Het grote Renault topic - Deel 6 Vorige deel Overzicht Laatste deel

Dit topic is onderdeel van een reeks. Ga naar het meest recente topic in deze reeks.

Pagina: 1 ... 15 ... 48 Laatste
Acties:
  • 240.585 views

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Aggressor
  • Registratie: Maart 2013
  • Laatst online: 14:24
Ff een vraagje voor de kenners
De witte meganes gt lines uit 2012 2013.

Is dit metallic wit ? Of gewoon wit zonder metallic?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• PauseBreak
  • Registratie: November 2006
  • Laatst online: 14:31
Hangt van de kleur af. Er is zowel unilak wit als metallic wit geleverd. Melcon weet vast de precieze namen van de kleuren wel :p

Nee, merp!

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• melcon
  • Registratie: April 2004
  • Laatst online: 09:21
Blanc glacier & Blanc Nacre, volgens mij is glacier de metallic variant :)

@Nico, maak je sleutel even open, er zit een zwart blokje in (chip) van 1 bij 1,5 mm (oid), kijk eens of die los in de sleutel ligt of netjes in de daarvoor bedoelde uitsparing zit. Bij het vervangen van de batterij willen ze nog wel eens los in de sleutel komen te liggen. De ring in het contact slot kan dan net wel / net geen contact maken om de startblokkering op te heffen. Mocht dat niet het geval zijn,dan is het waarschijnlijker dat de ring in je contactslot defect is als de chip in de sleutel. Die uitlees ringen zijn niet auto specifiek (dus 1 van de sloop is geschikt, uiteraard wel van een clio ;) ).

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Aggressor
Oke thanks ...
Metallic is wel beter denk ik?

Ik twijfel om een witte megane te halen met panorama dak...
Wit ixc zwart vind ik wel supermooi

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MrLeeeet
  • Registratie: Maart 2009
  • Laatst online: 12-10 08:54
Blanc Nacre is een parelmoereffect lak, dus geen standaard. Is volgens mij ook 200 euro duurder dan Blanc Glacier.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Aggressor
Bedankt allemaal

[ Voor 74% gewijzigd door Aggressor op 27-06-2016 15:08 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• PauseBreak
Aggressor schreef op maandag 27 juni 2016 @ 11:22:
Oke thanks ...
Metallic is wel beter denk ik?

Ik twijfel om een witte megane te halen met panorama dak...
Wit ixc zwart vind ik wel supermooi
Het maakt voor de kwaliteit van de verf niet uit eigenlijk. Kijk gewoon naar wat je het mooist vindt. De metallic/parelmoereffectlak heeft er een soort gloed doorheen zitten. Sommigen vinden dat briljant, anderen vinden het helemaal niks. De unilak wit is gewoon wit, daar valt niet zoveel van te vinden :+

Nee, merp!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Nico_GTR
  • Registratie: November 2015
  • Laatst online: 22-09 16:05
melcon schreef op maandag 27 juni 2016 @ 08:16:
Blanc glacier & Blanc Nacre, volgens mij is glacier de metallic variant :)

@Nico, maak je sleutel even open, er zit een zwart blokje in (chip) van 1 bij 1,5 mm (oid), kijk eens of die los in de sleutel ligt of netjes in de daarvoor bedoelde uitsparing zit. Bij het vervangen van de batterij willen ze nog wel eens los in de sleutel komen te liggen. De ring in het contact slot kan dan net wel / net geen contact maken om de startblokkering op te heffen. Mocht dat niet het geval zijn,dan is het waarschijnlijker dat de ring in je contactslot defect is als de chip in de sleutel. Die uitlees ringen zijn niet auto specifiek (dus 1 van de sloop is geschikt, uiteraard wel van een clio ;) ).
Blanc Glacier is inderdaad met metallic.

Oh ja, en omdat het tweakers is.....ja dit systeem is zo oud dat het nog op Windows XP draait.

Afbeeldingslocatie: https://c3.staticflickr.com/8/7310/27905972906_0c548ea269_c.jpg
Afbeeldingslocatie: https://c7.staticflickr.com/8/7212/27905970846_a805c9d0b1_c.jpg

Is inderdaad het probleem, ik heb hem vandaag ff aan de computer gelegd. Ook al zie je die ring veel problemen geven.....maar goed ik heb vandaag ook maar even het bedrag aan de dealer gevraagd voor een nieuwe sleutel....niet moeten doen! 182 euro woejoo!

Startrelais 12V komt omdat ik hem een keertje heb gestart door een moersleutel daar tegen aan te houden. :D Anders starte die niet door. Werkte wel.... 7(8)7 had niet moeten werken.

Hoe dan ook, op de sleutel en de ring na kan er niks meer stuk zijn, vandaag het blokje wel weer in de uitsparing gelegd, nog niet gesoldeerd. Dus dat komt van de week. Volgende week woensdag even kijken voor de APK en dan mag die weer een jaar op de weg komen. oOo

[ Voor 3% gewijzigd door Nico_GTR op 27-06-2016 23:36 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• melcon
XP is wel oud ja, maar hey, als het werkt :D 8)

Sleutelmakers kunnen tegenwoordig ook sleutels met transponder kopiëren, voor minder dan 180 euro (lees 50-100).

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Nico_GTR
melcon schreef op dinsdag 28 juni 2016 @ 07:27:
XP is wel oud ja, maar hey, als het werkt :D 8)

Sleutelmakers kunnen tegenwoordig ook sleutels met transponder kopiëren, voor minder dan 180 euro (lees 50-100).
Ja....het werkt top! Was zelfs nog redelijk snel te noemen.

Jep, Ik ga straks ff naar een dergelijke knakker in Eindhoven toe. Heb ik in ieder geval reserve, ik bouw de originele sleutel opnieuw op met een mooi nieuw kastje en die maken we ff. Dan is deze jongen weer heel blij.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Toin
  • Registratie: Maart 2000
  • Laatst online: 11-10 19:25
Sinds kort rij ik in een Megane 1.5dci. Het valt me op dat als je de sleutelkaart in de gleuf duwt er vanonder de motorkap een hoge pieptoon hoorbaar is. Het lijkt van bovenin de motor te komen, tegen de rand van de motorkap bij de ruitenwissers. Om het te horen moet je wel je portier opendoen, anders hoor je het niet. Bij een andere Megane hoorde ik het ook, maar minder hard.

Iemand een idee wat dit kan zijn?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Galaxis
  • Registratie: Augustus 2001
  • Laatst online: 12:41
Volgens mij de dieselrail die op druk wordt gebracht, mijn megane doet dat ook , met , of zonder sleutelkaart.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Nico_GTR
Toin schreef op woensdag 29 juni 2016 @ 13:59:
Sinds kort rij ik in een Megane 1.5dci. Het valt me op dat als je de sleutelkaart in de gleuf duwt er vanonder de motorkap een hoge pieptoon hoorbaar is. Het lijkt van bovenin de motor te komen, tegen de rand van de motorkap bij de ruitenwissers. Om het te horen moet je wel je portier opendoen, anders hoor je het niet. Bij een andere Megane hoorde ik het ook, maar minder hard.

Iemand een idee wat dit kan zijn?
Ook een nieuwe common-rail moet voorgloeien en heeft 2 brandstofpompen. 1 opvoerpomp in of vlakbij de tank, en 1 dichtbij de rail om druk op het geheel te zetten. Anders spuit ie niet in en heb je helemaal niks aan je dieseltje.
Dus op het moment dat jij de deur van de auto opent begint deze met voorgloeien zodat je direct kunt starten. En zal die natuurlijk ook nog brandstofdruk moeten opbouwen voordat jij wil starten. Starten mag niet met vertraging enz enz.

Heb ik je vraag zo voldoende beantwoord?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Toin
Nico_GTR schreef op woensdag 29 juni 2016 @ 14:08:
[...]

Ook een nieuwe common-rail moet voorgloeien en heeft 2 brandstofpompen. 1 opvoerpomp in of vlakbij de tank, en 1 dichtbij de rail om druk op het geheel te zetten. Anders spuit ie niet in en heb je helemaal niks aan je dieseltje.
Dus op het moment dat jij de deur van de auto opent begint deze met voorgloeien zodat je direct kunt starten. En zal die natuurlijk ook nog brandstofdruk moeten opbouwen voordat jij wil starten. Starten mag niet met vertraging enz enz.

Heb ik je vraag zo voldoende beantwoord?
Bedankt voor je antwoord. Aangezien de buurman het ook heeft, zal het wel normaal zijn. Het is echter wel een heel irritant geluid.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Toin
Sinds kort rij ik in een Megane 1.5dci Expression, dus zonder Bose geluid. Helaas vervormen de standaard speakers vrij snel. Veranderen van de klank instellingen heeft niet veel geholpen.

