Het grote Renault topic - Deel 6 Vorige deel Overzicht Laatste deel

Dit topic is onderdeel van een reeks. Ga naar het meest recente topic in deze reeks.

Pagina: 1 ... 19 ... 48 Laatste
Acties:
  • 240.586 views

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• la_fusion
  • Registratie: Maart 2007
  • Laatst online: 13-10 16:31
PauseBreak schreef op donderdag 13 oktober 2016 @ 15:58:
[...]

Best wel wat modellen ondertussen ja. Captur, Twingo, Scénic, Espace sowieso. Geen idee hoe het precies zit bij de Talisman, Kadjar en Mégane IV.
Oh serieus!? Ik dacht puur en alleen de Twingo. De Clio 2 en 3 in ieder geval niet :+

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• PauseBreak
  • Registratie: November 2006
  • Laatst online: 08:43
la_fusion schreef op donderdag 13 oktober 2016 @ 19:25:
[...]

Oh serieus!? Ik dacht puur en alleen de Twingo. De Clio 2 en 3 in ieder geval niet :+
Ja voordeel van dat nieuwe modulaire platform geloof ik. Het is ook echt iets van de laatste modellengeneratie. Eerder was het beperkt tot Twingo en Scenic, Espace misschien.

Maar goed, ik heb het ook maar van reviews. Heb alleen nog met de Talisman en Megane zitten prutsen bij de dealer met dat Nieuwe systeem :P

Nee, merp!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MK_
  • Registratie: November 2013
  • Niet online

MK_

Sneller dan het licht :)

la_fusion schreef op donderdag 13 oktober 2016 @ 19:25:
[...]

De (Grand) Modus ook meen ik

12x SunPower X21-350-BLK @ Solar Edge SE3680H (4200Wp) | Dell Inspiron 15 7559 | OnePlus 9 Pro Stellar Black 12/256GB | Xbox Series X | LPG powered

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• hardware-lover
  • Registratie: Augustus 2005
  • Niet online

hardware-lover

verder kijken dan ......

MK1998NL schreef op donderdag 13 oktober 2016 @ 20:20:
[...]
De (Grand) Modus ook meen ik
Dat is de "oude lullen" bolide waar ik op doelde 😉 Deze kan, indien optie ook aanwezig, van 3 naar 2-zits, met royale beenruimte tot gevolg.

Testing, one, two ...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• melcon
  • Registratie: April 2004
  • Laatst online: 13-10 09:21
PauseBreak schreef op donderdag 13 oktober 2016 @ 15:35:
Het probleem is dat je als consument niet weet welke leasetoko op welke manier opereert. En ook weet je niet altijd van wie de ex-leaseauto is geweest. Ik zou dus bij dergelijke auto's beter opletten bij een ex-leaser dan bij een auto die privé eigendom is geweest.

Maar goed, ik heb makkelijk praten want ik laat mijn vaste garagist sowieso een aankoopkeuring verrichten voordat ik een auto eventueel koop. Dan gaat het ding gewoon in alle rust op de brug en lopen we 't ding volledig na :P
Dat zelfde "probleem" heb je ook bij een auto die prive eigendom is geweest, loop maar eens een dealer binnen. Van de auto's die prive eigendom geweest zijn, zul je zeker de helft aantreffen op ling bong babi pang pang bandjes, dan weet je ook hoeveel mensen over hebben gehad voor overhoud.

Zo als je zelf al aangeeft, gewoon de onderhoudshistorie checken en kijken of dat overeenkomt met de auto, dat geeft de meest betrouwbare indicatie :Y)

@daniel
Distributie is inderdaad niet zo eenvoudig als het klinkt, al is het maar omdat de krukas en nokkenas spieloos zijn (sowieso de F&K motoren). Je hebt dus blokkeergereedschap nodig anders kun je het vergeten om de boel op tijd te houden als je het losdraait ;)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

hardware-lover schreef op donderdag 13 oktober 2016 @ 15:47:
[...]

Niet enkel de Twingo kan ik je zeggen. Het "oude lullen" model, wat al enige tijd niet meer wordt aangeboden, heeft dat ook (in overtreffende trap), vandaar mijn vraag. Dat de Twingo het heeft (of voorheen had, en weer heeft), dat wist ik ;)

Edit: Captur heeft het blijkbaar ook zie ik, dus mogelijk toch meer modellen dan verwacht?
Captur heeft dat idd ook, al is dit wel gigantisch kansloos. Zet je de achterbank helemaal naar voor? Mooi, grote koffer; maar verwacht dat niet dat er nog iemand achteraan kan zitten.
Bovendien is die koffer ook niet zo groot vind ik.. zelfs met verschoven achterbank..

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• PauseBreak
melcon schreef op vrijdag 14 oktober 2016 @ 07:28:
[...]

Dat zelfde "probleem" heb je ook bij een auto die prive eigendom is geweest, loop maar eens een dealer binnen. Van de auto's die prive eigendom geweest zijn, zul je zeker de helft aantreffen op ling bong babi pang pang bandjes, dan weet je ook hoeveel mensen over hebben gehad voor overhoud.

Zo als je zelf al aangeeft, gewoon de onderhoudshistorie checken en kijken of dat overeenkomt met de auto, dat geeft de meest betrouwbare indicatie :Y)
Precies, en om eerlijk te zijn, bij particulieren kan je wat dat betreft makkelijker schiften. Banden zijn daar een goed voorbeeld van. Als er een of ander hakkietakkiemerk onder zit of hele oude banden dan zegt dat genoeg over de eigenaar, terwijl ik de eerste ex-leaser nog moet tegenkomen die níet op fatsoenlijk rubber staat. Dan moet je dus even verder kijken :P

Makkelijkste manier om te schiften blijft toch wel het vragen of je de auto aan een onafhankelijke aankoopkeuring mag onderwerpen. Als daar een nee op komt dan weet je ook direct genoeg :+
@daniel
Distributie is inderdaad niet zo eenvoudig als het klinkt, al is het maar omdat de krukas en nokkenas spieloos zijn (sowieso de F&K motoren). Je hebt dus blokkeergereedschap nodig anders kun je het vergeten om de boel op tijd te houden als je het losdraait ;)
En daarnaast wil je ook wel de waterpomp meenemen natuurlijk want je bent daar toch bezig en dat is ook niet altijd even fijn om te doen. Niet voor niets bouwt mijn vaste garagist standaard de motor uit voor dit soort dingen omdat dat sneller en makkelijker sleutelen is. Dat zegt ook wel genoeg over hoe eenvoudig (of juist niet) dit soort klusjes zijn.

Nee, merp!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Nico_GTR
  • Registratie: November 2015
  • Laatst online: 22-09 16:05
Dan heb je een RS mag ik hopen?

Bij de K4M van mijn moeder in der Kangoo word niet direct het hele blok uitgebouwd. :p

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• KillaZ
  • Registratie: Augustus 2004
  • Laatst online: 00:16
De 1.2 en 1.4 hebben dat niet echt nodig nee. De 1.6 gaat ook nog wel.

De RS is bizar krap :D

K to the KillaZ

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• merauder
  • Registratie: November 2005
  • Laatst online: 08-10 14:02
Distributieriemen doen we altijd zelf met hulp van een monteur. Ofwel ik sleutel de boel los en de monteur plaatst de riem en pomp. Huidige auto heb ik bij dealer vanwege inruil. Als ik alsnog besluit deze op te rijden gaat dat ook weer in eigen beheer.

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• LuPo
  • Registratie: Maart 2004
  • Laatst online: 08:38
Dit was een Renault Kadjar. Bizar!

https://twitter.com/PolGouda/status/788302703193690117

4620 Wp PV ZZO 52° | VW Golf Variant 1.5 TSI '19

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• PauseBreak
Nico_GTR schreef op vrijdag 14 oktober 2016 @ 16:14:
Dan heb je een RS mag ik hopen?

Bij de K4M van mijn moeder in der Kangoo word niet direct het hele blok uitgebouwd. :p
Nee, de 1.9dCi (F9Q B8). Daar is (ook zonder kappen) niet veel ruimte over:
Afbeeldingslocatie: https://i.imgur.com/7ovsrHJl.jpg

Uitbouwen is de snelste optie. Auto omhoog, motor eronderuit, de hele zooi vernieuwen, motor er weer in. Zeker als je er wat handigheid in hebt ben je zo klaar. En die handigheid is daar wel aanwezig want die monteur doet de hele dag niks anders dan distributiesetjes vernieuwen :P

Nee, merp!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• hardware-lover
  • Niet online

hardware-lover

verder kijken dan ......

Gezien de gelukkige afloop, toch goede reclame voor Renault, die niet voor niets vaak 5 sterren scoren v.w.b. veiligheidsvoorzieningen in de auto. Niet dat dit niet helemaal fout had kunnen aflopen, maar zonder die voorzieningen was het nu toch anders afgelopen met de bestuurder van de Kadjar ben ik bang.

En het gaat al zo goed met de verkopen?

De fiscus heeft besloten om de BPM te gaan verhogen in 2017. Om deze reden heeft Renault Nederland zojuist aangekondigd genoodzaakt te zijn de prijzen van nieuwe auto's te gaan verhogen per 1 november 2016. Op dit moment is Renault Nederland bezig met het vaststellen van de definitieve prijspositionering. Renault Nederland heeft zojuist een indicatie gegeven van de te verwachten prijsstijgingen.

Hieronder enkele voorbeelden van de verwachte prijsverhogingen:

Model Prijsverhoging tot
  • Renault Twingo € 331,-
  • Renault Clio & Clio Estate € 541,-
  • Renault Captur € 730,-
  • Renault Mégane & Mégane Estate € 625,-
  • Renault Kadjar € 835,-
  • Renault Talisman & Talisman Estate € 898,-
  • Renault Espace € 1.003,-

[ Voor 46% gewijzigd door hardware-lover op 18-10-2016 15:33 ]

Testing, one, two ...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• LuPo
  • Laatst online: 08:38
hardware-lover schreef op dinsdag 18 oktober 2016 @ 15:04:
[...]

Gezien de gelukkige afloop, toch goede reclame voor Renault, die niet voor niets vaak 5 sterren scoren v.w.b. veiligheidsvoorzieningen in de auto. Niet dat dit niet helemaal fout had kunnen aflopen, maar zonder die voorzieningen was het nu toch anders afgelopen met de bestuurder van de Kadjar ben ik bang.

[...]
Ik denk dat het anders was afgelopen als het een segment (of twee) lager was geweest. Goede, stevige auto inderdaad.

4620 Wp PV ZZO 52° | VW Golf Variant 1.5 TSI '19

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Barrycade
  • Registratie: November 2003
  • Laatst online: 13-10 11:56

Barrycade

Through the...

Denk dat als de Kadjar netjes recht achter de vrachtwagen had gestaan hij er niet levend uit gekomen was.

Lijkt er op of bestuurderskant net links van vrachtwagen stond.

Neemt niet weg dat als het een twingotje of iets kleins was geweest dat het vies had kunnen aflopen :X

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• JesseAMD
  • Registratie: Januari 2004
  • Laatst online: 02-04 15:52
Morgen bij deze RS kijken. https://www.vkvgroep.nl/occasions/renault/mégane/20-16v-t-rs-250-pack-cup-recaro-475812106/?soort=occasions

Nog tips gezien de km stand?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Nickk93
  • Registratie: Januari 2012
  • Laatst online: 05-10 22:26
Na mijn adviesvraag van laatst over of ik voor een Megane of een Clio moest gaan uiteindelijk een week of 4 geleden toch uitgekomen op een Megane 3 Estate 1.5 dCi 110 uit 2010. Een hele fijne auto.

