Het grote Volvo topic - Deel 8 Vorige deel Overzicht

Pagina: 1 ... 98 ... 140 Laatste
Acties:

Onderwerpen

• TacoTaco
  • Registratie: April 2005
  • Laatst online: 23-12 02:00
Ik heb bliepers rondom maar dan vooral vanwege het zelf kunnen inparkeren van de auto. Dat is overigens een optie die niet altijd handig is omdat het te traag werkt. In een drukke straat staan er meteen andere mensen ongeduldig achter je te wachten en dat kun je zelf sneller inparkeren.

Qua audio heb ik nu Harman Kardon. Helemaal geweldig maar de vraag is of de meerprijs tov High Performance ook evenveel kwaliteit oplevert. Ik heb een leaseauto, dan is het makkelijker.

• rinkel
  • Registratie: September 2002
  • Laatst online: 23-12 09:58
Ik heb de high performance audio, maar ik vind dat deze in de v60 toch beter was. Die 2 speakers in de deuren mis ik toch wel. Het is op zich wel ok, maar had wel iets beter mogen zijn vind ik. De hogere prijs van de betere audio had ik er niet voor over.

• Ronster
  • Registratie: September 2013
  • Laatst online: 21-12 23:13
Ik heb de high performance en de Harman Kardon getest in de XC40.
De HP vond ik echt niet fijn klinken. De HK was een stuk beter, al was ik zeker niet blown away. Of het de hoge prijs rechtvaardigt durf ik niet te zeggen, dat ligt eraan hoeveel waarde je hecht een betere audio.
Ik ga in ieder geval wel voor de HK kiezen.

XBox: Ronsterrrrr || Meta Quest: Ronsterrr

• Red devil
  • Registratie: December 1999
  • Laatst online: 21:22
Wat moet je eigenlijk doen met speakers die bij lage tonen trillen? Zijn die dan kapot of zijn ze gewoon los getrild?

• TacoTaco
Trillen de speakers of bv de deuren? Als ik de bas vol aanzet dan proberen de deurpanelen zich te verwijderen van de deuren :)

• Red devil
TacoTaco schreef op dinsdag 21 mei 2019 @ 11:37:
Trillen de speakers of bv de deuren? Als ik de bas vol aanzet dan proberen de deurpanelen zich te verwijderen van de deuren :)
Mmm good point, het is iig aan 1 kant bij bepaalde nummers (met veel lage tonen). Als het een paneel is, is dat natuurlijk makkelijk te fixen. 8)7

• Lambo LP670 SV
  • Registratie: Oktober 2009
  • Laatst online: 22:53
TacoTaco schreef op maandag 20 mei 2019 @ 11:29:
Ik heb bliepers rondom maar dan vooral vanwege het zelf kunnen inparkeren van de auto. Dat is overigens een optie die niet altijd handig is omdat het te traag werkt. In een drukke straat staan er meteen andere mensen ongeduldig achter je te wachten en dat kun je zelf sneller inparkeren.

Qua audio heb ik nu Harman Kardon. Helemaal geweldig maar de vraag is of de meerprijs tov High Performance ook evenveel kwaliteit oplevert. Ik heb een leaseauto, dan is het makkelijker.
Het parkeren kan ik beamen. Op de V40 zitten er sensoren op aan de voor en achterkant en hij heeft de optie om 'automatisch' als in zelf sturend erin te rijden. Maar dit gaat traag voordat hij aan de actie begint. Als er een overduidelijk gat is moet je er ruim voorbij rijden, stoppen, nog een stukje rijden en dan pas naar achteren rijden waarbij hij gaat sturen. Zelf doe je dit sneller, je houdt veel mensen op.

Eerlijk gezegd hadden de sensoren vanvoor niet eens gehoeven voor mij part. Piepjes vanachter is voldoende.

Qua geluid heb ik de standaard en die is echt niet veel waard.

• fivepack
  • Registratie: December 2005
  • Laatst online: 23-12 12:16
Mwah ik heb ik mijn My2016 V60 ook de high performance. Heb de Premium ook gehoord en ik vind ze allebei het geld niet waard.
Ben inmiddels bezig met het vervangen van versterker, luidsprekers en het toevoegen van een dsp om het allemaal in te regelen en af te stellen.

Als je de conussen en magneten ziet van de high performance woofers dan ga je, zeker met de prijs in je hoofd, bijna huilen.

En trillende speakers? Het zullen wel deurpanelen zijn of andere plastic deeltjes in de deur. Het enige dat je daar aan kunt doen is de deuren dempen om de trillingen weg te nemen.

[ Voor 18% gewijzigd door fivepack op 21-05-2019 13:28 ]

• TacoTaco
De auto is natuurlijk akoestisch gezien geen goede omgeving voor welk audiosysteem dan ook. Je gaat niet met je beste muziek in de auto zitten voor optimaal genot. Heel veel uitgeven aan audio in auto's is daarom een beetje onzinnig, tenzij je de omgeving van muziek wil voorzien. De High Performance set in de V50 was prima en de Harman Kardon set in de V40 is meer dan prima. Maar dan vooral omdat die in de Polar+ pack zat :)

• rinkel
  • Registratie: September 2002
  • Laatst online: 23-12 09:58
Ik had graag nog dab gehad, maar dat kon er achteraf niet in. Evenals betere audio, al had ik dat niet gedaan.
Ik had een voorraadauto, met de meeste opties die ik wou overigens, op de ACC na, maar die kon er achteraf wel in.
Bij de xc40 zitten er geen speakers meer in de deuren. Nadeel daarvan vind ik wel dat dit zorgt voor een ietwat minder stereobeeld.

De autopilot vind ik overigens soms best eng reageren, gebruik em dan ook niet zo heel vaak.

• PaT
  • Registratie: April 2003
  • Niet online

PaT

Moderator Mobile

Ja, dat mod

Maverick! schreef op maandag 20 mei 2019 @ 10:01:

360 cam heb ik nu niet op de offerte staan, maar hier heb ik wel over nagedacht. Heeft dit echt meerwaarde tov piepsysteem voor en achter en achteruitrij camera?
Een camera heeft zeker meerwaarde! Wij hadden een Auris TS en die hebben het standaard. Het was dus wel even schrikken bij de testrit met de V70 toen bleek dat daar geen camera opzat.
Die hebben we achteraf in laten bouwen en persoonlijk vind ik het zo fijn omdat je exact ziet hoeveel ruimte je nog achter je auto heb. Strak inparkeren is daarmee heel eenvoudig.

En de kinderen vinden het geweldig als de camera aanstaat en ik open de achterklep vanuit de auto :+

Groot genoeg voor 2 hoofdletters

• Ronster
rinkel schreef op dinsdag 21 mei 2019 @ 20:06:
Ik had graag nog dab gehad, maar dat kon er achteraf niet in. Evenals betere audio, al had ik dat niet gedaan.
Ik had een voorraadauto, met de meeste opties die ik wou overigens, op de ACC na, maar die kon er achteraf wel in.
Bij de xc40 zitten er geen speakers meer in de deuren. Nadeel daarvan vind ik wel dat dit zorgt voor een ietwat minder stereobeeld.

De autopilot vind ik overigens soms best eng reageren, gebruik em dan ook niet zo heel vaak.
Ik heb de dealer ook verteld dat ik het heel apart vind dat je 295 euri (!!!) moet dokken voor DAB+.
Een van de XC40's waar ik een testrit in maakte had wel Harman Kardon maar geen DAB+ ... 8)7
Dus Harman Kardon (Audio line pakket, incl draadloos opladen telefoon) + DAB+ kost me 695 + 295 euri.
PaT schreef op dinsdag 21 mei 2019 @ 20:28:
[...]

Een camera heeft zeker meerwaarde! Wij hadden een Auris TS en die hebben het standaard. Het was dus wel even schrikken bij de testrit met de V70 toen bleek dat daar geen camera opzat.
Die hebben we achteraf in laten bouwen en persoonlijk vind ik het zo fijn omdat je exact ziet hoeveel ruimte je nog achter je auto heb. Strak inparkeren is daarmee heel eenvoudig.

En de kinderen vinden het geweldig als de camera aanstaat en ik open de achterklep vanuit de auto :+
De achteruitrijcamera heb ik wel, dit zit in het Park Assist Line pakket. Dit gaat over de 360 camera :)

[YouTube: The 2019 Volvo XC60 | 360° Camera :15 SUV Range Campaign]

• Tommie12
  • Registratie: Juni 2011
  • Laatst online: 23:14
Gisteren voor de eerste keer op zomerbandem mijn V90 een paar honderd km door Duitsland gejaagd.
Tegenover mijn vorige (A6 en 525d) ligt deze auto gewoon veel stabieler op de weg.
Waar je met de Audi of BMW bij 180 moest beginnen te "werken" om mooi in het midden van je rijvak te blijven loopt dat als vanzelf op deze Volvo.
Wat je wel merkt is dat boven de 200 (maar even gedaan) de Volvo niet zo graag rijdt, dan is de BMW weer wat in het voordeel.

