Galaxis schreef op dinsdag 08 maart 2016 @ 20:02:
Vandaag maar langs de autowinkel geweest, helaas was er niet veel keuze, of het was tjinglong Chinese troep in alle kleuren van de regenboog, of Philips whitevision.
Die laatste is het maar geworden, direct geinstalleerd omdat er dus een lamp stuk was. Eerste ervaring is positief moet ik zeggen. Mooi helder licht

Ik wilde eigenlijk voor aftermarket Xenon gaan als vervanger van het toch wel ondermaatse licht uit die standaard H7 pit. En dan het setje
wat Renault zelf als optie bied omdat dit v.w.b. (EU) wetgeving het meest zeker lijkt te zijn.
Ik heb in het verleden in een andere merk auto al eens een Pilot 4300K set in gebruik gehad, en dit beviel destijds eigenlijk prima en ging ook goed met de reflector waar deze inzat. Nauwelijks extra verstrooiing van licht zodat mijn tegenliggers er beslist geen last van hadden (want er rijden wat schatjes rond die daar blijkbaar lak aan hebben).
Hoewel de Renault set beslist niet goedkoop te noemen is (understatement), wilde ik het avontuur toch wel aangaan want er gaat niets boven een goede verlichting op die soms erg donkere wegen. Er blijken echter wat problemen te zijn met sommige modellen (vooral storen op de radio wat dan maar niet op te lossen lijkt, ongeacht de plek van de ballast), en daardoor durft de dealer het nu even niet aan tot duidelijk is dat het wel of niet goed gaat werken met onze auto, dus helaas....
Kom ik thuis, blijkt er één lamp uit protest tegen mogelijke vervanging, in staking te zijn gegaan. Dus de volgende dag maar terug naar de garage en nu maar eens de Philips X-treme Vision laten plaatsen.
"u gaat het verschil zeker merken meneer", terwijl ik de sleutel weer overhandigd kreeg.
Niets tegen mijn vrouw gezegd die 's avonds als eerste met de auto in het donker ging rijden, ook over een slecht verlicht stukje weg op haar route naar het zwembad. Komt ze een paar uur later thuis, geen opmerking over het licht. "iets gemerkt aan de auto of iets opgevallen onderweg?", "nee hoor, moest dat dan?". Ja natuurlijk moest dat dan, of zou het enkel voor mannen bedoelt zijn als in "meneer" maar niet in "mevrouw"? "u gaat er geen flikker van merken mevrouw, enkel in uw portemonnee"!
Dus hop hop, op weg naar het hok, zoeken naar een donker stuk weg. Is niet moeilijk te vinden tegenwoordig door de extra bezuiniging op straatverlichting. Maar eigenlijk was het al niet nodig, die Philips X-treme Vision geven echt duidelijk meer (witter) licht bij straatverlichting en het verschil is op een donker stuk weg al helemaal overduidelijk. Ik rijd in het vervolg zelf wel als we ergens in het donker moeten rijden
Testing, one, two ...