Het grote Renault topic - Deel 6 Vorige deel Overzicht Laatste deel

Dit topic is onderdeel van een reeks. Ga naar het meest recente topic in deze reeks.

Pagina: 1 ... 18 ... 48 Laatste
Acties:
  • 240.585 views

• schnumi
  • Registratie: Oktober 2001
  • Niet online

schnumi

Discothéque! Boom cha!

Mensen even een klein vraagje, ben sinds kort eigenaar van een Renault Grand modus en nou was ik op zoek naar een setje winterbanden. Nou heb ik op marktplaats wel een leuk setje gevonden ook mooi in de buurt alleen heeft de set een et waarde van 50, en als ik zo wat op Google zoek etc kom ik meestal op een et waarde van 43 uit.

Is dit een groot probleem of überhaupt een probleem of maakt dit niks uit? Het gaat overigens om een 15 inch set de andere maten zijn allemaal wel goed.

"The more you take the less you feel, The less you know the more you believe, The more you have the more it takes today"

• hardware-lover
  • Registratie: Augustus 2005
  • Niet online

hardware-lover

verder kijken dan ......

schnumi schreef op woensdag 21 september 2016 @ 20:49:
Mensen even een klein vraagje, ben sinds kort eigenaar van een Renault Grand modus en nou was ik op zoek naar een setje winterbanden. Nou heb ik op marktplaats wel een leuk setje gevonden ook mooi in de buurt alleen heeft de set een et waarde van 50, en als ik zo wat op Google zoek etc kom ik meestal op een et waarde van 43 uit.

Is dit een groot probleem of überhaupt een probleem of maakt dit niks uit? Het gaat overigens om een 15 inch set de andere maten zijn allemaal wel goed.
Een zoektochtje geeft aan dat voor de ET waarde een afwijking van 5 mm binnen de marges valt.

Gemiddeld genomen is een ET afwijking van 5 mm acceptabel.

Geen idee of dit ook correct is en of een verschil van 7 dan ook nog acceptabel is.

[ Voor 3% gewijzigd door hardware-lover op 21-09-2016 23:55 ]

Testing, one, two ...

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Nico_GTR
  • Registratie: November 2015
  • Laatst online: 22-09 16:05
Die speakers van Renault houden niet echt van Bass. Dus die wat terugschroeven naar +2 en de Treble op -2 en dat doet het redelijk voor de diepte.
Zo staat ie in de Kangoo. Mijn Clio heeft een hele upgrade gehad.....zo klonk die niet standaard. Ben benieuwd. Binnenkort ga ik weer terug naar de standaard headunit. Kijken wat er over blijft van het best wel goede geluid.

• Nico_GTR
hardware-lover schreef op woensdag 21 september 2016 @ 21:26:
[...]

Een zoektochtje geeft aan dat voor de ET waarde een afwijking van 5 mm binnen de marges valt.

Gemiddeld genomen is een ET afwijking van 5 mm acceptabel.

Geen idee of dit ook correct is en of een verschil van 7 dan ook nog acceptabel is.
ET50 geeft wel aan dat je velg meer naar binnen zal vallen dan standaard. Ik heb geen idee of dat niet gaat aanlopen. Een lagere ET had ik gezegd, prima. Hoger weet ik nog zo net niet.

Iemand die weet in hoeverre de set-up van een Modus verschilt van mijn Clio? Dan kan ik morgen even kijken. Ik heb de standaard Dynamique velgen 7J met ET43. Kijken of er nog 7 mm aan ruimte is. En anders een 7 mm spacer gebruiken. Dan past het 100 % (blijft het effect hetzelfde namelijk)

• hardware-lover
  • Niet online

hardware-lover

verder kijken dan ......

http://www.steekmaat.nl/a...odus%20(2004%20-%20).html

Voor jouw Clio zou het eigenlijk 36 moeten zijn? http://www.steekmaat.nl/a...%202005)/2001/43hdtp.html indien info klopt op die website.

[ Voor 61% gewijzigd door hardware-lover op 22-09-2016 00:34 ]

Testing, one, two ...

• melcon
  • Registratie: April 2004
  • Laatst online: 13-10 09:21
schnumi schreef op woensdag 21 september 2016 @ 20:49:

Hoeveel J zijn de velgen van die set? Als je nu b.v. 5.5J hebt en die velgen zijn 5J dan kom je met ET50 sowieso wel weg. Zijn ze breder (6J b.v.) dan wordt het waarschijnlijk krap, even breed gaat vast ook nog wel lukken. Anders ff proef passen voor/achter als de verkoper daaraan mee wil werken.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Nickk93
  • Registratie: Januari 2012
  • Laatst online: 05-10 22:26
Ik rij momenteel in een Megane Coupe 1.6-16v uit 2000. Nu ben ik net begonnen met werken en heb ik mijn auto 5 dagen per week nodig. Momenteel rij ik bijna 5000 km in de maand. Dat zal over een maand ongeveer de helft worden verwacht ik.

Daarom lijkt het mij een goed idee om eens naar een wat nieuwere auto te kijken. Als tussenstap dacht ik zelf aan een Clio 1.5 dci 90 pk van een jaar of 5 oud of eventueel een Megane Estate 1.5 dci 110 pk van dezelfde leeftijd.

Hierbij vind ik het belangrijk een beetje een goede compromis te vinden tussen relatief goedkoop rijden en ook nog comfortabel zitten. Ik ben vrij klein dus beenruimte is geen issue.

Heeft iemand van jullie ervaring met beide? Zijn er zaken waar ik op moet letten bij de aanschaf? Wat is de maximale kilometerstand als ik er zelf nog ongeveer 60k mee wil rijden? En enig idee hoe de Clio zich (eventueel na chiptuning) qua prestaties verhoudt tot mijn Megane? Ik heb immers voor het laatst in een diesel gereden tijdens mijn rijlessen (Megane Estate). En zie ik naast duurder onderhoud en meer mrb en verzekering nog andere nadelen van diesel over het hoofd?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• melcon
Met een jaar of 5 oud bedoel je een clio 3 of 4 dci? Gezien je 90 pk benoemd ga ik uit van de clio 4 (die valt ook 1 MRB klasse lager). Met 2500 km in de maand zou ik zeker voor diesel kiezen, dat kan makkelijk uit. Voor wat betreft comfort is een megane uiteraard comfortabeler, maar dat wil niet zeggen dat de clio 4 niet comfortabel is. Ik rij +/- 4 jaar in een clio 4 1.5 dci (1 v/d eerste), bevalt perfect, comfort is echt ruim voldoende en rij +/- 33000 per jaar. (probleemloos trouwens).

Kwa prestaties zal je huidige megane zeker sneller zijn als een megane en ook als een clio 4. Echter bij dagelijks gebruik zullen zo wel de clio als de megane fijner rijden vanwege het beschikbare koppel bij lage toerentallen. Ze zullen ook sneller aanvoelen. De megane houdt niet over (110 pk op bijna 1300 kilo) maar het is voldoende om redelijk lekker mee te komen, vooral als je geen haast hebt. De clio heeft iets meer over (90 pk op 1050 kg), daarnaast halen alle clio's die op de bank gezet worden standaard +/- 100 pk (ruim 90 aan de wielen). Daarmee is het eigenlijk 100 pk op 1050 kilo en dat scheelt niet zo veel met je huidige megane.

Kwa chiptuning valt er vooral wat koppel te halen, vermogen zal zo wel bij de megane als bij de clio op max 120 pk uitkomen (meer zit er niet in zonder mechanische aanpassingen). Koppel gaat bij chippen wel al gauw + 30 Nm.

De nadelen die je noemt zijn inderdaad de nadelen van diesel, die win je alleen terug als je veel rijdt. Nog een nadeel is dus als je plots minder rijdt je wel de relatief hoge vast lasten houdt.

Op basis van wat je vertelt zou ik voor een clio gaan (goedkoper in mrb, verzekering, echt zuinig (1 op 20 is echt easy), comfortabel genoeg). Maar ik wil je vooral mee geven ga een proefrit maken in beide modellen (liefst meerdere, 2/3 proefritten per model) en ga op basis daarvan kijken waar je gelukkig van zou worden.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Nickk93
Het gaat dan om een Clio 3, die is dacht ik 88 pk, maar ik heb het voor het gemak even afgerond. Dus geen Clio 4 (helaas), die zijn er pas vanaf 2013 en een enkele vanaf 2012. Die vallen nog behoorlijk buiten mijn budget en ik vind het eigenlijk vrij zonde om nog veel langer op deze manier door te rijden. Bovendien begint mijn Megane allemaal kleine kuurtjes te vertonen en mis ik met de vele stukken trajectcontrole en mijn enigszins zware rechtervoet toch wel de cruise control. Bovendien wat ik de afgelopen maanden heb gedaan, 3x per week 55 euro erin gooien is ook niet echt grappig.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• la_fusion
  • Registratie: Maart 2007
  • Laatst online: 13-10 16:31
Voordeel voor de Clio 3 tov de Clio 4 is de grotere tank(althans bij de RS variant is dat).

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• melcon
Clio 3 is helemaal prima van de laatste bouwjaren, zoek een initiale (of een GT dci als je die kan vinden, zeer zeldzaam), die hebben echt super fijne stoelen. Rijden voor de rest ook gewoon echt goed, tank is idd groter, daarmee kun je wel 1000 km op een tank rijden.

• Nickk93
Ik heb een aantal Clio's en een Megane op het oog. Allemaal 1.5 dci's. Nu hebben er een aantal forse kilometerstanden (200-240k). Is dat een afrader of wel de moeite waard? De auto's met lagere standen zijn meestal nogal kaal uitgerust heb ik de indruk

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• melcon
In beginjaren moest je met de 1.5 dci opletten met de lagerschalen, die waren rond de 220k aan vervanging toe. Maar dan praat je over auto's van voor 2006. Daarna zijn er eigenlijk geen aandachtspunten bij hoge km. standen, zorg dat de onderhoudshistorie klopt (Dus aanwezig en schema gevolgd) en let op wanneer de d-riem voor het laatst vervangen is.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• vverbeke
  • Registratie: November 2011
  • Niet online
Hallo Renaultrijders, iemand die dit herkent? Grand Scénic (uit 2009) geeft af en toe de melding "storing laden accu". Vreemd genoeg doet hij dit enkel als hij een tijdje in de warmte heeft gestaan (lees: buiten met de zon erop). De accu lijkt wel degelijk op te laden, nog nooit een melding zwakke accu gehad en ik kan makkelijk uren rijden, maar geruststellend is die melding toch niet. De accu zelf is al vervangen geweest, zonder resultaat.

Defecte sensor? Eén of andere riem of probleem in elektronica dynamo? Iets anders? Ik heb geen idee. Ik vind online wat gelijkaardige problemen maar geen oplossing. Renault en elektronica :-(

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• melcon
Diodebrug stuk v/d dynamo of B+ dan wel de massa heeft geen goed contact met de dynamo, spanning zal af en toe met lopende motor onder de 12,0 volt komen (dat is de waarde waar op je deze melding krijgt). Ga maar eens meten met de multimeter gedurende een langere periode (b.v. de sigaretten aansteker of een odb-II dongle werkt ook), je zal zien dat die er af en toe onder duikt.

Over het algemeen is deze melding eigenlijk altijd correct en gooien mensen het maar op merk x en electronica, terwijl er in werkelijkheid dus een onderliggend probleem is. Bij auto's waar hier niet naar gekeken wordt door de ecu kan het zijn dat je jaren met een defecte diodebrug rond rijdt voor die echt stuk gaat.

Een diodebrug bestaat uit meerdere diode's (meestal 3 positief en 3 negatief), omdat je dynamo meestal 3-fasen is. Dit omdat op het moment dat er gespert wordt er geen spanning geleverd wordt. Op dat moment wordt door de andere fase spanning geleverd zodat je spanning redelijk constant is. Als er 1 diode stuk is zal er tijdens een fase overgang de spanning dalen onder de 12 volt als er een hoge laadstroom wordt gevraagd of meerdere (groot) verbruikers ingeschakeld zijn.
De diode brug is nodig omdat een dynamo wissel spanning levert en een auto gelijk spanning nodig heeft.

