Het grote Volvo topic - Deel 8 Vorige deel Overzicht

Pagina: 1 ... 54 ... 140 Laatste
Acties:

Onderwerpen

• Estoque
  • Registratie: April 2014
  • Laatst online: 26-09 13:14

Estoque

Turbobrick Owner

mswp schreef op maandag 8 mei 2017 @ 16:04:
[...]

Wat een mooi verhaal. Was de Volvo voor de Carbagerun jullie eerste Volvo? Dan is de vonk goed overgeslagen!

Wat ziet de 242 er prachtig uit, mijn complimenten! Wat voor een velgen komen er onder? Veel mensen zullen het inderdaad fout vinden, maar ik vind het geweldig! komt Volvo misschien een keer van de naam "oude lullen auto" af. Wat staat hij ook nog mooi in de lak he!

Ga je 5 juni naar Volvo drive treffen? Ik kom dan zeker je auto('s) bewonderen! Zijn er hier eigenlijk nog meer mensen die naar Volvo drive treffen gaan? Zo niet, het is zeker een aanrader!
De eerste Carbagerun-volvo was inderaad onze eerste Volvo en onze eerste Carbagerun. 4 Carbageruns later nogmaals met een Volvo gedaan (De 242 met FK), richting schotland. 3 dagen voor vertrek liep de FK voor het eerst op het Programeerbare Motormanagement en heeft zonder problemen 5000km (op een versleten kruisstukje na) volgehouden.

Afbeeldingslocatie: https://puu.sh/vJwQe/0bf7da23da.jpg

Deze wielen komen er onder:
Afbeeldingslocatie: https://puu.sh/vJwR3/80cad89f97.jpg

Eindhoven is dik 200km vanuit ons. Dus of ik er naartoe ga hangt sterk af van mijn hoeveelheid "zin" en hoe druk ik ben. Maar overwegen doe ik het sowieso (vorig jaar ook al over nagedacht).

Respect to the man in the icecream van!

• MartijnAbel
  • Registratie: April 2006
  • Laatst online: 26-11 21:10
Klinkt goed dat Volvodrive treffen, misschien dat ik ook even heen en weer kar vanuit het hoge noorden :D

• Aight!
  • Registratie: Juli 2004
  • Nu online

Aight!

'A toy robot...'

PaT schreef op zondag 7 mei 2017 @ 21:14:

[...]

Ik ben toch wel benieuwd hoe ver je komt. Ik moet regelmatig iets vervoeren van 1,8m x 0,6m x 0,7m. Ik ben toch benieuad of dat er in 1 keer in kan.
Nou heb even de handleiding erbij gepakt om mijn kofferbak helemaal plat te krijgen, heb hem vervoerd, stak ongeveer 40cm uit! Heb de klep dicht gemaakt met spanbanden en de bank vastgezet met spinnen!

Werkte perfect :)

I love my V70n lekker praktisch :)

• PaT
  • Registratie: April 2003
  • Niet online

PaT

Moderator Mobile

Ja, dat mod

Hmm, dat zou mooi zijn, dan zou het waarschijnlijk net moeten passen bij mij! (of net niet... :X )

Groot genoeg voor 2 hoofdletters

• Tylen
  • Registratie: September 2000
  • Laatst online: 21:42

Tylen

Dutch ProClass 1000 #56 ⭐⭐⭐⭐⭐

Alleen is je kentekenen niet meer leesbaar dan.

“Choose a job you love, and you will never have to work a day in your life.”

• Aight!
  • Nu online

Aight!

'A toy robot...'

Tylen schreef op dinsdag 9 mei 2017 @ 07:54:
Alleen is je kentekenen niet meer leesbaar dan.
Alleen als je hoog zit ja dan zie je hem!
Losse kentekenplaat ervoor vasthangen en dat probleem is ook opgelost!

Wel veel herrie met de klep open en koud trouwens!

• Estoque

Estoque

Turbobrick Owner

Aight! schreef op dinsdag 9 mei 2017 @ 10:34:
[...]

Alleen als je hoog zit ja dan zie je hem!
Losse kentekenplaat ervoor vasthangen en dat probleem is ook opgelost!

Wel veel herrie met de klep open en koud trouwens!
Heb je eindelijk een excuus om lekker naar je 5 cilinder roffel te luisteren, is het weer niet goed :P

• Aight!
  • Nu online

Aight!

'A toy robot...'

Estoque schreef op dinsdag 9 mei 2017 @ 11:14:
[...]

Heb je eindelijk een excuus om lekker naar je 5 cilinder roffel te luisteren, is het weer niet goed :P
Zo lekker klinkt die sjoemel D5 niet hoor :P Met 465.000 km maakt ie best een herrie.

Verwijderd

Het is zover, gister contract getekend bij een andere werkgever. Hier komt wel bij kijken dat ik opeens 35k per jaar aan woon-werk ga rijden in plaats van 11k. Binnenkort de T5 er maar uit en een D5 er in!

Volgende auto wordt sowieso weer een Volvo, liefst een V70 maar als er een mooie S60/80 langskomt is het ook prima.

• Estoque

Estoque

Turbobrick Owner

Verwijderd schreef op woensdag 10 mei 2017 @ 10:33:
Het is zover, gister contract getekend bij een andere werkgever. Hier komt wel bij kijken dat ik opeens 35k per jaar aan woon-werk ga rijden in plaats van 11k. Binnenkort de T5 er maar uit en een D5 er in!

Volgende auto wordt sowieso weer een Volvo, liefst een V70 maar als er een mooie S60/80 langskomt is het ook prima.
Wat voor een T5 heb je?

Ik zoek nog een 2.3 T5 :P

Verwijderd

Estoque schreef op woensdag 10 mei 2017 @ 10:38:
[...]

Wat voor een T5 heb je?

Ik zoek nog een 2.3 T5 :P
V70 2.3 T5 uit 2001, 2 jaar geleden is de ECU door Volvotune onder handen genomen voor een nog aangenamere rijervaring :)

• -tom-562
  • Registratie: Juli 2005
  • Laatst online: 21:49

-tom-562

Oliesjeik

Verwijderd schreef op woensdag 10 mei 2017 @ 10:33:

Ruilen tegen een Avensis O-)

Vaak bu'j te bang!

Verwijderd

-tom-562 schreef op woensdag 10 mei 2017 @ 10:48:
[...]

Ruilen tegen een Avensis O-)
haha van m'n leven niet!

Getting cold feet? :9

• Estoque

Estoque

Turbobrick Owner

Verwijderd schreef op woensdag 10 mei 2017 @ 10:42:
[...]

V70 2.3 T5 uit 2001, 2 jaar geleden is de ECU door Volvotune onder handen genomen voor een nog aangenamere rijervaring :)
Is de carrosserie toevallig in erbarmelijke staat? of is het zonde om te slopen? :P
Ecu heb ik toch niet nodig, heb al een programeerbare ecu liggen die compatibel is met de variabele nokkenas timing.

Verwijderd

Estoque schreef op woensdag 10 mei 2017 @ 11:00:
[...]

Is de carrosserie toevallig in erbarmelijke staat? of is het zonde om te slopen? :P
Ecu heb ik toch niet nodig, heb al een programeerbare ecu liggen die compatibel is met de variabele nokkenas timing.
Nee carrosserie is nog haast in nieuwstaat, interieur ook. Zou echt zonde zijn om te slopen.

Als ik jou was zou ik op zoek gaan naar een 850 of een V70R classic, die kom je vaak in wat meer 'uitgeleefde' staat tegen :9

• Estoque

Estoque

Turbobrick Owner

S70 of C70's gaan al regelmatig onder de 1500,- weg met minder als 300.000km op de klok. Dus ik zit daarnaar te kijken. Of een complete T5 swap kopen uit Zweden voor dat geld inclusief BMW versnellingsbak etc.

