Het grote Volvo topic - Deel 8 Vorige deel Overzicht

Pagina: 1 ... 136 ... 139 Laatste
Acties:

Onderwerpen

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Red devil
  • Registratie: December 1999
  • Laatst online: 21:21
Xanaroth schreef op vrijdag 19 april 2024 @ 19:13:
Kan er iemand iets zinnigs zeggen welke helft er gelijk heeft - is de XC90 prima te doen als eigen aanschaf of met een grote boog ontwijken wanneer het geen leasecontract betreft?
Hier eigenaar XC90 V8 uit 2006. Bijna 7 jaar heb ik de auto nu, totaal 8200 euro onderhoud. Valt me reuze mee eigenlijk als je kijkt hoeveel auto je ervoor terug krijgt.

Jouw versie is toch de laatste versie van deze uitvoering? Ik zou denken dat dan alle kinderziektes er wel uit zijn. Die D5 is ook behoorlijk betrouwbaar.
Volgens mij is met name de automaat van de XC90 T6 uit 2003/2004 slecht, verder hoor ik niet echt slechte verhalen.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Dawn
  • Registratie: Augustus 2009
  • Laatst online: 10-09 13:08

Dawn

..Sworn to the Dark..

de 2015 XC90 is de laatste met de oude body (of de eerste met de nieuwe), en dit is wel een belangrijk detail.
de eerste serie van het nieuwe model is erg slecht met z'n elektronica en heeft daarnaast niet de robuuste 5cilinder D5 diesel, maar een 4 cilinder.

ik zou deze uit 2015 zeker kei hard overslaan.
Afbeeldingslocatie: https://assets.autoweek.nl/m/sjmyyhjbffff_800.jpg

kennis van mij had een van de eerste T8's van die generatie en die auto heeft in een jaar tijd 3/4 van z'n leven bij de garage gestaan (en is terug in zweden geweest) door allerhande elektronica issues. uiteindelijk is die auto door Volvo Nederland terug ingenomen.

aan de andere kant is deze van 2014-2015 wél een om aan te bevelen:
Afbeeldingslocatie: https://imgd.aeplcdn.com/664x374/ec/65/91/9931/img/m/Volvo-XC90-Right-Front-Three-Quarter-50724_ol.jpg.
hele solide 5 cilinder diesel die eigenlijk niet kapot kan. sure, het is een zware auto, maar als het onderhoud is bijgehouden hoeft die niet de wereld te kosten. maar, je moet ook niet staan te kijken als je een keer met groot onderhoud 1500 euro of meer neer moet leggen.

Rig: Intel Core i7 14700KF, ROG Z790 Hero EVA-02, ROG RTX4080 OC powered || Phone: Apple iPhone 15 Pro Max BT 512GB || Ride: Volvo V60 Polestar MY2017 at 120k km

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Xanaroth
  • Registratie: September 2007
  • Laatst online: 06-06 18:07
Met 2015 bedoelde ik inderdaad het nieuwe model (2015-heden) en niet het oude model (2002-2014). Excuus voor de verwarring!

De oude is praktisch onbetaalbaar op vlak van wegenbelasting, verbruik met mijn reisafstand. Gaat zo om 2000/jaar aan extra kosten - dat tikt wel aan over een 5-10 jaar in gebruik hebben.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Red devil
Xanaroth schreef op vrijdag 19 april 2024 @ 21:35:
Met 2015 bedoelde ik inderdaad het nieuwe model (2015-heden) en niet het oude model (2002-2014). Excuus voor de verwarring!

De oude is praktisch onbetaalbaar op vlak van wegenbelasting, verbruik met mijn reisafstand. Gaat zo om 2000/jaar aan extra kosten - dat tikt wel aan over een 5-10 jaar in gebruik hebben.
In dat geval koop je 1 van de aller eerste XC90 van het nieuwe model. Je zult in ieder geval geen gedoe hebben met de electrische aandrijving (ERAD) achter, zoals hierboven beschreven, maar wellicht dat er wel wat andere kinderziektes op kunnen spelen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• jadjong
  • Registratie: Juli 2001
  • Niet online
Je koopt niet alleen een XC van een nieuwe generatie, het is tevens de eerste generatie van het platform waar alle huidige modellen op gebaseerd zijn. Behalve de ruitenwissers komt er niets overeen met voorgaande jaren.

Acties:
  • +7 Henk 'm!

• ThePendulum
  • Registratie: September 2011
  • Laatst online: 26-08 01:05
Net als @Guitarist een paar jaar geleden heb ik in mijn V50 uit 2004 deze week ook de nieuwere versie van de Bluetooth module van JustTech op Tindie ingebouwd https://www.tindie.com/pr...lvo-v50-s40-c30-c70-xc90/

Wat een uitvinding! De module bouw je binnenin de CD-speler, deze onderschept het signaal tussen de interne schijflezer en het moederbord van het apparaat. Je moet hiervoor een CD afspelen, en zodra je verbinding maakt met de module, hoor je de muziek van je telefoon met CD kwaliteit. Het werkt perfect, laat alle oorspronkelijke functionaliteit intact, en zit volledig verborgen zonder 'kastje' aan je dashboard.

Ik heb een V50 uit begin 2004 zonder aux en zonder CD-wisselaar, deze variant wordt helaas niet ondersteunt door andere populaire oplossingen zoals de GROM MST4 en de Mr12Volt P600. Een Parrot carkit had misschien gewerkt, maar deze zijn inmiddels dusdanig verouderd dat de hardware en de benodigde documentatie moeilijk te vinden zijn. Zo'n Parrot moet worden aangesloten op de versterker, en die zit bij mij in de kofferbak, dus de bedrading was een hoop gedoe geweest terwijl ik begrijp dat de geluidskwaliteit niet altijd even geweldig is.

Een FM-modulator leek nog even een optie, deze sluit je direct aan op de antenne ingang van de radio, zodat je minder last hebt van storing dan met een FM-zender. Helaas lijkt er op dit moment maar één zo'n apparaat te worden geproduceerd, en die is jammer genoeg van belabberde kwaliteit. Ik vreesde dus dat ik het maar bij een FM-zender en een paar CD's moest houden... totdat iemand op de Need For Swede Discord mij over dit geinige printje vertelde _/-\o_

De installatie vereist wat enthousiasme, want je moet de console van je auto en de CD-speler uit elkaar halen, maar het is voor de gemiddelde tweaker goed te doen. De CD-speler in de handleiding had weinig overeenkomsten met die van mij, maar het principe was duidelijk genoeg: schijflezer -> flat cable -> JustTech module -> flat cable -> moederbord.

De kit wordt geleverd met twee flat cables van 10cm, die zijn bedoeld voor een CD-speler met het moederbord op de bodem. In mijn model 'CD-P1' speler zit het moederbord aan de zijkant, dan moet je een bocht maken waarvoor de inbegrepen kabels nét niet lang genoeg zijn. Je kunt beter de originele bruine flat cable herleiden, of één of twee nieuwe flat cables kopen (18-pins 1mm pitch, 20cm moet voldoende zijn).
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/eQI0FLEZ339-R4TqnrgL4ia1HqY=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/Vl939jUai2qcKytnKpuRBlNo.jpg?f=fotoalbum_large

ff teste :9
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/4Bi4L-pYa3WG6a_1YHGR5ntpV_k=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/G0gJixZ7SF98xBRxw1pAEYjh.jpg?f=fotoalbum_large

Hij doet het! Nu nog alles netjes inbouwen...
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/dSpV6ui-UTt3wKR12MrHD9lM5DU=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/QIGadnaCXEdsL1GtPJNgXj30.jpg?f=fotoalbum_large

Met behulp van MacroDroid start mijn telefoon automatisch de muziek op het juiste volume zodra ik de auto start, zonder dat ik mijn telefoon uit de broekzak hoef te halen. :)

Omdat je een CD moet afspelen om dit trucje te laten werken, hoor je de muziek op de CD zodra de Bluetooth verbinding verbroken is. Om je trommelvliezen te besparen raad ik aan om een CD met 70 minuten stilte (of Enya) te branden. Hier kun je het beste één hele lange track van maken, omdat het Bluetooth geluid even een seconde onderbroken wordt telkens als de CD-speler naar de volgende track gaat. Er worden geen titels weergeven op het infotainment display, maar gezien het nummer 'Fjord Focus - Silence' op de CD wordt weergeven als 'Track 1', denk ik dat dit ook een limitatie van de CD-speler zelf zelf is.

Het enige dat ik wel zal missen zijn de fysieke bedieningsknoppen. De stuurbediening zou ondersteund worden door de module, maar hiervoor is een add-on vereist die al jaar en dag niet meer op voorraad is. Ik heb de verkoper/ontwerper gevraagd of deze ooit nog terug komt, en zo niet of hij wat documentatie zou willen delen, maar hier heb ik voor alsnog helaas geen reactie op ontvangen. Dat wordt mogelijk nog een projectje voor de toekomst (als iemand zich verdiept heeft in het CAN/LIN systeem van deze auto's, ik hoor graag van je!). Desnoods krijg je ook van die losse Bluetooth afstandsbedieningen voor aan het stuur, maar dat is toch ook een beetje behelpen. Je moet dan uiteraard ook twee apparaten tegelijk verbinden; dat zou tegenwoordig mogelijk moeten zijn, maar daar weet ik het fijne (nog) niet van.

De meesten zullen hier niet zo veel aan hebben, maar mocht jouw P1 (V50, S40, C30, C70, XC90) toevallig hetzelfde probleem hebben als die van mij, kan ik deze module alleen maar aanraden! :*)

UPDATE 2024-05-01: Ik heb wat documentatie verzameld en onderdelen besteld voor project stuurbediening, dus hopelijk komt er binnenkort een vervolg :) Ik heb voor de tussentijd en voor het geval het toch allemaal niet lukt deze Bluetooth media afstandsbediening gekocht (je kunt de band er af halen, er zit ook een klittenband sticker inbegrepen). De dubbele Bluetooth verbinding met zowel de JustTech module en de afstandsbediening is in ieder geval voor mijn telefoon met BT 5.3 geen probleem, maar nu heb ik natuurlijk alsnog een 'kastje' 8)7 Ik pruts dus nog even door!