Is er iemand die ervaring heeft met het vervangen van de speakers? Zou dat de bottlenek zijn of heeft het meer met de standaard radio te maken? Zo ja, welke speakers? Is dit makkelijk zelf te doen?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Nico_GTR
Toin schreef op woensdag 29 juni 2016 @ 16:30:
Sinds kort rij ik in een Megane 1.5dci Expression, dus zonder Bose geluid. Helaas vervormen de standaard speakers vrij snel. Veranderen van de klank instellingen heeft niet veel geholpen.

Is er iemand die ervaring heeft met het vervangen van de speakers? Zou dat de bottlenek zijn of heeft het meer met de standaard radio te maken? Zo ja, welke speakers? Is dit makkelijk zelf te doen?
Ja, dat is de bottleneck. De standaard radio an sich is prima, de standaard speakertjes zijn een soort karton en niet fantastisch. Even de diameter weten en dan kun je bij de media markt even luisteren welk geluid je wilt, ietsje meer bas of juist niet. En dan in de deuren het spul vervangen.
Toin schreef op woensdag 29 juni 2016 @ 16:24:
[...]

Bedankt voor je antwoord. Aangezien de buurman het ook heeft, zal het wel normaal zijn. Het is echter wel een heel irritant geluid.
Tjsa, ik vind het wel grappig klinken. ;) Maar das voor een ieder anders. Graag gedaan het is heel normaal!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• cactusman
  • Registratie: Januari 2002
  • Laatst online: 22-09-2020

cactusman

nu met extra naalden

Nico_GTR schreef op maandag 27 juni 2016 @ 23:08:
[...]

Blanc Glacier is inderdaad met metallic.

Oh ja, en omdat het tweakers is.....ja dit systeem is zo oud dat het nog op Windows XP draait.

[afbeelding]
[afbeelding]

Is inderdaad het probleem, ik heb hem vandaag ff aan de computer gelegd. Ook al zie je die ring veel problemen geven.....maar goed ik heb vandaag ook maar even het bedrag aan de dealer gevraagd voor een nieuwe sleutel....niet moeten doen! 182 euro woejoo!

Startrelais 12V komt omdat ik hem een keertje heb gestart door een moersleutel daar tegen aan te houden. :D Anders starte die niet door. Werkte wel.... 7(8)7 had niet moeten werken.

Hoe dan ook, op de sleutel en de ring na kan er niks meer stuk zijn, vandaag het blokje wel weer in de uitsparing gelegd, nog niet gesoldeerd. Dus dat komt van de week. Volgende week woensdag even kijken voor de APK en dan mag die weer een jaar op de weg komen. oOo
ik zou die twee blokken achter je auto inbouwen ;) +/- 1000 pk samen

O-) Dafjes

euhmmmm

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Nico_GTR
cactusman schreef op woensdag 29 juni 2016 @ 16:57:
[...]

ik zou die twee blokken achter je auto inbouwen ;) +/- 1000 pk samen

O-) Dafjes
Scherp gezien. Overigens staat er maar op 1 motor DAF en is de andere uit Amerika gekomen van PACCAR maar ja....niet veel verschil idd. Zit allemaal in een DAF (weliswaar wel euro 5)

360 + 450 als het goed is.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Nico_GTR
Afbeeldingslocatie: https://c8.staticflickr.com/8/7619/27904785471_424fae3d67_c.jpg

Op persoonlijke noot! Alles werkt weer.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Aggressor
PauseBreak schreef op maandag 27 juni 2016 @ 15:55:
[...]

Het maakt voor de kwaliteit van de verf niet uit eigenlijk. Kijk gewoon naar wat je het mooist vindt. De metallic/parelmoereffectlak heeft er een soort gloed doorheen zitten. Sommigen vinden dat briljant, anderen vinden het helemaal niks. De unilak wit is gewoon wit, daar valt niet zoveel van te vinden :+
ik heb vandaag gekeken bij een witte auto.
de kleur vond ik echt mooit, soort gloed er doorheen ....
alleen er zat een aftermarket spoiler op.

Als je ziet hoe deze gemonteerd is...
Allemaal kieren/kit enz(ook aan de andere kant en onderkant) .. deze zit er echt niet mooi op.

Voor de rest was een hele mooie auto, maar hier ga ik mij aan irriteren .... :( en het is een boel geld .. dus ik heb hem laten staan

Afbeeldingslocatie: https://s32.postimg.org/3z2ouyshh/2463165_32_1.jpgfree image host

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Nico_GTR
Aggressor schreef op woensdag 29 juni 2016 @ 23:17:
[...]

ik heb vandaag gekeken bij een witte auto.
de kleur vond ik echt mooit, soort gloed er doorheen ....
alleen er zat een aftermarket spoiler op.

Als je ziet hoe deze gemonteerd is...
Allemaal kieren/kit enz(ook aan de andere kant en onderkant) .. deze zit er echt niet mooi op.

Voor de rest was een hele mooie auto, maar hier ga ik mij aan irriteren .... :( en het is een boel geld .. dus ik heb hem laten staan

[afbeelding]free image host
Ik spreek even de verwachting uit dat die auto bij van Kesteren in Kampen staat? Die wilde niet aan het netjes verwijderen van die spoiler voor aflevering? Als de auto verder netjes is zal dat echt wel te regelen zijn! Daar ben ik van overtuigd. ;)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Aggressor
Nico_GTR schreef op donderdag 30 juni 2016 @ 07:28:
[...]

Ik spreek even de verwachting uit dat die auto bij van Kesteren in Kampen staat? Die wilde niet aan het netjes verwijderen van die spoiler voor aflevering? Als de auto verder netjes is zal dat echt wel te regelen zijn! Daar ben ik van overtuigd. ;)
Nee in Nijkerk...
Maar de spoiler is niet te verwijderen zonder weer te apuiten....

Mij werd voorgesteld om hem dicht te kitten

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• melcon
Stam zeker? Zijn een stelletje koekwausen, destijds mee geweest met mijn vader voor z'n laguna GT. Tijdens de proefrit even gecheckt welke navigatie dvd er in zat, bleek de meest recente op dat moment dus mooi: check. Tijdens aflevering kwam opeens de vraag of we de laatste navigatie dvd wilden kopen voor 200 euro (en dan ook nog een kopie, geen originele). Pardon? De nieuwste zat er in tijdens de proefrit, kwam er een lul smoes over dat die van de verkoper was en dat die hem er weer uit gehaald had. Dus die gingen flink nat, uiteraard vriendelijk bedankt en zelf een kopietje gebrand (a 0,50 euro cent voor de lege dvd). Het was dat de auto verder tip top in orde was en de prijs wel scherp, anders hadden we hem ter plekke laten staan.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• PauseBreak
melcon schreef op donderdag 30 juni 2016 @ 09:05:
Stam zeker? Zijn een stelletje koekwausen, destijds mee geweest met mijn vader voor z'n laguna GT. Tijdens de proefrit even gecheckt welke navigatie dvd er in zat, bleek de meest recente op dat moment dus mooi: check. Tijdens aflevering kwam opeens de vraag of we de laatste navigatie dvd wilden kopen voor 200 euro (en dan ook nog een kopie, geen originele). Pardon? De nieuwste zat er in tijdens de proefrit, kwam er een lul smoes over dat die van de verkoper was en dat die hem er weer uit gehaald had. Dus die gingen flink nat, uiteraard vriendelijk bedankt en zelf een kopietje gebrand (a 0,50 euro cent voor de lege dvd). Het was dat de auto verder tip top in orde was en de prijs wel scherp, anders hadden we hem ter plekke laten staan.
Dat soort dingen zijn erg veelzeggend. Je hoeft geen waarzegger te zijn om te kunnen voorspellen hoe zij zich opstellen in garantiegevallen. Een dergelijke grap vanuit de verkoper zou voor mij zeker reden zijn om de verkoop af te breken.

Nee, merp!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Aggressor
melcon schreef op donderdag 30 juni 2016 @ 09:05:
Ja klopt daar staat de auto... En idd wel een naaierstreek.
De wittw gtline is niet goedkoop.. En aan de spoiler ga ik mij dood irriteren.
Stiekem wou ik hem wel meenemen maarja...
Het geld kan ik maar 1xuitgeven

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Nico_GTR
Aggressor schreef op donderdag 30 juni 2016 @ 08:34:
[...]

Nee in Nijkerk...
Maar de spoiler is niet te verwijderen zonder weer te apuiten....

