Mja vanavond weer een lange rit, dus genoeg tijd om even te kijken. Bedankt voor je hulpDennusB schreef op donderdag 10 augustus 2017 @ 15:02:
[...]
Ja, snap dat je specs mist. In mijn ervaring is laag wel echt laag, als je die open draait hoor je de sub voornamelijk bij echt laag (19-80Hz) een stuk harder gaan. Maar er even mee spelen is natuurlijk altijd goed om te testen wat je fijn vind!
@Martinspire ik kan in de handleiding van RLink2 ook niks vinden over frequenties, maar wel dat er een functie is om de balans in te stellen, dus voorin luider dan achterin. Is dat misschien een optie voor je ivm verstaanbaarheid op de achterbank?
Ik heb het recent opgegeven om aandrijflijn in sport te laten staan in mijn persoonlijk profiel.Martinspire schreef op donderdag 10 augustus 2017 @ 10:26:
6) Wat zijn jullie instellingen voor de persoonlijke multi-sense? En waarom?
Elke keer dat ik startte vroeg de auto Rlink2 om bevestiging om die in aandrijflijn sport te behouden, als ik dat binnen 14.99 seconden niet bevestigde (soms stond er 13.5 seconden mijn achteruitrijcamerabeeld op) flikkerde multisense automatisch op 'eco' stand met de groene ledjes, de andere dashboardwijzertjes en de slapste stuur&aandrijving mogelijk.
Nu start ie dus persoonlijk profiel, aandrijflijn normaal, geen gezeur.
2x multisense knop indrukken geeft me sport modus met al dat rood.
Na een tijdje merk je bijna niet meer dat je aandrijflijn niet in sport staat en mep je gewoon het pedaal zelf dieper in.
Best belachelijk. Vraag me af of dat in toekomstige updates ooit opgelost gaat worden.
Ik 'configureer' een 'persoonlijk profiel' niet om elke keer wat gezeur te krijgen over mijn keuzes. Komt over als Windows Vista met de hoogste UAC instelling: 'ben je zeker dat je excel wil starten?'

[ Voor 24% gewijzigd door anessie op 11-08-2017 00:36 ]
Ik denk het niet, want dit is geen bug, maar 'by design'. Staat als het goed is ook gewoon in je instructieboekje: als je Sport als profiel/aandrijflijn kiest zal hij altijd vragen of je die wil behouden. Dat wist je dus van tevoren dat je dit kon verwachten toen je voor Sport koosBest belachelijk. Vraag me af of dat in toekomstige updates ooit opgelost gaat worden.
Virussen? Scan ze hier!
Is inderdaad by design, zal wel iets achter zitten m.b.t. milieu (uitstoot in sport hoger blablabla).
Mja maar ga je tijdens je proefrit ook het hele boekje doornemen?wildhagen schreef op vrijdag 11 augustus 2017 @ 04:34:
[...]
Ik denk het niet, want dit is geen bug, maar 'by design'. Staat als het goed is ook gewoon in je instructieboekje: als je Sport als profiel/aandrijflijn kiest zal hij altijd vragen of je die wil behouden. Dat wist je dus van tevoren dat je dit kon verwachten toen je voor Sport koos
Verder blijf ik het ook jammer vinden dus dat de ACC niet een CC kan worden door bv 4 keer die knop in te drukken. Je merkt gewoon dat het andere verkeer daar geen rekening mee houdt. En ook heb je dat als iemand plots van baan wisselt, hij erg hard gaat remmen (om de afstand te maken) en daardoor had ik al een keer een Mercedes erg dicht op de bumper zitten. Ik snap wel waarom ze 1s hanteren en waarom ie zo reageert op invoegend en uitvoegend verkeer, maar als je wel een app mee levert voor het detecteren van flitscamera's, kun je je niet echt schuilen onder "ja maar dat is regelgeving" of "ja maar dat is vanwege veiligheid/milieu/etc".
Het zijn overigens wel dingen waar ik mee kan leven. De eerste 1000 km zitten er inmiddels op. Zal komende zaterdag nog even uitgebreid de tijd nemen om het boekje door te nemen en auto verder naar wens te zetten. Ook effe wassen en foto's schieten. Wil ondertussen wel weer een andere Facebook profielachtergrond
[ Voor 10% gewijzigd door Martinspire op 11-08-2017 09:32 ]
Zover ik het weet is er geen enkel auto merk waar je de ACC met een druk op de knop aan kan passen naar CC hoor? Ik heb t nog op geen 1 auto gezien iig.Martinspire schreef op vrijdag 11 augustus 2017 @ 09:31:
[...]
Mja maar ga je tijdens je proefrit ook het hele boekje doornemen?
Verder blijf ik het ook jammer vinden dus dat de ACC niet een CC kan worden door bv 4 keer die knop in te drukken. Je merkt gewoon dat het andere verkeer daar geen rekening mee houdt. En ook heb je dat als iemand plots van baan wisselt, hij erg hard gaat remmen (om de afstand te maken) en daardoor had ik al een keer een Mercedes erg dicht op de bumper zitten. Ik snap wel waarom ze 1s hanteren en waarom ie zo reageert op invoegend en uitvoegend verkeer, maar als je wel een app mee levert voor het detecteren van flitscamera's, kun je je niet echt schuilen onder "ja maar dat is regelgeving" of "ja maar dat is vanwege veiligheid/milieu/etc".
Het zijn overigens wel dingen waar ik mee kan leven. De eerste 1000 km zitten er inmiddels op. Zal komende zaterdag nog even uitgebreid de tijd nemen om het boekje door te nemen en auto verder naar wens te zetten. Ook effe wassen en foto's schieten. Wil ondertussen wel weer een andere Facebook profielachtergrond
Je kan t wel zelf oplossen, de lidar in je bumper afplakken, dan schiet ie in storing en houd ie niet automatisch afstand volgens de dealer
Owner of DBIT Consultancy | DJ BassBrewer
@Martinspire dat komt ook wel door het nederlandse verkeer, we rijden eigenlijk als een stel droeftoeters zonder rekening te houden met wie dan ook, richting uit en gaan (dat is uiteraard een generalisatie).In het buitenland werkt ACC zeer aangenaam (waarbij Duitsland er wel boven uitsteekt, daar heb je toch het minste rare acties en weet men wat een spiegel is
).
@DennusB Volvo heeft er in elk geval een instelling voor in hun zeecontainer op wielen:
http://support.volvocars....ea73f8456c0a8015161913eb3
Maar over het algemeen zijn er maar weinig auto's waar je het op kan instellen inderdaad.
@DennusB Volvo heeft er in elk geval een instelling voor in hun zeecontainer op wielen:
http://support.volvocars....ea73f8456c0a8015161913eb3
Maar over het algemeen zijn er maar weinig auto's waar je het op kan instellen inderdaad.
Van enkele Toyota/Lexus modellen weet ik ook dat je kan wisselen.
Erg jammer dat veel fabrikanten geen rekening houden hiermee, zou voor mij één van de grootste twijfelpunten zijn omtrent ACC
Maar aan de andere kant, op die plekken waar ACC niet lekker werkt...zou normale CC daar nog wel bruikbaar zijn?
Erg jammer dat veel fabrikanten geen rekening houden hiermee, zou voor mij één van de grootste twijfelpunten zijn omtrent ACC
Maar aan de andere kant, op die plekken waar ACC niet lekker werkt...zou normale CC daar nog wel bruikbaar zijn?
Waarschijnlijk niet, zal altijd relatief druk verkeer zijn waar je met normale CC dus ook veel aan het aan/uit zetten bent. Dus eigenlijk verkeer waarin je misschien beter zelf de regie in handen kan nemen. Andere optie is sneller dan 140 rijden
dan heb je normale CC
Nou, hiervoor had ik een Seat Leon met een normale CC, en dat werkte in druk verkeer toch vrij redelijk eigenlijk (op snelweg dan, niet in de stad/provinciale weg). Als je goed anticipeerde kon je daar best een eind mee komen,.
Mijn Talisman met een ACC reageert soms heel extreem bij drukker verkeer, bijvoorbeeld door hem keihard af te remmen van 120 naar 75-80 km/h ofzo, terwijl daar soms helemaal geen reden toe is. Vaak versnelt hij daarna ook direct weer naar de oorspronkelijke snelheid.
Ook in een bocht remt hij soms opeens af (je ziet dan ook het "autotje" in beeld komen), zonder enige reden. Mooi voorbeeld is de bocht op knooppunt Gouwe, van A12 naar A20, onder dat viaduct,. Mijn Talisman remt daar vaak om onduidelijke reden (ook als er geen andere auto's voor me rijden) af van 120 km/h naar 100-110 km/h ofzl. Dat deed de CC van mijn Leon nooit.
Op een rustige snelweg vind ik de ACC overigens wel heerlijk werken eigenlijk. Er zijn momenten dat ik gewoon 50+ km onafgebroken op de ACC kan zitten voor ik in moet grijpen.
Dat je niet van ACC naar CC kan switchen vind ik idd ook wel een gemis soms, om bovengenoemde redenen.
Mijn Talisman met een ACC reageert soms heel extreem bij drukker verkeer, bijvoorbeeld door hem keihard af te remmen van 120 naar 75-80 km/h ofzo, terwijl daar soms helemaal geen reden toe is. Vaak versnelt hij daarna ook direct weer naar de oorspronkelijke snelheid.
