Het grote Volvo topic - Deel 8 Vorige deel Overzicht

Pagina: 1 ... 73 ... 140 Laatste
Acties:

Onderwerpen

• Femme
  • Registratie: Juni 1999
  • Laatst online: 12:31

Femme

Hardwareconnaisseur

Official Jony Ive fan

timmie271 schreef op woensdag 2 mei 2018 @ 20:44:
[...]

Wat vooral helpt op dat moment is dat bij de kickdown de beide motoren samenwerken voor het grote vermogen :) Vind zelf die 5 cilinder te rauw klinken (ondanks dat het ook wel weer lekker klinkt :+) vergeleken met de 4 cilinders en zeker de nieuwe volvo's. Het enige jammere van die hybride systemen is dat de elektromotor ermee stopt bij 150km/h.....
Dat is inderdaad jammer. Op de Autobahn kun je met zes versnellingen en 230pk dan niet echt meekomen met de grote jongens :P .

Ik wel gemerkt dat de vijfcilinder stationair of op lage snelheid onder de 1700 toeren nogal onrustig loopt. Je hebt er weinig last van als de accu wat lading heeft, want dan rij je elektrisch.

Ik heb recent niet in viercilinder diesels gereden, een jaar of tien geleden waar die nog kut qua geluid. We hebben een tijdje een 530d uit 2004 gehad en dat klonk best aardig.

• Sunri5e
  • Registratie: December 2003
  • Laatst online: 11:57
Hier nu de Volvo Xc40 D4 190pk AWD Geartronic Intro Edition Luxuxry twee dagen te leen wegens onderhoud aan mijn V40. Boooh wat een beest. Alleen zo enorm duur in de bijtelling.

• Reinier
  • Registratie: Februari 2000
  • Laatst online: 13:47

Reinier

\o/

nvm ;)

[ Voor 73% gewijzigd door Reinier op 02-05-2018 21:53 ]

• Joopieboy
  • Registratie: Mei 2006
  • Laatst online: 29-12-2020

Joopieboy

No smoke, no poke

Topicstarter
@Femme Mja je hebt altijd een overtreffende trap, zo had ik met 240km/u en 150pk/170kg ook een RS6 achter mij zitten die toch behoorlijk af ging op die snelheid. :+

Het leven is te kort om geduld te hebben!

• franssie
  • Laatst online: 13:37

franssie

Save the albatross

Femme schreef op woensdag 2 mei 2018 @ 21:36:
[...]
<>
Ik wel gemerkt dat de vijfcilinder stationair of op lage snelheid onder de 1700 toeren nogal onrustig loopt. Je hebt er weinig last van als de accu wat lading heeft, want dan rij je elektrisch.
<>
klopt deels, maar de Volvo 5Cyl is ook wel een van de mooiste motoren - worden daarom ook veel in schepen gebruikt. Super koppel en betrouwbaar (als lusten ze wel wat en gervruiken altijd wel wat olie). Dus mijn advies is wat meer toeren te maken dan die 1700 en te genieten van de 5-roffel (al wordt die steeds minder hoorbaar door de betere geluids isolatie).

franssie.bsky.social | 🎸 Niets is zo permanent als een tijdelijke oplossing | Een goed probleem komt nooit alleen | Gibson guitar Fender Guitar God Damn Guitar

• Sunri5e
Komt die XC40 ook nog in een elektrische uitvoering? Wellicht is hij dan te betalen in de bijtelling.

• timmie271
  • Registratie: November 2013
  • Laatst online: 15-01 22:42
[...]

Dat is inderdaad jammer. Op de Autobahn kun je met zes versnellingen en 230pk dan niet echt meekomen met de grote jongens :P .
Hij is begrensd op 250 maar denk dat ie ook niet veel harder zal gaan zonder die begrenzer :P

[quote[

Ik heb recent niet in viercilinder diesels gereden, een jaar of tien geleden waar die nog kut qua geluid. We hebben een tijdje een 530d uit 2004 gehad en dat klonk best aardig.
[/quote]
Tussen de 2000 en 4000 toeren is ie wel het lekkerst geloof ik. Daaronder en boven loopt ie niet lekker of klinkt het gewoon niet meer fijn.

Zelf hebben we ook een 530D uit 2003 gehad en dat was een heerlijk klinkende auto (en die 500NM was ook wel leuk :9) Spijtig genoeg zijn m'n ouders overgestapt naar een 520D LCI uit 2009 (wel vele malen goedkoper in alles).

En alle volvo's rij ik dankzij mijn stage bij Broekhuis Harderwijk :P
Sunri5e schreef op woensdag 2 mei 2018 @ 21:55:
Komt die XC40 ook nog in een elektrische uitvoering? Wellicht is hij dan te betalen in de bijtelling.
Yes Sir! Er komt in ieder geval nog een T6 hybride (benzine) aan. Zou alleen even niet weten wanneer ie leverbaar is 8)7
franssie schreef op woensdag 2 mei 2018 @ 21:53:
[...]

klopt deels, maar de Volvo 5Cyl is ook wel een van de mooiste motoren - worden daarom ook veel in schepen gebruikt. Super koppel en betrouwbaar (als lusten ze wel wat en gervruiken altijd wel wat olie). Dus mijn advies is wat meer toeren te maken dan die 1700 en te genieten van de 5-roffel (al wordt die steeds minder hoorbaar door de betere geluids isolatie).
Sterker nog die 5 Cilinder in de V60 D6/D5 zijn de allerlaatste Volvo's geleverd met dat blok. Verder zijn het allemaal 4 Cilinders. En nu met de XC40 word de T3 uit mijn hoofd een 1.5l 3 cilinder. verder heeft volvo alleen maar 2l 4 cilinders in het assortiment aangevuld met turbo's en compressors afhankelijk van model.

Gamertag: timmie271

• Reinier

Reinier

\o/

@timmie271 V40 T2 en T3 Geartronic zijn 1.5l viercilinders B)

• timmie271
Reinier schreef op woensdag 2 mei 2018 @ 22:16:
@timmie271 V40 T2 en T3 Geartronic zijn 1.5l viercilinders B)
Wist wel dat ik wat vergeten was in het lijstje :P hebben overigens wel hetzelfde vermogen :)

• franssie

franssie

Save the albatross

timmie271 schreef op woensdag 2 mei 2018 @ 22:11:
[...]
<>
Sterk;er nog die 5 Cilinder in de V60 D6/D5 zijn de allerlaatste Volvo's geleverd met dat blok. Verder zijn het allemaal 4 Cilinders. En nu met de XC40 word de T3 uit mijn hoofd een 1.5l 3 cilinder. verder heeft volvo alleen maar 2l 4 cilinders in het assortiment aangevuld met turbo's en compressors afhankelijk van model.
Ik hoorde het al eerder, zonde. Ooit een schip gehad met een Penta benzine 6-Cyl. heerlijk blok, zeer krachtig en fluisterstil vorige eeuw. Maar ik heb toch liever de 5-Cyl en dan het liefst die van mijn moeders 850 t5r (de DTM versie ja). Ik rij nu een diesel 5-Cyl maar als ik nog eens een goede benzine versie tegenkom stap ik denk ik toch wel weer over naar benzine.

EDIT: voor wie Penta niet van naam kent Wikipedia: Volvo Penta

[ Voor 7% gewijzigd door franssie op 02-05-2018 22:20 ]

franssie.bsky.social | 🎸 Niets is zo permanent als een tijdelijke oplossing | Een goed probleem komt nooit alleen | Gibson guitar Fender Guitar God Damn Guitar

• Sunri5e
[...]

Yes Sir! Er komt in ieder geval nog een T6 hybride (benzine) aan. Zou alleen even niet weten wanneer ie leverbaar is 8)7
Waarom maken ze eigenlijk nog hybrides? Totaal niet interessant voor de bijtelling.....?
Enig idee wanneer ze de volledig elektrische gaan uitbrengen? Wellicht mijn V40 met 14% bijtelling nog maar een jaar verlengen.

• PcDealer
  • Registratie: Maart 2000
  • Laatst online: 13-01 00:14

PcDealer

HP ftw \o/

franssie schreef op woensdag 2 mei 2018 @ 21:31:
[...]

Verschillende voorbanden (bij mij hadden ze eens een net ander type gemonteerd na een lekke) of speling in je stuurstangen. Even laten uitlijnen misschien wel een idee om overmatige en onnodige slijtage van de banden te voorkomen misschien?
Ik weet dat vooraan passagierskant er een nieuwe band op zit. Misschien ligt het daar aan.

LinkedIn WoT Cash Converter

• AndRo555
  • Registratie: Februari 2011
  • Laatst online: 15-01 20:36
Sunri5e schreef op woensdag 2 mei 2018 @ 22:21:
[...]

Waarom maken ze eigenlijk nog hybrides? Totaal niet interessant voor de bijtelling.....?
Ik wist niet dat Volvo enkel in Nederland auto's verkoopt. Dat nieuwsbericht moet me ontgaan zijn. ;)

In alle serieusheid. De plugin heeft momenteel nog wel echt een plek in de markt. De EV's die echt de huidige wagens kunnen vervangen (genoeg range etc.) zijn ofwel vrij duur (i-pace, Q6, Model S, dure Model 3) ofwel niet echt leverbaar aan de geadverteerde prijs (Model 3), of komen te kort op vlak van range (e-Golf,..) of zijn eigenlijk niet echt waardige alternatieven (Ampera/Bolt, Leaf (?),...) omdat ze eigenlijk geen goede auto's zijn tegenover hun ICE/PHEV concurrenten.

[ Voor 46% gewijzigd door AndRo555 op 02-05-2018 22:40 ]

• timmie271
franssie schreef op woensdag 2 mei 2018 @ 22:18:
[...]