Mij werd voorgesteld om hem dicht te kitten
Oh, dan word het een heel ander verhaal. Nee niet doen! Staan er voldoende te koop. Maar niet netjes van de verkopende partij.
Als ze 1000 euro korting hadden gegeven had ik het wellicht gedaan. Maar enkel kopen als ie fijn aanvoelt. Nogmaals. Genoeg Meganes te koop.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• melcon
Daarom en als je vantevoren al weet dat je je er aan gaat irriteren, dan heel slim om het niet te doen. Voorstellen om een auto zo af te leveren, dat is ook niet netjes (hoe durf je het voor te stellen... af kitten... brrr)

[ Voor 4% gewijzigd door melcon op 30-06-2016 13:12 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Aggressor
melcon schreef op donderdag 30 juni 2016 @ 13:12:
Daarom en als je vantevoren al weet dat je je er aan gaat irriteren, dan heel slim om het niet te doen. Voorstellen om een auto zo af te leveren, dat is ook niet netjes (hoe durf je het voor te stellen... af kitten... brrr)
ja inderdaad... ik heb hiervoor ook een punto gehad.
Spoiler op laten zetten door de spuiterij ...
kwamen ook kieren tussen ... (is bijna niet tegen te houden)
Maar daar ging ik mij ook aan irriteren .. en het verbruik ging ook schommelen.
Tegenwoordig hou ik gewoon van origineel :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• PauseBreak
Aggressor schreef op donderdag 30 juni 2016 @ 15:18:
[...]

Het kan best zijn dat dit een origineel accessoire is eigenlijk. Dit soort dingen worden doorgaans bij de dealer gemonteerd.

Hoe dan ook, je bent niet op zoek naar een of ander model waar weinig aanbod in is, dus dit soort irritatiefactortjes kan je gewoon lekker links laten liggen. Er staan echt waanzinnig veel Mégane III's te koop nu.

Nee, merp!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Nico_GTR
Aggressor schreef op donderdag 30 juni 2016 @ 15:18:
[...]

Kan niet wachten tot mijn spoiler binnenkomt anders. oOo
Maar das origineel Renault ;)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Toin
In mijn Mégane bwjr 2013 zit een ingebouwde TomTom. Deze toont altijd een opstartscherm van de garage. Dit is een foto uit de map photos. Weet ook iemand of er een config bestand is waar een verwijzing naar deze foto staat?

Kan de foto ook proberen te vervangen door een andere en die dan dezelfde naam geven, maar vind het niet zo netjes.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Master__R
  • Registratie: September 2002
  • Laatst online: 10-10 12:59
Toin schreef op donderdag 30 juni 2016 @ 16:37:
In mijn Mégane bwjr 2013 zit een ingebouwde TomTom. Deze toont altijd een opstartscherm van de garage. Dit is een foto uit de map photos. Weet ook iemand of er een config bestand is waar een verwijzing naar deze foto staat?

Kan de foto ook proberen te vervangen door een andere en die dan dezelfde naam geven, maar vind het niet zo netjes.
In de mijne kan ik gewoon in de instellingen een andere kiezen?
De foto's staan op de SD kaart geloof ik.

Ik heb er weer gewoon BOSE van gemaakt ipv die van de dealer.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Gri77ie
  • Registratie: Februari 2016
  • Laatst online: 09-10 05:12

Gri77ie

Ok.... het zal gerust....

Zooo... sinds kort ook een Renault onder de bips. Renault uit 2012 en GT-line. Tot nu toe erg tevreden met de auto !

nieuwe

Edit:

Heerlijk luxe auto. Met eigenlijk alle opties die wij zelf erop wilden hebben. Airco, cruise, Bose. Verder nog xenon verlichting ( is het standaard dat die meesturen ?) Verder afneembare trekhaak en een volwaardig reservewiel. Echt een genot om in te rijden !

[ Voor 39% gewijzigd door Gri77ie op 30-06-2016 17:13 . Reden: aanvulling ]

Asus Rog B350-F, Ryzen 3700X, 16 Gb, Asus ROG 2070 Ti

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Knamix
  • Registratie: Juni 2011
  • Laatst online: 01-10 14:32
Afgelopen maandag mijn auto naar de garage gebracht (Clio RS sport 2001) en ben net gebeld met wat problemen :( :(

mankementen:

- Fuseekogel rechts kapot (kan zijn dat hij daarom licht naar rechts stuurt) en dat de wiel rechts aanloopt als je stuurt (links is goed)
- lekt olie op het spruitstuk en het komt van de klep***verpakking? Laatste verstond ik niet helemaal
- uitlaatgas norm is bij mij 3x zo hoog als toegestaan (9,1 ipv 3)
- slippen stuurbekrachtigingspomp (waarschijnlijk is het alleen riem vervangen)
- En hij is duur in benzine (uitstoot). Die is bij mij blijkbaar 462 ipv 95...
- Had de vraag of de auto ooit getuned is (misschien andere lichtfilter ivm bovengenoemde problemen)

Morgen kijkt hij voor de koppeling die kraakt (hij zegt dat het wss een druklager is)

Hopelijk wordt dit niet al te duur, maar ik ben bang dat dat het wel gaat worden.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Meneer aard
  • Registratie: Mei 2002
  • Laatst online: 13:15

Meneer aard

Porsche rulez!

kleppendekselpakking wordt hard, en gaat lekken. Ouderdom.
Uitlaatgas, zal wel je lamba zijn die niet helemaal lekker is.

Als de wereld vergaat; Ja dan zijn alle mussen dood:+

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Nico_GTR
Knamix schreef op donderdag 30 juni 2016 @ 18:19:
Afgelopen maandag mijn auto naar de garage gebracht (Clio RS sport 2001) en ben net gebeld met wat problemen :( :(

mankementen:

- Fuseekogel rechts kapot (kan zijn dat hij daarom licht naar rechts stuurt) en dat de wiel rechts aanloopt als je stuurt (links is goed)
- lekt olie op het spruitstuk en het komt van de klep***verpakking? Laatste verstond ik niet helemaal
- Had de vraag of de auto ooit getuned is (misschien andere lichtfilter ivm bovengenoemde problemen)

Morgen kijkt hij voor de koppeling die kraakt (hij zegt dat het wss een druklager is)

Hopelijk wordt dit niet al te duur, maar ik ben bang dat dat het wel gaat worden.
Tsja, duur geintje Harvey, maar dat had ik al gezegd. ;)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Knamix
Nico_GTR schreef op donderdag 30 juni 2016 @ 23:19:
[...]

Tsja, duur geintje Harvey, maar dat had ik al gezegd. ;)
Leren van me fouten zal ik dan maar zeggen :p

Hopelijk wordt het niet al te duur... Anders ga ik wel naar een particulier :X

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Nico_GTR
Knamix schreef op donderdag 30 juni 2016 @ 23:43:
[...]

Leren van me fouten zal ik dan maar zeggen :p

Hopelijk wordt het niet al te duur... Anders ga ik wel naar een particulier :X
Ach ja, gelukkig blijft een RS nu rond de 3000 hangen voor een mindere en dat stijgt naarmate de km's dalen en de conditie beter word.
Mocht je druklager en je koppeling vervangen worden....is duur, maar ja. Zijn ze ook nieuw, en zo geld het wel voor meer dingen. Op een gegeven moment is ie goed. En het is niet gezegd dat die uitgaven niet komen met een auto die goed lijkt voor 1000 euro meer. Als het nieuws is blijft het de komende jaren wel heel.

Enige wat ik zou zeggen is blijf er lekker een tijdje in rijden! Heb er plezier mee, leer ermee omgaan. Wellicht aanmelden bij de RTC en eens lekker mee naar een Ringweekend.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• melcon
Knamix schreef op donderdag 30 juni 2016 @ 18:19:

mankementen:

Lijkt op in elk geval een deel
achterstallig onderhoud

- Als het wiel aan loopt moet die kogel al echt ver heen zijn, had allang vervangen moeten zijn. Is echt serieus onveilig, als die er uit schiet ben je echt de sjaak. Niet om je angst aan te jagen maar is wel echt een link puntje, zeker als je wiel er al door aan loopt.
- kleppendeksel pakking, hebben ze allemaal vroeg of laat last van. Advies is om die altijd even mee te nemen als je de distributie doet (net als de nokkenas versteller). Waarom? Voor het vervangen moet de distributie los, het kleppendeksel houdt de nokkenassen namelijk op zijn plaats. Echt een dure dus deze.
- welke uitstoot? er zijn 4 waarden:
-- Co, in jouw geval max 0,5 (0,59 is dus ook goedkeur)
-- Co2, tussen 14.5 en 16 in jouw geval
-- HC, tussen 0 en 30 ppm in jouw geval
-- O2, tussen 0,00 en 0,5 in jouw geval
-- Daarbij moet je lambda waarde tussen 0,97 en 1,03 liggen
Hoofd verdachte bij een te hoge uitstoot is de lambda sensor.
- ik zou eerder denken aan de riemspanner, maar zou beiden gewoon vervangen en neem de loop rol dan ook gelijk mee.
- nogmaals, welke uitstoot? Beide waarden die je noemt komen niet voor tijdens een 4 gas meting. Als je rustig aan doet moet je er overigens zeker 1 op 12 mee kunnen rijden. Bij door rijden ga je wel richting 1 op 9 tot 1 op 10 ja, dat klopt.
- Deze motoren vallen niet veel aan te tunen zonder ingrijpende wijzigen. Enige reden om hem te chippen is een wat mooiere stationair loop en het bokkige gedrag bij koude motor weg te halen.

