Het grote Renault topic - Deel 6 Vorige deel Overzicht Laatste deel

Dit topic is onderdeel van een reeks. Ga naar het meest recente topic in deze reeks.

Pagina: 1 ... 7 ... 48 Laatste
Acties:
  • 240.458 views

• Metro2002
  • Registratie: Augustus 2002
  • Laatst online: 16-09 19:16

Metro2002

Memento mori

Het gaat om de 98pk versie iig en volgens de optielijst zit er het volgende in:

Metallic lak
Boordcomputer
Centrale vergrendeling
Lichtmetalen velgen
Climate control / Airconditioning
ABS
Elektrische ramen
Navigatiesysteem
Electronic Stability Program (ESP)
Cruise Control
Airbags
Isofix

Dus met navigatie (zal wel pijltjesnavigatie zijn denk ik :? ) en climate control ipv airco . Weet niet welke uitvoering het is verder.

• Exorcist
  • Registratie: Maart 2002
  • Niet online

Exorcist

Uitdrijvûrrrr!

Metro2002 schreef op donderdag 24 december 2015 @ 08:05:

Metallic lak
Boordcomputer
Centrale vergrendeling
Lichtmetalen velgen
ABS
Elektrische ramen
Navigatiesysteem
Cruise Control
Airbags
Isofix

Dus met navigatie (zal wel pijltjesnavigatie zijn denk ik :? ) en climate control ipv airco . Weet niet welke uitvoering het is verder.
In mijn Megane(s) zat Carminat navigatie, met pijltjes inderdaad. Probleem was dat de CD-speler hiervoor bezet werd voor de nav-CD, maar had een 6-CD wisselaar achterin. Je kunt ook after-market spul kopen voor een koppeling met een iPod bijv.

Bij mij was de versnellingsbak en de verlichting een heikel punt. Bij de II uit 2004 heb ik tweemaal gehad dat de versnellingsbak niet meer werkte. Lampen vervangen is zelf nauwelijks te doen en zelfs voor monteurs (destijds) een ondankbare taak. Maar dit was op een 1.9 res. 1.5 dCI.

Dit zeg maar, aanwijzingen etc. op het display boven.

Afbeeldingslocatie: http://tweakers.net/ext/f/Yok9GIghJGXhQx86wsRnUf4C/full.jpg

[ Voor 5% gewijzigd door Exorcist op 24-12-2015 09:03 ]

• Joopieboy
  • Registratie: Mei 2006
  • Laatst online: 29-12-2020

Joopieboy

No smoke, no poke

Topicstarter
:D

Zonder wat te lezen valt mij jouw telefoonhouder en telefoon nog behoorlijk op. Hallo 90s! _O_

Het leven is te kort om geduld te hebben!

• PauseBreak
  • Registratie: November 2006
  • Laatst online: 20-09 08:31
Metro2002 schreef op donderdag 24 december 2015 @ 08:05:

Metallic lak
Boordcomputer
Centrale vergrendeling
Lichtmetalen velgen
ABS
Elektrische ramen
Navigatiesysteem
Cruise Control
Airbags
Isofix

Als je Carminat navigatie hebt, heb je meerdere standen. Een ervan is inderdaad met pijltjes, maar je hebt ook gewoon een stand met (tegenwoordig compleet achterhaalde) kaarten. Staar je niet blind op de aanwezigheid van navigatie want tenzij het een TomTom-systeem is, zijn de kaarten zwaar achterhaald. Laatste update daarvoor was ergens in 2012 geloof ik.

Wat betreft de centrale vergrendeling: Test de knopjes op de deurgrepen even goed. Dit systeem wil wel eens gaan 'zingen'. Dus dat je denkt de auto te hebben vergrendeld maar in werkelijkheid heb je maar de helft van de deuren vergrendeld. Oplossing is om de sleutelkaart te gebruiken.

Nee, merp!

• BlueMotion
  • Registratie: Januari 2010
  • Laatst online: 22:13
Wat gaat het ineens hard in dit topic :)
BlueMotion schreef op donderdag 17 december 2015 @ 19:27:
Morgen maar eens kijken of er nog een beetje (meer) van de prijs af kan :*)
Die 'morgen' is inmiddels een weekje geleden en sinds vandaag ben ik eigenaar van deze auto. Uiteindelijk voor 2000 inc inruil meegekregen met 13mnd apk + 4 nieuwe banden (en aandrijfas natuurlijk). Ik ben opzich niet ontevreden.

Wel heb ik mijn eerste pechgevalletje al gehad 8)7 Na de aankoop heb ik m even aan mn pa geshowd (vlakbij) en ben ik boodschappen gaan doen (45 min snelweg* + stukje binnendoor). Nadat ik thuis was heb ik eens wat met de knopjes van de radio ed gespeeld, en toen mevrouw BlueMotion er na een kwartiertje mee wilde rijden was de accu leeg.. Met de auto van de buurman en een setje startkabels was dat zo opgelost, maar om nu alle kerstdagen zo te moeten vertrekken...

Maandag maar eens bellen wat ze eraan denken te gaan doen. En gelijk eens naar de code van de radio vragen (of moet ik die ergens kunnen vinden?)

*45 min vanaf de plek van aankoop, klein stukje naar huis :9

• Exorcist
  • Niet online

Exorcist

Uitdrijvûrrrr!

Code van de radio kan soms aan de achterkant zitten of onderop (compleet onlogisch ook overigens). Anders een codekaart bij de boekjes van de auto?
Joopieboy schreef op donderdag 24 december 2015 @ 10:11:

Zonder wat te lezen valt mij jouw telefoonhouder en telefoon nog behoorlijk op. Hallo 90s! _O_
De auto is uit 2004, de telefoon (meen ik) uit 2005/6 :+

[ Voor 48% gewijzigd door Exorcist op 24-12-2015 19:51 ]

• Metro2002

Metro2002

Memento mori

PauseBreak schreef op donderdag 24 december 2015 @ 11:46:
[...]

Als je Carminat navigatie hebt, heb je meerdere standen. Een ervan is inderdaad met pijltjes, maar je hebt ook gewoon een stand met (tegenwoordig compleet achterhaalde) kaarten. Staar je niet blind op de aanwezigheid van navigatie want tenzij het een TomTom-systeem is, zijn de kaarten zwaar achterhaald. Laatste update daarvoor was ergens in 2012 geloof ik.

Wat betreft de centrale vergrendeling: Test de knopjes op de deurgrepen even goed. Dit systeem wil wel eens gaan 'zingen'. Dus dat je denkt de auto te hebben vergrendeld maar in werkelijkheid heb je maar de helft van de deuren vergrendeld. Oplossing is om de sleutelkaart te gebruiken.
Exorcist schreef op donderdag 24 december 2015 @ 09:01:
[...]

In mijn Megane(s) zat Carminat navigatie, met pijltjes inderdaad. Probleem was dat de CD-speler hiervoor bezet werd voor de nav-CD, maar had een 6-CD wisselaar achterin. Je kunt ook after-market spul kopen voor een koppeling met een iPod bijv.

Bij mij was de versnellingsbak en de verlichting een heikel punt. Bij de II uit 2004 heb ik tweemaal gehad dat de versnellingsbak niet meer werkte. Lampen vervangen is zelf nauwelijks te doen en zelfs voor monteurs (destijds) een ondankbare taak. Maar dit was op een 1.9 res. 1.5 dCI.

Dit zeg maar, aanwijzingen etc. op het display boven.

[afbeelding]
Nou heb de auto vandaag opgehaald maar had hem bijna laten staan want er waren wel wat dingen mee mis:

- Rechter electrische raam voor werkt niet. Zit dit nog achter een zekering oid?
- Achterbanden waren zo goed als glad
- Hij was al in geen 100 jaar gewassen :X
- Stekkertje onder de bestuurderstoel van de airbag maakt niet helemaal goed contact, na wat heen en weer frotten ging het airbag lampje uit en bleef uit. Hoe krijg ik deze makkelijk los om even de contacten goed schoon te maken?
- De distributieriem zit nog niet aan zijn kilometers maar wel aan zijn leeftijd, die moet dus worden vervangen
- APK nog een krappe maand dus dat is ook nog even wachten wat daar uitkomt.
- En het meest irritante is als je harder gaat rijden komt er een soort brom / zoemend geluid naar voren wat snelheidsafhankelijk is en weggaat als ik een bocht naar links neem, ook een soort kloink geluid bij het wiel rechtsvoor bij het rijden over putdeksels en kleine verhogingen. Waarschijnlijk is van dat wiel het wiellager kapot.

Goed, dan de postieve punten:

- Hij stond er nog knap bij, na een wasbeurt ziet ie er voor zijn leeftijd eigenlijk nog prima uit. Geen deukjes en amper krasjes te zien en een mooie bordeaux rode kleur.
- Motortje liep mooi en stil
- Koppeling ging mooi soepel
- De navigatie is een aftermarket dubbelding radio, dvd en navigatie unit met bluetooth en werkt verder prima.
- Interieur was nog best netjes, al waren de handgrepen en de pookknop wel wat afgesleten.
- Deurvergrendeling van alle deuren en beide afstandsbedieningen werkte
- Airco werkte
- Nieuwe accu

De prijs.

Ik had eigenlijk 1800 euro afgesproken maar vanwege de problemen die toch nog aan het licht kwamen zoals de achterbanden , het wiellager en het raam (wat niet vermeld was van te voren) heb ik uiteindelijk 1200 euro geboden en de auto uiteindelijk voor 1300 euro meegenomen. Hoger wilde ik ook echt niet gaan omdat er best nog wel wat geld tegenaan moet om hem weer helemaal goed te krijgen. Ik was ook eigenlijk van plan hem niet te nemen dus ik denk: take it or leave it.

Heb na de koop direct 2 nieuwe achterbanden eronder laten monteren en de auto laten uitlijnen en daarna een sprong in het diepe genomen: Ik ben er mee naar de ardennen gereden , hadden daar een huisje gehuurd :P de megane heeft het zonder morren gereden (en cruise control is heerlijk 8) ) al was wel de hele weg het wiellager te horen, dat is echt iets dat ik maandag, als ik weer terug ben, direct ga laten vervangen.

Verbruik op de heenweg was volgens de boordcomputer 1 op 12,9 en ja de 1.4 is inderdaad niet erg vlot maar ik kan er prima mee leven :) We gaan deze megane langzaam aan maar weer eens technisch 100% maken :) (en wat kleine rammeltjes proberen te tackelen :P )

Foto's volgen :P

• KillaZ
  • Registratie: Augustus 2004
  • Laatst online: 21:18
Waar kom je vandaan? Omgeving Cuijk zit een goed adres voor je d-riem. In N-H weet ik er ook nog wel 1.

K to the KillaZ

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Metro2002

Metro2002

Memento mori

KillaZ schreef op donderdag 24 december 2015 @ 23:07:
Waar kom je vandaan? Omgeving Cuijk zit een goed adres voor je d-riem. In N-H weet ik er ook nog wel 1.
Spijkenisse, zuid holland :P niet echt in de buurt maar weet ook wel wat adressen voor de d-riem.

Is het duur om een wiellager te laten vervangen op een megane? Zag dat het 1 geheel was met de remschijf?