Ik hoorde het al eerder, zonde. Ooit een schip gehad met een Penta benzine 6-Cyl. heerlijk blok, zeer krachtig en fluisterstil vorige eeuw. Maar ik heb toch liever de 5-Cyl en dan het liefst die van mijn moeders 850 t5r (de DTM versie ja). Ik rij nu een diesel 5-Cyl maar als ik nog eens een goede benzine versie tegenkom stap ik denk ik toch wel weer over naar benzine.

EDIT: voor wie Penta niet van naam kent Wikipedia: Volvo Penta
Is bij ieder merk nu wel zo... kijk maar naar BMW die had heel wat 6 cilinders maar die zijn tegenwoordig ook op 1 hand te tellen... 2x diesel en 3x benzine.... de meeste daarvan zijn ook gedegradeerd naar de 4 cilinders en soms zelfs 3 cilinders. Ford idemdito. Waar je eerst nog 1.6l 4 cilinders had heb je nu alleen nog maar 1l 3 cilinder blokken.. allemaal vanwege de milieuregels.
[...]

Enig idee wanneer ze de volledig elektrische gaan uitbrengen? Wellicht mijn V40 met 14% bijtelling nog maar een jaar verlengen.
Omdat die nog wel iets voordeel hebben in aanschaf. De XC90 T8 was zelfs goedkoper dan de T6 met hetzelfde blok. Maar de T8 heeft het hybride systeem met een lagere uitstoot wat dus gunstiger is voor de prijs. Qua bijtelling is het allemaal gelijkgetrokken inderdaad. De nieuwe V40 staat gepland voor 2019 dus verwacht rond 2019/2020 een mogelijk volledige elektrische V40.
Al kun je altijd nog voor de Polestar One gaan natuurlijk :)

• Daniel
  • Registratie: Juli 1999
  • Laatst online: 12:25

Daniel

Kapitein NCC-1701
[...]
En alle volvo's rij ik dankzij mijn stage bij Broekhuis Harderwijk :P
Ah dan mag jij mijn V60 gaan leveren ;) hoewel vermoed dat in januari 2019 je stage al wel afgelopen zou zijn.

Weet je trouwens waar de V60 T5 begrensd is op 230? Niet dat het mij echt boeit (kom zelden op de autobahn) maar op vermogen moet ie toch 245-250 kunnen halen.

• franssie

franssie

Save the albatross

PcDealer schreef op woensdag 2 mei 2018 @ 22:30:
[...]

Ik weet dat vooraan passagierskant er een nieuwe band op zit. Misschien ligt het daaraan.
Zou het best wel eens kunnen zijn, elke auto is er gevoelig voor maar volgens mijn bandenman Volvos in het bijzonder. Bij een nieuwe bandenwissel zet hij daarom ook de banden met minste lood voorop zodat als je eens een loodje verliest het sturen niet merkbaar verandert.

[ Voor 4% gewijzigd door franssie op 02-05-2018 22:51 ]

• timmie271
Daniel schreef op woensdag 2 mei 2018 @ 22:45:
[...]

Ah dan mag jij mijn V60 gaan leveren ;) hoewel vermoed dat in januari 2019 je stage al wel afgelopen zou zijn.

Weet je trouwens waar de V60 T5 begrensd is op 230? Niet dat het mij echt boeit (kom zelden op de autobahn) maar op vermogen moet ie toch 245-250 kunnen halen.
Moet mijn stagecontract nog verlengen dus wie weet :)
Reden van begrenzing kunnen de banden zijn of het feit dat Volvo dat een veilige snelheid vind wat je maximaal mag rijden met een Volvo (veiligheidssystemen). XC40 T5 en XC60 T5/6 zijn daar ook op begrensd. En de V40 T4/T5 is begrensd op 210 terwijl die ook wel harder kan :+

Maar aan de andere kant haal je die snelheden natuurlijk alleen in Duitsland op de autobahn normaal gesproken O-)

• Landon
  • Registratie: April 2013
  • Laatst online: 10:30
V40 zowel D2 uit 2015, D3 uit 2018 en de D4 uit 2014 halen allen niet meer dan 199km/h op de speedo ondanks dat je hem nog wel mondjesmaat voelt accelereren. (Handig als je vriendengroep Volvo heeft).

Wel 1x gezien dat de D4 de 201 aantikte, uitzonderlijk.

Vorig weekend in Duitsland wilde mijn teller van de D3 ook niet verder dan 199km/h.

• Femme

Femme

Hardwareconnaisseur

Official Jony Ive fan

[...]

- Het rijdt fijner
- Het is zuiniger
- Ze bieden een goede prijs/performance (er is volgens mij geen goedkopere auto met en om nabij de 400pk dan een nieuwe V60 T8)

Ik ken een gast die jarenlang in dikke BMW's (M6,M5, M4, 750i) heeft rondgereden en is nu overgestapt op een 740e met een viercilindertje omdat hij de aandrijflijn zo fijn vindt. Ik kan dat helemaal beamen op basis mijn ervaringen met de V60 D6. Dankzij de elektrische aandrijving kun je de dikke turbo op een gedownsizede motor gebruiken zonder de nadelen van een lomp turbogat of gebrek aan koppel laag in de toeren.

[ Voor 36% gewijzigd door Femme op 03-05-2018 09:09 ]

• HhK1907
  • Registratie: November 2010
  • Laatst online: 14-01 15:49
Haha heb ook even max geprobeerd en kwam op 198 uit... ;(

Maar het is inderdaad de begrenzing (review over v40 d4):
De vanwege de speciale banden ingestelde softwarematige begrenzing op 190 km/u heb ik wel even uitgeprobeerd op de Duitse Autobahn. Hij tikte daar 199 km/u aan (op de teller), en versnelde daarna niet meer, terwijl de versnelling vlak daarvoor nog behoorlijk was. De reguliere D4 (dus zonder “Business”) haalt dan ook 230 km/u.

PV Output | 4440Wp | 12x370Wp | OZO | Helmond

• Lambo LP670 SV
  • Registratie: Oktober 2009
  • Laatst online: 15-01 13:34
Landon schreef op donderdag 3 mei 2018 @ 08:51:
V40 zowel D2 uit 2015, D3 uit 2018 en de D4 uit 2014 halen allen niet meer dan 199km/h op de speedo ondanks dat je hem nog wel mondjesmaat voelt accelereren. (Handig als je vriendengroep Volvo heeft).

Wel 1x gezien dat de D4 de 201 aantikte, uitzonderlijk.

Vorig weekend in Duitsland wilde mijn teller van de D3 ook niet verder dan 199km/h.
Klopt als een bus. Heb al flink wat keren de 199 gereden en als het dan bergaf gaat zie je het verbruik gewoon zakken naar 7l ofzo, dus houdt hij sterk in omdat hij er anders boven zou zitten. Toerental is dan ook exact 3000 toeren in je 6 bij de V40 D2.

Ik vermoed dat als je gaat chippen ze de begrenzer er ook afhalen?

Verwijderd

timmie271 schreef op donderdag 3 mei 2018 @ 08:03:
[...]

Moet mijn stagecontract nog verlengen dus wie weet :)
Reden van begrenzing kunnen de banden zijn of het feit dat Volvo dat een veilige snelheid vind wat je maximaal mag rijden met een Volvo (veiligheidssystemen). XC40 T5 en XC60 T5/6 zijn daar ook op begrensd. En de V40 T4/T5 is begrensd op 210 terwijl die ook wel harder kan :+

Maar aan de andere kant haal je die snelheden natuurlijk alleen in Duitsland op de autobahn normaal gesproken O-)
De goede ouwe tijd dat mijn V70 T5 nog de 260 aantikte.... :9
(ga ik met de D5 niet halen)

• jadjong
  • Registratie: Juli 2001
  • Niet online
Verwijderd schreef op donderdag 3 mei 2018 @ 10:35:
[...]

De goede ouwe tijd dat mijn V70 T5 nog de 260 aantikte.... :9
(ga ik met de D5 niet halen)
Even naar Rica, dan haal je die 250(op de teller dan) weer. :9

• Landon
Lambo LP670 SV schreef op donderdag 3 mei 2018 @ 10:28:
[...]

Klopt als een bus. Heb al flink wat keren de 199 gereden en als het dan bergaf gaat zie je het verbruik gewoon zakken naar 7l ofzo, dus houdt hij sterk in omdat hij er anders boven zou zitten. Toerental is dan ook exact 3000 toeren in je 6 bij de V40 D2.

Ik vermoed dat als je gaat chippen ze de begrenzer er ook afhalen?
Meeste chippers halen meteen de begrenzer eraf inderdaad, deze is er opgezet om de 14% uitstoot te garanderen met de banden die onder de auto lagen destijds. Echt niet maar dan deze tijd maargoed.

• Knul
  • Registratie: Maart 2009
  • Nu online
[...]

.
Dat wordt een T5, met 1.5 liter 3 cilinder + elektromotor.

Ik vind het wel een mooie trend. De meeste mensen forensen ongeveer 30km per dag, dat kan je net wel/net niet elektrisch halen. Als je dan een keer wat verder moet, slinger je de brandstofmotor erbij aan en klaar ben je. Bovendien vang je het turbogat op met de elektromotor en kun je veel regeneratief remmen. Als ik het geld had voor een nieuwe auto, kwam er ook een PHEV.

• Reinier

Reinier

\o/

Ik zag vanochtend eindenlijk een XC40 rijden. In real life fraaier dan ik had verwacht. Het was een zwarte, dan zie je die vreemde driehoek bij de achterruitjes niet zo goed :)

• J0YR1D3R
  • Registratie: Juni 2001
  • Niet online
Daniel schreef op woensdag 2 mei 2018 @ 22:45:
[...]
Volvo doet al een hele tijd aan begrenzen. Even los van de V40 met "eco banden" die op max 199 uit kwam was bijvoorbeeld de S60 2.4D uit 2009 ook al vastgezet op 210 echte km's. Je voelde hem duidelijk inhouden. Zal wel een veiligheidsdingetje zijn denk ik :) Ik heb zelf mijn V40 D4 ook maar 1x op 200 op de teller gehad, ging overigens wel erg makkelijk :P

• PaT
  • Registratie: April 2003
  • Niet online

PaT

Moderator Mobile

Ja, dat mod

Mijn Volvodealer maakt op het moment reclame voor een volledig elektrische Volvo waar tijdens zijn verkooppraatjes/infodag op 17 mei op ingetekend kan worden.