Als je koppeling niet slipt en het verder nog goed doet, zou ik een druklager wat lawaai maakt gewoon laten zitten. Als je je er niet aan stoort uiteraard, lawaaiige druklagers zijn niet meer dan dat, daar kun je rustig mee door rijden.

Spoiler verder niets mis mee trouwens, zo lang die maar netjes gemonteerd zit en niet met kit aan de auto hangt :+ dan kom je al snel uit op een originele spoiler die op originele wijze gemonteerd zit ;)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• PauseBreak
Gri77ie schreef op donderdag 30 juni 2016 @ 17:09:
Zooo... sinds kort ook een Renault onder de bips. Renault uit 2012 en GT-line. Tot nu toe erg tevreden met de auto !

[afbeelding]

Edit:

Heerlijk luxe auto. Met eigenlijk alle opties die wij zelf erop wilden hebben. Airco, cruise, Bose. Verder nog xenon verlichting ( is het standaard dat die meesturen ?) Verder afneembare trekhaak en een volwaardig reservewiel. Echt een genot om in te rijden !
Je hebt meesturende bi-xenonverlichting. Dat was een optie, maar het meesturen hoort er inderdaad wel bij. Leuk detail: Kijk eens naar de beweging van de koplampen als je de auto start en de verlichting op 'altijd aan' hebt staan 8)

Nee, merp!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Toin
Omdat ik niet zo tevreden ben met de standaard speakers van de Megane 2013, heb ik een e-mail naar autoprofi gestuurd. Kreeg onderstaande reactie terug. Misschien heeft een ander er ook wat aan.

Het vervormen van de speakers in de Renault Megane is een bekend probleem. Dit heeft ook vooral te maken met het eigen vermogen van de radio. Ik ben van mening dat het vervangen van alleen de speakers dan ook niet het gewenste resultaat geeft.
Het advies is dan ook om er een versterker tussen te plaatsen. Afhankelijk van wat u wenst is het soms ook aan te raden om een woofer te plaatsen. Deze is nodig om de lage Bass goed weer te geven.

om een beetje een indicatie te geven van de kosten.

Alleen speaker upgrade voorzijde incl montage vanaf € 250.00 ( in dit geval niet aan te raden)
Speaker upgrade voorzijde + versterker incl montage vanaf € 600.00
Speaker upgrade voorzijde + versterker + woofer incl montage vanaf € 900.00

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Gri77ie

Gri77ie

PauseBreak schreef op vrijdag 01 juli 2016 @ 13:11:
[...]

Je hebt meesturende bi-xenonverlichting. Dat was een optie, maar het meesturen hoort er inderdaad wel bij. Leuk detail: Kijk eens naar de beweging van de koplampen als je de auto start en de verlichting op 'altijd aan' hebt staan 8)
Na verlichting staat meestal op 'auto' maar ik ga het van de week eens bekijken ! Voor de rest echt een heerlijke tourwagen. Rijdt mooi rustig in de toeren rond de 130-140 km/u. Dat is voor het woon-werk verkeer ideaal.

Bedankt voor de tip

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• vhal
  • Registratie: Juni 2003
  • Laatst online: 10:40

vhal

ಠ_ಠ

Feli, is het een diesel of een benzine?

Strava

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• melcon
@Toin, dat gezwam over vermogen altijd, speakers die een gevoeligheid van 88 Db bij 1W op 1 meter hebben zijn al vrij luid (85-90 Db wordt al als zeer hinderlijk omschreven --> zagen/mixen/schreeuwen). Zelfs de zwakste versie van de radio/HU doet gewoon 4x15W, dan heb je bij 8W dus al een volume van 97 Db, dat komt overeen met b.v. een dril boor. Laten we er van uit gaan dat er daarna harmonische vervorming begint op te treden (versterker overstuurd / blokgolf / clippen), dan is dat nog steeds ruim voldoende volume.

Ik zou lekker beginnen met speakers met acceptable gevoeligheid die in het lage gebied ook nog wat doen (dat is heel lastig met 13 cm speakers, daar schuilt het echte probleem ook in en niet in de radio/HU) en dat aan te vullen de voorgestelde subwoofer. Ga maar eens luisteren in de winkel waar je kan kiezen tussen radios en speaker sets. Kies een instap radio (met b.v. 4x15 of 4x20 W) en een setje goede speakers. Dan klinkt het al heel wat zonder extra versterker.

Nu is het vrij lastig om met 13 cm een goed laag te halen, daarom is de voorgestelde subwoofer wel een goed idee. Als je echt vies hoog volume wil (meer dan 95 Db), dan zou je nog voor een versterker kunnen gaan maar dan is het ook een idee om oordopjes in te doen :P

Daarnaast is er geen line out beschikbaar, dus zit je al aan een versterker die kan werken met high-level inputs en die zijn best prijzig. Daarnaast loop je het signaal twee keer te versterken en dus je ruis ook (lekker voor je SNR).

Nou weet ik dat ik met bovenstaande strekking vast wat mensen voor de kop stoot, maar over het algemeen voldoet een setje goede speakers al voor de meeste mensen. Je hoeft niet gelijk all the way te gaan als het je puur om wat beter geluid gaat dan standaard. Niet iedereen wil met trillende kenteken plaat door de straat rijden ;) >:)

[ Voor 6% gewijzigd door melcon op 01-07-2016 14:35 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• PauseBreak
melcon schreef op vrijdag 01 juli 2016 @ 14:33:
Nou weet ik dat ik met bovenstaande strekking vast wat mensen voor de kop stoot, maar over het algemeen voldoet een setje goede speakers al voor de meeste mensen. Je hoeft niet gelijk all the way te gaan als het je puur om wat beter geluid gaat dan standaard. Niet iedereen wil met trillende kenteken plaat door de straat rijden ;) >:)
Nee, helemaal mee eens. Goed geluid != veel geluid. De speakers in de Mégane (eigenlijk alle Renaults zonder de audio upgrades) zijn vrijwel waardeloos. Als je die vervangt door betere speakers merk je dat al. En dat merk je in een beter geluid over de breedte. Een andere goede tip is om ook speakers in de achterdeuren te zetten of die te vervangen als ze er al in zitten.
Een versterker heb je eigenlijk niet nodig als het je puur om geluidsverbetering gaat, zeker niet als je dat met een beperkt budget doet. Veel versterkers zijn namelijk echt geen toevoeging t.o.v. de standaard radio, dus je komt al vrij snel uit op bedragen die voor de totale upgrade richting of over de €1000,- gaan.

Nee, merp!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Gri77ie

Gri77ie

vhal schreef op vrijdag 01 juli 2016 @ 14:27:
[...]

Feli, is het een diesel of een benzine?
Diesel. Zit overigens nog op de wip of ik m laat chippen. Nog niet echt in verdiept. Maar iets meer koppel en vermogen kan het onderstel wel hebben.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Knamix
melcon schreef op vrijdag 01 juli 2016 @ 08:04:
[...]

Lijkt op in elk geval een deel
achterstallig onderhoud

- Als het wiel aan loopt moet die kogel al echt ver heen zijn, had allang vervangen moeten zijn. Is echt serieus onveilig, als die er uit schiet ben je echt de sjaak. Niet om je angst aan te jagen maar is wel echt een link puntje, zeker als je wiel er al door aan loopt.
- kleppendeksel pakking, hebben ze allemaal vroeg of laat last van. Advies is om die altijd even mee te nemen als je de distributie doet (net als de nokkenas versteller). Waarom? Voor het vervangen moet de distributie los, het kleppendeksel houdt de nokkenassen namelijk op zijn plaats. Echt een dure dus deze.
- welke uitstoot? er zijn 4 waarden:
-- Co, in jouw geval max 0,5 (0,59 is dus ook goedkeur)
-- Co2, tussen 14.5 en 16 in jouw geval
-- HC, tussen 0 en 30 ppm in jouw geval
-- O2, tussen 0,00 en 0,5 in jouw geval
-- Daarbij moet je lambda waarde tussen 0,97 en 1,03 liggen
Hoofd verdachte bij een te hoge uitstoot is de lambda sensor.
- ik zou eerder denken aan de riemspanner, maar zou beiden gewoon vervangen en neem de loop rol dan ook gelijk mee.
- nogmaals, welke uitstoot? Beide waarden die je noemt komen niet voor tijdens een 4 gas meting. Als je rustig aan doet moet je er overigens zeker 1 op 12 mee kunnen rijden. Bij door rijden ga je wel richting 1 op 9 tot 1 op 10 ja, dat klopt.
- Deze motoren vallen niet veel aan te tunen zonder ingrijpende wijzigen. Enige reden om hem te chippen is een wat mooiere stationair loop en het bokkige gedrag bij koude motor weg te halen.

Als je koppeling niet slipt en het verder nog goed doet, zou ik een druklager wat lawaai maakt gewoon laten zitten. Als je je er niet aan stoort uiteraard, lawaaiige druklagers zijn niet meer dan dat, daar kun je rustig mee door rijden.

