Elke review komt rlink2 naar voren als een achterstand op de concurrentie dus ik vermoed wel dat dit een werkpunt is dat men onderhand begrepen heeft. Tegen je volgende auto (2020+) lijkt me dat niet meer vergelijkbaar.
Neen, het komt echt bij de wielen vandaan lijkt het (zowel voor als achterkant). Stabilisator stangen voor zijn al vervangen en 1 fuseekogel maar het kraakt nog steedsJoopieboy schreef op dinsdag 12 december 2017 @ 22:08:
Heb je een zonnedak?

Windgeruis van de Clio IV is ook een hel. Na 3 jaar kom ik dit topic tegen: https://www.clioclubneder...hp?f=134&t=18664&start=50
Ga daar mijn vader nog even blij mee maken
[ Voor 27% gewijzigd door WoBBeL op 12-12-2017 22:14 ]
Je opmerking was anders niet echt grappig of behulpzaam. En tuurlijk zijn er ondertussen merken die er wel wat aan doen, maar dat betekend dus niet dat iedereen dat heeft. Verder leek het me een belangrijk discussiepunt en informatie voor aanstaande kopers. En ik heb verder nog een aantal gerenommeerde merken gezien met vergelijkbare problemen, dus het zit lang niet overal in...Derby schreef op dinsdag 12 december 2017 @ 21:25:
[...]
Je kan het grappig vinden of niet, maar volvo heeft er over na gedacht. Trouwens audi en bmw ook, die hebben verwarmde koplampen. Soms met draden in het plastic en soms met een fan in de koplamp die de warmte van de spannings regelaar in de lamp (die wel bloedheet wordt) rondblaast.
Maar ja dan heb je het ook over lampen van 1750 tot 2500 euro het stuk.
Qua updates zijn ze misschien ouderwets en de knoppenindeling had wat beter gekund, maar qua functionaliteit en flow is het anders prima. Visueel is misschien persoonlijk, maar overall nog prima ivm concurrentie. Het gras is bij veel buren echt niet groener. Alleen de manier waarop ze omgaan met oude versies en de onwil om niet mee te werken aan een update is kwalijk te noemen. Zit je eenmaal op de laatste versie dan is er weinig aan de hand. Ja ik had ook nieuwere kaarten gewild, maar het is niet alsof het een hopeloos systeem is of dat je er niks mee kunt. Nu je Android Auto en Apple Car kunt verkrijgen zie ik niet wat er verder nog aan grote dingen missen (op dus de nieuwigheid van kaarten na)anessie schreef op dinsdag 12 december 2017 @ 22:11:
[...]
Elke review komt rlink2 naar voren als een achterstand op de concurrentie dus ik vermoed wel dat dit een werkpunt is dat men onderhand begrepen heeft. Tegen je volgende auto (2020+) lijkt me dat niet meer vergelijkbaar.
[ Voor 29% gewijzigd door Martinspire op 13-12-2017 01:51 ]
Mijn (zakelijke) Mercedes A van 2013 die speelt op maandag mijn spotify verder van vrijdag, als ik in mijn 2016 Mégane even bij de bakker stop moet ik weer de audiobron van radio naar bluetooth verzetten. Altijd opnieuw. Droevig.
Stabilisator stang rubbers of draagarm rubbers, bekende phase 1 kwaal. Worden onder garantie vervangen bij de dealer als je het aan geeft. Windgeruis van de clio IV phase 1 is inderdaad wel een dingetje maar super eenvoudig op te lossen zo als in dat topic aangegeven... zouden dealers eigenlijk moeten weten (die gaan met kit klooien op dat zelfde dingetje wat hard wordt en uit droogt en dan komt het weer terug). Phase 2 raamrubbers is een nog betere oplossing (geen wind geruis tot +/- 150 km/h), alleen iets prijzigerxost schreef op dinsdag 12 december 2017 @ 22:13:
[...]
Neen, het komt echt bij de wielen vandaan lijkt het (zowel voor als achterkant). Stabilisator stangen voor zijn al vervangen en 1 fuseekogel maar het kraakt nog steedsik denk zelf aan de schokbrekers.
Windgeruis van de Clio IV is ook een hel. Na 3 jaar kom ik dit topic tegen: https://www.clioclubneder...hp?f=134&t=18664&start=50
Ga daar mijn vader nog even blij mee maken
Hoor je de kachel ventilator wel draaien op de zachtste stand? Dan is je het kachel weerstand, dat komt sporadisch nog wel eens voor. Hoor je helemaal niets draaien? Dan is kachel ventilator gaar omdat er vocht in is gekomen (vaak het gevolg van verstoppen afvoer kanalen in de paravaan). Meestal kun je hem nog redden door de motor uit te bouwen, schoon te maken (je zal naast vocht wat pulp aantreffen wat ooit bladeren waren) en goed te drogen. Anders moet er een nieuwe in.Acid_Burn schreef op dinsdag 12 december 2017 @ 20:45:
Ik heb een probleem met mijn Laguna 3 (2011). De blowers werken soms wel.. soms niet. Heel vervelend, ook voor de ontwaseming. De indicatie op het display werkt wel gewoon en geeft ook aan wat deze moet aangeven, maar in de achtergrond gebeurd er niet
Prijs is inderdaad heel netjes voor een dealer, zou inderdaad lekker voorstellen om het verschil te delen. Megane 4 werkt inderdaad met sensors, de andere manier waar jij op doelt is door gebruik te maken van abs sensoren (als je band leeg loopt dan wijzigt de omtrek, dit is terug te zien in de hoe vaak het wiel voor de abs sensor langs komt). Dat zit wel de op clio 4 (phase 2 dan), maar daar heb je niets aanMichelatNL schreef op dinsdag 12 december 2017 @ 19:10:
Bij mijn vorige Megane had ik een set winterbanden (verkocht) en wil dat voor deze (bj 2016 GT-Line) ook weer bestellen.
Bij de dealer gevraagd wat dat gaat kosten en dat is geworden
[...]
Nu vind ik dat nogal aardig aan de prijs. Of heb ik het mis?
Dus ben wat aan het kijken op de internet sites wat het daar kost, maar daar zie ik voorbij komen TPMS (sensor). Als je de sensor functionaliteit wilt behouden moet je dan met TPMS doen, of is het met de Megane op een andere manier geregeld?
[ Voor 8% gewijzigd door melcon op 13-12-2017 08:02 ]
Mmmm....dan ga ik eens bellen met de dealer. Ik wilde een filmpje uploaden maar kan geen mini USB op m'n werk vindenmelcon schreef op woensdag 13 december 2017 @ 07:56:
[...]
Stabilisator stang rubbers of draagarm rubbers, bekende phase 1 kwaal. Worden onder garantie vervangen bij de dealer als je het aan geeft. Windgeruis van de clio IV phase 1 is inderdaad wel een dingetje maar super eenvoudig op te lossen zo als in dat topic aangegeven... zouden dealers eigenlijk moeten weten (die gaan met kit klooien op dat zelfde dingetje wat hard wordt en uit droogt en dan komt het weer terug). Phase 2 raamrubbers is een nog betere oplossing (geen wind geruis tot +/- 150 km/h), alleen iets prijziger.
Filmpje maakt het vaak wel duidelijker inderdaad maar dan nog kan het gissen zijn op een forum. Maar in het geval Clio 4 en kraken bij drempels / hobbels tijdens lagere temperaturen is 99/100 keer stabi dan wel draag arm rubbers.
Worden onder garantie vervangen maar alleen als de klant er over klaagt.
[ Voor 13% gewijzigd door melcon op 13-12-2017 08:47 ]
Dat is ook niet zo heel vreemd toch? De goedkoopste A-klasse is al bijna €7.000,- duurder dan de goedkoopste Mégane. En dan heb je nog geen enkele optie aangevinkt. Voor een dergelijk prijsverschil zou ik ook verwachten dat het net even beter is geregeld allemaal. Neemt niet weg dat ik het helemaal met je / jullie eens ben dat Renault het ook wel eens wat beter zou mogen regelen op dit gebied, maar ik vind het geen onverwacht verschil eigenlijk.anessie schreef op woensdag 13 december 2017 @ 02:52:
Mijn (zakelijke) Mercedes A van 2013 die speelt op maandag mijn spotify verder van vrijdag, als ik in mijn 2016 Mégane even bij de bakker stop moet ik weer de audiobron van radio naar bluetooth verzetten. Altijd opnieuw. Droevig.
Grote kans dat dit het is inderdaad. Kraken bij drempels of hobbels bij lage temperaturen is bijna altijd een rubberkwestie.melcon schreef op woensdag 13 december 2017 @ 08:46:
Filmpje maakt het vaak wel duidelijker inderdaad maar dan nog kan het gissen zijn op een forum. Maar in het geval Clio 4 en kraken bij drempels / hobbels tijdens lagere temperaturen is 99/100 keer stabi dan wel draag arm rubbers.Worden onder garantie vervangen maar alleen als de klant er over klaagt.
Nee, merp!
Leukste is, als het een A180d is.... dan ligt er een K9K inPauseBreak schreef op woensdag 13 december 2017 @ 08:56:
[...]
Dat is ook niet zo heel vreemd toch? De goedkoopste A-klasse is al bijna €7.000,- duurder dan de goedkoopste Mégane. En dan heb je nog geen enkele optie aangevinkt. Voor een dergelijk prijsverschil zou ik ook verwachten dat het net even beter is geregeld allemaal. Neemt niet weg dat ik het helemaal met je / jullie eens ben dat Renault het ook wel eens wat beter zou mogen regelen op dit gebied, maar ik vind het geen onverwacht verschil eigenlijk.