Heeft iemand enig idee welk model dat dan wordt? Ik zie wel wat woeste concepten op het www en een verhaal dat deze Volvo uit China komt, maar eigenlijk nog weinig echt concreets.

Groot genoeg voor 2 hoofdletters

• Knul
  • Nu online
Wel bijzonder, zelfs de Polestar 1 is nog een plugin hybride, had verwacht dat zij eerst met een volledig elektrische auto zouden komen. Misschien een XC40 full electric?
Reinier schreef op donderdag 3 mei 2018 @ 12:03:
Ik zag vanochtend eindenlijk een XC40 rijden. In real life fraaier dan ik had verwacht. Het was een zwarte, dan zie je die vreemde driehoek bij de achterruitjes niet zo goed :)
Ik heb 'm vorige week in het donkergrijs gezien en vond hem in het echt juist minder mooi dan op de foto's, maar dat had ook voor een deel met de kleur te maken. De achterkant ziet er in het grijs zo log uit.

Nu heeft de XC40 sowieso niet de flair die zijn grotere broers wel hebben (met name de V60 en de XC60) imho.

• Reinier

Reinier

\o/

PaT schreef op donderdag 3 mei 2018 @ 13:12:
Mijn Volvodealer maakt op het moment reclame voor een volledig elektrische Volvo waar tijdens zijn verkooppraatjes/infodag op 17 mei op ingetekend kan worden.

Heeft iemand enig idee welk model dat dan wordt? Ik zie wel wat woeste concepten op het www en een verhaal dat deze Volvo uit China komt, maar eigenlijk nog weinig echt concreets.
Er werd eerder dit jaar al melding gemaakt van een elektrische V40 die in 2019 (?) zou moeten komen. Dus wie weet.
Hopen dat hij op de 40.2 concept lijkt.

• PaT
  • Niet online

PaT

Moderator Mobile

Ja, dat mod

Ik hoopte op een V60 variant. Een V40 is met 3 kinderen en meuk echt te klein.

• Reinier

Reinier

\o/

Ik snap je punt, al weten we nog niet hoe groot de nieuwe V40 wordt. Met drie kinderen ongetwijfeld te klein, dat zal.

• Uberprutser
  • Registratie: Januari 2000
  • Laatst online: 14-01 15:06
PaT schreef op donderdag 3 mei 2018 @ 13:29:
Ik hoopte op een V60 variant. Een V40 is met 3 kinderen en meuk echt te klein.
Ik hoop er ook op, nieuwe V60 en full electric met zeg 400KM bereik is een droom hier.

As you may already have guessed, following the instructions may break your system and you are on your own to fix it again.

• HerZon
  • Registratie: Mei 2009
  • Niet online
HerZon schreef op dinsdag 17 april 2018 @ 20:02:
[...]

Mijn garage heeft gebeld. Na onderzoek blijkt de update te bestaan en binnenkort komt deze op mijn auto!
Vanmorgen is de update erop gezet! En voila, het werkt -> zelfde info als in de VOC-app.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/ext/f/PZ7HpOIyrvnBJFVhUItwRb4n/full.jpg

• BlakHawk
  • Registratie: Februari 2008
  • Laatst online: 09-01-2021
timmie271 schreef op woensdag 2 mei 2018 @ 20:44:
[...]

Wat vooral helpt op dat moment is dat bij de kickdown de beide motoren samenwerken voor het grote vermogen :) Vind zelf die 5 cilinder te rauw klinken (ondanks dat het ook wel weer lekker klinkt :+) vergeleken met de 4 cilinders en zeker de nieuwe volvo's. Het enige jammere van die hybride systemen is dat de elektromotor ermee stopt bij 150km/h.....
Rauw?
Het klinkt echt heerlijk in verhouding tot 4 cilinder diesels!
[...]

Ik merk dat hij erg snel "racerig" klinkt. Het nodigt uit om nog even wat verder in te trappen.
Op de snelweg schakelt hij ook vlot terug.

Ik heb vandaag heel de dag uitsluitend elektrisch gereden en dat is ook best lekker in pure mode.

Alleen het opladen doe ik nu nog even via verlengsnoer en stopcontact. Ik zet het uit voorzorg op 10A, dan verbruikt hij even veel als onze stofzuiger. 13A durfde ik niet aan met verlengsnoer. Officieel mag je geen verlengsnoer gebruiken, daarom op 10A ingesteld. Iets trager, maar goed te doen.

Ik ben nog in afwachting van de tankpas, met laadmogelijkheid en de mennekes male/female kabel.

Volvo on call is echt super! Wat mij alleen niet lukt is de airco op afstand aanzetten. Alleen parkeervervarming staat er, maar dat doet hij natuurlijk niet boven een bepaalde temperatuur. Werkt dat echt alleen wanneer hij is aangesloten op het stroom? Als er voldoende accu aanwezig is, werkt het dan niet? De ene keer start hij wel zonder stekker en de andere keer niet...

Ik zou juist willen dat als ik naar de auto loop, ik hem aan kan zetten. Een minuutje is voldoende, maar dat werkt slechts af en toe.

Afbeeldingslocatie: https://farm1.staticflickr.com/967/40992828175_9ce5385e0a_c.jpg
Hier heet het parkeerverwarming

Afbeeldingslocatie: https://farm1.staticflickr.com/959/40992828095_b43d57e905_c.jpg
Dan stuurt hij het verzoek en zegt dat het verzonden is, maar soms gaat hij dan koelen, maar soms ook niet...

Waar ligt dit aan?

Dit is hem trouwens:
Afbeeldingslocatie: https://farm1.staticflickr.com/960/40992649015_1de8234788_c.jpg

Afbeeldingslocatie: https://farm1.staticflickr.com/909/41848349602_6d4aa4cc55_c.jpg

En de velgen zijn "opeens" 19" terwijl de offerte het had over 18" :)
Mijn hoor je niet klagen, het is vooral in de stad niet super comfortabel.

Echt hele dunne wangen:
Afbeeldingslocatie: https://farm1.staticflickr.com/908/40992912855_b272111390_c.jpg

Youtube: DashcamNL

• Femme

Femme

Hardwareconnaisseur

Official Jony Ive fan

Ik heb 18 inch maar mooi vind ik het niet. De stance is ook wat ielig, het achterwiel mag zo 15mm naar buiten. Dus daar wil ik nog wel wat aan gaan doen. De voorbanden zijn toch bijna versleten.

• BlakHawk
Femme schreef op vrijdag 4 mei 2018 @ 23:08:
Ik heb 18 inch maar mooi vind ik het niet. De stance is ook wat ielig, het achterwiel mag zo 15mm naar buiten. Dus daar wil ik nog wel wat aan gaan doen. De voorbanden zijn toch bijna versleten.
Bij mij zat er geen mennekes male/female kabel bij, dus net deze besteld:
https://www.laadkabeldisc...-3-fase-16a-8-meter.html#

• TukkerTweaker
  • Registratie: November 2001
  • Laatst online: 15-01 23:45
dfrenner schreef op vrijdag 4 mei 2018 @ 23:11:
[...]

Bij mij zat er geen mennekes male/female kabel bij, dus net deze besteld:
https://www.laadkabeldisc...-3-fase-16a-8-meter.html#
Zit ik ook over te denken om af toe makkelijk in de stad te kunnen parkeren. Voor de kosten echter moet je flink wat laden wil je het terug verdienen. Of heb je op je huis/werk een laadpaal?

• BlakHawk
TukkerTweaker schreef op maandag 7 mei 2018 @ 15:02:
Zit ik ook over te denken om af toe makkelijk in de stad te kunnen parkeren. Voor de kosten echter moet je flink wat laden wil je het terug verdienen. Of heb je op je huis/werk een laadpaal?
We voeren de laadkabel als eigen bijdrage op. Dus kost niet super veel.
Hij is vanmiddag afgeleverd, nu nog in afwachting van de laadpas.

Maar bij ons in de straat staat een laadpaal en op werk ook, dus ik hoop puur elektrisch te kunnen gaan rijden woon/werk verkeer.

Afgelopen weekend met een haspeltje geladen en 140 kilometer gereden, 2.8l/100km gehaald.

• LuPo
  • Registratie: Maart 2004
  • Laatst online: 07:16
jadjong schreef op vrijdag 27 april 2018 @ 08:22:
Nieuwe update voor Sensus MY2014 en lager is te downloaden!
Update duurt 3 uur en 5 minuten. Kan in delen worden uitgevoerd tijdens verschillende ritten. Na afloop van die dik 3 uur moet de motor uit en gaat het systeem nog ongeveer een half uur updaten. Terwijl het systeem aangeeft dat het 15 minuten zou duren. Ik heb 20-25 minuten gewacht maar toen deed hij het nog niet, er bleef in beeld staan "Navigatie starten, wachten..." Uiteindelijk heb ik het contact op I gezet en ben ik naar binnen gegaan. Een dag later deed de navigatie het direct bij het starten van de auto.

Ben benieuwd naar de verschillen. Nog niet rondgereden door Nederland met de nieuwe kaart. Iemand die al meer weet welke wegen zijn toegevoegd?

4620 Wp PV ZZO 52° | VW ID.7 Tourer Pro LE '25

• PaT
  • Niet online

PaT

Moderator Mobile

Ja, dat mod

Niet welke wel, maar in Muiderzand wist hij de Marina boulevard van het weekend mooi niet correct te vinden. Nou wordt daar flink gebouwd en heb ik geen flauw benul hoe lang de wegen daar zo liggen. Maar de navigatie stuurde mij zo de parkeergarage van een wooncomplex in in plaats van richting de jachthaven.

