Het grote Renault topic - Deel 6 Vorige deel Overzicht Laatste deel

Dit topic is onderdeel van een reeks. Ga naar het meest recente topic in deze reeks.

Pagina: 1 ... 33 ... 48 Laatste
Acties:
  • 240.421 views

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• anessie
  • Registratie: November 2008
  • Laatst online: 26-08 03:28
[YouTube: https://www.youtube.com/watch?v=32IU9IY_gdk]

[ Voor 10% gewijzigd door anessie op 24-06-2017 02:28 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• gertjuh1987
  • Registratie: Juni 2017
  • Laatst online: 29-07-2021
Het is een nieuwe auto met nu 300 km op de teller. Het is geen automaat. Ik zal eens kijken of ik het op kan nemen

Acties:
  • +5 Henk 'm!

• melcon
  • Registratie: April 2004
  • Laatst online: 16-09 14:17
Gister mocht de clio voor z'n 150k beurt (incl. distributie), de plannings man vroeg wat voor vervangend vervoer ik zou willen.
Dat is natuurlijk een hele open vraag en heb heel brutaal om een Zoe gevraagd ;D
Dat kon geregeld worden dus helemaal top, het was ook nog de nieuwe Z.E. 40
Afbeeldingslocatie: https://lh3.googleusercontent.com/ahBNTtBq2MkZFqca6FBwF7AN80_e9eBKKBqpUidZjNuxYbU7jAMcZAsaAafobxCjSF7XT7Eco6_s15v3en21tCbtFZm8gnn4iSgD1HwbtDkHc414VKZSwOu7F8phVCc_hOy-nTY=w1707-h960-no

Die mocht dus mee naar het werk, mooi vooraan parkeren aan de laadpaal(scheelt 1 km lopen t.o.v. de parkeerplaats :P).
Afbeeldingslocatie: https://lh3.googleusercontent.com/BeWu1jzGE-1itl_mwGLB1S25bZQbfD4uDx7ni4zeljqf828wSan6P1iBJbRPmY8A02kzsVBUeBdOdrfuU1Wix8mkn8Ep-3EDOkshXQF6qlPdS4-G3h5nmetomrVgyMKmQTNmFUc=w1707-h960-no
Afbeeldingslocatie: https://lh3.googleusercontent.com/-djvqiKFRfXZDVAhkuHxqv9RjYqDE9dbvdh80ya7z3B7tIUzkecanaV4PKMzWYNNUvJcdRfeqVM2UwPoUyzVr8njaAumAo0TdyRXEGbjaofBpdvjCL2lCPxZqIIPVBRrJvHQGBg=w1707-h960-no

De Zoe rijdt opvallend lekker en is echt belachelijk snel tot +/- 60 (0-50 zou geschieden in 2.6 seconden volgens Renault en dat geloof ik wel). Daarna gaat het ook nog wel snel maar niet meer idioot snel. In de stad rij je eigenlijk alles gewoon los, als je hem vloert is er echt nul vertraging, dus zelfs snelle auto's hebben even nodig om weer bij te komen. Uiteraard is de Zoe daarvoor niet bedoeld, desalniettemin wel leuk. Kwa rijbeleving is het gewoon nul uiteraard, pure stilte en that's it. Wegligging is wel goed, gaat prima de bocht om, stuurgevoel ook in orde, filtert niet te veel en niet te licht.

Als je op je bestemming aankomt en de start/stop knop indrukt om de motor "uit" te zetten, krijg je een netjes rit rapportje op het R-Link scherm:Afbeeldingslocatie: https://lh3.googleusercontent.com/isGCv-lNiivSzcKPHsA4m3_lcTXjb2k548sThaPacMuXaCHG3Tw2gZhu0yxYren5erRjDbPCuZBaKxQkFOMVrRPmO3onW1OcfH01dAlxIG_hwG3yr6ROx1CILnqI63Kkn_rhY_g=w1707-h960-no
Mijn score is blijkbaar niet zo indrukwekkend, dat zal vast met de snelheid te maken hebben. Ik rij op de snelweg standaard 140 en dat is ook de top van de Zoe (hoger kan wel maar doen ze niet i.v.m. dat de thermische belasting dan mogelijk te hoog wordt). Anticiperen doe ik dan blijkbaar wel goed (hoeveel je remt vs hoeveel je gas los laat, laatste regenereert veel meer).

Kwa uiterlijk is het gewoon een leuke verschijning en eigenlijk gewoon een mooie auto, veel mensen hebben niet eens door het een elektrische auto is en denken dat het een soort clio is. Een i3 of een leaf zijn in vergelijking met deze gewoon echt lelijk (mening!).
Afbeeldingslocatie: https://lh3.googleusercontent.com/lntH05F8fSbidqmVWNPt8DiWsFRIYrDxwgwM4mf3PCnXeHNgvMAST-lkW8_TGl2iVEdw22u0IPLuzUeoG1YHA6jcNsPFK0U7zrYCck_YzXR_GLxxL6fLngSMmr5wy6r0NGUOiuM=w1707-h960-no
Afbeeldingslocatie: https://lh3.googleusercontent.com/qGXNax8zyekeT4gwQTAa-iNSvleTIphBUaQHziAt6h-lYzFty8_37plviPs_tp64VoUPLz0ZnBWHwh5_l_BTKedHQ5K8iCn03ic9RkDG4ofMiLuqJJ_6Br6XqJBDVFW8nrGb5xk=w1707-h960-no
Afbeeldingslocatie: https://lh3.googleusercontent.com/vYDUEw_EzuGDxTL7DA2VzWR5n_BxKSCDD14_MESsWR-3danXUu3K0aCWWEapaIgoPgxEYv5j4fN3qYDfDrlsM2g39i-Rf1zlNddyqlh9q7u15pkywS-S11h5I6kzSEc5vfkSs-E=w1707-h960-no

De afwerking van het interieur is echt goed, het sluit allemaal keurig aan en mooie materialen en mooi vorm gegeven. In het kader van gewaagde uitspraken, het is mooier afgewerkt en vormgegeven als bij Tesla. Kwa binnenruimte is het veel ruimer dan dat je op basis v/d buitenkant zou verwachten, zo wel voor als achterin kunnen lange mensen uitstekend zitten. De zit is wel scenic hoogte zeg maar i.v.m. de batterij. Kofferbak is ook van het type ruim, aanzienlijk ruimer als een gewone clio.
Afbeeldingslocatie: https://lh3.googleusercontent.com/-6BBkwSIzLCfrDlNMKdXJbuuGcj9KLz5zSrtzX2DX6I5hyM1FGvq6IM2g1SEQX0Cf9dOQg_fnxGfS6G_jjJEOE-5721WD4F_MfT9JjQcWXzDRB2y6j_71SLVRvnRW8ivnGk_jII=w1707-h960-no
Afbeeldingslocatie: https://lh3.googleusercontent.com/w5kiurYFONPkrnCTSL46R317D4D9i5eUx6bAibKF7zF4JSuHhJuoAFO-8wIJS-HglkpDIT2ljQxhMB8TjREvUZ_7eCzhikK-s8B8iM0oyhk9PZaW9xwjZPVch2cMcghZs45Abco=w540-h960-no

Samen gevat, ik zie wel dat dit best wel eens de toekomst kan worden. Ik was erg benieuwd hoe één en ander zou rijden en zeker voor mijn woon-werk verkeer zou het stiekem echt perfect zijn. Toch is het (nog?) niet mijn toekomst, je zit de hele tijd naar het scherm te kijken hoeveel km je nog kan rijden (dat zal vast wennen). De beleving mist ook gewoon en ik rij ook regelmatig langere afstanden en dan voldoet het gewoon niet, zeker niet als je van doorrijden houdt. Als je rustig rijdt gaat de resterende actie radius rap omhoog maar ik wil gewoon door rijden ;)

Daarnaast afgelopen maand bericht gekregen dat ik wat nieuws mocht gaan bestellen voor de Clio (contract loopt eind oktober af), dus toen werd het eens kijken wat de opties zijn :)
Ons mobiliteit budget is flink omhoog gegaan, dus zelfs een Talisman ligt binnen bereik ::) aan de andere kant is de bijtelling ook flink omhoog gegaan (de huidige is nog een 14%).
Na het bekijken van alle opties besloten dat het weer een clio moest worden, financieel moet het ook leuk blijven (restant budget komt bij het salaris op dus overhouden is gunstig).

Wel besloten om voor een Estate te gaan, extra kofferbak ruimte is wel handig als je met z'n vieren bent.
Goed, toen maar eens kijken, welke opties zijn er op motorisch gebied, 90 pk in een clio is best redelijk maar er blijkt met de phase II ook een 110 pk variant te zijn met zes bak.
Verschil in lease bedrag is minimaal dus lijkt me duidelijk, 20 pk extra ;)

Alles bij elkaar is het dit pakketje geworden, ingediend via de portal, dus nu wachten tot de bestelling geplaatst wordt.
Renault Clio estate (5-deurs) 1.5dci energy intens 81kW Afbeeldingslocatie: https://www.cdn.renault.com/content/dam/Renault/master/vehicules/clio-estate-k98-ph2/overview/renault-clio-estate-k98-ph2-overview-gt-line-001.jpg.ximg.l_full_m.smart.jpg

Bekleding: GT-Line
Kleur: Bleu Iron RQH

Met de volgende opties en/of accessoires
Optie: Achteraf montage afneembare trekhaak 13 polige aansluiting (+ aansluit set GT Line)
Optie: GT-LINE PAKKET 16 inch - Full LED koplampen, parkeersensoren achter optisch + sonisch, handsfree, climate control, regen/licht sensor, elektrisch bediende ramen voor+achter, elektrisch inklapbare + verwarmbare buitenspiegels, soft touch dashboard, kuipstoelen bestuurder+passagier beiden in hoogte verstelbaar, vollediger leder sport stuurwiel, spiegelkappen afwijkende kleur
Optie: Kaart van geheel Europa
Optie: R-LINK PAKKET - R-Link system, android auto, DAB+, 3D sound (Wow... :P ;D ;D)
Optie: SIEGE PAKKET GT-Line - automatisch dimmende binnenspiegel, stoelverwarming)
- Middenarmsteun vóór met opbergvak

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Gri77ie
  • Registratie: Februari 2016
  • Laatst online: 16-06 03:20

Gri77ie

Ok.... het zal gerust....

melcon schreef op woensdag 28 juni 2017 @ 10:18:
Gister mocht de clio voor z'n 150k beurt (incl. distributie), de plannings man vroeg wat voor vervangend vervoer ik zou willen.
Dat is natuurlijk een hele open vraag en heb heel brutaal om een Zoe gevraagd ;D
[afbeelding]

Die mocht dus mee naar het werk, mooi vooraan parkeren aan de laadpaal(scheelt 1 km lopen t.o.v. de parkeerplaats :P).
[afbeelding]
[afbeelding]

De Zoe rijdt opvallend lekker en is echt belachelijk snel tot +/- 60 (0-50 zou geschieden in 2.6 seconden volgens Renault en dat geloof ik wel). Daarna gaat het ook nog wel snel maar niet meer idioot snel. In de stad rij je eigenlijk alles gewoon los, als je hem vloert is er echt nul vertraging, dus zelfs snelle auto's hebben even nodig om weer bij te komen. Uiteraard is de Zoe daarvoor niet bedoeld, desalniettemin wel leuk. Kwa rijbeleving is het gewoon nul uiteraard, pure stilte en that's it. Wegligging is wel goed, gaat prima de bocht om, stuurgevoel ook in orde, filtert niet te veel en niet te licht.

Als je op je bestemming aankomt en de start/stop knop indrukt om de motor "uit" te zetten, krijg je een netjes rit rapportje op het R-Link scherm:[afbeelding]
Mijn score is blijkbaar niet zo indrukwekkend, dat zal vast met de snelheid te maken hebben. Ik rij op de snelweg standaard 140 en dat is ook de top van de Zoe (hoger kan wel maar doen ze niet i.v.m. dat de thermische belasting dan mogelijk te hoog wordt). Anticiperen doe ik dan blijkbaar wel goed (hoeveel je remt vs hoeveel je gas los laat, laatste regenereert veel meer).

Kwa uiterlijk is het gewoon een leuke verschijning en eigenlijk gewoon een mooie auto, veel mensen hebben niet eens door het een elektrische auto is en denken dat het een soort clio is. Een i3 of een leaf zijn in vergelijking met deze gewoon echt lelijk (mening!).
[afbeelding]
[afbeelding]
[afbeelding]

De afwerking van het interieur is echt goed, het sluit allemaal keurig aan en mooie materialen en mooi vorm gegeven. In het kader van gewaagde uitspraken, het is mooier afgewerkt en vormgegeven als bij Tesla. Kwa binnenruimte is het veel ruimer dan dat je op basis v/d buitenkant zou verwachten, zo wel voor als achterin kunnen lange mensen uitstekend zitten. De zit is wel scenic hoogte zeg maar i.v.m. de batterij. Kofferbak is ook van het type ruim, aanzienlijk ruimer als een gewone clio.
[afbeelding]
[afbeelding]

Samen gevat, ik zie wel dat dit best wel eens de toekomst kan worden. Ik was erg benieuwd hoe één en ander zou rijden en zeker voor mijn woon-werk verkeer zou het stiekem echt perfect zijn. Toch is het (nog?) niet mijn toekomst, je zit de hele tijd naar het scherm te kijken hoeveel km je nog kan rijden (dat zal vast wennen). De beleving mist ook gewoon en ik rij ook regelmatig langere afstanden en dan voldoet het gewoon niet, zeker niet als je van doorrijden houdt. Als je rustig rijdt gaat de resterende actie radius rap omhoog maar ik wil gewoon door rijden ;)

Daarnaast afgelopen maand bericht gekregen dat ik wat nieuws mocht gaan bestellen voor de Clio (contract loopt eind oktober af), dus toen werd het eens kijken wat de opties zijn :)
Ons mobiliteit budget is flink omhoog gegaan, dus zelfs een Talisman ligt binnen bereik ::) aan de andere kant is de bijtelling ook flink omhoog gegaan (de huidige is nog een 14%).
Na het bekijken van alle opties besloten dat het weer een clio moest worden, financieel moet het ook leuk blijven (restant budget komt bij het salaris op dus overhouden is gunstig).

Wel besloten om voor een Estate te gaan, extra kofferbak ruimte is wel handig als je met z'n vieren bent.
Goed, toen maar eens kijken, welke opties zijn er op motorisch gebied, 90 pk in een clio is best redelijk maar er blijkt met de phase II ook een 110 pk variant te zijn met zes bak.

