook in België zullen enkele honderden Renaults worden teruggeroepen omdat ze te vervuilend zijn. Volgens de woordvoerder van Renault België gaat het om 383 wagens van het model Captur dCi met een dieselmotor van 110 pk, die van de band rolden tussen februari en juli 2015. “Zij zullen allemaal binnenkort een brief krijgen en hun auto slechts enkele uren moeten missen”.

De Franse autobouwer Renault zal 15.000 wagens terugroepen omdat ze door een technisch probleem in de uitlaat meer vervuilende stoffen uitstoten dan toegelaten. Dat heeft de Franse minister van Milieu Ségolène Royal gezegd op de Franse radiozender RTL France. “Franse wagens moeten een voorbeeld zijn”, zei ze. Overheidstesten in de nasleep van het Volkswagen-gesjoemel hebben uitgewezen dat de gegevens die Renault verschaft over het vervuilingsniveau van zijn wagens, niet overeenstemmen met de werkelijkheid.

De Franse constructeur zegt niet te frauderen en wil zich in orde stellen met de normen.

“Het is een beetje ongelukkig dat dit nu gebeurt midden in al die verhalen over gesjoemel”, zegt Karl Schuybroek van Renault België. “Bij ons gaat het om een technisch probleem aan de filter van de uitlaat. Normaal moet die de opgestapelde zwavel om de 1000 kilometer verbranden maar bij de dieselmotor van de Captur met 110 pk is dat niet het geval”.

Omdat het zware model met 110 pk niet zo vaak wordt verkocht en het mankement enkel bestaat bij auto’s geproduceerd in de periode februari-juli van vorig jaar, blijft het aantal getroffen wagens in ons land beperkt tot 383. “Die eigenaars hoeven niets te vrezen”, aldus Schuybroek. “De motor is niet kapot en ze zullen hun wagen maar hooguit een halve dag moeten missen. Alle eigenaars krijgen binnenkort een brief”.

Bron: het Nieuwsblad

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• melcon
De captur is er dus met 110 dci? Jammer dat de clio 4 dat niet heeft, dat was wel interessant geweest :)

Overigens, betreft dus een roet filter generatie die niet naar behoren werkt wat dus niets met sjoemel software of frauderen te maken heeft. Blijkbaar zijn er wat mensen die vw uit de media willen krijgen ten koste van andere merken, helaas pindakaas ;)

[ Voor 55% gewijzigd door melcon op 19-01-2016 12:55 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• EJonk
  • Laatst online: 06-06 07:46
Hier een Clio 3 mk1 die wel uitgaat, en een Clio 4 die niet uitgaat. Het is volgens mij een optie, die ik eigenlijk wel mis op de 4.
Anoniem: 284893 schreef op dinsdag 19 januari 2016 @ 11:36:
[...]

Hier verschillende Renaults gehad:
Clio 2 - zonder sensor: lichten bleven aan.
Clio 4 - zonder sensor: lichten blijven aan (bij 2 modellen identiek hetzelfde)
Captur - zonder sensor: Blijven aan
Scenic (rond 2006) - met sensor: lichten gaan uit.
Modus (zonder sensor): lichten uit.

Dus er zit niet echt een logica in..

You can't be happy all the time, they will come and break your legs!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• melcon
Ik mis hem ook, die DRL boeit mij niet, wil gewoon dimlicht (en lichten achter) aan hebben.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• PauseBreak
melcon schreef op dinsdag 19 januari 2016 @ 12:52:
De captur is er dus met 110 dci? Jammer dat de clio 4 dat niet heeft, dat was wel interessant geweest :)

Overigens, betreft dus een roet filter generatie die niet naar behoren werkt wat dus niets met sjoemel software of frauderen te maken heeft. Blijkbaar zijn er wat mensen die vw uit de media willen krijgen ten koste van andere merken, helaas pindakaas ;)
Ja melcon, de ons omringende landen krijgen vaak een interessanter motorpallet. Zo is de Mégane III in Duitsland ook verkocht met de 1.9dCi (130pk) en de 2.0dCi (130-165pk), waar wij slechts de 1.5dCi en later de 1.6dCi kregen. België heeft voor bepaalde modellen ook andere motoriseringen beschikbaar dan wij hier kennen.

Als particuliere koper loont het dus zeker om in het buitenland te kijken als je op zoek bent naar een andere Renault. Wel moet je goed rekening houden met de verschillen in uitrustingsniveaus. Nederlandse Renaults waren tot de harmonisatie die door de fabriek werd afgedwongen in 2013, standaard rijker uitgerust dan 'buitenlandse' Renaults.

Zelf ga ik tegen de tijd dat de Mégane eruit gaat ook zeker in Duitsland kijken voor een vervanger. Ik heb niks met de muesliblokken die hier worden verkocht namelijk.

Nee, merp!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• melcon
Klopt, dat wist ik wel, in duitsland was de laguna 3 ook leverbaar met de 3.0 Dci (jummie, laat die 530d maar zitten ;) ). Maar dat de captur er met 110 was had ik nog niet meegekregen :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• RvL

RvL

Toevallig dat ik 'm een tijdje terug in de prijslijst zag staan. Nog even over zitten twijfelen, maar toch voor de grotere broer gegaan. De stap terug in bagageruimte van Mégane Estate naar Captur was toch net te groot.

Nu de dekens nog...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• la_fusion
  • Registratie: Maart 2007
  • Laatst online: 11:54
PauseBreak schreef op dinsdag 19 januari 2016 @ 13:15:
[...]