• Yamy_Daffy
  • Registratie: Januari 2002
  • Laatst online: 15-01 19:58
dfrenner schreef op maandag 7 mei 2018 @ 15:50:
[...]

We voeren de laadkabel als eigen bijdrage op. Dus kost niet super veel.
Hij is vanmiddag afgeleverd, nu nog in afwachting van de laadpas.

Maar bij ons in de straat staat een laadpaal en op werk ook, dus ik hoop puur elektrisch te kunnen gaan rijden woon/werk verkeer.

Afgelopen weekend met een haspeltje geladen en 140 kilometer gereden, 2.8l/100km gehaald.
Kan je dan ook nog zien hoeveel kw je hebt geladen/verbruikt?

Bij de S80 heb ik afgelopen zaterdag een map sensor vervangen. Die gaf een onjuiste inlaat temperatuur aan van 55 graden. Dat gaf veel onrust in het schakelgedrag van de automaat. Zelfs zo erg dat ik aan de automaat begon te twijfelen.

S80 rijdt weer super lekker!

PVOutput 10x Longi 360wp zo PSN: Yamy_Daffy

• PcDealer

PcDealer

HP ftw \o/

Yamy_Daffy schreef op maandag 7 mei 2018 @ 22:54:
[...]
Bij de S80 heb ik afgelopen zaterdag een map sensor vervangen. Die gaf een onjuiste inlaat temperatuur aan van 55 graden. Dat gaf veel onrust in het schakelgedrag van de automaat. Zelfs zo erg dat ik aan de automaat begon te twijfelen.
Ik heb denk ik ook een gare temp sensor: gaf vanmiddag zelfs -6 aan, maar ook de vermoedelijk juiste buitentemperatuur. Tevens derde maal automaat service melding.

Wait, whut!?

Oh ja, rpm zakt vanzelf naar 750 stationair.

[ Voor 6% gewijzigd door PcDealer op 08-05-2018 00:34 ]

• PaT
  • Niet online

PaT

Moderator Mobile

Ja, dat mod

nieuws: Volvo stopt Google Assistant, Maps en Play Store in nieuw infotainmen...

Ben benieuwd of dit dan al in de V60 komt of in het volgende nieuwe model

• RobertJRB
  • Registratie: Juli 2008
  • Laatst online: 03-07-2025
Iemand ervaring met 18 inch velgen onder een V60 MY 2011-2013?

Ik dacht gelezen te hebben dat er een begrenzen gemonteerd moet worden zodat de stuuruitslag beperkt wordt. Dit zou de draaicirkel met 18 inch groter maken dan met 17 inch en het ondanks de looks wat minder interessant maken.

Leica MM + Sony A9

• Exirion
  • Laatst online: 12:54

Exirion

Gadgetfetisjist

In het artikel kun je lezen dat het nog wel een paar jaar duurt. Vorig jaar kondigden ze de samenwerking in mei aan, met de verwachting dat het een jaar of 2 zou duren. Dat lijkt nu verder uit te lopen.

"Logica brengt je van A naar B, verbeelding brengt je overal." - Albert Einstein

• jadjong
  • Niet online
RobertJRB schreef op dinsdag 8 mei 2018 @ 11:46:

Ik dacht gelezen te hebben dat er een begrenzen gemonteerd moet worden zodat de stuuruitslag beperkt wordt. Dit zou de draaicirkel met 18 inch groter maken dan met 17 inch en het ondanks de looks wat minder interessant maken.
Klopt. En die begrenzer zit op de stuurstang/stuurhuis waardoor de auto twee uur op de brug staat, dure aanpassing.
Je kan het ook niet doen en er voor zorgen dat je nooit volledig ingestuurd een kuil mee pakt. Volledig ingestuurd op een vlakke weg zou geen probleem mogen zijn.

• Mx. Alba
  • Registratie: Augustus 2001
  • Laatst online: 13:41

Mx. Alba

hen/hun/die/diens

Hmmm, sinds enige tijd na de 60.000km-beurt doet zo te zien het start-stop-systeem van mijn V40 het niet meer. De motor blijft gewoon continu draaien als ik stil sta... Het start-stop-knopje staat wel op groen, ik zie geen foutmeldingen of waarschuwingen langs komen... Heel vreemd.

Het is alleen een echte hetze als het uit Hetzerath komt, anders is het gewoon sprankelende ophef.

• BlakHawk
RobertJRB schreef op dinsdag 8 mei 2018 @ 11:46:

Aha, dat verklaart de grote draaicirkel van mijn V60 (my 2015).
Daar ligt namelijk 19" onder...

• Yucon
  • Registratie: December 2000
  • Laatst online: 13:15

Yucon

*broem*

PcDealer schreef op dinsdag 8 mei 2018 @ 00:32:
[...]

Ik heb denk ik ook een gare temp sensor: gaf vanmiddag zelfs -6 aan, maar ook de vermoedelijk juiste buitentemperatuur. Tevens derde maal automaat service melding.

[afbeelding]

Oh ja, rpm zakt vanzelf naar 750 stationair.
De sensor zit in de linker spiegel. Bij een s40/v50 wijst dit op een los contact in de stekker tussen deur en auto, en inspuiten met contactspray wil wel eens helpen.

• RobertJRB
  • Registratie: Juli 2008
  • Laatst online: 03-07-2025
jadjong schreef op dinsdag 8 mei 2018 @ 11:59:
[...]

Klopt. En die begrenzer zit op de stuurstang/stuurhuis waardoor de auto twee uur op de brug staat, dure aanpassing.
Je kan het ook niet doen en er voor zorgen dat je nooit volledig ingestuurd een kuil mee pakt. Volledig ingestuurd op een vlakke weg zou geen probleem mogen zijn.
Duidelijk, dank je. Maakt het inderdaad een dure grap zo. Ik ga het maar eens laten bezinken.. :)
dfrenner schreef op dinsdag 8 mei 2018 @ 13:00:
[...]

Aha, dat verklaart de grote draaicirkel van mijn V60 (my 2015).
Daar ligt namelijk 19" onder...
Ja je verwacht het niet :)

Leica MM + Sony A9

• xares
  • Registratie: Januari 2007
  • Laatst online: 07:10
dfrenner schreef op vrijdag 4 mei 2018 @ 21:18:
[...]

Rauw?
Het klinkt echt heerlijk in verhouding tot 4 cilinder diesels!

[...]

Ik merk dat hij erg snel "racerig" klinkt. Het nodigt uit om nog even wat verder in te trappen.
Op de snelweg schakelt hij ook vlot terug.

Ik heb vandaag heel de dag uitsluitend elektrisch gereden en dat is ook best lekker in pure mode.

Alleen het opladen doe ik nu nog even via verlengsnoer en stopcontact. Ik zet het uit voorzorg op 10A, dan verbruikt hij even veel als onze stofzuiger. 13A durfde ik niet aan met verlengsnoer. Officieel mag je geen verlengsnoer gebruiken, daarom op 10A ingesteld. Iets trager, maar goed te doen.

Ik ben nog in afwachting van de tankpas, met laadmogelijkheid en de mennekes male/female kabel.

Volvo on call is echt super! Wat mij alleen niet lukt is de airco op afstand aanzetten. Alleen parkeervervarming staat er, maar dat doet hij natuurlijk niet boven een bepaalde temperatuur. Werkt dat echt alleen wanneer hij is aangesloten op het stroom? Als er voldoende accu aanwezig is, werkt het dan niet? De ene keer start hij wel zonder stekker en de andere keer niet...

Ik zou juist willen dat als ik naar de auto loop, ik hem aan kan zetten. Een minuutje is voldoende, maar dat werkt slechts af en toe.

[afbeelding]
Hier heet het parkeerverwarming

[afbeelding]
Dan stuurt hij het verzoek en zegt dat het verzonden is, maar soms gaat hij dan koelen, maar soms ook niet...

Waar ligt dit aan?

Dit is hem trouwens:
[afbeelding]

[afbeelding]

En de velgen zijn "opeens" 19" terwijl de offerte het had over 18" :)
Mijn hoor je niet klagen, het is vooral in de stad niet super comfortabel.

Echt hele dunne wangen:
[afbeelding]
Hoeveel km haal je in de praktijk ongeveer op alleen elektro?

Ben ook een beetje aan het overwegen om een V60 aan te schaffen. Thuis->kantoor is 14 Km (klein stukje snelweg en een N weg).

Ik kan op kantoor niet laden maar thuis wel op de oprit. Zou je +- 30 Km halen op 1 lading denk je?

• BlakHawk
xares schreef op dinsdag 8 mei 2018 @ 14:20:
[...]

Hoeveel km haal je in de praktijk ongeveer op alleen elektro?

Ben ook een beetje aan het overwegen om een V60 aan te schaffen. Thuis->kantoor is 14 Km (klein stukje snelweg en een N weg).

Ik kan op kantoor niet laden maar thuis wel op de oprit. Zou je +- 30 Km halen op 1 lading denk je?
Ik heb nog geen laadpas, dus echt testen kan ik het nog niet.

Maar specs van afgelopen weekend (Volvo on call met rittenregistratie is super!):
Rit:
Duur: 29 minuten
Afstand: 20,5 km
Brandstofverbruik: 0,0l/100km
Stroomverbruik: 4,2 kWh
Stroomregeneratie: 0,3 kWh

Volgens mij heeft hij een 8 kWh accu.

Dit was stukje 80km/h, veel 60km/h en wat 50km/h. Heel veel anticiperen op aankomende rotondes, airco uit etc.

Met dit weer moet 30 km prima haalbaar zijn.

Edit:
Snelweg is wel wat minder overigens. Denk dat je heen en terug nét niet gaat halen.

