Het grote Renault topic - Deel 6 Vorige deel Overzicht Laatste deel

Dit topic is onderdeel van een reeks. Ga naar het meest recente topic in deze reeks.

Pagina: 1 ... 40 ... 48 Laatste
Acties:
  • 240.412 views

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• striner
  • Registratie: Januari 2012
  • Laatst online: 29-08 19:06
Ottovw schreef op dinsdag 3 oktober 2017 @ 16:41:
[...]

Wellicht nog even vermelden om welke variant van de Megane gaat (motortype etc). Ben best benieuwd.
Ik ben nog steeds opzoek naar ervaringen met de 1.2 benzine automaat maar tot nu toe niets kunnen vinden op deze forum.
Post is aangepast. 110 dCi EDC, diesel automaat dus, helaas niet helemaal wat je zoekt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• PauseBreak
  • Registratie: November 2006
  • Laatst online: 07:22
Ottovw schreef op dinsdag 3 oktober 2017 @ 16:41:
[...]

Wellicht nog even vermelden om welke variant van de Megane gaat (motortype etc). Ben best benieuwd.
Ik ben nog steeds opzoek naar ervaringen met de 1.2 benzine automaat maar tot nu toe niets kunnen vinden op deze forum.
De ervaringen voor wat betreft gasrespons, schakelgedrag EDC en gedrag ACC zullen hetzelfde zijn, ongeacht de motor. Daar zit geen verschil tussen.

Nee, merp!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MichelatNL
  • Registratie: Augustus 2003
  • Laatst online: 15-09 14:46
striner schreef op dinsdag 3 oktober 2017 @ 15:30:
  • Over motorgeluid gesproken: dit zou per instelling anders moeten klinken (er zijn 3 of 4 verschillende "ontwerp motorgeluid" instellingen in MultiSense), maar ik hoor geen verschil of überhaupt geen motorgeluid anders dan wat daadwerkelijk onder de motorkap vandaan komt?
  • [b]Ik hoor toch echt wel verschil in de verschillende standen. Het zijn er overigens 3[/b]
  • Heb nu 2 keer gehad dat bij het starten van de auto de Multisense volledig in Neutral staat. Wist niet waaraan dat lag, maar zag iets eerder in de thread dat dat dus komt als je Multisense, danwel de aandrijflijn in sport hebt gelaten toen de auto uit ging?
  • [b]Ik meen dat als je binnen 15 minuten weer instapt dan blijft die op sport staan. Anders gaat die op neutral, maar dat zie je ook op het scherm verschijnen en dan heb je daar nog de keuze om hem op sport te laten staan.[/b]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Genestealer
  • Registratie: December 2009
  • Laatst online: 16:24
PauseBreak schreef op dinsdag 3 oktober 2017 @ 18:27:
[...]

De ervaringen voor wat betreft gasrespons, schakelgedrag EDC en gedrag ACC zullen hetzelfde zijn, ongeacht de motor. Daar zit geen verschil tussen.
Wat betreft EDC ben ik niet helemaal met je eens. Een diesel heeft een heel andere toeren bereik en oppak moment dan met een benzine (in het geval van nieuwe megane 1.2 een benzine turbo). De EDC zal dan ook net anders reageren. Hoe is de vraag.
striner schreef op dinsdag 3 oktober 2017 @ 15:30:

Nu zul je zeggen dat de oplossing is de auto in Sport te zetten, maar dan blijft ie te lang in hoge toeren hangen. Reed een keer met 20 door een woonwijk en hij bleef maar in de 1 rond de 2200 toeren zitten. Heel irritant motorgeluid krijg je dan.
[
2200 toeren vond ik geen herie maken in de 1 benzine handschakel variant. Niet in de diesel variant gereden. Wellicht dus andere ervaring met de benzine EDC.

[ Voor 34% gewijzigd door Genestealer op 03-10-2017 22:32 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• PauseBreak
Ottovw schreef op dinsdag 3 oktober 2017 @ 22:25:
[...]

Wat betreft EDC ben ik niet helemaal met je eens. Een diesel heeft een heel andere toeren bereik en oppak moment dan met een benzine (in het geval van nieuwe megane 1.2 een benzine turbo). De EDC zal dan ook net anders reageren. Hoe is de vraag.
Het toerenbereik van de huidige 1.5dCi en de 1.2TCe is niet heel erg verschillend bij normaal gebruik eigenlijk. De gasrespons en het schakelgedrag van de EDC-bak zijn bij normaal gebruik vrijwel gelijk. Pas als je echt vol gas gaat zul je verschillen merken omdat de 1.2TCe dan meer toeren kan maken.

Nee, merp!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• anessie
  • Registratie: November 2008
  • Laatst online: 26-08 03:28
Motorgeluid van de dci en tce is dan ook dag en nacht verschil, de benzine moet al 5k toeren doen voor die zo'n herrie als die diesel maakt op 2k.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Martinspire
  • Registratie: Januari 2003
  • Laatst online: 10:04

Martinspire

Awesomeness

Mijn 1.6 TCe in de GT klinkt anders prima en is erg vlot :9

Martinspire - PC, PS5, XSX

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DennusB
  • Registratie: Mei 2006
  • Niet online
anessie schreef op donderdag 5 oktober 2017 @ 16:57:
Motorgeluid van de dci en tce is dan ook dag en nacht verschil, de benzine moet al 5k toeren doen voor die zo'n herrie als die diesel maakt op 2k.
Ik vind de DCI anders prima klinken eigenlijk. Iig wel met automaat (misschien schakelt die anders of eerder)

Owner of DBIT Consultancy | DJ BassBrewer

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• striner
ok dan, ik bedoelde ook niet als echt "pijn aan je oren" herrie :P maar meer dat ie rond de 2200-2500 toeren blijft draaien in sport stand als je met 20 door een wijk rijdt, terwijl je in neutral of comfort gewend bent dat ie dan allang naar de volgende versnelling is geschakeld. Dan hoor je wel het verschil tussen 1500 en 2500 tpm en bedenk ik me "ondertussen had ik zelf allang geschakeld want de toeren klinken gewoon te hoog nu"

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DennusB
  • Niet online
striner schreef op donderdag 5 oktober 2017 @ 20:33:
ok dan, ik bedoelde ook niet als echt "pijn aan je oren" herrie :P maar meer dat ie rond de 2200-2500 toeren blijft draaien in sport stand als je met 20 door een wijk rijdt, terwijl je in neutral of comfort gewend bent dat ie dan allang naar de volgende versnelling is geschakeld. Dan hoor je wel het verschil tussen 1500 en 2500 tpm en bedenk ik me "ondertussen had ik zelf allang geschakeld want de toeren klinken gewoon te hoog nu"
Hoe lang ie in sport stand blijft “hangen” in een versnelling hangt echt van je rechtervoet af. Als je die niet telkens diep intrapt schakelt ie netjes door hoor

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• anessie
DennusB schreef op donderdag 5 oktober 2017 @ 20:48:
[...]
Hoe lang ie in sport stand blijft “hangen” in een versnelling hangt echt van je rechtervoet af. Als je die niet telkens diep intrapt schakelt ie netjes door hoor
Daar heb ik als manual-addict dus de pest aan hé :)

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Martinspire

Martinspire

Awesomeness

anessie schreef op donderdag 5 oktober 2017 @ 22:42:
[...]

Daar heb ik als manual-addict dus de pest aan hé :)
Mogelijk, maar hier werkt het met de GT ook zo. Al is het wel dat als je hem heftig hebt ingedrukt maar loslaat voor het schakelmoment, hij er dan wel langer over doet. Gelukkig heb ik flippers dus kan ik het overrulen.

De vraag is alleen, waarom ga je bij een weg waar je 20 mag, zo heftig gas geven? En heeft een niet-GT ook niet gewoon een Semi-functie om hem zelf door te schakelen? Want naast de flippers kan ik ook de pook naar links drukken en zelf omhoog/omlaag schakelen.

Ik en mijn vader vinden de bak juist heerlijk schakelen. Pap was al wel automaten gewend (en vind hem net wat beter dan zijn automaat in een Subaru XV, al komt dat ook omdat er wat meer NM achter zitten natuurlijk), maar voor mij is het mijn eerste. Nu ik 7000+ KM heb gereden, ben ik er dan ook helemaal aan gewend, met uitzondering van heel langzaam file-rijden. Dat je 1 of 2 km/h rijdt, dat is nog wat lastig met het rempedaal te doseren soms. Verder heerlijk, ook op een helling werkt het prima en snel, normaal of langzaam laten schakelen is prima te regelen bij optrekken.

Ik snap alleen niet waarom je altijd met sportmodus wilt rijden, want het geeft veel herrie en verbruikt vele malen meer brandstof voor niet zulke hele grote verschillen. Tenminste, ik heb het nog niet bekeken, maar mijn 0-100 zal niet heel veel verschil maken. Beter opletten bij een stoplicht zorgt al voor meer verschil :P

Heb alleen al in geen tijden een leuke tegenstander bij het stoplicht gehad. First World... I know.

[ Voor 6% gewijzigd door Martinspire op 05-10-2017 23:03 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• anessie
Mogelijk is het met de GT met z'n ruime pk/koppel anders maar zo'n gewoon dci'tje die gaat te slap als je de pedaal half drukt.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• DennusB
  • Niet online
anessie schreef op donderdag 5 oktober 2017 @ 23:09:
Mogelijk is het met de GT met z'n ruime pk/koppel anders maar zo'n gewoon dci'tje die gaat te slap als je de pedaal half drukt.
Maar heb je meer nodig op een stuk waar je 20 mag/kan? Het gedrag is vrij makkelijk na te bootsen : Zorg dat je in een hoge versnelling zit met je EDC bak, geef heel kort maar ferm een forse tik op gas pedaal en laat hem gelijk terug komen naar de vorige positie, dan schakelt de bak wel terug maar gaat ie niet harder.... je zal je rechtervoet dus echt wat meer in bedwang moeten houden en het niet op de automaat af moeten schuiven :P

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• PauseBreak
@Martinspire: Voor filerijden: Laat iets grotere gaten vallen zodat je makkelijker kunt blijven kruipen. Scheelt je uiteindelijk ook weer wat remblokken :P

Nee, merp!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• melcon
  • Registratie: April 2004
  • Laatst online: 14:17
PauseBreak schreef op woensdag 4 oktober 2017 @ 09:39:
[...]