Maar rechtuitstabiliteit en gedrag in lichte maar snelle bochten is echt top in deze.

Sony A7 iv en wat recycled glas

• PcDealer
  • Registratie: Maart 2000
  • Laatst online: 14-12 18:53

PcDealer

HP ftw \o/

Maverick! schreef op woensdag 22 mei 2019 @ 11:18:
[...]

Ik heb de dealer ook verteld dat ik het heel apart vind dat je 295 euri (!!!) moet dokken voor DAB+.
Een van de XC40's waar ik een testrit in maakte had wel Harman Kardon maar geen DAB+ ... 8)7
Dus Harman Kardon (Audio line pakket, incl draadloos opladen telefoon) + DAB+ kost me 695 + 295 euri.
Wacht een jaar en het is standaard.

LinkedIn WoT Cash Converter

• mbenjamins
  • Registratie: December 2012
  • Laatst online: 22:26
Sinds een kleine maand ben ik de trotse eigenaar van de onderstaande auto.
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/ext/f/g5FLi2lys49lqK55TTSs7hBn/full.jpg

[ Voor 27% gewijzigd door mbenjamins op 22-05-2019 21:24 ]

• timmie271
  • Registratie: November 2013
  • Laatst online: 21-12 20:35
@Maverick! toch blijft een S60 een prima optie denk ik :+ hoef je alleen nog een trekhaak onder te hangen en je hebt een T5 met 250pk onder de motorkap en dat allemaal voor nog geen €56.000 :+
https://www.autowereld.nl...kar-30748950/details.html
https://www.autowereld.nl...ack-30780512/details.html
https://www.autowereld.nl...r-c-30722042/details.html

Afbeeldingslocatie: https://cdn.motor1.com/images/mgl/PxjrK/s4/2019-volvo-s60-first-drive.jpg

Alleen nog los even een trekhaak eronder laten bijmonteren :P

[ Voor 9% gewijzigd door timmie271 op 27-05-2019 21:37 ]

Gamertag: timmie271

• Reinier
  • Registratie: Februari 2000
  • Laatst online: 23:05

Reinier

\o/

De heupen van de S60 vind ik echt prachtig.

Hij staat op m'n longlist (T4).

• Ronster
timmie271 schreef op donderdag 23 mei 2019 @ 14:19:
@Maverick! toch blijft een S60 een prima optie denk ik :+ hoef je alleen nog een trekhaak onder te hangen en je hebt een T5 met 250pk onder de motorkap en dat allemaal voor nog geen €56.000 :+

[Afbeelding]

:+

Ik vind em wel mooi, maar the wife doesn't agree :P

• timmie271
Maverick! schreef op donderdag 23 mei 2019 @ 14:45:
[...]

:+

Ik vind em wel mooi, maar the wife doesn't agree :P
Meer voor evenveel geld en dan is het nog niet goed -O- -O-

Al wel wat XC40's op het oog nu? Of nog even wat meer proefrijden met verschillende uitvoeringen?

• Ronster
@timmie271
Nah, ik moet zeggen dat ikzelf ook wel het liefst een compact SUV model wil.

Het wordt 99% zeker een nieuwe R-Design T4 Geartronic. Komende zaterdag als het goed is maken we er een proefrit in. Tot nu toe enkel nog maar in Inscriptions gereden. Als het rijcomfort zoals beloofd niet heel veel minder wordt het de R-design.
We zijn nu in gesprek met 2 dealers. Dus even afwachten wie met het beste aanbod op de proppen komt :)

• Ypuh
  • Registratie: Oktober 2013
  • Laatst online: 23:11
Maverick! schreef op donderdag 23 mei 2019 @ 15:03:
@timmie271
Nah, ik moet zeggen dat ikzelf ook wel het liefst een compact SUV model wil.
Grappig om te lezen, 3 jaar geleden bestonden zulke modellen amper en nu is er dus gewoon een sterke vraag/voorkeur naar.

Vannochtend 15m achter een gloednieuwe S60 T5R gereden. Wat een prachtige auto om te zien en met die nieuwe achterlichten is hij weer helemaal up-to-date.

Kan me overigens goed voorstellen dat een sedan niet is wat je wil hoor. Ze zijn totaal niet praktisch, maar het blijft voor mij toch de ultieme carrosiere vorm en zo lang ik geen kids heb kan ik er prima mee uit de voeten (ook MTB gooi je zo achterin met een ingeklapte achterbank).

• Tankiej
  • Registratie: Oktober 2005
  • Laatst online: 23-12 14:45
timmie271 schreef op donderdag 23 mei 2019 @ 14:19:

[Afbeelding]

Beetje jammer dat ze allemaal zwart zijn -O-
Het is al saai genoeg met al die witte, zwart en grijze auto's op de weg, kies eens een beetje kleur!
Staat de auto ook zoveel beter, vooral met zwart en wit vallen bijna alle lijnen op auto's weg.

Als een S60 binnen budget zou vallen, was ik voor Fusion Red of Bursting Blue gegaan O+

Afbeeldingslocatie: https://www.broekhuis.nl/images/vehicleimages/14883351/image_1.jpg

[ Voor 7% gewijzigd door Tankiej op 24-05-2019 09:44 ]

• timmie271
Tankiej schreef op vrijdag 24 mei 2019 @ 09:42:
[...]

Beetje jammer dat ze allemaal zwart zijn -O-
Het is al saai genoeg met al die witte, zwart en grijze auto's op de weg, kies eens een beetje kleur!
Staat de auto ook zoveel beter, vooral met zwart en wit vallen bijna alle lijnen op auto's weg.

Als een S60 binnen budget zou vallen, was ik voor Fusion Red of Bursting Blue gegaan O+

[Afbeelding]
Zou ik ook gedaan hebben hoor, maar @Maverick! wil per se een volledig zwarte auto dus vandaar :P

Anders had ik ook andere kleuren gelinkt hoor :Y

Zal straks even een ander plaatje neerzetten, want blijkbaar is de huidige offline gehaald...

• Ronster
Ypuh schreef op vrijdag 24 mei 2019 @ 09:10:
[...]

Grappig om te lezen, 3 jaar geleden bestonden zulke modellen amper en nu is er dus gewoon een sterke vraag/voorkeur naar.

Vannochtend 15m achter een gloednieuwe S60 T5R gereden. Wat een prachtige auto om te zien en met die nieuwe achterlichten is hij weer helemaal up-to-date.

Kan me overigens goed voorstellen dat een sedan niet is wat je wil hoor. Ze zijn totaal niet praktisch, maar het blijft voor mij toch de ultieme carrosiere vorm en zo lang ik geen kids heb kan ik er prima mee uit de voeten (ook MTB gooi je zo achterin met een ingeklapte achterbank).
Nou, bv de X1, Qashqai en Kia Sportage (ik zal de Dacia Duster niet noemen) bestaan toch al een behoorlijke tijd en zie je erg veel...
2 auto's geleden had ik een Qashqai (lease). Toen ik van baan ben geswitched kocht ik een Ford Focus station, maar heb altijd de hoge zit gemist, dus weer terug naar Qashqai en nu wil ik weer een kleine SUV. Praktisch zijn ze ook inderdaad. Maar ook smaken verschillen (gelukkig) he?
Qua kleur. Ik heb al heel wat auto's gehad, maar nog nooit een zwarte, terwijl ik het persoonlijk vaak de mooiste kleur vind. Sorry :P

Morgen testrit in de R-design en gesprekjes bij 2 dealers. Ben benieuwd! *O*

[ Voor 3% gewijzigd door Ronster op 24-05-2019 15:31 ]

• AllSeeyinEye
  • Registratie: September 2005
  • Laatst online: 19-12 22:01

AllSeeyinEye

a.k.a. Oogje

Wat is er niet praktisch aan een sedan? Ik heb 3 tieners en rij een S60. Wordt vervangen door een Model 3, A5 of weer een S60. Past prima. Ook op vakantie.

EvaluationCopy schreef: [...] Audi-rijders zijn de nieuwe BMW-rijders. Petjes met een pak en dan zonder petje, maar in hart en nieren gewoon nog petjes. :+

• PcDealer

PcDealer

HP ftw \o/

AllSeeyinEye schreef op vrijdag 24 mei 2019 @ 17:06:
Wat is er niet praktisch aan een sedan? Ik heb 3 tieners en rij een S60. Wordt vervangen door een Model 3, A5 of weer een S60. Past prima. Ook op vakantie.
Ik heb een 2001 S60 en volgens mij is de hoogte bij de klep hier hoger dan bij de nieuwe S60:
Ypuh schreef op vrijdag 24 mei 2019 @ 09:10:
[...]

Ik gooi de fiets van mijn dochter gewoon achterin zonder bank neer te klappen, maar wel met de klep tegen het frame aan en het voorwiel naar buiten. Vakantie is ook geen enkel probleem.