Spoiler verder niets mis mee trouwens, zo lang die maar netjes gemonteerd zit en niet met kit aan de auto hangt :+ dan kom je al snel uit op een originele spoiler die op originele wijze gemonteerd zit ;)
Net een belletje gehad van de garage waar mijn RS staat...
Hart vastgehouden, maar het valt alleszins nog mee :)

Reparatie voor letterlijk alles (exclusief koppeling probleem) gaat me 1000 euro kosten.

Dit betreft o.a. D-riem, stuurpomp, multiriem, fuseekogel, grote beurt, airco, klepdekselpakking en nog een paar andere dingen die ik vergeten ben.

Eigenaar vertelde me ook dat ik de koppeling zo moest laten (het kan geen kwaad) en het is alleen irritant. Of het nou 800 euro irritant is weet ik nog niet :p

Ik neem aan dat dit wel een redelijk bedrag is wat hij ervoor vraag? (grote beurt, airco en d-riem was namelijk 800 euro)

[ Voor 7% gewijzigd door Knamix op 01-07-2016 18:00 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

PauseBreak schreef op vrijdag 01 juli 2016 @ 14:38:
[...]

Nee, helemaal mee eens. Goed geluid != veel geluid. De speakers in de Mégane (eigenlijk alle Renaults zonder de audio upgrades) zijn vrijwel waardeloos. Als je die vervangt door betere speakers merk je dat al. En dat merk je in een beter geluid over de breedte. Een andere goede tip is om ook speakers in de achterdeuren te zetten of die te vervangen als ze er al in zitten.
Een versterker heb je eigenlijk niet nodig als het je puur om geluidsverbetering gaat, zeker niet als je dat met een beperkt budget doet. Veel versterkers zijn namelijk echt geen toevoeging t.o.v. de standaard radio, dus je komt al vrij snel uit op bedragen die voor de totale upgrade richting of over de €1000,- gaan.
Jij hebt goede speakers en tweeters. Ik heb toen ik auto nog had de Carbasse uitvoering erin gezet. Die geven niet alleen een beter geluid maar gaan ook niet stuk zoals de foamen variant.

Totale kosten vand e speakers waren twee tientjes of zo op de sloperij.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• hostler
  • Registratie: Juni 2009
  • Laatst online: 13-09 16:56

hostler

Yeahhh dude!

Knamix schreef op vrijdag 01 juli 2016 @ 17:59:
[...]

Net een belletje gehad van de garage waar mijn RS staat...
Hart vastgehouden, maar het valt alleszins nog mee :)

Reparatie voor letterlijk alles (exclusief koppeling probleem) gaat me 1000 euro kosten.

Dit betreft o.a. D-riem, stuurpomp, multiriem, fuseekogel, grote beurt, airco, klepdekselpakking en nog een paar andere dingen die ik vergeten ben.

Eigenaar vertelde me ook dat ik de koppeling zo moest laten (het kan geen kwaad) en het is alleen irritant. Of het nou 800 euro irritant is weet ik nog niet :p

Ik neem aan dat dit wel een redelijk bedrag is wat hij ervoor vraag? (grote beurt, airco en d-riem was namelijk 800 euro)
De prijs lijkt mij eerlijk. Er gaan namelijk best veel uren in zitten. Jammer dat de kosten nodig zijn maar dat is het leven van de RS rijder :X

Ik zou wel de waterpomp ook laten vervangen, die gaan soms spontaan geluid maken nadat de riemen zijn vervangen. De nokkenas versteller zou ik ook overwegen, als dat financieel gezien uit kan (onderdeel kost iets van 200/250 euro, montage een paar minuten als de d-riem los is).

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Aggressor
ff een vraagje...

Is deze spoiler er eventueel af te halen zonder schade?
Denken jullie dat deze alleen gekit zit of ook met schroeven?

http://www.handelsprijzen...xenon-15-dci-gt-line.html

ze stelde mij voor om de spoiler te verwijderen, als er schade ontstaat dat stuk spuiten ..

tips?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• hostler
  • Registratie: Juni 2009
  • Laatst online: 13-09 16:56

hostler

Yeahhh dude!

Als er geen schroefgaten aan de binnenkant van de klep zitten dan zit het gekit.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Aggressor
hostler schreef op zaterdag 02 juli 2016 @ 22:34:
Als er geen schroefgaten aan de binnenkant van de klep zitten dan zit het gekit.
ja daar heb ik helaas niet naar gekeken :( is ook weer anderhalf uur rijden ..
maar wat denken jullie ?
en als het gekit is? is zoiets wel weg te halen zonder schade?

en als het gespoten moet worden? kleurverschil of valt deze kleur wel mee?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Bigf00t
  • Registratie: Oktober 2003
  • Laatst online: 10:15
Meestal gekit toch? Maarja kwestie van goede afspraken op papier zetten voordat je akkoord gaat.

Als hun het gegarandeerd schadevrij en netjes afwerken moet het geen probleem zijn lijkt me. Maar dan moeten ze geen half werk gaan leveren om die auto maar even snel te kunnen verkopen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Aggressor
Bigf00t schreef op zaterdag 02 juli 2016 @ 22:48:
Meestal gekit toch? Maarja kwestie van goede afspraken op papier zetten voordat je akkoord gaat.

Als hun het gegarandeerd schadevrij en netjes afwerken moet het geen probleem zijn lijkt me. Maar dan moeten ze geen half werk gaan leveren om die auto maar even snel te kunnen verkopen.
in de mail staat "Het wordt als nieuw. Garantie. "
in het slechte geval moet alleen het gedeelte gespoten worden van de kofferbak boven?
waar de spoiler op gekit is

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Bigf00t
  • Registratie: Oktober 2003
  • Laatst online: 10:15
Eerlijk gezegd weet ik het ook niet zo goed, maar ik was nu toch ook wel benieuwd geworden dus ik ben even gaan Googlen :9

Volgens mij zit nu deze spoiler erop (Renault onderdeelnummer 7711425368)

Hier een montage documentje van Renault: http://docdro.id/SypbHu6

In dat document lijkt die spoiler uit meerdere delen te bestaan en wordt op de bestaande standaard spoiler geplakt en geschroefd. Ik zie ook imitatiespoilers die uit één gedeelte bestaan, dus het kan zijn dat die er nu op zit en dat het daarom gekit is.

Waarschijnlijk zullen ze gewoon alles wat er nu op zit demonteren dmv de bekleding loshalen om het remlicht en bepaalde schroeven/clipjes van onderaf los te maken en dan gewoon een hele nieuw standaard spoiler in de juiste kleur erop monteren. Dat lijkt me de meest makkelijke manier om het allemaal zonder zichtbare schade te doen, maarja zoals gezegd weet ik het niet en is het een beetje gokken dus misschien dat er hier een Renault monteur aanwezig is die het wat beter kan vertellen ;)

Ik denk dat je dan zoiets krijgt? Maar dan met een mooie GT bumper 8)

Afbeeldingslocatie: https://i.imgur.com/6YIqwz0.jpg20.JPG

[ Voor 5% gewijzigd door Bigf00t op 03-07-2016 22:54 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• melcon
hostler schreef op vrijdag 01 juli 2016 @ 20:37:
[...]

De prijs lijkt mij eerlijk. Er gaan namelijk best veel uren in zitten. Jammer dat de kosten nodig zijn maar dat is het leven van de RS rijder :X

Ik zou wel de waterpomp ook laten vervangen, die gaan soms spontaan geluid maken nadat de riemen zijn vervangen. De nokkenas versteller zou ik ook overwegen, als dat financieel gezien uit kan (onderdeel kost iets van 200/250 euro, montage een paar minuten als de d-riem los is).
Dit inderdaad, ff de nokkenasversteller en waterpomp mee nemen (lullig als die 10k na de nieuwe riem stuk gaan ;) kun je nog een keer :o ). In elk geval wel een nette prijs, ze durven er meer voor te vragen. Op termijn zou je de koppeling nog een keer kunnen doen als je het echt te irritant vind.
Aggressor schreef op zaterdag 02 juli 2016 @ 22:20:
ff een vraagje...

Is deze spoiler er eventueel af te halen zonder schade?
Denken jullie dat deze alleen gekit zit of ook met schroeven?

http://www.handelsprijzen...xenon-15-dci-gt-line.html

ze stelde mij voor om de spoiler te verwijderen, als er schade ontstaat dat stuk spuiten ..

tips?
Goede vraag, kunnen we helaas niet zien o.b.v. foto's, is maar net wat degene bedacht heeft die deze spoiler er op gezet heeft ;)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Toin
In de boordcomputer kan je bij mijn Mégane dci 2013 het actuele verbruik tijdens het rijden zien. Dit wordt weergegeven m.b.v. een balkje. Nu zit op dat balkje een klein driehoekje. Wat geeft dat aan? Zou dit het gemiddelde verbruik aangeven, zodat je aan de balk kan zien of je daar boven of onder zit?

