Het grote Volvo topic - Deel 8 Vorige deel Overzicht

Pagina: 1 ... 43 ... 139 Laatste
Acties:

Onderwerpen

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• sugarlee89
  • Registratie: November 2016
  • Niet online
Tankiej schreef op donderdag 22 december 2016 @ 10:12:
[...]

Geen last van. Wel zit er een zichtbare afdruk van m'n hak in de mat na bijna 90k km, maar verder niets :)
Maken ze niet meer de vloermatten die helemaal in de bodem vallen en een verharde onderkant van soort hard schuimrubber hebben zodat ze niet kunnen krullen. En dan vastklikken door 2 ogen. Onze V70n, S80 die ik had en de 960 hadden dit. Alle auto's nooit voor elkaar gekregen om een hoek krullend te krijgen.

Anders set rubbermatten kopen

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• HerZon
  • Registratie: Mei 2009
  • Niet online
Vraagje aan de Volvo rijders met de Thor koplampen.
Ik heb het idee dat de auto met de lichtbundel speelt, hiermee bedoel ik dat op de snelweg het lichtbeeld verder naar voren is gericht dan bv bij een lagere snelheid. Het lijkt wel of dan (bij lage snelheid) de bundel breder en korter is.
Hebben jullie die ervaring ook?

[ Voor 3% gewijzigd door HerZon op 27-12-2016 22:36 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• PdeBie
  • Registratie: Juni 2004
  • Laatst online: 15:01
HerZon schreef op dinsdag 27 december 2016 @ 22:33:
Ik heb het idee dat de auto met de lichtbundel speelt, hiermee bedoel ik dat op de snelweg het lichtbeeld verder naar voren is gericht dan bv bij een lagere snelheid. Het lijkt wel of dan (bij lage snelheid) de bundel breder en korter is.
Het is mij nog niet opgevallen. Ik zal morgenochtend eens kijken. Vertrek vrij vroeg naar werk, dus het is nog donker genoeg om het te kunnen zien.

Ik heb echter geen adaptive high beam geval dinges verlichting, dus misschien dat we daar een verschil hebben, wat enige "test resultaten" kan beïnvloeden ;)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Joostk
  • Registratie: Oktober 2007
  • Laatst online: 13-06 22:30

Joostk

Barkrukprofeet

Misschien dat de auto zo'n self sensing systeem heeft en merkt dat je op de snelweg rijdt dus een soort van grootlicht voert?
Zijn wel andere fabrikanten die zoiets hebben, dacht Mercedes en Opel zoiets hebben.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Mx. Alba
  • Registratie: Augustus 2001
  • Laatst online: 11:17

Mx. Alba

hen/die/zij

Moet ik ook eens op gaan letten dan. De verlichting van die LEDs is trouwens wel super, groot licht is zowat nutteloos geworden.

Het is alleen een echte hetze als het uit Hetzerath komt, anders is het gewoon sprankelende ophef.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• PdeBie
Ik heb vanochtend gekeken, maar kon het vanwege de mist niet goed beoordelen. Ik zag vooralsnog geen verschil. Vanavond nog maar eens bekijken.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• HerZon
  • Registratie: Mei 2009
  • Niet online
Ik heb ook geen AHB-systeem erop zitten.
Al een tijdje heb ik dat idee dat de instellingen veranderen tijdens het rijden. Gisteravond heb ik er bewust op zitten letten en op de snelweg (nog zo een waar gelukkig geen wegverlichting staat) zag ik geen duidelijke aftekening van het lichtpatroon, deze zag ik wel toen ik op de afrit vaart minderde. Maar ergens kan het ook een verbeelding zijn, daarom stelde ik hier de vraag.

Ik gebruik het grootlicht toch met 'grote' regelmaat. Ergens zit het nog in mijn brein geprogrammeerd om dat te doen zodra er geen tegenligger is, ergens maakt het toch nog het verschil met net iets verder zien. Maar ik ben het wel met Albantar eens, het is een complete vooruitgang. Pas reed ik nog een stukje met een auto met 'normale' halogeenverlichting en toen had ik het idee dat de koplampen erg vuil waren en hij op parkeerverlichting stond. Beide bleken niet zo te zijn, maar daardoor kom je er wel achter hoe goed de LED-verlichting is.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• PdeBie
HerZon schreef op woensdag 28 december 2016 @ 09:59:
..., maar daardoor kom je er wel achter hoe goed de LED-verlichting is.
Ja dat zeker! Ik vind het echt heerlijke verlichting. Vind het ook veel rustiger kijken dan de xenon verlichting die ik in mijn vorige auto had.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Reinier
  • Registratie: Februari 2000
  • Laatst online: 16:47

Reinier

\o/

Ik kan het niet vinden in de handleiding. Mijn Ford Mondeo heeft het sowieso wel (lage, brede bundel bij lage snelheden, langere bundel bij hogere snelheden, ander lichtbeeld bij regen/mist, automatisch grootlicht indien geen tegenliggers, etc.). Kan me voorstellen dat Volvo zoiets ook heeft, maar waarom ze dat dan niet beschrijven is vreemd.
Of kan het zijn dat je Active High Beam bedoelt?

Acties:
  • +4 Henk 'm!

• fredkroket
  • Registratie: Januari 2001
  • Niet online
Vorige week nog even een paar standaard foto's gemaakt van de nieuwe V40.

V40 2016 MY17 Voorkant

V40 2016 MY17 Achterkant

V40 2016 MY17 Interieur

Inmiddels een paar dagen ervaring ermee en ben heel erg blij met de D3 en de GearTronic. Tegenvaller vind ik de DAB+ optie; is toch een vrij kostbare optie en de ontvangst valt me tegen. Af en toe is het ineens stil (geen bereik) en af en toe hoor je wat geluiden alsof de stream wat bitjes mist. Verder luister ik veel BNR en daarvan lijkt de FM van betere kwaliteit dan de DAB+ stream.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Tylen
  • Registratie: September 2000
  • Nu online

Tylen

Dutch ProClass 1000 #56 ⭐⭐⭐⭐⭐

Ik had ook DAB in de Audi en die schakelde automatisch (flawless) over naar fm als hij geen dab signaal meer had. Maar dab had beter bereik dan fm dus dat gebeurde heel sporadish.

“Choose a job you love, and you will never have to work a day in your life.”

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Rob-T6
  • Registratie: Januari 2011
  • Laatst online: 10:50
fredkroket schreef op woensdag 28 december 2016 @ 16:19:

[afbeelding]

[afbeelding]

[afbeelding]

Inmiddels een paar dagen ervaring ermee en ben heel erg blij met de D3 en de GearTronic. Tegenvaller vind ik de DAB+ optie; is toch een vrij kostbare optie en de ontvangst valt me tegen. Af en toe is het ineens stil (geen bereik) en af en toe hoor je wat geluiden alsof de stream wat bitjes mist. Verder luister ik veel BNR en daarvan lijkt de FM van g kwaliteit dan de DAB+ stgream.
+1 voor de bekleding

heb ik er ook in zitten, maar zie je erg weinig ;)

Vind het wel fris staan.

De DAB+ werkt naar mijn idee heel behoorlijk. Weinig tot geen verlies van de verbinding.
Doordat het digitaal is, is het inderdaad wel of gen ontvangst, en niet zoals cm mindere kwaliteit.....

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• PdeBie

[afbeelding]

[afbeelding]

[afbeelding]

Inmiddels een paar dagen ervaring ermee en ben heel erg blij met de D3 en de GearTronic. Tegenvaller vind ik de DAB+ optie; is toch een vrij kostbare optie en de ontvangst valt me tegen. Af en toe is het ineens stil (geen bereik) en af en toe hoor je wat geluiden alsof de stream wat bitjes mist. Verder luister ik veel BNR en daarvan lijkt de FM van betere kwaliteit dan de DAB+ stream.
Mooi kleurtje! Heb ik ook ;)

• tupolev141
  • Registratie: Juni 2001
  • Laatst online: 10-07-2023

tupolev141

Vlaams rund

De standkachel van mijn XC60 is stuk. Produceerde enorme rookwolken en is nu door de dealer voorlopig losgekoppeld/uitgeschakeld. Nu heb ik daar al 5 jaar veel plezier van, maar de geschatte kosten (900 voor onderdelen + veel werkuren of 1400 voor een nieuwe + wat minder werkuren) zijn waanzinnig. Dat moet toch goedkoper kunnen? Misschien moet ik eens in Duitsland gaan vragen, daar rijden veel meer Volvo's rond met standkachels.