Tot een week geleden stond er in mijn boordcomputer onderhoud over 20mnd/20.000 km. Vervolgens had ik getankt en direct na het starten van mijn auto bij het tankstation lichtte de sleutel oranje op met de melding: "Controleer uw voertuig" in het scherm, maar voor ik erover na kon denken was deze ook weer verdwenen,dus ik had zoiets van dat zal wel. Een dag of 2 later lichtte de sleutel ineens op en nu met "Onderhoud uitvoeren". Nu heb ik begrepen dat op basis van het rijgedrag de onderhoudstermijn enigszins kan worden bijgesteld, maar ik kan me niet voorstellen dat in 2500 km dit van 22.000 km bij aankoop naar 0 km is gezakt.

Ik vermoed dat er iets anders aan de hand is. Ik heb de auto uitgelezen met een Bluetooth OBD2 module. Hieruit kwam de volgende DTC naar boven: "P0380: Glow Plug/Heater Circuit "A" Malfunction". De MIL is niet aan.

Gisteravond startte ik mijn auto en reed ik weg en merkte ik dat de auto in eerste instantie behoorlijk inhield, totdat ik écht een flinke dot gas gaf en dan stoof hij wel vooruit. Het voelde een beetje zoals met een kapotte bobine in mijn Megane 1, met als verschil dat het alleen bij een koude motor was in plaats van een warme. Toen ik eenmaal ongeveer 500m onderweg was, was het probleem ook direct over. Ik kan me voorstellen dat als één van de gloeibougies niet voldoende werkt, dat de motor als hij koud is tijdelijk op 3 cilinders loopt en daardoor vermogensverlies heeft, wat bij een warme motor over is, omdat de 4e cilinder dan wel op voldoende temperatuur is, of zie ik dat verkeerd?

Kan de foutcode de oorzaak zijn van het aangaan van het onderhoudslampje?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Galaxis
  • Registratie: Augustus 2001
  • Nu online
Volgens mij is je conclusie correct. Voor de zekerheid zal ik hem gewoon uit laten lezen bij de dealer, dan weet je exact wat er aan mankeert :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• PauseBreak
JesseAMD schreef op woensdag 19 oktober 2016 @ 23:47:
Morgen bij deze RS kijken. https://www.vkvgroep.nl/occasions/renault/mégane/20-16v-t-rs-250-pack-cup-recaro-475812106/?soort=occasions

Controleer even het onderhoudsschema (zeker groot onderhoud). Verder is het bij dergelijke auto's belangrijk om te kijken naar de ophanging en de remmerij want die wordt doorgaans zwaarder belast dan normaal :P

Nee, merp!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• hardware-lover
  • Niet online

hardware-lover

verder kijken dan ......

Nickk93 schreef op vrijdag 21 oktober 2016 @ 13:02:
[knip]
Tot een week geleden stond er in mijn boordcomputer onderhoud over 20mnd/20.000 km. Vervolgens had ik getankt en direct na het starten van mijn auto bij het tankstation lichtte de sleutel oranje op met de melding: "Controleer uw voertuig" in het scherm, maar voor ik erover na kon denken was deze ook weer verdwenen,dus ik had zoiets van dat zal wel. Een dag of 2 later lichtte de sleutel ineens op en nu met "Onderhoud uitvoeren". Nu heb ik begrepen dat op basis van het rijgedrag de onderhoudstermijn enigszins kan worden bijgesteld, maar ik kan me niet voorstellen dat in 2500 km dit van 22.000 km bij aankoop naar 0 km is gezakt.

[knip]
Volgens mij is de melding > onderhoud < ook aan tijd gekoppeld en niet enkel aan km's. Bij onze Modus is het niet anders. Volgens het aantal nog af te leggen km's is onderhoud nog ver weg maar toch komt de melding voor onderhoud uitvoeren na verloop van tijd. Zou dit één jaar kunnen zijn na de laatste reset?

Testing, one, two ...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• hostler
  • Registratie: Juni 2009
  • Laatst online: 13-09 16:56

hostler

Yeahhh dude!

JesseAMD schreef op woensdag 19 oktober 2016 @ 23:47:

Wangen van de recaro's gaan snel kapot, maar dat zul je direct moeten zien.

De auto is van een renault-tuning.com lid geweest. Hij heet HVB83 op dat forum. Misschien kun je hem eens een bericht sturen voor wat informatie? Geen idee of hij nog actief is.

Google hier eens op:
60-RFD-9 site:www.renault-tuning.com\

Staat ook in het register:
http://www.renault-tuning.com/viewtopic.php?t=28774

Edit:
http://link.marktplaats.nl/m1096370595
Is deze niet interessanter?

[ Voor 5% gewijzigd door hostler op 21-10-2016 13:24 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• RvL
  • Registratie: Maart 2002
  • Laatst online: 13-10 19:17

RvL

hardware-lover schreef op dinsdag 18 oktober 2016 @ 15:04:
[...]

En dan mag hij nog van geluk spreken dat er niemand achterin zat.... Die is een behoorlijk stukje korter zeg... :/

Klinkt misschien overdreven, maar dat is dus wel de reden dat ik vrijwel nooit met m'n auto tussen 2 vrachtwagens in zal blijven zitten. In de meeste auto's ben je helemaal nergens als je zo gesandwiched wordt.

[ Voor 3% gewijzigd door RvL op 21-10-2016 14:51 ]

Liefde maakt een smal bed breed!
Nu de dekens nog...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Nico_GTR
  • Registratie: November 2015
  • Laatst online: 22-09 16:05
Afbeeldingslocatie: https://scontent-amt2-1.xx.fbcdn.net/v/t34.0-12/14741018_1093922017352148_1354104885_n.png?oh=9e64e0a0444f7bc1597edec618fb32e0&oe=580EA36C

Sommigen zullen deze ook nog wel kennen, deze man is er ook levend uitgekomen. Echter stond hij helaas niet meer dezelfde dag weer buiten.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• JesseAMD
hostler schreef op vrijdag 21 oktober 2016 @ 13:22:
[...]

Wangen van de recaro's gaan snel kapot, maar dat zul je direct moeten zien.

De auto is van een renault-tuning.com lid geweest. Hij heet HVB83 op dat forum. Misschien kun je hem eens een bericht sturen voor wat informatie? Geen idee of hij nog actief is.

Google hier eens op:
60-RFD-9 site:www.renault-tuning.com\

Staat ook in het register:
http://www.renault-tuning.com/viewtopic.php?t=28774

Edit:
http://link.marktplaats.nl/m1096370595
Is deze niet interessanter?
Thanks, heb ff gezocht en ook in het register. Diverse foto's gekregen en bij de auto wezen kijken. Ziet er nog erg netjes uit. Rijdt ook erg goed. Ben nu in onderhandeling :)

Die in Drachten is ook mooi maar voor mij echt enorm ver rijden. Mocht er dan wat zijn met garantie etc zit je daarmee.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• PauseBreak
hardware-lover schreef op vrijdag 21 oktober 2016 @ 13:21:
[...]

Volgens mij is de melding > onderhoud < ook aan tijd gekoppeld en niet enkel aan km's. Bij onze Modus is het niet anders. Volgens het aantal nog af te leggen km's is onderhoud nog ver weg maar toch komt de melding voor onderhoud uitvoeren na verloop van tijd. Zou dit één jaar kunnen zijn na de laatste reset?
Afhankelijk van de motorisering is er ook sprake van een koppeling met een kwaliteitssensor voor de olie.

Nee, merp!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• kakanox
  • Registratie: Oktober 2002
  • Laatst online: 06-10 00:05
Zijn er hier ook kenners m.b.t. wat oudere Renaults, en dan de Laguna II in het bijzonder?
Ben me even aan het oriënteren op een goedkope comfortabele ruime auto. Heb twee rechterhanden en een flinke kar gereedschap, maar tegelijkertijd ook geen sleutelruimte (een draagarm of distributieset vervangen kan nog wel voor de deur, mits de motor erin kan blijven :+ ).

Ik ben een beetje op zoek naar informatie over welke uitvoeringen ik wel wil, en welke niet, en waar moet ik op letten etc.

Ik wil overigens géén Renault diesel meer. Na kapotte drijfstanglagers in een 1.5 dCi en een op hol geslagen 1.9 dCi heb ik daar wel weer genoeg van :D Oriënteer me dus op een zuinige benzine of LPG-auto

[ Voor 4% gewijzigd door kakanox op 24-10-2016 10:03 ]

Ga toch fietsen.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Brilsmurfffje
  • Registratie: December 2007
  • Niet online

Brilsmurfffje

Parttime Prutser

kakanox schreef op maandag 24 oktober 2016 @ 10:02:
Zijn er hier ook kenners m.b.t. wat oudere Renaults, en dan de Laguna II in het bijzonder?
Ben me even aan het oriënteren op een goedkope comfortabele ruime auto. Heb twee rechterhanden en een flinke kar gereedschap, maar tegelijkertijd ook geen sleutelruimte (een draagarm of distributieset vervangen kan nog wel voor de deur, mits de motor erin kan blijven :+ ).

Ik ben een beetje op zoek naar informatie over welke uitvoeringen ik wel wil, en welke niet, en waar moet ik op letten etc.

Ik wil overigens géén Renault diesel meer. Na kapotte drijfstanglagers in een 1.5 dCi en een op hol geslagen 1.9 dCi heb ik daar wel weer genoeg van :D Oriënteer me dus op een zuinige benzine of LPG-auto
De Laguna zonder dat plastic stuk boven de grill, de facelift is best een betrouwbare auto, die met dat plastic zijn echte rampenbakken. Die zonder dat stuk plastic worden ook massaal gedumpt omdat iedereen zo bang is voor de naam Laguna dus dan kan je mooie deal maken/

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• kakanox
Brilsmurfffje schreef op maandag 24 oktober 2016 @ 10:25:De Laguna zonder dat plastic stuk boven de grill, de facelift is best een betrouwbare auto, die met dat plastic zijn echte rampenbakken. Die zonder dat stuk plastic worden ook massaal gedumpt omdat iedereen zo bang is voor de naam Laguna dus dan kan je mooie deal maken/
Hmm, van voor 2005 moet ik dus niet aan beginnen? Is er zoveel aan veranderd in die tijd?

Ga toch fietsen.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• gekkie
  • Registratie: April 2000
  • Laatst online: 22:19
kakanox schreef op maandag 24 oktober 2016 @ 10:02:

Ik hobbel rond in een 2003 1.6 op LPG (Vialle LPi) nu 250.000 op de teller. Tis geen snelle bak, wat dat betreft eerder een 1.8 nemen wellicht. Maar tot nu toe weinig echte hele kostbare dingen, vooral elektriek maar die onderdelen vallen dan ook nog wel mee qua prijs (dynamo, startmotor, bobines).
De uitlaat is ook een beetje kansloos qua ophanging (alleen voor en achter, waarbij de klem achter vaak snel kaduuk gaat.)

Met LPi er wel op letten dat je je gastank niet leeg rijdt aangezien er een pomp in zit die deels gekoeld schijnt te worden door de LPG waar die in roert (en dat is geen goedkoop onderdeel).

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• PauseBreak
kakanox schreef op maandag 24 oktober 2016 @ 10:52:
[...]
Hmm, van voor 2005 moet ik dus niet aan beginnen? Is er zoveel aan veranderd in die tijd?
Ja, daar is heel veel aan veranderd. Zowel de productieprocessen als kwaliteitsmanagement is tussen 2003-2004 volledig herzien met hulp van Nissan. De auto's vanaf 2004-2005 zijn echt veel beter in elkaar gezet dan de auto's van 2001-2003.

Goed, dat gezegd hebbende:

Je gaat voor een benzine of LPG motor, dus de diesels laat ik buiten beschouwing. Ik geef je gewoon het lijstje van pijnpunten voor zowel de phase 1 als de phase 2 (t/m 2004 = phase 1, daarna = phase 2).