[ Voor 82% gewijzigd door ThePendulum op 01-05-2024 04:32 . Reden: Update ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Knul
  • Registratie: Maart 2009
  • Laatst online: 19:28
Meer mensen 'last' van een niet-synchroniserende Volvo app? Ik kan zien waar mijn auto (V60 2013) staat, maar de rittenregistratie en de huidige actieradius werken niet. Die staan nog vast op donderdagavond/vrijdagochtend. Opnieuw aanmelden in de app helpt helaas niet.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• kleefei
  • Registratie: Maart 2006
  • Laatst online: 15-09 15:03
Knul schreef op maandag 29 april 2024 @ 09:50:
Meer mensen 'last' van een niet-synchroniserende Volvo app? Ik kan zien waar mijn auto (V60 2013) staat, maar de rittenregistratie en de huidige actieradius werken niet. Die staan nog vast op donderdagavond/vrijdagochtend. Opnieuw aanmelden in de app helpt helaas niet.
Zojuist gechecked, en hier werkt alles naar behoren. (2020 v60)

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• cerebrum
  • Registratie: Maart 2004
  • Laatst online: 21:59
Knul schreef op maandag 29 april 2024 @ 09:50:
Hier alles in orde (V60 2017). Laatste rit gistermiddag.

WP Pana 7J mono | AC Toshiba 3.5+4.6kW | PV 3200WP ZZO | Gasloos Nov23

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Knul
Dank heren, dan ga ik even verder zoeken waar het aan kan liggen..

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Dawn

Dawn

..Sworn to the Dark..

Knul schreef op maandag 29 april 2024 @ 13:41:
Dank heren, dan ga ik even verder zoeken waar het aan kan liggen..
Vrienden en kennissen hebben dit probleem ook zo nu en dan, dus echt vreemd sta ik hier niet van te kijken.
Misschien een app update of wat anders? Meestal lost het probleem zich vanzelf op.. dat dan weer wel.

Rig: Intel Core i7 14700KF, ROG Z790 Hero EVA-02, ROG RTX4080 OC powered || Phone: Apple iPhone 15 Pro Max BT 512GB || Ride: Volvo V60 Polestar MY2017 at 120k km

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Knul
Verklaring gevonden, krijg nu de melding 'Auto staat stand-by'. Volgens het internet is dit een batterij besparend middel.

Vreemd, de auto is zondag nog gebruikt. Laatste tijd vrijwel alleen op de (grote) accu, maar die zou de 12v accu voldoende bij moeten laden zou je zeggen.

Oh well, binnenkort maar weer een lange rit maken en dan komt het vast wel goed.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• JB
  • Registratie: Mei 2002
  • Nu online

JB

Cédric roelt!

@Wok @-tom-562 of anderen :) Hebben jullie ook ervaring met VDASH en huidige Volvo reeksen? Zoals de laatste V60s bijvoorbeeld. Kun je daar de 180 km/h speedlimiter + start/stop bij uitschakelen? Of het vanaf de laatste modellen geforceerde ISA?

Mijn boefje is liev!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Wok
  • Registratie: Augustus 2001
  • Laatst online: 00:50

Wok

Dakloos...

JB schreef op zondag 5 mei 2024 @ 20:40:
@Wok @-tom-562 of anderen :) Hebben jullie ook ervaring met VDASH en huidige Volvo reeksen? Zoals de laatste V60s bijvoorbeeld. Kun je daar de 180 km/h speedlimiter + start/stop bij uitschakelen? Of het vanaf de laatste modellen geforceerde ISA?
Geen eigen ervaringen, maar via VDASH is volop in ontwikkeling. Ik zou zeggen: hou de website van vdash gewoon in de gaten en dan zie je vanzelf de mogelijkheden: d5t5.com

(nee, geen aandelen/belangen/whatever ;-) )

Who is General Failure and why is he reading my hard drive?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Dawn

Dawn

..Sworn to the Dark..

volgensmij kan dat met Vdash wel; ik meen me te herinneren dat Volservice dat ook doet op die manier.
maar idd, check vooral de d5t5 website of de optie er uberhaupt is.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• -tom-562
  • Registratie: Juli 2005
  • Laatst online: 15-09 16:51

-tom-562

Oliesjeik

Zelf geen ervaring mee, maar zoals gezegd VDASH is volop in ontwikkeling. Op de site van D5T5 kan je precies zien welke functies er allemaal beschikbaar zijn, speedlimiter is volgens mij uit te schrijven (tegen betaling natuurlijk)

Vaak bu'j te bang!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• JB
  • Nu online

JB

Cédric roelt!

Het is dus niet alleen een kabel kopen? Je dient per “optie” ook te betalen? Moet de site nog verder uitpluizen maar vanuit het VCDS gebeuren, ken ik het alleen als een kabel kopen en zelf aan de slag met “eentjes” en “nullen”?

Mijn boefje is liev!

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• -tom-562
  • Laatst online: 15-09 16:51

-tom-562

Oliesjeik

JB schreef op zondag 5 mei 2024 @ 21:44:
Het is dus niet alleen een kabel kopen? Je dient per “optie” ook te betalen? Moet de site nog verder uitpluizen maar vanuit het VCDS gebeuren, ken ik het alleen als een kabel kopen en zelf aan de slag met “eentjes” en “nullen”?
Nee helaas :P bij Volvo moeten er vaak ook echt softwarepakketjes geladen worden. Wat basic dingen kan je wel veranderen. D5T5 is zo'n beetje het enige bedrijf die dit soort dingen zelf ontwikkelen voor Volvo, en daar moeten ze natuurlijk wat op verdienen :P

Vaak bu'j te bang!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• pinda powerrr
  • Registratie: Augustus 2010
  • Laatst online: 01:10

pinda powerrr

Slow down...

Ik moet me nog steeds eens goed gaan verdiepen in het Vdash gebeuren. Weet alleen dat het niet zomaar alleen een kabel kopen is en een programma draaien op je laptop.

De paar how-to's die ik wel eens gelezen heb, waren niet erg duidelijk.

Altijd handig om uit te kunnen lezen, gebruikte het in mijn Alfa Romeo tijd ook.

Waiting on the world to change

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• JB
  • Nu online

JB

Cédric roelt!

pinda powerrr schreef op maandag 6 mei 2024 @ 00:02:
Ik moet me nog steeds eens goed gaan verdiepen in het Vdash gebeuren. Weet alleen dat het niet zomaar alleen een kabel kopen is en een programma draaien op je laptop.

De paar how-to's die ik wel eens gelezen heb, waren niet erg duidelijk.

Altijd handig om uit te kunnen lezen, gebruikte het in mijn Alfa Romeo tijd ook.
Ondersteuning is er gewoon tot heden zo lijkt. Geen Tweakers die dit in gebruik hebben? Gaan die features op VIN of hoe werkt dat precies?

VDASH offers the following features:

Removal of the 180 km/h (112 mph) speed limit on MY2021 and newer models (maximum speed 250 km/h or 155 mph)
Diagnostics – reading / deleting DTC error codes
Detection of odometer tampering with 99% accuracy (for P1, P2, P3, SPA, CMA)
Resetting service intervals - SRI
Changing the language of the onboard computer and radio
Engine performance enhancement through engine control unit software updates
Vehicle configuration adjustments (disabling STOP/START, enabling video playback while driving, activating independent heating, cruise control, onboard computer, changing region from USA to EU, etc.)
Decoding PIN for CEM and ECM units
Adding / removing ignition keys and remote controls
Pairing SCL and SCU units
Copying / cloning electronic modules
Injector coding
Live data logging
Reading READINESS codes
Managing vehicle service history
Monitoring upcoming technical inspections
Printing protocols from service sessions
Maintaining a driving logbook in combination with VDD – VDASH Dongle
Supported vehicles - typically all vehicles from 1999 to the present, excluding the S/V40 first generation from 1996

Mijn boefje is liev!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Daanieyel
  • Registratie: Juli 2012
  • Niet online
Kan iemand hier verklaren waarom deze volvo v70 1295kg weegt (volgens officiële info van https://ovi.rdw.nl/)? Normaal wegen die dingen zo'n 1550kg..

Ryzen 3600 - GTX1060

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Begur
  • Registratie: Januari 2021
  • Niet online
Is waarschijnlijk een fout ingeslopen bij de RDW keuring tijdens het importeren.

Er is overigens flink gehandeld met die auto; Aantal eigenaren: 5 (13 incl. autobedrijven).

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• jadjong
  • Niet online
Run Forest, run!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Dawn

Dawn

..Sworn to the Dark..

het aantal eigenaren is niet eens heel bijzonder met 5; maar 13 bedrijven is wel een ding.
daarnaast is het een 4-pitter T5 en geen traditionele 5-pitter.
het gewicht klopt inderdaad ook niet;

ik zou, net als de mede Volvisten hierboven, hier even omheen lopen...

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Wok

Wok

Dakloos...

Het is ook wel bijna de meest kale versie die je kon krijgen (ongelakte inleg in het stuur, geen navi, geen stoelverwarming, geen bluetooth voor telefoon, kleinste scherm, analoog instrumentarium, geen automatisch dimmende binnenspiegel, halogeen koplampen, geen PDC aan de voorzijde, 16" wielen).

