De Rikster schreef op vrijdag 11 januari 2019 @ 13:51:
[...]
Ik heb een V40 D4 met 50 tankinhoud en rij best wel door en kom op een gemiddeld verbruik van 17,1km/liter over afgelopen jaar. Doe ik heel rustig kan ik richting de 1300km op één volle tank. Dat is wel een serieus verschil.
Was een beetje aan het twijfelen of ik niet beter op een benzine XC40 kon overstappen (ik heb hem zakelijk gekocht dus schrijf hem over 5 jaar af naar nihil want diesel) maar als ik dit zo lees dan kan ik hem beter oprijden

Hangt er van af of je een tankpas krijgt en brandstof inclusief of excl. Ik heb bijv. een lease contract excl. brandstof. Dus volgens mij voel ik daar financieel weinig van die kosten liggen bij de werkgever. Ik kan ook doen alsof die 500km gemiddelde actieradius mij niet boeit. Maar dat doet het me wel. Ik ben me bewust van mijn rij gedrag en tank gedrag (bijv. nooit op de snelweg, altijd lokaal getankt) maar dat een 2 liter motor met 190 PK en een 54 liter tank nog geen 600km haalt vind ik ergens schandalig. Misschien komt het door het 'gross weight' van de auto wat 2160kg is. Maar als ik kijk naar het actuele verbruik op de snelweg als ik aan het rijden ben is er geen peil op te trekken. Ik rij rond de 125 a 130km per uur naar mijn werk. En dan zie ik het actuele verbruik schommelen van 5.9 tot 14 liter op 100km.
Vanaf dat ik hem heb (nu bijna 10.000 kilometer geleden) kom ik niet lager dan 9.3 liter op 100km en dan doe ik echt mijn best. Beetje rijden als een ouwe lul, zoals de Volvo rijders vroeger deden

Hij heeft een hele tijd op 9.2 gestaan, zelfs een keer 9.1 gehaald door de auto meer uit te laten rollen (iets wat je niet lukt met pilot assist om dat deze actief heel hard remt) en toen ik een beetje het gas begon in te trappen een paar keer sprong ie meteen naar 9.3.
En doorgaans rij ik gewoon rustig maar soms denk ik dan, mag ik ook een lolletje hebben, die auto heeft niet voor niets 190 pk. Dus bij het oprijden van de snelweg trap ik een keer het gas in. Als ik dat doe zie ik mijn actieradius zienderogen slinken.
Mijn voorloop auto was een handgeschakelde Golf 7 met een 1.0 motor en 54 liter. Actieradius 750 tot 800 km! Tuurlijk weegt dat ding 2 keer minder dan de XC40 maar toch.
[
Voor 3% gewijzigd door
loewie1984 op 11-01-2019 14:12
]