[ Voor 38% gewijzigd door PcDealer op 24-05-2019 17:14 ]

• Ypuh
AllSeeyinEye schreef op vrijdag 24 mei 2019 @ 17:06:
Eén fiets achterin lukt doorgaans nog prima (mijn hobby is wielrennen, sleep dat ding overal mee naar toe), maar bijvoorbeeld 3 grote reiskoffers of een klein koelkastje wordt al snel lastig. Een S60/A5 zal dan een slagje groter zijn, maar met mijn S40 heb je wel de liters maar is de kleine ingang en doorgang naar de achterbank gewoon behelpen. Helemaal als je ook nog hoge wielkasten hebt. Idem bij een oude S-klasse van een vriend van me.

Heb ook wel eens proefgereden met een Insignia, daar heb je met de sedan (redelijk zeldzaam) hetzelfde probleem, maar met de hatchback (identieke auto alleen zit het achterruit ook in de klep) ineens zeeën van ruimte.

Voor makkelijk laden is een hatchback (a la Golf) toch wel iets handiger.

• _Apache_
  • Registratie: Juni 2007
  • Laatst online: 19:55

_Apache_

For life.

korte vraag, ik wil de stoelen in mijn auto even goed schoonmaken. Over de tijd heen zijn er best wat vlekken ontstaan.
Het beste resultaat toch met een sopje lijkt mij, kan dat geen kwaad voor stoelen met stoelverwarming?

Het gaat om een textielen stoelen, van een S40 phase II uit 2004
Deze lijkt erg geschikt om het schoon te krijgen,
https://www.carclean.com/...lstery-cleaner-946ml.html

Zero SR/S 17.3kWh / 2.7 kWP PV / Xtend WP 5kW + HRSolar zonneboiler

• Ronster
De XC40 T4 R-design is besteld! *O*
Ik heb een heel goede deal weten te sluiten door simpelweg open en eerlijk met 2 dealers in gesprek te gaan. Ze wisten het van elkaar, dus puur een kwestie van wie de beste aanbieding kon doen (ook al had 1 dealer verreweg de hoogste gunfactor). Dan zaterdag even voor sluitingstijd effe bellen met de mededeling dat je vandaag de beslissing wil maken en meteen kan komen om te tekenen. Werkte prima :)

De configuratie: KLIK

Ik vind em schitterend en kan niet wachten tot september:

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/ext/f/NT8qE9hkkFwcQJzHGPUMdAmi/thumb.jpg

(Maar dan met panorama roof))

• Pingelmonster
  • Registratie: Juli 2005
  • Niet online
Maverick! schreef op maandag 27 mei 2019 @ 10:51:
De XC40 T4 R-design is besteld! *O*
Gaaf! Wij hebben ook een T4 R-design, een blauwe, sinds 8 maart. Ik ben er super happy mee.
So far al bijna 6dkm op de teller staan.

• Ronster
Pingelmonster schreef op maandag 27 mei 2019 @ 10:56:
[...]

Gaaf! Wij hebben ook een T4 R-design, een blauwe, sinds 8 maart. Ik ben er super happy mee.
So far al bijna 6dkm op de teller staan.
Nice!
Ik heb testritjes gemaakt in verschillende uitvoeringen, maar de T4 Geartronic sprak me het meest aan.
Heb je je toevallig verdiept in tunen? Dit omdat ik las dat de T4 dezelfde motor had als de T5, dus tunen zou wel eens interessant kunnen zijn.

• jadjong
  • Registratie: Juli 2001
  • Niet online
T4 heeft een kleinere turbo waardoor je bovenin het toerenbereik niet dezelfde winst hebt. Tot 3500rpm is het aardig gelijk en daar boven loopt de T4 uiteindelijk 50pk/50nm achter op de T5.

• Vandread
  • Registratie: November 2003
  • Laatst online: 21-12 21:47
Zit er bij Volvo eigenlijk een indicatie lampje indien de remblokken vervangen moeten worden?
(Ik rijd tijdelijk in een V60 D6, maar de remblokken voor en wellicht achter moeten vervangen worden)

• jadjong
  • Niet online
Nee, dat wordt ouderwets kijken met een zaklamp.

• TukkerTweaker
  • Registratie: November 2001
  • Laatst online: 22:16
Vandread schreef op maandag 27 mei 2019 @ 18:42:
Zit er bij Volvo eigenlijk een indicatie lampje indien de remblokken vervangen moeten worden?
(Ik rijd tijdelijk in een V60 D6, maar de remblokken voor en wellicht achter moeten vervangen worden)
Die van de D6 gaan een stuk langer mee door de regeneratie.

• Vandread
  • Registratie: November 2003
  • Laatst online: 21-12 21:47
TukkerTweaker schreef op maandag 27 mei 2019 @ 21:18:
[...]
10.000km geleden zeiden ze nog 5000km.... dus ik wil het niet te lang rekken aangezien ik ook nog een tripje munchen heb volgende week.

• timmie271
_Apache_ schreef op maandag 27 mei 2019 @ 10:09:
korte vraag, ik wil de stoelen in mijn auto even goed schoonmaken. Over de tijd heen zijn er best wat vlekken ontstaan.
Het beste resultaat toch met een sopje lijkt mij, kan dat geen kwaad voor stoelen met stoelverwarming?

Het gaat om een textielen stoelen, van een S40 phase II uit 2004
Deze lijkt erg geschikt om het schoon te krijgen,
https://www.carclean.com/...lstery-cleaner-946ml.html
Als het niet dwars door de stoel gaat lijkt het mij van niet. Anders heb je ook wel wat meer problemen na het schoonmaken :P
Maverick! schreef op maandag 27 mei 2019 @ 11:03:
[...]

Nice!
Ik heb testritjes gemaakt in verschillende uitvoeringen, maar de T4 Geartronic sprak me het meest aan.
Heb je je toevallig verdiept in tunen? Dit omdat ik las dat de T4 dezelfde motor had als de T5, dus tunen zou wel eens interessant kunnen zijn.
Alle 4 cilinder blokken over het gehele nieuwe volvo gamma zijn hetzelfde dus daar heb je gelijkt in. Echter zit het verschil hem in de toevoegingen door middel van een turbo (of 2) en eventueel een compressor. Daardoor krijg je wat @jadjong al noemt de verschillen tussen de verschillende motoriseringen.
Vandread schreef op maandag 27 mei 2019 @ 18:42:
Nope. Zelfs niet op de nieuwe 90 serie :)
TukkerTweaker schreef op maandag 27 mei 2019 @ 21:18:
[...]

Dat zou ik niet te snel roepen. Er zit weliswaar regeneratie op, maar pas als je de rem gebruikt... Daarnaast is de auto een kilootje o f200-300 zwaarder dan een normale V60 waardoor ze ook weer sneller slijten...
Vandread schreef op maandag 27 mei 2019 @ 21:33:
[...]

10.000km geleden zeiden ze nog 5000km.... dus ik wil het niet te lang rekken aangezien ik ook nog een tripje munchen heb volgende week.
Dan zou ik ze nu toch maar eens laten controleren (of zelf controleren), want die zullen nu of bijna op zijn of er zit nog genoeg op. De indicatie die aangegeven word via het systeem is een vooraf in gestelde aantal km's. Die zal bij nieuwe blokken op 60k km staan en bij 0 moet je ze vervangen voor de auto. Afhankelijk van wat voor kilometers het waren kunnen ze of al op zijn of nog ruim de helft overhebben. Dus handmatig controleren werkt hier als enige voor :)

• franssie
  • Registratie: Februari 2000
  • Laatst online: 00:15

franssie

Save the albatross

PcDealer schreef op vrijdag 24 mei 2019 @ 17:13:
[...]

Ik heb een 2001 S60 en volgens mij is de hoogte bij de klep hier hoger dan bij de nieuwe S60:
[YouTube: Eerste rijimpressie: 2019 Volvo S60]

[...]

Ik gooi de fiets van mijn dochter gewoon achterin zonder bank neer te klappen, maar wel met de klep tegen het frame aan en het voorwiel naar buiten. Vakantie is ook geen enkel probleem.
Ik stond vandaag in een filetje bij een open brug met voor en schuinvoor mij 2 V60 - de oude en de nieuwe. Ik had inderdaad dat de niet platgeslagen versie hoger was. Maar dat zal centimeter werk geweest zijn.

S en V - even over heen gelezen.

franssie.bsky.social | 🎸 Niets is zo permanent als een tijdelijke oplossing | Een goed probleem komt nooit alleen | Gibson guitar Fender Guitar God Damn Guitar

• timmie271
franssie schreef op maandag 27 mei 2019 @ 22:13:
[...]

Ik stond vandaag in een filetje bij een open brug met voor en schuinvoor mij 2 V60 - de oude en de nieuwe. Ik had inderdaad dat de niet platgeslagen versie hoger was. Maar dat zal centimeter werk geweest zijn.

