Het grote Renault topic - Deel 6 Vorige deel Overzicht Laatste deel

Dit topic is onderdeel van een reeks. Ga naar het meest recente topic in deze reeks.

Pagina: 1 ... 21 ... 48 Laatste
Acties:
  • 240.590 views

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• anessie
  • Registratie: November 2008
  • Laatst online: 11-10 03:40
Verwijderd schreef op zaterdag 17 december 2016 @ 19:15:
[...]

De kuilen en hobbels worden beter doorgegeven.
Auto zou meer zoeken naar sporen.
Ik informeerde er ook naar maar met mijn jaarlijkse km van 45k/50k zei de dealer dat het een stuk comfort zou wegnemen.
Het staat wel beter
Ik hoop vooral dat hij op 18" net beter zou sturen en minder zou kantelen, het is een beetje te bouncy/comfortabel..

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• AndRo555
  • Registratie: Februari 2011
  • Laatst online: 21:45
hardware-lover schreef op zaterdag 17 december 2016 @ 13:10:

Dat een lamp niet brand is vaak het gevolg van een mechanisch iets, niet iets elektronisch, tenslotte is er wat gesneuveld in de lamp zelf, niet de elektronica die voor het licht zorgt. Dit kan best het gevolg zijn van een minder geslaagd koplamp ontwerp, of door overmatig trillen van de bevestiging waarin de lamp zit.
Spanningspieken en of drops door starten en stoppen van de alternator kan wel degelijk effect hebben op de levensduur van de lampen. Of andere elektrische verbruikers die onder bepaalde omstandigheden ook dergelijke effecten vertonen. Ook bepaalde effecten warmtecycli spelen een rol, waarbij de bevestiging en koelingsmogelijkheden een rol kunnen spelen.
Daarnaast is bij bepaalde Renaults de koplampen vervangen alles behalve simpel, laat staat doenbaar door de doorsnee mens.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• hardware-lover
  • Registratie: Augustus 2005
  • Niet online

hardware-lover

verder kijken dan ......

AndRo555 schreef op zaterdag 17 december 2016 @ 22:37:
[...]
Spanningspieken en of drops door starten en stoppen van de alternator kan wel degelijk effect hebben op de levensduur van de lampen. Of andere elektrische verbruikers die onder bepaalde omstandigheden ook dergelijke effecten vertonen. Ook bepaalde effecten warmtecycli spelen een rol, waarbij de bevestiging en koelingsmogelijkheden een rol kunnen spelen.
Daarnaast is bij bepaalde Renaults de koplampen vervangen alles behalve simpel, laat staat doenbaar door de doorsnee mens.
Dat zal beslist ook van invloed kunnen zijn maar dat ben ik maar weinig tegengekomen als oorzaak her en der. Wel trillen e.d..

En dat laatste...., als je mijn reactie volledig als quote genomen zou hebben dan zie je daar inderdaad staan dat het vervangen niet altijd even simpel is ;)

Testing, one, two ...

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Joopieboy
  • Registratie: Mei 2006
  • Laatst online: 29-12-2020

Joopieboy

No smoke, no poke

Topicstarter
anessie schreef op zaterdag 17 december 2016 @ 21:11:
[...]

Ik hoop vooral dat hij op 18" net beter zou sturen en minder zou kantelen, het is een beetje te bouncy/comfortabel..
In dat geval kun je beter een paar Eibach verlagingsveren monteren, iets lager maar vooral net even wat stugger en strakker, en ik denk dat dat is wat je zoekt. :)

Het leven is te kort om geduld te hebben!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• PauseBreak
  • Registratie: November 2006
  • Laatst online: 21:12
LopendeVogel:
[...]

Hehe beter de luchtfilter doen ipv de brandstoffilter, brandstof filter kan tonnen mee gaan, luchtfilter niet :P
Luchtfilter en interieurfilter vervang ik vaker dan dat. Mijn vrouw is nogal gevoelig voor de luchtkwaliteit en het is een werkje van niks. Zelfs ik kan dat in 10 minuten klaar hebben :P

Nee, merp!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• la_fusion
  • Registratie: Maart 2007
  • Laatst online: 16:18
PauseBreak schreef op zondag 18 december 2016 @ 13:01:
[...]

Luchtfilter en interieurfilter vervang ik vaker dan dat. Mijn vrouw is nogal gevoelig voor de luchtkwaliteit en het is een werkje van niks. Zelfs ik kan dat in 10 minuten klaar hebben :P
Dat doe ik ook maar toen ik erachter kwam waar het interieurfilter in een Megane 3 zit.... nou succes bij de garage :+

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Bo0bz
  • Registratie: April 2010
  • Laatst online: 21:21
Hoi Tweakers, op dit moment staat onze vw Up! te koop omdat we op zoek zijn naar een ruimere auto. Ons oog is gevallen op de Clio Estate uit 2014/2015. Zijn er bekende zaken/gebreken waar we op moeten letten bij de proefrit?

Bedankt!

7360wp | 17*320 OZO | 6* 320 WNW | PVoutput | Loria 6008 | Fujitsu AGYG09LV | Gasloos sinds 10-07-2020

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Spacejockey
  • Registratie: Juli 2015
Rijden er hier mensen de nieuwe Megane? Hoe bevalt 'ie?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• melcon
  • Registratie: April 2004
  • Laatst online: 13:18
AndRo555 schreef op zaterdag 17 december 2016 @ 22:37:
[...]

Overdrijven is ook een vak, bepaalde modellen is het wel iets meer werk (clio 3 b.v., niet dat de voorbumper er af moet, met wat priegelen lukt het prima, je moet alleen geen kolenschoppen als handen hebben :+. Megane 2 is ook wat lastig met het luikje in de wielkast waarbij je het op gevoel mag doen :o ). Alles na 2012 is overigens weer normaal te vervangen dus ze hebben wel geluisterd naar de kritiek ;)
Joopieboy schreef op zondag 18 december 2016 @ 09:27:
[...]

In dat geval kun je beter een paar Eibach verlagingsveren monteren, iets lager maar vooral net even wat stugger en strakker, en ik denk dat dat is wat je zoekt. :)
Minder kantelen is dikkere stabi monteren (introduceert wel onderstuur), met stuggere veren zal die net zo veel kantelen het duurt alleen langer. Voor je gevoel zal het wel het gewenste effect hebben overigens dus de tip is wel een goede d:)b

Kapotte koplampen zal verder vooral te maken hebben met mensen die te lui zijn om ze te vervangen, stuk gaan ze vroeg of laat toch, bij de ene auto wat sneller als de andere vanwege de door AndRo555 genoemde effecten. Niet dat die effecten heel groot zijn, maar ze zijn wel aanwezig en in de ene auto wat meer als de andere. Of het heel auto specifiek is moeilijk te zeggen zonder gedegen onderzoek, als je er op let zal het opvallen (let maar eens op vw golfs met een kapot achterlicht...).
Bo0bz schreef op zondag 18 december 2016 @ 18:49:
Hoi Tweakers, op dit moment staat onze vw Up! te koop omdat we op zoek zijn naar een ruimere auto. Ons oog is gevallen op de Clio Estate uit 2014/2015. Zijn er bekende zaken/gebreken waar we op moeten letten bij de proefrit?

Bedankt!
Goeie keus ;) de clio 4 heeft niet zo veel minpunten, waar je op kan letten:
- overdreven veel windgeruis bij het eerste stijltje in de voordeuren, kwam bij de eerste serie veel voor, is een modificatie voor geweest (nieuwe rubbers) waarmee het volledig verdwijnt. Ik verwacht niet dat je dit nog tegen komt bij een 2014/2015 model.
- passagiersstoel is niet in hoogte verstelbaar, gezien je over ons praat zou ik kijken of je partner ook goed kan zitten.
- R-Link is aanzienlijk beter als MediaNAV, dus als je 1 met R-Link kan vinden, deze nemen. Indien je veel gebruik maakt van handsfree bellen dan is de R-Link ook de way to go. (Met de MediaNAV wil het ook wel maar daar moet je wel wat voor doen en niet alle telefoons vinden de MediaNAV lief).
- Standaard zijn ze al vrij luxe maar desalniettemin is er nog wel verschil, bedenk wat je interessant vind en let daar op (Climate control is b.v. een veel gekozen optie maar misschien heb je liever parkeersensoren met achterruit rij camera of allebei... ze zijn er ook met elektrisch inklapbare spiegels, handig als je veel langs de weg parkeert)
- wil je diesel of benzine? De 0.9 Tce is geen straf maar voor echt zuinig rijden moet je bij de 1.5 dci zijn als je veel kilometers maakt. Die is sowieso fijner vanwege veel koppel bij lage toeren en draait net geen 2500 toeren bij 140 km/h, dus lekker rustig op de snelweg.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• PauseBreak
melcon schreef op maandag 19 december 2016 @ 08:45:
[...]

- overdreven veel windgeruis bij het eerste stijltje in de voordeuren, kwam bij de eerste serie veel voor, is een modificatie voor geweest (nieuwe rubbers) waarmee het volledig verdwijnt. Ik verwacht niet dat je dit nog tegen komt bij een 2014/2015 model.
- passagiersstoel is niet in hoogte verstelbaar, gezien je over ons praat zou ik kijken of je partner ook goed kan zitten.
- R-Link is aanzienlijk beter als MediaNAV, dus als je 1 met R-Link kan vinden, deze nemen. Indien je veel gebruik maakt van handsfree bellen dan is de R-Link ook de way to go. (Met de MediaNAV wil het ook wel maar daar moet je wel wat voor doen en niet alle telefoons vinden de MediaNAV lief).
- Standaard zijn ze al vrij luxe maar desalniettemin is er nog wel verschil, bedenk wat je interessant vind en let daar op (Climate control is b.v. een veel gekozen optie maar misschien heb je liever parkeersensoren met achterruit rij camera of allebei... ze zijn er ook met elektrisch inklapbare spiegels, handig als je veel langs de weg parkeert)
- wil je diesel of benzine? De 0.9 Tce is geen straf maar voor echt zuinig rijden moet je bij de 1.5 dci zijn als je veel kilometers maakt. Die is sowieso fijner vanwege veel koppel bij lage toeren en draait net geen 2500 toeren bij 140 km/h, dus lekker rustig op de snelweg.
En voor wat betreft de mechanische aandachtspunten:

- Spoorstangen voorzijde willen nog wel eens kapot gaan. Is vervelend, maar kost je niet de wereld. Kenmerkt zich door een duidelijk bonkend geluid wanneer je bijvoorbeeld een stoep op en af gaat. Sowieso is het verstandig om even wat aandachtiger te (laten) kijken naar de draagarmen voorzijde.
- Vering achter is in sommige uitvoeringen wat aan de slappe kant, dus let even op de staat van de achtervering bij aankoop en hoe de uitlaat er uitziet achteraan. Zeker als mensen wat ehm, enthousiast over drempels heen zijn gegaan of veel over slechte wegen hebben gereden kan het zijn dat de uitlaat is beschadigd.
- Controleer even goed de ramen. Vrijwel alle Clio IV modellen hebben rondom elektrische ramen, en het is belangrijk dat die soepel omhoog en omlaag gaan zonder rare bijgeluiden. Dat mechaniek is standaard vrijwel niet te horen.