[ Voor 57% gewijzigd door melcon op 26-09-2016 10:28 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• PauseBreak
  • Registratie: November 2006
  • Laatst online: 22:49
Wat melcon zegt. Die melding krijg je omdat je boordspanning onder de 12 volt duikt als gevolg van een mechanisch defect. Heeft niks met elektronica te maken, er is gewoon iets kapot dat je moet vervangen.

Nee, merp!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• vverbeke
  • Registratie: November 2011
  • Niet online
Irritant dan dat garage "het niet vindt". Nu, kan ze nu eens de diodebrug laten vervangen. Vreemd wel dat het enkel bij warm weer is, is daar een verklaring voor? Airco staat vrijwel altijd uit dus het is niet dat die een grote stroom trekt. Je zou denken dat de spanning (accu weliswaar) als het warmer is net wat hoger is.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• melcon
Daar is wel een verklaring voor te verzinnen maar dat is puur speculatief (je zou kunnen denken aan diode die na uitzetting door warmte geen goed contact meer maakt maar b.v. een slechte massa uit zich ook vaak alleen na warmte c.q. hitte). Warmte heeft invloed op de capaciteit v/d accu, niet zo zeer de spanning.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Biersteker
  • Registratie: Juni 2009
  • Laatst online: 18:40
Vandaag ook de clio weer terug van de grote beurt. Dure grap, hoop vervangen. (mistlamp voor, polijsten koplamp rechts voor, lagers en remmen achter etc.) Blijkt dat ze de linkerkoplamp niet hebben vervangen. :@
/rant

Hij rijdt wel weer lekker.

Originally, a hacker was someone who makes furniture with an axe.

• johnwoo
  • Registratie: Oktober 1999
  • Laatst online: 21:24

johnwoo

3S-GTE

Mijn Mégane kan er weer even tegenaan, net voorzien van een nieuwe distributieriem en waterpomp (en tevens oliebeurtje). Ik was eigenlijk wat te laat (160K, had eigenlijk bij 150 gemoeten), maar niks aan over gehouden :) APK ook zonder problemen of aandachtspunten.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/ext/f/pOrYKXAFIFMK2G3xtVJdVcA4/full.jpg

Weekendje in een B-klasse (eerste generatie, uit 2010 meen ik) gereden terwijl de Mégane uit logeren was bij de garage, wat ligt die GT-Line dan weer lekker strak als een blok op de weg na dat gewobbel :) (jammer dat het geen GT is met het bij het weggedrag behorende vermogen :P)

[ Voor 3% gewijzigd door johnwoo op 28-09-2016 13:31 ]

4200Wp ZO + 840Wp ZW + 1680Wp NW | 14xIQ7+ + 1xDS3-L | MTVenusE | HWP1

• Nico_GTR
Ik twijfel een beetje of ik van de zomer op zoek zal gaan naar een Laguna 1. Ben gisteren wezen zoeken en er staan er veel minder te koop voor echte dumpprijzen. Zo Zonde!

Oke ik heb emotionele binding met die auto maar dan nog!

Wel jammer dat ie een stukje duurder zal zijn dan de Clio

• PauseBreak
vverbeke schreef op maandag 26 september 2016 @ 12:44:
Irritant dan dat garage "het niet vindt". Nu, kan ze nu eens de diodebrug laten vervangen. Vreemd wel dat het enkel bij warm weer is, is daar een verklaring voor? Airco staat vrijwel altijd uit dus het is niet dat die een grote stroom trekt. Je zou denken dat de spanning (accu weliswaar) als het warmer is net wat hoger is.
Omdat het alleen bij warm weer gebeurt zou ik ze eerst eens laten kijken naar de massa, daarna de staat van de accu en pas daarna zou ik preventief de dynamo laten reviseren.

Nee, merp!

• melcon
!Johnwoo, 160k is niet te laat, riem mag 160k mee, echter ze doen het tegenwoordig bij 150k omdat dat toch een grote beurt is en anders mag je binnen 10k weer terug komen, beetje loos. Dat zal wel ja, z'n B klasse is toch een beetje een ouwe lullen hok (met alle respect haha).

@Nico tsjah... ik zeg doen 8) bijzonder fijne auto's, heb er zelf ook 1 gehad :) zou wel een handgeschakelde V6 zoeken, eventueel in DL dan heb je pas echt een gruwelijk fijna auto!

• Exorcist
  • Registratie: Maart 2002
  • Niet online

Exorcist

Uitdrijvûrrrr!

Heeft de Clio IV nu wel of geen DAB+? Zat net eens te kijken, en heb de optie Digital Radio en zag (en ontving) zenders die ook DAB+ in de omschrijving hadden. Klonk in ieder geval wel stukken beter dan FM, los van de keuzeopties tussen zenders.

• AnthonyR
  • Registratie: April 2011
  • Laatst online: 20:48
DAB+ is wel leverbaar op de Clio. Late versies van de phase 1 hadden het ook dacht ik, phase 2 standaard vanaf een ZEN variant.

• 2dope
  • Registratie: Juni 2006
  • Laatst online: 29-09 09:05
Bonsoir, Renault-adepten! Ik heb een Clio 1.2 16v uit 2003 op het oog met een km-stand van 118k en wat lichte gebruikerssporen (kleine parkeerbutsen en wat krasjes). De auto ziet er behalve dat eigenlijk nog keurig uit zowel van binnen als buiten, maar er mankeert motorisch waarschijnlijk wat aan. De huidige eigenaar heeft aangegeven dat er, na 3 maanden stilstand een stuk in te hebben gereden, er bij terugkomst/stilstand rookontwikkeling is ontstaan vanonder de motorkap. Verkoper geeft aan dat n.a.v. een belletje met de garage, zij hebben aangegeven dat dit waarschijnlijk een olielekkage betreft, waarbij er olie op hete onderdelen valt. Vermoedens zijn een lekke koppakking. De prijs is hiermee gedaald van 2300 naar 1800 in het kader van reparatiebudget. Accu en distr. riem zijn recent vervangen, apk tot maart volgend jaar.

Ik ben nu in dubio omdat ik een eind moet reizen (200+ km), het gaat me dan natuurlijk om de terugreis (richting de garage). Ik had al gedacht om een lokale garage aldaar aan te doen alvorens de lange reis terug te rijden. Maar dat moet natuurlijk ook maar net passen. Als dat niet mogelijk is om wat voor reden dan ook, vrees ik dat ik het mankement erger maak agv de lange rit, of misschien motorisch iets wel helemaal verkloot. Ik snap dat het nogal weinig informatie is maar alle suggesties en ideeën zijn welkom.

Edit - toevoeging, verkoper gaat morgen een langere rit maken om te kijken hoe de auto zich houdt. Dit is een mooi gebaar maar het is in schril contrast met de reis die ik huiswaarts zal moeten maken. Volgens de monteur (uit het tel. gesprek) is het alleen problematisch wanneer de motor droog komt te staan / laag in de olie staat. Verkoper heeft aangegeven deze op voorhand te willen afvullen.

[ Voor 12% gewijzigd door 2dope op 29-09-2016 23:16 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Exorcist
  • Registratie: Maart 2002
  • Niet online

Exorcist

Uitdrijvûrrrr!

AnthonyR schreef op donderdag 29 september 2016 @ 20:55:
DAB+ is wel leverbaar op de Clio. Late versies van de phase 1 hadden het ook dacht ik, phase 2 standaard vanaf een ZEN variant.
Ik heb een 2016 model (nou ja, geleverd 2016 dus eind 2015) maar een ZEN variant..? Rij in de Night & Day variant Estate met R-Link.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• melcon
@2dope ik weet niet wat precies je budget is (1800?) maar er staan de wereld aan clio's te koop, ik zou het lekker wat dichterbij zoeken. Voor rond de 1800-2000 zijn in elk geval zat exemplaren te vinden zonder dat er wat groots aan mankeert zo als een lekke koppakking (waarbij je niet moet geloven dat je dat voor 500 kan laten fixen). Ik denk dat als je voor 2000-2500 gaat zoeken je zelfs exemplaren kan vinden met sluitende onderhoudshistorie.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• .Gertjan.
  • Registratie: September 2006
  • Laatst online: 17-02 21:20

.Gertjan.

Owl!

.Gertjan. schreef op woensdag 21 september 2016 @ 17:30:
Nu weet ik dat je geen super-geluid hoeft te verwachten, maar ik heb wel het idee dat er meer uit te halen is. Misschien dat iemand een pointer heeft hoe ik de radio het beste kan instellen? Ik heb loudness/agc uit staan, geluid via de fader/balancer naar het midden gezet en gebruik de equalizer op bass/treble instelling (bass +5, trebble +3). Heb al wat zitten spelen, maar krijg niet echt een goed geluidsbeeld in de auto. Mogelijk dat iemand hier de "perfecte" instelling heeft :)
Inmiddels al wat verder met dit probleem. Een aantal mensen laten luisteren naar de speakers en die gaven aan dat ze echt stuk waren of dat er in ieder geval iets niet goed was. Zeker als je het geluid volledig naar achter zet, dan is het niet om aan te horen.

Mijn vrouw is gisteren naar de dealer bij ons in de stad geweest (zuster vestiging van de dealer waar wij hem gekocht hebben, maar garanties konden bij alle dochters worden geclaimd). Daar kreeg ze te horen: "goh mevrouwtje, u moet ook geen wonderen verwachten en niemand zet zijn geluid volledig naar achter, dus dan is het logisch dat het ruk klinkt. Dus kijk het maar even aan en ga er maar lekker mee rijden...". Zij was not amused en voelde zich ook totaal niet serieus genomen, we komen met een klacht en balanceren het geluid naar achter om te laten horen dat de speakers op zichzelf niet werken, niet omdat we verwachten dat de we dan top geluid hebben, maar rammelende en krakende speakers horen gewoon niet.

Uiteindelijk naar de vestiging gegaan waar we de auto hebben gekocht. Daar heeft men echt de tijd genomen om te luisteren. Ze gaven aan dat het geluid inderdaad niet acceptabel was en dat die speakers waarschijnlijk niet goed zijn. Volgende week gaan ze het fixen, ben de auto een dag kwijt, want de hele deurbekleding moet worden gedemonteerd. Maar ben in ieder geval blij dat ze ons daar wel serieus hebben genomen. Dus dat is weer een min-puntje voor de lokale dealer en een plus-puntje voor de dealer een stad verder op.

The #1 programmer excuse for legitimately slacking off: "My code's compiling"
Firesphere: Sommige mensen verdienen gewoon een High Five. In the Face. With a chair.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• la_fusion
.Gertjan. schreef op vrijdag 30 september 2016 @ 09:18:
[...]

Inmiddels al wat verder met dit probleem. Een aantal mensen laten luisteren naar de speakers en die gaven aan dat ze echt stuk waren of dat er in ieder geval iets niet goed was. Zeker als je het geluid volledig naar achter zet, dan is het niet om aan te horen.

Mijn vrouw is gisteren naar de dealer bij ons in de stad geweest (zuster vestiging van de dealer waar wij hem gekocht hebben, maar garanties konden bij alle dochters worden geclaimd). Daar kreeg ze te horen: "goh mevrouwtje, u moet ook geen wonderen verwachten en niemand zet zijn geluid volledig naar achter, dus dan is het logisch dat het ruk klinkt. Dus kijk het maar even aan en ga er maar lekker mee rijden...". Zij was not amused en voelde zich ook totaal niet serieus genomen, we komen met een klacht en balanceren het geluid naar achter om te laten horen dat de speakers op zichzelf niet werken, niet omdat we verwachten dat de we dan top geluid hebben, maar rammelende en krakende speakers horen gewoon niet.

Uiteindelijk naar de vestiging gegaan waar we de auto hebben gekocht. Daar heeft men echt de tijd genomen om te luisteren. Ze gaven aan dat het geluid inderdaad niet acceptabel was en dat die speakers waarschijnlijk niet goed zijn. Volgende week gaan ze het fixen, ben de auto een dag kwijt, want de hele deurbekleding moet worden gedemonteerd. Maar ben in ieder geval blij dat ze ons daar wel serieus hebben genomen. Dus dat is weer een min-puntje voor de lokale dealer en een plus-puntje voor de dealer een stad verder op.
Goed om te horen dat je klacht wel serieus genomen wordt bij de andere garage. Zelf eigenlijk alleen nog maar positieve ervaringen bij de Renault dealers gehad waar ik ook daadwerkelijk binnen ben geweest.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• .Gertjan.
  • Registratie: September 2006
  • Laatst online: 17-02 21:20

.Gertjan.