S en V - even over heen gelezen.
Nieuwe V60 zou tussen de oude V60 en V70 in moeten zitten qua grootte. V90 is namelijk wel groter, maar past minder in dan in de V70 door de schuinere lijnen 8)7

@PcDealer dit zou het verschil moeten zijn tussen de oude en nieuwe S60:
Afbeeldingslocatie: https://i.ytimg.com/vi/xsAGO5CrWc4/maxresdefault.jpg

Tot in hoeverre dit echt klopt is maar de vraag aangezien het wel een knip en plak plaatje is van het internet.

• PcDealer

PcDealer

HP ftw \o/

timmie271 schreef op maandag 27 mei 2019 @ 22:40:
[...]

@PcDealer dit zou het verschil moeten zijn tussen de oude en nieuwe S60:
[Afbeelding]

Tot in hoeverre dit echt klopt is maar de vraag aangezien het wel een knip en plak plaatje is van het internet.
Maar ik heb een nog ouder model.

Ik kom tot dit:
Volvo S60 naast elkaar

[ Voor 21% gewijzigd door PcDealer op 28-05-2019 00:59 ]

• PcDealer

PcDealer

HP ftw \o/

Maandag is het weer zo ver! Volvodrive Treffen 2019.
Ich bin dabei! oOo *O*

• PcDealer

PcDealer

HP ftw \o/

Wie is er nog meer op de Treffen aanwezig?

• Rikvdlee
  • Registratie: Januari 2011
  • Laatst online: 18-12 15:13
Is er iemand op dit forum die mij kan helpen met het volgende "probleem".
Ik zie op de nieuwere V40's van 2014/2015 bij DRL ook de achterlichten branden. Bij mijn 2013 model is dit niet, daar branden alleen de DRL's voor, kan dit geprogrammeerd worden? Of moet ik dan echt naar de dealer? Liefst wil ik ook mijn DRL icm mijn dimlichten laten branden.

• jadjong
  • Niet online
Rikvdlee schreef op woensdag 12 juni 2019 @ 08:08:
Ik zie op de nieuwere V40's van 2014/2015 bij DRL ook de achterlichten branden. Bij mijn 2013 model is dit niet, daar branden alleen de DRL's voor, kan dit geprogrammeerd worden? Of moet ik dan echt naar de dealer? Liefst wil ik ook mijn DRL icm mijn dimlichten laten branden.
Dealer. En dat laatste is wettelijk onmogelijk.

• Rikvdlee
jadjong schreef op woensdag 12 juni 2019 @ 08:14:
[...]

Dealer. En dat laatste is wettelijk onmogelijk.
Hmm,

dat 2e is jammer dan. Ik zag er laatst een rijden, vond het namelijk wel mooi uitzien.
Thanks anyway!

• GAIAjohan
  • Registratie: Augustus 2005
  • Laatst online: 01:48
Rikvdlee schreef op woensdag 12 juni 2019 @ 08:08:
Heb je je schakelaar wel op automatisch staan?
De V40 (2016) van collega heeft dit:
Schakelaar uit: alleen drl vóór
Schakelaar op automatisch: overdag drl+stadslicht aan, en achterlicht aan. (Ik vraag me ook af of deze combi wel legaal is, want officieel mag bij drl geen andere verlichting aan de voorkant aan.) Of zou drl dan al gedimd zijn, en je feitelijk met 2x2 stadslichten rondrijdt? (2 stadslichten per zijde is toegestaan)

Verder mag drl alleen aanblijven als ze bij dimlicht de stadslichten vervangen (en dus dimmen), en in de beginjaren van Europese drl hadden slechts heel weinig auto's dat.

[ Voor 10% gewijzigd door GAIAjohan op 12-06-2019 08:25 ]

PSN: Gaiajohan || XBOX Live Gaiajohan || 5720Wp@ oost-west

• Rikvdlee
GAIAjohan schreef op woensdag 12 juni 2019 @ 08:20:
[...]

Heb je je schakelaar wel op automatisch staan?
De V40 (2016) van collega heeft dit:
Schakelaar uit: alleen drl vóór
Schakelaar op automatisch: overdag drl+stadslicht aan, en achterlicht aan. (Ik vraag me ook af of deze combi wel legaal is, want officieel mag bij drl geen andere verlichting aan de voorkant aan.)

Verder mag drl alleen aanblijven als ze bij dimlicht de stadslichten vervangen (en dus dimmen), en in de beginjaren van Europese drl hadden slechts heel weinig auto's dat.
Mijn schakelaar staat op automatisch (behalve in mist etc)
Ik had net ook gelezen dat de Volvo's vanaf 2014 standaard de DRL voor + achterlicht aan hebben.
En Volvo bied inderdaad een oplossing:
https://accessories.volvo.../Document/VCC-509862/2013

• GAIAjohan
Rikvdlee schreef op woensdag 12 juni 2019 @ 08:25:
[...]

Mijn schakelaar staat op automatisch (behalve in mist etc)
Ik had net ook gelezen dat de Volvo's vanaf 2014 standaard de DRL voor + achterlicht aan hebben.
En Volvo bied inderdaad een oplossing:
https://accessories.volvo.../Document/VCC-509862/2013
Als ik dat zo lees, rijd je voor de wet met stadslicht IPV drl.

Blijft jammer dat Volvo de sidemarkers heeft gedumpt vanaf my14

[ Voor 6% gewijzigd door GAIAjohan op 12-06-2019 08:36 ]

• -tom-562
  • Laatst online: 23:30

-tom-562

Oliesjeik

PcDealer schreef op maandag 10 juni 2019 @ 13:22:
Wie is er nog meer op de Treffen aanwezig?
Heb het voorbij zien komen. Mooie dooie boel, stilstaande Volvo's bekijken :')
Beter maken ze er wat leuks van, b.v. demonstraties van drift Volvo's of een paar snelle Volvo's. Oh wacht, dat is natuurlijk "Volvo onwaardig!!!111!!" :p

Vaak bu'j te bang!

• Thomox
  • Registratie: Augustus 2018
  • Laatst online: 23-12 10:04
Misschien dat iemand hier me enig advies kan geven over de aanschaf van een Volvo V40/50/60.

Welke motoren zijn goed? Welke moet ik mijden?

Op dit moment rijd ik (maar voornamelijk mijn vriendin) zo'n vier jaar in een Peugeot 107. Die heb ik toendertijd samen met haar aangeschaft omdat zij dagelijks zo'n 75km rijdt. Ik had een oude Volvo 440 en deze heb ik weggedaan omdat het benzineverbruik nogal hoog was. De Peugeot 107 was daarbij een verademing.

Nu zijn we op het punt gekomen dat een grotere auto wel fijn zou zijn.

Budget is vastgesteld op €10.000
Liever niet ouder dan de 107, die is uit 2009.
liever niet meer gelopen dan 150.000km
Kleur 'neutraal', dat wil zeggen zwart, grijs, donkerblauw, etc.
automaat vinden we prettig, maar handbak is ook prima.

een must:
- airco
- cruisecontrol
- >100 pk
- radio met bluetooth carkit

nice to have:
- stoelverwarming
- bliepers in de bumper

Graag hoor ik wat jullie hiervan vinden...

• -tom-562

-tom-562

Oliesjeik

Ik zou voor een V50 met 2.4 5-cilinder gaan. Ze zijn geleverd met de opties die je wilt, dus gewoon zoeken maar eentje met die opties

Vaak bu'j te bang!

• Red devil
-tom-562 schreef op woensdag 12 juni 2019 @ 10:25:
Ik zou voor een V50 met 2.4 5-cilinder gaan. Ze zijn geleverd met de opties die je wilt, dus gewoon zoeken maar eentje met die opties
Eensch! De V50 2.4 5-cilinder is echt de meeste auto-for-buck die je kunt wensen. En waarschijnlijk kun je voor minder dan 10k iets vinden. Verschil kun je dan houden en het iets hogere verbruik mee rechtvaardigen.

• -tom-562

-tom-562

Oliesjeik

En als je een 2.5T/T5 tegen komt voor dat geld, zou ik ook die zeker overwegen. Meer verbruik is te verwaarlozen ;)

Vaak bu'j te bang!

• Wok
  • Registratie: Augustus 2001
  • Laatst online: 20:40

Wok

Dakloos...

@Thomox Dat is wel een heel algemeen lijstje, he? ;)

Met 75km per dag, aangevuld met vakanties en andere ritten, kom je grofweg op 20-25k km per jaar. Dat zijn kilometrages waarbij je moet gaan rekenen of diesel een interessante optie kan zijn. Diesel zit weliswaar in het verdomhoekje, maar dat maakt aanschafprijzen momenteel aantrekkelijk. Je moet er wel rekening mee houden dat de auto over een jaar of vijf ook nauwelijks nog iets waard is en dat je in de nabije toekomst in steeds meer binnensteden niet meer welkom bent (al zat dat met een diesel van 2010 en jonger nog niet zo'n hele grote vaart lopen).

