Het grote Renault topic - Deel 6 Vorige deel Overzicht Laatste deel

Dit topic is onderdeel van een reeks. Ga naar het meest recente topic in deze reeks.

Pagina: 1 ... 25 ... 48 Laatste
Acties:
  • 240.483 views

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• MK_
  • Registratie: November 2013
  • Niet online

MK_

Sneller dan het licht :)

righthand schreef op maandag 20 februari 2017 @ 11:00:
Nu al een tijdje deze thread aan het volgen en ik zie veel ervaringen met de megane en clio. Zijn er ook tweakers die de talisman estate bij elkaar hebben gevinkt, besteld en op dit moment aan het rijden zijn? Ben hier namelijk best wel benieuwd naar; eind mei krijg ik mijn Talisman Estate Initiale Paris en ik lees af en toe wel wat klachten over de afwerkingskwaliteit en andere kinderziektes.
FatalZero in "Het grote Renault topic - Deel 6"
FatalZero heeft er een besteld en heeft hem ook al ontvangen:
FatalZero in "Het grote Renault topic - Deel 6"

12x SunPower X21-350-BLK @ Solar Edge SE3680H (4200Wp) | Dell Inspiron 15 7559 | OnePlus 9 Pro Stellar Black 12/256GB | Xbox Series X | LPG powered

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• righthand
  • Registratie: December 2010
  • Laatst online: 17-09 07:45
Deze had ik al gezien, maar lees graag van meer mensen die deze auto hebben besteld :). Lijkt me wel, want hij is wel aantrekkelijk geprijst t.o.v. de passat, BMW 3 of CLA Shooting Brake.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• AndRo555
  • Registratie: Februari 2011
  • Nu online
Derby schreef op maandag 20 februari 2017 @ 09:56:
[...]

Zeker een vaste geometrie turbo dan? Want één met variabele schoepen doet dit niet (zou dit niet mogen doen).
Alleen de sterkste (100pk +) 1.5 DCi's hebben een VGT. De 68pk is fixed geometry, maar wel met intercooler (alleen in de zwaardere auto's). Eens zien of ik nog nuttige gegevens ergens heb liggen van dezelfde turbo op 2300m. (0.77 bar omgeving en 1.6x bar absolute druk van de turbo vs 1.9bar absoluut op zeeniveau)

VGT is overigens ook niet heilig, want op een gegeven moment is het ook wel gedaan en loop je ook tegen de limieten van wat de turbo kan.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• PauseBreak
  • Registratie: November 2006
  • Laatst online: 21-09 19:17

Nee, merp!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MK_
  • Niet online

MK_

Ik had hem ook net gezien op Autoweek. Erg nette prestatie naar mijn mening :)

12x SunPower X21-350-BLK @ Solar Edge SE3680H (4200Wp) | Dell Inspiron 15 7559 | OnePlus 9 Pro Stellar Black 12/256GB | Xbox Series X | LPG powered

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• JaMaaT
  • Registratie: Maart 2004
  • Laatst online: 01:03
The Wizard schreef op zaterdag 18 februari 2017 @ 09:38:
[...]

Ik heb er eentje besteld met open dak besteld, kon ook geen goede foto's vinden. In de configurator zie je wel hoe het er uit gaat zien. Ik krijg mijn auto over een maand, zal tzt foto's plaatsen.

De reden zal wel zijn dat de auto's anders te zwaar worden, een panoramadak weegt (veel) meer dan een metalen dak.
Zo te lezen op het Autoweek Forum heb jij gewonnen. Zou je een foto willen plaatsen van het dak, ben wel heel benieuwd hoe groot het glas oppervlakte is. En is de rest van het dak zwart of gewoon in kleur gespoten.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• The Wizard
  • Registratie: Januari 2000
  • Laatst online: 21-09 11:29

The Wizard

Moderator Mobile
Ik heb geen foto van het dak, was er vlak voor sluitingstijd, zal proberen vandaag nog even langs te rijden als het lukt. Wat ik zo snel zag was de voorkant van het dak helemaal (zwart) glas, en het laatste stuk, vanaf de C stijl, gewoon dak. Stond hem erg goed, mooier dan wat ik verwacht had.

Haast niet te zien op deze foto.
Afbeeldingslocatie: https://dl.dropboxusercontent.com/u/25854502/2017-02-20%2018.00.43.jpg

7090 kWp, 3 subsystemen (20x LG 320 Wp / 3x Canadian Solar 230 Wp)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DennusB
  • Registratie: Mei 2006
  • Niet online
The Wizard schreef op dinsdag 21 februari 2017 @ 04:43:
Ik heb geen foto van het dak, was er vlak voor sluitingstijd, zal proberen vandaag nog even langs te rijden als het lukt. Wat ik zo snel zag was de voorkant van het dak helemaal (zwart) glas, en het laatste stuk, vanaf de C stijl, gewoon dak. Stond hem erg goed, mooier dan wat ik verwacht had.

Haast niet te zien op deze foto.
[afbeelding]
Ja klopt, is bij mijne ook zo. Zwart glas staat m erg goed :)

Owner of DBIT Consultancy | DJ BassBrewer

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• melcon
  • Registratie: April 2004
  • Laatst online: 16-09 14:17
righthand schreef op maandag 20 februari 2017 @ 12:38:
[...]

Deze had ik al gezien, maar lees graag van meer mensen die deze auto hebben besteld :). Lijkt me wel, want hij is wel aantrekkelijk geprijst t.o.v. de passat, BMW 3 of CLA Shooting Brake.
Kwa afwerking kun je niet hetzelfde niveau verwachten als bmw/mercedes, daar is de prijs ook niet naar. Materiaal gebruik is wel gewoon goed, naden zullen iets minder netjes zijn als bmw/mercedes, als je je daar druk om kan maken zou ik verder kijken. Als je dat voor lief neemt i.c.m. de prijs dan heb je aan de talisman een hele fijne auto. Er is wel heel veel aandacht besteed aan de stoelen (volledig in huis nieuw ontwikkeld, niet van de plank bij een leverancier). Die zitten dus heel erg goed, uiteraard de initiale paris de beste, maar ook de instap versies hebben fijne stoelen. (ook al is dat uiteraard ook voor een deel subjectief/persoonlijk).

Ander voordeel is uiteraard dat Renault sinds +/- 2006 weer echt betrouwbare auto's maakt (in tegenstelling tot vag waarbij de kwaliteit en betrouwbaarheid gekelderd is sinds 2003). Motorisch heb je ook genoeg opties die vooral in een fijne rijervaring voorzien. Uiteraard de 200 pk benzine en 160 pk diesel zijn erg prettig, maar ook de instappers rijden fijner dan je zou verwachten (zelfs de 110 pk dci rijdt fijn, geen snelheidsmonster uiteraard maar juist bij normaal rijden zit die motor in zijn optimale werkgebied en merk je eigenlijk niet dat je met de zwakste motorisering onderweg bent). 4 wiel besturing is uiteraard ook een leuk dingetje (veel leuker en fijner dan je op voorhand zou verwachten! wel wennen de eerste paar dagen.)

Op autoweek staan al een paar mensen die hun ervaring delen, nadeel van de autoweek reviews vind ik wel dat mensen meestal eenmalig plaatst en zelden tot nooit update.
http://www.autoweek.nl/au...andrijvingstype=0&sort=52

http://www.autoweek.nl/au...te-dci-160-initiale-paris

http://www.autoweek.nl/au...man-estate-dci-110-intens

http://www.autoweek.nl/au...lisman-estate-dci-110-zen

De 110 dci is rijk vertegenwoordigd.

[ Voor 8% gewijzigd door melcon op 21-02-2017 10:19 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• The Wizard

The Wizard

Moderator Mobile
Ik zal mijn ervaringen ook op Autoweek plaatsen, doe ik al met mijn afgelopen 6 auto's, incl updates ;).

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Spacecowboy
  • Registratie: September 2000
  • Laatst online: 21:57

Spacecowboy

XBL: Biggmans

Martinspire schreef op zondag 19 februari 2017 @ 15:00:
[...]

Maar je moet mistlampen niet gebruiken om zelf meer te zien, maar juist om gezien te worden. En de ledverlichting is al duidelijk genoeg daarvoor. Zeker vanachter.
[...]
Huh, mistlampen zijn aan de voorkant volgens mij sepcifiek juist zo gemaakt om te zorgen dat je zelf meer ziet (juist omdat ze meer naar beneden vlak voor de auto in de breedte schijnen dan recht vooruit, zodat je zelf niet verblind raakt).

Voor achter geldt het natuurlijk wel.