Ik heb er vooralsnog geen haast mee, maar je ogen openhouden is nooit gek!

• -tom-562

-tom-562

Oliesjeik

S70 T5 is wel vrij zeldzaam :P

Vaak bu'j te bang!

Verwijderd

AllSeeyinEye schreef op maandag 8 mei 2017 @ 14:37:
En toch ben ik blij met de huidige design-lijn van Volvo. Ik vind de echte oldtimers mooi, ik vind de huidige modellen erg mooi (rijd zelf een S60) maar die vierkante hokken (nofi) heb ik echt nooit leuk gevonden. Ook niet de 740 US model die m'n ouders jarenlang gereden hebben (inmiddels al 20 jaar terug).

Over de kaarten: mijn S60 met Sensus Connect (MY 2017) heeft de A4 Delft - R'dam er gewoon op staan. Ook de A4 bij Steenbergen staat er op, trouwens.
Maar een medisch centrum bij mij lokaal in de woonplaats niet, wat er toch al zo'n tien jaar staat. 8)7 :?

• GerardVanAfoort
  • Registratie: April 2010
  • Niet online

GerardVanAfoort

kalm aan

Verwijderd schreef op woensdag 10 mei 2017 @ 11:04:
Nee carrosserie is nog haast in nieuwstaat, interieur ook. Zou echt zonde zijn om te slopen.

Als ik jou was zou ik op zoek gaan naar een 850 of een V70R classic, die kom je vaak in wat meer 'uitgeleefde' staat tegen :9
Dan wel een Volvo V70 R in Laser Blue met.. dito aanhangert :) http://www.autoblog.nl/ni...-bijzondere-aanhang-66859

Of actueel aanbod: http://autobedrijf-nathasja.nl/volvo-v70-awd-laserblue/

MY 2000 hebben ook nog eens 265 paardjes :)

NRG

Verwijderd

Iemand ervaring met de autotelefoon in de V70n facelift? Ik zit te kijken naar wat auto's uit de laatste periode van de V70n (2006-2007) en veel van deze modellen hebben zo'n sjieke autotelefoon in het dashboard.

Uit de handleiding van de auto begrijp ik dat deze module een eigen SIM nodig heeft en niet via bluetooth werkt. Nu maakt het mij niet zoveel uit om een duo-SIM of el-cheapo SIM only abo af te sluiten maar ik ben benieuwd of mensen hier momenteel mee werken en wat de ervaringen zijn met bijvoorbeeld SIM of provider ondersteuning (type netwerk)

• jadjong
  • Registratie: Juli 2001
  • Niet online
Verwijderd schreef op vrijdag 12 mei 2017 @ 11:05:
Iemand ervaring met de autotelefoon in de V70n facelift? Ik zit te kijken naar wat auto's uit de laatste periode van de V70n (2006-2007) en veel van deze modellen hebben zo'n sjieke autotelefoon in het dashboard.

Uit de handleiding van de auto begrijp ik dat deze module een eigen SIM nodig heeft en niet via bluetooth werkt. Nu maakt het mij niet zoveel uit om een duo-SIM of el-cheapo SIM only abo af te sluiten maar ik ben benieuwd of mensen hier momenteel mee werken en wat de ervaringen zijn met bijvoorbeeld SIM of provider ondersteuning (type netwerk)
https://www.tprpowerflush.nl/copy-of-taalaanpassing-volvo-1

• -tom-562

-tom-562

Oliesjeik

Ik had zo'n autotelefoon in mijn S80. Ik heb bij Vodafone gewoon een 2e SIM-kaart gehaald (gezegd dat het voor mijn auto was). Qua werking, ik had het idee dat het een beetje afhankelijk is van welk toestel (simkaart) als laatste contact heeft gehad met het netwerk o.i.d.. Als ik wilde bellen via de autotelefoon, mislukte dat altijd bij de eerste poging (ging niet over), bij de 2e poging werkte het wel (mijn eigen telefoon liet ik altijd aanstaan). Gebeld worden ging vaak wel in 1x goed.

Vaak bu'j te bang!

• Red devil
  • Registratie: December 1999
  • Laatst online: 21:12

Ik heb V70 MY2005 en ook zo'n telefoon. Heeft tijd gewerkt met duo-sim van T-mobile geloof ik. Toen tijdje zonder gereden. Nu heb ik er een goedkoop simyo prepaid kaartje in. Word niet zoveel gebeld, gebruik het alleen om zelf even een belletje te plegen en dat werkt prima.

Verwijderd

Bedankt allemaal! :)
niet goedkoop, wel een hele mooie oplossing! die ga ik onthouden
-tom-562 schreef op vrijdag 12 mei 2017 @ 12:12:
[...]
Ik had zo'n autotelefoon in mijn S80. Ik heb bij Vodafone gewoon een 2e SIM-kaart gehaald (gezegd dat het voor mijn auto was). Qua werking, ik had het idee dat het een beetje afhankelijk is van welk toestel (simkaart) als laatste contact heeft gehad met het netwerk o.i.d.. Als ik wilde bellen via de autotelefoon, mislukte dat altijd bij de eerste poging (ging niet over), bij de 2e poging werkte het wel (mijn eigen telefoon liet ik altijd aanstaan). Gebeld worden ging vaak wel in 1x goed.
Dit verhaal zie ik vaker voorbij komen, ervaringen schijnen aardig te wisselen (misschien is een los abo dan een praktischere oplossing)
Red devil schreef op vrijdag 12 mei 2017 @ 12:33:
[...]
Ik heb V70 MY2005 en ook zo'n telefoon. Heeft tijd gewerkt met duo-sim van T-mobile geloof ik. Toen tijdje zonder gereden. Nu heb ik er een goedkoop simyo prepaid kaartje in. Word niet zoveel gebeld, gebruik het alleen om zelf even een belletje te plegen en dat werkt prima.
Goedkoop simyo-whatever kaartje er in was ook mijn eerste gedachte ja, zit straks een stuk meer in de auto dus ik verwacht dat ik het regelmatig ga gebruiken (even met thuis bellen o.i.d.)

• TweakTweet
  • Registratie: November 2015
  • Laatst online: 22-04 17:15
Verwijderd schreef op vrijdag 12 mei 2017 @ 13:16:
Bedankt allemaal! :)

[...]

Dit verhaal zie ik vaker voorbij komen, ervaringen schijnen aardig te wisselen (misschien is een los abo dan een praktischere oplossing)
Volgens mij moet bij die 'oude' systemen je echte telefoon uit staan/vliegtuigstand.

• ppFreddy
  • Registratie: Mei 2007
  • Laatst online: 29-11 12:36

ppFreddy

gewoon Frederik

Ik dacht ook zoiets, het netwerk kan denk ik maar verbinding maken met 1 simkaart die aan hetzelfde nummer gelinkt is.
Is zo'n niet handenvrij ding nog wel toegestaan tegenwoordig? Geen idee hoe het in NL zit, maar in België is niet-handvrij bellen behoorlijk strafbaar (maar er wordt te weinig op gecontroleerd en nog steeds zitten veel teveel mensen met dat ding in de hand)

Wat je vandaag niet doet kan je morgen ook uitstellen...

Verwijderd

Die hoorn is een optie voor 'privacy', de standaard microfoon zit in de spiegel verwerkt. Het is dus wel degelijk handsfree

• Heyman
  • Registratie: December 2014
  • Laatst online: 01-12 13:27
Goede avond allemaal,
Nieuw in dit gedeelte van het topic, maar opzoek naar een goed advies en wat meer kennis.
Ik wil dus binnenkort mijn renault twingo (2005) in de verkoop gooien en overstappen op een betrouwbare, degelijke en fijne diesel. Ik rij tegenwoordig een 45k-50k per jaar, maar helaas kom ik niet in aanmerking voor een Leasert, wel voor een km-vergoeding.