Owl!

la_fusion schreef op vrijdag 30 september 2016 @ 09:21:
[...]

Goed om te horen dat je klacht wel serieus genomen wordt bij de andere garage. Zelf eigenlijk alleen nog maar positieve ervaringen bij de Renault dealers gehad waar ik ook daadwerkelijk binnen ben geweest.
Moet zeggen dat ik ook zeer te spreken ben over de dealer in 's-Hertogenbosch. Ben daar 2x geweest voordat we de auto hebben aangeschaft. De eerste keer konden we rijden in de megane estate en clio estate om te kijken wat we qua formaat prettig vonden en de 2de keer hebben we met 2 verschillende megane uitvoeringen mogen rijden om te kijken wat ons het beste beviel (was keus tussen een 130pk uit 2012 of een 115pk uit 2013). Was geen probleem om ze uit te proberen en men nam ruim de tijd voor ons, zelfs in de eerste initiele orientatie fase (we hadden toen al graag een Megane meegenomen, maar ze hadden toen geen model staan wat overeenkwam met onze wensen qua brandstof, opties, bouwjaar en prijs).

Daarnaast hebben ze ook nog een nieuwe APK erop gegooid voordat ik hem meekreeg (verliep in juni, maar hebben toch een nieuwe APK cadeau gedaan). Dus over die dealer ben ik tot nu toe zeer positief. :)

Mijn ouders en broertje rijden ook Renaults en die zijn wel goed te spreken over de vestiging bij ons in de stad. Maar tot nu toe ben ik daar niet zo over te spreken. Toen we een afspraak wilde maken om even naar de speakers te laten kijken, heeft het meer dan een dag geduurd voordat ze terugbelden (werkplaats was bezig toen we contact opnamen, maar zouden ons zsm terugbellen). Daarna het verhaal dat mijn vrouw niet serieus werd genomen toen ze daar was... Dus die hebben echt wel een aantal min-puntjes verzameld. ;)

The #1 programmer excuse for legitimately slacking off: "My code's compiling"
Firesphere: Sommige mensen verdienen gewoon een High Five. In the Face. With a chair.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• 2dope
melcon schreef op vrijdag 30 september 2016 @ 08:28:
@2dope ik weet niet wat precies je budget is (1800?) maar er staan de wereld aan clio's te koop, ik zou het lekker wat dichterbij zoeken. Voor rond de 1800-2000 zijn in elk geval zat exemplaren te vinden zonder dat er wat groots aan mankeert zo als een lekke koppakking (waarbij je niet moet geloven dat je dat voor 500 kan laten fixen). Ik denk dat als je voor 2000-2500 gaat zoeken je zelfs exemplaren kan vinden met sluitende onderhoudshistorie.
Bedankt voor je reactie. Ik was niet eens specifiek op zoek naar een clio, maar dit leek me best wel een buitenkansje. Lage km stand, onderhoudshistorie is aanwezig, recent 'grote' onderdelen vervangen.. En hij ziet er gewoon keurig uit, met een hele mooi RS bodykit (zonder Sjonnie-look :P). Budget is nog wel een stukje hoger maar ik zoek een lichte (stads)auto voor vnl. korte stukken, maar wel een beetje comfort en een beetje luxe, daarvoor leek deze ideaal.

Maar goed ik waardeer je advies,ik moet er voor waken dat ik niet verval in een spiraal van m'n eigen confirmation bias :P

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• melcon
exact! en stadsauto's voor korte stukken zijn er echt zat te vinden, zou ik het echt niet voor ver weg zoeken (hoe mooi het ook lijkt). Heel veel aanbod, maar ook heel veel vraag, desalniettemin echt genoeg te vinden, ook zat genoeg andere merken die leuke stadsauto's hebben in je budget. Voordeel ook als je iets dichtbij koopt en er is wat mee kun je er makkelijk even mee terug. Als je echt specifiek een droom auto zoekt als liefhebber dan zou ik het verder weg zoeken als je niet dichtbij wat kan vinden. Maar ik krijg niet de indruk dat jij dat bent, jij zoekt gewoon een leuke auto waar weinig aan mankeert :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Nico_GTR
2dope schreef op vrijdag 30 september 2016 @ 09:42:
[...]

Bedankt voor je reactie. Ik was niet eens specifiek op zoek naar een clio, maar dit leek me best wel een buitenkansje. Lage km stand, onderhoudshistorie is aanwezig, recent 'grote' onderdelen vervangen.. En hij ziet er gewoon keurig uit, met een hele mooi RS bodykit (zonder Sjonnie-look :P). Budget is nog wel een stukje hoger maar ik zoek een lichte (stads)auto voor vnl. korte stukken, maar wel een beetje comfort en een beetje luxe, daarvoor leek deze ideaal.

Maar goed ik waardeer je advies,ik moet er voor waken dat ik niet verval in een spiraal van m'n eigen confirmation bias :P
Alhoewel ik een Clio van harte aan kan bevelen, en ik volgens mij het exemplaar wel ken waar je het over hebt. Die 500 is te weinig. Kop eraf betekent dat er ook een nieuwe distributieset op moet. Slimste is dan om alweer de waterpomp te vervangen, samen met de pakkingsset voor de motor komt dat op 200 aan materiaal. Dan gaat er vast wel 8 uur in zitten (400 euro). Nieuwe olie en kvs, etc....en het gevaar op meer schade. Nee niet aan beginnen. Staat zat leuks te koop.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• 2dope
Dank heren. Uiteindelijk toch maar van de koop afgezien, vooral door de afstand en mogelijk hoge reparatiekosten. Mocht er zich opnieuw een Clio-buitenkansje voordoen dan meld ik me hier weer :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Josefien
  • Laatst online: 07-10 21:31
Mijn Mégane Break 1.6 16v (K4M motor, DP0 automaatbak) van 2002 heeft nog steeds problemen :/

Stationair loopt de motor niet helemaal goed. Het toerental schommelt een beetje waarbij op bepaalde momenten hij een beetje lijkt te schudden, lichte schuddingen zijn merkbaar als ik in de auto zit. Verder zijn lichte "pufjes" te horen bij de uitlaat tijdens het stationair draaien :/

Nog een ander probleem (wat er al minstens een half jaar inzit) is dat hij soms bij het starten niet aanslaat, ondanks dat de startmotor wel goed ronddraait. Doorstarten heeft dan geen zin omdat hij niet aan zal slaan, maar even contact uit en nog eens starten slaat hij wèl meteen aan. Dit probleem trad op een gegeven moment meermaals per week voor, maar minderde plots weer naar 1-4 keer per maand... lastig om er dan naar te laten kijken :?

Eenmaal rijdend lijkt er niks aan de hand, geen schokken o.i.d.

Dit is het "gepuf" wat uit de uitlaat komt:
YouTube: rec 2016 07 17 21 44

Dit kreeg ik eruit als ik het stationair toerental met een OBDII-dongle en de Torque-app op mijn telefoon uitlees:
Afbeeldingslocatie: https://i.imgur.com/iTO1Iy9l.png

Ik weet niet of het onregelmatig lopen voor of na de 2 (dure) motorreparaties is ontstaan, niet op gelet helaas. Bij de 1e reparatie was de kop gereviseerd en de distributie vervangen omdat een metalen rand v/d nokkenaspoelie afgebroken was en tussen de distributie was gekomen => kleppen krom. De 2e keer gebeurde hezelfde met de 2e nokkenaspoelie... deze keer geluk gehad dat de riem alleen wat versprongen was en er vermogensverlies optrad. Nokkenaspoelies werden vervangen door een verbeterde versie waarbij het randje één geheel was met de poelie i.p.v. gelast. En nieuwe distributieset.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• melcon
Penbobine(s)...

Niet starten zo als omschreven is meestal BDP sensor (stuk c.q. vuil).

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Josefien
Is dat vrij zeker? Als een bobine niet meer goed is, zal het bij het rijden dan niet ook merkbaar moeten zijn? Die bobines zijn namelijk wel vrij duur als het 'm niet blijkt te zijn... moeten er 4 in... :D

http://www.mister-auto.nl...5104_g689_a021245104.html

Er zitten nu iets van 2 of 3 verschillende merken/kleurtjes in

De BDP-sensor... dat ga ik binnenkort bij de garage voorleggen, daar kan ik zelf sowieso niet bij :/ Daarbij is bij de vorige Mégane die sensor ook een keer aan de beurt geweest. Maar symptomen waren toen heel anders... je kon 'm laten aanslaan door simpelweg te blijven doorstarten zonder los te laten. Bij deze gaat dat niet, bij deze moet eerst losgelaten worden. Daarbij kreeg de vorige ook symptomen als tijdens stationair/filerijden plots toerental bijregelen of juist afslaan. Dat heeft deze weer niet :/

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• JBS
  • Registratie: Januari 2004
  • Niet online

JBS

Heb een originele Samsung draadloze telefoon lader gekocht (https://www.conrad.nl/nl/...359_pla-1311299&WT.srch=1) voor in de auto, met zo'n zuignap. Op het raam vind ik 'm niet mooi en niet handig, maar kom er achter dat de 3M plakker aan de onderkant van zo'n rondje waarin je de zuignap kunt bevestigen totaal geen grip heeft op het ribbelige materiaal van het dashboard (plastic/rubber?) van m'n Clio (2015). Iemand dit ook ervaren en een oplossing gevonden?

[ Voor 21% gewijzigd door JBS op 04-10-2016 18:53 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• GGS_206
  • Registratie: Juli 2001
  • Niet online

GGS_206

Oranje!

JBS schreef op dinsdag 04 oktober 2016 @ 18:48:
Heb een originele Samsung draadloze telefoon lader gekocht (https://www.conrad.nl/nl/...359_pla-1311299&WT.srch=1) voor in de auto, met zo'n zuignap. Op het raam vind ik 'm niet mooi en niet handig, maar kom er achter dat de 3M plakker aan de onderkant van zo'n rondje waarin je de zuignap kunt bevestigen totaal geen grip heeft op het ribbelige materiaal van het dashboard (plastic/rubber?) van m'n Clio (2015). Iemand dit ook ervaren en een oplossing gevonden?
Een Proclip aanschaffen. Specifiek voor jouw auto!
Denk dat je er goed aan doet om wel die bobine te vervangen, mijn Megane Break had exact hetzelfde van hoe jij het omschrijft.
Daarna liep die beter

T.net ID. Bekijk het maar es eem..
‹(◕‿◕)›

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• melcon
Josefien schreef op dinsdag 04 oktober 2016 @ 14:10:
Is dat vrij zeker? Als een bobine niet meer goed is, zal het bij het rijden dan niet ook merkbaar moeten zijn? Die bobines zijn namelijk wel vrij duur als het 'm niet blijkt te zijn... moeten er 4 in... :D

http://www.mister-auto.nl...5104_g689_a021245104.html

Er zitten nu iets van 2 of 3 verschillende merken/kleurtjes in

De BDP-sensor... dat ga ik binnenkort bij de garage voorleggen, daar kan ik zelf sowieso niet bij :/ Daarbij is bij de vorige Mégane die sensor ook een keer aan de beurt geweest. Maar symptomen waren toen heel anders... je kon 'm laten aanslaan door simpelweg te blijven doorstarten zonder los te laten. Bij deze gaat dat niet, bij deze moet eerst losgelaten worden. Daarbij kreeg de vorige ook symptomen als tijdens stationair/filerijden plots toerental bijregelen of juist afslaan. Dat heeft deze weer niet :/
Niets is zeker in het leven ;) Er zitten niet voor niets 3 verschillende merken / kleurtjes in, uiteindelijk gaat wat er origineel in zit vroeg of laat stuk. Die met de groene stickertjes zijn de goeie die niet zo maar stuk gaan (Sagem is grijs = troep, de bruine kapjes zijn valeo en dan weet je het niet (kan van alles zijn), zwarte kapjes zijn of denso of beru en zijn in principe ook goed).