* Insert streetcred enhancing system specs and other toys here *

• fredkroket
  • Niet online
Tylen schreef op woensdag 28 december 2016 @ 19:27:
Ik had ook DAB in de Audi en die schakelde automatisch (flawless) over naar fm als hij geen dab signaal meer had. Maar dab had beter bereik dan fm dus dat gebeurde heel sporadish.
Ik heb het gewoon al net even te vaak gehoord. Op bepaalde stukken weet ik dat er minder (GSM\FM\DAB) ontvangst is. Maar bij FM is het een kraakje, bij DAB+ een stilte :). En helaas, ik moet dan zelf overschakelen naar FM.
tupolev141 schreef op donderdag 29 december 2016 @ 00:36:
De standkachel van mijn XC60 is stuk. Produceerde enorme rookwolken en is nu door de dealer voorlopig losgekoppeld/uitgeschakeld. Nu heb ik daar al 5 jaar veel plezier van, maar de geschatte kosten (900 voor onderdelen + veel werkuren of 1400 voor een nieuwe + wat minder werkuren) zijn waanzinnig. Dat moet toch goedkoper kunnen? Misschien moet ik eens in Duitsland gaan vragen, daar rijden veel meer Volvo's rond met standkachels.
Ook als losse optie is een parkeerverwarming al vrij prijzig. Ben bang dat het je alsnog een aardige duit gaat kosten... En als het dan toch al duur is, dan zou ik voor de nieuwe gaan.

445033

Bigs schreef op vrijdag 23 december 2016 @ 15:36:
[...]

Ik heb de originele door de dealer laten monteren (komt inderdaad zaagwerk bij kijken) en die zitten er na een jaar nog steeds op. Voegt absoluut wat toe aan het uiterlijk van de auto, zeker met die dubbele uitlaten. Het vormt ook echt een geheel met de uitlaat; je ziet geen schroeven zitten en je kijkt ook nier tussen het sierstuk en de uitlaatpijp door zoals bij sommige aftermarket oplossingen.
Nu beweert de dealer dat er niet gezaagd wordt en dat deze gewoon over de oude pijp heen gaat? Hoe zit het nu want net wat je zegt wil ik dat laatste niet.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• LuPo
  • Registratie: Maart 2004
  • Laatst online: 16:29
Iemand het plastic kapje van de achterruitwisser van V40 (wat over het draaimechanisme zit) weleens verloren in de wasstraat? Ik had dat laatst. Onderdeel moest besteld worden bij de Volvo dealer want dat hadden ze niet op voorraad.

Laatst ook nog een ander dingetje. Na een lange rit van +200km zette ik de motor af en toen ik uitstapte bleef de ventilator (oid) onder de motorkap heel hard blazen. Leek me niet de bedoeling dus toen heb ik de motor opnieuw gestart en weer uitgezet. Toen hield het op. Overigens laatste stuk rustig gereden zoals voorgeschreven in handleiding, dus niet vanaf snelweg 130km/u gelijk uitgezet ofzo. Eenmalig foutje?

4620 Wp PV ZZO 52° | VW Golf Variant 1.5 TSI '19

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Tylen
  • Nu online

Tylen

Dat hoort. Heeft elke auto. Gebeurd niet altijd, vaak als hij lekker heet is geweest.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• LuPo
Tylen schreef op vrijdag 30 december 2016 @ 11:59:
Dat hoort. Heeft elke auto. Gebeurd niet altijd, vaak als hij lekker heet is geweest.
Oké. En had ik hem eigenlijk zijn gang moeten laten gaan? Ik lees op internet dat het roetfilter dan geregenereerd wordt. Ik was bang dat hij de accu leeg zou trekken, vandaar opnieuw aan- en uitgezet.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Aight!
  • Registratie: Juli 2004
  • Laatst online: 15-06 23:10

Aight!

'A toy robot...'

Tylen schreef op vrijdag 30 december 2016 @ 11:59:
Heb dat inderdaad vaak in de zomer. Dan begint dat de ding te loeien na het rijden, om de koelvloeistof/motortemperatuur weer op een normaal niveau te brengen toch?

[ Voor 12% gewijzigd door Aight! op 30-12-2016 12:17 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Reinier

Reinier

\o/

LuPo schreef op vrijdag 30 december 2016 @ 12:11:
[...]

Oké. En had ik hem eigenlijk zijn gang moeten laten gaan? Ik lees op internet dat het roetfilter dan geregenereerd wordt.
Dat lijkt me niet, daar moet de motor voor draaien.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• sugarlee89
  • Niet online
LuPo schreef op vrijdag 30 december 2016 @ 11:51:
Iemand het plastic kapje van de achterruitwisser van V40 (wat over het draaimechanisme zit) weleens verloren in de wasstraat? Ik had dat laatst. Onderdeel moest besteld worden bij de Volvo dealer want dat hadden ze niet op voorraad.

Laatst ook nog een ander dingetje. Na een lange rit van +200km zette ik de motor af en toen ik uitstapte bleef de ventilator (oid) onder de motorkap heel hard blazen. Leek me niet de bedoeling dus toen heb ik de motor opnieuw gestart en weer uitgezet. Toen hield het op. Overigens laatste stuk rustig gereden zoals voorgeschreven in handleiding, dus niet vanaf snelweg 130km/u gelijk uitgezet ofzo. Eenmalig foutje?
Is normaal. Temperatuur stijgt in systeem bij uitzetten. Fan schakelt in en als koelwater temperatuur weer onder bepaald bereik komt schakelt de fan uit.

Daarom was vroeger de regel ook auto even stationair laten draaien na aankomst op locatie. Omdat oudere auto's een viscokoppeling hebben met mechanische fan die direct door de motor wordt aangestuurd en dus niet na kan blazen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• sugarlee89
  • Niet online
LuPo schreef op vrijdag 30 december 2016 @ 12:11:
[...]

Oké. En had ik hem eigenlijk zijn gang moeten laten gaan? Ik lees op internet dat het roetfilter dan geregenereerd wordt. Ik was bang dat hij de accu leeg zou trekken, vandaar opnieuw aan- en uitgezet.
Doordat je de auto weer start creeer je de oude oplossing door even stationair te draaien. Koelt vloeistof weer af en schakelt de fan niet meer in daarna.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• sugarlee89
  • Niet online

[afbeelding]

[afbeelding]

[afbeelding]

Dat is dan denk ik aan de antenne te wijten. Heb sinds paar weken ook dab in mijn 26 jaar oude bak en actieve 12v dab/fm antenne op t dak. Sta versteld van t goeie bereik. Las zoveel horror stories op t internet.

Denk dat er een ruit antenne op zit, die zijn niet echt om over naar huis te schrijven. Zie je aan spiraal in ruit ergens in de randen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• BeefHazard
  • Registratie: Augustus 2010
  • Laatst online: 16-06 13:50
Is mij in de XC90 T8 nog niet opgevallen. Wel dat de bundel meedrait in een bocht, in plaats van mistlichten die aangaan. Dat is in de mist heel goed te zien.

R6 | 24-70 F2.8 DG OS HSM Art | 18-35 F1.8 DC HSM Art | EF 70-200 F4L IS USM | EF 50mm f/1.8 | Zenbook 14 OLED | T14G4 OLED

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• auto660
  • Registratie: November 2010
  • Laatst online: 01:27

auto660

1991 240 GL Brick

_Apache_ schreef op zaterdag 24 december 2016 @ 17:46:
Oude S40 verkocht, nieuwe is vanmiddag mee naar huis gegaan. Super blij mee.

Volvo S40 Phase II uit 2002. Net over de 80k km (!!) heen.