2.0 IDE (geleverd t/m 2003): Controleren of deze motor de modificaties heeft gehad die nodig zijn, zo niet: laten staan.
Penbobines gaan wel eens stuk. Dynamo en startmotor gaan ook wel eens stuk (m.n. op de 1.6 16V).
Kijk goed naar het onderhoud. Renaults zijn gevoelig voor het op tijd verversen van de olie, het oliefilter en het brandstoffilter. Met name dat laatste wordt nog wel eens overgeslagen door schrale Harries.
Vering achterzijde is gevoelig voor drempels, dus even met wat extra aandacht kijken naar de staat van vering en demping achterzijde kan geen kwaad.
Wielophanging voorzijde (draagarmen/reactiestangen e.d.) kan soms kapot gaan, dus even goed naar kijken bij je proefrit.
Versnellingsbakken: Let erop dat je geen huilende geluiden hoort (m.n. in 5 en 6). Dit duidt op een defecte versnellingsbaklagerset en dus een revisie. Er is een aantal versnellingsbakvarianten geweest die niet goed in elkaar zijn gezet (ontbrekende oliekanalen/te strak in elkaar gezet). Daar zijn modificaties voor geweest, dus controleer of die zijn uitgevoerd (melcon kan je vast een lijst geven van de versnellingsbakken die getroffen zijn, maar in het algemeen geldt dat het vooral een probleem is geweest bij de krachtigere motoren).
Koppelingen (t/m 2003-2004): Wederom, alleen bij krachtigere motoren problematisch: overmatige slijtage doordat de motor teveel koppel ontwikkelt en de koppeling daar niet op is berekend.
Turbo's en intercoolers (t/m 2003): Er is een slechte serie turbo's geweest. Deze zijn t/m 180.000km onder garantie vervangen (de hele set werd dan vervangen, turbo, intercooler, slangen, olie, alles). Controleer dus even of dat is gebeurd en zo ja, hoe dat is gebeurd.

Electronica:
De sleutelkaart is in zijn eerste uitvoering gevoelig voor condensvorming en vuilvorming in het bakje waar die in moet. Dat zorgt wel eens voor rare problemen. Dat bakje goed schoon houden is het devies.
Snelheidsregelaar/-begrenzer (cruisecontrol): De module is technisch gezien defect op het moment dat deze bij het per 1x klikken wijzigen van de snelheid een stap van 2km/u overslaat. Dit beïnvloedt de werking van de cc verder niet, behalve dan dat je soms wel, soms niet alle 2km/u-stappen hebt. Mijn Mégane slaat soms de '54' en de '134' over bijvoorbeeld. Als dit je stoort moet je de hele module vervangen (en dat is duur).
Regen-/lichtsensor: De melding "Lichtautomaat defect" moet je niet negeren. Dat betekent namelijk dat de auto op totaal willekeurige momenten de dimlichten aan gaat zetten. Ja, ook als je de auto hebt uitgezet en op slot hebt gezet. Let ook even op de voorruit. Als die ooit is vervangen, even nagaan of er weer de juiste ruit in is gezet (goedkope voorruiten geven rare problemen zoals dat de ruitenwissers ineens gaan wissen als je een tunnel inrijdt of langs een rij bomen door de schaduw rijdt). Makkelijke test om dat te zien is dat de voorruit van een model mét sensor een afwijkende kleur heeft t.o.v. de zijruiten als je er schuin op kijkt.
Sloten: (zie keycard :P). Daarnaast: Als je auto keyless entry & go heeft dan heb je ook knoppen op de deurgrepen en zwarte sensors achter de deurgrepen. Het systeem om te vergrendelen, de knoppen op de deurgrepen dus, gaat onherroepelijk kapot. Dat is gewoon een ontwerpfout waar je niet aan ontkomt. De knop op de kofferbak doet het echter altijd en doorgaans doet de deurgreep die het minst wordt gebruikt het ook nog lange tijd. Er zit namelijk een kabeltje van dat knopje naar de sensor en dat kabeltje is aan slijtage onderhevig. Vergrendelen en ontgrendelen via de sleutelkaart werkt altijd.

En verder geldt dat je gewoon _alle_ elektronica grondig moet testen. Wat erop zit kan ook kapot namelijk, ondanks dat een Laguna II phase 2 gemiddeld genomen niet meer of minder betrouwbaar is dan de concurrentie gaat dat gezegde echt wel op. Leeftijd begint inmiddels ook mee te spelen namelijk.

Nee, merp!

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• melcon
Eigenlijk alles wat Pausebreak zegt. V.w.b. versnellingsbakken zou ik niet zo bang meer voor zijn, alle foute bakken zijn allemaal allang stuk gelopen en gereviseerd. Wil je zekerheid pak dan gewoon een model van na 2004, bij voorkeur een phase II. Die kwamen ook enorm goed uit de adac pech statistieken, beste van zijn segment zelfs op het gebied van betrouwbaarheid. Niet dat dat alles zegt, duitse merken hebben er een handje van om eigen pechhulp verplicht te stellen (vooral VAG) zodat ze tijdens die garantiejaren niet in de adac statistieken komen (Goh waarom zou dat zijn....).

Het keyless gebeuren op de phase 2 blijft over het algemeen wel heel, uitzonderingen daargelaten.

Als je echt veel km's rijdt zou ik toch wel een diesel overwegen, de 1.5 is wat te klein voor de laguna (niet doen dus). Die drijfstanglagers betreffen trouwens alleen de eerste bouwjaren (2001-2005) van de 1.5 dci en zijn eenvoudig te vervangen en kosten weinig, heb ik nooit als een probleem gezien. De vervangende lagers (mits de juiste uiteraard, niet het oude type wat toevallig op de plank lag bij de revisieboer) gaan ook niet meer stuk dus eens vervangen ben je er verder ook vanaf.

Anyway,zo wel de 1.9 dci als de 2.0 dci draaien moeiteloos 4 ton en meer (je ziet veel export lagunas in polen, turkije en andere oostblok landen met belachelijke km. standen, tot over het miljoen). Vervelend dat je ooit een op hol geslagen 1.9 dci hebt gehad maar dit gebeurd nooit zo maar. Oorzaak nummer 1 is te veel olie (dan wel bijvullen dan wel niet opletten met verversen door de monteur). Oorzaak nummer 2 is een turbo die olie lekt, dit kondigt zich wel ruime tijd aan voor die zo veel lekt dat de motor er van op hol slaat.

Maar goed gezien je je echt wil oriënteren op een benzine sluit ik me aan bij Pausebreak. IDE laten staan, de 1.6 is een optie maar niet zuiniger dan de 2.0 terwijl die wel veel lekkerder rijdt. De 2.0T is uiteraard nog fijner en in de praktijk zelfs iets zuiniger als de turboloze 2.0. Voor allen geld dat ze niet echt zuinig zijn (verwacht geen 1 op 15 of zuiniger). Dus een lpi auto zoeken of laten inbouwen, de 2.0T doet het ook goed op lpi dus geen reden om die over te slaan vanwege gas.

Ik weet niet wat je budget is maar wellicht ligt zelfs een laguna 3 phase I binnen bereik, die zijn nog weer een aanzienlijk stuk beter als de laguna II phase II. Op lpg zijn daar wel betaalbare exemplaren van te vinden.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• kakanox
Hmm, dat zijn toch nog wel een aantal goeie tips.
Bij m'n eerdere 1.5 dCi waren de drijfstanglagers de zoveelste reparatie en ik had er écht geen zin meer in. Daarnaast zag ik toen het mis ging de stukjes metaal al in de olie drijven, daarop besloten maar gewoon voorzichtig door te karren en de turbo niet aan te spreken. Ik moest namelijk nog 130 km :) Levert wel een mooi verbruik op, 1:30 met een Clio diesel kan gewoon, haha.

Bij de 1.9 dCi: De turbo begon op weg naar Parijs plotseling harder te fluiten. Gezien ik nog een paar honderd km heen moest en weer terug, en de auto verder prima leek te lopen besloten we door te rijden. Daarna wel rustiger gaan rijden (120 ipv 160 :+ ), maar blijkbaar ging het snel genoeg zoveel slechter dat de boel stuk liep. Tussen Antwerpen en de Nederlandse grens kon ik na een inhaalactie ineens geen gas meer terug nemen en trok zich een rookgordijn achter me op. Auto dus maar door laten knallen naar een tankstation en daar de motor uit weten te forceren met de koppeling.
Betrof overigens een leasebak net voor het eind v/d termijn, om precies te zijn een 130 pk sterke Mégane.

Echter neig ik ook vanwege fijnstof wel een beetje naar een benzine of zelfs aardgasauto. Budget voor elektrisch of hybride is er nu niet (ik weiger pertinent geld te lenen voor een auto...), maar ergens vind ik wel weer dat ik de wereld een beetje goed achter moet laten voor mijn nageslacht. Het uitstootverschil tussen benzine/gas en diesel is toch nog wel fors.

Ga toch fietsen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• melcon
Wou het je toch even mee geven :) voor wat betreft de uitstoot/fijnstof zijn er geen tegen argumenten ;)
Tuurlijk, de uitstoot van het europese wagenpark bedraagt nog geen 10% van de totale uitstoot wereldwijd van de industrie en scheepvaart (laat staan van het NL wagenpark). Maar je moet ergens beginnen en dat moeten we toch allemaal zelf doen waar het kan. (ik overweeg een Zoë als opvolger van de clio maar dat duurt nog anderhalf jaar).

Haha ja een turbo die plotseling harder begint te fluiten is toch wel een teken dat je niet moet doorrijden :P

[ Voor 3% gewijzigd door melcon op 31-10-2016 08:30 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• vistu
  • Registratie: Januari 2007
  • Laatst online: 11-10 20:21
Ha, mag me hier ook (weer) melden. Ik rij nu een 3,5 jaar oude Clio IV. Gisteravond heb ik een Megane Estate Zen 130TCe besteld, dus het lange wachten gaat nu beginnen. Gaat overigens om een prive aankoop en niet om lease.

Iemand die 'm al heeft? Ik kon het zo snel niet vinden. Qua levertijd kreeg ik februari te horen, maar stiekem hoop ik op dat ie eerder komt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• R2D2
  • Registratie: Mei 2001
  • Niet online
Vraagje aan de Megane eigenaren hier... Sindskort gezinsuitbreiding en dus op zoek naar een vervanger voor de Peugeot 207.

De huidige 207 is een 3 deurs met een vrij krappe kofferbak dus niet echt handig als de kinderwagen achterin moet aangezien dan de hoedenplank er uit moet e.d. en je uiteindelijk nog amper ruimte hebt.

Tijd dus om hem te gaan vervangen. Nu is mijn oog gevallen op de Megane, ik twijfel alleen enorm tussen de hatchback en de estate variant. Nu zijn ze beide meer dan genoeg te krijgen maar de hatchback heeft toch mijn lichte voorkeur aangezien ik de auto wat beter vind smoelen.

Vraag is alleen, hoeveel past er daadwerkelijk in de kofferbak van een hatchback. Dat hij aanzienlijk groter is dan mijn die van de huidige 207 is duidelijk, 270 liter in de Peugeot vs 372 liter bij de Renault.

Liters zegt echter niet alles en daarom de vraag of er misschien iemand ervaring heeft met het volgooien van een Megane hatchback als het gaat om kinderwagens en alle bijbehorende "ellende" en of er dan nog iets van ruimte overblijft voor een boodschappentas.