(en hetzelfde geld voor de 82kw B, CLA klasse, en de 96 Kw klasses (alle 200d varianten vanaf +/- 2014) gebruiken de R9M die heel toevallig
Filmpje van het kraken; YouTube: Renault Clio IV - Krakend geluid drempel
[YouTube: https://youtu.be/c0dkhT1q6YQ]
[YouTube: https://youtu.be/c0dkhT1q6YQ]
[ Voor 16% gewijzigd door WoBBeL op 13-12-2017 10:46 ]
Oh joh, dat gaat binnenkort nog veel verder. Er komt een nieuwe lijn benzinemotoren aan die de huidige gaat vervangen (eerst op de Scénic). Die is "in samenwerking met" Mercedes-Benz ontwikkeld, en dat gaat vooral over wie wie heeft betaaldmelcon schreef op woensdag 13 december 2017 @ 09:06:
[...]
Leukste is, als het een A180d is.... dan ligt er een K9K in3 keer raden wie die K9K maakt
![]()
(en hetzelfde geld voor de 82kw B, CLA klasse, en de 96 Kw klasses (alle 200d varianten vanaf +/- 2014) gebruiken de R9M die heel toevalligdoor dezelfde fabrikant als de K9K gemaakt wordt).
Daarnaast heb je nu al badge engineering. Mercedes rebadged de Twingo, Kangoo en de Alaskan al en daar zal het niet bij blijven.
Máár, tegelijkertijd moet je zo realistisch zijn om te erkennen dat Mercedes-Benz op het gebied van interieurtechnologie echt betere producten gebruikt en ook dat daar niks mis mee is. Het prijsverschil moet wel gerechtvaardigd worden namelijk.
Nee, merp!
Zonder TPMS nog geen 600 euro. Ga je zoiets missen trouwens?PauseBreak schreef op dinsdag 12 december 2017 @ 20:23:
Ja, als je de TPMS-sensoren weg laat dan krijg je constant de melding dat je lekke banden hebt. Gelukkig kan je TPMS in het geheel uitzetten![]()
Ik heb even snel op autobandenmarkt gekeken wat zij vragen voor een "staalset" in die maat, inclusief TPMS kom je dan op 722.72. Dan heb je Continental WinterContact TS 860 M+S keurmerk 205/55 R16 91H op Stalen velgen met winterbanden (LK 5 x 114.30 x 66.00) RDKS Schrader Typ:2.
TPMS op de nieuwere Renaults is zelflerend, dus na een paar minuten zie je de nieuwe info gewoon weer als vanouds.
Al met al vind ik 869,- inclusief montage en eerste maal opslag eigenlijk niet zo heel overdreven prijzig want die set van autobandenmarkt is gebruiksklaar maar ervaring leert dat je ze echt wel even moet laten balanceren en daarna monteren is ook niet gratis. Al met al heb je dan misschien een keer €70-100 prijsverschil. Dat kan je natuurlijk ook aangeven richting de dealer en voorstellen om dat prijsverschil te delen.
TPMS geeft ook de actuele bandendruk en daar gebruik ik het het meeste voor. Zodra het terugloopt weer even op druk zetten. Scheelt ook in brandstofverbruik. Het kan daarnaast ook een langzame lekke band detecteren, dus op zich best handig om te hebben.Trichoglossus schreef op woensdag 13 december 2017 @ 09:35:
[...]
Zonder TPMS nog geen 600 euro. Ga je zoiets missen trouwens?
Nee, merp!
Hoeveel lekke banden heb je nou in je leven..
Voor die paar maanden winterbanden is het een dure feature.
Voor die paar maanden winterbanden is het een dure feature.
Maar je moet tpms ook (laten) uitschakelen toch? Werkt het dan nog wel bij je zomerbanden? Ik was blij dat ik laatst een melding kreeg van een lekke band nog lang voordat hij leeg was (schroef, liep langzaam leeg)
[ Voor 10% gewijzigd door WoBBeL op 13-12-2017 09:56 ]
Jep, als je het niet hebt in je banden dan is het wel zo handig om het uit te zetten. Of je moet een fan zijn van de melding dat je lekke banden hebt.xost schreef op woensdag 13 december 2017 @ 09:52:
Maar je moet tpms ook (laten) uitschakelen toch? Werkt het dan nog wel bij je zomerbanden? Ik was blij dat ik laatst een melding kreeg van een lekke band nog lang voordat hij leeg was (schroef, liep langzaam leeg)
Maar goed, ik gebruik TPMS vooral om de bandendruk in de gaten te houden en zo de banden zoveel mogelijk op de ideale bandenspanning te houden. Scheelt toch weer wat in brandstofverbruik en bandenslijtage.
Nee, merp!
Ik rij een Renault Megane Grand Tour uit 2006 waar ik nu 11 jaar in rij, eerst als leaseauto, vanaf 2010 zelf in bezit. Tot vorig jaar heb ik altijd op zomerbanden en winterbanden gereden en was het wisselen wel een beetje zat.Ik heb lang gezocht naar een all-season band die voor mij voldeed: gewoon "goed" in de zomer en "goed genoeg" voor in de Nederlandse winter.MichelatNL schreef op dinsdag 12 december 2017 @ 19:10:
Bij mijn vorige Megane had ik een set winterbanden (verkocht) en wil dat voor deze (bj 2016 GT-Line) ook weer bestellen.
Bij de dealer gevraagd wat dat gaat kosten en dat is geworden
[...]
Nu vind ik dat nogal aardig aan de prijs. Of heb ik het mis?
Dus ben wat aan het kijken op de internet sites wat het daar kost, maar daar zie ik voorbij komen TPMS (sensor). Als je de sensor functionaliteit wilt behouden moet je dan met TPMS doen, of is het met de Megane op een andere manier geregeld?
De band die het geworden is, is de de Michelin Crossclimate. In alle testen (meer dan 10) die ik heb gelezen, presteert deze band in de zomer als een prima zomerband en in de winter als een acceptabele winterband. In de sneeuw van de afgelopen dagen heb ik me geen moment onzeker gevoeld. Ik kan het iedereen aanraden. Hieronder de link naar tyrereviews.
http://www.tyrereviews.co...-tyre-for-winter-2017.htm
Maar hoeveel veranderd de druk als je er stikstof in laat zetten? Dat heb ik nu namelijk laten doen bij de garage en ik verwacht niet dat tot het opleggen van de zomerbanden ik daar nog problemen mee ga krijgen. Met normale lucht heb je inderdaad dat afhankelijk van de temperatuur je wat moet bijpompen, maar met stikstof heb je daar geen last vanPauseBreak schreef op woensdag 13 december 2017 @ 10:02:
[...]
Jep, als je het niet hebt in je banden dan is het wel zo handig om het uit te zetten. Of je moet een fan zijn van de melding dat je lekke banden hebt.
Maar goed, ik gebruik TPMS vooral om de bandendruk in de gaten te houden en zo de banden zoveel mogelijk op de ideale bandenspanning te houden. Scheelt toch weer wat in brandstofverbruik en bandenslijtage.
Nee, de fan is helemaal stil. Ik had zelf ook al het idee dat dat de boosdoener zou zijn. Bladeren haal ik regelmatig weg, maar ja er kan natuurlijk altijd troep zitten. Weet jij waar die blower precies zit?melcon schreef op woensdag 13 december 2017 @ 07:56:
Hoor je de kachel ventilator wel draaien op de zachtste stand? Dan is je het kachel weerstand, dat komt sporadisch nog wel eens voor. Hoor je helemaal niets draaien? Dan is kachel ventilator gaar omdat er vocht in is gekomen (vaak het gevolg van verstoppen afvoer kanalen in de paravaan). Meestal kun je hem nog redden door de motor uit te bouwen, schoon te maken (je zal naast vocht wat pulp aantreffen wat ooit bladeren waren) en goed te drogen. Anders moet er een nieuwe in.
Glass Eye Photography | Zelfbouw wireless fightstick | Mijn puzzel site
@PauseBreak absoluut, Renault leert daar ook van trouwens, ze bouwen de Citan ook voor mercedes en het duurde even voor de productie naar wens van MB was kwa afwerking (niet per se kwaliteit maar indruk van kwaliteit).
@bert74 Die Cross Climate is ook goed gekeurd in Duitsland als winterband, dat zegt genoeg. Aanzienlijk beter als de gemiddelde 4-seizoenen band die s'winters tekort komt en zomers. De cross climate biedt s'winters 70-80% van een winter band, en zomers ook rond de 70-80% v/d prestaties, zeker als je nat weg dek mee neemt. En dat ook nog eens met weinig slijtage (nu staat Michelin daar sowieso bekend om), dus erg knappe prestatie om z'n band te maken.
@Martinspire Niet om de wijsneus uit te hangen maar in normale lucht zit al 78% stik stof, dus na 2-3 keer je banden bij vullen ga je al richting vrijwel 100% stik stof, zuurstof is het enige wat ontsnapt. Stikstof en lucht zetten hetzelfde uit bij temperatuur stijging (dus krimpen hetzelfde bij daling). Bijvullen ontkom je dus niet aan als het kouder wordt en je dezelfde druk wilt behouden in je banden. Nou zijn de temperatuur verschillen niet extreem in NL. In NL is het verschil ongeveer 0,2 bar tussen zomer/winter als je niet zou bij vullen.
@Acid_Burn Hier zo: YouTube: Replacing the cabin air filter on a Renault Laguna III (right hand d... op dezelfde plek als de Laguna II, neem er zeker een paar uur voor om hem er uit te krijgen.
@bert74 Die Cross Climate is ook goed gekeurd in Duitsland als winterband, dat zegt genoeg. Aanzienlijk beter als de gemiddelde 4-seizoenen band die s'winters tekort komt en zomers. De cross climate biedt s'winters 70-80% van een winter band, en zomers ook rond de 70-80% v/d prestaties, zeker als je nat weg dek mee neemt. En dat ook nog eens met weinig slijtage (nu staat Michelin daar sowieso bekend om), dus erg knappe prestatie om z'n band te maken.
@Martinspire Niet om de wijsneus uit te hangen maar in normale lucht zit al 78% stik stof, dus na 2-3 keer je banden bij vullen ga je al richting vrijwel 100% stik stof, zuurstof is het enige wat ontsnapt. Stikstof en lucht zetten hetzelfde uit bij temperatuur stijging (dus krimpen hetzelfde bij daling). Bijvullen ontkom je dus niet aan als het kouder wordt en je dezelfde druk wilt behouden in je banden. Nou zijn de temperatuur verschillen niet extreem in NL. In NL is het verschil ongeveer 0,2 bar tussen zomer/winter als je niet zou bij vullen.
@Acid_Burn Hier zo: YouTube: Replacing the cabin air filter on a Renault Laguna III (right hand d... op dezelfde plek als de Laguna II, neem er zeker een paar uur voor om hem er uit te krijgen.
Mja, hangt af van wie en wat je gelooft. Een bandentoko als kwikfit e.d. zeggen "nooit", een toko als band op spanning (what's in a name) zegt dat het geen donder uitmaakt.Martinspire schreef op woensdag 13 december 2017 @ 11:39:
[...]
Maar hoeveel veranderd de druk als je er stikstof in laat zetten? Dat heb ik nu namelijk laten doen bij de garage en ik verwacht niet dat tot het opleggen van de zomerbanden ik daar nog problemen mee ga krijgen. Met normale lucht heb je inderdaad dat afhankelijk van de temperatuur je wat moet bijpompen, maar met stikstof heb je daar geen last van
Mijn persoonlijke ervaring met zowel stikstofvulling bij nieuwe banden als "gewone" persluchtvulling bij nieuwe banden is ook dat het niks uitmaakt. Gemiddeld moet ik 1x per maand bijvullen, ongeacht het soort vulling.
Nee, merp!
Vierseizoen banden ben ik nooit fan van geweest, maar dat is meer gevoel. Daarbij combineer ik het wisselen met de zomer/winter checkjes en je komt dan nog eens in de garage om wat rond te neuzen
Ondertussen afspraak bij de dealer gemaakt voor de winterbanden. Het worden de Michelin Alpin 5.
En ook fijn...eindelijk de software wordt bijgewerkt, zodat ik de nieuwe kaarten kan installeren. Ik zou gebeld worden als het voor mijn auto klaar was, maar dat zijn ze blijkbaar vergeten te doen in november
Ondertussen afspraak bij de dealer gemaakt voor de winterbanden. Het worden de Michelin Alpin 5.
En ook fijn...eindelijk de software wordt bijgewerkt, zodat ik de nieuwe kaarten kan installeren. Ik zou gebeld worden als het voor mijn auto klaar was, maar dat zijn ze blijkbaar vergeten te doen in november

