Het grote Renault topic - Deel 6 Vorige deel Overzicht Laatste deel

Dit topic is onderdeel van een reeks. Ga naar het meest recente topic in deze reeks.

Pagina: 1 ... 5 ... 48 Laatste
Acties:
  • 240.455 views

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• PauseBreak
  • Registratie: November 2006
  • Laatst online: 08:31
psy schreef op zaterdag 10 oktober 2015 @ 22:37:
Van bouwjaar 2000 naar jaartal 2010 is voor mij ook een kleine wereldschok :P
Automatische regenwissers? Meedraaiende koplampen? Instappen zonder de auto eerst open te doen? Verdomd, en het werkt nog goed ook :)
Kan ik me voorstellen, al heeft mijn Mégane alleen de meedraaiende koplampen niet. Dat instappen zonder de auto eerst open te doen is erg prettig inderdaad. Zeker als je met boodschappen aan komt lopen of gewoon even snel iets erin/eruit wilt halen. Erg prettig dat je sleutelkaart gewoon in je zak kan blijven zitten :)

Nee, merp!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• psy
  • Registratie: Oktober 1999
  • Laatst online: 15-09 12:48

psy

PauseBreak schreef op zaterdag 10 oktober 2015 @ 22:45:
[...]

Kan ik me voorstellen, al heeft mijn Mégane alleen de meedraaiende koplampen niet. Dat instappen zonder de auto eerst open te doen is erg prettig inderdaad. Zeker als je met boodschappen aan komt lopen of gewoon even snel iets erin/eruit wilt halen. Erg prettig dat je sleutelkaart gewoon in je zak kan blijven zitten :)
Bij mij toetert de auto kort als hij automatisch sluit. Is dat ook uit te zetten? Op zich wel handig, maar 's nachts vind ik het irritant. De lichtsignalen zijn voldoende eigenlijk.

8.960 Wp - 16 kW Daikin L/W - 2 x MHI L/L - gasloos sinds 2017 - Loxone - SAP/IS-U/ABAP - rijdt nog LPG ;-)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• gekkie
  • Registratie: April 2000
  • Laatst online: 18-09 22:08
PauseBreak schreef op zaterdag 10 oktober 2015 @ 22:32:
Oh ja, jouw Laguna is ietsjes nieuwer dan mijn Mégane. Dan kan je er inderdaad wel iets aan hebben :) In mijn geval was het enkel de notificatie dat er een band lek was en welke dat zou moeten zijn. Of het was diezelfde melding, maar dan veroorzaakt door wegvallen van de verbinding. Heel fijn als dat op de Autobahn gebeurt met 200km/u :P
Hmm die ken ik ja ... ben er 1 keer voor gestopt .. momenteel laat ik dat systeem vooral voor wat het is.
En voor te lage spanning zonder lek te zijn, reageert het systeem ook veel te laat.
(en in de winter ben ik sowieso joe speedboat (alle bandjes zijn weg op het beeldscherm) vanwege de winterbandjes zonder sensoren.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• hostler
  • Registratie: Juni 2009
  • Laatst online: 13-09 16:56

hostler

Yeahhh dude!

psy schreef op zaterdag 10 oktober 2015 @ 21:19:
Over die motor, ik had me natuurlijk ingelezen. Gewoon een goede motor en natuurlijk in diverse specificaties in gebruik in verschillende modellen. Enige minpuntje is de distributieriem
Dat is niet het enige minpuntje van die motor. De vervroeger, of nokkenas versteller, gaat geluid maken en moet dan vervangen worden. Te herkennen aan een soort ratelend diesel geluid. Je hoort het pas als hij iets warmer is.

Volgens Renault geen slijtage onderdeel maar toch gaan ze maar zo'n 150dkm mee. Vervangen is geen pretje want de distr. moet los en dient dus ook vervangen worden. Renault gaf mij een offerte van 1100 euro
incl. onderdelen en arbeid. 8)7
psy schreef op zondag 11 oktober 2015 @ 11:04:
[...]

Bij mij toetert de auto kort als hij automatisch sluit. Is dat ook uit te zetten? Op zich wel handig, maar 's nachts vind ik het irritant. De lichtsignalen zijn voldoende eigenlijk.
Dat kan de dealer mogelijk doen.

[ Voor 18% gewijzigd door hostler op 11-10-2015 11:55 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Thefirstikke
  • Registratie: Juni 2000
  • Niet online
psy schreef op vrijdag 09 oktober 2015 @ 22:14:
*psy meldt zich met een Laguna 3 GT :>
...
Mooi ding! d:)b Zeker de versie van voor de facelift klopt helemaal. Een jaar of twee ook naar gekeken, maar leuke uitvoeringen met lage km stand zijn in Nederland dun gezaaid.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Exorcist
  • Registratie: Maart 2002
  • Niet online

Exorcist

Uitdrijvûrrrr!

psy schreef op zondag 11 oktober 2015 @ 11:04:
[...]

Volgens mij is dat niet standaard en ooit zo ingesteld (was bij de 2013 Megané van een vriend iig zo). Rete-irritant in ieder geval en imho ontzettend onnodig. Bij Peugeot vind ik het bijzonder irritant dat het ding als een debiel gaat flikkeren met de lichten (knipperlichten) als je hem (per ongeluk) twee keer op slot zet. Doe normaal :/

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• psy

psy

Thefirstikke schreef op zondag 11 oktober 2015 @ 13:18:
[...]
Mooi ding! d:)b Zeker de versie van voor de facelift klopt helemaal. Een jaar of twee ook naar gekeken, maar leuke uitvoeringen met lage km stand zijn in Nederland dun gezaaid.
Ja ze zijn alweer net iets te oud voor ex-leasers en meestal al 2 eigenaren. Lastiger om een goeie te vinden en de meesten hebben alweer wat meer op klok. Ik heb daar op zich geen moeite mee, maar vaak is het er helaas aan af te zien. Velgschade (de velgen op de GT die ik nu heb zijn geheel onbeschadigd), interieur wat toch wat doorleefder is, steenslagschade, je kent het wel.
Veel duitse auto's hebben net wat minder op klok.
hostler schreef op zondag 11 oktober 2015 @ 11:54:
[...]
Dat is niet het enige minpuntje van die motor. De vervroeger, of nokkenas versteller, gaat geluid maken en moet dan vervangen worden. Te herkennen aan een soort ratelend diesel geluid. Je hoort het pas als hij iets warmer is.

Volgens Renault geen slijtage onderdeel maar toch gaan ze maar zo'n 150dkm mee. Vervangen is geen pretje want de distr. moet los en dient dus ook vervangen worden. Renault gaf mij een offerte van 1100 euro
incl. onderdelen en arbeid. 8)7
[...]
Goeie tip, ik hou er rekening mee.

[ Voor 29% gewijzigd door psy op 11-10-2015 21:51 ]

8.960 Wp - 16 kW Daikin L/W - 2 x MHI L/L - gasloos sinds 2017 - Loxone - SAP/IS-U/ABAP - rijdt nog LPG ;-)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• melcon
  • Registratie: April 2004
  • Laatst online: 16-09 14:17
Hoeft niet, de versteller zit niet op de turbo versie van de F4R dus heb je ook geen last van.
(zit alleen op de F4R-T in de 3 R.S. maar dat is een ander model vvt die niet stuk gaan).

Erg leuk verhaal Psy, mooi beschreven en leest lekker weg. Gefeliciteerd met deze geweldige auto, stuurt idd echt geweldig. Dat de auto relatief veel afremt op de motor en stevig optrekt komt omdat de versnellingsbak verhoudingen van de GT versie korter zijn als van de normale. De auto hoort erg stil te zijn, als je dus wel iets van lawaai hoort dan zal dat waarschijnlijk idd in de banden zitten maar dat had je zelf al geconcludeerd.

Haal de deur rubbers onderaan de deur rubbers even los en controleer of ze vol zit met modder/vuil, dat wil nog wel eens gebeuren met water in de deuren als gevolg. (in het rubber zitten gaatjes die overeen komen met afvoer gaatjes in de deur).

Als tip voor velgen, kijk even naar Borbet LV, die zijn goed te krijgen nieuw en niet al te duur en lijken vrij veel op de interlagos. Er zitten 330 mm schijven onder dus 17 inch is het absolute minimum.

De bak hoort super strak te schakelen trouwens, op zich wel stevig maar niet alsof je in een pan soep zit te roeren. Bakolie verversen kan maar gezien de km. stand niet nodig, bij 200.000 is het aan te raden (preventief). Wat wel eens gebeurd dat de bowden kabels wat uitrekken of klem zitten, dus die kan je even (laten) controleren.

[ Voor 17% gewijzigd door melcon op 12-10-2015 10:00 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• hostler

hostler

Yeahhh dude!

melcon schreef op maandag 12 oktober 2015 @ 09:05:
Hoeft niet, de versteller zit niet op de turbo versie van de F4R dus heb je ook geen last van.
(zit alleen op de F4R-T in de 3 R.S. maar dat is een ander model vvt die niet stuk gaan).
Weet je dat zeker? :?

Op Renaultforums zijn ze het daar niet mee eens:
http://www.renaultforums.co.uk/showthread.php?t=130292

Ik heb ook verschillende topics gezien op oa. Cliosport waar mensen een f4rt motor uit een Megane in hun Clio hebben gezet en de VVT er uit willen slopen.

Overigens heeft de 3rs (197 en 200) gewoon een F4R motor. F4R-T is wel een populaire swap.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• melcon
Ja absoluut zeker, de 2 R.S. en daar op gebaseerde motoren hebben geen vvt (en dus ook geen versteller). De 204 pk is gebaseerd op de 2 R.S. motor. Met 3 R.S. bedoel ik uiteraard de megane en niet de clio. Alle atmosferische hebben wel VVT (incl. de 140 pk). De phase II van de laguna 3 204 pk zou het wel kunnen hebben, die heb ik nog niet gezien van dichtbij maar goed die zijn maar sporadisch geleverd en al helemaal niet in NL.

