Net als @
Guitarist een
paar jaar geleden heb ik in mijn V50 uit 2004 deze week ook de nieuwere versie van de Bluetooth module van JustTech op Tindie ingebouwd
https://www.tindie.com/pr...lvo-v50-s40-c30-c70-xc90/
Wat een uitvinding! De module bouw je binnenin de CD-speler, deze onderschept het signaal tussen de interne schijflezer en het moederbord van het apparaat. Je moet hiervoor een CD afspelen, en zodra je verbinding maakt met de module, hoor je de muziek van je telefoon met CD kwaliteit. Het werkt perfect, laat alle oorspronkelijke functionaliteit intact, en zit volledig verborgen zonder 'kastje' aan je dashboard.
Ik heb een V50 uit begin 2004 zonder aux en zonder CD-wisselaar, deze variant wordt helaas niet ondersteunt door andere populaire oplossingen zoals de GROM MST4 en de Mr12Volt P600. Een Parrot carkit had misschien gewerkt, maar deze zijn inmiddels dusdanig verouderd dat de hardware en de benodigde documentatie moeilijk te vinden zijn. Zo'n Parrot moet worden aangesloten op de versterker, en die zit bij mij in de kofferbak, dus de bedrading was een hoop gedoe geweest terwijl ik begrijp dat de geluidskwaliteit niet altijd even geweldig is.
Een FM-modulator leek nog even een optie, deze sluit je direct aan op de antenne ingang van de radio, zodat je minder last hebt van storing dan met een FM-zender. Helaas lijkt er op dit moment maar één zo'n apparaat te worden geproduceerd, en die is jammer genoeg van belabberde kwaliteit. Ik vreesde dus dat ik het maar bij een FM-zender en een paar CD's moest houden... totdat iemand op de Need For Swede Discord mij over dit geinige printje vertelde
De installatie vereist wat enthousiasme, want je moet de console van je auto en de CD-speler uit elkaar halen, maar het is voor de gemiddelde tweaker goed te doen. De CD-speler in de handleiding had weinig overeenkomsten met die van mij, maar het principe was duidelijk genoeg: schijflezer -> flat cable -> JustTech module -> flat cable -> moederbord.
De kit wordt geleverd met twee flat cables van 10cm, die zijn bedoeld voor een CD-speler met het moederbord op de bodem. In mijn model 'CD-P1' speler zit het moederbord aan de zijkant, dan moet je een bocht maken waarvoor de inbegrepen kabels nét niet lang genoeg zijn. Je kunt beter de originele bruine flat cable herleiden, of één of twee nieuwe flat cables kopen (18-pins 1mm pitch, 20cm moet voldoende zijn).
ff teste
Hij doet het! Nu nog alles netjes inbouwen...
Met behulp van MacroDroid start mijn telefoon automatisch de muziek op het juiste volume zodra ik de auto start, zonder dat ik mijn telefoon uit de broekzak hoef te halen.
Omdat je een CD moet afspelen om dit trucje te laten werken, hoor je de muziek op de CD zodra de Bluetooth verbinding verbroken is. Om je trommelvliezen te besparen raad ik aan om een CD met 70 minuten stilte (of Enya) te branden. Hier kun je het beste één hele lange track van maken, omdat het Bluetooth geluid even een seconde onderbroken wordt telkens als de CD-speler naar de volgende track gaat. Er worden geen titels weergeven op het infotainment display, maar gezien het nummer 'Fjord Focus - Silence' op de CD wordt weergeven als 'Track 1', denk ik dat dit ook een limitatie van de CD-speler zelf zelf is.
Het enige dat ik wel zal missen zijn de fysieke bedieningsknoppen. De stuurbediening zou ondersteund worden door de module, maar hiervoor is een add-on vereist die al jaar en dag niet meer op voorraad is. Ik heb de verkoper/ontwerper gevraagd of deze ooit nog terug komt, en zo niet of hij wat documentatie zou willen delen, maar hier heb ik voor alsnog helaas geen reactie op ontvangen. Dat wordt mogelijk nog een projectje voor de toekomst (als iemand zich verdiept heeft in het CAN/LIN systeem van deze auto's, ik hoor graag van je!). Desnoods krijg je ook van die losse Bluetooth afstandsbedieningen voor aan het stuur, maar dat is toch ook een beetje behelpen. Je moet dan uiteraard ook twee apparaten tegelijk verbinden; dat zou tegenwoordig mogelijk moeten zijn, maar daar weet ik het fijne (nog) niet van.
De meesten zullen hier niet zo veel aan hebben, maar mocht jouw P1 (V50, S40, C30, C70, XC90) toevallig hetzelfde probleem hebben als die van mij, kan ik deze module alleen maar aanraden!
UPDATE 2024-05-01: Ik heb wat documentatie verzameld en onderdelen besteld voor project stuurbediening, dus hopelijk komt er binnenkort een vervolg

Ik heb voor de tussentijd en voor het geval het toch allemaal niet lukt deze
Bluetooth media afstandsbediening gekocht (je kunt de band er af halen, er zit ook een klittenband sticker inbegrepen). De dubbele Bluetooth verbinding met zowel de JustTech module en de afstandsbediening is in ieder geval voor mijn telefoon met BT 5.3 geen probleem, maar nu heb ik natuurlijk alsnog een 'kastje'

Ik pruts dus nog even door!
[
Voor 82% gewijzigd door
ThePendulum op 01-05-2024 04:32
. Reden: Update ]