1x per maand? Wat doe je ermee dat je zo vaak moet vullen? Of ga je bij 0,1 bar verschil al pompen?PauseBreak schreef op woensdag 13 december 2017 @ 12:34:
[...]
Mja, hangt af van wie en wat je gelooft. Een bandentoko als kwikfit e.d. zeggen "nooit", een toko als band op spanning (what's in a name) zegt dat het geen donder uitmaakt.
Mijn persoonlijke ervaring met zowel stikstofvulling bij nieuwe banden als "gewone" persluchtvulling bij nieuwe banden is ook dat het niks uitmaakt. Gemiddeld moet ik 1x per maand bijvullen, ongeacht het soort vulling.
0,2 bar verschilMartinspire schreef op woensdag 13 december 2017 @ 13:02:
[...]
1x per maand? Wat doe je ermee dat je zo vaak moet vullen? Of ga je bij 0,1 bar verschil al pompen?
Nee, merp!
Als je de testen goed leest presteert de Crossclimate in de zomer veel beter dan die 70-80% die jij noemt, het is eerder 90-95% t.o.v. de benchmark. Daarmee is het een band geworden met gewoon goede zomereigenschappen en redelijk/acceptabele, 70-80% wintereigenschappen. Dit is voor mij een veel beter compromis dat de traditionele vier seizoenenbanden.melcon schreef op woensdag 13 december 2017 @ 12:30:
Bijkomend voordeel is dat je in de wisseling van de seizoenen (oktober-november) en (maart-april) ook op een betere band rijdt.
Nogmaals ik kan ze iedereen aanraden, de testen zijn behoorlijk overtuigend.
De Crossclimate(+) wordt eigenlijk als zomerband gepresenteerd met winterse eigenschappen, niet als All Season, ook al heeft menig bandenboer dat bij de band opgegeven.
[ Voor 3% gewijzigd door hardware-lover op 13-12-2017 13:37 ]
Testing, one, two ...
Fantastische band, ga ik privé ook altijd voor, goede grip en weinig slijtageMichelatNL schreef op woensdag 13 december 2017 @ 12:55:
1 keer per maand banden spanning checken is sowieso verstandigPauseBreak schreef op woensdag 13 december 2017 @ 13:06:
[...]
0,2 bar verschilEn gewoon rijden hé. De combinatie zware auto en veel drempels (al dan niet verzakt) is gewoon geen goede. Met de Mégane moest ik veel minder vaak de banden weer op spanning brengen maar die woog dan ook zo'n 500kg minder (1245 tegen 1735).
Hangt er een beetje vanaf met welke band je vergelijkt, t.o.v. een HP is het 70-80, t.o.v. een UHP zelfs 50-60 maar dat is geen eerlijke vergelijking. T.o.v. een normale zomer band is het zeker 90-95 %. Anyway, ik vind het mooi dat Michelin zo'n band ontwikkeld heeft die zelfs in de praktijk ook echt overtuigd. Afhankelijk v/d auto zou ik ze zelf ook zeker overwegen.bert74 schreef op woensdag 13 december 2017 @ 13:14:
[...]
Als je de testen goed leest presteert de Crossclimate in de zomer veel beter dan die 70-80% die jij noemt, het is eerder 90-95% t.o.v. de benchmark. Daarmee is het een band geworden met gewoon goede zomereigenschappen en redelijk/acceptabele, 70-80% wintereigenschappen. Dit is voor mij een veel beter compromis dat de traditionele vier seizoenenbanden.
Bijkomend voordeel is dat je in de wisseling van de seizoenen (oktober-november) en (maart-april) ook op een betere band rijdt.
Nogmaals ik kan ze iedereen aanraden, de testen zijn behoorlijk overtuigend.
@hardware-lover klopt, maar ik vind dat meer een marketing dingetje want wat is nou het verschil? Het is beide bedoeld als een band waar je het hele jaar op kan rijden. Alleen een echte 4 seizoenen band is in alle seizoen gewoon crap en de cross climate het tegenovergestelde
[ Voor 7% gewijzigd door melcon op 13-12-2017 13:54 ]
@melcon geen idee waarom Michelin daarvoor gekozen heeft. Mogelijk omdat ze vinden dat ie meer in die groep thuishoort of omdat ze daarmee een bepaalde groep consumenten denken te kunnen bereiken die een All Season band niet zien zitten? Hoe dan ook, ik ben er "ingetuind" en heb ze begin vorige week (voordat ik wist dat we de sneeuw gingen krijgen), onder mijn auto laten zetten. De eerste ervaringen zijn op meerdere vlakken erg positief in vergelijking met de bandjes die eraf gingen.
Testing, one, two ...
Ook na 3 jaar nog? Auto is in januari 2015 geleverd. Beide stabilisator stangen zijn dit jaar vervangen, kraken zou dus draagarmrubbers kunnen zijn?melcon schreef op woensdag 13 december 2017 @ 08:46:
Filmpje maakt het vaak wel duidelijker inderdaad maar dan nog kan het gissen zijn op een forum. Maar in het geval Clio 4 en kraken bij drempels / hobbels tijdens lagere temperaturen is 99/100 keer stabi dan wel draag arm rubbers.Worden onder garantie vervangen maar alleen als de klant er over klaagt.
YouTube: Renault Clio IV - Krakend geluid drempel
[ Voor 10% gewijzigd door WoBBeL op 13-12-2017 14:21 ]
Dat geluid heb ik bij onze auto, maar dan enkel linksvoor. Ik ben er destijds mee naar de garage gegaan omdat er een klap aan vooraf was gegaan, en de diagnose (enkel luisteren door monteur tijdens ritje, geen fysieke controle), was dat er een rubber aan het verslijten was. Dit zou bij de volgende onderhoudsbeurt (staat voor begin jan. gepland), wel vervangen worden. Bij het verwijderen van het voorwiel (vorige week gedaan in verband met bandenwissel), werd duidelijk dat het geen rubber was maar een afgebroken veer. Het afgebroken stuk kwam nu vrij door ontlasting van het voorwiel en kon worden uitgenomen. Ik ben daarna tamelijk boos richting garage gegaan (ander verhaal).xost schreef op woensdag 13 december 2017 @ 14:19:
[...]
Ook na 3 jaar nog? Auto is in januari 2015 geleverd. Beide stabilisator stangen zijn dit jaar vervangen, kraken zou dus draagarmrubbers kunnen zijn?
Hoewel het dus wel hetzelfde klinkt lijkt de verklaring van melcon logischer gezien de leeftijd van de Clio.
Testing, one, two ...
Ik ben ook wel overtuigd dat CrossClimates een deftige band is om van het hele zomer/wintergedoe af te zijn. Voor ons klimaat volstaat dat zeker. Ik weet echter niet dat die zeer lang zouden meegaan met mijn rijstijl.bert74 schreef op woensdag 13 december 2017 @ 13:14:
[...]Nogmaals ik kan ze iedereen aanraden, de testen zijn behoorlijk overtuigend.
Ik was zelf niet helemaal tevreden van de rijeigenschappen van de 205/50 R17 (continental) stockbandjes en heb toen 225/40 Michelin Pilot Sport 4 op 18" Renault GT velgen laten leggen. Geen woorden voor wat een absolute topband dat is!
Daarna moest ik die 17" velgen vullen met winterschoeisel en dat zijn Michelin Alpin 5's geworden omdat mijn lokale bandenheld ze voorstelde voor een zacht prijsje. Naar mijn ervaring is Michelin een topmerk.
Meer over bandjes:
YouTube: Why Do Wider Tires Have More Grip? Tire Load Sensitivity
YouTube: Why You Should Never Buy Cheap Tires
YouTube: What's the BEST tyre for winter 2017? Winter, all season and sum...
[ Voor 20% gewijzigd door anessie op 14-12-2017 03:36 ]
In principe wel, als de rubbers nog niet eerder vervangen zijn.xost schreef op woensdag 13 december 2017 @ 14:19:
[...]
Ook na 3 jaar nog? Auto is in januari 2015 geleverd. Beide stabilisator stangen zijn dit jaar vervangen, kraken zou dus draagarmrubbers kunnen zijn?
@hardware-lover dat is wel triest, die veer hadden ze echt wel moeten constateren, even het wiel volledig draaien en naar binnen kijken...
Ik heb in de zomer de 225/45 R18 Continentals ContiSportContact erop liggen en dat gaat anders ook prima. Zit er zo'n verschil met de 17 inch variant dan? Of had je er andere types op liggen? De Bridgestones van nu zijn wel heel wat minder, vooral op nat wegdek glijdt ie veel sneller weg. Sneeuw ging dan wel weer goed.anessie schreef op donderdag 14 december 2017 @ 03:13:
[...]
Ik ben ook wel overtuigd dat CrossClimates een deftige band is om van het hele zomer/wintergedoe af te zijn. Voor ons klimaat volstaat dat zeker. Ik weet echter niet dat die zeer lang zouden meegaan met mijn rijstijl.
Ik was zelf niet helemaal tevreden van de rijeigenschappen van de 205/50 R17 (continental) stockbandjes en heb toen 225/40 Michelin Pilot Sport 4 op 18" Renault GT velgen laten leggen. Geen woorden voor wat een absolute topband dat is!
Daarna moest ik die 17" velgen vullen met winterschoeisel en dat zijn Michelin Alpin 5's geworden omdat mijn lokale bandenheld ze voorstelde voor een zacht prijsje. Naar mijn ervaring is Michelin een topmerk.
Meer over bandjes:
YouTube: Why Do Wider Tires Have More Grip? Tire Load Sensitivity
YouTube: Why You Should Never Buy Cheap Tires
YouTube: What's the BEST tyre for winter 2017? Winter, all season and sum...
Even een crosspost uit het SJAT-topic.
---------------------------------------
Gisteravond naar de bios geweest in de stad. Auto lekker langs de kant van de weg geparkeerd (want Gratis
).
toch een minder leuke verrassing toen ik weer instapte na de film. spiegel stond helemaal de andere kant op. Spiegeltje zelf lag 3 meter verderop.