In het instructie boekje kan ik het niet vinden. Wie weet meer?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Toin
Heb al een paar pdf brochures / folders / prijslijsten kunnen vinden, maar net niet degene die bij mijn bwjr 2013-10 Mégane horen.

Iemand die ze wil delen?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Joni
  • Registratie: Oktober 2002
  • Niet online
Toin schreef op dinsdag 05 juli 2016 @ 15:20:
In de boordcomputer kan je bij mijn Mégane dci 2013 het actuele verbruik tijdens het rijden zien. Dit wordt weergegeven m.b.v. een balkje. Nu zit op dat balkje een klein driehoekje. Wat geeft dat aan? Zou dit het gemiddelde verbruik aangeven, zodat je aan de balk kan zien of je daar boven of onder zit?

In het instructie boekje kan ik het niet vinden. Wie weet meer?
Dat is inderdaad het gemiddelde verbruik. :)

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• johnwoo
  • Registratie: Oktober 1999
  • Laatst online: 12:21

johnwoo

3S-GTE

[afbeelding]

Edit:

Heee... heb jij mijn auto gejat? :P

Afbeeldingslocatie: https://static.tweakers.net/ext/f/d5coanRWQg5zJsvmTvt1lt8e/full.jpg

Afbeeldingslocatie: https://static.tweakers.net/ext/f/Ojt0FhC6ojoZ9f8xoesjaykS/full.jpg

Afbeeldingslocatie: https://static.tweakers.net/ext/f/u3i6KlN5MfaDhoPxoooosSy6/full.jpg

Ook een 2012'er GT-Line, zelfde kleur :)
Inderdaad een fijne auto, en heel compleet voor het geld. De mijne is ook voorzien van de meesturende bixenon (ze kunnen niet alleen horizontaal, maar ook verticaal bewegen - zo wordt het grootlicht geregeld - vandaar de bixenon, al zit er ook nog wel een halogeen grootlicht in, ik gok voor de lichtsignalen), cruise (hebben ze volgens mij allemaal?), trekhaak en Bose. Ik zit helaas met een compressorkitje ipv reservewiel, maar heb dan wel weer het panoramadak, lane departure warning, stoelverwarming en bandenspanningsensors.

4200Wp ZO + 840Wp ZW + 1680Wp NW | 14xIQ7+ + 1xDS3-L | MTVenusE | HWP1

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Gri77ie

Gri77ie

johnwoo schreef op woensdag 06 juli 2016 @ 12:59:
[...]

Heee... heb jij mijn auto gejat? :P

[afbeelding]

[afbeelding]

[afbeelding]

Ook een 2012'er GT-Line, zelfde kleur :)
Inderdaad een fijne auto, en heel compleet voor het geld. De mijne is ook voorzien van de meesturende bixenon (ze kunnen niet alleen horizontaal, maar ook verticaal bewegen - zo wordt het grootlicht geregeld - vandaar de bixenon, al zit er ook nog wel een halogeen grootlicht in, ik gok voor de lichtsignalen), cruise (hebben ze volgens mij allemaal?), trekhaak en Bose. Ik zit helaas met een compressorkitje ipv reservewiel, maar heb dan wel weer het panoramadak, lane departure warning, stoelverwarming en bandenspanningsensors.
Hahaha nou lijkt er wel op he ! Goede keus hoor. Ik/ we zijn er erg blij mee. Hier ook panodak en bandenspanningsensoren. Geen lane departure en stoelverwarming.

Moet volgend jaar voor mijn werk mijn benzine-swift gaan inruilen voor een diesel ivm het aantal km's . Denk dat het maar de hatchback versie wordt van deze. Bevalt qua rijden erg goed. Verbruik is ook prima.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• hardware-lover
  • Registratie: Augustus 2005
  • Niet online

hardware-lover

verder kijken dan ......

Smakelijk....

Testing, one, two ...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Nico_GTR
Na een 90 euro te hebben betaald voor Bosch remschijven en Brembo remblokken mag de Clio weer een vol jaar de weg op.

Nieuwe vervaldatum 09-08-2017 oOo

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Sinds deze ochtend is mijn Renault Captur radio stuk. Het betreft een gewone versie zonder touchscreen enzovoort. De radio staat aan, op een bepaald radio kanaal maar geeft geen reactie meer op niks. Geen enkel knopje werkt. Kan het volume niet aanpassen en de radio ook niet uitzetten. Als ik de motor afzet gaat de radio wel uit. Daarna wanneer ik hem terug start gaat de radio weer aan maar blijft het schermpje van de radio op een heel lage helderheid, lijkt ook niet te veranderen. Als je hem uitzet blijft dat schermpje ook zo.

Wat kan ik (zelf) doen? Kan pas maandag naar de garage. Kan ik de radio op een of andere manier resetten? Zekering uithalen of iets dergelijk?

edit: ondertussen nog eens gestart en het werkt weer zoals normaal.. Enig idee wat de oorzaak zou zijn? Kreeg het pas toen ik mijn iPhone via usb aansloot..

[ Voor 10% gewijzigd door Verwijderd op 09-07-2016 18:46 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• melcon
Dat laatste is ongetwijfeld de oorzaak, waarom die nu weer normaal werkt is een andere reden voor. Na het uitzetten duurt het even voor de spanning echt v/d radio wordt gehaald. Als je dus vrij snel weer opnieuw start is de radio nog niet spanningsloos geweest en bevind zich dan nog in dezelfde staat. Als je wat langer wacht start die wel echt opnieuw op en is het probleem weg.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Had het vandaag weer, zelfde oorzaak maar duurde ditmaal tot een paar minuten na vertrek, deze keer werd ik begroet met een zeer luide en irritante pieptoon.

Zou iOS10 beta hier de oorzaak van kunnen zijn? Anders wacht ik wel nog even af tot die final is. of is er echt wel iets stuk aan de radio?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• hardware-lover
  • Niet online

hardware-lover

verder kijken dan ......

Hoewel niet duidelijk is of deze wel naar Nederland gaat komen, is ie te mooi om er geen aandacht aan te besteden.

Clio IV Reloaded ;)

Testing, one, two ...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• melcon
@Zonezns: als je beta draait waarschijnlijk wel, radio staat vermeld als compatible met iPhone dus zou goed moeten gaan.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• PauseBreak
Ik zou mijn adem niet inhouden voor de Mégane sedan. Die is hier nooit een succes geweest en afgeleide varianten zijn hier de laatste jaren ook niet meer op de markt gebracht. Zal het echter ongetwijfeld goed doen in Oost-Europa/Rusland.

Nee, merp!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Sagat
  • Registratie: April 2002
  • Laatst online: 11:06

Sagat

Is pappa x2!

PauseBreak schreef op dinsdag 12 juli 2016 @ 13:17:
Ik zou mijn adem niet inhouden voor de Mégane sedan. Die is hier nooit een succes geweest en afgeleide varianten zijn hier de laatste jaren ook niet meer op de markt gebracht. Zal het echter ongetwijfeld goed doen in Oost-Europa/Rusland.
Is daar een verklaring voor? Mijn vader vertelde me al is dat Sedan's sowieso niet popular zijn in NL, maar waarom niet? Vind ze mooier dan hatchbacks.

Ik mag trouwens per 1jan mijn clio inleveren ;( no more lease gezien ik geen functie meer heb waarbij ik mobiel hoef te zijn, kijken of ik iets ga kopen en zo ja wat.....maar wsl ga ik het topic verlaten. Of via de achterdeur terugsluipen als het Dacia mocht worden ;)

10 second ninja DONE

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• hardware-lover
  • Niet online

hardware-lover

verder kijken dan ......

PauseBreak schreef op dinsdag 12 juli 2016 @ 13:17:
Copy/paste..

Voorlopig is de auto alleen bevestigd voor ‘all the world’s party places’, te weten Algerije, Saudi Arabië, Australië, Bulgarije, Kroatië, Egypte, de Verenigde Arabische Emiraten, Estland, Hungarije, Ierland, Italië, Israël, Letland, Libanon, Litouwen, Marokko, Polen, Tsjechië, Roemenië, Servië, Slovenië, Tunisië, Turkije en Oekraïne. Of de auto in een later stadium ook naar Nederland komt is nog niet bekend.

Testing, one, two ...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• PauseBreak
Sagat schreef op dinsdag 12 juli 2016 @ 13:50:
[...]

Is daar een verklaring voor? Mijn vader vertelde me al is dat Sedan's sowieso niet popular zijn in NL, maar waarom niet? Vind ze mooier dan hatchbacks.
De Nederlandse automarkt is eigenlijk alleen "sedanvriendelijk" in hogere segmenten, waar mensen meer worden rondgereden. Kleinere sedans doen het hier vrijwel nooit goed. Geen idee hoe dat zo is gekomen, maar 'Nederland, Stationland' bestaat niet voor niets natuurlijk :P

Nee, merp!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• vhal
  • Registratie: Juni 2003
  • Laatst online: 10:40

vhal

ಠ_ಠ

PauseBreak schreef op dinsdag 12 juli 2016 @ 14:00:
[...]

