Naarmate ik wat meer kilometers heb afgelegd met de V40 CC D3 (9000km ondertussen) en ik de "envelop" van de auto goed begin aan te voelen, merk ik toch steeds vaker dat hij toch flink last heeft van "torque steer" onder bepaalde omstandigheden. Vooral als je in z'n 3 flink accelereert in een bocht (vlot invoegen op een snelweg) moet je het stuur goed vasthouden als je de voet van het gas haalt om naar 4 te schakelen!

De torque steer bouwt namelijk natuurlijk geleidelijk op maar op het moment dat je op wil schakelen valt die natuurlijk opeens weg en dat kan best verrassend zijn...
De fijnst klinkende versnelling is trouwens de 4. Heerlijke turbo-gier als je in z'n 4 optrekt van 80 naar 120 bijvoorbeeld.
Qua gemiddeld gebruik zit ik nu volgens de boordcomputer op 5,7:100. Dat is wel slechter dan ik had verwacht, maar ja, ik moet zeggen dat ik de 150 paardjes regelmatig even flink laat trappelen.

Qua actieradius moet ik zo rond de 800km tanken, maar dat zal denk ik in de zomer, als ik de standverwarming niet nodig heb, wel naar boven de 900km gaan. Als de tank te leeg is doet de standverwarming het namelijk niet dus ik sta nu eigenlijk altijd aan de pomp als de overgebleven actieradius zo'n 200km is.
De respons op het gas vind ik trouwens ook heel prettig. Met het dashboard op Performance mode (zodat je de Power meter hebt) zie je duidelijk wat hij eigenlijk doet: in een lagere versnelling geeft hij duidelijk meer gas dan hoe ver je het pedaal eigenlijk intrapt. Het lijkt erop dat het gaspedaal niet aangeeft hoeveel gas je wil geven, maar hoeveel power output je wil hebben. Dus als je bij 100km/h in z'n 4, 5 of 6 het zelfde beetje gas geeft, krijg je ongeveer de zelfde acceleratie. Het gevolg hiervan is dat de auto heel soepel aanvoelt, want in een (te) hoge versnelling krijg je toch een goede respons als je een beetje meer gas geeft.
Laatst ook voor het eerst de ruitenwisservloeistof bijgevuld - dat gaat bij de V40 een stuk makkelijker dan bij de C30! Bij de C30 zat de vulopening op een onhandige plek (links achter in de hoek bij het scharnier van de motorkap) en was het een kleine opening die meteen een bocht had waardoor het vrijwel onmogelijk was om zonder knoeien dat reservoir bij te vullen. Bij de V40 zit het reservoir links voor, met een trechtervormige tuit en een buis die recht naar beneden gaat... Veeeeeel praktischer.
Het is alleen een echte hetze als het uit Hetzerath komt, anders is het gewoon sprankelende ophef.