Gelukkig de spiegel terug kunnen draaien. Spiegeltje paste er zelfs nog in. Plastic behuizing en de spiegel zelf zijn wel helemaal naar de haaien. Elektrisch verstellen doet het gelukkig nog wel.
Garage kwam via whatsapp al aanzetten met een (sloop?) spiegel in het rood. moest 75 euro kosten terwijl een nieuwe spiegel in het zwart ongeveer 40 euro kost
. Alleen een nieuw spiegeltje kost op internet 7 euro. Misschien dan toch maar voor de beunhaasoplossing gaan en een nieuw spiegeltje + ducttape. 
Iemand nog andere goedkope oplossingen?
---------------------------------------
Gisteravond naar de bios geweest in de stad. Auto lekker langs de kant van de weg geparkeerd (want Gratis
toch een minder leuke verrassing toen ik weer instapte na de film. spiegel stond helemaal de andere kant op. Spiegeltje zelf lag 3 meter verderop.

Gelukkig de spiegel terug kunnen draaien. Spiegeltje paste er zelfs nog in. Plastic behuizing en de spiegel zelf zijn wel helemaal naar de haaien. Elektrisch verstellen doet het gelukkig nog wel.
Garage kwam via whatsapp al aanzetten met een (sloop?) spiegel in het rood. moest 75 euro kosten terwijl een nieuwe spiegel in het zwart ongeveer 40 euro kost

Iemand nog andere goedkope oplossingen?
don't mind me
Lekker zelf via onderdelen sites of een sloop in de buurt kijken, wisselen stelt geen zak voor

Het leven is te kort om geduld te hebben!
Even kijken op onderdelenlijn(.nl) inderdaad. Zal genoeg op staan. Eventueel haal je gewoon een ongespoten spiegelkap. Kan nooit duur zijn om dat even in het rood te laten spuiten.
Nee, merp!
Even opgezocht, dat waren blijkbaar fabriek af Michelin Primacy 3 205/50 R17 93V XL.Martinspire schreef op donderdag 14 december 2017 @ 10:58:
[...]
Ik heb in de zomer de 225/45 R18 Continentals ContiSportContact erop liggen en dat gaat anders ook prima. Zit er zo'n verschil met de 17 inch variant dan? Of had je er andere types op liggen? De Bridgestones van nu zijn wel heel wat minder, vooral op nat wegdek glijdt ie veel sneller weg. Sneeuw ging dan wel weer goed.
De dealer kon helaas niet vertellen of draagarmrubbers binnen de garantie vallen (konden ook stabilisatorstangen zijn, maar die zijn beiden dit jaar al vervangen), moet dan eerst mijn auto weer inleveren. Helaas kon ik geen afspraak maken want het plansysteem lag eruit...

[ Voor 18% gewijzigd door WoBBeL op 14-12-2017 15:29 ]
Dus alsnog geen continentals? Eerst afkraken en dan alsnog fout zitten, niceanessie schreef op donderdag 14 december 2017 @ 11:55:
[...]
Even opgezocht, dat waren blijkbaar fabriek af Michelin Primacy 3 205/50 R17 93V XL.
[ Voor 10% gewijzigd door Martinspire op 14-12-2017 16:30 ]
Mijn (nieuwe) Renault Twingo uit augustus dit jaar had de laatste dagen met het koude weer al heel veel moeite schoon te trekken (ramen, vocht). Maar tot mijn grote schrik trof ik dit vanmorgen aan. Auto vol vocht en op bepaalde plekken gewoon nat. Dit mag niet toch? Bij een auto van vier maanden oud...