De estate is namelijk mijn backup voor het geval een hatchback echt te klein blijkt te zijn maar ik vind het een beetje zonde een estate te kopen die op 2 weekjes vakantie per jaar na niet afgeladen is als een hatchback ook volstaat... voor die 2 weken vakantie ga ik dan wel voor paal rijden met zo'n dakkoffer ;-)

iRacing profiel | Sim-Racer.nl

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• PauseBreak
Ervaring met alle troep van kinderen heb ik niet. Ervaring met veel troep in de auto proppen wel :+

Om eerlijk te zijn is het vrijwel onmogelijk om je vraag helemaal te beantwoorden. Er zijn zoveel combinaties mogelijk, dat is bijna niet te doen. Wat ik je zou aanraden is om naar een dealer te rijden die een hatchback en een estate heeft staan en te kijken of je met de kleinere laadruimtetoegang van de hatchback kunt leven of dat het toch een estate wordt.

Zelf rij ik een Mégane hatchback, maar de volgende auto wordt een Laguna Estate of een Mégane Estate, want ik sta hier toch regelmatig te klooien met spullen die dan net wel, net niet in de auto passen. Vergeet niet dat de Estate ook ietsjes langer is en dat kan net even uitmaken bij het vervoeren van lange dingen :P

Nee, merp!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• hostler

hostler

Yeahhh dude!

JesseAMD schreef op maandag 24 oktober 2016 @ 09:36:
[...]

Thanks, heb ff gezocht en ook in het register. Diverse foto's gekregen en bij de auto wezen kijken. Ziet er nog erg netjes uit. Rijdt ook erg goed. Ben nu in onderhandeling :)

Die in Drachten is ook mooi maar voor mij echt enorm ver rijden. Mocht er dan wat zijn met garantie etc zit je daarmee.
En? Heb je inmiddels al een Megane RS in je leven? 8)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Galaxis
  • Nu online
Vraagje;

Onze Megane III estate bevalt tot nu toe prima ( 2jr/100K ) maar aan 1 ding irriteer ik mij wel toch wel. Dat is die verrekte pisstraal uit de ruitensproeiers van de voorruit.

Zijn die krengen niet uit te wisselen voor modellen die mooi "vernevelen" ? Ik hoop dat iemand mij snapt :P

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Barrycade
  • Registratie: November 2003
  • Laatst online: 13-10 11:56

Barrycade

Through the...

Als je het idee hebt dat er weinig druk is kan je pomp ook kapot zijn.

Mijn Megane heeft geen probleem, maar wel gehad met onze Clio.

Dure reparatie helaas. Niet qua onderdeel maar wel qua sleutelwerk.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• JesseAMD
hostler schreef op donderdag 03 november 2016 @ 19:54:
[...]

En? Heb je inmiddels al een Megane RS in je leven? 8)
Jazeker de RS bij VKV gekocht ga hem as zaterdag ophalen!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• .Gertjan.
  • Registratie: September 2006
  • Laatst online: 17-02 21:20

.Gertjan.

Owl!

R2D2 schreef op donderdag 03 november 2016 @ 15:09:

Vraag is alleen, hoeveel past er daadwerkelijk in de kofferbak van een hatchback. Dat hij aanzienlijk groter is dan mijn die van de huidige 207 is duidelijk, 270 liter in de Peugeot vs 372 liter bij de Renault.

Liters zegt echter niet alles en daarom de vraag of er misschien iemand ervaring heeft met het volgooien van een Megane hatchback als het gaat om kinderwagens en alle bijbehorende "ellende" en of er dan nog iets van ruimte overblijft voor een boodschappentas.
Over de hatchback van de Megane zelf kan ik je niet veel vertellen, enkel mijn ervaring met een vergelijkbare hatchback (308 hatchback). Ik heb een maandje of 2 geleden de Megane hatchback bekeken en besloten mijn 308 niet tegen de Megane hatchback in te ruilen, aangezien ze qua kofferbak ruimte vergelijkbaar zijn.

Op zich paste er in de 308 prima een kinderwagen met reiswieg, maar hield je niet al te veel ruimte over en moest je best wel wat tetriswerk verrichten om het allemaal passend te krijgen. De kinderwagen die we gepast hebben was eentje van redelijk formaat (dus geen hele compacte, maar ook geen strandwagen met 4 gigantische banden). Het pastte wel, maar vond het zelf niet handig (ook niet qua inladen aangezien je de "drempel" van de hatchback hebt die in de weg zit).

De kofferbak van de Megane HB is vergelijkbaar met die van de 308 HB, het past wel maar houdt niet over. Aangezien ik echt meer ruimte wilde is mijn oog uiteindelijk gevallen op de Megane estate. Daar past het onderstel met reiswieg met gemak in de kofferbak en kan je het vanwege de drempelloze insteek de spullen ook makkelijk in de bak leggen.

Ik denk op zich dat het wel past, maar dat is echt afhankelijk van de kinderwagen, sommige vouwen heel lullig op en nemen stiekem best wat ruimte in. Maar aan de andere kant, zie ook mensen kinderwagens vervoeren in een Twingo. Mocht het niet passen, dan kan je sowieso de reiswieg op de achterbank kwijt, dat zie ik namelijk heel veel mensen doen. :)

Overigens krijg je nog een andere leuke uitdaging, namelijk het autostoeltje. De nieuwe i-Size stoeltjes zijn echte ruimtevreters... Die ga je ook niet zomaar in iedere auto kwijt kunnen... :/ In de 308 was dat een redelijk krappe bedoeling, in de megane gaat het wel, maar houdt het ook niet gigantisch over...

The #1 programmer excuse for legitimately slacking off: "My code's compiling"
Firesphere: Sommige mensen verdienen gewoon een High Five. In the Face. With a chair.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• hostler

hostler

Yeahhh dude!

JesseAMD schreef op vrijdag 04 november 2016 @ 01:00:
[...]

Jazeker de RS bij VKV gekocht ga hem as zaterdag ophalen!
Nice! Gefeliciteerd *O*

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• To_Tall
  • Registratie: September 2004
  • Laatst online: 23:51
R2D2 schreef op donderdag 03 november 2016 @ 15:09:
Vraagje aan de Megane eigenaren hier... Sindskort gezinsuitbreiding en dus op zoek naar een vervanger voor de Peugeot 207.

De huidige 207 is een 3 deurs met een vrij krappe kofferbak dus niet echt handig als de kinderwagen achterin moet aangezien dan de hoedenplank er uit moet e.d. en je uiteindelijk nog amper ruimte hebt.

Tijd dus om hem te gaan vervangen. Nu is mijn oog gevallen op de Megane, ik twijfel alleen enorm tussen de hatchback en de estate variant. Nu zijn ze beide meer dan genoeg te krijgen maar de hatchback heeft toch mijn lichte voorkeur aangezien ik de auto wat beter vind smoelen.

De estate is namelijk mijn backup voor het geval een hatchback echt te klein blijkt te zijn maar ik vind het een beetje zonde een estate te kopen die op 2 weekjes vakantie per jaar na niet afgeladen is als een hatchback ook volstaat... voor die 2 weken vakantie ga ik dan wel voor paal rijden met zo'n dakkoffer ;-)
Wij hebben sinds mei een kleintje. en een Renault Megane HB GTline.

De GTline is lease 2012. en is per december aan vervanging toe.. We gaan voor een Kadjar. mogelijk toch iets meer auto vakanties dan tot nu toe :+...

Onze Mutsy iGO Urban pas redelijk makkelijk in de achterbak van de HB. reiswiegje er boven op en het past.. Alleen een midweekje weg naar CenterParks zaten we er toch wel mee.. Achterbak ruimte!!1

1 koffer voor mij en mn vriendin,
1 reis bedje inc toebehoren
1 speel kleed,
1 pak luiers
voeding
Apparte tas met kleding voor de kleine
kinderwagen inc reis wieg

Waarbij de kinderwagen en reiswieg toch maar op de achterbank hebben gedeponeerd vast gemaakt met de gordels. naast de MaxiCosi!!!

Dus ja het gaat wel maar is erg krap.

Ik ben naar de dealer gestapt met de kinderwagen en reiswieg en die in de estate geplaatst en Kadjar. Beide hadden nog voldoende ruimte over voor overige zaken. maar de HB is gewoon te krap.. Je moet dan nog spullen op de achterbank mee nemen.

A Soldiers manual and a pair of boots.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• J0YR1D3R
  • Registratie: Juni 2001
  • Niet online
To_Tall schreef op vrijdag 04 november 2016 @ 12:46:
[...]
Ik ben naar de dealer gestapt met de kinderwagen en reiswieg en die in de estate geplaatst en Kadjar. Beide hadden nog voldoende ruimte over voor overige zaken. maar de HB is gewoon te krap.. Je moet dan nog spullen op de achterbank mee nemen.
Welke Kadjar heb je bekeken? Behalve de basisuitvoering heeft elke versie een dubbele bodem waar je niet onderuit kan, een hele vreemde keuze. Je houdt geen bagageruimte meer over. De Kadjar heeft op die manier een kleinere bak dan de V40 8)7

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• To_Tall
J0YR1D3R schreef op vrijdag 04 november 2016 @ 13:05:
[...]

Welke Kadjar heb je bekeken? Behalve de basisuitvoering heeft elke versie een dubbele bodem waar je niet onderuit kan, een hele vreemde keuze. Je houdt geen bagageruimte meer over. De Kadjar heeft op die manier een kleinere bak dan de V40 8)7
De dubbele bodem is niet zo'n probleem. je hebt een vlakke bodem daardoor.
Kinderwagen kan in de diepte makkelijk staan en 2 grote koffers. er naast Kinderbedje past dan ook nog tussen. Reiswiegje boven op de wagen zelf.

Ruimte genoeg, snap niet zo goed waarom het zo'n vreemde keus is.

Dat de V40 een grotere bak heeft is lekker belangrijk. een Fort Transit Custom dubbele cabine heeft een nog grotere achterbak en veel meer zitruimte achter.. Had ik die dan moeten nemen?

Als je naar Liters kijkt... Kadjar 472 Liter V40 Station 335.. beide ex dubbele bodem.

[ Voor 5% gewijzigd door To_Tall op 04-11-2016 13:47 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• J0YR1D3R
  • Niet online
Het probleem is dat er minder hoogte overblijft met die dubbele bodem. Aan de zijkanten zie je de daadwerkelijke diepte van de bak en dat scheelt zo 5-10 cm. Voor mij viel het gewoon enorm tegen hoeveel ruimte de kofferbak had, ik zie dat verschil in liters niet terug komen en had gehoopt dat de Kadjar toch echt wat groter zou zijn.

Ik vind de Kadjar een mooie auto,maar er zitten gewoon allerlei gekkigheden in die niet logisch zijn wanneer je een "normale" auto hebt gereden zoals een Volkswagen of Volvo. Ik noem een stengel voor het openen van de tankdop, het niet automatisch omlaag kunnen doen met 1 druk van de achterramen, etc. Je merkt dat het geen europese auto is, dit zijn namelijk van die typische Japanse dingetjes (maar ook Renault dingetjes). Onze Clio uit 2014 heeft dat namelijk ook, daar gaat alleen het bestuurdersraam met 1 klik automatisch omlaag 8)7 En ook het steeds weer terug komen van die achterlijke regelaar melding in het scherm, ga weg :P

[ Voor 12% gewijzigd door J0YR1D3R op 04-11-2016 14:17 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• RvL

RvL

Ik kom uit een Megane Estate en rijd nu een Kadjar. Zelfs met 2 kleine kinderen (5 en 2) heb ik niet het idee dat ik weinig kofferruimte heb. Ja, je hebt een dubbele bodem, maar de kofferbak van de V40 is toch echt kleiner. Die dubbele bodem is juist wel makkelijk. Geen losse paraplu, raamwisser, gele hesjes, verbanddoos en weet ik het wat allemaal nog meer meer in de auto.

Natuurlijk, ik heb minder ruimte dan in de Mégane Estates die ik hiervoor had. Maar ik heb ook zeker meer ruimte dan de gemiddelde hatchback.