Ook in een bocht remt hij soms opeens af (je ziet dan ook het "autotje" in beeld komen), zonder enige reden. Mooi voorbeeld is de bocht op knooppunt Gouwe, van A12 naar A20, onder dat viaduct,. Mijn Talisman remt daar vaak om onduidelijke reden (ook als er geen andere auto's voor me rijden) af van 120 km/h naar 100-110 km/h ofzl. Dat deed de CC van mijn Leon nooit.
Op een rustige snelweg vind ik de ACC overigens wel heerlijk werken eigenlijk. Er zijn momenten dat ik gewoon 50+ km onafgebroken op de ACC kan zitten voor ik in moet grijpen.
Dat je niet van ACC naar CC kan switchen vind ik idd ook wel een gemis soms, om bovengenoemde redenen.
Virussen? Scan ze hier!
Helaas. Hij gaat tot 150 en daarboven kun je hem gewoon niet aanzetten. Dan weigert hij. Dus 180 op de CC gaat ook niet lukken. Afplakken zou kunnen, maar dan heeft dat volgens mij ook effect voor andere sensoren en functionaliteiten.melcon schreef op vrijdag 11 augustus 2017 @ 11:21:
Waarschijnlijk niet, zal altijd relatief druk verkeer zijn waar je met normale CC dus ook veel aan het aan/uit zetten bent. Dus eigenlijk verkeer waarin je misschien beter zelf de regie in handen kan nemen. Andere optie is sneller dan 140 rijdendan heb je normale CC
Ik zie het ja, de ACC van Renault gaat tot 150 en daarboven geen normale CC (wat BMW b.v. dan weer wel heeft). Dan is het niet kunnen switchen wel lichtelijk een gemis inderdaad. Is ook voor het eerst dat Renault ACC aanbied dus dat zaken gaan vast nog wel komen / verbeterd worden bij een phase 2. Net als het met een knopje moet inklappen v/d spiegels bij een clio i.p.v. bij het op slot gaan v/d auto, dat is bij de phase 2 clio wel goed (met het op slot gaan dus).
Die 150 km/h is overigens nog niet zo lang, eerdere versies van de ACC van Renault gingen maar tot 140 km/h, maar ze hebben de sensor (of de software, mag ik ff kwijt zijn) aangepast zodat die nu tot 150 km/h kan.
Onder de 50 km/h werkt ACC overigens ook niet, je ziet dan "Ongeldige snelheid" in het schermpje komen als je hem aan probeert te zetten.
Onder de 50 km/h werkt ACC overigens ook niet, je ziet dan "Ongeldige snelheid" in het schermpje komen als je hem aan probeert te zetten.
Virussen? Scan ze hier!
Die versie ( 2.2.17.803) heb jij toch al? Ik heb hier nog niet gelezen dat er al een nieuwe versie is voor de 2.2 versie....of heb ik er overheen gelezen?DennusB schreef op donderdag 10 augustus 2017 @ 14:51:
[...]
Ah, ja ik moet die upgrade ook nog een keer laten doen. Dan kan ik eindelijk de nieuwe kaarten installeren.
Doe t wel bij m'n 30.000 kilometer beurt !
Nou ja op de 1 of andere manier kan ik de kaarten niet verder updaten dan die oude 2015 bagger. Ik las op verschillende fora dat je dan eerst weer een software bump in de garage moet krijgenMichelatNL schreef op vrijdag 11 augustus 2017 @ 12:49:
[...]
Die versie ( 2.2.17.803) heb jij toch al? Ik heb hier nog niet gelezen dat er al een nieuwe versie is voor de 2.2 versie....of heb ik er overheen gelezen?

Er is inmiddels een 2.2.18.xxx uit (weet ff de laatste getallen niet), die door de dealer geinstalleerd kan worden. Kan je niet zelf.MichelatNL schreef op vrijdag 11 augustus 2017 @ 12:49:
[...]
Die versie ( 2.2.17.803) heb jij toch al? Ik heb hier nog niet gelezen dat er al een nieuwe versie is voor de 2.2 versie....of heb ik er overheen gelezen?
Dan kan je o.a. de kaarten van juni 2016 installeren (de meest recente die nu uit zijn).
[ Voor 9% gewijzigd door wildhagen op 11-08-2017 12:51 ]
Virussen? Scan ze hier!
Aha wist niet zeker of die er al was.wildhagen schreef op vrijdag 11 augustus 2017 @ 12:50:
[...]
Er is inmiddels een 2.2.18.xxx uit (weet ff de laatste getallen niet), die door de dealer geinstalleerd kan worden. Kan je niet zelf.
Dan kan je o.a. de kaarten van juni 2016 installeren (de meest recente die nu uit zijn).
Ben benieuwd of je dan ook echt omleidingen kunt weigeren en dat ze dan niet telkens terug komen als melding op je scherm.
Dat zou ook opgelost moeten zijn in die update ja.MichelatNL schreef op vrijdag 11 augustus 2017 @ 12:52:
[...]
Aha wist niet zeker of die er al was.
Ben benieuwd of je dan ook echt omleidingen kunt weigeren en dat ze dan niet telkens terug komen als melding op je scherm.
Virussen? Scan ze hier!
Op de HUD komt er altijd een bordje te staan met de maximale snelheid. Gisteren reed ik in Duitsland en tijdens het rijden zag ik opeens een wolkje met een paar regendruppels naast het verkeersbord staan. Toevallig regende het ook nog en ik dacht wtf komt het weerbericht er nu in te staan..maar het was het verkeersbord dat de langs de snelweg stond
Hij herkend dus iets meer dan alleen maar de snelheden

Hij herkent er enorm veel, sterker nog : Die kan je gewoon zelf aan en uitzetten in de instellingenMichelatNL schreef op vrijdag 11 augustus 2017 @ 13:10:
Op de HUD komt er altijd een bordje te staan met de maximale snelheid. Gisteren reed ik in Duitsland en tijdens het rijden zag ik opeens een wolkje met een paar regendruppels naast het verkeersbord staan. Toevallig regende het ook nog en ik dacht wtf komt het weerbericht er nu in te staan..maar het was het verkeersbord dat de langs de snelweg stondHij herkend dus iets meer dan alleen maar de snelheden
okay...straks dus even zoekenDennusB schreef op vrijdag 11 augustus 2017 @ 13:12:
[...]
Hij herkent er enorm veel, sterker nog : Die kan je gewoon zelf aan en uitzetten in de instellingen
jongens, ik ben me net erg aan het verheugen op de ACC die ik straks ga krijgen zodat ik minder stressvol degene voor me in de gaten zit te houden op de drukke snelweg, maar als ik al die issues lees wil ik het al bijna niet meer
Ook met ACC moet je natuurlijk alles goed in de aten blijven houden... het is techniek, techniek kan altijd falen, iets over het hoofd zien, of een situatie volledig verkeerd inschatten, waardoor je moet ingrijpen.
Virussen? Scan ze hier!
Dat was precies de reactie die ik al verwachtte. Ik bedoel natuurlijk niet meer de hele tijd zelf gas geven/remmem/CC aan en uit zetten om maar een beetje achter degene voor me te blijven rijden.
Het is vooral mensen die plots van baan wisselen die het systeem wat in de war kunnen gooien (en onnodig veel remacties geeft). Weet nu ook dus dat als je iemand met ACC inhaalt die de hele tijd links rijdt, je er gewoon vlak voor moet invoegen om hem in een remactie te dwingen (al is dat vrij aso en zal ik dat waarschijnlijk nooit durven). Verklaart wel waarom sommige mensen toch veel afstand houden de laatste tijd.striner schreef op vrijdag 11 augustus 2017 @ 14:26:
Dat was precies de reactie die ik al verwachtte. Ik bedoel natuurlijk niet meer de hele tijd zelf gas geven/remmem/CC aan en uit zetten om maar een beetje achter degene voor me te blijven rijden.
Maar ik zal Renault nog eens mailen of er nog wat te doen is. Eventueel mag het systeem van mij gewoon uit dat ik het zelf doe, maar ik weet niet of dat technisch mogelijk is. En of bv een R-Link update daar nog functies aan kan toevoegen. Lijkt me meer boordcomputer dan R-Link namelijk.
Klopt, gelukkig werkt ie nog wel tot 40 km/u. Meestal lukt het wel om bij 48 in te stellen.wildhagen schreef op vrijdag 11 augustus 2017 @ 11:57:
7090 kWp, 3 subsystemen (20x LG 320 Wp / 3x Canadian Solar 230 Wp)
O ja? Waar dan? Nog niet kunnen vinden...DennusB schreef op vrijdag 11 augustus 2017 @ 13:12:
[...]
Hij herkent er enorm veel, sterker nog : Die kan je gewoon zelf aan en uitzetten in de instellingen
In Duitsland werkt het systeem van de 90 bij nasse goed, hij gaat niet onnodig naar 90 toe op de HUD, itt tot de 90 aanduiding op NL wegen...
In de instellingen van de navi volgens mij. Ergens kan je daar aangeven welke verkeersborden hij moet herkennen. Hij kan van alles, voetgangersoversteekplaatsen, scherpe bochten etc..The Wizard schreef op vrijdag 11 augustus 2017 @ 14:53:
[...]
O ja? Waar dan? Nog niet kunnen vinden...
In Duitsland werkt het systeem van de 90 bij nasse goed, hij gaat niet onnodig naar 90 toe op de HUD, itt tot de 90 aanduiding op NL wegen...
Edit : Zal straks even precies zoeken waar t zit!
[ Voor 5% gewijzigd door DennusB op 11-08-2017 14:54 ]
Onder waarschuwingen/waarschuwingsborden heb je wel mogelijkheden, maar heb nog nooit een ander bord gezien dan de verkeersborden op de HUD/Navi.DennusB schreef op vrijdag 11 augustus 2017 @ 14:54:
[...]