En ohja, verplichte foto even snel genomen met telefoon:

Afbeeldingslocatie: http://i119.photobucket.com/albums/o153/metro2005/20151225_095619.jpg

[ Voor 15% gewijzigd door Metro2002 op 25-12-2015 10:30 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• PauseBreak
Nee wiellager valt wel mee. Onderdelen kosten je de op niet.

Wat dat elektrische raam betreft zou het kunnen zijn dat de stekker in de deur niet lekker contact maakt. Als dat zo is heb je mazzel :P

Verder veel plezier met het rode gevaar! :)

Nee, merp!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• GGS_206
  • Registratie: Juli 2001
  • Niet online

GGS_206

Oranje!

Als je mazzel hebt ja. Ik bad hetzelfde type maar dan grand tour maar het staat er wel om bekend dat die aanstuurmodules (geen idee hoe dat heet) vaak defect gaan. Als je die moet vervangen ben je vaak veel geld kwijt.

T.net ID. Bekijk het maar es eem..
‹(◕‿◕)›

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• PauseBreak
GGS_206 schreef op vrijdag 25 december 2015 @ 12:10:
Als je mazzel hebt ja. Ik bad hetzelfde type maar dan grand tour maar het staat er wel om bekend dat die aanstuurmodules (geen idee hoe dat heet) vaak defect gaan. Als je die moet vervangen ben je vaak veel geld kwijt.
Klopt. De dealer rekent daar iets van €250,- voor en dat is alleen de module. Al kan je ook een module van een sloper pakken natuurlijk. Of het gewoon lekker laten. Bij mij is dat ding ook defect inmiddels en ik laat het gewoon zo. Gebruik dat toch niet want automatische airco.

Nee, merp!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Metro2002

Metro2002

Memento mori

PauseBreak schreef op vrijdag 25 december 2015 @ 15:26:
[...]

Klopt. De dealer rekent daar iets van €250,- voor en dat is alleen de module. Al kan je ook een module van een sloper pakken natuurlijk. Of het gewoon lekker laten. Bij mij is dat ding ook defect inmiddels en ik laat het gewoon zo. Gebruik dat toch niet want automatische airco.
Ik begin maar gewoon bij het begin en dat is de schakelaar inderdaad. Anders sloperij en anders dan maar de dealer. Kapot laten is mijn eer te na al heeft het geen prioriteit.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• JayZeeTie
  • Registratie: Oktober 2006
  • Laatst online: 16-09 20:06
Sinds zaterdag hen ik een vreemd radio probleem met mijn Clio III 2007.

Eerder deze week 200 km gereden, radio werkte nog perfect.
Paar dagen later weer naar huis gereden zonder radio. Deze ging niet meer aan, tijdens het rijden ging hij wel aan maar was niet bedienbaar en gaf geen geluid...

Gisteren de zekering gecontroleerd en die was prima. Echter tot mijn verbazing ging de radio een paar seconde aan toen de zekering eruit was en ook de sleutel niet in het contact zat 8)7

Na een paar keer frotten met de zekering lijkt hij het weer te doen en niet meer aan te gaan zonder contact. Maar het is een kwestie van tijd dat ik met een lege accu sta gok ik zo ..

Hebben hier al meer mensen last van gehad en hoe is dit opgelost?

Las op andere fora dat het zou kunnen komen door temperatuur wisselingen ... maar het is heel de week 15 graden geweest :9

[ Voor 7% gewijzigd door JayZeeTie op 28-12-2015 09:13 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Metro2002

Metro2002

Memento mori

Klinkt als sluiting in de bedrading ergens.

Ik heb ook nog een vraag, rechtsvoor bij mijn megane hoor ik bij licht inveren (zoals bv als ik over een putdeksel of slecht wegdek zoals in België rij) een licht kloink / rammelend geluid. Bij verder inveren niet.

Nu weet ik van mijn vorige franse auto's (citroëns) dat dat de stabilisatorstangetjes (liefkozend: rammelstangetjes genoemd ) waren. Is dat bij Renault hetzelfde verhaal? Zo ja dan laat ik ze ook vervangen want de kosten zijn het vaak niet daarvan.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• PauseBreak
Ja, spoorstangen zijn kwetsbaar. Vervangen kost je rond de €30,- per kant.

Nee, merp!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• BlueMotion
  • Laatst online: 22:13
Mijn accu is probleemloos de kerstdagen doorgekomen, inclusief familiebezoek(test)ritjes, maar sinds het weekend was elke start weer een gok of ie t zou trekken. De verkoper gooide het eerst op een kapotte sensor die vreemde waarden doorgaf(?) maar na een half uur testen/beraad mocht ik wegrijden met een andere accu. Toch wel een nette service voor een auto die verkocht is zonder garantie :) Nu hoef ik niet meer bang te zijn voor (toch nog) een strenge winter.

Op de terugweg nog geprobeerd een Cabasse radio te scoren voor wat meer vermogen, maar dat moet helaas wachten tot na nieuwjaar. Heeft renaullt voor elke variatie in motor/kleur/type een ander model radio? Er zijn echt ∞ modelnummers, met schijnbaar verschillende uitgangsvermogens

Wel tijd gehad om ff een plaatije te schieten:

Afbeeldingslocatie: https://drive.google.com/file/d/0B7ncKH1CaSoBTDRiTUNYeWwxTWc/view?usp=sharing

• greatgonzo
  • Registratie: November 2001
  • Laatst online: 19-09 20:43

greatgonzo

schit-te-rend!

We hebben een Renault Grand Scenic aangeschaft, met daarin een ingebouwde tomtom (carminat)
In mijn huidige auto gebruik ik de Garmin Nuvi 2595, dat is de variant die ook verkeersinfo ontvangt.

Eigenlijk wil ik graag in de Carminat dit ook, en dat is ook mogelijk. Je kunt de carminat uitbreiden met een live abonnement.

Nu vroeg ik me alleen af: volgens de specificaties heeft de Garmin een Traffic Message Channel (TMC)ze noemen dit 3D verkeersinfo.
Bij Tomtom staat alleen live services.

Wat is beter? TMC, of Live van Tomtom?

• vhal
  • Registratie: Juni 2003
  • Laatst online: 20-09 14:28

vhal

ಠ_ಠ

Live, zonder meer.

Strava

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• RvL
  • Laatst online: 22:14

RvL

Live ftw inderdaad. Heb je weliswaar een abonnement voor nodig, maar zeker als je veel op de weg zit wil je op een gegeven moment niets anders meer.

Liefde maakt een smal bed breed!
Nu de dekens nog...

Acties:
  • +1 Henk 'm!

Verwijderd

Joopieboy schreef op donderdag 24 december 2015 @ 10:11:

Toch zijn het de jaren '00, het is geen 3310. en zelfs die is van 2000 :+

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• KillaZ
  • Registratie: Augustus 2004
  • Laatst online: 21:18
melcon schreef op dinsdag 10 november 2015 @ 15:59:
Dat is hem idd, kijk maar bij origineel nummer (82 00 002 870, als je die in google gooit kom je bij laguna terecht (en wat ander renault spul die dezelfde gebruikt)).

Voorste draagarm is idd een uitdaging bij de lag 2, wordt ook niet vaak gedaan, gaan zelden stuk. De reactie stang daar één tegen, die wel en die geven ook dat gekraak. Draagarm rubbers merk je eerst aan heel vaag stuurgedrag en dan duurt het nog een hele poos voor ze gaan kraken.
Vandaag reactiestang vervangen, de moer loshalen was het probleem niet, de reactiestang daarna wel :+

Er zit op de originele reactiestangen geen moer op het rubber, waardoor de moer om los te halen blijft draaien, da werk nie :o

Slijptol en ding lag met 5 minuten in mijn handen :) De nieuwe stang (van Delphi) heeft wel een moer om hem tegen te houden bij het losdraaien, maar dat zal mijn probleem niet zijn :)

Thanks iig Melcon!

K to the KillaZ

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• hostler
  • Registratie: Juni 2009
  • Laatst online: 13-09 16:56

hostler

Yeahhh dude!

BlueMotion schreef op woensdag 30 december 2015 @ 22:34:
Op de terugweg nog geprobeerd een Cabasse radio te scoren voor wat meer vermogen, maar dat moet helaas wachten tot na nieuwjaar. Heeft renaullt voor elke variatie in motor/kleur/type een ander model radio? Er zijn echt ∞ modelnummers, met schijnbaar verschillende uitgangsvermogens
Enige waar je op moet letten is dat als je nu een tuner list radio hebt de Cabasse radio ook Tuner list is. Of Update list, als je dat had.

Qua vermogen is Cabasse van de Clio 2 4x40watt. De standaard radio is geloof ik 4x25watt of zo.

[ Voor 15% gewijzigd door hostler op 03-01-2016 18:42 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Metro2002

Metro2002

Memento mori

Sinds het wiellager vervangen is is de megane behoorlijk stil maar er komt ergens een irritant gepiep vandaan (metaal op metaal geluid). Ik heb al alle scharnierpunten van de voorste stoelen en bank gesmeerd maar het is nog niet helemaal weg. Is er ergens een berucht plekje waar ik nog kan kijken? Ik kan namelijk echt niet goed lokaliseren waar het nou vandaan komt en het is ook niet consequent aanwezig maar het is voornamelijk als ik gas geef en direct weer gas los laat.

Over een kleine 2 weken gaat het ding voor de apk + distributie en dan worden ook gelijk de reactiestangen vervangen, hopelijk lost dat het geklapper om slecht wegdek rechtsvoor nog op.

Ik moet verder zeggen dat het echt een zalige auto is. Heerlijk stil en ontzettend onthaastend. Zo'n 1.4 is niet vlot maar de auto nodigt ook helemaal niet uit tot hard rijden, wel tot lekker relaxt cruisen :P Ik stap ontspannender uit dan dat ik instap :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• melcon
  • Registratie: April 2004
  • Laatst online: 16-09 14:17
@Killaz, mooi dat het gelukt is :) origineel heeft een inwendige torx, maar meestal zit die vol met bagger en is half weg geroest. Dan moet je creatief worden idd :P

Heerlijke comfortabele auto de megane 2 idd! geluidjes zijn altijd lastig te achterhalen, ik heb me een keer rot gezocht naar een rammel wat de strip over de voorruit bleek te zijn. Clipjes afgebroken bij ruitverganging, dus die strip klapperde onder bepaalde wind omstandigheden tegen de voorruit 8)7

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• PauseBreak
Metro2002 schreef op zondag 03 januari 2016 @ 18:13:
Sinds het wiellager vervangen is is de megane behoorlijk stil maar er komt ergens een irritant gepiep vandaan (metaal op metaal geluid). Ik heb al alle scharnierpunten van de voorste stoelen en bank gesmeerd maar het is nog niet helemaal weg. Is er ergens een berucht plekje waar ik nog kan kijken? Ik kan namelijk echt niet goed lokaliseren waar het nou vandaan komt en het is ook niet consequent aanwezig maar het is voornamelijk als ik gas geef en direct weer gas los laat.

