De afgelopen 8 jaar heb ik veel in Volvo’s rondgereden: eerst een 2002 S60, en de afgelopen 5 jaar heb ik in deze XC70 uit 2004 rondgereden:
2004 Volvo XC70 2.5T AWD by
Wouter van Erve, on Flickr
Maar het werd tijd voor wat anders met een aankomende verhuizing naar de andere kant van het land (van Massachusetts naar Texas) in het vooruitzicht en de daarmee gepaard gaande belastingconsequenties (en de dreiging van importheffingen op import-auto’s low-key in het achterhoofd). Plus, ik wilde ook wel eens wat anders.
Ik was eerst voor een nieuwe XC40 gaan kijken. Erg leuke auto, maar lastig leverbaar: voor bestelling een enorme wachttijd (en tijd, die had ik niet) en geen van de door mij gewilde configuraties was op voorraad bij de dealers in mijn omgeving—en dealers elders wilden met mijn plaatselijke dealer niet ruilen. Daar kwam nog bij dat in het midden van de onderhandelingen de financiële incentives van Volvo verliepen, waardoor de XC40 van de ene op de andere dag een stuk duurder werd.
Zo duur, dat een XC60 nu goedkoper was, ondanks dat de auto een hogere fabrieksprijs heeft. Het verschil was dat Volvo wel extra korting gaf op de XC60, en dat de dealer ook wel wilde onderhandelen. Het toeval wilde dat er ook nog eens een bijzonder gaaf exemplaar bij de dealer op voorraad stond, dus 1+1 was al snel 2, en een dag later kon ik deze schoonheid ophalen:
2018 Volvo XC60 T5 AWD R-Design by
Het is een 2018 XC60 T5 AWD R-Design, met een aantal leuke opties, waaronder een panoramadak en de automatische piloot. Hij is lekker vlot, heeft meer dan genoeg ruimte, en ik vind de blauwe kleur (Bursting Blue) erg gaaf. Maar ik ben nog het meest onder de indruk van de stoelen: ik heb eindelijk een stoel met van die uitschuifbare kussens die m’n benen volledig ondersteunen.