Zijn jullie toevallig brildragers? Dan heb je vast wel eens effecten gemerkt die veroorzaakt worden doordat verschillende golflengtes andere brekingsindexen hebben, waardoor kleuren gaan "schiften". Aan de overkant van de kamer staat mijn NAS en die heeft boven elkaar een witte en een blauwe LED. Als ik recht naar de NAS kijk, zitten die netjes boven elkaar. Als ik mijn hoofd naar links draai terwijl ik naar de NAS blijf kijken, verschuift het blauwe LEDje naar links.
Als koplampen een gedeeltelijk blauwfilter gebruiken, of een andere manier om meer blauw in het spectrum toe te voegen zodat het licht witter lijkt, dan zie je op dezelfde manier die blauwe component van dat licht schiften ten opzichte van de rest. Als ik door de rand van mijn bril kijk naar dergelijke koplampen, dan verschuift die blauwe component onder bepaalde omstandigheden zelfs naar compleet naast de koplampen, en dan lijkt het inderdaad net een voorrangsvoertuig. En aangezien je bijna altijd via een hoek van je bril naar de binnenspiegel kijkt ........
Flikkeren is ook interessant trouwens. Het is me opgevallen op dashcam video's dat sommige LED-verlichting zoals opgenomen door sommige dashcams ook stroboscopisch flikkert. Kennelijk knippert LED-verlichting heel snel (zo snel dat we de flikkering normaal gesproken totaal niet waarnemen) om de lichtintensiteit te reguleren. En als dat uit fase loopt met de frame rate van de dashcam krijg je een wel waarneembare flikkering als resultaat. Wellicht dat die binnenspiegel ook als het ware "knippert" om het dimmen te reguleren en dat dat ook uit fase kan lopen met het flikkeren van LED-verlichting? Ik heb die flikkering trouwens bij de automatisch dimmende binnenspiegels van mijn C30 en V40 niet waargenomen.
Trouwens nog wat betreft de afstelling van koplampen... Zou het niet zo kunnen zijn dat halogeenlampen voor de zekerheid iets lager worden afgesteld, terwijl xenon en LED verlichting juist strak op de hoogst toegestane stand wordt gezet omdat die bij hobbels, zware belading, etc. zichzelf automatisch bijstellen?
[
Voor 21% gewijzigd door
Mx. Alba op 04-01-2017 09:29
]
Het is alleen een echte hetze als het uit Hetzerath komt, anders is het gewoon sprankelende ophef.