Het lastige is uiteraard dat er waarschijnlijk maar 1 defect is en je weet niet welke en om ze alle 4 te vervangen is wat prijzig. Wat ik persoonlijk altijd doe als je niet goed genoeg kan uitlezen is gewoon 1 nieuwe bestellen. Dan wissel je 1 voor 1 tot de motor mooi loopt, beginnende bij de penbobines met grijze kapjes als ze nog aanwezig zijn.

In elk geval wat je omschrijft en laat zien is het vrijwel zeker een pen-bobine. Dat uit zich in plofjes in de uitlaat en stationair schommelen. Tijdens rijden merk je daar niets van, auto rolt wel door als er af en toe een ontsteking gemist wordt en de motor dus ook. Tijdens stationair is dat een ander verhaal waardoor je het schommelen krijgt.

Je start probleem is wel wat lastiger, kan nog steeds de BDP sensor zijn maar het kan ook de start blokkering zijn die er niet af gaat. Gezien het om een break gaat heb je nog het oude model met sleutel neem ik aan? De ring rond het contact slot die de chip op de sleutel uitleest gaat wel eens stuk, dan gaat de start-blokkering er niet af en kun je starten wat je wil maar aangaan zal die niet. Dan kan opnieuw sleutel er in stoppen inderdaad soalaas bieden. Andere optie is dat de chip los zit in je sleutel (zwart vierkant blokje heel klein) en niet altijd goed uitgelezen kan worden.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Josefien
Ik heb even gekeken wat voor kleur bobines er nu in zitten... zwart, zwart, bruin en zwart met wit stickertje en ronde bovenkant :D

Geen grijze Sagem's :/

Afbeeldingslocatie: https://i.imgur.com/Q6SuQ8Il.jpg

De startonderbreker... zou als hij de sleutel een keer niet kan lezen het rode lampje op het dashboard niet snel moeten knipperen i.p.v. uitgaan? Ik ga er op lettten als hij de volgende keer weer niet start...

Het plastic blokje in de sleutel zit nog op z'n plek, net gecheckt :D

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Josefien
Na een paar kilometers rijden is hij verder verslechterd :/ Trillen tijdens stationair draaien is nog erger/vaker geworden en hij schokte tijdens het rijden in de Beneluxhtunnel bij helling-op nadat ik na even gas los weer gas gaf :/

Ik ga even een bobine halen bij de automaterialenzaak en ze een-voor-een uitwisselen, kijken of het probleem daarmee verhelpt...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Josefien
Ik heb nog een groter probleem nu... :'(

Ik heb bij de Slager B.V. één bobine gekocht... bijna €45,-... een Beru... :/

Daarna eerst de bruine (3e) omgewisseld... probleem bestond nog steeds... dus oude weer terug. Daarna besloot ik de 1e te gaan omwisselen... opeens liep hij toen zo'n 1750 rpm stationair terwijl hij reeds warm was (dus niet in opwarmprogramma) :| Ik zette toen dus de oude bobine terug... nog steeds 1750 rpm :'(

Vervolgens eens goed kijken of ik niet per ongeluk iets anders los had gemaakt... toen viel me dit op:

Afbeeldingslocatie: https://i.imgur.com/Cwd2lBHl.jpg

Afbeeldingslocatie: https://i.imgur.com/Hn5P1kYl.jpg

Hij zat met kit vastgemaakt en dat is losgeraakt :/ Er staat productnummer 7700101762 op. Een snelle Google levert op dat het een luchtdruksensor is.

https://www.winparts.nl/s...ogteregelaar/p471427.html

Niet een goedkope ook... :/ En er hoort blijkbaar een uitstekend stukje op te zitten wat dus blijkbaar ooit afgebroken is geweest en met kit is "gerepareerd" :/ Het afgebroken stuk zit nog steeds in dat gat :/

Als deze sensor los ligt, gaat het blok nòg beroerder lopen en heel erg trillen, tot niet rijdbaar aan toe :'( En een hoop gesis ook... :'(
[YouTube: https://youtu.be/s3EGQL6Nd3Y]

Om toch even thuis te komen heb ik 'm met ducttape vastgezet, maar dat blijft natuurlijk niet goed... :|
Afbeeldingslocatie: https://i.imgur.com/Up5ibChl.jpg

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Nico_GTR
Josefien schreef op woensdag 05 oktober 2016 @ 18:57:
Ik heb nog een groter probleem nu... :'(

Ik heb bij de Slager B.V. één bobine gekocht... bijna €45,-... een Beru... :/

Daarna eerst de bruine (3e) omgewisseld... probleem bestond nog steeds... dus oude weer terug. Daarna besloot ik de 1e te gaan omwisselen... opeens liep hij toen zo'n 1750 rpm stationair terwijl hij reeds warm was (dus niet in opwarmprogramma) :| Ik zette toen dus de oude bobine terug... nog steeds 1750 rpm :'(

Vervolgens eens goed kijken of ik niet per ongeluk iets anders los had gemaakt... toen viel me dit op:

[afbeelding]

[afbeelding]

Hij zat met kit vastgemaakt en dat is losgeraakt :/ Er staat productnummer 7700101762 op. Een snelle Google levert op dat het een luchtdruksensor is.

https://www.winparts.nl/s...ogteregelaar/p471427.html

Niet een goedkope ook... :/ En er hoort blijkbaar een uitstekend stukje op te zitten wat dus blijkbaar ooit afgebroken is geweest en met kit is "gerepareerd" :/ Het afgebroken stuk zit nog steeds in dat gat :/

Als deze sensor los ligt, gaat het blok nòg beroerder lopen en heel erg trillen, tot niet rijdbaar aan toe :'( En een hoop gesis ook... :'(
[video]

Om toch even thuis te komen heb ik 'm met ducttape vastgezet, maar dat blijft natuurlijk niet goed... :|
[afbeelding]
Ja dat is dan toch vervangen. Die zijn inderdaad duur, maar zonder die sensor gaat de auto in een soort van noodloop omdat hij dan niks weet over de lucht die aanwezig is om te helpen bij de verbranding van je benzine. Gevolg is dat hij ervan uitgaat dat je te weinig lucht hebt en dus minder gaat inspuiten etc.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Josefien
Nico_GTR schreef op woensdag 05 oktober 2016 @ 22:59:
[...]

Ja dat is dan toch vervangen. Die zijn inderdaad duur, maar zonder die sensor gaat de auto in een soort van noodloop omdat hij dan niks weet over de lucht die aanwezig is om te helpen bij de verbranding van je benzine. Gevolg is dat hij ervan uitgaat dat je te weinig lucht hebt en dus minder gaat inspuiten etc.
Is die sensor een vaak stukgaand onderdeel? Zo niet, zat ik te denken om er morgen eentje op de sloop te zoeken :D Dat is vast goedkoper en kan ik er meteen weer mee rijden. Bestellen duurt anders weer enkele dagen :/

Ik hoop wel dat ik het afgebroken stuk van de bestaande sensor uit dat gat kan krijgen, anders kan ik alsnog geen ander exemplaar plaatsen...

[ Voor 9% gewijzigd door Josefien op 05-10-2016 23:34 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• melcon
Die map sensor kun je zeker weten op de sloop vinden, die is hetzelfde voor elke K4/K7 motor. Wel echt super slecht dat iemand die ooit heeft vast gekit. Je tape oplossing is prima voor nood tot je een ander hebt. Op het moment dat die los ligt zuigt de motor gewoon een partij valse lucht, daardoor gaat die idd zo hoog lopen stationair (je ecu kan niets doen om het terug te regelen, je omloop klep zal zelfs dicht staan).

Op de foto lijkt er niets meer in het gat te zitten, mocht er nog wel wat achtergebleven zijn dan pak je een platte schroevendraaier, die steek je er doorheen en dan wip je het restant er uit, zou geen moeite moeten zijn. Zorg wel dat je de schroeven draaier er door heen doet zodat die er onder komt (en pak geen te dikke schroevendraaier :+ :P ). Wat Nico zegt klopt deels, als je hem afkoppelt gaat die inderdaad in noodloop. Als die los is uit het inlaatspruitstuk (dat zwarte stuk plastic) dan meet die nog steeds de lucht maar niet meer de lucht in het inlaatspruitstuk en deze heeft die juist nodig om te regelen.

De penbobine zou ik nog even achter de hand houden, die plofjes uit de uitlaat krijg je niet door een los liggende map sensor maar echt door een defecte pen bobine.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Nico_GTR
Josefien schreef op woensdag 05 oktober 2016 @ 23:31:
[...]

Is die sensor een vaak stukgaand onderdeel? Zo niet, zat ik te denken om er morgen eentje op de sloop te zoeken :D Dat is vast goedkoper en kan ik er meteen weer mee rijden. Bestellen duurt anders weer enkele dagen :/

Ik hoop wel dat ik het afgebroken stuk van de bestaande sensor uit dat gat kan krijgen, anders kan ik alsnog geen ander exemplaar plaatsen...
Ja gewoon van de sloop halen!

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Josefien
Ik laat 'm dan nu nog even met duct-tape vastzitten en ga vanmiddag even langs de sloop op zoek naar een andere sensor :D

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Josefien
Het goede nieuws:
Het schokken tijdens het stationair draaien lijkt opgelost te zijn nadat ik 's avonds nog even de bobines een-voor-een heb omgewisseld voor de nieuwe... bij (toch) de 3e stopte het schokken en verdwenen de plofjes uit de uitlaat zo goed als helemaal :D

Het slechte nieuws:
Van een vervangende MAP-sensor is nog niks gekomen, gaat naar morgen. Ik heb namelijk een blooper gemaakt wat dat betreft :$ Het stukje afgebroken plastic v/d oude sensor was in het inlaatspruitstuk gevallen en de ANWB moest dat weer eruit halen door de boel te demonteren :$

Het lange verhaal...
Nou... begin ik eens met de blooper... ehmm... het afgebroken stukje van de bestaande sensor was in het gat v/h inlaatspruitstuk gevallen nadat ik 'm aanraakte met een schroevendraaier :'( Daarna nog lang geprobeerd te vissen met pincetten, ook m'n wenkbrauw-pincetjes ervoor gebruikt, maar kreeg 'm er niet meer uit :'( En ik durfde 'm niet te starten omdat dat stuk plastic dan de motor ingezogen wordt en mogelijk schade veroorzaakt.

Ik probeerde eerst nog zelf het inlaatspruitstuk te demonteren, maar dat lukte me niet... wist niet hoe het moest. Na de bouten gelost te hebben zat 'ie ergens nog vast bij de gasklep :/

Dus toen uiteindelijk de ANWB het inlaatspruitstuk los laten maken, was 'ie bijna een uur mee bezig incl. terugzetten. Ondertussen wel goed gekeken hoe hij het deed... blijkbaar moest ook de gasklep los + alles eromheen :P En de MAP-sensor, die maakte hij met een tie-wrap vast :o

Aangezien ANWB-meneer er toch was, nog even gevraagd hoe het zat over het onregelmatig lopen... daar had hij geen antwoord op behalve naar de garage brengen. Hij zei dat de bobines het niet kunnen zijn omdat ze wel of niet werken, als ze niet werken loopt het blok permanent op 3 cilinder zei hij, niet "een beetje". En dat de auto nu veilig was om mee te rijden.

Prima, dacht ik. Dus ik rijden... binnen de 100km liep hij steeds slechter en slechter :/ Aanvankelijk alleen stationair schokken. Daarna schokte hij bij gas geven onder de 2000 rpm en in de avond ging hij zelfs bij 100km/u op de snelweg schokken, zo lang dat het motorstoringslampje ging knipperen :/ Eventjes was 'ie bijna onberijdbaar en stationair schokte hij nog erger dan daarvoor.

Na het knipperen v/d storingslamp was deze foutmelding in de Torque-app zichtbaar:
Afbeeldingslocatie: https://i.imgur.com/IKvKClnl.png

Toen besloot ik 'm ergens in de stad langs de weg stil te zetten en nog eens de bobines één voor één te wisselen... bij de 3e (blijkt toch die bruine :o ) verdween het schokken :D Ook de plofjes uit de uitlaat zijn zo goed als verdwenen :D Opeens werd 'ie weer berijdbaar :D De resterende 20km naar huis toe deed 'ie zonder problemen.