Het toerenbereik van de huidige 1.5dCi en de 1.2TCe is niet heel erg verschillend bij normaal gebruik eigenlijk. De gasrespons en het schakelgedrag van de EDC-bak zijn bij normaal gebruik vrijwel gelijk. Pas als je echt vol gas gaat zul je verschillen merken omdat de 1.2TCe dan meer toeren kan maken.
Het gedrag is inderdaad gelijk, de karakteristiek is wel degelijk anders. Voor een benzine is de mapping heel anders (een EDC heeft een mapping, kan ook gewoon door een chip tuner aangepast worden) als bij een diesel. Deze mapping gebruikt input van de de inspuit computer (belasting, toerental, gaspedaal stand, adaptie waarden (rij je rustig of sportief), etc.). Koppel en vraag (gaspedaal stand) bepalen of er doorgeschakeld wordt of niet. TCe heeft een heel ander koppelverloop als de Dci en er zit uiteraard een verschil in wanneer het 80%+ koppel beschikbaar is (2000 toeren vs 1250). Eindoverbrenging is ook anders van een Dci EDC en Tce EDC (anders kun je met diesel maar 100 op topsnelheid of draait je Tce wel heel weinig toeren :+

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• PauseBreak
melcon schreef op vrijdag 6 oktober 2017 @ 08:41:
[...]

Het gedrag is inderdaad gelijk, de karakteristiek is wel degelijk anders. Voor een benzine is de mapping heel anders (een EDC heeft een mapping, kan ook gewoon door een chip tuner aangepast worden) als bij een diesel. Deze mapping gebruikt input van de de inspuit computer (belasting, toerental, gaspedaal stand, adaptie waarden (rij je rustig of sportief), etc.). Koppel en vraag (gaspedaal stand) bepalen of er doorgeschakeld wordt of niet. TCe heeft een heel ander koppelverloop als de Dci en er zit uiteraard een verschil in wanneer het 80%+ koppel beschikbaar is (2000 toeren vs 1250). Eindoverbrenging is ook anders van een Dci EDC en Tce EDC (anders kun je met diesel maar 100 op topsnelheid of draait je Tce wel heel weinig toeren :+
Uiteraard zijn er technische verschillen, het zijn immers verschillende motoren en brandstoffen. Zoals ik echter al zei, bij normaal gebruik merk je hier als berijder helemaal niks van. Als consument maakt het niks uit dat een TCe op ~1750tpm draait en een dCi op ~1500tpm als je door de stad heen tokkelt met 50km/u. Het rijgedrag en de rijkarakteristieken van de auto zijn voor de bestuurder hetzelfde.
Overigens gebruiken alle min of meer nieuwere automaten mappings. Zelfs de Aisin-Warner automaat in de Vel Satis doet dat al. Het is niks nieuws, en zeker bij demoauto's ga je geen verschillen zien omdat die door teveel verschillende mensen worden gereden. Laat staan dat je verschillen gaat merken als koper want je weet niet wat het neutrale gedrag van de bak is.

Nee, merp!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• melcon
Dan zitten we op dezelfde lijn ;)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Vimana
  • Registratie: Juni 2001
  • Laatst online: 13:09
Gisteren m'n Twingo (tce90 2015, 88.000 km) naar de dealer gebracht. Draaide erg onregelmatig stationair, en gigantisch schokken met optrekken.
Mocht 'm meteen achterlaten, want het was niet verantwoord er verder mee te rijden. Een defect mogelijk aan de nokkenas.

Net gebeld dat de nokkenassensor vervangen moet worden. Zal pas dinsdag worden. Mag gelukkig een leenauto in de tussentijd gebruiken.

Vraag met toch af hoe zo'n sensor kapot kan gaan. Zo oud Is m'n Twingo niet.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Genestealer
Wat een leuke discussies over de EDC bak. Ben zo benieuwd naar mijn eigen ervaringen. Is voor mij ook eerste auto met automaat. File rijden echt zoveel fijner met automaat?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• The Wizard
  • Registratie: Januari 2000
  • Laatst online: 15-09 17:58

The Wizard

Moderator Mobile
Ottovw schreef op zaterdag 7 oktober 2017 @ 08:39:
Wat een leuke discussies over de EDC bak. Ben zo benieuwd naar mijn eigen ervaringen. Is voor mij ook eerste auto met automaat. File rijden echt zoveel fijner met automaat?
Als een echte file rijder (helaas...) is een automaat zoveel fijner in de file, vooral voor je linkerbeen. Een koppeling bedienen is zwaarder dan de rem/gas. Vooral als je 40+ rijdt in de file is het icm de ACC heerlijk.

7090 kWp, 3 subsystemen (20x LG 320 Wp / 3x Canadian Solar 230 Wp)

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Wok
  • Registratie: Augustus 2001
  • Laatst online: 00:50

Wok

Dakloos...

Ottovw schreef op zaterdag 7 oktober 2017 @ 08:39:
Niet alleen filerijden :) Ik rijd nu bijna twee jaar een automaat (nog eentje van de oude stempel: een vierbak met koppelomvormer) en als dagelijkse auto voor mij nooit meer een handbak. Mijn automaat is zo heerlijk rustgevend O+

Who is General Failure and why is he reading my hard drive?

Acties:
  • +4 Henk 'm!

• LightStar
  • Registratie: Juli 2003
  • Laatst online: 11:02
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/ext/f/UhGkuRdNXZUrXH6jpmARev2i/medium.jpg

First pic nog een aantal weken voor ik hem mag ophalen...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• PauseBreak
Wok schreef op zaterdag 7 oktober 2017 @ 16:37:
[...]

Niet alleen filerijden :) Ik rijd nu bijna twee jaar een automaat (nog eentje van de oude stempel: een vierbak met koppelomvormer) en als dagelijkse auto voor mij nooit meer een handbak. Mijn automaat is zo heerlijk rustgevend O+
Hier dan een vijfbak automaat van het klassieke type (koppelomvormer) en ik onderschrijf je bevinding. Heerlijk rustig en zeker comfort verhogend wat mij betreft.

Nee, merp!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Genestealer
LightStar schreef op zaterdag 7 oktober 2017 @ 18:25:
[afbeelding]

First pic nog een aantal weken voor ik hem mag ophalen...
Hoe lang gewacht uiteindelijk? 5 maanden?
Benzine of diesel?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• LightStar
Ottovw schreef op zondag 8 oktober 2017 @ 08:28:
[...]

Hoe lang gewacht uiteindelijk? 5 maanden?
Benzine of diesel?
Besteld in Juni, betreft een diesel automaat.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• melcon
Vimana schreef op vrijdag 6 oktober 2017 @ 11:57:
Gisteren m'n Twingo (tce90 2015, 88.000 km) naar de dealer gebracht. Draaide erg onregelmatig stationair, en gigantisch schokken met optrekken.
Mocht 'm meteen achterlaten, want het was niet verantwoord er verder mee te rijden. Een defect mogelijk aan de nokkenas.

Net gebeld dat de nokkenassensor vervangen moet worden. Zal pas dinsdag worden. Mag gelukkig een leenauto in de tussentijd gebruiken.

Nokkenas sensoren gaan wel vaker stuk, zijn hall sensoren en zitten een transistor in (NPN), die zijn onderhevig aan slijtage. In jouw geval wat sneller als normaal (ze horen zeker 10-15 jaar mee te gaan), ik verwacht dan ook dat de sensor onder garantie vervangen wordt. V.w.b. wel of niet door rijden, je kan er wel mee door rijden, computer zal terugvallen naar een basis/nood programma en het zal inderdaad niet heel verfijnd draaien en hoger brandstof verbruik.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• striner
The Wizard schreef op zaterdag 7 oktober 2017 @ 12:26:
[...]

Als een echte file rijder (helaas...) is een automaat zoveel fijner in de file, vooral voor je linkerbeen. Een koppeling bedienen is zwaarder dan de rem/gas. Vooral als je 40+ rijdt in de file is het icm de ACC heerlijk.
Blijf het nog steeds jammer vinden dat ACC het (op dit moment) niet in de file doet bij Renault. Hoeveel anders is ACC met 40+ dan onder de 40/in de file? Gewoon zelfde algoritme toch?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Martinspire

Martinspire

Awesomeness

striner schreef op maandag 9 oktober 2017 @ 12:59:
[...]

Blijf het nog steeds jammer vinden dat ACC het (op dit moment) niet in de file doet bij Renault. Hoeveel anders is ACC met 40+ dan onder de 40/in de file? Gewoon zelfde algoritme toch?
Of boven de 150 dat ie helemaal niet meer werkt. Laat me dan gewoon CC gebruiken maar dat mag ook niet. Blijft raar. Maar zal wel zijn om zichzelf in te dekken voor eventuele schade.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Priyantha Bleeker
  • Registratie: Mei 2000
  • Laatst online: 15-09 13:50

Priyantha Bleeker

Out and proud \o/ :D \o/

Ik denk dat het er vooral mee te maken heeft dat Renault daar nog enigszins op achterloopt op de VAG groep bijvoorbeeld maar ook op bijvoorbeeld Ford en Volvo. Zelfs Kia/Hyundai zijn behoorlijk ver.
Ik reed laatst als tijdelijke auto in een Kia Niro, die doet bijvoorbeeld automatisch binnen de lijntjes kleuren, je hoeft het stuur alleen maar vast te houden en verder stuurt die zelf ;-)

Renault heeft zover ik weet pas sinds deze generatie Espace de Adaptive Cruisecontrol die ze vervolgens naar de Talisman en Megane hebben gebracht. Het is allemaal nog pas de 1e generatie, VAG en Volvo bijvoorbeeld leveren deze techniek al een aantal jaren in verschillende 'versies'.
Mijn vermoeden is dat bij de Espace en Talisman phase II er al een verbeterde versie zou kunnen komen, maar helemaal bij de opvolgers van de huidige modellen weer. Het duurt helaas even voordat je de achterstand volledig ingehaald hebt.

Ik mag binnenkort ook weer een auto uitkiezen als leaseauto, als het een Renault gaat worden zal ik juist heel bewust de adaptive cruisecontrol niet nemen denk ik juist vanwege de beperkingen zoals die er nu nog zijn.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• PauseBreak
Nee, ACC was al te krijgen op de Vel Satis. Zelfs al bij introductie ervan. Systeem afkomstig van Bosch geloof ik. Hoe dan ook, ze zijn zeker ingehaald op dit gebied door de concurrentie.

Nee, merp!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Priyantha Bleeker

Priyantha Bleeker

PauseBreak schreef op maandag 9 oktober 2017 @ 13:39:
Nee, ACC was al te krijgen op de Vel Satis. Zelfs al bij introductie ervan. Systeem afkomstig van Bosch geloof ik. Hoe dan ook, ze zijn zeker ingehaald op dit gebied door de concurrentie.
Ow wow :-)

Dat is dan wel het enige model volgens mij? Want later op de Laguna 3 bijvoorbeeld was het niet leverbaar, op de Laguna 2 waar de Vel Statis veel mee deelt had het ook niet.
Ook de Espave IV volgens mij niet?