Op cliosport staan idd wel wat topics idd waarin beschreven staat dat als je een (megane) 2 R.S. motor in je clio 2/3 lepelt je geen vvt meer hebt. Een redelijk populaire swap maar niet zo populair als je zou denken, je loopt wel tegen wat zaken aan (uitlaatspruitstuk, aandrijfassen). Vooral bij rally cross een populaire swap gezien je daar de carresorie toch al verbouwd en je breder gaat kwa spoor breedte.

[ Voor 18% gewijzigd door melcon op 12-10-2015 13:12 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• hostler

hostler

Yeahhh dude!

melcon schreef op maandag 12 oktober 2015 @ 13:11:
Ja absoluut zeker, de 2 R.S. en daar op gebaseerde motoren hebben geen vvt (en dus ook geen versteller). De 204 pk is gebaseerd op de 2 R.S. motor.
Ik heb zelf een 2 RS en die heeft gewoon een nokkenas versteller hoor :?

Precies deze:
Afbeeldingslocatie: http://i60.tinypic.com/ngd8qr.jpg

Die moest namelijk vervangen worden omdat hij ratelde.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• melcon
Hmm, dan is er een overgangsfase geweest, ik zal er wel eens in duiken maar ik betwijfel eerlijk gezegd dat jouw 2 R.S. er 1 heeft.
zie b.v.:
http://www.meganesport.ne...t-change-without-dephaser

In elk geval, voor psy is het gewoon slim om hem te vervangen als die hem wel heeft bij zijn volgende distributie wissel. (de 170 pk heeft hem sowieso niet). Maar ik er van overtuigd dat hij hem niet heeft.

Als ik kijk wat er in een onderdelen set zit vind ik hem ook niet terug:

2 RS 225/230:
Timing belt, Water pump (inc. coolant) & Aux belt kit replacement

3 RS 250/265:
Timing belt, Water pump (inc. coolant) & Aux belt kit replacement with Dephaser pulley

[ Voor 53% gewijzigd door melcon op 12-10-2015 13:52 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• hostler

hostler

Yeahhh dude!

Hmm sorry ik dacht dat je de clio 2 rs bedoelde :p met 197 en 200 doelde ik op de clio 3 rs :p die hebben namelijk ook de f4r

Maar goed. F4r heeft in ieder geval vvt. F4rt ook, zo ver ik kan zien.

Edit: even wat navraag gedaan. Megane 2 rs had ook gewoon een nokkenas versteller

[ Voor 17% gewijzigd door hostler op 12-10-2015 13:52 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• melcon
Ah oke, vandaar de verwarring :D

om hem duidelijk te houden:
Wel VVT:
- Clio 2 RS
- Clio 3 RS
- Clio 4 RS (wat uiteraard geen F4R is)
- Megane 3 RS
- Afgeleiden van de F4R-T in de megane 3 R.S. (vanaf +/- 2011)

Geen VVT:
-Megane 2 RS
-Afgeleiden van de F4R-T in de megane R.S. (voor +/- 2011)

[ Voor 4% gewijzigd door melcon op 12-10-2015 13:52 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• psy

psy

melcon schreef op maandag 12 oktober 2015 @ 09:05:

Erg leuk verhaal Psy, mooi beschreven en leest lekker weg. Gefeliciteerd met deze geweldige auto, stuurt idd echt geweldig. Dat de auto relatief veel afremt op de motor en stevig optrekt komt omdat de versnellingsbak verhoudingen van de GT versie korter zijn als van de normale. De auto hoort erg stil te zijn, als je dus wel iets van lawaai hoort dan zal dat waarschijnlijk idd in de banden zitten maar dat had je zelf al geconcludeerd.
Dank je. Ik probeer er altjd een leuk leesbaar geheel van te maken.
Dat van die versnellingsbak vermoedde ik al (of een lichter vliegwiel maar dat kon ik me niet voorstellen), maar ik kan nergens de overzetverhoudingen vinden van de bak. Daar was ik dus ook benieuwd naar, want het viel me wel op dat de bak relatief kort was. Dat merk je bij opschakelen, toerenval valt mee, maar je merkt het ook aan de korte zes. Die kan je zoals ik al schreef zeer snel al actief gebruiken.
Haal de deur rubbers onderaan de deur rubbers even los en controleer of ze vol zit met modder/vuil, dat wil nog wel eens gebeuren met water in de deuren als gevolg. (in het rubber zitten gaatjes die overeen komen met afvoer gaatjes in de deur).

Als tip voor velgen, kijk even naar Borbet LV, die zijn goed te krijgen nieuw en niet al te duur en lijken vrij veel op de interlagos. Er zitten 330 mm schijven onder dus 17 inch is het absolute minimum.

De bak hoort super strak te schakelen trouwens, op zich wel stevig maar niet alsof je in een pan soep zit te roeren. Bakolie verversen kan maar gezien de km. stand niet nodig, bij 200.000 is het aan te raden (preventief). Wat wel eens gebeurd dat de bowden kabels wat uitrekken of klem zitten, dus die kan je even (laten) controleren.
Rubbers zal ik eens checken, al kan ik me bijna niet voorstellen dat daar veel inzit maar je weet nooit.

Die Borbets had ik ook al gezien, maar ze zijn nieuw niet meer in mat te krijgen, alleen diep zwart glanzend. En dan vind ik die Interlagos velgens net even mooier, die lijken iets matter te zijn.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• melcon
Ik denk dat ik nog wel een GT folder heb liggen, even uit het hoofd is de eindoverbrenging iets korter. Normaal is de zes relatief lang maar nu gewoon normaal, top ligt zelfs iets hoger omdat die beter door kan trekken in de zes. Voor de diesel geld hetzelfde overigens, die heeft zelfs nog kortere tijden op de tussen acceleratie.

Interlagos is ook glanzend, lijkt veelal mat op de foto's maar zijn ze niet. Wel minder glanzend als de borbets idd.

Afbeeldingslocatie: https://lh3.googleusercontent.com/xMphntG7mLUXmhgvSm4pAiKMVWmANKUx1OjsLsMkPLP9KzgXjw_IcZAh63220ezgt2vkdFOC2SKBcSGZCmOsRrlLbMZx2yC59IJMSy0IrwoSZQYNk7waCH0JL25W2eQVchWLr3kMONnQpxVegfcxxrkQPmKH0JWECgF-M-2PpaxqacWeCoso16T8LFAQS8SZH2RPB6r_bOgABUIamqKf2XyJWLVgCCtsp6t9ciMEpRai3GxOZEEf-x2zhejzDpz3grVf--E15kRl2jDw8-Vtdj3xjJfMEc-43Hv15nk57BlfattvQ7lfBY88l2-IhRXK-4OHqqS7tnxV0ve07wEYAw7WahjpxRrdKv5xbbTKQEUADfet2UhTmHM8Il8vJyuZhkhw5MZ7fz1VOYub-5SiG7PeYEMkNjlKOUpi7Orn1OtD6gGaAzRz6vvFj2mIzSnmyIKH5TjU9I5WVuc6JC45bD3WpsyWcgbopvC6PqtPkpxbLz6JbMSIlsbasejNBEEnx36qQK_cFCjj_fum14GdshhWE60FpCXgMKEja7QpsOv5=w1448-h965-no
Afbeeldingslocatie: https://lh3.googleusercontent.com/VBbxwa3T4ksgz6vfRiQlCfPmHF_mzLKLPww6ZzWn7yu6BAL8SHrDEYrsL5KOHJWezL-kHB4-BhBMQZxaO0rXVdlLpQap8qB3T1sjdzIqbjfX4S470U7_zhBOCy5TMx7CDN8-IoILcoKbA3_muM9sYkyO33rUSILXT9A04JuHQt3bGkbR_mcJaC8B-DmENCBsoqhgFPIaUHQN0j9iwREcLWdZAaQGUqaa15vIvQgeXbGj3yRNcZaMJchfIBphG7ISyX5aEvgZgeA6LwhUgfwqtBSrU1e1dqUoDqw-NxtaA0Q5VZKQfdfQv3UkVKLNZLHTLHmaBxWCWNxhhHs8OVSh7qRA-7-gkBe_BckaTCT4HHWyjjAG-T9JLqbd8E_dBl3jnjm1bE1BXkkhdhs4F87w92Jh9WzLYdNvePZe7AjfuQQno_tvArTqZk5ROCjZUrE31XSdkFzhpYD7t9BEHxSWVJlMm9ED9572q2Fm740DLf9L9d9wgj3w8NQJR2ZvgRg5vZM3B_XRpr0Lelc4XOIFBH9voDAS3TesUn_QolIW_36m=w1000-h620-no

[ Voor 22% gewijzigd door melcon op 12-10-2015 14:37 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• psy

psy

Vervelend is dat die LV5's sinds kort (?) zwart glanzend zijn, terwijl ze eerst antraciet waren. Die antracietversie lijkt inderdaad héél erg op de Interlagos.

Afbeeldingslocatie: http://www.hoogendoornvelgen.nl/files/images/Renault%20Laguna%20III%20met%20LV5%20antraciet%2018%20inch.preview.jpg

Prachtige velg inderdaad:

Afbeeldingslocatie: http://i765.photobucket.com/albums/xx291/AzraelArt/Eclipse/IMAG0220.jpg

Maarja, "De Borbet LV5 in de kleur antraciet is een uitlopend model, dit betekent dat deze kleur niet meer gemaakt zal worden" :'(

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• melcon
De antraciet is absoluut een stuk mooier, wordt al 2 jaar niet meer gemaakt.
Mijn vader is uiteindelijk voor de glanzende gegaan, interlagos zijn moeilijk te vinden en nieuw belachelijk duur. (helemaal als je weet wie ze maakt, helaas geen speedlines meer zo als in de jaren 90, dat waren af-fabriek tenminste kwalitatief goede velgen).