Mijn vader heeft een hele tijd volvo gereden en als hockeyer, toch de (stiekem) grote voorliefde voor deze auto's gehouden. Zelf zat ik te denken aan een leuke V50 rond het jaar 2008-2010, die goed ingereden is (175k-200k km). Mijn budget is niet heel belangrijk indeze, maar ga uit van een 8.000 euro. Mijn grootste vraag is, welke motoren in de Volvo's van rond die tijd zijn aanraders om er met mijn km's nog 3 a 4 jaar (dus max 200k) extra bij op te rijden, en welke zijn daar minder geschikt in?

Hopelijk kunnen jullie mij helpen, of mij misschien nog zelfs van gedachte doen veranderen (want een S60 blijf ik ook een fantastische auto vinden!!)
Thanks alvast.

Justin

• jadjong
  • Niet online
2.4 D5 is altijd goed als het op diesel moet.

• havana
  • Registratie: Augustus 1999
  • Laatst online: 21-11 12:14
V50 D5, bestaat dat überhaupt? Je ziet toch vooral de 1.6 en 2.0 diesels van PSA. En die zou ik niet direct aanbevelen.

DIT IS MIJN WEBSITE

• Aight!
  • Nu online

Aight!

'A toy robot...'

Jazeker

https://www.autoscout24.n...tf=5&sort=standard&desc=0

Geloof zelf dat je een C30 D5 heb (of was het nu T5) maar wat een beest heb je dan :D Dan win je de meeste stoplicht sprintjes wel :)

• PaT
  • Niet online

PaT

Moderator Mobile

Ja, dat mod

havana schreef op zaterdag 13 mei 2017 @ 06:52:
V50 D5, bestaat dat überhaupt? Je ziet toch vooral de 1.6 en 2.0 diesels van PSA. En die zou ik niet direct aanbevelen.
Yup, @cupra4 heeft er 1. Hoewel dat ondertussen wel een D6 zal zijn ;)

• jadjong
  • Niet online
Jazeker, en met handbak kan je er 250PK/550NM van maken >:)

• havana
  • Registratie: Augustus 1999
  • Laatst online: 21-11 12:14
Nice. Da's beter dan al die vreselijke PSA meuk :r

DIT IS MIJN WEBSITE

• Red devil
  • Registratie: December 1999
  • Laatst online: 21:12
Onze S40 heeft een 2.0D van PSA en dat is eigenlijk een prima motortje. Komt waarschijnlijk omdat onze versie uit 2004 geen DPF heeft en EGR weg is geprogrammeerd. Daarnaast een tuning naar 170 pk en het is nu echt een hele fijn combi. Een D5 zal ongetwijfeld nog dikker zijn maar vast kostbaarder (zeldzamer, minder ruimte om te werken, hoger brandstofverbruik etc).

Onze S40 doet makkelijk 1:19/20. Een 1.6D zou ik idd afraden, maar een goed onderhouden 2.0D hoeft echt geen probleem te zijn.

• Bigs
  • Registratie: Mei 2000
  • Niet online
Hoe leuk zou een S80 V8 als tweede auto zijn? Qua aanschaf zijn ze best betaalbaar en je krijgt veel auto voor je geld (voorbeeld). Maarja MRB en verbruik zijn natuurlijk niet mals en het onderhoud van zo'n V8 met Four-C en andere toeters en bellen is ook wel wat risico wellicht. Misschien nog maar even niet doen ;)

• Wok
  • Registratie: Augustus 2001
  • Laatst online: 18:15

Wok

Dakloos...

Bigs schreef op zaterdag 13 mei 2017 @ 12:20:
Hoe leuk zou een S80 V8 als tweede auto zijn? Qua aanschaf zijn ze best betaalbaar en je krijgt veel auto voor je geld (voorbeeld). Maarja MRB en verbruik zijn natuurlijk niet mals en het onderhoud van zo'n V8 met Four-C en andere toeters en bellen is ook wel wat risico wellicht. Misschien nog maar even niet doen ;)
Hangt er natuurlijk vanaf wat je maandelijkse 'pretbudget' is :P M.a.w.: hoeveel wil en kun je maandelijks missen om zo'n V8 op de weg te houden? ;)

Met 30.000km per jaar helaas voor mij ook iets te begrotelijk :+

Who is General Failure and why is he reading my hard drive?

• Aight!
  • Nu online

Aight!

'A toy robot...'

Red devil schreef op zaterdag 13 mei 2017 @ 10:28:
[...]

Onze S40 doet makkelijk 1:19/20. Een 1.6D zou ik idd afraden, maar een goed onderhouden 2.0D hoeft echt geen probleem te zijn.
Laatst weer even tanken met de V70 D5, kom toch echt op 1:13-14 met airco aan. Die 1:19/20, dat zijn cijfers waar ik alleen van kan dromen :(.

Had ik maar een zuinigere/kleinere auto moeten kopen!

• Tjoekie
  • Registratie: Juni 2005
  • Niet online
justinfrey schreef op vrijdag 12 mei 2017 @ 22:10:
Zelf zat ik te denken aan een leuke V50 rond het jaar 2008-2010, die goed ingereden is (175k-200k km). Mijn budget is niet heel belangrijk indeze, maar ga uit van een 8.000 euro. Mijn grootste vraag is, welke motoren in de Volvo's van rond die tijd zijn aanraders om er met mijn km's nog 3 a 4 jaar (dus max 200k) extra bij op te rijden, en welke zijn daar minder geschikt in?
Iedereen zal altijd roepen dat je dan een D5 moet nemen, want betrouwbaar en een "echte" eigen Volvo motor. Maar je gaat wel pijn voelen aan de pomp want voor een diesel zijn ze simpelweg totaal niet zuinig. Daar komt nog bij dat de D5's ook gewoon turbo's en andere onderdelen hebben die kapot kunnen gaan als je er niet netje mee omgaat. Extra vervelend is het dan dat het voor een D5 over het algemeen wat duurder is om onderdelen van te vervangen en reparaties uit te voeren.

Als alternatief voor jouw gewenste jaartal kom je dan uit bij de 1.6D en de 2.0D. De 1.6D vind ik persoonlijk te zwak voor een auto van dik 1400 kilo en heeft ook veel problemen met de turbo. Wel met als voetnoot dat als je de 1.6 netjes onderhoudt dan kun je daar ook gewoon 4 ton mee draaien.

De 2.0D lijkt het interessants, en heeft eigenlijk maar 1 echt zwak punt: het roetfilter. Lang verhaal kort, als je een 2.0D overweegt en je bent van plan om 4 ton op de teller te zetten dan moet het roetfilter eruit. Kost je ongeveer 400 euro en het voorkomt dat je motor uiteindelijk letterlijk aan puin draait. De 2.0D is verder een hele prettige en best zuinig te rijden motor. Voldoende koppel onderin en snel zat om mee te komen met de rest van het verkeer.

En verder geldt natuurlijk altijd dat als je de auto netjes elke 20k zijn beurt geeft en niet beknibbeld op onderhoud je van elke motor wel lang plezier kunt hebben.

• PcDealer
  • Registratie: Maart 2000
  • Laatst online: 01-12 00:53

PcDealer

HP ftw \o/

Maar als het roetfilter weer verplicht wordt, dan kost het meervoudig van die ER 400,00.

LinkedIn WoT Cash Converter

• Tjoekie
  • Registratie: Juni 2005
  • Niet online
PcDealer schreef op zaterdag 13 mei 2017 @ 21:36:
Maar als het roetfilter weer verplicht wordt, dan kost het meervoudig van die ER 400,00.
Dat gaat per mei 2018 inderdaad veranderen. Vanaf dat moment moet je af fabriek roetfilter inderdaad netjes onder de auto zitten voor de APK. De controle is in eerste instantie echter alleen optisch. Mijn roetfilter zit er bijvoorbeeld gewoon nog onder, maar is open geboord. Daarnaast is er een uitzondering voor auto's van voor 2011. Daar mag je om 1 of andere reden het filter dan wel weer onder vandaan halen.