Bij de motoren:
- Luister goed of je de turbo niet al te hard hoort fluiten. Die hoort nagenoeg stil te zijn.
- Let erop dat de beurten op tijd of iets daarvoor zijn uitgevoerd.

EDC: (dubbelkoppelingsautomaat)
- Let erop dat er geen rare bijgeluiden zijn tijdens schakelen, geen bonken e.d. als je van bijvoorbeeld R naar N naar D gaat en weer terug.
- Probeer ook de handmatige stand uit. Ook dat moet soepel schakelen door alle versnellingen zonder bijgeluiden.

En verder natuurlijk zoals altijd: Controleer de werking van alle aanwezige elektronica en vergeet ook niet om simpele dingen als de ruitensproeiers/ruitenwissers/verlichting te controleren.

Nee, merp!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Pindakaas
  • Registratie: December 2010
  • Laatst online: 20:24
Ik rij nu sinds een maand of 3 in een Renualt Megane II PH2 grand tour uit 2008. Deze heeft een 1.5dCi met 103pk en ik rij er veel snelweg kilometers mee.

Ik merk dat de diesel best veel toeren maakt voor een diesel. Zo rijd ik bijvoorbeeld 120-125 met 2500 toeren in de 6de versnelling, is dit normaal voor dit type diesel? (mijn referentie is een peogoet 308 1.6 diesel, die maakt in de 6 nog geen 2000 toeren met dezelfde snelheid)

Het verbruik is overigens wel normaal; gemiddeld 1:18.

don't mind me

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• melcon
In 2008 waren de verhoudingen bij Renault inderdaad wat korter als tegenwoordig. Weet niet van wanneer die 308 is?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Pindakaas
308 is uit begin 2015 denk ik. Het laatste model in ieder geval met 1.6 diesel (120PK dacht ik).

De meeste modellen waar ik in heb gereden (met diesel dan) hebben volgens mij een kortere verhouding, vandaar dat ik het even vraag. Ik stoor me er verder niet echt aan, maar toch even bevestiging dat dit normaal is, is altijd fijn.

don't mind me

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• melcon
Jup dat was in die tijd heel normaal :) rond 2012 zijn de meeste merken begonnen met bakken met extreem lange verhoudingen (zie de clio 4 b.v.). Het verbruik daalt er lichtjes door (alles voor die paar %).Uiteraard dien je je motor dan wel zo te ontwikkelen dat deze veel koppel heeft bij een laag toerental, dat zie je ook wel terug in het koppelverloop (piek ligt nog wel rond het zelfde toerental maar 90% is op een lager toerental beschikbaar) t.o.v. oudere iteraties van de 1.5 dci.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• PauseBreak
melcon schreef op maandag 19 december 2016 @ 12:57:
Jup dat was in die tijd heel normaal :) rond 2012 zijn de meeste merken begonnen met bakken met extreem lange verhoudingen (zie de clio 4 b.v.). Het verbruik daalt er lichtjes door (alles voor die paar %).Uiteraard dien je je motor dan wel zo te ontwikkelen dat deze veel koppel heeft bij een laag toerental, dat zie je ook wel terug in het koppelverloop (piek ligt nog wel rond het zelfde toerental maar 90% is op een lager toerental beschikbaar) t.o.v. oudere iteraties van de 1.5 dci.
Nou ja, paar procent? Met de Mégane III 1.5dCi kan je vrij simpel 1:25 rijden. Dat kan met de Mégane II echt niet zo makkelijk. Je moet dan echt wel behoorlijk wat moeite doen om daarbij in de buurt te komen :P

Nee, merp!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• melcon
dat verschil komt niet alleen uit die langere verhoudingen, dat is de optelsom van het totaal :)
Een Megane II heeft geen S&S, geen variabele oliepomp, andere vorm van EGR, geen actief koelmanagement waarbij de motor aanzienlijk sneller warm wordt, megane 3 is aerodynamisch aanzienlijk beter, etc. :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• PauseBreak
melcon schreef op maandag 19 december 2016 @ 13:18:
dat verschil komt niet alleen uit die langere verhoudingen, dat is de optelsom van het totaal :)
Een Megane II heeft geen S&S, geen variabele oliepomp, andere vorm van EGR, geen actief koelmanagement waarbij de motor aanzienlijk sneller warm wordt, megane 3 is aerodynamisch aanzienlijk beter, etc. :)
Uiteraard is het een optelsom, maar de langere versnellingsbak speelt een vrij grote rol daarin. Het maakt voor het verbruik nogal wat uit of je 120km/u doet met ~2500tpm of met ~1700tpm :P

Nee, merp!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Pindakaas
Verbruik is inderdaad wel ietsjes hoger inderdaad. de 308 waar ik af en toe in rij doet 1:20 terwijl er best mee gescheurd wordt. (want lease). Mijne doet 1:18 met veel snelweg en netjes warmrijden etc.

Op de snelweg is het overigens wel fijn dat hij wat meer toeren maakt, even afremmen en optrekken (120-90-120( kan namelijk gewoon allemaal in de 6.

don't mind me

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• melcon
PauseBreak schreef op maandag 19 december 2016 @ 13:27:
[...]

Uiteraard is het een optelsom, maar de langere versnellingsbak speelt een vrij grote rol daarin. Het maakt voor het verbruik nogal wat uit of je 120km/u doet met ~2500tpm of met ~1700tpm :P
Als je de eindoverbrenging van een megane 3 in een megane 2 stopt dan loopt die niet op eens 1 op 25, misschien dat het daalt naar 1:19 maar veel meer ook echt niet, je efficiency neemt niet opeens met 25% toe door een langere bakverhouding.

Het grote voordeel is inderdaad dat je niet terug hoeft naar de 5, dit moet in een megane 3 wel wil je daarmee acceptabel versnellen op de snelweg vanaf 100. (dat is wel elk modeljaar iets beter geworden, 2011 was echt beroerd, 2015 was al heel acceptabel vanuit de 6).

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• PauseBreak
melcon schreef op maandag 19 december 2016 @ 13:46:
[...]

Als je de eindoverbrenging van een megane 3 in een megane 2 stopt dan loopt die niet op eens 1 op 25, misschien dat het daalt naar 1:19 maar veel meer ook echt niet, je efficiency neemt niet opeens met 25% toe door een langere bakverhouding.
Mwah, ik denk dat het wel meer winst oplevert, mits je ook de motor aanpast want de oude 1.5dCi in de 2 is niet geschikt voor een dergelijke eindoverbrenging. En dat is ook het 'probleem' natuurlijk. Je totaalpakket moet wel kloppen. En van dat totaalpakket zou ik zeggen dat de combinatie motor-vbak de meeste winst heeft opgeleverd. Start-stop is iets dat toch in 9,5/10 gevallen wordt uitgezet (en veel dealers adviseren dat ook).

Nee, merp!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• melcon
Het gaat vooral om het totaal pakket.
Ze hebben wel filmpjes op hun kanaal met de voornaamste onderdelen die winst brengen:
YouTube: Découvrez le nouveau moteur Energy dCi 110

De winst per onderdeel is ongeveer:
- variabele oliepomp: 1%
- piezo verstuivers met individuele inspuithoek: 3%
- DLC gelagerde nokkenas: 2%
- lage druk EGR: 3%
- thermomanagement: 1%
- S&S: 3%
- Gear ratios: 3%
- regeneratief remmen: 3%

de bakverhoudingen nemen daar dus maar een klein aandeel in (van de 19% in totaal dus maar 3. De rest komt uit het betere aerodynamische pakket).

[ Voor 63% gewijzigd door melcon op 19-12-2016 14:08 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Bo0bz
PauseBreak schreef op maandag 19 december 2016 @ 09:13:
[...]

En voor wat betreft de mechanische aandachtspunten:

Bedankt!

7360wp | 17*320 OZO | 6* 320 WNW | PVoutput | Loria 6008 | Fujitsu AGYG09LV | Gasloos sinds 10-07-2020

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Sport_Life
  • Registratie: Mei 2002
  • Laatst online: 20:53

Sport_Life

Solvitur ambulando

[...]

Overdrijven is ook een vak, bepaalde modellen is het wel iets meer werk (clio 3 b.v., niet dat de voorbumper er af moet, met wat priegelen lukt het prima, je moet alleen geen kolenschoppen als handen hebben :+. Megane 2 is ook wat lastig met het luikje in de wielkast waarbij je het op gevoel mag doen :o ). Alles na 2012 is overigens weer normaal te vervangen dus ze hebben wel geluisterd naar de kritiek ;)

[...]

Minder kantelen is dikkere stabi monteren (introduceert wel onderstuur), met stuggere veren zal die net zo veel kantelen het duurt alleen langer. Voor je gevoel zal het wel het gewenste effect hebben overigens dus de tip is wel een goede d:)b

Kapotte koplampen zal verder vooral te maken hebben met mensen die te lui zijn om ze te vervangen, stuk gaan ze vroeg of laat toch, bij de ene auto wat sneller als de andere vanwege de door AndRo555 genoemde effecten. Niet dat die effecten heel groot zijn, maar ze zijn wel aanwezig en in de ene auto wat meer als de andere. Of het heel auto specifiek is moeilijk te zeggen zonder gedegen onderzoek, als je er op let zal het opvallen (let maar eens op vw golfs met een kapot achterlicht...).

[...]

