Bart-Willem schreef op donderdag 10 september 2015 @ 17:36:
[...]
Probleem is dat de distributieriem en nokkenassen van de latere whiteblocks (vanaf 1999) anders zijn dan de voorgaande whiteblocks, o.a. dat je dus echt een specifiek Volvo-tooltje (of imitatie ervan) nodig hebt om de distributieriem goed te kunnen vervangen.
Mag je raden waarom dat bij mijn V70N echt compleet misgelopen is: juist ja... Een garage die beweerde dat dat tooltje niet nodig was "omdat het toch hetzelfde is als bij 850's". Gevolg: distributieriem stond 1 tandje verkeerd, kleppen krom (en een giga compressieverlies), auto is inmiddels gesloopt wegen die motorschade.

En met de garantie waren ze op vakantie, te zot voor woorden. Dan had ik het net zo goed zelf kunnen verprutsen.

Dit is eigenlijk t enige wat je eventueel nodig hebt. Maar die gebruik je bij alle dubbele nokkenassers
Zelf gebruik ik een universele om dat ik ook andere merken doe voor vrienden.
Die plaats ik als ik de krukas terug heb gedraaid tot alle 3 markeerpunten gelijk staan. Dan markeer ik de oude riem en daarna de nieuwe. Soms wil een riem verspringen bij het spannen.
Enige ruzie wat je kunt tegen komen is het demonteren van het wiel voor de multiriem/vsnaar (met mn dewalt klopschroefmachine met 18v 3000mah heb ik hier nog geen problemen mee gehad) en demonteren van de spanner. Zorg voor de juiste torx maat, is een dikke knoeperd.
Verder zie ik technisch geen verschil met voorgaande modellen. Ja sommige onderdelen zien er wat anders uit en de spanner is wat anders, maar technisch met de- en monteren geen verschil.
Het kan ook prima zonder hulpstuk
YouTube: How To install Replace Engine Timing Belt Volvo L5 2.4L
S60 idem
YouTube: Volvo Timing Belt Replacement (S60 Timing, Serpentine, Tensioner & Rollers) FCP Euro
Controleer even je werk door nog een rondje aan de krukas te geven, kan zoveel gedonder besparen.
Hoop niet dat je bij een dealer bent geweest, die zou zich anders geen dealer mogen noemen. Wat een prutserij
Wat ik ook vaak tegen kom, helemaal gaar gedraaide loopwielen van de spanner. Tjah die is dan bij voorgaande vervangingen van de riem niet vervangen. En waterpompen lopen ook veel sneller gaar dan de riem of loopwiel. Mee vervangen voor die 3 tientjes. Heb je ook meteen weer vers sap in je koelsysteem.
En deze opsomming van type auto's kom ik tegen in de service manual voor als de motor helemaal gedemonteerd gaat worden en je bepaalde tools dient te gebruiken.
700、800、850、900、960、C70 CONV、C70 COUPE、S40 (-04)、S40 (04-)、S60、S70、S80、S90、V40、V50、V70(-00)、V70(00-)、V70XC (-00)、V70 XC (01-) / XC70、V90、XC90
En die opsomming begint met de 7 serie.