Archief foto :P
Afbeeldingslocatie: https://lh3.googleusercontent.com/6k1X1SuBvx7y8CpM6VHfGxuqhT3tdKsi1vAfYKHLyLrI6_10YPj81rKoVK7BOa9F5WNvUW1ti7fvFhHiQX10D-yuipzHw0eVqLsJD8Lml_cnICm-yPiDv1KpbYJVqcNNZn6LbCICIQZEpq3eOmKvqQBQNrb0c7wC5Acl8ocvN1W4wj3KBgr69k0zGSN6sKsv204ouVt78eF0tKBI-AMPatRLU1edZaFHuLCxQKV8QG2cxFmvg0Ui29t_LzKszBXCfhu-aKkxpXKKR5u2TGn4CH81D_fXP_0cokz1K5metMEddivBnXt5cl_of8fHuEvEUxPBFs_wJ4qXMp3phJvZxRpbloEqKu12B2afic6CF8EBs_7eMM59KkpHChNUjPuVBSqDwU1hOhZDsAihAqASrjQDVgvLHXpS01uMDWHABzrHiIXcawzxstVUaJ6484DWEcC-rrUk8kg9spnkt7yXTUm6wDifz3ZM7AJiIp7EskHc9r_a5wkMa6NEEn4HF3ZZyk0Y1v8LEh1-PjrUafYFVB9pLbdk7dQ0M8-OScTRX3D0=w1560-h935-no

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• psy

psy

Bah het duurt me veel te lang met die belastingdienst. Al een week verstreken. Net gebeld maar ze kon me niks wijzer maken. Als ik morgen niks heb mag ik weer bellen.

Deze week ga ik niet halen :|

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• PauseBreak
psy schreef op woensdag 14 oktober 2015 @ 16:02:
Bah het duurt me veel te lang met die belastingdienst. Al een week verstreken. Net gebeld maar ze kon me niks wijzer maken. Als ik morgen niks heb mag ik weer bellen.

Deze week ga ik niet halen :|
Nee joh, moet je ook niet verwachten. Reken op minimaal twee werkweken tot een maand. En dan moet je er ook even rekening mee houden dat je formulieren krijgt die je totaal niet nodig hebt, verkeerd ingevulde formulieren en dat ze daar formulieren niet snappen en/of dat zij hun eigen regels niet willen volgen.
Succes :*)

Nee, merp!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• RvL
  • Laatst online: 22:14

RvL

Vandaag m'n Mégane naar de schadeherstel gebracht. Tijdje terug ruzie gehad met een klomp klei die mijn kant op werd geslingerd vanaf de andere rijbaan. Aangezien er toen een caravan achter hing was uitwijken geen optie.

Als vervangende auto een Golf Variant 1.2TSI met DSG bak mee gekregen. Op zich geen verkeerde auto maar die DSG is mij wat teveel gericht op snelheid en te weinig op comfort. Je hoeft maar te denken aan het pedaal wat dieper intrappen en het ding gaat direct 2 of 3 versnellingen terug om maar zo snel mogelijk snelheid te maken. Terwijl hij ook voldoende power zou hebben om gewoon in de huidige versnelling door te accelereren. Als je rustig aan doet schakelt ie juist weer lekker snel op. Maar durf je het gas in te trappen dan trekt ie ook gewoon tot 6000rpm door, warm of koud. En dan heb ik het nog over de gewone Drive. Er zit ook nog een sportstand op... Een handbak is zo gek nog niet ;)

Mediasysteem is wel beter. Dan merk je pas hoe verouderd het oude systeem in de Mégane eigenlijk is.

Liefde maakt een smal bed breed!
Nu de dekens nog...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• la_fusion
  • Registratie: Maart 2007
  • Laatst online: 18-09 15:24
Maar het systeem in de Megane is vanaf +/-2012 toch ook overgegaan op R-Link?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• RvL

RvL

R-link voor de Mégane is midden 2013 beschikbaar gekomen.

Ik heb een van de laatste zonder R-link schat ik zo. Ik kon kiezen: 4 maanden wachten op een model met R-link of een voorraadauto waar alles op zat behalve R-link. Ik ben voor het tweede gegaan, ik had geen zin om te wachten ;)

[ Voor 12% gewijzigd door RvL op 15-10-2015 10:48 ]

Nu de dekens nog...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• psy

psy

Die nieuwste mediasystemen zijn wel cool eigenlijk. Vraag me wel af of die enorme schermen in nieuwe auto's wel goed afleesbaar zijn in de zon. En, niet geheel onbelangrijk voor een veelrijder als ik, hoe lang blijven ze hun hoge helderheid bewaren door de jaren heen?

BPM is nu betaald eindelijk...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• melcon
Bij de clio is het prima, zelfs in de volle zon ondanks dat deze geen afdakje heeft.
Helderheid zal na verloop van tijd vast wel wat afnemen. In de laguna 2/3 zit het ook nog onder een afdakje dus eigenlijk altijd wel goed.

Btw, je toeter kan je via de clip uit laten zetten (bij de dealer).

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Galaxis
  • Registratie: Augustus 2001
  • Laatst online: 12:14
Heeft er iemand problemen gehad met zijn koppeling van een megane 1.5dci ? Die van mij kan niet vloeiend slippen tijens optrekken, gaat altijd happerig ofzo. Volgens de dealer is er niks aan de hand, maar meerder mensen die in onze megane hebben gereden ervaren allemaal hetzelfde als ik.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• melcon
Wat wel eens gebeurd is dat dempings veertjes in de koppeling breken, hierdoor zal je koppeling iets schokkeriger aangrijpen. Bij diesels gebeurd dit wat sneller als bij benzine auto's (veel koppel bij lage toerentallen). Dit is denk ik hetgeen wat je ervaart, dit kan geen kwaad (de veertjes kunnen nergens heen), je ervaart alleen dat je koppeling wat schokkeriger aangrijpt. Uiteraard kun je je koppeling laten vervangen om het te verhelpen maar dat staat niet in verhouding tot de kosten, dus zou het lekker zo laten. En wat dat betreft heeft je dealer gelijk, al zou de uitleg wel wat beter kunnen dan puur te stellen dat er niets aan de hand is.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• psy

psy

PauseBreak schreef op woensdag 14 oktober 2015 @ 16:27:
[...]

Nee joh, moet je ook niet verwachten. Reken op minimaal twee werkweken tot een maand. En dan moet je er ook even rekening mee houden dat je formulieren krijgt die je totaal niet nodig hebt, verkeerd ingevulde formulieren en dat ze daar formulieren niet snappen en/of dat zij hun eigen regels niet willen volgen.
Succes :*)
Je hebt gelijk.

Dat van dat kenteken is wel een soap aan het worden. Achteraf zal ik er wel om kunnen lachen, maar nu is het vooral vervelend.
Goed, vrijdagavond stond hij dus op mijn naam op de RDW site bij "Voertuiggegevens".
Dus ik blij. Effe rekenen, dan zal het kentekenbewijs dus dinsdag bezorgd worden.
En dat klopte. Dus ik vrolijk naar Heuts alhier waar ze platen kunnen persen, blijkt het kentekenbewijs ongeldig te zijn.
Nu had ik meteen al zo'n vermoeden...ik heb het kenteken vrijdagavond meteen doorgegeven aan de LPG inbouwer die hem meteen heeft omgezet naar G3. Maar dan wordt het kentekenbewijs blijkbaar helemaal ongeldig en sturen ze opnieuw een nieuwe.

Waarom ik dan geen platen meekrijg...het kenteken verandert toch niet? Bah :F
Weer wachten dus.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• RvL

RvL

Galaxis schreef op maandag 19 oktober 2015 @ 17:33:
Heeft er iemand problemen gehad met zijn koppeling van een megane 1.5dci ? Die van mij kan niet vloeiend slippen tijens optrekken, gaat altijd happerig ofzo. Volgens de dealer is er niks aan de hand, maar meerder mensen die in onze megane hebben gereden ervaren allemaal hetzelfde als ik.
Yep, hetzelfde 'probleem' hier. Met normaal rijden niet zo'n last van, bij sterk optrekken of iets zwaars trekken, zoals de caravan, wat meer. Hij lijkt er verder geen last van te hebben, ook geen vreemde andere problemen met de koppeling (meer).

De uitleg van melcon trek ik absoluut niet in twijfel, maar het kan ook vervuiling op de platen zijn of juist verglazing van de platen door veelvuldig laten slippen. Al heb je bij vervuiling of verglazing ook een grotere kans op doorslippen, want je hebt minder frictie.

Nu de dekens nog...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• PauseBreak
psy schreef op dinsdag 20 oktober 2015 @ 18:37:
[...]

Je hebt gelijk.

Dat van dat kenteken is wel een soap aan het worden. Achteraf zal ik er wel om kunnen lachen, maar nu is het vooral vervelend.
Goed, vrijdagavond stond hij dus op mijn naam op de RDW site bij "Voertuiggegevens".
Dus ik blij. Effe rekenen, dan zal het kentekenbewijs dus dinsdag bezorgd worden.
En dat klopte. Dus ik vrolijk naar Heuts alhier waar ze platen kunnen persen, blijkt het kentekenbewijs ongeldig te zijn.
Nu had ik meteen al zo'n vermoeden...ik heb het kenteken vrijdagavond meteen doorgegeven aan de LPG inbouwer die hem meteen heeft omgezet naar G3. Maar dan wordt het kentekenbewijs blijkbaar helemaal ongeldig en sturen ze opnieuw een nieuwe.