De Nederlandse automarkt is eigenlijk alleen "sedanvriendelijk" in hogere segmenten, waar mensen meer worden rondgereden. Kleinere sedans doen het hier vrijwel nooit goed. Geen idee hoe dat zo is gekomen, maar 'Nederland, Stationland' bestaat niet voor niets natuurlijk :P
Mja, wat zijn kleine sedans? Het B-segment? In het C-segment is de Audi A3 Limousine (wat dus gewoon een sedan is maar limousine staat blijkbaar chiquer) toch een auto die men veel ziet.

Strava

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• PauseBreak
vhal schreef op dinsdag 12 juli 2016 @ 14:13:
[...]

Mja, wat zijn kleine sedans? Het B-segment? In het C-segment is de Audi A3 Limousine (wat dus gewoon een sedan is maar limousine staat blijkbaar chiquer) toch een auto die men veel ziet.
Eigenlijk is het D-segment en kleiner. Van de A3 zie je ook meer stations dan sedans rijden bijvoorbeeld. Het is lastig om precies te kwantificeren want er zijn, zover ik weet althans, geen verkoopcijfers per uitvoering vrij beschikbaar. Maar historisch gezien doen sedans in het D, C en B segment het slechter dan de station en/of hatchback varianten van hetzelfde model. In Nederland althans.

Nee, merp!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• johnwoo
  • Registratie: Oktober 1999
  • Laatst online: 12:21

johnwoo

3S-GTE

Schijnbaar zijn Nederlanders gewoon te praktisch ingesteld. Een hatchback is praktischer dan een sedan als je een klein autootje wilt, een station (of tegenwoordig SUV) is praktischer dan een sedan als je een grote auto wil. In beide gevallen meer volume voor een gegeven autolengte, vergeleken met een sedan.

Een sedan wordt (in NL) derhalve alleen gekozen als je de ruimte toch niet nodig hebt en het geld ervoor over hebt t.o.v. een hatchback. Dat betekent dan vooral zakelijke rijders en mensen die geen kinderen/hond mee hoeven te sleuren.

Ik heb wel het idee (geen onderbouwing, puur onderbuikgevoel op basis van wat ik zie rijden) dat het aandeel sedans in andere Europese landen ook kleiner is geworden de laatste 10 jaar, al is het nog wel groter dan in Nederland. Misschien door de crisis?

4200Wp ZO + 840Wp ZW + 1680Wp NW | 14xIQ7+ + 1xDS3-L | MTVenusE | HWP1

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Aggressor
Mijn uitgebrande Renault Megane GT-Line wordt morgen opgehaald als het goed is.
Total loss. (dit is half juni gebeurd)

En tot nu toe moest ik nog wegenbelasting betaling... terwijl de auto diezelfde dag nog opgehaald is (bergings- bedrijf) en op privé terrein is neergezet ....

Is dit normaal of kan ik dit nog terugvorderen?
En nu maar de rest van de Megane te koop zetten ... (stalen velgen, bandenspanning sensoren enz)

Wel jammer... de auto beviel mij zeer goed.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• hardware-lover
  • Niet online

hardware-lover

verder kijken dan ......

Aggressor schreef op dinsdag 12 juli 2016 @ 21:14:
Mijn uitgebrande Renault Megane GT-Line wordt morgen opgehaald als het goed is.
Total loss. (dit is half juni gebeurd)

En tot nu toe moest ik nog wegenbelasting betaling... terwijl de auto diezelfde dag nog opgehaald is (bergings- bedrijf) en op privé terrein is neergezet ....

Is dit normaal of kan ik dit nog terugvorderen?
En nu maar de rest van de Megane te koop zetten ... (stalen velgen, bandenspanning sensoren enz)

Wel jammer... de auto beviel mij zeer goed.
Je had hem kunnen schorsen vanaf het moment dat deze privé was geplaatst (niet op de openbare weg). Volgens mij is het niet terug te vorderen, maar mogelijk geeft een telefoontje daarover meer informatie?

Testing, one, two ...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Aggressor
met de belastingdienst gebeld en alles.. meteen al ...
maar je wordt er gewoon niet wijzer van...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• hardware-lover
  • Niet online

hardware-lover

verder kijken dan ......

Je moet voor het schorsen bij het RDW zijn, mogelijk ook voor info m.b.t. de mogelijkheid van terugvorderen?

https://www.rdw.nl/Partic...delijk%20niet%20gebruiken
Deze ook maar even delen voor de liefhebber.

[ Voor 13% gewijzigd door hardware-lover op 14-07-2016 13:28 ]

Testing, one, two ...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• evilution
  • Registratie: Maart 2012
  • Niet online

evilution

Vreselijk bijdehand

Is er bij de Laguna 2 een significant verschil in geluid tussen HB en station? De HB is erg stil maar ik ben nog steeds op zoek naar een V6 Initiale en de GrandTour lijkt toch wat beter beschikbaar. Maar ik maak mij zorgen dat deze meer rijgeluid in de auto heeft.

|<----------------------------------------------arm length---------------------------------------------->|
|<-------------------------------------------where the cat is--------------------------------------------->|

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• melcon
Geen verschil in geluid, zo lang je de "hoeden plank" dicht laat. De "hoeden plank" is een soort rolgordijn die kofferbak ruimte effectief af sluit van geluid. Heerlijk rijdende auto's overigens, comfort ten top. Zou je wel adviseren om voor een phase 2 te gaan, deze zijn super betrouwbaar :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Metro2002
  • Registratie: Augustus 2002
  • Laatst online: 10-10 22:41

Metro2002

Memento mori

Als mensen nog interesse hebben in een renault megane uit 2003 die recent nog behoorlijk wat onderhoud heeft ghead... ik ga hem zeer waarschijnlijk weer weg doen aangezien ik toch wel erg graag een hybride (en automaat) wil gaan rijden en 5 deuren wil.

Prijs is onderhandelbaar uiteraard.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• PauseBreak
melcon schreef op maandag 18 juli 2016 @ 09:00:
Geen verschil in geluid, zo lang je de "hoeden plank" dicht laat. De "hoeden plank" is een soort rolgordijn die kofferbak ruimte effectief af sluit van geluid. Heerlijk rijdende auto's overigens, comfort ten top. Zou je wel adviseren om voor een phase 2 te gaan, deze zijn super betrouwbaar :)
Nou, dat is niet helemaal waar. Ja, de "hoedenplank" dempt wel wat rijgeluid, maar een station is wel wat meer een klankkast dan de hatchback. Niet dat het een gigantisch verschil is ofzo, maar als je er gevoelig voor bent dan merk je het zeker wel.

Nee, merp!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• melcon
Ben ik niet met je eens, met de hoedenplank dicht is de klankkast ook weg. Met de hoedenplank open is er wel iets meer geluid hoorbaar maar nog steeds niet significant. (in de test metingen zie je dit ook terug, interieur geluid tussen hatch en station bij 120 is gelijk kwa volume).

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• PauseBreak
melcon schreef op maandag 18 juli 2016 @ 13:25:
Ben ik niet met je eens, met de hoedenplank dicht is de klankkast ook weg. Met de hoedenplank open is er wel iets meer geluid hoorbaar maar nog steeds niet significant. (in de test metingen zie je dit ook terug, interieur geluid tussen hatch en station bij 120 is gelijk kwa volume).
Het verschil zit 'm niet zozeer in de hoedenplank, maar in het grotere raamoppervlakte van de station. En dat is geen akoestisch glas :P

Nee, merp!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• melcon
haha je hebt wel twee extra ruitjes inderdaad :o

De phase 2, bij 140 km/h:
2.0 16v: 70.2 Db voor zo wel de hatch als de station
2.0 Dci 150: 66.2 Db voor zo wel de hatch als de station
2.0 Dci 175: 64.3 Db voor zo wel de hatch als de station

De phase 1, bij 140 km/h:
2.0 16v: 66.2 Db voor de hatch, 66.8 voor de station
1.9 Dci: 66.0 Db voor de hatch, 66.2 voor de station

Conclusie, bij de fase 1 is er wel iets verschil, bij de fase 2 niet.
Andere conclusie, de 1.9 dci is stiller als de 2.0 dci 150 :P weliswaar niet hoorbaar maar toch :P
Nog een conclusie, de balansassen van de 2.0 Dci 175 zijn daadwerkelijk effectief ;)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• PauseBreak
Waar komt dat vandaan? Want de fabriekstesten worden 1x gedaan. Bij de hatchback, niet de station. De station wordt ook niet apart gehomologeerd in de meeste gevallen (het is gewoon een andere uitvoering, gebaseerd op de homologatie van de hb).