Alles bij elkaar is het dit pakketje geworden, ingediend via de portal, dus nu wachten tot de bestelling geplaatst wordt.
Renault Clio estate (5-deurs) 1.5dci energy intens 81kW [afbeelding]

Optie: Achteraf montage afneembare trekhaak 13 polige aansluiting (+ aansluit set GT Line)
Optie: GT-LINE PAKKET 16 inch - Full LED koplampen, parkeersensoren achter optisch + sonisch, handsfree, climate control, regen/licht sensor, elektrisch bediende ramen voor+achter, elektrisch inklapbare + verwarmbare buitenspiegels, soft touch dashboard, kuipstoelen bestuurder+passagier beiden in hoogte verstelbaar, vollediger leder sport stuurwiel, spiegelkappen afwijkende kleur
Optie: R-LINK PAKKET - R-Link system, android auto, DAB+, 3D sound (Wow... :P ;D ;D)
Optie: SIEGE PAKKET GT-Line - automatisch dimmende binnenspiegel, stoelverwarming)
Sjiek voertuig wat je hebt besteld. Die Zoe, wat is de actieradius van dat dingetje. Wij zijn aan het kijken voor een vervangende auto voor mijn Suzuki Swift. Hebben een Megane 2012 GT estate en dat bevalt enorm goed. Dus nu aan het twijfelen tussen een Clio of mogelijk Zoe...

Asus Rog B350-F, Ryzen 3700X, 16 Gb, Asus ROG 2070 Ti

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• PauseBreak
  • Registratie: November 2006
  • Nu online
Gri77ie schreef op woensdag 28 juni 2017 @ 10:26:
[...]

Sjiek voertuig wat je hebt besteld. Die Zoe, wat is de actieradius van dat dingetje. Wij zijn aan het kijken voor een vervangende auto voor mijn Suzuki Swift. Hebben een Megane 2012 GT estate en dat bevalt enorm goed. Dus nu aan het twijfelen tussen een Clio of mogelijk Zoe...
Volgens de testcyclus zit de Zoë met de nieuwste aandrijflijn op 400km. Reëel blijft daar +/- 300km van over (gemiddeld).
Overigens kan je die aandrijflijn ook in een occassion Zoë laten zetten. Renault rekent daar rond de €3500,- voor. Koop van het accupakket (ipv lease/huur) kost je veel meer (het kan, maar staat verstopt in de krochten van Renault.nl, laatste keer dat ik keek koste dat €7.000,-).

Nee, merp!

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• melcon
300 km is zeker haalbaar, dat is geen enkel probleem (halfvol kon die met mijn rijgedrag 189 km rijden). Als je rustig aan doet dan ga je 400 ook wel halen maar dan ben je wel veroordeeld tot 95/100 op de rechterbaan (of je dat wil is een 2e ;-)). Als je gemiddeld niet meer dan 200 per rijdt dan zou ik hem boven een clio verkiezen, zeker als je al een megane hebt waar je echt lange afstanden mee kan doen. Ruimte binnen is veel beter en afwerking is ook aanzienlijk beter. (niet dat een clio slecht is afgewerkt!)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• gertjuh1987
  • Registratie: Juni 2017
  • Laatst online: 29-07-2021
Iemand enig idee wanneer kaartupdate R-Link 2 zal komen???

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Gri77ie
  • Laatst online: 16-06 03:20

Gri77ie

Ok.... het zal gerust....

melcon schreef op woensdag 28 juni 2017 @ 13:08:
300 km is zeker haalbaar, dat is geen enkel probleem (halfvol kon die met mijn rijgedrag 189 km rijden). Als je rustig aan doet dan ga je 400 ook wel halen maar dan ben je wel veroordeeld tot 95/100 op de rechterbaan (of je dat wil is een 2e ;-)). Als je gemiddeld niet meer dan 200 per rijdt dan zou ik hem boven een clio verkiezen, zeker als je al een megane hebt waar je echt lange afstanden mee kan doen. Ruimte binnen is veel beter en afwerking is ook aanzienlijk beter. (niet dat een clio slecht is afgewerkt!)
Zoe gaat hoofdzakelijk gebruikt worden voor woon-werk verkeer, 50 km enkele reis, en dan ook nog provinciale weg. Dus dit is wel heel erg interessant. Zeker als ik daarbij optel dat ik nog extra zonnepanelen wil gaan plaatsen... Dat zouden de km's wel erg goedkoop maken.... Bedankt voor je antwoordt. Ik ga er verder over nadenken.

Asus Rog B350-F, Ryzen 3700X, 16 Gb, Asus ROG 2070 Ti

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• melcon
Ja dan is het echt perfect, zeker met zonnepanelen! Alleen ze zijn gewoon prijzig, zo wel nieuw als 2e hands.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Nico_GTR
  • Registratie: November 2015
  • Laatst online: 31-08 10:15
Mooie specificatie @melcon die zou ik wel over willen nemen over 3 jaar. :p

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• PauseBreak
  • Nu online
melcon schreef op woensdag 28 juni 2017 @ 14:52:
Ja dan is het echt perfect, zeker met zonnepanelen! Alleen ze zijn gewoon prijzig, zo wel nieuw als 2e hands.
Komt ook doordat je vrijwel geen onderhoud hebt aan de Zoë. Banden, remmen (minder dan normaal ook) en interieurfilter. Dat was het eigenlijk wel.
Zeker als je PV-productie erin kunt opslaan is het erg goedkoop rijden. En bijzonder comfortabel. De Zoë is geloof ik stiller dan mijn Vel Satis. Dat draagt echt wel bij aan het comfort aan boord.

Nee, merp!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• JvdW
  • Registratie: Februari 2002
  • Laatst online: 11-09 18:32
gertjuh1987 schreef op woensdag 28 juni 2017 @ 13:28:
Is er al, het hangt er alleen vanaf wanneer jij die krijgt :+
E.e.a. hangt van de systeemupdate af voor zover ik begrepen heb.

[ Voor 12% gewijzigd door JvdW op 28-06-2017 22:17 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• melcon
@Nico_GTR wij mogen 54 maanden rijden dus dat zit er niet in ;) maar zeker lekker uitgerust zo, ben heel benieuwd hoe de 110 pk rijdt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• wildhagen
  • Registratie: Juni 1999
  • Niet online

wildhagen

Blablabla

gertjuh1987 schreef op woensdag 28 juni 2017 @ 13:28:
Als je software-versie 3.3 hebt is die er al.

Heb je (zoals ik) nog versie 2.2 ben je genaaid, en verwacht ik dat we hem rond 2020 wel kunnen installeren (eerst de update, dan de kaart) :X

Ik blijf lekker off-road rijden volgens mijn auto, terwijl die weg er toch echt alweer 1.5 jaar ligt...

Begint echt lachwekkend te worden, dat drama rond die kaarten. Renault heeft echt grote minachting voor hun klanten, die redeneren waarschijnlijk in de trant van 'de klant heeft toch al betaald, geld is binnen, dus zout op met je service...'...

/frusti-modus off

Virussen? Scan ze hier!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Malfunctions
  • Laatst online: 16-09 16:11
melcon schreef op woensdag 28 juni 2017 @ 10:18:
[afbeelding]

[afbeelding]
[afbeelding]

Als je op je bestemming aankomt en de start/stop knop indrukt om de motor "uit" te zetten, krijg je een netjes rit rapportje op het R-Link scherm:[afbeelding]

[afbeelding]
[afbeelding]
[afbeelding]

[afbeelding]
[afbeelding]

Renault Clio estate (5-deurs) 1.5dci energy intens 81kW [afbeelding]

Als ervaringsdeskundige, hoe is de ruimte op de achterbank van de clio estate? Wij twijfelen om er ook 1 te nemen, maar onze vorige, oude clio (hatchback) was niet bepaald ruim als er een maxicosi op de achterbank geïnstalleerd werd (lees: dan moet de passagiersstoel bijna helemaal naar voren staan). Is dat bij de estate beter, of moeten we het richting de klasse van de megane zoeken?

Knowledge reigns supreme over nearly anything

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DennusB
  • Registratie: Mei 2006
  • Niet online
wildhagen schreef op donderdag 29 juni 2017 @ 07:06:
[...]

Als je software-versie 3.3 hebt is die er al.

Heb je (zoals ik) nog versie 2.2 ben je genaaid, en verwacht ik dat we hem rond 2020 wel kunnen installeren (eerst de update, dan de kaart) :X

Ik blijf lekker off-road rijden volgens mijn auto, terwijl die weg er toch echt alweer 1.5 jaar ligt...

Begint echt lachwekkend te worden, dat drama rond die kaarten. Renault heeft echt grote minachting voor hun klanten, die redeneren waarschijnlijk in de trant van 'de klant heeft toch al betaald, geld is binnen, dus zout op met je service...'...

/frusti-modus off
Bizar he, ik heb m'n Megane 4 maanden en kan nu al geen kaartupdates meer zelf installeren omdat de dealer eerst 1 of andere versie moet downgraden. Wat een gezeik zeg...

Owner of DBIT Consultancy | DJ BassBrewer

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Nico_GTR
melcon schreef op donderdag 29 juni 2017 @ 06:55:
@Nico_GTR wij mogen 54 maanden rijden dus dat zit er niet in ;) maar zeker lekker uitgerust zo, ben heel benieuwd hoe de 110 pk rijdt.
54 maanden? Wow, ik ben van huis uit gewend dat er 180.000 word gereden, dan het contract word verlengd met een maand of 3 a 4 tot de nieuwe auto er is. Dus meestal gaan ze er hier na 42 maanden uit met 200.000 km op de teller.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• melcon
Malfunctions schreef op donderdag 29 juni 2017 @ 10:21:
[...]

Als ervaringsdeskundige, hoe is de ruimte op de achterbank van de clio estate? Wij twijfelen om er ook 1 te nemen, maar onze vorige, oude clio (hatchback) was niet bepaald ruim als er een maxicosi op de achterbank geïnstalleerd werd (lees: dan moet de passagiersstoel bijna helemaal naar voren staan). Is dat bij de estate beter, of moeten we het richting de klasse van de megane zoeken?
Nog geen ervarings deskundige, onze huidige is een hatchback :+ die van ons zijn 9 en 11 dus geen maxi cosis, kunnen er nu prima zitten. Grootste issue zal de hoofdruimte in de toekomst zijn op de achterbank (beenruimte zit wel goed bij ons). En dat maakt tussen de megane en clio weinig uit, clio estate heeft zelfs iets meer ruimte vanaf zitting tot dak. De keuze was puur gemotiveerd op kofferbak ruimte, dat is bij de hatch eigenlijk net te weinig (met voetbal tassen). 450 liter bij de clio estate, 580 bij de megane estate, dat verschil vonden we te weinig t.o.v. wat we extra in de maand kwijt zouden zijn voor een megane. Stiekem dus best veel rationale keuzes ondanks de uitvoering ;)
Wat trouwens wel een groot voordeel is bij de wat luxer uitgevoerde clio's phase 2 is dat de passagiers stoel in hoogte verstelbaar is. Daarmee kan die wat verder naar voren zonder dat je gelijk met je hoofd tegen het dak zit.

@Nico_GTR 180k is bij ons ook max maar dat rij ik niet in 3 jaar, de huidige zit bijna op 150k, en wordt dus in oktober 4,5 jaar. :) kans zit er idd wel in dat ie verlengd gaat worden maar dat hangt van de levertijd af.

[ Voor 7% gewijzigd door melcon op 29-06-2017 10:48 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Malfunctions
melcon schreef op donderdag 29 juni 2017 @ 10:46:
[...]

Nog geen ervarings deskundige, onze huidige is een hatchback :+ die van ons zijn 9 en 11 dus geen maxi cosis, kunnen er nu prima zitten. Grootste issue zal de hoofdruimte in de toekomst zijn op de achterbank (beenruimte zit wel goed bij ons). En dat maakt tussen de megane en clio weinig uit, clio estate heeft zelfs iets meer ruimte vanaf zitting tot dak. De keuze was puur gemotiveerd op kofferbak ruimte, dat is bij de hatch eigenlijk net te weinig (met voetbal tassen). 450 liter bij de clio estate, 580 bij de megane estate, dat verschil vonden we te weinig t.o.v. wat we extra in de maand kwijt zouden zijn voor een megane. Stiekem dus best veel rationale keuzes ondanks de uitvoering ;)
Wat trouwens wel een groot voordeel is bij de wat luxer uitgevoerde clio's phase 2 is dat de passagiers stoel in hoogte verstelbaar is. Daarmee kan die wat verder naar voren zonder dat je gelijk met je hoofd tegen het dak zit.

@Nico_GTR 180k is bij ons ook max maar dat rij ik niet in 3 jaar, de huidige zit bijna op 150k, en wordt dus in oktober 4,5 jaar. :) kans zit er idd wel in dat ie verlengd gaat worden maar dat hangt van de levertijd af.
Mag ik in dat geval weten hoe lang je ongeveer bent? Want ik (1m90) moet om normaal te kunnen rijden in de clio de stoel vrijwel helemaal naar achter zetten, en dan past zelfs een 9-jarige niet meer fatsoenlijk op de achterbank ;)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MK_
  • Registratie: November 2013
  • Niet online

MK_

Sneller dan het licht :)

Malfunctions schreef op donderdag 29 juni 2017 @ 11:30:
[...]
Mag ik in dat geval weten hoe lang je ongeveer bent? Want ik (1m90) moet om normaal te kunnen rijden in de clio de stoel vrijwel helemaal naar achter zetten, en dan past zelfs een 9-jarige niet meer fatsoenlijk op de achterbank ;)
Dat probleem had ik ook in de rijles auto inderdaad (was ook een Clio IV), als de stoel voor mij comfortabel stond (1m93) was de ruimte achterin net genoeg voor mensen met geamputeerde benen :p

Ding is wel betrouwbaar moet ik zeggen, toen ik examen deed stond de teller op 160k en nog 0 problemen gehad. Laatst nog eens met hem gepraat, 225k op de teller (30-9-2013) en naast regulier onderhoud ook geen problemen meer gehad :p En de meeste rijden er niet bepaald netjes mee :p

12x SunPower X21-350-BLK @ Solar Edge SE3680H (4200Wp) | Dell Inspiron 15 7559 | OnePlus 9 Pro Stellar Black 12/256GB | Xbox Series X | LPG powered

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• melcon
Malfunctions schreef op donderdag 29 juni 2017 @ 11:30:
[...]

Dat mag :P Toevallig ook 1m90 maar vast iets andere verhoudingen want ik hoef de stoel niet helemaal naar achteren te zetten. Als je beetje lang benen hebt kan ik me daar wel wat bij voorstellen O-) Ik lig overigens niet in de auto, zit positie zo als je op verhoogde rijvaardigheidstraining aangeleerd wordt (tegenwoordig geef ik ze zelf :P ).