HENG HENG

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• righthand
  • Registratie: December 2010
  • Laatst online: 17-09 07:45
@ Melcon: thanks voor het neerpennen van je ervaring. Heb proefgereden met de BMW3 touring en de CLA. Afgezien van de toch wel kleinere ruimte in deze twee alternatieven, vond ik de prijs, na het aanvinken van de nodige opties, voor beiden toch wel aan de hoge kant.

Nog even nagedacht over de 160pk diesel, maar na wat calculaties kwam ik er achter dat deze net een eigen bijdrage veroorzaakte. Dus uiteindelijk voor de 130pk diesel Initiale Paris gegaan met die speciale zwarte paarse lak. Levering staat voor de laatste week van mei, nog 98 nachtjes slapen :).

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DennusB
  • Niet online
Iemand hier met een nieuwe Megane die enig idee heeft hoe die grootlicht-assistent precies werkt? Het staat netjes aan bij mij maar zelfs als ik op een verlaten landweggetje rijd doet hij ze niet vanzelf aan..

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• melcon
@ righthand, you're welcome, overigens zijn mijn indrukken van de paar ritjes die ik gemaakt heb, rij er zelf geen (helaas!). Kwa rijden doet de talisman sowieso niet onder voor bmw/mercedes en die worden inderdaad snel prijzig naarmate je leuke opties aanvinkt. Desalniettemin zijn de 3 en CLA ook erg mooie auto's maar je moet het er wel voor over hebben.

In elk geval gefeliciteerd! Dat wordt genieten, tof dat je voor een coole kleur bent gegaan 8)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MK_
  • Niet online

MK_

DennusB schreef op dinsdag 21 februari 2017 @ 13:33:
Iemand hier met een nieuwe Megane die enig idee heeft hoe die grootlicht-assistent precies werkt? Het staat netjes aan bij mij maar zelfs als ik op een verlaten landweggetje rijd doet hij ze niet vanzelf aan..
Volgens mij moet je harder rijden als 45 km/h, en zelf het grote licht aanzetten. Enkel als er een ander voertuig je tegemoet komt zet de grootlichtassistent het licht uit (of als je bebouwde kom o.i.d binnen rijdt).

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DennusB
  • Niet online
MK1998NL schreef op dinsdag 21 februari 2017 @ 15:33:
[...]

Volgens mij moet je harder rijden als 45 km/h, en zelf het grote licht aanzetten. Enkel als er een ander voertuig je tegemoet komt zet de grootlichtassistent het licht uit (of als je bebouwde kom o.i.d binnen rijdt).
Nou ja, ik kan 2 dingen met die hendel doen. Ik kan hem of naar me toe trekken (dan gaat groot licht aan tot je hem los laat) of van me af duwen. Dan komt er naast het groene lampje van de normale verlichting ook een witte "A" te staan, ik ga er dus vanuit dat dat "Automatisch Groot licht is". Klopt dat niet?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MK_
  • Niet online

MK_

DennusB schreef op dinsdag 21 februari 2017 @ 15:34:
[...]

Nou ja, ik kan 2 dingen met die hendel doen. Ik kan hem of naar me toe trekken (dan gaat groot licht aan tot je hem los laat) of van me af duwen. Dan komt er naast het groene lampje van de normale verlichting ook een witte "A" te staan, ik ga er dus vanuit dat dat "Automatisch Groot licht is". Klopt dat niet?
Normaal wel, zie deze video van Renault:
[YouTube: https://www.youtube.com/watch?v=xp80vsmRHIM]
[YouTube: https://www.youtube.com/watch?v=ZMgitmP0xHQ]

Dat doe je dus, waarschijnlijk denkt je auto dus dat je in de bebouwde kom rijdt.

[ Voor 10% gewijzigd door MK_ op 21-02-2017 15:41 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DennusB
  • Niet online
MK1998NL schreef op dinsdag 21 februari 2017 @ 15:37:
[...]

Normaal wel, zie deze video van Renault:
[video]
[video]

Dat doe je dus, waarschijnlijk denkt je auto dus dat je in de bebouwde kom rijdt.
Heel vaag, want als ik de auto opnieuw start is die witte "A" ook weg. Dan moet ik die hendel opnieuw naar voor en naar achter duwen om die terug te krijgen... O-)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• The Wizard

The Wizard

Moderator Mobile
JaMaaT schreef op maandag 20 februari 2017 @ 23:20:
[...]

Zo te lezen op het Autoweek Forum heb jij gewonnen. Zou je een foto willen plaatsen van het dak, ben wel heel benieuwd hoe groot het glas oppervlakte is. En is de rest van het dak zwart of gewoon in kleur gespoten.
Hierbij de foto's van het dak, glas loopt niet zo ver als ik eerst zei.
Afbeeldingslocatie: https://dl.dropboxusercontent.com/u/25854502/2017-02-21%2015.46.02.jpg
Afbeeldingslocatie: https://dl.dropboxusercontent.com/u/25854502/2017-02-21%2015.46.09.jpg

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• JaMaaT
  • Registratie: Maart 2004
  • Laatst online: 01:03
Vet! Thnx. Voor de bestuurder dus wel een vooruitgang ten opzichte van de vorige Mégane

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• striner
  • Registratie: Januari 2012
  • Laatst online: 29-08 19:06
Vraagje: eerder in deze thread beweerde iemand dat de sportstoelen van de Megane GT-line geen lendensteun heeft. Ik zie echter in de prijslijst het lendensteun-bolletje wel aangevinkt bij de GT-line bij de standaarduitrusting. Alleen de massagefunctie zit niet bij de GT-line, alleen bij de Bose.
Is er iemand die dit kan bevestigen?
Ik ben nog steeds het twijfelen of ik het ontbreken van evt dit, mistlampen en stuurverwarming een keus naar GT-line ipv Bose waard vind.
Als lendensteun op beide zit, is dat weer een ding minder dat ik hoef mee te nemen in de overweging :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

En de bose heeft stoelmassage

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• anessie
  • Registratie: November 2008
  • Laatst online: 20-09 00:44
DennusB schreef op dinsdag 21 februari 2017 @ 13:33:
Los van de andere antwoorden, het moet ook aanstaan in het menu onder voertuigopties natuurlijk. Is dacht ik hetzelfde menu als waar je lane-assist geluid kan aan-/afzetten.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DennusB
  • Niet online
anessie schreef op dinsdag 21 februari 2017 @ 21:53:
[...]

Los van de andere antwoorden, het moet ook aanstaan in het menu onder voertuigopties natuurlijk. Is dacht ik hetzelfde menu als waar je lane-assist geluid kan aan-/afzetten.
Daar staat ie inderdaad aan :) Thanks!

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• melcon
striner schreef op dinsdag 21 februari 2017 @ 20:04:
Vraagje: eerder in deze thread beweerde iemand dat de sportstoelen van de Megane GT-line geen lendensteun heeft. Ik zie echter in de prijslijst het lendensteun-bolletje wel aangevinkt bij de GT-line bij de standaarduitrusting. Alleen de massagefunctie zit niet bij de GT-line, alleen bij de Bose.
Is er iemand die dit kan bevestigen?
Ik ben nog steeds het twijfelen of ik het ontbreken van evt dit, mistlampen en stuurverwarming een keus naar GT-line ipv Bose waard vind.
Als lendensteun op beide zit, is dat weer een ding minder dat ik hoef mee te nemen in de overweging :)
Het leek mij al stug dat op de GT line stoelen geen lendensteun zou zitten, in alle voorgaande GT's en GT line's zit de lendensteun er namelijk wel op. Helaas kan ik het niet voor je bevestigen dus eigenlijk heb je hier helemaal niets aan :+ :P

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DennusB
  • Niet online
melcon schreef op woensdag 22 februari 2017 @ 09:21:
[...]

Het leek mij al stug dat op de GT line stoelen geen lendensteun zou zitten, in alle voorgaande GT's en GT line's zit de lendensteun er namelijk wel op. Helaas kan ik het niet voor je bevestigen dus eigenlijk heb je hier helemaal niets aan :+ :P
Ik heb een GT-Line maar geen idee hoe ik die lendesteun dan in zou moeten stellen of zo... ik heb er geen knop voor of zo?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• PauseBreak
DennusB schreef op woensdag 22 februari 2017 @ 09:35:
[...]