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• melcon
@striner Dat is verklaarbaar, 0-40 wordt gedaan door de short range radar, 40-150 door een long range radar. Renault monteert op dit moment alleen nog de de long range radar. Daar komt de limitatie van 40-150 dan ook vandaan. Een long range radar ziet +/- 200 meter ver, voldoende voor snelheden tot ongeveer 45 meter per seconde (50 meter remweg + 150 meter reactie afstand = 4 seconden reactie tijd). Dat komt overeen met 162 km/h, dus redelijk in de buurt van die 150 km/h.

Wat Priyantha aan geeft klopt, niet zo zeer dat Renault die zaken niet standaard zo wil doen maar het homologatie proces duurt lang. Ze homologeren dus eerst de long range radar, dat is een redelijk ingewikkeld proces, per auto uniek (plaats radar, soort rem systeem, hoe hard kan de auto automatisch remmen, etc.).

Op de phase 2 zullen ze inderdaad vast een short range radar toevoegen die van 0-40 werkt. Er is ook een systeem wat werkt met longe radar voor 0-40 maar dat schijnt nogal wat moeilijker te zijn als werken met een short range radar.

@PauseBreak klopt, alleen het systeem van de vel satis werkte niet met radar maar met laser en is uiteraard niet gehomologeerd voor een megane/talisman.

Als laatste overschakelen op normale cruise boven de 150 kan technisch uiteraard gewoon, moet je alleen ook weer homologeren (werkt het systeem goed als je overschakelt, hoe borg je bewust zijn v/d bestuurder dat het geen ACC meer is maar CC oftewel hoe ga je de dat visueel kenbaar maken).

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• PauseBreak
Priyantha Bleeker schreef op maandag 9 oktober 2017 @ 13:41:
[...]

Ow wow :-)

Dat is dan wel het enige model volgens mij? Want later op de Laguna 3 bijvoorbeeld was het niet leverbaar, op de Laguna 2 waar de Vel Statis veel mee deelt had het ook niet.
Ook de Espave IV volgens mij niet?
Klopt, van die generatie modellen is het het enige model met ACC. Voor de reden zie de post van @melcon. Homologatie en inpassing van dit systeem was te duur voor de rest van het gamma. Voor het huidige gamma hebben ze mijns inziens een te goedkope keuze gemaakt t.o.v. de concurrentie.

Nee, merp!

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Mr.Meeuw
  • Registratie: September 2006
  • Laatst online: 10-09 21:38
Vimana schreef op vrijdag 6 oktober 2017 @ 11:57:

Hier is die bij de Twingo van de vrouw vorig jaar ook vervangen. Ook bij een auto van toen nog geen 2 jaar oud.
melcon schreef op maandag 9 oktober 2017 @ 07:30:
[...]

Nokkenas sensoren gaan wel vaker stuk, zijn hall sensoren en zitten een transistor in (NPN), die zijn onderhevig aan slijtage. In jouw geval wat sneller als normaal (ze horen zeker 10-15 jaar mee te gaan), ik verwacht dan ook dat de sensor onder garantie vervangen wordt. V.w.b. wel of niet door rijden, je kan er wel mee door rijden, computer zal terugvallen naar een basis/nood programma en het zal inderdaad niet heel verfijnd draaien en hoger brandstof verbruik.
Werd inderdaad niet moeilijk gedaan, viel allemaal onder de garantie.
PauseBreak schreef op zaterdag 7 oktober 2017 @ 18:56:
[...]

Hier dan een vijfbak automaat van het klassieke type (koppelomvormer) en ik onderschrijf je bevinding. Heerlijk rustig en zeker comfort verhogend wat mij betreft.
Automaat is heerlijk O+ zelf ook de vijfbak met koppelomvormer maar bevalt uitstekend.

I'm a bird! I'm a plane! I'm a choo-choo train!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Aggressor
  • Registratie: Maart 2013
  • Laatst online: 13:28
weet iemand het volgende:

Het verschil tussen de Bose en de GT-line. (nieuwste model)
Dit staat op de website ...

Bose:

Highlights
Parkeersensoren achter
Bose® premium audiosysteem
Lichtmetalen wielen 17” ‘Celsium’
Stoel bestuurder met elektrische massage-functie

Gt-Line:

LED PURE VISION Koplampen
Voor- en achterbumper type GT-Line
Sportstoelen met geïntegreerde hoofdsteunen
Sportstuurwiel met nappaleder bekleed

Ik dacht dat de bose editie ook volledig led had.. maar dit is niet zo?
De bose heeft dus halogeen?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DennusB
  • Niet online
Aggressor schreef op dinsdag 10 oktober 2017 @ 10:32:
weet iemand het volgende:

Het verschil tussen de Bose en de GT-line. (nieuwste model)
Dit staat op de website ...

Bose:

Highlights
Parkeersensoren achter
Bose® premium audiosysteem
Lichtmetalen wielen 17” ‘Celsium’
Stoel bestuurder met elektrische massage-functie

Gt-Line:

LED PURE VISION Koplampen
Voor- en achterbumper type GT-Line
Sportstoelen met geïntegreerde hoofdsteunen
Sportstuurwiel met nappaleder bekleed

Ik dacht dat de bose editie ook volledig led had.. maar dit is niet zo?
De bose heeft dus halogeen?
Bose heeft idd volgens mij ook FULL-LED. Maar de dealer kan je dat vast vertellen :>

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Aggressor
DennusB schreef op dinsdag 10 oktober 2017 @ 10:33:
[...]

Bose heeft idd volgens mij ook FULL-LED. Maar de dealer kan je dat vast vertellen :>
Ik zit even rond te kijken voor een Megane Bose of GT-line.
Maar de koplampen zijn wel anders hoor.
Bij de bose zit een bolletje in .. en de gt-line niet. (dat is dus volledig led)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• PauseBreak
Of je download even de prijslijst....

Mégane Estate

Mégane hb

Nee, merp!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• LightStar
Aggressor schreef op dinsdag 10 oktober 2017 @ 10:37:
[...]

Ik zit even rond te kijken voor een Megane Bose of GT-line.
Maar de koplampen zijn wel anders hoor.
Bij de bose zit een bolletje in .. en de gt-line niet. (dat is dus volledig led)
Bose heeft standaard geen Led maar kun je oplossen door het Pack Vision Comfort te selecteren (dan krijg je naast de Full Led koplampen ook het HUD display).

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Priyantha Bleeker

Priyantha Bleeker

LightStar schreef op dinsdag 10 oktober 2017 @ 10:55:
[...]

Bose heeft standaard geen Led maar kun je oplossen door het Pack Vision Comfort te selecteren (dan krijg je naast de Full Led koplampen ook het HUD display).
Die weer alléén te krijgen is bij de non-Eco2 variant mocht je voor de 1.5 dCi zou willen kiezen. Dat kan weer schelen in leaseprijs :(

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Aggressor
LightStar schreef op dinsdag 10 oktober 2017 @ 10:55:
[...]

ja klopt.. ik zie het.
Maar ik koop nooit een nieuwe auto.
Altijd een gebruikte

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• PVD66
  • Registratie: November 2011
  • Laatst online: 01-09 19:51
Hallo mede renault liefhebbers.
Ik heb een nieuwe Renault Clio 3 klapsleutel met afstandbediening nodig en heb hiervoor prijsopgave bij de dealer gevraagd.
Deze kwam met de volgende getallen, ik weet niet meer precies kan er hooguit in totaal10 euro naast zitten.
sleutel (huls) 149,=
metaal voor sleutel 35,=
inlezen sleutel 59,=
Totaal 243 incl BTW.
Zijn deze prijzen normaal?

Ik kwam bij universele sleutelboeren wel wat lagere prijzen tegen zoals de 2 knop afstandbediening voor 56,50 euro. Moet nog geslepen en geprogrammeerd worden. Heeft iemand ervaring met dergelijke sleutelboeren?

Samsung QE75Q9FN - NAD M17v2 - NAD M27 - Dali Helicon 400MKII Front - Dali Opticon Vokal Center - B&W Cinema 7 Surround - 4 x Atmos B&W CCM 663 RD - SVS SB-3000 -  Auralic Aries Mini - Ayre QB-9 DSD - Apple tv4 - Siltech - Audioquest

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• melcon
@PVD66
Wat is de reden dat je een nieuwe nodig hebt? Ben je er 1 kwijt? Of heb je 1 die in deplorabele staat verkeert?

Als je hem niet kwijt bent kun je bij een universele sleutel boer gewoon behuizing kopen, baard+chip start onderbreker overzetten en klaar. Is de baard beschadigd dan kun je de baard laten slijpen. Max 50. euro.

Als je hem kwijt bent zal er inderdaad een nieuwe sleutel ingelezen moeten worden (maximaal 2 sleutels kunnen ingelezen worden, degene die je kwijt bent wordt dan uitgeprogrammeerd). Vaak kunnen universele sleutelboeren de chip wel kopieren maar een chip inlezen kunnen ze niet altijd.

Prijzen v/d de dealer die je noemt zijn wel normaal (helaas). Weet niet of je vaste klant bent, maar een beetje goede dealer rekent voor z'n vaste klanten het inlezen niet (is 5 minuten werk).

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• anessie
*O*

https://i.imgur.com/1C2rIBgl.jpg

[ Voor 43% gewijzigd door anessie op 15-10-2017 02:03 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DennusB
  • Niet online
Nice! Merk je t goed? En is t een privé of leasebak?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• anessie
Privé, vooral in zn 6de is terugschakelen niet meer zo nodig, flexibel karretje nu.

Nog even wel de overgang verder maken van E10 naar 98 OCT, daarna staat ie scherp.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Martinspire

Martinspire

Awesomeness

Zat ie nog naast zijn fabrieksopgave voor tunen? Of zat ie er redelijk op?

[ Voor 5% gewijzigd door Martinspire op 12-10-2017 19:45 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• anessie
122.5 pk / 203 nm, vond ik best laag (op Q8 E10).

Dus +27.5pk en 75.5 nm erbij. :9

[ Voor 39% gewijzigd door anessie op 12-10-2017 20:10 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Gri77ie
  • Registratie: Februari 2016
  • Laatst online: 16-06 03:20

Gri77ie

Ok.... het zal gerust....

Heeft er iemand ervaringen met de Renaul Clio GT 1.2 ? Ben aan het kijken voor mijn vrouw. Twijfel tussen de hatchback (5 deurs) en de station.

Asus Rog B350-F, Ryzen 3700X, 16 Gb, Asus ROG 2070 Ti

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• melcon
anessie schreef op donderdag 12 oktober 2017 @ 20:07:
122.5 pk / 203 nm, vond ik best laag (op Q8 E10).