Betrouwbaar zijn inderdaad zeker, ik heb er ook nog 0 echte problemen mee gehad, ook nog geen ongewenste kraakjes of piepjes. Enige wat ik in het begin gehad heb maar dat hadden ze allemaal was het windgeruis van het mini stijltje maar dat is allemaal vlot opgelost destijds.

[ Voor 27% gewijzigd door melcon op 29-06-2017 12:36 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• nooberke
  • Registratie: Februari 2009
  • Laatst online: 07:57
Achter mijn 1m96 kan je echt niet meer zitten...sterker nog mijn beide ouders (1m80) kunnen als passagier zijnde ook niet meer comfortabel achter elkaar zitten.

Mijn vorige Clio IV Phase 1 had erg veel last van windgeruis, de huidige Clio IV Phase 2 heeft nagenoeg geen windgeruis...echter een enorm verschil. Sowieso lijkt de geluidsisolatie van de Phase 2 vele malen beter te zijn!

Overigens met betrekking tot de hoogte verstelbare passagiersstoel, die zit ook op mijn Intens (zat volgens mijn in Pack Siege?) maar wat mij betreft kan hij niet ver genoeg omlaag. In vergelijking met mijn vorige Clio lijkt hij alleen hoger te kunnen en niet lager.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• melcon
Ja dat heb ik ook vernomen dat de geluidsisolatie vele malen beter is en het windgeruis vrijwel afwezig. Moet echt top zijn.

Heb het even opgezocht, die stoel verstelbaar is vanaf de intens, hij kan inderdaad niet super laag maar wel lager als de phase 1 hoogte (heb het vergeleken met mijn eigen t.o.v. 1 in de showroom).

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• nooberke
melcon schreef op donderdag 29 juni 2017 @ 13:16:
Ja dat heb ik ook vernomen dat de geluidsisolatie vele malen beter is en het windgeruis vrijwel afwezig. Moet echt top zijn.

Heb het even opgezocht, die stoel verstelbaar is vanaf de intens, hij kan inderdaad niet super laag maar wel lager als de phase 1 hoogte (heb het vergeleken met mijn eigen t.o.v. 1 in de showroom).
Het verschil is echt groot, je hebt een stukken minder het idee dat je met een diesel onderweg bent qua geluid.

Over de stoelen gesproken, mijn phase 1 was een Dynamique, naar mijn idee had deze grotere stoelen dan de phase 2 intens...was jou dat opgevallen?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• J0YR1D3R
  • Registratie: Juni 2001
  • Niet online
Malfunctions schreef op donderdag 29 juni 2017 @ 10:21:
[...]

Afhankelijk van het type maxicosi moet je richting een behoorlijke auto gaan (lees Octavia+) wil je niet tegen het dashboard aan zitten. Ik heb het in een Clio IV hatchback al eens gepost. De estate is volgens mij net zo lang/ruim voorin: J0YR1D3R in "Het grote Renault topic - Deel 6"

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Malfunctions
J0YR1D3R schreef op donderdag 29 juni 2017 @ 14:17:
[...]

Afhankelijk van het type maxicosi moet je richting een behoorlijke auto gaan (lees Octavia+) wil je niet tegen het dashboard aan zitten. Ik heb het in een Clio IV hatchback al eens gepost. De estate is volgens mij net zo lang/ruim voorin: J0YR1D3R in "Het grote Renault topic - Deel 6"
Bedankt voor de link. Ik had al het vermoeden dat de estate niet heel veel zou oplossen aan ons huidige ruimteprobleem. Behalve dan qua kofferbakruimte. Nu nog moeders de vrouw hiervan zien te overtuigen.. ;)

De andere optie is een Golf variant, en daar heb je achterin een zee van ruimte, en die is volgens mij nog wel een slagje kleiner dan de Octavia. Zit je uiteraard ook wel gelijk in een iets andere prijsklasse.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• wildhagen
  • Niet online

wildhagen

Blablabla

DennusB schreef op donderdag 29 juni 2017 @ 10:23:
[...]

Bizar he, ik heb m'n Megane 4 maanden en kan nu al geen kaartupdates meer zelf installeren omdat de dealer eerst 1 of andere versie moet downgraden. Wat een gezeik zeg...
Idd bizar. Mijn kaart is 6x zo oud als de auto zelf (2 jaar, tegen 4 maanden). Te idioot voor woorden.

Kijk, ik hoef niet per se de allerlaatste kaart van vorige maand ofzo, met een kaart van 6 maanden terug kan ik ook leven. Maar dat is wel het maximum, een kaart van 2 jaar terug kan echt niet meer, dat is compleet useless.

Dit is voor mij vooralsnog ook reden om, als ik straks een nieuwe auto moet uit zoeken, niet meer serieus naar Renault te kijken als optie.

Een bedrijf wat zo'n grote minachting voor haar klanten heeft, en keer op keer glashard de klanten voorliegt (ze hebben al 10x die update beloofd en uitgesteld, met allerlei flauwekul-smoesjes) ga ik niet meer overwegen.

De auto an sich bevalt me prima, maar dit is mijn eerste Renault, en vrijwel zeker dus ook mijn laatste. Bkijkbaar wil Renault mij ook niet als klant, door mij zo in de kou te laten staan.

Tenzij men opeens de klant de service gaat verlenen waar men recht op heeft, maar volgens mij heeft Renault daar geen belangstelling voor. Het geld is immers al binnen, dus de klant kan in de poep zakken lijkt het devies daar.

[ Voor 3% gewijzigd door wildhagen op 29-06-2017 17:09 ]

Virussen? Scan ze hier!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• melcon
@nooberke ik heb de dynamique nu nog maar de stoelen leken idd groter als in de intens. GT-Line stoelen leken nog weer anders, zaten wel heel lekker maar je moet echt niet heel breed zijn voor die stoelen.

@Malfunctions Volgens mij heb je met de skoda in elk geval het meeste ruimte voor het leukste geld :)

@wildhagen Aardig wat frustratie zo te horen. Kaarten van 2 jaar oud kunnen ook echt niet, zou ze sieren als ze daar wat meer werk van gaan maken.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• The Wizard
  • Registratie: Januari 2000
  • Laatst online: 15-09 17:58

The Wizard

Moderator Mobile
wildhagen schreef op donderdag 29 juni 2017 @ 17:07:
[...]

Idd bizar. Mijn kaart is 6x zo oud als de auto zelf (2 jaar, tegen 4 maanden). Te idioot voor woorden.

Kijk, ik hoef niet per se de allerlaatste kaart van vorige maand ofzo, met een kaart van 6 maanden terug kan ik ook leven. Maar dat is wel het maximum, een kaart van 2 jaar terug kan echt niet meer, dat is compleet useless.

Dit is voor mij vooralsnog ook reden om, als ik straks een nieuwe auto moet uit zoeken, niet meer serieus naar Renault te kijken als optie.

Een bedrijf wat zo'n grote minachting voor haar klanten heeft, en keer op keer glashard de klanten voorliegt (ze hebben al 10x die update beloofd en uitgesteld, met allerlei flauwekul-smoesjes) ga ik niet meer overwegen.

De auto an sich bevalt me prima, maar dit is mijn eerste Renault, en vrijwel zeker dus ook mijn laatste. Bkijkbaar wil Renault mij ook niet als klant, door mij zo in de kou te laten staan.

Tenzij men opeens de klant de service gaat verlenen waar men recht op heeft, maar volgens mij heeft Renault daar geen belangstelling voor. Het geld is immers al binnen, dus de klant kan in de poep zakken lijkt het devies daar.
Ik ben in alles met je eens, auto bevalt wel, maar de service is belabberd. Als je elke dag op de weg zit is een goed werkende navi belangrijk, ik rij nu regelmatig door de weilanden (A6, A1, A9, A4). En dan nog de omleidingsbug.... Ik vertrouw nu gewoon op Google Maps.

Volgende auto wordt zeker geen Renault meer.

7090 kWp, 3 subsystemen (20x LG 320 Wp / 3x Canadian Solar 230 Wp)

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Martinspire
  • Registratie: Januari 2003
  • Laatst online: 16-09 10:04

Martinspire

Awesomeness

wildhagen schreef op donderdag 29 juni 2017 @ 17:07:
[...]

Je klaagt alsof je totaal geen alternatief hebt via mobiel oid. Ik snap dat het irritant is, maar je klaagt hier over alleen die kaarten en dat vind ik nogal flauw.

Bovendien komen die kaarten niet direct van Renault af. Dat systeem is in samenwerking met iets anders. Weet ff niet meer wie, maar dat is vast ergens genoemd. En denk maar niet dat het bij andere fabrikanten zoveel beter is geregeld. Het is gewoon (bijna) overal naatje. Het is altijd outdated. En als het je om files gaat, zijn er altijd betere middelen. Beetje Google Maps kijken voor je weg gaat, Flitsmeister e.d. onderweg. Prima. Het is niet alsof je in Nederland zoveel alternatieven hebt tijdens je trips. En dagelijkse ritjes weet je op den duur toch wel uit je hoofd.

Heb je verder niks op de auto aan te merken? Want als de nieuwigheid van de kaarten van de navigatie het enige minpunt zijn, dan is het verder wel een topauto lijkt me?

[ Voor 4% gewijzigd door Martinspire op 29-06-2017 20:20 ]

Martinspire - PC, PS5, XSX

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• wildhagen
  • Niet online

wildhagen

Blablabla

Wacht ff... .dus ik koop voor 38.000 euro een auto (nou ja, in dit geval lease), en dan moet ik maar met een GSM gaan zitten prutsen omdat de onboard functie niet deugdelijk werkt? Error, does not compute... dat slaat natuurlijk als een tang op een varken.

Als Renault weet dat het ding toch niet bijgehouden zal worden, waarom bieden ze die navigatiefunctie dan sowieso in een auto aan? Schrap die hele functie dan gewoon, en laat iedereen een GSM gaan gebruiken.

En ja, er zijn nog wel meer kleine probleempjes. Audio-volumes die niet onthouden worden, problemen met DAB-ontvangst, paar bedieningsfoutjes in R-Link2. Probleem met de ventilator-stand van de airco (dat er op de middenconsole geen lucht uitkomt). Probleem met parkeersensoren (soms te overgevoelig of juist te weinig gevoelig). Allemaal door Renault bevestigd dat die opgelost zijn in de nieuwe software-versie. Die dus nooit uit lijkt te komen voor bestaande auto's.... rara, want nieuwe auto's worden er al wél mee uitgeleverd!

Plus nog een paar andere kleindigheidjes. Niks wereldschokkends allemaal, maar ook niet wat je zou mogen verwachten van een auto van 38.000 euro.

Een dealer die zogenaamd nergens vanaf weet, en verwijst naar Renault NL. Die zogenaamd ook nergens vanaf weet (of steeds verschillende dingen zegt, net wie je mailed of belt, erg consequent en professioneel allemaal) en weer naar Renault FR verwijst. Die vervolgens niet bereikbaar zijn, en op geen enkele mail/contact-form etc reageren de laatste paar maanden.

En bij sommige andere fabrikanten was het wel degelijk een stuk beter geregeld. Hiervoor reed ik een Seat Leon (VAG dus), en kon je netjes elk halfjaar een navigatie-kaart update krijgen (nou ja, kopen) als je dat wilde. Die Leon koste net 60 procent van deze Talisman, maar zat wat dat betreft toch echt stukken beter in elkaar (incl de service van de dealer).

Virussen? Scan ze hier!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• melcon
Misschien eens gaan uit kijken naar een andere dealer dan? Anyway dat is makkelijk gezegd maar on a more serious note, het klinkt in elk geval alsof je dealer weinig moeite wil doen (en dat is spijtig). Persoonlijk vind ik ook dat die niet moet wijzen naar Renault NL/FR maar het gewoon zelf moeten oppakken. Kaarten zijn van Tom Tom, in Frankrijk zijn de nieuwe kaarten er wel regelmatig (zie de franse fora), dus blijkbaar ligt het ergens in NL / NL Store. Schone taak van je dealer om daar werk van te maken zou je zeggen.

Ik snap je frustratie echt wel maar ik denk dat je zelf ook wel merkt dat mensen het allemaal nogal flauw over vinden komen, het enige wat je keer op keer komt melden is hoe oud de kaarten wel niet zijn. Heel vervelend ja en hoop voor je dat het gauw opgelost wordt.

V.w.b. prutsen met de telefoon, android auto / apple car play lijkt een mooie eerste stap in de richting van je mobiel gebruiken voor navigatie op het scherm v/d auto. Het is nog lang niet wat het moet zijn (orientatie v/h scherm b.v.) maar tegen de tijd dat dat volwassen is ben je nooit meer afhankelijk van de fabrikant v/d navigatie unit voor kaart updates.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• wildhagen
  • Niet online

wildhagen

Blablabla

melcon schreef op donderdag 29 juni 2017 @ 20:49:
Misschien eens gaan uit kijken naar een andere dealer dan? Anyway dat is makkelijk gezegd maar on a more serious note, het klinkt in elk geval alsof je dealer weinig moeite wil doen (en dat is spijtig). Persoonlijk vind ik ook dat die niet moet wijzen naar Renault NL/FR maar het gewoon zelf moeten oppakken. Kaarten zijn van Tom Tom, in Frankrijk zijn de nieuwe kaarten er wel regelmatig (zie de franse fora), dus blijkbaar ligt het ergens in NL / NL Store. Schone taak van je dealer om daar werk van te maken zou je zeggen.
Joh, ik heb de dealer al zeker een keer of 10 hiernaar gevraagd. Zij zeggen niks van een update te weten voor mijn model. Volgens hun is 2.2 de nieuwste. Terwijl er duidelijk foto's zijn die bewijzen dat nieuwe auto's met 3.3 worden uitgeleverd.

Als je die foto's dan laat zien zeggen ze dat die van een ander model is. Toch typisch, want die foto is eveneens van een Talisman (dan wel met een 130 dCi ipv 110 dCi, maar kan me niet echt voorstellen dat dat nou iets uitmaakt voor je software-versie), en dat ik het maar moet navragen bij Renault NL.

Een andere dealer uitzoeken zou ik ook graag proberen, maar staat mijn lease-maatschappij (al dan niet overleg met werkgever) niet zomaar toe, ik moest namelijk een voorkeurs-dealer opgeven waar ik al het onderhoud moet laten doen. Het waarom daarvan snap ik verder ook niet.
Ik snap je frustratie echt wel maar ik denk dat je zelf ook wel merkt dat mensen het allemaal nogal flauw over vinden komen, het enige wat je keer op keer komt melden is hoe oud de kaarten wel niet zijn. Heel vervelend ja en hoop voor je dat het gauw opgelost wordt.
Zet anders in de TS dat hier geen kritiek geduld wordt, maar alleen positieve berichten geplaatst mogen worden?