Om een vergelijking te geven: ik speel sousafoon. Dat is een groot instrument. Die past dus op geen enkele manier in de kofferbak van een V40, maar wel in de Kadjar

Een vergelijk die wat normaler is. Ik kan de wekelijkse boodschappen (klapkrat, boodschappentas + allerhande zooi als luiers, zooi van de Action en vele andere zaken) gewoon naast de buggy kwijt en dan houd ik nog ruimte over.

Laatste keer op vakantie/weekje weg paste er ook gewoon twee koffers, een weekendtas en een klapkrat boodschappen in.

Wat afwijkende zaken betreft heb je gelijk, al vind ik de tankklep openen met een hendel nog wel het minst vervelend. Geen one-touch raambediening op (met name) de passagierskant vind ik echt wel een gemis. Maar wat ik ronduit vervelend vind is dat ik de verlichting overdag niet handmatig aan kan zetten zonder dat het dashboard en navi-systeem in nachtstand gaan. Dat kon bij m'n Mégane wel.

en om een Volkswagen nu een normale wagen te noemen.... :P Echt, een aparte draaiknop voor de verlichting??

Nu de dekens nog...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• R2D2
  • Niet online
To_Tall schreef op vrijdag 04 november 2016 @ 12:46:
[...]

Wij hebben sinds mei een kleintje. en een Renault Megane HB GTline.

De GTline is lease 2012. en is per december aan vervanging toe.. We gaan voor een Kadjar. mogelijk toch iets meer auto vakanties dan tot nu toe :+...

Onze Mutsy iGO Urban pas redelijk makkelijk in de achterbak van de HB. reiswiegje er boven op en het past.. Alleen een midweekje weg naar CenterParks zaten we er toch wel mee.. Achterbak ruimte!!1

1 koffer voor mij en mn vriendin,
1 reis bedje inc toebehoren
1 speel kleed,
1 pak luiers
voeding
Apparte tas met kleding voor de kleine
kinderwagen inc reis wieg

Waarbij de kinderwagen en reiswieg toch maar op de achterbank hebben gedeponeerd vast gemaakt met de gordels. naast de MaxiCosi!!!

Dus ja het gaat wel maar is erg krap.

Het is toch de HB geworden. Vanochtend gepast en gemeten en hield ruimte over... dus dat viel me alleszins mee. Kinderwagen met bak + luiertas en dan houdt ik nog wel wat ruimte over voor boodschappen e.d.

Voor de vakanties heb ik een dakkoffer klaar staan. Het gros van de tijd zal de auto echter ruim zat zijn dus ik heb de gok maar genomen ;)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Galaxis
  • Nu online
Barrycade schreef op donderdag 03 november 2016 @ 23:18:
Als je het idee hebt dat er weinig druk is kan je pomp ook kapot zijn.

Mijn Megane heeft geen probleem, maar wel gehad met onze Clio.

Dure reparatie helaas. Niet qua onderdeel maar wel qua sleutelwerk.
De pompdruk is gewoon goed hoor, alleen ik vind het maar schraal hoe de sproeiers op de ruiten spuiten.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Galaxis schreef op donderdag 03 november 2016 @ 20:41:
Vraagje;

Onze Megane III estate bevalt tot nu toe prima ( 2jr/100K ) maar aan 1 ding irriteer ik mij wel toch wel. Dat is die verrekte pisstraal uit de ruitensproeiers van de voorruit.

Zijn die krengen niet uit te wisselen voor modellen die mooi "vernevelen" ? Ik hoop dat iemand mij snapt :P
Rij zelf met een captur en de straal is ook maar zeer flauw. Er komt opzich wel genoeg uit maar het komt heel laag op de voorruit. Gevolg is dat je veel moet gebruiken eer je verschil merkt.
Je zou in principe de sproeiers een beetje kunnen verdraaien naar boven, maar heb er zelf nog niet mee geprobeerd. je moet eens kijken of je dat kan..

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• AndRo555
  • Registratie: Februari 2011
  • Laatst online: 13-10 08:26
Zijn er hier mensen met ervaring met een Renault Modus 1.5DCI 50KW (2006) wat betreft koeling (al dan niet problemen)?
Via een obd2 adapter geeft die aan dat de koelvloeistof tussen de 78 en 81 graden pendelt bij normaal gebruik eens dat die op temperatuur is. Echter loopt dit behoorlijk op in de bergen, meer dan dat ik normaal vind. Na een stevig stuk bergop met veel gas en lage snelheden blijft de temperatuur opgelopen tot ik bij 99 graden de auto aan de kant heb gezet. Geen waarschuwing te zien op het dashboard. Er draait dan ergens een fan, maar die is niet erg hoorbaar, zelfs bij dergelijke hoge temperaturen.
Bij snellere stukken bergop volgas (60+km/u) kruipt stabiliseert de temperatuur wel rond de 90 graden. Maar dan is er dus wel meer rijwind.
Is normaal voor dit type motor/auto of moet ik mij zorgen maken? Op het internet is er niet echt veel te vinden behalve kapotte thermostaten die de auto niet op temperatuur laten komen.

Overigens zit er op deze dci (68pk) wel een intercooler, wat niet het geval is bij dezelfde motor in een Clio. Dat ding zal ook wel wat warmte de radiator in duwen bij zware last en relatief grote hoogten.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Vandaag de zoektoch gestart naar een nieuwe auto (lease)
Maar ben denk ik vrij snel klaar..
De nieuwe megane is toch een erg mooie auto, nu de keuze maken bose of gt line en de kleur.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Joopieboy
  • Registratie: Mei 2006
  • Laatst online: 29-12-2020

Joopieboy

No smoke, no poke

Topicstarter
GT Line, al is het vanwege de stoelen. :) En kleur, oranje/rood of dat blauw, echt super. :)

Het leven is te kort om geduld te hebben!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

In het zwart mag ie er ook zijn.
Maar goed... de kadjar is er ook nog...

Keuzes.. ;)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• JaMaaT
  • Laatst online: 13-10 10:41
Joopieboy schreef op zaterdag 05 november 2016 @ 21:08:
GT Line, al is het vanwege de stoelen. :) En kleur, oranje/rood of dat blauw, echt super. :)
Haha de stoelen waren voor mij juist de reden om voor de Bose te gaan, en alle blauwe accenten aan de binnenzijde.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Idd die blauwe accenten staan niet echt als je een rode auto hebt.
Ook daar is een oplossing voor... een blauwe auto

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• maartend
  • Registratie: Augustus 2002
  • Laatst online: 13-10 19:30
hoi

Hoe heten die hendeltjes van bijv een twingo waarmee je de voorstoelen naar voren doet zodat men achter in kan stappen? Dus niet dat hendeltje onder je voorstoel waarmee de gehele stoel naar voren gaat maar dat hendeltje dat er voor zorgt dat de leuning inklapt en de stoel naar voren gaat.
Heb er 2 nodig maar geen idee hoe ze heten en daarmee ook niet te vinden.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

PauseBreak schreef op donderdag 03 november 2016 @ 16:19:
Ervaring met alle troep van kinderen heb ik niet. Ervaring met veel troep in de auto proppen wel :+

Om eerlijk te zijn is het vrijwel onmogelijk om je vraag helemaal te beantwoorden. Er zijn zoveel combinaties mogelijk, dat is bijna niet te doen. Wat ik je zou aanraden is om naar een dealer te rijden die een hatchback en een estate heeft staan en te kijken of je met de kleinere laadruimtetoegang van de hatchback kunt leven of dat het toch een estate wordt.

Zelf rij ik een Mégane hatchback, maar de volgende auto wordt een Laguna Estate of een Mégane Estate, want ik sta hier toch regelmatig te klooien met spullen die dan net wel, net niet in de auto passen. Vergeet niet dat de Estate ook ietsjes langer is en dat kan net even uitmaken bij het vervoeren van lange dingen :P
Ah joh, ik ben met die bak voordat je hem overkocht de Ardennen in geweest met vrouw en twee kids. Afgeladen vol voor een week maar het paste zeer zeker en nog 1 op 17 gemiddeld gereden :+

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• J0YR1D3R
  • Niet online
RvL schreef op vrijdag 04 november 2016 @ 18:03:
Ja, je hebt een dubbele bodem, maar de kofferbak van de V40 is toch echt kleiner. Die dubbele bodem is juist wel makkelijk. Geen losse paraplu, raamwisser, gele hesjes, verbanddoos en weet ik het wat allemaal nog meer meer in de auto.
Zoveel mensen, zoveel wensen :) Maak de dubbele bodem optioneel en je kunt beide partijen bedienen. De paraplu ligt bij mij wel gewoon in de achterbak, een raamwisser heb ik niet en de rest zit bij mij in de ruimte waar normaal het reservewiel zit in de V40, dus daar heb ik geen last van.
Een vergelijk die wat normaler is. Ik kan de wekelijkse boodschappen (klapkrat, boodschappentas + allerhande zooi als luiers, zooi van de Action en vele andere zaken) gewoon naast de buggy kwijt en dan houd ik nog ruimte over.

Laatste keer op vakantie/weekje weg paste er ook gewoon twee koffers, een weekendtas en een klapkrat boodschappen in.
Past dat allemaal onder het afdekzeil? Of stapel je door tot ruim daar boven?
Maar wat ik ronduit vervelend vind is dat ik de verlichting overdag niet handmatig aan kan zetten zonder dat het dashboard en navi-systeem in nachtstand gaan. Dat kon bij m'n Mégane wel.
Dat laatste heeft de Clio inderdaad ook. Zeker deze tijd van het jaar is dat irritant, met een beetje donker weer van voren en de zon van achter gaat de navigatie al op de donkerste stand met als gevolg dat je niets ziet.
en om een Volkswagen nu een normale wagen te noemen.... :P Echt, een aparte draaiknop voor de verlichting??
Welke draaiknop? 1x op auto zetten en daarna nooit meer aan draaien ;) Echt Renault, de knop voor de cruisecontrol naast de handrem? Really? 8)7

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• la_fusion
  • Registratie: Maart 2007
  • Laatst online: 13-10 16:31
J0YR1D3R schreef op zondag 06 november 2016 @ 12:10:
[...]

Welke draaiknop? 1x op auto zetten en daarna nooit meer aan draaien ;) Echt Renault, de knop voor de cruisecontrol naast de handrem? Really? 8)7
Welke knop? 1x op cruisecontrol zetten en daarna nooit meer aan komen ;)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• JaMaaT
  • Laatst online: 13-10 10:41
Haha, ik rij zowel Volkswagen als Renault. Dit zijn inderdaad knoppen waar je na 1malig gebruik nooit meer aanzit.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• PauseBreak
Verwijderd schreef op zondag 06 november 2016 @ 11:57:
[...]

Ah joh, ik ben met die bak voordat je hem overkocht de Ardennen in geweest met vrouw en twee kids. Afgeladen vol voor een week maar het paste zeer zeker en nog 1 op 17 gemiddeld gereden :+
Ja, er kan verrassend veel in de auto, maar de toegang naar de laadruimte laat wel wat te wensen over :P Met de verhuizing ook allerlei troep in de auto gegooid (auto in busmodus) en dat ging prima. Gemiddeld 1:18,5 zelfs nog :P
Verwijderd schreef op zondag 06 november 2016 @ 08:53:
Idd die blauwe accenten staan niet echt als je een rode auto hebt.
Ook daar is een oplossing voor... een blauwe auto
Blauw is sowieso een veel betere kleur natuurlijk :+
Afbeeldingslocatie: https://i.imgur.com/oLLsEIR.jpg

Nee, merp!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• kauwgomballen
  • Registratie: Oktober 2001
  • Laatst online: 23-06 19:54
AndRo555 schreef op zaterdag 05 november 2016 @ 19:29:
Zijn er hier mensen met ervaring met een Renault Modus 1.5DCI 50KW (2006) wat betreft koeling (al dan niet problemen)?
Via een obd2 adapter geeft die aan dat de koelvloeistof tussen de 78 en 81 graden pendelt bij normaal gebruik eens dat die op temperatuur is. Echter loopt dit behoorlijk op in de bergen, meer dan dat ik normaal vind. Na een stevig stuk bergop met veel gas en lage snelheden blijft de temperatuur opgelopen tot ik bij 99 graden de auto aan de kant heb gezet. Geen waarschuwing te zien op het dashboard. Er draait dan ergens een fan, maar die is niet erg hoorbaar, zelfs bij dergelijke hoge temperaturen.
Bij snellere stukken bergop volgas (60+km/u) kruipt stabiliseert de temperatuur wel rond de 90 graden. Maar dan is er dus wel meer rijwind.
Is normaal voor dit type motor/auto of moet ik mij zorgen maken? Op het internet is er niet echt veel te vinden behalve kapotte thermostaten die de auto niet op temperatuur laten komen.