In de instellingen van de navi volgens mij. Ergens kan je daar aangeven welke verkeersborden hij moet herkennen. Hij kan van alles, voetgangersoversteekplaatsen, scherpe bochten etc..
Edit : Zal straks even precies zoeken waar t zit!
En toch staan er vrij vel waarvan je zelf kan kiezen of ze aan of uit moeten staanThe Wizard schreef op vrijdag 11 augustus 2017 @ 15:32:
[...]
Onder waarschuwingen/waarschuwingsborden heb je wel mogelijkheden, maar heb nog nooit een ander bord gezien dan de verkeersborden op de HUD/Navi.
Klopt, ze staan bij mij allemaal aan....DennusB schreef op vrijdag 11 augustus 2017 @ 15:33:
[...]
En toch staan er vrij vel waarvan je zelf kan kiezen of ze aan of uit moeten staan
Ik lees net op Renaultforum dat de Rlink2-upgrade 3.5 uur duurt... WTF? Klopt dit?
Mijn dealer zei namelijk dat ik er wel "even op kon wachten, was zo gebeurd". Daarom kon ik ook geen leenwagen meekrijgen.
Heb namelijk weinig zin om 3.5 uur in een garage te moeten wachten
Mijn dealer zei namelijk dat ik er wel "even op kon wachten, was zo gebeurd". Daarom kon ik ook geen leenwagen meekrijgen.

Virussen? Scan ze hier!
Gisteren nog ff in de showroom wezen kijken. 1) Het klopt idd dat de led koplampen niet in hoogte verstelbaar zijn. Blijkbaar een keuze van Renault.Martinspire schreef op donderdag 10 augustus 2017 @ 10:26:
1) Kun je de hoogte van de LED verlichting nog aanpassen? Bij ouderwetse verlichting heb je altijd zo'n schuifje om hem wat hoger te zetten, maar bij deze zie ik hem niet zitten. Boekje meldt wel wat over halogeen-schroefje maar weet eigenlijk niet of die er bij LED ook op zit. Nou zag ik wel dat hij aanpast naargelang er meer personen achterin zitten, maar vooralsnog wil ik hem standaard gewoon wat hoger. Hoeft niet eens veel te zijn, maar genoeg om iets verder het licht te krijgen. Groot licht is ook echt een bak licht trouwens. Verbaas me welke borden allemaal gaan oplichten in de verte
5) Tussen de automatische handrem en het opbergvak zit een klein vakje. Heeft dat verder nog een bepaald nut?
5) ik snap het nut van het vakje totaal niet. Muntgeld?
He who laughs last thinks slowest! | ▶️ Youtube | 🌐 TechJunky.nl | ☀️ 3000Wp PV
Das dan ongeveer net zo lang als het downloaden van een kaartupdate en het toepassen ervanwildhagen schreef op vrijdag 11 augustus 2017 @ 18:12:
Ik lees net op Renaultforum dat de Rlink2-upgrade 3.5 uur duurt... WTF? Klopt dit?

Uiteraard zijn ze wel in hoogte te verstellen, maar niet manueel. Net zoals Xenon is het een adaptief systeem. Als je koplamp gaat afwijken kunnen ze misschien nog via CLIP de boel bijregelen, anders een nieuwe koplampunit erin ben ik bang.martinvdm schreef op zaterdag 12 augustus 2017 @ 08:05:
[...]
Gisteren nog ff in de showroom wezen kijken. 1) Het klopt idd dat de led koplampen niet in hoogte verstelbaar zijn. Blijkbaar een keuze van Renault.
5) ik snap het nut van het vakje totaal niet. Muntgeld?
Ik bedoel idd ook niet in hoogte verstelbaar door de bestuurder middels een knopje of iets dergelijks. Heb je ergens meer info over her adaptieve systeem van Renault?The Wizard schreef op zaterdag 12 augustus 2017 @ 12:04:
[...]
Uiteraard zijn ze wel in hoogte te verstellen, maar niet manueel. Net zoals Xenon is het een adaptief systeem. Als je koplamp gaat afwijken kunnen ze misschien nog via CLIP de boel bijregelen, anders een nieuwe koplampunit erin ben ik bang.
[ Voor 6% gewijzigd door martinvdm op 12-08-2017 14:11 ]
Gaat me ook niet om dat ze verkeerd afgesteld staan. Het gaat me erom dat ik ze wat laag vindt hangen als er verkeer om me heen rijdt. Tuurlijk wil ik ze niet in het gezicht schijnen, maar de lichtbundel houdt nu wel snel op voor me en ook worden borden dan niet meer goed verlicht. Ik merkte wel dat als er niemand bij je rijdt, dat het dan wel wat verder vooruit komt, maar ik vind de standaard-stand wat veel omlaag staan tot het punt dat het alleen handig is om gezien te worden en niet om zelf daar nog veel aan te hebben (als je dus over een matig verlichte snelweg rijdt, dan vind ik dat ie wel wat meer omhoog mag en bij een niet-verlichtte snelweg helemaal).The Wizard schreef op zaterdag 12 augustus 2017 @ 12:04:
[...]
Uiteraard zijn ze wel in hoogte te verstellen, maar niet manueel. Net zoals Xenon is het een adaptief systeem. Als je koplamp gaat afwijken kunnen ze misschien nog via CLIP de boel bijregelen, anders een nieuwe koplampunit erin ben ik bang.
Heb al zitten kijken, maar ook zie ik niets om met een schroevendraaier iets bij te stellen, dus ik denk dat ook dit helemaal niet mogelijk gaat zijn.
Werkt de grootlichtassistent goed samen?Martinspire schreef op zaterdag 12 augustus 2017 @ 14:21:
[...]
Gaat me ook niet om dat ze verkeerd afgesteld staan. Het gaat me erom dat ik ze wat laag vindt hangen als er verkeer om me heen rijdt. Tuurlijk wil ik ze niet in het gezicht schijnen, maar de lichtbundel houdt nu wel snel op voor me en ook worden borden dan niet meer goed verlicht. Ik merkte wel dat als er niemand bij je rijdt, dat het dan wel wat verder vooruit komt, maar ik vind de standaard-stand wat veel omlaag staan tot het punt dat het alleen handig is om gezien te worden en niet om zelf daar nog veel aan te hebben (als je dus over een matig verlichte snelweg rijdt, dan vind ik dat ie wel wat meer omhoog mag en bij een niet-verlichtte snelweg helemaal).
Heb al zitten kijken, maar ook zie ik niets om met een schroevendraaier iets bij te stellen, dus ik denk dat ook dit helemaal niet mogelijk gaat zijn.
Grootlichtassistent is ideaal! Staat altijd aan hier op de Megane en hij doet t alleen wanneer nodig (en mogelijk).martinvdm schreef op zaterdag 12 augustus 2017 @ 16:11:
[...]
Werkt de grootlichtassistent goed samen?
Helaas werkt die bij mij niet (meer). Grootlicht gaat niet meer aan, ook al rij ik in het pikkedonker. Maar weer op manueel gezet. Staat (ook) op het lijstje voor de eerste beurt voor de dealer.
Geen idee. Volgens mij heb ik nog geen enkele keer groot licht automatisch aan gezien, maar ik heb eigenlijk alleen nog maar snelweg gereden en daarbij dus ook veelal andere weggebruikers in de buurt. Of moet die vrij snel aan gaan, ook op snelweg?martinvdm schreef op zaterdag 12 augustus 2017 @ 16:11:
[...]
Werkt de grootlichtassistent goed samen?
Handmatig kan ik hem wel aanzetten, maar ik weet ook nog niet hoeveel last je daarvan hebt als je tegenover of voor me rijdt. Vandaag even gewassen en door de 1500 km gegaan. Op de genoemde punten na eigenlijk geen problemen. Hij rijdt heerlijk, is rijk uitgerust en voldoet volledig aan de wensen. Dat er wat op te merken is, is jammer maar eigenlijk altijd wel verwacht. En ben wat dat betreft ook wel perfectionist dus kan altijd wel iets verzinnen
Gister trouwens nog even snel automatisch inparkeren geprobeerd en dat ging ook heel prima. En hij had erg snel een plek goedgekeurd. Morgen een lange rit gepland, dus we gaan even zien hoe hij zich daar gaat houden, maar vooralsnog prima. Launch control ook al een keer gedaan en is ook wel geinig. Al weet ik nog niet of er veel verschil zit met normaal plankgas bij stoplicht. Opletten wanneer het groen is, lijkt meer te winnen
[ Voor 54% gewijzigd door Martinspire op 12-08-2017 22:43 ]
Verwijderd
In de Grand Scénic werkt de automatische grootlichtassistent ook prima. Alleen springt het niet vaak op aangezien België al wel overbelicht is :-)DennusB schreef op zaterdag 12 augustus 2017 @ 19:04:
[...]
Grootlichtassistent is ideaal! Staat altijd aan hier op de Megane en hij doet t alleen wanneer nodig (en mogelijk).
Gister nog een lange rit in de avond en groot licht ging geen enkele keer aan ook al reed ik bv op een niet verlichtte weg zonder tegenliggers of mensen ervoor. Nog maar eens de garage erover bellen. En ook staat het licht laag waardoor je snel geneigd bent om toch zo af en toe groot licht aan te zetten. Als ik kijk komt het eigenlijk nooit over de velgen van andere auto's qua hoogte. Lijkt me dus prima mogelijk om die wat hoger te zetten. Ook borden lichten zo maar amper op. Weet niet of dat zo hoort bij die LED, maar had er tot vooralsnog meer van verwacht. Weet niet of er anderen zijn met LED Pure Vision koplampen, maar wat mij betreft staan ze erg conservatief afgesteld, al weet ik niet of ze dynamisch moeten verhogen/verlagen naast automatisch groot licht.