En het is niet alsof ik de enige ben die klachten heeft, lees het Renaultforum eens door. Daar wordt inmiddels al gediscussieerd over inschakelen van Kassa/Radar, aanspannen van rechtzaken, inhuren van advocaten, rechtsbijstand etc.

Bij sommigen worden de auto's bijvoorbeeld ook afgeleverd met schuinhangende deuren (gaten van tot een centimeter), andere carroseriedelen etc. Tevens verhalen van mensen met de 200 pk benzine-motoren die max 120 pk krijgen. Bewezen door een professionele test op een rollenbank. Blijkt een probleem met de turbo-software (ja, daar is de software weer...) te zijn. Waarvoor (goh, wat verassend) nog geen update is....
V.w.b. prutsen met de telefoon, android auto / apple car play lijkt een mooie eerste stap in de richting van je mobiel gebruiken voor navigatie op het scherm v/d auto. Het is nog lang niet wat het moet zijn (orientatie v/h scherm b.v.) maar tegen de tijd dat dat volwassen is ben je nooit meer afhankelijk van de fabrikant v/d navigatie unit voor kaart updates.
Guess what? Voor Android Auto / Apple Car Play heb je die update nodig, want die functionaliteit werkt pas in versie 3.x, die dus niet te krijgen is voor bestaande auto's.

Daar heb ik dus niet zo gek veel aan.

Enige koppeling die ik kan leggen met mijn huidige software-versie is Bluetooth. Daar kom ik niet zo gek ver mee.

Virussen? Scan ze hier!

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• melcon
wildhagen schreef op donderdag 29 juni 2017 @ 21:03:
[...]

Joh, ik heb de dealer al zeker een keer of 10 hiernaar gevraagd. Zij zeggen niks van een update te weten voor mijn model. Volgens hun is 2.2 de nieuwste. Terwijl er duidelijk foto's zijn die bewijzen dat nieuwe auto's met 3.3 worden uitgeleverd.

Als je die foto's dan laat zien zeggen ze dat die van een ander model is. Toch typisch, want die foto is eveneens van een Talisman (dan wel met een 130 dCi ipv 110 dCi, maar kan me niet echt voorstellen dat dat nou iets uitmaakt voor je software-versie), en dat ik het maar moet navragen bij Renault NL.

Een andere dealer uitzoeken zou ik ook graag proberen, maar staat mijn lease-maatschappij (al dan niet overleg met werkgever) niet zomaar toe, ik moest namelijk een voorkeurs-dealer opgeven waar ik al het onderhoud moet laten doen. Het waarom daarvan snap ik verder ook niet.
Een talisman is inderdaad een talisman, er zit echter wel verschil in de R-Link van nieuw geleverde auto's en de auto die jij gekregen hebt. Die zijn hardware matig daadwerkelijk anders en daar komen de verschillen in firmware versies ook vandaan. Nieuwe hardware is 3.x, de generatie daarvoor heeft firmware 2.x. Dat ze je dat bij de dealer niet kunnen uitleggen is wel een beetje jammer, dat ze je van het kastje naar de muur sturen nog veel erger. Buiten dat om hadden ze zich hoe dan ook sterk moeten maken om uit te zoeken waarom die kaart updates er nog niet zijn (en daarvoor ook niet wijzen naar Renault NL, dat is lekker makkelijk).
Zet anders in de TS dat hier geen kritiek geduld wordt, maar alleen positieve berichten geplaatst mogen worden?

En het is niet alsof ik de enige ben die klachten heeft, lees het Renaultforum eens door. Daar wordt inmiddels al gediscussieerd over inschakelen van Kassa/Radar, aanspannen van rechtzaken, inhuren van advocaten, rechtsbijstand etc.

Bij sommigen worden de auto's bijvoorbeeld ook afgeleverd met schuinhangende deuren (gaten van tot een centimeter), andere carroseriedelen etc. Tevens verhalen van mensen met de 200 pk benzine-motoren die max 120 pk krijgen. Bewezen door een professionele test op een rollenbank. Blijkt een probleem met de turbo-software (ja, daar is de software weer...) te zijn. Waarvoor (goh, wat verassend) nog geen update is....
Tuurlijk mag je kritisch zijn, waarom niet? Maar na 1 keer is je kritiek duidelijk en hoef je dat niet elke keer komen te herhalen, de boodschap was de eerste keer ook duidelijk (op een gegeven komt het over als .....).
Dat een auto afgeleverd wordt met schuin hangende deuren is uiteraard schandalig en valt de dealer aan te rekenen, dat controleer je voor aflevering en zo lang het niet goed is lever je niet af.

Dat de TCe 200 z'n vermogen niet zou halen lijkt me echt stug, ik heb er al diverse op de bank gezien en ze halen allemaal +/- 180-185 pk aan de wielen (dat zijn 199-205 krukas kroeg pk's). Deze b.v. in de 1e run 182 pk (weliswaar een clio maar motor is identiek).
Afbeeldingslocatie: https://scontent.xx.fbcdn.net/v/t1.0-9/19396926_1336173063139060_1783065083961546152_n.jpg?oh=fee7533fca85e4c5cfee06904565fce1&oe=5A10FE52
Als je een bron daarvoor hebt, ik ben wel benieuwd, ook op welke bank het gemeten zou zijn.
Guess what? Voor Android Auto / Apple Car Play heb je die update nodig, want die functionaliteit werkt pas in versie 3.x, die dus niet te krijgen is voor bestaande auto's.

Daar heb ik dus niet zo gek veel aan.

Enige koppeling die ik kan leggen met mijn huidige software-versie is Bluetooth. Daar kom ik niet zo gek ver mee.
Klopt, heb ook niet gezegd dat je er wat aan hebt, was meer in de algemene zin dat in de toekomst als android auto / apple carplay goed werkt dat de geintegreerde navigatie gewoon gaat vervangen.

Het is duidelijk dat je erg gefrustreerd bent m.b.t. die kaart updates en je op dat gebied niet goed geholpen wordt. Snap dat het vervelend is maar eindeloos je frustraties hier uiten gaat het niet oplossen. Zo als martinspire al aangeeft het wordt op een gegeven moment gewoon flauw. Je mag best je krikiek uiten verder, maar als je wat kritiek terug krijgt kun je daar ook wat mee doen ;) Anders verzand het in een oeverloze discussie die voor jou nergens toe gaat leiden (dat doet het nu eigenlijk al, alles wat mensen je proberen mee te geven wordt afgeserveerd en het is allemaal niet goed. Prima dat moet je zelf weten maar verwacht dan ook niet dat mensen tot in den treure mee gaan in je geklaag, dat gaat vervelen).

Niet lullig bedoeld verder maar denk dat het onderwerp nu wel uitgekauwd is ;)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Acid_Burn
  • Registratie: Augustus 2001
  • Laatst online: 16-09 08:11

Acid_Burn

uhuh

Als ik het zo lees ben ik blij dat ik in mijn Laguna een iets ander systeem heb. Ik kan bij TomTom gewoon nieuwe kaarten kopen voor mijn ingebouwde navi. Ik moet het alleen zelf op een SD kaartje zetten.

Glass Eye Photography | Zelfbouw wireless fightstick | Mijn puzzel site

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Bob-B190
  • Registratie: December 2003
  • Laatst online: 15-09 16:47
Malfunctions schreef op donderdag 29 juni 2017 @ 14:55:
[...]

Bedankt voor de link. Ik had al het vermoeden dat de estate niet heel veel zou oplossen aan ons huidige ruimteprobleem. Behalve dan qua kofferbakruimte. Nu nog moeders de vrouw hiervan zien te overtuigen.. ;)

De andere optie is een Golf variant, en daar heb je achterin een zee van ruimte, en die is volgens mij nog wel een slagje kleiner dan de Octavia. Zit je uiteraard ook wel gelijk in een iets andere prijsklasse.
Megane ging ook niet lekker met maxi cosi, derhalve voor een Laguna 3 gegaan, werkt perfect en zijn zeer goed betaalbaar door de slechte reputatie van de Laguna 2

Memento mori

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Martinspire

Martinspire

Awesomeness

Het enige wat ik nog aan de reactie van Melcon wil toevoegen aan Wildhagen is dat je best contact kunt hebben met een andere dealer. Als die zegt zus en zo, dan moet die andere dealer dat ook gewoon kunnen. En ja anders dan moet je je leasemaatschappij bellen met de melding dat je niet goed geholpen wordt en toch ergens anders heen wilt.

Zelf bij mijn Clio geen voorkeursmaatschappij gehad, maar wisselen van dealer is echt geen probleem volgens mij. Zat eerst in Nieuwegein, vervolgens in Den Bosch een beurt gehad en later in Eindhoven nog een keer. Het zal de leasemaatschappij echt een zorg zijn waar jij je auto neer dumpt voor onderhoud.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• anessie
[...]
We vallen er inderdaad een beetje tussenuit.

De mensen met oudere méganes of clio's hebben nog MediaNav, via TomTom en veel meer kaartupdates dan de mensen met Rlink 2.X.

Ergens in 2017 is men Talisman's, (Grand) Scenic's, Mégane's beginnen leveren met Rlink 3.X sofware. Deze hebben nieuwere hardware om carplay/android auto te ondersteunen. Blijkbaar is dat ook allemaal niet modulair dus onze auto's besteld/gekocht in 2016 (&begin 2017) gaan nooit die upgrade krijgen.

Ik heb geen idee hoe het met de Rlink 3.X mensen hun kaartupdates zit maar ik vermoed dat dit niet veel beter loopt dan de Rlink 2.X mensen. Al kunnen zij natuurlijk heel hun Renault navigatie negeren en via google maps bv aan de slag.

Een goede smartphonehouder brengt je natuurlijk ook al een heel eind.

[ Voor 3% gewijzigd door anessie op 30-06-2017 20:59 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• wildhagen
  • Niet online

wildhagen

Blablabla

anessie schreef op vrijdag 30 juni 2017 @ 20:54:
[...]

Ik heb geen idee hoe het met de Rlink 3.X mensen hun kaartupdates zit maar ik vermoed dat dit niet veel beter loopt dan de Rlink 2.X mensen.
Zeker weten doe ik het niet, maar zover ik het her en der meekrijg, krijgen mensen met 3.x nu al wel kaart 1606 aangeboden en kan men die installeren, en is men al bezig met ontwikkelen van 1612.

De 2.2 mensen hebben nu nog 1506, en daar is Renault dus bezig met de 1512 upgrade. Dus die lopen dan qua kaarten een jaar achter (ook als 1512 uitkomt) op de 3.3 mensen.

Dat laatste is iig door Renault NL aan mij (en aan diverse anderen, zie Renaultforum) bevestigd. Het eerste (van die 1606/1612 weet ik dus niet zeker, maar heb ik zo begrepen.

Wanneer die 1606/1612 uitkomt voor 2.2 weet ik niet, maar persoonlijk vermoed ik op zijn allervroegst pas eind 2018, gebaseerd op de huidige snelheid (of gebrek eraan) van updaten en releasen. Misschien pas ergens in 2019, als de huidige maatstaf van 2 jaar oud doorgetrokken wordt in de tijd.

Virussen? Scan ze hier!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• The Wizard

The Wizard

Moderator Mobile
De meeste 3.x gebruikers zitten ondertussen op 2016-12, dus 1,5 jaar nieuwere kaarten dan 2.x, vandaar de frustratie onder de 2.x gebruikers.

Android Auto is op 2.x gewoon mogelijk, er is alleen extra hardware (1 chipje?) toegevoegd voor Carplay.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• anessie
wildhagen schreef op vrijdag 30 juni 2017 @ 21:00:
[...]Wanneer die 1606/1612 uitkomt voor 2.2 weet ik niet, maar persoonlijk vermoed ik op zijn allervroegst pas eind 2018, gebaseerd op de huidige snelheid (of gebrek eraan) van updaten en releasen. Misschien pas ergens in 2019, als de huidige maatstaf van 2 jaar oud doorgetrokken wordt in de tijd.
/3 /3 /3
The Wizard schreef op vrijdag 30 juni 2017 @ 21:01:
Android Auto is op 2.x gewoon mogelijk, er is alleen extra hardware (1 chipje?) toegevoegd voor Carplay.
'Mogelijk', zolang ik geen optie ervoor heb (die men toch niet gaat toevoegen aan het softwarescherm) zijn we daar vet mee ;)

Spijtig dat er zo geen XDA forum voor Renault Rlink2 bestaat, met een beetje 'hacking' zou alles mooi uptodate kunnen zijn.

[ Voor 36% gewijzigd door anessie op 30-06-2017 21:15 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• wildhagen
  • Niet online

wildhagen

Blablabla

The Wizard schreef op vrijdag 30 juni 2017 @ 21:01:

Kleine nuance: Android Auto op 2.x is alléén mogelijk voor auto's die geproduceed zijn vanaf week 16 dit jaar, en kan niet op auto's van voor die datum worden geinstalleerd.

Dit is wat Renault NL daar in een mail over gezegd heeft:
Wij kunnen u mededelen dat 2017 het jaar wordt van Android Auto en Apple Carplay voor nieuw af-fabriek geleverde systeem. Het kan helaas niet achteraf op bestaande systeem geïinstalleerd worden. Android Auto komt op zowel het R-Link 2 als het R-Link Evolution systeem. Apple CarPlay zal alleen beschikbaar worden voor het R-Link 2 systeem.

Volgens de huidige planning zal de nieuwe Renault Mégane vanaf productieweek 16 over Android Auto of Apple Carplay beschikken. Het systeem is standaard aanwezig op o.a. de nieuwe Renault Mégane en nieuwe Renault Scénic i.c.m. Rlink.
(geldt overigens niet alleen voor de genoemde Megane/Scenic)

Dus ook al krijgen we de upgrade naar 3.3, dan nog zal Android Auto en Apple CarPlay niet beschikbaar komen. Is dus ook niet achteraf nog in te bouwen.

Virussen? Scan ze hier!

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• PauseBreak
  • Nu online
melcon schreef op vrijdag 30 juni 2017 @ 08:06:
[...]

Klopt, heb ook niet gezegd dat je er wat aan hebt, was meer in de algemene zin dat in de toekomst als android auto / apple carplay goed werkt dat de geintegreerde navigatie gewoon gaat vervangen.

Het is duidelijk dat je erg gefrustreerd bent m.b.t. die kaart updates en je op dat gebied niet goed geholpen wordt. Snap dat het vervelend is maar eindeloos je frustraties hier uiten gaat het niet oplossen. Zo als martinspire al aangeeft het wordt op een gegeven moment gewoon flauw. Je mag best je krikiek uiten verder, maar als je wat kritiek terug krijgt kun je daar ook wat mee doen ;) Anders verzand het in een oeverloze discussie die voor jou nergens toe gaat leiden (dat doet het nu eigenlijk al, alles wat mensen je proberen mee te geven wordt afgeserveerd en het is allemaal niet goed. Prima dat moet je zelf weten maar verwacht dan ook niet dat mensen tot in den treure mee gaan in je geklaag, dat gaat vervelen).