[ Voor 18% gewijzigd door dannyvdb1997 op 14-12-2017 18:05 ]
Nee dat hoort zeker niet. Terug naar de dealer. Foto's meenemen !dannyvdb1997 schreef op donderdag 14 december 2017 @ 17:54:
Mijn (nieuwe) Renault Twingo uit augustus dit jaar had de laatste dagen met het koude weer al heel veel moeite schoon te trekken (ramen, vocht). Maar tot mijn grote schrik trof ik dit vanmorgen aan. Auto vol vocht en op bepaalde plekken gewoon nat. Dit lijkt mij niet te mogen toch bij een auto van vier maanden oud?
[afbeelding]
[afbeelding]
[afbeelding]
Heb met een Fiat gehad dat er ergens, waar een kitnaad hoorde te zitten deze niet aanwezig was. Daardoor was alle isolatie nat en dus altijd beslagen ramen. Bloedirritant !
Overigens even een andere vraag. Mijn Renault Megane dci uit 2012 vertoont in ene bokkig gedrag in de 5e e 6e versnelling als ik het gas vol in trap. Voluit schokken alsof je over kinderkopjes rijdt. Meteen daarin in het scherm: ECS storing, controleer Inspuiting, en kort daarna stop motor kans op motorschade. Motor gestopt, kontakt uit en weer niets aan de hand.
Vorige keer bij garage EGR Klep vervangen. Alle sensoren zijn al vervangen. Ben dr nu wel beetje klaar mee. Iemand tips ?
Asus Rog B350-F, Ryzen 3700X, 16 Gb, Asus ROG 2070 Ti
Afkraken? Je ziet het verkeerd, ik heb het over die bandenwang van 50 verhouding, dat geeft een zweverig gevoel op een sowieso al erg zacht geveerde Bose. Ik denk niet dat er één Mégane fabriek af met 17" Sport Contact 6 (in 2016) geleverd is hoor.Martinspire schreef op donderdag 14 december 2017 @ 16:30:
[...]
Dus alsnog geen continentals? Eerst afkraken en dan alsnog fout zitten, nice![]()
![]()
[ Voor 5% gewijzigd door anessie op 15-12-2017 02:15 ]
Die meldingen en symptomen had ik laatst ook met mijn Grand Scenic 1.5dci (2010) maar dan in elke versnelling ongeacht toerental. Dit begon van het ene op het andere moment. Hoe meer toeren hoe harden de motor begon te schokken.Gri77ie schreef op donderdag 14 december 2017 @ 18:03:
[...]
Overigens even een andere vraag. Mijn Renault Megane dci uit 2012 vertoont in ene bokkig gedrag in de 5e e 6e versnelling als ik het gas vol in trap. Voluit schokken alsof je over kinderkopjes rijdt. Meteen daarin in het scherm: ECS storing, controleer Inspuiting, en kort daarna stop motor kans op motorschade. Motor gestopt, kontakt uit en weer niets aan de hand.
Vorige keer bij garage EGR Klep vervangen. Alle sensoren zijn al vervangen. Ben dr nu wel beetje klaar mee. Iemand tips ?
Dit bleek een kapotte injector te zijn en nog iets bij gasklephuis, kosten 800,-

Klinkt als een of meer injectoren die de geest aan het geven zijn.Gri77ie schreef op donderdag 14 december 2017 @ 18:03:
[...]
Nee dat hoort zeker niet. Terug naar de dealer. Foto's meenemen !
Heb met een Fiat gehad dat er ergens, waar een kitnaad hoorde te zitten deze niet aanwezig was. Daardoor was alle isolatie nat en dus altijd beslagen ramen. Bloedirritant !
Nee, merp!
@Pindakaas Inderdaad gewoon ff 1 of 2 slopen bij langs, daar moet je wel iets redelijk netjes kunnen scoren. Zelf er op schroeven (kost je een kwartier als je 2 linker handen hebt).
@WoBBeL Zou een memo voor moeten zijn van uit Renault NL.
@dannyvdb1997 Je krijgt ergens water binnen, zeker mee terug gaan, mag absoluut niet.
@Gri77ie Wat PauseBreak zegt, je hebt een kapotte verstuiver/injector. Waarschijnlijk lekt deze en dan krijg je inderdaad verschrikkelijk bokken. Alle commonrail diesels krijgen vroeg of laat een keer last van een defecte verstuiver, hoort er bij (helaas).
@dannyvdb1997 Je krijgt ergens water binnen, zeker mee terug gaan, mag absoluut niet.
@Gri77ie Wat PauseBreak zegt, je hebt een kapotte verstuiver/injector. Waarschijnlijk lekt deze en dan krijg je inderdaad verschrikkelijk bokken. Alle commonrail diesels krijgen vroeg of laat een keer last van een defecte verstuiver, hoort er bij (helaas).
De man aan de telefoon deed alsof hij van niks wist. Ik heb specifiek gevraagd naar die rubber problemen maar daar lulde hij omheen had ik het idee. We zullen zienmelcon schreef op vrijdag 15 december 2017 @ 09:11:

Mzzz... dure aangelegenheid begrijp ik. Kan het kloppen dat het probleem wisselend aanwezig is ? Op de terugweg totaal geen last gehad.melcon schreef op vrijdag 15 december 2017 @ 09:11:
Ja, hadden we met de Laguna destijds ook. Soms wel, soms niet. Wordt langzaamaan erger. Je kunt het ook merken aan verergerde roetuitstoot voornamelijk onder vollast (want slechtere verbranding).Gri77ie schreef op vrijdag 15 december 2017 @ 10:50:
[...]
Mzzz... dure aangelegenheid begrijp ik. Kan het kloppen dat het probleem wisselend aanwezig is ? Op de terugweg totaal geen last gehad.
Nee, merp!
Ik had de auto toen meteen aan de kant gezet en motor ook even uitgezet en aangezet.. daarna toch weer hetzelfde probleem. Toen rustig naar garage gereden en ook daar motor uitgezet en aangezet, toen leek de motor weer goed te draaien.Gri77ie schreef op vrijdag 15 december 2017 @ 10:50:
[...]
Mzzz... dure aangelegenheid begrijp ik. Kan het kloppen dat het probleem wisselend aanwezig is ? Op de terugweg totaal geen last gehad.
Beiden thanx. Gaan we de garage bellen. Staat toch op de planning voor een reguliere onderhoudsbeurt. Dan moet dit er maar bij. Motor staat op ongeveer 208000 km.
Ik heb precies hetzelfde: naar huis rijden op de snelweg op cruise control. Motor hield even in en "inspuiting controleren" op dashboard. Performance is nog wel ok.
Op renaultforum staat dat dit ook te maken kan hebben met dichtslibben van de pomp of de gloeistaven.
Anyhow dure aangelegenheid blijkbaar. Verleden jaar al de gloeistaven laten vervangen (want 1 was defect en daardoor APK afkeur) voor 200-300 piek ofzo.
Maandag breng ik de auto naar de garage hopelijk vallen de kosten mee....
Op renaultforum staat dat dit ook te maken kan hebben met dichtslibben van de pomp of de gloeistaven.
Anyhow dure aangelegenheid blijkbaar. Verleden jaar al de gloeistaven laten vervangen (want 1 was defect en daardoor APK afkeur) voor 200-300 piek ofzo.
Anoniem: 336703
Ik spreek dit tegen. Heb deze leds namelijk zelf en het lichtbeeld is in mijn geval met led zelfs beter dan met Philips extreme vision. De leds zijn zelf ook nog af te stellen zodat je het lichtbeeld kunt optimaliseren.PauseBreak schreef op dinsdag 4 april 2017 @ 09:13:
[...]
Dat kan dus alleen als ze er ook het projectiedeel bij leveren. Is dat niet het geval dan heb je een onmeunige berg strooilicht.
Ik heb een een Renault Megane Bose 1.5 diesel gezien. Een automaat....
Iemand ervaring met een 1.5 diesel automaat?
Hij staat bij bockhoudt/driebond te koop...
En als ik het kenteken intypen staat er ook bij... 1 terug-roepactie? Zijn er problemen geweest?
En kunnen jullie zien of deze led koplampen hebben?
Iemand ervaring met een 1.5 diesel automaat?
Hij staat bij bockhoudt/driebond te koop...
En als ik het kenteken intypen staat er ook bij... 1 terug-roepactie? Zijn er problemen geweest?
En kunnen jullie zien of deze led koplampen hebben?
[ Voor 33% gewijzigd door Aggressor op 15-12-2017 15:34 ]
Dit is het nieuwe model Megane.ElPaco schreef op vrijdag 15 december 2017 @ 15:40:
Ik heb een 1.5 diesel automaat uit 2013 (niet de Bose versie), wat wil je er over weten?
Hoe de motor is.. automaat enz
En heeft deze led?
Wat vinden jullie deze..
Doen of niet doen? En mis ik veel opties.. of is dit een goedkopere uitvoering?
http://extern.bockhoudt.n...limate-1-000-slooppremie/
Je kunt zelf zien wat het inhoudt op het terugroepregister van de RDW: https://terugroepregister...es/Terugroepregister.aspxEn als ik het kenteken intypen staat er ook bij... 1 terug-roepactie? Zijn er problemen geweest?
Dit is het lijstje met dingen die onder garantie zijn opgelost, en waarvan je dus even moet kijken of het daadwerkelijk is gedaan (staat in EVA):
Verder zou ik me niet al te druk maken over wat wij ervan vinden. Ga er eens mee rijden en bepaal dan wat je er zelf van vindt. Het ziet er zo op het oog uit als een doorsnee Bose uitvoering. Of je dan veel opties mist of niet is iets dat je alleen zelf kunt bepalen.OTS 0CHZ RENAULT Het is mogelijk dat het ontstekingmechanisme van de gordijnairbag bij activeren niet werkt. 29-06-2017 Details terugroepactie
OTS 0CDU RENAULT De vergrendeling van de kindersloten op de achterportieren schakelt zichzelf mogelijk uit als de portier wordt gesloten. 22-05-2017 Details terugroepactie
OTS 0CJB RENAULT De software van de automatische versnellingsbak kan mogelijk niet de juiste druk voor de koppeling bepalen. Hierdoor kan de automatische versnellingsbak oververhit raken. 14-04-2017 Details terugroepactie
OTS 0C90 RENAULT De voorwielremslangen kunnen niet goed gemonteerd zijn in de steunen. Hierdoor kunnen de remslangen worden geraakt door de velg en de band. 19-10-2016 Details terugroepactie
OTS 0C98 RENAULT De bevestigingsbouten van het vergrendelingsmechanisme van het achterbankframe zijn te zwak uitgevoerd. 29-09-2016 Details terugroepactie
OTS 0CC4 RENAULT Er is vervuiling in de ABS-ESP-unit. 21-07-2016 Details terugroepactie
Nee, merp!
Motor en automaat zijn fijn, heel soms dat de auto zich 'verslikt' en dan te snel doorschakelt. Dan heb je even wat minder vermogen, maar komt maar heel zelden voor. Verder genoeg vermogen en schakelt hij heel soepel.
Ik heb een behoorlijk uitgeklede versie zonder LED. Verder wat PauseBreak zegt, ga er gewoon eens mee rijden en ervaar het, ik heb in ieder geval geen spijt van het nemen van deze versie (mbt automaat en motor)!
Ik heb een behoorlijk uitgeklede versie zonder LED. Verder wat PauseBreak zegt, ga er gewoon eens mee rijden en ervaar het, ik heb in ieder geval geen spijt van het nemen van deze versie (mbt automaat en motor)!
Er zijn bedrijven die deze verstuivers netjes kunnen reviseren, dat is beter te doen als een compleet nieuwe (een gereviseerde gaat net zo lang mee als een nieuwe, alle slijtage delen zijn dan vervangen).Gri77ie schreef op vrijdag 15 december 2017 @ 11:13:
Beiden thanx. Gaan we de garage bellen. Staat toch op de planning voor een reguliere onderhoudsbeurt. Dan moet dit er maar bij. Motor staat op ongeveer 208000 km.
Top dank je wel ! Deze optie ga ik zeker bekijken. Eerst eens horen wat de dealer te vertellen heeft.melcon schreef op maandag 18 december 2017 @ 07:42:
[...]
Er zijn bedrijven die deze verstuivers netjes kunnen reviseren, dat is beter te doen als een compleet nieuwe (een gereviseerde gaat net zo lang mee als een nieuwe, alle slijtage delen zijn dan vervangen).
Vraagje, ik ga zaterdag gaan kijken naar een tweedehands Clio 0.9 TCE uit 2014 met een 60 000 km kijken/testrijden. Weet iemand of er specifieke pijnpunten bij dit model zijn waar ik best naar uitkijk?
Edit: Na wat beter zoeken heb ik hier wat punten gevonden om op te letten. maar dit is van een jaartje terug. Misschien is hier in de tussentijd not iets bijgekomen?
Edit: Na wat beter zoeken heb ik hier wat punten gevonden om op te letten. maar dit is van een jaartje terug. Misschien is hier in de tussentijd not iets bijgekomen?
[ Voor 29% gewijzigd door JeffreyC op 18-12-2017 19:24 ]
Raamrubbers -> windruis bij snelheden boven 100kmJeffreyC schreef op maandag 18 december 2017 @ 18:32:
Vraagje, ik ga zaterdag gaan kijken naar een tweedehands Clio 0.9 TCE uit 2014 met een 60 000 km kijken/testrijden. Weet iemand of er specifieke pijnpunten bij dit model zijn waar ik best naar uitkijk?
Vooralsnog vallen de kosten mee: garage heeft computer uitgelezen; uitlaatgassensor melding. Maar heeft de melding verwijderd en komt ook niet meer terug.Barrycade schreef op vrijdag 15 december 2017 @ 12:13:
Ik heb precies hetzelfde: naar huis rijden op de snelweg op cruise control. Motor hield even in en "inspuiting controleren" op dashboard. Performance is nog wel ok.
Ook kwam er een melding remlicht linksachter defect en die is meteen maar vervangen. Tientjes werk dus uiteindelijk
https://www.clioclubneder...hp?f=134&t=18664&start=50Ambianz schreef op maandag 18 december 2017 @ 22:03:
[...]
Raamrubbers -> windruis bij snelheden boven 100km
Lak schijnt niet zo heel goed te zijn heb ik vna horen zeggen, kwam door het beperkt aantal lagen als ik het goed heb begrepen. Rijd er zelf 3 jaar in en alle lak zit er nog op
De gewone lakken van de clio 4 zijn knetterhard (in tegenstelling tot de meeste Renault lakken), het aantal lagen zegt niet direct zo veel over de kwaliteit van de lak. Een beperkt aantal lagen is niet erg mits de lak hard genoeg is. De effect lakken (b.v. rouge flamme) zijn iets zachter maar hebben dan ook meer lagen. Voor mij was het verschil direct duidelijk nadat iemand het een goed idee vond om een kras op de motorkap te maken (Van de vorige, lang geleden niet de huidige). Weg polijsten van krassen ging aanzienlijk makkelijker op het herstelde deel dan op de originele lak (dat was echt een opgave). Heb tussendoor ook wel wat andere clio 4s gedaan en daar hetzelfde verhaal, echt hard.
Dus zou me niet druk maken om de lak, de niet-effecten lakken moeten zeker bij 60k wel weinig steenslag hebben anders is de auto mogelijk overgespoten.
Dus zou me niet druk maken om de lak, de niet-effecten lakken moeten zeker bij 60k wel weinig steenslag hebben anders is de auto mogelijk overgespoten.
Heel bijzonder. Maar ook bij mij een van de achterlichten defect. Lampje vervangen. Storing is nog niet terug geweest. Dealer snapte er ook niet veel van... Inmiddels alweer 500 km verder.Barrycade schreef op maandag 18 december 2017 @ 22:46:
[...]
Vooralsnog vallen de kosten mee: garage heeft computer uitgelezen; uitlaatgassensor melding. Maar heeft de melding verwijderd en komt ook niet meer terug.
Ook kwam er een melding remlicht linksachter defect en die is meteen maar vervangen. Tientjes werk dus uiteindelijk
Há dat is toevallig!Gri77ie schreef op dinsdag 19 december 2017 @ 07:53:
[...]
Heel bijzonder. Maar ook bij mij een van de achterlichten defect. Lampje vervangen. Storing is nog niet terug geweest. Dealer snapte er ook niet veel van... Inmiddels alweer 500 km verder.