Wel schommelt het toerental stationair nog wat tussen 730-800 rpm, maar de auto trilt niet meer zo erg als daarvoor :) De maximale pieken en dalen in het toerental zijn ook wat minder geworden.

Afbeeldingslocatie: https://i.imgur.com/2MjZP32l.png

Wat me trouwens opvalt nadat de ANWB-meneer de gasklep los heeft gehad, is dat het gaspedaal sindsdien na lang loslaten wat blijft "hangen" in de bovenste stand, komt een soort "klik" vandaan bij het weer intrappen. Geen idee wat het is...
melcon schreef op donderdag 06 oktober 2016 @ 07:44:
Op de foto lijkt er niets meer in het gat te zitten, mocht er nog wel wat achtergebleven zijn dan pak je een platte schroevendraaier, die steek je er doorheen en dan wip je het restant er uit, zou geen moeite moeten zijn. Zorg wel dat je de schroeven draaier er door heen doet zodat die er onder komt (en pak geen te dikke schroevendraaier :+ :P ).
Er zat dus nog wel een stukje afgebroken plastic in... toen ik dat aanraakte viel het in het gat v/h inlaatspruitstuk... kreeg 'm er zelf niet meer uit :F

[ Voor 8% gewijzigd door Josefien op 06-10-2016 22:34 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Nico_GTR
Maar toerental is nooit strak 800 tpm. ;)

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• gekkie
  • Registratie: April 2000
  • Laatst online: 22:19
"single cylinder misfire" klinkt in iedergeval nog vriendelijk, toen ik m'n statuscode voor de laguna op zocht was het een "catastrophic misfire" klonk uiteindelijk beroerder dan het was. Zelfde probleem van lopen op 3 cylinders en er was 1 pen bobine defect. Uiteindelijk ze allemaal maar vervangen (de rest zelf). Viel me vooral op hoeveel vervangende codes er voor die krengen in omloop zijn.

[ Voor 11% gewijzigd door gekkie op 07-10-2016 00:20 ]

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• melcon
Je zou toch denken dat z'n ANWB meneer wel ervaring heeft met pen bobines, juist die veroorzaken slecht lopen. Wellicht komt die ze alleen tegen als ze al echt stuk zijn (en de auto dus al op 3 cilinders loopt) en mensen dan de ANWB bellen. In elk geval, pen bobines kunnen dus wel degelijk nog goed genoeg werken dat je het alleen bij stationair rijden merkt.

Dat stukje afgebroken is wel lullig :o dan zit er inderdaad niets anders op dan het hele inlaat spruitstuk te demonteren :P dat beetje schommelen in toeren is niet zo erg, wat Nico al zegt, het is nooit 800 +/- 0 rpm ;)

[ Voor 9% gewijzigd door melcon op 07-10-2016 08:42 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• johnwoo

johnwoo

3S-GTE

Die stationair is inderdaad prima. Een ECU kan best strak afgesteld worden (zeker fabrieks-ECU's zijn dat), maar het blijft een feedback loop van een mechanisch systeem wat je nooit 100% op een vast toerental krijgt zoals bij bv. een elektromotor wel kan.

De built motor in mijn Toyota heeft hete nokken, daardoor zwabbert de stationair zomaar 200rpm op en neer. CO/lambda-meting is daardoor ook lastig; het gemiddelde zit altijd wel netjes onder de norm, maar het varieert met de seconde en dus zie je ook wel eens (kort) te hoge waardes voorbij komen, wat de APK soms spannend maakt :+

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• melcon
Draait vast ook iets hoger als 800 toeren stationair ;)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Josefien
Ik heb vandaag een MAP-sensor bij de sloop gehaald en erop gezet. Kostte niks. Bij het afrekenen: "alleen een stekkertje? Mag je zo meenemen" :D

De auto heeft overigens nog een ander probleem: in koude toestand draaide hij even heel beroerd direct na het starten (stotteren/trillen) waarna hij steevast 1800 rpm bleef draaien stationair :o Pas na zo'n 10km normaliseerde dat :o Tijdens rijden echter geen schokken meer.

Ergens in het gebied v/h inlaatspruitstuk en de gasklep is gesis (aanzuiging valse lucht?) te horen... maar niet bij de sensor... :/

En dit:
Wat me trouwens opvalt nadat de ANWB-meneer de gasklep los heeft gehad, is dat het gaspedaal sindsdien na lang loslaten wat blijft "hangen" in de bovenste stand, komt een soort "klik" vandaan bij het weer intrappen. Geen idee wat het is...
... is heel erg geworden... na stilstaan bij een stoplicht moet ik erg hard het pedaal door die "klik" heen trappen voordat 'ie weer normaal aanvoelt :/ Gaskabel zit nergens klem, al gekeken. Bij het met de hand bedienen v/h hendeltje aan de gasklep lijkt ook een soort "obstakel" voelbaar. Maar kan niet zien wat het is, zit niks zichtbaars in de weg. Waarschijnlijk heeft ANWB-meneer toch iets niet helemaal goed in elkaar gezet? Daarvoor was dit er namelijk niet... :/

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• gekkie
  • Registratie: April 2000
  • Laatst online: 22:19
Je wordt nog eens een volledig zelf geschoolde monteur zo.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• melcon
Het gesis is denk ik je luchtomloop klep, die regelt je stationair toerental, die kun je ook horen als je goed luistert. (dus dat is normaal).

Lijkt me duidelijk dat je gasklep ergens blijft haken, niet goed in elkaar gezet dus als het voor die tijd niet zo was. Gaskabel volgt het juiste traject? hoeft niet per se klem te zitten om rare problemen te veroorzaken.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Josefien
De gaskabel loopt nog via de juiste plek. Hij zit eigenlijk in een soort buisje en loop dan via een gat met een klemmetje naar de gasklep. Dat zit allemaal nog zoals het daarvoor ook zat :D

Ik merk dat hoe langer je het gaspedaal niet heb aangeraakt terwijl de motor draait, hoe vaster hij zit. Zaterdagavond stond hij op een parkeerplaats wat langer stationair te draaien waarna ik letterlijk op het gaspedaal moest stampen om 'm weer los te krijgen :/

Verder zit er nog meer vreemd gedrag in... bij koude motor draait hij stationair stug tegen de 1800 toeren en pas na zo'n 50km wordt dat weer enigszins normaal. Bij het afremmen voor bijv. een stoplicht merk ik ook dat hij flink bij probeert te regelen terwijl ik afrem. Dat gebeurt met schokken tijdens het terugschakelen, automaat is dan namelijk allang uit zijn opwarmprogramma. Hoe voelt hetzelfde als tegelijk gas geven en remmen. Dit kan niet goed zijn voor de automaatbak... nog los van dat 'ie met 1800 rpm in de D wordt gezet... :/

Verder valt me ook op dat waar hij normaal (volgens de verbruiksmeter) vanaf ongeveer 1500 rpm bij gas los de brandstofinspuiting stopt (zodat je op de motor kan remmen), dit nu niet meer gebeurt... hij blijft bij losgelaten gaspedaal doorgaan... ik kan in de 4e versnelling constant 60km/u blijven rijden zonder het gaspedaal aan te raken... :/ En bij het afremmen merk ik dat hij probeert door te duwen... blijft nog steeds brandstof verbruiken volgens de meter ook...

Verbruik is trouwens ook flink gestegen... bij dezelfde rijstijl deed hij plots 1 op 11 i.p.v. normaal 1 op 13 :o

Ik vrees dat de garage er toch een keer naar moet gaan kijken. Hij lijkt steeds vreemder te worden :/

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Nico_GTR
Is de gasklep zelf al eens schoongemaakt?

En heeft een Megane nog een kabel? Zelfs ik heb drive by wire en mijn auto is niet bepaald nieuw te noemen.

Maar verder gaat het zeer goed Josefien, je bent er bijna! Voor een fractie van de prijs die de garage rekent. ;)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Josefien
De gasklep is een paar maanden geleden al eens gereinigd bij de garage. Lijkt me niet dat vervuiling in zo'n korte tijd een probleem kan zijn?

Deze Mégane heeft nog een mechanische gaskabel: een staalkabeltje in een buisje die het gaspedaal verbindt met het hendeltje op de gasklep :D

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• melcon
Lijkt me duidelijk dat je gasklep blijft hangen en niet terug keert in nul-positie... als je het zelf niet aan durft zou ik er even door een garage naar laten kijken. Dit verklaart ook het 1800 toeren en door duwen verhaal.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• DennusB
  • Registratie: Mei 2006
  • Niet online
Jeej, m'n nieuwe Megane is officieel besteld. Over een paar maandjes kan ik me ook in dit topic aansluiten :)

Owner of DBIT Consultancy | DJ BassBrewer

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• KillaZ
  • Registratie: Augustus 2004
  • Laatst online: 00:16
DennusB schreef op dinsdag 11 oktober 2016 @ 07:07:
Jeej, m'n nieuwe Megane is officieel besteld. Over een paar maandjes kan ik me ook in dit topic aansluiten :)
Wat is de verwachte levertijd? :)

K to the KillaZ

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DennusB
  • Registratie: Mei 2006
  • Niet online
KillaZ schreef op dinsdag 11 oktober 2016 @ 10:13:
[...]

Wat is de verwachte levertijd? :)
3 maanden ongeveer :)

Owner of DBIT Consultancy | DJ BassBrewer

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Nico_GTR
Josefien schreef op maandag 10 oktober 2016 @ 23:27:
De gasklep is een paar maanden geleden al eens gereinigd bij de garage. Lijkt me niet dat vervuiling in zo'n korte tijd een probleem kan zijn?

Deze Mégane heeft nog een mechanische gaskabel: een staalkabeltje in een buisje die het gaspedaal verbindt met het hendeltje op de gasklep :D
Dan blijft je gasklep gewoon hangen.

Maar ja, ik heb een Clio uit 2001 met elektronica in de smoorklep. En in het gaspedaal. Dus ja....sta der een beetje van te kijken.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Josefien
melcon schreef op dinsdag 11 oktober 2016 @ 07:05:
Lijkt me duidelijk dat je gasklep blijft hangen en niet terug keert in nul-positie... als je het zelf niet aan durft zou ik er even door een garage naar laten kijken. Dit verklaart ook het 1800 toeren en door duwen verhaal.
De auto is vanmiddag bij de garage geweest, zonder resultaat. Ging er aanvankelijk heen om de voorwielen te laten balanceren omdat het stuur trilde nadat ik een tijdje geleden een stoepje raakte en een loodje was verdwenen :/

Daarna nog naar deze problemen laten kijken. Daarbij is de gasklep los geweest, nagekeken en schoongemaakt. Volgens hen niks mis met de gasklep. Maar het heeft niet geholpen... koud nog steeds 1800 rpm ;( En het probleem van het vastzittend gaspedaal kon niet worden gereproduceerd door hen. Helaas, na 20km kwam het vastzitten weer terug, maar toen was de garage al gesloten...

Voor de rest weten ze ook niet wat er aan de hand is. Ze willen de stappenmotor op de gasklep gaan vervangen i.v.m. het hoge toeren draaien om te kijken of dat wat uithaalt. Vragen ze wel zo'n €230,- voor :/ Heb het niet laten doen :/

Die stappenmotor zit voor zover ik kan zien met maar 2 schroefjes vast en het onderdeel kost online nog minder dan de helft van wat zij vragen. Op de sloop vast nog minder, hoewel ze er vandaag niet meer waren... waar het in zat was het reeds weg...

Zou het inderdaad nut hebben om de stappenmotor te vervangen? En zijn er nog "valkuilen" om het zelf te vervangen (zoals onderdeeltjes die in gaatjes vallen waar ze niet meer uit kunnen :+ ) of is het een kwestie van de schroefjes lossen, oude eruit en nieuwe erin?
Nico_GTR schreef op dinsdag 11 oktober 2016 @ 13:45:
[...]

Dan blijft je gasklep gewoon hangen.

Maar ja, ik heb een Clio uit 2001 met elektronica in de smoorklep. En in het gaspedaal. Dus ja....sta der een beetje van te kijken.
De gasklep is vanmiddag door de garage nagekeken en schoongemaakt, die konden niets eraan vinden. En kunnen niet echt een duidelijke oorzaak aanwijzen wat het probleem veroorzaakt. Ze hebben alleen een vermoeden dat de stappenmotor niet meer goed is, maar vervangen het tegen een vrij stevige prijs, dus niet laten doen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• hostler
  • Registratie: Juni 2009
  • Laatst online: 13-09 16:56

hostler

Yeahhh dude!