Over een kleine 2 weken gaat het ding voor de apk + distributie en dan worden ook gelijk de reactiestangen vervangen, hopelijk lost dat het geklapper om slecht wegdek rechtsvoor nog op.

Ik moet verder zeggen dat het echt een zalige auto is. Heerlijk stil en ontzettend onthaastend. Zo'n 1.4 is niet vlot maar de auto nodigt ook helemaal niet uit tot hard rijden, wel tot lekker relaxt cruisen :P Ik stap ontspannender uit dan dat ik instap :)
Klinkt als een van de poelies. Ik zou niet al te lang wachten met het vervangen van je distributie.

Nee, merp!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• JayZeeTie
  • Registratie: Oktober 2006
  • Laatst online: 16-09 20:06
Na 10k km weer een koplamp defect, zit er nog geen half jaar in |:(

Moet ik weer langs een garage omdat ik het zelf voor geen mogelijkheid voor elkaar krijg op me Clio ...

Slijten jullie ook zoveel lampen? Dit is al de zoveelste keer.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• melcon
in de afgelopen 5 jaar? ff tellen... 0 :+

Welk merk lampen gebruik je?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Hooglander1
  • Registratie: September 2003
  • Niet online

Hooglander1

Zot intellegent

JayZeeTie schreef op maandag 04 januari 2016 @ 12:33:

Moet ik weer langs een garage omdat ik het zelf voor geen mogelijkheid voor elkaar krijg op me Clio ...

Hangt van de lamp af. Vraag even specifiek om "long-life" lampen, die zijn wat beter bestendig tegen voltageschommelingen die je bij sommige auto's hebt.

Lid van de Tweakers Kenwood TTM-312 club.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• hardware-lover
  • Registratie: Augustus 2005
  • Niet online

hardware-lover

verder kijken dan ......

JayZeeTie schreef op maandag 04 januari 2016 @ 12:33:

Defecte raken niet. Wel 2x meegemaakt dat de linkerlamp zelf los kwam van zijn bevestiging, recentelijk nog. Die zakte dan steeds verder weg in de koplamp. De garage begreep niet hoe dat kon gebeuren. Het koste, buiten een ritje naar de garage, verder niets om het op te lossen, hopelijk nu definitief.

Mijn zoon heeft het met zijn Clio III ook regelmatig zegt hij. Omdat hij het via de Renault+ pas "gratis" kan laten herstellen, is het voor hem ook alleen een extra ritje naar de garage. Toch opvallend dat die lampen zo vaak stuk lijken te gaan. Trilt de voorzijde meer of zo bij bepaalde modellen? Kan ik mij zomaar voorstellen met al dat kunststof.

Testing, one, two ...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Metro2002

Metro2002

Memento mori

PauseBreak schreef op maandag 04 januari 2016 @ 12:09:
[...]

Klinkt als een van de poelies. Ik zou niet al te lang wachten met het vervangen van je distributie.
Volgende week gaat ie maar het klinkt zeker niet als 1 van de poelies. Het is niet constant en alleen op slecht wegdek en klinkt echt vanuit het interieur. Ach we speuren nog verder. Heb intussen het vermoeden dat het uit de kofferbak vandaan komt. Maar eens het reservewiel eruit halen en kijken of daar niks los ligt ofzo.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• PauseBreak
Metro2002 schreef op maandag 04 januari 2016 @ 21:13:
[...]

Volgende week gaat ie maar het klinkt zeker niet als 1 van de poelies. Het is niet constant en alleen op slecht wegdek en klinkt echt vanuit het interieur. Ach we speuren nog verder. Heb intussen het vermoeden dat het uit de kofferbak vandaan komt. Maar eens het reservewiel eruit halen en kijken of daar niks los ligt ofzo.
Dat is het gekke, bij mij was de krukaspoelie echt wel naar zijn grootje maar maakte die niet constant geluid. Precies hetzelfde als bij jou, bij bochten en op slecht wegdek ineens wel. Al kan het natuurlijk ook zo zijn dat er iets los ligt in je achterbak. Dat zou ik inderdaad eerst even checken :+

Nee, merp!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Metro2002

Metro2002

Memento mori

PauseBreak schreef op maandag 04 januari 2016 @ 23:18:
[...]

Dat is het gekke, bij mij was de krukaspoelie echt wel naar zijn grootje maar maakte die niet constant geluid. Precies hetzelfde als bij jou, bij bochten en op slecht wegdek ineens wel. Al kan het natuurlijk ook zo zijn dat er iets los ligt in je achterbak. Dat zou ik inderdaad eerst even checken :+
Vanochtend geen piepje gehoord nadat ik het reservewiel beter vast had geschroefd. Denk toch dat dat het was.
Nou nog een keer het dasbhoardkastje eruit halen en een rammel uit het dashboard opsporen. Kan ik die er straffeloos uithalen ivm airbags??

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• PauseBreak
Metro2002 schreef op dinsdag 05 januari 2016 @ 09:13:
[...]

Vanochtend geen piepje gehoord nadat ik het reservewiel beter vast had geschroefd. Denk toch dat dat het was.
Nou nog een keer het dasbhoardkastje eruit halen en een rammel uit het dashboard opsporen. Kan ik die er straffeloos uithalen ivm airbags??
Ja hoor, de airbags zitten boven het dashboardkastje. Let er wel even op dat je de plastic pinnetjes waarmee alles vastklikt ook weer allemaal vastklikt. Doe je dat niet dan heb je een extragratis trilling bij bepaalde snelheden :+

Edit:
Waar trouwens ook wat rammeltjes vandaan kunnen komen is vanuit de bevestiging van je interieurfilter. Die zit bij de middentunnel aan de passagierszijde, onder het dashboardkastje. De bevestiging daarvan is niet bepaald "monteurproof" zeg maar.... Dat is bovendien een heel stuk makkelijker te controleren dan je dashboardkastje eruit slopen en weer terugklikken.

[ Voor 23% gewijzigd door PauseBreak op 05-01-2016 09:24 ]

Nee, merp!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Gebanned
  • Registratie: Augustus 2012
  • Laatst online: 01:35
Metro2002 schreef op vrijdag 25 december 2015 @ 20:47:
[...]

Ik begin maar gewoon bij het begin en dat is de schakelaar inderdaad. Anders sloperij en anders dan maar de dealer. Kapot laten is mijn eer te na al heeft het geen prioriteit.
Als je de schakelaar draait, hoor je dan de motor nog wel? Bij mij was destijds alleen de kabel geknapt. Nieuw loopwerkje kost dan 60 euro.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Metro2002

Metro2002

Memento mori

PauseBreak schreef op dinsdag 05 januari 2016 @ 09:23:
[...]

Waar trouwens ook wat rammeltjes vandaan kunnen komen is vanuit de bevestiging van je interieurfilter. Die zit bij de middentunnel aan de passagierszijde, onder het dashboardkastje. De bevestiging daarvan is niet bepaald "monteurproof" zeg maar.... Dat is bovendien een heel stuk makkelijker te controleren dan je dashboardkastje eruit slopen en weer terugklikken.
Thnx zal ik even naar kijken!
Gebanned schreef op dinsdag 05 januari 2016 @ 09:42:
[...]

Als je de schakelaar draait, hoor je dan de motor nog wel? Bij mij was destijds alleen de kabel geknapt. Nieuw loopwerkje kost dan 60 euro.
Nee geeft geen enkele sjoege.

edit: de piep is volgens mij opgelost. Ik wist zéker dat het ergens bij mijn stoel vandaan kwam. Toen ik thuiskwam nog eens goed mijn oren de kost gegeven en toen ik op een gegeven moment een klein rondje had gereden met de achterbank omlaag bleef de piep nog steeds. Eenmaal weer thuis trapte ik zittend de koppeling in en hoorde ik een zacht piepje. Ik dacht dat het door de koppeling kwam maar nee, eenmaal de gordel afgedaan was de piep weg....... wacht eens?? Ik heb al die tijd zónder gordel om naar de piep gezocht en niks gevonden. Gordel nogmaals om en ja hoor, piepje terug!
Gekeken waar het dan precies vandaan kwam en het zat in de gordelsluiting. Wd40 ingespoten en rondje gereden: Piep weg! :D Verklaart ook waarom ik op de terugrit de piep op een gegeven moment ook hoorde op glad asfalt maar wel toen ik mijn arm even strekte (en dus de gordel aantrok).

Nou nog de trillingen in het dashboard. Komt in elk geval van net rechts van het midden vandaan, eerdaags maar eens kijken naar dat interieurfilter.

[ Voor 38% gewijzigd door Metro2002 op 07-01-2016 14:43 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Aggressor
  • Registratie: Maart 2013
  • Laatst online: 22:48
weet iemand misschien de onderhoudsprijzen van een Megane 1.5 dci GT line 2012?
Want die van mij moet dit jaar de 150.000km beurt. +apk

Als het goed is komt dan ook de Distributie riem en waterpomp?
en de 150.000km beurt is dit een grote of een kleine beurt?

Raden jullie het aan om bij de Renault dealer te laten doen of VSR garage. (vereniging specialisten renault)
Of gewoon bij de bosch garage?

Daarom ben ik wel benieuwd naar de prijzen van de Renault Garage

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• FreshMaker
  • Registratie: December 2003
  • Niet online
Maandag krijg ik mijn private lease Clio ....
Clio TCe Energy, Mijn eerste 'eigen' nieuwe auto.
Komt vanuit Apeldoorn geleverd, door een rij-student ... dus helaas tegen die tijd al zo'n 250KM op de teller.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• PauseBreak
Aggressor schreef op donderdag 07 januari 2016 @ 14:38:
weet iemand misschien de onderhoudsprijzen van een Megane 1.5 dci GT line 2012?
Want die van mij moet dit jaar de 150.000km beurt. +apk

Raden jullie het aan om bij de Renault dealer te laten doen of VSR garage. (vereniging specialisten renault)
Of gewoon bij de bosch garage?

Daarom ben ik wel benieuwd naar de prijzen van de Renault Garage
Dit is vrij simpel: Kijk in je onderhoudsboekje wat er gedaan moet worden en ga daarna naar de dealer, een VSR-garage en een Bosch-garage en vraag een offerte op. Kies dan op basis van enig criterium een van die drie garages.

Wat het voor een Mégane III 1.5dCi GT-line kost weet ik niet, maar voor de beeldvorming, de distributie+waterpomp+krukaspoelie+grote beurt kostte me €750,- bij een onafhankelijke, universele garage waar ik altijd al kom en die met een erg prettig (voor mijn portemonnee althans) uurtarief werkt.

Nee, merp!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• la_fusion
  • Registratie: Maart 2007
  • Laatst online: 18-09 15:24
PauseBreak schreef op donderdag 07 januari 2016 @ 15:31:
[...]

Dit is vrij simpel: Kijk in je onderhoudsboekje wat er gedaan moet worden en ga daarna naar de dealer, een VSR-garage en een Bosch-garage en vraag een offerte op. Kies dan op basis van enig criterium een van die drie garages.

Wat het voor een Mégane III 1.5dCi GT-line kost weet ik niet, maar voor de beeldvorming, de distributie+waterpomp+krukaspoelie+grote beurt kostte me €750,- bij een onafhankelijke, universele garage waar ik altijd al kom en die met een erg prettig (voor mijn portemonnee althans) uurtarief werkt.
Dit inderdaad, voorkeur heeft wel om te bellen/langsgaan want email daar doen toch nog altijd maar weinig echt veel aan.