Ik heb een GT-Line maar geen idee hoe ik die lendesteun dan in zou moeten stellen of zo... ik heb er geen knop voor of zo?
Kijk even in het boekje van de auto. Heb ik met de Vel Satis ook gedaan. Ik heb namelijk 4 hendels en een draaiknop voor de stoelen. En in het begin dus geen flauw benul wat waarvoor diende :+ Het boekje heeft duidelijkheid gegeven :)

Nee, merp!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ollie_1982
  • Laatst online: 19-09 12:24
DennusB schreef op zaterdag 18 februari 2017 @ 13:45:
Zo, de eerste 400km met m'n nieuwe Megane zitten er op. Eerste indrukken zijn echt heel erg positief.
De automaat is erg soepel en hij heeft veel meer trekkracht dan ik had verwacht, zeker in de sportstand. De sportstoelen zitten als gegoten en de Bose Audio is echt geniaal afgesteld.
Enige minpuntje wat ik tot nu toe heb gevonden is dit : Als je de ACC aanzet en er schiet opeens iemand voor je met een fors snelheidsverschil grijpt de ACC in (dat is goed), maar als die auto vervolgens weer weggaat (of jij schuift gelijk een baan op) heeft ie een paar seconden nodig om weer door te hebben dat ie gas kan geven...

Anyways, foto tijd :

Megane
[afbeelding][afbeelding][afbeelding]
[afbeelding][afbeelding]
Mooie bak!! Ik ben benieuwd hoe die mij gaat bevallen, als het goed is mag ik de auto als het een beetje mee zit vandaag ophalen of anders morgen. :)

Toevallig al gekeken welke versie van R-LINK 2 je hebt i.v.m. de mogelijke ondersteuning van Apple Carplay of Android Auto? Als ik de verschillende fora mag geloven moet dit minimaal versie 3.x zijn om later dit jaar een update te kunnen uitvoeren die het mogelijk maakt om Apple Carplay of Android auto te kunnen gebruiken...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• melcon
DennusB schreef op woensdag 22 februari 2017 @ 09:35:
[...]

Indien megane 3 dat hendeltje boven de middenarmsteun wat je net kan zien op deze foto:
Afbeeldingslocatie: https://images5.images-speurders.nl/images/16/1656/165645965_8_big.jpg

Indien megane 4... geen idee ;)

In de prijslijst/catalogus staat inderdaad wel dat die lendesteun verstelling standaard is, of het er daadwerkelijk op zit is dan een 2e... zou je toch vrij snel gevonden moeten hebben zou je zeggen.

[ Voor 18% gewijzigd door melcon op 22-02-2017 09:47 . Reden: megane 4 dus ;) ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ollie_1982
melcon schreef op woensdag 22 februari 2017 @ 09:46:
[...]

Indien megane 3 dat hendeltje boven de middenarmsteun wat je net kan zien op deze foto:
[afbeelding]

Indien megane 4... geen idee ;)

In de prijslijst/catalogus staat inderdaad wel dat die lendesteun verstelling standaard is, of het er daadwerkelijk op zit is dan een 2e... zou je toch vrij snel gevonden moeten hebben zou je zeggen.
In de handleiding staat dit:

Afbeeldingslocatie: https://i.imgur.com/2zYMee8.png

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• melcon
Volgens de handleiding hetzelfde gebleven dus (hendel 5), als DennusB kan bevestigen dat hij die hendel heeft weten we meer 8)

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• striner
Ik zag in onderstaande video inderdaad een hendeltje aan de stoel zitten wat verdacht veel op een lendensteun hendeltje lijkt (@7:00).
Het lijkt erop dat bij de Bose editie, omdat deze ook massage functie heeft, de lendensteun elektrisch verstelbaar is (zoals middelste plaatje hierboven) en bij de GT-line, die de massagefunctie niet heeft, een handmatige hendel.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• PauseBreak
Dan moet het inderdaad met dat hendeltje :P

Nee, merp!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DennusB
  • Niet online
ollie_1982 schreef op woensdag 22 februari 2017 @ 09:46:
[...]

Mooie bak!! Ik ben benieuwd hoe die mij gaat bevallen, als het goed is mag ik de auto als het een beetje mee zit vandaag ophalen of anders morgen. :)

Toevallig al gekeken welke versie van R-LINK 2 je hebt i.v.m. de mogelijke ondersteuning van Apple Carplay of Android Auto? Als ik de verschillende fora mag geloven moet dit minimaal versie 3.x zijn om later dit jaar een update te kunnen uitvoeren die het mogelijk maakt om Apple Carplay of Android auto te kunnen gebruiken...
Ik zit nu op versie 2.2.x. De dealer heeft wel bevestigd dat het als update naar de auto komt, maar dat dat nog wel eens even kon gaan duren...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Martinspire
  • Registratie: Januari 2003
  • Nu online

Martinspire

Awesomeness

striner schreef op woensdag 22 februari 2017 @ 10:21:
Ik zag in onderstaande video inderdaad een hendeltje aan de stoel zitten wat verdacht veel op een lendensteun hendeltje lijkt (@7:00).
Het lijkt erop dat bij de Bose editie, omdat deze ook massage functie heeft, de lendensteun elektrisch verstelbaar is (zoals middelste plaatje hierboven) en bij de GT-line, die de massagefunctie niet heeft, een handmatige hendel.

[video]
Maar was er ook niet een verschil met de Alcantara stoelen? Want uit die video zijn het de standaard GT stoelen (wat al anders is ten opzichte van de normale stoelen bij Bose, Life en Zen)

[ Voor 5% gewijzigd door Martinspire op 22-02-2017 10:41 ]

Martinspire - PC, PS5, XSX

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ollie_1982
Martinspire schreef op woensdag 22 februari 2017 @ 10:41:
[...]

Maar was er ook niet een verschil met de Alcantara stoelen? Want uit die video zijn het de standaard GT stoelen (wat al anders is ten opzichte van de normale stoelen bij Bose, Life en Zen)
Ik ga de auto als het goed is vanmiddag ophalen als ik een afspraak kan maken voor vandaag, anders morgen. Ik laat het je dan weten :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DennusB
  • Niet online
ollie_1982 schreef op woensdag 22 februari 2017 @ 10:50:
[...]

Ik ga de auto als het goed is vanmiddag ophalen als ik een afspraak kan maken voor vandaag, anders morgen. Ik laat het je dan weten :)
Ik zal straks ook even kijken :) Ik heb hier de GT-Line met de "standaard" sport-stoelen! Ik zal ff zoeken naar het hendeltje haha

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ollie_1982
Martinspire schreef op woensdag 22 februari 2017 @ 10:41:
[...]

Op de Alcantara stoelen zit ook gewoon een lendesteun :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• anessie
DennusB schreef op woensdag 22 februari 2017 @ 10:31:
[...]

Ik zit nu op versie 2.2.x. De dealer heeft wel bevestigd dat het als update naar de auto komt, maar dat dat nog wel eens even kon gaan duren...
van http://www.renaultforum.nl/forum/r-link-v2.html

Android Auto of Apple Car play zal op een geëvolueerde versie van R-Link 2 functioneren, deze extra functionaliteit wordt dan tegen meerprijs aangeboden. Helaas zijn er geen uitbreidingsmogelijkheden voor bestaande R-Link 2 systemen, uw R-Link 2 systeem is dus niet geschikt voor Android Auto of Apple Car Play.

Wij vertrouwen erop u hiermee voldoende te hebben geïnformeerd en danken u voor uw interesse in Renault
Zeer zwakke communicatie via dealers/klantendienst/Renault .be+.nl

Ik zou me toch nergens op vastpinnen.
De optie Android Auto en Apple Carplay zal beschikbaar worden gesteld aan de hand van de optie Smartphone Mirroring,
Geen idee of dat uiteindelijk uit maakt maar: "OnePlus is not a current member of Car Connectivity Consortium; therefore, OnePlus’ phones are not MirrorLink® compatible." wat ook nog eens net mijn smartphonemerk is.

[ Voor 27% gewijzigd door anessie op 23-02-2017 07:03 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• striner
Tegen meerprijs? Dat heb ik nog werkelijk nergens zien staan. Heb alleen gelezen dat auto's die in Q4/Q1 of later worden geproduceerd v3.x meekrijgen, waar een hardware verandering in zit (waarschijnlijk sneller geheugen), en dat daar als update Apple Carplay of Android Auto als update komt.
Pin me er niet op vast, dit zijn ook maar gewoon geruchten.

-EDIT-
sorry zie nu pas dat dit een crosspost is van een ander forum en dat dit van de officiële Renault dealer komt.