Waarom ik dan geen platen meekrijg...het kenteken verandert toch niet? Bah :F
Weer wachten dus.
Hehe, mijn pa kan er nog steeds niet om lachen :P Ik hoop dat het bij jou nu inmiddels zo ongeveer is geregeld.

Nee, merp!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• psy

psy

PauseBreak schreef op donderdag 22 oktober 2015 @ 10:06:
[...]
Hehe, mijn pa kan er nog steeds niet om lachen :P Ik hoop dat het bij jou nu inmiddels zo ongeveer is geregeld.
Ja een dag later kon ik dan mijn kentekens laten persen...meteen mijn auto ophalen bij AISB.
Daar dus een Vialle LPi installatie laten inbouwen, plus een afneembare trekhaak.
Snelle pic voor het uitrijden
Afbeeldingslocatie: http://static.tweakers.net/ext/f/o0JPZIc4dpr7PPh0xzL5pOhD/full.jpg

Jammer dat het nu zo'n baggerweer is, ik wil nog wat detailfoto's maken als het wat mooier weer is. Ook van de LPG installatie.

Kon vandaag meteen een langer ritje maken want ik moest naar Den Bosch op en neer.
Wat rijdt het heerlijk. Het meest opvallende blijft het 4control, wat een enorm effect heeft dat zeg. Had ik niet verwacht, het heeft bijna meer impact als de krachtige motor. Stuurt zo ontzettend fijn!
Ook lekker dat er zo veel koppel is. Er is altijd wel vermogen beschikbaar. Lekker.
En alles ruikt nog zo nieuw haha. Als een kind zo blij.

Ik vind wel de ruimte achterin een tikkie tegenvallen. Ik wist dat het krap was voor de voeten onder de voorstoel, maar ook de ruimte tussen voorstoel en achterbank is niet zo heel ruim. Dat merkte ik toen ik het Isofix stoeltje voor de jongste wilde monteren. Ik moest de rechtervoorstoel naar voren schuiven om wat extra ruimte te hebben. Nadat de stoel erin was gezet heb ik hem weer terug geschoven, maar de ruimte zo bekijkend...mwah. Blijft merkwaardig dat de oude Primera op dat vlak gewoon groter is, terwijl de Laguna toch 20 cm langer is.

De eerste 200 kilometer heb ik getankt, er ging net iets meer dan 20 liter in.
Woohoo, bijna 1 op 10 op gas, dat is eigenlijk evenveel als de Nissan op een vergelijkbare rit.
Zelfde bestuurder, zelfde rijstijl, maar wel 205pk in plaats van 140pk en 1530kg in laats van 1290kg. Heel mooi! _/-\o_

Nu nog;
- Kofferbak opruimen. Nu vol met zooi wat er eerst lag op plek waar nu de ringtank ligt
- Tomtom updaten. Heeft alleen Duitsland/Oostenrijk/Zwitserland erop
- Winterset uitzoeken. Ik ben er nog niet uit wat voor wielen ik wil. Voorkeur nog steeds voor Interlagos 18 inch. In Duitsland een set gevonden maar die had zomerbanden erom wat ik weer niet nodig heb. Moeilijk moeilijk.
- Die claxon wil ik uit hebben als ik wegloop. Overdag is het niet erg, maar 's avonds is het irritant

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• RvL

RvL

1 op 10 op gas, dat is zeker niet verkeerd! Dat deed ik 8 jaar geleden ook, maar ik had maar 95pk en een rijklaar gewicht van 1100kg :)

Dat de binnenmaten wat kleiner zijn vind ik niet eens zo vreemd. Heb je de overhang van de Laguna wel eens goed vergeleken met die van de Primera? Zeker aan de voorkant zit er nu een heel stuk auto na de voorwielen. Blijkt ook wel als je ook de wielbasis vergelijkt: de gehele auto is weliswaas 22cm groter, maar de wielbasis 'slechts' 15,6cm. Daarnaast zal veel van de extra ruimte in de Laguna in de kofferbak gestopt zijn.

Nu de dekens nog...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• PauseBreak
Veel van de extra ruimte in de Laguna zit in de isolatie en kreukelzones. Een Mégane station is ruimer (als in, je kunt er meer troep in kwijt en meer ruimte achterin).

Nee, merp!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• melcon
@Rvl, vervuiling/verglazing zal zich idd vooral uiten in doorslippen ipv happerig aangrijpgedrag.
@Psy, vialle lpi is zo ongeveer het beste wat je kan hebben maar goed dat wist je al denk ik O-)
Wel mooi resultaat kwa verbruik, 1 op 11 op benzine is normaal voor de 205 dus dan is 1 op 10 zeker netjes.
Voor wat betreft de ruimte, is het idd wat pausebreak zegt, veel isolatie en kreukelzone. Een megane is wel minder diep, in de laguna kun je een bed van 2.10 kwijt, dat lukt je in een megane niet :P

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Damic
  • Registratie: September 2003
  • Nu online

Damic

Tijd voor Jasmijn thee

Al wat ik aanraak werk niet meer zoals het hoort. Damic houd niet van zijn verjaardag

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• melcon
ja mooi ding, gemaakt zodat Frank Williams een beetje de F1 auto kon ervaren. Kan het filmpje hier niet kijken helaas (iets met werk).

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• RvL

RvL

Woensdag de Mégane bij de dealer neergezet voor de 150.000km beurt.

Vandaag een telefoontje gehad van de leasemaatschappij: volgens de dealer was er een reparatie nodig aan de auto, maar de leasemij liet 'm niet uitvoeren want over 8.000km loopt de auto uit z'n contract. Op mijn vraag wat er dan gerepareerd moest worden kreeg ik te horen dat de krukas vervangen moest worden. Nu leek me dat nogal sterk want een kapotte krukas merk je wel.

Een monteur van de dealer wist me echter te vertellen dat het om een krukaskeerring gaat. Klein verschil... Het gaat specifiek om de keerring aan bakzijde die wat zweet. Zou geen probleem zijn, maar wel iets wat in de gaten gehouden moet worden.

Nu vraag ik me af: kan een lekkende krukaskeerring ook leiden tot olie op de koppelingsplaten? Een tijdje terug heb ik namelijk problemen gehad met een spontaan doorslippende koppeling en dit zou dat verklaren. Wat dan lastiger te verklaren is, is dat het ook ineens is opgehouden.

Nu de dekens nog...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• melcon
Haha erg vermakelijk soms die lease maatschappijen, krukas is nogal wat anders dan een kering :P
Ik ben wel benieuwd hoe de monteur dat vastgesteld heeft, is de bak er achter weg geweest? Anders kun je het niet zien namelijk. Of heeft ie een vermoeden omdat er op de aansluiting blok/bak wat viezigheid/olie zit?
Het zou in theorie idd wel het slippen van de koppeling kunnen verklaren, maar dan zou het al meer dan zweten moeten zijn.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• RvL

RvL

Of de bak er af in geweest betwijfel ik. Ze mochten, begreep ik vanmorgen toen ik de auto weer ophaalde, zelfs de blokken en schijven voor niet vervangen. Die zouden nog 10k-15k mee kunnen dus houden het niet uit tot de volgende beurt. Maar omdat de auto over 8k ingeleverd moet worden mochten ze niet meer vervangen worden. Als dat al niet mag, zal de bak er wel helemaal niet af mogen.

Valt me nog mee dat de distributieriem wel vervangen mocht worden...

Ik ga het een en ander in ieder geval goed in de gaten houden. Bij het minste vermoeden dat de remmen op zijn leggen ze er maar mooi nieuwe op, anders mogen ze 'm wat mij betreft vroegtijdig terug hebben.

Nu de dekens nog...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• melcon
Distributie nemen ze nooit risico mee, die kost alleen wel zo veel dat ze dat vaak met de rest wel doen (helaas). Snap het ook niet zo goed, dan zetten ze straks een auto te koop met versleten blokken+schijven nadat je hem ingeleverd hebt. Dat verkoopt toch niet dan wel je krijgt er een slechte naam mee als een klant binnen 10k aan de beurt is voor nieuwe schijven+blokken met hun "lease topper occasion".

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• PauseBreak
Ja, en dat soort grappen is dus waarom je dergelijke auto's zeker moet laten keuren voor aankoop. Dan weet je wat je koopt en wat je onderhandelingspositie is voordat je daaraan begint. Ook makkelijk: Als ze niet willen meewerken met een onafhankelijke keuring weet je dat je verder moet kijken. Maakt het een stuk makkelijker allemaal :P

Nee, merp!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Hooglander1
  • Registratie: September 2003
  • Niet online

Hooglander1

Zot intellegent

melcon schreef op vrijdag 30 oktober 2015 @ 14:54:
Distributie nemen ze nooit risico mee, die kost alleen wel zo veel dat ze dat vaak met de rest wel doen (helaas). Snap het ook niet zo goed, dan zetten ze straks een auto te koop met versleten blokken+schijven nadat je hem ingeleverd hebt. Dat verkoopt toch niet dan wel je krijgt er een slechte naam mee als een klant binnen 10k aan de beurt is voor nieuwe schijven+blokken met hun "lease topper occasion".
De gemiddelde consument staat daar niet zo bij stil hoor. Ze kunnen nog steeds zeggen dat hij een "servicebeurt" heeft gehad. Dus dat verkoopt best makkelijk.

Je weet het als je hem koopt, dat scheelt al heel wat :)

Lid van de Tweakers Kenwood TTM-312 club.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• melcon
nee dat is zeker waar maar als je binnen 10k aan de nieuwe schijven+blokken moet sta je wel raar te kijken. En dat is niet zulke goede mond-op-mond reclame. De slimme consument laat idd een aankoop keuring doen en zie zegt f dit :P

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• RvL

RvL

Hmm, bewogen dagje vandaag met de Mégane.