Overigens zit er op deze dci (68pk) wel een intercooler, wat niet het geval is bij dezelfde motor in een Clio. Dat ding zal ook wel wat warmte de radiator in duwen bij zware last en relatief grote hoogten.
Niet specifiek voor de Modus, maar over het algemeen is een KVS temperatuur van 100 graden geen probleem. Er vanuit gaande dat je er geen water in hebt zitten, maar goede KVS, ligt je kookpunt van de vloeistof hoger dan 100 graden. Daarnaast staat het systeem onder druk, waardoor het kookpunt nog hoger komt te liggen. Voor een uitgebreide uitleg, zie http://auto.howstuffworks.com/cooling-system3.htm

Mijn Scénic geeft de temperatuur niet in graden aan, dus geen idee hoe heet deze wordt. Wel in het verleden een Corsa gereden. Daar sloeg de fan pas aan bij een temperatuur van 100 graden. In het begin kneep ik 'm wel ff bij filerijden, maar de garage wist me te verzekeren dat dit volkomen normaal is. Lijkt me dus ook niet vreemd dat je Modus in de bergen, als het dieseltje echt aan 't werk moet, een temperatuur van 100 graden bereikt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• AndRo555
kauwgomballen schreef op zondag 06 november 2016 @ 19:19:
[...]

Niet specifiek voor de Modus, maar over het algemeen is een KVS temperatuur van 100 graden geen probleem. Er vanuit gaande dat je er geen water in hebt zitten, maar goede KVS, ligt je kookpunt van de vloeistof hoger dan 100 graden. Daarnaast staat het systeem onder druk, waardoor het kookpunt nog hoger komt te liggen. Voor een uitgebreide uitleg, zie http://auto.howstuffworks.com/cooling-system3.htm

Mijn Scénic geeft de temperatuur niet in graden aan, dus geen idee hoe heet deze wordt. Wel in het verleden een Corsa gereden. Daar sloeg de fan pas aan bij een temperatuur van 100 graden. In het begin kneep ik 'm wel ff bij filerijden, maar de garage wist me te verzekeren dat dit volkomen normaal is. Lijkt me dus ook niet vreemd dat je Modus in de bergen, als het dieseltje echt aan 't werk moet, een temperatuur van 100 graden bereikt.
Thanks. Goed om te weten dat het vrij normaal is.
Ik hoop wel dat de fan boven die 100 graden toch echt wel wat harder zal draaien, want de 99 graden had was bij een buitentemperatuur net boven het vriespunt, dus als het 25 graden is dat die niet de 125 aantikt.

Overigens de eerste auto waarbij ik merk dat het zo hard schommelt. De meesten houden het wel met een paar graden rond de 90, ook in de file en op de bergen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• To_Tall
J0YR1D3R schreef op vrijdag 04 november 2016 @ 14:16:
Het probleem is dat er minder hoogte overblijft met die dubbele bodem. Aan de zijkanten zie je de daadwerkelijke diepte van de bak en dat scheelt zo 5-10 cm. Voor mij viel het gewoon enorm tegen hoeveel ruimte de kofferbak had, ik zie dat verschil in liters niet terug komen en had gehoopt dat de Kadjar toch echt wat groter zou zijn.

Ik vind de Kadjar een mooie auto,maar er zitten gewoon allerlei gekkigheden in die niet logisch zijn wanneer je een "normale" auto hebt gereden zoals een Volkswagen of Volvo. Ik noem een stengel voor het openen van de tankdop, het niet automatisch omlaag kunnen doen met 1 druk van de achterramen, etc. Je merkt dat het geen europese auto is, dit zijn namelijk van die typische Japanse dingetjes (maar ook Renault dingetjes). Onze Clio uit 2014 heeft dat namelijk ook, daar gaat alleen het bestuurdersraam met 1 klik automatisch omlaag 8)7 En ook het steeds weer terug komen van die achterlijke regelaar melding in het scherm, ga weg :P
Ieder heeft zo zijn behoefte.
De dubble bodem vind ik wel een uitkomst, zit ook in veel volkswagen groep auto's. het scheiden van de kofferbak ruimte door 1 deel recht op te zetten is voor mij persoonlijk ook handig. Ik heb vaak kleine zooi dat anders door de hele kofferbak heen schuift. Nu schuift het binnen het compartiment.

De kinderwagen dat niet de kleinste is, 2 normale grote koffers, baby troep past makkelijk in de wagen met het zeil dicht en dan hou ik nog ruimte over.

Wat jij niet logisch vind, vind ik wel handig.. Zo heb ik vaak gehad in een VW, dat ik het pasagiers achter raampje wilde openen op een paar cm. En in de VW het hele raam open stond.. Dat vind ik niet logisch.. De passagiers raampje rechts kan in de megane ook gewoon geopend worden met een single klik.

Tankdop, ja daar valt over te twisten. Bij VW kan je op de dop drukken en je hebt toegang tot de tank.. Bij de Megane kan ik heb gewoon open trekken, bij de kadjar gaat het met een hendeltje..

Het is allemaal wennen maar niet perse onlogisch.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• RvL

RvL

J0YR1D3R schreef op zondag 06 november 2016 @ 12:10:
[...]

Past dat allemaal onder het afdekzeil? Of stapel je door tot ruim daar boven?
Die klapkrat, boodschappentas en verschillende andere tassen passen inderdaad naast de buggy. Let wel, wel zo'n eenvoudige buggy:
Afbeeldingslocatie: http://www.hetrietje.nl/contents/media/aero-plus_buggy3.jpg

Ook met de grote wandelwagen gaat het nog wel lukken, maar die klapt beduidend minder klein op dus dat is wat minder makkelijk en moeten we al snel dingen op de wandelwagen gaan zetten.

Nu de dekens nog...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• melcon
AndRo555 schreef op zondag 06 november 2016 @ 21:15:
[...]

Thanks. Goed om te weten dat het vrij normaal is.
Ik hoop wel dat de fan boven die 100 graden toch echt wel wat harder zal draaien, want de 99 graden had was bij een buitentemperatuur net boven het vriespunt, dus als het 25 graden is dat die niet de 125 aantikt.

Overigens de eerste auto waarbij ik merk dat het zo hard schommelt. De meesten houden het wel met een paar graden rond de 90, ook in de file en op de bergen.
Ja wat is normaal? Die intercooler verlaagd juist de temperatuur die de motor ingaat dus die heeft geen negatief effect op je koelwater temperatuur. Voor de rest wat kauwgomballen zegt, het staat onder druk en kvs zelf heeft ook een hoger kookpunt als 100 graden. Je ventilator heeft 2 standen, als de temp echt hoog wordt gaat die nog harder draaien. Dat de temp oploopt met veel gas en lage snelheden is niet raar, je ventilator kan nooit zo veel koeling genereren als rijwind koeling. Lage snelheden en veel gas klinkt mij een beetje tegenstrijdig in de oren trouwens ;) zorg in elk geval dat de motor op zulke stukken wel toeren blijft draaien (zet hem desnoods in de 1), je waterpomp draait dan namelijk ook meer toeren en daarmee circuleert het water sneller en zorg je dus voor meer koeling (tot een bepaald punt uiteraard). De 1.5 wordt meestal gecombineerd met lange versnellingen dus bergop kun je rustig een versnelling lager als "normaal".

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Bart ®
  • Laatst online: 07:12

Bart ®

Moderator Spielerij

I have the cape.

Zijn er hier mensen met een Talisman? Vind het een interessant auto, ben benieuwd naar ervaringen :).

Cunning linguist.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Khayma
  • Registratie: December 2010
  • Laatst online: 00:11
To_Tall schreef op maandag 07 november 2016 @ 08:39:
[...]

Ieder heeft zo zijn behoefte.
De dubble bodem vind ik wel een uitkomst, zit ook in veel volkswagen groep auto's. het scheiden van de kofferbak ruimte door 1 deel recht op te zetten is voor mij persoonlijk ook handig. Ik heb vaak kleine zooi dat anders door de hele kofferbak heen schuift. Nu schuift het binnen het compartiment.

De kinderwagen dat niet de kleinste is, 2 normale grote koffers, baby troep past makkelijk in de wagen met het zeil dicht en dan hou ik nog ruimte over.

Wat jij niet logisch vind, vind ik wel handig.. Zo heb ik vaak gehad in een VW, dat ik het pasagiers achter raampje wilde openen op een paar cm. En in de VW het hele raam open stond.. Dat vind ik niet logisch.. De passagiers raampje rechts kan in de megane ook gewoon geopend worden met een single klik.

Tankdop, ja daar valt over te twisten. Bij VW kan je op de dop drukken en je hebt toegang tot de tank.. Bij de Megane kan ik heb gewoon open trekken, bij de kadjar gaat het met een hendeltje..

Het is allemaal wennen maar niet perse onlogisch.
Wat wel verschrikkelijk onlogisch is zijn de knoppen in de deur die niet verlicht zijn. Enige wat verlicht is is de knop van de bestuurdersraam. Voor de rest allemaal onverlicht 8)7. Welke randdebiel heeft dat bedacht.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• PauseBreak
Khayma schreef op dinsdag 08 november 2016 @ 10:26:
[...]

Wat wel verschrikkelijk onlogisch is zijn de knoppen in de deur die niet verlicht zijn. Enige wat verlicht is is de knop van de bestuurdersraam. Voor de rest allemaal onverlicht 8)7. Welke randdebiel heeft dat bedacht.
Het is de knop die je het meest gebruikt, dus daar kan ik nog wel in komen. Overigens zijn al die knopjes bij mij verlicht, maar ik weet niet of het bij een Mégane III hoort dat alleen de knop voor het bestuurdersraam verlicht is of niet :P
Bart ® schreef op dinsdag 08 november 2016 @ 10:21:
Zijn er hier mensen met een Talisman? Vind het een interessant auto, ben benieuwd naar ervaringen :).
Volgens mij zijn er wel een paar Tweakers die er een in bestelling hebben staan, maar ik heb hier nog niemand voorbij zien komen die er al een dagelijks rijdt.

[ Voor 24% gewijzigd door PauseBreak op 08-11-2016 10:38 ]

Nee, merp!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Khayma
PauseBreak schreef op dinsdag 08 november 2016 @ 10:37:
[...]

Het is de knop die je het meest gebruikt, dus daar kan ik nog wel in komen. Overigens zijn al die knopjes bij mij verlicht, maar ik weet niet of het bij een Mégane III hoort dat alleen de knop voor het bestuurdersraam verlicht is of niet :P
Knoppen van spiegels niet verlicht, knop van het inklappen van je spiegel niet verlicht en andere knoppen in de deur niet verlicht :'). Ik vind het ronduit triest. Wat kosten een paar lampjes?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Bart ®

Bart ®

Moderator Spielerij

I have the cape.

PauseBreak schreef op dinsdag 08 november 2016 @ 10:37:

[...]