Het lijkt me dat dit een speciaal voor de Belgische markt gemaakte uitvoering is, want ook het trekgewicht is maar 1200kg, dus ik vermoed dat hier gegoocheld is met cijfers om in België de 'fiscale PK's' omlaag te krijgen voor een gunstiger belasting- en verzekeringstarief. Door 'één Europa' worden deze cijfers dan ook meegenomen bij de import in NL.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• G-series22
  • Registratie: Augustus 2023
  • Laatst online: 15-09 10:13
Zijn er meer mensen met een V60 uit 2020 waarvan het geluid (incl. het geluid van de knipperlichten) het ooit niet doet? Met geen mogelijkheid aan te krijgen daarna. Auto een uurtje of 4-5 parkeren en het euvel is weg zonder foutmelding.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• jadjong
  • Niet online
Jep komt vaker voor, dacht dat het inmiddels wel gefixt was met software.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• kleefei
  • Registratie: Maart 2006
  • Laatst online: 15-09 15:03
G-series22 schreef op dinsdag 14 mei 2024 @ 13:01:
Zijn er meer mensen met een V60 uit 2020 waarvan het geluid (incl. het geluid van de knipperlichten) het ooit niet doet? Met geen mogelijkheid aan te krijgen daarna. Auto een uurtje of 4-5 parkeren en het euvel is weg zonder foutmelding.
ik heb dat nog niet meegemaakt (ik heb ook een v60 uit 2020), wel vaak een onregelmatig knipperlicht geluid.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• G-series22
  • Registratie: Augustus 2023
  • Laatst online: 15-09 10:13
jadjong schreef op dinsdag 14 mei 2024 @ 13:23:
Jep komt vaker voor, dacht dat het inmiddels wel gefixt was met software.
Nieuwste update er op staan, maar gisteren nog steeds last van.
En inderdaad ook wel regelmatig onregelmatig knippergeluid. :?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• peer54
  • Registratie: Mei 2016
  • Laatst online: 04-12-2024
Beste Volvorijders,

Sinds de laatste update versie 3.0.3 (V90 my22) gaat na het uitzetten van kachel/airco deze weer automatisch aan na het starten van de auto. Dus handmatig uitgezet en na het starten weer aan. Heel irritant. Dit is sinds de update.

Komt dit bekend voor binnen deze groep?

Vast dank.

Groet Peer

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• rajackar
  • Registratie: Augustus 2000
  • Laatst online: 09-08 17:57

rajackar

Blood Minister

peer54 schreef op dinsdag 14 mei 2024 @ 20:43:
Beste Volvorijders,

Sinds de laatste update versie 3.0.3 (V90 my22) gaat na het uitzetten van kachel/airco deze weer automatisch aan na het starten van de auto. Dus handmatig uitgezet en na het starten weer aan. Heel irritant. Dit is sinds de update.

Vast dank.

Groet Peer
Las dit ook op een ander forum.
Het is mij nog niet opgevallen.

Shrouded by night, but with steady stride. Colored by blood, but always clear of mind. - AMD 9800X3D - Asus RTX 5090 Astral - PS5

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• HerZon
  • Registratie: Mei 2009
  • Niet online
peer54 schreef op dinsdag 14 mei 2024 @ 20:43:
Beste Volvorijders,

Vast dank.

Groet Peer
Heeft dat niet te maken met de settings die gekoppeld zijn aan je sleutel?
Als je die 'vergrendeld', dan pakt hij elke keer de 'vergrendelde' settings bij starten.
Begint de temperatuur ook elke keer op dezelfde waarde al zet je hem hoger/lager bij afsluiten?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Clairetje
  • Registratie: Oktober 2020
  • Laatst online: 13-07-2024
Nvt

[ Voor 99% gewijzigd door Clairetje op 20-05-2024 16:27 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• peer54
  • Registratie: Mei 2016
  • Laatst online: 04-12-2024
HerZon schreef op vrijdag 17 mei 2024 @ 16:42:
[...]

Heeft dat niet te maken met de settings die gekoppeld zijn aan je sleutel?
Als je die 'vergrendeld', dan pakt hij elke keer de 'vergrendelde' settings bij starten.
Begint de temperatuur ook elke keer op dezelfde waarde al zet je hem hoger/lager bij afsluiten?
Ik weet niet of dit te maken heeft met sleutelgegevens? Wel staat inderdaad dezelfde waarde bij het afsluiten als bij het starten in het systeem.
Ik heb inmiddels de dealer ook hierover een mail gestuurd.

Bedankt voor het meedenken.

Groet Peer.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• rockerpoet
  • Registratie: September 2014
  • Laatst online: 21:32
De V60 B3 Essential Edition is niet langer leverbaar maar na wat zoekwerk nog wel bij sommige dealers op voorraad. Deze uitvoering is inmiddels vervangen door de T6 AWD Essential Edition, die 5.000 euro duurder is. Zijn er argumenten om juist voor de B3 of de T6 te kiezen? Ook bijtelling speelt hierbij een rol.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• renegrunn
  • Registratie: September 2006
  • Laatst online: 23:58
rockerpoet schreef op vrijdag 24 mei 2024 @ 12:47:
De V60 B3 Essential Edition is niet langer leverbaar maar na wat zoekwerk nog wel bij sommige dealers op voorraad. Deze uitvoering is inmiddels vervangen door de T6 AWD Essential Edition, die 5.000 euro duurder is. Zijn er argumenten om juist voor de B3 of de T6 te kiezen? Ook bijtelling speelt hierbij een rol.
Wat bedoel je met vervangen? Dit zijn namelijk 2 heel verschillende aandrijflijnen. B3 is normaal benzine en accu ‘ondersteuning’ en een T6 is een plug-in hybride a 350pk totaal vermogen. Gaat het om de longe range variant? Dan rij je ongeveer 70km elektrisch.

Ik heb de T6 LR nu een half jaar, rijdt geweldig. Heb al heel wat Volvo’s ‘versleten’, maar het vermogen en het hybride rijden is toch wel heel erg fijn.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• rockerpoet
  • Registratie: September 2014
  • Laatst online: 21:32
Vervangen is wellicht niet het juiste woord. De B3 (essential edition) lijkt niet meer leverbaar, inmiddels alleen nog maar in B4 (mild hybrid) en T6 (plugin hybrid).

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• renegrunn
rockerpoet schreef op zondag 26 mei 2024 @ 12:46:
Vervangen is wellicht niet het juiste woord. De B3 (essential edition) lijkt niet meer leverbaar, inmiddels alleen nog maar in B4 (mild hybrid) en T6 (plugin hybrid).
B3 & B4 zijn beide mild hybrid aandrijflijnen. De B3 lijkt inderdaad niet meer leverbaar, enkel de B4.

Essential is de uitvoering (=instap), die kun je ook voor de B4 nemen, naast de Core, Plus en Ultra.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Tomatoman
  • Registratie: November 2000
  • Laatst online: 23:14

Tomatoman

Fulltime prutser

Mijn vrouw krijgt een dezer dagen haar V60 T8, met Apple CarPlay. Ik sta op het punt een simkaart voor in de auto te bestellen, maar vraag me af hoeveel data de auto zal gebruiken. Mijn vrouw zal er maar weinig mee rijden. Van de garage begreep ik dat alle navigatie-updates vanaf een USB-stick gaan, dus dat beperkt het dataverkeer al zeer drastisch. Maar hoe zit het met andere online diensten, zoals real time verkeersinformatie via het ingebouwde navigatiesysteem?

Kan iemand iets zeggen over het dataverbruik?

Een goede grap mag vrienden kosten.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• HerZon
  • Niet online
Tomatoman schreef op zondag 26 mei 2024 @ 16:31:
Mijn vrouw krijgt een dezer dagen haar V60 T8, met Apple CarPlay. Ik sta op het punt een simkaart voor in de auto te bestellen, maar vraag me af hoeveel data de auto zal gebruiken. Mijn vrouw zal er maar weinig mee rijden. Van de garage begreep ik dat alle navigatie-updates vanaf een USB-stick gaan, dus dat beperkt het dataverkeer al zeer drastisch. Maar hoe zit het met andere online diensten, zoals real time verkeersinformatie via het ingebouwde navigatiesysteem?

Valt mee, ik rijdt doorgaans hele dagen rond en kom dan op max 150mb per maand.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Tomatoman

Tomatoman

Fulltime prutser

Dat stelt weinig voor. Gaat muziek via Spotify - of in ons geval YouTube Premium Family - altijd via je telefoon, of kun je er ook voor kiezen dat via de auto te laten gaan?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• HerZon
  • Niet online
Tomatoman schreef op zondag 26 mei 2024 @ 17:26:
Dat stelt weinig voor. Gaat muziek via Spotify - of in ons geval YouTube Premium Family - altijd via je telefoon, of kun je er ook voor kiezen dat via de auto te laten gaan?
Kan via de app in de auto zelf.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mvbo
  • Registratie: Oktober 2010
  • Laatst online: 15-09 17:04
Tomatoman schreef op zondag 26 mei 2024 @ 16:31:

Uit welk jaar is deze v60? Of is het een nieuwe? Ik heb een T8 uit 2024 en deze heeft een sim vanuit Volvo er in zitten waar alle data overheen gaat, hier betaal je niet (expliciet) voor. Je kan deze simkaart ook niet vervangen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Tomatoman

Tomatoman

Fulltime prutser

mvbo schreef op zondag 26 mei 2024 @ 22:27:
[...]

Uit welk jaar is deze v60? Of is het een nieuwe? Ik heb een T8 uit 2024 en deze heeft een sim vanuit Volvo er in zitten waar alle data overheen gaat, hier betaal je niet (expliciet) voor. Je kan deze simkaart ook niet vervangen.
Hij is uit 2020 (modeljaar 2021). Volgens de verkoper moest er een simkaart in. Volvo geeft deze instructie voor de V60 t/m 2018 en deze voor de V60 2019-2022. Ik vermoed dat vanaf modeljaar 2023 de fysiek simkaart is vervangen door een e-sim.

[ Voor 35% gewijzigd door Tomatoman op 27-05-2024 08:07 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• renegrunn
Tomatoman schreef op maandag 27 mei 2024 @ 07:49:
[...]