Kun je op werk ook niet laden met 220v?
Die werd standaard meegeleverd bij de V60.

Ik heb bij een museum gevraagd of ik bij het oplaadpunt voor elektrische fietsen mocht laden. Dat mocht, dus gewoon tegen de fietsenstalling aan gezet en geladen :+

[ Voor 16% gewijzigd door BlakHawk op 08-05-2018 14:46 ]

• Yucon
  • Registratie: December 2000
  • Laatst online: 13:15

Yucon

*broem*

jadjong schreef op dinsdag 8 mei 2018 @ 11:59:
[...]

.. maar als je je toch een keer vergist sta je met wat pech nog langer dan twee uur op de brug..

• jadjong
  • Niet online
Yucon schreef op dinsdag 8 mei 2018 @ 18:11:
[...]

.. maar als je je toch een keer vergist sta je met wat pech nog langer dan twee uur op de brug..
Nee joh, je hoort alleen een schurend geluid doordat de banden de binnenkant van de (plastic) wielkast raken.De breedte blijft hetzelfde (235), alleen de diameter neemt een krappe centimeter toe.

• HerZon
  • Niet online
Mx. Alba schreef op dinsdag 8 mei 2018 @ 12:19:
Hmmm, sinds enige tijd na de 60.000km-beurt doet zo te zien het start-stop-systeem van mijn V40 het niet meer. De motor blijft gewoon continu draaien als ik stil sta... Het start-stop-knopje staat wel op groen, ik zie geen foutmeldingen of waarschuwingen langs komen... Heel vreemd.
En wat zegt het E-drive menu? Of is het boven de 30gr op de thermometer buiten?

• LuPo
  • Laatst online: 07:16
Mx. Alba schreef op dinsdag 8 mei 2018 @ 12:19:
Misschien hebben ze je start-stop accu leeggetrokken met een update. :+

4620 Wp PV ZZO 52° | VW ID.7 Tourer Pro LE '25

• Roshnak
  • Registratie: September 2010
  • Laatst online: 13:21

Roshnak

PSN: Roshgill

Goedemorgen,

Ik ben aan het oriënteren voor een ''nieuwe'' auto.
Ik kwam deze V40 tegen http://www.broekema-bv.nl/37/208/occasion/occasions.html .

Ik vind hem goed geprijsd, vooral voor de kilometer stand, maar moet ik me nog ergens in verdiepen in deze auto? Veel voorkomende problemen oid.

Ik ben helemaal niet bekend met Volvo, behalve dat ik overal hoor dat ze erg betrouwbaar zijn.

• Tylen
  • Registratie: September 2000
  • Laatst online: 12:29

Tylen

Dutch ProClass 1000 #56 ⭐⭐⭐⭐⭐

Roshnak schreef op woensdag 9 mei 2018 @ 11:22:
Goedemorgen,

Ik kwam deze V40 tegen http://www.broekema-bv.nl/37/208/occasion/occasions.html .

Ik vind hem goed geprijsd, vooral voor de kilometer stand, maar moet ik me nog ergens in verdiepen in deze auto? Veel voorkomende problemen oid.

Ik ben helemaal niet bekend met Volvo, behalve dat ik overal hoor dat ze erg betrouwbaar zijn.
Zo betrouwbaar zijn ze ook niet meer.

Bron: https://www.consumerrepor...bility-how-they-stack-up/

Wil je een betrouwbare auto moet je kijken naar Lexus,Toyota, Buick of Audi.

“Choose a job you love, and you will never have to work a day in your life.”

• Get!em
  • Niet online

Get!em

Oh die ja!

Tylen schreef op woensdag 9 mei 2018 @ 11:34:
[...]

Zo betrouwbaar zijn ze ook niet meer.
V40 is in die test niet eens meegenomen.

Als ik kijk naar de v40 die ik eerder zelf reed en ook die van collega’s dan zijn er slechts een paar opvallende punten die bij meerdere voorkwamen:
- diesel, egr. Met beide v40 last van gehad, zowel oude als VEA motor.
- audio systeem en trillende deuren

• Mx. Alba

Mx. Alba

hen/hun/die/diens

HerZon schreef op dinsdag 8 mei 2018 @ 20:41:
[...]

En wat zegt het E-drive menu? Of is het boven de 30gr op de thermometer buiten?
Temperatuur is het niet. In dat Drive-E menu zegt hij dat het elektrische systeem het gebruik van start/stop momenteel niet toestaat, bijvoorbeeld omdat de accu aan het laden is of de temperatuur van de accu te laag is...

Misschien de accu aan vervanging toe? Na minder dan anderhalf jaar al?

Het is alleen een echte hetze als het uit Hetzerath komt, anders is het gewoon sprankelende ophef.

• jadjong
  • Niet online
Goedemorgen,

Dit zijn de opties:
ABS
Achterspoiler in kleur van de carrosserie
Achteruit rij camera
Airbag Bestuurder
Airbag Passagier
Airconditioning, automatisch
Alarminstallatie
Aux-aansluiting
Bandenspanningscontrole
Bekerhouder voor
Bestuurdersstoel hoogte verstelbaar
Bluetooth carkit
Boordcomputer
Buitenspiegels inklapbaar
Buitentemperatuurmeter
Bumpers in kleur van de carrosserie
Centrale deurvergrendeling, afstandbediend
Cruise control
Dakrails
El. verst. best. stoel
Elektrische ramen achter
Elektrische ramen voor
Half lederen bekleding
Hoofdsteunen achter
LED-koplampen
Lederen bekleding
Lederen stuur
Lichtmetalen velgen
Middenarmsteun
Middenarmsteun achter
Middenarmsteun voor
Mistlampen
Multifunctioneel stuur
Navigatiesysteem
Onderhoudsboekje aanwezig
Panorama dak
Radio/CD
Radio/CD/MP3 speler
Regensensor
Sportstoelen
Startonderbreking
Stuurbekrachtiging
Traction control
USB-aansluiting
Verstelbaar stuur
Maar eigenlijk blijft dit over:
Achterspoiler in kleur van de carrosserie
Achteruit rij camera
Alarminstallatie
Bandenspanningscontrole
Dakrails
El. verst. best. stoel
Half lederen bekleding :?
LED-koplampen
Lederen bekleding :F
Navigatiesysteem
Onderhoudsboekje aanwezig
Panorama dak
Regensensor
Sportstoelen
USB-aansluiting
Verder heeft het de eerste generatie Sensus waardoor je niet heel vaak een nieuwe kaart kan downloaden en geen stoelverwarming.
De motor is een 1.6HDI van Peugot, prima ding maar ik vind hem te mak voor alles groter dan een 208. :+

[ Voor 16% gewijzigd door jadjong op 09-05-2018 12:21 ]

• HerZon
  • Niet online
Mx. Alba schreef op woensdag 9 mei 2018 @ 11:47:
[...]

Temperatuur is het niet. In dat Drive-E menu zegt hij dat het elektrische systeem het gebruik van start/stop momenteel niet toestaat, bijvoorbeeld omdat de accu aan het laden is of de temperatuur van de accu te laag is...

Misschien de accu aan vervanging toe? Na minder dan anderhalf jaar al?
Dat kan maar zo.

• yeehaw
  • Registratie: Juli 2007
  • Laatst online: 14-01 14:16
Ik zou niet de 1,6 motor nemen. Je kan beter kijken voor een D2 motor van 2.0, dat zijn de motoren van Volvo zelf en die rijden een stuk prettiger.

• Mx. Alba

Mx. Alba

hen/hun/die/diens

Ik ga vrijdag even bij de dealer langs zodat ze 'm kunnen uitlezen.

Het is natuurlijk niet een echt groot probleem dat het start/stop-systeem het niet doet, maar het zou natuurlijk ook een symptoom van iets anders kunnen zijn dat wel daadwerkelijke problemen op zou kunnen gaan leveren?

• xares
  • Registratie: Januari 2007
  • Laatst online: 07:10
Goedemorgen,

Leuke auto maar heeft ook praktisch meer stil gestaan dan gereden, maar 10k km per jaar.
Mogelijk alleen korte stukjes? is voor een diesel niet echt goed.

Ik zou ook geen 1.6 diesel nemen, die hebben nog een Peugeot motor ipv een Volvo motor.

Anders moet je hier even kijken: http://www.handelsprijzen...esel/sortering=prijs_l_h/

[ Voor 5% gewijzigd door xares op 09-05-2018 19:13 ]

• TweakTweet
  • Registratie: November 2015
  • Laatst online: 31-12-2025
Vandaag tijdens het rijden (Volvo V60 uit 2015) viel het gehele infotainment-systeem ineens uit. Er kwam een melding met de volgende strekking; 'HDD3 niet leesbaar' (weet het niet meer precies).
Na het herstarten van de auto kwam nog steeds dezelfde melding, toen ik na een paar uur weer ging rijden deed hij het wel weer gewoon. Heb wel twee weken geleden de laatste update voor Sensus geïnstalleerd.

Iemand een idee wat dit kan betekenen? defecte harde schijf, corrupte bestanden of gewoon een korte bug?

[ Voor 15% gewijzigd door TweakTweet op 09-05-2018 19:34 ]

• HerZon
  • Niet online
Mx. Alba schreef op woensdag 9 mei 2018 @ 15:13:
[...]

Ik ga vrijdag even bij de dealer langs zodat ze 'm kunnen uitlezen.

Het is natuurlijk niet een echt groot probleem dat het start/stop-systeem het niet doet, maar het zou natuurlijk ook een symptoom van iets anders kunnen zijn dat wel daadwerkelijke problemen op zou kunnen gaan leveren?
Je hebt 2 accu’s in de auto. 1 daarvan is voor het start/stop systeem, het kan goed dat die stuk is. Op een ander forum heb ik een keer hetzelfde probleem gelezen. Nieuwe accu en het probleem was weg.