Dus +27.5pk en 75.5 nm erbij. :9
Aan de wielen of kroeg pk's?

@Gri77ie EDC doet het prima in de GT, wat sneller als in de normale modellen. Voor de rest fijne stoelen, motor heeft er geen moeite mee (niet zo als de 0.9). Tussen acceleratie boven de 100 is niet heel indrukwekkend (de Dci is sneller). Als je behoefte hebt aan kofferbak ruimte zoek dan een estate, de hatch heeft echt een beperkte kofferbak ruimte.

[ Voor 43% gewijzigd door melcon op 13-10-2017 07:12 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Gri77ie
  • Registratie: Februari 2016
  • Laatst online: 16-06 03:20

Gri77ie

Ok.... het zal gerust....

@melcon Dank je. Zijn druk aan het oriënteren. Vrouwlief maakt het niet uit. Dus zijn er nog genoeg opties te bekijken

Asus Rog B350-F, Ryzen 3700X, 16 Gb, Asus ROG 2070 Ti

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• melcon
Veel succes, in het blauw is die het mooist ;)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• anessie
melcon schreef op vrijdag 13 oktober 2017 @ 07:10:
[...]

Aan de wielen of kroeg pk's?
Geen idee of ze ook aan kroeg pk's komen op een testbench /3

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• LightStar
melcon schreef op vrijdag 13 oktober 2017 @ 11:52:
Veel succes, in het blauw is die het mooist ;)
Over blauw gesproken wanneer komt die van jou ?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• melcon
@anessie kroeg pk's zijn de omgerekende pk's (dus wat er theoretisch aan de krukas aanwezig zou moeten voor verlies v/d aandrijving). Als die 122 pk aan de wielen zijn dan haalt die zijn fabrieksopgave makkelijk, als het omgerekend is dan komt die idd net iets te kort (in theorie).

@LightStar
Hij is 4 oktober geproduceerd dus hij is al klaar 8) het spannende is nu of die voor 15-11 op kenteken kan, anders moet ik wachten tot januari. In principe staat de transport datum nu op 15-11, ervaring v/d dealer is dat de auto er vaak een aantal dagen eerder is als de transport datum. In dat geval wordt het nog dit jaar, anders moet ik nog 6 weken langer wachten. Afwachten dus O-)

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• Flame17
  • Registratie: Januari 2002
  • Laatst online: 23-08 13:14

Flame17

Captur EDC 130

Mijn Clio IV had bij snelheden boven de 100km/u last van een soort van knisperend geluid ( rechts voor dashboard ), was een monotoon geluid en ging niet harder of zachter bij wisselen snelheid.

Was wel zo goed als weg in de landtunnel bij Utrecht of als je weer onder de 80-100 kwam.
Stadsritten dus geen last van.

Toch maar even langs de dealer gereden en monteur mee in de auto.
Even boven de 100 en bij horen van het geluid gelijk de monteur die vroeg om te stoppen.

Zo gezegd zo gedaan en monteur uit de auto, verzoek van hem stuur naar uiterst links.

Terug in de auto had hij isolatiemateriaal in zijn hand en bij rijden geluid weg. Ik blij.

Het bleek te gaan om het isolatiemateriaal wat in de wielkast zit, dit zit zittend voor het rechter wiel aan de linkerkant. Er zit wat teveel ruimte om het plastic en dat gaat soort van wapperen.
Extra tape er omheen en probleem opgelost.

De monteur kwam er zo snel achter omdat ze het al met een vorige Clio IV hebben gehad, dat was hele dag zoeken geweest.

Dus misschien handig voor wie hier ook last van heeft. :>

Windows10 Ultimate 64 bit@SSDKingston 300, AMD Ryzen 5 1400, Sapphire RX460 4gb, Corsair DDR4 8 gb. OC,

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• PVD66
  • Registratie: November 2011
  • Laatst online: 01-09 19:51
melcon schreef op donderdag 12 oktober 2017 @ 09:50:
@PVD66
Wat is de reden dat je een nieuwe nodig hebt? Ben je er 1 kwijt? Of heb je 1 die in deplorabele staat verkeert?

Als je hem niet kwijt bent kun je bij een universele sleutel boer gewoon behuizing kopen, baard+chip start onderbreker overzetten en klaar. Is de baard beschadigd dan kun je de baard laten slijpen. Max 50. euro.

Als je hem kwijt bent zal er inderdaad een nieuwe sleutel ingelezen moeten worden (maximaal 2 sleutels kunnen ingelezen worden, degene die je kwijt bent wordt dan uitgeprogrammeerd). Vaak kunnen universele sleutelboeren de chip wel kopieren maar een chip inlezen kunnen ze niet altijd.

Prijzen v/d de dealer die je noemt zijn wel normaal (helaas). Weet niet of je vaste klant bent, maar een beetje goede dealer rekent voor z'n vaste klanten het inlezen niet (is 5 minuten werk).
Dank voor je antwoord, was ik al bang voor. Ben hem verloren helaas ...
ja vaste klant, vond dat inleesbedrag ook wel erg hoog, had nou niet het idee dat het inlezen veel werk is.
Ik ga ga er zeker over navragen.

Samsung QE75Q9FN - NAD M17v2 - NAD M27 - Dali Helicon 400MKII Front - Dali Opticon Vokal Center - B&W Cinema 7 Surround - 4 x Atmos B&W CCM 663 RD - SVS SB-3000 -  Auralic Aries Mini - Ayre QB-9 DSD - Apple tv4 - Siltech - Audioquest

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• melcon
Voor een vaste klant mag dat best wat goedkoper vind ik :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• anessie
melcon schreef op vrijdag 13 oktober 2017 @ 13:22:
@anessie kroeg pk's zijn de omgerekende pk's (dus wat er theoretisch aan de krukas aanwezig zou moeten voor verlies v/d aandrijving). Als die 122 pk aan de wielen zijn dan haalt die zijn fabrieksopgave makkelijk, als het omgerekend is dan komt die idd net iets te kort (in theorie).
Aan de wielen ja, en nu 150 aan de wielen dan?

Ik vermoed dat zo'n grafiek van een rollenbank dat niet omrekend naar krukas?

[ Voor 12% gewijzigd door anessie op 13-10-2017 22:01 ]

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Sheva
  • Laatst online: 13-09 19:32
Zojuist (of binnenkort) eigenaar van een Clio (2015) Night&Day 0.9 Tce met 60.000 kilometer op de teller. Lang getwijfeld tussen de dieselvariant en de benzine, maar ik denk dat benzine toch wat beter te verantwoorden is voor de portemonnee. Heeft me, incl. naderende onderhoudsbeurt en 6 maanden garantie, om en nabij de 12k gekost. Zelf bij Leaseplan gekocht, kan dat eigenlijk iedereen aanraden die nog op zoek is naar een jonge occasion. Gaan alle optische gebruikersschade nog wegpolijsten, verouderde navigatie kosteloos updaten en mocht ik tijdens mij 3 dagen bedenktijd nog ergens tegen aanlopen, dan vervangen of repareren ze dat ook kosteloos. Daarnaast vond ik de prijzen die ze hanteren best scherp. Dus mocht iemand nog een tip hebben waar ik extra op moet letten zodra ik de auto ontvang, tips zijn welkom :)

Kwam zelf van de dieselvariant (2017) af, maar heb gisteren helaas mijn leaseauto ingeleverd. Eigenlijk altijd Franse auto's afgezworen, maar in een half jaar tijd toch een totaal andere mening hierover gekregen. Fraai design, voorin lekker ruim, kortom voor herhaling vatbaar en zal dit topic met regelmaat in de gaten houden.

Acties:
  • +10 Henk 'm!

• Nico_GTR
  • Registratie: November 2015
  • Laatst online: 31-08 10:15
Mijn afgelopen week was behoorlijk bewogen! We beginnen op zaterdag de 7e van oktober.

Mijn vader had de Clio mee en was ik met mijn moeder en zusje naar een verjaardag. Toen we thuis kwamen vertelde hij dat de Clio op 3 cilinders liep. Niet direct er wat achter zoekend dacht ik dat er waarschijnlijk een bougiekabel los was of dat er een foutieve bougie tussen zat.

Zondag....maar even de simpele dingen controleren, spuit die uberhaupt in, heeft die een vonk, wat gebeurt er als ik bougiekabels los trek? Want vonk en benzine zijn dik in orde. Nu viel daarbij direct op dat er niks aan de loop veranderde bij het loshalen van bougiekabel 3 of bougiekabel 2. Bougiekabel 1 en 4 hadden beide tot gevolg dat er nog een cilinder uitviel.
Wat het ook is....we moeten het dus in de 2 middelste cilinders zoeken. De 2 overgebleven oorzaken? Een verbrande klep of een lekke koppakking. Compressie meten zal dat wel uitwijzen.

Maandag naar de garage gereden met een heel zieke Clio. :-( Compressie meten wees uit dat cilinder 1 en 4 op een nette 11 bar zaten, maar dat 2 en 3 op 5 bar uitkwamen. Hoe je het ook wende of keerde....de kop moest eraf.
Hoe dan? Ach Nico....zoek maar een plekje achterin en ga je gang daar maar. :D Mijn week, wat zeg ik, mijn hele maand is direct goed! Dus om half 12 begonnen met alles verwijderen om 4 uur had ik de kop van de motor verwijderd, en kon ik voor t eerst zien wat er nu had gezorgd voor dat enorme compressielek.

Afbeeldingslocatie: https://farm5.staticflickr.com/4487/36926317273_8b50134265_c.jpg

Hmm, mooi hoor! Streepje tussen 2 en 3, zonde!

Afbeeldingslocatie: https://farm5.staticflickr.com/4475/37337835790_8e83aac7e9_c.jpg

Zuigers daarentegen zijn erg mooi nog, hele motor zelf is ook goed, zitten geen rare slijtageplekken in de cilinders, hoonpatroon is nog mooi zichtbaar en er is nog geen randje! Al met al voor 2 ton ziet die er keurig uit!

Afbeeldingslocatie: https://farm5.staticflickr.com/4469/37564229832_09d9fbdf24_c.jpg

Dinsdag, het revisiebedrijf had het druk, en mijn kop wilde niet 1,2,3 schoon worden, dus nadat deze gistermiddag nog uit elkaar was gehaald en in de wasmachine was geplaatst kregen we deze ochtend te horen dat die nog niet schoon was.
Nou ja niks ergs verder.....ik was ondertussen bezig geweest om de bovenkant van de motor klaar te maken voor het ontvangen van zijn gevlakte compagnon met een nieuwe pakking.