Clio 2 RS fase1 heeft ook een gasklep met kabel. Door slijtage in de gasklep ontstaat er speling en daardoor kan de vlinderklep iets blijven hangen. Bij een tikje op het gaspedaal valt deze weer netjes terug.

Dit probleem heb ik dus op mijn RS. Vooral als het koud is of net geregend heeft blijft hij nog wel eens hangen rond de 1800 tot 1500 toeren.

Misschien zelfde probleem als bij jou?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• merauder
  • Registratie: November 2005
  • Laatst online: 08-10 14:02
Hallo Renault liefhebbers,

Ik ben zelf op dit moment in de markt voor een gezinsauto. Op dit moment bezit ik een Citroen C3 uit 2013 en hoewel dit een auto is die prima bevalt, begint hij toch wel een beetje te klein te worden voor ons gezin, zeker nu numero deux er ook aan zit te komen!

Omdat ik zelf het nut er niet meer van inzie om heel veel geld in een auto te stoppen overweeg ik nu een Megane 3 Estate Dci zo van rond het bouwjaar 2012 / 2013 met ca. rond de 100dkm op te teller. Voor relatief weinig geld zijn er erg complete uitvoeringen te vinden, zijn deze auto's ruim en belangrijker, pas ik er met mijn lichaamsbouw goed in. Auto's waar ik met mijn lengte ( 2 M) echt goed in pas zijn helaas een beetje dungezaaid.

Echter is mijn ervaring met Renault vooral een beetje met mixed-feelings. Een aantal jaar geleden was ik in het bezit van een Megane 2 1.5 Dci uit 2003, en hoewel deze auto zo ongeveer bekend stond als armaggedon viel het in de praktijk reuze mee. Zo was de enige keer dat ik stilstond langs de snelweg te wijten aan een lekke band, had ik vooral te maken met storingsmeldingen die ik dankzij een Snapp-on van Marktplaats er uit kon gooien en bleef het rijden ondanks dat de auto 7e hands was met een discutabele onderhouds historie. Wat ik wel veel vervangen heb zijn de draagarmen. Die vlogen er nog wel eens uit =)

Echter hoor ik nu wel steeds meer geluiden dat Renault een stevige kwaliteitsslag heeft gemaakt, maar hoor ik vooral veel borrelpraat over hoe slecht zo'n Megane nog steeds is. Is mijn angst gegrond, of zijn het gewoon degelijke auto's geworden?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Nico_GTR
merauder schreef op woensdag 12 oktober 2016 @ 00:18:

Ik ben zelf op dit moment in de markt voor een gezinsauto. Op dit moment bezit ik een Citroen C3 uit 2013 en hoewel dit een auto is die prima bevalt, begint hij toch wel een beetje te klein te worden voor ons gezin, zeker nu numero deux er ook aan zit te komen!

Omdat ik zelf het nut er niet meer van inzie om heel veel geld in een auto te stoppen overweeg ik nu een Megane 3 Estate Dci zo van rond het bouwjaar 2012 / 2013 met ca. rond de 100dkm op te teller. Voor relatief weinig geld zijn er erg complete uitvoeringen te vinden, zijn deze auto's ruim en belangrijker, pas ik er met mijn lichaamsbouw goed in. Auto's waar ik met mijn lengte ( 2 M) echt goed in pas zijn helaas een beetje dungezaaid.

Echter is mijn ervaring met Renault vooral een beetje met mixed-feelings. Een aantal jaar geleden was ik in het bezit van een Megane 2 1.5 Dci uit 2003, en hoewel deze auto zo ongeveer bekend stond als armaggedon viel het in de praktijk reuze mee. Zo was de enige keer dat ik stilstond langs de snelweg te wijten aan een lekke band, had ik vooral te maken met storingsmeldingen die ik dankzij een Snapp-on van Marktplaats er uit kon gooien en bleef het rijden ondanks dat de auto 7e hands was met een discutabele onderhouds historie. Wat ik wel veel vervangen heb zijn de draagarmen. Die vlogen er nog wel eens uit =)

Echter hoor ik nu wel steeds meer geluiden dat Renault een stevige kwaliteitsslag heeft gemaakt, maar hoor ik vooral veel borrelpraat over hoe slecht zo'n Megane nog steeds is. Is mijn angst gegrond, of zijn het gewoon degelijke auto's geworden?
Die ex lease dingen hebben goed onderhoud gehad dus daar hoef je al niet echt op te letten. Enige is veelal dat als ie rammelt in het interieur je beter een andere kunt zoeken. Er lijkt een serie te zijn geweest die dat heeft.
Verder.....mja als je een van de meest sketchy Renaults hebt gehad qua motor en elektronica en daar nog niet eens echt ontevreden over kon zijn.
Dan gaat deze de beste auto zijn die je ooit hebt gehad. O-)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• melcon
Welke stappenmotor zit er in? deze denk ik?
Afbeeldingslocatie: https://www.winparts.nl/motordelen-toebehoren/nullast-regelklep-stappenmotor/renault/clio-i-b-c57-5-357-bouwjaar-1990-05-1998-09/c1155-436-11863/nullastregelklep-luchttoevoer/p278536_900_900/nullastregelklep-luchttoevoer.jpg
Dat is idd stekker los, 2 schroeven los en de nieuwe omgekeerde volgorde. Als die blijft hangen in de open stand dan gaat die ook richting de 1500-1800 toeren stationair en blijft die duwen onder dat toerental. Het vast zitten van het gaspedaal is in elk geval echt niet goed, dat betekent dat er ergens iets klemt. Het lijkt anders te zijn als bij hostler (die kan hem met een tikje los krijgen). Zo als je het omschrijft klinkt het mij in de oren alsof deze garage er niet zo veel zin in heeft om er goed naar te kijken, wellicht naar een andere gaan? Of proberen of je iemand in de buurt kan vinden die er in z'n vrije tijd even naar wil kijken?

@merauder, als je heel veel auto wil voor weinig geld dan zit je bij de megane 3 estate wel goed ja, veel aanbod en allemaal goed uitgerust. Op betrouwbaarheidsgebied mankeert er eigenlijk niets aan (zo wel de benzine's als de diesels). Uiteraard hebben ze wel hun dingetjes, radio's zijn b.v. een aandachtspuntje. Voor de rest kentekenverlichting achterklep (iets met water + stekker = roest, kabel + stekker vervangen om het te fixen, nieuwe stekker dicht beter af. klusje kun je zelf doen). Als je gaat zoeken kom je uiteraard wel wat mensen tegen met ergere problemen maar dat geld voor alle auto's, als je een probleem hebt mag de hele wereld het weten. Als het goed is,... ja dan niet altijd :P

Waar ik verder bij de megane op zou letten, de GT line heeft andere stoelen als de "gewone" meganes. Ik zou ze allebei proberen, ik vind persoonlijk de GT line stoelen veel beter maar ken genoeg mensen die de voorkeur geven aan de gewone stoelen. Onderstel idem, GT line is wel een stukje stugger en dat moet je liggen.Als je nu in een citroen rijdt kan ik me voorstellen dat je dat echt te stug vind.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• PauseBreak
Nico_GTR schreef op woensdag 12 oktober 2016 @ 03:04:
[...]

Die ex lease dingen hebben goed onderhoud gehad dus daar hoef je al niet echt op te letten. Enige is veelal dat als ie rammelt in het interieur je beter een andere kunt zoeken. Er lijkt een serie te zijn geweest die dat heeft.
Verder.....mja als je een van de meest sketchy Renaults hebt gehad qua motor en elektronica en daar nog niet eens echt ontevreden over kon zijn.
Dan gaat deze de beste auto zijn die je ooit hebt gehad. O-)
Dat is niet helemaal waar. Juist bij leasewagens wordt echt wel beknibbeld op onderhoud zodra dat kan. ALTIJD goed de onderhoudsgeschiedenis doorspitten, en ook zeker even kijken of het grote onderhoud netjes en op tijd is gedaan want dat wordt bij sommige leasemaatschappijen wel eens uitgesteld en dan gaat ineens de auto er vervroegd uit. Dat is mooi balen als je daar niet op hebt gelet.

Nee, merp!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• johnwoo

johnwoo

3S-GTE

merauder schreef op woensdag 12 oktober 2016 @ 00:18:

(...) overweeg ik nu een Megane 3 Estate Dci zo van rond het bouwjaar 2012 / 2013 met ca. rond de 100dkm op te teller. (...) of zijn het gewoon degelijke auto's geworden?
Ik ben erg tevreden met de mijne. Het is zoals je zegt erg veel auto (zowel qua ruimte als qua uitrusting) voor relatief weinig geld. Het mes snijdt natuurlijk wel aan twee kanten: hou er rekening mee dat je, als je er straks zeg 3 jaar mee gereden hebt en er staat 2 ton op de teller, ook nog maar weinig voor terug zal zien...

Qua betrouwbaarheid; ik heb de mijne nu 1,5 jaar en 45dkm, en heb eigenlijk nog maar één echt probleem gehad waardoor de motor steeds in noodloop sprong, bleek uiteindelijk een niet goed gangbare EGR-klep te zijn. Was even lastig troubleshooten maar uiteindelijk een relatief onschuldig iets en simpele fix.

Verder zijn er wel een paar kleine dingetjes, maar die zijn (voor mij althans) niet onoverkomelijk:
- De TomTom en radio zijn, buiten dat ze hun info op hetzelfde schermpje zetten, volledig aparte systemen. Je kunt de erg fijne TomTom-joystick niet gebruiken om de radio te bedienen (en de radiobediening zelf is geen schoolvoorbeeld van ergonomie). Het had een enorme verbetering geweest als dat wel had gekund.
- De strip onderaan de buitenkant van de bestuurdersportier resoneert bij mij ietwat bij het dichtslaan van de deur (typisch iets waar veel VAG-rijders over vallen en beginnen over "Duitse degelijkheid"). Mij stoort het niet zo (althans niet voldoende om op zoek te gaan hoe dat ding vast zit of welk schroefje het precies is :P)

Daartegenover staat dat je voor een zachte prijs een hele ruime auto rijdt, zonder veel technische problemen, vol mooie extra's, die er ook nog leuk uitziet (zeker de facelift en GT-Line), en met de 1.5dCi in de praktijk best 1 op 20 gemiddeld kunt halen (niet slecht voor zo'n formaat auto). Snel is 'ie overigens niet, maar dat weet je als je voor zo'n eco-motor kiest.
melcon schreef op woensdag 12 oktober 2016 @ 08:58:
[...]

Waar ik verder bij de megane op zou letten, de GT line heeft andere stoelen als de "gewone" meganes. Ik zou ze allebei proberen, ik vind persoonlijk de GT line stoelen veel beter maar ken genoeg mensen die de voorkeur geven aan de gewone stoelen. Onderstel idem, GT line is wel een stukje stugger en dat moet je liggen.Als je nu in een citroen rijdt kan ik me voorstellen dat je dat echt te stug vind.
Ik heb geen "gewone" gereden, maar vind de GT-Line niet erg stug geveerd. Wat mij betreft een prima compromis tussen comfort maar toch niet te wobbelig/zacht. Van de andere kant, mijn andere auto's zijn een MR2 met sportieve veren en dikkere anti-rollbars en strut-tower braces, en een 206 Quiksilver, beide nogal stuiterbakken, dus misschien is mijn referentiekader anders dan gemiddeld :+ Daarbij rij ik vrijwel alleen asfaltwegen.