• Landon
xares schreef op woensdag 9 mei 2018 @ 19:12:
[...]

Leuke auto maar heeft ook praktisch meer stil gestaan dan gereden, maar 10k km per jaar.
Mogelijk alleen korte stukjes? is voor een diesel niet echt goed.

Ik zou ook geen 1.6 diesel nemen, die hebben nog een Peugeot motor ipv een Volvo motor.

Anders moet je hier even kijken: http://www.handelsprijzen...esel/sortering=prijs_l_h/
Is een Ford motor ipv Peugeot. Ik weet wel dat de D2 met 2 liter meer dan voldoende is.

• Mx. Alba

Mx. Alba

hen/hun/die/diens

Landon schreef op donderdag 10 mei 2018 @ 00:21:
[...]

Is een Ford motor ipv Peugeot. Ik weet wel dat de D2 met 2 liter meer dan voldoende is.
De 1.6 D2 115pk met zesbak is ook best te doen hoor. Maar neem geen 1.6 D2 of 1.6D met vijfbak.

• Arjan
  • Niet online

Arjan

copyright is wrong

@Mx. Alba waarom geen 5bak? In mijn ervaring is de hoogste versnelling in beide situaties dezelfde eindverhouding. Ongeveer 2000rpm @ 100km/u

oprecht vertrouwen wordt nooit geschaad

• franssie

franssie

Save the albatross

Ik vind hem goed geprijsd, vooral voor de kilometer stand,
Ik heb dat 1.6 HDI blok in een 307SW gehad. Ze zijn erg gevoelig voor korte afstanden omdar ze dan verstopt raken met aanslag in de oliekanalen. Sowieso een blokje dat maar ontworpen is om 180K KM mee te gaan lijkt het.
Dat gezegd hebbende, ik vind het een lekker rijdende motor en een V40 zou er ook nog wel mee vooruit komen. Een V70 met dat blok (ooit populair in de lease vanwege de bijtelling denk ik) zou ik nooit kopen, te licht en te zwak/gevoelig voor dat gewicht.

• GAIAjohan
  • Registratie: Augustus 2005
  • Laatst online: 00:10
Landon schreef op donderdag 10 mei 2018 @ 00:21:
[...]

De motor is een samenwerkingsverband van Ford en PSA. Echter komt het meeste van Peugeot:
1.6 "Tiger" Edit
The DLD-416 (or DV6) is a 1.6 L (1560 cc/95 cu in) 90 hp or 110 hp (82 kW) version also used by Ford, Mazda, Volvo, Mini, Peugeot and Citroën. This particular engine was designed by Peugeot[6] engineers on behalf of PSA and Ford. Due to high demand, it is currently (2008) being produced in both France[citation needed] and England.

PSN: Gaiajohan || XBOX Live Gaiajohan || 5720Wp@ oost-west

• Mx. Alba

Mx. Alba

hen/hun/die/diens

Arjan schreef op donderdag 10 mei 2018 @ 10:19:
@Mx. Alba waarom geen 5bak? In mijn ervaring is de hoogste versnelling in beide situaties dezelfde eindverhouding. Ongeveer 2000rpm @ 100km/u
In mijn ervaring juist niet. Ik heb een C30 D2 gehad (zesbak 115pk) en die zat in z'n 6 bij 120 net boven de 2000 rpm. Ik heb een keer als leenauto een C30 1.6D mee gekregen met vijfbak en die was veel luidruchtiger bij 120km/h.

• Roshnak
  • Registratie: September 2010
  • Laatst online: 13:21

Roshnak

PSN: Roshgill

franssie schreef op donderdag 10 mei 2018 @ 10:22:
[...]

Ik heb dat 1.6 HDI blok in een 307SW gehad. Ze zijn erg gevoelig voor korte afstanden omdar ze dan verstopt raken met aanslag in de oliekanalen. Sowieso een blokje dat maar ontworpen is om 180K KM mee te gaan lijkt het.
Dat gezegd hebbende, ik vind het een lekker rijdende motor en een V40 zou er ook nog wel mee vooruit komen. Een V70 met dat blok (ooit populair in de lease vanwege de bijtelling denk ik) zou ik nooit kopen, te licht en te zwak/gevoelig voor dat gewicht.
Ik rij niet echt korte afstanden, ik zit denk ik rond de 35K per jaar. Maar als het ''ontworpen is voor maar 180K mee te gaan, kan ik denk ik niet voor de 1.6 gaan maar voor de 2.0?

• GAIAjohan
Vreemd dat mijn zwager dat blok in een Focus MK2 naar 340k heeft gekregen en toen verkocht.. als hij al bij 180k op zou moeten zijn.

In een nieuwe V40 zou ik zelf toch voor een D3 gaan. 5 cilinder in de eerste jaren, 4 cilinder vanaf 2014 dacht ik..

[ Voor 31% gewijzigd door GAIAjohan op 10-05-2018 11:25 ]

• BlackLabel01
  • Registratie: April 2005
  • Laatst online: 14-01 22:03
Mijn V40 D2 1.6 heeft nu 197k op de teller, is het dan een tikkende tijdbom? :+

Er zullen vast problemen zijn met dit specifieke motorblok, maar als je ziet hoeveel auto's ermee rondrijden, dan kan ik me niet voorstellen dat ze allemaal rond de 180-200k km BOEM zeggen.

• Arjan
  • Niet online

Arjan

copyright is wrong

@GAIAjohan @BlackLabel01 mijn v50 1.6d heeft vorige week de 350k aangetikt, dus zo'n vaart zal het niet lopen... Wel ga ik er niks meer aan doen omdat er gewoon kostbaar onderhoud zit aan te komen wat voor een auto van 10+ jaar oud met 350k zonder uitgebreide optielijst gewoon niet meer interessant is.
De banden zijn versleten, de achterremmen zijn aan vervanging toe, de turbodrukregeling heeft soms issues, bij 360k moet het roetfilter weer... Dat heeft gewoon geen zin meer :)

oprecht vertrouwen wordt nooit geschaad

• franssie

franssie

Save the albatross

Ik had die 180K wel een beetje aangezet en N=1 en bij mij ging na 180 het ene na het andere kapot en toen het blok besloot zelfstandig op willekeurige momenten te stoppen en een sensor vervangen niet hielp heb ik in overleg met de garage de Pug aan de handel verkocht. De wegenwacht (die ik de afgelopen jaren best regelmatig gezien had) kende het blok ook wel - alhoewel ze er ook wel met 400k+ zagen rondrijden.

Een Diesel 5 cylinder is bij 180k goed ingelopen en kan zeker 400-500k mee zonder hele gekke dingen, ik vertrouw de 5 cylinder een stuk beter en ook de 2.0 zou ik eerder kiezen dan de 1.6D, al rijdt ie (als alles werkt) verder prima, goed koppel voor zo'n klein motortje.

• teigetjuh
  • Registratie: September 2000
  • Niet online
BlackLabel01 schreef op donderdag 10 mei 2018 @ 11:30:

Er zullen vast problemen zijn met dit specifieke motorblok, maar als je ziet hoeveel auto's ermee rondrijden, dan kan ik me niet voorstellen dat ze allemaal rond de 180-200k km BOEM zeggen.
Onderhoud is alles, maar het blokje is niet alleen in volvo, ford en PSA producten terug te vinden. De mini van die jaren heeft ook hetzelfde blok. Het is een beetje hetzelfde als de VAG TSI en TDI techniek als zeer slecht beoordelen omdat er een serie is geweest waarbij de distributie ketting voortijdig problemen KAN/KON geven, of dat het blok al met 30-50k in elkaar draait vanwege te dunne olieschraapveren. Het komt voor, maar gelukkig bij een beperkt percentage van de auto's. Wat wel een probleem is, is slecht onderhoud. Door de steeds strengere milieu-eisen wordt alles steeds lichter en gevoeliger voor toleranties gebouwd. Dat betekent dus je dat regelmatig onderhoud moet plegen en ja de levensverwachting van een modern gedownsized blokje zal inderdaad geen 5 ton meer zijn.
De 60-70k die ik een paar jaar terug op een V40 D2 (met dat psa-gebaseerde blok) gezet heb, zijn probleemloos geweest, zelfs met een racechip tuningbox. Die had ik overigens meer voor een iets scherpere gas-response dan voor het vermogen. (leuk extra vermogen, maar bij trajectcontrole niet direct nuttig)

Hoge kilometerstanden zijn eenvoudiger te behalen met een motorblok dat minder hard hoeft te werken, dus ja 5 en 6 cilinders halen het makkelijker. Van de week een nieuwe (tweede hands) volvo voor prive gekocht waarvan ik eigenlijk verwacht dat ie nog zeker één tot anderhalve ton er bij kan zetten (V50 T5 AWD met 172k)

• klaasjanb
  • Registratie: Mei 2005
  • Laatst online: 01-05-2021
BlackLabel01 schreef op donderdag 10 mei 2018 @ 11:30:

Als je ziet wat er qua waarde over is van een 5 jaar oude V40 met D2 motor met 2 ton erop lijkt het er wel op dat ze redelijk 'gedumpt' worden (misschien ook door de anti-diesel hype). Ze zullen niet zomaar boem doen, maar als voormalig eigenaar van een V50 met dat zelfde blok heb ik wel gemerkt dat de kosten voor het fixen van problemen bovenop het reguliere onderhoud rond de 2 ton kilometers behoorlijk op gingen lopen.

• BlackLabel01
  • Registratie: April 2005
  • Laatst online: 14-01 22:03
klaasjanb schreef op donderdag 10 mei 2018 @ 20:35:
[...]