Ja melcon, de ons omringende landen krijgen vaak een interessanter motorpallet. Zo is de Mégane III in Duitsland ook verkocht met de 1.9dCi (130pk) en de 2.0dCi (130-165pk), waar wij slechts de 1.5dCi en later de 1.6dCi kregen. België heeft voor bepaalde modellen ook andere motoriseringen beschikbaar dan wij hier kennen.

Als particuliere koper loont het dus zeker om in het buitenland te kijken als je op zoek bent naar een andere Renault. Wel moet je goed rekening houden met de verschillen in uitrustingsniveaus. Nederlandse Renaults waren tot de harmonisatie die door de fabriek werd afgedwongen in 2013, standaard rijker uitgerust dan 'buitenlandse' Renaults.

Zelf ga ik tegen de tijd dat de Mégane eruit gaat ook zeker in Duitsland kijken voor een vervanger. Ik heb niks met de muesliblokken die hier worden verkocht namelijk.
Niet alleen om de motoren maar ook grotere keus kun je prima in het buitenland gaan kijken. Als ik zie hoe weinig Clio 4 RS/Megane 3 RS er in Nederland te koop staan ten opzichte van Duitsland.. uiteindelijk scheelt het onder de streep niet zoveel maar het is fijner als je kunt kiezen uit 20 exemplaren die voldoen aan je wensen dan uit 1 exemplaar.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• psy
  • Registratie: Oktober 1999
  • Laatst online: 15:55

psy

melcon schreef op maandag 18 januari 2016 @ 11:06:
[...]

Leuk om te lezen dat het allemaal erg goed bevalt :) je kan de licht schakelaar op permanent aan laten staan, verlichting gaat dan gewoon uit als je contact af zet en daarna de deur open doet (besturuders deur open = licht uit). Kan me ergens iets voorstellen dat je dat met xenon niet zou willen ivm slijtage maar mijn vader heeft met z'n eerste setje xenon 190.000 km gedaan en die heeft ze altijd aan (iets met gezien worden, eigenlijk zou het verplicht moeten zijn om altijd licht aan te hebben maar dat is een mening ;) ).

Voor wat betreft de clio 4 dat je de verlichting daar niet gewoon op aan kan laten staan, dat vind ik ook een enorm gemis (de clio 3 had dit wel). Dat is wel 1 van de grootste minpunten (is wel mee te leven gelukkig). Wil nog eens keer doorpluizen welke relais de verlichting aansturen en dan de led verlichting over zetten op de normale verlichting, dan kan die gewoon op auto en zal het licht altijd branden bij auto aan.
Bij de primera merkte ik wel dat na een paar jaar de intensiteit afnam, dat was na pak hem beet 100.000 effectief gereden kilometers. Dan deed ik er een nieuwe set in, heb daar volgens mij in totaal 3 keer een nieuwe set voor gekocht. Ja, je kan langer doorrijden met xenon, maar ik heb op een gegeven moment toch liever weer een nieuw setje erin :)

8.960 Wp - 16 kW Daikin L/W - 2 x MHI L/L - gasloos sinds 2017 - Loxone - SAP/IS-U/ABAP - rijdt nog LPG ;-)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• PauseBreak
la_fusion schreef op dinsdag 19 januari 2016 @ 13:55:
[...]

Niet alleen om de motoren maar ook grotere keus kun je prima in het buitenland gaan kijken. Als ik zie hoe weinig Clio 4 RS/Megane 3 RS er in Nederland te koop staan ten opzichte van Duitsland.. uiteindelijk scheelt het onder de streep niet zoveel maar het is fijner als je kunt kiezen uit 20 exemplaren die voldoen aan je wensen dan uit 1 exemplaar.
Ja precies, al staan er van de Laguna III en Mégane III ook genoeg in Nederland te koop, maar als je wat leukere uitvoeringen wilt hebben qua motorisering dan valt het aanbod erg snel tegen en/of kom je terecht bij wat louche handelaren. Dan ga ik liever zelf speuren en mijn garagist vertellen welke ik wil hebben. Hij importeert wekelijks auto's, dus dat mag hij allemaal regelen tegen die tijd :P

Nee, merp!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Anoniem: 654400

Zo, daar is een forse paardenvlaai onderweg naar de ventilator, in huize Renault.

[ Voor 3% gewijzigd door Anoniem: 654400 op 19-01-2016 20:05 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• melcon
@psy, dat is zo, de intensiteit neemt wel wat af na verloop van tijd.

Je ziet ook wel dat de auto's in Duitsland vaak ook opties hebben die wij niet kunnen kiezen, clio 4 is daar b.v. met stoelverwarming leverbaar!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• PauseBreak
melcon schreef op woensdag 20 januari 2016 @ 09:15:
@psy, dat is zo, de intensiteit neemt wel wat af na verloop van tijd.

Je ziet ook wel dat de auto's in Duitsland vaak ook opties hebben die wij niet kunnen kiezen, clio 4 is daar b.v. met stoelverwarming leverbaar!
Hier ook hoor, dealeroptie ;)

Nee, merp!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• melcon
Ik bedoel de af-fabriek optie, die was in 2012 wel al in DL leverbaar maar nog niet in NL als optie.
Terwijl het wel in het instructieboekje staat :+

Wellicht dat het inmiddels wel kan hoor :D

De volgende troll heeft zich ook al weer aangediend zie ik trouwens :o

[ Voor 15% gewijzigd door melcon op 20-01-2016 11:07 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• PauseBreak
melcon schreef op woensdag 20 januari 2016 @ 11:06:
Ik bedoel de af-fabriek optie, die was in 2012 wel al in DL leverbaar maar nog niet in NL als optie.
Terwijl het wel in het instructieboekje staat :+

Wellicht dat het inmiddels wel kan hoor :D
Volgens mij is de werking hetzelfde en de dealeroptie ietsjes goedkoper, dus ach :P

Nee, merp!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• melcon
Haha dat is zo! Volgende auto komt er stoel verwarming in 8)

In het kader van het onterecht Renault bashen nog een weetje: de betreffende terugroepactie was al gepland in december voor uitvoering in januari. Daarboven op was het probleem al geconstateerd in juli (voor vw gate) en al aangepast in productie in september. Het betreft dus ook nog eens alleen auto's geproduceerd voor vw gate.