Afbeeldingslocatie: https://farm5.staticflickr.com/4493/36948210433_033aa30ba2_c.jpg

Kop nog niet klaar? Nee......want omdat ik niet de persoon ben om halve klussen te doen.....heeft die dus nog een uurtje geweekt, is die nogmaals gewassen, toen gevlakt en uiteindelijk had ik om half 3 in de middag mijn kop weer bij de auto liggen.....

Afbeeldingslocatie: https://farm5.staticflickr.com/4494/36948210463_678e47939c_c.jpg

Mooi schoon!

Afbeeldingslocatie: https://farm5.staticflickr.com/4445/37586662102_014d5d511f_c.jpg

Toen begon het mooie proces van de kop terug op de auto zetten.......omdat het nokkenastandwiel niet meer vast zat heb t blok een kwart slag linksom gedraaid. Wat ik ook zou doen ik kan dan geen huwelijk volbrengen tussen mijn klep en de bovenkant van de zuiger. Nou ja.......beetje vet onder de kop van elke (van de 10) nieuwe rekbouten.

Stap 1, draai elke bout op 20 Nm vast. (in de juiste volgorde.)
Stap 2, draai elke bout 90 graden verder vast.
Stap 3, wacht 3 minuten (drink koffie)
Stap 4, draai bout 1 en 2 los, zet ze opnieuw vast op 20 Nm en draai ze 200 graden verder.
Stap 5, doe hetzelfde als stap 4 voor bout 3,4,5,6
Stap 6, doe hetzelfde als stap 4 voor bout 7,8,9,10

Uitlaatspruitstuk vastgezet met 2 moertjes op beide uiteinden.....dan heb ik hem nu in principe in de positie om de distributieriem er weer terug op te zetten.....3 keer controle of die echt wel op de juiste tijd stond. Motor dus weer een kwartslag rechtsom voor 2 zuigers in BDP. Kop staat op tijd? Ja......distributieriem erop, vastzetten......(oh ja omdat ik geld wil besparen heb ik enkel een nieuwe riem van 3 tientjes erop, de spanner en waterpomp zijn beide 1,5 jaar oud. Dus D-riem wissel blijft met een iets minder harde deadline op februari 2021 staan. (of 292.000 km) Met de hand rondgedraaid....geen huwelijk met klep en zuiger.....pfff! Oke dat is stap 1!

Kleppen stellen......ook uiteraard al 2 keer gecontroleerd. Maar in principe stond die nu netjes op tijd, nieuwe D-riem, kleppen gesteld.....klaar om weer rondgezwengeld te worden door vuur en gasuitdijing.

Afbeeldingslocatie: https://farm5.staticflickr.com/4450/37570857416_1b4a1f7c87_c.jpg

Ondertussen was het al half 5 en begon het me wel duidelijk te worden dat ik hem vandaag niet meer ging starten.....dus wat dan als eerste doen? Nou ja het spruitstuk hangt wel dus laat ik hem maar even in zijn eigen rubbers terughangen.
Uiteraard ben ik een dopje kwijt.............maar dat komt later dan nog wel eens.

Afbeeldingslocatie: https://farm5.staticflickr.com/4477/36908486164_4af42b5497_c.jpg

Uitlaatspruitstuk weer vastgezet, en bij de laatste bout vastzetten voel ik ineens mijn ratel doorslaan.....shit! Nu is die dus stuk en heb ik een gat in mijn vinger.
Onderste koelslang weer op de radiator bevestigd en toen was de tijd op, woensdag verder.

Woensdag....Gisternacht had ik bedacht dat ik de motor niet goed op tijd had gezet.....maar dat bleek niet zo te zijn, toch nog maar een keertje kleppen stellen.....en toen de bovenkant afgesloten.
Nieuwe klepdekselpakking enzovoort.....om 10:30 had ik weer een gehele motor en lagen er geen onderdelen achter de Clio......wiel eronder en hij stond voor het eerst in 3 dagen weer op eigen benen.

Afbeeldingslocatie: https://farm5.staticflickr.com/4447/23781574228_795fb4e85c_c.jpg

Koelvloeistof bijvullen, ontluchten....mijn maag werd een knoop....heb ik alles wel goed gedaan? Accu weer vast, en starten. Eerst de brandstofleiding even op druk brengen maar een knal bleef gelukkig uit onder de startmotor. Het enige wat losschoot was de quickconnector van de brandstofrail.......woeps! :( Dat had veel slechter af kunnen lopen. Ik had het echter wel gehoord en kon zeggen dat het interne blok ging werken zoals het hoort.

2e keer starten en toen bleef de brandstofleiding wel vast zitten........dus hieronder het filmpje. ;)

Youtube

Proefritje later was ook alle lucht uit het koelsysteem en heb ik als klap op de vuurpijl een olieflush uit mogen voeren, nieuw filter, 3,8 liter 5W40 erin......klaar voor de komende 15.000 km. 8)

Na een keertje naar Groningen op en neer en 1 keer naar Eindhoven denk ik dat t wel snor zit.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• PD2JK
  • Registratie: Augustus 2001
  • Laatst online: 16:57

PD2JK

ouwe meuk is leuk

Leuke reportage en een verhaal met een goed einde. :)

Heeft van alles wat: 8088 - 286 - 386 - 486 - 5x86C - P54CS - P55C - P6:Pro/II/III/Xeon - K7 - NetBurst :') - Core 2 - K8 - Core i$ - Zen$

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Martinspire

Martinspire

Awesomeness

Vraag me nog wel af wat zoiets kan veroorzaken en of het nog een keer kan voorkomen. Productiefout of iets anders?

Acties:
  • +2 Henk 'm!

Verwijderd

Ik heb vorige week na drie maanden wachten mijn nieuwe Clio mogen ontvangen. En wat rijd hij heerlijk! :-)

De volgende aanvullingen heb ik er op genomen:

- Midden arm steun (Zalig!)
- Special metalic lak "dark rouge"
- Exterieur 'Rouge Intense'
- Pack Siège GT-Line
- Pack GT-Line 16''
- Easy Life Pack (Automatisch in parkeren <3)
- Pack Lumière
- Pack R-Link
- Bose® premium audiosysteem met versterker, subwoofer en 6 speakers (Wat een geluid!)

Nu is het misschien een beetje overkill om zowel de Siege line GT line en GT-line zelf te nemen maar het kon er af en dacht waarom ook niet. Ik heb expres niet gekozen voor de GT blauw die standaard wordt meegeleverd en hem mooi in het rood te krijgen (De dark rouge is nog een tint donkerder als de rood die je normaal ziet beetje wijn rood is het).

De bose geluid is echt geweldig super zuiver en super hard en ik hou van house muziek dus dat helpt er wel bij.

De sticking binnen zijn dus wel blauw, maar ag dat mag de pret niet drukken! :-) hij rijd heerlijk. Ik rij gemiddeld 60.000 op jaar basis dus het is een mooie diesel 1.2 ECO moter en rijd prima (als deze niet op ECO stand staat anders trekt hij voor geen meter...)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DennusB
  • Niet online
Verwijderd schreef op zondag 15 oktober 2017 @ 10:10:
Ik heb vorige week na drie maanden wachten mijn nieuwe Clio mogen ontvangen. En wat rijd hij heerlijk! :-)

De volgende aanvullingen heb ik er op genomen:

- Midden arm steun (Zalig!)
- Special metalic lak "dark rouge"
- Exterieur 'Rouge Intense'
- Pack Siège GT-Line
- Pack GT-Line 16''
- Easy Life Pack (Automatisch in parkeren <3)
- Pack Lumière
- Pack R-Link
- Bose® premium audiosysteem met versterker, subwoofer en 6 speakers (Wat een geluid!)

Nu is het misschien een beetje overkill om zowel de Siege line GT line en GT-line zelf te nemen maar het kon er af en dacht waarom ook niet. Ik heb expres niet gekozen voor de GT blauw die standaard wordt meegeleverd en hem mooi in het rood te krijgen (De dark rouge is nog een tint donkerder als de rood die je normaal ziet beetje wijn rood is het).

De bose geluid is echt geweldig super zuiver en super hard en ik hou van house muziek dus dat helpt er wel bij.

De sticking binnen zijn dus wel blauw, maar ag dat mag de pret niet drukken! :-) hij rijd heerlijk. Ik rij gemiddeld 60.000 op jaar basis dus het is een mooie diesel 1.2 ECO moter en rijd prima (als deze niet op ECO stand staat anders trekt hij voor geen meter...)
Geen foto’s? :(

Acties:
  • +2 Henk 'm!

Verwijderd

Oke oke, toevallig vandaag gewassen (Langleve blubber polder wegen...):

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/ext/f/3TGDDeOWUZ9li2Dz15Pq1jMK/full.jpg

Als er interesse is zal ik nog foto's van de binnenkant maken :-).

Android auto werkt er btw ook echt perfect op! Heerlijk die integratie ook met spotify erbij :-)!

[ Voor 36% gewijzigd door Verwijderd op 15-10-2017 17:04 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Nico_GTR
Martinspire schreef op zondag 15 oktober 2017 @ 00:25:
[...]

Vraag me nog wel af wat zoiets kan veroorzaken en of het nog een keer kan voorkomen. Productiefout of iets anders?
203.000 km en een 16 jaar oud blok?

Ja dat kan nog een keertje voorkomen, de brug tussen cilinder 2 en 3, waar dus het punt van falen zat bij mijn koppakking, word het heetste van de hele motor. Doordat de motor steeds opwarmt en weer afkoelt zal er wat beweging in zitten. Met dat in gedachten doen de vele heatcycles van een motor met een laag kilometrage per jaar de rest. Het punt zal zwakker en zwakker worden totdat het op een dag de verbrandingsdruk niet meer aan kan.

Ik wist dat het nog een keertje ging gebeuren, maar niet met slechts 203.000 km.....dat vond ik wel een tikkie vroeg. Ach aan de andere kant, nu kan die er weer 2 ton tegen. 8)

Acties:
  • +4 Henk 'm!

• Bommes
  • Registratie: September 2007
  • Laatst online: 16:56

Bommes

Capo del formaggio

* Bommes meld zich hier
Sinds vorige week een "nieuwe" auto van de zaak gekregen... :9

Afbeeldingslocatie: http://www.camperzone.nl/gky_uploads/2017/10/1508090161-800-x-600px-IMG_20171012_103620.jpg

Een 17 jaar oude Scenic... :o een 1.4 RT uitvoering met 243.000km ervaring. Zit niet eens airco op.. :D

Diverse elektro probleempjes
- 1 cilinder valt regelematig weg, een van de penbobine's is verrot. Ik heb al een nieuwe gehaald maar helaas valt het ding niet continu uit dus weet ik nog niet welke defect is.
- massa problemen in de achterlichten, richting aangeven zorgde voor complete knipperende units, mistlampen en diverse gingen dan mee knipperen. Vanochtend ff 2 extra massa kabeltjes er bij getrokken dat werkt dus weer goed.
- richting naar rechts aan geven zorgt er soms voor dat het bestuurders raam naar beneden gaat.. :? Dat is nog wel de leukste eigenlijk. Oorzaak ben ik nog niet naar opzoek geweest.

