Afgelopen weekend dan eindelijk een proefrit gemaakt in een V40, samen met mijn vader. Hier een "review". Even ter verduidelijking: ik rij nu dagelijks een Peugeot 207 1.6 16v (benzine) 110pk 150Nm van circa 1300kg.
De auto
Het model waar ik in heb gereden was een handgeschakelde 6-bak V40 D2 Ocean Race. Vergelijkbaar met de huidige Nordic+ Luxury volgens de dealer.
De wagen was voorzien van alle opties die maar mogelijk zijn op de V40 en werd puur als demo auto gebruikt bij de dealer.
De eerste indruk van de auto was erg goed. Een 'wauw' gevoel kwam in mij naar boven.

We gaan de motor maar eens starten. Ow wacht...dat hoefde niet! Had de verkoper al gedaan. Wat is dat ding stil zeg! Ik hoorde hem niet eens lopen.
Vervolgens heeft de verkoper wat dingen uitgelegd over het verstellen van de elektrische stoelen, de buitenspiegels en het 'auto in dode hoek'-systeem. Daarna heeft hij de diverse modussen laten zien van het dashboard. Ik heb het dashboard op ECO mode gezet om te kijken hoe dit nu precies werkt.
Nou, daar gaat hij dan.
De rit
De auto rijdt soepel weg en ik merk gelijk al het verschil tussen een diesel en mijn eigen benzine auto. Vermogen is snel beschikbaar. Ik zit dan al snel boven de maximum snelheid van 50km/u. Oeps.... even gas los dus. Eerst maar eens rustig wat rondjes over het industrieterrein. Beetje de auto aanvoelen. Hierna richting de rijksweg A15. Grappig om te zien dat er niet heel zuinig met het demo model wordt gereden (afgaande op het pijltje wat links in het ECO dashboard wordt weergegeven). Ik scoorde al snel punten.
Invoegen op de snelweg met de D2 is een makkie. Ik hoef niet terug te schakelen en de auto komt heel soepel op snelheid. Het geluid in de auto is erg comfortabel. Bandengeruis is minimaal en ook qua herrie van de wind (en die hadden we zeg pffffffffff) was erg prettig.
Het zicht achteruit door de buitenspiegels is goed. Vanuit de binnenspiegel vind ik het persoonlijk wat minder. De hoofdsteunen achter nemen veel zicht weg en de ruit staat erg omhoog "gericht" (hier later meer over).
Het dashboard is inmiddels overgezet op comfort mode, om eens te zien hoe dat eruit zag. Prima afleesbaar. Daarnaast heb ik op de snelweg een paar keer ook even het vermogen getest van de D2, maar dit is ruim voldoende voor de Nederlandse snelwegen. Het is geen snelheidskanon, daarvoor moet je echt de D4 hebben, maar je kan met de D2 meer dan prima in het verkeer mee komen.
Praktische zaken
Terug de stad in en even een plekje opzoeken om enkele praktijk zaken als inparkeren en dergelijke te proberen. Ik zet de auto in de achteruit versnelling en het display toont ineens de beelden van een achteruit-rij-camera. Erg handig. Zeker aangezien het zicht via de achterruit niet zo goed is als bij mijn huidige auto.
Ik merkte dat ik meteen de neiging had om van mijn buitenspiegels en de achteruit-rij-camera gebruik te maken in plaats van de binnenspiegel.
De parkeersensoren kwamen wat laat op gang, maar dat kan ook komen door het feit dat de auto voor mijn gevoel een stuk langer is en ik daardoor denk dat ik al op de auto achter mij zit. Ik merkte wel dat de camera hier ideaal is en ik niet heel veel aan de binnenspiegel had. De neus van de auto achter mij verdween compleet onder de achterruit en ik kon totaal niet inschatten waar zijn neus ten opzichte van mijn kont zat. Dit is even een puntje om te onthouden.
Daarnaast heb ik even wat zaken als bluetooth en dergelijke geprobeert, maar dit werkt feilloos. De auto herkende mijn telefoon (Nokia Lumia 830 met Windows Phone 8.1) meteen en ik kon Spotify starten en prima bedienen vanaf het stuur en dashboard. Ik heb nog niet geprobeerd om van playlist te wisselen. Dit moet ik eigenlijk nog een keer proberen.
Het geluid uit de speakers is overigens erg goed te noemen. Ik ben geen audiofiel, maar heb wel bepaalde eisen als het op audio aan komt. Dit demo model had een centrale speaker in het dashboard waar de naam Harman Kardon op pronkte. Ik kon niet opmaken of dit dan ook meteen het meest luxe pakket is. Dit zal ik na moeten vragen bij de dealer (is mij op de dag zelf ontschoten).
Terug naar de dealer
Na nog wat praktische dingen te testen zijn we weer richting dealer gereden. Het dashboard ging in Sport mode. Lekker sportief met dat rood en die gigantische toerenteller. Of het meerwaarde heeft t.o.v. de andere modes..... mwa. Ik vind het meer een grappige gadget die ik waarschijnlijk stiekem nog best vaak zal gebruiken.
Bij de dealer aangekomen stonden de volgende proefrijders al met smart te wachten. Ik had dan ook helaas niet veel tijd om nog even in de auto te blijven zitten en dingen te bespreken met de verkoper. Dit hebben we aan tafel gedaan in de showroom. Helaas zijn er een aantal vragen hierdoor ontschoten. Als je in de auto zit komen die vragen toch sneller op, doordat je dingen aan kan wijzen en dergelijke.
Conclusie
Ik heb echt heerlijk gereden en zie mijzelf hier nog wel vele kilometers mee maken.
De V40 D2 blijft een van de grote kanshebbers.
Pluspunten- Rijdt heerlijk!
- Knoppen op dashboard prima binnen handbereik
- Mooie kleur en fijne stoelen
- Goede afwerking dashboard. Geen enkel rammeltje/tikje/geluidje te horen tijdens het rijden.
Twijfelachtige/min punten- Weinig zicht naar achteren. Hoofdsteunen achter nemen heel veel zicht weg en raam is erg hoog "gericht". Achteruit-rij-camera hierdoor eigenlijk een verplichte optie.
- Versnellingspook wat hoog t.o.v. de armleuning. Schakelt overigens wel subliem.
En nu
Momenteel ben ik de Nordic+ Luxury en de Nordic+ Sport aan het vergelijken.
Een aantal opties op de Luxury zijn erg interessant, maar helaas is deze volgens de dealer niet verkrijgbaar met zwarte dakhemelbekleding, wat voor mij eigenlijk wel een grote wens is. De Volvo Car Configurator zegt overigens van wel, dus dit moet ik nog maar een keer afstemmen met de dealer.
Verder zal de auto nog voorzien moeten worden van minimaal 17" lichtmetalen wielen. Er stonden enkele V40's met 16" in de showroom, maar dat is echt te klein voor de auto.
------------------------------
Ik hoop dat jullie de review leuk vinden om te lezen en ben heel benieuwd of de V40 rijders onder jullie zich herkennen in de zaken die ik hier opsom. Ben ook heel benieuwd naar jullie ervaringen.
[
Voor 0% gewijzigd door
PdeBie op 29-03-2016 11:23
. Reden: Huidige auto in de intro ter nuancering toegevoegd. ]