Renault is ook europees marktleider op het gebied van elektrische auto's 8)
Voor Tesla dus O-)

http://www.renaultactueel...der-in-elektrische-autos/

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• KillaZ
  • Registratie: Augustus 2004
  • Laatst online: 15:47
Nou daar staat ze:

http://www.marktplaats.nl...a557deff636f4f8b9c5b7a618

Dikke kans dat ik in het topic blijf: Ph.3 Clio is interessant als boodschappen auto :)

K to the KillaZ

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Je hebt niet op alle foto's de kentekenplaat gecensureerd ;)

Edit: never mind. Je hebt het op 1 foto wèl gedaan :P

[ Voor 32% gewijzigd door Anoniem: 710439 op 21-01-2016 13:51 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• melcon
Mooie auto, hopelijk vind je snel een koper!

Clio 3 GT niet leuk? :*)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• KillaZ
  • Registratie: Augustus 2004
  • Laatst online: 15:47
Anoniem: 710439 schreef op donderdag 21 januari 2016 @ 13:50:
Je hebt niet op alle foto's de kentekenplaat gecensureerd ;)

Edit: never mind. Je hebt het op 1 foto wèl gedaan :P
Origineel had ik al verwijderd toen ik dacht; waar doe ik dat nou weer voor? :+

K to the KillaZ

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Galaxis
Mijn megane heeft weer wat nieuws , de schakelindicator werkt meer niet dan wel. Lekker wazig weer. Niet dat ik er vaak naar keek, maar het viel mij vandaag op. Bij 130 in zijn 4 moest ik nog niet op schakelen haha. Soms met 120 in zijn 5 op cc geeft hij ook niks aan. Software foutje ?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• melcon
Waarschijnlijk de sensor die aan geeft in welke versnelling je zit, als die niet weet in welke versnelling je rijdt kan die je daar ook niet over adviseren

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• G.Scholtens
Gister kwam ik onderweg een trailer vol met nieuwe megane's tegen, toch wel leuke wagens om te zien :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Idutchman
  • Registratie: December 2009
  • Laatst online: 06-06 15:56
crosspost van het 'show je auto topic'.

Een recente foto in een parkeergarage:
Afbeeldingslocatie: http://i.imgur.com/ExaKwfp.jpg

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Idutchman
G.Scholtens schreef op vrijdag 22 januari 2016 @ 09:51:
Gister kwam ik onderweg een trailer vol met nieuwe megane's tegen, toch wel leuke wagens om te zien :)
Vooral de GT-Line/GT look! Ik heb nog een GT-Line van het uitgaande model (Megane III). Maar een GT-Line model zou ik wel weer willen!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• eborn
  • Registratie: April 2000
  • Laatst online: 10-06 17:36
Mijn Megane 1.5dci van eind 2011 heeft sinds een paar dagen het irritante probleem dat de automatische parkeerrem niet meer zelf lost. Via de schakelaar werkt het nog wel. Bij stilstand gaat hij er meestal wel zelfstandig op, maar ook niet altijd. Wil er sowieso naar laten kijken nu de occassion nog in de garantie zit. Maar kan het iets met de kou te maken hebben? Te lage spanning o.i.d.?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Sport_Life
  • Registratie: Mei 2002
  • Nu online

Sport_Life

Solvitur ambulando

Ik heb een megane 2013 en tov de Clio die ik hiervoor had of de 308 van mijn vriendin vind ik de megane vrij stug sturen. Rijdt eigenlijk niet heel prettig (kreeg m in de lease toegewezen). Hebben meer mensen dit gevoel bij de megane en is dit bij de nieuwe modellen minder? Mag eind dit jaar een nieuwe uitzoeken en zat te denken aan de nieuwe megane hatchback.
G.Scholtens schreef op vrijdag 22 januari 2016 @ 09:51:
Heb m al zien rijden!

[ Voor 25% gewijzigd door Sport_Life op 24-01-2016 01:39 ]

PV: 9360 WP WZW/ONO | Warmtepomp: Toshiba Estia 11KW 3fase | A+++ | Zappi v2.1

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Joopieboy
  • Registratie: Mei 2006
  • Laatst online: 29-12-2020

Joopieboy

No smoke, no poke

Topicstarter
la_fusion schreef op dinsdag 19 januari 2016 @ 13:55:
[...]