Vrouwlief vertrekt vanmorgen om 5.45 op weg naar haar werk. Om 6.00 word ik abrupt wakker gebeld: storingslampje brand met de melding Controleer inspuitsysteem en Controleer regelaar. Flink wat vermogensverlies: 120km/u in 5 was nog net te doen en de auto had meer iets weg van een ongeblazen diesel. Motor liep nog wel netjes, maar de turbo deed niet (of in ieder geval een heel stuk minder) mee zo leek het. Uiteindelijk toch maar besloten om verder te laten rijden want om haar daar naast de kant van de weg te laten staan zag ik niet zo zitten. Ik op pad om die auto nagekeken te krijgen. Via de leasemij eerst Renault Route service erbij. Lees: een berger met een ODB2 lezer. Die kreeg 'm niet uitgelezen, de code was onbekend. Hij kon 'm wel resetten.

Na de reset liep de auto weer als een zonnetje, incl. turbo. Wel het advies om even langs de garage te gaan om 'm uit te laten lezen. Maar ja, zaterdag dus niemand aanwezig. Bij een universele garage uiteindelijk uit laten lezen maar niets kunnen vinden.

Kost je al met al wel een hele ochtend en dan weet je nog steeds de oorzaak niet. Aangezien we morgen op pad gaan en we naar verwachting zo'n 600km zullen rijden, houd ik m'n hart een beetje vast om eerlijk te zijn...

[ Voor 4% gewijzigd door RvL op 31-10-2015 14:11 ]

Nu de dekens nog...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Gumball
  • Registratie: December 2003
  • Niet online
Mégane 3 eigenaren: Ik wil graag een Megane Estate 1.5 DCI Bose aanschaffen met een ton op de teller en bouwjaar 12-2012.
Maandag ga ik een proefritje maken. Zijn er speciale zaken waar moet ik op letten?
Heb de auto vanmiddag al even bekeken en van de buitenkant heeft deze nauwelijks gebruikssporen, afgezien van een ongelukje met een winkelwagentje waardoor er een klein deukje in het bijrijdersportier zit. Aan de binnenzijde is de auto zo goed als nieuw.

[ Voor 39% gewijzigd door Gumball op 31-10-2015 15:11 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• RvL

RvL

Daar heb ik recentelijk het een en ander over geschreven in dit topic, bijvoorbeeld:
RvL in "Het grote Renault topic - Deel 6"

Nu de dekens nog...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• EdVe
  • Registratie: November 2002
  • Laatst online: 19-09 15:55
RvL schreef op zaterdag 31 oktober 2015 @ 14:08:
Hmm, bewogen dagje vandaag met de Mégane.

......

Na de reset liep de auto weer als een zonnetje, incl. turbo. Wel het advies om even langs de garage te gaan om 'm uit te laten lezen. Maar ja, zaterdag dus niemand aanwezig. Bij een universele garage uiteindelijk uit laten lezen maar niets kunnen vinden.

Kost je al met al wel een hele ochtend en dan weet je nog steeds de oorzaak niet. Aangezien we morgen op pad gaan en we naar verwachting zo'n 600km zullen rijden, houd ik m'n hart een beetje vast om eerlijk te zijn...
Bekend verhaal, kreeg ook storing, berger erbij, laten uitlezen, storing in turbosensor(?), gereset en ik kon weer verder rijden. Naar dealer gereden en die kunnen niks meer vinden na een reset. Na ruim een half jaar rij ik nog steeds zonder storing.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• hostler

hostler

Yeahhh dude!

Zuur zeg RvL. Misschien eens kijken of je een Bluetooth OBDII lezer kunt regelen zodat je de foutmelding via je telefoon kunt wissen, mocht het terug komen tijdens de lange rit.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Wok
  • Nu online

Wok

Dakloos...

Gumball schreef op zaterdag 31 oktober 2015 @ 15:06:
Mégane 3 eigenaren: Ik wil graag een Megane Estate 1.5 DCI Bose aanschaffen met een ton op de teller en bouwjaar 12-2012.
Maandag ga ik een proefritje maken. Zijn er speciale zaken waar moet ik op letten?
Heb de auto vanmiddag al even bekeken en van de buitenkant heeft deze nauwelijks gebruikssporen, afgezien van een ongelukje met een winkelwagentje waardoor er een klein deukje in het bijrijdersportier zit. Aan de binnenzijde is de auto zo goed als nieuw.
Weet je het zeker? :o

Ik heb een GT-line 1.5 dCi van eind juli 2012 en nu net 93K km op de klok. Absoluut een fijne auto om mee te rijden (de mijne is full-options), maar laat ik het zo zeggen: ik ben blij dat het in mijn geval een leaseauto is zodat ik de onderhoudskosten niet op hoef te hoesten :X

Kwalitatief is het allemaal maar zo-zo...

- 20.000km: achterbanden gecupped. Blijkbaar een structurele fout in de uitlijning van de achteras. Banden voor en achter omgewisseld
- 70.000km: koppeling begint te slippen. WTF :?
- 80.000km: airco aan puin (condensor lek, pomp kaduuk)
- 85.000km: zomerbanden voor én achter finaal scheel afgesleten. Buitenkant normaal profiel voor de gemaakte kilometers, binnenkant kaal 8)7 Uitlijning totaal van het padje af...

Verder natuurlijk de elektronica/software die niet altijd meewerkt:
- Radio/navigatie loopt soms vast of reboot spontaan
- Cruise control volgt resume bevelen niet altijd op, ook al geeft de indicator aan van wel.

Gelukkig heeft de auto me nog nooit echt laten staan en als-ie eenmaal rolt, rijdt het ook heerlijk. Zoals gezegd is het in mijn geval een leaseauto, dus zie ik de rekeningen niet, maar als ik de auto destijds privé had gekocht, had ik nu toch al een paar pittige garagerekeningen te zien gehad :X Dus nee, ik kan de Mégane wat dat betreft niet aanbevelen aan de particuliere rijder...

(zeker aangezien ik niet de enige ben binnen het bedrijf; nog zo'n 25 collega's hebben in 2012/2013 een Mégane uitgekozen en een aantal van hen is daadwerkelijk langs de (snel)weg stil komen te staan met motorstoringen (afslepen en al) en anderen hebben ook kleine kwaaltjes gehad (uitlijning verkeerd, software/elektronica met een eigen wil)).

Mocht je desondanks nog steeds je zinnen op de Mégane hebben gezet, probeer dan in ieder geval zoveel mogelijk onderhoudshistorie te achterhalen: is de koppeling bijvoorbeeld al vervangen, is de auto al een keer opnieuw uitgelijnd, andere grote(re) reparaties.

Zaken waar ik bij een Mégane III Estate dus zeer kritisch naar zou kijken:
- Koppeling: laat de auto in zesde versnelling terugzakken naar 90~100 km/u. Geef nu vól gas: je moet nu een lineare acceleratie hebben, het toerental moet stijgen met de snelheid
- Airco: blaast deze nog steeds (ijs)koude lucht?
- Banden: hoe is het slijtagepatroon?

[ Voor 11% gewijzigd door Wok op 31-10-2015 22:34 ]

Who is General Failure and why is he reading my hard drive?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Gumball
  • Niet online
Dergelijke verhalen heb ik inderdaad ook wel gelezen, maar dat lees ik van heel veel moderne auto's tegenwoordig.
Ik moet toch een grotere auto dan mijn huidige Punto Evo :o maar door jouw reactie begint Gumball toch weer te twijfelen.. verdorie }:O

Afijn, maandag toch maar gewoon proefrijden en eens heel secuur naar de onderhoudshistorie kijken.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Wok
  • Nu online

Wok

Dakloos...

Gumball schreef op zaterdag 31 oktober 2015 @ 22:33:
[...]

Ik moet toch een grotere auto dan mijn huidige Punto Evo :o maar door jouw reactie begint Gumball toch weer te twijfelen.. verdorie }:O

Afijn, maandag toch maar gewoon proefrijden en eens heel secuur naar de onderhoudshistorie kijken.
Sorry :P

Punt is gewoon, voor de Mégane heb ik ruim vier jaar een Peugeot 308 in de lease gereden; heeft ook bepaald geen topreputatie op het gebied van betrouwbaarheid ( :X ), maar met die auto heb ik op dat vlak 0,niks problemen gehad. Wel een issue met roestvorming in de motorkap, maar dat is door Peugeot Nederland keurig op hun kosten hersteld.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• PauseBreak
Ja goed, het blijft N=1 he. Zaken als uitlijning zijn gewoon dingen die de dealer hoort op te lossen. Heb ik trouwens ook verder niet gehoord van de Mégane III.

Maar goed, zaken die vaker voorkomen zijn sowieso elektronica dingen met de radio en navigatie, de koppeling bij de 1.5dCi, draagarmen voor en achterveren (breken wel eens af op de laatste 2cm).

Verder zijn er veel verschillen in de verschillende uitvoeringen. Daaronder vallen ook de radio en stoelen. Probeer dus ook goed de stoelen uit. De GT(-line) heeft andere stoelen dan de Bose, die weer andere stoelen heeft dan een Dynamique en zo verder. Lekker overzichtelijk he :P

Als de mrb niet heel veel uitmaakt zou je ook naar een Laguna III kunnen kijken. Daar zitten toch iets minder gekke dingetjes in, mede doordat Renault zich dat absoluut niet kon veroorloven.

Nee, merp!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Wok
  • Nu online

Wok

Dakloos...

True, maar het feit dat vijf collega's met een Mégane III domweg afgesleept moesten worden helpt natuurlijk niet mee ;)
Zaken als uitlijning zijn gewoon dingen die de dealer hoort op te lossen. Heb ik trouwens ook verder niet gehoord van de Mégane III.
Uitlijning schijnt echt wel een structureel probleem te zijn van de Mégane III. Toen ik de mijne afgaf bij de uitlijnboer, was de eerste reactie "Weer een Mégane? Daar doen we er minstens 20 per maand van..."