Goede tips, zeer bruikbaar. Ik ben ook op zoek naar een Clio Estate (pas juni 2017, maar al beetje aan het oriënteren.) Wat ik mij nog afvroeg, die parkeer sensoren voor, werken die ook als je een parkeergarage uit rijdt? Mijn vrouw moet dagelijks parkeren in een krappe parkeergarage, ze heeft al een paar keer de muur gekust bij het uitrijden :D. Ik dacht dat parkeersensoren hierbij weleens een uitkomst kan zijn!

PV: 9360 WP WZW/ONO | Warmtepomp: Toshiba Estia 8kW 3fase | A+++ | Zappi v2.1

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• PauseBreak
Ja, dat werkt zolang je maar langzaam genoeg rijdt. Het schakelt vrij snel uit.

Nee, merp!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Priyantha Bleeker
  • Registratie: Mei 2000
  • Laatst online: 12:48

Priyantha Bleeker

Out and proud \o/ :D \o/

Ik ben zelf wel geïnteresseerd in de nieuwe Megane maar dan wel met een wat vlottere motorisering qua diesel.
Nu heeft Renault laatst de dCi 165 aangekondigd, maar ik kon nergens prestatie gegevens vinden sad smiley
Gelukkig staan die wél in de Franstalige folder!

Top Snelheid: 214
Acceleratie(0-100): 8,8 sec(Berline) 8,9 sec(Estate)
Tussen acceleratie 80-120 in de 4e versneling: 6,2 sec(Berline) 6,3 sec(Estate)

Prestaties t.o.v. de Benzine variant zijn ongeveer 1,5~1,6 sec op de 0-100 trager, datzelfde geld op de tussen acceleratie en 14 KM/h langzamer op top.
De remmen lijken trouwens dezelfde te zijn als voor de GT TCe 205 uitvoering met dezelfde maten.

Ik had gehoopt op een nog iets krachtigere variant eigenlijk, bijvoorbeeld een variant op de 2.0 dCi met zo'n 190pk en >400 Nm.

Maargoed, misschien is dit alsnog een leuke vervanging voor mijn huidige V40 D4 die ik iig tot en met het einde van volgend jaar moet rijden.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• melcon
De DCI 165 is inderdaad op basis van de GT, dus onderstel/remmerij/uitrusting is gewoon identiek aan de GT205, alleen de motor is anders. Hij heeft dus ook de 4 vierwiel besturing en zal dus erg lekker sportief rijden, als dat is wat je zoekt ben je bij deze wel aan het goede adres.

Voor wat betreft prestaties scheelt het maar een seconde met je D4 (80-120 in 5,2) dus daar zul je niet heel veel van merken. Die 1.6 dci als 160 pk (in b.v. de talisman) is in de praktijk sneller als op papier dus dat zal voor deze ook gelden.

De 2.0 dci zul je in europa niet zo veel meer vinden helaas, wordt alleen nog gebruikt in een aantal grotere nissan modellen. Renault zet voor Europa in op down sizing, dus geen 2 liters meer.

Heb jij trouwens niet in een ver verleden een 19 16V gehad? O-)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• tazzman
  • Registratie: Juli 2000
  • Laatst online: 08-09 11:52

tazzman

a real boardmonkey

Heb jij trouwens niet in een ver verleden een 19 16V gehad? O-)
Ik wel, d.w.z. als je een 19 16S uit 1990 ook mee telt. (Origineel Franse import 16V zonder kat). :)

Het nieuwe speelgoed: een Saab 9-3 Aero (absoluut, helemaal en compleet fantastisch....)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• JaMaaT
  • Registratie: Maart 2004
  • Laatst online: 20:57
@ DennusB, jij al iets gehoord over de levertijd van jouw nieuwe Megane?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• melcon
tazzman schreef op dinsdag 20 december 2016 @ 08:14:
[...]

Ik wel, d.w.z. als je een 19 16S uit 1990 ook mee telt. (Origineel Franse import 16V zonder kat). :)
Uiteraard tel ik die mee 8) die had ook geen luchthappertje op de motorkap (had geen spruitstuk koeling nodig vanwege het ontbreken van de kat idd!). Die liepen goed hard zonder kat :9~

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• PauseBreak
melcon schreef op dinsdag 20 december 2016 @ 07:30:

De 2.0 dci zul je in europa niet zo veel meer vinden helaas, wordt alleen nog gebruikt in een aantal grotere nissan modellen. Renault zet voor Europa in op down sizing, dus geen 2 liters meer.
Dit zou nog wel eens kunnen gaan veranderen met de introductie van die nieuwe NEDC-test die meer op de praktijk moet lijken. Ik heb al mensen van Mercedes en BMW horen zeggen dat je die test eigenlijk alleen kunt halen met wat grotere motoren. We zullen het zien. Ik zou een nieuwe 2.0dCi wel mooi vinden, want dat is echt een topblok.

Nee, merp!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Spacecowboy
  • Registratie: September 2000
  • Laatst online: 12-10 22:43

Spacecowboy

XBL: Biggmans

Ik ben van plan een nieuwe radio in m'n 2007 Laguna te monteren. Daarmee ga ik waarschijnlijk de stuurbediening verliezen, maar dat ben ik wel bereid op te offeren voor een recente radio met Bt en andere gemakken. Zijn er bij jullie weten nog modellen die de stuurbediening toch wel ondersteunen, of is dit echt een obsolete iets?

[edit]
Zoiets als dit bijvoorbeeld: http://www.autoradiostore...kenwood-kdc-bt700dab.html

Ondersteund stuurwielbediening. Heb je daar nog speciale aasluitingen voor nodig, buitenom die Molex converter?

En heeft iemand toevallig ervaring met een dergelijke radio, en het Bluetooth bellen daarmee?

Er staat op Coolblue dat er een externe microsofoon bijzit, maar wat moet ik me daarbij voorstellen?

/leek

Ik ga er vanavond wel eens even verder in duiken.

[ Voor 42% gewijzigd door Spacecowboy op 20-12-2016 18:17 ]

HENG HENG

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Exorcist
  • Registratie: Maart 2002
  • Niet online

Exorcist

Uitdrijvûrrrr!

Spacecowboy schreef op dinsdag 20 december 2016 @ 18:07:
Ik ben van plan een nieuwe radio in m'n 2007 Laguna te monteren. Daarmee ga ik waarschijnlijk de stuurbediening verliezen, maar dat ben ik wel bereid op te offeren voor een recente radio met Bt en andere gemakken. Zijn er bij jullie weten nog modellen die de stuurbediening toch wel ondersteunen, of is dit echt een obsolete iets?
Vaak kun je met een interface tussen het CANBUS systeem en de radio gewoon je stuurwielbediening behouden.

Zoiets:

http://www.ebay.co.uk/p/r...-lead-ctsrn005/1105324262

[ Voor 9% gewijzigd door Exorcist op 20-12-2016 18:18 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• MK_
  • Registratie: November 2013
  • Niet online

MK_

Sneller dan het licht :)

Je bedoeld een Laguna II Phase 2? Daar zijn normaal adapters voor te krijgen:
http://www.ebay.co.uk/itm...alk-Adaptor-/250519179569

Edit: deze is blijkbaar de oudere versie, voor de 2007 is bovenstaande nodig :)

[ Voor 20% gewijzigd door MK_ op 20-12-2016 18:20 ]

12x SunPower X21-350-BLK @ Solar Edge SE3680H (4200Wp) | Dell Inspiron 15 7559 | OnePlus 9 Pro Stellar Black 12/256GB | Xbox Series X | LPG powered

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Spacecowboy

Spacecowboy

MK1998NL schreef op dinsdag 20 december 2016 @ 18:19:
Je bedoeld een Laguna II Phase 2? Daar zijn normaal adapters voor te krijgen:
http://www.ebay.co.uk/itm...alk-Adaptor-/250519179569

Edit: deze is blijkbaar de oudere versie, voor de 2007 is bovenstaande nodig :)
Cool, thanks guys, weer wat wijzer geworden.

HENG HENG

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• melcon
Die externe microfoon die vaak genoemd wordt is letterlijk een externe microfoon, dus een microfoon met een draadje er aan die je ergens mag weg werken. Welke radio heb je nu? Je hebt namelijk dik kans dat je huidige radio niet in het dashboard zit maar in de kofferbak... (is wel op te lossen uiteraard)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Spacecowboy

Spacecowboy

melcon schreef op woensdag 21 december 2016 @ 07:21:
Die externe microfoon die vaak genoemd wordt is letterlijk een externe microfoon, dus een microfoon met een draadje er aan die je ergens mag weg werken. Welke radio heb je nu? Je hebt namelijk dik kans dat je huidige radio niet in het dashboard zit maar in de kofferbak... (is wel op te lossen uiteraard)
Gewoon de standaard af-fabriek radio. Ik heb 'm er al eens uitgehaald om de unlockcode te achterhalen. Gezien ik nu eindelijk zelf een smartphone abonnement ga afsluiten met een fatsoenlijke databundel (ipv een cap van 500MB van m'n werkgever), wil ik ook gelijk even investeren in een nieuwe autoradio die streaming ondersteund. Momenteel werk ik met een iPod en een fm transmitter. Werkt op zich prima, maar ja, dan moet je nog steeds muziek iedere keer op je iPod zetten.

Even afhankelijk van hoe lang de kabel van die mic is, kan ik die wel ergens wegwerken.

Huidige autoradio:

Afbeeldingslocatie: http://boumanvanderlinden.nl/dump/Laguna/IMG_2116_thumb.jpg

Op de plek van de Tomtom (wat een horkending is dat zeg) zit nu een houder voor m'n iPhone.

HENG HENG

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• melcon
Dan komt het goed, streaming is zeker wel fijn, vooral als je de data bundel er voor hebt 8)
Die kabel is over het algemeen lang zat dus dat moet lukken.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• hardware-lover
  • Niet online

hardware-lover

verder kijken dan ......

Spacecowboy schreef op woensdag 21 december 2016 @ 09:48:
[...]

Gewoon de standaard af-fabriek radio. Ik heb 'm er al eens uitgehaald om de unlockcode te achterhalen. Gezien ik nu eindelijk zelf een smartphone abonnement ga afsluiten met een fatsoenlijke databundel (ipv een cap van 500MB van m'n werkgever), wil ik ook gelijk even investeren in een nieuwe autoradio die streaming ondersteund. Momenteel werk ik met een iPod en een fm transmitter. Werkt op zich prima, maar ja, dan moet je nog steeds muziek iedere keer op je iPod zetten.

Even afhankelijk van hoe lang de kabel van die mic is, kan ik die wel ergens wegwerken.