Edit:
Hmm, als ik het boekje mag geloven, moet je hem in auto-stand zetten en groot licht aan waarna ie dat zelf gaat regelen? Waarom moet je dan in het menu ook alsnog die assistent aanzetten? Beetje vreemd. Naja, proberen we ook nog maar even.
Edit:
Hmm, als ik het boekje mag geloven, moet je hem in auto-stand zetten en groot licht aan waarna ie dat zelf gaat regelen? Waarom moet je dan in het menu ook alsnog die assistent aanzetten? Beetje vreemd. Naja, proberen we ook nog maar even.
[ Voor 29% gewijzigd door Martinspire op 14-08-2017 10:53 ]
Als je hem in het menu uitzet wordt het een normaal groot licht.Martinspire schreef op maandag 14 augustus 2017 @ 10:40:
Of bij 50 en dan met het plusje naar beneden bij te stellenThe Wizard schreef op vrijdag 11 augustus 2017 @ 14:51:
[...]
Klopt, gelukkig werkt ie nog wel tot 40 km/u. Meestal lukt het wel om bij 48 in te stellen.
Nee, merp!
Mja maar je moet hem dus ook op auto hebben en ook zelf op groot licht activeren toch? Nou had ik hem volgens mij wel eens op auto gehad, maar niet groot licht aangezet (wat een beetje onnatuurlijk aanvoelt).The Wizard schreef op maandag 14 augustus 2017 @ 12:06:
[...]
Als je hem in het menu uitzet wordt het een normaal groot licht.
Maar het stoort me dus meer dat de lampen an sich gewoon niet ver schijnen. 50 meter en dan houdt het gewoon op. En niet omdat het licht niet verder kan, maar omdat ie gewoon naar de grond wijst. Ik kijk altijd veel verder vooruit, maar het blijft daar gewoon donker. Met nachten zoals gister (zonder maanlicht) is het dan gewoon erg donker. En sowieso vind ik bij 130 dan de verte gewoon te matig. En bij xenon heb je dan nog vaak dat er nog wel iets (maar dan minder sterk) de rest van de omgeving/weg verlicht waardoor er ook veel meer reflecteert.
[ Voor 12% gewijzigd door Martinspire op 14-08-2017 13:09 ]
Dat klopt, er verschijnt een witte groot symbool met een A erin.Martinspire schreef op maandag 14 augustus 2017 @ 13:08:
[...]
Mja maar je moet hem dus ook op auto hebben en ook zelf op groot licht activeren toch? Nou had ik hem volgens mij wel eens op auto gehad, maar niet groot licht aangezet (wat een beetje onnatuurlijk aanvoelt).
Maar het stoort me dus meer dat de lampen an sich gewoon niet ver schijnen. 50 meter en dan houdt het gewoon op. En niet omdat het licht niet verder kan, maar omdat ie gewoon naar de grond wijst. Ik kijk altijd veel verder vooruit, maar het blijft daar gewoon donker. Met nachten zoals gister (zonder maanlicht) is het dan gewoon erg donker. En sowieso vind ik bij 130 dan de verte gewoon te matig. En bij xenon heb je dan nog vaak dat er nog wel iets (maar dan minder sterk) de rest van de omgeving/weg verlicht waardoor er ook veel meer reflecteert.
Heb geen slechte ervaringen met het licht, in mijn ogen beter dan Xenon, vooral wat breder. Zal de volgende keer eens kijken hoe ver het licht komt.
Ja hier ook. Full-led spul in de Megane en juist erg blij mee, mooi wit, fel licht wat wat mij betreft ver genoeg komt. En als t echt nodig is schiet m'n grootlicht vanzelf aan (en dat is echt een bak licht).The Wizard schreef op maandag 14 augustus 2017 @ 13:40:
[...]
Heb geen slechte ervaringen met het licht, in mijn ogen beter dan Xenon, vooral wat breder. Zal de volgende keer eens kijken hoe ver het licht komt.
Dat heb ik vorige week ook voor de eerste keer geprobeerd. Het is maar goed dat ik zelf gas moest geven, anders was die vol op een auto geknald.Martinspire schreef op zaterdag 12 augustus 2017 @ 22:38:
[...]
Gister trouwens nog even snel automatisch inparkeren geprobeerd en dat ging ook heel prima. En hij had erg snel een plek goedgekeurd.
Ik parkeer hem zelf wel en gaat een stuk sneller. Dat doe ik dan op de spiegels, als ik de blauwe lijntjes via de camera gebruik dan zit ik ook meestal tegen een andere auto aan.
Mja ik vind het alleen niet zo heel ver komen. Wel fijn dat het ver rondom komt, maar ik zie graag ook wat er in de verte zit of op zijn minst een beetje licht iets naar boven zodat er ook wat meer reflecteert. Maar het lijkt vooralsnog vooral op de grond te komen en als het maar bij 50 meter voor je op houdt, heb je er met 130 op de snelweg gewoon bar weinig aan. Van 0 tot 50 is het schitterend, maar daarbuiten doet het me te weinig.DennusB schreef op maandag 14 augustus 2017 @ 13:43:
[...]
Ja hier ook. Full-led spul in de Megane en juist erg blij mee, mooi wit, fel licht wat wat mij betreft ver genoeg komt. En als t echt nodig is schiet m'n grootlicht vanzelf aan (en dat is echt een bak licht).
[ Voor 4% gewijzigd door Martinspire op 14-08-2017 16:30 ]
Ik heb zelf een Seat Ibiza besteld. Die zou volgende week geleverd worden, dat is nu drie maanden uitgesteld. Wegens slechte communicatie vanuit de dealer heb ik dat pas eind vorige week te horen gekregen. Ik zat eigenlijk al langer naar de Megane te kijken en had spijt dat ik niet voor de Megane gekozen heb. Het kost me +- 90 euro per maand meer (netto - lease prijs en bijtelling) en ik denk dat ik het dat zeker wel waard vind. Ik heb dan gekeken naar de Renault Megane Bose (130PK handbak). En dan een aantal opties. Ook zie ik de uitvoering "Série Signature Exclusiv" die alles wat ik zo'n beetje wil standaard heeft.
Nu is mijn vraag aan jullie, wat vinden jullie: is de 90 per maand meerprijs de Megane waard t.a.v. de Seat Ibiza (nieuwe 2017 model)?
En wat zijn de levertijden van de Megane? Ik las laatst dat het wel 6 maanden kon zijn, wat is jullie ervaring?
Nu is mijn vraag aan jullie, wat vinden jullie: is de 90 per maand meerprijs de Megane waard t.a.v. de Seat Ibiza (nieuwe 2017 model)?
En wat zijn de levertijden van de Megane? Ik las laatst dat het wel 6 maanden kon zijn, wat is jullie ervaring?
I haven’t slept for three days, because that would be too long.
Ik zou allereerst de Leon eerder als concurrent zien van de Ibiza dan de Mégane (qua prijsklasse). Maar als je een mooie aanbieding kunt vinden, dan is dat natuurlijk erg interessant. 90 euro per maand is trouwens wel 1080 per jaar of 4320 per 4 jaar (ik gok dat je contract ongeveer 4 jaar zal zijn?). Je zult voor jezelf moeten beslissen of dat het waard is. Zelf vind ik hem erg compleet en fijn rijden. En je ziet hem ook niet zo heel veel, waardoor ie nog wel fris aanvoelt. Zo'n Leon of Ibiza is al een tijd hetzelfde. Er is volgens mij wel weer een refresh uitgebracht, maar veel anders is die ook nog niet. De Mégane is wat mij betreft wel wat moderner, maar dat moet je wel wat liggen misschien.miicker schreef op maandag 14 augustus 2017 @ 20:52:
Ik heb zelf een Seat Ibiza besteld. Die zou volgende week geleverd worden, dat is nu drie maanden uitgesteld. Wegens slechte communicatie vanuit de dealer heb ik dat pas eind vorige week te horen gekregen. Ik zat eigenlijk al langer naar de Megane te kijken en had spijt dat ik niet voor de Megane gekozen heb. Het kost me +- 90 euro per maand meer (netto - lease prijs en bijtelling) en ik denk dat ik het dat zeker wel waard vind. Ik heb dan gekeken naar de Renault Megane Bose (130PK handbak). En dan een aantal opties. Ook zie ik de uitvoering "Série Signature Exclusiv" die alles wat ik zo'n beetje wil standaard heeft.
Ik kan niet in de je portomonee kijken en ik heb nooit een Ibiza gereden, maar ik heb ook de Megane tce 130 Bose besteld maar dan de Estate. Ik denk een erg aangekleed model en qua prijs wordt het bij Seat erg lastig om een vergelijkbaar model te vinden denk ik. Levertijd weet ik nog niet, Franse fabriek is dicht op dit moment, maar ik schat, afhankelijk van de opties, zo'n 16-18 weken.miicker schreef op maandag 14 augustus 2017 @ 20:52:
De basis instelling is wel mechanisch afstelbaar, de automatische afstelling is dat inderdaad niet. De dealer zou je daarbij moeten kunnen helpen maar dat vergt wel een beetje aandringen (geen idee waarom maar ze werken er niet graag aan mee). 50 meter is inderdaad wat aan de korte kant op de snelweg, de berm kant zou zeker 100 meter ver moeten schijnen.Martinspire schreef op maandag 14 augustus 2017 @ 13:08:
[...]