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• RvL

RvL

Van de meeste problemen die je beschrijft heb ik dan weer geen last gehad. Ja, de radio in het 2013 model is een kleine ramp, maar cuppende banden heb ik dan weer totaal geen last van. En wat banden betreft ben ik best wel een pietlut.

En tot gisteren ook geen enkele storing die me aan de kant heeft gehouden. Dit wat m'n eerste storing in 330k km Mégane (wel verdeeld over 2 auto's).

Ik denk dat je tegenwoordig ook een beetje mazzel moet hebben. Alles moet goedkoper en helaas wordt er dan wel eens ingeboet op kwaliteit. Maar gelukkig is het bij Renault lang niet meer zo erg als begin deze eeuw.

Nu de dekens nog...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Acid_Burn
  • Laatst online: 19-09 11:23

Acid_Burn

uhuh

Nou vandaag wilde ik 2 lampjes verwissellen (Laguna station 2011). 1e lampje was het parkeerlicht rechtsvoor. Ik kan daar gewoon niet bij volgens mij (linksvoor is nog erger). Het lijkt erop dat ik de koplampunit moet losmaken om daar fatsoenlijk bij te komen... klopt dat of mis ik iets?

2e lampje is de kentekenplaatverliching (ook de rechtse). Daar zie ik helemaal niet hoe dat los moet. Er zit wel een soort lipje, maar daar durf ik eigenlijk niet heel veel kracht op te zetten. Daarnaast lijkt het hele glaasje in rubber te zitten waardoor ik eigenlijk ook geen mogelijkheid zie om dat glaasje te verwijderen. Iemand ideeën?

Glass Eye Photography | Zelfbouw wireless fightstick | Mijn puzzel site

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• hardware-lover
  • Registratie: Augustus 2005
  • Niet online

hardware-lover

verder kijken dan ......

Testing, one, two ...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• PauseBreak
Wok schreef op zaterdag 31 oktober 2015 @ 23:57:
[...]

True, maar het feit dat vijf collega's met een Mégane III domweg afgesleept moesten worden helpt natuurlijk niet mee ;)
Nee, dat klopt, dat helpt niet mee voor je idee over de betrouwbaarheid ervan. Klopt. Net als dat het voor mij bijv. ook niet helpt dat de Golf VII van m'n pa nu al olie verbruikt. Dat zijn toch van die dingetjes die je meeneemt.
Uitlijning schijnt echt wel een structureel probleem te zijn van de Mégane III. Toen ik de mijne afgaf bij de uitlijnboer, was de eerste reactie "Weer een Mégane? Daar doen we er minstens 20 per maand van..."
Als het een structureel probleem is, dan is de kans vrij groot dat het een probleem is van die specifieke dealer. Op de bekende fora (RTC, Méganeclub e.d.) kom je dit probleem namelijk niet tegen. Maar goed, ik ben maandag toch weer bij de garage dus ik zal het daar ook wel even navragen :)

Nee, merp!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Acid_Burn

Acid_Burn

uhuh

Mja.. 'even' naar de dealer om een lampje te vervangen? Die zit hier niet echt in de buurt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• PauseBreak
Acid_Burn schreef op zondag 01 november 2015 @ 15:30:
Nou vandaag wilde ik 2 lampjes verwissellen (Laguna station 2011). 1e lampje was het parkeerlicht rechtsvoor. Ik kan daar gewoon niet bij volgens mij (linksvoor is nog erger). Het lijkt erop dat ik de koplampunit moet losmaken om daar fatsoenlijk bij te komen... klopt dat of mis ik iets?

2e lampje is de kentekenplaatverliching (ook de rechtse). Daar zie ik helemaal niet hoe dat los moet. Er zit wel een soort lipje, maar daar durf ik eigenlijk niet heel veel kracht op te zetten. Daarnaast lijkt het hele glaasje in rubber te zitten waardoor ik eigenlijk ook geen mogelijkheid zie om dat glaasje te verwijderen. Iemand ideeën?
Wat staat er in je gebruikershandleiding?

Nee, merp!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Acid_Burn

Acid_Burn

uhuh

Mja, die is niet echt duidelijk... die is in het Frans (Belgische import auto) :P

edit: Nederlandse PDF gevonden... daar wordt je ook niet echt blij van :P..
Omdat het demonteren van beschermkappen nodig is, adviseren wij het vervangen van de lampen over te laten aan een merkdealer.
zucht...

[ Voor 58% gewijzigd door Acid_Burn op 01-11-2015 19:33 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• PauseBreak
Ja, daar zie je dan toch de leeftijd van het oorspronkelijke ontwerp doorschijnen... Toch maar even langs je garagist dan.

Nee, merp!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Acid_Burn

Acid_Burn

uhuh

Nou bij mijn ouwe Megane kon ik het wel zelf.. Renault is niet de enige die hier last van heeft helaas. Het zou gewoon een verplichting moeten zijn dat lampen makkelijk te vervangen zijn. Gelukkig is dit nog niet zo'n belangrijk lampje.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• PauseBreak
Acid_Burn schreef op zondag 01 november 2015 @ 20:08:
Nou bij mijn ouwe Megane kon ik het wel zelf.. Renault is niet de enige die hier last van heeft helaas. Het zou gewoon een verplichting moeten zijn dat lampen makkelijk te vervangen zijn. Gelukkig is dit nog niet zo'n belangrijk lampje.
Het is voor dimlichten inmiddels ook verplicht voor fabrikanten om de koplampen zo te construeren dat een leek de lampen kan vervangen. De Laguna III is echter ouder dan die verplichting en dat merk je dan ook.

Nee, merp!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• RvL

RvL

Ondertussen weer ruim 600km gereden dit weekend en de storing is gelukkig niet terug gekomen. Lijkt toch een eenmalig iets te zijn geweest, als is het misschien nog wat vroeg om dat te zeggen.

Nu de dekens nog...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• hardware-lover
  • Niet online

hardware-lover

verder kijken dan ......

PauseBreak schreef op zondag 01 november 2015 @ 20:30:
[...]
Het is voor dimlichten inmiddels ook verplicht voor fabrikanten om de koplampen zo te construeren dat een leek de lampen kan vervangen. De Laguna III is echter ouder dan die verplichting en dat merk je dan ook.
Dat is dan zeker ergens tussen 2004-2008 ingevoerd als regel voor nieuwe modellen?

Testing, one, two ...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Acid_Burn

Acid_Burn

uhuh

Dat zal dan na 2010 geweest zijn aangezien mijn Laguna er 1 is uit 2011, dus met het laatste design.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• hardware-lover
  • Niet online

hardware-lover

verder kijken dan ......

Laguna III: Productiejaren 2007-2015, maar mogelijk een latere facelift?

Edit: Voor modeljaar 2011 introduceert Renault daarom de Laguna "Phase 2". Dit is geen geheel nieuwe auto, maar een verbeterde versie van het model uit 2007. De grootste verbetering is, hoe kan het ook anders: een aangepast front. Waar de auto voorheen wereldvreemd keek, heeft de vernieuwde Laguna een zelfverzekerde blik dankzij nieuwe koplampen....

[ Voor 104% gewijzigd door hardware-lover op 01-11-2015 23:42 ]

Testing, one, two ...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• RvL

RvL

Te vroeg gejuicht....

Vanmorgen weer storing, weer nauwelijks vermogen. Omdat ik weinig zin had om in de aanzwellende spits op de vluchtstrook te staan ben ik doorgereden. Tot m'n verbazing verdween de storing ook weer vanzelf na een kilometer of 20. Dat gebeurde zaterdag niet.

Vanmiddag maar weer eens langs de dealer.

Nu de dekens nog...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• melcon
Wok schreef op zaterdag 31 oktober 2015 @ 22:26:
[...]
- 20.000km: achterbanden gecupped. Blijkbaar een structurele fout in de uitlijning van de achteras. Banden voor en achter omgewisseld
- 70.000km: koppeling begint te slippen. WTF :?
- 80.000km: airco aan puin (condensor lek, pomp kaduuk)
- 85.000km: zomerbanden voor én achter finaal scheel afgesleten. Buitenkant normaal profiel voor de gemaakte kilometers, binnenkant kaal 8)7 Uitlijning totaal van het padje af...
Ik zal ze er even uit pakken ;)

- is geen structurele fout, kan uiteraard wel een fout in de uitlijning zijn maar is absoluut geen structureel probleem. de megane II had dit wel, dit is bij de megane 3 opgelost.
- hoort uiteraard niet, maar geen structureel probleem. koppeling is geschikt tot 320 Nm, zal in de meeste auto's niet gaan slippen voor er zeker minimaal 250k is afgelegd. Bij de EDC bakken is er door de fabrikant wel een slechte serie aangeleverd met zwakke koppelingen, deze worden overigens allemaal onder garantie vervangen (ook wanneer niet dealer-onderhouden).
- kan bij elke auto gebeuren, heel vervelend maar een lekke condensor kun je niet voorkomen (steenslag). 80k is wat vroeg. Bij te lang door rijden kan de pomp idd ook stuk gaan (die overigens voor 90% door twee fabrikanten gemaakt worden voor alle auto-fabrikanten)
- bij 20k dus niet goed uitgelijnd of stoeprandje oid gepakt. Uitlijning van een megane is echt niet bijzonder (je kan alleen sporing stellen), kan weinig fout aan gaan. Of het fout doen of stoepje oid pakken waardoor de uitlijning niet meer klopt.