Zelf overigens ook niet veel meer dan dat kwijt geweest bij de Renault dealer voor dezelfde klus..

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• PauseBreak
la_fusion schreef op donderdag 07 januari 2016 @ 15:34:
[...]

Dit inderdaad, voorkeur heeft wel om te bellen/langsgaan want email daar doen toch nog altijd maar weinig echt veel aan.

Zelf overigens ook niet veel meer dan dat kwijt geweest bij de Renault dealer voor dezelfde klus..
Inderdaad, echt even bellen of langsgaan. Dat is wel zo prettig. Zeker als je nog geen vaste garagist hebt vind ik langsgaan wel zo prettig. Dan krijg je toch een beter beeld van het bedrijf.

En inderdaad, het is altijd ongeveer zo duur bij de wat grotere Renaults volgens mij. Er zit niet veel marge op de onderdelen en iedereen doet het hetzelfde. In mijn geval, Mégane II 1.9dCi 120, dus de motor eronderuit, spul inbouwen en motor er weer terug in.

Nee, merp!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Aggressor
PauseBreak schreef op donderdag 07 januari 2016 @ 15:31:
[...]

Hier is de onderhouds history

> 96.643 onderhoud incl. int. filter vv
> 62.326 onderhoud incl. int. filter, luchtfilter en brandstoffilter vv
> 31.474 onderhoud incl. int. filter vv
> 115.000 onderhoud inc oliefilter, pollen filter, brandstoffiler, luchtfiler en remvloeistof

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• melcon
Kijk in je boekje wat er gedaan moet worden ;-) niet wat er al gedaan is.
D-riem is waarschijnlijk 160k / 6 jaar max in jouw geval, dus niet raar om die met de 150k beurt te vervangen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

hallo allemaal,

Ik heb even de volgende vraag, ik wil graag overstappen op Renault (richting de Mégane III 1.5dCi GT-line).
Momenteel zie ik veel 2e hands Renaults uit 2011-2012 met 130-150k km op de teller, mijn vraag hier is wat voor onderhoud de komende 50-80k km ik kan verwachten en verder, hoeveel km's gaan er ongeveer op een Renault diesel motor? :) Kan ik met gemak de 300k halen?

En is het uberhaupt een goed plan om een ex-lease renault te kopen met bovengenoemd aantal kilometers?

Thanks alvast voor de feedback!

Groet,
Sander

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Metro2002

Metro2002

Memento mori

Met die kmstand zou ik niet veel meer verwachten dan het reguliere onderhoud. Check even de zwakke punten van dat specifieke model (die weet ik niet maar er zijn er hier vast wel die het wel weten? ) en kijk of alle electrische zaken het doen. De motor lijkt me niet direct een probleem, die 1.5jes zijn volgens mij behoorlijk betrouwbaar.

En nog een kleine update over mijn megane 2 : Ik heb volgens mij ontdenkt waar de resonantierammel vandaan komt, uit het lampje voor de binnenverlichting in de hemelbekleding. Is dat makkelijk los te halen? Had het kapje er al af gehaald maar zag daar verder geen schroeven ofzo of zit dat geklikt?

Qua verbruik haal ik met de 1.4 16v tot nog toe gemiddeld tussen de 1 op 13 en 1 op 13,5. Is dat een reeel verbruik of moet dat beter kunnen?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• PauseBreak
Verwijderd schreef op vrijdag 08 januari 2016 @ 10:16:
hallo allemaal,

Ik heb even de volgende vraag, ik wil graag overstappen op Renault (richting de Mégane III 1.5dCi GT-line).
Momenteel zie ik veel 2e hands Renaults uit 2011-2012 met 130-150k km op de teller, mijn vraag hier is wat voor onderhoud de komende 50-80k km ik kan verwachten en verder, hoeveel km's gaan er ongeveer op een Renault diesel motor? :) Kan ik met gemak de 300k halen?

En is het uberhaupt een goed plan om een ex-lease renault te kopen met bovengenoemd aantal kilometers?
Controleer even goed welk onderhoud is gedaan. Met name op het eind wil men nog wel eens bezuinigen daarop. Dit is wel de kilometerstand dat de distributie net wel, net niet moet worden vervangen, dus controleer dat even. Let ook even extra goed op de staat van de banden en remmerij rondom.
Om de 1.5dCi van die bouwjaren hoef je je niet druk te maken. Daar kan je wel een tonnetje of wat bij opzetten met regulier onderhoud.
Metro2002 schreef op vrijdag 08 januari 2016 @ 11:02:
En nog een kleine update over mijn megane 2 : Ik heb volgens mij ontdenkt waar de resonantierammel vandaan komt, uit het lampje voor de binnenverlichting in de hemelbekleding. Is dat makkelijk los te halen? Had het kapje er al af gehaald maar zag daar verder geen schroeven ofzo of zit dat geklikt?

Qua verbruik haal ik met de 1.4 16v tot nog toe gemiddeld tussen de 1 op 13 en 1 op 13,5. Is dat een reeel verbruik of moet dat beter kunnen?
Geklikt en daaronder geschroefd. Dergelijke rammeltjes kunnen overigens ook komen uit de hemelbevestiging voorzijde (bij de voorruit dus) of de bevestiging van de zonnekleppen. Zeker wanneer er al eens een nieuwe voorruit in is gezet zou ik daar even extra naar kijken.

Verbruik hangt enorm af van waar je rijdt. Als je relatief veel stadskilometers maakt dan is dat een prima verbruik. Maak je veel kilometers over secundaire wegen/N-wegen zonder file dan zou het beter moeten kunnen.

Nee, merp!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Exorcist
  • Niet online

Exorcist

Uitdrijvûrrrr!

Iemand hier met R-Link? Zo ja, wordt lossless audio ondersteund? Lees her en der dat FLAC niet ondersteund wordt, en WMA wel maar niet lossless. Zou ik vreemd vinden, m'n Ibiza en 208 doen het namelijk wel.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Aggressor
melcon schreef op vrijdag 08 januari 2016 @ 08:32:
Kijk in je boekje wat er gedaan moet worden ;-) niet wat er al gedaan is.
D-riem is waarschijnlijk 160k / 6 jaar max in jouw geval, dus niet raar om die met de 150k beurt te vervangen.
Myrenault geeft dit aan.
Zal wel grote beurt zijn ... ben benieuwd ik moet gaan denken

Vervangen oliefilter
Verversen motorolie
Onderhoudsbeurt B
Onderhoudsbeurt A (a)
Vervangen aandrijfriem hulporganen en rollen
Vervanging van het interieurfilter (a)
Vervangen koelvloeistof
Vervangen distributieriem en rollen

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• melcon
Dat is een hele grote beurt :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Metro2002

Metro2002

Memento mori

Tja ze hebben een inval gedaan, dat wil niet zeggen dat er wat gevonden wordt natuurlijk. Ben wel benieuwd.

En nog even een kleine update over mijn megane ph2: Distributieset is gewisseld incl waterpomp, auto heeft een beurtje gehad en weer verse APK. Voor de APK waren alleen 2 knipperlichtbolletjes gewisseld omdat ze niet helemaal dezelfde kleur oranje meer waren 8)7 Totale kosten waren 670 euro.

Blijft over de rammel in het onderstel, dat schijnt speling op de geleide bus van het stuurhuis te zijn. Schijnt verder geen kwaad te kunnen en duur om te vervangen dus nog even in dubio of ik dat wel of niet laat doen.

Uiteindelijke totaalplaatje voor de megane tot nu toe:
Aanschaf: 1300 euro
2 nieuwe achterbanden + uitlijnen: 220 euro
Wiellager: 180 euro
APK, kleine beurt + Distributiewissel 670 euro

Totale kosten: 2370
Gaat nog vanaf mijn oude auto die ik voor 500 euro heb doorverkocht. Uiteindelijk onder de streep dus 1870 betaald voor een Megane uit 2003 met relatief weinig km's, nog in nette staat, nieuwe distributieriem, beurt en nieuwe apk. komen nog wel kosten bij voor het fixen van 1 electrisch raam maar alsnog zal het totaalbedrag ruim onder de 2000 euro blijven.

geen slechte deal lijkt me zo :D

Vanochtend de zere vinger op de laatste rammel uit het interieur gelegd: De deurhendel :+ daar moet ik nog even wat aan doen en dan is ie rammelvrij :D

Blijf alleen het verbruik aan de hoge kant vinden met 7,8 liter per 100km momenteel. Nu rij ik wel veel file maar niet hard of wild dus ik moet het een keer over een lange rit bekijken.

Weer lekker karren met het ding nu !

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Iemand ervaring met andere luidsprekers te plaatsen in een Captur? (Mid level, geen touchscreenradio).
Vind deze toch maar zwak qua geluid..

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Exorcist
  • Niet online

Exorcist

Uitdrijvûrrrr!

Verwijderd schreef op donderdag 14 januari 2016 @ 14:25:
Iemand ervaring met andere luidsprekers te plaatsen in een Captur? (Mid level, geen touchscreenradio).
Vind deze toch maar zwak qua geluid..
Niet zozeer een antwoord op je vraag, maar heeft de Captur niet standaard R-Link dan? Ben er zelf ook benieuwd naar maar dan voor een Clio Estate, volgens de dealer zijn mijn Focal ISS165 speakers niet in te bouwen hetgeen onzin is. Ik kijk (luister) nu eerst een week aan, en anders laat ik het in Helmond doen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MK_
  • Registratie: November 2013
  • Niet online

MK_

Sneller dan het licht :)

De Captur heeft bij de Expression uitvoering standaard geen R-Link dacht ik, net zoals de Clio. De Authentique kwam zelfs zonder radio geloof ik, en de Dynamique heeft wel R-Link standaard. Of het is allemaal een niveau opgeschoven, iig iets in die trend :p

Upgraden heb ik trouwens geen idee, Bass Reflex systeem in mijn les auto Renault Clio IV klinkt wel prima in my opinion ;)

Die standaard radio (geen touch, dus de versie die je ook in Sandero's vind), die heeft toch 4x20W vermogen? Lijkt me niet overdreven krachtig, lijkt me niet echt dat je daar veel meer uit kan halen. Misschien kwalitatief betere speakers maar daarvoor moet je niet bij mij zijn :p

Edit: Clio IV heeft zo te zien de MediaNAV, die heeft ook 4x20W bij de Bass Reflex. Enkel de R-Link heeft een 4x35W systeem. Speakers upgraden zou dus normaal gezien ook al verschil uit moeten maken :p

[ Voor 13% gewijzigd door MK_ op 14-01-2016 17:46 ]

12x SunPower X21-350-BLK @ Solar Edge SE3680H (4200Wp) | Dell Inspiron 15 7559 | OnePlus 9 Pro Stellar Black 12/256GB | Xbox Series X | LPG powered

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Exorcist
  • Niet online

Exorcist

Uitdrijvûrrrr!