• xares
  • Registratie: Januari 2007
  • Laatst online: 08:33
Is er voor Volvo ook een soort coding tool net zoals bij BMW waarmee je extra functies kan activeren?

• MartijnAbel
  • Registratie: April 2006
  • Laatst online: 26-11 21:10
xares schreef op zondag 14 mei 2017 @ 13:18:
Is er voor Volvo ook een soort coding tool net zoals bij BMW waarmee je extra functies kan activeren?
Nee helaas. Daar heb je echt de dealer voor nodig ivm software pakketjes

• mswp
  • Registratie: Mei 2016
  • Laatst online: 05-08-2024

mswp

Wie Niet?

Bigs schreef op zaterdag 13 mei 2017 @ 12:20:
:X Die matten/bakken achterin, walgelijk! Het is verder wel een leuk autootje, heerlijk geluid zit er, en dan nog niet over het vermogen gesproken.

😲

• sugarlee89
  • Registratie: November 2016
  • Niet online
Tjoekie schreef op zaterdag 13 mei 2017 @ 22:08:
[...]

Dat gaat per mei 2018 inderdaad veranderen. Vanaf dat moment moet je af fabriek roetfilter inderdaad netjes onder de auto zitten voor de APK. De controle is in eerste instantie echter alleen optisch. Mijn roetfilter zit er bijvoorbeeld gewoon nog onder, maar is open geboord. Daarnaast is er een uitzondering voor auto's van voor 2011. Daar mag je om 1 of andere reden het filter dan wel weer onder vandaan halen.
Dat is logisch, sommige fabrikanten lopen voorop de milieu eisen.

Dat was ook zo bij de katalysator toen dr tijd. Mijn 740 Turbo van 1990 met katalysator heeft geen U9 stempel, dus dat ding mag eronder uit. Pas bij U9 stempel op kenteken ben je verplicht je katalysator erop te laten en te voldoen aan de bijbehorende Co waarde. En dat kwam pas in december 1992. En er waren al auto's vanaf 1984 die lambdasonde en 3 weg kat hadden. Kat plicht voor alle benzine voertuigen kwam pas op 1 januari 1996.

En het roetfilter was er ook al in 1986 als ik de kampioen mag geloven, maarja geen common rail. Dus je had al geen power met een diesel en daarna al helemaal niet haha.

• J0YR1D3R
  • Registratie: Juni 2001
  • Niet online
Wok schreef op zaterdag 13 mei 2017 @ 12:33:
[...]

Hangt er natuurlijk vanaf wat je maandelijkse 'pretbudget' is :P M.a.w.: hoeveel wil en kun je maandelijks missen om zo'n V8 op de weg te houden? ;)

Met 30.000km per jaar helaas voor mij ook iets te begrotelijk :+
V8 op gas dan? Bij volvotune stonden er volgens mij twee, eentje was bijna 100k nieuw :X

• Heyman
  • Registratie: December 2014
  • Laatst online: 01-12 13:27
@Tjoekie en uiteraard ook de andere, bedankt voor jullie heldere advies, ik ga in ieder geval verder kijken dan de 1.6D (mocht je er al naar willen kijken). Zal jullie op de hoogte houden van mijn zoektocht naar een telg uit de Volvo-familie en uiteraard volgen er in een later stadium ook foto's :)

groet.

• Hermarcel
  • Niet online
J0YR1D3R schreef op zondag 14 mei 2017 @ 17:12:
[...]

V8 op gas dan? Bij volvotune stonden er volgens mij twee, eentje was bijna 100k nieuw :X
Loopt mooi hoor, op LPG >:) . Ik heb de mijne bijna drie jaar geleden gekocht en inmiddels staat er bijna 300k op de teller. Motor loopt perfekt en verbruikt, bij 130 op de snelweg, 1:7 op LPG.

• Hermarcel
  • Niet online
mswp schreef op zondag 14 mei 2017 @ 14:32:
[...]
:X Die matten/bakken achterin, walgelijk! Het is verder wel een leuk autootje, heerlijk geluid zit er, en dan nog niet over het vermogen gesproken.
Dit zijn rubberen matten voor bv in de herfst of winter.

• mswp

mswp

Wie Niet?

Hermarcel schreef op zondag 14 mei 2017 @ 20:46:
[...]

Dit zijn rubberen matten voor bv in de herfst of winter.
Ik snap de functionaliteit maar dan vind ik ze nog oer lelijke!

😲

Verwijderd

Zaterdag de T5 omgetoverd naar een D5. Ik heb een mooie D5 uit 2007 gevonden in exact dezelfde kleur als mijn T5, daarnaast komen mijn eigen R wielen er weer onder. Dus als mensen niet weten wat de facelift van de V70n inhoudt dan zien ze het verschil niet.

Interieur is wel echt een stukje frisser en moderner bij de facelift, plus ik heb nu een aantal opties die ik eerst niet had zoals stoelverwarming, navi, parkeersensoren, regensensor, xenon en meer van dat soort goodies.

Wat betreft rijeigenschappen is zo'n D5 wel 'ganz gemütlich' vergeleken met de T5, dankzij het koppel wat ongeveer bij stationair toerental al beschikbaar is rijdt het wel erg ontspannend. Aan de ene kant mis ik dat felle van de T5 wel maar aan de andere kant is het gewoon een heel prettige rijervaring. (ook dankzij de 6 trap automaat)

26 mei ophalen en dan maar eens oriënteren op de EGR en DPF markt ;)

• PcDealer

PcDealer

HP ftw \o/

Stoelverwarming ftw _/-\o_ d:)b

• PaT
  • Niet online

PaT

Moderator Mobile

Ja, dat mod

Hebben jullie nog tips voor goede kunststof kofferbakschalen/matten voor een V70 van 2016?
We hebben een zeilende zoon en dus regelmatig natte meuk in de auto. Daardoor hadden we in onze Auris zo'n kunststof mat in de kofferbak en dat ging prima. Voor de V70 is er een wereld aan die matten te krijgen, variërend van 50 euro tot ruim over de 100 euro bij Volvo zelf.

Heeft iemand hier toevallig zo'n mat en bevalt die?

Verwijderd

PaT schreef op maandag 15 mei 2017 @ 10:23:
Hebben jullie nog tips voor goede kunststof kofferbakschalen/matten voor een V70 van 2016?
We hebben een zeilende zoon en dus regelmatig natte meuk in de auto. Daardoor hadden we in onze Auris zo'n kunststof mat in de kofferbak en dat ging prima. Voor de V70 is er een wereld aan die matten te krijgen, variërend van 50 euro tot ruim over de 100 euro bij Volvo zelf.

Heeft iemand hier toevallig zo'n mat en bevalt die?
Mijn buurman had zo'n mat achterin zijn BMW 530 (heel wat anders) maar die had ook een flap die je tijdens het in- en uitladen over de bumper kon hangen. Hij vervoerde er regelmatig reclameborden voor zijn bedrijf mee en die flap heeft hem heel wat krasjes op de bumper bespaard denk ik ;)

• PaT
  • Niet online

PaT

Moderator Mobile

Ja, dat mod

Dat zou inderdaad wel handig zijn. Die ben ik echter nog niet tegen gekomen voor de V70....