Exact de reden dat mijn Swift Sport YP6 ook uit het buitenland komt. :P Helaas is dit in Nederland steeds erger en erger... Je moet vaak al moeite doen om een gewone uitvoering te vinden ipv al die eco's. :X

Het leven is te kort om geduld te hebben!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

eborn schreef op vrijdag 22 januari 2016 @ 23:55:
Mijn Megane 1.5dci van eind 2011 heeft sinds een paar dagen het irritante probleem dat de automatische parkeerrem niet meer zelf lost. Via de schakelaar werkt het nog wel. Bij stilstand gaat hij er meestal wel zelfstandig op, maar ook niet altijd. Wil er sowieso naar laten kijken nu de occassion nog in de garantie zit. Maar kan het iets met de kou te maken hebben? Te lage spanning o.i.d.?
Meermaals zelfde probleem gehad met Scenic.. Steeds een computerfout. Ik zou eens langs de dealer gaan. Schrijven ze die fout weer weg.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• PauseBreak
Sport_Life schreef op zondag 24 januari 2016 @ 01:34:
Ik heb een megane 2013 en tov de Clio die ik hiervoor had of de 308 van mijn vriendin vind ik de megane vrij stug sturen. Rijdt eigenlijk niet heel prettig (kreeg m in de lease toegewezen). Hebben meer mensen dit gevoel bij de megane en is dit bij de nieuwe modellen minder? Mag eind dit jaar een nieuwe uitzoeken en zat te denken aan de nieuwe megane hatchback.
Er is maar één manier om daar achter te komen: Plan een proefrit in voor de Mégane IV. Let er wel even op dat er nogal een verschil in onderstelafstelling zit tussen de 'Bose' en de 'GT-Line'.

Nee, merp!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• eborn
Anoniem: 284893 schreef op zondag 24 januari 2016 @ 10:27:
[...]

Meermaals zelfde probleem gehad met Scenic.. Steeds een computerfout. Ik zou eens langs de dealer gaan. Schrijven ze die fout weer weg.
Is het uiteindelijk wel een keer opgelost bij een beurt?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Exorcist
  • Niet online

Exorcist

Uitdrijvûrrrr!

Volgende week maar even terug met de Clio. Aan de rechterzijde komt er een rammel/gekraak naar voren bij hogere snelheden. Gisteren als passagier even mee "gespeeld" en het lijkt op het raamrubber bij de A-stijl. Te irritant in ieder geval.

[ Voor 7% gewijzigd door Exorcist op 24-01-2016 20:23 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• PauseBreak
Exorcist schreef op zondag 24 januari 2016 @ 20:23:
Volgende week maar even terug met de Clio. Aan de rechterzijde komt er een rammel/gekraak naar voren bij hogere snelheden. Gisteren als passagier even mee "gespeeld" en het lijkt op het raamrubber bij de A-stijl. Te irritant in ieder geval.
Kijk eens of het weggaat als je het raamrubber invet.

Nee, merp!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Exorcist
  • Niet online

Exorcist

Uitdrijvûrrrr!

PauseBreak schreef op zondag 24 januari 2016 @ 20:29:
[...]

Kijk eens of het weggaat als je het raamrubber invet.
Ik betwijfel of het nut heeft..het ding is nu een week oud en heb het al sinds dag één. Hoort mijns inziens niet te kunnen met nieuw rubber.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• PauseBreak
Exorcist schreef op zondag 24 januari 2016 @ 20:31:
[...]

Ik betwijfel of het nut heeft..het ding is nu een week oud en heb het al sinds dag één. Hoort mijns inziens niet te kunnen met nieuw rubber.
Dat is inderdaad wel slordig. Had er toch bij de kwaliteitscontrole in de haven en bij de dealer wel uitgepikt moeten worden als het een slecht rubbertje is.

Nee, merp!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Metro2002
  • Registratie: Augustus 2002
  • Laatst online: 16:14

Metro2002

Memento mori

De kachelventilator van mijn megane 2 maakt een tikkend geluid, waarschijnlijk zitten er een paar blaadjes in. Enig idee hoe ik dat makkelijk schoon kan maken? Moet dan de plastic kap eraf van de paravan bak of kan er ik er van binnenuit bij?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

eborn schreef op zondag 24 januari 2016 @ 13:37:
[...]

Is het uiteindelijk wel een keer opgelost bij een beurt?
Ja en nee. de oorzaak zou ergens een lek zijn waardoor er vocht aan de elektronica kan. Dat is denk ik niet opgelost.

Al kan ik het niet met zekerheid zegen want ik rij zelf niet met die wagen..

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• eborn
Anoniem: 284893 schreef op maandag 25 januari 2016 @ 11:14:
[...]

Ja en nee. de oorzaak zou ergens een lek zijn waardoor er vocht aan de elektronica kan. Dat is denk ik niet opgelost.

Al kan ik het niet met zekerheid zegen want ik rij zelf niet met die wagen..
Typisch, want mijn auto begon met klagen na een beurt door de wasstraat ;) Toen was er een zekering kapot waardoor het complete parkeerrem niet meer functioneerde. Na een nieuwe zekering heeft het weer een paar weken gewerkt, maar nu dus weer klachten. Volgende week maar eens langs de garage...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• psy

psy

Het is soms wel handig zo'n elektrische parkeerrem maar voor mij had het zeker niet gehoeven. Wordt zo vaak gebruikt...dat moet haast wel kapot gaan op een gegeven moment.

8.960 Wp - 16 kW Daikin L/W - 2 x MHI L/L - gasloos sinds 2017 - Loxone - SAP/IS-U/ABAP - rijdt nog LPG ;-)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• melcon
Dat geld ook voor de gewone parkeer rem, dan zijn het de handrem kabels die stuk gaan of onvoldoende remwerking door uitgerekte kabels. Het is beiden onderhevig aan slijtage en gaat op een gegeven moment "stuk". Voordeel van de elektrische parkeer rem is dat deze niet met kabels werkt maar gewoon direct op de klauw en in principe significant langer mee gaat. (Remkabels stuk is niet vreemd bij 2 ton, elektrische parkeer rem wel).