-EDIT2-
Zie inderdaad ook staat dat er een extra optie genaamd Smartphone Mirroring komt. Slecht dat ze hier extra geld voor gaan vragen imo. Wel maar hopen dat dat in maart al wordt aangeboden, want ik heb mijn inlogcode voor de leasewagen nog tot eind maart, denk dat ik nog even tot die uiterste datum ga wachten tot er meer duidelijk is :P

[ Voor 40% gewijzigd door striner op 22-02-2017 21:02 ]

• melcon
Het is echt jammer dat zulk soort informatie slecht te achterhalen is (of zo matig gecommuniceerd wordt). Dealers roepen vaak ook maar wat dus daar kun je eigenlijk ook niet echt van op aan.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• striner
Nee, als ik al die verhalen hier en op dat renault forum lees (dealers die een toezegging/garantie geven dat Carplay of AA op de auto van de klant zit of gaat komen, en vervolgens een mail sturen met "sorry maar uw auto bevat niet de nodige hardware") dan heb ik al gemerkt dat dealers ook lang niet over alle info bezitten. Waarschijnlijk zitten ze zelfs onderaan de informatieketen.
Beste kun je terecht bij Renault Nederland denk ik, en zelfs die weten niet altijd alles, waarschijnlijk omdat ze afhankelijk zijn van communicatie vanuit Frankrijk.
Denk dat ik vandaag of morgen een belletje ga plegen met de vraag wanneer ik hest beste een auto kan bestellen als ik zeker wil weten dat AC/AA erop komt, of wanneer die nieuwe optie "smartphone mirroring" wordt geïntroduceerd.

• DennusB
  • Niet online
striner schreef op woensdag 22 februari 2017 @ 20:50:
Tegen meerprijs? Dat heb ik nog werkelijk nergens zien staan. Heb alleen gelezen dat auto's die in Q4/Q1 of later worden geproduceerd v3.x meekrijgen, waar een hardware verandering in zit (waarschijnlijk sneller geheugen), en dat daar als update Apple Carplay of Android Auto als update komt.
Pin me er niet op vast, dit zijn ook maar gewoon geruchten.

-EDIT-
sorry zie nu pas dat dit een crosspost is van een ander forum en dat dit van de officiële Renault dealer komt.

-EDIT2-
Zie inderdaad ook staat dat er een extra optie genaamd Smartphone Mirroring komt. Slecht dat ze hier extra geld voor gaan vragen imo. Wel maar hopen dat dat in maart al wordt aangeboden, want ik heb mijn inlogcode voor de leasewagen nog tot eind maart, denk dat ik nog even tot die uiterste datum ga wachten tot er meer duidelijk is :P
Ja mijn dealer gaf gisteren aan dat de benodigde hardware niet in mijn auto zit... die nog geen 1 week oud is. Beetje jammer van Renault dit :(

• striner
DennusB schreef op donderdag 23 februari 2017 @ 08:58:
[...]

Ja mijn dealer gaf gisteren aan dat de benodigde hardware niet in mijn auto zit... die nog geen 1 week oud is. Beetje jammer van Renault dit :(
De vraag is wanneer je hem had besteld/wanneer hij in productie is gegaan, weet je dat?
De geruchten waren dat auto's geproduceerd in eind Q4 of Q1 die hardware zouden hebben.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• PauseBreak
melcon schreef op donderdag 23 februari 2017 @ 07:45:
Het is echt jammer dat zulk soort informatie slecht te achterhalen is (of zo matig gecommuniceerd wordt). Dealers roepen vaak ook maar wat dus daar kun je eigenlijk ook niet echt van op aan.
Joh, zelfs Renault Nederland heeft er een handje van om dingen te roepen :P Als je bij Renault iets echt zeker wilt weten dan moet je bij Renault France S.A. zijn. Het blijft toch een Frans merk als het op dit soort dingen aankomt.

Nee, merp!

• DennusB
  • Niet online
striner schreef op donderdag 23 februari 2017 @ 09:20:
[...]

De vraag is wanneer je hem had besteld/wanneer hij in productie is gegaan, weet je dat?
De geruchten waren dat auto's geproduceerd in eind Q4 of Q1 die hardware zouden hebben.
Geproduceerd in Januari 2017...

• melcon
Er staat wel al een handleiding online:
http://fr.e-guide.renault.../ANDROID-AUTOtm-CARPLAYtm

Deze videos deden het gisteravond (android auto en carplay, hoe in te stellen), maar zijn nu niet meer beschikbaar helaas.
YouTube: YouTube
YouTube: YouTube

Wat in elk geval via via vernomen heb is dat je R-Link versie 3.x moet zijn wil die android auto / carplay kunnen doen. De 2.x versies gaan het dus niet ondersteunen. De 3.x versies zijn vanaf +/- december geinstalleerd tijdens productie en zijn hardwarematig hetzelfde als de auto's die het af-fabriek gaan ondersteunen vanaf ongeveer april (te beginnen met de scenic). Het zou mij persoonlijk gek lijken dat de 3.x versie het niet gaan ondersteunen wanneer je ze update naar dezelfde firmware als waar het af-fabriek in zit.

• striner
In deze post in deze thread kreeg iemand een reactie van Renault Nederland waar ze zeggen dat dit als extra optie zal worden aangeboden tegen meerprijs. Lijkt me dus dat de functionaliteit er wel in zal zitten, maar ze waarschijnlijk dit achter een softwarematige switch zetten als je ervoor betaalt. Vraag is dan wanneer deze optie beschikbaar komt.

• ollie_1982
Ik heb gister mijn Renault opgehaald en ook ik heb R-Link versie 2.2..x.xxx en geen 3.x. Auto is in november besteld. Ik weet niet de exacte productiedatum, is dat ergens af te lezen of kan ik dit alleen bij de dealer navragen?

Lijkt mij dan vergelijkbaar als die van DennusB.

Het zou wel jammer zijn dat deze functionaliteit aan onze neus voorbij gaat en er geen update komt. Hopelijk klopt de reactie van Renault Nederland en is het wel uit te breiden...

• striner
Zover ik heb begrepen is het met v2 niet uit te breiden, en komt er binnenkort een optie beschikbaar bij het bestellen dat je smartphone mirroring wilt. Ik denk dat zodra deze optie beschikbaar is, het ook zeker is dat je auto met v3 wordt geproduceerd.
Ik gok dat v3 een geheugenuitbreiding bevat waardoor het infotainment wat vlotter verloopt, en waarschijnlijk dan ook genoeg geheugen bevat om AA en CarPlay te renderen.

• PauseBreak
ollie_1982 schreef op donderdag 23 februari 2017 @ 10:34:
Ik heb gister mijn Renault opgehaald en ook ik heb R-Link versie 2.2..x.xxx en geen 3.x. Auto is in november besteld. Ik weet niet de exacte productiedatum, is dat ergens af te lezen of kan ik dit alleen bij de dealer navragen?

Lijkt mij dan vergelijkbaar als die van DennusB.

Het zou wel jammer zijn dat deze functionaliteit aan onze neus voorbij gaat en er geen update komt. Hopelijk klopt de reactie van Renault Nederland en is het wel uit te breiden...
Er staat in je B-stijl de nodige informatie. Als het goed is helemaal onderaan, aan de passagierszijde (buitenzijde B-stijl).

Nee, merp!

• MK_
  • Niet online

MK_

PauseBreak schreef op donderdag 23 februari 2017 @ 10:55:
[...]
Er staat in je B-stijl de nodige informatie. Als het goed is helemaal onderaan, aan de passagierszijde (buitenzijde B-stijl).
Staat daar ook de productiedatum op?

Productiemaand kan je terug vinden op een labeltje onderaan de gordel (meestal maand + jaar), specifieke productiedatum kan je vaak ook opzoeken a.d.h.v het chassisnummer.

Maar goed, als dat gewoon op de B-stijl staat hoef je niet zo ver te zoeken :P

• Martinspire
  • Nu online

Martinspire

Awesomeness

Waar komt dat versie 3.x gedoe vandaan? Volgens mij was dat nooit bevestigd. Als je dat dus niet draait (wat volgens mij nog niemand heeft ook), dan is dat niet meteen zeker dat je geen Android Auto of Carplay hebt. Verder (wat ik ook van andere fabrikanten weet) is dat CarPlay meestal iets van extra hardware nodig heeft, maar Android Auto niet.

Verder kan ik me voorstellen dat het wel in het dure mediacenter zit en niet in de rest, maar dat is niet zozeer een exclusieve meerprijs voor Android Auto en CarPlay.

Ik vertrouw verder wat dealers of Renault Nederland zegt ook niet echt meer want ze praten allemaal wat anders en volgens mij krijgt niemand een duidelijk antwoord van Renault Frankrijk.

Dus laten we niet te snel conclusies trekken en van stapel lopen of iets wel of niet geleverd wordt, maar gewoon de komende maanden afwachten. Renault is altijd al wat vaag geweest met dergelijke info. Dat is nu niet anders, maar ook geen reden voor paniek.