Mja maar je moet hem dus ook op auto hebben en ook zelf op groot licht activeren toch? Nou had ik hem volgens mij wel eens op auto gehad, maar niet groot licht aangezet (wat een beetje onnatuurlijk aanvoelt).
Ik vind het enige echte nadeel aan full led dat ze geen sneeuw / ijs weg smelten in de winter
@Martinspire de Ibiza is juist recent compleet vernieuwd, rijden er nu misschien een handje vol van in Nederland. Van binnen echt compleet ander design en van buiten ook flink veranderd, dus dat is niet zo'n probleem 
Eerst maar eens met Alphabet contact opnemen om te kijken of ik die order echt nog kan annuleren, want de Renault dealer zou dat graag eerst willen weten, aangezien ze niet het model hebben staan waar ik in wil proefrijden, dan moeten ze die eerst gaan halen bij een ander filiaal.
Eerst maar eens met Alphabet contact opnemen om te kijken of ik die order echt nog kan annuleren, want de Renault dealer zou dat graag eerst willen weten, aangezien ze niet het model hebben staan waar ik in wil proefrijden, dan moeten ze die eerst gaan halen bij een ander filiaal.
De Ibiza is B-segment, de Megane is C-segment. Op dit gebied zou je idd beter de Ibiza met de Clio kunnen vergelijken, of de Megane met de Leon.miicker schreef op maandag 14 augustus 2017 @ 20:52:
Mijn werkgever had tot eind vorig jaar merkenbeleid (alleen Seat, Skoda, Volkswagen, Audi en Peugeot), dus een boel jonge collega's van me hebben Ibiza's. Als eerste autootje misschien erg leuk, maar ik vind ze persoonlijk toch nog wat te zakelijk/saai van binnen.
Ik rij nu in een Leon uit de lease pool terwijl ik wacht op mijn Megane GT-line 110 EDC. De Leon doet wat ie moet doen, maar dat is het dan ook. Ik word niet superblij als ik de auto instap ofzo (ja, ik ben er ook zo eentje die meer wilt dan alleen een functionele auto). Ik heb gewoon gemerkt dat als ik bij collega's in een Fabia, Octavia, Polo of Golf stap, dat multimedia systeem exact hetzelfde is, daardoor zou ik al bijna geen VAG meer willen leasen op misschien Audi na, als ik het geld ervoor zou over hebben.
Renault staat erom bekend dat je erg veel opties.gadgets voor je geld krijgt, maar is daarentegen misschien wel wat storingsgevoeliger (weet niet hoe dat laatste bij Seat/VAG zit).
Qua levertijden: ik heb week 17 besteld, en de prognose was week 36 aflevering bij dealer. Ik heb nog niet gedurfd te mailen voor een update omdat ik niet teleurgesteld wil zijn als ie nog wordt uitgesteld
Ja ik weet dat ie is vernieuwd, maar ik vind het verschil gewoon niet gigantisch. Aan de buitenkant zie je op 100 meter afstand niet of het nou de nieuwe is (dat vind ik vaak al fout 1 bij veel vernieuwingen, laat het eens zien) en binnenin blijf ik het saai vinden. Maar goed, het is wel in orde en er zit ook veel technische snufjes in beide auto's. Zoals striner ook zegt is het meer Ibiza -> Clio en Leon -> Mégane. Voor een goedkope Mégane kun je bv een hele rijk uitgeruste Clio krijgen, maar dat zul je zelf moeten beslissen.miicker schreef op dinsdag 15 augustus 2017 @ 08:50:
@Martinspire de Ibiza is juist recent compleet vernieuwd, rijden er nu misschien een handje vol van in Nederland. Van binnen echt compleet ander design en van buiten ook flink veranderd, dus dat is niet zo'n probleem
Levertijd lijkt wel een issue, maar misschien heeft Renault NL voor het tweede halfjaar wat meer productiecapaciteit ingekocht bij Renault FR. Ik denk dat het echter wat meer te maken had met die brand in de fabriek van deurpanelen en een moment waar nieuwe auto's werden teruggefloten voor inspectie (waarschijnlijk productiefout), dan dat het straks ook te lang gaat duren.
Overigens gaat het erg goed met Renault, dus dan is het ook wel logisch dat de wachttijden hoog zijn. Zolang je op tijd besteld en een prima auto kunt rijden in de tussentijd, lijkt met me verder prima. Weet alleen wel dat ze graag een C4 Cactus als voorloper geven bij Alphabet omdat die op de 1 of andere manier in dezelfde prijsklasse kan zitten

Gister nog even gekeken naar automatisch groot licht en inderdaad moet je zelf groot licht aanzetten bij auto-stand om hem te kunnen gebruiken. Al was het nog wat te licht waarop ie wel verlichting maar geen groot licht deed volgens mij
In ieder geval moet de garage de standaard verlichting maar wat hoger zetten. In een woonwijk gaat het prima, maar zoals gezegd op de snelweg wil ik wel wat meer. Maar dat komt verder wel goed.
Klopt als een bus, we hebben ook nog gekeken naar de megane maar als je ziet hoe ver je een clio kan aankleden voor hetzelfde geld. Dat hebben we dan dus ook gedaan, budget over (komt bruto bij salaris) t.o.v. boven budget bij een leuk aangeklede megane. Enige nadeel aan clio is uiteraard wat minder ruimte van binnen maar dat is voor ons geen obstakel. Daarnaast is de 110 pk nu ook in de clio leverbaar (en de clio is lekker licht dus met 110 pk wil dat wel vooruit).
Voornaamste reden waarom ik een Megane boven een Clio heb verkozen zijn de extra opties die je in Clio niet kan krijgen, en dan met name ACC 
Plus die light signatures voor en achter
Plus die light signatures voor en achter
Ook ik heb vergeleken maar mijn voornaamste reden om voor de Megane te kiezen is de ruimte. Heb in de Clio gezeten en kan echt niet achterin zitten zo krap.melcon schreef op dinsdag 15 augustus 2017 @ 09:32:
Klopt als een bus, we hebben ook nog gekeken naar de megane maar als je ziet hoe ver je een clio kan aankleden voor hetzelfde geld. Dat hebben we dan dus ook gedaan, budget over (komt bruto bij salaris) t.o.v. boven budget bij een leuk aangeklede megane. Enige nadeel aan clio is uiteraard wat minder ruimte van binnen maar dat is voor ons geen obstakel. Daarnaast is de 110 pk nu ook in de clio leverbaar (en de clio is lekker licht dus met 110 pk wil dat wel vooruit).
Zo'n verschuifbare achterbank zou in meer modellen aanwezig moeten zijn
Testing, one, two ...
Beschikt de Renault Megane als je kiest voor het 8,7" R-Link 2 multi media systeem ook over Apple Car Play en Android Auto?
Nog twee vragen aan Megane rijders:
Hoe bevalt het media systeem (vooral de bediening en de looks, vind de menu's er niet heel mooi uit zien in de filmpjes die ik gezien heb namelijk)?
Voor de Bose uitvoering rijders: hoe bevalt het geluid dat uit de speakers van Bose komt?
Hoe bevalt het media systeem (vooral de bediening en de looks, vind de menu's er niet heel mooi uit zien in de filmpjes die ik gezien heb namelijk)?
Voor de Bose uitvoering rijders: hoe bevalt het geluid dat uit de speakers van Bose komt?
Ja als je nu een Megane koopt zit er idd CarPlay en Android Auto op.miicker schreef op dinsdag 15 augustus 2017 @ 22:25:
Beschikt de Renault Megane als je kiest voor het 8,7" R-Link 2 multi media systeem ook over Apple Car Play en Android Auto?
Nieuwe hebben wel AA/ACP, de eerste lichtingen van de Mégane niet.miicker schreef op dinsdag 15 augustus 2017 @ 22:25:
12x SunPower X21-350-BLK @ Solar Edge SE3680H (4200Wp) | Dell Inspiron 15 7559 | OnePlus 9 Pro Stellar Black 12/256GB | Xbox Series X | LPG powered
Het media systeem bevalt mij prima, het is misschien geen state-of-the-art, maar t doet t wel altijd.miicker schreef op dinsdag 15 augustus 2017 @ 22:25:
Ik heb ook het Bose pack, en die is zeker aan te bevelen. Erg goed gebalanceerd geluid en de subwoofer in je kofferbak voegt _echt_ wat toe. Als je de ruimte hebt : Zeker bestellen!
Helemaal mee eens! Bediening van muziek (harder/zachter/next) gaat bij wel voor 99% via het scrolwiel achter het stuur (top systeem) Geluid is ook echt goed!DennusB schreef op woensdag 16 augustus 2017 @ 09:33:
[...]
Het media systeem bevalt mij prima, het is misschien geen state-of-the-art, maar t doet t wel altijd.
Ik heb ook het Bose pack, en die is zeker aan te bevelen. Erg goed gebalanceerd geluid en de subwoofer in je kofferbak voegt _echt_ wat toe. Als je de ruimte hebt : Zeker bestellen!
Voel me wel een beetje genaaid dat ik dus geen Apple Carplay heb aangezien ik een "oud" R-Link systeem heb..
De 110pk Clio is een flink stuk zwaarder dan de 90pk Clio, scheelt meer dan 100kg. Op papier is het verschil in prestatie erg klein (vooral de 0-100). Gezien de forse meerprijs (~50 euro per maand op de leaseprijs en dan ook nog is de extra bijtelling) leek het mij dit niet waard. Ook was het nergens mogelijk op de 110pk daadwerkelijk te berijden in een Clio.melcon schreef op dinsdag 15 augustus 2017 @ 09:32:
11.2 seconden naar de 100 voor een Clio met een 110pk diesel is in mijn ogen maar matig, als het rond de 10 had gezeten had ik misschien wel voor de zwaardere motor gekozen.