Wat er bij zonezns en eborn waarschijnlijk gebeurd is dat er vocht in de elektromotor is gekomen met kortsluiting als gevolg (dat verklaart de zekering die gesprongen is). Vervangen van de zekering is niet voldoende, de behuizing dient droog gemaakt te worden maar bovenal gecontroleerd te worden of de afdichting tegen vochtinwerking nog goed is. Zo niet dan herstellen anders zal het probleem terug komen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Stefan87
  • Registratie: Augustus 2010
  • Laatst online: 13-12-2023
Hebben jullie ook problemen met R-link en het connecten van een mobiele telefoon m.b.v. bluetooth?
Ik heb een:
- Renault Captur 0.9 TCe Energy 66kW S&S Dynamique uit 2014
- Samsung Galaxy S5 uit 2014

Mijn telefoon herkent R-link en nadat ze connected zijn verschijnt mijn telefoon in het scherm v/d auto, maar verder kan ik niets.

Hebben jullie enig idee?

[ Voor 22% gewijzigd door Stefan87 op 27-01-2016 14:35 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• psy

psy

Een kapotte normale handrem heb ik zelf nooit meegemaakt in mijn 26 jarige auto-rij-ervaring.
Een kapotte elektrische handrem heb ik wél al meegemaakt (met een Passat).
Nu zegt dat allemaal niks want erg persoonlijk, maar ik heb er geen lekker gevoel bij.

Over de Laguna schrijft de ANWB ook:
Dit vindt de Wegenwacht
Bij de ontwikkeling van deze Laguna-generatie heeft Renault er heel veel aangedaan om tot een beter kwaliteitsniveau te komen dan voorheen. Voorlopig lijkt dat goed gelukt, er zijn veel minder klachten bekend over dit model dan over de vorige Laguna. Een belangrijke oorzaak is de sterk verbeterde sleutelkaart, waarin bijvoorbeeld de batterij een apart vak heeft, waardoor het elektronische gedeelte volledig is beschermd tegen vocht en vuil. Dat scheelt gewoon storingen. De elektrisch bediende handrem blijft wel regelmatig haken, waardoor de auto niet meer rijdbaar is. De wegenwacht heeft daarvoor wel een oplossing. De elektronica is in z’n algemeenheid nog wel wat kwetsbaar, met name omdat er door de bijzondere plaatsing van componenten wel eens (spat)water binnendringt. Dat kan tot uiteenlopende storingen leiden, maar meestal is het een kwestie van droogmaken en goed afsluiten.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• PauseBreak
psy schreef op woensdag 27 januari 2016 @ 15:31:
Een kapotte normale handrem heb ik zelf nooit meegemaakt in mijn 26 jarige auto-rij-ervaring.
Een kapotte elektrische handrem heb ik wél al meegemaakt (met een Passat).
Nu zegt dat allemaal niks want erg persoonlijk, maar ik heb er geen lekker gevoel bij.

Over de Laguna schrijft de ANWB ook:

[...]
Voor die elektronische handrem van de Laguna III phase 1 is ook een fix, dus dat klopt wel :P Anderzijds prefereer ik ook een 'normale' handrem simpelweg omdat ik nooit de handrem gebruik. Ik zet de auto altijd in de versnelling weg. De handrem gebruik ik alleen bij het uitladen van de weekboodschappen.

Nee, merp!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• psy

psy

Is dat een fix die vooraf gemonteerd kan worden, of pas nodig als je er last van hebt?

@melcom - overigens is de remkabel bij de Primera nog altijd in uitstekende staat na 550.000 kilometer :)
wel is de kabel van de benzineklep stuk gegaan...waarschijnlijk door te weinig gebruik...dat krijg je met LPG ;)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• melcon
Bij alle dealer onderhouden laguna's is die fix toegepast als de auto binnen is geweest voor onderhoud. Dat zal bij 99% v/d auto's zijn.

Uiteraard kunnen handrem kabels prima heel lang mee gaan, één en ander is ook afhankelijk v/d omstandigheden. Er zijn vervelendere kabels die stuk kunnen gaan, die van de motorkap ontgrendeling bijvoorbeeld :P (clio 2 en laguna I kwaaltje :o )

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• CWH
  • Registratie: Juli 2006
  • Laatst online: 11-06 10:34

CWH

G.Scholtens schreef op dinsdag 19 januari 2016 @ 08:49:
Is het normaal dat de kachel van een clio (2013) niet super warm word?
Vooral met dit weer merk ik dat het niet heet word in de auto, heb de temperatuur op zijn mag en de ventilator op standje 2.

Moet dagelijks een ritje doen van 90km (uur rijden), maar heb de kachel hele rit op de heetste stand en dan ook nog de jas aan in de auto. En kan niet zeggen wat een hitte in de auto.

Als ik de kachel aan zet van onze corsa uit 2005, deze is binnen paar kilometer al lekker warm.
Ben je nog terug geweest naar de dealer hiermee? Zoja, wat is daar uitgekomen? Ik ervaar nl hetzelfde in mijn Megane (RS)(2013). Ook moet de knop ook echt op "voeten" staan om warme voeten te krijgen. In de tussenstanden voel ik gewoon een koude tocht!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• PauseBreak
melcon schreef op donderdag 28 januari 2016 @ 07:39:
Bij alle dealer onderhouden laguna's is die fix toegepast als de auto binnen is geweest voor onderhoud. Dat zal bij 99% v/d auto's zijn.

