Nu jullie het over verbruik hebben post ik ook hier nog even de (aangepaste) update die ik laatst op Autoweek en het Lagunaforum zette. Want verbruik....daar let ik ook erg op (ja terwijl ik een 205 pk turbo heb

)
Inmiddels heb ik er dus zo'n 4000 kilometer opzitten.
Uiteindelijk duurde het wachten op het kenteken nog vrij lang. Bijna twee weken verder kon ik dan toch mijn auto gaan ophalen met de gele platen. De LPG tank bedraagt 70 liter, waarvan ik ongeveer 50 liter netto kan tanken. Het geheel is zeer netjes ingebouwd op de plaats van het reservewiel wat ik toch al niet had, en er is nu een licht verhoogde vloer gemaakt. Het scheelt 5 centimeter en het ziet er top uit. Als ik geen verhoogde vloer had gewild had ik genoegen moeten nemen met een zeer kleine tank en dat wilde ik niet. Dit is een goed compromis. De vulopening zit naast de benzine-opening, dus geen dop in de carrosserie zichtbaar. En de Vialle schakelaar zit net vóór de 12V aansluiting voorin. Het mooie daarvan is dat ik het klepje daarboven gewoon dicht kan houden, je ziet binnen dus helemaal niets wat wijst op een LPG installatie. Als de LPG op is, gaat het piepen, dus de indicatie-lampjes heb ik ook al niet nodig, ook rij ik altijd op de dagteller dus dat maakt ook niets uit. Jammer is wel dat je hem dus niet echt leeg kan rijden, er blijven een aantal liters in de tank zitten. Dit schijnt wel beter te zijn voor de opvoerpomp. Maar ik heb hem in de Nissan altijd leeg gereden als dat zo uitkwam, en daar ging de pomp ook dik een half miljoen kilometers mee, dus wat daar echt van waar is weet ik niet.
Verder heb ik ook een afneembare trekhaak laten plaatsen.
Wat foto's:
Comfort
De keyless-entry functie vind ik heel fijn. Als je aan komt lopen, kan de keycard blijven zitten waar hij zit, zolang je hem maar bij je hebt. Als je een handgreep vastpakt, ontgrendelt hij automatisch. Nog handiger is dat je niet vergeet om hem af te sluiten. Loop je een meter of twee weg, vergrendelt de auto automatisch. Er is over nagedacht: als iemand nog uit aan het stappen is, en de sleutelhouder is al weggelopen, vergrendelt de auto niet direct, maar wel meteen als het laatste portier dicht is gegooid.
Jammer is wel dat de zogenaamde superlock niet automatisch werkt. Hiervoor moet je de card pakken en twee keer op vergrendelen drukken, maar hij zal dan bij het terugkomen bij de auto ook niet automatisch ontgrendelen, dit moet dan weer handmatig. Ik begrijp niet waarom dit zo is gedaan, immers superlock is in alle gevallen beter, want de portieren zijn dan niet meer van binnenuit te ontgrendelen, wat erg lastig is voor potentiele inbrekers. Dus waarom niet in de automatische variant?
Nog iets wat een beetje jammer is, de elektrische stoelen hebben geen memory functie. Dit kan toch nauwelijks extra geld kosten, maar deze functie zit alleen op de Initiale helaas.
Regensensor is top. Deze werkt veel beter als bij de Ibiza die ik in 2004 t/m 2007 heb gereden. Ik hoef nooit de gevoeligheid aan te passen. De achterruitwisser is niet gemakkelijk aan en uit te zetten. De bediening hiervan is niet intuïtief. Je moet telkens dezelfde kant opdraaien om hem aan of uit te zetten. Geef mij liever een aan-stand en een uitstand.
Lichtsensor blijf ik onzinnig worden. De autostand gebruik ik dan ook niet, ik kan uitermate goed zelf beoordelen of het licht aan moet ja of nee. Daarbij slijt xenon extra snel als ze onnodig aan en uit gaan, dus ik beslis zelf wel wanneer ze aan moeten.
Cruisecontrol bediening is nu duidelijk, de knopjes op het stuur voldoen goed al blijft het soms even zoeken.
De aluminium pookknop is, zoals vele anderen ook al hebben opgemerkt, onhandig qua materiaal. Nu in de winter is dat ding echt zeer koud. Je zou bijna handschoenen aandoen. In de zomer schijnt het net andersom te zijn, dus dat belooft wat.
Navigatie heb ik inmiddels kunnen upgraden naar heel Europa. Blijft top natuurlijk dat je bij Tomtom elke 3 maanden zowat en nieuwe kaart kan krijgen. Wel is de resolutie maar matig waardoor je al snel kartelende lijntjes ziet. Als je moderne smartphone-display’s gewend bent valt dat tegen. De verkeersinformatie/TMC functie blijft ondermaats. Je hebt er eigenlijk te weinig aan. Hij is te laat, te onnauwkeurig, en niet compleet.