Helemaal mee eens! Mijn moeder heeft een Skoda Yeti en ik kan daar met mijn 1.95 en enorm lange benen gewoon achter mijzelf zitten! Dat kan ik in nagenoeg geen enkele auto van "normaal" formaat. Bijvoorbeeld de Seat Ateca heeft dan wel een grote achterbak, maar doordat de achterbank niet verschuifbaar is kan ik niet fatsoenlijk achterin zitten.hardware-lover schreef op dinsdag 15 augustus 2017 @ 22:24:
Zo'n verschuifbare achterbank zou in meer modellen aanwezig moeten zijn
Met de achterbank naar achteren en een volwaardig reservewiel onder de dubbele bodem is overigens de bagageruimte wel heel erg klein
Nieuw bestelde modellen hebben dat gewoon. Maar let erop: vooralsnog alleen in landscape. Aan de boven en onderkant heb je dus grote zwarte ruimte. Niet heel top, maar het begin is er. Ik verwacht dat ze dit wel blijven updaten.miicker schreef op dinsdag 15 augustus 2017 @ 22:25:
Het is misschien niet de meest moderne interface, maar het doet wat het moet doen. Het werkt vloeiend en komt toch vrij rap bij alle opties uit. Belangrijk: het is eigenlijk altijd wel goed leesbaar. En met je eigen kleur sfeerverlichting, is het toch wel wat anders dan de meeste auto's.Hoe bevalt het media systeem (vooral de bediening en de looks, vind de menu's er niet heel mooi uit zien in de filmpjes die ik gezien heb namelijk)?
Zelf had ik wel wat meer opties willen hebben bij bepaalde features (zie de ACC discussie hierboven), maar er is toch al wel wat in te stellen. Wel vind ik het jammer dat de shortcuts aan de zijkant van het scherm wat nutteloos zijn. Waarom men geen knoppen heeft gemaakt voor Audio/Navigatie/Temperatuur/Settings oid is me wat onduidelijk. Wel kun je snel je rijbaan-assistent uitschakelen (dunno waarom je dat zo nodig zou hebben). Naast het instellen van 4-control profielen, kun je ook algehele profielen instellen waardoor je dus ook andere zaken per profiel op kunt slaan. Wisselen ertussen is echter niet zo heel super en ook niet zo heel snel, maar het kan bv wel. Stel je wilt je partner een volledig eigen profiel geven, dan kan dat dus.
Klinkt goed, gaat lekker hard ook en blijft goed zuiver. Had nog wel graag meer opties gezien op het gebied van balans of equalizer (die heel beperkt is), maar verder eigenlijk niks te klagen. Klinkt eigenlijk altijd wel goed.Voor de Bose uitvoering rijders: hoe bevalt het geluid dat uit de speakers van Bose komt?
@Martinspire thanks voor je uitgebreide antwoord!
Dat laatste zou mooi zijn, maar als je kijkt naar het updatebeleid van Renault in het verleden zou ik er niet van uitgaan dat er updates komen die funcionaliteit toevoegen.Martinspire schreef op woensdag 16 augustus 2017 @ 18:58:
[...]
Nieuw bestelde modellen hebben dat gewoon. Maar let erop: vooralsnog alleen in landscape. Aan de boven en onderkant heb je dus grote zwarte ruimte. Niet heel top, maar het begin is er. Ik verwacht dat ze dit wel blijven updaten.
Er is wel een shortcut voor de airco. Onderin het scherm, in het midden drukken (waar je de ventilatortje en a/c ziet staan). En nog een keer drukken en je bent weer terug in het vorige scherm.Martinspire schreef op woensdag 16 augustus 2017 @ 18:58:
[...]
Waarom men geen knoppen heeft gemaakt voor Audio/Navigatie/Temperatuur/Settings oid is me wat onduidelijk.
[...]
En mijn "hoofdscherm" is navigatie boven en audio onder, als je daar op druk ga je natuurlijk ook naar die betreffende onderdelen.
Hier een tot nu toe tevreden Megane IV rijder in de Bose uitvoering, met een diesel en handbak, nu zo'n 4 weken in bezit
Ik weet niet of dit een update van Renault of vanuit Google moet zijn, om AA in portrait te krijgen. Zover ik weet zijn er nog geen andere portrait units op de markt die AA ondersteunen, maar op de telefoon zelf kan het wel. Kan best dat Google alleen heeft rekening gehouden met landscape units en voor nu alleen dat ondersteunt. Maar net zo goed is het een luie programmeerfeature vanuit RenaultJoni schreef op woensdag 16 augustus 2017 @ 20:54:
[...]
Dat laatste zou mooi zijn, maar als je kijkt naar het updatebeleid van Renault in het verleden zou ik er niet van uitgaan dat er updates komen die funcionaliteit toevoegen.
Binnenkort eens op het Google forum hierover informeren denk ik.
Brengt Renault eigenlijk updates voor r-link uit die je zelf kan updaten? Of moet die altijd via de dealer?
Nog niet veel in donker met de auto gereden maar vanavond viel me iets op.
De verlichtingssterkte van het scherm en tellerunit zijn beide in te stellen. Erg fijn
Maar de verlichtingssterkte van de sfeerverlichting is maar op 1 stand in te stellen welke voor dag en nacht geldig is en dat is dus niet praktisch
De verlichtingssterkte van het scherm en tellerunit zijn beide in te stellen. Erg fijn

Maar de verlichtingssterkte van de sfeerverlichting is maar op 1 stand in te stellen welke voor dag en nacht geldig is en dat is dus niet praktisch

Zo groot is het verschil niet, hij is inderdaad wel wat zwaarder (vanwege de zesbak). ff gespiekt op carbase (estate uiteraaard, zelfde uitrustings niveau)nooberke schreef op woensdag 16 augustus 2017 @ 16:49:
[...]
De 110pk Clio is een flink stuk zwaarder dan de 90pk Clio, scheelt meer dan 100kg. Op papier is het verschil in prestatie erg klein (vooral de 0-100). Gezien de forse meerprijs (~50 euro per maand op de leaseprijs en dan ook nog is de extra bijtelling) leek het mij dit niet waard. Ook was het nergens mogelijk op de 110pk daadwerkelijk te berijden in een Clio.
11.2 seconden naar de 100 voor een Clio met een 110pk diesel is in mijn ogen maar matig, als het rond de 10 had gezeten had ik misschien wel voor de zwaardere motor gekozen.
de 110 pk: massa 1.180 kg (0-100 in 11,2 - topsnelheid 194 km/h)
de 90 pk: massa 1.157 kg (0-100 in 12,0 - topsnelheid 180 km/h)
Dus geen 100 kg verschil, ik ben het met je eens dat het verschil in 0-100 tijd niet zo veel is. Nou doe ik niet dagelijks een 0-100 sprintje dus daar heb ik niet naar gekeken. Diesels doen de 0-100 over het algemeen niet zo snel als je kijkt naar vermogen, uiteraard liggen de bak verhoudingen daaraan ten grondslag (en het beperkte maximum toerental). Het verschil in tussen acceleratie tussen de 90 en 110 pk is wel een stuk groter en dat is wat je dagelijks ervaart
ter illustratie
Clio 90 pk | Clio 110 pk | |
90-130 in V | 17,1 | 11,8 |
90-130 in VI | - | 14,0 |
80-120 in V | 14,8 | 10,3 |
80-120 in VI | - | 13,0 |
80-100 in V | 6,0 | 4,6 |
80-100 in VI | - | 5,9 |
Zo als je ziet is de 110 zelfs in de zesde versnelling sneller op de tussen acceleraties. Daar is ook een logische verklaring voor, de 110 heeft een turbo met variabele geometrie dus een veel vlakker koppel verloop. En dat merk je goed bij hernemingen (vooral op de snelweg). Helaas was er inderdaad nog geen enkele 110 pk in NL beschikbaar, dat probleem had ik ook
@Martinspire Denk je dat je die lane departure warning kan uitzetten voor het geval van wegwerkzaamheden en conflicterende belijning?
Die gewichten zijn wel beetje apart, ik heb de gewichten uit de prijslijst van Renault genomen. Mag toch aannemen dat ze daar geen hoger gewicht zullen verzinnen.melcon schreef op donderdag 17 augustus 2017 @ 07:29:
[...]
Zo groot is het verschil niet, hij is inderdaad wel wat zwaarder (vanwege de zesbak). ff gespiekt op carbase (estate uiteraaard, zelfde uitrustings niveau)
de 110 pk: massa 1.180 kg (0-100 in 11,2 - topsnelheid 194 km/h)
de 90 pk: massa 1.157 kg (0-100 in 12,0 - topsnelheid 180 km/h)
Dus geen 100 kg verschil, ik ben het met je eens dat het verschil in 0-100 tijd niet zo veel is. Nou doe ik niet dagelijks een 0-100 sprintje dus daar heb ik niet naar gekeken. Diesels doen de 0-100 over het algemeen niet zo snel als je kijkt naar vermogen, uiteraard liggen de bak verhoudingen daaraan ten grondslag (en het beperkte maximum toerental). Het verschil in tussen acceleratie tussen de 90 en 110 pk is wel een stuk groter en dat is wat je dagelijks ervaart![]()
ter illustratie![]()
Clio 90 pk Clio 110 pk 90-130 in V 17,1 11,8 90-130 in VI - 14,0 80-120 in V 14,8 10,3 80-120 in VI - 13,0 80-100 in V 6,0 4,6 80-100 in VI - 5,9
Zo als je ziet is de 110 zelfs in de zesde versnelling sneller op de tussen acceleraties. Daar is ook een logische verklaring voor, de 110 heeft een turbo met variabele geometrie dus een veel vlakker koppel verloop. En dat merk je goed bij hernemingen (vooral op de snelweg). Helaas was er inderdaad nog geen enkele 110 pk in NL beschikbaar, dat probleem had ik ookHet verschil in lease bedrag was bij ons maar 20 euro, dus dat vond ik het wel waard en inderdaad wat meer bijtelling.