Eerst maar eens 2 weken met het ding rond hobbelen, blijft hij het doen dan freubel ik er nog even een cruiscontrol in die ik heb liggen, andere radio en een keer goed wassen/poetsen.

Oh voor de nieuwsgierige:
Ik werk als machinebouwer in de binnendienst en ondersteun de buitendienst soms (wordt steeds meer).
Mijn prive auto heb ik een paar weken geleden af kunnen schrijven (van de snelweg af geramd door iemand die inslaap was gevallen).
Woon/werk reed ik sindsdien op mijn motor maar mijn werkgever wilde niet dat ik daarmee naar klanten ging (ook wat lastig met gereedschap/laptop/reservemateriaal).
Daarom heb ik dus verzocht dat hij iets ging regelen. en toen kwam hij dus met dit hok aan.
En ik vind het wel goed zo, ik rijd nu voor 10 euro bijtelling mijn prive kilometers, lekker warm en droog. En het ding is meer dan ruim genoeg voor wat ik nodig heb.

If you think you are too small to be effective, you have never been in the dark with a mosquito.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Nico_GTR
@Bommes Eerst alle massaverbindingen schoonmaken helpt vaak heel erg bij elektrische storingen.

In de motorruimte zitten er minimaal 4, een aan de voorkant van het blok, een op de achterkant van de kop, een op de versnellingsbak en 1 bij de linkerkoplamp.
Onder de auto zijn er nog 2, en beide achterlichten hebben er nog 2.

Maar is best een lekker hok hoor. ;) Niet een waar je perse zuinig op moet doen dus das best wel eens leuk.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Bommes
  • Registratie: September 2007
  • Laatst online: 16:56

Bommes

Capo del formaggio

Nico_GTR schreef op zondag 15 oktober 2017 @ 20:54:
@Bommes Eerst alle massaverbindingen schoonmaken helpt vaak heel erg bij elektrische storingen.

In de motorruimte zitten er minimaal 4, een aan de voorkant van het blok, een op de achterkant van de kop, een op de versnellingsbak en 1 bij de linkerkoplamp.
Onder de auto zijn er nog 2, en beide achterlichten hebben er nog 2.

Maar is best een lekker hok hoor. ;) Niet een waar je perse zuinig op moet doen dus das best wel eens leuk.
Zit al een nieuwe accu in bij de "aflever beurt", inclusief een apktje.
Die laatste vind ik wel bijzonder met die kerstboom in de achterlichten dat is duidelijk afkeur, maar goed dat heb ik al gefixed.

Zoals ik al zei, eerst ff 2 weken mee woon/werk rijden en wat klanten bezoekjes, dan staan er weer een dikke 1300 kilometer bij. Als dat zonder rare dingen gaat dan ga ik er wel wat prive tijd in stoppen.
Mijn werkgever heeft een of andere speciale band met een lokale garage, daar brengt hij al zijn auto's in onderhoud en koopt hij dus ook iets als er gekocht moet worden.
Nu stonden er 3 auto's. Deze Scenic, een Suzuki Swift uit 2007 en een VW caddy uit 2010.
Die Caddy vond hij te duur, en de swift vond ik te klein voor materiaal.
Dus heb ik er (mede) vanwege de bijtelling een beetje op aan gedrongen dat we dan maar voor deze Scenic moesten gaan.
En eerlijk is eerlijk zo een ding rijd best fijn inderdaad. Het is niet echt snel van de plek met de 1.4, maar met 120 op de klok, wat gas er bij en het ding loopt zo 140 dat valt me niets tegen.
Stoelen zitten redelijk goed, wat zacht na al die jaren zakelijk VW, het is erg ruim en behoorlijk stil binnen op snelweg snelheden.
Ik klaag niet, vind het wel een grappig ding voor weinig.

If you think you are too small to be effective, you have never been in the dark with a mosquito.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• interminded
  • Registratie: Februari 2010
  • Laatst online: 11-04-2024
Een vraagje tussendoor:

Over een maandje word mijn Megane Estate 110 DCI Série Signature Exclusiv geleverd.
Mijn vorige auto was er eentje uit de VAG stal.
Nu is mijn vraag: Weet iemand of het bij Renault ook mogelijk is om softwarematig aanpassingen te maken à la VAGCOM VCDS bij Volkswagen/Skoda/Audi ?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• miicker
  • Registratie: Juni 2011
  • Niet online
interminded schreef op maandag 16 oktober 2017 @ 01:25:
Een vraagje tussendoor:

Over een maandje word mijn Megane Estate 110 DCI Série Signature Exclusiv geleverd.
Mijn vorige auto was er eentje uit de VAG stal.
Nu is mijn vraag: Weet iemand of het bij Renault ook mogelijk is om softwarematig aanpassingen te maken à la VAGCOM VCDS bij Volkswagen/Skoda/Audi ?
miicker in "Het grote Renault topic - Deel 6" :p

I haven’t slept for three days, because that would be too long.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Weet je wat ik overigens wel minder vind. Ik heb nu net een Clio gekocht met alleen android auto erop. Apple car play zal niet worden aan geboden in me huidige R-Link het het lijkt er ook op dat deze er niet gaat komen voor de Clio welke ik gekocht heb.

Nu was ik toch van plan over te gaan stappen naar het Android kamp. De android auto intergratie maakt alles toch net wat fijner en op één of andere manier vind ik de Gmaps navigatie beter dan deze van TomTom.

Enige is waar ik nu tegen aan loop is dat ik de DAB+ radio niet geactiveerd krijg middels Android auto iemand een idee om uberhaupt radio actief te krijgen met Android auto?

Heb even snel op het interweb gezocht maar helaas niks zo snel kunnen vinden helaas.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• melcon
anessie schreef op vrijdag 13 oktober 2017 @ 21:31:
[...]

Aan de wielen ja, en nu 150 aan de wielen dan?

Ik vermoed dat zo'n grafiek van een rollenbank dat niet omrekend naar krukas?
Uit het grafiekje valt niets af te leiden helaas, ik gok dat het omgerekend is (150 aan de wielen zou wel heel veel zijn.Als we +/- 10% aandrijf verlies zouden rekenen (enigzins ruim) zou dat 165 aan de krukas zijn, dat lijkt me stug). Het mooiste is als je een beetje gedetailleerde grafiek erbij krijgt, zo als b.v.:
Afbeeldingslocatie: https://farm5.staticflickr.com/4356/36878035816_9ea8d37b20_c.jpg

Daar staat alles op:
- P-Wiel is het gemeten vermogen aan de wielen
- P-Norm is het genormaliseerde vermogen (SAE op basis van luchtdruk, temperatuur en luchtvochtigheid)
- P-mot is wielvermogen + gemeten aandrijfverlies (P-wiel + P-trek), dus omgerekend voor genormaliseerd.

In elk geval, uit de meting kun je in elk geval afleiden dat je er een mooie hoeveelheid pk's op vooruit bent gegaan 8)

@Sheva gefeliciteerd, geniet er van :)

@Nico_GTR lekker gesleutel dus :*) koppakking kapot is meestal te warm geweest, vaak door defect thermokoppel van de fan (gezien die van jou al aardig wat ervaring heeft, is dat in het verleden vast een keer voorgekomen en pluk je nu de vruchten van.

@Bommes Leuk verhaal, veel plezier met de auto, rijden lekker inderdaad ook al houdt de 1.4 niet over.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Martinspire

Martinspire

Awesomeness

Verwijderd schreef op maandag 16 oktober 2017 @ 07:38:
Enige is waar ik nu tegen aan loop is dat ik de DAB+ radio niet geactiveerd krijg middels Android auto iemand een idee om uberhaupt radio actief te krijgen met Android auto?

Heb even snel op het interweb gezocht maar helaas niks zo snel kunnen vinden helaas.
Hoe bedoel je DAB+ activeren met Android Auto?

Ik heb de Mégane en kan gewoon radio luisteren als AA open staat (ook als de Google Navigatie geluid maakt komt dat prima tussendoor).

Lijkt me dat dit in de Clio ook gewoon mogelijk moet zijn?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Die had ik ook gezien inderdaad :)
Martinspire schreef op maandag 16 oktober 2017 @ 10:55:
[...]

Hoe bedoel je DAB+ activeren met Android Auto?

Ik heb de Mégane en kan gewoon radio luisteren als AA open staat (ook als de Google Navigatie geluid maakt komt dat prima tussendoor).

Lijkt me dat dit in de Clio ook gewoon mogelijk moet zijn?
Vreemd bij mij komt hij er niet doorheen, als ik spotify af laat sluiten schakelt hij niet over naar mijn radio :(. Al heb ik nu ook zonder AA dat hij af en toe zowel op DAB+ als op FM gewoon op eens stopt met het afspelen van de radio en moet ik dus heel het systeem met de uit knop? (Knop waar ook je geluid via dashboard kan bedienen) indrukken en 5 seconde later weer indrukken dan doet hij het weer.

Denk dus dat er ook iets niet helemaal lekker is met mijn R-Link?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Nico_GTR
melcon schreef op maandag 16 oktober 2017 @ 07:45:
[...]

@Nico_GTR lekker gesleutel dus :*) koppakking kapot is meestal te warm geweest, vaak door defect thermokoppel van de fan (gezien die van jou al aardig wat ervaring heeft, is dat in het verleden vast een keer voorgekomen en pluk je nu de vruchten van.
Ja ach.....nu t allemaal vers is loopt die wel heel erg rustig. Das ook wel mooi meegenomen. ;)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• SambalBij
  • Registratie: September 2000
  • Laatst online: 11:08

SambalBij

We're all MAD here

Ik mag me ook bij dit topic melden :)
Sinds 1 oktober nieuwe baan. Als nieuwe leasewagen was er reeds een VW Golf samengesteld (maar nog niet definitief besteld) toen bleek dat er nog een niet meer in gebruik zijnde (collega vertrokken) Kadjar (dCI 110 automaat) voor de deur stond. Even de baas lief laten aankijken door de dames van HR, en sinds afgelopen vrijdag rij daar dus mee rond :D

Nog wel enige heibel met het navigatiesysteem. Moet (denk ik) een update hebben, want mijn Galaxy S7 Edge komt niet verder dan connected-disconnected-connected-disconnected... (ad infinitum) en ik heb ook de optie nog niet gevonden hoe de navigatie aanwijzingen uit te zetten zonder alles (incl. de flitspaalmeldingen) volledig te muten.
(En over die flitspaalmeldingen gesproken; Gisteren had hij blijkbaar een mobiele controle gevonden (ergens in de provincie denk ik, in ieder geval geen icoontjes op de weg voor me) en was hij niet meer te stoppen met het roepen dat ik mijn snelheid moest verlagen - zelfs terwijl ik 10 km *onder* de Vmax reed op dat moment.... - Ligt dat aan mij, of werkt dat systeem gewoon voor geen meter?)