MK1998NL schreef op donderdag 14 januari 2016 @ 17:41:
De Captur heeft bij de Expression uitvoering standaard geen R-Link dacht ik, net zoals de Clio. De Authentique kwam zelfs zonder radio geloof ik, en de Dynamique heeft wel R-Link standaard. Of het is allemaal een niveau opgeschoven, iig iets in die trend :p

Upgraden heb ik trouwens geen idee, Bass Reflex systeem in mijn les auto Renault Clio IV klinkt wel prima in my opinion ;)

Die standaard radio (geen touch, dus de versie die je ook in Sandero's vind), die heeft toch 4x20W vermogen? Lijkt me niet overdreven krachtig, lijkt me niet echt dat je daar veel meer uit kan halen. Misschien kwalitatief betere speakers maar daarvoor moet je niet bij mij zijn :p

Edit: Clio IV heeft zo te zien de MediaNAV, die heeft ook 4x20W bij de Bass Reflex. Enkel de R-Link heeft een 4x35W systeem. Speakers upgraden zou dus normaal gezien ook al verschil uit moeten maken :p
Klopt. MediaNAV is standaard en is 4x20W, R-Link is 4x35 - één van de redenen waarom ik R-Link wilde. Nu zullen de speakers neem ik aan gelijk zijn aan de modellen zonder R-Link, dus ik gok dat ik er niet tevreden over zal zijn. In m'n 208 zijn de speakers echt verschrikkelijk, stukjes karton. Nu heb ik alleen nergens kunnen vinden wat de radio in de 208 standaard uitspuugt aan vermogen..

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Bij de captur op het Zen niveau (in België, kan in NL andere naam hebben) zit je met deze radio:
Afbeeldingslocatie: https://www.cardoen.be/sites/default/files/styles/car_large_1080x720/public/car_images/renault-captur-zen-dci-90-energy--11035009.jpg en gewone standaard speakers. Bij de Clio's heb je die bass reflex speakers, die zijn idd wel beter. Maar die kan je niet in de captur steken.

Dus eigenlijk als ik best ben moet ik kijken naar een upgrade van zowel de radio als de speakers. Moet ik eens bekijken of dat praktisch haalbaar is voor een niet te hoge prijs.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MK_
  • Niet online

MK_

208 zou ik ook niet durven te zeggen hoeveel vermogen die levert.

De Zen is in NL op de Kadjar wel meen ik, Captur zo ver ik weet niet. Maar goed, doet er niet toe :p Dat is idd dezelfde radio die vind in bijvoorbeeld een Sandero. Wat ik wel heb kunnen vinden is dat de Captur 4×165mm speakers in de deuren heeft, misschien heb je daar iets aan.

12x SunPower X21-350-BLK @ Solar Edge SE3680H (4200Wp) | Dell Inspiron 15 7559 | OnePlus 9 Pro Stellar Black 12/256GB | Xbox Series X | LPG powered

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Exorcist
  • Niet online

Exorcist

Uitdrijvûrrrr!

Als je het echt bont wilt maken:

http://www.acr-helmond.nl...pgrade-soundsystem-1.html?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MK_
  • Niet online

MK_

Die had ik ook gezien, maar is dat niet enkel een versterker? Als de speakerkwaliteit slecht is hebt je er nog weinig aan :p

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Exorcist
  • Niet online

Exorcist

Uitdrijvûrrrr!

MK1998NL schreef op donderdag 14 januari 2016 @ 19:24:
Die had ik ook gezien, maar is dat niet enkel een versterker? Als de speakerkwaliteit slecht is hebt je er nog weinig aan :p
Zo te zien zit er ook een sub bij. Vergis je niet in wat deze doet; niet alleen dus een (degelijke) bas, maar het ontlast je speakers van diezelfde bas zodat ze alleen maar midden/hoog hoeven te doen (neem aan dat hoog voor de tweeters zijn en dat de Captur deze wel heeft).

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• melcon
http://media.renault.nl/p...statement-renault-groupe/

Blijkt dus juist geen sjoemel software aangetroffen, lekker zulke media die de verkeerde schijn wekken.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

http://www.lemonde.fr/aut...ions_4847789_1654940.html

Renault est mis en cause dans ces premiers résultats « avec des dépassements de cinq à dix fois supérieurs aux normes CO2 et oxyde d’azote (NOx) pour le dernier Espace ».

Renault overschrijdt 5 tot tien maal de normen voor uitstoot van CO2 & NOX.

http://www.franceinfo.fr/...-dans-la-tourmente-758611

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Hooglander1
  • Niet online

Hooglander1

Zot intellegent

Verwijderd schreef op vrijdag 15 januari 2016 @ 09:48:
http://www.lemonde.fr/aut...ions_4847789_1654940.html

Renault est mis en cause dans ces premiers résultats « avec des dépassements de cinq à dix fois supérieurs aux normes CO2 et oxyde d’azote (NOx) pour le dernier Espace ».

Renault overschrijdt 5 tot tien maal de normen voor uitstoot van CO2 & NOX.

http://www.franceinfo.fr/...-dans-la-tourmente-758611
Zoals bij veel fabrikanten stoot de real-life test inderdaad veel meer uit dan de theoretische test. Maar tot nu toe is er niks gevonden qua fraude of sjoemelsoftware.

Wel moeten ze aan de bak, want met de nieuwe test zijn ze flink de pineut. Maar goed, vandaar ook dat er zo'n enorme weerstand tegen was vanuit de autofabricerende landen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Het Lobbyen keert zich nu tegen hen dus, tja .

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• PauseBreak
Verwijderd schreef op vrijdag 15 januari 2016 @ 10:01:
Het Lobbyen keert zich nu tegen hen dus, tja .
Nee hoor, de modellen voldoen namelijk aan de huidige uitstootnormen en wijze van testen. Moet je je eens indenken hoeveel meer R&D-geld autofabrikanten kwijt waren geweest wanneer ze niet hadden gelobbyd voor uitstel van een betere, realistischere test :P

Nee, merp!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Kunnen ze nu een inhaalslag gaan maken, dat gaat ze niet in de kouwe kleren gaan zitten, ze zijn dus de pineut.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Exorcist
  • Niet online

Exorcist

Uitdrijvûrrrr!

Clio is binnen, net even stukje gereden..prima ding. Over het geluid ook tevreden, dus ik laat het ws. zoals het is :)

Afbeeldingslocatie: http://tweakers.net/ext/f/LCOZtRLZOoh6ohwc0d3tAWA9/full.jpg

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• PauseBreak
Verwijderd schreef op vrijdag 15 januari 2016 @ 11:11:
Kunnen ze nu een inhaalslag gaan maken, dat gaat ze niet in de kouwe kleren gaan zitten, ze zijn dus de pineut.
Nee, ze zijn al jaren bezig met volledig elektrische aandrijflijnen en ze hebben al hybride modules aangekondigd die je in de huidige modellen kunt inpluggen (dus de Mégane IV/Talisman etc). Al weet ik niet 100% zeker of dat ook achteraf nog kan of alleen af-fabriek.
Daarnaast is de Euro6 norm relatief makkelijk te behalen voor de nieuwe generatie motoren; Gewoon meer AdBlue gebruiken.

Nee, merp!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• melcon
Verwijderd schreef op vrijdag 15 januari 2016 @ 11:11:
En jij verkeert in de illusie dat dit alleen voor Renault geld? Dan zal ik je uit de droom helpen, tegen de tijd dat de nieuwe methode van testen gebruikt gaan worden mogen alle fabrikanten aan de bak. Om de simpele reden dat alle fabrikanten in de praktijk meer uitstoten dan in de test. Waarbij op te merken valt dat het verschil bij Renault nog relatief klein is, ik zal geen andere fabrikanten noemen die het bonter maken maar ze komen uit een aan ons grenzend land.

Met de nieuwe test methode zal er net als nu ook gewoon voor de test geoptimaliseerd worden, hopelijk sluit de test dan wel beter aan bij de realiteit en is het verschil tussen de test en de realiteit kleiner. Dus ja alle fabrikanten zijn de pineut en mogen aan de bak. Waarbij sommige fabrikanten nog geen elektrische autos in grotere getale produceren of zelfs alleen nog maar concepten hebben (of nog minder).

Voor de rest, kom je hier om te trollen of daadwerkelijk een zinnige bijdrage toe te voegen? Als je voor het eerste komt dan wens ik je veel succes maar dan wordt je na verloop van tijd genegeerd, dan kunnen we je niet meer serieus nemen.

@Excorcist: mooie auto! moet zeggen dat die chromen randjes ook goed staan.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Ik verkeer niet in de illusie dat dat alleen voor Renault geldt, niets verzinnen hé.

U bent duidelijk Renault vooringenomen dus, beetje zielig dus.

En décembre, Renault avait annoncé un investissement de 50 millions d’euros pour réduire l’écart entre les émissions polluantes de ses voitures en conditions d’homologation et en situation réelle.

In December 2015 heeft Renault aangekondigd 50 miljoen Euro te investeren om de verschillen tussen de homologatie condities en de testen in reële condities weg te werken.

ajoutant que ce n’est pas le cas chez l’autre constructeur français, PSA Peugeot Citroën.

Het onderzoek heeft ook aangewezen dat deze excessen niet aanwezig zijn bij de andere Franse constructeur PSA (Peugeot - Citroen).

[ Voor 67% gewijzigd door Verwijderd op 15-01-2016 13:01 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• RvL

RvL

Mwah, niets vooringenomen. Renault heeft in deze gewoon niets fout gedaan. Ze hebben getest conform de binnen Europa geldende eisen. Die zijn voor alle in Europa actieve merken gelijk. Ze voldoen ook gewoon aan die eisen. Het is echter wel zo dat die test geheel niet waarheidsgetrouw is. Dat is overigens iets wat iedereen binnen Europa al jaren weet: verbruikscijfers en uitstootcijfers zijn in werkelijkheid niet of nauwelijks te halen. Dat zegt meer over de test dan over de auto.

En waarom zou Melcon vooringenomen zijn? Waar leidt je dat uit af? Wat melcon aangeeft is gewoon de waarheid: iedereen voldoet aan de Europese test en ieder merk optimaliseert zijn auto's voor die test. Iedere fabrikant zal dus aan de bak moeten om aan de nieuwe methode te kunnen voldoen. In dat opzicht is dus iedere fabrikant de pineut, de een wellicht wat meer dan de ander. En dan valt 5 tot 10 keer zoveel nog wel mee in vergelijking met resultaten bij andere fabrikanten.

Edit:
Over jouw edit:
Renault heeft dus aangegeven 50 miljoen te willen investeren om hun auto's, die aan de testen voldoen (want gehomologeerd), onder reeële testcondities ook schoner te maken. Daaruit blijkt dus wederom dat Renault volgens de letter van de wet op dit moment niets fout doet. Sterker nog, je haalt je eigen statement 'ze zijn dus de pineut' hiermee compleet onderuit, want men is dus al aan het investeren om te kunnen voldoen aan de toekomstige testmethode.

Dat het bij een andere fabrikant niet geconstateerd is, doet niet terzake voor Renault. Vind ik zelfs onder stemmingmakerij vallen.
Exorcist schreef op vrijdag 15 januari 2016 @ 11:13:
Clio is binnen, net even stukje gereden..prima ding. Over het geluid ook tevreden, dus ik laat het ws. zoals het is :)

[afbeelding]
Ziet er goed uit!