Cruise control, navigatie, stoelverwarming, winterbanden, lijkt wel of deze alle opties heeft. _/-\o_ O+

https://drive.google.com/file/d/0B3kAKTG3Xmw8YXphRlRVd05RY2M/view?usp=sharing
Dat is eigenlijk de perfecte uitvoering met de perfecte kleur. Ik ben net 18 geworden en mag nu lekker zelf in mijn S40 rijden :9 En dan blijft het met die automaat toch oppassen dat hij in de stad niet stiekem naar de 60 loopt, want aan het omgevingsgeluid hoor je het ook niet...

Gaming~ |Ryzen 5 5500, Asrock B450M PRO4, 16GB 2666@3600MHz DDR4, GTX1650 Super 4GB, 1TB + 256GB SSD, 250W Apevia PSU| Workstation~ |Q9550, 8GB CL4 DDR2, P5B Premium, GTX950, 512GB SSD + 1TB HDD, 550W PSU

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• _Apache_
  • Registratie: Juni 2007

_Apache_

For life.

auto660 schreef op zondag 1 januari 2017 @ 20:09:
[...]

Dat is eigenlijk de perfecte uitvoering met de perfecte kleur. Ik ben net 18 geworden en mag nu lekker zelf in mijn S40 rijden :9 En dan blijft het met die automaat toch oppassen dat hij in de stad niet stiekem naar de 60 loopt, want aan het omgevingsgeluid hoor je het ook niet...
Ja, het is echt een hele fijne auto. Nu had ik dat opzich al in die oude(re) S40. Hij was mechanische gewoon in goede conditie, en die stoelen zitten zo lekker. Dat het gewoon een compliment is als je soepel kan rijden.

Toen ik van het weekend de voorbanden van dichtbij bekeen viel he mij op dat ht profiel bijna helemaal weg was. Vorige eigenaar heeft veeeelste lang met zachte banden gereden, zijkant was helemaal plat. :X

Kortom, de velgen van de voorkant breng ik van de week even weg voor fris zomerrubber. Ook weer geregeld.

Zero SR/S 17.3kWh / 2700WP PV / HRSolar zonneboiler

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Bigs
  • Registratie: Mei 2000
  • Niet online
445033 schreef op donderdag 29 december 2016 @ 12:16:
[...]

Nu beweert de dealer dat er niet gezaagd wordt en dat deze gewoon over de oude pijp heen gaat? Hoe zit het nu want net wat je zegt wil ik dat laatste niet.
Dan leveren ze misschien niet de originele Volvo accesoire? Zie:

http://accessories.volvoc.../Document/VCC-491672/2011
Wordt buitenop bestaande pijpen gemonteerd, die eerst ca. 100 mm worden ingekort

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• TweakTweet
  • Registratie: November 2015
  • Laatst online: 22-04 17:15
LuPo schreef op vrijdag 30 december 2016 @ 11:51:

Heb dit aantal maanden geleden ook voor het eerst gehad, tijdens de rit was de auto al onrustig en vrij pittig bij weinig gas. Later nog nagevraagd, het is eigenlijk een beveiliging om het roetfilter niet kapot te laten gaan. Tijdens het rijden gaat hij al reinigen (blazen) en als hij dit niet kan afmaken blijft het nog even doorgaan. Heb het daarna nog een keer gehad; even bij de auto gebleven en na max. 1 min. Ging het vanzelf uit.

Kortom; het is eigenlijk maar goed dat hij het doet, voorkomt hoge kosten.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• LuPo
TweakTweet schreef op maandag 2 januari 2017 @ 21:50:
[...]

Heb dit aantal maanden geleden ook voor het eerst gehad, tijdens de rit was de auto al onrustig en vrij pittig bij weinig gas. Later nog nagevraagd, het is eigenlijk een beveiliging om het roetfilter niet kapot te laten gaan. Tijdens het rijden gaat hij al reinigen (blazen) en als hij dit niet kan afmaken blijft het nog even doorgaan. Heb het daarna nog een keer gehad; even bij de auto gebleven en na max. 1 min. Ging het vanzelf uit.

Ik bleef bij de auto en hij bleef maar blazen. Denk wel minuut of 2 à 3. Toen toch maar zelf opnieuw gestart en uitgezet omdat ik niet bij een auto met een lege accu wilde terugkeren. ;)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Pat911
  • Registratie: April 2013
  • Laatst online: 16:14
Chevy454 schreef op woensdag 4 mei 2016 @ 10:57:
[...]

Echt waar? Meen je dit? |:(

Ik heb automaten ontwikkeld en daar moet je gewoon aan de verversingsintervallen van de fabrikant van de bak houden (wat niet hetzelfde is als wat de constructeur zegt), Anders loop je het risico van pitting van de tandwielen wat weer tot kleine metaalschilfers leid. Deze schilfers worden gemalen door de tandwielen en worden zo klein dat deze in het hydraulische regelblok komen waarbij deze abrasief gaan werken.

Eens het daar zit.. :w

[...]

Daar zijn ze bang voor verstoppingen doordat de olie zo oud is dat er gekoekte olie kan losweken. En als je een kanaal verstopping hebt dan ben je verder van huis.

Een goede onderhoudshistorie is belangrijk bij een automaat.

[...]

Met die stand zou ik het ook niet doen. De kans dat je het erger maakt is veel groter dan het mogelijk voordeel.
Even gezocht op het flushen van een automaat op dit forum. Een vriend van me heeft dit laten doen bij zijn C70 (uit ca 2004) en hij meldde dat de bak veel beter rijdt. Af en toe hield zijn auto wat in, of schakelde moeilijk door.

Ik heb een V70 uit 2010, met inmiddels bijna 240k op de teller.Af en toe hoor ik de bak schakelen (een licht kggg geluid, alsof je 2 stenen kort over elkaar schuift).

Ik kwam op het Volvo V70 een goede ervaring met complete beschrijving tegen, erg interessant leesvoer: http://volvov70forum.com/topic.php?t=2204

Ik ben benieuwd of mensen hier goede ervaringen hebben met bedrijven (liefst midden NL), en of ze überhaupt ervaring hebben met het laten flushen van een auto).

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• jadjong
  • Registratie: Juli 2001
  • Laatst online: 13:04
De meeste automaten zijn zelflerend en passen op die manier hun schakelgedraag aan op de bestuurder. Na een flush krijgt de software en daarbij het geheugen een reset waardoor de automaat weer opnieuw kan beginnen. Ik heb bij dezelfde kilometerstand een bak laten flushen en kan niet zeggen of het 'beter' schakelen komt door de nieuwe olie of simpelweg door een reset van de software.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

445033

Bigs schreef op maandag 2 januari 2017 @ 19:36:
[...]

[...]
Dat had ik ook gezien. Heb maar weer een mail naar de dealer gestuurd. Pfffff, wat een gelazer voor 2 pijpjes. 8)7

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Chevy454
  • Niet online
TweakTweet schreef op maandag 2 januari 2017 @ 21:50:

Het is niet om de roetfilter kapot te laten gaan. Het is ervoor om te zorgen dat de wagen niet af fakkelt.
Tijdens regeneratie wordt de DOC ingang 450C en de uitgang soms wel 680C (meestal 625C). En deze koelt niet zomaar af in tegenstelling tot de turbo. Een DOC die kneitervol zit kan bij gas los boven de 800C gaan, begint zijn eigen kool als brandstof te gebruiken en dan is het wachten tot de wagen afbrandt :9 (normaal komt men nooit zover, de turbo begint dan al lang te mekkeren omdat deze niet kan spoolen)

[ Voor 4% gewijzigd door Chevy454 op 03-01-2017 15:17 . Reden: Temperaturen gecorrigeerd ]

Wanneer iedereen zijn hoofd verliest en jij houdt het hoofd koel dan heb jij het probleem niet begrepen. You think I'm expensive, try hiring an amateur.

