Ik post 'm altijd op Autoscout, Speurders, Marktplaats (kost een tientje maar de moeite waard) en Autotrader (7,75 voor 2 weken) maar ook de twee grote Volvo forums (volvo-forum en v70/s60/s80 forum).
Geef anders even de link naar je huidige advertentie, wellicht kan ik je wat tips geven om hem aantrekkelijker te maken?
Algemeen Volvo talk:
Ik heb voor 25 euro de twee beste auto-aankopen ooit gedaan! Ik merkte dat mijn S60 moeite had met schakelen (automaat) en het voelde alsof de power-afgifte volledig random was. Soms trok hij heerlijk, soms voelde het alsof ik met aanhanger reed. Het beruchte CEL brandde maar ik kon enkel achterhalen dat er een katalysator error-code naar voren kwam en hij kwam ook fluitend door de APK, dus de lambda's deden hun werk blijkbaar nog. Heb het een jaar zo gelaten, tot 2 weken geleden dus.
Aangeschaft: 15 euro OBDII Bluetooth module en een flesje MAF-sensor reiniger (via oliehandel.nl). De OBDII reader gebruik ik i.c.m. mijn Android HeadUnit en de Torque app om alle relevante data uit te lezen en het viel mij op dat:
- Lambda 2 (achterste) danst netjes tussen 0,1 en 0,8v maar Lambda 1 blijft stug op 0,5 hangen, met heeel af en toe een dipje of een piekje van +/- 0,2v.
- MAF druk schommelde extreem sterk
Spul binnen, motorkap open, twee schroefjes losdraaien en je hebt de MAF in handen. Dan de MAF reiniger in de MAF spuiten, laten uitlekken, dit 3x herhalen. Sensor laten drogen, terugschroeven en een rondje proefrijden. Man, wat een verschil, dag en nacht.
De CEL blijft terugkomen dus ik vermoed dat ik Lambda 1 moet gaan vervangen, maar een schone MAF zorgt voor een zó veel prettiger rijdende auto, echt niet normaal. Die sensor blijft dus heel lang doorgaan zonder foutmelding maar wordt wel gestaag minder efficiënt door vervuiling. Dit heeft op vrijwel alle aspecten van de motor invloed, dus reinigen cq. vervangen is vrijwel altijd aan te raden.
Dus, heb jij een Volvo van +/- 6 jaar of ouder, en dan met name de 5-cilinders van 2000-2009, koop een busje, maak je MAF schoon en sta versteld. En baat het niet? Dan schaadt dat tientje ook niet, maar verleng je de levensduur van je paar honderd euro (!!) kostende MAF aanzienlijk.