Jij had ook een Megane uit 2013/14 toch?
Nee uit 2012 1.5 dciBarrycade schreef op dinsdag 19 december 2017 @ 09:39:
[...]
Há dat is toevallig!![]()
![]()
Jij had ook een Megane uit 2013/14 toch?
Ervaring met enige bedrijven?melcon schreef op maandag 18 december 2017 @ 07:42:
[...]
Er zijn bedrijven die deze verstuivers netjes kunnen reviseren, dat is beter te doen als een compleet nieuwe (een gereviseerde gaat net zo lang mee als een nieuwe, alle slijtage delen zijn dan vervangen).
Tijdje terug een motorstoring gehad in mijn megane ii 1.5dci. "inspuiting controleren". Uiteindelijk is volgens mij de dieselrail(?) vervangen en was het probleem opgelost. Gisteravond plots weer de melding "inspuiting controleren" maar na een herstart gelukkig weer weg. Mijn garage had het de vorige keer ook over verstuivers die mogelijk niet meer lekker zijn. Heb je misschien een adresje die gespecialiseerd is in dit soort meldingen?
don't mind me
Enige wat ik zelf merk en vaker heb gezien zijn blaasjes op sierdelen die op de deuren zitten. Blijkbaar zijn die toch wat minder van kwaliteit. Qua lak heb ik weinig problemen eigenlijk.WoBBeL schreef op dinsdag 19 december 2017 @ 07:13:
[...]
https://www.clioclubneder...hp?f=134&t=18664&start=50
Lak schijnt niet zo heel goed te zijn heb ik vna horen zeggen, kwam door het beperkt aantal lagen als ik het goed heb begrepen. Rijd er zelf 3 jaar in en alle lak zit er nog op
En wat betreft je link....dat zijn toch geen serieuze oplossingen