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• sugarlee89
  • Niet online
Afbeeldingslocatie: http://www2.pic-upload.de/img/32414700/WP_20170102_17_28_20_Pro.jpg

Mijn 740 turbo na een wasbeurt (koplampwissers zijn tijdelijk afwezig omdat ze gespoten moeten worden ivm roest)

[ Voor 176% gewijzigd door sugarlee89 op 03-01-2017 19:24 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Mx. Alba

Mx. Alba

hen/die/zij

Er was laatst discussie over de LED verlichting (hamertjes). Ik heb laatst op een onverlichte snelweg eens goed opgelet en het is inderdaad net alsof je groot licht aan hebt - zonder groot licht aan te hebben. Zelfs tot 800m voor je lichten de kaasplankjes op, en wegwijzerborden zijn vanaf 500m leesbaar. Op ongeveer 100m afstand zijn de kaasplankjes het felst verlicht - ze zijn dan haast verblindend. :D Ook de wegbelijning licht zo'n 300m voor je op. Groot licht aandoen voegt eigenlijk alleen links zichtbaarheid toe, rechts verandert er nouwelijks wat.

Het is alleen een echte hetze als het uit Hetzerath komt, anders is het gewoon sprankelende ophef.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Arjan
  • Niet online

Arjan

copyright is wrong

De v40 met hamertjes die ik tot nog toe achter mij gehad heb leken inderdaad met groot licht te rijden...

Bij een xc90 achter mij nog geen last van gehad

oprecht vertrouwen wordt nooit geschaad

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• fredkroket
  • Niet online
Ik heb ook al een aantal mensen gehad die seinen nadat ik ze in heb gehaald in het donker. Waarschijnlijk willen ze daarmee laten weten nog nooit zo'n mooie V40 te hebben gezien :).

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Tylen
  • Nu online

Tylen

Dan staan ze iets te hoog afgesteld.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Mx. Alba

Mx. Alba

hen/die/zij

Yeah sure. Full LED volledig automatische softwaregestuurde verlichting die te hoog afgesteld staat... Zelfs als dat zo is kan je er zelf niets aan tweaken.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Aight!

Aight!

'A toy robot...'

Pat911 schreef op dinsdag 3 januari 2017 @ 11:19:
[...]

Even gezocht op het flushen van een automaat op dit forum. Een vriend van me heeft dit laten doen bij zijn C70 (uit ca 2004) en hij meldde dat de bak veel beter rijdt. Af en toe hield zijn auto wat in, of schakelde moeilijk door.

Ik heb een V70 uit 2010, met inmiddels bijna 240k op de teller.Af en toe hoor ik de bak schakelen (een licht kggg geluid, alsof je 2 stenen kort over elkaar schuift).

Ik kwam op het Volvo V70 een goede ervaring met complete beschrijving tegen, erg interessant leesvoer: http://volvov70forum.com/topic.php?t=2204

Ik ben benieuwd of mensen hier goede ervaringen hebben met bedrijven (liefst midden NL), en of ze überhaupt ervaring hebben met het laten flushen van een auto).
Ik heb mijn automaat bij 360.000 km of zo laten flushen (gekocht bij 330.000, was niet bekend of hij al was geflushed). Bij een Volvo meeting in Elst (Volvoservice) de olie was pik zwart, ik had dat hij bij 50 km op CC ging zoeken naar een versnelling, dat is ermee verholpen in ieder geval (maar kan ook door reset automaat computer komen). Er staat nu 450.000 km op, af en toe bokt hij nog steeds van 2 naar 3 of soms met terugschakelen naar 2 (kan ook door koude olie komen, ik weet het niet want na het flushen had hij het nog steeds).

Ik denk voorkomen is altijd beter dan genezen, maar ik heb mijn auto gekocht voor €4000 om nu elk jaar weer €250-300 extra aan onderhoud uit te geven, lijkt mij het beter dat ik dat opzij zet om over een paar jaar een jongere versie te kopen. Gaat over een Volvo V70 D5 uit 2003.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• LuPo
Mx. Alba schreef op dinsdag 3 januari 2017 @ 21:30:
Yeah sure. Full LED volledig automatische softwaregestuurde verlichting die te hoog afgesteld staat... Zelfs als dat zo is kan je er zelf niets aan tweaken.
Geen draaiknopje voor de hoogte van je lichtbundel rechts naast de verlichtingsschakelaar? :+

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Tylen
  • Nu online

Tylen

Mx. Alba schreef op dinsdag 3 januari 2017 @ 21:30:
Niet zo aggresief gelijk. Zeker wel dat dat kan. Ik laat mijn verlichting (audi welliswaar) ook altijd iets hoger zetten dan standaard door de dealer. En dat is ook gewoon automatisch verstellend. Er is altijd een "0" punt en die kan ingesteld worden.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Mx. Alba

Mx. Alba

hen/die/zij

Was niet de bedoeling dat het agressief overkwam. Maar dus zoals ik zei niet iets wat je zelf kunt instellen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• BeefHazard
fredkroket schreef op dinsdag 3 januari 2017 @ 20:08:
Ik heb ook al een aantal mensen gehad die seinen nadat ik ze in heb gehaald in het donker. Waarschijnlijk willen ze daarmee laten weten nog nooit zo'n mooie V40 te hebben gezien :).
Ik had laatst een tegenligger die onwijs wild zat te seinen naar me. Lichthendel stond keurig op auto, het was bewolkt dus de XC90 voerde waarschijnlijk gewoon dimlicht (Waarom kan ik dat niet op het bestuurdersdisplay zien? Wat is dat voor veiligheid, volvo!?). Oom agent stond naar mijn idee ook niet in de buurt te flitsen. Kan natuurlijk zijn dat de lichten van een XC90 voor een VW Golf op ooghoogte staan.

R6 | 24-70 F2.8 DG OS HSM Art | 18-35 F1.8 DC HSM Art | EF 70-200 F4L IS USM | EF 50mm f/1.8 | Zenbook 14 OLED | T14G4 OLED

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• GoldenSample
  • Registratie: Januari 2005
  • Niet online

GoldenSample

Huub, Huub, Barbatruc!

BeefHazard schreef op dinsdag 3 januari 2017 @ 22:54:
[...]

Ik had laatst een tegenligger die onwijs wild zat te seinen naar me. Lichthendel stond keurig op auto, het was bewolkt dus de XC90 voerde waarschijnlijk gewoon dimlicht (Waarom kan ik dat niet op het bestuurdersdisplay zien? Wat is dat voor veiligheid, volvo!?). Oom agent stond naar mijn idee ook niet in de buurt te flitsen. Kan natuurlijk zijn dat de lichten van een XC90 voor een VW Golf op ooghoogte staan.
Sommige auto's hebben simpelweg standaard net even te hoog afgestelde lampen voor het mooie. Schijnbaar is het wel binnen de regels maar irritant kan t zeker zijn. Mercedessen met de grote opmars van Xenon (jaar of 5 tot 8 terug?) hadden er ook een stuk meer last van dan andere autos met xenon.
Tylen schreef op dinsdag 3 januari 2017 @ 21:42:
[...]

Niet zo aggresief gelijk. Zeker wel dat dat kan. Ik laat mijn verlichting (audi welliswaar) ook altijd iets hoger zetten dan standaard door de dealer. En dat is ook gewoon automatisch verstellend. Er is altijd een "0" punt en die kan ingesteld worden.
Lekker sociaal..

[ Voor 19% gewijzigd door GoldenSample op 03-01-2017 22:58 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• BeefHazard
LuPo schreef op dinsdag 3 januari 2017 @ 21:37:
[...]

Geen draaiknopje voor de hoogte van je lichtbundel rechts naast de verlichtingsschakelaar? :+
Nee, die zit er specifiek in auto's met LED niet in.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Mx. Alba

Mx. Alba

hen/die/zij

BeefHazard schreef op dinsdag 3 januari 2017 @ 23:02:
[...]

Nee, die zit er specifiek in auto's met LED niet in.
Xenon ook niet.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• J0YR1D3R
  • Niet online
Maar wel onder de motorkap. En die kun je ook gewoon zelf stellen, ook met xenon en waarschijnlijk ook met LED. Automatisch geregeld of niet, dat ding kent een basisinstelling en die moet gewoon goed staan. De rest regelt ie zelf. Iets minder kort door de bocht dus de volgende keer ;)

Edit: de rood omcirkelde draaiknoppen om precies te zijn.