Hij is uit 2020 (modeljaar 2021). Volgens de verkoper moest er een simkaart in. Volvo geeft deze instructie voor de V60 t/m 2018 en deze voor de V60 2019-2022. Ik vermoed dat vanaf modeljaar 2023 de fysiek simkaart is vervangen door een e-sim.
Klopt, vanaf november '22 wordt de V60 geleverd met AAOS (Google) en een ingebouwde sim met 4 jaar 'gratis' data. Daarvoor heb je nog het Sensus connect systeem, en ben je een eigen sim kaartje nodig.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• m@fkeez
  • Registratie: Augustus 2002
  • Niet online
Tomatoman schreef op zondag 26 mei 2024 @ 17:26:
Het kan beide. Ik gebruik meestal spotify via carplay, omdat je via de app in sensus geen muziek offline kunt opslaan (ik heb het in ieder geval nog niet gevonden).

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Tomatoman

Tomatoman

Fulltime prutser

Dank voor de diverse reacties. Tussen zondagavond en vanmiddag is er een hoop gebeurd: ik heb een goedkoop sim-only abonnement afgesloten - de simkaart komt een dezer dagen - en ik kon vanmiddag de auto ophalen. Onderweg heb ik in de instellingen in de auto zitten grasduinen en het viel me op dat er drie mogelijkheden waren:
  1. de auto gebruikt zijn eigen simkaart voor alle data die hij ophaalt;
  2. de auto communiceert via Bluetooth met de aangesloten telefoon en gebruikt die telefoon om zijn data op te halen;
  3. je kunt je eigen telefoon als WiFi-hotspot voor de auto gebruiken, zodat de auto zijn data via de WiFi-hotspot ophaalt.
Tot slot kun je ook nog de auto als WiFi access point laten fungeren, zodat passagiers onderweg via WiFI gebruik maken van de simkaart in de auto.

Dan over de apps: het zijn er maal heel weinig die native zijn ingebouwd in de auto. Voor muziek heb je de ingebouwde Spotify-app; wil je een andere muziek-app gebruiken, dan moetdat via Apple CarPlay (nog niet geprobeerd) of Android Auto (voor mij niet van toepassing).

En dat opent weer nieuwe mogelijkheden: je telefoon haalt via het WiFi Access Point in de auto zijn data op en speelt via CarPlay de data uit de muziek-app op je telefoon af in de auto. Zoals gezegd: ik heb nog niet geprobeerd of dat ook echt werkt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• HerZon
  • Niet online
Tomatoman schreef op maandag 27 mei 2024 @ 20:46:
Dank voor de diverse reacties. Tussen zondagavond en vanmiddag is er een hoop gebeurd: ik heb een goedkoop sim-only abonnement afgesloten - de simkaart komt een dezer dagen - en ik kon vanmiddag de auto ophalen. Onderweg heb ik in de instellingen in de auto zitten grasduinen en het viel me op dat er drie mogelijkheden waren:
  1. de auto gebruikt zijn eigen simkaart voor alle data die hij ophaalt;
  2. de auto communiceert via Bluetooth met de aangesloten telefoon en gebruikt die telefoon om zijn data op te halen;
  3. je kunt je eigen telefoon als WiFi-hotspot voor de auto gebruiken, zodat de auto zijn data via de WiFi-hotspot ophaalt.
Tot slot kun je ook nog de auto als WiFi access point laten fungeren, zodat passagiers onderweg via WiFI gebruik maken van de simkaart in de auto.

Dan over de apps: het zijn er maal heel weinig die native zijn ingebouwd in de auto. Voor muziek heb je de ingebouwde Spotify-app; wil je een andere muziek-app gebruiken, dan moetdat via Apple CarPlay (nog niet geprobeerd) of Android Auto (voor mij niet van toepassing).

En dat opent weer nieuwe mogelijkheden: je telefoon haalt via het WiFi Access Point in de auto zijn data op en speelt via CarPlay de data uit de muziek-app op je telefoon af in de auto. Zoals gezegd: ik heb nog niet geprobeerd of dat ook echt werkt.
Ja, dat werkt gewoon.

Acties:
  • +12 Henk 'm!

• Kolbe
  • Registratie: Januari 2019
  • Laatst online: 08-08 09:16
Jaren aangemeld, nooit gereageerd.

Ik tuf dagelijks rond in een 940. Met 10-12dkm per jaar nog perfect te doen. Onderhoud doe ik zelf, aanpassingen/verbeteringen ook. Blijft leuk en na een keer wat zaken aangepakt te hebben blijft ie met verrassend weinig onderhoud prima rijden.
Sinds kort turbo, tweede jeugd zullen we maar zeggen!

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/Z7MlVhzv0_ZWUL-4qpkS3C-Bw7U=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/H49nIJyAW3gAz8yKXB2UJCFg.jpg?f=fotoalbum_large

[ Voor 4% gewijzigd door Kolbe op 31-05-2024 18:27 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Dawn

Dawn

..Sworn to the Dark..

Nice @Kolbe !
940 met Thetys wielen, altijd nice en met Turbo erop nog veel leuker :)
Recent nog dingen gedaan aan de auto of niks in het bijzonder?

----
Update van de mijne; want dat is ook alweer even geleden.
Laatste update was denk ik een voorganger aangetikt heb in een kettingbotsing; anywho..
9 weken op de reparatieafspraak moeten wachten bij de schadehersteller, verveled sure, maar de auto reed nog want we dachten dat er alleen een deuk in de bumper zou zitten. Wat denk je, niet dus..:
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/z8PqT3ZPr5gtL9xocObaViq8bxM=/full-fit-in/4920x3264/filters:max_bytes(3145728):no_upscale():strip_icc():fill(white):strip_exif()/f/image/AZErUUUQ4Tphq5ucjjLGndFl.jpg?f=user_large

Bumperbalk ook ingedeukt en onderin zelfs ingescheurd, dus maar de bewuste keuze gemaakt deze toen ook mee te vervangen. Kostte meer dan een paar honderd extra, maar beter veilig dan slecht.

Intussen staat ze weer te shinen op de parkeerplaats na ook een vers geslaagde APK eerder deze week, dus ze heeft weer zat gekost voor de 0km die ze maakt 😅
FF kijken of ik dit weekend m'n V8 grille badge weer kan monteren, want natuurlijk was ook die gesneuveld, maar moet nog evn een mounting plaatje maken van plastic ofzo; maar ik heb natuurlijk niks in huis... Misschien dat een CD werkt ofzo...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• maie
  • Registratie: November 2014
  • Laatst online: 09-09 12:30
Ik vind het altijd gaaf, zo'n V8 in een S80. Juist omdat mensen het niet verwachten, dat maakt het extra leuk.

Ik ben altijd benieuwd geweest of het mogelijk is om zo'n V8 in een P3 V70 te lepelen. Het schijnt (relatief makkelijk) te kunnen aangezien de S80 in de basis een sedan variant van de V70 is. Lijkt mij een leuk projectje in ieder geval ;)

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Dawn

Dawn

..Sworn to the Dark..

maie schreef op vrijdag 31 mei 2024 @ 22:26:
Ik vind het altijd gaaf, zo'n V8 in een S80. Juist omdat mensen het niet verwachten, dat maakt het extra leuk.

Ik ben altijd benieuwd geweest of het mogelijk is om zo'n V8 in een P3 V70 te lepelen. Het schijnt (relatief makkelijk) te kunnen aangezien de S80 in de basis een sedan variant van de V70 is. Lijkt mij een leuk projectje in ieder geval ;)
hier een watch tip voor je;
YouTube: Volvo V70 V8 Swap: Episode 1 (en de rest)

het kan zeker; je moet het hele subframe meenemen en idealiter al een T6 basis hebben ivm de AWD

edit: nog wat: YouTube: Volvo XC70 V8 like factory made - D5T5.com
(dit is mijn dream combo)

[ Voor 9% gewijzigd door Dawn op 31-05-2024 22:34 ]

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• Kolbe
  • Registratie: Januari 2019
  • Laatst online: 08-08 09:16
S80 V8, bijzonder! Zeer benieuwd hoe fijn dat is. Gelukkig dat de schade weer hersteld is.
Dawn schreef op vrijdag 31 mei 2024 @ 22:12:
Nice @Kolbe !
940 met Thetys wielen, altijd nice en met Turbo erop nog veel leuker :)
Recent nog dingen gedaan aan de auto of niks in het bijzonder?
Recent dus de turbo er op. De 940 is begonnen met een B230FB en ottomaat. Na een tijdje was ik de automatische bak moe, was prima in orde en nog geflusht etc maar 4 versnellingen en 131pk houdt niet over. Dus ik heb er een handbak in gezet (M90).
Omdat het blok toch wat aandacht nodig had, zowat elke seal was matig na 30 jaar deels bedenkelijk onderhoud.. Keuze gemaakt in een keer alles te doen, blok er uit, klaar te maken voor turbo (enkel olie feed en drain, rest kan 't wel hebben). Koppakking nieuw, kop iets bewerkt, alle studs nieuw, alle pakkingen en keerringen nieuw, verfje, waterpomp, steunen etc etc.

Nadat dat het al weer voor twee jaar prima deed was het tijd voor wat boost en is er een turbo op gekomen. Ik laat wat details weg maar in grote lijnen plug and play qua turbo en spruitstuk (had nog wat delen liggen), tot nu toe prima resultaat. Vooralsnog 0,4 bar boost want ik heb de wideband nog niet in orde dus weet niet hoe de mapping/injectie (wel goede chip voor turbo) het nu bij kan benen.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/dgrrHJEaCjXTzeNEK0jXuRT24Ms=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/tgxHiT9uNxvNTz2uX5S7KrWl.jpg?f=fotoalbum_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/mJ_haC73nsEqOHvGCLcnFNd5oXA=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/fsJowRYh8gtd3Dp9vTcmQpKx.jpg?f=fotoalbum_large

Nog allemaal tamelijk basic, eerst betrouwbaar en veilig en dan komt later wel meer boost. Die turbo duwt wel wat lucht als het moet, remmen etc moeten wel echt OK zijn met zoiets. Met deze turbodruk loopt het on ieder geval al heel goed en het voelt meer als een cilinder meer aan zit dan dat er een piek in de powerband zit.