Edit: Is er ook voor de V70 :) https://www.vstore.nl/transport/afdekking-bumper-1045/

[ Voor 32% gewijzigd door PaT op 15-05-2017 10:51 ]

• Arjan
  • Registratie: Juni 2001
  • Niet online

Arjan

copyright is wrong

justinfrey schreef op zondag 14 mei 2017 @ 20:38:
@Tjoekie en uiteraard ook de andere, bedankt voor jullie heldere advies, ik ga in ieder geval verder kijken dan de 1.6D (mocht je er al naar willen kijken). Zal jullie op de hoogte houden van mijn zoektocht naar een telg uit de Volvo-familie en uiteraard volgen er in een later stadium ook foto's :)

groet.
Ik rij inmiddels twee jaar 1.6d. Ik heb de nodige kosten gehad, onder de streep is het echter een prettige auto gebleken.
Ik houd alles bij op Spritmonitor, maar ik geloof niet dat je onderhoudskosten en dergelijke van andermans auto kan inzien.
Alles bij elkaar rijd ik voor zon € 0.30 / km. Dit is inclusief afschrijving en wegenbelasting.
Mocht hij me nog een tijdje rondrijden dan kan dat nog een stukje minder worden.

Zou ik weer een 1.6d kopen?
Waarschijnlijk niet :) de enige reden daarvoor is dat een 2.0 net zo zuinig kan zijn en je daarvoor meer vermogen krijgt. Effectief vebruik voor mij is 5.6/100

oprecht vertrouwen wordt nooit geschaad

• Falcon
  • Registratie: Februari 2000
  • Laatst online: 21-11 10:36

Falcon

DevOps/Q.A. Engineer

PaT schreef op maandag 15 mei 2017 @ 10:36:
Dat zou inderdaad wel handig zijn. Die ben ik echter nog niet tegen gekomen voor de V70....

Edit: Is er ook voor de V70 :) https://www.vstore.nl/transport/afdekking-bumper-1045/
Automatten.nl heb ik hem weg.. iets van 52 euro ofzo. Transparant beschermfolie op de achterbumper is een mogelijkheid, bij mijn v70 maken die extra deukjes niet meer uit :P

"We never grow up. We just learn how to act in public" - "Dyslexie is a bitch"

• Aight!
  • Nu online

Aight!

'A toy robot...'

Verwijderd schreef op maandag 15 mei 2017 @ 08:38:
Zaterdag de T5 omgetoverd naar een D5. Ik heb een mooie D5 uit 2007 gevonden in exact dezelfde kleur als mijn T5, daarnaast komen mijn eigen R wielen er weer onder. Dus als mensen niet weten wat de facelift van de V70n inhoudt dan zien ze het verschil niet.

Interieur is wel echt een stukje frisser en moderner bij de facelift, plus ik heb nu een aantal opties die ik eerst niet had zoals stoelverwarming, navi, parkeersensoren, regensensor, xenon en meer van dat soort goodies.

Wat betreft rijeigenschappen is zo'n D5 wel 'ganz gemütlich' vergeleken met de T5, dankzij het koppel wat ongeveer bij stationair toerental al beschikbaar is rijdt het wel erg ontspannend. Aan de ene kant mis ik dat felle van de T5 wel maar aan de andere kant is het gewoon een heel prettige rijervaring. (ook dankzij de 6 trap automaat)

26 mei ophalen en dan maar eens oriënteren op de EGR en DPF markt ;)
Foto!!!! en gefeliciteerd met een nieuwe auto! Zo een D5 rijdt echt heerlijk, ook even een kuurtje laten doen bij Obbe van Volvotune ;-)

Verwijderd

Aight! schreef op maandag 15 mei 2017 @ 13:50:
[...]

Foto!!!! en gefeliciteerd met een nieuwe auto! Zo een D5 rijdt echt heerlijk, ook even een kuurtje laten doen bij Obbe van Volvotune ;-)
Thanks! Foto's zal ik posten wanneer hij op de oprit staat. :) Kopje koffie bij Obbe staat wel op de planning maar ik moet even kijken of dat iets doet met de 6 maanden garantie die ik nu krijg, anders maar na die tijd.

• cupra4
  • Laatst online: 24-11 22:30
Zeker! Hij is ook in de S40 en zelfs de C30 leverbaar geweest. Is bijna hetzelfde blok als je in de V70 D5 vind, maar er zijn vanwege de beperkte ruimte onder de motorkap wat aanpassingen gemaakt. De mijne doet nu 225PK/500Nm. En voor een auto van 1450kg is dat best een fijne verhouding. En ja, hij lust een slokkie meer dan een 1.6 of een 2.0, maar het leven is te kort om je te ergeren aan een PSA diesel _/-\o_
En met vervangen valt het ook wel mee, ik rij al bijna 340k met originele turbo en Geartronic. Bij 175k is ie getuned door VolvoTune. Buiten de normale slijtage (en de wervelklep) geen problemen mee gehad.

• GerardVanAfoort
  • Registratie: April 2010
  • Niet online

GerardVanAfoort

kalm aan

@cupra4 "het leven is te kort om je te ergeren aan een PSA diesel"

_o_ _o_ _o_

Hier een tevreden 2.0 5 cylinder diesel rijder, D5204T2 in een XC60

NRG

• The__Virus
  • Registratie: Januari 2005
  • Laatst online: 15:33
FWIW, voor de Sensus Connect is er een kaartupdate van 18.2GB sinds 5 mei:
http://support.volvocars....&5360bf009bafa20cf40b1589

• PaT
  • Niet online

PaT

Moderator Mobile

Ja, dat mod

Ik zag het toevallig vanmorgen ook. Ik heb gelijk de dealer gevraagd of die update geïnstalleerd kan worden voor aflevering (en anders doe ik het zelf wel). :P

• Rinaldootje
  • Registratie: Februari 2007
  • Laatst online: 27-11 12:27
Let erop, dat je USB stick FAT-32 geformateerd moet zijn.
Ik formateer mijn USB stick 16 GB en groter bijna altijd direct naar NTFS.
Werd na het kopieren en het verifieer proces daar gelijk even opgewezen.

Zit nu nog te wachten op de Volvo, die om de USB stick heen moet (wordt vrijdag 26 mei geleverd)
Mijn eerste ervaring met een Volvo, kom van een VW af (en dat nooit meer!)

• Saus
  • Niet online
The__Virus schreef op dinsdag 16 mei 2017 @ 14:25:
Thanks for the headsup. Eigenlijk gebruik ik de navigatie niet meer nu ik een fijne dashboard steun voor mijn telefoon heb. Google Maps is stukken beter, helemaal als je regelmatig België in moet en om files heen wil rijden.

Maargoed toch maar downloaden en installeren dan als backup.
18,2Gb, ben benieuwd hoelang m'n auto daarmee bezig gaat zijn.

• PaT
  • Niet online

PaT

Moderator Mobile

Ja, dat mod

Hier hetzelfde. Vrouwlief navigeert ook met Google maps vanwege de goede filemelding/alternatieve routes. Wat dat betreft is het jammer dat de V70 net te oud was voor Android Auto. Of zijn daar toch oplossingen voor zodat de V70 voorzien kan worden van AA?

• AllSeeyinEye
  • Registratie: September 2005
  • Laatst online: 29-11 11:26

AllSeeyinEye

a.k.a. Oogje

Rinaldootje schreef op dinsdag 16 mei 2017 @ 15:55:
Zit nu nog te wachten op de Volvo, die om de USB stick heen moet (wordt vrijdag 26 mei geleverd)
Nu een gratis Volvo bij een USB stick van € 45k?

EvaluationCopy schreef: [...] Audi-rijders zijn de nieuwe BMW-rijders. Petjes met een pak en dan zonder petje, maar in hart en nieren gewoon nog petjes. :+

• Rinaldootje
  • Registratie: Februari 2007
  • Laatst online: 27-11 12:27
AllSeeyinEye schreef op woensdag 17 mei 2017 @ 13:31:
[...]

Nu een gratis Volvo bij een USB stick van € 45k?
Was dat maar waar... _/-\o_

• AllSeeyinEye
  • Registratie: September 2005
  • Laatst online: 29-11 11:26

AllSeeyinEye

a.k.a. Oogje

Kan ik voor je verzorgen hoor. IBAN NL......
Wil je een V40 of S/V60?