Huidige autoradio:

[afbeelding]

Op de plek van de Tomtom (wat een horkending is dat zeg) zit nu een houder voor m'n iPhone.
Zou een uitbreiding op de bestaande radio (mits geschikt), zoals een Yatour (Google) inclusief bluetooth module, niet al kunnen volstaan?

Testing, one, two ...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MK_
  • Niet online

MK_

hardware-lover schreef op woensdag 21 december 2016 @ 15:05:
[...]

Zou een uitbreiding op de bestaande radio (mits geschikt), zoals een Yatour (Google) inclusief bluetooth module, niet al kunnen volstaan?
Yatour zou ook kunnen, ik weet niet welke radio dat dat nu is:

http://www.carinterface.n...ult-autoradios_ytm06-ren8
Cabasse Auditorium Tronic
Blaupunkt BP6120
Blaupunkt BP8124
Blaupunkt BP8128
VDO Dayton MS 4100
VDO Dayton MS 4150 RS
VDO Dayton MS 4200
VDO Dayton MS 4200 RS
Carminat Navigatie CN1 met kleurenscherm
Carminat Navigatie CN2 met kleurenscherm
Volgens mij is het de Cabasse Auditorium Tronic en die wordt ondersteund :)

12x SunPower X21-350-BLK @ Solar Edge SE3680H (4200Wp) | Dell Inspiron 15 7559 | OnePlus 9 Pro Stellar Black 12/256GB | Xbox Series X | LPG powered

• Spacecowboy

Spacecowboy

hardware-lover schreef op woensdag 21 december 2016 @ 15:05:
[...]

Hm. ook nog een optie. Mijn radio staat echter niet in die lijst, zal 'm er zo eens uithalen, kijken wat er aan aansluitingen zit.

HENG HENG

• MK_
  • Niet online

MK_

Spacecowboy schreef op donderdag 22 december 2016 @ 11:35:
[...]

Hm. ook nog een optie. Mijn radio staat echter niet in die lijst, zal 'm er zo eens uithalen, kijken wat er aan aansluitingen zit.
Is het niet de Cabasse Auditorium Tronic?
Afbeeldingslocatie: http://aws-cf.caradisiac.com/prod/mesimages/500274/img9511.jpg

• Spacecowboy

Spacecowboy

MK1998NL schreef op donderdag 22 december 2016 @ 12:27:
[...]

Is het niet de Cabasse Auditorium Tronic?
[afbeelding]
Hij heeft wel hetzelfde frontje, maar de typeaanduiding Cabasse staat er niet op...

HENG HENG

• MK_
  • Niet online

MK_

Spacecowboy schreef op donderdag 22 december 2016 @ 13:15:
[...]
Hij heeft wel hetzelfde frontje, maar de typeaanduiding Cabasse staat er niet op...
Dan maar voor de zekerheid modelnummer nakijken ;)

• Joni
  • Registratie: Oktober 2002
  • Niet online
Weet iemand misschien wat het verschil is tussen een Mégane III uit november 2012 en een Mégane III uit juli 2013? Het viel mij namelijk op dat bij de onlangs aangeschafte Mégane estate uit 2013 van mijn vader het motorgeluid veel meer aanwezig is dan bij mijn hatchback uit 2012 (beide dCi 110 motor). Ik kan me eigenlijk niet voorstellen dat dit door het verschil tussen de hatchback en estate komt? Renault heeft in 2013 wel een aantal aanpassingen gedaan om nog in de 14% bijtellingscategorie te vallen, wellicht ook minder isolatie om gewicht te besparen?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Deveon
  • Registratie: December 2007
  • Niet online
Sinds gister is mijn tankdop los. Hij viel er al meerdere malen af, maar na nader inspectie zijn alle 4 de bevestigingspunten afgebroken. Best bizar gezien mijn Clio net een jaar oud is met ongeveer 55k op de teller. Komt iemand dit bekend voor?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• kauwgomballen
  • Registratie: Oktober 2001
  • Laatst online: 23-06 19:54
Ik heb zelf geen tankdop in m'n Scénic (ideaal systeem!), maar is het eraf vallen niet de oorzaak dat de bevestigingspuntjes zijn afgebroken? Of is het aan de auto-zijde afgebroken?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Deveon
  • Niet online
Ik bedoel eigenlijk de tankklep. Het metalendeel is nu los van het plastic frame.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• RvL
  • Registratie: Maart 2002
  • Laatst online: 17:33

RvL

Joni schreef op donderdag 22 december 2016 @ 18:38:
Weet iemand misschien wat het verschil is tussen een Mégane III uit november 2012 en een Mégane III uit juli 2013? Het viel mij namelijk op dat bij de onlangs aangeschafte Mégane estate uit 2013 van mijn vader het motorgeluid veel meer aanwezig is dan bij mijn hatchback uit 2012 (beide dCi 110 motor). Ik kan me eigenlijk niet voorstellen dat dit door het verschil tussen de hatchback en estate komt? Renault heeft in 2013 wel een aantal aanpassingen gedaan om nog in de 14% bijtellingscategorie te vallen, wellicht ook minder isolatie om gewicht te besparen?
Voor zover ik weet is er, behalve motorisch (andere bakverhoudingen, banden met lagere rolweerstand), niet veel verschil tussen 2012 en 2013. Misschien dat de isolatie per uitrustingsniveau verschilt? Wat voor rolgeluid ook verschil kan maken is of je het bagageafdekgordijn (zal best een andere naam hebben :P) open of dicht hebt. Scheelt niet veel, maar scheelt toch :)

Ik heb een 2011 Mégane Estate Bose gehad (106gr., nog met 240NM) en een 2013 Mégane Estate GT-Line (88gr., 260NM) maar merkte daar qua motorgeluid weinig verschil tussen om eerlijk te zijn. De GT-Line was ook 43kg zwaarder (op papier dan).

Liefde maakt een smal bed breed!
Nu de dekens nog...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• PauseBreak
De geluidsisolatie verschilt inderdaad per uitvoering en motorisering.

Nee, merp!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ljwilliam88
  • Registratie: December 2009
  • Laatst online: 13-10 11:22
Sinds begin december ben ik ook eigenaar van een Renault Megane Estate GT-Line. Ik ben overwegend positief over de auto, comfort is geweldig, rijdt lekker, genoeg trekkracht, goed geluid van de Bose-installatie en lekker veel ruimte.

Toch ben ik over één ding niet tevreden en dat is de brandstoftank. Ik kan maar ongeveer 35 liter tanken. Iemand enig idee waarom Renault ervoor gekozen heeft om zo'n kleine brandstoftank erin te doen? Of heeft dit met iets anders te maken? Ik rijd veel kilometers en ik sta dus vaak bij het benzinestation. Is het mogelijk om er een grotere tank in te doen of iets dergelijks?

Ter informatie: het is een leaseauto.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Bo0bz
Met jullie hulp verschillende Renault Clio Estates uit 2014/2015 gereden en onder de indruk van de auto ondanks de 3 cilinder 90 pk. Wellicht zijn het mijn onderhandel skills maar ik krijg er nog geen euro vanaf ondanks dat ik niets heb in te ruilen. Zelf een gratis garantie pakket zit er niet in. Hoe gaan jullie hier mee om?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Joni
  • Niet online
RvL schreef op dinsdag 27 december 2016 @ 11:44:
[...]

Voor zover ik weet is er, behalve motorisch (andere bakverhoudingen, banden met lagere rolweerstand), niet veel verschil tussen 2012 en 2013. Misschien dat de isolatie per uitrustingsniveau verschilt? Wat voor rolgeluid ook verschil kan maken is of je het bagageafdekgordijn (zal best een andere naam hebben :P) open of dicht hebt. Scheelt niet veel, maar scheelt toch :)

Ik heb een 2011 Mégane Estate Bose gehad (106gr., nog met 240NM) en een 2013 Mégane Estate GT-Line (88gr., 260NM) maar merkte daar qua motorgeluid weinig verschil tussen om eerlijk te zijn. De GT-Line was ook 43kg zwaarder (op papier dan).
PauseBreak schreef op dinsdag 27 december 2016 @ 19:03:
De geluidsisolatie verschilt inderdaad per uitvoering en motorisering.
Dank voor de reacties. Het gaat in beide gevallen om de Bose uitvoering met dezelfde opties. Voor zover ik kan zien zijn de enige verschillen de velgen + banden (16" vs. 17") en carrosserievorm (Estate vs. HB). Het zal dan waarschijnk het verschil in toerental bij dezelfde snelheid zijn door een andere bakverhouding en / of banden.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Bob-B190
  • Registratie: December 2003
  • Laatst online: 12-10 19:47
Bo0bz schreef op woensdag 28 december 2016 @ 12:14:
Met jullie hulp verschillende Renault Clio Estates uit 2014/2015 gereden en onder de indruk van de auto ondanks de 3 cilinder 90 pk. Wellicht zijn het mijn onderhandel skills maar ik krijg er nog geen euro vanaf ondanks dat ik niets heb in te ruilen. Zelf een gratis garantie pakket zit er niet in. Hoe gaan jullie hier mee om?
Ik zou verder kijken, auto's genoeg, dan maar een ander. Geen probleem om een stukje te rijden voor een nieuwe auto, onderhoud kan je altijd nog om de hoek doen.

Memento mori

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• PauseBreak
Ik hou zelf altijd eerst een tijdje de markt in de gaten, zodat ik weet hoe courant een model is (hoe lang staat het model gemiddeld te koop) en dus ook hoeveel speelruimte er op zal zitten. Een minder courant model kent meer speelruimte want neemt meer financiële ruimte in voor de dealer (hou in je achterhoofd dat de meeste, zo niet alle, dealers hun voorraad moeten financieren).
Daarna bepaal ik vooraf wat ik een acceptabele prijs zou vinden voor een dergelijke auto en met welke gebreken / achterstallig onderhoud ik kan leven (in jouw geval niet van toepassing want jij kijkt naar nieuwere auto's). Over die prijs ga ik zeker niet heen, en bepaalde dingen als nieuwe APK of garantie (afhankelijk van naar wat voor soort auto / leeftijd je kijkt) zal ik ook niet laten vallen. Als een aanbieder geen garantie wil geven of de APK niet wil vernieuwen als dat wel moet dan zegt dat ook veel over die auto.