Sometimes you just have to sit back, relax, and let the train wreck itself

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Martinspire

Martinspire

Awesomeness

SambalBij schreef op maandag 16 oktober 2017 @ 18:49:
Sinds 1 oktober nieuwe baan. Als nieuwe leasewagen was er reeds een VW Golf samengesteld (maar nog niet definitief besteld) toen bleek dat er nog een niet meer in gebruik zijnde (collega vertrokken) Kadjar (dCI 110 automaat) voor de deur stond. Even de baas lief laten aankijken door de dames van HR, en sinds afgelopen vrijdag rij daar dus mee rond :D

Nog wel enige heibel met het navigatiesysteem. Moet (denk ik) een update hebben, want mijn Galaxy S7 Edge komt niet verder dan connected-disconnected-connected-disconnected... (ad infinitum) en ik heb ook de optie nog niet gevonden hoe de navigatie aanwijzingen uit te zetten zonder alles (incl. de flitspaalmeldingen) volledig te muten.
(En over die flitspaalmeldingen gesproken; Gisteren had hij blijkbaar een mobiele controle gevonden (ergens in de provincie denk ik, in ieder geval geen icoontjes op de weg voor me) en was hij niet meer te stoppen met het roepen dat ik mijn snelheid moest verlagen - zelfs terwijl ik 10 km *onder* de Vmax reed op dat moment.... - Ligt dat aan mij, of werkt dat systeem gewoon voor geen meter?)
Misschien handig te vermelden welk bouwjaar dat ie is, welk systeem (RLink of anders) en welke versie dat dat is. Gok dat er wel een update voor kan zijn, maar dat kunnen we zo niet oordelen.

Je kunt proberen je telefoon opnieuw te pairen, door dus even opnieuw te beginnen. En misschien proberen om afhankelijk van hoe je dat eerst gedaan hebt, de telefoon de auto te laten zoeken of de auto de telefoon.

Zelf gebruik ik de flitsmeldingen van navigatie niet omdat Flitsmeister gewoon superieur is aan welk systeem dan ook (of ze moeten zelf Flitsmeister implementeren natuurlijk :+ ). Wat gebeurt er verder als je tijdens navigatie de volume omlaag zet? Bij mijn RLink2 wijzigt ie dan het volume van wat er op dat moment afspeelt (dus navigatie, anders gewoon de radio).

Als je verder flitsmeister gebruikt, heb je ook geen probleem met spookflitsers en snelheid issues. Mijn 3 maanden Coyote zijn bijna op, maar die heb ik ondertussen ook stil gemaakt, want ik vond de data maar brak.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• melcon
@Verwijderd dat klinkt niet helemaal juist inderdaad, misschien ff langs de dealer rijden en uitleg vragen.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• SambalBij
  • Registratie: September 2000
  • Laatst online: 11:08

SambalBij

We're all MAD here

Martinspire schreef op maandag 16 oktober 2017 @ 22:58:
[...]

Misschien handig te vermelden welk bouwjaar dat ie is, welk systeem (RLink of anders) en welke versie dat dat is. Gok dat er wel een update voor kan zijn, maar dat kunnen we zo niet oordelen.
Ja die info is wel handig idd :)
De auto is van oktober 2015. Heeft een R-Link2, met softwareversie 2.2.13.nogwat.
Had al ergens gelezen dat die naar versie 2.2.15 moet voor ondersteuning van de nieuwe telefoons (android 7; hoewel ik nu even een Nexus 5X gebruik met Android 8, en dat werkt probleemloos)
Je kunt proberen je telefoon opnieuw te pairen, door dus even opnieuw te beginnen. En misschien proberen om afhankelijk van hoe je dat eerst gedaan hebt, de telefoon de auto te laten zoeken of de auto de telefoon.
Dat maakt helaas geen verschil. Meerdere keren geprobeerd, en ook beide kanten op.
Zelf gebruik ik de flitsmeldingen van navigatie niet omdat Flitsmeister gewoon superieur is aan welk systeem dan ook (of ze moeten zelf Flitsmeister implementeren natuurlijk :+ ). Wat gebeurt er verder als je tijdens navigatie de volume omlaag zet? Bij mijn RLink2 wijzigt ie dan het volume van wat er op dat moment afspeelt (dus navigatie, anders gewoon de radio).

Als je verder flitsmeister gebruikt, heb je ook geen probleem met spookflitsers en snelheid issues. Mijn 3 maanden Coyote zijn bijna op, maar die heb ik ondertussen ook stil gemaakt, want ik vond de data maar brak.
Het volume van de navigatie naar 0 zetten helpt wel tegen de spraakzaamheid van het ding, maar hij verlaagt nog steeds wel het volume van de radio wanneer hij wat probeert te zeggen.
Misschien dat iets als Flitsmeister idd wel een beter idee is...

Sometimes you just have to sit back, relax, and let the train wreck itself

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• striner
Gisteren eens met de Megane ACC aangezet in sportstand (Perso met aandrijflijn sport, deed eerst altijd in comfort of eco). Ging wel ietsje vloeiender dan normaal. Meende nu ook voor het eerst wat verschil te horen in "ontwerp motorgeluid" als ie deed optrekken tijdens ACC rijden in sport.
Om dit te bevestigen eens een paar keer flink op zijn staart getrapt bij invoegen en op de snelweg zelf. Heb het idee dat hij na die dag wat soepeler/losser rijdt en zelfs in comfort mode wat eerder op het gas reageert. Nog steeds wel dat als je net niet tot stilstand komt voor een kruisging/rotonde en dan opeens gas geeft, dat ie dan vertraging heeft en soms wat gaat stotteren met gas, maar imo is het een stuk minder dan eerst. Nu 3,5k op de teller.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• RvL
  • Registratie: Maart 2002
  • Laatst online: 17:11

RvL

SambalBij schreef op maandag 16 oktober 2017 @ 18:49:

Nog wel enige heibel met het navigatiesysteem. Moet (denk ik) een update hebben, want mijn Galaxy S7 Edge komt niet verder dan connected-disconnected-connected-disconnected... (ad infinitum)
Daar is inderdaad een update voor. Ik had het ook met m'n Moto G5. 'Even' langs de dealer voor een nieuwe versie. Duurt en uurtje. Nadeel is wel dat je al je favorieten en adresboek opnieuw in kan stellen...
en ik heb ook de optie nog niet gevonden hoe de navigatie aanwijzingen uit te zetten zonder alles (incl. de flitspaalmeldingen) volledig te muten.
Voor mij een reden om het hele flitspalengebeuren van de R-Link2 in m'n Kadjar uit te zetten en Flitsmeister automatisch te laten starten zodra hij een Bluetoothverbinding met de de auto maakt. Veel controles ziet hij niet, of hij 'ziet' controles die er al tijden niet meer staan. En als hij eenmaal piept blijft hij aan de gang.

Moet ik er wel bij zeggen dat mijn flitspaalervaringen op de eerste versie van de R-Link2 in de Kadjar zijn gebaseerd.

Overigens heeft de nieuwe versie ook wel een nadeel (tenzij er ondertussen wellicht alweer een nieuwe versie is). Als je het berekenen van omleidingen bij files aan hebt staan, krijg je regelmatig routes aangeboden die werkelijk helemaal nergens op slaan en vaak zelfs een stuk langer zijn. Maar je omzeilt wel lekker de verkeersdrukte...

Liefde maakt een smal bed breed!
Nu de dekens nog...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• anessie
RvL schreef op dinsdag 17 oktober 2017 @ 14:25:
[...]
Overigens heeft de nieuwe versie ook wel een nadeel (tenzij er ondertussen wellicht alweer een nieuwe versie is).
Die is er maar moet je persoonlijk aanvragen op VIN nummer (voor de meeste types van 2016-2017).

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• SouLmaN
  • Registratie: Juli 2001
  • Laatst online: 10-09 13:41
Het viel me vandaag op dat er aardig wat olie rond de turbo(of slang richting turbo?) van mijn Megane zit:
Tis een 1.5 dCi uit 2012.

auto3

auto2

auto1

(sorry voor crappy telefoon pics).

Weet iemand of dit normaal is? Of sowieso even langs de garage gaan?

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• MrTinux
  • Registratie: December 2000
  • Laatst online: 12:34

MrTinux

Terug van nooit weggeweest.

Ik meld me ook maar even in dees' Topic.

Al enige jaren vervoeren vrouw, kids en ikzelf ons naar alle tevredenheid in een Grand Scénic 3 uit 2011 (nou ja, behalve dan de kapotte EDC-bak van twee weken terug :( ) Superpraktische auto, niet voor niets noemen we 'm 'de kinderkliko', lekker veul ruimte en prima trekker van de vouwwagen. Maar wel traaaag, en eigenlijk ook gewoon knijterlelijk.

Gelukkig mag de Scénic nu een toch wel héél leuk broertje naast zich dulden, een Clio III RS Gordini, eveneens uit 2011. Slechts 40dkm op de klok en op wat kleine velgschade na in schitterende staat.

Manmanman, wat is dat leuk! En ik ben er ook wel heel trots op 8)

Even wat foto's, na z'n eerste handwasje:
Afbeeldingslocatie: https://www.dropbox.com/s/3v00zsz0x2airmp/IMG_0403-r.jpg?raw=1

Afbeeldingslocatie: https://www.dropbox.com/s/zwem7zdnxbnpkox/IMG_0404-r.jpg?raw=1

Afbeeldingslocatie: https://www.dropbox.com/s/3eq673ziyc0dtob/IMG_0407-r.jpg?raw=1

"Hij doet 't niet" = onvolledige informatie

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• anessie
melcon schreef op maandag 16 oktober 2017 @ 07:45:
[...]