Nee, de serieuze oplossing is dat de dealer de rubbers vervangt door een ander type.J0YR1D3R schreef op dinsdag 19 december 2017 @ 10:24:
[...]
Enige wat ik zelf merk en vaker heb gezien zijn blaasjes op sierdelen die op de deuren zitten. Blijkbaar zijn die toch wat minder van kwaliteit. Qua lak heb ik weinig problemen eigenlijk.
En wat betreft je link....dat zijn toch geen serieuze oplossingen
Nee, merp!
Ik weet er wel een paar maar ze zitten in de regio groningen/drenthe, weet niet of dat te ver weg is?Pindakaas schreef op dinsdag 19 december 2017 @ 09:49:
[...]
Ervaring met enige bedrijven?
Tijdje terug een motorstoring gehad in mijn megane ii 1.5dci. "inspuiting controleren". Uiteindelijk is volgens mij de dieselrail(?) vervangen en was het probleem opgelost. Gisteravond plots weer de melding "inspuiting controleren" maar na een herstart gelukkig weer weg. Mijn garage had het de vorige keer ook over verstuivers die mogelijk niet meer lekker zijn. Heb je misschien een adresje die gespecialiseerd is in dit soort meldingen?
@melcon Ik kom uit Apeldoorn. Is wel te doen denk ik.
don't mind me
Perdok in Assen heb ik wel een aantal mensen naar verwezen die daar tevreden over waren (snelheid, prijs). Ik hoor ook goede verhalen over de jong motoren service uit Coevorden. Beide wel te doen vanaf Apeldoorn lijkt mij
Zit er in het 2016 gtline model ook Bose speakers/subwoofer?
In het 2012 model zat dit wel
[ Voor 3% gewijzigd door Aggressor op 19-12-2017 23:58 ]
1 maand en 5 dagen verder met de Clio, alweer 3176 kilometers op de klok
De eerste indrukken na een maand rijden:
Wat is goed?
- de motor in deze auto, fantastisch hoe weinig moeite deze motor met deze auto heeft en dan is deze nog niet eens echt los (ik handhaaf wel altijd een stevig inrij programma maar echt los is een motor nooit voor de 10k). Vijftig in de 5 is geen enkel probleem en daar boven op ook gewoon behoorlijk versnellen als je hem dan de sporen geeft. Iedereen die een nieuwe clio 4 dci overweegt, ga voor de 110
- bak verhoudingen zijn een stuk beter (aanzienlijk korter dus ook daardoor trekt het echt flink snel op). Voor het vergelijk, de dci 90 bij 140 in de V = 2500 toeren, de dci 110 90 bij 140 in de VI = 2750 toeren.
- full LED verlichting, onder alle omstandigheden een bak licht waar je heel vrolijk van wordt. Ook in de mist geen enkel probleem, dimlicht tekent erg scherp af dus geen strooi licht, het schijnt er mooi onder door. Groot licht beter niet aan doen met mist, dan kijk je wel tegen een witte muur aan
- R-Link werkt eigenlijk erg lekker, interface na een week gewenning eigenlijk gewoon erg fijn en vlot. Tom Tom live / connected / what ever ook mooi, files, flitsers (ook de mobiele) komt allemaal mooi in beeld.
- Geluid gewoon dik voor mekaar, zo wel volume, als weinig vervorming ook op hogere volumes, helder, bereik ook goed (voldoende laag, voldoende hoog, zonder dat dit ten koste gaat van het midden bereik). Tuurlijk het wordt nooit zo mooi als wat je in de huiskamer hebt staan (in mijn geval heco mythos 500 i.c.m. HK3480 versterker voor de kenners) maar voor een auto (laat staan in deze klasse) bovengemiddeld goed. Het bose gebeuren klinkt nog iets beter wat ik in de showroom beluisterd had maar dit doet er echt weinig voor onder.
- Verbruiks gebeuren / rit rapport ook een leuke toevoeging en enigzins confronterend m.b.t. tot hoe je rijdt.
(schakeling en anticapitatie zijn goed, blokjes helemaal naar rechts, acceleraties zijn wat minder, ongeveer 1/4
- rijstijl indicator onderin de klokkenwinkel kleurt mooi mee met hoeveel gas je geeft (dus rood als je hem plankt). Schakel indicator ook goed geregeld, als je rustig rijdt geeft deze het schakel moment aan voor zuinig rijden (rond de 1900 toeren). Als je wat sportief aan het doen bent (
- Stuurwiel is top, lekker dik, niet te groot, ideaal voor het betere stuurwerk
- Onderstel lekker scherp (veel scherper als de gewone), niet te hard, niet te zacht, elektrische stuurbekrachtiging ook veel beter als de gewone, alleen licht onder de 15 en daarna precies goed, niet te licht. Hij ligt ook daadwerkelijk lager dan een gewone clio (ik heb de afstand onderzijde wielkast / grond gemeten, het scheelt 22 mm), dus het onderstel is daadwerkelijk anders.
- Stoelverwarming (aangenaam in deze periode, ook al is het niets meer dan pure luxe)
- Stoelen zijn echt een genot in de GT Line, geen last van je rug of wat dan ook op langere ritten, gewoon relaxed uitstappen
- Kofferbak is mooi ingedeeld, geen rare hoeken / gaten oid dus heel praktisch bruikbaar. Heb er wel een rubberen kofferbak mat voor besteld die precies past, zodat het tapijt mooi kan blijven (zelfde stof als de vorige en in mijn ogen gevoelig voor vervuiling). Dubbele bodem ook zeer handig, alle spullen die normaal los in de kofferbak liggen, liggen nu mooi onder de dubbele bodem uit het zicht.
- ruimte achterin is in de Estate een stuk beter, kan er nu gewoon zitten zonder dat het nodig is om je hoofd naar beneden te doen (dak lijn loopt niet af).
- Alle geinige dingetjes als follow me home (seinen met groot licht --> follow me home 30 secoden, 2 keer seinen 60 secoden, etc.), spiegels klappen vanzelf in/uit met op slot / van slot (hoeft niet meer met een draai knopje), dagrij leds die aanblijven als op slot gaat voor 30 seconden + achterlichten die in 30 seconden dimmen (zo dat je nog even kunt kijken hoe cool je dagrij leds zijn als je bij de auto weg loopt en achterom kijkt
- binnen verlichting is nu ook led, werkt ook allemaal mooi en goed over nagedacht (gaan pas uit als je deur open doet i.p.v. na x-tijd na afzetten motor).
- radio die pas uit gaat bij openen v/d deur i.p.v. na 30 seconden.
- de fase 2 is echt daadwerkelijk stiller, geen wind geruis tot 130, daarna komt er wel wat maar niet storend, tot de 170 kun je gewoon een gesprek voeren (verder ben ik nog niet geweest, verder doen we maar niet op de NL snelweg, die 170 alleen als er geen kip bij de weg is, het moet wel een beetje verantwoord blijven
- motor isolatie is ook een stuk beter en hoor je dus ook minder.
- het verbruik kan ik me nog niet helemaal over uitlaten, even kijken hoe dat stabilisteert rond de 10k. (de meeste motoren zij pas vanaf dat moment op hun zuinigst). Ook rij ik dit moment nog wat te sportief. Laatste tank was 1 op 18,5 dus dat vond ik eigenlijk niet verkeerd. Voorlopig blijft ie nog even bij goed staan met de verwachting dat het nog wat omlaag gaat.
- regen sensor werkt een stuk beter als op de fase 1 (ik heb hem nog niet hoeven bij stellen en je zit nooit te wachten tot die deze aangaat). let wel, de vorige sensor was eigenlijk ook goed maar niet perfect. Deze lijkt dat wel te zijn.
- licht sensor werkt wel een stuk beter, als het ook maar enigzins schemert gaat de volledige verlichting gewoon netjes aan. Nog wel een minpuntje maar die komt op het andere lijstje.
- parkeer sensoren prima, volume instelbaar en weergave op het scherm.
- ramen zijn extra getint en warmtewerend op de GT Line, kwa warmte moet ik het nog ondervinden maar met laagstaande zon goed te merken, je hebt niet direct een zonnebril nodig
- had ik de kleur al benoemd
Uiteraard kunnen er ook nog wel dingen beter:
- 1 usb aansluiting, je kan dus niet tegelijk android auto en een usb stick gebruiken. Niet onoverkomelijk maar wel een quick win als verbeter punt.
- licht sensor en mist geen goede combo, dus bij mist gewoon zelf je licht aan zetten en niet vertrouwen op de techniek (spreekt uiteraard voor zich al lijkt gezond verstand bij veel mensen afwezig onder mistige omstandigheden
- Ik doe ff heel erg mijn best om iets te bedenken wat beter zou kunnen maar kan niets verzinnen
Samen gevat wordt de Clio 4 heel volwassen
Wat een jonkie nog, met 3176 km 
Gisteren toevallig deze stand voorbij zien komen:

Verder grappig om allerlei dingen te lezen in je opsomming die bijna tien jaar geleden allemaal al standaard waren op een iets groter model binnen Renault. Het enige dat ik mis, of ja, mis... Zou willen hebben, op de Vel Satis is dit:
> spiegels klappen vanzelf in/uit met op slot / van slot
Nu inderdaad dat stompzinnige gedraai aan een knopje. Doet toch wel wat afbreuk aan het comfort
Gisteren toevallig deze stand voorbij zien komen:

Verder grappig om allerlei dingen te lezen in je opsomming die bijna tien jaar geleden allemaal al standaard waren op een iets groter model binnen Renault. Het enige dat ik mis, of ja, mis... Zou willen hebben, op de Vel Satis is dit:
Nu inderdaad dat stompzinnige gedraai aan een knopje. Doet toch wel wat afbreuk aan het comfort
Nee, merp!
Dit moet toch wel zelf te maken zijn dan?PauseBreak schreef op woensdag 20 december 2017 @ 12:07:
Ongetwijfeld, maar ik heb geen toegang tot de software en ook niet heel veel zin om er al teveel moeite voor te doen. Het is nu ook weer geen grote ergernis ofzo. Het zou gewoon net ff fijn zijn om te hebbenmaartend schreef op woensdag 20 december 2017 @ 12:18:
[...]
Dit moet toch wel zelf te maken zijn dan?
Alleen als de optie voor bose speakers is aangevinkt. Standaard zit er Arkemys in.Aggressor schreef op dinsdag 19 december 2017 @ 23:53:
[ Voor 28% gewijzigd door PauseBreak op 20-12-2017 12:24 ]
Nee, merp!
@PauseBreak Dat is een acceptabele kilometerstand ;-) De R19 zit nu op 278000 
Het zijn inderdaad veel zaken die op grote modellen al een hele tijd standaard zijn, het is toch wel mooi dat dat soort zaken gewoon op een clio leverbaar zijn (nota bene een B segmenter). Veel was natuurlijk ook wel al op de clio 3 te vinden maar niet alles. Die klap spiegels moet je even voor op het laguna forum kijken, het is te doen
Het zijn inderdaad veel zaken die op grote modellen al een hele tijd standaard zijn, het is toch wel mooi dat dat soort zaken gewoon op een clio leverbaar zijn (nota bene een B segmenter). Veel was natuurlijk ook wel al op de clio 3 te vinden maar niet alles. Die klap spiegels moet je even voor op het laguna forum kijken, het is te doen
Waar heb je het over, inklappende spiegels op een Vel Satis....
Zelfs op m'n 2015 Kadjar zit dat niet en kan het volgens de dealer ook niet... Iets teveel geleend van broertje Qashqai wat dat betreft...
Zelfs op m'n 2015 Kadjar zit dat niet en kan het volgens de dealer ook niet... Iets teveel geleend van broertje Qashqai wat dat betreft...
Liefde maakt een smal bed breed!
Nu de dekens nog...
Haha, ik heb dat topic even doorgelezen en daar ga ik niet aan beginnen. Mij teveel moeite voor zoiets stoms als een spiegel die ook inklapt met dat draaibolletje
Nee, merp!
Nee, daarvoor moet je een extra pakket hebben.Aggressor schreef op dinsdag 19 december 2017 @ 23:53:
7090 kWp, 3 subsystemen (20x LG 320 Wp / 3x Canadian Solar 230 Wp)
Tuurlijk kan datRvL schreef op woensdag 20 december 2017 @ 12:45:
Waar heb je het over, inklappende spiegels op een Vel Satis....
[YouTube: https://www.youtube.com/watch?v=Q1StBL3MWIc]
@PauseBreak het is inderdaad wel een hoop werk ja
Hmm, ik moest vanochtend een superzware noodstop maken (een klojo voor me vond het handig om binnen 50 meter af te remmen van 100 naar 20 km/h.....), en viel me op dat bij zo'n extreme vertraging mijn Renault niet automatisch de alarmlichten aan zette. Iets wat mijn vorige Seat Leon wel deed.
Kreeg wel de hele kerstboomverlichting op het dashboard met alle lampjes en bellen (20 km/h rijden in zijn 6 vind de auto niet zo fijn, motor sloeg af...), maar geen alarmlichten....
Toch wel een nadeeltje imho.
Kreeg wel de hele kerstboomverlichting op het dashboard met alle lampjes en bellen (20 km/h rijden in zijn 6 vind de auto niet zo fijn, motor sloeg af...), maar geen alarmlichten....
Virussen? Scan ze hier!
Trapte je hem de ABS in? Zo ja, dan zouden de alarmlichten wel aan moeten gaan volgens mij :-) Bij mijn Clio IV was dat iig wel het geval.
Zit er wel op je ziet het alleen niet meer in het display en je hoort het niet, zie b.v. :
YouTube: La Renault Megane 4 RS sur le Nürburgring
YouTube: La Renault Megane 4 RS sur le Nürburgring
@Priyantha Bleeker ja, ABS sloeg aan idd, was goed te voelen in het rempedaal.
@melcon ow ok, dan zou het kunnen dat hij toch gewerkt heeft idd.
@melcon ow ok, dan zou het kunnen dat hij toch gewerkt heeft idd.
Virussen? Scan ze hier!
Ondertussen ben ik er wel aan gewend, maar moet daar nog iets voor geïnstalleerd worden? Ongetwijfeld wel...melcon schreef op donderdag 21 december 2017 @ 07:37:
[...]
Tuurlijk kan dat![]()
[video]
@PauseBreak het is inderdaad wel een hoop werk ja
Wel 'mooi' om te horen dat zijn buitenspiegels ook kraken bij open/dicht klappen...
Nu de dekens nog...
@RvL Ja nee uiteraard, heb je deze kit voor nodig:
http://www.tech-accessoir...soires/?vehicule_flash=56
Is overigens een originele renault accessoire dus je dealer is niet helemaal wakker
7711780552 kun je hem bestellen.
Dat gekraak v/d spiegels komt bij de Laguna 3 ook voor, goed schoonmaken (er gaat allerlei rommel tussen zitten) en in de kunststof gel zetten, dan loopt het erg mooi soepel zonder gekraak. Wel zo wel "uitgeklapt en ingeklapt" schoonmaken en in de kunststof gel.
Is overigens een originele renault accessoire dus je dealer is niet helemaal wakker
Dat gekraak v/d spiegels komt bij de Laguna 3 ook voor, goed schoonmaken (er gaat allerlei rommel tussen zitten) en in de kunststof gel zetten, dan loopt het erg mooi soepel zonder gekraak. Wel zo wel "uitgeklapt en ingeklapt" schoonmaken en in de kunststof gel.
[ Voor 13% gewijzigd door melcon op 21-12-2017 09:03 ]
Hmm wel raar. Mijn Mégane doet dat wel. Vanochtend ook nog gezien omdat een BMW dacht van baan te wisselen zonder om te kijken (ik was al aan het afremmen, maar zat nog wel zo'n 50 tussen mij en de andere baan). Maar mijn knipperlichten gingen dus wel aan en ik zat nog niet eens met mn rempedaal op de vloerwildhagen schreef op donderdag 21 december 2017 @ 07:43:
Hmm, ik moest vanochtend een superzware noodstop maken (een klojo voor me vond het handig om binnen 50 meter af te remmen van 100 naar 20 km/h.....), en viel me op dat bij zo'n extreme vertraging mijn Renault niet automatisch de alarmlichten aan zette. Iets wat mijn vorige Seat Leon wel deed.
Dan zal het waarschijnlijk niet mogen van de leasemijmelcon schreef op donderdag 21 december 2017 @ 08:25:
@RvL Ja nee uiteraard, heb je deze kit voor nodig:
Is overigens een originele renault accessoire dus je dealer is niet helemaal wakker![]()
Dus ik volg het voorbeeld van @PauseBreak wel, al heb ik geen draaiknopje maar een drukknopje
Nu de dekens nog...
Er zal vast een prijs kaartje aan zitten ja
knopje draaien / drukken is goed te doen, ook 4,5 jaar volgehouden
Ik heb nu ongeveer 1400 km met mijn Megane gereden (1000 km de eerste week
) en wat een heerlijke wagen is het om in te rijden. Ik heb echter een vraagje, hebben jullie hier ook wel eens last van:
Keyless go werkt niet altijd vlekkeloos, soms kom ik aanlopen, klappen de spiegels uit, maar moet ik 3-4 keer aan de klink trekken voor de deuren van het slot gaan. Het lijkt alleen voor te komen aan de bestuurderskant, de kofferbak en de bijrijderskant gaan tot nu toe altijd in één keer open (maar dat heb ik wel een stuk minder vaak getest aangezien ik dat veel minder gebruik).
Keyless go werkt niet altijd vlekkeloos, soms kom ik aanlopen, klappen de spiegels uit, maar moet ik 3-4 keer aan de klink trekken voor de deuren van het slot gaan. Het lijkt alleen voor te komen aan de bestuurderskant, de kofferbak en de bijrijderskant gaan tot nu toe altijd in één keer open (maar dat heb ik wel een stuk minder vaak getest aangezien ik dat veel minder gebruik).
I haven’t slept for three days, because that would be too long.
Als er nog hetzelfde mechanisme in zit als bij de vorige modellen dan detecteerd hij dus je hand in de klink. Pak je de klink ook echt goed vast aan de binnenkant?
Ja, ik heb er ondertussen een trucje voor gevonden. Steek 1 vinger in je deur-"klink" en ga daarmee van voren naar achter, er zit daar ergens een sensor en dan schiet ie open!miicker schreef op donderdag 21 december 2017 @ 11:06:
Ik heb nu ongeveer 1400 km met mijn Megane gereden (1000 km de eerste week) en wat een heerlijke wagen is het om in te rijden. Ik heb echter een vraagje, hebben jullie hier ook wel eens last van:
Owner of DBIT Consultancy
Die sensor zit in het zwarte stukje achter je klink, for future referenceDennusB schreef op donderdag 21 december 2017 @ 11:14:
[...]
Ja, ik heb er ondertussen een trucje voor gevonden. Steek 1 vinger in je deur-"klink" en ga daarmee van voren naar achter, er zit daar ergens een sensor en dan schiet ie open!
Nee, merp!
Bij mijn nieuwe Clio heb ik ook altijd dat ik eerst het knopje in moet drukken op de klink voordat de bestuurdersdeur open gaat, is dit normaal, of hoort het al open te gaan wanneer ik aan kom lopen? Mijn Spiegels klappen ook niet open wanneer ik aan kom lopen.miicker schreef op donderdag 21 december 2017 @ 11:06:
Ik heb nu ongeveer 1400 km met mijn Megane gereden (1000 km de eerste week) en wat een heerlijke wagen is het om in te rijden. Ik heb echter een vraagje, hebben jullie hier ook wel eens last van:
rMBP M3 16" rMBP M1 13" iPhone 14 Pro Watch S7 AirPods Pro
Nog een paar vraagjes over het nieuwe model.
Zit er veel verschil in tussen de grote en kleine navigatiescherm in de auto? Welke zouden jullie liever nemen?
Als je de keuze hebt tussen de 1.5 diesel en de 1.6 diesel... Dan voor de 1.6 130pk gaan?
En vinden jullie de speakers van de gewone gtline al goed genoeg? Of is de Bose vele malen beter?
Zit er veel verschil in tussen de grote en kleine navigatiescherm in de auto? Welke zouden jullie liever nemen?
Als je de keuze hebt tussen de 1.5 diesel en de 1.6 diesel... Dan voor de 1.6 130pk gaan?
En vinden jullie de speakers van de gewone gtline al goed genoeg? Of is de Bose vele malen beter?
Dit topic is gesloten.