Hou ook in je achterhoofd dat auto's massaproducten zijn. Er staan er genoeg te koop. Zelfs van het meest incourante Renault-model kan je er altijd nog wel 16 vinden. Dus als jij een Clio IV hebt gevonden, bedenk je dan dat de kans heel erg groot is dat er een minstens zo mooie Clio IV elders te koop staat bij iemand die wel wil onderhandelen.

Nee, merp!

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• hardware-lover
  • Niet online

hardware-lover

verder kijken dan ......

In mijn ervaring geeft niet inruilen altijd korting op een tweedehands aanbod. In ieder geval BUITEN de merk-dealers. Minimaal 5% korting op de verkoop (vraag) prijs is dan beslist geen uitzondering, zonder inruil heb je nu eenmaal de beste onderhandelingspositie die maar mogelijk kan zijn. Je moet er echter voor waken niet al te enthousiast te zijn (geweest) bij het bezichtigen van een auto, daarmee gooi je je eigen glazen in.

Testing, one, two ...

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Bo0bz
Gisterenavond besloten een zwarte renault clio estate uit 2014 te kopen. Vrijdag kunnen we de auto afhalen nadat deze rijklaar is gemaakt. De auto heeft 39k gereden en is zeer net behandeld door de eigenaar die hem heeft ingeruild voor een nieuwe BMW. De dealer wilde de auto graag kwijt want deze past niet tussen zijn exclusieve merken en dus hadden we een goede onderhandelingspositie.

Komende weken maar eens lekker rond rijden en dan kijken naar opties voor bijvoorbeeld retrofit xenon met lens, achteruitrijverlichting wit etc.

• Acid_Burn
  • Registratie: Augustus 2001
  • Laatst online: 13-10 10:50

Acid_Burn

uhuh

Na 39K dat ding nog rijklaar maken? Wat houd dat dan in? Een grote beurt ofzo?

Glass Eye Photography | Zelfbouw wireless fightstick | Mijn puzzel site

• Bob-B190
  • Registratie: December 2003
  • Laatst online: 12-10 19:47
Bo0bz schreef op donderdag 29 december 2016 @ 11:05:
Gisterenavond besloten een zwarte renault clio estate uit 2014 te kopen. Vrijdag kunnen we de auto afhalen nadat deze rijklaar is gemaakt. De auto heeft 39k gereden en is zeer net behandeld door de eigenaar die hem heeft ingeruild voor een nieuwe BMW. De dealer wilde de auto graag kwijt want deze past niet tussen zijn exclusieve merken en dus hadden we een goede onderhandelingspositie.

Komende weken maar eens lekker rond rijden en dan kijken naar opties voor bijvoorbeeld retrofit xenon met lens, achteruitrijverlichting wit etc.
Leuk, veel rijplezier!

Memento mori

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Khayma
  • Laatst online: 00:11
Acid_Burn schreef op donderdag 29 december 2016 @ 14:12:
Tegenwoordig is het meestal gewoon een extra verkooptrucje om geld van mensen af te troggelen. Een eerlijke dealer zal bij het rijklaar maken de auto wassen (of polijsten), van binnen laten reinigen, kleine beurt geven en de auto een algehele check up geven voor de zekerheid. Een APK kan er ook wel bij zitten als het een jonge auto is en dus niets aan zit.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Bo0bz
Acid_Burn schreef op donderdag 29 december 2016 @ 14:12:
Zoals al vermeld gaat het dan om interieur en exterieur aanpakken, vloeistoffen controle en aftanken. Zat overigens bij de prijs in van de auto dus geen trucje voor meer marge.

Eerste dagen zitten er op en de auto rijd als een zonnetje. Wel jammer dat het geluid van de radio niet automatisch dempt bij activeren van de parkeersensoren. Iets wat onze Vw UP wel deed.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• melcon
Deveon schreef op zaterdag 24 december 2016 @ 15:15:
Sinds gister is mijn tankdop los. Hij viel er al meerdere malen af, maar na nader inspectie zijn alle 4 de bevestigingspunten afgebroken. Best bizar gezien mijn Clio net een jaar oud is met ongeveer 55k op de teller. Komt iemand dit bekend voor?
Nee niet bekend maar gezien de leeftijd valt dit gewoon onder garantie.
ljwilliam88 schreef op woensdag 28 december 2016 @ 11:57:
Sinds begin december ben ik ook eigenaar van een Renault Megane Estate GT-Line. Ik ben overwegend positief over de auto, comfort is geweldig, rijdt lekker, genoeg trekkracht, goed geluid van de Bose-installatie en lekker veel ruimte.

Toch ben ik over één ding niet tevreden en dat is de brandstoftank. Ik kan maar ongeveer 35 liter tanken. Iemand enig idee waarom Renault ervoor gekozen heeft om zo'n kleine brandstoftank erin te doen? Of heeft dit met iets anders te maken? Ik rijd veel kilometers en ik sta dus vaak bij het benzinestation. Is het mogelijk om er een grotere tank in te doen of iets dergelijks?

Ter informatie: het is een leaseauto.
Waarom fabrikanten kiezen voor een kleine brandstof tank is simpel --> minder gewicht --> minder verbruik. Een aluminium tank is daarin uiteraard ook een optie maar dat is niet goed voor de kost prijs, dus dan kom je al gauw uit op een kleinere tank.

De megane heeft trouwens een 60 L tank normaal gesproken, dus als je maar 37 liter kan tanken gaat er iets niet goed of je rijdt hem gewoon niet ver genoeg leeg :+ :o

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ljwilliam88
Waarom fabrikanten kiezen voor een kleine brandstof tank is simpel --> minder gewicht --> minder verbruik. Een aluminium tank is daarin uiteraard ook een optie maar dat is niet goed voor de kost prijs, dus dan kom je al gauw uit op een kleinere tank.

De megane heeft trouwens een 60 L tank normaal gesproken, dus als je maar 37 liter kan tanken gaat er iets niet goed of je rijdt hem gewoon niet ver genoeg leeg :+ :o
Dank voor je antwoord. Als ik 37 liter tank staat toch echt de brandstofmeter of F (Full) dus het lijkt mij dat er niet meer in kan? Ik ga het toch eens aan de dealer vragen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• remzor
  • Registratie: Februari 2013
  • Laatst online: 13-10 21:06
ljwilliam88 schreef op maandag 2 januari 2017 @ 10:20:
[...]

Dank voor je antwoord. Als ik 37 liter tank staat toch echt de brandstofmeter of F (Full) dus het lijkt mij dat er niet meer in kan? Ik ga het toch eens aan de dealer vragen.
Ja, tenzij je hem dus niet ver genoeg leeg rijdt zoals gezegd. Als je tankt met nog 15-20 liter in de tank kom je alsnog uit op 53-57 liter. Maar ik neem aan dat je tankt als ie aangeeft dat de tank nagenoeg leeg is? :P

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• empy
  • Laatst online: 15:53

empy

Rijdt rondjes

ljwilliam88 schreef op maandag 2 januari 2017 @ 10:20:
[...]

ALs het goed is kan je in de boordcomputer zien hoeveel brandstof je verbruikt hebt. Ik reset elke tankbeurt die meter en hij klopt aardig met wat ik aan het eind er weer in moet stoppen.
Ik heb weliswaar het digitale dashboard, dus geen ervaring met de analoge meters van de GT-line. Maar bij het laatste blokje gaat bij 50 liter verbruik het tanklampje branden en volgt er een geluidssignaal. Dat laatste blokje word hol bij 55 liter verbruikt te hebben. Afhankelijk van de afstanden die ik rijd sta ik elke 800 tot 900km weer bij de pomp.
Ik rijd trouwens zelf in een dCi, ik weet niet of een benzine blok hier nog verschil in maakt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• melcon
Benzine / diesel hebben dezelfde tank dus dat zou weinig uit moeten maken. Afhankelijk van de vorm v/d tank kan de meter aan het begin/eind van de tank wel sneller/langzamer zakken. Het kan dus best zo zijn dat het laatste stuk op de brandstofpeil meter relatief langzaam zakt t.o.v. het 1e stuk maar dat kunnen megane rijders je vast vertellen... mogelijk tank je te vroeg voor die echt leeg is (dat er nog een liter of 20 in zit als je gaat tanken).

[ Voor 13% gewijzigd door melcon op 02-01-2017 11:16 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ljwilliam88
Ik vind het maar vaag. Als de brandstofmeter (analoge) op F staat, dan zegt de boordcomputer (digitaal) dat ik nog 650KM kan rijden. Als ik doorrijdt tot de brandstoflampje gaat branden, dan kan ik nog volgende boordcomputer nog 100KM rijden ongeveer. Als ik op dat moment ga tanken, tank ik ongeveer 35 liter.

Met andere woorden; ik snap echt niet hoe ik dan een tank van 50 liter zou moeten hebben?

Het gaat trouwens om een dCI 110PK diesel

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Deveon
  • Niet online
Ik heb meerdere keren met samengeknepen billen rond gereden in mijn Clio in de hoop het tankstation nog te halen. Vervolgens kom je er bij het tanken achter dat er nog rustig 3 liter in zit. Met het aanpassen van mijn rijstijl red ik daar rustig 75 km mee.

Van een collega die ook in een Clio rijd heb ik dan weer begrepen dat er ook nog een geluidssignaal komt wanneer je tank echt leeg is, maar zo ver is het bij mij nooit gekomen.

Imho is de boordcomputer van Renault nogal slecht in een inschatting geven en wanneer je het juist wilt weten laat hij het afwegen door enkel 2 streepjes te tonen. De laatste tijd kijk ik bij het aangaan van het brandstoflampje op hoeveel liter verbruik ik zit. Vervolgens zorg ik dat ik binnen 10 liter bij de pomp sta.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Joni
  • Niet online
Voor de duidelijkheid: de nieuwe Mégane heeft volgens de specificaties een tank van 47 liter. Bij de Mégane III was dat nog 60 liter.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• la_fusion
Joni schreef op maandag 2 januari 2017 @ 12:13:
Voor de duidelijkheid: de nieuwe Mégane heeft volgens de specificaties een tank van 47 liter. Bij de Mégane III was dat nog 60 liter.
Gelukkig wel inderdaad.. ik ben blij dat ik daarom met mijn Megane(3 RS) zo'n 550-600 km kan rijden. Een Clio 4 RS heeft ook maar een kleine tank en dat was voor mij ook niet zo'n fijn gegeven.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• melcon
Wat Joni zegt, heb je een megane 3 of 4?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• TankiEEE
  • Registratie: Oktober 2004
  • Laatst online: 11-10 09:16
Hier sinds een week of 5 nu ook eigenaar van een rode Clio IV hatchback. Gekocht met 66k op de teller en het dieselblokje rijdt als een zonnetje :) Wat betreft performance heb ik geen klachten en ben ik er zeer zeker op vooruit gegaan t.o.v. mijn voorgaande wagen (Corsa C) met slechts een 1.2 blok.