@Martinspire Denk je dat je die lane departure warning kan uitzetten voor het geval van wegwerkzaamheden en conflicterende belijning?
Zo ver had ik mij er niet in verdiept, heb de 110 in een Megane gereden en dat was duidelijk een fijner blok. Versnellingen kwamen ook fijner uit naar mijn mening. Mijn leaseregeling berekend inclusief brandstof, doordat de 110 geen Eco2 geval is is in theorie het brandstofverbruik een fors stuk hoger. Voor 20 euro in plaats van 50 had ik waarschijnlijk ook wel de 110 genomen.
Overigens zijn de verschillen in tussensprints veel groter dan ik zou verwachten, in de lagere versnellingen dan de zes is het misschien niet helemaal eerlijk omdat bij de zesbak de de versnellingen onder de 6 wat korter zijn dan de versnellingen van de 5 bak. Maar zelfs in de zes zie je nog best een stevig verschil. Een groter verschil dan wat ik aan de hand van de 0-100 zou verwachten.
Dat is een goeie maar op de online variant v/d prijs lijst is het verschil zelfs nog kleiner (1165 om 1180) https://prijslijst.renaul...html?init=init_html5.xml&
Foutje wellicht? Het voornaamste verschil in gewicht is de zes bak (die weegt 25 kg meer), de rest van het verschil is iets grotere radiateur + intercooler. Dus meer dan 30 kg verschil zou het nooit kunnen zijn.
De 110 is sowieso een fijner blok inderdaad, juist vanwege die zes bak (komen wat je zegt de versnellingen mooier uit). Onze lease regeling berekend tegenwoordig op praktijk verbruik en daardoor worden zulke verschillen een stuk kleiner (goede zaak w.m.b.
).
Als je puur naar vermogen/koppel kijkt zijn de verschillen inderdaad groter dan je zou verwachten. Oorzaak hiervoor is dat de 90 pk een normale turbo heeft, deze raakt boven de 2800 toeren buiten adem waardoor de vermogens opbouw terug loopt. De 110 heeft een turbo met variabele geometrie, dat wil zeggen dat deze zich als een kleine turbo gedraagd tot 2500 toeren (precies zo als de 90). Daarna wordt de geometrie langzaam versteld en functioneert die als een grotere turbo. Gevolg is dat de 110 de vermogensopbouw boven de 2800 toeren gewoon lineair door gaat tot +/- 4000 toeren en dus niet terug loopt. Daar komt het verschil vandaan
Foutje wellicht? Het voornaamste verschil in gewicht is de zes bak (die weegt 25 kg meer), de rest van het verschil is iets grotere radiateur + intercooler. Dus meer dan 30 kg verschil zou het nooit kunnen zijn.
De 110 is sowieso een fijner blok inderdaad, juist vanwege die zes bak (komen wat je zegt de versnellingen mooier uit). Onze lease regeling berekend tegenwoordig op praktijk verbruik en daardoor worden zulke verschillen een stuk kleiner (goede zaak w.m.b.
Als je puur naar vermogen/koppel kijkt zijn de verschillen inderdaad groter dan je zou verwachten. Oorzaak hiervoor is dat de 90 pk een normale turbo heeft, deze raakt boven de 2800 toeren buiten adem waardoor de vermogens opbouw terug loopt. De 110 heeft een turbo met variabele geometrie, dat wil zeggen dat deze zich als een kleine turbo gedraagd tot 2500 toeren (precies zo als de 90). Daarna wordt de geometrie langzaam versteld en functioneert die als een grotere turbo. Gevolg is dat de 110 de vermogensopbouw boven de 2800 toeren gewoon lineair door gaat tot +/- 4000 toeren en dus niet terug loopt. Daar komt het verschil vandaan
Ja precies t zelfde hier, 1 maand voordat de CarPlay support kwam kreeg ik m'n auto. En toen hadden ze beloofd dat ik t ook al zou hebben (bij bestelling en aflevering zelfs). Beetje jammer. Maar goed, verder erg blij met de auto!Egeau schreef op woensdag 16 augustus 2017 @ 16:37:
[...]
Helemaal mee eens! Bediening van muziek (harder/zachter/next) gaat bij wel voor 99% via het scrolwiel achter het stuur (top systeem) Geluid is ook echt goed!
Voel me wel een beetje genaaid dat ik dus geen Apple Carplay heb aangezien ik een "oud" R-Link systeem heb..
Het is nog raarder, bij mij ging het om de hatchback, als ik in de prijslijst kijkmelcon schreef op donderdag 17 augustus 2017 @ 09:27:
Dat is een goeie maar op de online variant v/d prijs lijst is het verschil zelfs nog kleiner (1165 om 1180) https://prijslijst.renaul...html?init=init_html5.xml&
De 110 is sowieso een fijner blok inderdaad, juist vanwege die zes bak (komen wat je zegt de versnellingen mooier uit). Onze lease regeling berekend tegenwoordig op praktijk verbruik en daardoor worden zulke verschillen een stuk kleiner (goede zaak w.m.b.).
Hatchback 90: 1065
Estate 90: 1157
Hatchback 110: 1180
Station 110: 1165
Die 1180 moet welhaast een fout zijn, ik vermoed dat het 1080 moet zijn
Ff heel iets anders:
Iemand een tip hoe een spinnetje (die ELKE morgen een nieuw web gesponnen heeft voor mijn zijspiegel
) te verwijderen?
Iemand een tip hoe een spinnetje (die ELKE morgen een nieuw web gesponnen heeft voor mijn zijspiegel
Ja dat weet ik, maar dat is op het scherm en niet ernaast. Al maakt het weinig uit want je kunt die knoppen ernaast ook niet blind aanraken omdat je het niet kunt voelen. Maar gezien de ruimte, hadden er best meer shortcuts gemogen. Maar ook omdat je dus je navigatie en muziek ook elders kunt zetten op je homescreen (al is dat met het gebrek aan widgets erg lastig) is het jammer dat ze er niet gewoon handig naast zitten. Switchen naar Bluetooth doe ik overigens lekker via de knop aan de stengel bij het stuur. Overigens kun je ook die weer aan de bovenkant van het scherm benaderen, maar bv navigatie is nergens snel te klikken en dat vind ik toch wel raar.JustSomeone schreef op woensdag 16 augustus 2017 @ 21:02:
[...]
Er is wel een shortcut voor de airco. Onderin het scherm, in het midden drukken (waar je de ventilatortje en a/c ziet staan). En nog een keer drukken en je bent weer terug in het vorige scherm.
En mijn "hoofdscherm" is navigatie boven en audio onder, als je daar op druk ga je natuurlijk ook naar die betreffende onderdelen.
Maybe, maar het kan best zijn dat Google vereist dat je bepaalde zaken update (of omdat het straks verplicht wordt omdat de app het vereist). Maar de vraag is momenteel vooral waar het probleem ligt.Joni schreef op woensdag 16 augustus 2017 @ 20:54:
[...]
Dat laatste zou mooi zijn, maar als je kijkt naar het updatebeleid van Renault in het verleden zou ik er niet van uitgaan dat er updates komen die funcionaliteit toevoegen.
Tweakers had eens een artikel over een preview-event van AA waarbij ze ook een demo-auto hadden staan. Deze auto had wel een portrait view. Of die uiteindelijk ook released is, weet ik niet. Het klopt dat het vooral landscape is omdat 90% van de auto's dat heeft. Ik kan me voorstellen dat het misschien nog niet beschikbaar is ivm issues. Op de telefoon kan het echter al wel, dus ik vraag me af in hoeverre dat een probleem zou zijn.striner schreef op woensdag 16 augustus 2017 @ 22:00:
[...]
Ik weet niet of dit een update van Renault of vanuit Google moet zijn, om AA in portrait te krijgen. Zover ik weet zijn er nog geen andere portrait units op de markt die AA ondersteunen, maar op de telefoon zelf kan het wel. Kan best dat Google alleen heeft rekening gehouden met landscape units en voor nu alleen dat ondersteunt. Maar net zo goed is het een luie programmeerfeature vanuit Renault
Binnenkort eens op het Google forum hierover informeren denk ik.
Al lijkt me voorlopig Car Play superieur omdat je daar meer apps kunt openen dan bij AA. Die blijft toch nog steeds vrij beperkt. Sowieso snap ik Google niet echt en waarom ze AA zo dichtgetimmerd houden. Op die manier zorg je ervoor dat straks een alternatieve app of telefoonbouwer iets gaat releasen omdat AA tekort schiet. Ik zie een Samsung of HTC dat best doen namelijk.
Kan, maar vind ik alsnog een vrij specifieke usecase. En op zich voor die optie zou het kunnen, maar waarom dan niet ook als widget?melcon schreef op donderdag 17 augustus 2017 @ 07:29:
[...]
Dwazer schreef op donderdag 17 augustus 2017 @ 11:18:
Ff heel iets anders:
Iemand een tip hoe een spinnetje (die ELKE morgen een nieuw web gesponnen heeft voor mijn zijspiegel) te verwijderen?