[ Voor 4% gewijzigd door Kolbe op 31-05-2024 23:01 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Wouter36
  • Registratie: Maart 2013
  • Laatst online: 21:57
Pech met de Volvo. Een tak geraakt. Is dit nog te repareren of word het een nieuwe bumper?!
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/PJSgTfF4a71ogjMRrJ4TYzcMFyQ=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/UrEmEDAi2k8pO6lkxjvknzdK.jpg?f=fotoalbum_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/Q_5M94Au9fADmGSDmpKjIDkkeP0=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/sa3TWXitTcfWhyqtSRqOYE4a.jpg?f=fotoalbum_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/KDYJcGaVVe-dQfH9rzbNIQdq8KY=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/JVCBrZVQChbdZOi7OIecIBdS.jpg?f=fotoalbum_large

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Dawn

Dawn

..Sworn to the Dark..

Dat is een partij balen!
de tak is op een super vervelende plek in je bumper gekomen, maar je kan natuurlijk vrijblijvend bij een schadehersteller eens langs om te kijken wat de opties zijn; maar een nieuwe bumper via hen + spuiten en dat soort kort je gewoon 1500 euro ofzo.

Mogelijk dat je via auto rima, of deijne nog wel een tweedehands bumper in de juiste kleur kan scoren voor een kleine prijs...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Sumerechny
  • Registratie: December 2012
  • Nu online

Sumerechny

2 + 2 = 5...or so I'm told.

Beste allemaal, wellicht kunnen jullie mij een tip geven. Binnenkort zullen wij onze 'nieuwe' Volvo XC90 uit 2007 ontvangen, wij zouden hiervan de radio graag willen vervangen en koppelen aan een achteruitrijcamera. Dit heb ik bij onze huidige Caddy Maxi uit 2011 ook gedaan en dat was een prima klusproject met goed resultaat.

Nou wordt ik echter terughoudend omdat ik lees dat installatie van een aftermarket radio in een oudere Volvo XC90 voor nogal wat gedoe kan zorgen (b.v. fouten m.b.t. airbag, start-onderbreking). Met elektronica heb ik wel affiniteit, maar auto's minder...

Ik heb moeite om heldere/objectieve bronnen te vinden met relevante informatie of tutorials en filmpjes. Op Youtube zijn vaak een showcase wat reeds geinstalleerd is of opnamen waarbij men verzand in ellenlange verhalen. Heeft iemand op dit forum ervaring of een tip om gepaste informatie te vinden?

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Wok

Wok

Dakloos...

@Sumerechny 't Belangrijkste bij een P2-platform Volvo (zoals jouw XC90) is dat je de accu los moet koppelen (min-pool los) voordat je ook maar van enig ander component de stekker(s) los trekt. Als je de stekker van je airco-/kachelpaneel los trekt met de accu nog aangekoppeld, ga je inderdaad o.a. een airbagstoring krijgen.

Mocht je in de buurt van Helmond/Eindhoven wonen, dan kan ik je evt. wel helpen om storingscodes uit te lezen en mogelijk wissen als je die toch nog mocht krijgen na de in-/ombouw :)

[ Voor 6% gewijzigd door Wok op 25-06-2024 22:42 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Sumerechny
  • Nu online

Sumerechny

Wok schreef op dinsdag 25 juni 2024 @ 22:38:
@Sumerechny 't Belangrijkste bij een P2-platform Volvo (zoals jouw XC90) is dat je de accu los moet koppelen (min-pool los) voordat je ook maar van enig ander component de stekker(s) los trekt. Als je de stekker van je airco-/kachelpaneel los trekt met de accu nog aangekoppeld, ga je inderdaad o.a. een airbagstoring krijgen.

Mocht je in de buurt van Helmond/Eindhoven wonen, dan kan ik je evt. wel helpen om storingscodes uit te lezen en mogelijk wissen als je die toch nog mocht krijgen na de in-/ombouw :)
Dank voor je reactie, dit stelt me een beetje gerust. Ik woon zelf tussen Assen-Groningen, dus ik ben bang dat ik je aantrekkelijke aanbod wellicht moet afslaan ;) . Vrijdag staat hij op de oprit, dan maar eens kijken hoe haalbaar het is om het zelf uit te voeren.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• boers706
  • Registratie: September 2005
  • Laatst online: 15-09 18:25
Sumerechny schreef op dinsdag 25 juni 2024 @ 22:21:
Beste allemaal, wellicht kunnen jullie mij een tip geven. Binnenkort zullen wij onze 'nieuwe' Volvo XC90 uit 2007 ontvangen, wij zouden hiervan de radio graag willen vervangen en koppelen aan een achteruitrijcamera. Dit heb ik bij onze huidige Caddy Maxi uit 2011 ook gedaan en dat was een prima klusproject met goed resultaat.

Nou wordt ik echter terughoudend omdat ik lees dat installatie van een aftermarket radio in een oudere Volvo XC90 voor nogal wat gedoe kan zorgen (b.v. fouten m.b.t. airbag, start-onderbreking). Met elektronica heb ik wel affiniteit, maar auto's minder...

Ik heb moeite om heldere/objectieve bronnen te vinden met relevante informatie of tutorials en filmpjes. Op Youtube zijn vaak een showcase wat reeds geinstalleerd is of opnamen waarbij men verzand in ellenlange verhalen. Heeft iemand op dit forum ervaring of een tip om gepaste informatie te vinden?
Op het VolvoV70 forum zit Doeke Dobma. Deze zal jou vraag wel kunnen beantwoorden. Hij rijdt zelf ook een XC90. Volgens mij komt hij uit Leeuwarden, dat is toch wat meer in de buurt.

https://www.volvov70forum.com/doeke-dobma--u7909.html

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Zinloos1
  • Registratie: Februari 2011
  • Laatst online: 22:17
Ik heb wat input nodig voor wat het beste is te doen. Ik ga waarschijnlijk mijn auto inruilen en uiteraard wil ik er een mooie prijs voor krijgen. Nu is het zo dat begin dit jaar bij de APK de roetfilter te veel uitstoot bleek te geven voor de nieuwe wetgeving. Ik heb er toen niet voor gekozen de mogelijk bodemloze, dure put in te duiken van het vervangen van het roetfilter, maar de auto te laten registreren als een auto "zonder roetfilter".
Uiteraard ga ik niet ontkennen als er naar gevraagd wordt (staat namelijk ook gewoon bij de RDW als je de auto opzoekt), maar is dit iets dat jullie proactief zouden delen? In principe is mijn auto gewoon APK gekeurd nu en is er verder niets mis mee, buiten dat je 15% meer wegenbelasting betaalt. Toen het werd uitgelegd bij de garage werd daar gezegd dat het soms zelfs als voordeel wordt gezien dat het al geregeld is, omdat veel "oudere" diesels hier sowieso tegen aan gaan lopen.

[ Voor 6% gewijzigd door Zinloos1 op 05-07-2024 10:04 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• KillaZ
  • Registratie: Augustus 2004
  • Laatst online: 15-09 16:02
Zinloos1 schreef op vrijdag 5 juli 2024 @ 10:02:
Ik heb wat input nodig voor wat het beste is te doen. Ik ga waarschijnlijk mijn auto inruilen en uiteraard wil ik er een mooie prijs voor krijgen. Nu is het zo dat begin dit jaar bij de APK de roetfilter te veel uitstoot bleek te geven voor de nieuwe wetgeving. Ik heb er toen niet voor gekozen de mogelijk bodemloze, dure put in te duiken van het vervangen van het roetfilter, maar de auto te laten registreren als een auto "zonder roetfilter".
Uiteraard ga ik niet ontkennen als er naar gevraagd wordt (staat namelijk ook gewoon bij de RDW als je de auto opzoekt), maar is dit iets dat jullie proactief zouden delen? In principe is mijn auto gewoon APK gekeurd nu en is er verder niets mis mee, buiten dat je 15% meer wegenbelasting betaalt. Toen het werd uitgelegd bij de garage werd daar gezegd dat het soms zelfs als voordeel wordt gezien dat het al geregeld is, omdat veel "oudere" diesels hier sowieso tegen aan gaan lopen.
Iedereen die nu in de markt is voor een diesel zou dit in mijn ogen moeten weten. Stukje onderzoeksplicht in mijn ogen als het allemaal netjes is geregistreerd.

Pro-actief zeggen geeft de koper alleen maar een extra reden om nog minder te bieden voor je auto, zelfs als ze het weten. ;)

K to the KillaZ

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Dawn

Dawn

..Sworn to the Dark..

Eens met wat Killaz zegt.
Als je het netjes hebt afgewikkeld en op de papieren hebt staan zou ik het dus niet melden, dan krijgt je zeker minder voor je auto (en de Diesels zijn al moeilijk te slijten). Al dikke kans dat je auto daarna op de export gaat.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Roodey
  • Registratie: Februari 2005
  • Laatst online: 15-09 13:52
Hallo,

Gisteren op de snelweg een juweel van een V60 gezien. Kenteken onthouden, alleen de hoeveelheid info die ik via de kentekencheck van RDW krijg is niet voldoende. Dat het een V60 is wist ik al op de snelweg. Ik wil juist weten wat voor uitvoering, exacte kleur (het is een grey kleur, maar ik vermoed geen standaard kleur) en bij voorkeur ook de velgen.
Is zoiets via een site te achterhalen? Of heeft Volvo die informatie? Als het een beetje betaalbaar zou het de volgende auto kunnen worden.

Gr

Update:
Volvo rechtstreeks gebeld. Stukje wijzer geworden over de exacte kleur en uitvoering. De velgen zijn accessoires en die kunnen nog wijzigen. Dus die weet ik niet zeker nu. Maar in elk geval verder geholpen.