Ik denk verder dat je beter mails kunt sturen naar Renault Frankrijk (of .com) en niet in NL moet gaan vragen want die weten toch niks. Mijn Frans is verder niet goed genoeg om mee te communiceren, maar misschien dat iemand anders dat eens wil doen?

[ Voor 11% gewijzigd door Martinspire op 23-02-2017 11:47 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• melcon
Er is helemaal niets bevestigd inderdaad omtrent reeds uitgeleverde systemen, het schijnt inderdaad met de hoeveelheid geheugen te maken te hebben waarbij de 3.x varianten meer geheugen zouden hebben (en dus in auto's zouden zitten die in productie gegaan zijn medio december, dat is wat anders als geproduceerd in december).

R-Link wordt gemaakt door LG, het schijnt dat varianten van deze systemen ook bij Kia & Hyuandai (en nog wat niet europese merken) gebruikt worden. Daar zie je dat deze merken ook aangekondigd hebben dat ze android auto / carplay gaan ondersteunen in 2017.

Maar conclusies trekken kun je inderdaad niet, we zullen het pas zeker weten als de eerste auto's geleverd worden waarbij het out-of-the box ondersteund wordt en daaropvolgende firmware update voor bestaande systemen zal duidelijkheid brengen in de zin van welke wel en welke niet.

• striner
Het feit dat het wel al uitgebreid beschreven staat in die Franse handleiding geeft wel aan dat het echt om de hoek ligt, lijkt me.
Denk dat ik straks eens ga bellen met "Ik heb op de Franse Renault website de handleiding van AA en CarPlay gezien, is er iets bekend of dit ook binnenkort naar Nederlandse auto's komt en zo ja, hoe?"

• ollie_1982
PauseBreak schreef op donderdag 23 februari 2017 @ 10:55:
[...]

Bedankt! Zal het eens controleren!

• EdVe
  • Registratie: November 2002
  • Nu online
Voor de Franse Kadjar zou het eind 2017 beschikbaar moeten zijn volgens renault.fr twitter:
https://twitter.com/renault_fr/status/829375957102379008
Ook op de franse fora zijn ze nieuwsgierig wanneer het beschikbaar komt en ook hier veel vragen waar de franse renault geen eenduidig antwoord op weet.

Maar is de software versie niet de firmware versie die je bijwerkt? Lijkt me eerder dat je de hardwareversie nodig hebt om te controleren of je de nieuwe versie hebt.

Heb nu een nieuwe Megane (1 feb) dus ben ook wel erg beniuewd naar Android auto.

• melcon
Klopt en zo als ik het begrepen hebben de firmware versies 2.x voor hardware V2 en voor hardware V3 krijgt de firmware als versie 3.x mee.

• striner
hm als het pas eind jaar hardwarematig beschikbaar komt ga ik niet langer wachten met bestellen :P

• Martinspire
  • Nu online

Martinspire

Awesomeness

striner schreef op donderdag 23 februari 2017 @ 12:50:
Het feit dat het wel al uitgebreid beschreven staat in die Franse handleiding geeft wel aan dat het echt om de hoek ligt, lijkt me.
Denk dat ik straks eens ga bellen met "Ik heb op de Franse Renault website de handleiding van AA en CarPlay gezien, is er iets bekend of dit ook binnenkort naar Nederlandse auto's komt en zo ja, hoe?"
Dan krijg je gewoon "dat weten wij nog niet" of een 1 of ander lulverhaal. Serieus, stuur de vraag naar 3 verschillende dealers en je krijgt 3 verschillende antwoorden terug.

Verder komt het stuk van versienummers en updates daar ook niet voorbij.
melcon schreef op donderdag 23 februari 2017 @ 13:15:
Klopt en zo als ik het begrepen hebben de firmware versies 2.x voor hardware V2 en voor hardware V3 krijgt de firmware als versie 3.x mee.
Waar haal je dat vandaan? Verder kan het prima zijn dat V3 hardware AA en CP ondersteuning krijgt, maar is het niet uitgesloten dat V2 de update niet kan krijgen (misschien wat minder snel of iets beperkter, maar ik zie niet waarom het volledig onmogelijk zou zijn).

[ Voor 3% gewijzigd door Martinspire op 23-02-2017 13:47 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• anessie
Martinspire schreef op donderdag 23 februari 2017 @ 13:47:Waar haal je dat vandaan? Verder kan het prima zijn dat V3 hardware AA en CP ondersteuning krijgt, maar is het niet uitgesloten dat V2 de update niet kan krijgen (misschien wat minder snel of iets beperkter, maar ik zie niet waarom het volledig onmogelijk zou zijn).
Indien het enkel is bij een bijkomend betalende optie die vandaag nog niet eens beschikbaar is wordt de kans kleiner. Heeft niets met onmogelijk te maken, heeft met de welwillendheid van Renault te maken om die retroactief open/beschikbaar te stellen. Autofabrikanten lijken me daar veel conseratiever in dan een stel tweakers/xda tinkerers.

[ Voor 7% gewijzigd door anessie op 23-02-2017 22:23 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• melcon
Het is zonder twijfel absoluut mogelijk, ik geloof niet dat het huidige systeem het niet zou kunnen. Er zal een goede reden zijn dat ze het niet doen, de meeste verhalen lijk er op te duiden dat er te weinig geheugen in v2 zit om het soepel te kunnen draaien zonder crashes. Dan is de keuze mensen teleurstellen dat het niet gaat werken of mensen opzadelen met een systeem wat niet lekker draait. Dat ze er geld voor gaan vragen geloof ik niet zo, het zal gewoon meegenomen worden in een firmware update.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DennusB
  • Niet online
melcon schreef op vrijdag 24 februari 2017 @ 08:00:
Het is zonder twijfel absoluut mogelijk, ik geloof niet dat het huidige systeem het niet zou kunnen. Er zal een goede reden zijn dat ze het niet doen, de meeste verhalen lijk er op te duiden dat er te weinig geheugen in v2 zit om het soepel te kunnen draaien zonder crashes. Dan is de keuze mensen teleurstellen dat het niet gaat werken of mensen opzadelen met een systeem wat niet lekker draait. Dat ze er geld voor gaan vragen geloof ik niet zo, het zal gewoon meegenomen worden in een firmware update.
Maar waarom zou hun hele eigen navigatie/multimedia shit-dinges-spul wel werken een een simpele mirror van je telefoon (wat niet veel meer is dan het scherm outputten op het media-scherm) niet? Lijkt me toch sterk dat dat zo vreselijk veel geheugen nodig heeft...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• melcon
Daar kunnen we uiteraard over speculeren, Android Auto is op de telefoon niets meer dan een App, die via usb interfaced met de radio (headunit whatever). Voor het geheel te werken dient de radio zichzelf via usb te identificeren richting de telefoon als android.hardware.type.automotive en de UImode UI_MODE_TYPE_CAR ondersteunen. De scherm afmetingen dienen minimaal 6 inch te zijn maar dit is uiteraard niet verifieerbaar voor de telefoon (dus het zal ook werken op een 3 inch scherm als die zich juist identificeert).

Op het moment dat de verbinding gelegd is heeft de telefoon toegang tot alle gegevens waar de radio ook toegang toe heeft (GPS, stuurbediening, microfoon, kompas, snelheid, eventuele gsm antenne indien aanwezig). Dus ja in wezen geeft je radio inderdaad gewoon het scherm van de telefoon weer, hoeveel geheugen dat kost is de vraag. Het schijnt dat mirrorlink VNC gebruikt, die wil wel wat geheugen nemen. Wat android auto daarvoor gebruikt weet ik niet. Of dat scherm weergeven het volledige plaatje is, dat is een tweede. Heeft de app direct toegang tot de gegevens van de radio? Lijkt me onwaarschijnlijk, dus dat zal geinterfaced worden en ook dat kost geheugen (zal niet heel veel zijn).

Als de V2 radio's standaard +/- 80-85% zouden hebben (ik noem maar wat), dan kan het met android auto richting de 95%-100% en dat is wel het moment waar op android vervelend traag wordt.

Maar goed, dat is pure speculatie van mijn kant ;)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DennusB
  • Niet online
melcon schreef op vrijdag 24 februari 2017 @ 08:28:

Als de V2 radio's standaard +/- 80-85% zouden hebben (ik noem maar wat), dan kan het met android auto richting de 95%-100% en dat is wel het moment waar op android vervelend traag wordt.
Waarom zou Android op je telefoon traag worden als het geheugen van je entertainmentsysteem vol zit? Of bedoel je dat R-Link2 zelf ook Android is?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• melcon
Exact, R-Link2 draait zelf ook Android als OS

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• striner
Gisteren berichtje gestuurd met de vraag of en wanneer deze functionaliteit naar nieuwe Renault's komt, en zonet antwoord gekregen:
Geachte heer (..),

Wij danken u hartelijk voor uw bericht dat wij op 23 februari jl. ontvingen, waarin u vraagt wanneer Android Auto en Apple CarPlay beschikbaar is voor Nederlandse Renault's.