Uiteraard kunnen handrem kabels prima heel lang mee gaan, één en ander is ook afhankelijk v/d omstandigheden. Er zijn vervelendere kabels die stuk kunnen gaan, die van de motorkap ontgrendeling bijvoorbeeld :P (clio 2 en laguna I kwaaltje :o )
Vergeet ook de motorkapontgrendeling van de Mégane II niet. Dat is ook een pareltje van Frans engineering hoor :D Blijft wel vermakelijk om andere mensen daarmee te verwarren, maar als het kapot gaat.... :X

Nee, merp!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Galaxis
Vraag aan mede Renault megane 1.5DCI bj 2012 bezitters.

Er staat nu 70K op de klok, maar ik vind toch wel dat ik een hoog olieverbruik heb. Iedere 20.000 km gaat er zeker 700ml aan olie bij. Is dit normaal ? Alarmerend ?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• RvL

RvL

Niet alarmerend in mijn ogen, maar ik heb maar 1 keer tussentijds bij moeten vullen in 340k km (verdeeld over 2 Méganes).

Nu de dekens nog...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• melcon
Galaxis schreef op zondag 31 januari 2016 @ 19:49:

Er staat nu 70K op de klok, maar ik vind toch wel dat ik een hoog olieverbruik heb. Iedere 20.000 km gaat er zeker 700ml aan olie bij. Is dit normaal ? Alarmerend ?
Iedere 20k 700 ml? Dat is zeker niet alarmerend, sterker nog, als er bij de beurt netjes op max. wordt afgevuld hoef je dan tussen de beurten door net wel / net niet bij te vullen. Bij vw mag je iedere 1000km een liter bijvullen als je geluk hebt en dat vinden ze nog normaal ook 8)7

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Harmsen
  • Registratie: November 2000
  • Laatst online: 14:41

Mijn 1.5DCi uit 2010 verbruikt ook ongeveer dit aan olie. Ik vind het zelf vrij normaal geworden :P

What a fine day for Science! | Specs

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Galaxis
Ah mooi :) . Zolang ik tussen de beurten niet meer dan 1 liter moet bijvullen is er dus niks aan de hand :P

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• G.Scholtens
CWH schreef op zaterdag 30 januari 2016 @ 11:44:
[...]

Ben je nog terug geweest naar de dealer hiermee? Zoja, wat is daar uitgekomen? Ik ervaar nl hetzelfde in mijn Megane (RS)(2013). Ook moet de knop ook echt op "voeten" staan om warme voeten te krijgen. In de tussenstanden voel ik gewoon een koude tocht!
Nog niet gedaan, maar ga dit nog wel doen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ralph Smeets
  • Registratie: September 2000
  • Laatst online: 27-05 15:17

Ralph Smeets

sinds 10-7-2009

melcon schreef op maandag 01 februari 2016 @ 08:12:
[...]

Iedere 20k 700 ml? Dat is zeker niet alarmerend, sterker nog, als er bij de beurt netjes op max. wordt afgevuld hoef je dan tussen de beurten door net wel / net niet bij te vullen. Bij vw mag je iedere 1000km een liter bijvullen als je geluk hebt en dat vinden ze nog normaal ook 8)7
Lijkt me ook normaal.

Vaak staat het ook in het onderhoudsboekje of de handleiding wat normaal is. Mijn eerste auto was een Opel Corsa A met een 1.2S (55pk) en dat kreng deed 1l olie per 500km. In het onderhoudsboekje stond dat tot 2l per 1000km normaal is :X :X :X

Dat kreng koste bijna meer aan olie dan aan benzine :X

Heb sinds 28 december ook een Renault, een Megane 3 Estate 1.5DCi Expression uit 2012 met zo een mooie lijst van opties aangevinkt. Heb er ondertussen al 3k mee gereden en dit bevalt heel goed. 17" lichtmetaal zorgt voor een mooi gevoel met de weg, het stuurt direct en de 110pk olie-stoker heeft genoeg soeplesse voor het dagelijkse verkeer. Ten opzichte van de Citroën C4 1.4i met 90pk (2006, benzine) is dit echt een niveau hoger.

Mestreechs volksleed:
Jao diech höbs us aon 't hart gelege, Mestreech door alle ieuwe heer
Veer bleve diech altied genege, En deilde dreufheid en plezeer....etc.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• melcon
Een Corsa A, dat waren nog eens vierkante auto's :D zijn nu ze zo oud zijn wel soort van mooi aan het worden.

Klinkt als een mooie auto, zal zeker een enorme vooruitgang zijn t.o.v. de C4, zeker op het gebied van koppel bij lage toeren, zal een stuk ontspannender rijden :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• PauseBreak
Galaxis schreef op maandag 01 februari 2016 @ 08:33:
Ah mooi :) . Zolang ik tussen de beurten niet meer dan 1 liter moet bijvullen is er dus niks aan de hand :P
Normverbruik ligt ook op 1 liter olie per 2000km of daar in de buurt. Je zit daar nog wel wat vanaf dus :P Desalniettemin kan het geen kwaad om je huidige olieverbruik even te melden bij de dealer wanneer je daar weer bent voor een onderhoudsbeurt.

Nee, merp!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• CWH

CWH

Iedere 20.000 km gaat er zeker 700ml aan olie bij. Is dit normaal ? Alarmerend ?
Ik zou er voor tekenen. Mijn Megane zit op 1 liter elke 10.000 km. Aangezien de onderhoudsinterval 20.000 km moet ik dus steeds halverwege een liter bijvullen.
Volgens de dealer "normaal". En ach, op deze manier rijd ik wel altijd met min of meer nieuwe olie ;) !