Afbeeldingslocatie: https://dl.dropboxusercontent.com/u/14009460/iwt_5297.jpg

[ Voor 14% gewijzigd door J0YR1D3R op 03-01-2017 23:15 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• iRobert
  • Registratie: Augustus 2012
  • Laatst online: 16-06 23:40
fredkroket schreef op dinsdag 3 januari 2017 @ 20:08:
Ik heb twee keer gehad dat tegenliggers op een B weg begonnen te seinen met grootlicht, tot ik werkelijk grootlicht opzette 8)

Voor mijn gevoel zijn het vooral ouderen die moeten wennen aan de nieuwe verlichting van moderne auto's. Wat ik zelf wel bloed irritant vind zijn de SUV's met led verlichting, deze schijnen precies in je zij spiegels.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Joostk
  • Registratie: Oktober 2007
  • Laatst online: 13-06 22:30

Joostk

Barkrukprofeet

Kwam vanmiddag een Mercedes SUV tegen met LED verlichting. Nou die schijnt dus precies op ooghoogte. Zo'n beetje in het begin van de avond schemering dus ik zag even 10 seconden niks. En t lijkt mij dat die lampen gewoon goed afgesteld staan volgens de regels maar dus wel mooi irritant.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• sugarlee89
  • Niet online
Altijd mooi die irritaties om licht, ben zelf er net te jong voor. Maar mijn vader herinnert zich nog al te goed. De overgang van duplo lampen naar halogeen begin jaren 70 waren deze irritaties net zo groot. Sla er een autovisie maar op na haha.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• GAIAjohan
  • Registratie: Augustus 2005
  • Laatst online: 17:15
Bepaalde merken hebben led naar mijn idee niet onder controle.
Met stip op 1: Mercedes, die flikkeren echt alle kanten op , en dan niet 1 model, maar allemaal

Verder schiet me bv de Nissan Qashqai te binnen. Die geeft in mijn automatisch dimmende spiegel een ambulance-achtig lichtconcert

Van Volvo, vag en BMW heb ik geen last

PSN: Gaiajohan || XBOX Live Gaiajohan || 5720Wp@ oost-west

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Bigs
  • Niet online
Het is een beetje inherent aan LED verlichting denk ik. Ik heb wel eens een BMW 2 Active Tourer in m'n buitenspiegel gehad waarvan ik dacht dat hij met groot licht deed, maar toen hij naast me zat bleek dat toch niet zo te zijn. Het is ook niet zo dat een achterligger de hele hemel van je auto verlicht zoals met groot licht, die leds zijn alleen ontzettend fel. Even wennen dus inderdaad :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• GAIAjohan
Hmm, bij mij zijn bepaalde led auto's juist dat er een blauwe flikker in zit in de binnenspiegel. Gaat soms van links naar rechts, en dan lijkt het serieus op een ambulance of politie

In de standaard binnenspiegel in de Corsa van vriendin flikkeren die auto's niet.
In mijn automatisch dimmende in de C30 wel..

Buitenspiegels heb ik er geen last van. Heb ook geen last van xenon of halogeen..
Binnenspiegel is origineel Volvo met een groen-achtige tint in de nacht..

[ Voor 35% gewijzigd door GAIAjohan op 04-01-2017 08:05 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• PdeBie
GAIAjohan schreef op woensdag 4 januari 2017 @ 08:03:
Hmm, bij mij zijn bepaalde led auto's juist dat er een blauwe flikker in zit in de binnenspiegel. Gaat soms van links naar rechts, en dan lijkt het serieus op een ambulance of politie
Dat heb ik inderdaad ook wel eens gezien bij een Mercedes die achter mij reed. Heel irritant.
en nee, het was geen ambulance busje :+

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Reinier

Reinier

\o/

Dat blauwe is waanzinnig irritant! Valt me met name op bij BMW's (2 Serie AT bijv.) en Mini's.

Alleen nu heb ik het zelf ook, denk ik. Ik zie bovenaan de led-lichtbundel een blauwe streep :(

Maar goed, allemaal geen Volvo's dus offtopic.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Mx. Alba

Mx. Alba

hen/die/zij

Zijn jullie toevallig brildragers? Dan heb je vast wel eens effecten gemerkt die veroorzaakt worden doordat verschillende golflengtes andere brekingsindexen hebben, waardoor kleuren gaan "schiften". Aan de overkant van de kamer staat mijn NAS en die heeft boven elkaar een witte en een blauwe LED. Als ik recht naar de NAS kijk, zitten die netjes boven elkaar. Als ik mijn hoofd naar links draai terwijl ik naar de NAS blijf kijken, verschuift het blauwe LEDje naar links.

Als koplampen een gedeeltelijk blauwfilter gebruiken, of een andere manier om meer blauw in het spectrum toe te voegen zodat het licht witter lijkt, dan zie je op dezelfde manier die blauwe component van dat licht schiften ten opzichte van de rest. Als ik door de rand van mijn bril kijk naar dergelijke koplampen, dan verschuift die blauwe component onder bepaalde omstandigheden zelfs naar compleet naast de koplampen, en dan lijkt het inderdaad net een voorrangsvoertuig. En aangezien je bijna altijd via een hoek van je bril naar de binnenspiegel kijkt ........

Flikkeren is ook interessant trouwens. Het is me opgevallen op dashcam video's dat sommige LED-verlichting zoals opgenomen door sommige dashcams ook stroboscopisch flikkert. Kennelijk knippert LED-verlichting heel snel (zo snel dat we de flikkering normaal gesproken totaal niet waarnemen) om de lichtintensiteit te reguleren. En als dat uit fase loopt met de frame rate van de dashcam krijg je een wel waarneembare flikkering als resultaat. Wellicht dat die binnenspiegel ook als het ware "knippert" om het dimmen te reguleren en dat dat ook uit fase kan lopen met het flikkeren van LED-verlichting? Ik heb die flikkering trouwens bij de automatisch dimmende binnenspiegels van mijn C30 en V40 niet waargenomen.

Trouwens nog wat betreft de afstelling van koplampen... Zou het niet zo kunnen zijn dat halogeenlampen voor de zekerheid iets lager worden afgesteld, terwijl xenon en LED verlichting juist strak op de hoogst toegestane stand wordt gezet omdat die bij hobbels, zware belading, etc. zichzelf automatisch bijstellen?

[ Voor 21% gewijzigd door Mx. Alba op 04-01-2017 09:29 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Tylen
  • Nu online

Tylen

Hoezo?

Standaard staan ze iets te laag en door ze hoger te zetten heb je beter zicht. Valt allemaal binnen de wettelijke regels. Nooit klachten gehad van tegenliggers.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• LuPo
Als mensen met groot licht rijden signaleer ik sowieso. Ook auto's met compleet verkeerd afgestelde koplampen geef ik een signaaltje. Wellicht doen ze er niet gelijk wat aan maar als genoeg mensen aangeven dat het verblind pakken ze het vanzelf wel op denk ik dan.

Laatst met de mist was het ook weer raak op de snelweg. Ik heb alles gezien; van dagrijverlichting tot mistlicht voor en achter. En dat terwijl het zicht >200m was dus alleen dimlicht was the way to go. Het was wel dermate mistig dat dagrijverlichting zonder achterlichten niet volstond. Ook dan geef ik wel eens een signaaltje. Meestal gaat het licht dan gelijk goed aan. Soms krijg je even een bedankje terug.

Als ik een keer met verkeerde verlichting rijd hoop ik ook dat mensen mij erop attent maken.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• sugarlee89
  • Niet online
Wat is verkeerd, wat jij ervaar als verkeerd kan gewoon goed zijn. Iemand anders kan jou koplampen weer als verkeerd ervaren en geeft jou grootlicht. Tot jou irritatie en je begint terug te seinen, want er is helemaal niks verkeerd en dat klopt ook nog eens maar een ander ervaart dat weer anders.

Denk dat t nemen en geven is. Net als seinen met mist achterlamp naar iemand van wie volgens een ander de koplampen niet zo goed zijn afgesteld. Waarom, weer een irritatie.