De GT-Line stoelen vind ik heel erg fijn, je zit er goed "in" dankzij de dikke zijwangen, maar de zit- en rugvlakken zijn niet erg hard. Prima ondersteuning en comfort! Ik zit er wel eens 1100km op 1 dag in, zonder problemen. Als ik één minpunt zou moeten noemen, dan is het dat mijn bovenbenen (die relatief lang zijn) flink uitsteken voorbij het zitvlak, en zo'n uittrekbaar deel om je bovenbenen extra te ondersteunen ontbreekt. Ik rust mijn bovenbenen dus vaak tegen de zijwangen van het zitvlak.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• melcon
Echt stug zijn ze ook niet maar wel stuk stugger dan gemiddeld, zal idd iets met referentie kader zijn ;)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• PauseBreak
melcon schreef op woensdag 12 oktober 2016 @ 11:06:
Echt stug zijn ze ook niet maar wel stuk stugger dan gemiddeld, zal idd iets met referentiekader zijn ;)
Als je ze vergelijkt met een Golf bijvoorbeeld dan is ook de GTline niet stugger geveerd. Min of meer gelijkwaardig, maar zo'n Golf is dan ook eigenlijk best vreemd geveerd en gedempt.

In vergelijking met de Mégane II valt het ook wel mee. De GTline is net ietsjes stugger en de Bose/Dynamique/etc zijn net iets comfortabeler, maar echt een wereld van verschil zit er nu ook weer niet in.

Nee, merp!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• melcon
vw is gewoon raar, super stug geveerd en super slap gedempt, echt kansloos.
Bij elke drempel je voorbumper op de grond omdat de demper het inveren niet kan controleren :+

De vergelijking is ook niet met een golf, de vergelijking is met een gewone megane. Sommige mensen vinden de gt line te stug i.v.m. de gewone megane, dat is gewoon iets om mee te nemen als je naar een auto gaat kijken. Als je uit een citroen komt kan ik me voorstellen dat je iets meer waarde hecht aan comfort.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• PauseBreak
Een Citroën is tegenwoordig helaas ook vreemd geveerd sinds ze geen Hydractive meer gebruiken ;(

Nee, merp!

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• merauder
@allen: Bedankt voor jullie inhoud en ga proberen op korte termijn een exemplaar op te snoreren voor een stevige proefrit. GT-Line + gewone variant ga ik zeker beide proberen te berijden in ieder geval, en gelukkig wat positievere input dan 'franse rotzooi' en 'createur malheure', in de regel afkomstig van mensen die nog nooit een Renault van binnen hebben gezien.

Afschrijving is geen probleem. Plan is om tot ca. 2020 te blijven rijden in de wagen die ik nu koop, en ik verwacht tegen die tijd een dusdanig fiscaal ingrijpen dat elke voertuig met verbrandingsmotor volkomen afgeschreven gaat zijn.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Nico_GTR
PauseBreak schreef op woensdag 12 oktober 2016 @ 09:01:
[...]

Dat is niet helemaal waar. Juist bij leasewagens wordt echt wel beknibbeld op onderhoud zodra dat kan. ALTIJD goed de onderhoudsgeschiedenis doorspitten, en ook zeker even kijken of het grote onderhoud netjes en op tijd is gedaan want dat wordt bij sommige leasemaatschappijen wel eens uitgesteld en dan gaat ineens de auto er vervroegd uit. Dat is mooi balen als je daar niet op hebt gelet.
Nee oke daar heb je wel gelijk in.

Wat bij mijn vader destijds gebeurde was dat het contract werd verlengd van 180.000 naar 220.000 km omdat hij niet in december een nieuwe mocht bestellen en de levertijd ondertussen redelijk was opgelopen. Dat betekende dat er een grote beurt moest worden gegeven.
Met dank aan de dealer die hem opbelde dat de leasemij geen toestemming had gegeven om de achterste remschijven te vervangen werd dat uiteindelijk toch gedaan. Maar alleen omdat Pa de toestemming gaf dat de dealer mocht weigeren de auto vrij te geven aan de klant. Pa dus in dit geval.

En aangezien het een V60 D3 geartronic was dus met koppelomvormer is het enige jammere wat er nooit aan is vervangen in de 209.000 km dat hij de auto heeft gereden de versnellingsbakolie. Verder een nette en sluitende geschiedenis.

Waar hij laatst tegen aanliep, hij heeft de optie clean zone interieur genomen ook mede voor zijn astma. Filter moet dus elke beurt vervangen worden. Is 10'jes werk maar dat werd geweigerd door de leasemij in eerste instantie. Uiteindelijk vanuit gezondheidsoogpunt werd het toegestaan.
Met andere woorden zou je dus kunnen zeggen dat iemand die er niet op heeft gelet zich best in de luren kan laten leggen door de leasemij. Echter is olie het belangrijkste bij die 1.5 DCi's en die word toch meestal wel goed opgevolgd. Bij athlon dan althans.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Nico_GTR
merauder schreef op woensdag 12 oktober 2016 @ 13:58:
@allen: Bedankt voor jullie inhoud en ga proberen op korte termijn een exemplaar op te snoreren voor een stevige proefrit. GT-Line + gewone variant ga ik zeker beide proberen te berijden in ieder geval, en gelukkig wat positievere input dan 'franse rotzooi' en 'createur malheure', in de regel afkomstig van mensen die nog nooit een Renault van binnen hebben gezien.

Afschrijving is geen probleem. Plan is om tot ca. 2020 te blijven rijden in de wagen die ik nu koop, en ik verwacht tegen die tijd een dusdanig fiscaal ingrijpen dat elke voertuig met verbrandingsmotor volkomen afgeschreven gaat zijn.
Dat laatste valt nog te bezien. Maar goed, dat gaat de toekomst wel uitwijzen. We zitten namelijk nog steeds met de olieindustrie waar we eens wat mee moeten gaan doen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• PauseBreak
Nico_GTR schreef op woensdag 12 oktober 2016 @ 17:11:
[...]

Nee oke daar heb je wel gelijk in.

Waar hij laatst tegen aanliep, hij heeft de optie clean zone interieur genomen ook mede voor zijn astma. Filter moet dus elke beurt vervangen worden. Is 10'jes werk maar dat werd geweigerd door de leasemij in eerste instantie. Uiteindelijk vanuit gezondheidsoogpunt werd het toegestaan.
Met andere woorden zou je dus kunnen zeggen dat iemand die er niet op heeft gelet zich best in de luren kan laten leggen door de leasemij. Echter is olie het belangrijkste bij die 1.5 DCi's en die word toch meestal wel goed opgevolgd. Bij athlon dan althans.
Nou ja, er wordt hier gezocht naar een Mégane III 1.5dCi met ~100.000km op de teller. Dan zit je dus net vóór het moment dat de distributie eraan komt voor de eerste keer en als ze dat al hebben gedaan, is het wel verstandig om even te kijken naar hoe dat is gedaan. Is de waterpomp meegenomen of niet? Zijn alle rollen braaf vernieuwd? Filters en olie ook meteen gedaan? Dat soort dingen.

Of in het geval van jouw vaders auto, hoe zit het in het algemeen met het onderhoud? Onderhoudsgeschiedenis is altijd een van de zaken waar je echt even goed in moet duiken. Dus weet wat er aan komt, hoe het onderhoud moet gebeuren en als er afwijkingen zijn geweest, vraag naar de reden er van. En zeker bij ex-leasebakken is het verstandig om in je achterhoofd te houden dat veel dealerorganisaties op het onderhoud van de gemiddelde leasebak geen of maar heel erg weinig winst kunnen behalen. Leasemaatschappijen zitten daar echt bovenop omdat dat de grootste kostenpost is voor ze, dus dat is echt iets om in je zoektocht mee te nemen.

Nee, merp!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Nico_GTR
PauseBreak schreef op woensdag 12 oktober 2016 @ 17:19:
[...]

Nou ja, er wordt hier gezocht naar een Mégane III 1.5dCi met ~100.000km op de teller. Dan zit je dus net vóór het moment dat de distributie eraan komt voor de eerste keer en als ze dat al hebben gedaan, is het wel verstandig om even te kijken naar hoe dat is gedaan. Is de waterpomp meegenomen of niet? Zijn alle rollen braaf vernieuwd? Filters en olie ook meteen gedaan? Dat soort dingen.

Of in het geval van jouw vaders auto, hoe zit het in het algemeen met het onderhoud? Onderhoudsgeschiedenis is altijd een van de zaken waar je echt even goed in moet duiken. Dus weet wat er aan komt, hoe het onderhoud moet gebeuren en als er afwijkingen zijn geweest, vraag naar de reden er van. En zeker bij ex-leasebakken is het verstandig om in je achterhoofd te houden dat veel dealerorganisaties op het onderhoud van de gemiddelde leasebak geen of maar heel erg weinig winst kunnen behalen. Leasemaatschappijen zitten daar echt bovenop omdat dat de grootste kostenpost is voor ze, dus dat is echt iets om in je zoektocht mee te nemen.
In het algemeen zeer goed, remmen goed, goed merk banden eronder.

Maar goed, altijd onderhoud bekijken geld nog steeds. ;)

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• merauder
Ik probeer sowieso voor een exemplaar te gaan die bij een merkdealer staat en een netjes afgestempeld boekje heeft. Mijn ervaringen met auto's die uit het secundaire circuit komen, dus handelaren en poetsbedrijven is over het algemeen niet heel erg goed, vooral als deze bedrijven zich uit gaan geven als reperateur. Kleine garagebedrijven en fastfitters heb ik een paar horrorscenario's in meegemaakt als het op onderhoud aankomt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Josefien
melcon schreef op woensdag 12 oktober 2016 @ 08:58:
[...]

Welke stappenmotor zit er in? deze denk ik?
[afbeelding]
Dat is idd stekker los, 2 schroeven los en de nieuwe omgekeerde volgorde. Als die blijft hangen in de open stand dan gaat die ook richting de 1500-1800 toeren stationair en blijft die duwen onder dat toerental. Het vast zitten van het gaspedaal is in elk geval echt niet goed, dat betekent dat er ergens iets klemt. Het lijkt anders te zijn als bij hostler (die kan hem met een tikje los krijgen). Zo als je het omschrijft klinkt het mij in de oren alsof deze garage er niet zo veel zin in heeft om er goed naar te kijken, wellicht naar een andere gaan? Of proberen of je iemand in de buurt kan vinden die er in z'n vrije tijd even naar wil kijken?
Ja, die stappenmotor lijkt er heel erg op :D Ik heb inmiddels bij Mister-Auto een imitatie-exemplaar besteld, wordt na het weekend geleverd. Hoop dat dat het probleem met het hoog stationair lopen oplost...

Bij de sloperijen in de buurt hebben ze 'm helaas niet meer. Eentje had 'm wel, maar daar mocht ik niet zelf het terrein op om 'm te demonteren :/ En tegelijkertijd wilde zij 'm ook niet voor me eruit halen, waarschijnlijk omdat het te weinig oplevert voor hen :/

Dat vastzittende gaspedaal, daar laat ik binnenkort een andere garage naar kijken. Hoop dat het wel een keer opgelost wordt.
hostler schreef op dinsdag 11 oktober 2016 @ 19:41:
Clio 2 RS fase1 heeft ook een gasklep met kabel. Door slijtage in de gasklep ontstaat er speling en daardoor kan de vlinderklep iets blijven hangen. Bij een tikje op het gaspedaal valt deze weer netjes terug.

Dit probleem heb ik dus op mijn RS. Vooral als het koud is of net geregend heeft blijft hij nog wel eens hangen rond de 1800 tot 1500 toeren.

Misschien zelfde probleem als bij jou?
Bij die van mij herstelt het zich niet na een tikje, helaas :/

[ Voor 14% gewijzigd door Josefien op 12-10-2016 19:11 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Nico_GTR
merauder schreef op woensdag 12 oktober 2016 @ 17:34:
Ik probeer sowieso voor een exemplaar te gaan die bij een merkdealer staat en een netjes afgestempeld boekje heeft. Mijn ervaringen met auto's die uit het secundaire circuit komen, dus handelaren en poetsbedrijven is over het algemeen niet heel erg goed, vooral als deze bedrijven zich uit gaan geven als reperateur. Kleine garagebedrijven en fastfitters heb ik een paar horrorscenario's in meegemaakt als het op onderhoud aankomt.
Klein garagebedrijf hangt er natuurlijk wel vanaf. Ik heb mijn auto geregistreerd staan bij de dorpsgarage. Die durf ik gerust de reparatie uit te laten voeren. Meestal mag ik er ook gewoon mee kijken en helpen. Alles onder het mom van leren. Heel chill en relaxt. ;)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• merauder
Nico_GTR schreef op woensdag 12 oktober 2016 @ 19:36:
[...]