Als je ziet wat er qua waarde over is van een 5 jaar oude V40 met D2 motor met 2 ton erop lijkt het er wel op dat ze redelijk 'gedumpt' worden (misschien ook door de anti-diesel hype). Ze zullen niet zomaar boem doen, maar als voormalig eigenaar van een V50 met dat zelfde blok heb ik wel gemerkt dat de kosten voor het fixen van problemen bovenop het reguliere onderhoud rond de 2 ton kilometers behoorlijk op gingen lopen.
Eens. Die van mij heb ik ook redelijk goedkoop kunnen kopen, maar ik ga ervan uit dat hij nog behoorlijk verder gaat afschrijven. Het verschil met mijn V40 en vergelijkbare modellen op benzine was echter zo groot (6-7k) dat ik daarvoor wel aardig wat onderhoud kan laten plegen. Daarnaast is 1 op 20 rijden op diesel ook wel prettig aan de pomp :)

• Aight!
  • Registratie: Juli 2004
  • Laatst online: 14-01 16:03

Aight!

&#039;A toy robot...&#039;

BlackLabel01 schreef op donderdag 10 mei 2018 @ 21:05:
[...]

Eens. Die van mij heb ik ook redelijk goedkoop kunnen kopen, maar ik ga ervan uit dat hij nog behoorlijk verder gaat afschrijven. Het verschil met mijn V40 en vergelijkbare modellen op benzine was echter zo groot (6-7k) dat ik daarvoor wel aardig wat onderhoud kan laten plegen. Daarnaast is 1 op 20 rijden op diesel ook wel prettig aan de pomp :)
Die 1:20 redt ik nooit met mijn V70 D5 :P.

Misschien die DrivE of D2 modellen wel. Mooiste middenweg lijkt mij nog de oude D3, wel een 5 cilinder maar stuk zuiniger dan de D5.

Lijkt mij een mooie opvolger voor mijn V70 uit 2003, al heb ik net groot onderhoud laten plegen, dus hoop nog even voorruit te kunnen :).

Ook even afhankelijk van wat de diesels in 2019 gaan doen, de prijs aan de pomp is in ieder geval erg hoog.

[ Voor 7% gewijzigd door Aight! op 11-05-2018 09:55 ]

• Bart-Willem
  • Registratie: Februari 2002
  • Niet online

Bart-Willem

De non-carnavaleur

De prijs van benzine is aan de pomp ook hoog. :P Hoe hoger de benzineprijzen en dieselprijzen zijn, des te lager het omslagpunt dat diesels goedkoper zijn. :+

Het enige klote aan die V70 diesels van ons is de MRB-verhoging van 15% wegens geen af-fabriek roetfilter per 2019. Maar volgens goed geïnformeerde bronnen binnen de overheid (en is gelekt naar Telegraaf en Autoweek etc) wordt die dieseltax uitgesteld met een jaar omdat de Belastingdienst de ICT wederom niet op orde heeft en geen flauw idee hebben hoe ze die 15% verhoging moeten gaan doorberekenen op basis van RDW-gegevens. Dus die 15% gaat zo goed als zeker pas per 2020 in (of misschien zelfs nog later, of misschien zelfs helemaal niet). :P

Maar qua waarde zijn diesels echt ruk (tenzij het echt een jonge diesel is), allemaal dankzij dieselgate van VAG waardoor alle milieu-lobbyisten en de politiek extra stokken hadden om mee te slaan. :X

Volvotips.com

• GAIAjohan
Ik vind een diesel in deze tijd wat eng met de overheden die totaal niet weten wat ze moeten behalve diesel demoniseren.
Maar aan de andere kant is een diesel voor mij qua besparing in de kosten gigantisch. 30k/jaar op benzine :+
In België is de dieselprijs al erg gestegen tov benzine, en zal Nederland en Duitsland daar ook naar toe gaan?!
En eigenlijk zie ik de Groenlinks steden wel een diesel van instellen..

[ Voor 9% gewijzigd door GAIAjohan op 11-05-2018 10:35 ]

• Get!em
  • Niet online

Get!em

Oh die ja!

Als je ziet dat in verschillende landen de benzine/dieselprijs al zo goed als gelijk is... bij meerdere pompen in België al, Tsjechië, Oostenrijk, Slovenië, polen, etc. En dat er ook in verschillende landen al een verbod in de steden is...
diesel kan alleen nog maar meer duwen krijgen. Ik snap de huidige prijsdaling wel van occasions. En bij nieuw duwt de bpm ook steeds harder.

Zelf daarom ook gekozen voor een benzine, ondanks dat ik het omslagpunt wel ga halen gok ik.

• Bart-Willem
  • Registratie: Februari 2002
  • Niet online

Bart-Willem

De non-carnavaleur

GAIAjohan schreef op vrijdag 11 mei 2018 @ 10:33:
Ik vind een diesel in deze tijd wat eng met de overheden die totaal niet weten wat ze moeten behalve diesel demoniseren.
Maar aan de andere kant is een diesel voor mij qua besparing in de kosten gigantisch. 30k/jaar op benzine :+
In België is de dieselprijs al erg gestegen tov benzine, en zal Nederland en Duitsland daar ook naar toe gaan?!
En eigenlijk zie ik de Groenlinks steden wel een diesel van instellen..
Vergeet niet dat de transportsector een hele harde lobby hier in Nederland heeft. Hogere dieselprijzen zie ik daarom niet snel gebeuren, maar wel het verbannen van de oudere diesels. Ik vrees dat het hier uiteindelijk een verhaal zoals in Duitsland zal gaan worden: diesels mogen, mits Euro6.

Wat betreft het dieseltax-roetfilter-verhaal: veel Euro4-diesels hebben al een af-fabriek roetfilter, maar pas vanaf de Euro5-norm is dat ook echt verplicht om aan de uitstoot-eisen te voldoen. Het is alleen niet duidelijk hoe onze wetgever het hier ziet: is een Euro4 met af-fabriek roetfilter al voldoende om een 15% MRB-verhoging te ontlopen? Of moet het wel echt perse een Euro5-dieselmotor zijn? Het is namelijk een verschil of je een V70 uit bijvoorbeeld 2005/2006 zonder die 15% extra MRB kan rijden, of dat zelfs V70NN's van 2008-2009 (die zijn nog geen Euro5) die 15% extra gaan betalen.

Volvotips.com

• Aight!
  • Registratie: Juli 2004
  • Laatst online: 14-01 16:03

Aight!

&#039;A toy robot...&#039;

Ik heb een euro 3 nog en de EGR dicht geplakt :p

• PcDealer

PcDealer

HP ftw \o/

Gaan er meer mensen naar Volvo Treffen?

• Wok
  • Laatst online: 13:46

Wok

Dakloos...

PcDealer schreef op zondag 13 mei 2018 @ 19:30:
Gaan er meer mensen naar Volvo Treffen?
* Wok meldt! :w

Waarschijnlijk sta ik met mijn V90 tussen de stands. Dit was afgelopen jaar:
Afbeeldingslocatie: https://c1.staticflickr.com/5/4222/34308982973_77bb6172cf_o.jpg

Afbeeldingslocatie: https://c1.staticflickr.com/5/4269/34308981793_6137907d3d_o.jpg

Afbeeldingslocatie: https://c1.staticflickr.com/5/4215/35079332976_806ff2e5b7_o.jpg

Afbeeldingslocatie: https://c1.staticflickr.com/5/4255/34988229891_d9d9da9016_o.jpg

Afbeeldingslocatie: https://c1.staticflickr.com/5/4216/35079334026_20b77b6d65_o.jpg

Who is General Failure and why is he reading my hard drive?

• timwijn
  • Registratie: Juni 2010
  • Laatst online: 15-01 22:08
Hi allen, ik rij in een v40 d2 uit 2015. Eerst ~80k km nooit tussen beurten door olie bij hoeven vullen, echter, sindsdien heb ik al 4x tussendoor bij moeten vullen (teller inmiddels ~110k km). Huidige melding (0,5 liter olie bijvullen) kwam 8k km na de vorige keer bijvullen. Herkent iemand zich hierin? Dealer vindt het allemaal acceptabel en binnen de marges. Persoonlijk vind ik het vreemd, aangezien het eerder nooit zo was.

• Lynx
  • Registratie: Augustus 2000
  • Laatst online: 13:05
Mijn 1.6d uit 2006, toch de voorloper van de D2, heb ik tot 450k gereden en nooit olie bij hoeven doen tussen de beurten.

• BlakHawk
Aight! schreef op vrijdag 11 mei 2018 @ 09:55:
[...]

Die 1:20 redt ik nooit met mijn V70 D5 :P.

Misschien die DrivE of D2 modellen wel. Mooiste middenweg lijkt mij nog de oude D3, wel een 5 cilinder maar stuk zuiniger dan de D5.

Lijkt mij een mooie opvolger voor mijn V70 uit 2003, al heb ik net groot onderhoud laten plegen, dus hoop nog even voorruit te kunnen :).

Ook even afhankelijk van wat de diesels in 2019 gaan doen, de prijs aan de pomp is in ieder geval erg hoog.
De D6 is toch ook gewoon een D5?
Ik vind de D6 ook erg onzuinig als ik eerlijk ben. Voordeel van de Twin Engine is: hoe duurder de diesel, hoe goedkoper stekkeren is.

Maar dat stekkeren is ook belachelijk duur. Rare constructies met laadpalen en passen! Daar mag wel wat gereguleerd gaan worden.

Ik had laatst een GTI’tje naast mij, dus ik moest even in de powerknop zitten. Even op zijn plek zetten. Maar gemiddelde van die korte rit was meteen 21 liter per 100km.

Hij zuipt echt als je wat sportiever rijdt!

Gemiddeld zit ik nu op 7.7l/100km in de 1,5 week dat ik hem heb...

• Tjoekie
  • Registratie: Juni 2005
  • Niet online
dfrenner schreef op maandag 14 mei 2018 @ 00:33:
[...]

Ik vind de D6 ook erg onzuinig als ik eerlijk ben. Voordeel van de Twin Engine is: hoe duurder de diesel, hoe goedkoper stekkeren is.

