2.0 blokken hebben in het begin nog wel eens last gehad van de turbo's en EGR koelers, wel iets om in de gaten te houden dus. De 1.6 van PSA wordt door de gemiddelde Volvo rijder een beetje neerbuigend over gedaan maar in de V40 is dat een prima blok wanneer je niet perse een strepentrekker hoeft te rijden (de D2 2.0 variant levert overigens niet veel betere prestaties).
Het enige waar je echt op moet letten bij de 1.6 D2 is dat het ding netjes zijn onderhoud heeft gehad en dat oliewissels netjes zijn uitgevoerd binnen de service interval. Met het kleine carter en de relatief geringe hoeveelheid olie die er in gaat is dat nog wel eens een "heikel" punt bij de V40, vervuilde olie geeft namelijk vroeg of laat problemen bij dit blok maar als je je netjes aan de service interval houd is er weinig mis met de 1.6 qua duurzaamheid / betrouwbaarheid.
Wat betreft nieuwe Sense / Sensus, ik vind persoonlijk het hele Volvo entertainment systeem een grote aanfluiting en gebruik ik het nooit, navigeren is een ramp en dus beperk ik mezelf tot de radio en het streamen van muziek via de iPhone

Persoonlijk ben ik niet een heel groot voorstander van de leren stoelen in de v40, tijdens de proefrit voelde ze vrij glad aan. + het R-Design stuur is zoveel fijner dan de niet R-Design sturen + de elektrische stoelen in de Summum uitvoering gaan niet zo laag als de handbediende + een zwart gehemelte

Ik vind ze juist heerlijk die lederen stoelen, ik heb ook een tijdje een V40 gereden met half lederen bekleding maar vol leer heeft toch mijn voorkeur. En de elektrische stoelen bevallen mij prima, ik heb niet het idee dat ik nou zoveel lager kan dan toen ik handbediende stoelen had.
En het voordeel van elektrische stoelen met sleutelgeheugen is dat ik met 1 druk op de knop weer snel in de juiste positie zit als de vrouw de auto een keer mee heeft genomen

Kinetic, Momentum, Nordic+ uitvoeringen zou ik laten staan, die voelen niet zo luxe aan als een R-Design of een Summum uitvoering. Stoffen stoelen..
Dat ligt er natuurlijk maar net aan wat men in de optielijst aan heeft zitten vinken, de vorige V40 welke ik reed was een Momentum maar dan wel vol in de opties, ten opzichte van mijn huidige Summum miste ik daar alleen de parkeerhulp in die ik nooit gebruik en de stoelverwarming (en die gebruik ik dagelijks).
Het is dus maar net waar je waarde aan hecht, D2's met een 1.6 motor zijn er echter in overvloed dus de keuze is reuze