Mijn Renault is afgelopen zaterdagmiddag gestrand langs de snelweg, heeft motorschade
Een Renault Mégane Break 1.6 16v, automaat, bj.2002.
Afgelopen zaterdag vertrok ik lekker richting Oberhausen, maar haalde de bestemming helaas niet

Op de A15 zo'n 120km/u rijdend begon de snelheid plotseling langzaam te zakken en reageerde het gaspedaal niet meer (behalve de kickdown...), de motor was uitgevallen. Dus alarmlichten aan en z.s.m. naar de vluchtstrook. Zo'n 600-700 meter voor de afslag Tiel stond ik dan stil
Ik probeerde de auto nog een aantal keren te starten, zonder resultaat. De startmotor draaide wel, maar het blok sloeg niet aan. Op het dashboard brandde geen storingslampen. Ik vermoedde in eerste instantie een defecte krukassensor, omdat dit een bekende kwaal was bij deze Renault en hij de voorgaande weken soms niet meteen aansloeg bij het starten, één van de symptomen van een defect gaande krukassensor.
Er was verder geen zichtbare schade onder de motorkap. Alle vloeistoffen waren ook nog oké en alle zekeringen in de zekeringenkasten in orde. Maar bij nader inzien leek de motor bij het starten wel èrg snel/licht te draaien en was er een benzinelucht te ruiken... dat was geen goed teken... maar goed... ik heb verder geen verstand van autotechniek...
Na een uur me erbij neergelegd dat ik er zelf niets meer mee kon en de ANWB gebeld... ik was geen lid... dus tegen een extra hoog tarief telefonisch lid geworden
Eenmaal ANWB-meneer gekomen... eerste diagnose, slecht nieuws: motor draait erg snel bij het starten => mogelijk geen compressie => mogelijk distributieriem versprongen => niet gebroken, want nokkenas draait nog.
Omdat ik net lid was, had ik geen recht op auto-transport. Dus werd mijn auto met een sleepkabel van de snelweg af getrokken en neergezet bij de eerste de beste garage in Tiel.
(Remmen zonder rembekrachtiging tijdens het slepen was trouwens nog véél zwaarder dan ik dacht
) Dat was al coulance, want normaal was "geen recht op transport" afzetten bij de eerstvolgende parkeerplek
Na het slepen heeft ANWB-meneer nog nader naar de auto gekeken, hij vermoedde ook de krukassensor omdat bij uitlezen de boordcomputer 206rpm aangaf terwijl het blok stilstond. Het kon zijn dat ik geluk had en het blok toch niet stuk was.
Daarna mijn spullen gepakt en de sleutel met een briefje bij de garage in de brievenbus gedaan. Ik moest die garage maar maandag bellen en ANWB-meneer bracht me naar het station zodat ik zelf naar huis kon gaan.
Maandag de garage waar de auto stond gebeld... helaas slecht nieuws: totaal geen compressie meer in alle 4 cilinders. Mogelijk distributieriem versprongen, motor kapot. Hij ging uit van economisch total-loss, reparatie is rond 1200 euro als het meezit
Toen ik aangaf de auto eigenlijk toch te willen laten repareren kwam hij met 2 opties: ruilmotor of bestaande motor repareren. Moeilijke keuze, want ruilmotor... dan krijg ik een blok van de sloop met een onbekende geschiedenis

Reparatie van bestaand blok... onbekend wat de schade is zolang de kop er nog niet afgehaald is. Totale kosten bij beide nog onbekend
Ik besloot voor reparatie te gaan. Hij gaat de komende dagen tijd maken om de kop eraf te halen en dan bericht hij me wat de precieze schade is en kan ik zelf besluiten tot wel/geen reparatie. De manuren voor het demonteren v/d kop is dan wel sowieso voor mijn rekening
Ondanks dat de auto het economisch misschien niet meer waard is om gerepareerd te worden, heb ik besloten om het toch te doen, omdat ik 'm pas in november 2015 had gekocht voor 1500 euro. In januari dit jaar heeft 'ie nog een grote beurt gehad en amper 2 maanden geleden is voor 600 euro nieuwe remmen rondom en een fuseekogel erop gegaan. Verder reed de auto prima, was er erg tevreden mee. Hij heeft er ook nog maar net 191k op de teller zitten. Voor de prijs van de reparatie kan ik waarschijnlijk niet een gelijkwaardige auto in dezelfde staat als deze na reparatie kopen.
Mocht inderdaad de distributieriem versprongen zijn ga ik het wel een erg zure zaak vinden

Ik had bij aankoop juist de riem met waterpomp en toebehoren uit voorzorg laten vervangen bij de verkopende garage. Hij zit er dus maar 6 maanden / 20k op. Terwijl de riem goed moet zijn voor 5 jaar / 120k.
Garantie op de riem wordt een lastige zaak... er was namelijk geen garantie afgesproken, was niet bij een merkdealer en de desbetreffende garage zit in Zwolle, niet bepaald om de hoek. En er is al 20k mee gereden...
Erg teleurstellend i.i.g.

Ik had van deze Renault verwacht dat 'ie wat langer zonder problemen mee zou gaan

Mijn vorige Mégane
(ook een phase 2 met K4M motor i.c.m. DP0 automaatbak, maar hatchback)) was bij 380k nog goed. Als 'ie niet verongelukt was haalde hij de 400k misschien nog, ik mis 'm nog steeds

Deze Mégane heeft daarentegen slechts 191k erop zitten en heeft nu al motorschade

Ben ik op z'n zachts gezegd niet blij mee...