[ Voor 23% gewijzigd door Roodey op 11-07-2024 09:30 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• CarJunkyXL
  • Laatst online: 15-09 17:00
Roodey schreef op donderdag 11 juli 2024 @ 09:12:
Hallo,

Gisteren op de snelweg een juweel van een V60 gezien. Kenteken onthouden, alleen de hoeveelheid info die ik via de kentekencheck van RDW krijg is niet voldoende. Dat het een V60 is wist ik al op de snelweg. Ik wil juist weten wat voor uitvoering, exacte kleur (het is een grey kleur, maar ik vermoed geen standaard kleur) en bij voorkeur ook de velgen.
Is zoiets via een site te achterhalen? Of heeft Volvo die informatie? Als het een beetje betaalbaar zou het de volgende auto kunnen worden.

Gr

Update:
Volvo rechtstreeks gebeld. Stukje wijzer geworden over de exacte kleur en uitvoering. De velgen zijn accessoires en die kunnen nog wijzigen. Dus die weet ik niet zeker nu. Maar in elk geval verder geholpen.
Kleur kan ook een wrap zijn die je gezien hebt. Maar welke kleur was het nou volgens de dealer? ;)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Roodey
CarJunkyXL schreef op donderdag 11 juli 2024 @ 10:51:
[...]

Kleur kan ook een wrap zijn die je gezien hebt. Maar welke kleur was het nou volgens de dealer? ;)
Vapour grey. Dit in combinatie met meen ik zwarte accenten en mooie velgen was een genot om te zien (subjectief).
Ik heb inmiddels een voorbeeld gevonden op Gaspedaal.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• CarJunkyXL
Roodey schreef op donderdag 11 juli 2024 @ 11:30:
[...]

Vapour grey. Dit in combinatie met meen ik zwarte accenten en mooie velgen was een genot om te zien (subjectief).
Ik heb inmiddels een voorbeeld gevonden op Gaspedaal.
Ah ja, die mooie combi. Is net wat donkerder dan mijn BrightSilver met Black sheep pakket, Exterior Styling kit, geblindeerde ramen, sportonderstel en 19". Misschien dat je dit ook wel wat vindt.

Klik voor groot:

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/FrccZn4O14MCc-IzrTNbrNNe0VM=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/LrLWoOcJ5hcixQ4AlnTUuIvz.jpg?f=fotoalbum_large

[ Voor 6% gewijzigd door CarJunkyXL op 11-07-2024 12:33 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Roodey
CarJunkyXL schreef op donderdag 11 juli 2024 @ 12:30:
[...]

Ah ja, die mooie combi. Is net wat donkerder dan mijn BrightSilver met Black sheep pakket, Exterior Styling kit, geblindeerde ramen, sportonderstel en 19". Misschien dat je dit ook wel wat vindt.

Klik voor groot:

[Afbeelding]
Mooie auto, mooie foto in een mooie omgeving.
Veel elementen komen idd overeen ;)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• PeacekeeperNL
  • Registratie: Augustus 2013
  • Niet online

PeacekeeperNL

Koning Review 2023 en 2024

CarJunkyXL schreef op donderdag 11 juli 2024 @ 12:30:
[...]

Klik voor groot:

[Afbeelding]
Vette bak, toffe omgeving.
offtopic:
Waar ergens is die foto gemaakt? Mooie omgeving om paar kiekjes van mijn nieuwe V40 te schieten ;)

Mijn reviews al gezien?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• CarJunkyXL
PeacekeeperNL schreef op donderdag 11 juli 2024 @ 13:32:
[...]

Vette bak, toffe omgeving.
offtopic:
Waar ergens is die foto gemaakt? Mooie omgeving om paar kiekjes van mijn nieuwe V40 te schieten ;)
großglockner hochalpenstraße ;)

Acties:
  • +5 Henk 'm!

• pinda powerrr
  • Registratie: Augustus 2010
  • Laatst online: 01:10

pinda powerrr

Slow down...

Ik heb grote blij, want ik kan weer tuuteren!!! :)

Eindelijk de clockspring vervangen, dus airbag en knoppen op het stuur zijn weer werkzaam. Moest via Volvo specialist, want was zelfs software nodig die ze moesten downloaden 8)7
Heb nu twee maanden zonder claxon en bestuurdersairbag gereden, beetje druk bij de garages.

Wel weer een rib uit mijn lijf, onderdelen van de V70 zijn niet goedkoop te noemen, maar ja, het rijdt zo lekker hè :P

Afbeeldingslocatie: https://i.giphy.com/media/v1.Y2lkPTc5MGI3NjExdWt2bmJiczl4MmxwYTVpczNxdWxtcmgzaDM4NDQ5cTltc2Z1enhyOSZlcD12MV9pbnRlcm5hbF9naWZfYnlfaWQmY3Q9Zw/VGu7IkRPBYOwcGIvP2/giphy.gif

Waiting on the world to change

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Sumerechny
  • Nu online

Sumerechny

Ik heb me laten overhalen toch de radio te plaatsen in onze XC90 (zie bericht enkele weken geleden).

Ging niet gek...totdat het begon te regenen. Enigszins gehaast alles weer aangesloten. De radio doet het maar helaas een SRS foutmelding. Geen drama, komt vast goed (...)

Meer vervelend is dat de raambediening niet meer reageert! De zekeringen lijken in orde te zijn. Heeft iemand nog een tip? :|

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• PeacekeeperNL
  • Registratie: Augustus 2013
  • Niet online

PeacekeeperNL

Koning Review 2023 en 2024

Sumerechny schreef op zondag 14 juli 2024 @ 14:10:
Ik heb me laten overhalen toch de radio te plaatsen in onze XC90 (zie bericht enkele weken geleden).

Ging niet gek...totdat het begon te regenen. Enigszins gehaast alles weer aangesloten. De radio doet het maar helaas een SRS foutmelding. Geen drama, komt vast goed (...)

Meer vervelend is dat de raambediening niet meer reageert! De zekeringen lijken in orde te zijn. Heeft iemand nog een tip? :|
De zekering trekken en na minuut of iets weer opnieuw aansluiten, of gewoon de gehele accu een minuut of wat loshalen.

Niet geheel vergelijkbaar, maar bij mijn V40 werkte na het aansluiten van mijn dashcam met parkeermodus de achteruitrijcamera niet meer. Geen foutmelding, niks, hij kon gewoon niet meer gestart worden. Auto kort van de stroom gehaald, weer aangesloten, en voila, de boel deed het weer zonder problemen.
Beetje de 'Hello IT, have you tried turning it off and on again'... het werkte echt 8)7
Of het hier de oplossing voor je gaat zijn, geen idee. Maar is m.i. het proberen waard!

Mijn reviews al gezien?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Sumerechny
  • Nu online

Sumerechny

PeacekeeperNL schreef op zondag 14 juli 2024 @ 14:36:
[...]

De zekering trekken en na minuut of iets weer opnieuw aansluiten, of gewoon de gehele accu een minuut of wat loshalen.

Niet geheel vergelijkbaar, maar bij mijn V40 werkte na het aansluiten van mijn dashcam met parkeermodus de achteruitrijcamera niet meer. Geen foutmelding, niks, hij kon gewoon niet meer gestart worden. Auto kort van de stroom gehaald, weer aangesloten, en voila, de boel deed het weer zonder problemen.
Beetje de 'Hello IT, have you tried turning it off and on again'... het werkte echt 8)7
Of het hier de oplossing voor je gaat zijn, geen idee. Maar is m.i. het proberen waard!
Het proberen waard inderdaad. Ik merk zojuist dat de binnenverlichting en airco het ook niet doen. Ik vermoed dat het probleem elders ligt.

Eerst alle spanning eraf.

Edit: 5 minuten helpt niet. Ik probeer het straks nog een keer als er geen andere opties voorbij komen.

Extra aanvulling: Bij de aansluitset zaten twee MOST loops. In onze auto bevinden zicht echter drie aansluitpunten. Er blijft op dit moment dus een open :X .

Vervolg: Na aansluiten van de oude radio werkt alles wel gewoon. Maar door de aanpassing van het middenconsole hangt alles er dan los bij. Geen permanente oplossing dus. Maar wel de ramen zijn wel dicht.

Vervolg 2: OK! De kit vraagt het originele schermpje te koppelen. Deze ga ik nu met beleid uit de originele unit halen.

[ Voor 23% gewijzigd door Sumerechny op 14-07-2024 19:40 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ro4x
  • Registratie: Mei 2014
  • Laatst online: 05-09 10:29
Heeft iemand van jullie ervaring met hoever de garantie van een auto (Volvo XC90) zou moeten reiken?

Ik heb een XC90 uit 2022, in 2023 gekocht en 2 jaar volledige garantie bijgekregen. Nu vind ik de software (Sensus) vrij belabberd, hiervoor had ik een C40 (ingeruild) met Google Automotive, dit was t.o.v. Sensus erg beperkt qua functies, werkte heel traag maar "okayish" en weinig bugs.

De Sensus-software blijft buggy:
- Laatst de hele auto door ANWB stroomloos moeten laten maken om een alarm piepje in de cockpit uit te krijgen.
- Soms start de software zichzelf automatisch 2-3 keer opnieuw op omdat de DAB-radio niet werkt.
- Soms hoor je alleen FM-radio ruis, wat je ook doet, moet je de auto helemaal uitzetten, uitstappen, even wachten en weer opnieuw proberen.
- Etc.

Dit zijn enkele irritaties die soms optreden. Verder is het systeem traag. Echt heel traag. Vlot klikken is er niet bij. Als ik de stoelverwarming/koeling uit wil zetten, moet ik echt 3 keer klikken met flinke tussenpozen omdat het anders niet geregistreerd wordt.

Verder, het allergrootste irritatiepunt waar ik dagelijks tientallen keren mee te maken heb... De richtingaanwijzer... Deze tikt volledig uit de maat. Kan geen enkel ritme houden (tik.... tik.. tik....... tik... tiktiktiktiktik.... tik.......... tik). Ik heb dit meermaals bij de garage aangegeven, zij zeggen dat het een bekend probleem is en er vanuit Volvo geen oplossing voor is (iets met interne klok).