Het enige wat mij (in negatieve zin) opvalt is dat de verwarming wanneer deze op de voet/ruit stand staat niet echt heel warm wordt. Bij de corsa werden mijn voeten iig een heel stuk warmer met de thermostaat op max stand en nu vroeg ik me af of dit normaal is bij dit model of dat er soms wat aan de hand is? Wat zijn de ervaringen hier?

Mini-ITX || Gigabyte H55N-USB3 | Core i7 870 | GTX460 | 4GB OCZ DDR3| Lian Li PC-Q11

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• melcon
Heb je climate control of niet? In elk geval, het is normaal dat het even duurt voor een common rail diesel echt warmte geeft (op de laguna & megane zaten zelfs gloeispiralen in de kvs slangen richting de kachel radiator, weet niet of ze dat nog steeds doen). Maar uiteindelijk na 15-20 minuten als het koud is moet er wel gewoon echt hete lucht uit de roosters komen als dat wenselijk is. Ik heb zelf climate control dus dat regelt zich zelf, nooit koud in de auto (hij staat wel op 22 bij mij).

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Heeft iemand hier positieve danwel negatieve ervaringen aangaande de Laguna Coupe rond bouwjaar '11 diesel?
Ik rij huidig een Alfa 147 1.6ts, maar maak inmiddels 40k per jaar dus ben in de markt voor een nieuwe auto. Ik vond een hele mooi Giulietta 2.0jtdm, maar die is helaas aan mijn neus voorbij gegaan en vergeleken met die auto zijn de andere Giulietta's nu te koop in m'n budget maar matig.
De zoektocht verbreedt zich nu dus tot buiten Alfa, en de Laguna Coupé vind ik een prachtige auto, verder hou ik eigenlijk helemaal niet van Renault. Beperkt de kwaliteit van de Laguna Coupé zich tot het uiterlijk, of rijdt het ook nog prettig met een niet gigantisch verbruik van stookolie (rond de 6L lijkt me voldoende)
Kortom: Kunnen jullie mij meer vertellen over de Laguna Coupe?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• TankiEEE
  • Registratie: Oktober 2004
  • Laatst online: 11-10 09:16
melcon schreef op maandag 2 januari 2017 @ 14:26:
Heb je climate control of niet? In elk geval, het is normaal dat het even duurt voor een common rail diesel echt warmte geeft (op de laguna & megane zaten zelfs gloeispiralen in de kvs slangen richting de kachel radiator, weet niet of ze dat nog steeds doen). Maar uiteindelijk na 15-20 minuten als het koud is moet er wel gewoon echt hete lucht uit de roosters komen als dat wenselijk is. Ik heb zelf climate control dus dat regelt zich zelf, nooit koud in de auto (hij staat wel op 22 bij mij).
Bedankt voor de uitleg Melcon. Ik heb de 'normale' versie met alleen airco en helaas geen climate control. Op den duur wordt hij idd wel warm maar het duurt voor mijn gevoel wel lang. Zeker in vergelijking met mijn vorige auto. Dus ik denk dat ik het verschil maar moet toekennen aan de techniek (diesel vs benzine). Maar fijn om te horen dat het dus normaal is :)

Mini-ITX || Gigabyte H55N-USB3 | Core i7 870 | GTX460 | 4GB OCZ DDR3| Lian Li PC-Q11

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ljwilliam88
melcon schreef op maandag 2 januari 2017 @ 13:22:
Wat Joni zegt, heb je een megane 3 of 4?
Ik heb een Megane IV, bouwjaar 2016

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• melcon
Verwijderd schreef op maandag 2 januari 2017 @ 14:36:
Heeft iemand hier positieve danwel negatieve ervaringen aangaande de Laguna Coupe rond bouwjaar '11 diesel?
Ik rij huidig een Alfa 147 1.6ts, maar maak inmiddels 40k per jaar dus ben in de markt voor een nieuwe auto. Ik vond een hele mooi Giulietta 2.0jtdm, maar die is helaas aan mijn neus voorbij gegaan en vergeleken met die auto zijn de andere Giulietta's nu te koop in m'n budget maar matig.
De zoektocht verbreedt zich nu dus tot buiten Alfa, en de Laguna Coupé vind ik een prachtige auto, verder hou ik eigenlijk helemaal niet van Renault. Beperkt de kwaliteit van de Laguna Coupé zich tot het uiterlijk, of rijdt het ook nog prettig met een niet gigantisch verbruik van stookolie (rond de 6L lijkt me voldoende)
Kwa techniek kun je gewoon kijken naar de hatchback / station, dat is hetzelfde. In het kort: erg goed, zeer betrouwbaar en ze kennen eigenlijk geen noemenswaardige problemen. Gezien je 40K per jaar rijdt zou ik naar een 2.0 dci kijken, deze zijn erg fijn en daarmee kun je wel de 6L op 100 km halen zonder al te veel moeite. Voor je beeldvorming, mijn vader rijdt een GT (180 pk diesel) en die rijdt 5,7 op 100 op de lange afstand. In de stad gaat het wel rap omhoog (7L op 100) maar goed op basis van je km's rij je het meeste snelweg ;)

Voor de rest dingetjes om op te letten:
- wel of geen vierwiel besturing? ik zelf zou je adviseren voor wel, het is even wennen maar daarna rijdt het _/-\o_
- navigatie, probeer 1 met tom tom of R-link te vinden en sla de carminat over, die is voor het laatst geupdate in 2012 en komt niets nieuws meer voor helaas. Dat is, als navigatie belangrijk voor je is.
- ondanks dat ze niet super veel verkocht zijn is er best wat aanbod, kies dus wat leuks uit zou ik zeggen. Ze zijn er heel luxe maar ook wat lease varianten die wat minder luxe zijn, uiteraard wat je belangrijk vind.
- 2.0 dci heeft een ketting, geen riem om te vervangen dus, de multi riem moet wel elke 120k vervangen worden.
- de sterke versies (150 & 175 & 180 pk) hebben erg veel koppel over een breed toerengebied (Vanaf 1500 rpm), voorbandjes gaan er vrij rap door als je een beetje door rijdt.
- zoek eentje met historie, achterstallig onderhoud wegwerken is vervelend bij auto's in dit segment (onderdelen relatief duur, 2 remschijven van 330 mm zet je wel wat terug b.v.).
- Pausebreak heeft vast ook nog wel wat tips voor je

Voor de rest, het rijdt erg prettig, goede wegligging (redelijk stug maar niet oncomfortabel), met 4 vierwiel besturing zelfs superieure wegligging. Voor de rest is het eigenlijk gewoon een poor mans aston martin en snap dat je er naar kijkt :)
TankiEEE schreef op maandag 2 januari 2017 @ 14:40:
[...]

Bedankt voor de uitleg Melcon. Ik heb de 'normale' versie met alleen airco en helaas geen climate control. Op den duur wordt hij idd wel warm maar het duurt voor mijn gevoel wel lang. Zeker in vergelijking met mijn vorige auto. Dus ik denk dat ik het verschil maar moet toekennen aan de techniek (diesel vs benzine). Maar fijn om te horen dat het dus normaal is :)
jup, common rail diesels zijn relatief erg efficiënt, zeker in vergelijking met een benzine dus er gaat weinig warmte verloren :)
ljwilliam88 schreef op maandag 2 januari 2017 @ 14:46:
[...]

Ik heb een Megane IV, bouwjaar 2016
Dan heb je een 40 liter tank met +/- 5-7 liter reserve, dan is de 37 liter normaal, niets aan de hand dus.
Wel aan de kleine kant, dat zeker!

Acties:
  • +1 Henk 'm!

Verwijderd

melcon schreef op maandag 2 januari 2017 @ 15:06:
[...]

Kwa techniek kun ... snap dat je er naar kijkt :)
Wat een uitgebreid advies! Bedankt melcon, top!
Wat betreft aanbod zag ik er maar 3 á 4 op de nederlandse markt momenteel (diesel dan), maar het hoeft niet per sé nu.
Waar zie ik aan of een 4 wiel besturing heeft? Het idee van een kleine(re) draaicirkel is wel prettig (een alfa 147 heeft voor een cirkel ongeveer drie woonwijken nodig)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ncodenl
  • Registratie: Juli 2009
  • Laatst online: 07:01
Ik wil graag mijn iphone 7 muziek (spotify) af kunnen spelen over de speakers van mijn renault megane uit 2008, wat is hier nou een handige oplossing voor?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Pindakaas
ncodenl schreef op maandag 2 januari 2017 @ 15:22:
Ik wil graag mijn iphone 7 muziek (spotify) af kunnen spelen over de speakers van mijn renault megane uit 2008, wat is hier nou een handige oplossing voor?
Daar is een paar pagina's terug een soortgelijke vraag over gesteld.
Mij lijkt een oplossing als dit: http://www.carinterface.n...ult-autoradios_ytm06-ren8

i.c.m. de Bluetooth module het beste

don't mind me

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• PauseBreak
Verwijderd schreef op maandag 2 januari 2017 @ 14:36:
Melcon zegt terecht dat het koppel enorm is en dat dat lekker rijdt, maar let er op dat de vroege productiemodellen (en dan echt bouwjaar 2008-2009) wel eens zijn geleverd met min of meer DOA versnellingsbakken, en versnellingsbakken/tweemassavliegwielen die het koppel niet aan konden. Ga je daar dus naar kijken, let dan extra goed op bijgeluiden vanuit de versnellingsbak (hoort stil te zijn!), met name in 5 en 6.
Overigens is dit iets dat zich in 99% van de gevallen binnen 10.000km al aankondigde en dus is de kans dat je nu nog een Laguna met deze problemen treft heel erg klein aangezien dit onder garantie is opgelost in vrijwel alle gevallen, maar ik meld het voor de volledigheid toch even.

Daarnaast heeft de 2.0dCi 175 als extraatje een balansas. De rest van de 2.0dCi's heeft die balansas niet. Gezien de auto toch ook draait om comfort, zou ik je aanraden om te kijken of je er een mét balansas kunt vinden. Je kunt de 2.0dCi 175 bijna niet eruit pikken als dieselmotor zo soepel loopt dat ding.