Een V40 (hatchback) is een compleet andere auto dan een V50 of V60 (beide stations). Overigens geldt voor alle drie dat ze in hun segment tot de de krappere auto's behoren, zowel qua ruimte op de achterbank, als in de kofferbak. Daar staat tegenover dat je bij alle auto's als een vorst achter het stuur zit.

Met een budget van €10k, kun je de V60 echter al afstrepen. Voor dit geld vind je alleen maar D2's (1.6 diesel). Naast het feit dat deze motor erg gevoelig is voor juist en tijdig (!) onderhoud, houdt het qua prestaties ook niet over. De auto komt mee met het verkeer, maar dat is het dan ook wel.

De V50 is al een ouder model (productie gestaakt in 2012 en heeft geen echte opvolger gekregen). De auto deelt veel (onderstel)techniek met de Ford Focus II en dat maakt het fijne auto om te rijden. Het motorenaanbod is heel uitgebreid met 4- en 5-cilindermotoren, zowel diesel als benzine. De 5-cilinders zijn uiteraard het leukst en het meest duurzaam, maar zorgen er ook voor dat je goede vrienden wordt met je lokale pompstation :P De 1.8 en 2.0 benzinemotoren zijn van Mazda. In de regel betrouwbare apparaten, maar overmatig olieverbruik en defecte thermostaten komen bovengemiddeld vaak voor. Er is ook een 1.6 benzine geleverd (motor van Ford), maar die is eigenlijk te licht voor de auto. De V50 is een populaire leaseauto geweest, dus in het aanbod vind je heel veel 1.6 diesels (1.6D, DrivE, D2). De motor voldoet in de V50, maar wederom geldt hier dat juist en tijdig onderhoud van cruciaal belang zijn voor de levensduur. Een kloppende onderhoudshistorie is hier dus iets om extra op te letten. Een trapje hoger op de ladder staat de 2.0D. Een lekkere motor die de V50 lekker vlot maakt.

Dan de V40. Met afstand de kleinste auto van de drie. In Nederland erg populair in de lease, dus het overgrote deel van het aanbod is een diesel D2 (1.6 of 2.0). De 1.6 D2 is hierboven al benoemd; de 2.0 D2 (ik meen vanaf 2014 of 2015) is weer een echte Volvo-motor en heeft de voorkeur boven de 1.6. In 2014 had je echter ook een D4 met 190pk die in de laagste bijtellingscategorie viel en die zijn nu dus ook op de markt te vinden.

Mijn persoonlijke keuze zou hetzelfde zijn als die van @-tom-562 en @Red devil : een V50 2.4i of T5. Zeker de 2.4i is zeer duurzaam en betrouwbaar, kan eventueel ook goed op LPG (wat interessant is met 20k+ km per jaar). Ook een hogere km-stand (2 of 2,5 ton) hoeft bij deze auto's geen probleem te zijn (en geeft binnen je budget meer opties of laat budget over om eventueel LPG in te laten bouwen).

[ Voor 1% gewijzigd door Wok op 12-06-2019 11:04 . Reden: Correctie van @GAIAjohan verwerkt ]

Who is General Failure and why is he reading my hard drive?

• -tom-562

-tom-562

Oliesjeik

Ik geloof niet echt dat een 2 liter heel veel onzuiniger is dan de 2.4 :P De 2 liter draait ook een bak meer toeren op cruise snelheid. Ik rij met die S80 van mij op en neer naar Utrecht (vanuit de Achterhoek) 1:12 :P met veel stadsverkeer (lees: 7,5 km naar m'n werk :')) blijf ik op de 1:10 hangen (in de winter). Denk dat die 2 liter niet veel zuiniger is. Mss bij alleen met de korte stukken stadsverkeer i.c.m. de handbak :P

Vaak bu'j te bang!

• GAIAjohan
Wok schreef op woensdag 12 juni 2019 @ 10:39:
@Thomox Dat is wel een heel algemeen lijstje, he? ;)

De viercilinder benzinemoteren zijn van Mazda. In de regel betrouwbare apparaten, maar overmatig olieverbruik en defecte thermostaten komen bovengemiddeld vaak voor. De 1.6 is te licht; de 1.8 en 2.0 voldoen.
De 1.6 is echt een Ford en geen Mazda. De andere twee inderdaad Mazda. De 1.6 heeft eigenlijk geen problemen behalve traagheid.. de Mazda blokken inderdaad de genoemde problemen.

• Ypuh
Ik heb een S40 met 1.8 benzine motor uit 2010 en vandaag (pas) net 60.000km op de teller gezet. 126pk, 5 versnellingen en verbruik ongeveer 1:13,5 (rij veel lange stukken over de snelweg). Heb tussen de beurten nog geen druppel olie bij hoeven vullen, maar dat schijnt ook pas na 150k te gebeuren en onder bepaalde omstandigheden. Verder zijn deze modellen voorzien van een distributieketting waardoor vervangen ook niet aan de orde is (geldt niet voor alle motoruitvoeringen).

Al met al een fijne wagen met wel wat kleine puntjes waar je snel aan went. De electronica is simpel (cruise control, navigatie, climate control, Bluetooth handsfree), maar werkt uitstekend. Voor een recent en net exemplaar met parkeersensoren, navi en stoelverwarming en <100dkm zul je ongeveer rond de 9-10k kwijt zijn. De diesels zijn iets goedkoper, maar doorverkoopwaarde zal laag zijn.

De 1.6 zou ik zeker niet nemen en achteraf was ik misschien ook liever voor een 2.0 of de 2.4(i) gegaan i.v.m. lager toerental. Die waren er helaas niet zo netjes (gekocht bij 43.000km) en deze prijs, waar ik de voorkeur gaf aan een frisse auto.

[ Voor 21% gewijzigd door Ypuh op 12-06-2019 13:18 ]

• Thomox
Ik wil iedereen bedanken voor de vele reacties, ik zal hiermee in ieder geval in staat zijn uitgebreider te zoeken. Met name de informatie over de verschillende motor en bijbehorende fabrikanten vind ik fijn om te horen.

Aanvullende eisen zijn:
- De auto moet STIL zijn. Onze huidige auto maakt zowel herrie in de motor als in de omgeving (windgeruis). Ik neem aan dat elke Volvo aanzienlijk stiller is. Zit hier nog verschil in met betrekking tot diesel of benzine op de snelweg?
- het liefst ook nog een beetje zuinig, maar met tegenwoordig het relatief kleine verschil in prijs tussen benzine en diesel kan haast de wegenbelasting hier niet meer tegenop. Hoe verhouden de onderhoudskosten van benzine zich ten opzichte van diesel?

• superwashandje
  • Registratie: Februari 2007
  • Laatst online: 22:51

superwashandje

grofheid alom

Thomox schreef op woensdag 12 juni 2019 @ 14:03:
Ik wil iedereen bedanken voor de vele reacties, ik zal hiermee in ieder geval in staat zijn uitgebreider te zoeken. Met name de informatie over de verschillende motor en bijbehorende fabrikanten vind ik fijn om te horen.

Aanvullende eisen zijn:
- De auto moet STIL zijn. Onze huidige auto maakt zowel herrie in de motor als in de omgeving (windgeruis). Ik neem aan dat elke Volvo aanzienlijk stiller is. Zit hier nog verschil in met betrekking tot diesel of benzine op de snelweg?
- het liefst ook nog een beetje zuinig, maar met tegenwoordig het relatief kleine verschil in prijs tussen benzine en diesel kan haast de wegenbelasting hier niet meer tegenop. Hoe verhouden de onderhoudskosten van benzine zich ten opzichte van diesel?
ik heb vorig jaar een s60 2.4(nu i) met weinig km op LPG op de kop kunnen tikken. Ik vind de auto niet echt stil om eerlijk te zijn maar het is goed te doen.
ALS je voor een 5 cylinder gaat zou je kunnen kiezen om er een te kopen waar al een lpg installatie in zit of er een in laten bouwen. Zuinig is anders (ik rij er gemiddeld 1:10 mee) maar met minder dan 60 ct/l en een wegenbelasting die tussen benzine en diesel in zit is het al snel goedkoper dan beide brandstoffen.

Life is not the opposite of Death, Death is the opposite of Birth. Life is eternal.

• Bart-Willem
  • Registratie: Februari 2002
  • Niet online

Bart-Willem

De non-carnavaleur

Een Volvo-diesel op de snelweg hoor je prakisch niet. :P De V70 D5 die ik had was echt fluisterstil. :P

Volvotips.com

• Thomox
superwashandje schreef op woensdag 12 juni 2019 @ 14:17:
[...]

ik heb vorig jaar een s60 2.4(nu i) met weinig km op LPG op de kop kunnen tikken. Ik vind de auto niet echt stil om eerlijk te zijn maar het is goed te doen.
ALS je voor een 5 cylinder gaat zou je kunnen kiezen om er een te kopen waar al een lpg installatie in zit of er een in laten bouwen. Zuinig is anders (ik rij er gemiddeld 1:10 mee) maar met minder dan 60 ct/l en een wegenbelasting die tussen benzine en diesel in zit is het al snel goedkoper dan beide brandstoffen.
Hmm.. LPG klinkt inderdaad ook wel erg aantrekkelijk. Waar heb je je tank zitten?

