Tomatoman schreef op zondag 4 juni 2017 @ 23:51:
De xenonlampen in mijn vrouws V70 III zijn aan vervanging toe. In dit informatieve filmpje heb ik al kunnen zien hoe de vervanging gaat:
[
video]
Alleen heeft mijn vrouw meedraaiende Xenonlampen. Deze dus:
[
afbeelding]
Kan iemand bevestigen dat hier xenonlampen met een D1S fitting in passen? Zo ja, dan kan ik ze alvast bestellen.
Het blijkt dus inderdaad een D1S fitting te zijn. Op amazon.de heb ik twee stuks Osram Xenarc Night Breaker Unlimited gekocht. Toen ik de xenonlampen van mijn eigen auto moest vervangen, heb ik
uitgezocht dat de kleurtemperatuur van die lampen 4350 K is. Bij de vervanging bleken de originele lampen in de Volvo Osram Xenarc te zijn, met een kleurtemperatuur van 4150 K. Oud (rechts) en nieuw (links) naast elkaar:
De reden dat ik de lampen vervang is dat de lichtopbrengst inmiddels nogal matig is. Bij nadere inspectie bleek dat de linker koplamp hard op weg was om ermee op te houden, het verbaasde me dat hij het nog deed toen ik dit zag:
Het vervangen bleek supereenvoudig, dat heeft Volvo bij de V70 echt goed voor elkaar

. Wat een verschil met de vorige generatie V70, daar had je behoorlijk wat gynaecologische vaardigheden nodig om het xenonlampje te vervangen! Zoals in het filmpje te zien is:
- De 2 metalen pennen uit de bovenkant van de koplampunit trekken.
- De lampunit naar voren uit de auto trekken.
- De kabel bij de connector loshalen van de lampunit. Ik had er een schroevendraaier voor nodig om hem los te wrikken.
- De lampunit op een werkbank of tafel of iets dergelijks leggen.
- De metalen spanbeugel aan de achterkant opzij trekken.
- De zwarte afdekkap van de lampen afhalen. Je kunt nu bij de lamp.
- De kabel naar onderen uit de lamp trekken.
- De beugel die de lamp op zijn plaats houdt loshaken. Je kunt nu de lamp verwijderen.
- Om de zwarte ring aan de voorkant van de lamp, tussen het blikken doosje en het glazen gedeelte, zit een metalen veerring. Als je de lamp uit de behuizing haalt kan die achterblijven, maar het is ook mogelijk dat je hem mee naar buiten trekt. Let erop dat je hem dan overzet naar de nieuwe lamp.
- De nieuwe lamp plaatsen en alle voorgaande stappen in omgekeerde volgorde doorlopen.
Bij elkaar was dat een klusje dat minder dan een kwartier kostte, inclusief alles uitvogelen. De tweede lamp zal zeker sneller gaan. Hier het tussentijdse resultaat met aan de linkerkant van de auto (rechts op de foto) de nieuwe lamp. Rechts doe ik morgen, want ik wil vanavond in het donker graag het verschil zien.
Opvallend is dat de oude lamp op de foto's inmiddels een beetje blauwig licht lijkt te geven, wat duidt op een kleurtemperatuur die rond 5000 K of zelfs daarboven ligt, veel hoger dan de 4150 K die een nieuwe Osram Xenarc lamp geeft. Ik gok dat dat het gevolg is van veroudering van de lamp.
[
Voor 5% gewijzigd door
Tomatoman op 10-06-2017 23:05
]
Een goede grap mag vrienden kosten.