Sinds kort eigenaar van een Laguna 2 ph2, uit 2006. Prima auto, maar 1 vervelend probleem. Volledig willekeurig, zo lijkt het, schiet er zo nu en dan een ratel in. Soms heb je het een rit van 100km niet, en dan opeens weer wel. Helaas bij de proefrit geen ratel gehad, dus vandaar dat ik het nog niet wist bij aanschaf. Heb het al een beetje met @
melcon besproken, maar wil niet al mijn vragen op hem afschuiven, dus vandaar dat ik het maar even hier plaats

.
Zoals gezegd lijkt de ratel willekeurig. Gisteren van Veenendaal naar Lelystad gereden, iets van 80km gok ik. Op de heenweg niks, op de terugweg (zo'n 6 uur later) direct bij het wegrijden al. Volgens mij begint het gelijk al bij het wegrijden, maar pas echt duidelijk hoorbaar vanaf 1500 toeren. Vervolgens gaat het niet meer weg, maar wordt de ratel wel luider bij hogere toeren. Wanneer de automaat schakelt heeft dit geen invloed op de ratel, behalve dat hij zachter of luider klinkt door minder of meer toeren. Je hoort het zowel op rechte stukken als in bochten. Op de snelweg steeds 100 gereden op cruise control, en eigenlijk had ik dan 5 minuten wel een ratel en dan weer 2 minuten niet (plotseling weg) en dan weer 5 min wel etc. Afremmen en versnellen had soms wel en soms niet invloed op de ratel. Ik vermoed zelf dat de ratel alleen optreedt bij een bepaalde resonantie /frequentie.
Om geen bias te creëeren zeg ik nog maar niet wat ik denk en wat @
melcon heeft gezegd

. Iemand een vermoeden of een plan van aanpak? Heeft al bij een garage gestaan, maar toen kon men de ratel niet reproduceren.
Update 1: Er is geen verband met motortemperatuur, buitentemperatuur of tijdstip.
Update 2: De ratel kwam gisteren plotseling op bij 100 km/h (ongeveer 2600 tpm). Dit had geen effect op het vermogen en ik voelde het niet in mijn gaspedaal of ergens anders.
[
Voor 7% gewijzigd door
floriz87 op 02-01-2018 13:54
]