• PcDealer

PcDealer

HP ftw \o/

@Ypuh moet je niet elke 60 k km een oliewissel doen?

@Thomox ik hoor bij mijn 2001 S60 2.4 benzine alleen bandgeruis bij constante toeren.

• Red devil

Aanvullende eisen zijn:
Ik had vroeger een S40 2.0 benzine, deed 3300 toeren met 120 op de snelweg ofzo... niet stil! De 1.8 en nieuwere 2.0 waren niet veel beter. De 2.4(i) 5 cylinder doet veel minder toeren, veel stiller.
Echter, dit geldt waarschijnlijk niet voor diesels. Mijn ega rijdt S40 2.0D, en die doet 2000 toeren ofzo op snelweg, iig weinig. Best stil. Dus de dieseltjes zijn waarschijnlijk wat stiller.

• superwashandje
  • Registratie: Februari 2007
  • Laatst online: 22:51

superwashandje

grofheid alom

Thomox schreef op woensdag 12 juni 2019 @ 14:53:
[...]

Hmm.. LPG klinkt inderdaad ook wel erg aantrekkelijk. Waar heb je je tank zitten?
tank zit op de plek waar het reservewiel zit dus die zul je dan op moeten geven :P

Life is not the opposite of Death, Death is the opposite of Birth. Life is eternal.

• cupra4
  • Laatst online: 10-12 21:53
Wok schreef op woensdag 12 juni 2019 @ 10:39:
@Thomox

Met een budget van €10k, kun je de V60 echter al afstrepen. Voor dit geld vind je alleen maar D2's (1.6 diesel). Naast het feit dat deze motor erg gevoelig is voor juist en tijdig (!) onderhoud, houdt het qua prestaties ook niet over. De auto komt mee met het verkeer, maar dat is het dan ook wel.
Dat ligt eraan waar je gaat shoppen en hoeveel tijd je erin wil steken. Ik kocht eind 2017 een V60 uit 2011 met 180k op de teller. D5, op alarm na de gehele optielijst en dealer onderhouden voor 10k. Ja je moet er wel voor naar Duitsland maar dan heb je een schitterende auto die je nog jaaaaaren kan rijden.

En anders: V50 D5 _/-\o_ heb je een relatief lichte wagen met een dikke motor. Zeker na een Volvotune tuning heb je 220pk en 500 Nm. Kun je mooi petjes in GTI's pesten >:)

• Flix20
  • Registratie: Oktober 2011
  • Laatst online: 22-12 10:21
Het mooiste van de 2.4(i) is juist wanneer je deze hoort bij het gasgeven.
120/130 op de snelweg zou ik mijn S40 ook gewoon stil noemen, maar niet zo fluister stil als dat nieuwere auto's zijn.
Heb zelf een 2006 S40 2.4i

PSN: Flix20-NL

• Wok
  • Laatst online: 20:40

Wok

Dakloos...

@cupra4 Maar dan moet je hem nog NL kenteken krijgen... ;) Rest-BPM is ook nog zo'n €1500 en met transport, keuring, kentekenaanvraag, etc.. moet je er in totaal dus nog wel zo'n €2000 bij rekenen.

Staat inderdaad wel tegenover dat, als je een beetje goed zoekt, je inderdaad hele leuke exemplaren uit het buitenland kunt halen (zeker in Duitsland zijn auto's vaak toch beter uitgerust dan vergelijkbare exemplaren in NL).

Who is General Failure and why is he reading my hard drive?

• cupra4
Wok schreef op woensdag 12 juni 2019 @ 16:03:
@cupra4 Maar dan moet je hem nog NL kenteken krijgen... ;) Rest-BPM is ook nog zo'n €1500 en met transport, keuring, kentekenaanvraag, etc.. moet je er in totaal dus nog wel zo'n €2000 bij rekenen.

Staat inderdaad wel tegenover dat, als je een beetje goed zoekt, je inderdaad hele leuke exemplaren uit het buitenland kunt halen (zeker in Duitsland zijn auto's vaak toch beter uitgerust dan vergelijkbare exemplaren in NL).
Eens, maar op de Flixbus stappen en zelf terugrijden en vervolgens op taxatierapport importeren kost je geen 2000.

• GAIAjohan
De 1.8 en 2.0 hebben vrijwel dezelfde versnellingsbakverhoudingen. Beide draaien veel toeren. De 1.6 benzine is vrijwel vergelijkbaar ook.
De 5cyl zijn een stuk rustiger
PcDealer schreef op woensdag 12 juni 2019 @ 14:54:
@Ypuh moet je niet elke 60 k km een oliewissel doen?
Elke 20k bij de Mazda blokken

[ Voor 37% gewijzigd door GAIAjohan op 12-06-2019 18:38 ]

• AllSeeyinEye
  • Registratie: September 2005
  • Laatst online: 19-12 22:01

AllSeeyinEye

a.k.a. Oogje

Ik heb vandaag een dagje de (nieuwe) S60 T5 intro edition full options meegehad. Wat. Een. F#cking. Heerlijke. Auto. Punt. In alle opzichten een stapje vooruit (vooral moderner) dan m'n huidige S60 (MY 2017), stuurt strakker, super smooth navi, maar ook de kaart weergave tussen de klokken en op Heads Up Display, heerlijk. Ook Autopilot werkt best wel heel erg lekker!!

EvaluationCopy schreef: [...] Audi-rijders zijn de nieuwe BMW-rijders. Petjes met een pak en dan zonder petje, maar in hart en nieren gewoon nog petjes. :+

• Ypuh

Aanvullende eisen zijn:
De S40/V50 1.8L benzine is dus redelijk luidruchtig. Het motortje draait ongeveer 3.700rpm bij 125 km/u. De auto is goed geisoleerd, maar 3.700rpm is gewoon best veel als je het afzet tegen een dikke diesel die het op ~2.500rpm doet. De motor kan 6.000rpm+ dus het is niet alsof je hem zwaar belast, maar het is gewoon een relatief hoogtoerig blok en daarom zou mijn voorkeur nu ook uitgaan naar de 2.0 of 2.4.

Windruis is beperkt, er is alleen een rubbertje bij het bestuurdersportier wat slijt en wat je een beetje hoort als de auto ouder wordt (juist doordat ie relatief stil is valt het op).

Dan heb je ook wel gelijk mijn 2 minpuntjes te pakken. Olieverbruik is mij (nog) vreemd en verder zijn er geen bekende problemen.

• GAIAjohan
Ypuh schreef op woensdag 12 juni 2019 @ 19:46:
[...]

De S40/V50 1.8L benzine is dus redelijk luidruchtig. Het motortje draait ongeveer 3.700rpm bij 125 km/u. De auto is goed geisoleerd, maar 3.800rpm is gewoon best veel als je het afzet tegen een dikke diesel die het op 2.500rpm doet. De motor kan 6.000+ dus het is niet alsof je hem zwaar belast, maar het is gewoon een relatief hoogtoerig blok en daarom zou mijn voorkeur nu ook uitgaan naar de 2.0 of 2.4.
De 2.0 doet net zoveel toeren zoals ik al zei..
Enige benzine die stiller zal zijn is een 5cyl.

Mijn eigen ex C30 1.8 die met 243k is weggegaan deed ongeveer 1 liter op 10.000km. was met die kmstand ook niet zoveel meer waard

[ Voor 9% gewijzigd door GAIAjohan op 12-06-2019 19:52 ]

• Hermarcel
  • Registratie: April 2003
  • Niet online
Turbo benzine 5-cilinders draaien veel minder toeren bij dezelfde snelheid dan de niet-turbo's.

• Ypuh
GAIAjohan schreef op woensdag 12 juni 2019 @ 19:51:
[...]

De 2.0 doet net zoveel toeren zoals ik al zei..
Enige benzine die stiller zal zijn is een 5cyl.

Mijn eigen ex C30 1.8 die met 243k is weggegaan deed ongeveer 1 liter op 10.000km. was met die kmstand ook niet zoveel meer waard
1L op 10.000km is prima toch? Dat is tussen beurten 1x een flesje van een tientje bijvullen.

De 'problemen' die ik las gingen over elke 3.000km bijvullen. Dan wordt het snel minder leuk.

[ Voor 3% gewijzigd door Ypuh op 13-06-2019 09:42 ]

• Jelte,89
  • Registratie: December 2004
  • Laatst online: 12-11 16:47

Jelte,89

Woodworking

cupra4 schreef op woensdag 12 juni 2019 @ 16:16:
[...]

