Gumball schreef op zaterdag 31 oktober 2015 @ 15:06:
Mégane 3 eigenaren: Ik wil graag een Megane Estate 1.5 DCI Bose aanschaffen met een ton op de teller en bouwjaar 12-2012.
Maandag ga ik een proefritje maken. Zijn er speciale zaken waar moet ik op letten?
Heb de auto vanmiddag al even bekeken en van de buitenkant heeft deze nauwelijks gebruikssporen, afgezien van een ongelukje met een winkelwagentje waardoor er een klein deukje in het bijrijdersportier zit. Aan de binnenzijde is de auto zo goed als nieuw.
Weet je het zeker?
Ik heb een GT-line 1.5 dCi van eind juli 2012 en nu net 93K km op de klok. Absoluut een fijne auto om mee te rijden (de mijne is full-options), maar laat ik het zo zeggen: ik ben blij dat het in mijn geval een leaseauto is zodat ik de onderhoudskosten niet op hoef te hoesten
Kwalitatief is het allemaal maar zo-zo...
- 20.000km: achterbanden gecupped. Blijkbaar een structurele fout in de uitlijning van de achteras. Banden voor en achter omgewisseld
- 70.000km: koppeling begint te slippen. WTF
- 80.000km: airco aan puin (condensor lek, pomp kaduuk)
- 85.000km: zomerbanden voor én achter finaal scheel afgesleten. Buitenkant normaal profiel voor de gemaakte kilometers, binnenkant kaal

Uitlijning totaal van het padje af...
Verder natuurlijk de elektronica/software die niet altijd meewerkt:
- Radio/navigatie loopt soms vast of reboot spontaan
- Cruise control volgt resume bevelen niet altijd op, ook al geeft de indicator aan van wel.
Gelukkig heeft de auto me nog nooit echt laten staan en als-ie eenmaal rolt, rijdt het ook heerlijk. Zoals gezegd is het in mijn geval een leaseauto, dus zie ik de rekeningen niet, maar als ik de auto destijds privé had gekocht, had ik nu toch al een paar pittige garagerekeningen te zien gehad

Dus nee, ik kan de Mégane wat dat betreft niet aanbevelen aan de particuliere rijder...
(zeker aangezien ik niet de enige ben binnen het bedrijf; nog zo'n 25 collega's hebben in 2012/2013 een Mégane uitgekozen en een aantal van hen is daadwerkelijk langs de (snel)weg stil komen te staan met motorstoringen (afslepen en al) en anderen hebben ook kleine kwaaltjes gehad (uitlijning verkeerd, software/elektronica met een eigen wil)).
Mocht je desondanks nog steeds je zinnen op de Mégane hebben gezet, probeer dan in ieder geval zoveel mogelijk onderhoudshistorie te achterhalen: is de koppeling bijvoorbeeld al vervangen, is de auto al een keer opnieuw uitgelijnd, andere grote(re) reparaties.
Zaken waar ik bij een Mégane III Estate dus zeer kritisch naar zou kijken:
- Koppeling: laat de auto in zesde versnelling terugzakken naar 90~100 km/u. Geef nu vól gas: je moet nu een lineare acceleratie hebben, het toerental moet stijgen met de snelheid
- Airco: blaast deze nog steeds (ijs)koude lucht?
- Banden: hoe is het slijtagepatroon?
[
Voor 11% gewijzigd door
Wok op 31-10-2015 22:34
]