EvaluationCopy schreef: [...] Audi-rijders zijn de nieuwe BMW-rijders. Petjes met een pak en dan zonder petje, maar in hart en nieren gewoon nog petjes. :+

Verwijderd

aaaaaaaaah de T5 is net verkocht, zaterdag komt de gelukkige nieuwe eigenaar hem ophalen. Vervolgens zit ik wel een weekje zonder auto voordat ik mijn D5 op kan halen :w

• Bart-Willem
  • Registratie: Februari 2002
  • Niet online

Bart-Willem

De non-carnavaleur

Da's wel heel rap! :P

Volvotips.com

• ppFreddy
  • Registratie: Mei 2007
  • Laatst online: 29-11 12:36

ppFreddy

gewoon Frederik

Da's inderdaad heel snel. Ik heb hier een XC60 D5 staan, maar geen hond die interesse toont (behalve enkele mails in Frans of Engels, soms wat gebrekkig Nederlands, die dan 3000 euro onder vraagprijs/1000 euro onder minimumprijs bieden)

Wat je vandaag niet doet kan je morgen ook uitstellen...

Verwijderd

Het kon inderdaad twee kanten op slaan met zo'n auto, toevallig net de liefhebber getroffen die er naar op zoek was :)

• PcDealer

PcDealer

HP ftw \o/

PaT schreef op dinsdag 16 mei 2017 @ 21:49:
Hier hetzelfde. Vrouwlief navigeert ook met Google maps vanwege de goede filemelding/alternatieve routes. Wat dat betreft is het jammer dat de V70 net te oud was voor Android Auto. Of zijn daar toch oplossingen voor zodat de V70 voorzien kan worden van AA?
Pak een DIN autoradion met Android?

• PaT
  • Niet online

PaT

Moderator Mobile

Ja, dat mod

En dan mijn hele dasboard daarvoor slopen :?

Andere vraag. Als ik nu de motor uitzet (keyless systeem), dan blijft de radio spelen. Dat wil ik niet (en dat deed hij volgens mij ook niet bij de testrit). De gebruikershandleiding is daar niet heel duidelijk over. Weet iemand hoe ik dat kan instellen zodat gewoon alles uit is als ik de wagen op slot gooi?

• Orion84
  • Registratie: April 2002
  • Laatst online: 18:05

Orion84

Admin General Chat / Wonen & Mobiliteit

Fotogenie(k)?

Gaat het nu niet uit zodra je "de wagen op slot gooit" dan? Je geeft aan dat ie niet uitgaat bij het stoppen van de motor, maar vraagt vervolgens naar een instelling om te zorgen dat het uit is bij het op slot zetten :?

Bij mijn v40 (niet keyless overigens) gaat de radio uit zodra ik het portier open om uit te stappen (dus niet bij het stoppen van de motor, maar wel ruim voordat ik 'm "op slot gooi").

The problem with common sense is that it's not all that common. | LinkedIn | Flickr

• PaT
  • Niet online

PaT

Moderator Mobile

Ja, dat mod

Je hebt gelijk, niet helemaal netjes omschreven. Ik wil dat het systeem uit is zodra ik de wagen vergrendel. Dat de radio dus niet staat te spelen terwijl ik helemaal niet in de buurt ben van de auto.

Ik had vanmiddag de auto na het uitstappen vergrendeld en de radio bleef doodleuk aan. Op YouTube al gezien dat de XC90 hiervoor een menu optie heeft, maar die heb ik nog niet kunnem vinden.

Wel misschien een oplossing. Ik lijk er voor te moeten zorgen dat het systeem uit staat voordat ik start, met de deur dicht. Dan zou bij het uitschakelen van de motor (of het openen/vergrendelen van de deur) de Sensus wel uit moeten gaan. Dat gaan we dus morgen even proberen.

[ Voor 19% gewijzigd door PaT op 17-05-2017 23:35 ]

• Orion84
  • Registratie: April 2002
  • Laatst online: 18:05

Orion84

Admin General Chat / Wonen & Mobiliteit

Fotogenie(k)?

PaT schreef op woensdag 17 mei 2017 @ 23:31:
Wel misschien een oplossing. Ik lijk er voor te moeten zorgen dat het systeem uit staat voordat ik start, met de deur dicht. Dan zou bij het uitschakelen van de motor (of het openen/vergrendelen van de deur) de Sensus wel uit moeten gaan. Dat gaan we dus morgen even proberen.
Dat het systeem uitstaat voor je start lijkt me de standaard situatie toch? Enige reden die ik kan bedenken dat het systeem aanstaat voor je de auto start is als je zelf handmatig het Sensus systeem hebt aangezet voordat de auto gestart is / zonder de auto te starten. En in dat geval kan ik me voorstellen dat de radio inderdaad aan blijft staan na het uistappen en op slot zetten van de auto.

The problem with common sense is that it's not all that common. | LinkedIn | Flickr

• Bigs
  • Registratie: Mei 2000
  • Niet online
Volgens mij gaat bij mij Sensus altijd uit als ik het bestuurdersportier open, ook als ik hem met de hand heb aangezet (komt wel eens voor als je mensen in de auto laat wachten bij het tankstation bijvoorbeeld). Ik kan me niet herinneren dat hij ooit onverwacht is uitgegaan.

Ik heb wel eens gehad dat ik niet goed op de start/stop knop duwde waardoor ik de auto met draaiende motor op een parkeerplaats heb laten staan :+ toen was de radio ook nog aan toen ik weer instapte.

[ Voor 5% gewijzigd door Bigs op 18-05-2017 10:26 ]

• HerZon
  • Registratie: Mei 2009
  • Niet online
Bedankt, hier staat er op.
Volgens mij is de wegomlegging van de A9 nog niet verwerkt, terwijl TomTom het al wel heeft.

• PaT
  • Niet online

PaT

Moderator Mobile

Ja, dat mod

Orion84 schreef op donderdag 18 mei 2017 @ 09:02:
[...]

Dat het systeem uitstaat voor je start lijkt me de standaard situatie toch? Enige reden die ik kan bedenken dat het systeem aanstaat voor je de auto start is als je zelf handmatig het Sensus systeem hebt aangezet voordat de auto gestart is / zonder de auto te starten. En in dat geval kan ik me voorstellen dat de radio inderdaad aan blijft staan na het uistappen en op slot zetten van de auto.
Het blijft raar waarom het systeem gisteren niet uit wilde. Noch bij het uitzetten van de motor (maar dat hoort), noch bij het openen van het portier. Vandaag deed het systeem het volgens het boekje en ging het gewoon uit zoals het hoort bij het openen van het portier. Het zal wel wat te maken hebben gehad met de uitleg van de dealer bij aflevering. Een andere verklaring heb ik er ook niet voor.

Vandaag een ritje van 420 kilometer achter de boeg. Wat een heerlijke auto. Zo rustig en vrijwel alles zit op een logische plek. En als het nodig is, zijn er voldoende paarden onder de kap beschikbaar om lekker vlot te zijn. Hier gaan we geloof ik heel lang plezier van hebben.

• BeefHazard
  • Registratie: Augustus 2010
  • Laatst online: 13:46
PaT schreef op woensdag 17 mei 2017 @ 23:31:
Ik had vanmiddag de auto na het uitstappen vergrendeld en de radio bleef doodleuk aan. Op YouTube al gezien dat de XC90 hiervoor een menu optie heeft, maar die heb ik nog niet kunnem vinden.
De XC90 (2016-heden) draait op een heel ander platform en software dan de V70. Die optie ga je dus niet vinden.