Volgens mij zijn er wel een paar Tweakers die er een in bestelling hebben staan, maar ik heb hier nog niemand voorbij zien komen die er al een dagelijks rijdt.
Zag het ja, ben erg benieuwd als iemand hem binnen heeft :).

Cunning linguist.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MK_
  • Registratie: November 2013
  • Niet online

MK_

Sneller dan het licht :)

Khayma schreef op dinsdag 08 november 2016 @ 10:43:
[...]
Knoppen van spiegels niet verlicht, knop van het inklappen van je spiegel niet verlicht en andere knoppen in de deur niet verlicht :'). Ik vind het ronduit triest. Wat kosten een paar lampjes?
Je hebt het over de Kadjar? Vraag Nissan, die knoppen zijn van daar afkomsting :P

12x SunPower X21-350-BLK @ Solar Edge SE3680H (4200Wp) | Dell Inspiron 15 7559 | OnePlus 9 Pro Stellar Black 12/256GB | Xbox Series X | LPG powered

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Khayma
MK1998NL schreef op dinsdag 08 november 2016 @ 10:47:
[...]

Je hebt het over de Kadjar? Vraag Nissan, die knoppen zijn van daar afkomsting :P
Ja klopt, heb het over de Kadjar.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• PauseBreak
[...]

Oh, je rijdt Kadjar zag ik. Ja nou ja, Japanse touch zullen we maar zeggen. Die knopjes zijn in mijn Mégane allemaal gewoon verlicht namelijk :P

Edit: Alhoewel... De knop voor het verstellen van de buitenspiegels / inklappen ervan is niet verlicht geloof ik. Geen idee, moet eerlijk zeggen dat ik daar nooit naar op heb gelet eigenlijk. Ding heeft een fraai wit bolletje dat je altijd wel kunt zien.

[ Voor 21% gewijzigd door PauseBreak op 08-11-2016 11:15 ]

Nee, merp!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• J0YR1D3R
  • Niet online
[...]

Zijn de cruise control knoppen verlicht? Op de Clio is dat niet zo, daar ben ik toch regelmatig aan het zoeken welke knop ik moet hebben..

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• johnwoo
  • Registratie: Oktober 1999
  • Laatst online: 21:24

johnwoo

3S-GTE

Om nog even terug te komen op de ruimte-discussie... Met kinderen zou ik altijd voor de estate gaan, zelfs al past een hatchback nu (nog) wel. Met kind(eren) op vakantie neem je toch meer mee, ook dingen die je nu nog niet voorziet.

Met kind én hond gaat ook prima:
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/ext/f/0W3FdhUhdRxok1KdIAdozwb2/full.jpg

Nu hoeven we geen wandelwagentje meer mee te nemen (in plaats daarvan een kinderstoeltje voor het eten), maar voordat hij kon zitten ging de volledige kinderwagen (zo'n model, niet de kleinste) ook nog naast de hondenbench. Dan moeten een aantal tassen wel op de voorstoel (een van ons zit achterin naast de baby). Ik heb een compressorkitje ipv reservewiel, dus als er echt veel mee moet gaan er zelfs nog wat plastic tassen onder de bagagevloer.

Straks met 2 kinderen (vanaf volgend jaar zomer), dan wordt het weer lastig omdat de grote kinderwagen weer mee moet en er dan 1 plek minder aan stapelruimte voor tassen is in de cabine... Maar ook dat moet wel gaan lukken.

4200Wp ZO + 840Wp ZW + 1680Wp NW | 14xIQ7+ + 1xDS3-L | MTVenusE | HWP1

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

J0YR1D3R schreef op dinsdag 08 november 2016 @ 11:14:
[...]

Zijn de cruise control knoppen verlicht? Op de Clio is dat niet zo, daar ben ik toch regelmatig aan het zoeken welke knop ik moet hebben..
De knopjes op het stuur? Denk dat tot hiertoe nog geen enkele renault die in verlichte versie heeft gehad.. Then again.. Eenmaal gewoon bedien je dat wel blind, maar akkoord. Kan er wel inkomen dat dit niet het geval is.

Maar bekijk het zo, weer iets dat niet kapot kan gaan :+

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• PauseBreak
Bart ® schreef op dinsdag 08 november 2016 @ 10:47:
[...]

Nu ja, wat ik je al wel kan vertellen: Denk even twee keer na over de actieve cruise control. Die werkt alleen tussen de 50 - 140km/u namelijk, en daaronder en daarboven heb je dan geen cc meer. Geen idee waar ze dat systeem hebben ingekocht, maar dat is niet de beste beslissing geweest die ze hebben gemaakt.

Nee, merp!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Vimana
  • Laatst online: 21:04
Iemand nog tips om goedkoop (en legaal) nieuwe kaarten voor R-Link te kopen?

Heb sinds vorig jaar een Twingo 3 met R-Link en Benelux kaarten. Nu wil ik deze uitbreiden naar West-Europa, maar vind 89,90 in de R-Link store aan de prijzige kant (zeker als ik er ook nog TomTom Live bij wil hebben).

Mijn dealer (Indumij) had helaas geen aanbiedingen.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• johnwoo
  • Registratie: Oktober 1999
  • Laatst online: 21:24

johnwoo

3S-GTE

Probeer eens direct in de TomTom webshop te kopen, daar kost de EU-kaart €60. Als je de eerste letters van je serie/modelnummer invoert geeft hij aan of de kaart compatible is. TomTom meldt wel dat de ondersteuning voor R-Link via Renault gaat, maar dat zeiden ze voor de Carminat Live ook, en daarvoor kun je gewoon direct bij TomTom kopen (zowel maps als live services).

4200Wp ZO + 840Wp ZW + 1680Wp NW | 14xIQ7+ + 1xDS3-L | MTVenusE | HWP1

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• J0YR1D3R
  • Niet online
Verwijderd schreef op dinsdag 08 november 2016 @ 11:23:
[...]

De knopjes op het stuur? Denk dat tot hiertoe nog geen enkele renault die in verlichte versie heeft gehad.. Then again.. Eenmaal gewoon bedien je dat wel blind, maar akkoord. Kan er wel inkomen dat dit niet het geval is.

Maar bekijk het zo, weer iets dat niet kapot kan gaan :+
Ja, wanneer je er aan gewend bent dan bedien je ze blind. Maar wanneer je regelmatig van auto wisselt die een net andere indeling heeft dan is het toch wel prettig dat er een klein lichtje in zit. Maar goed, verder is de Clio wel een fijne auto hoor.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Bart ®

Bart ®

Moderator Spielerij

I have the cape.

PauseBreak schreef op dinsdag 08 november 2016 @ 11:29:
[...]

Nu ja, wat ik je al wel kan vertellen: Denk even twee keer na over de actieve cruise control. Die werkt alleen tussen de 50 - 140km/u namelijk, en daaronder en daarboven heb je dan geen cc meer. Geen idee waar ze dat systeem hebben ingekocht, maar dat is niet de beste beslissing geweest die ze hebben gemaakt.
Goede tip, dank :). Ik zat zelf aan de Intense te denken, met als opties alleen de park assist en dat grotere navigatiescherm plus Bose-speakers. Beide opties zijn 300 euro, echt supernette prijzen. Misschien nog voor 700 euro de upgrade van 18" naar 19" lichtmetaal. Maar verder zit eigenlijk alles wat ik zoek er wel op. Leer+stoelverwarming zou leuk zijn maar is gelijk weer erg duur. Kom ik weer boven het budget uit van rond de 40k (wordt sowieso een estate diesel automaat).

Cunning linguist.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• PauseBreak
Bart ® schreef op dinsdag 08 november 2016 @ 12:01:
[...]

Goede tip, dank :). Ik zat zelf aan de Intense te denken, met als opties alleen de park assist en dat grotere navigatiescherm plus Bose-speakers. Beide opties zijn 300 euro, echt supernette prijzen. Misschien nog voor 700 euro de upgrade van 18" naar 19" lichtmetaal. Maar verder zit eigenlijk alles wat ik zoek er wel op. Leer+stoelverwarming zou leuk zijn maar is gelijk weer erg duur. Kom ik weer boven het budget uit van rond de 40k (wordt sowieso een estate diesel automaat).
Leer en stoelverwarming kan je ook als dealeroptie bestellen bij de meeste grotere dealers. Daar valt vast iets mee te regelen met betrekking tot je budget :)

Nee, merp!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• vverbeke
  • Registratie: November 2011
  • Niet online
vverbeke schreef op maandag 26 september 2016 @ 09:45:
Hallo Renaultrijders, iemand die dit herkent? Grand Scénic (uit 2009) geeft af en toe de melding "storing laden accu". Vreemd genoeg doet hij dit enkel als hij een tijdje in de warmte heeft gestaan (lees: buiten met de zon erop). De accu lijkt wel degelijk op te laden, nog nooit een melding zwakke accu gehad en ik kan makkelijk uren rijden, maar geruststellend is die melding toch niet. De accu zelf is al vervangen geweest, zonder resultaat.

Defecte sensor? Eén of andere riem of probleem in elektronica dynamo? Iets anders? Ik heb geen idee. Ik vind online wat gelijkaardige problemen maar geen oplossing. Renault en elektronica :-(
Hier even terug op inpikken: Uitmeten heeft allemaal niks uitgehaald, melding was ook verdwenen nu het wat kouder werd. Tot de temperatuur nog meer zakte deze week: Heel moeilijk starten (startmotor draait maar motor slaat niet aan) en ook weer melding "storing laden accu" en na een tijdje rijden "accu zwak erbij". Recht de garage binnengereden met deze melding :). Blijken het defecte gloeibougies te zijn. Met nieuwe gloeibougies start hij weer zoals het hoort en is ook de storing i.v.m. het laden weg. Moeilijk te zeggen of die storing écht is opgelost want hij komt maar sporadisch voor, maar wie weet... Lekstroom in de gloeibougies gehad?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DennusB
  • Registratie: Mei 2006
  • Niet online
Iemand enig idee of de nieuwe Megane (2016 model) een verwarmde voorruit heeft? Soms lees ik van wel, soms van niet..

Owner of DBIT Consultancy | DJ BassBrewer

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• PauseBreak
vverbeke schreef op dinsdag 08 november 2016 @ 15:39:
[...]

Hier even terug op inpikken: Uitmeten heeft allemaal niks uitgehaald, melding was ook verdwenen nu het wat kouder werd. Tot de temperatuur nog meer zakte deze week: Heel moeilijk starten (startmotor draait maar motor slaat niet aan) en ook weer melding "storing laden accu" en na een tijdje rijden "accu zwak erbij". Recht de garage binnengereden met deze melding :). Blijken het defecte gloeibougies te zijn. Met nieuwe gloeibougies start hij weer zoals het hoort en is ook de storing i.v.m. het laden weg. Moeilijk te zeggen of die storing écht is opgelost want hij komt maar sporadisch voor, maar wie weet... Lekstroom in de gloeibougies gehad?
Zou kunnen, wat ook zou kunnen is dat er daardoor teveel van je accu/startmotor en daarna dynamo werd gevraagd. Ik zou het even aankijken.
DennusB schreef op dinsdag 08 november 2016 @ 15:40:
Iemand enig idee of de nieuwe Megane (2016 model) een verwarmde voorruit heeft? Soms lees ik van wel, soms van niet..
Ik kan het in ieder geval niet in de prijslijst (pdf) terugvinden.

Nee, merp!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• AndRo555
melcon schreef op dinsdag 08 november 2016 @ 08:38:
[...]