@Gumball. Zou gewoon lekker proef gaan rijden, kijken hoe je de auto vind. Kijk naar een auto waarvan de onderhoudshistorie wel compleet is. Voor wat betreft betrouwbaarheid, in de adac pech statistiek komt de megane als een hele betrouwbare auto naar voren (4,3, waarbij alles lager dan 5,8 als significant betrouwbaarder t.o.v. het gemiddelde in de klasse beoordeeld wordt). Uiteraard kent de megane ook gewoon zijn minpuntjes:
- de radio is gewoon crap zoals de meeste met een megane kunnen beamen
- zicht naar achteren is niet geweldig (maar goed dat geld voor veel auto's van de laatste jaren)

Zie hier onder voor een adac testje, denkt dat dat wel aardig klopt:
https://www.adac.de/_ext/...dCi_110_FAP_Dynamique.pdf

Alternatieven zijn een focus (5,6 in de betrouwbaarheid), maar interieur daarvan moet je wel echt liggen. Zijn wel fijne auto's.

overigens, de resultaten van de VAG groep in de adac pech statistieken moet je met een flinke schep zout nemen, een vag auto moet binnen de garantie verplicht afgesleept worden door de eigen pech dienst waardoor niet alle pech gevallen in de adac statistieken komen (alleen als de eigen pech dienst geen capaciteit heeft wordt adac gebruikt).
RvL schreef op maandag 02 november 2015 @ 06:59:
Te vroeg gejuicht....

Vanmorgen weer storing, weer nauwelijks vermogen. Omdat ik weinig zin had om in de aanzwellende spits op de vluchtstrook te staan ben ik doorgereden. Tot m'n verbazing verdween de storing ook weer vanzelf na een kilometer of 20. Dat gebeurde zaterdag niet.

Vanmiddag maar weer eens langs de dealer.
EGT sensor zet ik op in O-)

[ Voor 7% gewijzigd door melcon op 02-11-2015 09:44 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• PauseBreak
hardware-lover schreef op zondag 01 november 2015 @ 22:40:
[...]

Dat is dan zeker ergens tussen 2004-2008 ingevoerd als regel voor nieuwe modellen?
2010 volgens mij inderdaad, en alleen voor nieuwe modellen. Een facelift is doorgaans geen nieuw model want die wordt niet als zodanig gehomologeerd.
Wok schreef op zaterdag 31 oktober 2015 @ 23:57:
[...]
Ik heb het voor je nagevraagd, en dit is geen bekend probleem bij de Mégane III. Wel bij de Mégane II.

Nee, merp!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• RvL

RvL

Helaas, u gaat niet door voor de koelkast.

Men heeft de turbodruksensor en bijbehorende slangen vervangen. Deze waren bezweken onder de druk. Nu maar hopen dat ik de overige 6900km zonder problemen af kan leggen.

Nu de dekens nog...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Gumball
  • Niet online
melcon schreef op maandag 02 november 2015 @ 09:44:
[...]

Ik zal ze er even uit pakken ;)

- is geen structurele fout, kan uiteraard wel een fout in de uitlijning zijn maar is absoluut geen structureel probleem. de megane II had dit wel, dit is bij de megane 3 opgelost.
- hoort uiteraard niet, maar geen structureel probleem. koppeling is geschikt tot 320 Nm, zal in de meeste auto's niet gaan slippen voor er zeker minimaal 250k is afgelegd. Bij de EDC bakken is er door de fabrikant wel een slechte serie aangeleverd met zwakke koppelingen, deze worden overigens allemaal onder garantie vervangen (ook wanneer niet dealer-onderhouden).
- kan bij elke auto gebeuren, heel vervelend maar een lekke condensor kun je niet voorkomen (steenslag). 80k is wat vroeg. Bij te lang door rijden kan de pomp idd ook stuk gaan (die overigens voor 90% door twee fabrikanten gemaakt worden voor alle auto-fabrikanten)
- bij 20k dus niet goed uitgelijnd of stoeprandje oid gepakt. Uitlijning van een megane is echt niet bijzonder (je kan alleen sporing stellen), kan weinig fout aan gaan. Of het fout doen of stoepje oid pakken waardoor de uitlijning niet meer klopt.

@Gumball. Zou gewoon lekker proef gaan rijden, kijken hoe je de auto vind. Kijk naar een auto waarvan de onderhoudshistorie wel compleet is. Voor wat betreft betrouwbaarheid, in de adac pech statistiek komt de megane als een hele betrouwbare auto naar voren (4,3, waarbij alles lager dan 5,8 als significant betrouwbaarder t.o.v. het gemiddelde in de klasse beoordeeld wordt). Uiteraard kent de megane ook gewoon zijn minpuntjes:
- de radio is gewoon crap zoals de meeste met een megane kunnen beamen
- zicht naar achteren is niet geweldig (maar goed dat geld voor veel auto's van de laatste jaren)

Zie hier onder voor een adac testje, denkt dat dat wel aardig klopt:
https://www.adac.de/_ext/...dCi_110_FAP_Dynamique.pdf

Alternatieven zijn een focus (5,6 in de betrouwbaarheid), maar interieur daarvan moet je wel echt liggen. Zijn wel fijne auto's.

overigens, de resultaten van de VAG groep in de adac pech statistieken moet je met een flinke schep zout nemen, een vag auto moet binnen de garantie verplicht afgesleept worden door de eigen pech dienst waardoor niet alle pech gevallen in de adac statistieken komen (alleen als de eigen pech dienst geen capaciteit heeft wordt adac gebruikt).

[...]

EGT sensor zet ik op in O-)
Bedankt voor je reactie, ook de anderen:) De proefrit is niet doorgegaan want de dealer wilde geen garantie geven over de auto. Dan wordt 12.000 euro wel een dure gok. Ik blijf voorlopig wel verder kijken en ga er met vol vertrouwen vanuit dat ik binnenkort in zo'n prachtbak mag rondkarren :) _/-\o_

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• PauseBreak
Gumball schreef op maandag 02 november 2015 @ 20:01:
[...]

Bedankt voor je reactie, ook de anderen:) De proefrit is niet doorgegaan want de dealer wilde geen garantie geven over de auto. Dan wordt 12.000 euro wel een dure gok. Ik blijf voorlopig wel verder kijken en ga er met vol vertrouwen vanuit dat ik binnenkort in zo'n prachtbak mag rondkarren :) _/-\o_
Vreemd, want dat is toch een bedrag waarop hij, mits BOVAG garagist, verplicht is BOVAG-garantie te leveren op zijn auto's. Mits dit verhaal klopt zou ik dit voorval toch ook even melden bij Renault Nederland, want die zullen hier ook niet al te blij mee zijn.

Nee, merp!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Gumball
  • Niet online
PauseBreak schreef op maandag 02 november 2015 @ 20:21:
[...]

Vreemd, want dat is toch een bedrag waarop hij, mits BOVAG garagist, verplicht is BOVAG-garantie te leveren op zijn auto's. Mits dit verhaal klopt zou ik dit voorval toch ook even melden bij Renault Nederland, want die zullen hier ook niet al te blij mee zijn.
Bedrijf is géén BOVAG aangesloten dealer :(

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• PauseBreak
Gumball schreef op maandag 02 november 2015 @ 20:50:
[...]

Bedrijf is géén BOVAG aangesloten dealer :(
Dus ook geen Renault specialist / Renault dealer neem ik dan aan? Weer wat geleerd dan, niet daar kopen :P

Nee, merp!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• melcon
RvL schreef op maandag 02 november 2015 @ 16:37:
[...]

Helaas, u gaat niet door voor de koelkast.

Men heeft de turbodruksensor en bijbehorende slangen vervangen. Deze waren bezweken onder de druk. Nu maar hopen dat ik de overige 6900km zonder problemen af kan leggen.
Bummer, ik ben wel toe aan een nieuwe koelkast :P -O- ;)

Voor 12k wil je idd wel fatsoenlijk garantie ja! verder zoeken dus

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• hardware-lover
  • Niet online

hardware-lover

verder kijken dan ......

Alain Prost in de nieuwe Talisman. Ik vind het een zeer geslaagd ontwerp maar tegenwoordig beginnen de auto's wel steeds meer op elkaar te lijken. Het zou zo van de zijkant ook een heel ander merk kunnen zijn?

Testing, one, two ...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• hostler

hostler

Yeahhh dude!

Helaas zondag ochtend een haas geraakt met de Clio. Gaf een behoorlijke klap en de schade is niet mis :(
Hij is gelukkig wel goed verzekerd maar het geeft toch altijd weer een hoop gedoe met zich mee :P

Afbeeldingslocatie: https://farm6.staticflickr.com/5735/22488314677_2f666a7848_c.jpg
IMG_8972 by Joey Smit, on Flickr

Afbeeldingslocatie: https://farm1.staticflickr.com/647/22284020284_f3e6b4c7f5_c.jpg
IMG_8973 by Joey Smit, on Flickr

Afbeeldingslocatie: https://farm6.staticflickr.com/5802/22917808991_5ed7c80d6a_c.jpg
IMG_8965 by Joey Smit, on Flickr

Afbeeldingslocatie: https://farm6.staticflickr.com/5738/22283943984_91d66f58b7_c.jpg
IMG_8970 by Joey Smit, on Flickr

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• RvL

RvL

Dat is niet mis inderdaad. Radiator niet lek geslagen? Daarmee mag je dan nog van geluk spreken anders had je 'm ter plekke kunnen laten staan (als je tenminste het risico op een lekke koppakking of andere motorschade wil voorkomen).

Nu de dekens nog...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• KillaZ
  • Registratie: Augustus 2004
  • Laatst online: 21:18
De Laguna heeft, buiten het gekraak van de achteras rubbers om die nog altijd vervangen moeten worden, nu een vervelende kraak rechtsvoor bij het koud wegrijden: Als ik een bocht naar rechts ga kraakt de auto alsof zijn leven er vanaf hangt. Ga ik een bocht naar links (waarbij de auto dus overhelt naar rechts toe) is al het gekraak spontaan verdwenen. Kom ik de bocht uit en rijd ik weer rechtdoor is het gekraak weer terug bij oneffenheden.