Niet lullig bedoeld verder maar denk dat het onderwerp nu wel uitgekauwd is ;)
Ik kan me de reactie en frustratie van wildhagen goed voorstellen anders. Helaas is het zo dat het bij andere fabrikanten niet bepaald beter is. Dat gezegd hebbende is het natuurlijk wel schrijnend dat men dit niet beter kan regelen ondertussen. Het is namelijk niet alsof dit de eerste keer is dat dit zo loopt. Het navigatiesysteem dat in mijn Vel Satis zit (en ook in veel Laguna's en Méganes (etc) van die tijd) kreeg kaartupdates t/m 2013. Waarbij de laatste generatie kopers dus maar één jaar kaartupdates hebben gehad. Dat is echt schandalig, en als ik de berichtgeving er even op na sla dan lijkt het met RLink 2.2 toch hard dezelfde kant op te gaan. Anno 2017 zou je verwachten dat dit beter geregeld zou zijn.

Het is nu wel zo dat je erover gefrustreerd kunt blijven, maar je kunt ook een duidelijk statement maken. En volgens mij is aan het statement van @wildhagen niks onduidelijks. Ik heb ervoor gekozen om mijn telefoon te gebruiken en voor toekomstige auto's (ongeacht fabrikant, want bij veel fabrikanten is het net zo hopeloos qua kaartupdates vaak) geen belang meer te hechten aan ingebouwde navigatie. Het is leuk dat het er zit, en in de Vel Satis staat het ook gewoon aan voor o.a. de kompasrichting en een globale indicatie van wegen, maar voor de navigatie gebruik ik inmiddels Waze (in NL) of Here (in het buitenland want offline). Eigenlijk is dat wel raar bij zulke dure gebruiksvoorwerpen.

Nee, merp!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• The Wizard

The Wizard

Moderator Mobile
wildhagen schreef op vrijdag 30 juni 2017 @ 21:22:
[...]

Kleine nuance: Android Auto op 2.x is alléén mogelijk voor auto's die geproduceed zijn vanaf week 16 dit jaar, en kan niet op auto's van voor die datum worden geinstalleerd.

Dit is wat Renault NL daar in een mail over gezegd heeft:

[...]

(geldt overigens niet alleen voor de genoemde Megane/Scenic)

Dus ook al krijgen we de upgrade naar 3.3, dan nog zal Android Auto en Apple CarPlay niet beschikbaar komen. Is dus ook niet achteraf nog in te bouwen.
Het is wel mogelijk om Android Auto werkend te krijgen, alleen dat gaat Renault niet doen, aangezien ze alleen de combo Carplay/Android Auto willen leveren. Er zijn wel wat mensen bezig met het hacken van de R Link 2, dus ik een kwestie van geduld...

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• melcon
@wildhagen Afgelopen weekend op het concours wat mensen gesproken van Renault. Het probleem zit bij Renault Frankrijk (er wordt ook echt op gepusht om het zo snel mogelijk klaar te hebben, ze vinden het zelf ook onacceptabel). Wat ik begrepen heb is het de bedoeling dat je de software/kaarten zelf kan updaten en hier niet meer voor naar de dealer hoeft (kan uiteraard wel als je dat wil). Dit was in principe klaar afgelopen mei, alleen in het licht van de cyberaanvallen is toen blijkbaar de beslissing genomen dat het veiliger moest en dus weer uitgesteld. Het wordt dus september/oktober. (spijtig genoeg).

Het concours zelf viel een beetje tegen, desalniettemin stonden er nog wel diverse leuke auto's:
Afbeeldingslocatie: https://lh3.googleusercontent.com/_tlOkvueHWAqZUONVJl-R0G06UbpSXMblpj2WV68yrBNxa83reSJC5vOBpwtJfaUgAhh-ySvJ7Cre-do_-jB2xX4g3OcOzYrHg1jm3yGePNURqGsm0WpTD8t58ItWDpW3lgM7gQ=w1707-h960-no
Afbeeldingslocatie: https://lh3.googleusercontent.com/kIoR09vLyL6zozq2154jJXwD7_ViTPqFJpOBtsmCOTsDFaaVOm-n9j--ukAnLtPtaZMbpYCGDMYLCmjDkOjxVrBpilTRJKEBo_Jz7s9hem3Qqe9QbtIs6T5SpC87xbNYzLBLYiI=w1707-h960-no
Afbeeldingslocatie: https://lh3.googleusercontent.com/SPQINjLf3JxJxCvBslQPz7Mpp9P4yTXyRZBSRzruPP0Tod7x51pwZZlBkjbQUaP_odKG6jsTuaqUEMHyZ89C2qChZ48mhkw_EEocK8slOhotOzSr180Vakt9hVoWxnUxSz2TKFw=w1707-h960-no
Afbeeldingslocatie: https://lh3.googleusercontent.com/BEcJ-M_lJecWPnsRB8qi1Cp0HlkKgmp59G0N3vjmpzYA0AZBZ3UVF0wylAS9S4PWHQXDnBhnoca2Th8zLJR-bhnFYe2jX5bh66rMU5ktIECq7O0YM9vanFiKTKBcFpfXb7FQF2c=w1707-h960-no
Afbeeldingslocatie: https://lh3.googleusercontent.com/QDksxzYAdM2McIgbZ5sHwAszSOndeh9NPPw8jRvBfBH4LIulbmbhIOFmIllh5WRtoUds__ZdwyKw6Q-WFB-WXhCXJ7a85bueyUOkcaBgAYHsS_XB2zSAkoFGYPMgtkYdHKrpYkA=w1707-h960-no
Afbeeldingslocatie: https://lh3.googleusercontent.com/r7GtW0StXjsVrK6uu92D0BiqB-C1KXFeDPezWJDVFrDHX7Gsj4XSwDbVTsc4poaHvWX5dYVj9U_tXBCxgV62mKe0Y9vutx6_AS8Axf1TDU5D9fQDTQTUTc3wnBRp2RxFXDnujhk=w1707-h960-no
Afbeeldingslocatie: https://lh3.googleusercontent.com/ejZrmj2eTz1RTCAGVhDMuhC5B8FqdC_lTaPbblMxzSY09HTrNJziDERy4TFn3DyvVnt_T6j9vNJqQNlt5Tjn12R__raQkDEYBbRKrjgeGSPn3cPmhMfrtBtwJe6kiXr6f8fBS0M=w1707-h960-no
Afbeeldingslocatie: https://lh3.googleusercontent.com/3MuOZVNOauqoCn4hKz6tpBxmW_Rc9b4YdGBc5NYln50hy6P0sHWc4tFjvbheRi57nxX9BCksGkrCvPymYQ65UyZ7gmjoImoWWYZ5MbMQHXbxW6Rrh-ShmLFbKBJhY0yD4TLNvNw=w1707-h960-no
Afbeeldingslocatie: https://lh3.googleusercontent.com/AewhOJK6z1LyAVlCzhoYN7ZThd4owzTpbuf78OXgX2fHTIjQQBYof6g4Zo0X7aE2YcSDLdyQMe4gUoFVUZQY5YTZt0xmTwQDp2hAmC1JHCMiLHGVsce8oFK2sy2TqHd9sqc-QPA=w1707-h960-no
Afbeeldingslocatie: https://lh3.googleusercontent.com/SmDWabgD5kq2PlkIxvrVOxD5Gfpeg49jdMWdsLU2LlFX9C1oSanaQyNjgGLMTJ10QjcvDGN7nXwySe_e1TkmtLlPW3AMM6YeP6J4-aEsto2BPBp9ELQVV6zgd4eLP7DAXREeDI4=w1707-h960-no
Afbeeldingslocatie: https://lh3.googleusercontent.com/mhrUOK2ED6tPp8e3HS97SS469cMXAxUUIg6aJy7seQAWKw2YieRcvM_4ugnFT3wSmGc1EFNlEQ-mEbeUtOdzBfdRlDINuw8c1FYd7XIakZdudu5xNG1RZwQMSqHkYAQBm2jzcK8=w1707-h960-no
Afbeeldingslocatie: https://lh3.googleusercontent.com/0TtM96WMhOvKXFJ6pSKFELq2rah8vIVKDsR9FJWx6jq4aNlbRKqPgW6tOOL_Hc7U2a__YCMr6HnjnMczQQckaefWHSLw10TzVDXk8LZSgQoTh9pdcciqvEzpYAc6B_6_6fhGgew=w1707-h960-no
Afbeeldingslocatie: https://lh3.googleusercontent.com/Nn2Hkmt3FHSMa6OSqT5PB5xb2UphzLWEE5u0nndtEpJZVg0Vsojyb7yEl1N626h3kLQCq5mWlmqsFrhftfRd5LXGrER2OJsgaH9m7KHW_wbIbIkhmUG1gDZJFLd9VeUFjyISnDA=w1707-h960-no
Afbeeldingslocatie: https://lh3.googleusercontent.com/QPe3Y1H76w49S8XECiZ869Y4d4kwuaWdesVHQf_nVqJuHuuGadcyn4M2fXW-5nhQHZ8JVtkynABp-vHeDSGwxOaDE_OOOrLgZNGF2It4GXa8cgsuWWR4PAZ-OhvZPqrZP6Fz6Ug=w1707-h960-no
Afbeeldingslocatie: https://lh3.googleusercontent.com/U72H0U9_04eGimd42NmEz7zYnHDIBgQIPVw0x36HdGqHahd_wrM5k3gOsGiVOo05jBwi1DTe0m1PCJE-8KqRODrA3ESQ2vaM7Tj5FcNAWI6UVnVCb7kdprNXfZo4hJHMmUYRo-8=w1707-h960-no
Afbeeldingslocatie: https://lh3.googleusercontent.com/trEzrrjaLPm1ivJwPZ28PviBddyC_NV48x_DwJlnHu6C4ByREHYhab8HI87HOsSMxVw-3hcT_p7HOPwUZoR3pdX8wCCV4QEY7t8DdiACogIZQT-fxQn-bQ-8UJf4q4t8sJjf2W8=w1707-h960-no
Afbeeldingslocatie: https://lh3.googleusercontent.com/TSqE-4kTwL9rm55nukuStlKw9MquTKcgOQhcgSmbkfGyKHqBypueX2K5XM6cd_StSzCd_XZxwyz6ppBX9wZtIFzPTC4rxWXOc6t5258qUm-NqBwgxCsfQaanOW0oqOV7382hizU=w1707-h960-no
Afbeeldingslocatie: https://lh3.googleusercontent.com/vCDPuP1v5oYEsWqFD1Ok16WyFTpSvq9UbsHnNcuaLrHrySpm-yYWh7NTexKOggT6Ic1bG8_JJkXumDAA5O-0KdmEia13RXT7iL53Jm4TRZjeJGaWakgN5ywjxfG9vB64nqeyxkY=w1707-h960-no
Afbeeldingslocatie: https://lh3.googleusercontent.com/_BVmtCskVKRn8yj6Q8Rs9A6_sT6HJK1qRpOxYfbzWqHuJ0ChOuGHUt7YAh1D36fHuG3RVPuMH0IGXu7GGaa2OtTjexk7stzF1I9Dds56V8Q1wiCt1BSSe0fzsgt2W0h55YkhKjc=w1707-h960-no
Afbeeldingslocatie: https://lh3.googleusercontent.com/_MXiibnoKTwRkPdZ5JjP8uYZWGepULq6f30dG2SZO79VuPqkUHcBgh01PdDlPK5wqLvaCwSTpzkJrO4AWdwtb1i_zsow4fUsjfeDMQb1AMqqEY2QhGLWoppx_xKVWoqR7ObE4Gg=w1707-h960-no
Afbeeldingslocatie: https://lh3.googleusercontent.com/SiAZ6cueU4013hFf6Oh7_qiHxdHrK2u-kDg2-uRoItorYqp82kXSWX5gy2ULRGscfD6bJIxYh4bb6hAqdXT7QPTABLB_8kndbovjAd5QBoeMKDNUwtYOABQxsCdjL-Gk9aOVtho=w1707-h960-no
Afbeeldingslocatie: https://lh3.googleusercontent.com/x3lvpd1j19IjZ88M8BmbvT4IQxAUnpnUuy7AscjmNNGPXNg2DWnAXv_vbj-gAOPyASMXCb1hSL1WhWTRp3xO6j47DZS6PUjO4zyArHR5LcCs8qGsdAnMYBK8LKabgQrMbNseTNM=w1707-h960-no
Afbeeldingslocatie: https://lh3.googleusercontent.com/pqW7zRgD3AiQrFxJWq6FtsX0pxSYqWDxx7UFZ13Vwl7z355cfSwQjivhU482iaI-nQ3lJfOeJ77VQ0I5UfalrBiZKet_EXK9s1jXt8McO-wQ4mWVV9kdekTfUDvb7_NcL9I_9k0=w1707-h960-no
Afbeeldingslocatie: https://lh3.googleusercontent.com/QFyMpENwSBTEl7snynNzAJWhNKQCcJWWHzQ1hfQle1yBy72smXWNRbLO7r2KIs2_LQiuexLwKwWiqDEp8KY42LwQfkY_DDGmBw4aTwgjEZEpOj08gOvrWtjoTw3QJyVnDt-kS1Y=w1707-h960-no
Afbeeldingslocatie: https://lh3.googleusercontent.com/S9V9VEWvO0Ok2-SuiriVCpO1727PuP6UL1J1IqMPu0rRN0w6wr9kiVFKvthTPxGo1GHq9RznizEcj0bgArHlsA3t6DLF180WzDnK96bjJLbdGYnIl8m0jh-NXbFkJd2jq1MFuPw=w1707-h960-no
Afbeeldingslocatie: https://lh3.googleusercontent.com/cFlYaBEJwLyMjSYm180UAYR5H3P2YqTbL4RykZF_Jr21-k1-dKIiUL6oLfb6ASY_QsqPPrtHfHALdQx7PX8XdyDGhvhBamu8RRyqU-4ShInvCUdbnDX8GKrMs_1XRUjcvXPjVFQ=w1707-h960-no
Afbeeldingslocatie: https://lh3.googleusercontent.com/MRtAxWUwG6D91KV_kif5eHdF7plIW7XGUXh6ZetMBv3akqfdSzd3njtOyJNus7vE7u4teaM-pgkRUCWrW8xG89wXqF55AG7JFFH03VXeq4lc3twT7skDNYmIhigMRbV2DywLmOQ=w1707-h960-no
Afbeeldingslocatie: https://lh3.googleusercontent.com/EuIa3Ip1wFu5H8O23Iaz2wlGTaPrfMtV_bUzrrFR74NNNWG1KwWiB4YisB-377OM-o6P0F2qghx5VW68GSfQ1J4XcG0g0MoTOGikMsO4Vz9vfg3SYkl9OcL-qgVJhHxKzZgPCrs=w1707-h960-no
Afbeeldingslocatie: https://lh3.googleusercontent.com/TwSAPufgcLrkp4_8gmuDLQr4VGyGl6WsTCRIkOA3JfqMLGJx2U0g8yVVtHE62ubAnxm2Xc33A-VGX4cJrpIF-WD-QOzs1VSbBvVYB-g3rVjz3ZxeFR-kwvXWg4RK-ny94PGLW0g=w1707-h960-no
Afbeeldingslocatie: https://lh3.googleusercontent.com/cc-Yj1M-KJihLT90Qv2gBBroeqkjonpHAK-vy62h_wpi1WH8PFhYbcyPvxK8ptshCiQkscp0Yl6cVelmaIKC1RPoyI2UHzXLhsgyftGcYAPPl4LfeEAaEHx0vQLv3eVdCsHJXYY=w1707-h960-no
Afbeeldingslocatie: https://lh3.googleusercontent.com/0biNKueJK5F5DOOBkq-Pm1a-HYWlk_5OOEQGFPsZr8aLnU7yskAcpu7JYN5fkxuKo_0yp_xJMHlEqSqGWWlArXtU6Z39FyJ23M0O9lFcdvZdlcZ3dgD3U3_9ax3DATTZonItfpQ=w1707-h960-no
Afbeeldingslocatie: https://lh3.googleusercontent.com/zmfKVJunndNNfabf8dzZS7e_09MG-1UrESEsv1FqZY4YWBtMBcCOYLebV31ZeuxOpR58fg6YLw3nhvgRNAlZQDH8rWHEmxAdkcw1VShmoIpMU-18YKTv4TbJc0esyzwPkk30AGI=w1707-h960-no
Afbeeldingslocatie: https://lh3.googleusercontent.com/Rojs5k06SC-Lthua1l_sNdmqMBoqDDdzsN4eNKDa_UGo2tq4bAm10dDqqF9wrqqK3BC4bqfGXohpR8h6Y6T3_49Y0gDfSXTp82iJuUQE1nkjaM4mmk0FynQkfjGJmzGfy7oSQm8=w1707-h960-no
Afbeeldingslocatie: https://lh3.googleusercontent.com/iEUsiuc23UyRK1XHo-iKy-JFTpIKdqFiH9JD4UlIsQ1jJ92kNNpM2ZLCOXCfXDZghTys2FRD9PwoVOmUBbY2OCjHmlQpLkUgPunKuHMncEgoF1xTO4N8erNCoOGsn0TEpqsJ2pk=w1707-h960-no
Afbeeldingslocatie: https://lh3.googleusercontent.com/Wmzc34T8yHww5q8GOGihTUrOWPjOdBWqIK3Kd1m9UeT7bvmCcNbdgu7FUTEFwWL7YLxN_PWELcYteb6WDFoDbI3vggpBVcBLZa99PPdulHNI2csm4FSQHUsWwrObCO_QqNL4r9Q=w1707-h960-no
Afbeeldingslocatie: https://lh3.googleusercontent.com/p-m-mAe1-_Ut8GpCGVgdELp0k2qXN7fJNEDREtCddGTDSK7ayTHLdvSdzmarvdTEQHDWucS-iFGA7naFVS0IKRFHusbepwb8aj-rQgnk1Ph1V4fNHJ4hbPde7lURphsryWJsBHQ=w540-h960-no
Afbeeldingslocatie: https://lh3.googleusercontent.com/ssmLuIaSYc_vHbFkt254hHAsVskwkGHyJE25WcRpeDLtm5kCjHe_qwJyjGPfyQAZeUK3MAomEiSTVANzoMYRVwF9YU15faEwhAlmunLvXCtvuKb3ezLjEJcIAFRdFUHZS7oONpI=w1707-h960-no
Afbeeldingslocatie: https://lh3.googleusercontent.com/fkWCGzSfolZCe5WKvpAoGfmPIERth01GqfSh9aRJQJWAAdFpGcNRXv7VpnXyf0U53njkTb74HwFnjFN7nQXO6sAsigqoeJqdhv95P1uLboj3sgosH0iyJFPkLSC0uyZz_PStbo0=w1707-h960-no
Afbeeldingslocatie: https://lh3.googleusercontent.com/buL4P-mqSxkmjA7zEUFkvx14fx2xomKPORsfgl8hDzogJi9m18x5wAF4-V3E2cNY11J55wKfWPQTbvBG7bwzmHJf62_jOiGVgvtT46y81bkANF_4xutwCVLa12TnLoJV5iIjrj4=w540-h960-no