Geen idee verder. Ook zou ik nog iets willen wat makkelijk de vliegjes van mn motorkap verwijdert. Met dit weer zit ie al weer onder als ik van de wasstraat terugkom
Sinds deze week de trotse bezitter van een Renault Twingo Limited. Stoere wagen die in vergelijking met de Twingo II, waar ik hiervoor mee reed, in mijn ogen toch wel wat comfortabeler en luxer is.
De afgelopen dagen beetje gespeeld met R&GO. Werkt op zich prima, alleen krijg ik spraakherkenning niet aan de praat. Als ik op het 'spraakherkenningsknopje' op het stuur druk (lang of kort) gebeurt er niets. Radio blijft doorspelen, telefoon blijft op zwart en geeft geen krimp. Gebruik een iPhone 7 en alle instellingen bij Siri staan aan. Telefoon al een keer opnieuw opgestart, opnieuw gekoppeld met het systeem, R&GO-app verwijderd. Maar niets lijkt te helpen. Iemand die dit ook ervaart of heeft ervaren?
De afgelopen dagen beetje gespeeld met R&GO. Werkt op zich prima, alleen krijg ik spraakherkenning niet aan de praat. Als ik op het 'spraakherkenningsknopje' op het stuur druk (lang of kort) gebeurt er niets. Radio blijft doorspelen, telefoon blijft op zwart en geeft geen krimp. Gebruik een iPhone 7 en alle instellingen bij Siri staan aan. Telefoon al een keer opnieuw opgestart, opnieuw gekoppeld met het systeem, R&GO-app verwijderd. Maar niets lijkt te helpen. Iemand die dit ook ervaart of heeft ervaren?
Verwijderd
Hoe kan ik makkelijk zien of ik Android Auto heb? Auto is op 25 juli geleverd, dus ik ging er vanuit dat het er op zat. Maar ik krijg het niet aan de praat.
Heb de app op mijn smartphone (oneplus 2) staan en heb de telefoon in de auto verbonden met de usb kabel. Ik krijg dan op de telefoon wat opties (alleen opladen, gegevensoverdracht, enz...). Heb alle opties geprobeerd maar nergens krijg ik connectie met de auto.
Heb de app op mijn smartphone (oneplus 2) staan en heb de telefoon in de auto verbonden met de usb kabel. Ik krijg dan op de telefoon wat opties (alleen opladen, gegevensoverdracht, enz...). Heb alle opties geprobeerd maar nergens krijg ik connectie met de auto.
Mijn Megane heeft Android Auto en heeft versienummer 3.3.16.946 (Softwarerelease).
Android Auto werkte vrijwel meteen met mijn Sony Xperia X (na installatie van android auto op de telefoon) na aansluiten usb kabel geloof ik
Is al weer een tijdje geleden, heb het maar 1x uitgeprobeerd
Android Auto werkte vrijwel meteen met mijn Sony Xperia X (na installatie van android auto op de telefoon) na aansluiten usb kabel geloof ik
https://www.shiftech.eu/e...016-iv/petrol/1.2-tce-130Bonjour Monsieur
Je me permets de vous contacter car nous pensons pouvoir reprogrammer votre voiture. La seule chose qui pose actuellement problème c'est la protection qu'il y a sur le calculateur moteur. Voici pourquoi nous aurions besoin d'un véhicule équipé du moteur 1.2 TCE de dernière génération durant deux jours, de manière à contourner la protection.
J'ai vu que vous étiez sur notre liste de développement, c'est la raison pour laquelle je me permets de vous contacter.
Seriez vous prêt à nous confier votre véhicule durant deux jours ? Nous vous mettrions bien entendu, un véhicule de courtoisie à disposition et la reprogrammation vous serait gracieusement offerte.
N'hésitez pas à me contacter si vous avez la moindre question.
Dans l'attente de votre réponse, je vous souhaite une excellente soirée.
Nog 4 jaar myRenault garantie, beter wachten tot na de garantie om eraan te laten prutsen?
Referentie Még 3 1.2 Tce winst: https://www.shiftech.eu/e...14-iii/petrol/1.2-tce-130
[ Voor 8% gewijzigd door anessie op 18-08-2017 01:02 ]
Verwijderd
Ik heb dezelfde software versie. Vreemd dat ik het dan niet werkende krijg...JustSomeone schreef op donderdag 17 augustus 2017 @ 21:12:
Mijn Megane heeft Android Auto en heeft versienummer 3.3.16.946 (Softwarerelease).
@anessie ze geven wel realistische cijfers dus wat dat betreft lijkt het me wel een goeie toko. Of je wil wachten of niet is aan jezelf, maar een goede mapping (of dat nou origineel is of één voor wat extra's onder de kap) zal je motor nooit slopen. Sommige modellen moet je niet te ver gaan kwa koppel i.v.m. de koppeling maar dat is bij de 1.2 Tce niet van toepassing.
Hebben jullie nog steeds het ordernr in MyRenault kunnen ingeven en de bestelstatus in de gaten kunnen houden? Begreep dat Renault dit niet meer ondersteund....
Zie de video die ik een paar pagina's terug gepost heb (link)Verwijderd schreef op donderdag 17 augustus 2017 @ 20:45:
Hoe kan ik makkelijk zien of ik Android Auto heb? Auto is op 25 juli geleverd, dus ik ging er vanuit dat het er op zat. Maar ik krijg het niet aan de praat.
Ergens in je settings zal een knopje "smartphone mirroring" moeten zitten om aan te geven dat je auto op zijn minst compatibel is met AA/AC. De rest van de video legt uit hoe je zou moeten verbinen.
Even langs de wasbox en met de spuitlans je spiegels ook meenemen. Probleem opgelost.Dwazer schreef op donderdag 17 augustus 2017 @ 11:18:
Ff heel iets anders:
Iemand een tip hoe een spinnetje (die ELKE morgen een nieuw web gesponnen heeft voor mijn zijspiegel) te verwijderen?
Nee, merp!
Ik heb nog steeds hetzelfde probleem. Overigens zitten mijn USB-poorten niet daar maar voor de pook van de automaat onder de rest van het dashboard. Tenzij ik daar een USB-poort gemist heb natuurlijkstriner schreef op vrijdag 18 augustus 2017 @ 09:06:
[...]
Zie de video die ik een paar pagina's terug gepost heb (link)
Ergens in je settings zal een knopje "smartphone mirroring" moeten zitten om aan te geven dat je auto op zijn minst compatibel is met AA/AC. De rest van de video legt uit hoe je zou moeten verbinen.
Beiden ook geprobeerd en hier komt ook niks. Ik heb een vermoeden dat het komt door de custom rom of door rooten of iets. Zal van het weekend nog effe kijken.
Edit: snelle google toont me dat het misschien komt door root. Magisk schijnt te werken, maar ik heb chainfire en dan wil ie blijkbaar niet
[ Voor 8% gewijzigd door Martinspire op 18-08-2017 09:52 ]
Ondertussen zit ik weer lekker bij de Renault dealer. Gisteren toen ik wilde parkeren deed opeens m'n elek handrem het niet meer, ging knipperen en gaf in t scherm aan dat er een probleem was. Na het opnieuw starten van de auto gaf ie aan dat zowat alles kapot was, blind-spot detection, adaptive cruise control, parkeersensoren etc.... dus maar even laten checken.
Filmpje is ook van de Megane ScenicMartinspire schreef op vrijdag 18 augustus 2017 @ 09:50:
[...]
Ik heb nog steeds hetzelfde probleem. Overigens zitten mijn USB-poorten niet daar maar voor de pook van de automaat onder de rest van het dashboard. Tenzij ik daar een USB-poort gemist heb natuurlijk
Beiden ook geprobeerd en hier komt ook niks. Ik heb een vermoeden dat het komt door de custom rom of door rooten of iets. Zal van het weekend nog effe kijken.
Edit: snelle google toont me dat het misschien komt door root. Magisk schijnt te werken, maar ik heb chainfire en dan wil ie blijkbaar niet
Bij mij in de handbak versie heb ik de ubs poorten op dezelfde plek als bij jou zitten.
Het zou best kunnen dat het aan je telefoon ligt, je root misschien inderdaad.
Mijn toestel is nog helemaal standaard en (heb het maar 1x geprobeerd) niets aangepast dan apk installeren en aansluiten met usb kabel
Je hebt toch geen steenmarter in de auto gehad hé?DennusB schreef op vrijdag 18 augustus 2017 @ 09:51:
Ondertussen zit ik weer lekker bij de Renault dealer. Gisteren toen ik wilde parkeren deed opeens m'n elek handrem het niet meer, ging knipperen en gaf in t scherm aan dat er een probleem was. Na het opnieuw starten van de auto gaf ie aan dat zowat alles kapot was, blind-spot detection, adaptive cruise control, parkeersensoren etc.... dus maar even laten checken.
Nee, merp!
Geen idee, ik wist niet eens wat het was tot ik het ging googlen xDPauseBreak schreef op vrijdag 18 augustus 2017 @ 09:59:
[...]
Je hebt toch geen steenmarter in de auto gehad hé?
Verwijderd
Hartelijk bedankt voor de link. Dan is mijn auto dus niet compatibel. Voel me wel een beetje in't zak gezet nu, want vanaf productieweek 16 gingen ze dit allemaal hebben. Mijn auto is 25 juli geleverd.striner schreef op vrijdag 18 augustus 2017 @ 09:06:
[...]
Zie de video die ik een paar pagina's terug gepost heb (link)
Dit topic is gesloten.