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ralph Smeets
  • Registratie: September 2000
  • Laatst online: 27-05 15:17

Ralph Smeets

sinds 10-7-2009

Sowieso, uit de handleiding:

Iedere motor verbruikt wat olie voor het
smeren en koelen van de bewegende delen
in de motor. Het is daarom normaal dat u
tussen twee onderhoudsbeurten olie moet
bijvullen.
Indien u na de inrijperiode echter meer dan
0,5 liter olie per 1000 km moet bijvullen,
dient u dit aan een merkdealer te melden.

Dus 0,7l na 20.000 km is nog steeds 14x zo weinig als wat volgens Renault nog acceptabel is. Dit is dus echt niks om je zorgen over te maken ;)

Mestreechs volksleed:
Jao diech höbs us aon 't hart gelege, Mestreech door alle ieuwe heer
Veer bleve diech altied genege, En deilde dreufheid en plezeer....etc.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Galaxis
om de 20.000 een beurt ? Mijn 1.5dci moet om de 30K volgens de dealer ?

Nu moet ik ook zeggen dat ik voor de volgende beurt ( over 5000km ) niet meer naar de Renault dealer ga. De garantie is verlopen van de megane, dus ik ga naar mijn vaste garage toe.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• PauseBreak
Galaxis schreef op maandag 01 februari 2016 @ 12:19:

Nu moet ik ook zeggen dat ik voor de volgende beurt ( over 5000km ) niet meer naar de Renault dealer ga. De garantie is verlopen van de megane, dus ik ga naar mijn vaste garage toe.
Het hangt af van welke revisie van de motor en de versnellingsbak je in je auto hebt liggen. Het heet allemaal "1.5dCi", maar de een heeft een net even andere revisie van die motor dan de ander. Dat doen we voor het overzicht enzo :+

Nee, merp!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• CWH

CWH

Galaxis schreef op maandag 01 februari 2016 @ 12:19:
Voor de volledigheid moet ik wel vermelden dat mijn Megane een benzine versie is, maar het principe blijft hetzelfde. Heel globaal geldt dat zelfs een verbruik van een liter per 1000 km nog als normaal wordt beschouwd.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Galaxis
PauseBreak schreef op maandag 01 februari 2016 @ 12:38:
[...]

Het hangt af van welke revisie van de motor en de versnellingsbak je in je auto hebt liggen. Het heet allemaal "1.5dCi", maar de een heeft een net even andere revisie van die motor dan de ander. Dat doen we voor het overzicht enzo :+
Lekker handig van Renault haha. Mijn Megane is uit december 2012, 1.5DCI eco2 FAP , meer weet ik er niet van eigenlijk. Ik rij hem prive omdat wij veel rijden ( 45K p/j) . Hebben hem ook direct laten chippen wat erg goed bevalt overigens.

De schakelindicator werkte trouwens vanmorgen weer even in de 4e versnelling 8) . Helaas na 5 minuten weer geen indicatie meer in de 4e, en 5e versnelling voor omhoogschakelen. Omlaagschakelen geeft hij nog wel aan :+

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• sderooij
  • Registratie: Juni 2010
  • Laatst online: 17:54
Wat houd dat chippen eigenlijk in en wat zijn de voordelen? 😎

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Wok

Wok

Dakloos...

Meh.... Vanochtend even langs de dealer geweest om de Megane (1.5 dCi, 2012) uit te laten lezen vanwege een storingsmelding. Diagnose: EGR-klep en een gloeibougie kapot :{

Echt, wat een k*tkwaliteit.... Eerst bij 70.000km (na 2,5 jaar) de koppeling eruit, nu een jaar later (bij 98.000km) dit weer...

Ik zal niet zeggen "nooit meer Renault voor mij", maar als iemand mijn mening vraagt over een Mégane III dan zou ik toch aanraden vooral ook alternatieven te bekijken. Erg jammer, want qua rijden vind ik het nog steeds een heerlijke auto...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• hostler
  • Registratie: Juni 2009
  • Laatst online: 11-06 21:52

hostler

Yeahhh dude!

Tja, pech. Kan bij elk merk gebeuren.

Koppeling kan natuurlijk ook aan jouw rijstijl liggen :P

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• PauseBreak
Nee, er is wel een serie geweest met zwakke koppelingen. Dat hoort vervangen te worden, maar kan zijn dat ze dat hebben gemist. Maar goed, een gloeibougie wil wel kapotgaan en EGR-kleppen zijn niet voor niets beruchte dingen. Zeker als je een beetje rustiger rijdt raken die dingen zodanig vervuild dat ze defect raken. Dealers vervangen die dingen, maar een goede poetsbeurt is vaak voldoende.
Helaas ontkom je bij geen enkele fabrikant nog aan die EGR-kleppen.

Nee, merp!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Idutchman
Wok schreef op dinsdag 02 februari 2016 @ 17:37:
Meh.... Vanochtend even langs de dealer geweest om de Megane (1.5 dCi, 2012) uit te laten lezen vanwege een storingsmelding. Diagnose: EGR-klep en een gloeibougie kapot :{

Echt, wat een k*tkwaliteit.... Eerst bij 70.000km (na 2,5 jaar) de koppeling eruit, nu een jaar later (bij 98.000km) dit weer...

Ik zal niet zeggen "nooit meer Renault voor mij", maar als iemand mijn mening vraagt over een Mégane III dan zou ik toch aanraden vooral ook alternatieven te bekijken. Erg jammer, want qua rijden vind ik het nog steeds een heerlijke auto...
Balen! Ik heb een Megane (1.2 TCT, 2013) met 49.000km op de teller en heb nog nergens problemen van ondervonden (motorisch dan). Is denk ik ook veelal 'pech'.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Wok

Wok

Dakloos...