Eens, maar op de Flixbus stappen en zelf terugrijden en vervolgens op taxatierapport importeren kost je geen 2000.
Ja, en dat mag dus niet....

Revive the guild!

• dr.lowtune
  • Registratie: Mei 2002
  • Laatst online: 25-08 19:27

dr.lowtune

Deugt niet

Aanvullende eisen zijn:
Houd ook rekening met de banden, hier kan ook een hoop herrie vanaf komen.

Zelf rijd ik nu een V70 met een 2.4 liter 5 cylinder (zonder turbo), getuned naar 170+pk (was zo'n geknepen 140pk blok). Dit rijdt superstil, alleen bij gasgeven hoor je die mooie "roffel" die een 5-cylinder je kan geven.

Ik meen dat ik iets van 3000 toeren draai bij 130km/u op de teller. Verbruik rond de 1:12,5.

Eerder genoemde S40 of V50 zijn zeker geen V70, maar een 5-cylinder blok rijdt in ieder geval heerlijk. (zorg dus wel dat je stille banden hebt :+ )

• PcDealer

PcDealer

HP ftw \o/

Vanmorgen reed ik 120 op de teller met 2.500 toeren.

• TukkerTweaker
  • Registratie: November 2001
  • Laatst online: 22:16
Bart-Willem schreef op woensdag 12 juni 2019 @ 14:35:
Een Volvo-diesel op de snelweg hoor je prakisch niet. :P De V70 D5 die ik had was echt fluisterstil. :P
Totdat je in een V90 of V60 stapt, dat verschil is enorm.

• cupra4
Jelte,89 schreef op donderdag 13 juni 2019 @ 09:47:
[...]

Ja, en dat mag dus niet....
En wat is hier precies verboden aan? Exportplaten en verzekerd.

• Jelte,89

Jelte,89

Woodworking

cupra4 schreef op donderdag 13 juni 2019 @ 12:56:
[...]

En wat is hier precies verboden aan? Exportplaten en verzekerd.
Excuus, onbehouwen opmerking van mij over iets waar ik geen verstand van heb... Ik was in de veronderstelling dat wanneer je een auto importeert, je er onder geen beding de weg mee op mag...

Revive the guild!

• cupra4
Jelte,89 schreef op donderdag 13 juni 2019 @ 13:25:
[...]

Excuus, onbehouwen opmerking van mij over iets waar ik geen verstand van heb... Ik was in de veronderstelling dat wanneer je een auto importeert, je er onder geen beding de weg mee op mag...
Geen probleem. Duitsland is hierin erg makkelijk. Je kan er een 5-daags kenteken op zetten. Daarmee mag je 5 dagen rijden in Duitsland, tot de grens! Of exportplaten waarmee je 14 dagen mag rijden ook buiten de grenzen. Je kunt in NL ontheffing aanvragen voor 2 weken zodat je geen BPM en wegenbelasting hoeft te betalen als je niet met NL platen rijdt. In beide gevallen kun je ter plekke ook de auto voor 30 dagen verzekeren. Zelf terugrijden is dus altijd goedkoper dan een transporteur vragen of zelf met een auto ambulance heen en weer te moeten. En je kent gelijk je nieuwe auto O+

Heb er ook al 1 in Zweden gehaald. Dat gaat wat lastiger, maar je kan op de platen rijden van de vorige eigenaar als je goede afspraken maakt.

[ Voor 7% gewijzigd door cupra4 op 13-06-2019 14:03 ]

• Jelte,89

Jelte,89

Woodworking

cupra4 schreef op donderdag 13 juni 2019 @ 14:02:
[...]

Geen probleem. Duitsland is hierin erg makkelijk. Je kan er een 5-daags kenteken op zetten. Daarmee mag je 5 dagen rijden in Duitsland, tot de grens! Of exportplaten waarmee je 14 dagen mag rijden ook buiten de grenzen. Je kunt in NL ontheffing aanvragen voor 2 weken zodat je geen BPM en wegenbelasting hoeft te betalen als je niet met NL platen rijdt. In beide gevallen kun je ter plekke ook de auto voor 30 dagen verzekeren. Zelf terugrijden is dus altijd goedkoper dan een transporteur vragen of zelf met een auto ambulance heen en weer te moeten. En je kent gelijk je nieuwe auto O+

Heb er ook al 1 in Zweden gehaald. Dat gaat wat lastiger, maar je kan op de platen rijden van de vorige eigenaar als je goede afspraken maakt.
Dank voor de uitleg.. Maar hoe werkt het dan, ik koop vandaag een auto in DL, en moet ermee naar Apeldoorn in NL om deze te keuren voor de NL wetgeving. Exportplaten erop en binnen 14 dagen keuren?

Revive the guild!

• cupra4
Jelte,89 schreef op donderdag 13 juni 2019 @ 14:12:
[...]

Dank voor de uitleg.. Maar hoe werkt het dan, ik koop vandaag een auto in DL, en moet ermee naar Apeldoorn in NL om deze te keuren voor de NL wetgeving. Exportplaten erop en binnen 14 dagen keuren?
Dat is een optie en goed te doen. Zodra je de auto hebt, kun je een afspraak maken. Bij de meeste keuringsstations kun je binnen 2 weken terecht. Dat kan dus nog op de exportplaten als die nog geldig zijn. Anders vraag je een 1 dagskenteken aan waarmee je op de dag van de keuring van je huis naar het keuringsstation mag rijden en weer terug.

• Bart-Willem
  • Registratie: Februari 2002
  • Niet online

Bart-Willem

De non-carnavaleur

TukkerTweaker schreef op donderdag 13 juni 2019 @ 11:17:
[...]

Totdat je in een V90 of V60 stapt, dat verschil is enorm.
Dat klopt, maar het verschil zit 'm vooral in de isolatie. Een V70 is echt een enorme klankkast op wielen. :X Het is niet de motor die je hoort, maar al het andere. :+ Maar m'n V70 D5 was wel (veel) stiller van binnen dan m'n V70 benzine die ik nu heb. M'n S80 (nieuw type) is weer veel stiller dan de V70 D5, maar een sedan is sowieso veel stiller van binnen. :)

[ Voor 30% gewijzigd door Bart-Willem op 14-06-2019 00:06 ]

Volvotips.com

• -tom-562

-tom-562

Oliesjeik

Ik merk dat zelfs in mijn S80 (oude model) de bandenruis het meest aanwezig is. Als je dan in bv een nieuwe Golf stapt, dan hoor je ook meteen dat autoproducenten qua geluidsisolatie ook flinke stappen hebben gemaakt door de jaren heen. Zo'n ding is echt stiller :Y

Vaak bu'j te bang!

• targaryanwolf
  • Registratie: December 2017
  • Laatst online: 19-12 16:52
-tom-562 schreef op vrijdag 14 juni 2019 @ 08:49:
Ik merk dat zelfs in mijn S80 (oude model) de bandenruis het meest aanwezig is. Als je dan in bv een nieuwe Golf stapt, dan hoor je ook meteen dat autoproducenten qua geluidsisolatie ook flinke stappen hebben gemaakt door de jaren heen. Zo'n ding is echt stiller :Y
Bandenruis kun je wegnemen door er een ander merk banden onder te gooien of even goed nakijken of de auto niet uitgelijnd moet worden.

Heb onder mijn S60 D5 uit 2002 onlangs 2x Michelin banden er achterop gemonteerd en ik merk dat deze meer herrie bij 130km/h maken dan de continentaal banden die er eerst op lagen.

Zelf ben ik ook langzaam aan het kijken voor een V70 D5 vanaf 2007 omdat de S60 D5 langzaam aan naar de 5ton aan het gaan is. Iemand bekend met de herrie in een V70 D5 vanaf 2007?

• Mx. Alba
  • Laatst online: 21:25

Mx. Alba

hen/hun/die/diens

Vanmorgen om 04:30... DING DONG! .... DING DONG! .... *klop klop klop klop* DING DONG! *klop klop klop*... Uiteindelijk word ik wakker en strompel ik naar de deur. Ik kijk door het spionnetje.

Vier politieagenten.

WTF?

Deur open... "Goedemorgen meneer, sorry dat we u wakker maken, maar is dit van u?"

"Dit" was de complete neus van mijn V40...

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/ext/f/DBZiOyg5TwBNt4kUWJgnHYL4/full.png

Die was dus een kilometer verderop op een fietspad gevonden.

Kennelijk heeft "men" dus weer geprobeerd om mijn koplampen te stelen. Dit keer van onderaf, door de voorbumper van de auto af te slopen. Niet gelukt, want de koplampen zaten nog netjes op hun plek. Maar waarom ze dan daarna met de bumper aan de wandel zijn gegaan en die een kilometer verderop hebben achtergelaten? Who knows!