[ Voor 43% gewijzigd door RvL op 15-01-2016 13:09 ]

Nu de dekens nog...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

L’association Deutsche Umwelthilfe (DUH), farouche critique des moteurs diesels, avait indiqué le 24 novembre que les émissions d’oxydes d’azote (NOx) de la Renault Espace 1.6 dCi avaient atteint un niveau jusqu’à 25 fois supérieur au plafond autorisé, quand on le mesure à moteur chaud et non à froid, par la norme actuelle Euro-6 lors de tests réalisés par l’université de Berne. Selon la DUH, des niveaux d’émissions excessifs ont été mesurés sur la Renault Espace diesel, lors de cinq tests distincts de type NEDC (New European Driving Cycle).

Six tests menés par l’université de sciences appliquées de Berne, en Suisse, ont fait ressortir des niveaux d’émission de 13 à 25 fois supérieurs aux 80 mg/km autorisés, un test faisant même état d’émissions à plus de 2 000 mg/km, indiquait la DUH.

U probeert iets goed te praten wat dus wel degelijk gemeten bewezen is, de Espace 1.6 dCI overschrijdt de norm 13 tot 25 maal en haalt zelfs de Euro 6 norm niet.

Bazeer je dus op bewezen feiten, en kom niet steeds af met je eigen waarheden die je eenieder wilt opdringen, dit is desinformatie.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

RvL schreef op vrijdag 15 januari 2016 @ 13:03:
Mwah, niets vooringenomen. Renault heeft in deze gewoon niets fout gedaan. Ze hebben getest conform de binnen Europa geldende eisen. Die zijn voor alle in Europa actieve merken gelijk. Ze voldoen ook gewoon aan die eisen. Het is echter wel zo dat die test geheel niet waarheidsgetrouw is. Dat is overigens iets wat iedereen binnen Europa al jaren weet: verbruikscijfers en uitstootcijfers zijn in werkelijkheid niet of nauwelijks te halen. Dat zegt meer over de test dan over de auto.

En waarom zou Melcon vooringenomen zijn? Waar leidt je dat uit af? Wat melcon aangeeft is gewoon de waarheid: iedereen voldoet aan de Europese test en ieder merk optimaliseert zijn auto's voor die test. Iedere fabrikant zal dus aan de bak moeten om aan de nieuwe methode te kunnen voldoen. In dat opzicht is dus iedere fabrikant de pineut, de een wellicht wat meer dan de ander. En dan valt 5 tot 10 keer zoveel nog wel mee in vergelijking met resultaten bij andere fabrikanten.

Edit:
Over jouw edit:
Renault heeft dus aangegeven 50 miljoen te willen investeren om hun auto's, die aan de testen voldoen (want gehomologeerd), onder reeële testcondities ook schoner te maken. Daaruit blijkt dus wederom dat Renault volgens de letter van de wet op dit moment niets fout doet. Sterker nog, je haalt je eigen statement 'ze zijn dus de pineut' hiermee compleet onderuit, want men is dus al aan het investeren om te kunnen voldoen aan de toekomstige testmethode.

Dat het bij een andere fabrikant niet geconstateerd is, doet niet terzake voor Renault. Vind ik zelfs onder stemmingmakerij vallen.

Ondanks al hun lobbyen moeten ze nu toch de aanzienlijke investering doen, hadden ze beter eerder gedaan dan ze hadden vermeden wat hun nu boven het hoofd hangt, hoezo pineut.

[...]

Ziet er goed uit!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• PauseBreak
Verwijderd schreef op vrijdag 15 januari 2016 @ 13:15:
L’association Deutsche Umwelthilfe (DUH), farouche critique des moteurs diesels, avait indiqué le 24 novembre que les émissions d’oxydes d’azote (NOx) de la Renault Espace 1.6 dCi avaient atteint un niveau jusqu’à 25 fois supérieur au plafond autorisé, quand on le mesure à moteur chaud et non à froid, par la norme actuelle Euro-6 lors de tests réalisés par l’université de Berne. Selon la DUH, des niveaux d’émissions excessifs ont été mesurés sur la Renault Espace diesel, lors de cinq tests distincts de type NEDC (New European Driving Cycle).

Six tests menés par l’université de sciences appliquées de Berne, en Suisse, ont fait ressortir des niveaux d’émission de 13 à 25 fois supérieurs aux 80 mg/km autorisés, un test faisant même état d’émissions à plus de 2 000 mg/km, indiquait la DUH.

U probeert iets goed te praten wat dus wel degelijk gemeten bewezen is, de Espace 1.6 dCI overschrijdt de norm 13 tot 25 maal en haalt zelfs de Euro 6 norm niet.

Bazeer je dus op bewezen feiten, en kom niet steeds af met je eigen waarheden die je eenieder wilt opdringen, dit is desinformatie.
Doe dat zelf ook, deze tests zouden namelijk niet geheel volgens de geldende NEDC normen en protocollen zijn uitgevoerd. En dat is heel simpel te bewijzen: Het was Renault niet verteld dat ze dit gingen doen en dus heeft Renault niet kunnen optimaliseren. Iets dat bij de NEDC cyclus wel mag. En ja, dat is een fout binnen die cyclus.

Kijk, prima dat je iets hebt tegen dit soort zaken, maar je kunt misschien beter je gal spuien in dit topic. Dan gaan wij hier gewoon verder over de modellen van Renault en kan jij in dat topic naar hartelust roepen hoe erg dit allemaal is.

Nee, merp!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• psy
  • Registratie: Oktober 1999
  • Laatst online: 15-09 12:48

psy

Verwijderd schreef op vrijdag 15 januari 2016 @ 13:15:

Het is heel triest dat een praktijktest zoiets oplevert maar wel te verwachten. Tot zover heeft Renault niks fout gedaan. Het geeft wel te denken dat PSA het blijkbaar wel kan.

Overigens vind ik de toon in je berichten zodanig dat je weinig zinnige reacties hoeft te verwachten hier. Is echt niet nodig lijkt me.

8.960 Wp - 16 kW Daikin L/W - 2 x MHI L/L - gasloos sinds 2017 - Loxone - SAP/IS-U/ABAP - rijdt nog LPG ;-)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• RvL

RvL

Ik baseer me op feiten, namelijk dat de auto's aan de huidige testen voldoen. In die test voldeed de 1.6dCi wel aan de norm en is de vastgelegde uitstoot wel gehaald.

Van die test is echter ook algemeen bekend dat ze niet gelijk zijn aan reëel gebruik en dat verbruik en uitstoot in de praktijk hoger ligt. Ook mag men optimalisaties doorvoeren die de test beïnvloeden, dat is toegestaan in de zogenaamde NEDC. Echter, men voldoet aan de NEDC.

Nu de dekens nog...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Zoals ik al merkte is objectiviteit ver weg, Renault is King, en ze doen nooit iets verkeerd.

Daaag.....

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• RvL

RvL

d:)b

Nu de dekens nog...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• PauseBreak
Verwijderd schreef op vrijdag 15 januari 2016 @ 13:36:
Zoals ik al merkte is objectiviteit ver weg, Renault is King, en ze doen nooit iets verkeerd.

Daaag.....
Doei! Ga je er vandoor in een prachtige Renault Mégane IV....

...een prachtige Renault Talisman...

...een prachtige Renault Espace...

Of kies je liever voor een wat kleiner model, zoals de Twingo of de Clio?

Maar misschien, gezien je kont-tegen-de-krib-attitude hier, ligt je voorkeur wel bij een avontuurlijker model. Een Captur of Kadjar misschien?

Volgens mij waren ze dat wel allemaal. Keuze genoeg in ieder geval :+

Nee, merp!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• RvL

RvL

Doe mij die laatste maar ;)

Daar staat bij mij al weer ruim 6000km op. Om in het onderwerp te blijven: zuinigheid valt me tegen. Ik weet niet of het aan de winterbanden ligt of het feit dat we best wel wat harde wind hebben gehad de laatste tijd, maar ik moet echt moeite doen om 1 op 17 te halen. Aan de andere kant ben ik wel met (op papier) 1460kg op pad.

Ik heb 1 tank in ECO mode gereden, maar dat is niet aan te raden in mijn ogen. Hij wordt er echt een stuk trager van en ik denk ook dat hij een stuk armer staat afgesteld. Hij slaat veel makkelijker af bij wegrijden en tussensprintjes zijn geen feest in ECO mode. Wel wat zuiniger want zonder moeite heb ik die tank 1 op 17,5 gehaald.

Als je echt ECO rijdt denk ik wel dat er mooie cijfers te halen zijn, maar ik houd ervan om gewoon de maximale snelheid te rijden waar mogelijk. Ben niet zo dol op achter een vrachtwagen hangen.

Nu de dekens nog...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• PauseBreak
RvL schreef op vrijdag 15 januari 2016 @ 14:09:
Doe mij die laatste maar ;)

Daar staat bij mij al weer ruim 6000km op. Om in het onderwerp te blijven: zuinigheid valt me tegen. Ik weet niet of het aan de winterbanden ligt of het feit dat we best wel wat harde wind hebben gehad de laatste tijd, maar ik moet echt moeite doen om 1 op 17 te halen. Aan de andere kant ben ik wel met (op papier) 1460kg op pad.
Tsja, ik vind dat best netjes. Je hele auto is hoger en zwaarder en ik rij rond de 1:18 normaal gesproken. Met de wind erbij van de laatste tijd (hier toch meestal 6-8Bft) wordt dat de laatste paar tankbeurten al snel 1:16. En dat is met een auto die 200kg lichter is en alleen autosnelweg en autoweg rijdt.

Nee, merp!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• RvL

RvL

Ja, ik moet denk ik nog even wennen aan het idee van groter en zwaarder ;). Ik heb bij m'n vergelijking ook vooral gekeken naar broertje QQ, maar die is toch ook zo'n 100kg lichter.

De motor blijft me wel nog steeds verrassen. Het maakt van de Kadjar geen strepentrekker, maar als je de ECO mode uit laat kom je gewoon goed mee met het overige verkeer.

Nu de dekens nog...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• psy
  • Registratie: Oktober 1999
  • Laatst online: 15-09 12:48

psy

Nu jullie het over verbruik hebben post ik ook hier nog even de (aangepaste) update die ik laatst op Autoweek en het Lagunaforum zette. Want verbruik....daar let ik ook erg op (ja terwijl ik een 205 pk turbo heb :9 )

Inmiddels heb ik er dus zo'n 4000 kilometer opzitten.