Vooralsnog is de optie Android Auto en Apple CarPlay nog niet leverbaar op een nieuwe Renault, de introductie van deze optie zal naar verwachting maart of april zijn. Android Auto komt op zowel R-Link 2 als R-Link (voorganger R-Link 2), Apple CarPlay alleen op R-Link 2.

Wij vertrouwen erop u hiermee voldoende te hebben geïnformeerd en danken u voor uw interesse in Renault.

Mocht u nog meer vragen hebben, dan kunt u ons ook telefonisch bereiken op 0800-0303 (gratis) op werkdagen van 08.30 – 17.00 uur. Tevens kunt u terecht op onze website www.renault.nl.

Met vriendelijke groet,

Rutger Kluit
Consultant Klant Relaties
Denk dat ik dus nog héél eventjes wacht met bestellen en dit even goed in de gaten ga houden (als het mag van de lease afdeling/leasemaatschappij).

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• MichelatNL
  • Registratie: Augustus 2003
  • Laatst online: 20-09 17:39
Vandaag mijn 2de hands Megan GT-Line uit 2016 in ontvangst genomen.
Had een vraagje over de software versies en kon het hier met zoeken niet terug vinden.
Wat is nu de laatste versie? Bij mij is het:
Software-release 2.2.15.703
Boot-release 4711
Navigatie-informatie 9.12.106.586426
mappackage_tt_feu - 2014_12

Volgens mij heb ik ergens ook al 2.2.17 gelezen. En het is toch zo dat alleen de garage de software met versie 2.2.15.703 kan bijwerken?
Ook de kaart versie heb ik volgens mij al nieuwere van gezien.
Vraag dit omdat ik een probleem heb met mijn telefoon verbinding via bluetooth. Het connecten werkt goed, alleen als ik iemand bel of wordt gebeld dan hoor ik niks. Dacht eerst maar kijken of ik de laatste software versies heb.

edit:
Garage gebeld en ze gaan dinsdag de versie van de radio bijwerken.

[ Voor 4% gewijzigd door MichelatNL op 24-02-2017 15:17 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Martinspire
  • Nu online

Martinspire

Awesomeness

MichelatNL schreef op vrijdag 24 februari 2017 @ 15:02:
Vandaag mijn 2de hands Megan GT-Line uit 2016 in ontvangst genomen.
Had een vraagje over de software versies en kon het hier met zoeken niet terug vinden.
Wat is nu de laatste versie? Bij mij is het:
Software-release 2.2.15.703
Boot-release 4711
Navigatie-informatie 9.12.106.586426
mappackage_tt_feu - 2014_12

Volgens mij heb ik ergens ook al 2.2.17 gelezen. En het is toch zo dat alleen de garage de software met versie 2.2.15.703 kan bijwerken?
Ook de kaart versie heb ik volgens mij al nieuwere van gezien.
Vraag dit omdat ik een probleem heb met mijn telefoon verbinding via bluetooth. Het connecten werkt goed, alleen als ik iemand bel of wordt gebeld dan hoor ik niks. Dacht eerst maar kijken of ik de laatste software versies heb.

edit:
Garage gebeld en ze gaan dinsdag de versie van de radio bijwerken.
Hou ons maar op de hoogte wat voor versie ze erop zetten (en of je nog te horen krijgt wat voor veranderingen het brengt)

Oudere systemen waren overigens wel zelf te updaten maar daar zijn ze vanaf gestapt. Ik denk dat het kwam omdat het teveel problemen opleverde

[ Voor 6% gewijzigd door Martinspire op 24-02-2017 18:23 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Dekwoje
  • Registratie: April 2007
  • Laatst online: 28-03 19:48
Goedemorgen,
Toch kort ook hier info, advies vragen...
Zoals je op onderstaande link kan zien heb ik een topic opgestart op een Renault Forum... CarPlay op de scenic IV..

http://www.renaultforum.n...e-scenic-2017-t24516.html

Ik had mijn wagen besteld half januari.. Een week later kwam ik in het bezit van een nieuwe folder waarin vermeld staat dat CarPlay gaat ondersteund worden in de loop van 2017. Omdat ik nogal "nieuwsgezind" ben en ik het dus niet zou kunnen verkroppen dat ik mijn wagen zou ophalen en ernaast ene zou staan met de melding "Vanaf nu MET CarPlay" heb ik dus mijn bestelling via de dealer kunnen stopzetten in afwachting van....

En dat is het nu net hé... die afwachting... Er moet er in Frankrijk toch ENE zijn die kan zeggen; "Zo zit dat! Die hardware gaat het ondersteunen".

Want de garage gaat mijn wagen overnemen... maar elke maand later.. is waardevermindering veronderstel ik... Meer km... enz..

Heb al via alle kanalen contact opgenomen. Kreeg zelfs telefoon van Renault België dat ze het niet fijn vonden dat ik in een enquête had laten weten dat hun "communicatie" veel te "vaag, onduidelijk" was. Na mij verhaal begrepen ze het wel....

Ik vermoed dat de nieuwe Scenic IV met een versie 3.XXX voor de dag komt dat mits een software update de optie AA en CarPlay erop zet.. maar waarom zeggen ze dat niet?? Ik begrijp dat er nog testen enz moeten gebeuren, maar laat gewoon weten dat de hardware het in de toekomst aankan.

Er zijn al filmpjes verschenen HOE het moet, in Frankrijk is er al een handleiding.... dus ver weg kan het niet zijn!

Kan ik mijn bestelling laten doorgaan..

Groeten

Stef |:(

[ Voor 7% gewijzigd door Dekwoje op 25-02-2017 10:04 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• MichelatNL
DennusB schreef op dinsdag 21 februari 2017 @ 15:44:
[...]
Heel vaag, want als ik de auto opnieuw start is die witte "A" ook weg. Dan moet ik die hendel opnieuw naar voor en naar achter duwen om die terug te krijgen... O-)
Vanavond stukje gereden en wat gespeeld met de instellingen.
Groot licht assistentie werkt bij mij met 1x de hendel van me af duwen. Dan komt er ook de witte A in het scherm te staan. Auto uit en weer aan betekent opnieuw instellen. Kan me er wel iets bij voorstellen het is immers groot licht aanzetten en die staat standaard niet aan als je de auto start. Is maar net hoe je het bekijkt :9

Deze auto heb ik dus gisteren opgehaald (komende van een Megane 1.2 TCE coupé van 2009).
Megane GT-Line van maart 2016.
opties:
Bleu Iron RQH
Renault R-Link 2 multimedia- en navigatiesysteem met 8,7" portrait touchscreen + Bose® premium audio
Head-up display in kleur
Easy Park Assist automatisch inparkeersysteem incl. achteruitrijcamera
Bekleding alcantara 'Renault Sport' antraciet (alleen i.c.m. elektrisch verwarmbare voorstoelen)

Ik heb de Alcantara verwarmbare stoelen (met lendesteun :D). Die worden goed warm onder je kont en onderrug. Had iets hoger in de stoel ook gemogen.

De HUD is leuk, maar daar heb je het voor mijn idee ook mee gehad. In het begin is het cool om te zien, maar dat verdwijnt al na een aantal uren. Meerwaarde is de navigatie wat er ook bij komt te staan. Misschien is het nog wel zonde dat er zo'n (lomp) gat zit in het verder mooie dashboard zit (ben er nog niet helemaal over uit).

8.7 Touchscreen is super en vooral met navigatie lekker groot. Ik zag op Autoweek een filmpje met een vergelijking tussen de Megane station en Golf. Daarin vertelde de reviewer dat die zo'n moeite had met juiste dingen te vinden. Kan ik me echt niet in vinden. Het is allemaal vrij simpel en vaak met 1 druk te vinden. Alleen switchen tussen USB en DAB wil me nog niet echt snel lukken.
Navigatie nog wel een oude versie 2014_12.
Als ik dan kijk bij de R-link store, dan zie ik bij "mijn producten" wel "Map Update Service : Europe (verloopt over 364 dagen)" en nog "Kaart van Europa versie 2015.06" staan.
Maar hoe krijg ik deze gedownload?