Klein garagebedrijf hangt er natuurlijk wel vanaf. Ik heb mijn auto geregistreerd staan bij de dorpsgarage. Die durf ik gerust de reparatie uit te laten voeren. Meestal mag ik er ook gewoon mee kijken en helpen. Alles onder het mom van leren. Heel chill en relaxt. ;)
Dat verschilt helaas allemaal per dorp / stad. Hier in de stad is het helaas niet het meest frisse volk wat de kleine garages runt. Ook de wat grotere bedrijven hebben een discutabele staat van dienst. De merkdealer van Renault is hier in de buurt wel weer erg goed.

De kleine garagebedrijven ben ik helaas niet echt tevreden mee. De laatste waar ik kwam kreeg mijn uitlaat er niet goed onder want het paste allemaal niet goed. Toen de dag daarna het motorblok uit de motorsteun viel was het ineens duidelijk.

Kleine aanvulling: Op de dealersite zag ik dat ik voor vergelijkbaar geld ook een Clio IV zou kunnen rijden. Ik weet niet of hij een beetje geschikt is voor lange mensen, maar vind hem stiekem wel fraaier dan een Megane III. Misschien ook maar even aan de tand voelen.

[ Voor 28% gewijzigd door merauder op 12-10-2016 20:17 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Wok
  • Registratie: Augustus 2001
  • Laatst online: 21:41

Wok

Dakloos...

merauder schreef op woensdag 12 oktober 2016 @ 20:11:
[...]

Kleine aanvulling: Op de dealersite zag ik dat ik voor vergelijkbaar geld ook een Clio IV zou kunnen rijden. Ik weet niet of hij een beetje geschikt is voor lange mensen, maar vind hem stiekem wel fraaier dan een Megane III. Misschien ook maar even aan de tand voelen.
Voorin zal je waarschijnlijk prima kunnen zitten, maar de ruimte op de achterbank is dan effectief nul... Heb zelf in het verleden ook gekeken naar een Clio IV Estate, maar als ik de bestuurdersstoel voor mij (1m85; lange benen) prettig had ingesteld, kon ik achter mezelf met geen mogelijkheid meer zitten (lees: ik kon letterlijk niet eens meer instappen, zo weinig ruimte was er nog tussen de achterbankzitting en de rugleuning van de bestuurdersstoel :X )

Who is General Failure and why is he reading my hard drive?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MK_
  • Registratie: November 2013
  • Niet online

MK_

Sneller dan het licht :)

merauder schreef op woensdag 12 oktober 2016 @ 20:11:
[...]
Ik heb de Clio IV als rijlesauto gehad, afstellingsmogelijkheden zijn echt prima (imo). Voorin kan je prima zitten (ik ben 1m92 en de stoel kon nog verder naar achter & omlaag!), maar achterin kan dan enkel iemand zitten met geamputeerde benen :p Ik had medelijden met de medeleerlingen achterin :X (was wel de hatchback, misschien is de Estate iets langer)

12x SunPower X21-350-BLK @ Solar Edge SE3680H (4200Wp) | Dell Inspiron 15 7559 | OnePlus 9 Pro Stellar Black 12/256GB | Xbox Series X | LPG powered

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• merauder
De ruimte achterin is nu ook al het probleem in de C3. Qua dakhoogte gaat het echt prima, de bijrijder kan dankzij een slimme vondst goed inschikken, maar achter de bestuurder zitten gaat alleen als je of een peuter bent, of inderdaad geamputeerde benen hebt. Inschikken zou kunnen maar dat is vooral een oplossing voor wat kortere ritten. Een stevige rit naar familie 100km verderop is dan vooral een kwestie van veel stoppen of zoeken naar een goede fysiotherapeut.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• melcon
Hangt uiteraard ook erg af van of je lange torso of lange benen hebt, met lange benen zit je automatisch verder naar achteren. Clio 4 is gewoon een B segment dus verwacht geen wonderen op de achterbank, maar wel een hele mooie fijn rijdende auto. De megane is wel echt een stap hoger (comfort, afwerking, stilte), radio van de clio is wel veul beter :o }:O

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• hardware-lover
  • Niet online

hardware-lover

verder kijken dan ......

Die Clio's hebben geen verschuifbare achterbank begrijp ik, waarbij er ingeleverd wordt op bagageruimte, maar er een zee aan beenruimte kan ontstaan achter de voorstoelen?

Testing, one, two ...

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• la_fusion
hardware-lover schreef op donderdag 13 oktober 2016 @ 13:28:
Die Clio's hebben geen verschuifbare achterbank begrijp ik, waarbij er ingeleverd wordt op bagageruimte, maar er een zee aan beenruimte kan ontstaan achter de voorstoelen?
Nee dat is de Twingo.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• melcon
PauseBreak schreef op woensdag 12 oktober 2016 @ 17:19:
[...]

Kleine aanvulling, de 1.5 Dci vanaf +/- 2007 heeft een interval voor de distributie van 160.000 km of 6 jaar. Voor een megane uit 2012 is dus nog niet echt aan de orde (nog 2 jaar of 60k). De dealer pakt hem overigens sinds een paar mee met de 150k beurt omdat dat toch een grote beurt is. Beetje afhankelijk van de leasemaatschappij maar de wat grotere besparen echt niet meer op onderhoud. Onder de streep is dat duurder omdat besparen op onderhoud uiteindelijk tot hogere kosten leid, niet alleen als het fout gaat maar ook v.w.b. restwaarde en makkelijk door verkopen. (Een auto met 2 mm profiel en een d-riem die nog moet verkoopt veel moeilijk als 1 met 7 mm profiel en een riem die net gedaan is). Uiteraard e.e.a. afhankelijk van de leasemij maar bij Athlon doen ze niet zo moeilijk is mijn persoonlijke ervaring.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• PauseBreak
melcon schreef op donderdag 13 oktober 2016 @ 15:16:
[...]

Kleine aanvulling, de 1.5 Dci vanaf +/- 2007 heeft een interval voor de distributie van 160.000 km of 6 jaar. Voor een megane uit 2012 is dus nog niet echt aan de orde (nog 2 jaar of 60k). De dealer pakt hem overigens sinds een paar mee met de 150k beurt omdat dat toch een grote beurt is. Beetje afhankelijk van de leasemaatschappij maar de wat grotere besparen echt niet meer op onderhoud. Onder de streep is dat duurder omdat besparen op onderhoud uiteindelijk tot hogere kosten leid, niet alleen als het fout gaat maar ook v.w.b. restwaarde en makkelijk door verkopen. (Een auto met 2 mm profiel en een d-riem die nog moet verkoopt veel moeilijk als 1 met 7 mm profiel en een riem die net gedaan is). Uiteraard e.e.a. afhankelijk van de leasemij maar bij Athlon doen ze niet zo moeilijk is mijn persoonlijke ervaring.
Het hangt natuurlijk van je kilometrage af, maar praktisch gezien zit je er vrij dicht op als je kijkt naar auto's die rond de ton hebben gelopen. Het is dus wel even iets om rekening mee te houden, zeker als je een marge in acht neemt (want een snelle zoektocht middels gaspedaal.nl leert mij dat het merendeel van de Mégane III 1.5dCi's te koop staat met een hogere kilometerstand, dichterbij het d-riemwisselmoment).

En persoonlijk zou ik bij ex-leasewagens altijd extra goed letten op het onderhoud. Je hebt er toko's bij zitten die het netjes doen, en je hebt er toko's tussen zitten die echt bare minimum onderhoud laten plegen. Het kan sowieso geen kwaad om daar extra op te letten. Aan het eind van de dag moet zo'n leasetoko winst maken namelijk.

Nee, merp!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• melcon
Uiteraard moet zo'n toko winst maken, maar dat nemen ze allemaal op in het lease bedrag, dat is incl. onderhoud, onvoorzien onderhoud en zelfs niet verhaalbare schade. Er zit uiteraard wel een verschil tussen maatschappijen die concurreren op prijs en die zich anders onderscheiden. Het zijn over het algemeen de kleinere die op prijs concurreren en daar is inderdaad wel kans dat er bespaard is op onderhoud.

Maar goed, daar moet je sowieso opletten, of het nou ex-lease is of van een particulier geweest,.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• PauseBreak
Het probleem is dat je als consument niet weet welke leasetoko op welke manier opereert. En ook weet je niet altijd van wie de ex-leaseauto is geweest. Ik zou dus bij dergelijke auto's beter opletten bij een ex-leaser dan bij een auto die privé eigendom is geweest.

Maar goed, ik heb makkelijk praten want ik laat mijn vaste garagist sowieso een aankoopkeuring verrichten voordat ik een auto eventueel koop. Dan gaat het ding gewoon in alle rust op de brug en lopen we 't ding volledig na :P

Nee, merp!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• hardware-lover
  • Niet online

hardware-lover

verder kijken dan ......

Niet enkel de Twingo kan ik je zeggen. Het "oude lullen" model, wat al enige tijd niet meer wordt aangeboden, heeft dat ook (in overtreffende trap), vandaar mijn vraag. Dat de Twingo het heeft (of voorheen had, en weer heeft), dat wist ik ;)

Edit: Captur heeft het blijkbaar ook zie ik, dus mogelijk toch meer modellen dan verwacht?

[ Voor 17% gewijzigd door hardware-lover op 13-10-2016 17:15 ]

Testing, one, two ...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• PauseBreak
hardware-lover schreef op donderdag 13 oktober 2016 @ 15:47:
[...]

Niet enkel de Twingo kan ik je zeggen. Het "oude lullen" model, wat al enige tijd niet meer wordt aangeboden, heeft dat ook (in overtreffende trap), vandaar mijn vraag. Dat de Twingo het heeft (of voorheen had), dat wist ik ;)

Edit: Captur heeft het blijkbaar ook zie ik, dus mogelijk toch meer modellen dan verwacht?
Best wel wat modellen ondertussen ja. Captur, Twingo, Scénic, Espace sowieso. Geen idee hoe het precies zit bij de Talisman, Kadjar en Mégane IV.

Nee, merp!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

PauseBreak schreef op donderdag 13 oktober 2016 @ 15:28:
[...]

Het hangt natuurlijk van je kilometrage af, maar praktisch gezien zit je er vrij dicht op als je kijkt naar auto's die rond de ton hebben gelopen. Het is dus wel even iets om rekening mee te houden, zeker als je een marge in acht neemt (want een snelle zoektocht middels gaspedaal.nl leert mij dat het merendeel van de Mégane III 1.5dCi's te koop staat met een hogere kilometerstand, dichterbij het d-riemwisselmoment).

En persoonlijk zou ik bij ex-leasewagens altijd extra goed letten op het onderhoud. Je hebt er toko's bij zitten die het netjes doen, en je hebt er toko's tussen zitten die echt bare minimum onderhoud laten plegen. Het kan sowieso geen kwaad om daar extra op te letten. Aan het eind van de dag moet zo'n leasetoko winst maken namelijk.
So? Die riem komt er toch aan en anders een nog hogere stand en die riem is al gedaan. En anders bestel je die onderdelen en hobby je even een middagje op straat en doe je het zelf. Stelt niks voor die riem.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• PauseBreak
Verwijderd schreef op donderdag 13 oktober 2016 @ 16:56:
[...]

So? Die riem komt er toch aan en anders een nog hogere stand en die riem is al gedaan. En anders bestel je die onderdelen en hobby je even een middagje op straat en doe je het zelf. Stelt niks voor die riem.
Dat zijn dus dingen die je moet controleren. Distributieriemen zijn helemaal niet zo simpel als je het hier probeert te laten lijken. Ten eerste is het niet iets dat je even op straat doet om het simpele feit dat de toegankelijkheid op zijn zachtst gezegd matig is, ten tweede heb je goed en het juiste gereedschap nodig, en ten derde moet je weten wat je doet. Weet je dat niet heb je best kans dat je in je onkunde je blok verkeerd zet en dus sloopt.
Dergelijk onderhoud doet vrijwel niemand zelf en dat heeft een goede reden. Het is dan ook echt wel een dingetje om even goed naar te kijken of en hoe dat is uitgevoerd bij de auto waar je naar gaat kijken.

Nee, merp!

Pagina: 1 ... 18 ... 48 Laatste

Dit topic is gesloten.