In hoeverre valt dit onder garantie? Het is een auto van meer dan een ton die niet eens ritme kan houden met zijn richtingaanwijzer geluid. Het is dat de auto ontzettend goed rijdt en als een tank aanvoelt, anders hadden we waarschijnlijk verder gekeken. Ook mijn vrouw begint zich er kapot aan te irriteren.

Suggesties wat we nog kunnen proberen? In hoeverre vallen dit soort software fouten / vaagheden onder garantie?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• cupra4
  • Laatst online: 11-09 14:25
Ro4x schreef op vrijdag 19 juli 2024 @ 11:42:
Heeft iemand van jullie ervaring met hoever de garantie van een auto (Volvo XC90) zou moeten reiken?

Ik heb een XC90 uit 2022, in 2023 gekocht en 2 jaar volledige garantie bijgekregen. Nu vind ik de software (Sensus) vrij belabberd, hiervoor had ik een C40 (ingeruild) met Google Automotive, dit was t.o.v. Sensus erg beperkt qua functies, werkte heel traag maar "okayish" en weinig bugs.

De Sensus-software blijft buggy:
- Laatst de hele auto door ANWB stroomloos moeten laten maken om een alarm piepje in de cockpit uit te krijgen.
- Soms start de software zichzelf automatisch 2-3 keer opnieuw op omdat de DAB-radio niet werkt.
- Soms hoor je alleen FM-radio ruis, wat je ook doet, moet je de auto helemaal uitzetten, uitstappen, even wachten en weer opnieuw proberen.
- Etc.

Dit zijn enkele irritaties die soms optreden. Verder is het systeem traag. Echt heel traag. Vlot klikken is er niet bij. Als ik de stoelverwarming/koeling uit wil zetten, moet ik echt 3 keer klikken met flinke tussenpozen omdat het anders niet geregistreerd wordt.

Verder, het allergrootste irritatiepunt waar ik dagelijks tientallen keren mee te maken heb... De richtingaanwijzer... Deze tikt volledig uit de maat. Kan geen enkel ritme houden (tik.... tik.. tik....... tik... tiktiktiktiktik.... tik.......... tik). Ik heb dit meermaals bij de garage aangegeven, zij zeggen dat het een bekend probleem is en er vanuit Volvo geen oplossing voor is (iets met interne klok).

In hoeverre valt dit onder garantie? Het is een auto van meer dan een ton die niet eens ritme kan houden met zijn richtingaanwijzer geluid. Het is dat de auto ontzettend goed rijdt en als een tank aanvoelt, anders hadden we waarschijnlijk verder gekeken. Ook mijn vrouw begint zich er kapot aan te irriteren.

Suggesties wat we nog kunnen proberen? In hoeverre vallen dit soort software fouten / vaagheden onder garantie?
Lijkt erop dat de auto achterloopt qua updates. Even naar de dealer gaan en Total Upgrade (of Service 2.0 indien garantie) laten uitvoeren.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ro4x
cupra4 schreef op vrijdag 19 juli 2024 @ 11:51:
[...]

Lijkt erop dat de auto achterloopt qua updates. Even naar de dealer gaan en Total Upgrade (of Service 2.0 indien garantie) laten uitvoeren.
Auto is volledig up to date. Volvo erkent het probleem ook maar doet er niks aan.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• cupra4
Dan contact zoeken met Volvo in Beesd en vragen om second opinion. Dit hoort niet. Ik heb ook Sensus en dat werkt zoveel beter als Android Automotive.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ro4x
cupra4 schreef op vrijdag 19 juli 2024 @ 11:58:
Dan contact zoeken met Volvo in Beesd en vragen om second opinion. Dit hoort niet. Ik heb ook Sensus en dat werkt zoveel beter als Android Automotive.
Hoe kan ik dat het beste aanpakken?

Het probleem met de genoemde bugs is dat ze niet reproduceerbaar zijn. Ik kan er 10x naartoe rijden en het issue bestaat niet, een dag later rij ik voor mn werk en heb ik weer last van de bugs. Het enige wat consistent altijd ruk is, is de richting aanwijzer.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• PaT
  • Registratie: April 2003
  • Niet online

PaT

Moderator Mobile

Ja, dat mod

Ro4x schreef op vrijdag 19 juli 2024 @ 14:00:
[...]

Hoe kan ik dat het beste aanpakken?

Het probleem met de genoemde bugs is dat ze niet reproduceerbaar zijn. Ik kan er 10x naartoe rijden en het issue bestaat niet, een dag later rij ik voor mn werk en heb ik weer last van de bugs. Het enige wat consistent altijd ruk is, is de richting aanwijzer.
Lijkt mij een geval van de auto daar afleveren en desnoods een paar dagen mee laten rijden om de problemen hopelijk in beeld te krijgen.

Aan de andere kant, daar zullen ze ook gewoon een update draaien en aannemen dat het probleem verholpen is.

Groot genoeg voor 2 hoofdletters

Acties:
  • +8 Henk 'm!

• FluxBux
  • Registratie: Oktober 2017
  • Laatst online: 14-09 08:54
Sinds kort eigenaar van een Volvo V60 T6 (2020). Na het blinderen en het ontchroomen ziet het er toch wel erg gaaf uit. Hopelijk mag ik er nog heel veel km’s in rijden.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/Zra3V55TyGlK5GAT1vqwygtbGmc=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/0Oh7dWtfZQAhygqdVa7KbzZB.jpg?f=fotoalbum_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/utGo0DWQyIJ2vtVDX0iR5txccC4=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/RDy8cOfXNF79SGAtDi3xuOva.jpg?f=fotoalbum_large

[ Voor 3% gewijzigd door FluxBux op 20-07-2024 19:45 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• zwelgh
  • Laatst online: 15-09 18:36

zwelgh

-**-

Mooie V60! Ik zoek momenteel naar een vergelijkbare V60 T6 of T8. Wat zijn je ervaringen m.b.t. het accupakket? Hoeveel actieradius heb je nog en wat is de accudegradatie? Ik heb al redelijk wat proefritten gemaakt bij Volvo dealers, en ze geven allemaal aan dat ze de geen diagnose van het accupakket kunnen geven. Daarom twijfel ik nog of ik wel een T6 of T8 moet kopen.
FluxBux schreef op zaterdag 20 juli 2024 @ 19:44:
Sinds kort eigenaar van een Volvo V60 T6 (2020). Na het blinderen en het ontchroomen ziet het er toch wel erg gaaf uit. Hopelijk mag ik er nog heel veel km’s in rijden.

[Afbeelding]

[Afbeelding]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• FluxBux
zwelgh schreef op zondag 21 juli 2024 @ 14:09:
Mooie V60! Ik zoek momenteel naar een vergelijkbare V60 T6 of T8. Wat zijn je ervaringen m.b.t. het accupakket? Hoeveel actieradius heb je nog en wat is de accudegradatie? Ik heb al redelijk wat proefritten gemaakt bij Volvo dealers, en ze geven allemaal aan dat ze de geen diagnose van het accupakket kunnen geven. Daarom twijfel ik nog of ik wel een T6 of T8 moet kopen.

[...]
Ik heb filmpjes op youtube gezien waar ze aangaven dat er best wat degradatie kan zijn. Toen ik dit bij de dealer navroeg vertelde ze me dat ze eigenlijk geen problemen zien bij dit model. Een accu zou - volgens hen - een goede 20 jaar moeten kunnen werken zonder dat de gebruiker veel verschil merkt. Ik heb een accu met een actieradius van 40km. Als ik op en neer naar werk rij (2x 19km) hou ik altijd nog zo’n 5-7km over. Ik rij dan in hybrid stand maar rij zo goed als alleen maar op de accu.
Hiervoor had ik een Lynk&Co die bijna 2x zoveel bereik heeft maar ik moet zeggen dat de Volvo er echt veel zuiniger mee omgaat.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• zwelgh
  • Laatst online: 15-09 18:36

zwelgh

-**-

Dat klinkt goed en geeft vertrouwen. Dank je!
FluxBux schreef op zondag 21 juli 2024 @ 16:09:
[...]

Ik heb filmpjes op youtube gezien waar ze aangaven dat er best wat degradatie kan zijn. Toen ik dit bij de dealer navroeg vertelde ze me dat ze eigenlijk geen problemen zien bij dit model. Een accu zou - volgens hen - een goede 20 jaar moeten kunnen werken zonder dat de gebruiker veel verschil merkt. Ik heb een accu met een actieradius van 40km. Als ik op en neer naar werk rij (2x 19km) hou ik altijd nog zo’n 5-7km over. Ik rij dan in hybrid stand maar rij zo goed als alleen maar op de accu.
Hiervoor had ik een Lynk&Co die bijna 2x zoveel bereik heeft maar ik moet zeggen dat de Volvo er echt veel zuiniger mee omgaat.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Red devil
FluxBux schreef op zondag 21 juli 2024 @ 16:09:
[...]

Interessant, in principe heeft die Lynk&Co een motorisering die vergelijkbaar is met XC40 T5 recharge volgens mi. Alleen dan met 2x zo groot accu pakket (daardoor iets langzamer maar wel meer bereik).

Hoe is het rijden vergeleken met die Lynk&Co? Vast wat sportiever omdat je wat lager zit? Die L&C is best goedkoop te verkrijgen, bijv in Duitsland, alleen is hij een stuk minder mooi als een XC40 (imo).

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• FluxBux
Red devil schreef op zondag 21 juli 2024 @ 16:34:
[...]

Interessant, in principe heeft die Lynk&Co een motorisering die vergelijkbaar is met XC40 T5 recharge volgens mi. Alleen dan met 2x zo groot accu pakket (daardoor iets langzamer maar wel meer bereik).