LED-verlichting is echt heel helder. Op mijn vorige auto had ik Xenon met meedraaiende verlichting. Dat was al mooi, maar LED is toch nog een stukje feller. Zal ook misschien komen omdat de Xenon lampen al 8 jaar oud waren. Dacht altijd dat die meedraaiende verlichting leuk was, maar nu merk je toch wel dat je dat mist. Het werkte dus wel goed.

Bose premium audio is stukken beter dan wat ik was gewend in mijn vorige Megane.
Zit veel meer euh...geluid in. Klinkt veel beter.

Grappig dingetje is het sport geluid wat je aan of uit kunt zetten. Ik neem aan dat het extra gebrom (sportgeluid) uit de luidsprekers komt?
Heb het uiteindelijk uitgezet, wil toch een zo stil mogelijk auto hebben :)

Herkenning van snelheidsborden is ook een welkome aanvulling met al die borden langs de kant van de weg. Werkt goed.

A.s. dinsdag nog terug naar de garage voor de update van de software. Zal gelijk vragen of er ook nog iets van een update aan zit te komen. Oja en voor de navigatie update.
Al met al erg blij met deze auto.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• anessie
MichelatNL schreef op zaterdag 25 februari 2017 @ 22:30:
[...]
Daarin vertelde de reviewer dat die zo'n moeite had met juiste dingen te vinden. Kan ik me echt niet in vinden. Het is allemaal vrij simpel en vaak met 1 druk te vinden.
Ook al vaker gemerkt dat die journalisten nooit de tijd genomen hebben om Rlink2 te leren gebruiken. Al blijft het systeem natuurlijk wel voor verbetering vatbaar. Ik mis vooral een command knop zoals de Scenic/Talisman dat wel hebben.
MichelatNL schreef op zaterdag 25 februari 2017 @ 22:30:
[...]
Herkenning van snelheidsborden is ook een welkome aanvulling met al die borden langs de kant van de weg. Werkt goed.
Zoneborden of C46 (einde beperking) kent mijn echter niets van.

Mijn multisense persoonlijk profiel bevat [aandrijflijn 'sport'], elke keer dat ik auto (koud) start vraagt het systeem of ik dat wil behouden.

Bevestig ik niet binnen 14sec (menu verdwijnt trouwens als ik achteruit rijd want dan toont hij de camera of als ik vooruit rijd als de afstandsensoren voor actief worden) dan kleurt mijn interieur van blauw (persoonlijk profiel) naar groen (eco/standaard?) en moet ik weer 2 handelingen uitvoeren om terug het instrumentenpaneel en interieur zoals ik het altijd wil te hebben. 8)7

Zie ik iets over het hoofd dat ik die melding kan afzetten? Of is de enige oplossing [aandrijflijn 'normaal'] zetten in mijn persoonlijk profiel? (Voorkeurprofiel is persoonlijk profiel dus..) :-(

Nog liever dan Android auto zou ik willen zien dat ze die kleine prutsen oplossen zoals de media die steeds terugkeert naar radio ipv de bron die stond bij het verlaten van de auto (want is ook telkens weer 3 knopjes).

5 knopjes duwen elke keer voor ik de straat uit ben begint wat saai te worden :O

[ Voor 82% gewijzigd door anessie op 26-02-2017 00:34 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MichelatNL
anessie schreef op zaterdag 25 februari 2017 @ 23:51:
Zoneborden of C46 (einde beperking) kent mijn echter niets van.
Kom elke dag over een stuk waar ze met de weg bezig zijn en waar veel borden staan. Zal het vanaf maandag eens goed in de gaten houden. Vrijdag viel het me wel op dat het goed werkte op die plek.
Mijn multisense persoonlijk profiel bevat [aandrijflijn 'sport'], elke keer dat ik auto (koud) start vraagt het systeem of ik dat wil behouden.
Nog liever dan Android auto zou ik willen zien dat ze die kleine prutsen oplossen zoals de media die steeds terugkeert naar radio ipv de bron die stond bij het verlaten van de auto (want is ook telkens weer 3 knopjes).
Zal het vandaag eens testen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Martinspire
  • Nu online

Martinspire

Awesomeness

[...]

Bevestig ik niet binnen 14sec (menu verdwijnt trouwens als ik achteruit rijd want dan toont hij de camera of als ik vooruit rijd als de afstandsensoren voor actief worden) dan kleurt mijn interieur van blauw (persoonlijk profiel) naar groen (eco/standaard?) en moet ik weer 2 handelingen uitvoeren om terug het instrumentenpaneel en interieur zoals ik het altijd wil te hebben. 8)7

Zie ik iets over het hoofd dat ik die melding kan afzetten? Of is de enige oplossing [aandrijflijn 'normaal'] zetten in mijn persoonlijk profiel? (Voorkeurprofiel is persoonlijk profiel dus..) :-(

5 knopjes duwen elke keer voor ik de straat uit ben begint wat saai te worden :O
Kun je niet het standaardprofiel aanpassen en gebruiken? Misschien dat ie die vraag alleen bij persoonlijk profiel stelt, terwijl je ook aardig wat kunt aanpassen van de overige profielen. Ik heb hem nog niet, maar zou waarschijnlijk het persoonlijk profiel gebruiken voor het profiel van anderen die van mijn auto gebruik maken en de rest gewoon instellen zoals ik het zelf wil hebben. Voorin genomen dat de rest ook volledig aanpasbaar is (dat weet ik even niet meer).

Wel raar dat ie dat vraagt. Misschien dat het nog opgelost kan worden met een softwareupdate?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DennusB
  • Niet online
Martinspire schreef op zondag 26 februari 2017 @ 12:33:
[...]

Kun je niet het standaardprofiel aanpassen en gebruiken? Misschien dat ie die vraag alleen bij persoonlijk profiel stelt, terwijl je ook aardig wat kunt aanpassen van de overige profielen. Ik heb hem nog niet, maar zou waarschijnlijk het persoonlijk profiel gebruiken voor het profiel van anderen die van mijn auto gebruik maken en de rest gewoon instellen zoals ik het zelf wil hebben. Voorin genomen dat de rest ook volledig aanpasbaar is (dat weet ik even niet meer).

Wel raar dat ie dat vraagt. Misschien dat het nog opgelost kan worden met een softwareupdate?
Als je hem op het sport profiel zet en je start de auto opnieuw, dan vraagt ie "De auto staat nu op sportstand, wilt u hem hierop houden? Als u niet reageert valt ie automatisch terug naar het vorige profiel.".
Ik heb in mijn persoonlijke profiel gewoon de aandrijflijn op Sport staan (met blauwe wijzerplaat), en dat werkt als de brandweer :D

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Martinspire
  • Nu online

Martinspire

Awesomeness

DennusB schreef op zondag 26 februari 2017 @ 12:47:
[...]

Als je hem op het sport profiel zet en je start de auto opnieuw, dan vraagt ie "De auto staat nu op sportstand, wilt u hem hierop houden? Als u niet reageert valt ie automatisch terug naar het vorige profiel.".
Ik heb in mijn persoonlijke profiel gewoon de aandrijflijn op Sport staan (met blauwe wijzerplaat), en dat werkt als de brandweer :D
En als je het standaard profiel aanpast? (dus niet eco en niet sport)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DennusB
  • Niet online
Martinspire schreef op zondag 26 februari 2017 @ 13:04:
[...]

En als je het standaard profiel aanpast? (dus niet eco en niet sport)
Kan je die aanpassen dan? Volgens mij niet?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Martinspire
  • Nu online

Martinspire

Awesomeness

DennusB schreef op zondag 26 februari 2017 @ 13:05:
[...]

Kan je die aanpassen dan? Volgens mij niet?
Dat weet ik niet, ik heb hem nog niet haha. Maar zit gewoon wat te bedenken hoe je het op zou kunnen lossen.

En anders zou ik een profiel pakken als standaard waar die vraag niet bij gebeurd en hem dan gewoon omzetten zodra je instapt. Lijkt me dan minder tikken en minder kans dat je zaken uitzet die je wel wilt gebruiken.

Maareh, welke softwareversie(s) heb je?

[ Voor 4% gewijzigd door Martinspire op 26-02-2017 13:09 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DennusB
  • Niet online
Martinspire schreef op zondag 26 februari 2017 @ 13:08:
[...]

Dat weet ik niet, ik heb hem nog niet haha. Maar zit gewoon wat te bedenken hoe je het op zou kunnen lossen.