Een paar uur later bij het autoschadebedrijf bleek dat de schade groter was dan ik dacht... Want de neus is aan de bovenkant los gezaagd of los geknipt. De hele neus moet dus vervangen worden. Bij een Formule 1 wagen is dat 5 seconden werk, maar bij een Volvo kost het twee weken om het ding geleverd te krijgen. Ze hebben dus de neus weer provisorisch vastgemaakt met 9 hechtingen aan de bovenkant: gaatjes boren en tierips er doorheen.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/ext/f/3YptkdQP3tBFtKkmla6GO5e6/full.png

Staat wel stoer, zo'n piratenlitteken over z'n neus! :D

Bovendien hebben ze bij het los zagen van de neus ook de lak van de motorkap beschadigd. Er bleek ook één van de koplampwisserunits verdwenen te zijn. De ene zat nog aan de neus vast (je ziet op de foto ook de slangtjes eraan hangen), de andere was verdwenen. Waarschijnlijk is de dief die onderweg verloren.

Het is alleen een echte hetze als het uit Hetzerath komt, anders is het gewoon sprankelende ophef.

• HerZon
  • Registratie: Mei 2009
  • Niet online
Mx. Alba schreef op vrijdag 14 juni 2019 @ 15:59:
Vanmorgen om 04:30... DING DONG! .... DING DONG! .... *klop klop klop klop* DING DONG! *klop klop klop*... Uiteindelijk word ik wakker en strompel ik naar de deur. Ik kijk door het spionnetje.

Vier politieagenten.

WTF?

Deur open... "Goedemorgen meneer, sorry dat we u wakker maken, maar is dit van u?"

"Dit" was de complete neus van mijn V40...

[Afbeelding]

Die was dus een kilometer verderop op een fietspad gevonden.

Kennelijk heeft "men" dus weer geprobeerd om mijn koplampen te stelen. Dit keer van onderaf, door de voorbumper van de auto af te slopen. Niet gelukt, want de koplampen zaten nog netjes op hun plek. Maar waarom ze dan daarna met de bumper aan de wandel zijn gegaan en die een kilometer verderop hebben achtergelaten? Who knows!

Een paar uur later bij het autoschadebedrijf bleek dat de schade groter was dan ik dacht... Want de neus is aan de bovenkant los gezaagd of los geknipt. De hele neus moet dus vervangen worden. Bij een Formule 1 wagen is dat 5 seconden werk, maar bij een Volvo kost het twee weken om het ding geleverd te krijgen. Ze hebben dus de neus weer provisorisch vastgemaakt met 9 hechtingen aan de bovenkant: gaatjes boren en tierips er doorheen.

[Afbeelding]

Staat wel stoer, zo'n piratenlitteken over z'n neus! :D

Bovendien hebben ze bij het los zagen van de neus ook de lak van de motorkap beschadigd. Er bleek ook één van de koplampwisserunits verdwenen te zijn. De ene zat nog aan de neus vast (je ziet op de foto ook de slangtjes eraan hangen), de andere was verdwenen. Waarschijnlijk is de dief die onderweg verloren.
Echt veel geluk heb jij niet met deze auto.

• Mx. Alba

Mx. Alba

hen/hun/die/diens

HerZon schreef op vrijdag 14 juni 2019 @ 16:10:
[...]

Echt veel geluk heb jij niet met deze auto.
Ik kan er die auto niet de schuld van geven... Is een heerlijk wagentje!

Het probleem is dat anderen er niet met hun klauwen af kunnen blijven. :(

Het is alleen een echte hetze als het uit Hetzerath komt, anders is het gewoon sprankelende ophef.

• Ypuh
Wtf, is koplampen stelen een ding tegenwoordig? Eerst navi's, toen airbags en nu al complete koplampen?

Neem aan dat het lease is, want vind je in je post nog redelijk kalmpjes overkomen ;) .

Note to self: Geen V40 kopen.

[ Voor 7% gewijzigd door Ypuh op 14-06-2019 16:39 ]

• PcDealer

PcDealer

HP ftw \o/

Ypuh schreef op vrijdag 14 juni 2019 @ 16:19:

Neem aan dat het lease is, want vind je in je post nog redelijk kalmpjes overkomen ;) .
Inmiddels deel 6 of zo in dit topic.

• Mx. Alba

Mx. Alba

hen/hun/die/diens

Is lease inderdaad. En tja bij de vierde keer word je er inderdaad een beetje nonchalant van ondertussen...

• Yucon
  • Registratie: December 2000
  • Laatst online: 23-12 14:20

Yucon

*broem*

Wat willen ze hier nu mee? Is dit om oudere v40's te faceliften? Of schadeherstel? of aan mensen te verpatsen van wie ze de lampen gejat hebben :+

[ Voor 32% gewijzigd door Yucon op 14-06-2019 16:44 ]

• Mx. Alba

Mx. Alba

hen/hun/die/diens

Yucon schreef op vrijdag 14 juni 2019 @ 16:44:
Wat willen ze hier nu mee? Is dit om oudere v40's te faceliften? Of schadeherstel? of aan mensen te verpatsen van wie ze de lampen gejat hebben :+
Beide denk ik. Die units kosten duizend euro per stuk dus ik kan wel geloven dat daar een levendige zwarte markt voor is!

• Wintervacht
  • Registratie: December 2016
  • Laatst online: 07-08 10:04

Wintervacht

☉ ‿ ⚆

Mx. Alba schreef op vrijdag 14 juni 2019 @ 16:46:
[...]

Beide denk ik. Die units kosten duizend euro per stuk dus ik kan wel geloven dat daar een levendige zwarte markt voor is!
De neten, toch eens kijken of ik dan op MP niet een setje kan vinden voor mijn 2002-er V40 :')

Weet een beetje van veel dingen en veel van een paar dingen.

• ybos
  • Registratie: Juni 2013
  • Laatst online: 23-12 11:00
dr.lowtune schreef op donderdag 13 juni 2019 @ 10:12:
[...]

Houd ook rekening met de banden, hier kan ook een hoop herrie vanaf komen.

Zelf rijd ik nu een V70 met een 2.4 liter 5 cylinder (zonder turbo), getuned naar 170+pk (was zo'n geknepen 140pk blok). Dit rijdt superstil, alleen bij gasgeven hoor je die mooie "roffel" die een 5-cylinder je kan geven.
Is dat zo, de 2.4 140PK geknepen :?
Is dat een ingrijpende/dure actie om er een 170pk van te maken :?
Indicatie qua prijs en wie dat kan doen?

(tuning is soms ook wel dat de motor efficienter gaat draaien, werd hij ook nog zuiniger :? )

• caspervc
  • Registratie: Mei 2003
  • Laatst online: 23:03
Ypuh schreef op vrijdag 14 juni 2019 @ 16:19:
Note to self: Geen V40 kopen.
Daarom ben ik voor een Momentum gegaan met halogeen koplampen. Nix aan t handje..

Helaas zijn de Xenon en de LED lampen gewild. Voor in t Oostblok of in de Wietteelt schijnt. (LED doet veel licht en weinig warmte... ) hier in Utrecht gaat met V40s en S/V60s ook met golven. Je kan dr niets aan doen...
Raampje intikken, deur open en motorkap open. Stekkers los(knippen), borgpin eruit, en T30 schroef eruit en lamp eruit.. Helaas is t zo makkelijk.

En dan zie je dit (gelukkig niet mijne)
Afbeeldingslocatie: https://pbs.twimg.com/media/D61pq-LW4AAQoXR?format=jpg&name=large

MY24 Volvo XC40 Recharge SMER Fjord Blue

• PcDealer

PcDealer

HP ftw \o/

ybos schreef op vrijdag 14 juni 2019 @ 20:24:
[...]

(tuning is soms ook wel dat de motor efficienter gaat draaien, werd hij ook nog zuiniger :? )
De 103 kW/140 pk B5244S2 is een detuned 125 kW/170pk B5244S. Het scheelde bij de S60 rond 2000 Gld 4.000,00.

Met weinig zoekskills kun je zo uitvinden wat tunen/upgraden naar 170 pk kost.

De 125 kW is 0,3-0,7 l / 100 km zuiniger:
https://www.autotrack.nl/...0/44959958/extra-gegevens
https://www.autotrack.nl/...0/43470189/extra-gegevens

• vhal
  • Registratie: Juni 2003
  • Laatst online: 16:39

vhal

ಠ_ಠ

Mx. Alba schreef op vrijdag 14 juni 2019 @ 16:42:
Is lease inderdaad. En tja bij de vierde keer word je er inderdaad een beetje nonchalant van ondertussen...
Poeh, ik heb net even wat terug gelezen maar hoeveel pech kan iemand hebben met één auto :/ :/ Je zou denken dat iemand het wel gezien moet hebben, zo'n bumper sleep je ook niet bepaald mee in je binnenzak.

Strava

• -tom-562

-tom-562

Oliesjeik

ybos schreef op vrijdag 14 juni 2019 @ 20:24:
[...]

Bij volvotune kunnen ze 'm kietelen maar zo'n 180pk

Vaak bu'j te bang!

Pagina: 1 ... 98 ... 140 Laatste