Uiteindelijk duurde het wachten op het kenteken nog vrij lang. Bijna twee weken verder kon ik dan toch mijn auto gaan ophalen met de gele platen. De LPG tank bedraagt 70 liter, waarvan ik ongeveer 50 liter netto kan tanken. Het geheel is zeer netjes ingebouwd op de plaats van het reservewiel wat ik toch al niet had, en er is nu een licht verhoogde vloer gemaakt. Het scheelt 5 centimeter en het ziet er top uit. Als ik geen verhoogde vloer had gewild had ik genoegen moeten nemen met een zeer kleine tank en dat wilde ik niet. Dit is een goed compromis. De vulopening zit naast de benzine-opening, dus geen dop in de carrosserie zichtbaar. En de Vialle schakelaar zit net vóór de 12V aansluiting voorin. Het mooie daarvan is dat ik het klepje daarboven gewoon dicht kan houden, je ziet binnen dus helemaal niets wat wijst op een LPG installatie. Als de LPG op is, gaat het piepen, dus de indicatie-lampjes heb ik ook al niet nodig, ook rij ik altijd op de dagteller dus dat maakt ook niets uit. Jammer is wel dat je hem dus niet echt leeg kan rijden, er blijven een aantal liters in de tank zitten. Dit schijnt wel beter te zijn voor de opvoerpomp. Maar ik heb hem in de Nissan altijd leeg gereden als dat zo uitkwam, en daar ging de pomp ook dik een half miljoen kilometers mee, dus wat daar echt van waar is weet ik niet.
Verder heb ik ook een afneembare trekhaak laten plaatsen.

Wat foto's:

Afbeeldingslocatie: http://static.tweakers.net/ext/f/HLjRGnQaSACYXBVPTlEzyfCU/thumb.jpg Afbeeldingslocatie: http://static.tweakers.net/ext/f/WIkdvDcs7A6yrJpRB0qimFS7/thumb.jpg lpg tank lpg schakelaar Afbeeldingslocatie: http://static.tweakers.net/ext/f/xCdx4gxqp2LX9472roMnrcMp/thumb.jpg
motor met kap motor zonder kap Afbeeldingslocatie: http://static.tweakers.net/ext/f/YxLJM98QxkDqPUSg5z9ohwBY/thumb.jpg Afbeeldingslocatie: http://static.tweakers.net/ext/f/75dEd5JVucMNllVootNtg2DX/thumb.jpg

Comfort
De keyless-entry functie vind ik heel fijn. Als je aan komt lopen, kan de keycard blijven zitten waar hij zit, zolang je hem maar bij je hebt. Als je een handgreep vastpakt, ontgrendelt hij automatisch. Nog handiger is dat je niet vergeet om hem af te sluiten. Loop je een meter of twee weg, vergrendelt de auto automatisch. Er is over nagedacht: als iemand nog uit aan het stappen is, en de sleutelhouder is al weggelopen, vergrendelt de auto niet direct, maar wel meteen als het laatste portier dicht is gegooid.
Jammer is wel dat de zogenaamde superlock niet automatisch werkt. Hiervoor moet je de card pakken en twee keer op vergrendelen drukken, maar hij zal dan bij het terugkomen bij de auto ook niet automatisch ontgrendelen, dit moet dan weer handmatig. Ik begrijp niet waarom dit zo is gedaan, immers superlock is in alle gevallen beter, want de portieren zijn dan niet meer van binnenuit te ontgrendelen, wat erg lastig is voor potentiele inbrekers. Dus waarom niet in de automatische variant?
Nog iets wat een beetje jammer is, de elektrische stoelen hebben geen memory functie. Dit kan toch nauwelijks extra geld kosten, maar deze functie zit alleen op de Initiale helaas.
Regensensor is top. Deze werkt veel beter als bij de Ibiza die ik in 2004 t/m 2007 heb gereden. Ik hoef nooit de gevoeligheid aan te passen. De achterruitwisser is niet gemakkelijk aan en uit te zetten. De bediening hiervan is niet intuïtief. Je moet telkens dezelfde kant opdraaien om hem aan of uit te zetten. Geef mij liever een aan-stand en een uitstand.
Lichtsensor blijf ik onzinnig worden. De autostand gebruik ik dan ook niet, ik kan uitermate goed zelf beoordelen of het licht aan moet ja of nee. Daarbij slijt xenon extra snel als ze onnodig aan en uit gaan, dus ik beslis zelf wel wanneer ze aan moeten.
Cruisecontrol bediening is nu duidelijk, de knopjes op het stuur voldoen goed al blijft het soms even zoeken.
De aluminium pookknop is, zoals vele anderen ook al hebben opgemerkt, onhandig qua materiaal. Nu in de winter is dat ding echt zeer koud. Je zou bijna handschoenen aandoen. In de zomer schijnt het net andersom te zijn, dus dat belooft wat.
Navigatie heb ik inmiddels kunnen upgraden naar heel Europa. Blijft top natuurlijk dat je bij Tomtom elke 3 maanden zowat en nieuwe kaart kan krijgen. Wel is de resolutie maar matig waardoor je al snel kartelende lijntjes ziet. Als je moderne smartphone-display’s gewend bent valt dat tegen. De verkeersinformatie/TMC functie blijft ondermaats. Je hebt er eigenlijk te weinig aan. Hij is te laat, te onnauwkeurig, en niet compleet.

Aandrijving
De motor is bijzonder fijn. Zoals gezegd is het qua karakteristiek bijna een diesel, maar dan zonder de nadelen. Bijzonder snel zorgt de twinscroll-turbo voor extra punch, gevoelsmatig al vanaf zo’n 1300 toeren. Je hoeft op de autoweg helemaal niet terug naar de 5 (of 4) bij opnieuw versnellen, nadat je hebt moeten afremmen voor bijvoorbeeld een inhalende vrachtwagen. Hij trekt zo goed in de 6, dat als je eens terugschakelt naar bijvoorbeeld de 4, het zelfs een beetje tegenvalt omdat je onwillekeurig nog net iets meer verwacht bij méér toeren. Een luxeprobleem dus eigenlijk, maar dat komt ook omdat ik hiervoor natuurlijk een atmosferische motor reed.
Het valt me ook op, dat er absoluut geen turbogeluid hoorbaar is. Geen fluitje, niets. Had voor mij best gemogen.
Qua besturing viel mij laatst op dat toen ik in de Audi A3 reed, ik wel heel veel aan het stuur moest draaien. Daar merk je goed aan, dat de 4control in de Laguna heel fijn is. Daar wen je heel snel aan. De draaicirkel is lekker klein, én je hoeft maar weinig aan het stuur te draaien.

Verbruik LPG
Over de afgelopen maanden is het verbruik op LPG ongeveer 1 op 9,3 (zie ook de Autoweek Verbruiksmonitor). Dat is heel netjes en iets gunstiger als waarvan ik uitging. Het maakt wel veel uit als ik veel korte ritjes maak; dan is een tank gemiddeld 1 op 8,5. Ik denk dat het verbruik puur in de stad nog wat ongunstiger uitvalt. Oftwel de auto is niet echt bedoeld voor in de stad wat niet geheel verwonderlijk is.
Als ik "1 op 9,3" omreken naar de gebruikelijke ltr/100km kom ik uit op 10,7 ltr/100km. En dat zou gecorrigeerd naar benzine (~20% minder) een benzineverbruik zijn geweest van 8,9 l/100km. Interessant is om dit naast de spritmonitor waardes te leggen. Het minimum momenteel daar is 9,03 en het gemiddelde is met 10,21 een stukje hoger. Dan doe ik het met een equivalent op benzine van 8,9 l/100km zeker niet slecht. Rustig rijden en goed anticiperen loont zich, verder rijd ik ook hetzelfde als in de Nissan. Ik heb ook het voordeel dat ik snel op de autoweg zit en nauwelijks in de stad hoef te rijden.
Ter vergelijk, met de Nissan reed ik ietsje gunstiger, zo rond 1 op 10. Dan is op 1 op 9,3 voor een 230 kg zwaardere auto met 204 in plaats van 140 pk een hele mooie score.

Voor de winter heb ik een tweede set 18-inch lichtmetaal gekocht. Ik wilde persé OEM velgen, en kwam zoals eerder gezegd al snel uit op de antraciet/zwart gekleurde Interlagosvelgen. Ik heb een mooie set in Duitsland gevonden met vrijwel nieuwe Dunlop winterbanden, deze kwamen ook van een Laguna 3. Klein probleem is dat er geen bandenspanningsensoren op zaten, deze heb ik op eBay nieuw gevonden voor 180 euro. Dat moet allemaal nog gemonteerd worden zodra ik de wielen gewisseld heb. Ja, er zal allicht de mogelijkheid bestaan om deze functie te deactiveren, maar dat vind ik geen nette manier. Het werkt best goed, ik krijg van elke band te zien hoeveel luchtdruk er in zit, je ziet dit ook oplopen bij een lange rit. Het zijn dus echte sensoren, en de indicatie is geen ABS afgeleide wat je bij andere merken ook wel eens ziet.

winterset links winterset rechts interlagos

Tijdens het wisselen van de wielen moest ik natuurlijk wel even kijken naar de vierwielbesturing. Het is een hoop techniek daar aan de achteras:

4ws 4ws sturing

Nog wat opmerkingen.
Het dimlicht valt wat tegen qua sterkte. Het lichtbeeld is opmerkelijk goed, reikt ver en breed, maar het ontbreekt wat aan felheid. De xenonlampjes zullen aan vervanging toe zijn, maar het is lastig om ze makkelijk te vervangen dus dat moet even wachten.
Er zit een kraakje achterin. Ik vermoed de achterklep, of het achterraam wat je ook kan openen. Soms als ik over een putdeksel rijd hoor ik een kleine krak achterin en ik heb het dus nog niet kunnen thuisbrengen wat het is.

8.960 Wp - 16 kW Daikin L/W - 2 x MHI L/L - gasloos sinds 2017 - Loxone - SAP/IS-U/ABAP - rijdt nog LPG ;-)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Hallo Allemaal, nog een vraag:

Heb de volgende auto vandaag bekeken (ziet er werkelijk uitmuntend uit!);
Voertuigspecificaties
Merk: Renault
Model: Mégane
Type: Estate 1.5 DCI BOSE Navi
Inrichting: Stationwagen (5 drs)
Vermogen motor: 110 PK
Aantal cilinders: 4
Bouwjaar: juni 2012
Kleur: Grijs metallic
Bekleding: Half leder / stof (Zwart)
Brandstof: Diesel
Versnellingsbak: Handgeschakeld, 6 versnellingen

Met 153k is de distri riem gedaan met alles erop en er aan, alleen nu staat er al 186k op. Is dit teveel en raden jullie de aankoop af of kan ik met een gerust hart deze auto aanschaffen en er de komende 3/4 jaar lekker rijden (met normaal onderhoud)?

Bedankt alvast voor de reacties!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Hooglander1
  • Niet online

Hooglander1

Zot intellegent

Verwijderd schreef op vrijdag 15 januari 2016 @ 17:13:

Voertuigspecificaties

Met 153k is de distri riem gedaan met alles erop en er aan, alleen nu staat er al 186k op. Is dit teveel en raden jullie de aankoop af of kan ik met een gerust hart deze auto aanschaffen en er de komende 3/4 jaar lekker rijden (met normaal onderhoud)?

Als het ding goed onderhouden is (wat waarschijnlijk is met die kilometerstanden), dan gaat dat ding nog wel even mee hoor. :)

Uiteraard is er een groter risico dat er een keer iets onverwachts kapot gaat, maar ik mag hopen dat de aanschafprijs daar riant voor compenseert.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Hooglander1 schreef op vrijdag 15 januari 2016 @ 17:17:
[...]