Na een tijd rijden is er weer niets aan de hand. Ik vermoed dus een uitgedroogd rubber, maar welke?

K to the KillaZ

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• hostler

hostler

Yeahhh dude!

RvL schreef op dinsdag 10 november 2015 @ 09:49:
Dat is niet mis inderdaad. Radiator niet lek geslagen? Daarmee mag je dan nog van geluk spreken anders had je 'm ter plekke kunnen laten staan (als je tenminste het risico op een lekke koppakking of andere motorschade wil voorkomen).
Gelukkig niet. Alleen de condensor heeft een flinke opdonder gehad. Ik heb hem nog niet op de brug bekeken maar de condensor en radiator zijn wel aardig naar binnen gebogen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• psy

psy

hostler schreef op maandag 09 november 2015 @ 23:48:
Helaas zondag ochtend een haas geraakt met de Clio. Gaf een behoorlijke klap en de schade is niet mis :(
Hij is gelukkig wel goed verzekerd maar het geeft toch altijd weer een hoop gedoe met zich mee :P
Ben je nog casco verzekerd dan?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• PauseBreak
KillaZ schreef op dinsdag 10 november 2015 @ 10:04:
De Laguna heeft, buiten het gekraak van de achteras rubbers om die nog altijd vervangen moeten worden, nu een vervelende kraak rechtsvoor bij het koud wegrijden: Als ik een bocht naar rechts ga kraakt de auto alsof zijn leven er vanaf hangt. Ga ik een bocht naar links (waarbij de auto dus overhelt naar rechts toe) is al het gekraak spontaan verdwenen. Kom ik de bocht uit en rijd ik weer rechtdoor is het gekraak weer terug bij oneffenheden.

Na een tijd rijden is er weer niets aan de hand. Ik vermoed dus een uitgedroogd rubber, maar welke?
Draagarmrubbers rv al bekeken? Eventueel even insmeren met iets vets, kijken of dat helpt.

Nee, merp!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• hostler

hostler

Yeahhh dude!

psy schreef op dinsdag 10 november 2015 @ 10:51:
[...]

Ben je nog casco verzekerd dan?
Gewoon all risk volledig casco. Ik ga niet eens een trede omlaag dus ik moet enkel het eigen risico betalen van €100,-

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• psy

psy

hostler schreef op dinsdag 10 november 2015 @ 11:12:
[...]
Gewoon all risk volledig casco. Ik ga niet eens een trede omlaag dus ik moet enkel het eigen risico betalen van €100,-
Netjes hoor!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• melcon
Wildschade heeft uiteraard geen gevolg voor je no-claim, je kan er immers niets aan doen.

@Killaz, bekijk de rubbers van je reactiestang eens (die verbind de stabilisator stang met de veerpoot), 90% kans dat die aardig vergaan zijn.

@Hardwarelover, de talisman is inderdaad erg geslaagd! Uitgangspunt was wel de norm van de klasse te volgen, in deze klasse willen mensen geen eigenzinnigheid. Uiteraard wel met behoud van de merk identiteit / eigenzinnigheid (dus de leuke geintjes zitten er wel in, 4ws, sportief/comfort setting etc. met veranderende kleur van de interieur verlichting).

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• KillaZ
melcon schreef op dinsdag 10 november 2015 @ 12:17:
Wildschade heeft uiteraard geen gevolg voor je no-claim, je kan er immers niets aan doen.

@Killaz, bekijk de rubbers van je reactiestang eens (die verbind de stabilisator stang met de veerpoot), 90% kans dat die aardig vergaan zijn.

@Hardwarelover, de talisman is inderdaad erg geslaagd! Uitgangspunt was wel de norm van de klasse te volgen, in deze klasse willen mensen geen eigenzinnigheid. Uiteraard wel met behoud van de merk identiteit / eigenzinnigheid (dus de leuke geintjes zitten er wel in, 4ws, sportief/comfort setting etc. met veranderende kleur van de interieur verlichting).
#5?

Reactiestang Laguna

K to the KillaZ

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• melcon
Yes!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• KillaZ
Top! Heb jij daar toevallig een onderdelen nummer van? Googlen op reactiestang levert een complete draagarm op :?

[ Voor 36% gewijzigd door KillaZ op 10-11-2015 13:09 ]

K to the KillaZ

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• PauseBreak
KillaZ schreef op dinsdag 10 november 2015 @ 13:09:
[...]

Top! Heb jij daar toevallig een onderdelen nummer van? Googlen op reactiestang levert een complete draagarm op :?
Dat komt doordat bij veel Renaults het een stuk goedkoper is i.v.m. het arbeidsloon om de complete draagarm te vervangen.

Nee, merp!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• melcon
Je kan het rubber niet los vervangen, is vergelijkbaar met een fuseekogel. Gewoon stang met kogel bestellen, heb je gelijk beide kogels/rubbers te pakken :) kost iets van 4 tientjes en vervangen is erg eenvoudig, los krijgen van de oude is de grootste uitdaging eigenlijk. Begin maar alvast met WD-40 spuiten ;)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• PauseBreak
melcon schreef op dinsdag 10 november 2015 @ 13:41:
Je kan het rubber niet los vervangen, is vergelijkbaar met een fuseekogel. Gewoon stang met kogel bestellen, heb je gelijk beide kogels/rubbers te pakken :) kost iets van 4 tientjes en vervangen is erg eenvoudig, los krijgen van de oude is de grootste uitdaging eigenlijk. Begin maar alvast met WD-40 spuiten ;)
Ja, of, als je toch bezig bent, gewoon de draagarm vervangen. Is nauwelijks meer werk dan dit en ook nauwelijks duurder. Zolang je niet naar de dealer gaat tenminste.

Nee, merp!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• KillaZ
Vergeet het Pause, een draagarm bij de Laguna 2 betekent het subframe loshalen, 10 cm laten zakken en de bovenste bouten van de draagarm verwijderen. Wat dat betreft was het met de Alfa 166 een stuk makkelijker :)

Veel meer werk dan de reactie stang die melcon aangeeft. Vandaar de vraag om onderdelen nummers :)

Edit: Volgens mij is het deze

[ Voor 36% gewijzigd door KillaZ op 10-11-2015 14:26 ]

K to the KillaZ

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• melcon
Dat is hem idd, kijk maar bij origineel nummer (82 00 002 870, als je die in google gooit kom je bij laguna terecht (en wat ander renault spul die dezelfde gebruikt)).

Voorste draagarm is idd een uitdaging bij de lag 2, wordt ook niet vaak gedaan, gaan zelden stuk. De reactie stang daar één tegen, die wel en die geven ook dat gekraak. Draagarm rubbers merk je eerst aan heel vaag stuurgedrag en dan duurt het nog een hele poos voor ze gaan kraken.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• PauseBreak
KillaZ schreef op dinsdag 10 november 2015 @ 14:16:
Vergeet het Pause, een draagarm bij de Laguna 2 betekent het subframe loshalen, 10 cm laten zakken en de bovenste bouten van de draagarm verwijderen. Wat dat betreft was het met de Alfa 166 een stuk makkelijker :)

Veel meer werk dan de reactie stang die melcon aangeeft. Vandaar de vraag om onderdelen nummers :)

Edit: Volgens mij is het deze
Ah, dat is net even wat meer werk dan bij mijn Mégane, waar het een paar boutjes was en dan was je er wel eigenlijk :P

Nee, merp!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• KillaZ
melcon schreef op dinsdag 10 november 2015 @ 15:59:
Dat is hem idd, kijk maar bij origineel nummer (82 00 002 870, als je die in google gooit kom je bij laguna terecht (en wat ander renault spul die dezelfde gebruikt)).

Voorste draagarm is idd een uitdaging bij de lag 2, wordt ook niet vaak gedaan, gaan zelden stuk. De reactie stang daar één tegen, die wel en die geven ook dat gekraak. Draagarm rubbers merk je eerst aan heel vaag stuurgedrag en dan duurt het nog een hele poos voor ze gaan kraken.
Thanks! Zijn besteld. Loshalen zal wel luchttol werk worden. Idee om een extra krik eronder te zetten om de spanning eraf te halen of is dat nutteloos?

K to the KillaZ

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• melcon
Als je de spanning er af wil halen aan beide kanten opkrikken zodat de stabistang niet ingedrukt wordt door de andere kant. Maar normaal gesproken krijg je ze met een beetje moeite wel los, ook zonder lucht gereedschap.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Aggressor
  • Registratie: Maart 2013
  • Laatst online: 22:18
ff een vraagje
vanaf vrijdag wordt het kouder... nu twijfel ik om mijn winterbanden te wisselen.

Nu heb ik nieuwe stalen velgen + winterbanden + sensoren hierin.
Weet iemand of de kwikfit deze sensoren ook kan activeren?

je kan namelijk 2 setjes activeren toch? voor de zomer en winter?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• PauseBreak
Dat moet je de Kwikfit even vragen. In principe zijn die dingen te activeren met universele software maar of die specifieke Kwikfit-vestiging daarin heeft geïnvesteerd is altijd maar de vraag.

Nee, merp!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Exorcist
  • Niet online

Exorcist

Uitdrijvûrrrr!

Werd net gebeld door de dealer. 4 december gaat de auto op op transport, ze verwachten hem de tweede week van januari. Eh ok, die komt blijkbaar niet uit Frankrijk. Even opgezocht maar moet uit Turkije komen waarna ze de boot opgaan ri. Antwerpen.
Pagina: 1 ... 5 ... 48 Laatste

Dit topic is gesloten.