renegrunn schreef op maandag 13 november 2023 @ 09:23:
Zit naar een V60 T6 Long Range van vorig jaar te kijken. Het aardige van dit model is natuurlijk het elektrisch bereik, maar ik vroeg mij af wat nou het gemiddelde verbruik is in Hybrid mode op normale N-wegen, dus zeg 90-100 km/h.
Iemand hier toevallig bekend met eenzelfde model en er iets over kan zeggen? Veel online gezocht, maar alle cijfers lijken wel uitsluitend te gaan over het elektrisch bereik, of enkel benzine.
Ik rijd een V60 T6 Long Range sinds April, dus ik kan hier denk ik wel wat nuttigs over zeggen.
Allereerst ligt het vooral aan hoe je je auto gebruikt (zowel je rechter voet als de wegen die je rijdt en of je je auto oplaadt). Vooral dit laatste is key voor je verbruik.
Ik rijd namelijk ongeveer 40km enkeltje naar mijn werk. De WLTP geeft 88km aan, maar dit haal je niet (althans, ik niet en ik rijd vrij rustig). In de zomer haalde ik ongeveer 72km op een elektrische lading (het is veel snelweg, ~110km/h). Nu het weer kouder wordt zit het meer rond ~60km, wellicht wat minder.
Tot zover over het elektrische gedeelte. Ik heb er nu zo'n 15.000km op staan, en ik kan je zeggen dat het een geweldige auto is, ook qua verbruik. Stel wel altijd je navigatie in, het liefst als je naar je werk gaat ook direct je terugweg, dan houdt hij daar rekening mee. Op lange stukken (lees, >100km) met een volledige accu, haal je makkelijk 1 op 20, wellicht wel meer (let wel, kWh'en kosten ook geld haha). Maar wel met de navigatie aan, dan houdt hij rekening met je weg. Anders pakt hij eerst je kWh'en en gaat dan door op benzine, wat minder gunstig is.
Mocht je accu lading volledig leeg zijn en je moet een stuk rijden, houdt dan rekening met 1 op 12 / 1 op 13. Dan gaat hij wel wat meer slurpen, gezien het ook een zware auto is mede door de accu's. Over de afgelopen 5000km heb ik een gemiddeld verbruik van 1 op 35, maar ik probeer zoveel mogelijk op de accu te doen. De lange stukken wanneer je niet kan opladen zijn vooral funest voor het zuinige verbruik, maar al met al, een lekkere 4WD met 360pk en al het gemak wat daarbij komt kijken, vind ik 1 op 13 nog steeds netjes als de accu leeg is

.
Let wel, je moet wel een beetje tegen AAOS kunnen (volgens mij zit dat op alle Long Ranges, maar daar ben ik niet zeker van). Als AAOS werkt, werkt het heel fijn, Google Maps als main navigatie is geweldig. Apple CarPlay gebruik ik eigenlijk bijna niet (ook omdat het niet draadloos is). Maar soms kan AAOS wel wat bugs hebben, zoals geen verbinding, opnieuw opstarten van het scherm is af en toe nodig en soms wilt hij niet rekening houden met je route icm Hybrid mode (te herkennen aan een route-icoontje naast je accu). Hij doet het vaker wel dan niet hoor, maar soms kan je je er wel aan irriteren

.