Hoe is het rijden vergeleken met die Lynk&Co? Vast wat sportiever omdat je wat lager zit? Die L&C is best goedkoop te verkrijgen, bijv in Duitsland, alleen is hij een stuk minder mooi als een XC40 (imo).
De auto reed geweldig alleen de klantenservice was echt heel erg slecht (ik had een abonnement). Daarnaast waren onderdelen slecht te krijgen waardoor de reparatietijden erg lang waren.
Na ongeveer 10k km hield mijn eerste L&C ermee op. Op de snelweg begon de motor ineens een gek geluid te maken en toen begaf de versnellingsbak het. Na 3 maanden kreeg ik een nieuwe L&C (wel lekker betalen voor een L&C maar een Kia Rio moeten rijden…). Meer hierover in het Lynk&Co topic.

Ik vind de V60 beter rijden, het voelt sportiever. Daarnaast heb je echt flink meer ruimte achterin. Dat was voor ons een belangrijk punt met een hond en een baby.

Persoonlijk vind ik de V60 ook echt veel mooier.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• renegrunn
zwelgh schreef op zondag 21 juli 2024 @ 14:09:

[...]
Ik rij zelf een T6 van 2022, ter referentie: 60km in de winter, tot 85 km afgelopen week. Mijn woon werk-verkeer is diezelfde 85km over een N-weg, dus gemiddeld 90 vanwege vrachtverkeer.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ro4x
PaT schreef op zaterdag 20 juli 2024 @ 00:34:
[...]

Lijkt mij een geval van de auto daar afleveren en desnoods een paar dagen mee laten rijden om de problemen hopelijk in beeld te krijgen.

Aan de andere kant, daar zullen ze ook gewoon een update draaien en aannemen dat het probleem verholpen is.
Het issue is alleen niet dat ze het niet erkennen. Ze erkennen het probleem, bevestigen het en geven ook aan vaker klachten te ontvangen. Echter direct erna geven ze aan geen oplossing te hebben. Ze hoeven er dus niet meer rond te rijden oid omdat ze het al bevestigen.

Maar "we hebben er geen oplossing voor" is wat mij betreft wel erg makkelijk. Vandaar de vraag in hoeverre zij wettelijk moeten zorgen dat die software goed werkt en het geluid van de richtingaanwijzer eens ritmisch tikt.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• PaT
  • Registratie: April 2003
  • Niet online

PaT

Moderator Mobile

Ja, dat mod

Ro4x schreef op zondag 21 juli 2024 @ 19:32:
[...]

Het issue is alleen niet dat ze het niet erkennen. Ze erkennen het probleem, bevestigen het en geven ook aan vaker klachten te ontvangen. Echter direct erna geven ze aan geen oplossing te hebben. Ze hoeven er dus niet meer rond te rijden oid omdat ze het al bevestigen.

Maar "we hebben er geen oplossing voor" is wat mij betreft wel erg makkelijk. Vandaar de vraag in hoeverre zij wettelijk moeten zorgen dat die software goed werkt en het geluid van de richtingaanwijzer eens ritmisch tikt.
Maar als een dealer een klacht erkent, maar er verder geen f#ck mee doet, komt de importeur in beeld. Vandaar het advies van @cupra4 om daar eens e.e.a. voor te leggen.

Groot genoeg voor 2 hoofdletters

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• jadjong
  • Niet online
Die richtingaanwijzer is al een probleem sinds het eerste model in 2016. Het is een afgespeeld audiofragment dat niet lekker op zichzelf aansluit als je het achter elkaar afspeelt. Dat Sensus vreselijk traag is, en daardoor de richtingaanwijzer vergeet af te spelen, moet een hardware probleem zijn. Sensus is een van de meest snelle/vloeiende interfaces voor een auto. Hitte? memory leak in een hopeloze firmware versie? Helaas niet iets waar de dealer met een steeksleutel iets mee kan.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ro4x
jadjong schreef op zondag 21 juli 2024 @ 19:52:
Die richtingaanwijzer is al een probleem sinds het eerste model in 2016. Het is een afgespeeld audiofragment dat niet lekker op zichzelf aansluit als je het achter elkaar afspeelt. Dat Sensus vreselijk traag is, en daardoor de richtingaanwijzer vergeet af te spelen, moet een hardware probleem zijn. Sensus is een van de meest snelle/vloeiende interfaces voor een auto. Hitte? memory leak in een hopeloze firmware versie? Helaas niet iets waar de dealer met een steeksleutel iets mee kan.
Sensus is bij jou dus heel vlot? Ik zal binnenkort eens een filmpje maken en hier delen. Dan weet ik of ik gewoon te veel verwacht of dat het echt traag is. Ik heb ook een model 3 gehad, daarvan kun je qua software ook genoeg vinden, maar dat was in mijn ogen qua snelheid helemaal super. Dat is denk ik mijn referentiekader.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• jadjong
  • Niet online
Ja. Het originele Sensus touch (dus niet Google automotive) zou net zo snappy aan moeten voelen als een Tesla of recente telefoon.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• cupra4
Zo reageert de mijne ook. Overigens heb ik die knipperlicht fout ook, alleen niet constant. Merk het als ik lang voor een stoplicht sta te wachten en afsla bijvoorbeeld.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MotorBeast
  • Registratie: Maart 2017
  • Laatst online: 20-11-2024
Gisteren voor de lol eens wezen kijken naar een gebruikte XC40 Momentum T3. Sorry hoor maar dit is geen Volvo meer. Toen ik erin zat dacht ik in een Dacia of zoiets te zitten. Wat een goedkope afwerking en waardeloze stoelen. Heb niet eens een proefrit gemaakt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Knul
Eerste storing is na ~9000km een feit:

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/xmDHoMEbkLGAIzEQwYts4uaZwWE=/full-fit-in/4920x3264/filters:max_bytes(3145728):no_upscale():strip_icc():fill(white):strip_exif()/f/image/lgmrLfPKWDnYerFxPhNH9sBO.jpg?f=user_large

Zaterdag 500km met flinke aanhanger gereden, deze melding kwam na ongeveer 350km. Erg irritant omdat de (adaptieve) cruise control ook niet werkt. Oh ja, het regenereren op de elektromotor werkt ook niet en de pure stand ook niet. Bijzonder irritant. Blijkbaar gaat de auto met iedere foutmelding in een fail safe modus, waarbij alleen de ICE het doet.

Anyway, maandagochtend gebeld naar de dealer, kon vanochtend om 09:00 al terecht en om 9:30 was de ABS-sensor al vervangen. Ze schijnen vaker stuk te gaan bij deze V60s, dus die waren op voorraad. Pluim voor de dealer! Na jarenlang bij een maat en zelf sleutelen ben ik het niet meer gewend om zo snel weer op pad te zijn :+

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Red devil
Knul schreef op woensdag 24 juli 2024 @ 13:52:

Bijzonder irritant. Blijkbaar gaat de auto met iedere foutmelding in een fail safe modus, waarbij alleen de ICE het doet.
Vervelend maar ik zou in ieder geval blij zijn dat de auto nog kan rijden! Legio auto's die helemaal niet van hun plek zouden komen als er ook maar iets gebeurt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Knul
Mwah, heb wel vaker een ABS-storing gehad en kon daar altijd mee door eigenlijk. Dat de cruise niet werkt is logisch, maar ik snap niet helemaal waarom ik niet elektrisch mag rijden als het ABS het niet doet.
Elektromotor heeft maar 90pk en de dieselmotor 220, vraag me af wat gevaarlijker is :+

[ Voor 17% gewijzigd door Knul op 24-07-2024 14:03 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• jadjong
  • Niet online
De ABS sensoren worden gebruikt om te bepalen of alle wielen even snel draaien. Zonder een werkende sensor kan je de hele dag burnouts draaien omdat de elektromotor op de achterwielen niet weet wat de voorwielen doen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Knul
De dieselmotor op de voorwielen weet ook niet wat de elektromotor op de achterwielen doet, dus dat gaat niet op. Ik kan me voorstellen dat de hybride modus niet werkt, maar de puur elektrische modus zou het m.i. gewoon moeten kunnen doen.

Oh well, probleem opgelost :)

@kouk TC deed het hier ook niet meer idd. Bijzonder dat het bij jou met de vouwwagen gebeurde, bij mij was het ook met de aanhanger. Kreeg de melding toen de ACC afremde voor een invoegende auto.

[ Voor 27% gewijzigd door Knul op 24-07-2024 15:21 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• kouk
  • Registratie: Oktober 2013
  • Laatst online: 15-09 17:18
Knul schreef op woensdag 24 juli 2024 @ 13:52:

[Afbeelding]

Zaterdag 500km met flinke aanhanger gereden, deze melding kwam na ongeveer 350km. Erg irritant omdat de (adaptieve) cruise control ook niet werkt. Oh ja, het regenereren op de elektromotor werkt ook niet en de pure stand ook niet. Bijzonder irritant. Blijkbaar gaat de auto met iedere foutmelding in een fail safe modus, waarbij alleen de ICE het doet.

Anyway, maandagochtend gebeld naar de dealer, kon vanochtend om 09:00 al terecht en om 9:30 was de ABS-sensor al vervangen. Ze schijnen vaker stuk te gaan bij deze V60s, dus die waren op voorraad. Pluim voor de dealer! Na jarenlang bij een maat en zelf sleutelen ben ik het niet meer gewend om zo snel weer op pad te zijn :+
Toevallig, ik had onlangs precies dezelfde melding (en ook een defecte abs sensor). Bij mij deed traction control het echter ook niet meer, dat was minder fijn.

Is ook gebeurd nadat ik een stukje met de vouwwagen aan het rijden was.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• kouk
  • Registratie: Oktober 2013
  • Laatst online: 15-09 17:18
Knul schreef op woensdag 24 juli 2024 @ 14:14:

@kouk TC deed het hier ook niet meer idd. Bijzonder dat het bij jou met de vouwwagen gebeurde, bij mij was het ook met de aanhanger. Kreeg de melding toen de ACC afremde voor een invoegende auto.
Ik was net honderd meter onderweg toen het ineens voelde alsof de abs aan het ingrijpen was, ik reed denk ik 30 km/h ofzo.
Pagina: 1 ... 136 ... 139 Laatste