Maar dat stekkeren is ook belachelijk duur. Rare constructies met laadpalen en passen! Daar mag wel wat gereguleerd gaan worden.

Ik had laatst een GTI’tje naast mij, dus ik moest even in de powerknop zitten. Even op zijn plek zetten. Maar gemiddelde van die korte rit was meteen 21 liter per 100km.

Is eigenlijk ook niet zo verwonderlijk natuurlijk. Die auto weegt ruim 1800 kilo door alle accu's en extra shit. Als je dat een beetje vlot van z'n plek wil trekken dan kost dat nogal wat brandstof.

Ik vind dat sowieso een probleem van heel veel van die PHEV auto's. Op het moment dat je elektromotor niet meer kan bijspringen om wat voor reden dan ook (accu leeg, snelheid te hoog, whatever), dan houd je hele zware auto's over waar de brandstofmotor harder voor moet werken.

• Terrz
  • Laatst online: 09:10
yeehaw schreef op woensdag 9 mei 2018 @ 13:21:
Ik zou niet de 1,6 motor nemen. Je kan beter kijken voor een D2 motor van 2.0, dat zijn de motoren van Volvo zelf en die rijden een stuk prettiger.
Mijn ouders habben die 1.6 16 klepper ( motorcode DV6) ook in hun Peugeot 307, veel gezeik met die auto gehad. Ze hebben nu een 308 met de opvolger van deze motor, dat is een 8 klepper (motorcode DV6C) geworden waar (hopelijk) de kinderziektes uit zijn. Is geleverd vanaf 2010 geloof ik

• Mx. Alba

Mx. Alba

hen/hun/die/diens

Het probleem met het start/stop-systeem van mijn V40 is trouwens opgelost. Vrijdag bij de dealer langs geweest en die zeiden dat het aan een softwarefout lag waardoor de start/stop-accu niet oplaadde. Ze hebben de fout opgelost en meteen de software geüpdatet. Nadat vervolgens de start/stop-accu weer was opgeladen deed het systeem het weer als vanouds.
dfrenner schreef op maandag 14 mei 2018 @ 00:33:
[...]

Dat is inderdaad heel onzuinig voor een auto die voordelige bijtellingsregels genoot!

Ik betaal voor mijn auto 22% bijtelling en daar rij ik gemiddeld 5,2:100 mee. Afgelopen weekend "even" naar Le Mans en terug gecrosst, op die bijna 1600km was het gemiddeld 5,3:100. Wel lekker, die actieradius. In Nederland getankt, in één streep naar Le Man gereden, daar bij een supermarkt de tank volgegooid en ik kon weer in één streep terug rijden. En vandaag nog weer de 75km naar mijn werk en vanmiddag die 75km weer terug nog steeds op dezelfde tank goedkope Franse supermarktdiesel. :D

• BlakHawk
Tjoekie schreef op maandag 14 mei 2018 @ 10:26:
Is eigenlijk ook niet zo verwonderlijk natuurlijk. Die auto weegt ruim 1800 kilo door alle accu's en extra shit. Als je dat een beetje vlot van z'n plek wil trekken dan kost dat nogal wat brandstof.

Ik vind dat sowieso een probleem van heel veel van die PHEV auto's. Op het moment dat je elektromotor niet meer kan bijspringen om wat voor reden dan ook (accu leeg, snelheid te hoog, whatever), dan houd je hele zware auto's over waar de brandstofmotor harder voor moet werken.
Mx. Alba schreef op maandag 14 mei 2018 @ 11:36:
Het probleem met het start/stop-systeem van mijn V40 is trouwens opgelost. Vrijdag bij de dealer langs geweest en die zeiden dat het aan een softwarefout lag waardoor de start/stop-accu niet oplaadde. Ze hebben de fout opgelost en meteen de software geüpdatet. Nadat vervolgens de start/stop-accu weer was opgeladen deed het systeem het weer als vanouds.

Dat is inderdaad heel onzuinig voor een auto die voordelige bijtellingsregels genoot!

Ik betaal voor mijn auto 22% bijtelling en daar rij ik gemiddeld 5,2:100 mee. Afgelopen weekend "even" naar Le Mans en terug gecrosst, op die bijna 1600km was het gemiddeld 5,3:100. Wel lekker, die actieradius. In Nederland getankt, in één streep naar Le Man gereden, daar bij een supermarkt de tank volgegooid en ik kon weer in één streep terug rijden. En vandaag nog weer de 75km naar mijn werk en vanmiddag die 75km weer terug nog steeds op dezelfde tank goedkope Franse supermarktdiesel. :D
Aan de ene kant heb je een punt, aan de andere kant ga ik dit de komende tijd met woon/werk verkeer doen:

Afbeeldingslocatie: https://farm1.staticflickr.com/832/42056054512_7df72a5592_z.jpg

De status na deze rit was als volgt:

Afbeeldingslocatie: https://farm1.staticflickr.com/827/40293675680_075de4712a_z.jpg

Het "probleem" is alleen dat ik nu mijn eigen stroom nog zit te trekken, omdat de laadpas nog niet geregeld is... Ik heb dus de keuze, eigen stroom trekken, of diesel van de baas tanken...

Ik vind het al heel wat dat ik hem heel het weekend heb opgeladen met eigen stroom :)

• Mx. Alba

Mx. Alba

hen/hun/die/diens

@dfrenner Tja, dat is dus de reden dat mijn werkgever geen plug-in hybrides toestaat. Over het algemeen hebben ze een te klein accupakket om er daadwerkelijk in de praktijk zuinig mee te kunnen rijden. De meeste lease-rijders "bij ons" rijden namelijk veel meer dan een kilometer of 40 per dag... Niet-plug-in hybride of volledig elektrisch mag wel.

[ Voor 15% gewijzigd door Mx. Alba op 14-05-2018 12:55 ]

• BlakHawk
Mx. Alba schreef op maandag 14 mei 2018 @ 12:54:
@dfrenner Tja, dat is dus de reden dat mijn werkgever geen plug-in hybrides toestaat. Over het algemeen hebben ze een te klein accupakket om er daadwerkelijk in de praktijk zuinig mee te kunnen rijden. De meeste lease-rijders "bij ons" rijden namelijk veel meer dan een kilometer of 40 per dag... Niet-plug-in hybride of volledig elektrisch mag wel.
Maar als je van de 100 km die je aflegt, 40 elektrisch kunt afleggen, ben je toch alsnog heel veel beter uit?
Het "probleem" van de V60 is dat ze er een gigantisch dik blok in hebben gelepeld. MAar als ze een PHEV zouden maken met een D2 met zeg 125pk, kan dat best goed werken.

Op mijn 20km rit heb ik zelfs 1 kWh geregenereerd! Dat is 20% van wat ik heb verbruikt en dus best een hoop.

Ik zie zeker het voordeel van PHEV's, buiten het volledig elektrisch rijden, kun je er ook voor kiezen in de woonwijken elektrisch te rijden. Hierdoor heb je in de woonwijken met veel voetgangers en kinderen in ieder geval geen schadelijke uitstoot.

Hij moeten diesel, benzine hybrides bleken te duur uiteindelijk en mogen niet meer.

Juist langere ritten kun je heel voordelig maken door op te laden en met volle accu te vertrekken:
Afbeeldingslocatie: https://farm1.staticflickr.com/909/41201981495_0644fbb17c_z.jpg

In totaal 140km gereden en in totaal 3l/100km is toch wel erg zuinig.

• Mx. Alba

Mx. Alba

hen/hun/die/diens

dfrenner schreef op maandag 14 mei 2018 @ 13:39:
[...]

Maar als je van de 100 km die je aflegt, 40 elektrisch kunt afleggen, ben je toch alsnog heel veel beter uit?
Het "probleem" van de V60 is dat ze er een gigantisch dik blok in hebben gelepeld. MAar als ze een PHEV zouden maken met een D2 met zeg 125pk, kan dat best goed werken.

Op mijn 20km rit heb ik zelfs 1 kWh geregenereerd! Dat is 20% van wat ik heb verbruikt en dus best een hoop.

Ik zie zeker het voordeel van PHEV's, buiten het volledig elektrisch rijden, kun je er ook voor kiezen in de woonwijken elektrisch te rijden. Hierdoor heb je in de woonwijken met veel voetgangers en kinderen in ieder geval geen schadelijke uitstoot.

Hij moeten diesel, benzine hybrides bleken te duur uiteindelijk en mogen niet meer.

Juist langere ritten kun je heel voordelig maken door op te laden en met volle accu te vertrekken:
[afbeelding]

In totaal 140km gereden en in totaal 3l/100km is toch wel erg zuinig.
Klopt, maar dat red je dus alleen maar als je rekening houdt met de mogelijkheden en beperkingen van je voertuig. En verder heeft een leaserijder geen enkele incentive om dat ook daadwerkelijk te doen... Jij en ik zouden dat wel doen, de meesten echter niet. Zo zijn er mensen die na 4 jaar hun Foutlander PHEV weer inleveren met de oplaadkabel nog nieuw in de verpakking...

Voorbeeldje... Ik heb 4 jaar Prius gereden en reed er gemiddeld 1:20 mee. Maar als je bij leasemaatschappijen navraagt wat die auto's gemiddeld rijden, dan komen ze met 1:16. Het is mij één keer gelukt om met die Prius gemiddeld 1:16 te rijden op een tank en dat was op een vakantierit naar Frankrijk, vol beladen, dakkoffer op het dak, en lekker trappen op de Franse autoroute du soleil... Maar kennelijk rijdt bijna heel leasend Nederland standaard zo. Dat is dan nog een niet-plug-in hybrid, waarbij laadgedrag dus geen invloed heeft. Dan rijdt men dus met zo'n Foutlander gemiddeld 1:10 omdat men 'm nooit oplaadt. Maar ondertussen wel lekker bijtellingsvoordeel trekken.

Pagina: 1 ... 73 ... 140 Laatste