Beste zou zijn geen koplampen, geen mist, geen regen, geen files, alleen maar perfecte chauffeurs op de weg.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• loeberce
  • Registratie: Februari 2009
Ik heb ooit in mijn Volvo 340 een lampje verkeerd in de behuizing gedraaid waardoor ik de verkeersborden boven de snelweg keurig aanlichtte. Koplampbehuizing was prima afgesteld verder......

Behalve subjectieve interpretatie van lichtsterkte van/verblinding door LED en Xenon lampen zijn er dus legio oorzaken te benoemen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• LuPo
sugarlee89 schreef op woensdag 4 januari 2017 @ 10:39:
Wat is verkeerd, wat jij ervaar als verkeerd kan gewoon goed zijn. Iemand anders kan jou koplampen weer als verkeerd ervaren en geeft jou grootlicht. Tot jou irritatie en je begint terug te seinen, want er is helemaal niks verkeerd en dat klopt ook nog eens maar een ander ervaart dat weer anders.

Denk dat t nemen en geven is. Net als seinen met mist achterlamp naar iemand van wie volgens een ander de koplampen niet zo goed zijn afgesteld. Waarom, weer een irritatie.

Beste zou zijn geen koplampen, geen mist, geen regen, geen files, alleen maar perfecte chauffeurs op de weg.
Grootlicht is toch aardig verkeerd op een 80 weg als tegenligger. Maar dat is volgens jou dus ook prima. Wat ik als verkeerd ervaar kan gewoon goed zijn namelijk. d:)b

Mooi dat je weet wanneer ik sein trouwens. Dat is dus sporadisch. Al die Xenon/Led gevallen laat ik voor wat ze zijn. Aangezien bijv. zoals hier al aangeven sommige SUV's je gewoon verblinden door hun hogere auto.

En dat mensen gelijk hun goede verlichting aanzetten na een seintje is vast ook helemaal geen teken dat ze hem snappen. :w

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• TweakTweet
LuPo schreef op woensdag 4 januari 2017 @ 10:27:
Als mensen met groot licht rijden signaleer ik sowieso. Ook auto's met compleet verkeerd afgestelde koplampen geef ik een signaaltje. Wellicht doen ze er niet gelijk wat aan maar als genoeg mensen aangeven dat het verblind pakken ze het vanzelf wel op denk ik dan.

Laatst met de mist was het ook weer raak op de snelweg. Ik heb alles gezien; van dagrijverlichting tot mistlicht voor en achter. En dat terwijl het zicht >200m was dus alleen dimlicht was the way to go. Het was wel dermate mistig dat dagrijverlichting zonder achterlichten niet volstond. Ook dan geef ik wel eens een signaaltje. Meestal gaat het licht dan gelijk goed aan. Soms krijg je even een bedankje terug.

Als ik een keer met verkeerde verlichting rijd hoop ik ook dat mensen mij erop attent maken.
Laatst ook maar geseind, zaten achter een mercedes A-klasse zonder enige lichten aan (zicht <50m). Die was echt wereldvreemd, hij/zij reed een pechvak op en dacht waarschijnlijk dat er iets raars aan de achterkant van de auto was. Levensgevaarlijk..

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Aight!

Aight!

&#039;A toy robot...&#039;

Als de verlichting gewoon altijd aan staat, dan hebben de mensen toch ook geen last dat ze het verkeerd aanzetten of vergeten?

Zou een ding in de wet moeten worden. Wat is mis met altijd je verlichting aan als je de auto start? Extra verbruik? Beter veilig de weg op dan die liter diesel die ik extra verlies.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Mx. Alba

Mx. Alba

hen/die/zij

Aight! schreef op woensdag 4 januari 2017 @ 14:56:
Als de verlichting gewoon altijd aan staat, dan hebben de mensen toch ook geen last dat ze het verkeerd aanzetten of vergeten?

Zou een ding in de wet moeten worden. Wat is mis met altijd je verlichting aan als je de auto start? Extra verbruik? Beter veilig de weg op dan die liter diesel die ik extra verlies.
En bijna elke Volvo heeft dit ook. Gewoon altijd licht aan. Toen ze de LED DRL invoerden was er een generatie Volvo's die overdag geen achterlicht aan had, maar aan de voorkant wel altijd licht. Tegenwoordig zijn ook bij DRL de achterlichten aan. Ten minste, ik heb de standen van mijn V40 eens uitgezocht...

0: hamertjes fel aan - achterlichten uit
P: hamertjes zwak aan - achterlichten aan
A bij licht: hamertjes fel aan - achterlicht aan
A bij donker: hamertjes zwak aan + LED dimlicht - achterlicht aan
1: hamertjes zwak aan + LED dimlicht - achterlicht aan

Toch wel jammer dat in standje 0 de achterlichten uit zijn, want bij de minste of de geringste schemer gaat het dimlicht al aan terwijl dat nog helemaal niet nodig is en ik zou hem dan dus graag handmatig op DRL willen zetten omdat die hamertjes er zo cool uit zien B) maar om dan zonder achterlicht te gaan rijden......

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• -tom-562
  • Registratie: Juli 2005
  • Laatst online: 16:19

-tom-562

Oliesjeik

Snap sowieso niet dat sommige autofabrikanten dat niet (eerder) hebben, verlichting die gewoon altijd 'aan' kan blijven.
Ik moet toegeven dat ik de eerste paar ritten in mijn Avensis ook zonder licht heb gereden :X Gelukkig was dit in (een goed verlichte) bebouwde kom, en kwam ik er na 500 meter vaak wel achter. Bij m'n oude S80 stond de verlichting gewoon altijd aan.

Vaak bu'j te bang!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• GoldenSample
  • Registratie: Januari 2005
  • Niet online

GoldenSample

Huub, Huub, Barbatruc!

Tylen schreef op woensdag 4 januari 2017 @ 10:18:
[...]

Hoezo?

Standaard staan ze iets te laag en door ze hoger te zetten heb je beter zicht. Valt allemaal binnen de wettelijke regels. Nooit klachten gehad van tegenliggers.
Bij elke auto staan standaard de lampen iets te laag? Bijzondere bewering. Zeker in relatie tot het Mercedes voorbeeld. De rede dat ik het opmerk is omdat je zo stellig zegt dat je altijd met elke auto ze hoger laat stellen..

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• LuPo

Helemaal geen slecht idee. Ik had laatst met die mist de verlichting ook op dimlicht laten staan. Wij hebben namelijk nog een V40 met alleen dagrijverlichting voor. Achterlichten zijn dan uit. En aangezien je op de A-stand niet kunt zien of je dimlicht of dagrijlicht voert ga ik het er niet op gokken.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• TweakTweet

Mee eens!
In Zweden is het al verplicht, verklaart waarschijnlijk waarom er geen lichtje in het dashboard zit (is mooier zonder?)
Toch blijf ik het raar en irritant vinden, je moet flink (gevaarlijk) met je hoofd bewegen om de draaiknop voor het licht te zien. (V60) is dit het zelfde in de nieuwe 90-series?

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Mx. Alba

Mx. Alba

hen/die/zij

In de V40 moet je er ook maar vanuit gaan dat de auto de juiste verlichting voert als hij op automatisch staat. Geen enkele indicatie van of je nu DRL of dimlicht voert...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Roy-89
  • Registratie: November 2013
  • Laatst online: 09-05 10:30
Vanochtend met redelijk dichte mist inderdaad 2 V40's zien rijden met enkel de LED strips aan, redelijk gevaarlijk in die weersomstandigheden.
S80 heeft ze standaard aan, toch handiger met dat slechte zicht.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• sugarlee89
  • Niet online
Al vanaf de 144 uit 1968 die ik heb gehad staan lichten standaard aan. Altijd irritant als ik weer es in auto's zonder rij.

2,3,4,7,9,8, v70n serie nooit zonder gehad. NL origineel of zweden import.

Ja teveel volvos gehad door de jaren.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• GAIAjohan
Mx. Alba schreef op woensdag 4 januari 2017 @ 18:40:
In de V40 moet je er ook maar vanuit gaan dat de auto de juiste verlichting voert als hij op automatisch staat. Geen enkele indicatie van of je nu DRL of dimlicht voert...
Bij mijn collega met my2016 op de A stand staan voor en achter gewoon aan. Alleen is overdag vóór geen dimlicht. Maar led onderaan+stadslicht??