Tuurlijk, het zal deels ook gewoon domme pech zijn, maar ik ben van mening dat een nieuwe auto de eerste vijf jaar dan wel pakweg 150.000km gewoon geen technische mankementen hoort te vertonen (buiten reguliere slijtage), ongeacht of het nou 'duits premium' of 'franse rommel' * is...

Buiten de drie reguliere onderhoudsbeurten heb ik extra garagebezoeken moeten brengen voor:
- Achterbanden gecupt
- Defecte airco (condensor lek; dit schaar ik dan nog onder 'externe invloeden' en daarmee onder het kopje pech)
- Uitlijning totaal scheef (vier zomerbanden kaal in netto ongeveer 40K km :X )
- Koppeling weg na 70.000km (WTF? Ik rijd 80% snelweg...)
- Storingsmeldingen: defecte EGR-klep en gloeibougie

Kortom: 8 garagebezoeken in drie jaar tijd, waarvan dus vijf keer ongepland/ongewenst.

Als ik dan even rondkijk bij mij op de zaak (ik heb ongeveer nog 25 collega's die een 2012/2013 Mégane rijden), dan blijken de problemen bij nog mee te vallen: meerdere collega's die gewoon al eens afgesleept moesten worden na een motorstoring, turboslangen die afscheuren, etc... :X

* Ik rijd al járen Frans (Peugeot - als hobby; ik ken dus het klappen van de zweep ;) )

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• melcon
sderooij schreef op dinsdag 02 februari 2016 @ 17:21:
Wat houd dat chippen eigenlijk in en wat zijn de voordelen? 😎
Je motor heeft een bepaalde engine mapping in de ecu (de computer die de motor aanstuurt, een bepaald duits merk stopt er dan nog wat sjoemel software bij in ;) ). Deze mapping staat in principe behoorlijk conservatief afgesteld, zo dat de motor het altijd perfect doet onder alle omstandigheden (bij -50 en +50, extreme luchtvochtigheid, etc.).

Wat een chip tuner doet is deze mapping aanpassen en daarmee de grenzen wat oprekken. Niet dat de motor het niet meer zal doen bij extreme temperaturen maar hij loopt dan wel minder mooi. Het voordeel is uiteraard dat onder normale omstandigheden de motor aanzienlijk meer koppel levert en ook wat meer vermogen. Bij een atmosferische motor heeft het vrij weinig zin om dit te doen, er valt weinig te winnen. Bij een geblazen motor kan hier veel mee gewonnen worden omdat je met de turbo druk kan spelen en de mapping daar op kan aanpassen. Je kan dan zo +/-30 Nm en 10-15 pk winnen in het geval van een 1.5 Dci, een 2.0 Dci is nog wat extremer (van 180 naar 225 pk). Een 0.9 Tce gaat naar +/- 105 pk dus dat is ook best een leuke verbetering.

Wat daarnaast een voordeel is, mits je je rijstijl niet aan past is dat zelfs het verbruik iets kan dalen. De laguna I (1.9 dci) die ik een aantal jaren geleden gereden heb, heeft ook een kuurtje gehad (van van 100 aan de wielen naar 128 aan de wielen, in kroeg pk's van 110 naar 140 en van 250 Nm naar 310 Nm). Dat reed aanzienlijk vlotter maar het verbruik daalde van 1 op 18,5 naar 1 op 20. Nu zal het verschil met auto's van de afgelopen 5-10 jaar echt niet zo groot zijn, die zijn al veel meer afgesteld om zuinig te rijden.

@Wok, sorry hoor, maar afgescheurde turbo slangen? Wat doen ze er dan in vredesnaam mee? Renault maakt al ettelijke jaren (vanaf 2009) gebruik van siliconen slangen met breedband slang klemmen zonder inkeping (Deze beschadigen de slangen niet), sinds die tijd heb ik geen gescheurde slangen meer gezien. Vroeger toen het nog gewoon rubber was met ouderwetse slangklemmen wou het nog wel eens voorkomen, vooral als het rubber ook nog aangetast werdt door olie.

[ Voor 11% gewijzigd door melcon op 04-02-2016 08:13 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Galaxis
@Wok,

Wat waren jou mankementen met de koppeling ? Er staat bij mij nu 70K op op de megane, en mijn koppeling is niet helemaal jofel meer. Al zo een ruimte 20.000KM is er iets niet fris. Toen de auto nog in de garantie zat meerdere malen bij de dealer langs geweest, en telkens was er niks mis mee.

De koppeling , trilt of vibreert bij het wegrijden in zijn 1, en terugschakelen in versnellingen zonder gas bij te geven. Het is moeilijk te omschrijven, maar vooral met wegrijden gaat het verre van vloeiend en "hapt "hij meerdere malen zachtjes om daarna ineens op te pakken.

Nu kan ik mij voorstellen omdat de megane gechipt is ( voor de liefhebbers 110pk --> 138PK , 260NM --> 310Nm, geen idee wat daar van waar is ;) ) dat mijn koppeling harder slijt.

Maar de koppelingsproblemen waren al aanwezig voordat de wagen geschipt werd. Ik rij 85% snelweg...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Wok

Wok

Dakloos...

Galaxis schreef op donderdag 04 februari 2016 @ 12:12:
@Wok,

Wat waren jou mankementen met de koppeling ?
Het begon met een enorme dreun/trilling door de hele auto bij gasgeven in III en IV en daarna een doorslippende koppeling in V en VI...

Pagina: 1 ... 8 ... 48 Laatste

Dit topic is gesloten.