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• PauseBreak
  • Nu online
Die nieuwe Alpine is toch wel een beauty zeg :9

Nee, merp!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Joopieboy
  • Laatst online: 29-12-2020

Joopieboy

No smoke, no poke

Topicstarter
Heel erg veel vet spul daar zeg! En idd die nieuwe Alpine is zeer geslaagd, lekker kleurtje. :9

Het leven is te kort om geduld te hebben!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• melcon
De nieuwe Alpine is echt belachelijk mooi inderdaad! Laat je niet misleiden door de foto's trouwens, heb ze genomen aan het eind v/d dag (uur of zes) toen de meeste mensen weg waren. De rest v/d dag stonden er heel veel mensen om de auto heen :P

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Nico_GTR
Toch zou ik het wel lastig vinden om hem te kiezen....voor "slechts" 4000 euro meer rijd je immers Porsche.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• melcon
De productie is voor de komende 1,5 jaar uit verkocht dus niet iedereen vind het lastig 8)
Porsche is eigenlijk ook de enige concurrent voor deze auto (en met wat fantasie een audi tts). Dus als je wat zoekt in dit segment en je wil geen porsche dan heb je nu wel keus ;) Je zou kunnen denken dat de Alfa 4C ook nog een optie is maar die auto is dusdanig te veel hardcore dat maar weinig mensen hem op hun lijstje hebben staan (en dat je zie je terug in de verkoop cijfers).

Uiteraard is de Alpine veel beter :+ O-) zonder gekheid, de alpine is uiteraard lichter, 0-100 tijd is lager, het onafgeveerd gewicht is lager als z'n concurrenten, afwerking is van hetzelfde niveau.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Joopieboy

Joopieboy

No smoke, no poke

Topicstarter
Dat klinkt wel erg mooi idd, maar is de 4C zo hardcore dan ja?

En feli @Nico_GTR *O*

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• melcon
jup, enorm lawaaiig en heel nerveus, heel leuk op het circuit maar voor gewoon op straat te veel van het goede :)

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Nico_GTR
Ja, 4C is echt te! Zelfs voor mij! :p

@Joopieboy Ontzettend bedankt! Heel tof dat je het weet! ;)

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• MK_
  • Niet online

MK_

Nico_GTR schreef op dinsdag 4 juli 2017 @ 19:18:
@Joopieboy Ontzettend bedankt! Heel tof dat je het weet! ;)
Er staat een taart naast je username :+
Congrats *O*

En die Alpine is echt een prachtige auto <3

12x SunPower X21-350-BLK @ Solar Edge SE3680H (4200Wp) | Dell Inspiron 15 7559 | OnePlus 9 Pro Stellar Black 12/256GB | Xbox Series X | LPG powered

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Nico_GTR
Poh....was me niet eens opgevallen. :p

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• melcon
Nico_GTR schreef op dinsdag 4 juli 2017 @ 19:35:
Poh....was me niet eens opgevallen. :p
Niet eens opgevallen :o , alsnog gefeliciteerd *O*

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Sideshowbobbie
  • Registratie: Augustus 2005
  • Laatst online: 12-09 23:03
Eindelijk is de "nieuwe" kaartupdate (v985) er. Voor mij alleen met geen mogelijkheid te downloaden. Na inloggen R-Link website wordt er aangegeven dat er een update is. Bij updates staat vermeld dat er geen updates zijn. Dan maar via SD-kaart beheren en de nieuwe kaart selecteren en synchroniseren. R-Link toolbox doet vervolgens helemaal niets. Tot in den treure herhaald. Probeer het van de week wel weer...

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Nico_GTR
Ja! Nieuwe APK zonder teveel kosten.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DennusB
  • Niet online
Weet iemand of het mogelijk is om een soort "rain-close" te activeren op een Megane? Zodat t schuifdak dicht gaat zodra t regent? Op VW/Audi/BMW kunnen ze dat namelijk ook programmeren!

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• The Wizard

The Wizard

Moderator Mobile
Voor zover ik weet zit de boel bij Renault potdicht, helaas...

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• DennusB
  • Niet online
The Wizard schreef op dinsdag 11 juli 2017 @ 21:22:
Voor zover ik weet zit de boel bij Renault potdicht, helaas...
Ben toch wel benieuwd waarom bijvoorbeeld een Volkswagen dan blijkbaar alles wagenwijd open heeft staan?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• melcon
Bij Renault helaas geen vagcom achtige handigheidjes waar je met een zelf gemaakt kabeltje van 2 tientjes alles naar wens in kan stellen. Met universele apparatuur kun je een aardig eind komen maar het meeste gaat via de CLIP als het al instelbaar is. Rain close gaat in elk geval niet werken, regen-sensor is alleen actief als het contact aan staat.

Het is inderdaad erg jammer dat de mogelijkheden wat beperkt zijn op dat gebied. Zit wel een stukje historie achter, pas vanaf 2004 gebruiken ze het ODB-2 protocol. Daarvoor was het XR-25 op een ODB-1 stekker, en later op een ODB-2 stekker. Pas met het ODB-2 protocol is de eerste versie van de clip gekomen en werd er wat meer mogelijk behalve diagnose stellen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• johnwoo
  • Registratie: Oktober 1999
  • Laatst online: 15-09 22:59

johnwoo

3S-GTE

Pfff, paar dagen geleden hoor ik een (vooralsnog zachte) fluittoon op momenten dat ik wat gas geef. Het zal toch niet... Auto weggebracht, maar helaas, het is toch echt de turbo, die loopt aan :( Kosten bijna €800 (ex BTW, maar het is een zakelijke auto dus BTW hoef ik gelukkig niet te rekenen - daarvoor betaal ik bijtelling :+)

En dan rij je altijd netjes de motor warm en rij je rustig de laatste minuten van een rit. Ik weet natuurlijk niet hoe de eerste eigenaar ermee om is gegaan (ex-leasebak uit 2012, gekocht met 110dkm), maar ik rijd er toch al 2 jaar (en bijna 60dkm) netjes mee rond, dus of dat na die tijd nog invloed heeft... dan zou zoiets zich eerder moeten openbaren lijkt me. Sowieso wel erg snel, de auto is 4,5 jaar oud. Bij het demonteren gaat men proberen te achterhalen wat de oorzaak is geweest, maar dat is een klein beetje koffiedikkijken.

Ik had me aardig ingelezen voor de aankoop en de Megane III zou goed betrouwbaar moeten zijn (stukken beter dan voorgaande generaties iig :P), maar in 2 jaar heb ik er (bovenop normaal onderhoud als beurtjes, olie, banden) toch al dik 1700 euro aan defecten mee gehad. Het begint nu wel vervelend te worden :/

In het gebruik een fijne auto verder hoor, met alles erop en eraan, maar ik weet niet of de volgende weer een Renault wordt, waarschijnlijk niet. Daarvoor is mijn vertrouwen te weinig beloond.

4200Wp ZO + 840Wp ZW + 1680Wp NW | 14xIQ7+ + 1xDS3-L | MTVenusE | HWP1

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• PauseBreak
  • Nu online
Als je het echt wilt weten zou ik je aanraden om contact op te nemen met een fatsoenlijk motorrevisiebedrijf of een turborevisiebedrijf. Zij hebben er meer ervaring mee en apparatuur voor.

Nee, merp!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• johnwoo

johnwoo

3S-GTE

De garage werkt met Turbo's Hoet voor hun turborevisies, een van de grootsten (in de Benelux zeker), dus als iemand de oorzaak kan achterhalen zijn zij het wel. Maar het blijft lastig, zulk forensisch werk achteraf, en ik ga ook niet (bij)betalen om er extra naar te laten kijken, feit blijft dat ie kapot is en er toch betaald moet worden voor een vervanger. Al vind ik 4,5 jaar persoonlijk wel kort voor een turbo, hij is wel al lang uit de garantie....

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• janvanduschoten
  • Registratie: Januari 2010
  • Nu online

janvanduschoten

Moderator Mobile

Nr. 346

johnwoo schreef op woensdag 12 juli 2017 @ 09:23:
De garage werkt met Turbo's Hoet voor hun turborevisies, een van de grootsten (in de Benelux zeker), dus als iemand de oorzaak kan achterhalen zijn zij het wel. Maar het blijft lastig, zulk forensisch werk achteraf, en ik ga ook niet (bij)betalen om er extra naar te laten kijken, feit blijft dat ie kapot is en er toch betaald moet worden voor een vervanger. Al vind ik 4,5 jaar persoonlijk wel kort voor een turbo, hij is wel al lang uit de garantie....
Ik zou persoonlijk je garage vragen om de turbo op te sturen voor diagnose / revisie, dan heb je mogelijk een goedkopere turbo vervanging én informatie over het waarom de turbo zo snel weer stuk is gegaan. Hij gaat niet voor niets stuk.

Post op persoonlijke titel, tenzij in het blauw

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• melcon
Hoet is wel 1 v/d betere, zou hem inderdaad gewoon laten reviseren zo lang de behuizing niet gescheurd is en dat verwacht ik niet. Die v/d megane wordt geproduceerd door Borg Warner (zit op heel veel diesels kleiner dan 2 liter) en gaat normaal gesproken erg lang mee. Bij revisie wordt eigenlijk alles behalve de behuizing vernieuwd en heb je een turbo gelijkwaardig aan een nieuwe.

Leeftijd zegt verder helemaal niets bij een turbo, kilometers uiteraard wel, 170k is wel erg weinig. In elk geval goed dat je opmerkzaam geweest bent en niet gewoon doorgereden bent. Als de turbo dan ploft kun je ook nog leuke vervolgschade hebben als onderdelen de motor in verdwijnen :o

Reden waarom die stuk gaat kunnen we heel veel naar gissen maar meest voorkomend in volgorde van waarschijnlijkheid:
- met koude motor vol gas --> verhoogde slijtage verkorting van de levensduur
- te lang doorgereden met dezelfde olie --> verhoogde slijtage
- gereden met te laag olie peil (meestal gevolg van te lang doorrijden met dezelfde olie) --> verhoogde slijtage
- olie aanvoer of retour lekt --> te weinig druk en daardoor onvoldoende smering
- productie fout, lagers van onvoldoende kwaliteit

Wat het in jouw geval geweest is dat is uiteraard giswerk maar ik ga er van uit dat je netjes op tijd de beurtjes laat doen, je geeft niet aan dat er lekkage geconstateerd is. Blijven er 2 zaken over, 1e eigenaar die koud heeft lopen trappen (schade is dan al ontstaan en openbaart zich nu). Optie 2 is een productie fout.