Met betrekking tot alle 2.0dCi's moet je even goed letten op de staat van de ketting en kettingspanners. Renault gebruikt fatsoenlijk spul en in principe hoef je er geen onderhoud aan te hebben, maar even extra goed inspecteren in welke staat het spul is kan geen kwaad.

De vierwielbesturing kan je herkennen aan het "4Control"-logo. En als dat logo eraf is gehaald dan merk je het wel tijdens het rijden (je denkt eerst dat de achterkant uitbreekt, maar dat is dus niet zo). Let er even goed op of dit systeem werkt zoals bedoeld. Het is een technisch gezien vrij simpel systeem, dus de kans dat het kapot gaat is klein maar het is natuurlijk wel aan slijtage onderhevig.

Verder kan je bij deze serie Laguna's aanlopen tegen draagarmen/reactiestangen/spoorstangen aan de voorzijde die bovenmatig vaak moeten worden vervangen. Dat kost je niet de hoofdprijs, maar is dus wel iets om even goed na te kijken bij een proefrit. Je hoort geen bijgeluiden vanuit het onderstel te horen.

Dan is er nog voor de vroege bouwjaren (auto's geproduceerd t/m augustus 2009) een terugroepactie geweest voor de gordels. Controleer even of deze is uitgevoerd, want je wilt geen gordel hebben die zijn werk niet doet mocht dat onverhoopt noodzakelijk zijn.

Voor auto's zonder vierwielbesturing geldt dat de ophanging meer op comfort is gericht. Nu kent Nederland een bizar hoog aantal drempels en Frankrijk niet. Gevolg is dat vering bij eigenlijk alle Renaults een punt van aandacht is. Zeker de achtervering verdient wat extra aandacht. Deze wil nog wel eens breken en scheuren op de laatste 20mm. Dit merk je ook aan een onrustige, wispelturige achterkant als je goed accelereert uit een bocht en ongelijk veergedrag bij drempels. Ook dit kost niet veel om te vervangen.

En dat was het wel. Deze generatie Laguna's, inclusief de Coupé, kent weinig bijzonderheden en staat te boek als bijzonder betrouwbaar.

Nee, merp!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Deveon
  • Niet online
[...]

Heb je de ventilatie minimaal op standje 2? Anders wordt de Clio nooit warm. Bijna alle diesels beschikken trouwens over elektrisch verwarming om de motor sneller op bedrijfstemperatuur te krijgen. Als ik hem start dan is hij bij stationair draaien binnen 5 minuten volledig ontdooid en lekker warm. Dat is inclusief met de airco aan.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• anessie
Ik lees hier ergens dat iemand stelt dat de "GT-line" 4control heeft maar volgens mij is dat enkel weggelegd voor de "GT" 205EDC tot later deze maand: https://www.groenlicht.be...-topversie-165-pk-380-nm/

Bedenkingen als eigenaar van een Mégane 4 estate bose edition tce 130 (4 weken in bezit):

- De console rond de achteruitkijkspiegel is gigantisch, geen plek voor mijn dashcam gevonden en een serieus obstakel als je een verkeerslicht wil zien aan je rechterkant als je vanvoor staat.
- Ondanks zijn 205nm koppel gaat het niet bepaald vooruit in de lage toeren (max pk @5500 tpm), wat zorgt dat ik best wel veel zit terug te schakelen (nu ja, steeds diesel rijder geweest, zal ook wel aan mezelf liggen). Bepaalde review spreekt van 'holle motor' en dat is echt wel zo onder de 2k toeren.
- In mijn eigen profiel staan mijn 'persoonlijke' voorkeuren van Multisense en in Multisense staat mijn persoonlijke profiel als standaardprofiel, toch geeft de auto als ik start me telkens 15sec de vraag of ik de aandrijflijn in sport wil houden, klik ik daar niet op gaat die in eco stand (en verandert dus de interieurkleur, dashboardindeling, stuurzwaarte, pedaalrespons). Komt over als Windows UAC van Vista. Weer 2 knopjes duwen om het dan terug te zetten op wat ik feitelijk steeds wil.
- Rlink gaat steeds terug naar radio, eventjes uitstappen bij de bakker en je bent nadien alweer 3 knopjes aan het duwen om Bluetooth/Spotify terug aan te zetten. Als je door omstandigheden 2 korte stops na een moet doen dan komt dit best irritant over en doe je op den duur de moeite niet meer om telkens die 3 handelingen uit te voeren.
- Schakelpook is wat groot en vaag. Door die 1.2 benzinemotor ben je best wat aan het schakelen, er zijn veel plezantere schakelbakken. Komt er nog bij dat ik voorbije dagen best wat afgereden heb en momenteel een pijnlijke schouder heb. Hopelijk op te lossen met een andere zithouding. De middensteun komt voor mezelf ook wat te laag om wat aan te hebben.
- Parkeersensoren voor&achter, leuk maar ik vertrouw ze niet. Soms zijn ze wat laat met melden dat er iets in de buurt komt, soms doen ze alsof ik de boel langs de muur ga schuren en ik heb ettelijke centimeters over. Die van een Mercedes waar ik vaak mee op weg ben heb ik veel betere feedback van.
- Touchscreen en handschoenen, zoiets werkt niet samen. Handschoenen met "touchvingertoppen" voorzien is natuurlijk een oplossing.
- Keyless werkt prachtig, stap ik echter uit en passeer ik nog een keer of 2 in de buurt van de wagen dan sluit hij zich nog wel af voor een 2de/3de keer maar laat hij zijn zijspiegels wel open staan.
- Voice control is zoals bij andere merken eerder een gadget dan een bruikbare functie. Vreemd genoeg kan je ook niet met Engelse taalinstellingen een adres in Nederland opzoeken.
- In Vlaanderen is sinds 1/1/2017 de algemene snelheid buiten de bebouwde kom 70, natuurlijk geeft hij 90 aan nu. Verder herkent dat systeem blijkbaar ook geen zone 30(/50/70?) borden. Binnenkort reeds de TomTom flitspaal functie verlengen tegen betaling? Daar moet ik toch eens over nadenken.
- Ik moest een kaartupdate doen, volgens de instructies de auto een half uur met draaiende motor laten updaten. Heb het op een langere rit gedaan. In contact laten updaten leek geen optie.

Nieuwe auto is steeds wat wennen. Ik hoop dat Rlink wel nog wat revisies krijgt want sommige menu's is best wel wat getikt om overal aan te raken. Het zou al een hele verbetering wezen als Bluetooth als default bron gekozen kan worden.

Keuze tussen een Golf Variant, Octavia Combi, Astra estate, 308 estate, Leon ST of deze mégane komt uiteindelijk vooral neer op je voorkeuren van design en (lease-)budget. Van die reeks vind ik het veruit de knapste wagen qua interieur en exterieur.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• melcon
Verwijderd schreef op maandag 2 januari 2017 @ 15:14:
[...]

Wat een uitgebreid advies! Bedankt melcon, top!
Wat betreft aanbod zag ik er maar 3 á 4 op de nederlandse markt momenteel (diesel dan), maar het hoeft niet per sé nu.
Waar zie ik aan of een 4 wiel besturing heeft? Het idee van een kleine(re) draaicirkel is wel prettig (een alfa 147 heeft voor een cirkel ongeveer drie woonwijken nodig)
Je kan het het makkelijkste zien door even bij de achterwielen te kijken of er een spoorstangen aanwezig zijn, dat is de beste manier (verkopers proberen je soms van alles wijs te maken). Als je van achteren onder de auto kijkt, kun je ze zien zitten achter de einddemper, de stangen die in het midden samen komen.
Afbeeldingslocatie: http://s1.cdn.autoevolution.com/images/testdrive/gallery/renault-laguna-coupe-20-dci-180-4control-2011-774_4.jpg

Ik heb nog geen defecte 4control systemen gezien / mee gemaakt, het systeem zit echt goed in elkaar.
Aanbod varieert een beetje, op het moment inderdaad wel erg karig maar meer dan 20 zijn er nooit te koop in NL. Vergeet niet in DL te kijken, daar is het aanbod wat uitgebreider en het kan interessant zijn (altijd luxer en vaak zelfs met import goedkoper).
4Control inderdaad alleen op de GT (benzine en idd de diesel GT die er aan komt). Op de megane R.S. (de 4) zal het ook zitten maar dat is toekomst muziek. Leuk dat je je ervaring met de megane deelt, binnen spiegels die voor je gevoel de halve voorruit in beslag nemen zie je helaas vaker de laatste jaren jammer genoeg. R-Link wordt aardig bijgehouden (ook in de vorige versies) dus daar komen vast nog wel gebruiksvriendelijkheid updates voor :) .

Als je diesel gewend bent dan zal een 1.2 onderin zeker tegenvallen, zeker omdat ze gecombineerd worden met versnellingsbakverhoudingen gericht op zuinigheid waardoor je veel aan het schakelen bent. Wat dat betreft lijkt de nieuwe test cyclus goed nieuws, daar schijn je het alleen goed te kunnen doen met grote motoren :*) maar goed, dat is ook nog toekomst muziek.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• anessie
Hij "gaat" uiteindelijk wel hoor maar best te omschrijven als wat "turbolag" bij het aanzetten. Tenzij ik beter mijn rijstijl herzie en hem continue boven de 3k toeren houdt :)

Oh ja, cruise je wat rond aan 135 slurpt dat wel quasi 8 liter per 100.

[ Voor 17% gewijzigd door anessie op 03-01-2017 07:24 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• melcon
Als je het grafiekje bekijkt zie je dat het koppel er pas echt in komt rond de 2500 toeren, bij 2000 toeren is er wel al aardig wat beschikbaar, je ziet echt dat ie pas piekt rond 2500 toeren. Dus dat klinkt wel plausibel O-)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• la_fusion
In de zoektocht naar een andere auto voor mijn vriendin is de Clio 3 een mogelijke kanshebber en dan de 1.4 of 1.6 motor. Alleen verbaas ik mij dat het aangegeven verbruik voor de 1.6 eerder 1:13 -> 1:14 is. Met de 1.6 in mijn Clio 2 haalde ik vaak genoeg 1:16, is het gewicht van de Clio 3 echt zo bepalend voor een hoog verbruik? Op spritmonitor.de zie ik ook 1:13 als gemiddelde van 13 ingevoerde auto's(exact dit model..)