Als het ding goed onderhouden is (wat waarschijnlijk is met die kilometerstanden), dan gaat dat ding nog wel even mee hoor. :)

Uiteraard is er een groter risico dat er een keer iets onverwachts kapot gaat, maar ik mag hopen dat de aanschafprijs daar riant voor compenseert.
rond de 8000 eur, leuke prijs dus.

Kan ik deze auto makkelijk naar de 350k rijden? :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• PauseBreak
psy schreef op vrijdag 15 januari 2016 @ 15:26:
[mooi verhaal]

Er zit een kraakje achterin. Ik vermoed de achterklep, of het achterraam wat je ook kan openen. Soms als ik over een putdeksel rijd hoor ik een kleine krak achterin en ik heb het dus nog niet kunnen thuisbrengen wat het is.
Kijk eens naar de sluiting van het achterraam. Daar komt soms wat speling op te zitten waardoor het raam een beetje beweging krijgt. Of dat simpel te verhelpen is weet ik overigens niet. Bij onze Laguna 2 werd gewoon dat hele mechanisme vervangen onder garantie, maar het kan ongetwijfeld efficiënter :P
Verwijderd schreef op vrijdag 15 januari 2016 @ 17:21:
[...]

rond de 8000 eur, leuke prijs dus.

Kan ik deze auto makkelijk naar de 350k rijden? :)
Jawel hoor. Zorg ervoor dat je de onderhoudsintervallen netjes aanhoudt, het oliepeil in de gaten houdt en de juiste olie gebruikt. 186.000km is net ingereden.

Pijnpunten zijn met alle diesels van deze generatie de EGR-klep en een eventueel roetfilter (weet zo uit mijn hoofd niet of deze er al standaard een heeft of niet). Dus reken de kosten voor vervanging daarvan wel mee in je onderhoudsbudget.

[ Voor 32% gewijzigd door PauseBreak op 15-01-2016 18:15 ]

Nee, merp!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• RvL

RvL

Verwijderd schreef op vrijdag 15 januari 2016 @ 17:13:

Voertuigspecificaties

Let op lekkage bij de kofferbak deksel. Deze wil wel eens lekken bij het 3e remlicht.

Verder letten op onbalans bij optrekken, schudden als het ware. Daar kreeg mijn tweede Mégane last van, waarschijnlijk dubbelmassavliegwiel.

Automatische parkeerrem? Let op de remmen achter. Parkeerrem heeft af en toe de neiging wat te blijven plakken waardoor ze licht aanlopen.

Verder ken ik ze als bijzonder prettige en probleemloze auto's.

Nu de dekens nog...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• hostler

hostler

Yeahhh dude!

Zullen we het gewoon niet over verbruik hebben? 1:10/11 ;w

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• xeoMe
  • Laatst online: 19:27
heb sinds 2/3 weken een Renault Clio 4 leasebak en heb er een vraagje over.

Radio staat eigenlijk constant redelijk hard maar die parkeersensoren piepen echt onwijs zacht en gaan niet via de speakers lijkt het wel, kan je dit veranderen of harder zetten?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

RvL schreef op vrijdag 15 januari 2016 @ 18:33:
[...]

Let op lekkage bij de kofferbak deksel. Deze wil wel eens lekken bij het 3e remlicht.

Verder letten op onbalans bij optrekken, schudden als het ware. Daar kreeg mijn tweede Mégane last van, waarschijnlijk dubbelmassavliegwiel.

Automatische parkeerrem? Let op de remmen achter. Parkeerrem heeft af en toe de neiging wat te blijven plakken waardoor ze licht aanlopen.

Verder ken ik ze als bijzonder prettige en probleemloze auto's.
die lekkage was er inderdaad :P Die moeten ze even nakijken nog.
Ga er morgen in rijden, dus zien wel dan :)
Bedankt voor de info! _/-\o_

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• hostler

hostler

Yeahhh dude!

xeoMe schreef op zaterdag 16 januari 2016 @ 00:13:

Radio staat eigenlijk constant redelijk hard maar die parkeersensoren piepen echt onwijs zacht en gaan niet via de speakers lijkt het wel, kan je dit veranderen of harder zetten?
Niet zelf. Misschien dat de dealer het kan maar ik acht de kans vrij klein.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• xeoMe
  • Laatst online: 19:27
hostler schreef op zaterdag 16 januari 2016 @ 12:27:
[...]

Niet zelf. Misschien dat de dealer het kan maar ik acht de kans vrij klein.
Toch een slechte zaak, me eigen fiat grande punto uit 2008 doet het dan toch beter.
Elke keer die radio zacht zetten is ook geen doen.

Rij vandaag wel ff langs de dealer om het te vragen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• hostler

hostler

Yeahhh dude!

Ik herinner me vaag zo'n soortgelijke vraag op clioclubnederland.nl. Geloof dat het antwoord daar was dat de dealer er niets mee kon. Wat op zich best gek is aangezien dat gewoon ergens in een variabele staat aangegeven of in een soort DB, lijkt me :P </it_modus_uit>

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Exorcist
  • Niet online

Exorcist

Uitdrijvûrrrr!

xeoMe schreef op zaterdag 16 januari 2016 @ 00:13:

Zelf nog niet getest, wel de camera achter..maar nog niet met obstakels achter. Standaard staat Obstakeldetectie uit overigens, maar als het al piept dan zou het dus aan moeten staan. Meen me te herinneren dat daar ook een volumeoptie was, maar zal nog even kijken als ik er weer in zit.

Eerste kilometers afgelegd, bevalt me enorm. Voelt en oogt een stuk degelijker dan dat ik verwacht had. Geluid van R-Link is boven verwachting goed, R-Link werkt erg vlot en video afspelen is geen probleem - handig voor de brug :+

Nadeel vind ik toch echt wel de verlichting. Dat dit niet met een sensor gaat (niet mogelijk op de Night and Day uitvoering) is tot daar aan toe, maar schakel die dingen dan nog met contact uit..hoe moeilijk is dat? Al mijn auto's hiervoor die geen lichtsensor hadden schakelden gewoon verlichting uit met het contact.

Verder niets te klagen. Motor is verrassend vlot voor een 0,9, vlotter dan de 1.2 uit m'n 208 en een stuk vlotter dan de 1.2 TDI in onze Ibiza. Nog niet op zijn staart getrapt overigens. Morgen een retour Purmerend, aardige afstand vanaf hier dus dan nog even verder pielen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• la_fusion
  • Registratie: Maart 2007
  • Laatst online: 18-09 15:24
Exorcist schreef op zaterdag 16 januari 2016 @ 14:56:
[...]

Zelf nog niet getest, wel de camera achter..maar nog niet met obstakels achter. Standaard staat Obstakeldetectie uit overigens, maar als het al piept dan zou het dus aan moeten staan. Meen me te herinneren dat daar ook een volumeoptie was, maar zal nog even kijken als ik er weer in zit.

Eerste kilometers afgelegd, bevalt me enorm. Voelt en oogt een stuk degelijker dan dat ik verwacht had. Geluid van R-Link is boven verwachting goed, R-Link werkt erg vlot en video afspelen is geen probleem - handig voor de brug :+

Nadeel vind ik toch echt wel de verlichting. Dat dit niet met een sensor gaat (niet mogelijk op de Night and Day uitvoering) is tot daar aan toe, maar schakel die dingen dan nog met contact uit..hoe moeilijk is dat? Al mijn auto's hiervoor die geen lichtsensor hadden schakelden gewoon verlichting uit met het contact.

Verder niets te klagen. Motor is verrassend vlot voor een 0,9, vlotter dan de 1.2 uit m'n 208 en een stuk vlotter dan de 1.2 TDI in onze Ibiza. Nog niet op zijn staart getrapt overigens. Morgen een retour Purmerend, aardige afstand vanaf hier dus dan nog even verder pielen.
Ik denk dat dat puur toeval is geweest dat de verlichting uitging met het contact hoor. Zelf de nodige auto's gehad(205 ('88), Swift ('91), Clio ('02), MR2 ('86), Fiesta ST ('06), Clio 3 RS('06)) en sommige hadden het wel, sommige niet.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Exorcist
  • Niet online

Exorcist

Uitdrijvûrrrr!

la_fusion schreef op zaterdag 16 januari 2016 @ 15:11:
[...]

Ik denk dat dat puur toeval is geweest dat de verlichting uitging met het contact hoor. Zelf de nodige auto's gehad(205 ('88), Swift ('91), Clio ('02), MR2 ('86), Fiesta ST ('06), Clio 3 RS('06)) en sommige hadden het wel, sommige niet.
Nou, toeval..dit is m'n 19de auto en kan maar van twee heugen dat deze handmatig uitgeschakeld moesten worden (Golf II en Hyundai S-Coupé). Op oudere auto's is het logisch(er), maar anno 2016 vind ik het gewoon vreemd/ouderwets.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• sderooij
  • Registratie: Juni 2010
  • Laatst online: 20:30
Verwijderd schreef op zaterdag 16 januari 2016 @ 00:29:
[...]

die lekkage was er inderdaad :P Die moeten ze even nakijken nog.
Ga er morgen in rijden, dus zien wel dan :)
Bedankt voor de info! _/-\o_
vandaag mijn proefrit gehad met deze auto, was geweldig. Ook gekocht voor een hele scherpe prijs.

Alleen merkte ik op met de dealer dat de "R - O" knop op het stuur er niet helemaal goed in zat, de bevestiging links van het knopje is lam, maar functioneert nog wel. Enig idee waar die besteld kan worden?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Hooglander1
  • Niet online

Hooglander1

Zot intellegent

sderooij schreef op zaterdag 16 januari 2016 @ 17:23:
[...]

vandaag mijn proefrit gehad met deze auto, was geweldig. Ook gekocht voor een hele scherpe prijs.

Alleen merkte ik op met de dealer dat de "R - O" knop op het stuur er niet helemaal goed in zat, de bevestiging links van het knopje is lam, maar functioneert nog wel. Enig idee waar die besteld kan worden?
De dealer kan dat prima voor je oplossen ;)

Lekker zijn probleem van maken.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• PauseBreak
Exorcist schreef op zaterdag 16 januari 2016 @ 15:29:
[...]

Nou, toeval..dit is m'n 19de auto en kan maar van twee heugen dat deze handmatig uitgeschakeld moesten worden (Golf II en Hyundai S-Coupé). Op oudere auto's is het logisch(er), maar anno 2016 vind ik het gewoon vreemd/ouderwets.
Renault heeft dat altijd zo gedaan, en Fransen veranderen niet heel snel iets dat werkt :P Als je een lichtsensor hebt zit die daarop geschakeld en anders moet je zelf even draaien. Nou ja, dat is overkomelijk lijkt me. Ik heb dan wel een regen- en lichtsensor, maar de regensensor gaat nog steeds standaard uit bij aankomst, zeker als de auto buiten staat. Het is namelijk een 'domme' sensor. Vakje vol = wissen. Ook als je ruit bevroren is. Dus of je daar nou zoveel beter mee af bent :+

Nee, merp!

Pagina: 1 ... 7 ... 48 Laatste

Dit topic is gesloten.