Linksom of rechtsom het is gewoon balen ;(

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• jordiv30
  • Registratie: April 2016
  • Laatst online: 05-05 11:53
Vanmorgen nog maar eens een keer de parkeerassistent uitgeprobeerd in de Megane. Eerst op een leeg parkeerveld, daarna bij mijn werk waar al wel een aantal auto's stonden. In beide gevallen is hij gezakt. Op het lege parkeerterrein kon ik vooruit rijden wat ik wilde, maar sturen deed hij niet. Bij mijn werk knalde ik bijna tegen een geparkeerde auto omdat de Megane daar blijkbaar ook graag wou staan 8)7 . Gelukkig heb je het gas geven en remmen nog steeds zelf in handen, want anders had hij meteen geparkeerd kunnen worden bij het schadebedrijf. Ik snap niet dat sommige mensen dit dagelijks gebruiken. In de tijd dat hij het parkeervak heeft gevonden sta ik er allang in en het is blijkbaar ook niet zo nauwkeurig.

Voor de rest nog steeds erg blij met de Megane. Mijn Kadjar kan volgende week opgehaald worden en dan komt het genieten van de auto's. _/-\o_

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• PauseBreak
  • Nu online
Dat is met al die parkeerassistenten zo. Dat is zo nutteloos dat je het net zo goed niet kunt bestellen. Zelf parkeer je sneller en beter.

Nee, merp!

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• DennusB
  • Niet online
jordiv30 schreef op donderdag 13 juli 2017 @ 11:18:
Vanmorgen nog maar eens een keer de parkeerassistent uitgeprobeerd in de Megane. Eerst op een leeg parkeerveld, daarna bij mijn werk waar al wel een aantal auto's stonden. In beide gevallen is hij gezakt. Op het lege parkeerterrein kon ik vooruit rijden wat ik wilde, maar sturen deed hij niet. Bij mijn werk knalde ik bijna tegen een geparkeerde auto omdat de Megane daar blijkbaar ook graag wou staan 8)7 . Gelukkig heb je het gas geven en remmen nog steeds zelf in handen, want anders had hij meteen geparkeerd kunnen worden bij het schadebedrijf. Ik snap niet dat sommige mensen dit dagelijks gebruiken. In de tijd dat hij het parkeervak heeft gevonden sta ik er allang in en het is blijkbaar ook niet zo nauwkeurig.

Voor de rest nog steeds erg blij met de Megane. Mijn Kadjar kan volgende week opgehaald worden en dan komt het genieten van de auto's. _/-\o_
Het gaat inderdaad niet altijd goed, maar zolang ik hem echt bij een vak gooi tussen 2 auto's in (90 graden) of fileparkeren dan gaat het altijd echt prima. Ik gebruik t echt bijna nooit, tenzij een vak heel krap is of ik snel moet file parkeren, best handig en altijd super snel!

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• RvL
  • Registratie: Maart 2002
  • Nu online

RvL

Dat is dan ook zo ongeveer de enige optie die ik nog nooit heb gebruikt op m'n Kadjar. Ik kan het zelf beter (althans, dat denk ik :P) en zeker sneller.

Liefde maakt een smal bed breed!
Nu de dekens nog...

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• striner
  • Registratie: Januari 2012
  • Laatst online: 29-08 19:06
op een leeg veld gaat sowieso niet werken, want de sensor meet andere auto's met radar, niet de lijntjes op het asfalt of iets dergelijks.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DennusB
  • Niet online
Iemand hier trouwens al een nieuwe Megane laten chippen? Ik zou opzich best graag m'n 1.5dci 110pk willen laten chippen, krijg je er toch +- 30pk bij, dat is best lekker... maar ben benieuwd naar ervaringen van mensen hier :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Galaxis
  • Laatst online: 22:07
DennusB schreef op donderdag 13 juli 2017 @ 14:39:
Iemand hier trouwens al een nieuwe Megane laten chippen? Ik zou opzich best graag m'n 1.5dci 110pk willen laten chippen, krijg je er toch +- 30pk bij, dat is best lekker... maar ben benieuwd naar ervaringen van mensen hier :)
Geen nieuwe megane, wel de vorige generatie, een model III dus. 30PK erbij is kroegpraat, daar is het blokje intern niet op berekend. Je zal eerder moeten denken aan 120PK .

De mijne is gechipt door de dealer zelf met materialen van Vtune. Reeds 100.000Km verder sinds de chip en geen problemen gehad. Wellicht dat het vermogen nu naar 120PK is gesteken en 285nM . Wat gewoon heel fijn is , is de extra soeplesse wat je er voor terugkrijgt , met name in de 6e versnelling. Tevens is bij mij het verbruik wat omlaag gegaan.

Laat je niet in extase brengen door alle exotische cijfers op diverse websites. Wellicht dat je wat meer eruit kan persen als je echt de gehele software opnieuw laat schrijven, EGR weg laat schrijven en nog wat andere grappen.

Edit ; Betreft een Megane III estate ECO 2 FAP 1.5DCI 110PK blokje .

[ Voor 3% gewijzigd door Galaxis op 13-07-2017 14:45 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DennusB
  • Niet online
Galaxis schreef op donderdag 13 juli 2017 @ 14:44:
[...]

Geen nieuwe megane, wel de vorige generatie, een model III dus. 30PK erbij is kroegpraat, daar is het blokje intern niet op berekend. Je zal eerder moeten denken aan 120PK .

De mijne is gechipt door de dealer zelf met materialen van Vtune. Reeds 100.000Km verder sinds de chip en geen problemen gehad. Wellicht dat het vermogen nu naar 120PK is gesteken en 285nM . Wat gewoon heel fijn is , is de extra soeplesse wat je er voor terugkrijgt , met name in de 6e versnelling. Tevens is bij mij het verbruik wat omlaag gegaan.

Laat je niet in extase brengen door alle exotische cijfers op diverse websites. Wellicht dat je wat meer eruit kan persen als je echt de gehele software opnieuw laat schrijven, EGR weg laat schrijven en nog wat andere grappen.
T zou wel gaan om custom chip software, dus misschien dat ze er dan iets meer uit persen. Rijd je een handbak of een automaat? Mijn megane heeft namelijk een automaat, dus weet niet of je dan veel gaat merken van die "meer souplesse" ?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Galaxis
  • Laatst online: 22:07
DennusB schreef op donderdag 13 juli 2017 @ 14:45:
[...]

T zou wel gaan om custom chip software, dus misschien dat ze er dan iets meer uit persen. Rijd je een handbak of een automaat? Mijn megane heeft namelijk een automaat, dus weet niet of je dan veel gaat merken van die "meer souplesse" ?
Betreft een handgeschakelde bak. Met automaat durf ik geen uitspraken meer te doen, daar heb ik zelf geen ervaring mee helaas.

Wat ik wel weet is dat je volgens mij bij Fastchip ( henk? ) terecht kan voor op maat gemaakte software. Die beste man is een begrip in de Renault wereld heb ik begrepen.

[ Voor 1% gewijzigd door Galaxis op 13-07-2017 14:48 . Reden: typo ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• johnwoo

johnwoo

3S-GTE

melcon schreef op donderdag 13 juli 2017 @ 08:16:
Hoet is wel 1 v/d betere, zou hem inderdaad gewoon laten reviseren zo lang de behuizing niet gescheurd is en dat verwacht ik niet. Die v/d megane wordt geproduceerd door Borg Warner (zit op heel veel diesels kleiner dan 2 liter) en gaat normaal gesproken erg lang mee. Bij revisie wordt eigenlijk alles behalve de behuizing vernieuwd en heb je een turbo gelijkwaardig aan een nieuwe.

Leeftijd zegt verder helemaal niets bij een turbo, kilometers uiteraard wel, 170k is wel erg weinig. In elk geval goed dat je opmerkzaam geweest bent en niet gewoon doorgereden bent. Als de turbo dan ploft kun je ook nog leuke vervolgschade hebben als onderdelen de motor in verdwijnen :o

Reden waarom die stuk gaat kunnen we heel veel naar gissen maar meest voorkomend in volgorde van waarschijnlijkheid:
- met koude motor vol gas --> verhoogde slijtage verkorting van de levensduur
- te lang doorgereden met dezelfde olie --> verhoogde slijtage
- gereden met te laag olie peil (meestal gevolg van te lang doorrijden met dezelfde olie) --> verhoogde slijtage
- olie aanvoer of retour lekt --> te weinig druk en daardoor onvoldoende smering
- productie fout, lagers van onvoldoende kwaliteit

Wat het in jouw geval geweest is dat is uiteraard giswerk maar ik ga er van uit dat je netjes op tijd de beurtjes laat doen, je geeft niet aan dat er lekkage geconstateerd is. Blijven er 2 zaken over, 1e eigenaar die koud heeft lopen trappen (schade is dan al ontstaan en openbaart zich nu). Optie 2 is een productie fout.

Linksom of rechtsom het is gewoon balen ;(
Ik heb al jaren een MR2 turbo uit 1991, (oude) benzine turbo's zijn natuurlijk nog wat gevoeliger voor dit soort dingen dan diesels (hogere temperatuur en in dit geval een stuk hogere airflow en vermogen ook), dus ik pas mijn rijstijl aan en rij de auto altijd netjes warm en geef geen volgas meer de laatste minuten van een rit (al is dat laatste volgens mij meer een issue met benzine turbo's en hun hogere temperaturen - die kunnen roodgloeiend staan en dan is ineens de KVS- en olieflow stoppen geen goed idee).

Hoe de leaserijder voor mij ermee omging weet ik natuurlijk niet, maar zou dat echt na 60.000 km nog zo'n probleem geven? Dan zou hij na 10.000 al aan zijn gaan lopen lijkt me...

De olie is altijd netjes op tijd ververst (ik heb 1x een oliebeurtje met 500km overschreden :+), ook door de voorgaande eigenaar (dat is dan wel een voordeel van een leasebak, alle beurtjes netjes volgens het boekje gehad).

De garage hoorde de turbo aanlopen, dus 99% zeker is het de CHRA (middendeel met de as en lagers) en is de behuizing nog gewoon goed.

Op zich klonk het wel stoer, die turbo klonk enigszins als supercharger :P Maar zo'n oliegelagerde turbo hoort natuurlijk stil te zijn (in mijn MR2 zit inmiddels een -dikke- kogelgelagerde turbo, die horen wel geluid te maken :+ en dat hoor je ook erg goed als je de motor afzet, zo'n turbinegeluidje).
DennusB schreef op donderdag 13 juli 2017 @ 14:39:
Ik heb hier ook wel eens naar gekeken, maar heb besloten dat het mij het geld niet waard is. Voor zover ik kon vinden was ~120pk (zoals iemand al opmerkt) wel een normale waarde, en is ~130 echt de limiet voor de stock injectors, en zelfs 20pk vind ik maar "mwah" om honderden euro's te investeren. Misschien zul je het verschil iets merken, maar het zal de auto niet wezenlijk sneller/anders maken. Dan kun je beter een snellere auto kopen.

[ Voor 11% gewijzigd door johnwoo op 13-07-2017 16:02 ]

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• JvdW
  • Registratie: Februari 2002
  • Laatst online: 11-09 18:32
johnwoo schreef op donderdag 13 juli 2017 @ 16:00:
[...]

[...]

Ik heb hier ook wel eens naar gekeken, maar heb besloten dat het mij het geld niet waard is. Voor zover ik kon vinden was ~120pk (zoals iemand al opmerkt) wel een normale waarde, en is ~130 echt de limiet voor de stock injectors, en zelfs 20pk vind ik maar "mwah" om honderden euro's te investeren. Misschien zul je het verschil iets merken, maar het zal de auto niet wezenlijk sneller/anders maken. Dan kun je beter een snellere auto kopen.
Ik heb een tijdje terug nog geïnformeerd maar toen was er nog niets beschikbaar voor mijn Megane 4 (110pk ECO) .

Ik heb het wel op een Seat Ibiza 1.9 TDI 110pk gehad, en dat was echt wel een groot verschil en genot.
Deze ging van 110pk naar 144pk en van 235Nm naar 343Nm ! _/-\o_ Met dus alleen een chipje van fasttech.

Dat maakte de auto wel wezenlijk sneller en anders.
Kan natuurlijk best zijn dat het bij de renault motor een teleurstelling is :+

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Joopieboy

Joopieboy

No smoke, no poke

Topicstarter
@johnwoo is vaak meer gevoel en prettiger doorlopen en bruikbaarder vermogen dan standaard. Dus dat is het imho echt wel waard.

Ik ben zelf maar 3pk opgeschoten met de fabriekswaarde. :+ Gelukkig haalde die 8pk minder dan opgegeven maar het verschil is qua rijden echt enorm. En die 28nm merk je vooral. :)

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• Flame17
  • Registratie: Januari 2002
  • Laatst online: 23-08 13:14

Flame17

Captur EDC 130

:) Chippen was de mijne al bij 8000 km. Nu dikke 220.000 km verder nog steeds prettig om te rijden.

Standaard was het vermogen 98 pk aan de wielen en 250 nm koppel.

Nu is dat 116 pk en 285 nm gemeten aan de wielen.
Ooit een sprintje gedaan met de app op de telefoon, kwam tot 0-100 in 9.7 sec.

Topsnelheid was 194 GPS km/u

Morgen gaat de auto de deur uit en ga ik over op Private Lease.

Autoreview staat te lezen op autoweek inclusief verbruiksmonitor.

Windows10 Ultimate 64 bit@SSDKingston 300, AMD Ryzen 5 1400, Sapphire RX460 4gb, Corsair DDR4 8 gb. OC,

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• johnwoo

johnwoo

3S-GTE

JvdW schreef op donderdag 13 juli 2017 @ 17:16:
[...]

Ik heb een tijdje terug nog geïnformeerd maar toen was er nog niets beschikbaar voor mijn Megane 4 (110pk ECO) .

Ik heb het wel op een Seat Ibiza 1.9 TDI 110pk gehad, en dat was echt wel een groot verschil en genot.
Deze ging van 110pk naar 144pk en van 235Nm naar 343Nm ! _/-\o_ Met dus alleen een chipje van fasttech.