Qua overige zaken geloof ik het wel bij de Clio maar het verbruik zo minimaal is eigenlijk wel een tegenvaller voor mij.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• PauseBreak
Ik weet niet hoe je vriendin ermee rijdt, maar die 1.2TCe is een hele fijne om voorin je Clio 3 te hebben liggen. Heeft genoeg koppel, ook onderin (de 1.4 en 1.6 niet) en voldoende vermogen om ook op de autobahn geen problemen te hebben. En een gunstiger verbruik.

Nee, merp!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• la_fusion
Ja de occasions met de 1.2TCe motoren zijn nog een stukje prijziger dan de 1.6 die ik nu op het oog heb. Zeker als je gaat kijken of ze ook een beetje te bereiken zijn(ik ga voor een 'simpele' auto als deze niet het hele land afreizen ;))

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• PauseBreak
Dat is helemaal waar. Nu ja, de 1.6 is natuurlijk in de basis al een oude motor. Daar kan je maar zoveel aan verbeteren. Ik zou zelf eerst eens gaan rijden met een paar Clio's met de 1.6, want het is op zich geen verkeerde motor. Wel typische Renault-koppeling, moet je mee kunnen leven.

Wat wellicht wel een optie is, maar dan ben je wel weer geld aan het uitgeven, is om een LPG G3/G4-installatie in te laten bouwen. De 1.6 is daar bijzonder geschikt voor.

Nee, merp!

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• vhal
  • Registratie: Juni 2003
  • Laatst online: 21:25

vhal

ಠ_ಠ

Is dat dezelfde TCe 115 als die in de Megane III ligt? In dat geval kan ik wel beamen dat het een fijne motor is, ook behoorlijk stil (al weet ik niet of dit ook geldt in de Clio).

Wel had mijn TCe wat olieverbruik maar na een softwareupdate was dit wel verbeterd, van 4000 a 6000km (gemeten met pijlstok van max.level naar min.level) naar nu ruim 10000km met nog zo'n 25% over.

Strava

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• PauseBreak
Ja, dat is hetzelfde blok. Is in de Clio wel iets beter geïsoleerd dan in de Mégane het geval is, dus je hoort er nog minder van in het interieur.

Nee, merp!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• melcon
Ik weet niet welke bouwjaren je kijkt maar vanaf 2009 is die 1.6 de Twingo R.S. motor met een iets ander uitlaatspruitstuk (130 pk i.p.v. 133). Uitvoering is dan GT of dynamique, allebei luxe maar de GT heeft een onderstel uit Dieppe (ontwikkeld door Renault Sport). Dat is een juweel van een motor maar absoluut niet zuinig. De voorgaande jaren zijn wel iets zuiniger, 1 op 16 vs 1 op 14 op papier. Die Twingo R.S. motor doet in de praktijk 1 op 11 en zal het gemiddelde van spritmonitor ook wel omlaag halen voor de gewone 1.6

Voor wat betreft verbruik en fijn rijden sluit ik me bij bovenstaande aan, ga shoppen voor de 1.2 TCe, veel fijner voor dagelijks gebruik. Moet ik er wel bij zeggen dat de stoelen en onderstel van een GT aanzienlijk beter is als van z'n 1.2 TCe, dus als je daar veel waarde aan hecht, sla hem niet over met een proefrit en dan kun je het verbruik eventueel voor lief nemen. Niet dat een 1.2 TCe slecht rijdt of beroerde stoelen heeft maar het verschil is goed merkbaar (zegt dat was over hoe goed onderstel en stoelen van een GT zijn).

[ Voor 22% gewijzigd door melcon op 05-01-2017 08:00 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• la_fusion
Ja probleem waar we dan toch echt tegenaan gaan lopen is het budget.. zijn nu aan het kijken voor bouwjaren 2006-2008 en dus is die 1.2TCe nog niet echt beschikbaar in de Clio binnen ons budget. Qua onderstel etc weet ik wel dat het vele malen beter kan maar de auto is uiteindelijk voor mijn vriendin en die heeft toch wel wat andere mensen dan mij, gelukkig ;)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Trichoglossus
  • Registratie: December 2008
  • Laatst online: 13-10 16:47
la_fusion schreef op woensdag 4 januari 2017 @ 09:11:
In de zoektocht naar een andere auto voor mijn vriendin is de Clio 3 een mogelijke kanshebber en dan de 1.4 of 1.6 motor. Alleen verbaas ik mij dat het aangegeven verbruik voor de 1.6 eerder 1:13 -> 1:14 is. Met de 1.6 in mijn Clio 2 haalde ik vaak genoeg 1:16, is het gewicht van de Clio 3 echt zo bepalend voor een hoog verbruik? Op spritmonitor.de zie ik ook 1:13 als gemiddelde van 13 ingevoerde auto's(exact dit model..)

Qua overige zaken geloof ik het wel bij de Clio maar het verbruik zo minimaal is eigenlijk wel een tegenvaller voor mij.
Ik heb een clio 3 uit 2007 met 1.6 motor. Ik zit wel eens op een verbruik van 1:15, maar gemiddeld genomen is het rond de 1:13-1:14, inclusief snelweg.
Tot nu toe een probleemloze auto met 150.000km op de teller.
De elektrische stuurbekrachtiging blijft altijd wennen nadat je in een andere auto hebt gereden.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• The Wizard
  • Registratie: Januari 2000
  • Laatst online: 19:26

The Wizard

Moderator Mobile
anessie schreef op dinsdag 3 januari 2017 @ 06:54:
Ik lees hier ergens dat iemand stelt dat de "GT-line" 4control heeft maar volgens mij is dat enkel weggelegd voor de "GT" 205EDC tot later deze maand: https://www.groenlicht.be...-topversie-165-pk-380-nm/

Bedenkingen als eigenaar van een Mégane 4 estate bose edition tce 130 (4 weken in bezit):

- De console rond de achteruitkijkspiegel is gigantisch, geen plek voor mijn dashcam gevonden en een serieus obstakel als je een verkeerslicht wil zien aan je rechterkant als je vanvoor staat.
Ik krijg over 3 maand mijn GT line, bedankt dus voor je ervaringen. :)

Daar was ik al bang voor... onder de console geen plek?
- Rlink gaat steeds terug naar radio, eventjes uitstappen bij de bakker en je bent nadien alweer 3 knopjes aan het duwen om Bluetooth/Spotify terug aan te zetten. Als je door omstandigheden 2 korte stops na een moet doen dan komt dit best irritant over en doe je op den duur de moeite niet meer om telkens die 3 handelingen uit te voeren.
das vervelend, dat moet met een update wel aan te passen zijn.
- Schakelpook is wat groot en vaag. Door die 1.2 benzinemotor ben je best wat aan het schakelen, er zijn veel plezantere schakelbakken. Komt er nog bij dat ik voorbije dagen best wat afgereden heb en momenteel een pijnlijke schouder heb. Hopelijk op te lossen met een andere zithouding. De middensteun komt voor mezelf ook wat te laag om wat aan te hebben.
Ik heb een EDC besteld, dat zal voor mij meevallen. Wel in een schakelbak gereden, schakelde echt op zijn Frans.

7090 kWp, 3 subsystemen (20x LG 320 Wp / 3x Canadian Solar 230 Wp)

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• PauseBreak
la_fusion schreef op donderdag 5 januari 2017 @ 10:19:
Ja probleem waar we dan toch echt tegenaan gaan lopen is het budget.. zijn nu aan het kijken voor bouwjaren 2006-2008 en dus is die 1.2TCe nog niet echt beschikbaar in de Clio binnen ons budget. Qua onderstel etc weet ik wel dat het vele malen beter kan maar de auto is uiteindelijk voor mijn vriendin en die heeft toch wel wat andere wensen dan mij, gelukkig ;)
Nee, voor echte beschikbaarheid van de 1.2TCe moet je toch kijken naar ~2010. Dan zit je inderdaad wel tegen een ander budget aan te kijken, maar als het je vriendin vooral gaat om kilometers wegtuffen en comfort, dan zou ik toch serieus overwegen om het budget aan te passen (mits mogelijk).

Ik heb zowel de 1.6GT als de 1.2TCe gereden en als kilometervreter is de 1.2TCe echt wel beter.

Nee, merp!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Canard
  • Registratie: Oktober 1999
  • Laatst online: 11-10 08:39
[...]

Hier dezelfde ervaring met mijn Grand Scenic dCI met handmatige airco... (kom ook van een benzine auto af) :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• vhal
  • Registratie: Juni 2003
  • Laatst online: 21:25

vhal

ಠ_ಠ

Ik zag dat Renault de Kadjar heeft voorzien met een TCe165, hopelijk komt hij ook in de Megane terecht. Daar zit nog wel flink gat tussen de TCe130 en de TCe205 (GT). Wel een dCi165 voor de Megane...maar ja, diesel :+

[ Voor 13% gewijzigd door vhal op 07-01-2017 20:28 ]

Strava

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• la_fusion
Nou knoop is doorgehakt.. de Clio 3 met 1.6 komt ter vervanging van de Polo van mijn vriendin. Enige wat ik nog even moet regelen is iemand(of dealer) met CLIP om de taal van Duits naar Nederlands te zetten. Daarnaast nog even kijken wat het plaatsen van een trekhaak nog aan software aanpassing op moet leveren.. er zitten namelijk parkeersensoren op en dat is natuurlijk niet handig dan :+ Iemand daarmee ervaring?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

la_fusion schreef op zaterdag 7 januari 2017 @ 20:57:
Nou knoop is doorgehakt.. de Clio 3 met 1.6 komt ter vervanging van de Polo van mijn vriendin. Enige wat ik nog even moet regelen is iemand(of dealer) met CLIP om de taal van Duits naar Nederlands te zetten. Daarnaast nog even kijken wat het plaatsen van een trekhaak nog aan software aanpassing op moet leveren.. er zitten namelijk parkeersensoren op en dat is natuurlijk niet handig dan :+ Iemand daarmee ervaring?
Normaal heeft die clio toch een knopje waarmee je ze kan uitzetten? Links naast het stuur in het dashboard. Naast de knop van de afstelling van de lichten.
Als ze aftermarket zijn kan het zijn dat je dat niet hebt, hier beide. 2 renaults aftermarket hebben het niet, 2 standaard uitgerust hebben het wel.
Pagina: 1 ... 21 ... 48 Laatste

Dit topic is gesloten.