Als je de lichten UIT zet, brandt alleen voor de led onderaan.
TweakTweet schreef op woensdag 4 januari 2017 @ 18:30:
[...]

Mee eens!
In Zweden is het al verplicht, verklaart waarschijnlijk waarom er geen lichtje in het dashboard zit (is mooier zonder?)
Toch blijf ik het raar en irritant vinden, je moet flink (gevaarlijk) met je hoofd bewegen om de draaiknop voor het licht te zien. (V60) is dit het zelfde in de nieuwe 90-series?
In Zweden is drl zoals wij dat hebben ook toegestaan als licht overdag. Heb vaak gelezen op fora dat Zweden dat irritante zooi vinden

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MartijnAbel
  • Registratie: April 2006
  • Laatst online: 14-06 14:59
Ik zit er wel eens aan te denken om een extra ledje te maken in het midden van de tellers zodat ik kan zien of de lampen aanstaan of niet. Schijtirritant dat je het niet kunt zien zonder naar de knop te kijken.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Mx. Alba

Mx. Alba

hen/die/zij

GAIAjohan schreef op maandag 9 januari 2017 @ 07:12:
[...]

Bij mijn collega met my2016 op de A stand staan voor en achter gewoon aan. Alleen is overdag vóór geen dimlicht. Maar led onderaan+stadslicht??

Als je de lichten UIT zet, brandt alleen voor de led onderaan.
Klopt, dat is bij mijn MY17 V40 ook zo. In A stand is wel altijd het achterlicht aan. Maar in de mist wil je vaak ook geen DRL voor voeren maar dimlicht (wat ook verplicht is) maar je hebt dus geen enkele indicatie in de cockpit wat voor verlichting de auto voert aan de voorkant als hij op automatisch staat.

Bij mijn vorige Volvo, een MY12 C30, was in A stand overdag het achterlicht uit, alleen de LED DRL voor aan (op de plek van de mistlampen), dus dat is bij mist overdag nog funester...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• PdeBie
Daarom voor de zekerheid bij mist gewoon zelf je dimlicht aanzetten. Dan maar even geen automatische verlichting.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• THM0
  • Registratie: Juli 2006
  • Laatst online: 15:40
Ik word ook Volvo rijder. :) Na lang wikken en wegen wordt de 3-serie vervangen met een XC60 D4 Geartronic Polar+ met het Harmon/Kardon audio pakket. :D

Viel me mee wat je betaalt voor de auto gezien de opties die je erbij krijgt en de hoeveelheid ruimte. Velgjes vind ik wat minder mooi, maar ach... Ik heb wel wat zorgen over het entertainment systeem en de navigatie, dat voelde wel heel erg outdated allemaal. Maar gelukkig kun je de smartphone goed kwijt naast het navi schermpje.

And now we wait...

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Purehz
  • Registratie: Februari 2013
  • Laatst online: 17:10
Sinds vorige week woensdag ook Volvo rijder. Een wat ouder exemplaar, een Volvo 440 1.8i automaat uit 1995. Zijn een paar punten van aandacht, zo moet er een nieuwe rechterspiegel komen, linkervoorraam kan niet open of valt naar beneden in de deur. Motorisch klinkt het allemaal prima en ook de automaat merk ik (nog) geen problemen.. wat wel meer het geval schijnt te zijn bij dit type auto + automaat.

Vanochtend eerste probleempje gehad, het niet willen starten nadat ik eerst 10-15min heb gereden en daarna de pont af wou rijden. Iemand idee waar dit aan ligt? Lege accu, dynamo.. wie weet het :?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• -tom-562
  • Registratie: Juli 2005
  • Laatst online: 16:19

-tom-562

Oliesjeik

Niet willen starten is wel heel erg vaag omschreven. Gaat de startmotor (met een normaal tempo) rond? Brande er lampjes op het dashbord? SLoeg de motor gewoon niet aan? Na hoeveel tijd liep de motor weer wel?

OVerigens, een 440 uit '98? Dat klopt volgens mij niet, toen had Volvo namelijk al de S/V40 op de markt.
En ja, de automaat geeft weinig problemen, dat is een CVT. Leuk concept, alleen het zuipt als een malloot

[ Voor 34% gewijzigd door -tom-562 op 10-01-2017 09:28 ]

Vaak bu'j te bang!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Purehz
-tom-562 schreef op dinsdag 10 januari 2017 @ 09:25:
Niet willen starten is wel heel erg vaag omschreven. Gaat de startmotor (met een normaal tempo) rond? Brande er lampjes op het dashbord? SLoeg de motor gewoon niet aan? Na hoeveel tijd liep de motor weer wel?

OVerigens, een 440 uit '98? Dat klopt volgens mij niet, toen had Volvo namelijk al de S/V40 op de markt.
En ja, de automaat geeft weinig problemen, dat is een CVT. Leuk concept, alleen het zuipt als een malloot
Ja, sorry. Het is inderdaad een beetje vaag omschreven. Zal de situatie iets beter omschrijven.

1. Vanochtend auto gestart, geen enkel probleem.
2. 10-15 min gereden, auto uitgedaan om de IJssel over te steken met de pont. 2 schepen die langs vaarden zorgden ervoor dat ik 10 min (max 15 min) moest wachten.
3. die tijd de radio + lampen aangehad.
4. vervolgens willen starten maar eerste keer hoorde ik de startmotor nog, daarna lampjes uit en daarna geen enkel geluid meer.
5. Collega vervolgens met startkabels gekomen, daarna was het direct starten.

Dus mij leek het de accu, maar je kunt me alles wijsmaken :)

Verder heb je er waarschijnlijk overheen gelezen maar had ''95 vermeld.
Voor een auto van dat jaar (nu 21 jaar) en 155.000 km is af en toe een klein probleempje niet erg en hoop ik er zeker 1 jaar zonder grote kosten in te rijden.

[ Voor 9% gewijzigd door Purehz op 10-01-2017 10:51 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• sugarlee89
  • Niet online
Accu en laadspanning. Gare dynamo of spanningsregelaar ken natuurlijk ook.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Wok
  • Laatst online: 14:25

Wok

Dakloos...

Als er tijdens het rijden geen lampjes gingen branden op het dashboard, is je accu gewoon versleten. Een goede accu kan namelijk ook gewoon de startstroom kunnen leveren na een kwartiertje lampen+radio aan (zonder draaiende motor).

Ter controle kun je nog even de spanning over de accupolen meten met draaiende motor: deze moet dan tussen de 14 en 14,5V aangeven (beduidend minder of meer betekent een defecte spanningsregelaar/dynamo).

Who is General Failure and why is he reading my hard drive?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• BeefHazard
TweakTweet schreef op woensdag 4 januari 2017 @ 18:30:
[...]

Mee eens!
Hmm, blijkbaar ben ik dus toch niet de enige die zich dit afvroeg. In de XC90 krijg je een algemeen icoon te zien dat erop duidt dat er "iets" brandt. Geen onderscheid tussen dimlicht, stadslicht of DRL. Bloedirritant als je het mij vraagt, ik wil graag kunnen zien wanneer de auto stand het dimlicht gebruikt. Op de lichthendel kijken is voor mij geen oplossing, die staat op auto.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Mx. Alba

Mx. Alba

hen/die/zij

Purehz schreef op dinsdag 10 januari 2017 @ 10:49:
[...]

Ja, sorry. Het is inderdaad een beetje vaag omschreven. Zal de situatie iets beter omschrijven.

2. 10-15 min gereden, auto uitgedaan om de IJssel over te steken met de pont. 2 schepen die langs vaarden zorgden ervoor dat ik 10 min (max 15 min) moest wachten.
4. vervolgens willen starten maar eerste keer hoorde ik de startmotor nog, daarna lampjes uit en daarna geen enkel geluid meer.

Voor een auto van dat jaar (nu 21 jaar) en 155.000 km is af en toe een klein probleempje niet erg en hoop ik er zeker 1 jaar zonder grote kosten in te rijden.
Zoals anderen ook al zeiden, waarschijnlijk gewoon de accu nodig aan vervanging toe. In het door jou genoemde scenario zou de accu nog ruim voldoende energie over moeten hebben om weer te kunnen starten - wat dus kennelijk niet het geval is.