En zoals ik zei, als je er gevoelig voor bent, dan merk je het wel. Het is allemaal niet schokkend, maar je merkt het echt wel. Ik zou er overigens geen station voor laten staan, want ik vind de station van die generatie sowieso mooier om naar te kijken :P

Nee, merp!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• melcon
klopt, die worden ook niet bij 140 gedaan :P Komt uit een zakelijk boekje die dat elk jaar voor alle modellen uitgebreid testen (bij stationair, 40/50/60/70/80/100/120/140) voor alle carrosserie uitvoeringen, eventueel aangevuld met de uitvoeringen met afwijkingen op gebied van geluiddemping (dubbelglas bijv.).

Maar goed, tot 70 Db kun je gewoon nog heel goed een telefoon gesprek voeren, 50-70 valt onder rustig / niet storend. Bij 120 zitten ze allemaal +/- 2,5 db lager en is het geluid gewoon zeer rustig. Als de station bij 120 nou boven de 70 zou zitten en de hatch er onder dan zou je inderdaad kunnen overwegen voor de hatch te gaan i.p.v. de station maar bij dit soort waarden zou ik er niet eens opletten, kwa geluid zitten ze allebei bij 120 ruim onder wanneer je er eventueel op zou moeten gaan letten.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• PauseBreak
Ik zeg niet voor niets dat als je er gevoelig voor bent, het je opvalt. Ik zeg nergens dat de ene superstil is en de andere een lawaaibak. Ik zeg enkel dat als je gevoelig bent voor geluid, het je opvalt dat de station iets minder stil is dan de hatchback. En omdat dit een logaritmische schaal is, zijn kleine verschillen sneller relevant voor de praktijk en dus de autokeuze.

Uiteindelijk is er maar één ding echt relevant en dat is of je ermee kunt leven of niet. En dat betekent proefritten maken :P

Nee, merp!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• melcon
Very true 8)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Joopieboy
  • Registratie: Mei 2006
  • Laatst online: 29-12-2020

Joopieboy

No smoke, no poke

Topicstarter
Kom weer even meeblaten. :P Klopt het dat een Megane 3 RS gewoon op 95 kan rijden zonder dat je er echt wat van merkt? Mijn Ignis Sport liep onrustig en niet lekker in toeren. Swift Sport kan nu prima op 95, zelfs na chippen. Maar of een Megane RS dat ook kan?

Het leven is te kort om geduld te hebben!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Deveon
  • Registratie: December 2007
  • Niet online
Sagat schreef op dinsdag 12 juli 2016 @ 13:50:
[...]

Bij een echte sedan heeft een vaste achterruit. Dat maakt het zeer onpraktisch om fietsen, honden of andere grote voorwerpen mee te nemen. Een sedan waarbij de achterruit wel mee opengaat is officieel een hatchback, deze zijn wel iets populairder (Octavia, A7, GranCoupe's). Meestal is de hatchback iets goedkoper en iets korter wat prettiger is met parkeren. Als je meer ruimte wilt dan is de station meer bang-for-buck.

De A3 is trouwens helemaal niet als station te krijgen...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• PauseBreak
Joopieboy schreef op maandag 18 juli 2016 @ 16:31:
Kom weer even meeblaten. :P Klopt het dat een Megane 3 RS gewoon op 95 kan rijden zonder dat je er echt wat van merkt? Mijn Ignis Sport liep onrustig en niet lekker in toeren. Swift Sport kan nu prima op 95, zelfs na chippen. Maar of een Megane RS dat ook kan?
Ja, dat kan wel. Je zult iets minder piekvermogen hebben dan wanneer je Euro98 (of 102) tankt maar ik betwijfel of je dat ooit zult merken op de openbare weg.

Nee, merp!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Joopieboy
  • Registratie: Mei 2006
  • Laatst online: 29-12-2020

Joopieboy

No smoke, no poke

Topicstarter
PauseBreak schreef op maandag 18 juli 2016 @ 16:55:
[...]

Ja, dat kan wel. Je zult iets minder piekvermogen hebben dan wanneer je Euro98 (of 102) tankt maar ik betwijfel of je dat ooit zult merken op de openbare weg.
Nja dat zou voor mij wel ideaal zijn. :) Keer naar Duitsland volgooien met 98 en door. :)

Het leven is te kort om geduld te hebben!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Galaxis
Renault liefhebbers,

Mijn megane 1.5dci 2012 estate heeft iets vreemds. In zijn 6e versnelling , en in mindere mate ook in de 5 , heb ik tussen de 100 en de 112 km/h een vreselijk irritante fluittoon. Echt bloed irritant, terug schakelen naar 4 lost het probleem op omdat de motor dan meer lawaai maakt. Als ik ontkoppel en de bak in zijn vrij zet wordt het wel minder voor mijn gevoel, maar het gaat niet weg.

Ik heb ook al geprobeerd of het de radio was, deze uitgezt maar dat maakte geen verschil. Clima ook uitgezet , maakte geen verschil. Ik vrees iets met de bak eigenlijk omdat ik al sinds aanschaf zo ongeveer problemen heb met optrekken vanuit de 1 ste versnelling.dan hapert en trilt heel de wagen. De dealer vond er niks vreemd aan terwijl meerdere personen het ervaren. Tot 4x toe me terug geweest naar de dealer maar ze konden niks vinden. Uiteindelijk bij autrans een second opinion gevraagd en die vertelde mij dat er iets mis was met veertjes in de koppeling , melcon heeft dat hier ook al eens beaamd.

Helaas ben ik dus bang dat die fluittoon er ook mee te maken heeft, of emand moet een andere ingeving hebben?

Stationair met de kap open is het geluid niet te horen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• melcon
Je hoort het echt alleen tussen 100 en 112? In 5 of 6 maakt niet uit? In 4 wordt het dus overstemd door het motor geluid? Dat maakt het lastig, 5 en 6 zitten op verschillende assen in de bak (6 en 4 op dezelfde), en meestal gaat je bak alleen kapot op 1 as (dus raar geluid op 1,3,5 of 2,4,6, niet beide). Dus ik zou het niet in de bak zoeken in eerste instantie. Ik zou denken aan een spanrol of looprol, dan wel een dynamo / airco poelie die het geluid veroorzaakt. Als je de airco uitzet bij de betreffende snelheid, blijft het geluid dan?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Galaxis
Met de airco uit blijft het geluid inderdaad aanwezig. Vanmorgen eens wat uitvoerig geluisterd. Het is tussen de 98 km/h en de 122 km/h. Daarboven hoor ik het niet meer door rolgeluid en windgeluid. In 5 en 6 is het zowiezo aanwezig, in 5 wel in mindere maten. Ik zal het vandaag eens in zijn 4 testen op een rustige weg.

Het is echt een fluittoon, het geluid wat een spanrol/dynamo of faulty riem maakt herken ik wel. het geluid lijkt een beetje op gare differentieel lagers zoals mijn vorige almera had met 4ton op de klok :P

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Metro2002
  • Registratie: Augustus 2002
  • Laatst online: 10-10 22:41

Metro2002

Memento mori

Heeft zo'n blok een turbo? Zo ja kan het niet gewoon ergens een lek in de turboslangen zijn? Als het je bak was zou je het toch bij elke snelheid in diezelfde versnelling moeten horen lijkt me.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• la_fusion
  • Registratie: Maart 2007
  • Laatst online: 13:06
Joopieboy schreef op maandag 18 juli 2016 @ 16:58:
[...]

Nja dat zou voor mij wel ideaal zijn. :) Keer naar Duitsland volgooien met 98 en door. :)
Wat ik bij de aanschaf van mijn M3RS te horen kreeg was een beetje wisselend, deels door het feit dat hij gechipt is, deels wat je doet met de auto. Zonder chip moet het zeker wel te doen zijn.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• melcon
Lastig te zeggen wat het nou is, kan best een zoektocht worden. In principe is het wel de snelheid vanaf waar luchtweerstand begint te tellen (dat begint te lopen ergens tussen de 80 en 100 afhankelijk van de aerodynamica van de auto). Dus het kan ook iets zijn wat niet goed zit wat een fluit toon veroorzaakt. Op mijn laguna had ik ooit vanaf +/- 80 een heel vervelend tik geluid, heeft me 3 maanden gekost om uit te vogelen dat het een strip was die over de voorruit liep waarvan de bevestigings clipjes afgebroken waren tijdens ruit vervanging. Nieuwe bevestigings clipjes en weg geluid.

Als het wel de bak is, wordt het vanzelf erger en kom je er wel achter :+

Voor wat betreft 95 in een megane R.S., echt geen enkel probleem, ook niet als de wagen gechipt is. Er is zo wel een klop sensor als een pingel sensor aanwezig. De ecu zal de ontsteking gewoon verlaten, kost dus wel pk's maar je maakt niet iets stuk. Het spul loopt uiteraard veruit het beste op 98 omdat er dan en niet verlaat hoeft te worden en de mapping geoptimaliseerd is voor 98 en de motor daar dus ook het mooiste op zal lopen. Maar voor nood kan er altijd 95 getankt worden, zelfs 91 kan nog als je rustig rijdt, er kan vrij veel verlaat worden door de ecu.
Pagina: 1 ... 15 ... 48 Laatste

Dit topic is gesloten.