Aandrijving
De motor is bijzonder fijn. Zoals gezegd is het qua karakteristiek bijna een diesel, maar dan zonder de nadelen. Bijzonder snel zorgt de twinscroll-turbo voor extra punch, gevoelsmatig al vanaf zo’n 1300 toeren. Je hoeft op de autoweg helemaal niet terug naar de 5 (of 4) bij opnieuw versnellen, nadat je hebt moeten afremmen voor bijvoorbeeld een inhalende vrachtwagen. Hij trekt zo goed in de 6, dat als je eens terugschakelt naar bijvoorbeeld de 4, het zelfs een beetje tegenvalt omdat je onwillekeurig nog net iets meer verwacht bij méér toeren. Een luxeprobleem dus eigenlijk, maar dat komt ook omdat ik hiervoor natuurlijk een atmosferische motor reed.
Het valt me ook op, dat er absoluut geen turbogeluid hoorbaar is. Geen fluitje, niets. Had voor mij best gemogen.
Qua besturing viel mij laatst op dat toen ik in de Audi A3 reed, ik wel heel veel aan het stuur moest draaien. Daar merk je goed aan, dat de 4control in de Laguna heel fijn is. Daar wen je heel snel aan. De draaicirkel is lekker klein, én je hoeft maar weinig aan het stuur te draaien.
Verbruik LPG
Over de afgelopen maanden is het verbruik op LPG ongeveer 1 op 9,3 (zie ook de Autoweek Verbruiksmonitor). Dat is heel netjes en iets gunstiger als waarvan ik uitging. Het maakt wel veel uit als ik veel korte ritjes maak; dan is een tank gemiddeld 1 op 8,5. Ik denk dat het verbruik puur in de stad nog wat ongunstiger uitvalt. Oftwel de auto is niet echt bedoeld voor in de stad wat niet geheel verwonderlijk is.
Als ik "1 op 9,3" omreken naar de gebruikelijke ltr/100km kom ik uit op 10,7 ltr/100km. En dat zou gecorrigeerd naar benzine (~20% minder) een benzineverbruik zijn geweest van 8,9 l/100km. Interessant is om dit naast de spritmonitor waardes te leggen. Het minimum momenteel daar is 9,03 en het gemiddelde is met 10,21 een stukje hoger. Dan doe ik het met een equivalent op benzine van 8,9 l/100km zeker niet slecht. Rustig rijden en goed anticiperen loont zich, verder rijd ik ook hetzelfde als in de Nissan. Ik heb ook het voordeel dat ik snel op de autoweg zit en nauwelijks in de stad hoef te rijden.
Ter vergelijk, met de Nissan reed ik ietsje gunstiger, zo rond 1 op 10. Dan is op 1 op 9,3 voor een 230 kg zwaardere auto met 204 in plaats van 140 pk een hele mooie score.
Voor de winter heb ik een tweede set 18-inch lichtmetaal gekocht. Ik wilde persé OEM velgen, en kwam zoals eerder gezegd al snel uit op de antraciet/zwart gekleurde Interlagosvelgen. Ik heb een mooie set in Duitsland gevonden met vrijwel nieuwe Dunlop winterbanden, deze kwamen ook van een Laguna 3. Klein probleem is dat er geen bandenspanningsensoren op zaten, deze heb ik op eBay nieuw gevonden voor 180 euro. Dat moet allemaal nog gemonteerd worden zodra ik de wielen gewisseld heb. Ja, er zal allicht de mogelijkheid bestaan om deze functie te deactiveren, maar dat vind ik geen nette manier. Het werkt best goed, ik krijg van elke band te zien hoeveel luchtdruk er in zit, je ziet dit ook oplopen bij een lange rit. Het zijn dus echte sensoren, en de indicatie is geen ABS afgeleide wat je bij andere merken ook wel eens ziet.
Tijdens het wisselen van de wielen moest ik natuurlijk wel even kijken naar de vierwielbesturing. Het is een hoop techniek daar aan de achteras:
Nog wat opmerkingen.
Het dimlicht valt wat tegen qua sterkte. Het lichtbeeld is opmerkelijk goed, reikt ver en breed, maar het ontbreekt wat aan felheid. De xenonlampjes zullen aan vervanging toe zijn, maar het is lastig om ze makkelijk te vervangen dus dat moet even wachten.
Er zit een kraakje achterin. Ik vermoed de achterklep, of het achterraam wat je ook kan openen. Soms als ik over een putdeksel rijd hoor ik een kleine krak achterin en ik heb het dus nog niet kunnen thuisbrengen wat het is.
8.960 Wp - 16 kW Daikin L/W - 2 x MHI L/L - gasloos sinds 2017 - Loxone - SAP/IS-U/ABAP - rijdt nog LPG ;-)