Ja wat is normaal? Die intercooler verlaagd juist de temperatuur die de motor ingaat dus die heeft geen negatief effect op je koelwater temperatuur.
Zo op het oog zit de intercooler deels voor de radiator, dus een deel van de radiator wordt gekoeld met lucht die uit de intercooler komt. Lagere luchdruk in de atmosfeer => hoger drukverschil voor turbo => relatief meer warmte ontwikkeling door turbo => hogere temp uitlaat intercooler => iets minder koelcapaciteit radiator. Dat was mijn redenering.
Voor de rest wat kauwgomballen zegt, het staat onder druk en kvs zelf heeft ook een hoger kookpunt als 100 graden. Je ventilator heeft 2 standen, als de temp echt hoog wordt gaat die nog harder draaien. Dat de temp oploopt met veel gas en lage snelheden is niet raar, je ventilator kan nooit zo veel koeling genereren als rijwind koeling. Lage snelheden en veel gas klinkt mij een beetje tegenstrijdig in de oren trouwens ;)
68pk (eigenlijk minder wegens de hoogte) + relatief zware auto + klein bergweggetje = veel gas in 1 en 2 zowat continu.
zorg in elk geval dat de motor op zulke stukken wel toeren blijft draaien (zet hem desnoods in de 1), je waterpomp draait dan namelijk ook meer toeren en daarmee circuleert het water sneller en zorg je dus voor meer koeling (tot een bepaald punt uiteraard). De 1.5 wordt meestal gecombineerd met lange versnellingen dus bergop kun je rustig een versnelling lager als "normaal".
Goed om te weten dat in dergelijk geval meer toeren beter is. De 1.5 hier heeft relatief korte versnellingen, anders raak je helemaal niet meer vooruit.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• FatalZero
  • Registratie: December 2004
  • Laatst online: 08:40
Bart ® schreef op dinsdag 08 november 2016 @ 10:47:
[...]

Bijna... bijna...

Ik heb mijn Talisman Estate (TCe 200 Initiale Paris) sinds augustus besteld. Eind december komt hij aan bij de dealer, vanaf volgend jaar op kenteken ivm de bijtelling (25% --> 22%)

Ik heb een aantal uitgebreide proefritten gemaakt. Dus mocht je vragen hebben. :)

Opper-prutser

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Bart ®

Bart ®

Moderator Spielerij

I have the cape.

FatalZero schreef op dinsdag 08 november 2016 @ 21:28:
[...]

Bijna... bijna...

Ik heb mijn Talisman Estate (TCe 200 Initiale Paris) sinds augustus besteld. Eind december komt hij aan bij de dealer, vanaf volgend jaar op kenteken ivm de bijtelling (25% --> 22%)

Ik heb een aantal uitgebreide proefritten gemaakt. Dus mocht je vragen hebben. :)
Ben benieuwd wat je van de achterwielsturing vindt :). En wat je grootste minpunten zijn.

Cunning linguist.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• melcon
vverbeke schreef op dinsdag 08 november 2016 @ 15:39:
[...]

Geen lekstroom, gewoon kortsluiting, en kortsluiting is veel ampere, meer dan je dynamo kan leveren en dan krijg je de laadstroom melding.
AndRo555 schreef op dinsdag 08 november 2016 @ 18:15:
[...]

Zo op het oog zit de intercooler deels voor de radiator, dus een deel van de radiator wordt gekoeld met lucht die uit de intercooler komt. Lagere luchdruk in de atmosfeer => hoger drukverschil voor turbo => relatief meer warmte ontwikkeling door turbo => hogere temp uitlaat intercooler => iets minder koelcapaciteit radiator. Dat was mijn redenering.

[...]

68pk (eigenlijk minder wegens de hoogte) + relatief zware auto + klein bergweggetje = veel gas in 1 en 2 zowat continu.

[...]

Goed om te weten dat in dergelijk geval meer toeren beter is. De 1.5 hier heeft relatief korte versnellingen, anders raak je helemaal niet meer vooruit.
Jup, bergop in principe altijd een lagere versnelling als normaal en wat langer blijven hangen als het nodig is voor je opschakelt.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• FatalZero
Bart ® schreef op dinsdag 08 november 2016 @ 21:47:
[...]

Ben benieuwd wat je van de achterwielsturing vindt :). En wat je grootste minpunten zijn.
Achterwielsturing vind ik echt tof. Zeker met de verschillende rij-modi is het alsof je meerdere type auto's in een heb. Je draaicirkel in de stad is kleiner, rotondes kan je nemen zonder je handen van het stuur te halen. Als je rijd voelt het alsof je in een Clio zit zo wendbaar.
Het gevoel is wel even wennen, omdat de achterkant meestuurd voelt het eerst een klein beetje alsof de achterkant uitbreekt. Maar je went heel snel daaraan, het voelt op een gegeven moment alsof je auto op rails door de bocht gaat.

Minpunten: Het handsfree kofferbaksensor werkt niet superlekker. Ik kreeg de kofferbak nog niet ooen met een schopbeweging onder de achterbumper. Kwestie van oefenen. Met de sleutel gaat het prima.

Ik heb wel ACC erbij besteld. Dan maar geen stop&go functionaliteit tijdens files, maar met een automaat is het toch al fijner filerijden dan met een handbak.

Opper-prutser

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Bart ®

Bart ®

Moderator Spielerij

I have the cape.

FatalZero schreef op woensdag 09 november 2016 @ 07:46:
[...]

Achterwielsturing vind ik echt tof. Zeker met de verschillende rij-modi is het alsof je meerdere type auto's in een heb. Je draaicirkel in de stad is kleiner, rotondes kan je nemen zonder je handen van het stuur te halen. Als je rijd voelt het alsof je in een Clio zit zo wendbaar.
Het gevoel is wel even wennen, omdat de achterkant meestuurd voelt het eerst een klein beetje alsof de achterkant uitbreekt. Maar je went heel snel daaraan, het voelt op een gegeven moment alsof je auto op rails door de bocht gaat.

Minpunten: Het handsfree kofferbaksensor werkt niet superlekker. Ik kreeg de kofferbak nog niet ooen met een schopbeweging onder de achterbumper. Kwestie van oefenen. Met de sleutel gaat het prima.

Ik heb wel ACC erbij besteld. Dan maar geen stop&go functionaliteit tijdens files, maar met een automaat is het toch al fijner filerijden dan met een handbak.
Ja ik vond het ook een beetje vreemd tijdens mijn proefrit, maar het stuurt wel heel licht. Had de eerste rotondes ook het gevoel van uitbreken. Denk dat het inderdaad wennen is.

Ik wist niet eens dat je handsfree die kofferbak open kunt maken :o. Is dat een optie of zit dat standaard op de Intense, weet je dat toevallig? En wat bedoel je met stop&go tijdens files?

Cunning linguist.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• To_Tall
PauseBreak schreef op dinsdag 08 november 2016 @ 11:14:
[...]

Oh, je rijdt Kadjar zag ik. Ja nou ja, Japanse touch zullen we maar zeggen. Die knopjes zijn in mijn Mégane allemaal gewoon verlicht namelijk :P

Edit: Alhoewel... De knop voor het verstellen van de buitenspiegels / inklappen ervan is niet verlicht geloof ik. Geen idee, moet eerlijk zeggen dat ik daar nooit naar op heb gelet eigenlijk. Ding heeft een fraai wit bolletje dat je altijd wel kunt zien.
In mijn magane zijn ze ook verlicht. Maar ik geef er nooit een blik aan.. gewoon op gevoel..
Zolang er maar een mogelijkheid is om de passagiers deuren achter te blokkeren vanuit de bestuurders stoel..

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• PauseBreak
Bart ® schreef op woensdag 09 november 2016 @ 10:55:
[...]
Ja ik vond het ook een beetje vreemd tijdens mijn proefrit, maar het stuurt wel heel licht. Had de eerste rotondes ook het gevoel van uitbreken. Denk dat het inderdaad wennen is.

Ik wist niet eens dat je handsfree die kofferbak open kunt maken :o. Is dat een optie of zit dat standaard op de Intense, weet je dat toevallig? En wat bedoel je met stop&go tijdens files?
Stop & go tijdens files betekent dat de auto je voorligger volgt. Inclusief het afremmen tot stilstand en vanuit stilstand weer optrekken.

Nee, merp!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Bart ®

Bart ®

Moderator Spielerij

I have the cape.

PauseBreak schreef op woensdag 09 november 2016 @ 11:07:
[...]

Stop & go tijdens files betekent dat de auto je voorligger volgt. Inclusief het afremmen tot stilstand en vanuit stilstand weer optrekken.
Dat lijkt me wel prettig. Maar dat kan dus niet in combinatie met adaptive cruise control? :?
Moet me er duidelijk nog wat meer in verdiepen :P.

Cunning linguist.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• PauseBreak
Bart ® schreef op woensdag 09 november 2016 @ 11:10:
[...]

Dat lijkt me wel prettig. Maar dat kan dus niet in combinatie met adaptive cruise control? :?
Moet me er duidelijk nog wat meer in verdiepen :P.
Geen idee. Er zijn zoveel verschillende combinaties mogelijk, dat is bijna niet te doen. Bovendien ben ik niet in de markt voor een Talisman dus zó ver ga ik me er ook niet in verdiepen :+

Nee, merp!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• R2D2
  • Niet online
johnwoo schreef op dinsdag 08 november 2016 @ 11:17:
Om nog even terug te komen op de ruimte-discussie... Met kinderen zou ik altijd voor de estate gaan, zelfs al past een hatchback nu (nog) wel. Met kind(eren) op vakantie neem je toch meer mee, ook dingen die je nu nog niet voorziet.
Dan is er altijd nog de dak koffer. Had het er toevallig met een vriend van me over afgelopen weekend, die rijdt zelf een grote Passat maar moet toch ieder jaar weer de dak koffer er op zetten om alles mee te kunnen nemen richting Italië.

Ik ben er dus niet zo bang voor, de dak koffer staat nog in de schuur en met 4 man naar de Wintersport in een 207 is de afgelopen jaren ook gelukt. Het ging mij meer om de dagelijkse gang van zaken, past de kinderwagen er fatsoenlijk in, past er dan nog een boodschap naast etc. In de 207 past er namelijk verdomd weinig in de kofferbak. Kinderwagen en reiswieg passen wel (krap aan) maar dan moet de hoedenplank er af e.d.

Mocht het bij een vakantie echt te krap worden dan is een grotere auto huren altijd nog een optie... gaat de besparing qua wegenbelasting / verbruik wel meteen weer down the drain maar dat zijn details ;)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• FatalZero
Bart ® schreef op woensdag 09 november 2016 @ 10:55:
[...]

De elektrische (handsfree) kofferbakklep is een optie op de Intens. Er is een Pack Easy Park Assist die 495,- kost. Als ik het goed herriner zit daar parkeersensoren voor, parkeercamera achter, Blind Spot Warning, Easy Park Assist (automatisch inparkeren) en Handsfree kofferbakklep.
Behalve dat Easy Park Assist (daar geef ik niks om) zijn het hele fijne dingen om te hebben. Zeker zo'n camera op een sloep van bijna 5 meter :9

Opper-prutser

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Bart ®

Bart ®

Moderator Spielerij

I have the cape.

FatalZero schreef op woensdag 09 november 2016 @ 16:54:
[...]

De elektrische (handsfree) kofferbakklep is een optie op de Intens. Er is een Pack Easy Park Assist die 495,- kost. Als ik het goed herriner zit daar parkeersensoren voor, parkeercamera achter, Blind Spot Warning, Easy Park Assist (automatisch inparkeren) en Handsfree kofferbakklep.
Behalve dat Easy Park Assist (daar geef ik niks om) zijn het hele fijne dingen om te hebben. Zeker zo'n camera op een sloep van bijna 5 meter :9
Camera is inderdaad wel heel lekker. Maar mijn vrouw zal de park assist wel fijn vinden :+.

Cunning linguist.

Pagina: 1 ... 19 ... 48 Laatste

Dit topic is gesloten.