En anders zou ik een profiel pakken als standaard waar die vraag niet bij gebeurd en hem dan gewoon omzetten zodra je instapt. Lijkt me dan minder tikken en minder kans dat je zaken uitzet die je wel wilt gebruiken.
Nou ja hoe ik het dus heb opgelost : pak het "Perso" profiel en pas die aan naar sportstand dingen, dan vraagt ie nergens meer om :)

Edit : De laatste. Heb hem vorige week geupdate :)

[ Voor 4% gewijzigd door DennusB op 26-02-2017 13:09 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Martinspire
  • Nu online

Martinspire

Awesomeness

DennusB schreef op zondag 26 februari 2017 @ 13:09:
[...]

Nou ja hoe ik het dus heb opgelost : pak het "Perso" profiel en pas die aan naar sportstand dingen, dan vraagt ie nergens meer om :)

Oh en ik dacht dat je daarmee juist die vraag kreeg bij het opstarten?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DennusB
  • Niet online
Martinspire schreef op zondag 26 februari 2017 @ 13:09:
[...]

Oh en ik dacht dat je daarmee juist die vraag kreeg bij het opstarten?
Dat is als je hem in de sport stand laat staan!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• anessie
Vreemd, bij mij niet hoor. Ik spreek niet over de 'rode belichting en motorgeluidjes uit speakers' sport modus maar over mijn persoonlijke modus (wat volgens mij de enige is die je vast kan aanpassen aan je wensen) en daarin staat aandrijflijn sport waardoor die net als in modus sport altijd de vraag stelt en mij terug naar neutraal modus flikkert.

Ik heb het over de multisense profielen, niet over de gast gebruiker profielen etc.

Versie 2.x software op de Mégane Estate.

[ Voor 10% gewijzigd door anessie op 26-02-2017 15:22 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DennusB
  • Niet online
anessie schreef op zondag 26 februari 2017 @ 15:20:
Vreemd, bij mij niet hoor. Ik spreek niet over de 'rode belichting en motorgeluidjes uit speakers' sport modus maar over mijn persoonlijke modus (wat volgens mij de enige is die je vast kan aanpassen aan je wensen) en daarin staat aandrijflijn sport waardoor die net als in modus sport altijd de vraag stelt en mij terug naar neutraal modus flikkert.

Ik heb het over de multisense profielen, niet over de gast gebruiker profielen etc.

Versie 2.x software op de Mégane Estate.
O, dat werkt hier dus prima. Ook een persoonlijk profiel met aandrijflijn sport, hij vraagt er nooit om.
Megane GT-Line met software 2.2.x

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• The Wizard

The Wizard

Moderator Mobile
Vermeld ook even de complete versienummer, bijna alle auto's zijn 2.2.x ;)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MichelatNL
Vandaag getest en zelfde ervaring als @anessie
Versie 2.2.15.703
DennusB schreef op zondag 26 februari 2017 @ 13:09:
Heb je dat zelf gedaan of de garage?

[ Voor 60% gewijzigd door MichelatNL op 26-02-2017 22:35 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• melcon
[...]

Ook al vaker gemerkt dat die journalisten nooit de tijd genomen hebben om Rlink2 te leren gebruiken. Al blijft het systeem natuurlijk wel voor verbetering vatbaar. Ik mis vooral een command knop zoals de Scenic/Talisman dat wel hebben.
Wat nog opvallender is dat R-Link er in een duits consumenten onderzoek uitgekomen is als fijnste infotaintment systeem (in 2016). Dus voor de systemen van Audi/bmw. Dat geeft maar weer aan hoe persoonlijk en subjectief zo iets kan zijn (of hoe ver auto journalisten staan van de mensen die daadwerkelijk een auto kopen :+ :P ). Dat een systeem als beste uit een onderzoek komt wil niet zeggen dat er nog genoeg te verbeteren valt, het is nog lang niet van het niveau van wat het kan zijn (kijkende naar b.v. hoe goed en gebruikersvriendelijk smartphones tegenwoordig werken).

Acties:
  • +1 Henk 'm!

Verwijderd

En dat we dus allemal schapen zijn...
Ik heb gelezen dat het slecht is dus dan vind ik dat ook :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ollie_1982
MichelatNL schreef op zondag 26 februari 2017 @ 22:26:
Vandaag getest en zelfde ervaring als @anessie
Versie 2.2.15.703

[...]

Heb je dat zelf gedaan of de garage?
Ik heb mijn auto sinds vorige week en ik zit op versie 2.2.17.803. Ik heb alleen een update van mijn navigatie daarna nog uitgevoerd via de R-Link 2 toolbox.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• anessie
Zelfde versie hier. Heb jij voor dat persoonlijk profiel naar neutraal wil omdat aandrijflijn in sport staat?

@DennusB, wat is jou volledige versienr dan?

[ Voor 28% gewijzigd door anessie op 27-02-2017 12:21 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ollie_1982
anessie schreef op maandag 27 februari 2017 @ 12:14:
[...]

Zelfde versie hier. Heb jij voor dat persoonlijk profiel naar neutraal wil omdat aandrijflijn in sport staat?

Zal ik even moeten uitproberen, ik laat het weten als ik het getest heb.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DennusB
  • Niet online
anessie schreef op maandag 27 februari 2017 @ 12:14:
[...]

Ik heb het nog een keer getest en bleek dat ik verkeerd zat. Mijn "stuur-instelling" stond op Sport, en dan mekkert ie niet. Bij de aandrijflijn in Sport dus wel... inderdaad niet fijn, want in Sport is ie merkbaar sneller.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ollie_1982
DennusB schreef op maandag 27 februari 2017 @ 13:13:
[...]

Ik heb het nog een keer getest en bleek dat ik verkeerd zat. Mijn "stuur-instelling" stond op Sport, en dan mekkert ie niet. Bij de aandrijflijn in Sport dus wel... inderdaad niet fijn, want in Sport is ie merkbaar sneller.
Ik heb het ook even getest. Ik heb alleen even de aandrijflijn van neutraal naar sport gezet en ik krijg geen melding...

Dus:

1. Multi-sense aangepast aandrijflijn = sportstand
2. stukje gereden
3. auto uit
4. auto in
5. auto starten en geen melding.
6. Multi-sense staat nog op persoonlijk incl. sportstand bij aandrijflijn.

Ik rij wel de GT versie, wellicht zit daar nog verschil in?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DennusB
  • Niet online
ollie_1982 schreef op maandag 27 februari 2017 @ 13:19:
[...]

Ik heb het ook even getest. Ik heb alleen even de aandrijflijn van neutraal naar sport gezet en ik krijg geen melding...

Dus:

1. Multi-sense aangepast aandrijflijn = sportstand
2. stukje gereden
3. auto uit
4. auto in
5. auto starten en geen melding.
6. Multi-sense staat nog op persoonlijk incl. sportstand bij aandrijflijn.

Ik rij wel de GT versie, wellicht zit daar nog verschil in?
De echte GT versie of de GT-Line? Want mijn (GT-Line) geeft de melding wel.
Zou opzich logisch zijn, de GT is gemaakt om tyfus hard te rijden, de GT-Line niet..

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MichelatNL
ollie_1982 schreef op maandag 27 februari 2017 @ 13:19:
[...]
Klinkt vreemd maar wil je het eens een paar keer proberen?
Uitzetten / aanzetten

Volgens mij had ik de eerste keer ook geen melding, maar later wel.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ollie_1982
DennusB schreef op maandag 27 februari 2017 @ 13:20:
[...]

De echte GT versie of de GT-Line? Want mijn (GT-Line) geeft de melding wel.
Zou opzich logisch zijn, de GT is gemaakt om tyfus hard te rijden, de GT-Line niet..
De echte GT.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ollie_1982
MichelatNL schreef op maandag 27 februari 2017 @ 13:22:
[...]

Klinkt vreemd maar wil je het eens een paar keer proberen?
Uitzetten / aanzetten

Volgens mij had ik de eerste keer ook geen melding, maar later wel.
Zal het straks nog een keer proberen. Laat het z.s.m. weten.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DennusB
  • Niet online
Dan zal dat t wel zijn :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• anessie
Als je maar 5 minuten stopt vraagt hij het niet. Kwartier laten staan.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MichelatNL
Viel me nu tijdens de regen op dat de ruitenwisser bij stilstaan van de auto continue blijft doorgaan. Bij de vorige auto ging deze in de interval modus, iets van om de 7 seconden keertje heen en weer.
Hij staat op de stand 'auto'.
Iemand anders dit ook opgevallen?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ollie_1982
anessie schreef op maandag 27 februari 2017 @ 15:32:
Als je maar 5 minuten stopt vraagt hij het niet. Kwartier laten staan.
Yep! Je hebt gelijk. Hier ook hetzelfde resultaat als de auto wat langer laat staan.
Pagina: 1 ... 25 ... 48 Laatste

Dit topic is gesloten.