R6 | 24-70 F2.8 DG OS HSM Art | 18-35 F1.8 DC HSM Art | EF 70-200 F4L IS USM | EF 50mm f/1.8 | Zenbook 14 OLED | T14G4 OLED

• PaT
  • Niet online

PaT

Moderator Mobile

Ja, dat mod

BeefHazard schreef op donderdag 18 mei 2017 @ 22:43:
[...]

De XC90 (2016-heden) draait op een heel ander platform en software dan de V70. Die optie ga je dus niet vinden.
I know, maar is gelukkig ook niet meer nodig.

• Svennos1
  • Registratie: November 2000
  • Laatst online: 16:30
Weet iemand of de aanpassingen op de A1 tussen Muiden en Diemen hier in verwerkt zijn?

• The__Virus
  • Registratie: Januari 2005
  • Laatst online: 15:33
Ja dat weet ik, nee die zit er niet in :(.

• Tomatoman
  • Laatst online: 01-12 21:29

Tomatoman

Fulltime prutser

De xenonlampen in mijn vrouws V70 III zijn aan vervanging toe. In dit informatieve filmpje heb ik al kunnen zien hoe de vervanging gaat:

Alleen heeft mijn vrouw meedraaiende Xenonlampen. Deze dus:
Afbeeldingslocatie: https://images.cdn.autocar.co.uk/sites/autocar.co.uk/files/styles/gallery_slide/public/volvo-v70-14.jpg?itok=_WDThyeb

Kan iemand bevestigen dat hier xenonlampen met een D1S fitting in passen? Zo ja, dan kan ik ze alvast bestellen.

Een goede grap mag vrienden kosten.

• GAIAjohan
  • Registratie: Augustus 2005
  • Nu online
Gaan er morgen nog mensen naar de Volvo meet in Best bij Eindhoven? Ik ga wel even kijken voor de goodies

[ Voor 22% gewijzigd door GAIAjohan op 05-06-2017 00:12 ]

PSN: Gaiajohan || XBOX Live Gaiajohan || 5720Wp@ oost-west

• Wok

Wok

Dakloos...

GAIAjohan schreef op maandag 5 juni 2017 @ 00:12:
Gaan er morgen nog mensen naar de Volvo meet in Best bij Eindhoven? Ik ga wel even kijken voor de goodies
Yep!

• mswp

mswp

Wie Niet?

Auto is helemaal gepoetst, strak in de lak. Zometeen het laatste stof eraf halen en dan ook richting Best. Hopen dat ik niet te veel vliegjes tegen kom..

Wie gaan er nog meer inderdaad? En waarmee?

Ik kom eraan met een 244 D6 GLE

😲

• Wok

Wok

Dakloos...

Vanaf ongeveer 11.00 sta ik met onderstaande baksteen bij de stands.

Afbeeldingslocatie: https://c1.staticflickr.com/5/4230/35057168526_970b86a516_o.jpg

• GAIAjohan
  • Registratie: Augustus 2005
  • Nu online
Ik vertrek zo. Moet eerst even een wasbeurt doen. Poetsen lukt helaas niet

PSN: Gaiajohan || XBOX Live Gaiajohan || 5720Wp@ oost-west

• Lynx
  • Registratie: Augustus 2000
  • Laatst online: 19:24
Deze week mijn v50 1.6d kinetic 2006 met 400k relatief probleemloze km's inruilen voor een v70 d3 kinetic business plus uit 2013. Kan niet wachten. Was een Belgische d3 die nu 193pk/432nm doet. Kan niet wachten om 'm op te halen!

• Tomatoman

Tomatoman

Fulltime prutser

Tomatoman schreef op zondag 4 juni 2017 @ 23:51:
De xenonlampen in mijn vrouws V70 III zijn aan vervanging toe. In dit informatieve filmpje heb ik al kunnen zien hoe de vervanging gaat:
[video]

Alleen heeft mijn vrouw meedraaiende Xenonlampen. Deze dus:
[afbeelding]

Kan iemand bevestigen dat hier xenonlampen met een D1S fitting in passen? Zo ja, dan kan ik ze alvast bestellen.
Het blijkt dus inderdaad een D1S fitting te zijn. Op amazon.de heb ik twee stuks Osram Xenarc Night Breaker Unlimited gekocht. Toen ik de xenonlampen van mijn eigen auto moest vervangen, heb ik uitgezocht dat de kleurtemperatuur van die lampen 4350 K is. Bij de vervanging bleken de originele lampen in de Volvo Osram Xenarc te zijn, met een kleurtemperatuur van 4150 K. Oud (rechts) en nieuw (links) naast elkaar:

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/ext/f/YFP712iw45AsitcluL4TKpzJ/full.jpg

De reden dat ik de lampen vervang is dat de lichtopbrengst inmiddels nogal matig is. Bij nadere inspectie bleek dat de linker koplamp hard op weg was om ermee op te houden, het verbaasde me dat hij het nog deed toen ik dit zag:

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/ext/f/91H51WHXqZbjFbFM6rfUCfl2/full.jpg

Het vervangen bleek supereenvoudig, dat heeft Volvo bij de V70 echt goed voor elkaar _/-\o_. Wat een verschil met de vorige generatie V70, daar had je behoorlijk wat gynaecologische vaardigheden nodig om het xenonlampje te vervangen! Zoals in het filmpje te zien is:
  1. De 2 metalen pennen uit de bovenkant van de koplampunit trekken.
  2. De lampunit naar voren uit de auto trekken.
  3. De kabel bij de connector loshalen van de lampunit. Ik had er een schroevendraaier voor nodig om hem los te wrikken.
  4. De lampunit op een werkbank of tafel of iets dergelijks leggen.
  5. De metalen spanbeugel aan de achterkant opzij trekken.
  6. De zwarte afdekkap van de lampen afhalen. Je kunt nu bij de lamp.
  7. De kabel naar onderen uit de lamp trekken.
  8. De beugel die de lamp op zijn plaats houdt loshaken. Je kunt nu de lamp verwijderen.
  9. Om de zwarte ring aan de voorkant van de lamp, tussen het blikken doosje en het glazen gedeelte, zit een metalen veerring. Als je de lamp uit de behuizing haalt kan die achterblijven, maar het is ook mogelijk dat je hem mee naar buiten trekt. Let erop dat je hem dan overzet naar de nieuwe lamp.
  10. De nieuwe lamp plaatsen en alle voorgaande stappen in omgekeerde volgorde doorlopen.
Bij elkaar was dat een klusje dat minder dan een kwartier kostte, inclusief alles uitvogelen. De tweede lamp zal zeker sneller gaan. Hier het tussentijdse resultaat met aan de linkerkant van de auto (rechts op de foto) de nieuwe lamp. Rechts doe ik morgen, want ik wil vanavond in het donker graag het verschil zien.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/ext/f/2l5EnZ5gO6Kd201YrDMl5G1l/full.jpg

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/ext/f/nez1RoHbH8ReERbVaQ36HYH7/full.jpg

Opvallend is dat de oude lamp op de foto's inmiddels een beetje blauwig licht lijkt te geven, wat duidt op een kleurtemperatuur die rond 5000 K of zelfs daarboven ligt, veel hoger dan de 4150 K die een nieuwe Osram Xenarc lamp geeft. Ik gok dat dat het gevolg is van veroudering van de lamp.