Ik neem aan dat je daarna wel minstens een half uur gereden hebt om de accu weer voldoende op te laden? :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Purehz
Mx. Alba schreef op dinsdag 10 januari 2017 @ 14:24:
[...]

Zoals anderen ook al zeiden, waarschijnlijk gewoon de accu nodig aan vervanging toe. In het door jou genoemde scenario zou de accu nog ruim voldoende energie over moeten hebben om weer te kunnen starten - wat dus kennelijk niet het geval is.

Ik neem aan dat je daarna wel minstens een half uur gereden hebt om de accu weer voldoende op te laden? :)
Waarschijnlijk inderdaad een nieuwe accu. Zal het eens laten bekijken door een bevriende automonteur.

Geen half uur kunnen rijden omdat het 2 min voor mn werk was dat hij niet meer wou starten. Omdat ik al te laat was niet kunnen rijden ivm tijdsgebrek. M'n collega mag me straks weer op weg helpen :P

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Mx. Alba

Mx. Alba

hen/die/zij

Purehz schreef op dinsdag 10 januari 2017 @ 14:36:
[...]

Waarschijnlijk inderdaad een nieuwe accu. Zal het eens laten bekijken door een bevriende automonteur.

Geen half uur kunnen rijden omdat het 2 min voor mn werk was dat hij niet meer wou starten. Omdat ik al te laat was niet kunnen rijden ivm tijdsgebrek. M'n collega mag me straks weer op weg helpen :P
Als je dus terug weer de boot neemt... Laat hem dan maar lekker pruttelen. Als ze klagen dan is je antwoord "ja sorry, slechte accu, ga ik zsm vervangen" :)

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Purehz
Mx. Alba schreef op dinsdag 10 januari 2017 @ 14:53:
[...]

Als je dus terug weer de boot neemt... Laat hem dan maar lekker pruttelen. Als ze klagen dan is je antwoord "ja sorry, slechte accu, ga ik zsm vervangen" :)
Nadat ik vanochtend eraf ben geduwt zeiden ze al, laat volgende keer maar lopen ;)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• sugarlee89
  • Niet online
Purehz schreef op dinsdag 10 januari 2017 @ 10:49:
[...]

1 jaar zonder grootte kosten? peanuts, heb bijna 6 jaar in een 460 vertoeft. Daarna pas zn grote broertjes ontdekt. Maar eigenlijk nooit problemen gehad behalve de standaard dingen en daar valt de accu helaas ook onder.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Purehz
1 jaar zonder grootte kosten? peanuts, heb bijna 6 jaar in een 460 vertoeft. Daarna pas zn grote broertjes ontdekt. Maar eigenlijk nooit problemen gehad behalve de standaard dingen en daar valt de accu helaas ook onder.
Na 1 jaar is het meer zo dat hij ruimschoots terugverdiend is, daarna is alles mooi meegenomen. We zien wel wanneer het schip (Volvo) strandt. :P

Voor t weekend staan er een aantal dingen op de planning:
1. Accu controleren en evt. nieuwe accu inzetten
2. nieuwe rechterspiegel regelen.
3. linksvoor portier raam maken (gaat niet naar beneden en omhoog)
4. het een en ander inspecteren op problemen.

[ Voor 25% gewijzigd door Purehz op 11-01-2017 14:03 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

445033

Bigs schreef op maandag 2 januari 2017 @ 19:36:
[...]

[...]
Kom net van de dealer om gelijk een afspraak te maken inzake de 1.6 terugroepactie. Nette deal kunnen maken, navi wordt gelijk geupdate voor 5 tientjes zodat ik eindelijk bij de tijd ben, pijpjes monteren ze gratis ex materiaal. Mbt tot inkorten zegt men dat ze dat niet doen omdat ze dan erg ver naar achteren komen. Is dat zo? Jij hebt ze toch wel laten inkorten?

Heb er daar 1 gezien zonder die inkorting en dan zie je in de RVS pijpen nog die lelijke originelen liggen. Wat is wijsheid?

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Bigs
  • Niet online
445033 schreef op donderdag 12 januari 2017 @ 17:31:
[...]

Kom net van de dealer om gelijk een afspraak te maken inzake de 1.6 terugroepactie. Nette deal kunnen maken, navi wordt gelijk geupdate voor 5 tientjes zodat ik eindelijk bij de tijd ben, pijpjes monteren ze gratis ex materiaal. Mbt tot inkorten zegt men dat ze dat niet doen omdat ze dan erg ver naar achteren komen. Is dat zo? Jij hebt ze toch wel laten inkorten?

Heb er daar 1 gezien zonder die inkorting en dan zie je in de RVS pijpen nog die lelijke originelen liggen. Wat is wijsheid?
Ik maak morgen bij daglicht een foto voor je 👍🏻

Zodra het weer goed is :)

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Mx. Alba

Mx. Alba

hen/die/zij

0,5cm ijzel, daar maakte de standverwarming laatst korte metten mee... Maar 5cm sneeuw, daar wist hij vanmorgen geen raad mee. En dat noemt zich een Zweedse auto??? :')

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Purehz
Vanochtend nergens last van gehad, alleen snelheid iets moeten aanpassen. Op de Veluwe wel genoeg sneeuw, maar echt glad was het niet

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Bigs
  • Niet online
Eindelijk kans om m'n nieuwe Michelin Cross Climates eens uit te proberen. Al was ik er tot nu toe al heel tevreden over, goeie grip in nat en droog en best wel stil. Maar qua rijgedrag is het moeilijk om een eerlijke vergelijking als je van zomerbanden met 2mm profiel komt ;)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• sugarlee89
  • Niet online
De grond is te warm en niet zoals vorige week dat er een ijslaag onder t sneeuw zat.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Aight!

Aight!

&#039;A toy robot...&#039;

Mx. Alba schreef op vrijdag 13 januari 2017 @ 09:49:
0,5cm ijzel, daar maakte de standverwarming laatst korte metten mee... Maar 5cm sneeuw, daar wist hij vanmorgen geen raad mee. En dat noemt zich een Zweedse auto??? :')
Ik moest de ruitenwissers zelfs sneeuwvrij maken, hij wilde de sneeuw niet weg schuiven.

Nep Zweed hiero dus :P

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Bigs
  • Niet online
445033 schreef op donderdag 12 januari 2017 @ 17:31:
[...]

Hier zie je het zijaanzicht voor de lengte:

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/ext/f/tlAI08GqoNqxyDZkGKFMvo8M/thumb.jpg

Als je een heel lichte foto maakt zie je in de diepte de originele pijpen wel liggen, maar normaal zie je ze echt niet:

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/ext/f/Sd7xljdKtmqJ4rxDPaA3ItqU/thumb.jpg

Je moet ze wel goed poetsen om het chroom te blijven zien :+

Acties:
  • 0 Henk 'm!

445033

Bigs schreef op zaterdag 14 januari 2017 @ 11:22:
[...]

Hier zie je het zijaanzicht voor de lengte:

[afbeelding]

Als je een heel lichte foto maakt zie je in de diepte de originele pijpen wel liggen, maar normaal zie je ze echt niet:

[afbeelding]

Je moet ze wel goed poetsen om het chroom te blijven zien :+
Top! Super dat je even de moeite hebt genomen om deze foto's te plaatsen. Ligt de pijp nu wel of niet wat naar achteren tov de originele situatie? Dat kan ik niet echt beoordelen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• sugarlee89
  • Niet online
Aight! schreef op vrijdag 13 januari 2017 @ 21:02:
[...]

Ik moest de ruitenwissers zelfs sneeuwvrij maken, hij wilde de sneeuw niet weg schuiven.

Nep Zweed hiero dus :P
Een grap zeker. Mn oude Mercedes w115 uit 68 deed dat zelfs probleemloos.

En in de 740 kunnen de deuren niet dichtvriezen. Omdat op de deur een stoffe rand zit wat tegen t rubber aanvalt. Zo gek waren ze vroeger nog niet eens.
Pagina: 1 ... 43 ... 139 Laatste