Dat maakte de auto wel wezenlijk sneller en anders.
Kan natuurlijk best zijn dat het bij de renault motor een teleurstelling is :+
Ik kan me ook herinneren dat die 1.9TDI's goed te chippen waren ja. Maar dat is toch heel anders en zegt weinig over onze 1.5dCi's:
- De 1.9TDI gebruikte heel andere techniek (pompverstuiver ipv common rail, minder eco maar beter te chippen).
- Het is een motor die uberhaupt al meer slagvolume heeft, dus bij dezelfde turbodruk meer lucht kan verplaatsen.
- Daarbij komt dat er af-fabriek ook al 130pk en 150pk versies van waren. Hoewel dat niet alleen softwareverschillen waren, zal het 110pk blok wel al beter geschikt zijn voor hogere vermogens dan onze 1.5 dCi, die stock al aardig tegen het plafond aan zit van (veel onderdelen van) de motor, en vanaf het begin is ontworpen als eco-blok.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Joopieboy

Joopieboy

No smoke, no poke

Topicstarter
Flame17 schreef op donderdag 13 juli 2017 @ 20:42:
:) Chippen was de mijne al bij 8000 km. Nu dikke 220.000 km verder nog steeds prettig om te rijden.

Standaard was het vermogen 98 pk aan de wielen en 250 nm koppel.

Nu is dat 116 pk en 285 nm gemeten aan de wielen.
Ooit een sprintje gedaan met de app op de telefoon, kwam tot 0-100 in 9.7 sec.

Topsnelheid was 194 GPS km/u

Morgen gaat de auto de deur uit en ga ik over op Private Lease.

Autoreview staat te lezen op autoweek inclusief verbruiksmonitor.
Lekker mee gereden dus :Y En waarom is dat private lease zo populair? Vaak beperkte kilometers die je kunt rijden en nu lijkt het goedkoop tot de rente gaat stijgen en de auto ineens wel heel erg duur gaat worden. Ik ben er voorzichtig mee...

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Wok
  • Laatst online: 23:01

Wok

Dakloos...

Joopieboy schreef op donderdag 13 juli 2017 @ 23:38:
[...]

En waarom is dat private lease zo populair? Vaak beperkte kilometers die je kunt rijden en nu lijkt het goedkoop tot de rente gaat stijgen en de auto ineens wel heel erg duur gaat worden. Ik ben er voorzichtig mee...
Flat fee (ex. brandstof) een nieuwe auto rijden. :Y Je betaalt alleen brandstof; al het andere zit in je maandbedrag... Voor veel mensen is dit een ideale constructie. Het meerendeel van de particuliere rijders rijdt hooguit 10-12K km per jaar en is anders aangewezen op de garage/dealer/beunhaas voor het onderhoud. Nu rijden ze voor een x bedrag per maand een nieuwe auto en hebben ze er geen omkijken naar, behalve tanken...

Voor veelrijders en/of zelfsleutelaars als jij en ik is het inderdaad anders... Ik rijd 30K km per jaar en voor het geld dat dat kost aan private lease, kan ik bekant twee keer een oude Volvo V90 op gas rijden :P

Who is General Failure and why is he reading my hard drive?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• vosss
  • Registratie: Juli 2001
  • Laatst online: 14-09 11:12
Iemand ervaring met een Twizzy toevallig?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• melcon
@johnwoo Dat is leuk speelgoed, foto's? Wij hebben een 5 alpine turbo uit 82 staan, dat is pas oude turbo techniek ;-) Hoe de lease rijder ermee om ging kan prima nog na 60k een probleem geven, dat kan lang duren voor het zich manifesteert, het is verhoogde slijtage, het loopt niet meteen stuk maar uiteindelijk wel veel sneller als normaal.

Andere mapping op een 1.5 dci doet kwa absolute waarden niet zo veel, pk's gaan minimaal omhoog, koppel gaat wel acceptabel omhoog. Maar echt gigantisch wordt het verschil niet, de powerband wordt over het geheel wel een stuk beter dus het rijdt wel een stuk fijner, minder terug schakelen om in te halen vooral.

Inderdaad niet te vergelijken met diesels waar veel meer marge op zit kwa vermogen (de 1.9 dci kwam standaard ook 20-30 pk bij, de 2.0 dci in sommige gevallen wel 40-45).

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• johnwoo

johnwoo

3S-GTE

melcon schreef op vrijdag 14 juli 2017 @ 07:10:
Hoe de lease rijder ermee om ging kan prima nog na 60k een probleem geven, dat kan lang duren voor het zich manifesteert, het is verhoogde slijtage, het loopt niet meteen stuk maar uiteindelijk wel veel sneller als normaal.
Mja, klinkt wel logisch. Wel vervelend dat ik dan degene ben die hem "over het randje" heeft getild (zonder hem af te raggen).
@johnwoo Dat is leuk speelgoed, foto's? Wij hebben een 5 alpine turbo uit 82 staan, dat is pas oude turbo techniek ;-)
Happy to oblige.

Dit was het originele blok, 2 liter turbo met stock 204pk (maar Toyota bouwde in die tijd met wat marge, dus dat was eenvoudig op te krikken naar ca. 240 pk door de turbodruk wat te verhogen):
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/ext/f/tzkzyw3gODMXR3MLFTpL5euy/full.jpg

Die had wat olieverbruik (normaal op oudere turbo auto's, maar ik vond 1L op ca. 2000km teveel), dus begon ik met wat onderdelen verzamelen voor een standaard revisie met wat kleine upgrades. Dat liep wat uit de hand, uiteindelijk is er een volledig built block gekomen:
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/ext/f/R7wKMf801dwU8WqBUvEXc4WB/full.jpg

Met deze GT3071R erop:
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/ext/f/Mm0aij8zOwcVbtIIa4txWfON/full.jpg

En dat ziet er dan zo uit onder de kap:
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/ext/f/O37kq8gTaJi8T3h8BYlYdxD6/full.jpg

[/uitstapje naar Japan] :P
Nu willen we natuurlijk ook foto's van die Alpine turbo zien ;)

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• The Wizard

The Wizard

Moderator Mobile
DennusB schreef op donderdag 13 juli 2017 @ 14:45:
[...]

Let wel, de EDC mag officieel maar 250 Nm hebben, daar kom je met chippen wel een stuk boven. Standaard heeft de handgeschakelde bak 260 Nm itt de EDC (250). Gaat wel over de Megane, in de Talisman schijnt een andere EDC bak te zitten die wel meer kan hebben.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Sagat
  • Registratie: April 2002
  • Laatst online: 07:36

Sagat

Is pappa x2!

Wok schreef op donderdag 13 juli 2017 @ 23:54:
[...]

Flat fee (ex. brandstof) een nieuwe auto rijden. :Y Je betaalt alleen brandstof; al het andere zit in je maandbedrag... Voor veel mensen is dit een ideale constructie. Het meerendeel van de particuliere rijders rijdt hooguit 10-12K km per jaar en is anders aangewezen op de garage/dealer/beunhaas voor het onderhoud. Nu rijden ze voor een x bedrag per maand een nieuwe auto en hebben ze er geen omkijken naar, behalve tanken...

Voor veelrijders en/of zelfsleutelaars als jij en ik is het inderdaad anders... Ik rijd 30K km per jaar en voor het geld dat dat kost aan private lease, kan ik bekant twee keer een oude Volvo V90 op gas rijden :P
Bij aanschaf van mijn prive autotje ben ik uitgegaan van 40k per jaar, mede maarom private lease links laten liggen en bewust voor diesel gekozen, nu het eerste half jaar verder.....en door thuiswerken, meerijden met een collega, en zo nu en dan zelf uitwijken naar de trein (af en toe wat vermoeid, en af en toe wat moe van files) is het de eindstand 10k.
Dus het ligt in de lijn der verwachting dat het op jaarbasis +- 20k zal zijn.

Mijn vrouwtje is nu nog bezig met haar rijbewijs maar als gelukt is dan kan ik me voorstellen dat we er toch iets bijwillen. Helemaal in een situatie waar je auto's kan wisselen kan private lease dan toch wel interresant zijn. Ik ga het wel in mijn achterhoofd houden en dan op basis van 10/15k per jaar.
Vind het inderdaad erg plezierig dat je lekker kan rijden zonder zorgen qua reparaties, en uiteraard ook ook alle overige kosten gedekt behalve dan die bezine.
En ja, een nieuwe auto is dan ook net wat leuker dan een oude(re).

10 second ninja DONE

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Flame17
  • Registratie: Januari 2002
  • Laatst online: 23-08 13:14

Flame17

Captur EDC 130

Per persoon natuurlijk verschillend dat Private Leasen.

Ik heb zitten rekenen en kom met private lease op maandbasis 10 euro lager uit.

Aanschaf nieuwe Clio IV vs Leasen zelfde model op ANWB site.

3 jaar en 30.000 km per jaar leasen van een Clio IV Zen met pack Noir en zelf Pack Electrique gekocht.

Heb geen mogelijkheid om te lenen of zelf te kunnen betalen.
Ook geen zin meer om de dealer weer te bezoeken met een auto die in september gekeurd moet worden en begin volgend jaar weer een nieuwe distributie snaar moet hebben.

En over drie jaar weer een andere Renault.. ;) :)

Windows10 Ultimate 64 bit@SSDKingston 300, AMD Ryzen 5 1400, Sapphire RX460 4gb, Corsair DDR4 8 gb. OC,

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• Boyd
  • Registratie: Januari 2006
  • Laatst online: 07:31
Ik kom me ook melden in het Renault topic! Sinds 2 weekjes trotse eigenaar van een Renault Talisman Intens. De 150pk benzine versie (automaat).

We waren op zoek naar een grotere auto i.v.m. 2 kinderen en omdat we minimaal 5 keer per jaar naar Polen heen en weer rijden, dus comfort en luxe had wel voorkeur, maar bovendien is het een mooie auto om te zien :)

Afbeeldingslocatie: https://i.imgur.com/bExFdu6.jpg

Echt een topauto voor alsnog. Wel wat moeite nog om Android Auto aan de praat te krijgen, die blijft piepen dat je de handrem moet aantrekken om te kunnen starten, terwijl die aangetrokken staat en de auto geparkeerd staat... Dus daar moet ik nog even induiken binnenkort, tenzij iemand hier een tipje heeft?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Grudgie
  • Registratie: Juli 2007
  • Laatst online: 16-09 16:16

Grudgie

PSN: Grudgie7

Hoe is de Medianav in de Clio? Want zit al paar weken te kijken naar een Clio van 2013 en in de meeste zit de Medianav, maar ik lees veel negatieve dingen over medianav.

Heb liever R-Link maar dat wordt dan net wat weer te duur. :(

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• JaMaaT
  • Registratie: Maart 2004
  • Laatst online: 22:59
Boyd schreef op vrijdag 14 juli 2017 @ 16:54:
Ik kom me ook melden in het Renault topic! Sinds 2 weekjes trotse eigenaar van een Renault Talisman Intens. De 150pk benzine versie (automaat).

We waren op zoek naar een grotere auto i.v.m. 2 kinderen en omdat we minimaal 5 keer per jaar naar Polen heen en weer rijden, dus comfort en luxe had wel voorkeur, maar bovendien is het een mooie auto om te zien :)

[afbeelding]

Echt een topauto voor alsnog. Wel wat moeite nog om Android Auto aan de praat te krijgen, die blijft piepen dat je de handrem moet aantrekken om te kunnen starten, terwijl die aangetrokken staat en de auto geparkeerd staat... Dus daar moet ik nog even induiken binnenkort, tenzij iemand hier een tipje heeft?
Chique wagen hoor! Particulier gekocht?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Boyd
  • Registratie: Januari 2006
  • Laatst online: 07:31
JaMaaT schreef op zaterdag 15 juli 2017 @ 22:16:
[...]

Chique wagen hoor! Particulier gekocht?
Jep

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• nooberke
Grudgie schreef op zaterdag 15 juli 2017 @ 16:59:
Hoe is de Medianav in de Clio? Want zit al paar weken te kijken naar een Clio van 2013 en in de meeste zit de Medianav, maar ik lees veel negatieve dingen over medianav.

De bediening beviel mij echt totaal niet, net zo'n goedkope kruidvat tablet van vijf jaar terug... Rlink duidelijk prettiger

Ook is gevoelsmatig de geluidskwaliteit wat beter

Zoek je diesel of benzine? Mijn ex leaser uit 2013 moet 1 dezer dagen op de markt komen, die was behoorlijk compleet.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Grudgie

Grudgie

nooberke schreef op zondag 16 juli 2017 @ 09:44:
[...]

De bediening beviel mij echt totaal niet, net zo'n goedkope kruidvat tablet van vijf jaar terug... Rlink duidelijk prettiger

Ook is gevoelsmatig de geluidskwaliteit wat beter

Zoek je diesel of benzine? Mijn ex leaser uit 2013 moet 1 dezer dagen op de markt komen, die was behoorlijk compleet.
Ik zoek een benzine, rond de 8500 liefst.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• nooberke
Ah mijn leasert was een dieseltje

Rlink is wat mij betreft zeker een kleine meerprijs waard

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Grudgie

Grudgie

Kan je R-Link er ook niet laten inbouwen?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MK_
  • Niet online

MK_

De goedkoopste Clio met R-Link die ik kan vinden is 10k met 125k gelopen;
http://www.autoscout24.nl/Details.aspx?id=322055059
Je hebt namelijk verplicht de Dynamique uitvoering nodig, en zelfs dan was het optioneel :o

MediaNav is naar mijn mening een redelijk systeem. Het doet gewoon wat het moet doen, menu is i.m.h.o vrij logisch. R-Link is voornamelijk grafisch mooier, iets sneller, een uitgebreide boordcomputer op het scherm (dat ontbreekt op de MediaNav meen ik) en je hebt van die services en apps zoals RSound. Opzich leuk en aardig, maar als je daarvoor 1,5k over je budget moet gaan is het het niet waard. MediaNav is ook prima.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• striner
  • Registratie: Januari 2012
  • Laatst online: 29-08 19:06
Vraag voor mensen die een Megane IV GT(-line) hebben mbt de sportstoelen. Ik heb deze besteld, maar alleen echt proefgereden in de Bose. In de GT-line alleen in de showroom in gezeten, en toen viel me op dat je een beetje om de wang/zijkant van de stoel heen moet met je arm om bij de middenarmsteun te komen. Ik heb gemerkt dat ik erg veel met een arm op de middenarmsteun rij, en vroeg me af of dit niet te vervelend wordt met die sportstoelen?
Ja I know, ik had het zelf moeten testrijden eigenlijk :P

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Martinspire

Martinspire

Awesomeness

Grudgie schreef op zaterdag 15 juli 2017 @ 16:59:

Medianav is prima voor radio en bluetooth of whatever, maar voor navigatie eigenlijk ongeschikt. Systeem is veel te traag en de kaarten zijn meestal ook niet up2date. Fileinfo e.d. heb je ook niet eens. Als je daar echter je telefoon voor gebruikt, dan gaat het prima.

Pagina: 1 ... 33 ... 48 Laatste

Dit topic is gesloten.