[ Voor 5% gewijzigd door Tomatoman op 10-06-2017 23:05 ]

• Tomatoman

Tomatoman

Fulltime prutser

Zojuist heb ik in het donker het verschil kunnen zien. Mijn indruk is dat de lichtopbrengst met de nieuwe lamp is verdubbeld, het scheelt echt heel veel. De rechter lamp verwisselen ging nog sneller dan links, omdat ik nu de truc kende. Het was nu maar vijf minuten werk. De oude lamp rechts was eveneens een Osram Xenarc, dus de blauwe gloed moet zijn veroorzaakt doordat de lamp aan het eind van zijn levensduur was. Met de nieuwe Oram Xenarc Night Breaker Unlimited (artikelnummer 66140XNB) erin zie ik weer het oorspronkelijke licht, dat nét iets geler is dan neutraal wit. Prima, Tomatovrouw kan weer in het donker rijden :)

Verwijderd

Tomatoman schreef op zaterdag 10 juni 2017 @ 23:24:
Zojuist heb ik in het donker het verschil kunnen zien. Mijn indruk is dat de lichtopbrengst met de nieuwe lamp is verdubbeld, het scheelt echt heel veel. De rechter lamp verwisselen ging nog sneller dan links, omdat ik nu de truc kende. Het was nu maar vijf minuten werk. De oude lamp rechts was eveneens een Osram Xenarc, dus de blauwe gloed moet zijn veroorzaakt doordat de lamp aan het eind van zijn levensduur was. Met de nieuwe Oram Xenarc Night Breaker Unlimited (artikelnummer 66140XNB) erin zie ik weer het oorspronkelijke licht, dat nét iets geler is dan neutraal wit. Prima, Tomatovrouw kan weer in het donker rijden :)
Mooi werk! Zo te zien moest je in deze tijd van het jaar wel even geduld hebben voordat je in het donker kon testen :9

Ik heb ooit een site gevonden waar per type Volvo een complete lijst van alle lampen stond beschreven, ik kan hem echter nu niet boven water halen. Mocht ik 'em hebben gevonden dan post ik het hier nog wel. (misschien zelfs een handige toevoeging voor de topic start)

• -tom-562

-tom-562

Oliesjeik

Tomatoman schreef op zaterdag 10 juni 2017 @ 23:24:
Goed bezig. Achteraf gezien denk ik dat mijn ex S80 ook wel een stel nieuwe xenon pitten kon gebruiken. Geloof dat ze nog origineel waren (330k gelopen), de lichtopbrengst vond ik behoorlijk bedroevend :P

Vaak bu'j te bang!

• MEN-O
  • Registratie: Oktober 2006
  • Laatst online: 12:31
Ja hoor, heb ook een keer m'n auto gewassen ; daarna even "droog rijden" op de snelweg... :( :(
Afbeeldingslocatie: https://lh3.googleusercontent.com/qe4fVCF27MZ9GCqIVwARBl5IZHhf8n8KueiRo-byEzv46svl1811jBDvLzabRScGY2qwU4NbokDDTcrqSQxpqq6q_8sZA3_solLBPPvb_xPadqXvO0r8-aHPVLGXA-6fFveI0Zhn-Rf-Tfpfj1Xa3tiBaBIgb5XRqySfiG7buoOfexxNqUEcz3VdfqOVHglMB67Ab-Rpxj1BOd6MfciQOO0k8ol46dQA_uB9qu9nWN-N60Up_kncxxnBHO7Mw4GZB3sspGZjtXhqhv3XomngBG_HAeF-z19kF_ca7p6KnG9m80k8a5_6SoMT13upjj0pdfWtifewzvsKFikaTP6eEqpA3rSulw8uMS5-uqET056hW0KrhhUYUeczLz9Xm7qZnbc1TaC8kdl2t1eczK5av8VJb2hd8uOKRxxk0ovxNNy_-N8lu2MXJ_uVcmX5NkiazYIEo3xl34mpxwT7g_j-07A6lspz-XiJtT0O9WZFO424IhVUSQs8eE0lGf-CC9E-Ajj46qEB7uaOhbp3cvpZ8kXSo4px-JygIXulYjWUJNg5vicy85Gz8uJHUiKeM45f0mfcN2rlttBpYSHzrY_I5N_KgDOqb5FEyOrbYgqsVyZhObE1hGXq=w1280-h720-no

• Tomatoman

Tomatoman

Fulltime prutser

MEN-O schreef op zondag 11 juni 2017 @ 13:51:
Ja hoor, heb ook een keer m'n auto gewassen ; daarna even "droog rijden" op de snelweg... :( :(
[afbeelding]
Dit plaatje laadt niet. De url van het plaatje ziet er ook nogal lang uit.

• Saus
  • Niet online
Eerder deed het plaatje het wel, het was de gril van een Volvo vol met vliegen.

• Joopieboy
  • Registratie: Mei 2006
  • Laatst online: 29-12-2020

Joopieboy

No smoke, no poke

Topicstarter
Tomatoman schreef op zaterdag 10 juni 2017 @ 18:11:
[...]

Het blijkt dus inderdaad een D1S fitting te zijn. Op amazon.de heb ik twee stuks Osram Xenarc Night Breaker Unlimited gekocht. Toen ik de xenonlampen van mijn eigen auto moest vervangen, heb ik uitgezocht dat de kleurtemperatuur van die lampen 4350 K is. Bij de vervanging bleken de originele lampen in de Volvo Osram Xenarc te zijn, met een kleurtemperatuur van 4150 K. Oud (rechts) en nieuw (links) naast elkaar:

[afbeelding]

De reden dat ik de lampen vervang is dat de lichtopbrengst inmiddels nogal matig is. Bij nadere inspectie bleek dat de linker koplamp hard op weg was om ermee op te houden, het verbaasde me dat hij het nog deed toen ik dit zag:

[afbeelding]

Het vervangen bleek supereenvoudig, dat heeft Volvo bij de V70 echt goed voor elkaar _/-\o_. Wat een verschil met de vorige generatie V70, daar had je behoorlijk wat gynaecologische vaardigheden nodig om het xenonlampje te vervangen! Zoals in het filmpje te zien is:
  1. De 2 metalen pennen uit de bovenkant van de koplampunit trekken.
  2. De lampunit naar voren uit de auto trekken.
  3. De kabel bij de connector loshalen van de lampunit. Ik had er een schroevendraaier voor nodig om hem los te wrikken.
  4. De lampunit op een werkbank of tafel of iets dergelijks leggen.
  5. De metalen spanbeugel aan de achterkant opzij trekken.
  6. De zwarte afdekkap van de lampen afhalen. Je kunt nu bij de lamp.
  7. De kabel naar onderen uit de lamp trekken.
  8. De beugel die de lamp op zijn plaats houdt loshaken. Je kunt nu de lamp verwijderen.
  9. Om de zwarte ring aan de voorkant van de lamp, tussen het blikken doosje en het glazen gedeelte, zit een metalen veerring. Als je de lamp uit de behuizing haalt kan die achterblijven, maar het is ook mogelijk dat je hem mee naar buiten trekt. Let erop dat je hem dan overzet naar de nieuwe lamp.
  10. De nieuwe lamp plaatsen en alle voorgaande stappen in omgekeerde volgorde doorlopen.
Bij elkaar was dat een klusje dat minder dan een kwartier kostte, inclusief alles uitvogelen. De tweede lamp zal zeker sneller gaan. Hier het tussentijdse resultaat met aan de linkerkant van de auto (rechts op de foto) de nieuwe lamp. Rechts doe ik morgen, want ik wil vanavond in het donker graag het verschil zien.

[afbeelding]

[afbeelding]

Opvallend is dat de oude lamp op de foto's inmiddels een beetje blauwig licht lijkt te geven, wat duidt op een kleurtemperatuur die rond 5000 K of zelfs daarboven ligt, veel hoger dan de 4150 K die een nieuwe Osram Xenarc lamp geeft. Ik gok dat dat het gevolg is van veroudering van de lamp.
Mooie klus idd, veel mensen vergeten dat of doen dat niet. :) Bij het vorige type kon je trouwens heel de voorbumper en de beplating rondom en onderlangs gaan verwijderen wilde je erbij komen. Ik kon bij mijn V40 na wat ervaring in 2 uur een lampje wisselen en alles terugbouwen. :P

Het leven is te kort om geduld te hebben!

Pagina: 1 ... 54 ... 140 Laatste