Uit het grafiekje valt niets af te leiden helaas, ik gok dat het omgerekend is (150 aan de wielen zou wel heel veel zijn.Als we +/- 10% aandrijf verlies zouden rekenen (enigzins ruim) zou dat 165 aan de krukas zijn, dat lijkt me stug). Het mooiste is als je een beetje gedetailleerde grafiek erbij krijgt, zo als b.v.:
Had ze toch even terug gemailed ivm verduidelijking:
Het vermogen wat de fabrikant opgeeft is steeds aan de krukas, vandaar dat ook wij op onze vermogenstestbank het vermogen aan de krukas meten, op die manier zie je perfect het verschil tussen het vermogen aan de krukas voor en na de programmatie. Daarenboven kan je ook het originele gemeten vermogen gaan vergelijken met de fabrieksopgave, dus of je wagen goede of slechte toleranties heeft, dus meer of minder vermogen en koppel dan de fabrieksopgave. Alle vermogens en koppels zijn dus aan de krukas , net zoals ook de constructeurs dat opgeven. Eigenlijk meten enkel Amerikaanse tuners het vermogen aan de wielen, dat is historisch zo ontstaan, meestal omdat hun vermogenstestbanken niet de mogelijkheid hebben om het krukasvermogen te meten.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• melcon
@SouLmaN volkomen normaal, door de druk v/d turbo wordt er toch altijd wat langs gedrukt (olie komt v/d carter ventilatie en in mindere mate de turbo zelf). Uiteraard kun je het gewoon schoonmaken zodat het er weer netjes uit ziet, na verloop van tijd zal zich er wel weer iets verzamelen.

@MrTinux Fantatisch mooie auto, lekker kleurtje ook! Hoe is de versnellingsbak? (zwak punt van de clio 3 r.s. helaas...)

@anessie wat een fantastisch mooi duim zuig verhaaltje :o wel mooi dat je het nog even nagevraagd hebt :)
Allereerst, de enige manier om je vermogen aan de krukas te meten is door de motor uit te bouwen, zo iets dus:
Afbeeldingslocatie: http://st.hotrod.com/uploads/sites/21/2017/05/003-piston-ring-shootout-dyno-test.jpg
Ga er maar even van uit dat ze dat niet gedaan hebben ;) Rollentest bank is altijd vermogen gemeten aan de wielen. Je kan verder de aandrijfverliezen meten en op basis daarvan een berekening doen wat ongeveer het krukas vermogen zou zijn (dit omrekenen heeft een behoorlijke foutmarge).

Dat enkel Amerikaanse tuners vermogen aan de wielen meten is helemaal een fabeltje, elke rollenbank meet het vermogen aan de wielen. Wat wel waar is dat er in Europa meer tuners zijn die alleen het omgerekende vermogen opgeven. Maar dat is zeker niet de norm, een groot deel geeft gewoon netjes beide aan.

Voor de rest is het een prima tuner waar je geweest bent, ze hebben een vrij goede naam en ze meten netjes voor en na, dus je weet het verschil / wat je er bij gekregen hebt. (Zo lang ze maar geen grotere correctie factor gebruikt hebben bij de 2e meting maar daar gaan we niet van uit ;) ).

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MrTinux
  • Registratie: December 2000
  • Laatst online: 12:34

MrTinux

Terug van nooit weggeweest.

melcon schreef op donderdag 19 oktober 2017 @ 08:50:
@MrTinux Fantatisch mooie auto, lekker kleurtje ook! Hoe is de versnellingsbak? (zwak punt van de clio 3 r.s. helaas...)

Hij schakelt prima, koppeling is ook nog goed. Heeft ook nog maar weinig km’s gemaakt. Daarnaast is de distributieriem ivm de leeftijd maar gelijk bij aankoop vervangen. Dat het een auto is waar het risico op problemen wat groter is dan een regulier stadsautootje neem ik op de koop toe. Fingers crossed en maar hopen dat kostbare gebreken lang achterwege blijven ;)

"Hij doet 't niet" = onvolledige informatie

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• la_fusion
  • Registratie: Maart 2007
  • Laatst online: 15-09 16:08
MrTinux schreef op donderdag 19 oktober 2017 @ 09:29:
[...]

Hij schakelt prima, koppeling is ook nog goed. Heeft ook nog maar weinig km’s gemaakt. Daarnaast is de distributieriem ivm de leeftijd maar gelijk bij aankoop vervangen. Dat het een auto is waar het risico op problemen wat groter is dan een regulier stadsautootje neem ik op de koop toe. Fingers crossed en maar hopen dat kostbare gebreken lang achterwege blijven ;)
Het scheelt dat je de 2e fase hebt. Deze heeft een wat mooiere koudloop en ook vziw een wat soepeler schakelgedrag dan de 1e fase. Bij mij, en bij meerdere andere, is rond de 170k km de drukgroep vd koppeling gesneuveld. Bij mij gebeurde dat na 10 jaar zoiets. Daar zit jij nog niet aan dus dat zal wel loslopen voorlopg ;)

Bij mij waren de grootste gebreken de defecte aircopomp, bekend probleem bij de eerste reeks(ook in de Megane van die jaren), en de automatische hoogteregeling(vooral prijzig). Daarnaast gingen bij mij ook de Xenon lampjes stuk, bij de dealer ook een prijzig grapje omdat de bumper er daarvoor afgehaald moet worden maar daarnaast zijn de pitjes gigantisch duur bij de dealer.

[ Voor 18% gewijzigd door la_fusion op 19-10-2017 10:01 ]

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• Wicked-Game
  • Registratie: Juni 2007
  • Laatst online: 13:18
Ik mag mij nu gaan melden in dit topic volgens mij.

Na 8 jaar 2 Audi's te hebben versleten werd het tijd voor iets nieuws. Ik wilde graag bij Audi blijven, maar met de komst van een kleine ben je bij Audi al snel aangewezen op de Audi A4 Avant. Een A3 Sportback die ik had kon ansich nog wel, maar echt heel ruim was die niet. Om die reden ben ik gaan zoeken naar een auto die ruim was, fraai uiterlijk en okay ook qua prijs (lease) niet gelijk de hoofdprijs zou gaan kosten.

Ik ben toen bij de Renault Talisman Estate uitgekomen. En deze is het dan ook uiteindelijk geworden.

De Talisman vorige week in ontvangst mogen nemen bij de dealer. Waarbij de eerst rit vanaf de dealer naar huis in ieder geval een plezierige was. De auto rijdt uitstekend en alles voldoet aan verwachting of zelfs boven verwachting. De 110pk diesel is geen strepentrekker maar komt prima met het verkeer mee. Qua geluidsisolatie zit het wel snor, de auto hoor je niet of nauwelijks. Daarbij opmerkend dat de Talisman vanuit het Bose systeem ook Noise Cancelling heeft.

Qua geluid bevalt het mij toch wel goed, was wat bang dat het bose surround systeem minder zou zijn dan de Audi, en dat valt mee. Okay qua instelling is het R-Link 2 in combinatie met Bose wat beperkt. Overigens voor de audio freaks, FLAC ondersteunt de R-link 2 prima maar heb ook geprobeerd een 24bit Flac af te spelen en ook daar draait het systeem zijn hand niet voor om :)

De handfree achterklep vergt wat oefening met je voeten/benen maar het werkt wel erg fijn.

Stoelen zitten uitstekend, en de massage functie is toch wel een fijne bijkomstigheid. Hoe relaxed wil je het hebben :)

Afbeeldingslocatie: https://scontent-amt2-1.xx.fbcdn.net/v/t31.0-8/22338795_1698933280124905_8090750503477141987_o.jpg?oh=f02b349da2e82aba05c5dd198228a9a3&oe=5A3CEE45
Afbeeldingslocatie: https://scontent-amt2-1.xx.fbcdn.net/v/t31.0-8/22339064_1698933270124906_336721271670587358_o.jpg?oh=708649df95ea9241a31c0c0e3752a6e8&oe=5A6E096B

Een aantal zullen de auto herkennen uit of het Renaultforum dan wel uit het topic hier omtrent leasewagens.

Solarpanel PVOutput: ParkzichtSolar

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• anessie
Elke keer ik zo'n Talisman estate kont zie kan ik er niet aan doen te denken dat het zoveel moderner had geweest als het een dikkere versie van de Mégane estate kont had geweest zonder die Cadillac-achtige uitsteeksels op die edge-leds.

Afbeeldingslocatie: https://i.imgur.com/JXlIuhP.png

Is die 2de uitlaat trouwens ook nep bij een Talisman?

Op de Duitse Renault site staat tegenwoordig ook een 165 TCE EDC, die zie ik in be/nl nog nergens bij staan:
https://www.renault.de/mo...e-grandtour/leistung.html wel met 134 gr/km.

[ Voor 58% gewijzigd door anessie op 20-10-2017 06:15 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Spacejockey
  • Registratie: Juli 2015
  • Laatst online: 01-08 20:04
Sinds een paar dagen krijg ik telkens een 'plop' geluidje als ik iets te hard ga, ook al staat snelheidswaarschuwing uit. Het is een Megane uit 2016. Iemand die weet hoe ik dit weer uitzet?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• anessie
Ik weet niet meer goed hoe ik dat opgelost heb maar staat de waarschuwing voor risicozone ook niet op?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DennusB
  • Niet online
Spacejockey schreef op vrijdag 20 oktober 2017 @ 11:46:
Sinds een paar dagen krijg ik telkens een 'plop' geluidje als ik iets te hard ga, ook al staat snelheidswaarschuwing uit. Het is een Megane uit 2016. Iemand die weet hoe ik dit weer uitzet?
In je instellingen bij de navigatie kan je per ding (snelheid, borden etc) geluiden instellen!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Knul
  • Registratie: Maart 2009
  • Laatst online: 12:20
Hoever kan ik nog ongeveer rijden als een Clio 3 een actieradius van -- aangeeft? M'n vriendin is gisteren naar mij gereden met een nogal lege tank en nu ben ik benieuwd of ik 't tankstation op 3km afstand haal :P

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• hardware-lover
  • Registratie: Augustus 2005
  • Niet online

hardware-lover

verder kijken dan ......

Knul schreef op vrijdag 20 oktober 2017 @ 16:34:
Hoever kan ik nog ongeveer rijden als een Clio 3 een actieradius van -- aangeeft? M'n vriendin is gisteren naar mij gereden met een nogal lege tank en nu ben ik benieuwd of ik 't tankstation op 3km afstand haal :P
Laat je vriendin de weg naar het station afleggen om daar achter te komen? 😜

Testing, one, two ...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Knul
  • Registratie: Maart 2009
  • Laatst online: 12:20
hardware-lover schreef op vrijdag 20 oktober 2017 @ 17:00:
[...]

Laat je vriendin de weg naar het station afleggen om daar achter te komen? 😜
Denk dat het voor ieders gemoedstoestand beter is als ik het doe :+
Pagina: 1 ... 40 ... 48 Laatste