Tnx, ziet eruit als een goede

Kan zijn, heb veel onderhoudshistorie, maar geen info over accu. Enige dat ik weet is dat het niet origineel is, maar gezien hoe vastgeroest eea was, is het zeker niet recent vervangen.
Wel altijd zwaar irritant als zaken zo verroest zijn dat je het niet meer fatsoenlijk los krijgt. Ik denk dat je accu trouwens overleden is, zelfs met een Ka zou je gewoon moeten kunnen overstarten met fatsoenlijke start-kabels. Ook geprobeerd ff kwartiertje laten lopen zodat de accu geladen zou zijn? Dan kan het niet aan te dunne start-kabels liggen (feitelijk overstart je dan ook niet maar gewoon van de eigen accu).
Startkabels zelf vertrouw ik wel, zoals gezegd daarmee met m'n motor al eens een diesel aan de praat gekregen (op 8.5k rpm in z'n vrij - hele buurt kon meegenieten

). Enige twijfel is hoe goed contact was aan Megane-zijde, gezien alle prul die nagenoeg rechtstreeks op de accu aangesloten zit. Heb inderdaad kwartiertje proberen te laten lopen, maar meer dan halfslachtige startpogingen kwamen er niet van.
PauseBreak schreef op maandag 23 november 2015 @ 09:36:
[...]
Of dat starten kan ligt ook aan de accu's. Het kan makkelijk zo zijn dat die Ka gewoon een veel te kleine accu heeft. In het boekje van mijn Mégane II staat ongetwijfeld niet voor niets dat je dergelijke zaken alleen moet proberen met een voertuig waarvan de accu van gelijke grootte is of een voertuig met een sterkere accu. Dat is nog vrij lastig met de Mégane 1.9dCi en een 65Ah accu kan ik je vertellen. Ik heb zoiets gehad nadat ik de lichtmodule had gesloopt. Sta je dan met een volledig platte accu. Uiteindelijk is de Mégane gestart m.b.v. een Focus III benzine, en het boekje daarvan. Overstarten ging met dat ding ook niet (ondanks goede startkabels), maar even opladen (3 minuten) en het starten was geen probleem meer.
Eigen accu 44Ah, die van de Ka in theorie ook...
@dion_b:
Laat die bandenspanningsensoren gewoon wegprogrammeren. Dat kan ook met universele software. Kan je eigen garagist dus doen.
Nope, al eens gevraagd. Wil hij niet aan beginnen. Jammer, maar begrijpelijk (ook omdat ze continu een wachtlijst van ruim een week hebben en dus geen tijd hebben om in rare shit te verdiepen). Met oudere auto's of zuiver mechanische problemen kan ik echt geen betere garage bedenken - maar voor ons tijd voor een andere.
Tot we goed en wel uit de luiers zijn en ik eindelijk m'n vriendin zover krijg een oudere youngtimer of echte oldtimer te rijden als daily drive
Dan eerst de accu vervangen, boordcomputer uitlezen, error van de inspuiting uitlezen, opschrijven en verwijderen en kijken of die met nieuwe accu terugkomt of niet. Als die terugkomt dan ga je naar het adres van KillaZ en zo niet, heb je weer wat geld bespaard.
Uitlezen en errors verwijderen kan ook met universele software. Heb je geen Renault-specifieke software voor nodig.
Eerst ga ik kijken of ik zelf kan vinden waarom accu leeg liep - aangezien ik vooraf geen enkele accu-gerelateerde probleem had ga ik niet gelijk andere kopen. Nu ik dat ding toch makkelijk los kan krijgen wil ik riskeren dat ik weer keertje stil kom te staan bij het starten.
Maar goed, APK moet toch gebeuren en dat ga ik denk ik wel bij adres van KillaZ laten doen.
Oh en kijk even waar je je licht op hebt staan. Soms gaan die hendels kapot (al dan niet door user error zoals bij mij

) en dan gaat je dimlicht ineens aan midden in de nacht enzo. Dan kom je dus bij een auto die zo dood is als een pier.
Dood als een pier is een goede beschrijving van wat ik aantrof idd. Hendel staat standaard gewoon op dimlicht, die ook netjes uitgaat bij vergrendelen auto. En dat laatste is zeker gebeurd afgelopen keer. Of het midden in de nacht aansprong... moet ik kijken idd.
Alternatief is even doormeten hoeveel spanning de dynamo geeft als je de auto gewoon laat draaien. Moet 13.8V - 14.5V zijn, anders wordt er niet of veel te weinig geladen. (Ideaal is 14.0V precies)
Ik vermoed sterk dat het probleem niet zit in de dynamo en ws ook niet primair in de accu, maar dat *iets* aansprong/aan bleef en de boel leeg zoog. Maar goed, multimetertje erbij pakken is snel gedaan in geval van twijfel